Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Dr.Roelski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Waarom wil je per se BLE met de andere 2 esp32 doen? Voor verbruik hoef je dat echt niet te proberen. Scheelt veel te weinig. Je kan dan net zo goed de andere 2 ook op Wifi houden en direct communiceren met de centrale esp.
Daar heb ik inderdaad ook even aan gedacht, maar ik dacht dat BLE toch een stúk zuiniger zou zijn. (De boel werkt op 3x AAA batterijen).

Bovendien gaat het connecten met BLE een heel stuk makkelijker. In het geval van Wifi moet er op de een of andere manier eerst het SSID en wachtwoord ingevoerd worden. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen zonder input mogelijkheid en iets van een LCD ofzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

Atmoz schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 06:49:
[...]

Daar heb ik inderdaad ook even aan gedacht, maar ik dacht dat BLE toch een stúk zuiniger zou zijn. (De boel werkt op 3x AAA batterijen).

Bovendien gaat het connecten met BLE een heel stuk makkelijker. In het geval van Wifi moet er op de een of andere manier eerst het SSID en wachtwoord ingevoerd worden. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen zonder input mogelijkheid en iets van een LCD ofzo...
Andreas Spiess heeft dat perfect uitgezocht en zou dit zeker even kijken:
https://youtu.be/nyWMaAF4dRQ

Verder zijn er libraries voor esp32 (zit in andere Andreas Spiess youtube meen ik) waarbij hij eerst opstart als AP zodat je webbased gegevens in kan vullen waarna hij met je AP verbind. Kan een optie zijn.

De ESP32 als BLE ontvanger kan zeker, maar wellicht voor nog energiezuinigere BLE zenders kiezen is wellicht handiger. Hier heb ik helaas geen ervaring in, maar wellicht iemand anders op dit forum.

Ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Dr.Roelski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Andreas Spiess heeft dat perfect uitgezocht en zou dit zeker even kijken:
https://youtu.be/nyWMaAF4dRQ

Verder zijn er libraries voor esp32 (zit in andere Andreas Spiess youtube meen ik) waarbij hij eerst opstart als AP zodat je webbased gegevens in kan vullen waarna hij met je AP verbind. Kan een optie zijn.

De ESP32 als BLE ontvanger kan zeker, maar wellicht voor nog energiezuinigere BLE zenders kiezen is wellicht handiger. Hier heb ik helaas geen ervaring in, maar wellicht iemand anders op dit forum.

Ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat worden!
Thanks! Volgens die Andreas is BLE 5x energiezuiniger dan Wifi. Dat is dus wel de moeite waard aangezien ik de boel op batterijen wil laten werken.

Dat "truckje" met die AP zou een (goed) alternatief kunnen zijn ja.
Maar aangezien er ook mensen mee moeten gaan werken die niet zo handig zijn zou ik toch graag iets willen wat makkelijker is. Als het goed is koppelt BLE zich "gewoon vanzelf" als je het goed programmeert :)
En het feit dat BLE ook multi-connect kan, zou toch willen zeggen dat het mogelijk is wat ik wil :P

Alleen dan nog het Wifi probleem... Als dat niet samen gaat met BLE dan moet ik misschien een heel los Wifi-dingetje erbij zetten. Het hoeft maar hele simpele string over en weer te kunnen sturen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier op het forum wel iets meer tips/info (werkende voorbeelden? :9) zou krijgen O-) Ik had laatst zelfs een advertentie hiervoor geplaatst, maar daar kwam 0 reactie op. Heb 'm dus ook maar offline gehaald.

Waar zou ik anders nog meer kunnen kijken? Het is namelijk erg belangrijk dat ik dit werkend krijg :)

[edit]

Ik kom nu ineens dit tegen:
"At the moment, ESP32 can simultaneously function as a Wi-Fi module and as a Bluetooth speaker, playing music smoothly"
https://electronics.stack...r-bt-2-and-wifi-same-time

Betekend dat dat het WEL kan gaan werken? Ik hoef namelijk maar "af en toe" (max. enkele keren per minuut) wat korte strings (10 karakters per keer) te sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Atmoz op 19-10-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik ben met een async web server projectje bezig op een ESP32. Het is de bedoeling dat ik het projectje (een tachowagon voor een modelspoorbaan) ook buiten mijn netwerk kan gebruiken. Wanneer de ESP het geconfigureerde netwerk niet kan vinden, dan start-ie in softAP mode. Ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar dat-ie dan een andere pagina serveert dan de pagina bereikbaar via "/" (zo laad-ie ook mijn styles.css niet bijvoorbeeld in AP mode). Aangezien ik bedacht had dat ik op een settings pagina de mogelijkheid wil bieden om een SSID en password in te geven, ben ik op zoek naar de oorzaak. Ik krijg het vermoeden dat ik default gedrag is in AP mode, maar ik kan daar geen bevestiging van vinden.

Iemand ervaring hier mee of een pointer de goede kant op? Mijn google-fu laat mij al een paar dagen in de steek :?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Yukkie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:37:
Ik ben met een async web server projectje bezig op een ESP32. Het is de bedoeling dat ik het projectje (een tachowagon voor een modelspoorbaan) ook buiten mijn netwerk kan gebruiken. Wanneer de ESP het geconfigureerde netwerk niet kan vinden, dan start-ie in softAP mode. Ik krijg met geen mogelijkheid voor elkaar dat-ie dan een andere pagina serveert dan de pagina bereikbaar via "/" (zo laad-ie ook mijn styles.css niet bijvoorbeeld in AP mode). Aangezien ik bedacht had dat ik op een settings pagina de mogelijkheid wil bieden om een SSID en password in te geven, ben ik op zoek naar de oorzaak. Ik krijg het vermoeden dat ik default gedrag is in AP mode, maar ik kan daar geen bevestiging van vinden.

Iemand ervaring hier mee of een pointer de goede kant op? Mijn google-fu laat mij al een paar dagen in de steek :?
Ik heb lang geleden eens wat gemaakt. Niet op esp32 maar esp8266.
Je kan toch in "/" checken of het echt "/" is of via de captive portal?

Ik gebruikte dit stukje aan het begin van het afhandelen van "/":
code:
1
2
3
4
if (captivePortal()) { // If caprive portal redirect instead of displaying the page.
    debug("captivePortal found");
    return;
  }

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
/** Redirect to captive portal if we got a request for another domain. Return true in that case so the page handler do not try to handle the request again. */
boolean captivePortal() {
  if (!isIp(server.hostHeader()) && server.hostHeader() != (String(myHostname)+".local")) {
    debug("Request redirected to captive portal Server hostheader: %s", server.hostHeader().c_str());
    server.sendHeader("Location", String("http://") + toStringIp(server.client().localIP()), true);
    server.send ( 302, "text/plain", ""); // Empty content inhibits Content-length header so we have to close the socket ourselves.
    server.client().stop(); // Stop is needed because we sent no content length
    return true;
  }
  return false;
}

/** Is this an IP? */
boolean isIp(String str) {
  for (int i = 0; i < str.length(); i++) {
    int c = str.charAt(i);
    if (c != '.' && (c < '0' || c > '9')) {
      return false;
    }
  }
  return true;
}

Je kan natuurlijk ook redirected naar een andere pagina.
M.a.w je kijkt naar de hostheader om te bepalen waar je vandaan komt.

Misschien heb je hier wat aan.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 23-10-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Atmoz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:38:

Betekend dat dat het WEL kan gaan werken? Ik hoef namelijk maar "af en toe" (max. enkele keren per minuut) wat korte strings (10 karakters per keer) te sturen.
Niemand hier die dit ooit al eens heeft gedaan? BLE én Wifi samen?

Verder zit ik ook met de volgende uitdaging:

Ik laat m'n ESP32 "muziek" maken middels één van de twee ingebouwde DAC's.
Dat werkt prima, maar het probleem is dat ik de geluid-data tijdens het programmeren moet meesturen.
Ik heb dus het idee dat de geluid-data in hetzelfde geheugen wordt gezet als waar de Arduino-code op komt te staan. Dat weet ik niet zeker, maar ik kan me bijna niets anders voorstellen.

Nu zou ik graag later (tijdens runtime) via Wifi een andere geluids-file kunnen uploaden. In welk geheugen kan ik dat het beste doen? En hoe zeg ik vervolgens in de code dat het programma daar moet gaan kijken voor de data? (in plaats van naar de data die tijdens het flashen is meegestuurd?).

Er is maar weinig over te vinden, het is sowieso lastig zoeken, want de meeste zoekopdrachten denken dat ik via Wifi iets wil uploaden VANUIT de ESP32 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Atmoz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:38:
[...]

Niemand hier die dit ooit al eens heeft gedaan? BLE én Wifi samen?

Er is maar weinig over te vinden, het is sowieso lastig zoeken, want de meeste zoekopdrachten denken dat ik via Wifi iets wil uploaden VANUIT de ESP32 8)7
Vraag 1:
BT/BLE en Wifi door elkaar gebruiken met de esp-idf voorbeeldcode geeft bij veel mensen nog steeds problemen. Zie o.a.

De root-cause is eigenlijk de bottle neck van een enkele radio en antenne. Wifi en BLE/BT moeten hier dus om de beurt gebruik van maken wat niet helpt voor data tijdig en compleet ontvangen :P
"The ESP32 only has one radio and only one antenna. This radio and antenna, if viewed in a somewhat simplified fashion, can be used for one of six things: send a WiFi packet, send a BT packet, listen for a WiFi packet, listen for a BT packet, receive a WiFi packet, receive a BT packet."
Afhankelijk van je applicatie kan het wel werken maar we hebben geen idee wat je precies probeert te doen met wifi of BLE. Je kunt bijvoorbeeld 5 minuten iets via BLE doen. het resultaat lokaal opslaan, BLE stoppen, Wifi starten en het lokale resultaat via Wifi naar internet sturen.

