Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

andere vraag betreft deepsleep cycle(s)

Omdat ik de temp meet via de esp . wil ik alleen meten tussen 06:00 en 21:00 (overdag) meten en daarna mag hij best om het uur wakker worden *dus tussen 21:00 en 06:00 (snachts)
De tijd overdag en snachts tussen temperatuur metingen is bv elke 30 sec overdag en snachts elk half uur

De deepsleep moet ik pin x en Y verbinden via weerstand (uitleg gevonden in ieder geval) dat lijkt me niet te moeilijk
Trouwens later wil ik nog een temp sensor ding bouwen .. maar dan moet ik de deepsleep via een "hotelschakeling" die zowel remote als fysiek in/uitgeschakeld kan worden .. maar ook dat lijkt me vrij simpel.

Maar 2 vragen .. .. dan word de web interface die nu bereikbaar is dus niet meer beheerbaar .. dat klopt toch ? ik gebruik tasmota(32.bin) firmware ..

hoe zouden jullie dit een beetje op een beheerstbare situatie voor elkaar krijgen ?
ps de deepsleep is niet "noodzakelijk" .. het is nice to have.

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 19-04-2021 12:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Voor deep sleep en minimal power usage zou ik volledig eigen code schrijven. Zonder web interface.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian_tralala
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-04-2021
verkeerde plek voor je vraag

[ Voor 85% gewijzigd door _ferry_ op 19-04-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Brian_tralala schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:09:
ik wilde mijn toetsenbord met nagellak verven. gaat dat werken? ik heb er niet veel mensen over gehoord
dat lijkt me geen vraag voor hier ? google eens op custom keys

btw ik zou toetsen los trekken en spuitbus verf & lak gebruiken . en aftapen .. lijkt me een pest werk om te doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian_tralala
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-04-2021
o oke dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:05:
andere vraag betreft deepsleep cycle(s)

Omdat ik de temp meet via de esp . wil ik alleen meten tussen 06:00 en 21:00 (overdag) meten en daarna mag hij best om het uur wakker worden *dus tussen 21:00 en 06:00 (snachts)
De tijd overdag en snachts tussen temperatuur metingen is bv elke 30 sec overdag en snachts elk half uur

De deepsleep moet ik pin x en Y verbinden via weerstand (uitleg gevonden in ieder geval) dat lijkt me niet te moeilijk
Trouwens later wil ik nog een temp sensor ding bouwen .. maar dan moet ik de deepsleep via een "hotelschakeling" die zowel remote als fysiek in/uitgeschakeld kan worden .. maar ook dat lijkt me vrij simpel.

Maar 2 vragen .. .. dan word de web interface die nu bereikbaar is dus niet meer beheerbaar .. dat klopt toch ? ik gebruik tasmota(32.bin) firmware ..

hoe zouden jullie dit een beetje op een beheerstbare situatie voor elkaar krijgen ?
ps de deepsleep is niet "noodzakelijk" .. het is nice to have.
Ik ben niet bekend met tasmota maar deel de mening van snowdude: dan kun je beter eigen code schrijven.
Of je moet een ledje aanzetten wanneer tasmota beheer mogelijk is als dat mogelijk is. :?
Beheer kan je altijd nog via een eigen webservertje doen, zijn wel gratis opties te vinden.
Draai op mijn ESPs eigen code die met een php webserver communiceren voor beheer en dataloggen.
Bevalt prima, soms eens een storinkje maar hé t is gratis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AteGjalt schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:35:
[...]

Ik ben niet bekend met tasmota maar deel de mening van snowdude: dan kun je beter eigen code schrijven.
Of je moet een ledje aanzetten wanneer tasmota beheer mogelijk is als dat mogelijk is. :?
Beheer kan je altijd nog via een eigen webservertje doen, zijn wel gratis opties te vinden.
Draai op mijn ESPs eigen code die met een php webserver communiceren voor beheer en dataloggen.
Bevalt prima, soms eens een storinkje maar hé t is gratis :9
had hem al +1 gegeven .. het was niet wat ik zocht / wil .. eigen code is juist waarom ik de firmware van tasmota pak (doe ik liever centraal op node-red oid .. )

niet dat ik geen code wil schrijven maar als het niet hoeft dat scheelt me code debuggen en ding elke keer flashen oid .. en ja er zijn vast OTA oplossingen maar beter zo dan anders ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:53:
[...]

had hem al +1 gegeven .. het was niet wat ik zocht / wil .. eigen code is juist waarom ik de firmware van tasmota pak (doe ik liever centraal op node-red oid .. )

niet dat ik geen code wil schrijven maar als het niet hoeft dat scheelt me code debuggen en ding elke keer flashen oid .. en ja er zijn vast OTA oplossingen maar beter zo dan anders ..
Dan zou ik hier eens kijken (als je dat nog niet gedaan had): https://tasmota.github.io/docs/DeepSleep/
Als ik het snel zo lees is wat je wil wel mogelijk en moet je voor beheer de deepsleep uitzetten met een knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@vso Ik heb ook esp's met deepsleep, maar gebruik esphome en geen tasmota. Dat is makkelijker dan eigen code schrijven, maar geeft me genoeg controle.
De deepsleep heb ik afhankelijk gemaakt van MQTT, zodat ik via een MQTT message hem aan kan laten om bijv. OTA updates te doen. Dat zou je ook kunnen gebruiken icm een automation die ervoor zorgt dat hij alleen op bepaalde tijden in deepsleep gaat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

u_nix_we_all schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:30:
@vso Ik heb ook esp's met deepsleep, maar gebruik esphome en geen tasmota. Dat is makkelijker dan eigen code schrijven, maar geeft me genoeg controle.
De deepsleep heb ik afhankelijk gemaakt van MQTT, zodat ik via een MQTT message hem aan kan laten om bijv. OTA updates te doen. Dat zou je ook kunnen gebruiken icm een automation die ervoor zorgt dat hij alleen op bepaalde tijden in deepsleep gaat.
top .. leuk idee heb je een voorbeeld v.d code oid ? ..

dit klinkt wel erg tof ..

zoals gezegd echt "nodig" vind ik het niet maar als het kan is het wel leuk om er zeker mee te testen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@vso

Ik weet niet of je een beetje bekend bent met de esphome manier van configureren dmv een yaml file, maar hieronder de code die ik gebruik.

Bij on_boot wacht ik tot mqtt connected is, en zodra dat het geval is, update ik mijn sensoren (die sturen de waardes naar mqtt)
Vervolgens check ik de boolean "preventsleep" , die gezet wordt in de mqtt config, afhankelijk of er in topic "ota_mode" een message met value "ON" staat, als dat het geval is, zet ik "deep_sleep.prevent" zodat e deepsleep niet actief wordt. Als die er niet is, gaat hij weer meteen in deepsleep.

In de mqtt config heb ik ook een "sleep_mode", zodra daar een ON message op komt, wordt de deepsleep weer actief.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
esphome:
  name: espdinq
  platform: ESP8266
  board: esp12e
  on_boot:
    then:
      - while:
          condition:
            not:
              mqtt.connected:
          then:
            - delay: 0.2s
      - component.update: ds18b20sensor
      - component.update: dht11sensor
      - component.update: wifisignal
      - delay: 1s
      - if:
          condition:
            lambda: 'return (id(preventsleep));'
          then:
            - deep_sleep.prevent: deep_sleep_1
          else:
            - deep_sleep.enter: deep_sleep_1

deep_sleep:
  run_duration: 30s
  sleep_duration: 5min  
  id: deep_sleep_1

#logger:

wifi:
  ssid: "XXXXXXX"
  password: "xxxxxxxxxx"
  manual_ip:
    static_ip: 192.168.1.176
    gateway: 192.168.1.1
    subnet: 255.255.255.0
    dns1: 192.168.1.1
  fast_connect: true

globals:
  - id: preventsleep
    type: bool
    restore_value: no
    initial_value: 'false'

ota:
   password: "xxxxxxxxx" 

mqtt:
  broker: 192.168.1.80
  discovery: True
  birth_message:
    topic: doesntmatter
    payload:
  will_message:
    payload:
  on_message:
    - topic: espdinq/ota_mode
      payload: 'ON'
      then:
        - globals.set:
            id: preventsleep
            value: 'true'
    - topic: espdinq/sleep_mode
      then:

dallas:
  pin: GPIO5
  update_interval: 20s
  id: ds18b20sensor

sensor:
  - platform: dallas
    address: 0xD904173116EDFF28
    name: "Temperature"  
    resolution: 11
    accuracy_decimals: 2

- platform: dht
    pin: GPIO4
    model: DHT11
    id: dht11sensor
    temperature:
      name: "DHT Temperature"
    humidity:
      name: "DHT Humidity"
    update_interval: never

- platform: wifi_signal
    name: "WiFi Signal Sensor"
    id: wifisignal

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

u_nix_we_all schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:30:
@vso

Ik weet niet of je een beetje bekend bent met de esphome manier van configureren dmv een yaml file, maar hieronder de code die ik gebruik.

Bij on_boot wacht ik tot mqtt connected is, en zodra dat het geval is, update ik mijn sensoren (die sturen de waardes naar mqtt)
Vervolgens check ik de boolean "preventsleep" , die gezet wordt in de mqtt config, afhankelijk of er in topic "ota_mode" een message met value "ON" staat, als dat het geval is, zet ik "deep_sleep.prevent" zodat e deepsleep niet actief wordt. Als die er niet is, gaat hij weer meteen in deepsleep.

