Ik heb ook een NodeMCU en heb het aangesloten zoals op de site staat, met spanningsconverter. Het is al weer een tijdje geleden dus weet niet meer precies de details.BazemanKM schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:58:
[...]
Mijn sensor is op 5V. Hierdoor heb ik geen spanningsconverterprintje nodig. Weerstand 10k ohm, lees ik in de link, klopt dat?
Mijn NodeMCU V3 is 3V, dus moet ik dan niet de sensor op de NodeMCU aansluiten?
@BazemanKM Dan gewoon aansluiten om 5V (Bruin naa 5V, blauw naar GND) en de uitgang (zwart) aan de ESP. Als je binnen ESPeasy de interne pull up van de ESP aan zet ben je er. Eventueel kan je ook extern een pull up weestand (tussen 1k en 50k) tussen de pin en 3v3 plaatsen. Maar interne pull up is makkelijker.
Voor data gebruik ik D6 en Pin mode heb ik op Default.Septillion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:21:
Maar interne pull up is makkelijker.
Waar stel ik Pull up in?
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Dan de pin mode op?JPS schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:29:
Onder 'hardware'
Uiteraard al gezocht in dit forum en Google. Zag ergens screenshot waar je bij device de pull up aanzet, maar die instelling staat er bij mij niet bij.JPS schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:02:
Beetje zelfredzaamheid graag.
Bij hardware zie ik ook nergens pull up staan.
De pin mode kan op 4 verschillende standen. Input lijkt logisch, maar is dat de juiste?
is er al iemand die een modbus rs485 rtu naar tcp/ip modbus converter heeft gemaakt?
ik heb op zolder een device staan welke ik graag wil uitlezen dmv node-red
het apparaat spuugt modbus RS485 rtu uit alleen kan ik geen fysieke kabel van boven naar beneden krijgen.
nu heb ik nog wel een aantal nodemcu bordjes liggen en een rs485>ttl bordje
deze heb ik ooit al eens gebruikt om een eastron sdm120 uit te lezen.
nu zijn er wel rtu naar tcp/ip converters via ethernet/wifi maar als ik dit zelf kan maken met een esp gaat daar mijn voorkeur naar uit.
ik heb al gezocht op google maar kan zo nog niks vinden
ik heb op zolder een device staan welke ik graag wil uitlezen dmv node-red
het apparaat spuugt modbus RS485 rtu uit alleen kan ik geen fysieke kabel van boven naar beneden krijgen.
nu heb ik nog wel een aantal nodemcu bordjes liggen en een rs485>ttl bordje
deze heb ik ooit al eens gebruikt om een eastron sdm120 uit te lezen.
nu zijn er wel rtu naar tcp/ip converters via ethernet/wifi maar als ik dit zelf kan maken met een esp gaat daar mijn voorkeur naar uit.
ik heb al gezocht op google maar kan zo nog niks vinden
@BazemanKM Mijn ervaring met ESPeasy is nogal minimaal. Ik dacht, ik flash het even om te kijken. Maar pff, ik dacht dat bij Tasmota je al even moet puzzelen wat te flashen maar wat een bende is dat bij ESPeasy... Maar goed, had iets draaien en tja, lijkt gewoon een gekke ESPeay beperking dat je voor de pulse counter geen pull up kunt selecteren, bij een switch wel. Dus ja, dan zal je dat extern moeten doen.
Pull up enabled is bij mijn weten 'output high'. Maar ik gebruik dit eerlijk gezegd nooit dus misschien zit ik er compleet naast.BazemanKM schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:06:
[...]
Uiteraard al gezocht in dit forum en Google. Zag ergens screenshot waar je bij device de pull up aanzet, maar die instelling staat er bij mij niet bij.
Bij hardware zie ik ook nergens pull up staan.
De pin mode kan op 4 verschillende standen. Input lijkt logisch, maar is dat de juiste?
Ik hou me altijd aan schakelingen met externe pull up/down weerstanden, om te voorkomen dat ik vastloop in de diverse randvoorwaarden:
https://espeasy.readthedo...st-pins-to-use-on-esp8266
Dag allemaal. Ik ben op zoek naar een voeding voor mijn ESP8266 bordje(s), welke ik veilig in een centraaldoos/inbouwdoos kan plaatsen. Wil door het huis heen op verschillende plekken wat sensoren plaatsen en uitlezen middels wifi, maar ik wil geen stekkers in het zicht.
Daarom zoek ik naar een 'speciale' voeding die hier veilig bruikbaar voor is. Ik heb wel deze en deze gevonden, maar weet niet of dat veilig bruikbaar is. Ben dus op zoek naar iemand met ervaring.
Daarom zoek ik naar een 'speciale' voeding die hier veilig bruikbaar voor is. Ik heb wel deze en deze gevonden, maar weet niet of dat veilig bruikbaar is. Ben dus op zoek naar iemand met ervaring.
Groetjes
Gebruik zowel de 5V als 3V3 versie van Hi-Link, werken prima in een aantal projecten en nog geen problemen mee (iig niet de voedingNhz schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:51:

Haal ze zelf hier weg (ook iets goedkoper dan die amazon link):
https://www.tinytronics.n...-voeding-5vdc-1a-hlk-5m05
@Nhz Die Hi-Links zijn wel prima. Maar om die in een centraaldoos te gaan lopen frotten...
Ideetje, koop een paar Sonoff Mini's
Heb je voor een euro of 7 (uit China, 9 bij Tiny Tronics) een ESP met voeding in een behuizing
Ideetje, koop een paar Sonoff Mini's
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 12-01-2021 17:58 ]
Ik heb een Sonoff S26 geflashed met ESPeasy. Ik had er al draaien op een oude versie van espeasy, deze heb ik geflashed met de meest recente versie. Ik heb 2 devices geconfigureerd. 1 is het relais (switch) op gpio12, de andere is de knop op gpio0. Met rules worden deze geschakeld.
Met Domoticz krijg ik 'm goed geschakeld, de drukknop werkt ook om in te schakelen, maar zodra ik uitschakel begint ie onophoudelijk snel aan/uit te schakelen.
Ik heb alle instellingen over genomen van de sonoff met de oude ESPeasy versie. Zie ik iets over het hoofd?
/f/image/QYFkhFasAMQM9vkguIUI6Ie0.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YlbOsTO778yMbyajyop7IaNd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vhf23Pa8WOyO1CbSBdi76dCP.png?f=user_large)
Met Domoticz krijg ik 'm goed geschakeld, de drukknop werkt ook om in te schakelen, maar zodra ik uitschakel begint ie onophoudelijk snel aan/uit te schakelen.
Ik heb alle instellingen over genomen van de sonoff met de oude ESPeasy versie. Zie ik iets over het hoofd?
/f/image/QYFkhFasAMQM9vkguIUI6Ie0.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YlbOsTO778yMbyajyop7IaNd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vhf23Pa8WOyO1CbSBdi76dCP.png?f=user_large)
/f/image/40khWEzm9JAgWnxbNeSZD5DO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 13-01-2021 17:10 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
@bramv82 Weinig ervaring met ESPeasy, maar moet Switch button type niet op button?
Probeer dit eens:bramv82 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:08:
Ik heb een Sonoff S26 geflashed met ESPeasy. Ik had er al draaien op een oude versie van espeasy, deze heb ik geflashed met de meest recente versie. Ik heb 2 devices geconfigureerd. 1 is het relais (switch) op gpio12, de andere is de knop op gpio0. Met rules worden deze geschakeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| On TurnOn do gpio,12,1 EndOn On TurnOff do gpio,12,0 EndOn on button#state do if [Sonoff-3#Sonoff-3]=0 gpio,12,1 gpio,13,0 else gpio,12,0 gpio,13,1 endif endon |
Ik had dit een enkele keer als een aan/uit event te snel op elkaar volgde. Uiteindelijk was voor mij de oplossing om niet meer in de device condifuratie de optie send to controller te gebruiken, maar de controller status bij te werken door in de rules een regel mee te nemen:bramv82 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
code:
1
| SendToHTTP 192.168.0.123,8080,/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=456&nvalue=1 |
En bij uitschakelen nog zo'n regel met nvalue=0. Het verschil is dat anders Domoticz de opdracht krijgt om te schakelen (wat weer een update geeft om te schakelen etc.). Deze HTTP call werkt alleen de status bij en schakelt niets aan de Domoticz kant.
@tsjoender @jobr @Septillion
Dank jullie voor de suggesties. Het was inderdaad zo eenvoudig als @Septillion zei: switch type veranderd naar Button active low en nu werkt het
Edit: Toch de http request in de rules maar toegevoegd zoals @tsjoender aangaf. Soms wil de sonoff toch nog eens op hol slaan, bijvoorbeeld als ie net in het stopcontact wordt gestoken. De requests lijken dan inderdaad van Domoticz af te komen. Knipperende lampen zijn niet goed voor de WAF.
Dank jullie voor de suggesties. Het was inderdaad zo eenvoudig als @Septillion zei: switch type veranderd naar Button active low en nu werkt het
Edit: Toch de http request in de rules maar toegevoegd zoals @tsjoender aangaf. Soms wil de sonoff toch nog eens op hol slaan, bijvoorbeeld als ie net in het stopcontact wordt gestoken. De requests lijken dan inderdaad van Domoticz af te komen. Knipperende lampen zijn niet goed voor de WAF.