Wat dus niet schijnt te kunnen is zoiets als via Wifi een BT scan starten zonder dat Wifi dan disconnected raakt (zelfde radio, zelfde antenne).

Vraag 2:
Hier is voorbeeld code om remote de data van een ESP8266 / 32 SPIFFS filesystem te managen. Wellicht kom je hier iets verder mee voor de audio files?
https://github.com/holgerlembke/ESPxWebFlMgr

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:31
Atmoz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:38:
Nu zou ik graag later (tijdens runtime) via Wifi een andere geluids-file kunnen uploaden. In welk geheugen kan ik dat het beste doen? En hoe zeg ik vervolgens in de code dat het programma daar moet gaan kijken voor de data? (in plaats van naar de data die tijdens het flashen is meegestuurd?).
het enige dat ik me kan voorstellen is dat je het kunt wegschrijven naar een SPIFFS filesystem. Daar is wel code voor te vinden hoe je data wegschrijft naar SPIFFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:59:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik heb dit geprobeerd maar dat bleek het ook niet te zijn.

Na nog vanalles Googlen, waaronder de "i2cCheckLineState(): Bus Invalid State, TwoWire() Can't init sda=0, scl=0" foutmelding, bleek dat de ESP32 soms buggy hardware heeft. Something something met niet goed werkende (/te zwakke?) I2C. Als je vervolgens een weerstand van tussen de 2.2K en 3.3K tussen zowel de SDA & 3.3V, en SCL & 3.3V plaatst, dan zou het wel moeten werken. En dat blijkt ook voor mij zo te zijn. Weerstanden geplaatst en nu kan ik de BH1750 uitlezen. Probleem bleek dus inderdaad niet in ESPHome te zitten maar puur in de (buggy) hardware. Je moet het maar weten 8)7
Nog een reactie op een oude post, voor wie hierover in het forum een zoektocht doet: Geen verstand van ESP Home, maar wel wat van hardware. Daarom even gezocht of ESP Home niet de pull up kan regelen. En ja het kan: https://esphome.io/components/binary_sensor/gpio.html. Als de MCU het doet, hoef je niet een pull-up weerstand toe te voegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bolukan op 24-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
Yukkie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:37:

Een WifiManager overwogen? Die zijn al door mensen gemaakt voor jouw use-case, waarbij je naast de wifi-credentials je ook paar config-variabelen kan opgeven, die belangrijk zijn voor jouw toepassing. Als voorbeeld (gaf me de meeste links op, want er zijn veel versies in omloop): https://github.com/zhouhan0126/WIFIMANAGER-ESP32. Google ze weer verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

jobr schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:42:
[...]

Ik heb lang geleden eens wat gemaakt. Niet op esp32 maar esp8266.
Je kan toch in "/" checken of het echt "/" is of via de captive portal?

Ik gebruikte dit stukje aan het begin van het afhandelen van "/":
code:
1
2
3
4
if (captivePortal()) { // If caprive portal redirect instead of displaying the page.
    debug("captivePortal found");
    return;
  }

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
/** Redirect to captive portal if we got a request for another domain. Return true in that case so the page handler do not try to handle the request again. */
boolean captivePortal() {
  if (!isIp(server.hostHeader()) && server.hostHeader() != (String(myHostname)+".local")) {
    debug("Request redirected to captive portal Server hostheader: %s", server.hostHeader().c_str());
    server.sendHeader("Location", String("http://") + toStringIp(server.client().localIP()), true);
    server.send ( 302, "text/plain", ""); // Empty content inhibits Content-length header so we have to close the socket ourselves.
    server.client().stop(); // Stop is needed because we sent no content length
    return true;
  }
  return false;
}

/** Is this an IP? */
boolean isIp(String str) {
  for (int i = 0; i < str.length(); i++) {
    int c = str.charAt(i);
    if (c != '.' && (c < '0' || c > '9')) {
      return false;
    }
  }
  return true;
}

Je kan natuurlijk ook redirected naar een andere pagina.
M.a.w je kijkt naar de hostheader om te bepalen waar je vandaan komt.

Misschien heb je hier wat aan.
Misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, maar ik weet zeker dat ik naar mijn eigen pagina's kijk. De html pagina onder "/" komt van het SPIFFS, en ik heb de captive portal al eens gewezen naar een andere pagina uit het SPIFFS. Dan kreeg ik netjes die andere pagina te zien. Dat is het punt ook niet. Het probleem is dat een <a href=> op die pagina naar een andere pagina uit het SPIFFS werkte niet, net als een Post of een Get vanuit een form. Als alternatief heb ik de HTML code ook eens in een string gezet en op die manier aangeboden. ook dan werkte een link naar een andere pagina vanaf de ESP niet.
Bolukan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Een WifiManager overwogen? Die zijn al door mensen gemaakt voor jouw use-case, waarbij je naast de wifi-credentials je ook paar config-variabelen kan opgeven, die belangrijk zijn voor jouw toepassing. Als voorbeeld (gaf me de meeste links op, want er zijn veel versies in omloop): https://github.com/zhouhan0126/WIFIMANAGER-ESP32. Google ze weer verder!
Ja, heb ik wel overwogen en bekeken. Voornamelijk ook om de kunst af te kijken. ik merkte namelijk dat de firmware erg veel groter werd als ik zulke libraries toevoegde, terwijl dat m.i. niet perse nodig is. Alle benodigdheden heb ik volgens mij al (WiFi library & een webserver library). Alleen krijg ik het dus niet werkende.

Edit: het verschil tussen die WiFiManagers en mijn setup is dat ik de async webserver gebruik en niet dde "gewone" webserver. Dat is voor mijn projectje een bewuste keuze, om dat ik met de async webserver content kan pushen naar de browser, zodra sensor values veranderen. Met de gewone webserver gaat dat niet (voorzover ik weet), Daarmee kun je alleen een request doen vanuit de browser om je pagina te updaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Yukkie op 24-10-2020 13:15 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
Bolukan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Nog een reactie op een oude post, voor wie hierover in het forum een zoektocht doet: Geen verstand van ESP Home, maar wel wat van hardware. Daarom even gezocht of ESP Home niet de pull up kan regelen. En ja het kan: https://esphome.io/components/binary_sensor/gpio.html. Als de MCU het doet, hoef je niet een pull-up weerstand toe te voegen.
Deze pull_up "instelling" geldt voor het gebruik als binary (sensor) en staat dus los van hoe ESPHome de GPIOs gebruikt / laat gebruiken in het geval van I2C. Denk dat je voor I2C echt de weerstand moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Yukkie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:04:
Misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, maar ik weet zeker dat ik naar mijn eigen pagina's kijk. De html pagina onder "/" komt van het SPIFFS, en ik heb de captive portal al eens gewezen naar een andere pagina uit het SPIFFS. Dan kreeg ik netjes die andere pagina te zien. Dat is het punt ook niet. Het probleem is dat een <a href=> op die pagina naar een andere pagina uit het SPIFFS werkte niet, net als een Post of een Get vanuit een form. Als alternatief heb ik de HTML code ook eens in een string gezet en op die manier aangeboden. ook dan werkte een link naar een andere pagina vanaf de ESP niet.
Als ik het goed begrijp wil je in ap mode ook andere pagina's dan / gebruiken.
Misschien heeft het dan met libraries oid te maken want mijn geval had ik een aantal pagina's die werken in zowel ap mode maar ook als de esp aan een wifi netwerk hing. Dus ook een <a href> vanaf de / pagina.
Alleen die redirect die ik liet zien was wel nodig. Alleen weet ik nu even niet meer waarom, te lang geleden.
Misschien kun je dat eens proberen of het daarna beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
Interessante video van the guy with the Swiss accent over een CO2-sensor met een geinige "te veel" indicator in de vorm van een koekoeksklok:

Het meest interessante vond ik nog dat hij een nieuwe CO2 sensor noemde, de Sensirion SCD40. Deze sensor werkt op een nieuw* foto-akoestisch principe.

* Principe is niet nieuw, toepassing in een kleine, moderne, goedkope**, massa-geproduceerde sensor wel.
** Prijs nog nog wel blijken....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Iemand wel eens een ESP om iets naar een FTP server te posten? Ik vind alleen maar voorbeelden waarbij een FTP server op de ESP werkt, maar ik zoek een client. Ik zou wat sensoren (bijv temperatuur) uit willen lezen en die in een bestandje op een FTP server dumpen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-09 09:56
ik ben al een tijdje bezig om een pcb'tje te bouwen voor een 12F om mijn projecten in huis iets soepeler in elkaar te zetten. Werk nu met wemos en proto PCBs maar is toch foutgevoelig en irritant om voor elke project weer op te bouwen. Ik heb inmiddels flink wat lopen sleutelen en wil voor dat ik het PCB design ga maken vragen of jullie suggesties of fouten zien in het volgende schema, zo maak ik het design niet voor niks. Het doel is om een zo multifunctioneel boardje te hebben voor het aansluiten van sensoren, relays, analoog, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_aFm_VDzo9SiXTnlHMsfoPUlqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRCPCP0OpQ1ky4XaykyaafCc.png?f=fotoalbum_large

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@leecher Waarom niet de meer gebruikelijke weg bewandelen waarbij je die data netjes naar een database stuurt? Via FTP een file openen en telkens een nieuwe regel met een meetwaarde toevoegen klinkt nogal omslachtig? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
Gizz schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:49:
@leecher Waarom niet de meer gebruikelijke weg bewandelen waarbij je die data netjes naar een database stuurt? Via FTP een file openen en telkens een nieuwe regel met een meetwaarde toevoegen klinkt nogal omslachtig? :)
En het naar de database sturen doe je natuurlijk via MQTT.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Gizz schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:49:
Omdat andere gegevens al op een FTP server gedropt worden in csv bestanden. Ze worden vervolgens binnen geharkt door een scriptje en in een database geparkeerd. Het is voor mij het snelst en makkelijkst als de data van een ESP op delfde manier wordt aangeleverd want verder hoef ik dan niks te veranderen :)

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Sja, waarom niet idd. Op zich is een File Transfer Protocol gebruiken om wat losse sensor-readings door te geven, niet persé raarder dan een HyperText Transfer Protocol. Het voornaamste verschil is dat voor die laaste uitgebreide tooling bestaat, en je niet zelf vanalles aan elkaar hoeft te knopen.