In de mqtt config heb ik ook een "sleep_mode", zodra daar een ON message op komt, wordt de deepsleep weer actief.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
esphome:
  name: espdinq
  platform: ESP8266
  board: esp12e
  on_boot:
    then:
      - while:
          condition:
            not:
              mqtt.connected:
          then:
            - delay: 0.2s
      - component.update: ds18b20sensor
      - component.update: dht11sensor
      - component.update: wifisignal
      - delay: 1s
      - if:
          condition:
            lambda: 'return (id(preventsleep));'
          then:
          else:

deep_sleep:
  run_duration: 30s
  sleep_duration: 5min  
  id: deep_sleep_1

#logger:

wifi:
  ssid: "XXXXXXX"
  password: "xxxxxxxxxx"
  manual_ip:
    static_ip: 192.168.1.176
    gateway: 192.168.1.1
    subnet: 255.255.255.0
    dns1: 192.168.1.1
  fast_connect: true

globals:
  - id: preventsleep
    type: bool
    restore_value: no
    initial_value: 'false'

ota:
   password: "xxxxxxxxx" 

mqtt:
  broker: 192.168.1.80
  discovery: True
  birth_message:
    payload:
  will_message:
    payload:
  on_message:
    - topic: espdinq/ota_mode
      then:
        - globals.set:
            id: preventsleep
            value: 'true'
    - topic: espdinq/sleep_mode
      then:

dallas:
  pin: GPIO5
  update_interval: 20s
  id: ds18b20sensor

sensor:
  - platform: dallas
    address: 0xD904173116EDFF28
    name: "Temperature"  
    resolution: 11
    accuracy_decimals: 2

- platform: dht
    pin: GPIO4
    model: DHT11
    id: dht11sensor
    temperature:
      name: "DHT Temperature"
    humidity:
      name: "DHT Humidity"

- platform: wifi_signal
    name: "WiFi Signal Sensor"
    id: wifisignal
ben je dankbaar in elk geval .. yaml enzv is me wel bekend ik duik er wel in een voorbeeld hebben scheelt toch enorm dan het wiel opnieuw uitvinden

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 19-04-2021 16:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@u_nix_we_all

Ik zit te denken om een "brandmelder" op basis van je script te gaan bouwen

mq-2 en zh??? als basis voor input .

Daarnaast co2 en temp/vochtigheid meten ..

lijkt mij wel een leuke handige project voor thuis ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@vso Op esphome.io kun je zien welke sensoren er ondersteund worden. Die mq-2 staat er niet bij maar zo te zien is dat een binaire sensor waarbij je dmv de potmeter de treshold in kan stellen, dat moet ook geen probleem zijn.
Verder vraag ik me af of voor dat gebruik deepsleep wel handig is. Je wilt niet dat als er brand is, je esp nog 5 minuten aan het slapen is voordat er ergens een signaal komt. Dat wil je elke paar seconden dus meten, of meteen laten triggeren zodra er iets aan de hand is. Dat zou misschien wel kunnen door vanaf een sensor meteen een signaal op de wake-up pin te laten zetten, buiten de esp code om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

u_nix_we_all schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:28:
@vso Op esphome.io kun je zien welke sensoren er ondersteund worden. Die mq-2 staat er niet bij maar zo te zien is dat een binaire sensor waarbij je dmv de potmeter de treshold in kan stellen, dat moet ook geen probleem zijn.
Verder vraag ik me af of voor dat gebruik deepsleep wel handig is. Je wilt niet dat als er brand is, je esp nog 5 minuten aan het slapen is voordat er ergens een signaal komt. Dat wil je elke paar seconden dus meten, of meteen laten triggeren zodra er iets aan de hand is. Dat zou misschien wel kunnen door vanaf een sensor meteen een signaal op de wake-up pin te laten zetten, buiten de esp code om.
ja scherp van je zoiets inderdaad ..
overgens de co2/temp/lucht vochtigheid mag best elke minuut ..

overgens er komen 2x 18650 (usb laden) in een plafond doosje .. doel is dat ik de unit van het plafond haal elke 1 a 2 maanden .. niet dagelijks/wekelijks dan gaat het irriteren ..

met de voltage divider vraag hierboven kan je een trigger sturen voor manuele actie .. "laad me op" oid .. en "ben vol hang me terug" .

De backup is meer dat ik een redelijke tijd heb om stroomloos te zijn . kan het ook omdraaien .. en de oplaad cyclus op een x.y.z interval zetten en dus bv 230v / 5v / poe gevoed 24x7 .. en wanneer de bron wegvalt tijdelijk op de 18650 draaien ..

maar dat gezegd ik wil juist af van "afhankelijkheden" .. en sluipstroom verbruik ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
u_nix_we_all schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:28:
Een paar seconden deepsleep'en tussen metingen door is toch niets mis mee? Trigger je gewoon een interrupt als bepaalde waardes hun norm overschrijden (en anders verder sleepen tot het tijd is wat waardes te processen/versturen).

Uiteindelijk moet je natuurlijk ook niet te serieus doen over de "veiligheid" van een op deze manier geimplementeerde brandmelder. Die is toch non-existent. Het is voor de leuk of aanvullend, naast je bestaande/goedgekeurde rookmelder.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 20-04-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 16:17
Is met een ESP32 en zijn diverse slaap stadia niets te doen?
https://lastminuteenginee...-modes-power-consumption/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Vraagje die maar zijdelings met de ESP32 te maken heeft ;) Ik heb met mijn lasersnijder een lamp gemaakt met 24 WS2812B (met warm-wit) LED's aangestuurd door een ESP32 die micropython draait. In één van de modi van die lamp wil ik die door alle mogelijke kleuren laten cyclen. Ik heb met python een array gegenereerd die ongeveer zo gaat:

R,G,B
255,0,0
255,5,0
255,10,0
.
.
255, 255,0
250, 255,0
245,255,0

enz.

Dit werkt op zich prima, maar de verdeling van de kleuren en helderheid door de tijd is niet gelijkmatig. Mijn oude Philips living colors lampen kunnen dat veel mooier. Ik heb een vaag gevoel hoe dit komt, het kan vast opgelost worden door de stappen 0-255 niet-lineair te maken. Ik weet alleen niet hoe, en ik kan niet op de juiste zoektermen komen om het uit google te halen. Ik ben vast niet de eerste die hier tegenaan loopt.

Heeft iemand hier een idee van, of in ieder geval tips naar welke termen ik kan googlen?

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 21-04-2021 16:55 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
JeroenH schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:44:
Vraagje die maar zijdelings met de ESP32 te maken heeft ;) Ik heb met mijn lasersnijder een lamp gemaakt met 24 WS2812B (met warm-wit) LED's aangestuurd door een ESP32 die micropython draait. In één van de modi van die lamp wil ik die door alle mogelijke kleuren laten cyclen. Ik heb met python een array gegenereerd die ongeveer zo gaat:

R,G,B
255,0,0
255,5,0
255,10,0
.
.
255, 255,0
250, 255,0
245,255,0

enz.

Dit werkt op zich prima, maar de verdeling van de kleuren en helderheid door de tijd is niet gelijkmatig. Mijn oude Philips living colors lampen kunnen dat veel mooier. Ik heb een vaag gevoel hoe dit komt, het kan vast opgelost worden door de stappen 0-255 niet-lineair te maken. Ik weet alleen niet hoe, en ik kan niet op de juiste zoektermen komen om het uit google te halen. Ik ben vast niet de eerste die hier tegenaan loopt.

Heeft iemand hier een idee van, of in ieder geval tips naar welke termen ik kan googlen?
In plaats van RGB kan je ook HSV gebruiken. Dan kan je simpel door alle kleuren heenlopen door de Hue van 0-100 of 0-255 (afh. van library) te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
JeroenH schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:44:

R,G,B
255,0,0
255,5,0
255,10,0
.
.
255, 255,0
250, 255,0
245,255,0

enz.

WS2812B hebben geen W kanaal naar mijn weten, bedoel je dan SK6812?
Voor de waarde-combinaties zou ik hier eens kijken: https://github.com/FastLED/FastLED/wiki/Pixel-reference#chsv
Heb zelf SK6812 (RGBWW via neopixel lib) en WS2812B (via FastLED lib) draaien op ESP8266, via arduino IDE geprogrammeerd. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de HSV manier, simpeler en mooier qua kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@JeroenH Yep, switch naar HSV en de boel wordt een stuk fijner. Aangezien je met MicroPython werkt heb ik geen idee wat er voor beschikbaar is. Maar als inspiratie zou je de implementatie van FastLed kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
ocmer schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:31:
[...]

In plaats van RGB kan je ook HSV gebruiken. Dan kan je simpel door alle kleuren heenlopen door de Hue van 0-100 of 0-255 (afh. van library) te laten lopen.
Kijk, en met deze zoekterm vond ik wat ik wilde weten, thanks! (En heb ik weer een hele wereld geopend waar ik veel kan leren ;) )
AteGjalt schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:41:
[...]

WS2812B hebben geen W kanaal naar mijn weten, bedoel je dan SK6812?
Ik heb deze, en die worden daar WS2812B genoemd. Maar ja, of je bij een dergelijke site veel waarde moet hechten aan zoiets als de exacte naamgeving weet ik niet. Hoe dan ook werken ze perfect met de standaard Neopixel commando's in micropython.
Septillion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:43:
@JeroenH Yep, switch naar HSV en de boel wordt een stuk fijner. Aangezien je met MicroPython werkt heb ik geen idee wat er voor beschikbaar is. Maar als inspiratie zou je de implementatie van FastLed kunnen gebruiken.
Voorzover ik kan zien werkt de standaard in micropython ingebouwde library alleen met RGB(W), maar met wat googlen ben ik er al achter dat er een aantal mensen libraries gebouwd hebben zodat je met HSV kan werken.

Ik kan verder, bedankt voor de hulp allen! Als het werkt zoals ik wil, post ik wel even een plaatje/filmpje.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
JeroenH schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:58:
[...]

Kijk, en met deze zoekterm vond ik wat ik wilde weten, thanks! (En heb ik weer een hele wereld geopend waar ik veel kan leren ;) )

[...]

Ik heb deze, en die worden daar WS2812B genoemd. Maar ja, of je bij een dergelijke site veel waarde moet hechten aan zoiets als de exacte naamgeving weet ik niet. Hoe dan ook werken ze perfect met de standaard Neopixel commando's in micropython.