[ Voor 45% gewijzigd door Blackouts op 13-01-2021 20:56 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Sow, ik dacht ff simpel een ultrasone afstandmeter (HC-SR04) aan te sluiten op de ESP. Ik had al bedacht dat de ESP op 3,3V werkt en de HC-SR04 op 5V, dus een logic converter er bij gepakt.
Maar wat ik ook probeerde, hij wou het nooit doen. Dus alles doormeten enz. en alles leek goed. Zelf wanneer ik met de hand de trigger hoog maakte ipv via de output van de ESP, kreeg ik een echo binnen.
Vanmiddag nog maar een keer lopen te spelen totdat ik in mijn code wat verdachts zag staan....
Het schrijven van mijn debug info naar serial of telnet duurde schijnbaar zo lang, dat mijn echo puls al lang weg was op het moment dat ik deze ging aflezen.....
De debug regel ff een regel omhoog plaatsen in de code en alles doet het.
Maar wat ik ook probeerde, hij wou het nooit doen. Dus alles doormeten enz. en alles leek goed. Zelf wanneer ik met de hand de trigger hoog maakte ipv via de output van de ESP, kreeg ik een echo binnen.
Vanmiddag nog maar een keer lopen te spelen totdat ik in mijn code wat verdachts zag staan....
code:
1
2
3
4
| digitalWrite(distanceTriggerPin, LOW); logger->println("Wait for puls"); //Read time input is active (microsec) duration = pulseIn(distanceEchoPin, HIGH, 10000); |
Het schrijven van mijn debug info naar serial of telnet duurde schijnbaar zo lang, dat mijn echo puls al lang weg was op het moment dat ik deze ging aflezen.....

De debug regel ff een regel omhoog plaatsen in de code en alles doet het.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met een NodeMCU-ESP32 Devkit v1 (WROOM) namelijk als ik een programma wil uploaden in PlatformIO ik een ''A fatal error occurred: Timed out waiting for packet header" melding krijg.
Wat ik al geprobeerd heb maar niet werkt:
Hierdoor denk ik dat de ESP goed is maar het probleem dus in PlatformIO zit.
Heeft iemand enig idee hoe ik toch het programma op de ESP krijg? van Google wordt ik niet veel wijzer, ik denk mede omdat mijn ervaring met code haast nul is.
Ik heb een probleem met een NodeMCU-ESP32 Devkit v1 (WROOM) namelijk als ik een programma wil uploaden in PlatformIO ik een ''A fatal error occurred: Timed out waiting for packet header" melding krijg.
Wat ik al geprobeerd heb maar niet werkt:
- Ander ESP bordje
- Reset vasthouden tijdens uploaden
- Boot vasthouden tijdens uploaden
- ESP in download mode zetten alvorens het programma te uploaden
- 10 uF cap tussen de EN en GND pin
- brug tussen de G2 en GND pin
Hierdoor denk ik dat de ESP goed is maar het probleem dus in PlatformIO zit.
Heeft iemand enig idee hoe ik toch het programma op de ESP krijg? van Google wordt ik niet veel wijzer, ik denk mede omdat mijn ervaring met code haast nul is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/espressif32/esp32doit-devkit-v1.html PLATFORM: Espressif 32 (2.1.0) > DOIT ESP32 DEVKIT V1 HARDWARE: ESP32 240MHz, 320KB RAM, 4MB Flash DEBUG: Current (esp-prog) External (esp-prog, iot-bus-jtag, jlink, minimodule, olimex-arm-usb-ocd, olimex-arm-usb-ocd-h, olimex-arm-usb-tiny-h, olimex-jtag-tiny, tumpa) PACKAGES: - framework-arduinoespressif32 3.10004.201016 (1.0.4) - tool-esptoolpy 1.30000.201119 (3.0.0) - tool-mkspiffs 2.230.0 (2.30) - toolchain-xtensa32 2.50200.80 (5.2.0) LDF: Library Dependency Finder -> http://bit.ly/configure-pio-ldf LDF Modes: Finder ~ chain, Compatibility ~ soft Found 27 compatible libraries Scanning dependencies... Dependency Graph |-- <PubSubClient> 2.8.0 |-- <ArduinoOTA> 1.0 | |-- <Update> 1.0 | |-- <WiFi> 1.0 | |-- <ESPmDNS> 1.0 | | |-- <WiFi> 1.0 |-- <WiFi> 1.0 |-- <EEPROM> 1.0.3 Building in release mode Retrieving maximum program size .pio\build\esp32\firmware.elf Checking size .pio\build\esp32\firmware.elf Advanced Memory Usage is available via "PlatformIO Home > Project Inspect" RAM: [== ] 15.3% (used 50160 bytes from 327680 bytes) Flash: [====== ] 58.2% (used 762930 bytes from 1310720 bytes) Configuring upload protocol... AVAILABLE: esp-prog, espota, esptool, iot-bus-jtag, jlink, minimodule, olimex-arm-usb-ocd, olimex-arm-usb-ocd-h, olimex-arm-usb-tiny-h, olimex-jtag-tiny, tumpa CURRENT: upload_protocol = esptool Looking for upload port... Auto-detected: COM3 Uploading .pio\build\esp32\firmware.bin esptool.py v3.0 Serial port COM3 Connecting..... Chip is ESP32-D0WDQ6 (revision 1) Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None WARNING: Detected crystal freq 41.01MHz is quite different to normalized freq 40MHz. Unsupported crystal in use? Crystal is 40MHz MAC: 10:52:1c:5d:ba:e0 Uploading stub... Running stub... Stub running... Changing baud rate to 215200 Changed. Configuring flash size... A fatal error occurred: Timed out waiting for packet header *** [upload] Error 2 ================================================================================================================= [FAILED] Took 6.62 seconds ================================================================================================================= Environment Status Duration ------------- -------- ------------ esp32 FAILED 00:00:06.620 ============================================================================================================ 1 failed, 0 succeeded in 00:00:06.620 ============================================================================================================The terminal process "C:\Users\Daniel\.platformio\penv\Scripts\pio.exe 'run', '--target', 'upload'" terminated with exit code: 1. Terminal will be reused by tasks, press any key to close it. |
code:
1
2
3
4
5
| Uploading stub... Running stub... Stub running... Changing baud rate to 215200 Changed. |
Die 215200 vind ik heel verdacht. Dat is een ongebruikelijke snelheid. Heb je dat zelf zo ingesteld in platformio.ini via upload_speed=215200?
Maak daar eens upload_speed=921600 van (of voeg dat toe in platformio.ini). Misschien dat dat helpt.
Het kan ook iets simpel zijn als een USB poort die te weinig spanning kan leveren.MBgek schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:47:
Hallo allemaal,
Ik denk ook dat er iets met je baudrate aan de hand is. Probeer eens 230400.
joppybt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:38:
code:
1 2 3 4 5 Uploading stub... Running stub... Stub running... Changing baud rate to 215200 Changed.
Die 215200 vind ik heel verdacht. Dat is een ongebruikelijke snelheid. Heb je dat zelf zo ingesteld in platformio.ini via upload_speed=215200?
Maak daar eens upload_speed=921600 van (of voeg dat toe in platformio.ini). Misschien dat dat helpt.
dearn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:20:
[...]
Het kan ook iets simpel zijn als een USB poort die te weinig spanning kan leveren.
Heren, bedankt voor het meedenken! de baudrate van 215200 stond zo ingesteld door diegene die het programmaatje gemaakt heeft, heb 'm naar 921600 gezet en warempel, upload succes!Lennyz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:39:
Ik denk ook dat er iets met je baudrate aan de hand is. Probeer eens 230400.
Stel dat ik nu ESP32's zou moeten aanschaffen, welke Aliexpress-variant zou ik dan het beste kunnen pakken?
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Hier zie ik verschillende soorten staan, namelijk:
ESP-32 38PIN
ESP-32 30PIN
ESP32-WROOM-32D
ESP32-WROOM-32U
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze 4 varianten? Wat heb je aan extra pinnen, en wat is WROOM?
ESP-32 38PIN
ESP-32 30PIN
ESP32-WROOM-32D
ESP32-WROOM-32U
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze 4 varianten? Wat heb je aan extra pinnen, en wat is WROOM?
Even niet direct in houdelijk op je vraag maar twee dingen:koelkast schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:50:
Stel dat ik nu ESP32's zou moeten aanschaffen, welke Aliexpress-variant zou ik dan het beste kunnen pakken?
ESP-32 38PIN
ESP-32 30PIN
ESP32-WROOM-32D
ESP32-WROOM-32U
- De U heeft een externe antenne, de andere(n) een antenne op het moederbordje
- Van deze store heb ik Wemos D1 mini's gekocht, ze waren keurig pin compatibel, wat dat betreft prima. Maar het waren zeker geen originele, maar namaak. Daar waren visuele clues voor, maar solderen ging bijv. ook moeilijker door minder koper rond de 'through holes'.
Prima om daar te bestellen, maar weet wel wat je kunt verwachten
Nog iets anders:
ik wil graag een PWM-fan met een ESP8266 of ESP32 aansturen, (deze).
Ik zie op 't web MOS-modules voorbijkomen waarbij je de boel kunt aansturen, door een ESP. Maar .. deze fans hebben toch zelf al een PWM-MOS module? Is er een mogelijkheid om deze PWM-fan direct door een ESP te laten aansturen, of is dat een onhaalbare zaak?