@leecher ik vind op gitlab wel een aantal FTP libraries, neem aan dat je die al geprobeerd hebt? Misschien handig om even te vertellen waar je tegenaan loopt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
Klein schopje na een week ;) - wellicht ook tips of er een ander forum hiervoor te gebruiken is?
sailor_dg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:49:
ik ben al een tijdje bezig om een pcb'tje te bouwen voor een 12F om mijn projecten in huis iets soepeler in elkaar te zetten. Werk nu met wemos en proto PCBs maar is toch foutgevoelig en irritant om voor elke project weer op te bouwen. Ik heb inmiddels flink wat lopen sleutelen en wil voor dat ik het PCB design ga maken vragen of jullie suggesties of fouten zien in het volgende schema, zo maak ik het design niet voor niks. Het doel is om een zo multifunctioneel boardje te hebben voor het aansluiten van sensoren, relays, analoog, etc.

[Afbeelding]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 20:59
sailor_dg schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:06:
Klein schopje na een week ;) - wellicht ook tips of er een ander forum hiervoor te gebruiken is?

[...]
Mijn feedback zou zijn om de ESP32 te overwegen. De ESP8266 is toch alweer een ouder ontwerp met minder pins. Voor de toekomstgerichtheid is de ESP32 verstandiger. Denk hierbij aan het runnen van Micropython en SSL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sailor_dg Ik ben het niet eens met @Lennyz De ESP32 is duidelijk naast de ESP8266 in de markt gezet. Ja, hij is wat minder krachtig maar ook een stuk goedkoper. Die blijft dus echt nog wel een tijd bestaan, zeker gezien zijn populariteit. Laatste is ook een voordeel voor kant en klare code.

In je schema zie ik één echte fout. Als je een MOV wilt toepassen dan deze achter de zekering.

Verdere opmerkingen:
- Nooit gesnapt waarom mensen een schema volledig maken met labels, zo onoverzichtelijk... Zeker als je 0 wire tussen een label en een punt plaatst. Maak dan direct een netlist en sla een overzichtelijk schema over. :X
- Mis 100nF keramisch op de voeding.
- Geen idee wat je voor 5V naar 3v3 wilt gebruiken maar kijk even naar de inout/output cap eisen.
- Ik zou niet meer zonder auto reset en auto programming willen op mijn bordje.
- Waarom een 1:2 spanningsdeler met een super lage weerstand op A0 gebruiken?
- Je 230V aansluitingen zijn L en N ;)

En wat is precies je meerwaarde van je print? Enige voordeel dat ik zie is dat je hem kan voeden met 230V. Voor de rest blijf je denk ik net zo klooien met proto borden als met een Wemos. Immers kom nog steeds 90% extern. Denk dat je minder geklooi hebt als je meer specifieke printplaten gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
En de ESP32 loopt volgens mij ook nog achter met libraries t.o.v. esp8266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
Goede feedback, ik ben nieuw in het maken van schemas en heb mezelf met wat youtube filmpjes wijzer gemaakt dus is ver van perfect. Enige voordeel van het schema voor mij is dat het maken van het PCB wat makkelijker is op deze manier.
  • Ik ben het eens met je opmerking en vind de ESP32 overkill op dit moment.
  • MOV pas ik aan
  • Die 100nF, bedoel je die op de mains kant? Heb nu een 100uF in het 3V3 circuit en kom verschillende waardes hiervoor tegen.
  • Ga voor deze 5v to 3V3: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.17004c4dSR8HkG - volgens mijn run ik hem binnen de spec
  • RST & Programming kan ik nu activeren middels een simple jumper - zie daar niet zoveel nadelen in?
  • Spanningsdeler moet flexibel worden middels het kiezen van weerstandswaarden - heb een paar verschillende toepassingen waar ik 12V, 10V & 3.3V als input heb.
  • L&N, got it :)
Ik heb er over gedacht meer specifieke prints te maken, maar heb flink wat diversiteit in mijn toepassingen - dit lost een deel van de schakeling op. De rest moet met jumper cables :*)
Septillion schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:10:
@sailor_dg Ik ben het niet eens met @Lennyz De ESP32 is duidelijk naast de ESP8266 in de markt gezet. Ja, hij is wat minder krachtig maar ook een stuk goedkoper. Die blijft dus echt nog wel een tijd bestaan, zeker gezien zijn populariteit. Laatste is ook een voordeel voor kant en klare code.

In je schema zie ik één echte fout. Als je een MOV wilt toepassen dan deze achter de zekering.

Verdere opmerkingen:
- Nooit gesnapt waarom mensen een schema volledig maken met labels, zo onoverzichtelijk... Zeker als je 0 wire tussen een label en een punt plaatst. Maak dan direct een netlist en sla een overzichtelijk schema over. :X
- Mis 100nF keramisch op de voeding.
- Geen idee wat je voor 5V naar 3v3 wilt gebruiken maar kijk even naar de inout/output cap eisen.
- Ik zou niet meer zonder auto reset en auto programming willen op mijn bordje.
- Waarom een 1:2 spanningsdeler met een super lage weerstand op A0 gebruiken?
- Je 230V aansluitingen zijn L en N ;)

En wat is precies je meerwaarde van je print? Enige voordeel dat ik zie is dat je hem kan voeden met 230V. Voor de rest blijf je denk ik net zo klooien met proto borden als met een Wemos. Immers kom nog steeds 90% extern. Denk dat je minder geklooi hebt als je meer specifieke printplaten gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

sailor_dg schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:13:
Goede feedback, ik ben nieuw in het maken van schemas en heb mezelf met wat youtube filmpjes wijzer gemaakt dus is ver van perfect. Enige voordeel van het schema voor mij is dat het maken van het PCB wat makkelijker is op deze manier.
Idee van een schema is dat je direct een goed beeld hebt van het hele circuit en daarmee makkelijk fouten kunt zien. Met alleen labels is dat niet zo makkelijk.
• Die 100nF, bedoel je die op de mains kant? Heb nu een 100uF in het 3V3 circuit en kom verschillende waardes hiervoor tegen.
Nee, voor bij de voeding. Een 100uF en een 100nF dienen een andere taak. Een 100uF is te traag voor echte power spikes, daarom is het standaard om dicht bij chips nog een 100nF keramisch condensator plaatsen. Maar ik zie dat je power module dat opzicht al heeft. Zelf zou ik de 100uF dan naar de ingang van je voltage regulator verplaatsen.
• Ga voor deze 5v to 3V3: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.17004c4dSR8HkG - volgens mijn run ik hem binnen de spec
Okay, dat is dus eigenlijk gewoon een ASM1117 op een printje. Let wel op, dit is geen DC-DC step down converter maar gewoon lineair. Je zal er max zo'n 500-600mA uit kunnen halen.

Module is niet duur maar je zou ook kunnen overwegen deze direct op het bord te plaatsen. Moet je zelf alleen een condensator op de uitgang plaatsen. Voor de ASM1117 raden ze een 22uF tantalum aan maar er zijn ook genoeg die gewoon elektrolytisch gebruiken. Wel weer een 100nF keramisch bij de chip plaatsen.
• RST & Programming kan ik nu activeren middels een simple jumper - zie daar niet zoveel nadelen in?
Ik wel, dat wordt je heeeeeeeeeel snel zat. Spreek uit ervaring :+
• Spaningsdeler moet flexibel worden middels het kiezen van weerstandswaarden - heb een paar verschillende toepassingen waar ik 12V, 10V & 3.3V als input heb.
Dan zit je opzicht goed zo ja. Aanhakende bij het eerste, dit is dus ook typisch iets waarbij het dus enorm helpt (bijvoorbeeld voor een review als dit) dat het schema je intentie reflecteert. 8)
Ik heb er over gedacht meer specifieke prints te maken, maar heb flink wat diversiteit in mijn toepassingen - dit lost een deel van de schakeling op. De rest moet met jumper cables :*)
Zou ik toch echt nog een keer overwegen. Ik zie nu echt miniscule winst (en zelfs achteruitgang als het gaat om USB en auto-reset/programming) ten overstaan van een Wemos D1 Mini. Misschien kan je een aantal varianten maken die elk nog universeel zijn maar wat specifieker. Als in, wat footprinten plaatsen voor wat dingen die je op een variant zou willen hebben. Later hoef je niet elk bord te voorzien van dezelfde sensoren. Op deze manier heb je toch flexibelere borden maar heb je wel echte winst wat betreft (stabielere) aansluitingen.