[...]

Voorzover ik kan zien werkt de standaard in micropython ingebouwde library alleen met RGB(W), maar met wat googlen ben ik er al achter dat er een aantal mensen libraries gebouwd hebben zodat je met HSV kan werken.

Ik kan verder, bedankt voor de hulp allen! Als het werkt zoals ik wil, post ik wel even een plaatje/filmpje.
Had ook al eens iets van een DIY HSV functie gevonden, misschien dat je daar ook wat mee kan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
def wheel(pos):
  Input a value 0 to 255 to get a color value.
  The colours are a transition r - g - b - back to r.
  if pos < 0 or pos > 255:
    return (0, 0, 0)
  if pos < 85:
    return (255 - pos * 3, pos * 3, 0)
  if pos < 170:
    pos -= 85
    return (0, 255 - pos * 3, pos * 3)
  pos -= 170
  return (pos * 3, 0, 255 - pos * 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Gewoon lineair doen kan maar vond de FastLed "Rainbow" color map inderdaad mooier werken. Vooral rond de geel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AteGjalt schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:55:
[...]

Had ook al eens iets van een DIY HSV functie gevonden, misschien dat je daar ook wat mee kan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
def wheel(pos):
  Input a value 0 to 255 to get a color value.
  The colours are a transition r - g - b - back to r.
  if pos < 0 or pos > 255:
    return (0, 0, 0)
  if pos < 85:
    return (255 - pos * 3, pos * 3, 0)
  if pos < 170:
    pos -= 85
    return (0, 255 - pos * 3, pos * 3)
  pos -= 170
  return (pos * 3, 0, 255 - pos * 3)
Ik ga met zoiets idd eens een nieuwe tabel genereren, kijken hoeveel mooier dat wordt. Ik doe het liever met een voorgegenereerde tabel dan "live" berekenen, want micropython is niet de snelste taal ;)
Septillion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:09:
Gewoon lineair doen kan maar vond de FastLed "Rainbow" color map inderdaad mooier werken. Vooral rond de geel dus.
Als ik met Arduino zou werken zou ik die zeker gebruiken, maar ik zal het zelf moeten knutselen. Niet erg, ook leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

JeroenH schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:39:
Als ik met Arduino zou werken zou ik die zeker gebruiken, maar ik zal het zelf moeten knutselen. Niet erg, ook leuk.
Dat je niet met C++ werkt is, zoals je het zelf al zegt, niet erg :+ Maar je kan het wel gebruiken als inspiratie voor wat je zelf maakt ;) Plaatje geeft al redelijk uitleg wat ze doen en vanaf hier de code van FaseLed. Maar ze hebben het wel extreem geoptimaliseerd genoteerd daar. Maar wat ze daar doen is voor de gegeven Hue eerst de RGB berekenen voor volle sterkte en saturation, dat dan schalen voor saturation en dan schalen voor brightness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zit een beetje te twisten

zou ik mijn kaku (433mhz) set ombouwen naar ESP .. of koop ik 3x nieuwe stekkers en zet ik de kaku set te koop ? op zich functioneerd de kaku set goed (lees doet wat het moet doen) anderzijds naar ESP ombouwen geeft wel wat meer opties.

als ik een esp zou hebben zou een PIR sensor + licht sensor (en stroom meting) een + zijn ..

maar ik vind nog niet echt nette oplossing, tenzij ik een shelly of sonof zou kopen maar ik vrees dat ze niet echt in de unit passen .. alhoewel de shelly .. het meeste kans heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso Ligt er denk beetje aan:
- Zijn het stekers of inbouw?
- Hoe schakel je het geheel nu?
- Hoe wil je dat in de toekomst doen?
- Komt de PIR aan dezelfde ESP of een ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 00:52:
ik zit een beetje te twisten

zou ik mijn kaku (433mhz) set ombouwen naar ESP .. of koop ik 3x nieuwe stekkers en zet ik de kaku set te koop ? op zich functioneerd de kaku set goed (lees doet wat het moet doen) anderzijds naar ESP ombouwen geeft wel wat meer opties.

als ik een esp zou hebben zou een PIR sensor + licht sensor (en stroom meting) een + zijn ..

maar ik vind nog niet echt nette oplossing, tenzij ik een shelly of sonof zou kopen maar ik vrees dat ze niet echt in de unit passen .. alhoewel de shelly .. het meeste kans heeft.
Ik ben de kaku hier zachtjes aan weg aan het doen, de stekker schakelaar zijn bijna weg, vervangen door "slimme" lampen. De temperatuur sensors zijn ook vrijwel weg nadat ze het 1 voor 1 begaven, vervangen door zigbee versies. De deurcontacten ook er uit voor zigbee versies.

De rolluiken zijn nu aan de beurt, hier gaan Shelly's gebruikt worden.

Waar ik de ESP voor gebruik zijn combinaties, temp, hum en lux meting. Nog een voor temp en 4x relais voor tuin verlichting. Dan nog een voor de itho en boiler temp. En in de meterkast een met een s0 meter en aansturing voor een pc fan voor de solar inverter te koelen.

Overigens bezig de meeste via MQTT te laten communiceren eventueel aangevuld met Node-red en centraal Domoticz voor de verdere aansturing.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:11:
@vso Ligt er denk beetje aan:
- Zijn het stekers of inbouw?
- Hoe schakel je het geheel nu?
- Hoe wil je dat in de toekomst doen?
- Komt de PIR aan dezelfde ESP of een ander?
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/xkq30XGW6omn/1200x890.jpg
het gaat meer om deze units .. ik wil outdoor "netjes" stroom kunnen schakelen (waterproof)

ik doe nu gewoon via de luxe kaku remote .. (hiermee kan ik ook een tijd tussen aan/uit zetten)
handig voor het zwembad om de pomp tussen 17:00 en 19:00 altijd aan te zetten .. (filteren)
en 2 lampen in de schuur/veranda (deze zou ik door simple indoor varianten kunnen vervangen)

Toekomst --> esp + een remote (remote moet iets simpels worden .W.A.F = met knoppen oid )

pir/licht sensor denk ik aan:
- als beweging + het is donker = licht aan (functie moet aan/uit gezet worden)
- temp sensor er aan hebben is wel fijn maar niet noodzakelijk.

in principe zou ik gewoon "ronde" zonder puist/box eraan ESP varianten kunnen kiezen maar dan word het lastig met de sensors .. en ik vind het leuk wat diy stuff te doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:24:
[...]

Ik ben de kaku hier zachtjes aan weg aan het doen, de stekker schakelaar zijn bijna weg, vervangen door "slimme" lampen. De temperatuur sensors zijn ook vrijwel weg nadat ze het 1 voor 1 begaven, vervangen door zigbee versies. De deurcontacten ook er uit voor zigbee versies.

De rolluiken zijn nu aan de beurt, hier gaan Shelly's gebruikt worden.

Waar ik de ESP voor gebruik zijn combinaties, temp, hum en lux meting. Nog een voor temp en 4x relais voor tuin verlichting. Dan nog een voor de itho en boiler temp. En in de meterkast een met een s0 meter en aansturing voor een pc fan voor de solar inverter te koelen.

Overigens bezig de meeste via MQTT te laten communiceren eventueel aangevuld met Node-red en centraal Domoticz voor de verdere aansturing.
kaku kreeg ik met een simple remote .. 4 units + lampen .. en toen was esp nog niet zo ver ontwikkeld :)

mijn zonnescherm is een combo van kaku en shelly (kan met beide schakkelen)

ik heb via RTL_SDR ---> domoticz nu nog node-red
een 1 richtings verkeer "onderschepping" wat erg simpel trouwens maar je kan met SDR niet zenden

de itho(2x in huis) en kaku wil ik met een CC1101 (ieder met eigen unit ?) ontvangen en zenden alleen uitvinden of ik beide via 1 ESP kan koppelen in 1 net doosje ..

Reden om 433mhz berichten te ontvangen heeft nog een een andere reden .. er zijn wat weerstations in de omgeving die ik ook kan onderscheppen als extra input ..

En ik moet nog een nette oplossing hebben voor een remote voor de vrouw ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso Tuurlijk is alles mogelijk met een ESP, zelfbouw of niet. Als basis zou je zelfs gewoon Tasmota kunnen gebruiken. Zou ik wel vooraf checken of bereik daar een beetje okay is.

Zal je alleen nog iets moeten verzinnen als alternatief voor de afstandsbediening. Maar dat zou ook een doosje met knoppen en een ESP met Tasmota kunnen zijn. Alleen geen ervaring met het koppelen van Tasmota devices zonder MQTT maar moet wel kunnen :+ Maar goed, je zou ook zelf code kunnen knutselen, zeker als het je om het hobby aspect gaat. Maar voor het schakelen zou je nog steeds een kant en klare ESP stekker kunnen pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:54
Ik heb een NodeMCU v3 en ik ben met Arduino IDE wat sensoren aan het testen. Dus alleen nog waardes uitlezen en testjes via de Serial monitor.
Gaat allemaal best prima.

Wat ik echter niet gevonden krijg (hier/google) is waarom ik steeds 2x moet rebooten voor ik wat zie in serial monitor.

Situatie is dus:
- NoceMCU verbonden aan laptop
- ik upload de code
- ik open serial monitor en ik zie gebeuren wat ik geprorgammeerd heb
- dan haal ik USB kabel uit laptop (serial monitor wordt grijs)
- USB kabel terug erin (serial monitor wordt wit)
- en er gebeurt niks
- nog een keer USB kabel uit/in
- er gebeurt wel weer wat ik geprogrammeerd heb

Ik heb al een paar verschillende pins gebruikt maar bovenstaande situatie gebeurt telkens.