Ik zie op 't web MOS-modules voorbijkomen waarbij je de boel kunt aansturen, door een ESP. Maar .. deze fans hebben toch zelf al een PWM-MOS module? Is er een mogelijkheid om deze PWM-fan direct door een ESP te laten aansturen, of is dat een onhaalbare zaak?
Volgens mij is het vooral lood om oud ijzer als het om de modules gaat. Pak een formfactor die je wat lijkt. Als je overigens geen specifieke ESP32 functies wilt gebruiken zou ik het gewoon bij een ESP8266 houden. RTOS en multithread maken het dan alleen maar ingewikkelder om mee in te stappen.
Een 4 pin fan heeft inderdaad al alle drive logica intern. Wel zijn ze schijnbaar picky op dat je een 25kHz signaal gebruikt. En of ze genoeg hebben aan 3v3 kan ik zo ook niet vinden. Je zou eerst eens kunnen spelen met een 5V Arduino (of wat harder zoeken dan ik heb gedaan
).
Van de meeste mosfet modules zou ik lekker ver weg blijven, zeker met een ESP. Ze gebruiken namelijk bijna altijd een IRF520 welk niet logic level. Op 5V dus maar beperkte stroom mogelijk en op 3v3 nagenoeg niets. Aangezien je voor een mosfet sturing alleen één of twee weerstandjes erbij nodig hebt zou ik dus gewoon voor losse mosfets gaan als je die wilt gebruiken.
Een 4 pin fan heeft inderdaad al alle drive logica intern. Wel zijn ze schijnbaar picky op dat je een 25kHz signaal gebruikt. En of ze genoeg hebben aan 3v3 kan ik zo ook niet vinden. Je zou eerst eens kunnen spelen met een 5V Arduino (of wat harder zoeken dan ik heb gedaan
Van de meeste mosfet modules zou ik lekker ver weg blijven, zeker met een ESP. Ze gebruiken namelijk bijna altijd een IRF520 welk niet logic level. Op 5V dus maar beperkte stroom mogelijk en op 3v3 nagenoeg niets. Aangezien je voor een mosfet sturing alleen één of twee weerstandjes erbij nodig hebt zou ik dus gewoon voor losse mosfets gaan als je die wilt gebruiken.
Hangt ook een beetje af van hoe je het qua software aanpakt toch? Knal je er ESPEasy of iets vergelijkbaars op, dan zal je qua moeilijkheidsgraad geen verschil merken tussen een ESP8266 en ESP32. Wat je hooguit merkt is dat de webinterface sneller reageert op de ESP32Septillion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:33:
Als je overigens geen specifieke ESP32 functies wilt gebruiken zou ik het gewoon bij een ESP8266 houden. RTOS en multithread maken het dan alleen maar ingewikkelder om mee in te stappen.
3,3V gaat in praktijk altijd goed. Dit topic staat vol met zelfgebouwde radiatorboosters op basis van computer fans die met ESPs worden aangestuurd.En of ze genoeg hebben aan 3v3 kan ik zo ook niet vinden. Je zou eerst eens kunnen spelen met een 5V Arduino (of wat harder zoeken dan ik heb gedaan).
Mee eens, je kunt dan beter voor een losse mosfet gaan die lekker op 3,3V werkt. Een nog simpelere oplossing: fans pakken die je met PWM gewoon compleet uit kunt zetten. Scheelt weer extra onderdelen.Van de meeste mosfet modules zou ik lekker ver weg blijven, zeker met een ESP. Ze gebruiken namelijk bijna altijd een IRF520 welk niet logic level.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Gizz Dan maakt het inderdaad wat minder belangrijk maar zelfs dan zou ik voor de makkelijkere ESP8266 gaan. Maar zelf ren ik weg van ESP(un)easy
Ik zou wel een esp32 nemen. Die kan qua PWM op een hogere frequentie. De esp8266 officieel max 1 kHz.koelkast schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:
Nog iets anders:
Ik stuur er 5 fans parallel aan met pwm. Direct verbonden. Wel schakel ik nog met een bc547 en mosfet the 12v aan of uit.
Ik heb net een gelijkaardig projectje opgezet, maar met 2draads 5volt fan (dus zonder ingebouwde pwm), en met een esp32.koelkast schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:
Nog iets anders:
Aansturing met irlz34n mosfet van tinytronics en met flyback diode over de fans. Een andere mosfet met "irl..." aanduiding werkt wellicht even goed (dus niet de irf...; de "L" staat voor "logic level" - je kan natuurlijk ook de datasheets nazien om op zeker te spelen).
De ingeboude Pwm van de esp32 werkt prima op 25khz, je weet alleen niet hoe snel de fans draaien. met 4 draads krijg je terugmelding van effectieve snelheid.
De fan in je link lijkt me wel vrij goedkoop, ik ga volgende maal beter zoeken naar goedkope fans
Toevallig afgelopen week ook mee zitten spelen. Lukt prima met een 4-pins fan en een eigen voedingkoelkast schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:
Nog iets anders:
Aansluitschema
PC fan met 4 connectors:
pin1 (zwart) naar common ground van zowel ESP als een 12v voeding
pin2 (geel) naar VCC 12v
pin3 (groen) naar D2
pin4 (blauw) naar D3
De ESP apart voeden met een eigen voeding (of evt de 12v op de VIN drukken).
ESPHome yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
| esphome: name: pwm_fan platform: ESP8266 board: nodemcuv2 on_boot: then: - light.turn_on: id: pwm_fan1 brightness: 100% wifi: ssid: !secret iotwifiUPssid password: !secret iotwifiUPpwd # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: !secret fallbackssid password: !secret fallbackpwd web_server: port: 80 captive_portal: # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: password: !secret api_password ota: password: !secret ota_password time: - platform: homeassistant id: homeassistant_time substitutions: hostid: fireplace_fan hostname: Fireplace Fan comment: Fireplace fan controller sensor: - platform: pulse_counter pin: number: D2 mode: INPUT_PULLUP unit_of_measurement: 'RPM' id: rpm_fan1 name: RPM Fan 1 update_interval: 5s accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 0.5 light: - platform: monochromatic output: pwm_fan_1_speed id: pwm_fan1 name: "pwm_fan_1_speed" gamma_correct: 1 # Als fan, alleen low/med/high #fan: # - platform: speed # id: pwm_fan1 # name: PWM Fan 1 # output: pwm_fan_1_speed # Als light, dan 0 tot 100 procent output: - platform: esp8266_pwm pin: D3 id: pwm_fan_1_speed |
Tijd voor een nieuwe sig..
Top, thanks voor je setup. Nu vraag ik me echter af: kan ik de ESP32 op de VIN met 12v voeden? Gaat dat goed?Koffie schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:33:
[...]
Toevallig afgelopen week ook mee zitten spelen. Lukt prima met een 4-pins fan en een eigen voeding
Aansluitschema
PC fan met 4 connectors:
pin1 (zwart) naar common ground van zowel ESP als een 12v voeding
pin2 (geel) naar VCC 12v
pin3 (groen) naar D2
pin4 (blauw) naar D3
De ESP apart voeden met een eigen voeding (of evt de 12v op de VIN drukken).
ESPHome yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 esphome: name: pwm_fan platform: ESP8266 board: nodemcuv2 on_boot: then: - light.turn_on: id: pwm_fan1 brightness: 100% wifi: ssid: !secret iotwifiUPssid password: !secret iotwifiUPpwd # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: !secret fallbackssid password: !secret fallbackpwd web_server: port: 80 captive_portal: # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: password: !secret api_password ota: password: !secret ota_password time: - platform: homeassistant id: homeassistant_time substitutions: hostid: fireplace_fan hostname: Fireplace Fan comment: Fireplace fan controller sensor: - platform: pulse_counter pin: number: D2 mode: INPUT_PULLUP unit_of_measurement: 'RPM' id: rpm_fan1 name: RPM Fan 1 update_interval: 5s accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 0.5 light: - platform: monochromatic output: pwm_fan_1_speed id: pwm_fan1 name: "pwm_fan_1_speed" gamma_correct: 1 # Als fan, alleen low/med/high #fan: # - platform: speed # id: pwm_fan1 # name: PWM Fan 1 # output: pwm_fan_1_speed # Als light, dan 0 tot 100 procent output: - platform: esp8266_pwm pin: D3 id: pwm_fan_1_speed
Moet geen probleem zijn, heb diverse andere projectjes waarbij ik de ESP ook met 12v voed op de VIN.koelkast schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:04:
[...]
Top, thanks voor je setup. Nu vraag ik me echter af: kan ik de ESP32 op de VIN met 12v voeden? Gaat dat goed?
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik heb ooits eens blog gelezen waarin ze een 3-pin fan met PWM aanstuurden op de voeding draad. Dan werkt de tacho signaal inderdaad niet omdat deze mogelijk gemist wordt als de fan-driver feitelijk uit is. Maar door de PWM te onderbreken en continu spanning te leveren op het moment dat de tachopulse verwacht wordt kon deze wel gedetecteerd worden. En zo kon het moederbord wel een snelheid daaruit afleiden.sugarcube schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:45:
[...]
...
De ingeboude Pwm van de esp32 werkt prima op 25khz, je weet alleen niet hoe snel de fans draaien. met 4 draads krijg je terugmelding van effectieve snelheid.