Als laatste zou ik nog overwegen om een bord te maken waar je gewoon een D1 ofzo op kunt drukken. Ze zijn klein, goedkoop, je krijgt er gratis USB bij en als je hem sloopt is hij makkelijk te vervangen. Als het kan ontwerp ik borden met een D1 Mini erop. Alleen als ruimte echt een issue is ga ik voor een ESP-12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zo, heb er ook weer een ESP dag op zitten......

Plan A: GPS module met FTDI aan de computer knopen.
Blijkt het een gaar Chinees exemplaar te zijn welke @ random stopt met werken. (yep, meerdere kabels en computers getest)

Plan B: GPS module verbinden aan een ESP8266 module en daar de UART van gebruiken op de computer.
Eerste schets die ik had gevonden liet alles mooi op een web-pagina zien maar ik had rauwe data nodig. Na ingelezen te hebben een minimale versie gemaakt die mooi alle data in de Arduino Serial Monitor liet zien.

So far so good, bordje aangesloten op de computer en binnen Linux was het even puzzelen voor de juiste commando's maar inmiddels werkt het *O*

Voor de liefhebber hier de Linux commando's (getest op Kali):

Installeer: gpsd and gpsd-clients

Lokaliseer je USB UART device:
# lsusb
#dmesg | tail
Waarschijnlijk ttyUSB0

Kies de juiste baudrate:
# sudo stty -F /dev/ttyUSB0 115200

Test dat er data binnen komt:
# cat /dev/ttyUSB0

Connecteer gpsd met de serieele/UART interface:
# sudo gpsd /dev/ttyUSB0 -F /var/run/gpsd.sock

Bekijk de GPS data:
# cgps -s

Volgende stap is connectie leggen met Kismet en Bettercap }) :9

edit: na veel gepruts werkt het eindelijk in Bettercap. Kismet krijg ik niet aan de praat.
Voor bettercap:

Boot Linux and login

Start and set baud rate:
# sudo stty -F /dev/ttyUSB0 115200

Test incoming data:
# sudo cat /dev/ttyUSB0
hier moeten we GPS data zien scrollen

Start bettercap, (at first run accept webui and api endpoint certificates):
# bettercap -iface wlan0 --caplet https-ui
Ga in de WebGUI naar Advanced -> gps -> stel de baudrate in (en check device == ttyUSB0)
Click "Start GPS" ga naar hoofdmenu en de GPS map zal nu de locatie weergeven

[ Voor 19% gewijzigd door sh4d0wman op 12-11-2020 04:36 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Weet iemand hier misschien een goede behuizing + scherm combinatie die ik vrij makkelijk aan een ESP8266 kan knopen.

Schermen zijn zat te vinden, behuizingen ook, maar een goede combinatie is verrekte lastig...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Het makkelijkste is om iets te 3d printen, dan kun je alle maten zelf bepalen. Op thingiverse zijn ook genoeg kant en klare modellen te vinden voor een aantal type schermen. Ook zijn er een aantal tweakers die wel wat voor je willen printen als je zelf geen printer hebt.

• CurlyMo
Luc45 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:06:
Ook zijn er een aantal tweakers die wel wat voor je willen printen als je zelf geen printer hebt.
Graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-09 09:07
CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:12:
Weet iemand hier misschien een goede behuizing + scherm combinatie die ik vrij makkelijk aan een ESP8266 kan knopen.

Schermen zijn zat te vinden, behuizingen ook, maar een goede combinatie is verrekte lastig...
Misschien is een M5stack wat? Is wel een esp32 maar in een behuizing met display!

• CurlyMo
Lux_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:10:
[...]

Misschien is een M5stack wat? Is wel een esp32 maar in een behuizing met display!
Is wel heel tof spul!

Voor mijn doel en kennisniveau denk ik alleen niet geadvanceerd genoeg :)

Het zou een serieuze optie zijn als ze deze modules zouden aanbieden met een lege ruimte erboven van +/- 5cm.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0056/7689/2250/products/PROTO-Z.54_1200x1200.jpg?v=1598833609
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0056/7689/2250/products/PROTO_1200x1200.jpg?v=1566377247

[ Voor 35% gewijzigd door CurlyMo op 12-11-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Laatst online: 21:30
Ik heb een bedlamp met 3x lr44 1.5v in serie.
Nu wil ik deze lamp voeden en schakelen met een esp.
Is het verstandig om een Voltage regulator toe te passen van 3.3 naar +-4.5?

Of lomp op een uitgang testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
uh, hoe bedoel je? Je dacht niet een bedlamp te voeden met een GPIO pin hoop ik?

Een mosfet oid schakelen lukt ook wel met 3v3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
mcDavid schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:14:
uh, hoe bedoel je? Je dacht niet een bedlamp te voeden met een GPIO pin hoop ik?

Een mosfet oid schakelen lukt ook wel met 3v3.
Ik heb een mini bed lampje van 4.5v, hoopte dat er een esp was met een output van 5v zodat ik gemakkelijk de batterijen weg kan laten.
Kan dit als ik een mosfet tussen plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 23:22
Met de pinnen van een ESP of Arduino of eender welk bordje kun je nooit rechtstreeks een belasting schakelen. Als je meer dan een simpel ledje wil schakelen moet je een transistor of mosfet gebruiken.
Hoeveel Watt trekt dat bedlampje?

Eens er een transistor of mosfet tussen zit, staat de voedingsspanning van de belasting los van de voedingsspanning van de ESP.

Welk ESP bordje ga je gebruiken? En hoe ga je het geheel voeden?

[ Voor 3% gewijzigd door teaser op 14-11-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
teaser schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:02:
Met de pinnen van een ESP of Arduino of eender welk bordje kun je nooit rechtstreeks een belasting schakelen. Als je meer dan een simpel ledje wil schakelen moet je een transistor of mosfet gebruiken.
Hoeveel Watt trekt dat bedlampje?

Eens er een transistor of mosfet tussen zit, staat de voedingsspanning van de belasting los van de voedingsspanning van de ESP.

Welk ESP bordje ga je gebruiken? En hoe ga je het geheel voeden?

De led met batterij houder zit verlijmd in de lamp dus meer specificaties bemachtigen is lastig. Misschien moet ik hem proberen open te maken. Ik heb verschillende esp32/nodemcu/wemos liggen. Een oude telefoon oplader had ik als voeding in gedachte.
Op mijn werk schakelen we 24v ventielen met een siemens plc.
Ik dacht dat er vast een esp was die 5v uitgaand kon geven.
Misschien is een 220v tussenstekker met adapter nog het makkelijkst. (Lomp groot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
joostnl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:17:
[...]

De led met batterij houder zit verlijmd in de lamp dus meer specificaties bemachtigen is lastig. Misschien moet ik hem proberen open te maken. Ik heb verschillende esp32/nodemcu/wemos liggen. Een oude telefoon oplader had ik als voeding in gedachte.
Op mijn werk schakelen we 24v ventielen met een siemens plc.
Ik dacht dat er vast een esp was die 5v uitgaand kon geven.
Misschien is een 220v tussenstekker met adapter nog het makkelijkst. (Lomp groot)
Een ESP kan sowieso geen 5v uitgangsspanning leveren, alle ESP's werken op 3,3V. Maar goed, dat is ook niet relevant, gezien de uitgangen logisch zijn en (itt een PLC) geen vermogen kunnen leveren. De spanning is niet je probleem, de max stroom van ~10mA wel. Je moet dus hoe dan ook een mosfet (2n7000 bijv) of andere transistor gebruiken om je last te schakelen.

De led en ESP kun je dan overigens prima met dezelfde telefoonadapter voeden, dat zal geen punt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 14-11-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hier wel eens iemand een poging gedaan een antenne aan de WiFi chip van een Wemos D1 Mini te maken om het wifi bereik te verbeteren?
Ik weet dat de Wemos D1 mini Pro een externe antenne heeft, maar ben specifiek even benieuwd naar de mogelijkheden met een non-Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
Bedankt ik snap het, sonoff micro zou een uitkomst zijn.
Ik kan toch een usb kabel aan de lamp solderen en deze in een telefoon lader doen? Deze schakel ik met een smart plug.
mcDavid schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:29:
[...]

Een ESP kan sowieso geen 5v uitgangsspanning leveren, alle ESP's werken op 3,3V. Maar goed, dat is ook niet relevant, gezien de uitgangen logisch zijn en (itt een PLC) geen vermogen kunnen leveren. De spanning is niet je probleem, de max stroom van ~10mA wel. Je moet dus hoe dan ook een mosfet (2n7000 bijv) of andere transistor gebruiken om je last te schakelen.

De led en ESP kun je dan overigens prima met dezelfde telefoonadapter voeden, dat zal geen punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
joostnl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:12:
Ik kan toch een usb kabel aan de lamp solderen en deze in een telefoon lader doen? Deze schakel ik met een smart plug.

[...]
Ja dat kan natuurlijk ook als je niet zelf wilt programmeren.