Iemand een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:24:
@vso Tuurlijk is alles mogelijk met een ESP, zelfbouw of niet. Als basis zou je zelfs gewoon Tasmota kunnen gebruiken. Zou ik wel vooraf checken of bereik daar een beetje okay is.
bereik is goed zo niet licht er een UTP kabel klaar :) voor een AP in de schuur

Zal je alleen nog iets moeten verzinnen als alternatief voor de afstandsbediening. Maar dat zou ook een doosje met knoppen en een ESP met Tasmota kunnen zijn. Alleen geen ervaring met het koppelen van Tasmota devices zonder MQTT maar moet wel kunnen :+ Maar goed, je zou ook zelf code kunnen knutselen, zeker als het je om het hobby aspect gaat. Maar voor het schakelen zou je nog steeds een kant en klare ESP stekker kunnen pakken :)
[/quote]
ja wellicht dat ik inderdaad een kant en klare ESP stekker neem ..

De remote tja dat is een andere "uitdaging" .. wellicht iets 3d printend oid .. oled schermpje en aantal (membraam) knoppen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Plenkske schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:41:
Ik heb een NodeMCU v3 en ik ben met Arduino IDE wat sensoren aan het testen. Dus alleen nog waardes uitlezen en testjes via de Serial monitor.
Gaat allemaal best prima.

Wat ik echter niet gevonden krijg (hier/google) is waarom ik steeds 2x moet rebooten voor ik wat zie in serial monitor.

Situatie is dus:
- NoceMCU verbonden aan laptop
- ik upload de code
- ik open serial monitor en ik zie gebeuren wat ik geprorgammeerd heb
- dan haal ik USB kabel uit laptop (serial monitor wordt grijs)
- USB kabel terug erin (serial monitor wordt wit)
- en er gebeurt niks
- nog een keer USB kabel uit/in
- er gebeurt wel weer wat ik geprogrammeerd heb

Ik heb al een paar verschillende pins gebruikt maar bovenstaande situatie gebeurt telkens.

Iemand een tip ?
Ik heb hetzelfde met WeMos pro's en een ESP32-CAM, arduino's hebben dit probleem niet.
Met een oudere variant van de Arduino IDE had ik dit nooit, dus mogelijk een dingetje in de nieuwe versie van de software. Weet ff niet welke versie ik precies draai maar is nog een 1.8.x versie geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
AteGjalt schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb hetzelfde met WeMos pro's en een ESP32-CAM, arduino's hebben dit probleem niet.
Met een oudere variant van de Arduino IDE had ik dit nooit, dus mogelijk een dingetje in de nieuwe versie van de software. Weet ff niet welke versie ik precies draai maar is nog een 1.8.x versie geloof ik.
Kan ik er dan vanuit gaan dat dit alleen een probleem is in de serial monitor, en dat de software op de ESP wel gewoon draait ?
Uiteraard kan ik dit makkelijk testen met een wifi verbinding bv....
Ik heb Arduino IDE versie 1.8.13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
Plenkske schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:11:
[...]

Kan ik er dan vanuit gaan dat dit alleen een probleem is in de serial monitor, en dat de software op de ESP wel gewoon draait ?
Uiteraard kan ik dit makkelijk testen met een wifi verbinding bv....
Ik heb Arduino IDE versie 1.8.13
Dat is wel mijn aanname ja, alle ESPs werken verder gewoon goed en alle data komt goed binnen op mijn server. Ben er ondertussen ook al een beetje aan gewend om de ESP aan te sluiten, monitor te openen, los te halen, en dan weer aan te sluiten voordat ik em programmeer.
Binnenkort de 2.0 IDE installeren en kijken of dat de problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ok, ik heb een vaag probleem dat vast heel simpel is op te lossen maar ik ben het even kwijt.

Ik heb een bordje gemaakt met een ESP32E en een ch340 USB serial chip. Ik kan connecten en ook het programmeren via de ch340 gaat probleemloos.

Ik heb ook een jtag/program clip gemaakt waarmee ik in een keer wil debuggen en programmeren met een espressif esp-porg/jtag board.

Via de program clip kan ik wel programmeren, maar alleen als ik de prog button ingedrukt houd. Als ik het prog board op een standaard esp32 devkit boardje aansluit gaat de auto/reset en prog wel goed.

Dus programming gaat wel automatisch via USB, maar niet via de clip, terwijl de signalen het zelfde zijn aangesloten.

Ik moet een respin van de bordjes maken, dus ik zou graag dit probleem er uit hebben, heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPUWLCXYa9xNNqxWfsLwIIoekKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNPlIuH7IGmR0oCV6fyz7JTz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuNfxzyVoE8AcUZTV7TBulufNyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ezJAu6ydfUl97IfwLb14qdI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECwahFwCgYHUzPOms67mZySX9fY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9hWkcrbKypq80y1kQLdvZgT.png?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een 2 tal esp's draaien (esp32-wroom-02) of beter gezegd esp8266 op een
https://www.banggood.com/...tion-Board-p-1265088.html

Met meerdere ds18b20 temperatuur sensors
- 5v komt van de 18650 shield voor de sensors
- 3v komt van de 18650 shield voor de esp
- common ground

de sensors zitten op de gpio5 en tasomota32.bin

Wat ik vreemd vind is dat de ESP vrij onstabiel lijkt te zijn, ik had opeens enorm veel "spikes" in de logging van de sensors .. en toen kapte ze ermee met loggen .. reset van de esp bracht alles weer online

Maar ik moet ook de module settings van tasmota opnieuw configureren .. best vervelend...

PS beide units staan in de schaduw hangen uit de regen .. en deze "events" gebeuren in de nacht ..
de reden dat de 18650 shield ertussen zit is om een stabiele voedings bron te hebben niet zozeer een backup power nodig ..

Jullie een idee wat er aan de hand kan zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Heb je er wel een weerstand tussen data en de +5V zitten?
Je kunt ook testen met een USB-voeding ipv de 18650 om uit te sluiten dat het een voedings-probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocmer schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:31:
Heb je er wel een weerstand tussen data en de +5V zitten?
Je kunt ook testen met een USB-voeding ipv de 18650 om uit te sluiten dat het een voedings-probleem is.
ja ik heb een weerstand er tussen zitten 4k7

ik merk dat bij beide ESP's op .. in het begin .. nu draaien ze redelijk stabiel .. het trad ook opeens op .. (na een dag draaien oid) .. en nu draaien ze goed zonder issues ..

Er zit een usb voeding aan gekoppeld, de 18650 (UPS) is alleen ervoor als de spanning wegvalt .. om een tijdje door te draaien .. (en als buffer tegen pieken oid) ..

ik "durf" niet de usb voor langere tijd op de esp te prikken gezien hij daarvoor naar mijn idee niet voor bedoeld is (alleen voor firmware flash oid) .. staat ook volgens mij zo in de handleiding van de esp vermeld

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@vso
Ik zou het eerst proberen met andere software (bv ESP Easy)
Als dat niet beter werkt zou ik het nog eens proberen zonder die UPS backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Plenkske schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:57:
@vso
Ik zou het eerst proberen met andere software (bv ESP Easy)
Als dat niet beter werkt zou ik het nog eens proberen zonder die UPS backup.
zal daar eens op gaan verdiepen dan .. wellicht dat ze dat beter gaan doen .. .. (lees caliberen ook eenvoudiger is oid ..)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:41:
ik "durf" niet de usb voor langere tijd op de esp te prikken gezien hij daarvoor naar mijn idee niet voor bedoeld is (alleen voor firmware flash oid) .. staat ook volgens mij zo in de handleiding van de esp vermeld
Dat is in ieder geval gewoon onzin :) USB voedt gewoon een standaard voltage regulator. Zo ver de ESP weet is er geen USB.

Maar om hoeveel sensoren en hoeveel kabel enzo gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:19:
[...]

Dat is in ieder geval gewoon onzin :) USB voedt gewoon een standaard voltage regulator. Zo ver de ESP weet is er geen USB.

Maar om hoeveel sensoren en hoeveel kabel enzo gaat het?
https://imgur.com/u5AIcEg 2 sensors + weerstand
https://imgur.com/xywboPR 6 sensors + weerstand

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso En wat doet de 5V? Want de DS18B20 vindt 3v3 ook prima en de ESP vind 5V dan weer niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:29:
@vso En wat doet de 5V? Want de DS18B20 vindt 3v3 ook prima en de ESP vind 5V dan weer niet zo leuk.
ik las dat de DS18B20 5v nodig heeft ik heb het eerlijk gezegd niet op 3v geprobeerd .. dus elk hebben hun eigen "voeding" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:39:
[...]

ik las dat de DS18B20 5v nodig heeft ik heb het eerlijk gezegd niet op 3v geprobeerd .. dus elk hebben hun eigen "voeding" ..
DS18B20 werkt prima op 3v vanaf mijn ESP-NodeMCU bordje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso De DS18B20 hebben genoeg aan 3V. Maar je mag ze ook prima op 5V voeden icm een ESP, de datalijn is open-collector. Maar je mag de datalijn niet naar de 5V trekken, dan is deze gewoon out of spec voor de ESP. Dus de pull moet naar de 3v3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een printje ontworpen volgens dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yL9kAX_mFDEhdI6lSGtUcx-Y_Ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJSb9VaG5MoyCTLMhU6kzhv8.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik het geheel zonder de sensoren opgebouwd, om te kijken of ik hem kan programmeren.
  • Op de ESP07 brand netjes de rode voedingsled.
  • Reset knop: blauwe led op ESP 07 knippert één keer.
  • Flash + reset: blauwe led knippert twee keer.
Volgens mij krijg ik hem dus netjes in de programmeermode, als ik hem echter via een FT232 kabel verbind krijg ik via esphome-flasher de volgende melding:
code:
1
2
3
Using '/dev/cu.usbserial-AG0JO6ZP' as serial port.
Connecting........_____....._____....._____....._____....._____....._____....._____
Unexpected error: ESP Chip Auto-Detection failed: Failed to connect to Espressif device: Timed out waiting for packet header

Voor die melding is de blauwe led ook druk aan het knipperen, dus hij ontvangt wel degelijk wat seriële communicatie vanaf de programmer.