...
Waarom? Uit je opmerking lijkt het of je het niets vindt, maar het is juist voor beginners een heel aardig en handig platform, dat natuurlijk zijn tekortkomingen kent. De documentatie is niet je dat, maar dat wordt momenteel bijgewerkt.Veel minder intimiderend dan de Arduino software.Septillion schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:36:
@Gizz Dan maakt het inderdaad wat minder belangrijk maar zelfs dan zou ik voor de makkelijkere ESP8266 gaan. Maar zelf ren ik weg van ESP(un)easy
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk voor de gevorderde, die veel eist natuurlijk te simpel. Maar uneasy is het zeker niet.
@RoJan Ben ik het dus niet mee eens. En het begon dus al de shitload aan verschillende versies van de .bin. Bij Tasmota vind ik had al verwarrend maar staat er nog uitleg boven. (Dus nee, dat is ook niet heilig maar noemt zich niet easy). En daarna miste ik een meer general view hoe het werkt. De methode om iets gedaan te krijgen lijkt vooral gebaseerd op stap voor stap volgen van een howto ipv dat echt verteld wordt hoe wat waar. Dus juist als ervaren gebruiker miste ik het overzicht wat ik nu echt deed. Dus ja, makkelijker dan via gewoon C++ als je dat niet kent. Maar makkelijk wil ik het niet noemen. ESPeasier dus.
Dat met al die versies ben ik wel met je eens. Dat zou een stuk duidelijker kunnen.Veel keus, maar daarom wel verwarrend. Dat veruit de meesten voldoende hebben aan één van die versies vertellen ze er ook al niet bij. En tenslotte is de 'gui' programmer waardeloos met een bizarre interface. Dus ja, voor zover ben ik het zeker met je eens. Maar zodra het er eenmaal opstaat is het super-easy. Moet je daar wel zien te komenSeptillion schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:35:
@RoJan Ben ik het dus niet mee eens. En het begon dus al de shitload aan verschillende versies van de .bin. Bij Tasmota vind ik had al verwarrend maar staat er nog uitleg boven. (Dus nee, dat is ook niet heilig maar noemt zich niet easy). En daarna miste ik een meer general view hoe het werkt. De methode om iets gedaan te krijgen lijkt vooral gebaseerd op stap voor stap volgen van een howto ipv dat echt verteld wordt hoe wat waar. Dus juist als ervaren gebruiker miste ik het overzicht wat ik nu echt deed. Dus ja, makkelijker dan via gewoon C++ als je dat niet kent. Maar makkelijk wil ik het niet noemen. ESPeasier dus.

Hi vrouwen en mannen,
Een probleempje, waarbij ik niet goed weet waar ik de oplossing zou moeten zoeken.
Tijd voor een hulpvraag dus.
Voor de waterontharder heb ik deze tutorial gevolgd.
https://adonno.com/salt-level-sensor/
Ik krijg echter alleen geen meetgegevens door in HomeAssistant. 🤨 Als ik de Wemos opstart krijg ik keurig “niet beschikbaar”. Als alles online komt, geeft ie als resultaat “onbekend”.
Zou dus denken dat er een defect in de ultrasoon HC-SR04 zit.
Want als het solderen misgegaan was had ik kortsluiting, dus een overleden Wemos D1 mini gehad.
En als het programmeren onsuccesvol was had ik de data die ik wel ontvang niet gehad.
Misschien dat iemand hier een tip heeft waar het mogelijk nog in kan zitten?
Afbeeldingen voor de verdere toelichting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wnqylYWLfQQOvrha8SpASgnT.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IqvjZ7VFaS6SYfShpojHL3Im.jpg?f=user_large)
Een probleempje, waarbij ik niet goed weet waar ik de oplossing zou moeten zoeken.
Tijd voor een hulpvraag dus.
Voor de waterontharder heb ik deze tutorial gevolgd.
https://adonno.com/salt-level-sensor/
Ik krijg echter alleen geen meetgegevens door in HomeAssistant. 🤨 Als ik de Wemos opstart krijg ik keurig “niet beschikbaar”. Als alles online komt, geeft ie als resultaat “onbekend”.
Zou dus denken dat er een defect in de ultrasoon HC-SR04 zit.
Want als het solderen misgegaan was had ik kortsluiting, dus een overleden Wemos D1 mini gehad.
En als het programmeren onsuccesvol was had ik de data die ik wel ontvang niet gehad.
Misschien dat iemand hier een tip heeft waar het mogelijk nog in kan zitten?
Afbeeldingen voor de verdere toelichting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wnqylYWLfQQOvrha8SpASgnT.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IqvjZ7VFaS6SYfShpojHL3Im.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/04xnC3LqNqm5xfqwIhxr4mdO.jpg?f=user_large)
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
@_Marcel_1973 Draden doorgemeten? Andere pinnen geprobeerd?
Ik weet niet zo goed hoe het debuggen met ESPhome gaat. Kun je in de logs echt niets anders terugvinden dan hoe sterk het wifi-signaal is? Lijkt alsof hij het hele stuk 'Platform ultrasonic' gewoon negeert en alleen het stukje wifi + uptime uitvoert.
Je zou nog even andere firmware kunnen flashen waarbij je wel direct in de ESP kan grasduinen (heb het idee bij ESPhome dat HA er altijd tussen zit, maar misschien heb ik het mis).
Overigens zijn de pinnen van de ESP officieel 3,3V en sluit jij er nu direct 5V op aan. Nou gaat dat in veel gevallen goed, maar misschien heb jij net pech met een ESP die er toch niet goed tegen kan. Voor de zekerheid kun je hem beter aansluiten met een level shifter of voltage divider, zodat er maximaal 3,3V naar de ESP gaat
Ik weet niet zo goed hoe het debuggen met ESPhome gaat. Kun je in de logs echt niets anders terugvinden dan hoe sterk het wifi-signaal is? Lijkt alsof hij het hele stuk 'Platform ultrasonic' gewoon negeert en alleen het stukje wifi + uptime uitvoert.
Je zou nog even andere firmware kunnen flashen waarbij je wel direct in de ESP kan grasduinen (heb het idee bij ESPhome dat HA er altijd tussen zit, maar misschien heb ik het mis).
Overigens zijn de pinnen van de ESP officieel 3,3V en sluit jij er nu direct 5V op aan. Nou gaat dat in veel gevallen goed, maar misschien heb jij net pech met een ESP die er toch niet goed tegen kan. Voor de zekerheid kun je hem beter aansluiten met een level shifter of voltage divider, zodat er maximaal 3,3V naar de ESP gaat
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Thnx @Gizz
Als ik de log volg met opstarten, geeft ie geen fout op de ultrasonic, maar er komt simpelweg geen “meting” door. Ik krijg een timeout op de ultrasonic. Zie ook pic.
Uiteraard de draden vervangen en pinnen gewijzigd. Maar telkens time out. Daarom vermoed ik dat de ultrasonic niet goed is.
Ik kwam veel issues tegen met de ultrasonic. In een enkel geval werkte het bijv niet op de usb van de laptop, maar wel op de usb van een desktop. De Esp wordt overigens door velen op 5v aangesloten zonder problemen. Dus eigenlijk geen idee of dat veel uitmaakt, te meer daar ik wel connectie krijg en de esp ook zichtbaar is.
Als ik de log volg met opstarten, geeft ie geen fout op de ultrasonic, maar er komt simpelweg geen “meting” door. Ik krijg een timeout op de ultrasonic. Zie ook pic.
Uiteraard de draden vervangen en pinnen gewijzigd. Maar telkens time out. Daarom vermoed ik dat de ultrasonic niet goed is.
Ik kwam veel issues tegen met de ultrasonic. In een enkel geval werkte het bijv niet op de usb van de laptop, maar wel op de usb van een desktop. De Esp wordt overigens door velen op 5v aangesloten zonder problemen. Dus eigenlijk geen idee of dat veel uitmaakt, te meer daar ik wel connectie krijg en de esp ook zichtbaar is.
/f/image/p1SWWXO89W3MAmS3ro9U5umv.png?f=fotoalbum_large)
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
De oplossing was dus een stuk eenvoudiger dan gedacht...
In een laatste ultieme poging; draadjes weer verwisseld, opnieuw flashen, pins gewijzigd naar 5 en 6 ipv 1 en 2 en ineens... voel ik dat de 5V loszit. Deze opnieuw gesoldeerd... en opgelost 🙈 Soms kan het zo simpel zijn, maar probeer het maar te vinden...
Bedankt voor het meedenken en geboden hulp. 👍🏻
Wordt en werd erg gewaardeerd.
In een laatste ultieme poging; draadjes weer verwisseld, opnieuw flashen, pins gewijzigd naar 5 en 6 ipv 1 en 2 en ineens... voel ik dat de 5V loszit. Deze opnieuw gesoldeerd... en opgelost 🙈 Soms kan het zo simpel zijn, maar probeer het maar te vinden...
Bedankt voor het meedenken en geboden hulp. 👍🏻
Wordt en werd erg gewaardeerd.
Mogelijk kan iemand mij hier mee helpen?
Ik wordt zo langzamerhand gek dat ik niet kan vinden waar het probleem ligt.
Ik heb een Wemos D1 mini (ESP-8266) geflashed met Tasmota, werkt eigenlijk allemaal perfect.