We hebben nog steeds geen idee wat voor led het betreft maar waarschijnlijk zal die het op 5v ook prima doen. Evt zou je een weerstand ertussen kunnen zetten als je op safe wilt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Is het mogelijk om een esp12 uit te lezen over wifi?
Ik heb Home Assistant met esphome geïnstalleerd en na een herinstallatie van HA ben ik de files kwijt die in de esp staan en deze zou ik graag bewerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
19roland70 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:54:
Is het mogelijk om een esp12 uit te lezen over wifi?
Ik heb Home Assistant met esphome geïnstalleerd en na een herinstallatie van HA ben ik de files kwijt die in de esp staan en deze zou ik graag bewerken
Volgens mij kun je de firmware niet meer van een ESP af halen, en anders heb je dus de "binaire" firmware en niet "de code". Daarnaast red het je in het geval van ESPHome sowieso niet. Omdat de config files die je zelf opstelt worden omgeschreven naar C code, die vervolgens worden gecompileerd voor de ESP. De originele config files kun je dus sowieso niet terug vinden in de firmware, ook niet als je een stap van assembly naar C maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
JBS schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:08:
Hier wel eens iemand een poging gedaan een antenne aan de WiFi chip van een Wemos D1 Mini te maken om het wifi bereik te verbeteren?
Ik weet dat de Wemos D1 mini Pro een externe antenne heeft, maar ben specifiek even benieuwd naar de mogelijkheden met een non-Pro.
Niet bij een Wemos D1 mini, maar ik heb het wel bij een ESP-01 gedaan.
Is niet zo heel spannend, de PCB antenne net na de condensator door snijden, kern van een coax draadje na de condensator solderen en de shield aan de GND en klaar is @JBS ;)

Praatje -> Plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIGZMOYOI_t_xSE2xZU1cD-D7iQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhNjU6pYICmQrzUUVOA1szjL.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h0UKtpA2BE1Uq20IG3eSA67FpE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XP3o5v23JXubVizfs7s6I2PE.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Vuikie schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:16:
[...]

Niet bij een Wemos D1 mini, maar ik heb het wel bij een ESP-01 gedaan.
Is niet zo heel spannend, de PCB antenne net na de condensator door snijden, kern van een coax draadje na de condensator solderen en de shield aan de GND en klaar is @JBS ;)

Praatje -> Plaatje
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van een ESP01 vond ik inderdaad ook een voorbeeld waar te krassen en te solderen. Heb je wellicht ook een suggestie waar ik op een Wemos D1 Mini moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
@JBS Ik geef 0 garantie hierop, maar zover ik kan zien kan je op deze manier een 'externe' antenne aan een Wemos D1 mini solderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ-lGD85GU9vvGI5bEwqLJJ7fU0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwjEij5DR0sWNCbHRRsygRtu.jpg?f=fotoalbum_medium

Werkt dit nu niet, dan kan je op de plek waar het doorgesneden is een soldeerbrug maken en dan zou je Wemos het weer moeten doen via de PCB-antenne

[ Voor 12% gewijzigd door Vuikie op 15-11-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
joostnl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:12:

[...]
Als je perse met een ESP de lamp wil schakelen kun je het beste een met een relay of de eerder genoemde transistor schakelen (afhankelijk van de load) en niet direct met een IO pin. Een PLC geeft in principe ook geen output, maar stuurt kaarten (met relais of transistors) aan die dit doen.
De 5V voeding kan je prima doorlussen naar de lamp via de schakelaar, zolang het maar niet via de ESP loopt. Wemos heeft bijvoorbeeld wel shields die je kan gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYED
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-09 06:47
Heb je dit uiteindelijk nog op kunnen lossen @wilmardo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYED
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-09 06:47
Heb je dit uiteindelijk nog op kunnen lossen wilmardo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmardo
  • Laatst online: 15:53
DIYED schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:09:
Heb je dit uiteindelijk nog op kunnen lossen @wilmardo
Thanks voor de reminder! Ik dacht eigenlijk dat ik als iets had gepost maar schijnbaar niet, ik was bijna deze XKCD geworden.

Het was inderdaad de enable (EN) pin, zodra ik deze verbond aan GND begon het te werken. Dit is het huidige schema alleen dan met de TMC2208:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4HsygvaOADmj3rVLc3QKKiSTRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m8EziN06IdG313mbl6x7xfqV.png?f=fotoalbum_large

Thanks iedereen voor de reacties _/-\o_

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Lennyz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:15:
[...]

Mijn feedback zou zijn om de ESP32 te overwegen. De ESP8266 is toch alweer een ouder ontwerp met minder pins. Voor de toekomstgerichtheid is de ESP32 verstandiger. Denk hierbij aan het runnen van Micropython en SSL.
Geen enkel probleem om SSL te gebruiken op de ESP8266 hoor ;)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bio schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:37:
[...]
Geen enkel probleem om SSL te gebruiken op de ESP8266 hoor ;)
Over SSL gesproken, ik heb daar laatst naar zitten Googlen, maar zag niet zo gauw een oplossing voor als je in een netwerk Let's Encrypt wildcard certificaten gebruikt die om de paar maanden vernieuwd worden.

Zijn er opties voor ESP's om dat te kunnen doen zonder deze (in geval van ESP-01) telkens via USB adapter aan een pc te hangen om het certificaat te vervangen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bio

Bio

Raven schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:42:
[...]

Over SSL gesproken, ik heb daar laatst naar zitten Googlen, maar zag niet zo gauw een oplossing voor als je in een netwerk Let's Encrypt wildcard certificaten gebruikt die om de paar maanden vernieuwd worden.

Zijn er opties voor ESP's om dat te kunnen doen zonder deze (in geval van ESP-01) telkens via USB adapter aan een pc te hangen om het certificaat te vervangen?
https://github.com/maakbaas/esp8266-iot-framework

In dit framework zit een volledige root certificate store ingebakken. Ik heb niet direct ervaring met die wildcard certifcaten zoals wat jij vermeld, maar dat zou daar normaal ook mee moeten werken, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bio schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:47:
[...]

https://github.com/maakbaas/esp8266-iot-framework

In dit framework zit een volledige root certificate store ingebakken. Ik heb niet direct ervaring met die wildcard certifcaten zoals wat jij vermeld, maar dat zou daar normaal ook mee moeten werken, niet?
Hmm, als die nou op een 512kB ESP-01 kan draaien, misschien dat dat een oplossing is. Op dit moment heb ik daar een oude ESP Easy op draaien, van toen er nog ondersteuning was voor zo weinig flash.

Overigens staan er 4MB flash chips in bestelling, las her en der dat de oorspronkelijke flash chips succesvol zijn vervangen door varianten met grotere capaciteit, om OTA updates mogelijk te maken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

@Raven

https://github.com/maakbaas/esp8266-iot-framework/issues/49

512k is standaard te weinig inderdaad

[ Voor 6% gewijzigd door Bio op 27-11-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan is het wachten op de flashchips van Ali, eens kijken of ik met mijn soldeerkunsten de flashchip weet te upgraden naar 4MB :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Raven schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:28:
[...]

Dan is het wachten op de flashchips van Ali, eens kijken of ik met mijn soldeerkunsten de flashchip weet te upgraden naar 4MB :P
Misschien handiger om een ESP-12F te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jobr schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:42:
[...]

Misschien handiger om een ESP-12F te kopen
Mwah, eerst maar eens kijken of de flash upgrade van de ESP01's die ik heb liggen lukt O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thobod
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 18:59
Hoi,

Ik ben bezig met een projectje om mijn oude elektrische bedbodum te automatiseren, background: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2037778 nu heb ik alle elektronica werkend, en ben ik daarmee dicht bij mijn doel van door google assistent mijn bed aan te kunnen sturen.

Ik dacht namelijk de volgende oplossing te hebben : (zoals in veel turorials online) via IFTTT een http request naar de ESP sturen, waar Blynk op draait, en dit werkte prima, totdat ik een keer midden in de nacht wakker werd gemaakt door mijn bed, en ik me realiseerde dat het super makkelijk is om een http request te kopiëren, en uit te sturen.

Dus nu de vraag: Hoe kan ik met een google assistant commando op een veilige manier de ESP aan spreken?
Alvast bedankt voor het meedenken,

Groet,
Thomas

[ Voor 3% gewijzigd door thobod op 18-12-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 13:52
Ik probeer deze guide te volgen om precies zoals in de guide beschreven staat mijn deurbel slim te maken.

Nou loop ik vast bij het flashen van de ESP01 met mijn FTDI adapter. Dit is de eerste keer dat ik dat doe, voorheen heb ik enkel wemos apparaatjes gebruikt die ik direct via USB zichtbaar kon krijgen.

Het probleem nu is dat ik de adapter niet te zien krijg en ik er dus geen software op kan flashen. Ik heb het geprobeerd op mn windows pc en ook op de NUC waar ik hassio op heb draaien.

Ik gebruik het volgende schema, waarbij ik de splits met een breadboard doe. De FTDI adapter krijgt zijn voeding via een telefoonoplader
Afbeeldingslocatie: https://frenck.dev/wp-content/uploads/2019/08/FTDI-ESP-01S-wiring-schema.png

Nou is mijn vraag:
Zou de FTDI adapter ook zichtbaar moeten zijn op een PC als ik niet een ESP01 chip er aan gekoppeld heb?

Daarnaast vraag ik me natuurlijk af waar dit aan kan liggen. Ik las dat je FTDI drivers moet installeren. Op de windows pc had ik dit geprobeerd maar zonder succes. Maar misschien waren dit de verkeerde. Waar zou ik deze vandaan moeten halen? https://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Hoe zit die telefoonadapter in de mix? Komt me raar over. Als de ftdi geen spanning krijgt via USB, zit de kabel dan wel goed?

Verder weet ik je niet verder te helpen met een Windows system. Met een Linux systeem zou de adapter gewoon direct moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
Ja sorry, er klopt geen reet van wat ik zeg. Hij krijgt inderdaad voeding via USB via pc. Ik liep 2 weken geleden vast en haal dingen door elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
Nou, net nog een keer geprobeerd en zag m dit keer oppoppen in windows, maar zonder juiste drivers. Daarna drivers geinstalleerd en toen kon ik m ook zien in esphome flasher.