Waar kijk ik overheen? (de AMS117 is overigens een opgebouwde module, niet alleen de losse chip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Recoil schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:51:
[...] als ik hem echter via een FT232 kabel verbind [...]
Is dat wel een 3v3 TTL converter? Wel flash langer ingedrukt dan reset? (Dus flash in, reset klik, wacht, flash los. Of reset in, flash in, reset los, wacht, flash los) Rx en Tx niet wel omgedraaid :+ Rx naar Tx en vice versa? En wat als je "gewoon" Arduino gebruikt (met bijvoorbeeld Blink)?

Let er overigens op dat als je serial2 hebt lopen straks, dat dan tijdens bedrijf de flash knop indrukken de ESP kan beschadigen. Flashen kan dan alleen nog maar met reset in, flash in, reset los, wacht, flash los.

Ook ga je denk ik de MCP9808 niet kunnen gebruiken omdat de adresspinnen zweven. Zo ver ik weet hebben deze pinnen geen pull weerstand, het adres van de chip zal dus met elke scheet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:07:
[...]

Is dat wel een 3v3 TTL converter? Wel flash langer ingedrukt dan reset? (Dus flash in, reset klik, wacht, flash los. Of reset in, flash in, reset los, wacht, flash los) Rx en Tx niet wel omgedraaid :+ Rx naar Tx en vice versa? En wat als je "gewoon" Arduino gebruikt (met bijvoorbeeld Blink)?

Let er overigens op dat als je serial2 hebt lopen straks, dat dan tijdens bedrijf de flash knop indrukken de ESP kan beschadigen. Flashen kan dan alleen nog maar met reset in, flash in, reset los, wacht, flash los.

Ook ga je denk ik de MCP9808 niet kunnen gebruiken omdat de adresspinnen zweven. Zo ver ik weet hebben deze pinnen geen pull weerstand, het adres van de chip zal dus met elke scheet anders zijn.
De sensoren zijn eigenlijk hetzelfde verhaal als de AMS117: het zijn complete prototypemodules. Het geheel nog verder miniaturiseren door geen prototype-modules meer te gebruiken wordt stap 2. Voor het gemak heb ik in kicad de chips geselecteerd voor het schema, met een 2.5mm header als footprint voor het PCB. Dankjewel voor de tip over de flash-knop!!! Geroosterde senseair’s zijn niet leuk voor de portemonnee..

RX/TX klopt verbinding klopt, dus precies omgedraaid.

De gebruikte kabel is deze. Die zou geschikt moeten zijn toch?

Ik zal in Arduino duiken, al mijn kennis is ontstaan vanuit ESPhome projecten. Als dat niet werkt dan snap ik er niets meer van. Helemaal omdat de twee verschillende toetscombinaties in ieder geval qua reactie op de ESP07 een ander resultaat geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Recoil op 20-05-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Recoil Ah, dat verklaard het wel ja :)

Die converter is inderaad geschikt. Zolang je de GND wel aansluit maar de Vcc niet (daar de converter 5V daarop doet en je header op je print 3v3 is).

Heb je ook gecheckt of de kabel werkt? Eerder gebruikt of een loopback test wijzen dat wel uit. Met laatste weet je ook 100% zeker dat je de juiste COM hebt.

Arduino is niet heel lastig, wat handige info, ook voor niet Arduino gebruik van de ESP. Maar je zou ook eens Tasmotizer kunnen proberen. Niet om Tasmota echt te draaien maar om te zien of hij hem wel vindt. Maar of dat ook op Linux werkt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:55:
@Recoil Ah, dat verklaard het wel ja :)

Die converter is inderaad geschikt. Zolang je de GND wel aansluit maar de Vcc niet (daar de converter 5V daarop doet en je header op je print 3v3 is).

Heb je ook gecheckt of de kabel werkt? Eerder gebruikt of een loopback test wijzen dat wel uit. Met laatste weet je ook 100% zeker dat je de juiste COM hebt.

Arduino is niet heel lastig, wat handige info, ook voor niet Arduino gebruik van de ESP. Maar je zou ook eens Tasmotizer kunnen proberen. Niet om Tasmota echt te draaien maar om te zien of hij hem wel vindt. Maar of dat ook op Linux werkt durf ik niet te zeggen.
Loopback test heeft geholpen! De rx in de kabel had een rotte verbinding, dus de ESP kon niet terugpraten. Dank!!

Als het af is zal ik wat foto's plaatsen, het is een kleine en zeer nauwkeurige multisensor voor luchtkwaliteit. Ik heb het PCB ontworpen volgens de regelen der kunst met bijzonder veel aandacht voor thermisch ontwerp, iets wat in veel beschikbare ontwerpen mist. (als in: ontkoppelen van de temperatuursensor van andere hittebronnen). Daarom ook de ESP07, daar zit het bare-minimum aan stroomgebruikende -dus warmte-gevende- componenten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Recoil Ah, ja, dan heeft het er wel moeite mee ja :D

Maar ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoe ga je de Senseair S8 ijken? Gewoon 's nachts naar een stabiele waarde kijken en aannemen dat dat 400ppm is? Of periodiek ijken met bekende gasmengels?

CO2 sensoren zijn zonder ijken na verloop van tijd beter inzetbaar als random nummer generator dan als sensor ;)

De BME280 is een leuke sensor, ik gebruik hem ook in de sensorkastjes voor het Luftdaten netwerk die ik maak, maar nauwkeurig? In de spec sheet staat het volgende:

“The integrated temperature sensor has been optimized for very low noise and high resolution. It is primarily used for temperature compensation of the pressure and humidity sensors, and can also be used for estimating ambient temperature.”

Mijn punt is.... reken je niet rijk qua nauwkeurigheid van goedkope sensoren. Weet wat je meet, hoe je meet, en wat de beperkingen van je hardware zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:34:
[...]

Hoe ga je de Senseair S8 ijken? Gewoon 's nachts naar een stabiele waarde kijken en aannemen dat dat 400ppm is? Of periodiek ijken met bekende gasmengels?

CO2 sensoren zijn zonder ijken na verloop van tijd beter inzetbaar als random nummer generator dan als sensor ;)

De BME280 is een leuke sensor, ik gebruik hem ook in de sensorkastjes voor het Luftdaten netwerk die ik maak, maar nauwkeurig? In de spec sheet staat het volgende:

“The integrated temperature sensor has been optimized for very low noise and high resolution. It is primarily used for temperature compensation of the pressure and humidity sensors, and can also be used for estimating ambient temperature.”

Mijn punt is.... reken je niet rijk qua nauwkeurigheid van goedkope sensoren. Weet wat je meet, hoe je meet, en wat de beperkingen van je hardware zijn.
Herstel: nauwkeurig voor thuisgebruik. Waarbij de Senseair inderdaad qua absolute waarden niet nauwkeurig is, maar wel qua trend (per ABC-cyclus). Ik ben geen medische apparatuur of een mars-sonde aan het bouwen. Precies om de reden die je aangeeft wordt de BME280 overigens alleen maar voor luchtvochtigheid gebruikt. Voor de temperatuur zit er een losse MCP9808 in. Dat is ook geen lab-waardige RTD, maar wel één van de meest nauwkeurige IC gebaseerde temperatuursensoren.

En bovenal: het is leuk om een oude hobby weer op te pakken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
martinvdm schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:11:
Iemand een idee? Ik heb EspHome met een SI1145 middels I2C aangesloten. Ik heb exact hetzelfde issue met ESPHome als in dit issue. Echter heb ik de suggesties toegepast, maar geen resultaat.
Mijn adafruit library wordt geladen alsmede ook de SI1145.h, maar de sensor data is leeg.
Esphome code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto UV_sensor = new SI1145_sensor();
      App.register_component(UV_sensor);
      return {UV_sensor->visible_sensor, UV_sensor->ir_sensor, UV_sensor->uvindex_sensor};

sensors:
    - name: "Visible Light"
    - name: "IR Light"
    - name: "UV Index"

Ik zie in de logging wel:
[i][i2c:040]: Found i2c device at address 0x60
Dus de hardware wordt gevonden. Lijkt tocht een software matig issue.

Edit: ik denk tegen deze bug aan te lopen. nog ff verder testen :P
Mocht je dit nog niet werkend hebben. Ik was er ook mee bezig en het lukte mij eerst ook niet. Door het toevoegen van de I2C frequentie op 100Khz werkt het wel. Esphome Gebruikt blijkbaar standaard 50 en dat is de laag voor de SI.

Dit voeg je toe aan je I2C instellingen in de yaml file:

frequency: 100kHz

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 18-09 06:58
Ik ben een koelkast aan het ombouwen naar een slimme droogkast voor mijn zelfgemaakte worsten. Ik wil de luchtvochtigheid en de temperatuur handmatig en via mqtt kunnen instellen. Ik doe dit met een Arduino Mega+Wifi. Nu werkt dat het allemaal prima, totdat de wifi verbinding wegvalt; dan stopt het geheel met werken en doet het niks totdat de verbinding weer hersteld is... Het moet natuurlijk gewoon door blijven werken, ook al is er geen wifi verbinding. Iemand een idee hoe dit toch voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThomasW Zonder exacte modules en code weet niemand dat waarschijnlijk :)

Overigens is dat best een raar bord. Super krachtige ESP alleen voor de Wifi en er dan een Arduino mega naast... 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 24-05-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ThomasW schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:54:
Ik ben een koelkast aan het ombouwen naar een slimme droogkast voor mijn zelfgemaakte worsten. Ik wil de luchtvochtigheid en de temperatuur handmatig en via mqtt kunnen instellen. Ik doe dit met een Arduino Mega+Wifi. Nu werkt dat het allemaal prima, totdat de wifi verbinding wegvalt; dan stopt het geheel met werken en doet het niks totdat de verbinding weer hersteld is... Het moet natuurlijk gewoon door blijven werken, ook al is er geen wifi verbinding. Iemand een idee hoe dit toch voor elkaar te krijgen?
zo te horen is je code afhankelijk van wat je via MQTT "ontvangt" ..

je moet zorgen dat hij altijd de instellingen aanhoud totdat je hem een andere waarde meegeeft.
bv Variable A = temp die hij moet hebben en die ligt tussen 20 en 100 graden ..