NU heb ik op de wemos een sensor aangesloten op de A0 (Adc) inout, deze komt ook netjes binnen en geeft een waarde in tasmota.
Echter krijg ik op geen wijze de data in Domoticz zichtbaar.
Mqtt draait prima en ontvangt vele shelly, en andre tasmota apparaten.
heb de wemos geflashed
Sensor aangepast naar Generic (18)
virtuele sensor gemaakt in domoticz (volt) (ook getest met text)
IDX gekoppelt aan tasmota.
en helaas geen resultaat, waar ligt het nu aan?
Ik begrijp het niet
Screenshot van de console, hij stuurt daadwerkelijk data over MQTT blijkbaar
:strip_exif()/f/image/t1pOgnw8kaIkQ1j01iIKPrEi.jpg?f=fotoalbum_large)
IDX ingevuld
:strip_exif()/f/image/X2mdP4605MHukSJuXFSTua1A.jpg?f=fotoalbum_large)
IDX is hier Zichtbaar 6414
:strip_exif()/f/image/We8SSNuzjsycfUuWg3Zvv61I.jpg?f=fotoalbum_large)
Sensor settings
:strip_exif()/f/image/VFl1E8iCMqGrNVdfAlqeqkp2.jpg?f=fotoalbum_large)
Mqtt settings, wachtwoord en user heb ik al 20 keer gecheckt en is goed
Ik wordt zo langzamerhand gek dat ik niet kan vinden waar het probleem ligt.
Ik heb een Wemos D1 mini (ESP-8266) geflashed met Tasmota, werkt eigenlijk allemaal perfect.
NU heb ik op de wemos een sensor aangesloten op de A0 (Adc) inout, deze komt ook netjes binnen en geeft een waarde in tasmota.
Echter krijg ik op geen wijze de data in Domoticz zichtbaar.
Mqtt draait prima en ontvangt vele shelly, en andre tasmota apparaten.
heb de wemos geflashed
Sensor aangepast naar Generic (18)
virtuele sensor gemaakt in domoticz (volt) (ook getest met text)
IDX gekoppelt aan tasmota.
en helaas geen resultaat, waar ligt het nu aan?
Ik begrijp het niet
Screenshot van de console, hij stuurt daadwerkelijk data over MQTT blijkbaar
:strip_exif()/f/image/t1pOgnw8kaIkQ1j01iIKPrEi.jpg?f=fotoalbum_large)
IDX ingevuld
:strip_exif()/f/image/X2mdP4605MHukSJuXFSTua1A.jpg?f=fotoalbum_large)
IDX is hier Zichtbaar 6414
:strip_exif()/f/image/We8SSNuzjsycfUuWg3Zvv61I.jpg?f=fotoalbum_large)
Sensor settings
:strip_exif()/f/image/VFl1E8iCMqGrNVdfAlqeqkp2.jpg?f=fotoalbum_large)
Mqtt settings, wachtwoord en user heb ik al 20 keer gecheckt en is goed
:strip_exif()/f/image/gclmMUZON90WLmkGosJWOOX7.jpg?f=fotoalbum_large)
- leeg -
@luigi87 Maak er in Domoticz eens een custom counter van, in plaats van specifiek voltage.
Overigens is het maken van een screenshot vaak makkelijker en sneller dan letterlijk een foto van je scherm maken
Overigens is het maken van een screenshot vaak makkelijker en sneller dan letterlijk een foto van je scherm maken
Na vele pogingen heb ik een wemos geflashed met ESPeasy.Gizz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:59:
@luigi87 Maak er in Domoticz eens een custom counter van, in plaats van specifiek voltage.
Overigens is het maken van een screenshot vaak makkelijker en sneller dan letterlijk een foto van je scherm maken![]()
en via Http heb ik het nu werkend
En ja foto maken van je scherm is beetje oudbollig
Edit:
Ergens in mqtt en Domoticz ligt de fout.
Ook met ESP easy en MQTT geen waardes naar Domoticz
Maar voor nu heb ik het werkend en ga ik verbouwen.
nu om gaan zetten van numerieke waarde naar wind.
Mijn resolutie op de ESP is 0-1023
Mijn resolutie op de sensor is 0,4V tot 2Vdc
En binnen deze 1,6V wordt er een windsnelheid gegeven van 0 tot 32,4 m/s
Iemand een tip hoe je dit het beste kan aanpakken? kan ik deze omrekening in de ESP 8266 laten omzetten?
(leuk speelgoed dat ESP Spul
[ Voor 41% gewijzigd door luigi87 op 20-02-2021 14:12 ]
- leeg -
Corrigeer je de gemeten waarde van de SDS011 op basis van de gemeten luchtvochtigheid? Zoja, zou je kunnen delen hoe je dat hebt aangepakt?Gizz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:20:
@JeroenH Ik heb toevallig een tijdje geleden deze behuizing geprint om een weerstationnetje met o.a. de SDS011 in de tuin op te hangen. Binnenshuis heb ik al een SDS011 hangen in de keuken om op basis van fijnstof de mechanische ventilatie te regelen als er gekookt wordt.
Ik heb ook naar luftdaten.info zitten kijken, maar ben eigenlijk om twee redenen daar (nog) niet mee verder gegaan:Dat de DHT22, die in de buurt zit van je ESP8266 (warmtebronnetje) een hogere temperatuur meet snap ik wel. Of dat het hele verschil verklaart, dat weet ik niet
- Ik kreeg de indruk dat ze alleen sensoren willen opnemen in de database die in de door hen voorgeschreven behuizing zit, i.v.m. valide metingen en het onderling vergelijken van meetstations. En dat behuizingen zoals jij en ik die hebben geprint niet in aanmerking komen.
- De sensor gebruik ik in de eerste plaatst voor mijzelf en als bijkomstigheid zou ik wel data naar luftdaten.info willen pushen. Maar vanuit luftdaten.info wordt je een kant en klare firmware aangeboden die je dan weer om zou moeten bouwen om de data intern via MQTT te pushen. Althans dat neem ik aan, want ik heb me zoals ik eerder zei verder niet in verdiept
Bij het device kun je in Formula een berekening uitvoeren. Bijv: %value%+3luigi87 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:52:
Mijn resolutie op de ESP is 0-1023
Mijn resolutie op de sensor is 0,4V tot 2Vdc
En binnen deze 1,6V wordt er een windsnelheid gegeven van 0 tot 32,4 m/s
Iemand een tip hoe je dit het beste kan aanpakken? kan ik deze omrekening in de ESP 8266 laten omzetten?
Klik op vraagteken voor uitleg.
En anders kun je een dummy device aanmaken en met rules de waarde omzetten. Dummy device stuur je dan naar Domoticz.
Thanks, hiermee kan ik even wat gerichter aan het werk.jobr schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:33:
[...]
Bij het device kun je in Formula een berekening uitvoeren. Bijv: %value%+3
Klik op vraagteken voor uitleg.
En anders kun je een dummy device aanmaken en met rules de waarde omzetten. Dummy device stuur je dan naar Domoticz.
- leeg -
Nee, dat doe ik niet. De SDS011 die ik buiten heb hangen draait op de standaard airrohr-firmware en daar zit die correctie volgens mij (nog) niet in. Verder pas ik de data voor eigen gebruik niet aan in node-RED of iets dergelijks.quizzical schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:41:
[...]
Corrigeer je de gemeten waarde van de SDS011 op basis van de gemeten luchtvochtigheid? Zoja, zou je kunnen delen hoe je dat hebt aangepakt?
Bij de SDS011 die voor mij veel belangrijker is (aansturing mechanische ventilatie tijdens het koken) speelt het probleem van de luchtvochtigheid sowieso niet echt
Geinspireerd door de bekende blog van Frenck (https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/) wil ik mijn bedrade deurbel opnemen in Home Assistant. Ik wil de deurbel echter niet aan- of uitschakelen, maar simpelweg een notificatie oppikken als deze wordt ingedrukt.
Ik heb de ESP-01S en de Relay module uit het blog van Frenck in huis, maar ook een paar Sonoff Basic's. Kan ik deze parallel op de bel aansluiten om het indrukken van de deurbel op te pikken?
Ik heb de ESP-01S en de Relay module uit het blog van Frenck in huis, maar ook een paar Sonoff Basic's. Kan ik deze parallel op de bel aansluiten om het indrukken van de deurbel op te pikken?
@virofi Als je niet wilt kunnen schakelen kan je het relais weglaten. Als je de ESP voorziet van een eigen voeding kan je deze gewoon mee laten schakelen met de bel. De draad van de beltrafo naar de knop verbind je dan met GND van de ESP. En van na de bel naar de ESP.
Wel kent het ontwerp van Frenck wat beperkingen. Zo is GPIO2 niet erg slim om te gebruiken voor de knop omdat als deze ingedrukt is (eventueel door storing) en de ESP start op dat hij dan in de bootloader blijft hangen. Zelf zou ik voor GPIO1 of GPIO3 zijn gegaan. Deze pinnen zijn ook voor serieel maar tijdens normaal gebruik zijn deze niet in gebruik. En voor (niet OTA) programmeren haal je de ESP gewoon even los.