Ging niet direct goed, want ik kreeg een Permission error 13. Maar dat kwam omdat ik eerst op view logs klikte. Als je direct probeert te flashen gaat het goed. :\

Anyway, het is dus gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Even wat basale vragen over voeding van een ESP8266:

Ik ben een simpel printje aan het maken met een Aliexpress Wemos D1 mini om de slimme meter via de P1 poort en het waterverbruik met een LJ18A uit te lezen. Evt wil ik nog een temperatuur/vochtsensor aansluiten.

Ik wil dit voeden met een oude Nokia lader van 5V/890mA. Via een step-down converter (AMS1117 op een breakout bordje) wil ik de Wemos voeden op 3.3V. Ik doe dit omdat de onboard 150mA Torex regulator onbetrouwbaar is en de module anders om de paar minuten laat rebooten.
  1. Moet ik ook de 5V van de voeding nog direct op de Wemos aansluiten ivm het 5V hoogsignaal op de GPIO's?
  2. Moet ik nog wat condensatoren plaatsen en zoja waar/hoe groot?
  3. kan ik met deze voeding aangesloten ook nog de USB kabel aansluiten (om te flashen) of zitten de voedingen elkaar dan in de weg?

[ Voor 10% gewijzigd door JPS op 20-12-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
JPS schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:28:
  1. Moet ik ook de 5V van de voeding nog direct op de Wemos aansluiten ivm het 5V hoogsignaal op de GPIO's?
De esp8266 gebruikt 3.3V op zijn in- en uitgangen en geen 5V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

jobr schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:44:
[...]

De esp8266 gebruikt 3.3V op zijn in- en uitgangen en geen 5V
Ah ok, klopt het dan dat die 5V aansluiting bedoeld is:
1) om de wemos op 5V te voeden (wat dus instabiel is ivm die krappe volt regulator)?
2) om een 5V lijn te hebben voor bijv sensoren, gevoed vanuit de USB aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
JPS schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:07:
[...]

1) om de wemos op 5V te voeden (wat dus instabiel is ivm die krappe volt regulator)?
2) om een 5V lijn te hebben voor bijv sensoren, gevoed vanuit de USB aansluiting?
Bij mijn weten is de 5V aansluiting alleen maar "voor de leuk". De ESP zelf draait 100% op 3.3V. De 5V zal of zijn voor de serial converter chip en/of zoals je zelf zegt dat je evt. 5V kunt gebruiken. Maar dat is dan wel iets van de (dev)boards. En het is ook niet perse 5V. De NodeMCU bordjes kun je volgens mij t/m 20V of iets dergelijks voeden via de VIN aansluiting. Maar uiteraard moet je er wel rekening mee houden dat je niet tich (m)A door de Wemos gaat jagen door een hele reeks aan sensoren aan de 5V aansluiting te hangen (of bv 5V leds er aan hangen) en dan de Wemos via USB voeden. Ook dan kun je nog steeds beter de 5V buiten de Wemos om laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
JPS schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:07:
[...]

Volgens mij om te voeden met 5V. Maar mogelijk komt er ook 5V uit als je via USB gaat voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

OK helder, ik leg een aparte 5V lijn direct vanaf de voeding voor de sensoren. Volgens mij werken die allemaal bij voorkeur op 5V.

Op mijn project breadbordje heb ik alleen de basiscomponenten gebruikt en dat lijkt goed te werken. Nu begrijp ik dat het vaak ook beter is om op verschillende plaatsen in de schakeling condensatoren op te nemen tbv stabiliteit. Zijn daar vuistregels voor (plaats & grootte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij de meeste bordjes is die 5V gewoon wat er vanaf de USB komt, eventueel met een diode ertussen. Bordjes met een 5V en een Vin zullen dus 2 voltage regulators hebben.

Op 5V voeden gaat prima, dat is wat er ook op USB gebeurd. Regulator is dus ook niet te krap voor het design maar wel als je er nog tig sensoren, ledjes en (worst of all) servo's eraan gaat hangen.

@JPS Vuistregel wordt vooral opgegeven door de datasheets :) Maar kort door de bocht wil alles met een chip lokaal ontkoppeld worden, de standaard daarvoor is een 100nF keramische condensator. Het komt niet exact en een dat dekt 99,9% van de gevallen. Bij dingen die meer stroom vragen wil je dan eventueel nog een grotere (elektrolytische) condensator. Maar dit hangt af van: wat de fabrikant zegt in de datasheet, het (puls) vermogen, je voeding, de printsporen/verbinding etc. Dus vooral datasheet lezen en ervaring opdoen.

Als je overigens modules gebruikt voor je sensoren zitten daar 99% van de gevallen de ontkoppelcondensator al op. Ofwel sensor != sensor module!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dank @Septillion , goed dat je even aangeeft dat het idd keramische condensatoren moeten zijn. Ik ga me er even wat beter op inlezen. Het voedingsverhaal is me wel grotendeels duidelijk. Enige punt is of een aangesloten 5Vin en USB voeding elkaar kunnen bijten. Afgaande op je opmerking mbt de diode hierboven denk ik van niet.

Idd begrijp ik het verschil tussen een losse sensor en een module/breakout boardje waar al meer regelcomponenten op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JPS Ligt dus sterk aan welke ESP module. Een Wemos D1 Mini heeft een diode tussen 5V en USB (en heeft geen Vin) bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven heeft ESP-01 flash-chip upgrade geprobeerd
Poging 1: 1 soldeereiland van flash chip helemaal weg :/
Poging 2 (andere ESP01): Flash chip vervangen, ESP-01 doet helemaal niets meer, zelfs powerLED doet niets :/ en ja, de chip zit goed om. Arduino IDE krijgt geen contact met 't ding.

Goed begin zeg :( , gelukkig kosten die dingen niet veel.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Heeft iemand ervaring met espeasy en als controller Generic UDP? Ik probeer vanaf mijn esp8266 direct de waardes van een temperatuursensor door te sturen naar influxdb. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de UDP controller iets te laten verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In het kader van een praktisch probleem oplossen en om een grote (en blijvende) uitgave te besparen wil ik ook iets gaan doen met slimmigheden in huis. Ik wil namelijk mijn wasmachine aan de wifi koppelen zodat ik een seintje op mijn telefoon krijg wanneer de was klaar ik. Zo weet ik dat ik aan de slag kan om de was op te hangen. Het gebeurt nu te vaak dat mijn partner mij niet vertelt dat de was gedraaid heeft en dat die opgehangen kan worden. Aangezien ik niet dagelijks voorbij de wasmachine kom zie ik dat dan dus ook niet... Dus aanpakken op een Tweakerswaardige manier.

Nu kan ik dat op 4 manieren proberen te doen:
* Sensor om de stroomkabel
* LDR op het "aan" lampje
* Signaal van de pieper meten en aftappen
* Magneet in de deur monteren en een ESP32 in de machine plakken.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 2e, 3e en/of 4e optie. Ik ben er niet bang voor om de bovenkant van de wasmachine af te halen en eventueel wat met de elektronicat te frotten om iets voor elkaar te krijgen. Het parallel solderen van een paar draden over de pieper zorgt er niet per definitie voor dat de wasmachine defect gaat.

Ik heb me de afgelopen dagen enigszins verdiept in wat nodig is. Daarnaast heb ik ook de vergelijking gedaan tussen de ESP8266 en de ESP32, om te kijken welke het meest geschikt zou zijn voor mijn doel(en). Volgens mij is de ESP32 de beste van de 2 omdat die een hall sensor aan boord heeft waardoor ik eventueel met een magneet aan de slag kan. Dit vergt ook de minste kennis van elektronica, waar het bij mij een beetje op hangt. Iets nadoen lukt prima, zelf iets uitvogelen wordt lastiger.

Nu zag ik een wirwar aan ESP32 bordjes. Waar zit het verschil 'm in? De mogelijkheden van een bordje? De uitbreidbaarheid met compatible bordjes? De grootte van de bordjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Laatst online: 20:58
sypie schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:03:
In het kader van een praktisch probleem oplossen en om een grote (en blijvende) uitgave te besparen wil ik ook iets gaan doen met slimmigheden in huis. Ik wil namelijk mijn wasmachine aan de wifi koppelen zodat ik een seintje op mijn telefoon krijg wanneer de was klaar ik. Zo weet ik dat ik aan de slag kan om de was op te hangen. Het gebeurt nu te vaak dat mijn partner mij niet vertelt dat de was gedraaid heeft en dat die opgehangen kan worden. Aangezien ik niet dagelijks voorbij de wasmachine kom zie ik dat dan dus ook niet... Dus aanpakken op een Tweakerswaardige manier.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 2e, 3e en/of 4e optie. Ik ben er niet bang voor om de bovenkant van de wasmachine af te halen en eventueel wat met de elektronicat te frotten om iets voor elkaar te krijgen. Het parallel solderen van een paar draden over de pieper zorgt er niet per definitie voor dat de wasmachine defect gaat.

Ik heb me de afgelopen dagen enigszins verdiept in wat nodig is. Daarnaast heb ik ook de vergelijking gedaan tussen de ESP8266 en de ESP32, om te kijken welke het meest geschikt zou zijn voor mijn doel(en). Volgens mij is de ESP32 de beste van de 2 omdat die een hall sensor aan boord heeft waardoor ik eventueel met een magneet aan de slag kan. Dit vergt ook de minste kennis van elektronica, waar het bij mij een beetje op hangt. Iets nadoen lukt prima, zelf iets uitvogelen wordt lastiger.