Als Mqtt Variable B niet ontvangen is of niet tussen de 20 en 100 graden is houd je Variable A aan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
De waardes zijn het probleem niet, het is de wifi verbinding die zorgt dat het compleet stopt.

begin waardes:
//encoder1
knobLeft.write(14);
//encoder2
knobRight.write(70);

vervolgens kunnen via mqtt of een rotary encoder de waardes worden aangepast.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#include <DHT.h>

void setup_wifi() {
  Serial.begin(115200);
  while (!Serial);

Serial3.begin(115200);
  WiFi.init(Serial3);

if (WiFi.status() == WL_NO_MODULE) {
    Serial.println("Communication with WiFi module failed!");
    // don't continue
  }

WiFi.begin("ssid", "pw");
  Serial.println("Waiting for connection to WiFi");
  while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(1000);
    Serial.print('.');
  }
  Serial.println();
  IPAddress ip = WiFi.localIP();
  Serial.println();
  Serial.println("Connected to WiFi network.");

}
Septillion schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:56:

Overigens is dat best een raar bord. Super krachtige ESP alleen voor de Wifi en er dan een Arduino mega naast... 8)7
Tsja, ik heb een hoop gpio pinnen nodig. :)

[ Voor 95% gewijzigd door ThomasW op 27-05-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThomasW Wat bedoel je overigens met " totdat de wifi verbinding wegvalt". Is dat als je start zonder Wifi of als je tijdens gebruik de Wifi eruit trekt?

Dat de eerste zich ophangt is niet zo gek aangezien de boel oneindig lang op wifi lijft wachten in een loop. En in tweede geval hangt volgens mij je reconnect() de boel op wanneer je geen Wifi hebt omdat je dan nooit verbinding kunt maken met MQTT.

En ook al heb je veel IO nodig is een mega nog niet de manier waar ik naar zou grijpen. En hier, ik zou alle code op de ESP laten draaien en de Mega alleen als "IO slave" laten werken ipv anders. De ESP eet de Mega voor ontbijt qua geheugen en snelheid.

PS. Alsjeblieft draai de auto format functie van Arduino erover :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Tijdens gebruik viel t stil. Uiteraard gebeurde er na de reset ook niks meer, totdat ik erachter kwam dat de WiFi het probleem was. Het liefst zou ik een limiet op het aantal pogingen zetten waarna de normale loop gewoon moet gaan lopen, maar kan nergens vinden hoe.

Voor wat ik er mee doe, loop ik qua snelheid niet tegen limieten aan. Hoe zou jij het doen dan @Septillion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 16:17
ThomasW schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:06:
Het liefst zou ik een limiet op het aantal pogingen zetten waarna de normale loop gewoon moet gaan lopen, maar kan nergens vinden hoe.
Tellen in de loop naar een bepaald getal en dan 'break;'
https://arduino.stackexch...9/while-loop-not-breaking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

RoadXY schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:36:
Tellen in de loop naar een bepaald getal en dan 'break;'
Of simpelweg de check in de conditie check van de while zetten. Want waarschijnlijk wil je niet alleen maa x pogingen doen maar ook zorgen dat je even geen poging doet. Want je controleert elke gang door loop() of je nog wel verbonden bent.

Zal je nog wel moeten kijken of je nergens anders in je code jezelf vast zet op input vanaf MQTT of Wifi. Geen idee hoe de MQTT lib reageert als je vraagt of er data is terwijl er geen verbinding is.

Zelf vind ik Mega's gewoon te lomp. Bord is al erg groot en als je echt alle draden nodig hebt in je project is het toch onhandelbaar. Dus ik was zelf gewoon voor een ESPtje gegaan met wat port extenders. Maar als je dit bord al hebt en wilt gebruiken had ik al het zware werk op de ESP gegooid (wifi, mqtt, algoritmes, webpages etc) en op de Mega alleen een dom programma (dat via serial met de ESP praat) dat een beetje de juist IO doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-09 14:06
Misschien niet helemaal relevant voor dit topic, maar ik heb een aantal Wemos D1 mini's liggen die ik via USB van voeding wil voorzien. Waar halen jullie geschikte opladers? Alles wat ik van oude telefoons e.d. had liggen is inmiddels wel in gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Ik heb een ESP8266 (nodemcu) voor de automatisering van mijn zwembad. Ik heb de zwembadpomp nu aangesloten op een frequentieregelaar. De temperatuursensors (DS12B20's) raken direct van slag en geven waardes ver onder het vriespunt door. De voeding van de ESP en de frequentie-regelaar/pomp zitten dezelfde stekkerdoos.
Kan het zijn dat de frequentieregelaar interferentie oplevert (via het stroomnet of straling) en wat kan ik daar aan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ocmer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:03:
Ik heb een ESP8266 (nodemcu) voor de automatisering van mijn zwembad. Ik heb de zwembadpomp nu aangesloten op een frequentieregelaar. De temperatuursensors (DS12B20's) raken direct van slag en geven waardes ver onder het vriespunt door. De voeding van de ESP en de frequentie-regelaar/pomp zitten dezelfde stekkerdoos.
Kan het zijn dat de frequentieregelaar interferentie oplevert (via het stroomnet of straling) en wat kan ik daar aan doen ?
Kan je een aansluitschema en/of foto plaatsen ? Zit er nog meer op die ESP behalve de temperatuursensoren ?
De temperatuursensoren DS18B20 hebben in ieder geval een 4.7K weerstand nodig tussen data en +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Plenkske schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:08:
[...]

Kan je een aansluitschema en/of foto plaatsen ? Zit er nog meer op die ESP behalve de temperatuursensoren ?
De temperatuursensoren DS18B20 hebben in ieder geval een 4.7K weerstand nodig tussen data en +
Schema heb ik zo niet bij de hand. Maar huidige situatie is nog redelijk overzichtelijk:
  • Op D6 2x DS18B20 met idd een 4.7K tussen Data en + (3.3V)
  • Op D5 een flow-sensor met ook een 4.7K en ook op 3.3 V
  • Voeding van de ESP is een simpele USB voeding van een telefoon.
Dit werkt perfect, tot ik de frequentie-regelaar er tussen zet bij de pomp. De flowsensor blijft het doen, de temperatuur gaat naar -50/-60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
ocmer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Schema heb ik zo niet bij de hand. Maar huidige situatie is nog redelijk overzichtelijk:
Dit werkt perfect, tot ik de frequentie-regelaar er tussen zet bij de pomp. De flowsensor blijft het doen, de temperatuur gaat naar -50/-60
Dat is verder prima. Overigens de flow sensor die ik heb heeft geen weerstand nodig, maar dat terzijde.

Wellicht kan @Jazsie je helpen, die heeft volgens mij ook een frequentie-regelaar en meerdere temperatuursensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Jesse- schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:23:
Misschien niet helemaal relevant voor dit topic, maar ik heb een aantal Wemos D1 mini's liggen die ik via USB van voeding wil voorzien. Waar halen jullie geschikte opladers? Alles wat ik van oude telefoons e.d. had liggen is inmiddels wel in gebruik :P
Elke webshop heeft wel 5V usb laders, belangrijk is dat je niet een goedkoop chinees ding hebt want die zorgen voor een onstabiele esp. Ik gebruik ook Hi-Link 5V voedingen voor projecten waar ik ook 230V gebruik. Je kan ook een usb stopcontact gebruiken van 2USB oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:12
ocmer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Leuk he, frequentie regelaars ;)

Probleem is simpel, je gebruikt geen afgeschermde kabel op je DS18B20 sensors.

Je moet afgeschermde kabel gebruiken waarbij je de "screening" aansluit op de GND van je voeding.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Jazsie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:54:
[...]
Leuk he, frequentie regelaars ;)

Probleem is simpel, je gebruikt geen afgeschermde kabel op je DS18B20 sensors.

Je moet afgeschermde kabel gebruiken waarbij je de "screening" aansluit op de GND van je voeding.
Dus het probleem is (electromagnetische) straling en niet zozeer vervuiling van de voeding ?
Ik heb nog nooit met afgeschermde data-kabels gewerkt; alleen met afgeschermde grondkabel, maar 3x4mm2 is misschien wat overkill voor een sensor. Wat voor kabel is dan handig om te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Dus het probleem is (electromagnetische) straling en niet zozeer vervuiling van de voeding ?
Ik heb nog nooit met afgeschermde data-kabels gewerkt; alleen met afgeschermde grondkabel, maar 3x4mm2 is misschien wat overkill voor een sensor. Wat voor kabel is dan handig om te gebruiken?
Beiden maar dan van je frequentie regelaar ipv voeding.

Je kan het met een UTP kabel proberen als je die hebt liggen, kan mogelijk voldoende zijn.

Bij mijn 3 fasen frequentie regelaar en pomp heb ik zelfs ook afgeschermde voedingskabels gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Even getest met het voeden van de ESP via mijn laptop op accu; dus met een "schone voeding" en dan treedt het probleem nog steeds op. De oorzaak is dus straling en niet vervuiling van de fasedraad. We gaan weer verder experimenteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:13:
Even getest met het voeden van de ESP via mijn laptop op accu; dus met een "schone voeding" en dan treedt het probleem nog steeds op. De oorzaak is dus straling en niet vervuiling van de fasedraad. We gaan weer verder experimenteren
Dat zeg ik toch? Het komt van je Frequentie Regelaar, zowel de EMC storing als vervuiling op de voeding.

Gewoon afgeschermde kabel gebruiken waarvan de "shielding" aan je GND is gekoppelt.