De andere is dat lange draden (en dat is eigenlijk al alles langer dan 0,5m a 1m) pikken erg makkelijk storing op. Dit is is wat veel mensen die dit nagemaakt hebben ook hebben ervaren. Om minder storingsgevoelig te zijn is een RC filter wel handig. Mooi begin zou al zijn om 100nF keramisch tussen de GPIO en GND te plaatsen en vervolgens met 1k naar de knop te gaan. Pikt dit nog te veel storing op zou ik de 1k verhogen naar 100k. Maar dan moet de interne pull up in de software wel uit en zal je voor het RC filter zelf nog een pull up (van bijvoorbeeld 1k) moeten plaatsen.
Wel kent het ontwerp van Frenck wat beperkingen. Zo is GPIO2 niet erg slim om te gebruiken voor de knop omdat als deze ingedrukt is (eventueel door storing) en de ESP start op dat hij dan in de bootloader blijft hangen. Zelf zou ik voor GPIO1 of GPIO3 zijn gegaan. Deze pinnen zijn ook voor serieel maar tijdens normaal gebruik zijn deze niet in gebruik. En voor (niet OTA) programmeren haal je de ESP gewoon even los.
De andere is dat lange draden (en dat is eigenlijk al alles langer dan 0,5m a 1m) pikken erg makkelijk storing op. Dit is is wat veel mensen die dit nagemaakt hebben ook hebben ervaren. Om minder storingsgevoelig te zijn is een RC filter wel handig. Mooi begin zou al zijn om 100nF keramisch tussen de GPIO en GND te plaatsen en vervolgens met 1k naar de knop te gaan. Pikt dit nog te veel storing op zou ik de 1k verhogen naar 100k. Maar dan moet de interne pull up in de software wel uit en zal je voor het RC filter zelf nog een pull up (van bijvoorbeeld 1k) moeten plaatsen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb inderdaad veel gelezen over storingen en deurbellen die midden in de nacht afgaan, dus wil dat voorkomen door het schakelen van de bel volledig buiten beschouwing te laten.Septillion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:02:
@virofi Als je niet wilt kunnen schakelen kan je het relais weglaten. Als je de ESP voorziet van een eigen voeding kan je deze gewoon mee laten schakelen met de bel. De draad van de beltrafo naar de knop verbind je dan met GND van de ESP. En van na de bel naar de ESP.
Wat bedoel je met het laatste stukje "En van na de bel naar de ESP"?Septillion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:02:
@virofiDe draad van de beltrafo naar de knop verbind je dan met GND van de ESP. En van na de bel naar de ESP.
@virofi Dat de draad na de knop zowel naar de bel/chime gaat als naar een GPIO (+ RC filter) van de ESP.
Tuurlijk is het ongewenst schakelen van de bel midden in de nacht vervelende, maar als je door storing de hele tijd valse meldingen binnenkrijgt ben je het systeem denk ik net zo snel zat. Dus ook dan is ontstoring belangrijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| ┌─────────GND[ESP]GPIO───────────┐ │ │ │ │ ├────────────[knop]──────────────┤ │ │ │ │ └─────[Trafo]────[bel/chime]─────┘ |
Tuurlijk is het ongewenst schakelen van de bel midden in de nacht vervelende, maar als je door storing de hele tijd valse meldingen binnenkrijgt ben je het systeem denk ik net zo snel zat. Dus ook dan is ontstoring belangrijk.
Ah, duidelijk, ik snap hem. Ik ga knutselen! ;-) Bedankt!Septillion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:28:
@virofi Dat de draad na de knop zowel naar de bel/chime gaat als naar een GPIO (+ RC filter) van de ESP.
code:
1 2 3 4 5 6 7 ┌─────────GND[ESP]GPIO───────────┐ │ │ │ │ ├────────────[knop]──────────────┤ │ │ │ │ └─────[Trafo]────[bel/chime]─────┘
Zo simpel is het niet ben ik bang. De trafo en bel/chime zijn beide inductieve elementen. En zoals het er naar uit ziet werken op wisselspanning. De ESP vindt de negatieve deel van de sinus niet leuk. Maar dat moet je even uitzoeken voor de zekerheid of dit het geval is.Septillion schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:28:
code:
1 2 3 4 5 6 7 ┌─────────GND[ESP]GPIO───────────┐ │ │ │ │ ├────────────[knop]──────────────┤ │ │ │ │ └─────[Trafo]────[bel/chime]─────┘
Daarnaast, in een trafo/belchime zit dus iets van een spoel in. Als de stroom er door onderbroken wordt door de schakelaar komt er een flinke spanning piek over te staan als het magnetisch veld de stroom probeert constant te houden. Deze spanningspiek wordt dan fataal voor de ingangen van je ESP. Ik zou eerder een optocoupler of iets dergelijks er tussen zetten om galvanisch te scheiden. Maar dan iiets wat met wisselspanning kan omgaan als dat het geval is.
Ik heb dit met een sonoff gedaan. De puldrukker (deurbel) zit aan de sonoff gesoldeerd. De sonoff bedient vervolgens de deurbel.
Hiermee krijg ik zowel een melding op mijn telefoon, maar heb ik ook de mogelijkheid om de bel te over-rulen en deze stil te laten (terwijl ik wel een melding krijg).
Hiervoor heb ik een paar rules in espeasy toegevoegd.
Zie ook: bartbh in "Het grote ESP topic"
Hiermee krijg ik zowel een melding op mijn telefoon, maar heb ik ook de mogelijkheid om de bel te over-rulen en deze stil te laten (terwijl ik wel een melding krijg).
Zou je eens kunnen (en willenbartbh schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:59:
Ik heb dit met een sonoff gedaan. De puldrukker (deurbel) zit aan de sonoff gesoldeerd. De sonoff bedient vervolgens de deurbel.
Hierbij een poging:
Ik heb wel een beltrafo met een stekker (dus geen inbouw), dus dat is een voordeel. Dus de belknop stuurt een signaal naar de sonoff en afhankelijk daarvan schakelt de sonoff de spanning op de deurbel.
code:
1
2
3
4
5
6
| N _____________________ ______________ L _____________________[sonoff]______________[deurbel] | | | | | | [knop] |
Ik heb wel een beltrafo met een stekker (dus geen inbouw), dus dat is een voordeel. Dus de belknop stuurt een signaal naar de sonoff en afhankelijk daarvan schakelt de sonoff de spanning op de deurbel.
[ Voor 8% gewijzigd door bartbh op 23-02-2021 11:27 ]
@Valen_76 Je hebt wel (deels
) gelijk ja, misschien iets te kort door de bocht
De pieken en <0V daar werkt een 100k serieweerstand (zeker met de C) voor de ESP al prima tegen. Maar als de knop niet ingedrukt is zal de beltrafo inderdaad de ingang op en neer doen gaan. Met een wat langere debounce tijd in de ESP is dit op zich op te vangen maar hoe dit in ESPHome zit weet ik niet. Andere optie zou zijn om met de knop alleen 3V3 te schakelen (naar GND) en dit aan de ESP en een relais te geven. En dan met het relais de bel te schakelen ipv de knop. Maar dan ben je wel weer terug dat storing eventueel de bel doet af gaan. Kan je dus ook alles aan de ESP overlaten.
Het aan een Sonoff hangen kan ik niet aanraden. Alles in een Sonoff heeft referentie naar de 230V. Dus als je daar je bel aan hangt staat daar dus effectief ook 230V op. Daar is de bel en de bekabeling niet voor bedoelt. Zeker zo buiten kan ik dat niet aanraden.

Het aan een Sonoff hangen kan ik niet aanraden. Alles in een Sonoff heeft referentie naar de 230V. Dus als je daar je bel aan hangt staat daar dus effectief ook 230V op. Daar is de bel en de bekabeling niet voor bedoelt. Zeker zo buiten kan ik dat niet aanraden.
[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 23-02-2021 12:57 ]
@Septillion Als je de pulsschakelaar (deurbelknop) aan een GPIO (3v3) hangt en de beltrafo met de 230V kant aan het relais hangt dan heb je natuurlijk geen potentiaalvrij relais nodig.
- knip -
@Raymond P Maar de 3v3 van een Sonoff is niet potentiaal vrij
@virofi Ik heb niet alle posts hierboven gelezen, maar ken je deze al: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/
Dat was inderdaad de inspiratiebronSlaut schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:47:
@virofi Ik heb niet alle posts hierboven gelezen, maar ken je deze al: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/
Helaas werkt dat wa je voorstelde niet. Ik heb hem ook zo aangesloten als in die link. Is erg makkelijk er tussen te zetten en werkt goed. Zelfs als bijvoorbeeld je wifi uitvalt werkt de bel nog omdat dit hw is.
Knop bedient direct relais en dan wordt er ook een bericht gestuurd.
Knop bedient direct relais en dan wordt er ook een bericht gestuurd.
Xiaomi 13T Pro
@virofi Zoals gezegd, hou het bij een met 5V gevoede ESP als je deze direct wilt aansluiten op de bel. Met een Sonoff leg je 230V gerefereerde spanning naar je deurbel.
Wil je super eenvoudig en niet moeten denken aan AC, filtering, hardware falen etc en je wilt alleen een melding krijgen, koop dan een relais voor zelfde voltage als je bel en sluit deze parallel over je chime aan. Schakelcontacten daarvan voer je naar de ESP. (Relais plaats je dicht bij de ESP.) Relais ondervangt dan hele verhaal rond AC en doordat een spoel redelijk laagohmig is (en je zowel de chime als het relais parallel hebt) ook de storingsgevoeligheid.