Nu zag ik een wirwar aan ESP32 bordjes. Waar zit het verschil 'm in? De mogelijkheden van een bordje? De uitbreidbaarheid met compatible bordjes? De grootte van de bordjes?
Wellicht nog een andere optie, een trilsensor. Als hij x aantal minuten trillingen registreert staat de wasmachine aan. 15 minuten lang geen trillingen: wasmachine klaar. Werkt hier prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ja, er zijn zeker meer mogelijkheden. Ik zit alleen in dubio over het "beste" bordje. Voor dit projectje hoef ik geen 40 i/o te hebben, ik heb alleen werkelijk geen idee wat andere verschillen kunnen zijn in de betreffende ESP32 bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sypie schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:09:
Ja, er zijn zeker meer mogelijkheden. Ik zit alleen in dubio over het "beste" bordje. Voor dit projectje hoef ik geen 40 i/o te hebben, ik heb alleen werkelijk geen idee wat andere verschillen kunnen zijn in de betreffende ESP32 bordjes.
Een trilsensor zoals @Rub147 aangeeft kun je kant en klaar kopen van Xiaomi / Aqara. Werkt dan wel op Zigbee, maar dan hoef je zelf niks te maken / solderen. Uiteraard moet je huidige domotica oplossing dan wel Zigbee apparatuur ondersteunen.

M.b.t. welke ESP: in principe wat je zelf al zegt. Waarschijnlijk is bv een Wemos D1 mini (met ESP8266) al voldoende, tenzij je dus iets met de hall-sensor wilt doen, want die zit dus alleen op een ESP32. Ik zou dus eerst een keuze voor de oplossingsrichting maken, en daar de geschikte ESP bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sypie schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:03:
Dus aanpakken op een Tweakerswaardige manier.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 2e, 3e en/of 4e optie. Ik ben er niet bang voor om de bovenkant van de wasmachine af te halen en eventueel wat met de elektronicat te frotten om iets voor elkaar te krijgen.
Heb je een voorkeur voor optie 2 t/m 4 omdat je dan je wasmachine mag openen? :P

Ik vind zelf de optie waarbij je het verbruik meet juist te prefereren. Het feit dat mijn vriendin en ik in de telegram notificatie letterlijk zien hoeveel kWh een was- of droogbeurt heeft gekost zorgt ervoor dat je toch net iets vaker op een lagere temperatuur wast of de was ophangt i.p.v. in de droger droogt. Natuurlijk weet ik ook wel zonder die waardes dat wassen op een lagere temperatuur veel scheelt, maar letterlijk die getallen elke keer te zien krijgen motiveert wel :)

Zelf heb ik er een Sonoff POW R2 aan hangen, maar een tussenstekker die 16A aan kan is natuurlijk ook een prima optie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:56:
[...]
Heb je een voorkeur voor optie 2 t/m 4 omdat je dan je wasmachine mag openen? :P
Eigenlijk wel. Geen externe dingetjes, draadjes etc. En om jou in de behuizing van de wasmachine te gaan boren om toch maar een kabeltje naar binnen te brengen... En, als pluspunt, de voeding voor de ESP kan ik vanuit de wasmachine pakken. Daar is ruimte zat om iets met de 230V te gaan doen wat geen invloed op de rest heeft.

Verder hoef ik (eerlijk gezegd) niet in de peiling te houden wat een wasbeurt aan energie kost. Ik houd de energie geregeld bij door middel van slimmemeterportaal.nl Uiteraard valt daar niet per apparaat het verbruik te bekijken maar wel het grote plaatje.

@RobertMe Er is nog een domotica-systeem, en dat gaat er wat mij betreft ook niet echt komen.

Wat ik begrepen heb van de ESP32 bordjes is dat er een communicatie mee te organiseren is die bijvoorbeeld een Telegram berichtje stuurt. Voor dit geval lijkt mij dat prima. Ik hoef niet vanaf mijn telefoon de wasmachine aan te zetten, dat is naar mijn idee ook een beetje te veel van het goede want dan moet ik ook nog iets maken om de vieze was in de wasmachine te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sypie schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:05:
[...]

Eigenlijk wel. Geen externe dingetjes, draadjes etc.
Als dat voor jou belangrijk is, dan is dat een valide reden :)
En om jou in de behuizing van de wasmachine te gaan boren om toch maar een kabeltje naar binnen te brengen...
Met een wifi-stekker in het stopcontact of iets als een Sonoff POW R2 hoef je natuurlijk niet in je wasmachine te boren en draden in te voeren? Maar misschien doel je nu op een andere oplossing waarbij je wel zou moeten boren.
En, als pluspunt, de voeding voor de ESP kan ik vanuit de wasmachine pakken. Daar is ruimte zat om iets met de 230V te gaan doen wat geen invloed op de rest heeft.
Daarbij zou ik wel twee aandachtspunten willen benoemen:

Vibraties: je wasmachine gaat honderden wasjes doen, dus dus betekent ook honderden keren centrifugeren waarbij alles flink trilt. Dus ook je ESP en kabeltjes / soldeerverbindingen (en waarbij een deel van je circuit netspanning betreft!)

Warmte: een wasmachine kan best warm worden, zeker bij wasjes van 60 graden of de kookwas.

Al met al heeft je idee dus een hogere moeilijkheidsgraad (lees: grotere kans op gevaarlijke situaties) dan een regulier ESP-project waarbij alleen met 3,3V en 5V wordt gewerkt in een omgeving die vrij is van centrifuge-trillingen en hoge temperaturen.
Waterkoker schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:02:
Heeft iemand ervaring met espeasy en als controller Generic UDP? Ik probeer vanaf mijn esp8266 direct de waardes van een temperatuursensor door te sturen naar influxdb. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de UDP controller iets te laten verzenden.
Nee, ik volg zelf de route MQTT -> Node-RED en dan influxdb. Ik begrijp wel dat je UDP eerst moet activeren in influx (zie deze post uit 2019), misschien is dat in jouw geval relevant?

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 28-12-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
@sypie ik sluit mij aan bij @Gizz. Ik zou niet zomaar aan een wasmachine gaan liggen sleutelen en bv even 3.3V / 5V daar van aftappen of wat dan ook.

Veiligste oplossing in dat opzicht is dan ook een slimme tussenstekker zoals Gizz noemt. Enige ding, echt slim zijn ze normalter niet en een notificatie sturen zullen ze dan ook niet kunnen vermoed ik. En sowieso moet je opletten dat je een "zwaarder" model hebt (van 16A). Niet dat de tussenstekker te ligt is voor de wasmachine die 3000W of zo verbruikt.
Om overigens alsnog in lijn met het topic te blijven. Verschillende (/alle?) wifi gebaseerde tussenstekkers (of inbouw voor achter het stopcontact) zijn gebaseerd op ESPs. En daarbij zijn er ook waar je de alternatieve firmware van Tasmota op kunt flashen. Wellicht dat je daarmee de boel al een stuk slimmer krijgt en bv wel een Telegram melding kunt sturen.
En desnoods kun je er dan wellicht zelfs zelf een complete custom firmware voor schrijven.
Voordeel is dan in ieder geval dat je iets aan 230V hangt met een CE keurmerk / betrouwbare naam. Dat i.i.t. zelf knutselen aan je wasmachine waarbij zoals Gizz aangeeft de kans op (uiteindelijke) defecten een stuk groter is, en je zelf zelfs aangeeft dat je eigenlijk niet de kennis van zaken hebt om het écht zelf te maken en te bedenken en alleen een "handleiding" kunt volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Gizz schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:18:
[...]
Nee, ik volg zelf de route MQTT -> Node-RED en dan influxdb. Ik begrijp wel dat je UDP eerst moet activeren in influx (zie deze post uit 2019), misschien is dat in jouw geval relevant?
De route mqqt -> node-red -> influxdb moet ik nog even uitzoeken.

Wat betreft UDP, hetgeen waar je naar linked heb ik gevolgd. In de logs van mn server zie ik het volgende: msg="Failed to parse points" log_id=0RMUoRUG000 service=udp error="unable to parse 'Temp in,value=21.00 1970-01-01 00:15:12': invalid field format"

de datum is even een test, maar ik denk dat ik niet voldoe aan de richtlijnen van influxdb om data toe te sturen

Het is mij inmiddels gelukt. In espeasy als protocol 'generic upd', als controller publish het volgende gebruikt: cv_temperature,sensor=%vname1% value=%val1%
8089 als port openen op de server en inderdaad de udp nog openstellen in de config van influxdb.

Zo is het iig mogelijk om direct data mbv espeasy naar influxdb te sturen zonder tussenkomt van mqtt

[ Voor 20% gewijzigd door AOC op 28-12-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@sypie Je zou een ESP based stekker (bijvoorbeeld een BW-SHP6 Pro) kunnen pakken en daar zelf firmware voor kunnen maken. Als je een vorm van OTA in je code houdt hoeft de plug zelfs nooit open als je start met Tuya convert.

Maar zelfs als je gewoon voor barebone wilt gaan zou ik zelf eerder gewoon een current transformer om de draad drukken. Voor dingen als de ledjes/buzzers moeten je weer gaan puzzelen of het wel een geïsoleerde voeding is, welke voltages, source/sink, multi/charlie-plexing, PWM etc. Tuurlijk wel te doen, maar samen met het feit dat je moet solderen lijkt mij dat het niet waard als je ook een CT kunt pakken.