Edit:
Een USB kabel werkt overigens ook goed :). Voorheen heb ik dat gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 02-06-2021 09:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben met een projectje bezig. Mijn doel is om een mobiele fijnstofsensor te maken, die periodiek (elke minuut of zo) de fijnstofconcentraties logt incl. de GPS-locatie en een timestamp. Dat logbestand will ik dan door een (python) script halen om een heat map / 2D density plot te genereren zodat je eenvoudig kunt zien wat de luchtkwaliteit in een bepaald gebied waar je rondgelopen hebt was.

Op dit moment heb ik fijnstofmeetgedeelte werkend (en voor correctiedoeleinden ook temperatuur/luchtvochtigheid). Ik heb een GPS-unit, maar ik krijg er geen seriële data uit wat ik ook doe, dus daarvoor heb ik een andere besteld. Dat duurt altijd even. Ik ben trouwens benieuwd of ik makkelijk twee UARTs op de ESP32 werkend krijg (zowel de SDS011 als de GSP-unit worden met een seriële poort aangesloten). Als dat niet lekker gaat ik altijd nog proberen de PWM-outputs van de SDS011 te gebruiken.

Gebruikte hardware:

LILYGO TTGO T-Energy ESP32 met 18650 li-ion accu
SDS011 fijnstofsensor
BME280 temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruk sensor
GPS-unit (cheapie Chinees)
Nokia 5110 LCD-scherm

Het is een beetje proppen op het schermpje, maar bovenaan staan de laatst gemeten fijnstofwaarden 2.5um en 10um, de twee grafieken geven de laatste 15 metingen weer van deze grootheden, en rechts staan nog de laatst gemeten luchtvochtigheid en temperatuur erbij gefrommeld.

(op de eerste foto is de BME280 nog niet aangesloten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4pMGx-L_ikLMVv1ZDrq-EgiHmY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QWjI96hbhl0FW4aLoRvE7m1k.png?f=fotoalbum_medium

De barbecue werd aangezet ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmI8RGT7X6GDun5AD6XkQ3zFhvE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Gvjq01U52xGOcJVh3BKm0KOF.png?f=fotoalbum_medium

Met mijn laser cutter maak ik er nog een behuizing omheen zodat hij makkelijk vast te houden is.

Het geheel is overigens gebouwd in Micropython, omdat ik in die taal beter mijn weg weet dan in Arduino. Om de grafieken een beetje fatsoenlijk te laten auto-scalen was nog een uitdaging, maar het is gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:59
JeroenH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:41:
Ik ben met een projectje bezig. Mijn doel is om een mobiele fijnstofsensor te maken, die periodiek (elke minuut of zo) de fijnstofconcentraties logt incl. de GPS-locatie en een timestamp. Dat logbestand will ik dan door een (python) script halen om een heat map / 2D density plot te genereren zodat je eenvoudig kunt zien wat de luchtkwaliteit in een bepaald gebied waar je rondgelopen hebt was.

Op dit moment heb ik fijnstofmeetgedeelte werkend (en voor correctiedoeleinden ook temperatuur/luchtvochtigheid). Ik heb een GPS-unit, maar ik krijg er geen seriële data uit wat ik ook doe, dus daarvoor heb ik een andere besteld. Dat duurt altijd even. Ik ben trouwens benieuwd of ik makkelijk twee UARTs op de ESP32 werkend krijg (zowel de SDS011 als de GSP-unit worden met een seriële poort aangesloten). Als dat niet lekker gaat ik altijd nog proberen de PWM-outputs van de SDS011 te gebruiken.

Gebruikte hardware:

LILYGO TTGO T-Energy ESP32 met 18650 li-ion accu
SDS011 fijnstofsensor
BME280 temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruk sensor
GPS-unit (cheapie Chinees)
Nokia 5110 LCD-scherm

Het is een beetje proppen op het schermpje, maar bovenaan staan de laatst gemeten fijnstofwaarden 2.5um en 10um, de twee grafieken geven de laatste 15 metingen weer van deze grootheden, en rechts staan nog de laatst gemeten luchtvochtigheid en temperatuur erbij gefrommeld.

(op de eerste foto is de BME280 nog niet aangesloten)

[Afbeelding]

De barbecue werd aangezet ;)

[Afbeelding]

Met mijn laser cutter maak ik er nog een behuizing omheen zodat hij makkelijk vast te houden is.

Het geheel is overigens gebouwd in Micropython, omdat ik in die taal beter mijn weg weet dan in Arduino. Om de grafieken een beetje fatsoenlijk te laten auto-scalen was nog een uitdaging, maar het is gelukt :)
Mooi project! Ik heb in het verleden hetzelfde gemaakt met de SDS011, ESP32 (Lopy4) en Micropython. Ik verstuurde de data altijd naar Blynk. Het was altijd leuk om te zien dat de grafiek gelijk liep met een officieel meetpunt in de buurt. Dat toont aan dat de SDS011 een prima keuze is. Ik zal eens kijken of ik nog ergens code heb voor de 2 UART poorten, dat werkt prima in Micropython.

Bedoel je met met mobiel dat het op batterijen gaat werken? Dat is nog wel een uitdaging aangezien de SDS011 best veel stroom gebruikt en volgens de handleiding ongeveer 30 seconden opwarmtijd nodig heeft.

Volgens de handleiding zou het volgende moeten werken. In principe kun je iedere GPIO pin ervoor gebruik. Controleer wel even of het niet al door iets anders in gebruik is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
from machine import UART

uart1 = UART(1, baudrate=9600, tx=33, rx=32)
uart2 = UART(2, baudrate=9600, tx=10, rx=9)

uart2.write('hello')  # write 5 bytes
uart2.read(5)         # read up to 5 bytes

uart1.write('hello')  # write 5 bytes
uart1.read(5)         # read up to 5 bytes

[ Voor 7% gewijzigd door Lennyz op 02-06-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Lennyz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:27:
Bedoel je met met mobiel dat het op batterijen gaat werken? Dat is nog wel een uitdaging aangezien de SDS011 best veel stroom gebruikt en volgens de handleiding ongeveer 30 seconden opwarmtijd nodig heeft.
Zoals het apparaat nu is (ESP32 + SDS011 + BME280 + N5110LCD) en SDS011 op een duty cycle van 10s fan aan / 50 seconden fan uit, draai het ding op een volle 18650 (heel) ruim 24 uur. Ik heb het opgenomen vermogen ook gemeten met een USB power meter, ik ben de waarden vergeten maar die zijn niet heel hoog, ook niet als de fan van de SDS011 draait. Dus voor iets van een uurtje of twee moet kunnen werken heb ik nog best wat marge als ik de GPS toevoeg. En anders hang ik er een tweede 18650 cel bij :)
Volgens de handleiding zou het volgende moeten werken. In principe kun je iedere GPIO pin ervoor gebruik. Controleer wel even of het niet al door iets anders in gebruik is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
from machine import UART

uart1 = UART(1, baudrate=9600, tx=33, rx=32)
uart2 = UART(2, baudrate=9600, tx=10, rx=9)

uart2.write('hello')  # write 5 bytes
uart2.read(5)         # read up to 5 bytes

uart1.write('hello')  # write 5 bytes
uart1.read(5)         # read up to 5 bytes
Ah, thanks. Volgens mij had ik zoiets al wel gevonden, maar ik ga zien of het ook in de praktijk werkt. Ik begrijp niet goed waarom ik geen seriële data uit mijn GPS unit kreeg. RX/TX enz waren goed aangesloten, ook nog andere ESP32 geprobeerd, zelfs Arduino geprobeerd. Het LEDje van de GPS knippert, dus hij heeft een fix (knipperen houdt ook op als ik de antenne loskoppel), dus de GPS zelf doet het.

Oh well, kijken maar hoe het met een andere (ander type ook) lukt. Het blijft goedkoop Chinees spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:59
Zoals het apparaat nu is (ESP32 + SDS011 + BME280 + N5110LCD) en SDS011 op een duty cycle van 10s fan aan / 50 seconden fan uit, draai het ding op een volle 18650 (heel) ruim 24 uur. Ik heb het opgenomen vermogen ook gemeten met een USB power meter, ik ben de waarden vergeten maar die zijn niet heel hoog, ook niet als de fan van de SDS011 draait. Dus voor iets van een uurtje of twee moet kunnen werken heb ik nog best wat marge als ik de GPS toevoeg. En anders hang ik er een tweede 18650 cel bij :)

[...]

Ah, thanks. Volgens mij had ik zoiets al wel gevonden, maar ik ga zien of het ook in de praktijk werkt. Ik begrijp niet goed waarom ik geen seriële data uit mijn GPS unit kreeg. RX/TX enz waren goed aangesloten, ook nog andere ESP32 geprobeerd, zelfs Arduino geprobeerd. Het LEDje van de GPS knippert, dus hij heeft een fix (knipperen houdt ook op als ik de antenne loskoppel), dus de GPS zelf doet het.

Oh well, kijken maar hoe het met een andere (ander type ook) lukt. Het blijft goedkoop Chinees spul...
Probeer eens de volgende code. Wel even aanpassen op jouw situatie natuurlijk.:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
from machine import UART
rx = 16
tx= 17
uart = UART(2, 115200)

# uart.init(115200, bits=8, parity=None, stop=1, rx=rx, tx=tx, invert=UART.INV_RX ) # Even een voorbeeld welke opties je hebt. 

uart.init(115200, rx=rx, tx=tx)

while True:
    if uart.any():
        print(uart.read())

if uart.any(): checkt of er data klaarstaat op de serial line. Het is een bool. Als er altijd False uitkomt dan weet je dat er iets niet goed is aangesloten of verkeerd staat in de instellingen.

[ Voor 27% gewijzigd door Lennyz op 03-06-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Lennyz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:47:
Probeer eens de volgende code.
Thanks! De GPS-units vallen zojuist in de brievenbus, dus hopelijk kan ik vanavond of dit weekend aan de gang. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik heb eens wat getest hoeveel flash geheugen de wifi client gebruikt op de ESP32. Ik kwam uit 436254 bytes, dat is 40% van het standaard beschikbare flash geheugen echt veel meer dan ik had verwacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Grrrrreat succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdIvDOnXIfgeIU4qkCEV39eIhKg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dSn5xgXcCACxfdQvtcYOCo9m.png?f=user_large

(met micropyGPS de daadwerkelijke GPS data uit de seriële brij gevist)

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 03-06-2021 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ocmer schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:02:
[...]