Omdat je het nu gescheiden is zou je wel een Sonoff kunnen gebruiken. Maar denk er voor montage dan wel aan dat draden uit een Sonoff aanraakveilig gemaakt moeten worden!
Wil je super eenvoudig en niet moeten denken aan AC, filtering, hardware falen etc en je wilt alleen een melding krijgen, koop dan een relais voor zelfde voltage als je bel en sluit deze parallel over je chime aan. Schakelcontacten daarvan voer je naar de ESP. (Relais plaats je dicht bij de ESP.) Relais ondervangt dan hele verhaal rond AC en doordat een spoel redelijk laagohmig is (en je zowel de chime als het relais parallel hebt) ook de storingsgevoeligheid.
Omdat je het nu gescheiden is zou je wel een Sonoff kunnen gebruiken. Maar denk er voor montage dan wel aan dat draden uit een Sonoff aanraakveilig gemaakt moeten worden!
Ik heb zelf een gelijkrichter in serie geschakeld met de deurbeldrukker en de deurbel.
Aan de output van de gelijkrichter heb ik een relais met een condensator hangen welke een KaKu deurbel "kortsluit"
Aangezien het een simpel sluit contact is kan je deze ook wel op een ESP aansluiten (met een weerstandje volgens mij).
Zelf dan nog de mogelijkheid om de bel zelf uit te schakelen er bij gemaakt maar komt overeen met schema op volgende site.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113650.
Werkt bij mij al jaren probleemloos en krijg netjes icm domoticz een telegram bericht met een foto door als er iemand aanbelt
Aan de output van de gelijkrichter heb ik een relais met een condensator hangen welke een KaKu deurbel "kortsluit"
Aangezien het een simpel sluit contact is kan je deze ook wel op een ESP aansluiten (met een weerstandje volgens mij).
Zelf dan nog de mogelijkheid om de bel zelf uit te schakelen er bij gemaakt maar komt overeen met schema op volgende site.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113650.
Werkt bij mij al jaren probleemloos en krijg netjes icm domoticz een telegram bericht met een foto door als er iemand aanbelt
Heb het uiteindelijk gedaan met een reed switch aan een NodeMCU bordje wat ik nog had. De reed switch achter de traditionele deurbel geplakt en verbonden aan het bordje. Werkt (tot nu toe
) feilloos en heb niks aan de bestaande bedrading hoeven te wijzigen.
Nu nog een camera module aansluiten om een snapshot te nemen van de voordeur en mee te sturen met de notificatie 🤩
Nu nog een camera module aansluiten om een snapshot te nemen van de voordeur en mee te sturen met de notificatie 🤩
[ Voor 18% gewijzigd door virofi op 27-02-2021 11:17 ]
Hier zijn vast ook mensen die hun project netjes willen opleveren. Ik ben nu bezig met het indelen van een behuizing met daarin een 230-24V voeding (Meanwell), een 8 kanaals relaismodule en (volgens mij) een Wemos Lolin32 ripoff (Loin32 staat er op).
Omdat de ESP boven de voeding gemonteerd moet worden komt deze op een kunststof plaatje. Dat plaatje staat op een paar standoffs zodat de voeding z'n warmte kwijt kan. Het relaisbord net zo, maar die heeft grotere schroefgaten. Helaas kan ik daar in 2 van de 4 gaten geen schroef kwijt omdat die te dicht op de relais zit.
Hoe zetten jullie doorgaans je ESP bordje vast? Mijn bordje heeft maar 2 schroefgaatjes, aan weerskanten van de antenne. Nu zat ik aan dit soort standoffs te denken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K8w2sAiEZa60kWPwPaKOtubR.jpg?f=user_large)
Het nadeel is dat die nauwelijks in m2.5 te vinden zijn, in m3 meer dan genoeg.
Omdat de ESP boven de voeding gemonteerd moet worden komt deze op een kunststof plaatje. Dat plaatje staat op een paar standoffs zodat de voeding z'n warmte kwijt kan. Het relaisbord net zo, maar die heeft grotere schroefgaten. Helaas kan ik daar in 2 van de 4 gaten geen schroef kwijt omdat die te dicht op de relais zit.
Hoe zetten jullie doorgaans je ESP bordje vast? Mijn bordje heeft maar 2 schroefgaatjes, aan weerskanten van de antenne. Nu zat ik aan dit soort standoffs te denken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K8w2sAiEZa60kWPwPaKOtubR.jpg?f=user_large)
Van die moederbord boutjes/risers gebruiken? Standoffs is het juiste woord lees ik net.
[ Voor 32% gewijzigd door leecher op 01-03-2021 08:21 ]
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Je kan de boel ook met dubbelzijdig tape plakken of aan de zijkant klemmen, dan heb je geen schroeven nodig. Zelf gebruik ik vaak de Wemos D1 mini's met dual en tripple base, die kan ik altijd makkelijk vastschroeven met een m3. Behuizingen, klemmen ed. print ik zelf, er zijn vast wel tweakers in de buurt die daarmee kunnen helpen.
CopycatSlaut schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:47:
Makkelijkste is een Wemos D1 mini met een relais hat.
iMars schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:49:
[...]
Copycathttps://www.zuidwijk.com/making-my-doorbell-smart/
Makkelijkste is een Wemos D1 mini met een relais hat.
:strip_exif()/f/image/A115KlktLkLyOG1jcruBPptI.jpg?f=fotoalbum_large)
Je bedoeld dat mijn soldeerwerkje overbodig was?
(Zit nog een 12VAC naar 5VDC schakeling bij)
[ Voor 3% gewijzigd door Slaut op 01-03-2021 10:28 ]
Leuk gedaan! (daar ben je tweaker voor).Slaut schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb daar dit voor gemaakt, met geïntegreerde buck converter:

De buck converter kan tot ~40 volt aan (zodat ie breed inzetbaar is, hoorde dat ze ergens in het verre noorden 24 volt bel systemen zijn
Super, ik wou eerst ook zo'n Buck converter van Ali inzetten, maar kreeg er maar steeds geen output op, dus toen maar een inefficiënte 7805 gebruikt. Goede website, zal ook eens naar de P1 zaken kijken.iMars schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:50:
[...]
Leuk gedaan! (daar ben je tweaker voor).
Ik heb daar dit voor gemaakt, met geïntegreerde buck converter:
[Afbeelding]
De buck converter kan tot ~40 volt aan (zodat ie breed inzetbaar is, hoorde dat ze ergens in het verre noorden 24 volt bel systemen zijn)
Na lange tijd voornaamelijk met arduino's en esp8266's gewerkt te hebben via zowel de arduino IDE en vs code arduino plugins, ben ik recent overgestapt naar esp32's en platformIo.
Wat is dit een verademing. Wel is de workflow van platformIo even wennen in het begin. (Of eigenlijk de file indeling van de arduino IDE is erg lui).
Ook heb ik sinds vandaag de beschikking over ESP-prog jtag debugger, wat is dat fijn om te hebben zeg.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KCZVwzTd0tqmQar5k4fRqoB8.png?f=user_large)
Dit heeft mij wel eens 2 dagen hoofdpijn bezorgt
Wat is dit een verademing. Wel is de workflow van platformIo even wennen in het begin. (Of eigenlijk de file indeling van de arduino IDE is erg lui).
Ook heb ik sinds vandaag de beschikking over ESP-prog jtag debugger, wat is dat fijn om te hebben zeg.
Sommige van de die buck converters van ali staan standaard geconfigureerd voor de variable spanning. Als je de soldeer pads gebruikt voor 3.3; 5; 9 of 12 V dan moet je een lane onderbreken op de pcb bij het blauwe streepje hier onder:Slaut schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:13:
[...]
Super, ik wou eerst ook zo'n Buck converter van Ali inzetten, maar kreeg er maar steeds geen output op, dus toen maar een inefficiënte 7805 gebruikt. Goede website, zal ook eens naar de P1 zaken kijken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KCZVwzTd0tqmQar5k4fRqoB8.png?f=user_large)
Dit heeft mij wel eens 2 dagen hoofdpijn bezorgt
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik heb ook naar die buck convertertjes gekeken. En vroeg me af of die "EN" aansluiting een enable functie is. Klopt dat?
daat klopt, als ze ze laat zweven is de converter altijd actief. Ik krijg binnenkort een variable load zo dat ik kan kijken wat ze echt kunnen leveren aan stroom.DurkVell schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:41:
Ik heb ook naar die buck convertertjes gekeken. En vroeg me af of die "EN" aansluiting een enable functie is. Klopt dat?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Weet iemand hier of je een ESP32 "zomaar" in een product (dat je wilt verkopen) mag gebruiken?
Ik vraag dit omdat ik heel toevallig vandaag dit topic tegen kwam: https://www.mikrocontroller.net/topic/514527#new
Daar zeggen ze volgens mij (mijn Duits is niet super goed) dat de ESP32 te veel hoogfrequent signalen uitstuurt, en dat je hem daarom niet gecertificeerd krijgt om te mogen gebruiken in een product en het daardoor dus niet mag verkopen.
Weet iemand hoe dat zit? Of weet iemand waar je zoiets (met 100% zekerheid) kunt navragen? Is er bijvoorbeeld een instantie waar je naar kunt bellen om dit soort vragen te stellen?
Alvast dank voor 't meedenken
Ik vraag dit omdat ik heel toevallig vandaag dit topic tegen kwam: https://www.mikrocontroller.net/topic/514527#new
Daar zeggen ze volgens mij (mijn Duits is niet super goed) dat de ESP32 te veel hoogfrequent signalen uitstuurt, en dat je hem daarom niet gecertificeerd krijgt om te mogen gebruiken in een product en het daardoor dus niet mag verkopen.
Weet iemand hoe dat zit? Of weet iemand waar je zoiets (met 100% zekerheid) kunt navragen? Is er bijvoorbeeld een instantie waar je naar kunt bellen om dit soort vragen te stellen?
Onderstaande heeft de ESP-WROOM-32 van Espressif zelfAtmoz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:33:
Weet iemand hier of je een ESP32 "zomaar" in een product (dat je wilt verkopen) mag gebruiken?
https://a.aliexpress.com/_vMAWKl
Deze zou volgens het esp32 forum de enige ESP32 module zijn die CE en FCC gekeurd zijn. Deze hoef je dus niet te laten herkeuren, zover ik weet.
Maar dit is wel ingewikkelde materie, dus ik zou me daar wel goed in laten informeren...
[ Voor 3% gewijzigd door Vuikie op 09-03-2021 20:55 ]
Thanks voor je snelle reactie!
Ik wil inderdaad de ESP32-WROOM-32E gaan gebruiken.Onderstaande heeft de ESP-WROOM-32 van Espressif zelf
https://a.aliexpress.com/_vMAWKl
Deze zou volgens het esp32 forum de enige ESP32 module zijn die CE en FCC gekeurd zijn. Deze hoef je dus niet te laten herkeuren, zover ik weet.
Daarvan kwam ik deze "CE-keur-sheet" tegen: https://www.espressif.com...2004079%20RED%20Final.pdf
Mag/kan ik er vanuit gaan dat dát alles is wat ik nodig heb?
Klopt, het is allemaal niet makkelijkMaar dit is wel ingewikkelde materie, dus ik zou me daar wel goed in laten informeren...

Ik hoop dus echt dat die CE-keuring voldoende is.
[edit]
Ah, ik zie je edit
[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 09-03-2021 20:58 ]
Na meerdere Wemos D1 Mini's in gebruik te hebben, had ik op 'n specifieke plek in het tuinhuisje wat te beperkt bereik, daarom voor die plek een Wemos D1 Mini Pro (met externe antenne dus) ingezet. Wat valt me op? Het Wifi signaal de Pro en non-Pro verschillen eigenlijk nauwelijks tot niet.
Beide Wemos D1's zijn voorzien van ESPHome, en ik heb niet de indruk dat ik daarbinnen nog iets speciaals moet doen om de antenne aan te spreken? Ik neem aan dat dat simpelweg een verlenging van de enige WiFi chip is die op de Wemos zit, en die dus automatisch gebruikt zou moeten worden?
Iemand vergelijkbare ervaringen?
Beide Wemos D1's zijn voorzien van ESPHome, en ik heb niet de indruk dat ik daarbinnen nog iets speciaals moet doen om de antenne aan te spreken? Ik neem aan dat dat simpelweg een verlenging van de enige WiFi chip is die op de Wemos zit, en die dus automatisch gebruikt zou moeten worden?
@JBS Externe antennes zijn vooral handig als je je product in een metalen behuizing gaat plaatsen.
- knip -
@Raymond P In mijn geval zat de ESP in een houten vogelhuisje maar was ook daarin het bereik beperkt, een ESP iets verder weg die 'vrij' lag, had een beter WiFi signaal. De externe antenne bovenop het vogelhuisje leek de oplossing, maar levert dus (wat mij betreft) opvallend genoeg geen verbetering op.
Tjah het type antenne kan ook nog verschil maken.
De standaard omnidirectionele antennes zullen niet of nauwelijks helpen in zo'n situatie.
Je accesspoint een graad of 5 draaien zal meer uithalen.
De standaard omnidirectionele antennes zullen niet of nauwelijks helpen in zo'n situatie.
Je accesspoint een graad of 5 draaien zal meer uithalen.
- knip -
zoekterm: gain. Het hangt van de antenne af in welke vorm een bepaald vermogen uitgezonden of opgepikt wordt. Richtantennes zijn de extreme variant maar je hebt bijvoorbeeld ook die als een donut of als een vuurtoren (niet draaiend danJBS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:06:
Na meerdere Wemos D1 Mini's in gebruik te hebben, had ik op 'n specifieke plek in het tuinhuisje wat te beperkt bereik, daarom voor die plek een Wemos D1 Mini Pro (met externe antenne dus) ingezet. Wat valt me op? Het Wifi signaal de Pro en non-Pro verschillen eigenlijk nauwelijks tot niet.
De winst van een externe antenne is zozeer dat die standaard beter is, maar wel dat je zelf voor de karakteristiek kunt kiezen.
Wat voor een externe antenne heb je er op aangesloten?JBS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:06:
En heb je de verbinding met de interne antenne onderbroken? (zo niet dan staan er nu 2 antennes parallel en dat werkt niet).
@jomas Niet parallel, compleet niet aangesloten 
@JBS Om te wisselen naar de externe antenne zal je de link-weerstand moeten verplaatsen.
@JBS Om te wisselen naar de externe antenne zal je de link-weerstand moeten verplaatsen.
De bij de Wemos D1 mini Pro geleverde geleverde externe antenne op de daarvoor bedoelde aansluiting. Zoals hieronder op de foto zichtbaar.jomas schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Wat voor een externe antenne heb je er op aangesloten?
En heb je de verbinding met de interne antenne onderbroken? (zo niet dan staan er nu 2 antennes parallel en dat werkt niet).
:strip_exif()/f/image/e4JTsHrwc0slOTXZ63b3k0gO.jpg?f=fotoalbum_large)
@Septillion Ah, die noodzaak was me niet bekend. Ga ik naar kijken!
[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 11-03-2021 15:07 ]
Ah zo, ik had zo'n plaatje gezocht maar kon het zo gauw niet vinden en dacht dat die connector reeds aangesloten was.Septillion schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:02:
@jomas Niet parallel, compleet niet aangesloten
Ik ben een absolute beginner op het gebied van esp32 programmeren. Ik heb denk ik een simpele vraag, maar krijg hem niet gevonden in google.
Hoe kan ik vanuit plaformio in vscode zien dat mijn code werkt zonder hem steeds te moeten uploaden naar de esp32. Ik weet dat ik kan debuggen, maar eigenlijk wil ik gewoon zien dat het werkt. Ik heb gezocht naar esp32 emulators of dockers. Maar denk dat ik op het verkeerde spoor zit. Hoe doen jullie dit?
Hoe kan ik vanuit plaformio in vscode zien dat mijn code werkt zonder hem steeds te moeten uploaden naar de esp32. Ik weet dat ik kan debuggen, maar eigenlijk wil ik gewoon zien dat het werkt. Ik heb gezocht naar esp32 emulators of dockers. Maar denk dat ik op het verkeerde spoor zit. Hoe doen jullie dit?
Iedere keer uploaden (naar de esp8266 in mijn geval) en veel debug informatie naar serial sturen. Bij mij werkt dit in de praktijk gewoon goed.hydex schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:42:
Ik ben een absolute beginner op het gebied van esp32 programmeren. Ik heb denk ik een simpele vraag, maar krijg hem niet gevonden in google.
gaatjes uitboren naar 3mm kan meestal prima. En als je zo'n voeding met gaatjes behuizing hebt kan je daar ook een 'lange' M3 bout op zetten (kop in de behuizing) waardoor je met een moertje onder en boven de esp deze ruim boven de voeding kunt monterensypie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:51:
Hier zijn vast ook mensen die hun project netjes willen opleveren. Ik ben nu bezig met het indelen van een behuizing met daarin een 230-24V voeding (Meanwell), een 8 kanaals relaismodule en (volgens mij) een Wemos Lolin32 ripoff (Loin32 staat er op).
[Afbeelding]
Dat van die langere boutjes had ik nog niet aan gedacht. Is inderdaad ook een prima idee. Met borgmoeren en kunststof ringetjes is dat prima te doen...
Nee hoor zo heb ik het ook gedaanSlaut schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
https://imgur.com/a/fwGKbBq
Wat bedoel je met werken? Het feit dat je code compiled betekent meestal dat de code werkt. (Of de code ook doet wat je wil is een ander verhaal)hydex schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:42:
Naar mijn weten is er geen emulator voor de ESP's en daardoor zal je je code moeten uploaden naar de ESP.
Met een JTAG debugger kan je als de code draait op de ESP wel variabelen aanpassen en breakpoints zetten. Dat kan wel handig zijn met debuggen.
Ik bedoelde met name dat ik zonder uploaden de code kunnen testen om te kijken of de code doet wat ik wil.SnowDude schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:30:
[...]
Wat bedoel je met werken? Het feit dat je code compiled betekent meestal dat de code werkt. (Of de code ook doet wat je wil is een ander verhaal)
Naar mijn weten is er geen emulator voor de ESP's en daardoor zal je je code moeten uploaden naar de ESP.
Met een JTAG debugger kan je als de code draait op de ESP wel variabelen aanpassen en breakpoints zetten. Dat kan wel handig zijn met debuggen.
Maar ben er inmiddels wel achter dat dit niet kan helaas. Bedankt voor je reactie