De kabel van frequentie regelaar naar pomp is wel afgeschermd?
En die hangen ze altijd alleen bij de regelaar aan aarde. In tegenstelling tot afgeschermde kabels voor datasignalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zijn er toevallig NTP gebruikers hier? Een tijdje terug gebruikte ik ESP8266 NodeMCU NTP Client-Server: Get Date and Time (Arduino IDE) om naast de tijd ook de datum te krijgen. Gisteravond diezelfde sketch weer eens gebruikt, krijg ik wel een kloppende tijd, maar de datum en jaar....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Epoch Time: 1622745593
18:39:53
Month day: 1
Week Day: Thursday
Month: 12
Month name: December
Year: -3135405
Current date: -3135405-12-1
Ik ben er nog niet achter waar dit door komt, eerst dacht ik misschien een conflict met alle andere code dat in de sketch stond, maar zelfs met de kale NTP sketch krijg ik dit. De gebruikte NTP-server (router-pc) geeft wel kloppende data weer en als ik die als bron op mijn pc gebruik is er ook niets aan de hand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
C:\Users\Raven>w32tm /stripchart /computer:hellmouth.ravenslair.nl /dataonly /samples:5
Tracking hellmouth.ravenslair.nl [192.168.1.1:123].
Collecting 5 samples.
The current time is 4-6-2021 09:54:20.
09:54:20, -03.5226932s
09:54:22, -03.5225176s
09:54:24, -03.5225442s
09:54:26, -03.5226655s
09:54:28, -03.5227586s

C:\Users\Raven>

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Lijkt er op dat de NTP server van je router niet de juiste epoch tijd doorstuurt? Wel de laatste paar getallen correct voor tijd, maar de rest allemaal nullen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Raven De Epoch dit je hebt is gewoon van Thu Jun 03 2021 18:39:53 GMT+0000 dus dat klopt. Dus het moet zitten in de afhandeling van de datum. Snel even hier getest en dat werkt prima (IDE 1.8.13, board def 2.7.4) Dus welke versie van de IDE en board gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
_ferry_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 06:56:
[...]
De kabel van frequentie regelaar naar pomp is wel afgeschermd?
En die hangen ze altijd alleen bij de regelaar aan aarde. In tegenstelling tot afgeschermde kabels voor datasignalen.
Geen idee of die is afgeschermd; wel een goede tip. De pomp heeft een gemonteerde stekker en de frequentieregelaar een gemonteerde contrastekker. Beiden kan ik niet eenvoudig openen om te zien wat voor kabel het is. Ik kan de pomp en FR openen en de kabel ertussen vervangen, maar dat is wel even een k-klusje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AlexanderB schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:44:
Lijkt er op dat de NTP server van je router niet de juiste epoch tijd doorstuurt? Wel de laatste paar getallen correct voor tijd, maar de rest allemaal nullen bijvoorbeeld?
Epoch klopt, heb die al gechecked op een epoch-converter site.
Septillion schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:16:
@Raven De Epoch dit je hebt is gewoon van Thu Jun 03 2021 18:39:53 GMT+0000 dus dat klopt. Dus het moet zitten in de afhandeling van de datum. Snel even hier getest en dat werkt prima (IDE 1.8.13, board def 2.7.4) Dus welke versie van de IDE en board gebruik jij?
IDE 1.8.13, board def esp8266 3.0.0.

edit: @AlexanderB @Septillion Net een downgrade van esp8266 3.0.0 naar 2.7.0 gedaan ....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
12:01:52
Epoch Time: 1622894512
Month day: 5
Week Day: Saturday
Month: 6
Month name: June
Year: 2021
Current date: 2021-6-5

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 05-06-2021 12:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Nja, duidelijk. Er zit ergens een foutje in de NTP library van 3.0.0 dan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@AlexanderB Nee, niet de NTP library, maar die van de ESP8266, als in boards manager. Dat is de enige aanpassing die ik heb gemaakt, NTP-library en code zijn nog steeds hetzelfde.

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 05-06-2021 17:29 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben de laatste week flink opgeschoten met mijn mobiele fijnstofsensor.

Het geheel zit in een knappe behuizing die ik met mijn lasersnijder gemaakt heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxJXwqKwjQMBgJ9ENmN1Wft71DY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/EOoSP9xnvoGAPaMihbBtbprN.png?f=fotoalbum_small

Het binnenwerk, met een ESP32 op een 18650 lithium-ion cel, een SDS011 fijnstofsensor, een BME280 temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruksensor, en een GPS-receiver:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdvg9anGzYupWwblRpxLprbLd80=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/64EokmBpjU682gBiUwwoit7c.png?f=fotoalbum_small

De BME280 zit aan de onderkant om hem uit de directe zonneschijn te houden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ86gMJElHeWPjbzcUJ2WqrYTxs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/8ymShnt0GmEKLwZQgJ22OH1T.png?f=fotoalbum_small

Het apparaat doet nu elke 20 seconden een meting (interval is aan te passen natuurlijk) en schrijft naar een logbestand de tijd/datum/locatie/fijnstofmeting/temp/RLV.

Nu ben ik bezig met QGIS, een open source GIS-applicatie , om de gemeten waarden een beetje sprekend te presenteren, maar dat is nog een wetenschap op zich. Ben me nu aan het verdiepen in dingen als "heat maps" en "2D density plots". Als iemand daar wat pointers voor heeft houd ik me zeer aanbevolen want deze materie is compleet nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
JeroenH schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:27:

Nu ben ik bezig met QGIS, een open source GIS-applicatie , om de gemeten waarden een beetje sprekend te presenteren, maar dat is nog een wetenschap op zich. Ben me nu aan het verdiepen in dingen als "heat maps" en "2D density plots". Als iemand daar wat pointers voor heeft houd ik me zeer aanbevolen want deze materie is compleet nieuw voor me.
Je weet neem ik aan dat er van die sensor netwerken zijn waar je zo op kan inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jobr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:21:
Je weet neem ik aan dat er van die sensor netwerken zijn waar je zo op kan inprikken.
Jazeker, en ik heb ook zo'n luftdaten-sensorkastje op de voorgevel van mijn huis. Dit ding heeft een ander doel, nl. mobiel meten en lol hebben aan het bouwen, en daarvan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

heeft iemand ervaring met ESP en firmware extracten ? voor een silvergear 1117 (al open gemaakt) wil ik ff de firmware eraf pulken en uploaden naar de TUYA converter gasten ... en vervolgens Tasmota of espeasy erop terug knallen

maaruh hoe zorg ik dat ik de meeste "relevante" data erafhaal ? naast 4 draadjes solderen (gnd,3,3v tx/rx) zijn er nog zaken die handig zijn even acht op te slaan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Wie zou mij willen helpen met mijn "speel geluid af via SPIFFS probleem"? :D

Alles werkt als ik de geluidsdata uit de unsigned char TestSound haal:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
unsigned char TestSound[10034] = {
  0x52, 0x49, 0x46, 0x46, 0x2A, 0x27, 0x00, 0x00, 0x57, 0x41, 0x56, 0x45,
  0x66, 0x6D, 0x74, 0x20, 0x10, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0x00, 0x01, 0x00,
  0x10, 0x27, 0x00, 0x00, 0x10, 0x27, 0x00, 0x00, 0x01, 0x00, 0x08, 0x00,
  0x64, 0x61, 0x74, 0x61, 0x06, 0x27, 0x00, 0x00, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80,
  0x80, 0x80, 0x7F, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x7F, 0x80,
  0x80, 0x7F, 0x80, 0x80, 0x80, 0x7F, 0x80, 0x80, 0x80, 0x7F, 0x7F, 0x7F,
  0x7F, 0x7F, 0x80, 0x7F, 0x7F, 0x7F, 0x7F, 0x7F, 0x7F, 0x7F, 0x7F, 0x7F,
  0x7F, 0x7F, 0x7F, 0x7F, 0x80, 0x80, 0x7F, 0x80, 0x80, 0x7F, 0x80, 0x7F, 
  ......
  0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 0x80, 
  0x80, 0x80, 0x80, 0x80
};

Maar nu zou ik graag deze "geluidsdata" uit een file -die ik in SPIFFS heb staan- willen halen.
In die file zit precies dezelfde data als wat hierboven tussen de 2 {} brackets staat.

Vervolgens probeer ik met deze code een nieuwe unsigned char te maken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
 File soundFile = SPIFFS.open("/soundje.h", "r");
 size_t filesize = soundFile.size(); 
 unsigned char TestSound[filesize + 1];  

soundFile.read((uint8_t *)TestSound, sizeof(TestSound));  
 soundFile.close(); 
 TestSound[filesize+1] = '\0';

Maar met deze data komt er geen geluid uit.

Ik dénk dat dat komt omdat er "onterechte" spaties in staan die ook als een character worden meegenomen (maar wat dus niet de bedoeling is).

Wat zou een goede manier zijn om dit data uit die file in een unsigned char te krijgen?

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:22
@Atmoz die array bevat een aantal bytes. In je file wil je diezelfde bytes, gewoon achtereen geplakt, een binaire file dus. Dus geen tekstfile met de string representatie van de bytes, wat ik vermoed dat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

teaser schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:26:
@Atmoz die array bevat een aantal bytes. In je file wil je diezelfde bytes, gewoon achtereen geplakt, een binaire file dus. Dus geen tekstfile met de string representatie van de bytes, wat ik vermoed dat je nu hebt.
Klopt, dat denk ik inderdaad ook!
Maar hoe doe ik dat?

Hoe "convert" ik dit? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Pagina: 1 ... 61 ... 80 Laatste