Je zult alleen moeten kijken wat je kunt gebruiken voor dat seintje. Direct lijkt me wat lastig (app maken, alleen op wifi etc) dus zou je moeten kijken naar een van de IFTTT achtige oplossingen. Maar zijn vaak niet gratis of kennen beperkingen. Zal je dus flink in kaart moeten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een aardige vloot ESPs opgebouwd afgelopen jaar. Ik loop echter tegen het probleem aan dat veel ervan systematisch 'vastlopen' waarna alleen een powercycle helpt.

Het probleem doet zich alleen voor met de units die ESPEasy op NodeMCU v3 runnen. De BlitzWolf SH6 stekker met Tasmota, de NodeMCU v3 met Tasmota-ir, de Shelly 1PM, de NodeMCU v3 met Luftdaten.info firmware, en zelfs de NodeMCU v3 met Itho firmware van SVollebrecht op basis van EasyESP, hebben er geen last van. Sommige rebooten wel eens op basis van een (hardware) watchdog, maar dat is prima.

Voor alle units met ESPEasy log ik sysuptime elke minuut met MQTT naar InfluxDB. Vervolgens heb ik een analyse gemaakt. Daarbij heb ik korte 'aantijd' en korte 'uittijd' weggelaten om knutselen uit te sluiten.

Er dient zich direct een patroon aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
   mq135 online for 20.8 days, offline at 2020-05-03T09:47:32, back online at 2020-05-03T14:29:06 (after 4:41:34)
   mq135 online for 3.9 days, offline at 2020-05-21T09:54:04, back online at 2020-05-21T10:42:03 (after 0:47:59)
   mq135 online for 35.3 days, offline at 2020-09-19T16:49:49, back online at 2020-09-19T17:25:10 (after 0:35:21)
   co2_2 online for 7.6 days, offline at 2020-10-11T20:16:59, back online at 2020-10-11T21:44:43 (after 1:27:44)
     co2 online for 5.7 days, offline at 2020-10-12T10:59:58, back online at 2020-10-12T15:40:35 (after 4:40:37)
   dht22 online for 24.9 days, offline at 2020-10-19T09:02:10, back online at 2020-10-19T17:09:06 (after 8:06:56)
     co2 online for 24.9 days, offline at 2020-11-06T12:11:49, back online at 2020-11-06T16:49:42 (after 4:37:53)
   co2_3 online for 24.9 days, offline at 2020-11-08T05:52:59, back online at 2020-11-08T12:44:09 (after 6:51:10)
   mq135 online for 15.5 days, offline at 2020-10-05T06:08:04, back online at 2020-11-21T12:45:31 (after 47 days, 6:37:27)
   co2_2 online for 24.9 days, offline at 2020-11-23T10:16:00, back online at 2020-11-23T18:30:42 (after 8:14:42)
   dht22 online for 24.9 days, offline at 2020-12-05T12:06:23, back online at 2020-12-05T16:18:49 (after 4:12:26)
   co2_3 online for 24.9 days, offline at 2020-12-17T06:29:14, back online at 2020-12-17T08:08:48 (after 1:39:34)
  bme280 online for 24.9 days, offline at 2020-12-16T17:10:00, back online at 2020-12-17T18:28:44 (after 1 day, 1:18:44)
   co2_2 online for 24.9 days, offline at 2020-12-18T16:45:38, back online at 2020-12-20T23:06:27 (after 2 days, 6:20:49)
     co2 online for 24.9 days, offline at 2020-12-25T08:23:32, back online at 2020-12-25T09:52:01 (after 1:28:29)

Waarom lopen de unit met EasyESP vast na 24.9 dagen (35791 danwel 35792 minuten)? En hoe is dit te voorkomen? En waarom heeft de Itho firmware er geen last van?

co2, co2_2, co2_3, dht22, bme280 draaien inmiddels allemaal de volgende versie (maar hebben uiteraard ook oudere versies met vergelijkbare problemen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Build:⋄ 20109 - Mega
System Libraries:⋄  ESP82xx Core 5d3af165, NONOS SDK 2.2.2-dev(38a443e), LWIP: 2.1.2 PUYA support
Git Build:⋄ 
Plugin Count:⋄  84 [Normal] [Testing] [Development]
Build Origin:   Travis
Build Time:⋄    Aug 12 2020 23:44:54
Binary Filename:⋄   ESP_Easy_mega_20200812_dev_ESP8266_4M1M
Build Platform:⋄    Linux-4.19.104-microsoft-standard-x86_64-with-glibc2.29
Git HEAD:⋄  HEAD

en de itho die nergens last van heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
20105 - Mega
System Libraries:⋄  ESP82xx Core 3d128e5c, NONOS SDK 2.2.2-dev(38a443e), LWIP: 2.1.2 PUYA support
Plugin Count:⋄  47 [Normal]
Build Time:⋄    Apr 11 2020 20:22:16
Binary Filename:⋄   Self built!

Meer mensen die hier last van hebben?

edit:
Bijna een recente unit gemist welke wel eens de oplossing kon bieden:
bme280-2, 36023 minuten online (>24.9dagen!) en recentere ESPEasy:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Build:⋄ 20111 - Mega
System Libraries:⋄  ESP82xx Core 2843a5ac, NONOS SDK 2.2.2-dev(38a443e), LWIP: 2.1.2 PUYA support
Plugin Count:⋄  83 [Normal] [Testing] [Development]
Build Origin:   Travis
Build Time:⋄    Nov 2 2020 13:06:24
Binary Filename:⋄   ESP_Easy_mega_20201102_dev_ESP8266_4M1M
Build Platform:⋄    Linux-4.19.104-microsoft-standard-x86_64-with-glibc2.29
Git HEAD:⋄  mega-20201102_ca0be3f

Dat wordt dus even een unit upgraden en 25 dagen wachten om te zien of het helpt :P

edit2:
grumbl:
[WiFi] Fix issue where unit no longer considers connected > 25 days

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 28-12-2020 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rukapul 24,9 dagen = 2.151.360.000 ms ≈ 2.147.483.648 = 231. Klinkt mij dus enorm dat ESP easy ergens een FU heeft met een (signed) int32 :+ Kan in de specifieke onderdelen liggen die jij gebruikt. Maar ik zou eens een issue aanmaken bij ESPeasy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Septillion schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:10:
@Rukapul 24,9 dagen = 2.151.360.000 ms ≈ 2.147.483.648 = 231. Klinkt mij dus enorm dat ESP easy ergens een FU heeft met een (signed) int32 :+ Kan in de specifieke onderdelen liggen die jij gebruikt. Maar ik zou eens een issue aanmaken bij ESPeasy...
Niet nodig, want het is recent gefixed (zie edit hierboven) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rukapul Hehe, lijkt het erop dat ik wel warm zat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:37:
[...]

Een trilsensor zoals @Rub147 aangeeft kun je kant en klaar kopen van Xiaomi / Aqara. Werkt dan wel op Zigbee, maar dan hoef je zelf niks te maken / solderen. Uiteraard moet je huidige domotica oplossing dan wel Zigbee apparatuur ondersteunen.

M.b.t. welke ESP: in principe wat je zelf al zegt. Waarschijnlijk is bv een Wemos D1 mini (met ESP8266) al voldoende, tenzij je dus iets met de hall-sensor wilt doen, want die zit dus alleen op een ESP32. Ik zou dus eerst een keuze voor de oplossingsrichting maken, en daar de geschikte ESP bij zoeken.
Zo'n zigbee trilsensor was ook mijn optie 1 maar werkte niet, hij polt maar maximaal 1x per minuut ofzo en ook al kan dat vaker waren de trillingen te klein om het te registreren.

Optie 2, de tril, x, y-as sensor san de buitenrand tegen de trommel plakken. Omdat hij toch heel licht van gewicht is zal hij hier geen last van hebben bij het draaien. Probleem hierbij was dat de metalen behuizing de signalen blokkeerden en ik geen dat kan ontvangen.

Optie 3, wat nu wel werkt is een slimme stekker met energieverbruik meter erin (blitzwolf sph-13).
Deze stekker is wel op basis van Zigbee. Hij is compact, meet energie en heeft kan 3680w aan. Duurde ff voordat ik de juiste gevonden had, stekkers met max 2600w klapten er uit.
Maar dan moet je verder wel een zigbee domotica setup werkend hebben. Dan kun je in Node-RED een bericht laten sturen als de wasmachine klaar is (zo heb ik het) tevens het stroomverbruik in tijd in een grafiek (met Grafana) inzichtelijk maken.

De Blitzwolf shp-6 (max 10A) en shp-10 (max 16A en 3680w) zijn wifi equivalenten maar je moet wel kijken of je de shp10 nog wel goed kunt flashen, volgens mij waren daar problemen mee om het stroomverbruik te lezen door een nieuwe chip die ze daarin gebruiken. Met de shp-6 kan het wel maar die heeft een lager maximaal wattage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De BW-SHP6 is bijna niet meer te krijgen en overal vervangen door de BW-SHP6 Pro. Deze is 15A en prima geschikt voor een wasmachine. Stuk compacter dan een BW-SHP13, werkt (nog) met Tuya convert en in de aanbieding te krijgen voor $9,- ps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
Ik heb deze extra afstandsbediening voor mijn lucht afzuiginstallatie en wil hiervan (2 capacitive) knoppen aansturen met een ESP.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Op internet vond ik alleen dat ik ze dan aan de 0 moet verbinden om hem te triggeren maar helaas heb ik geen goed voorbeeld kunnen vinden welke ik kan gebruiken voor deze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq_UsyS9cgR1WQQxATrpp-f-Vkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL89TbfIoeusr0xWGndyy6Hx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@gebruiker_brink Je hebt geluk, het zijn geen capacitive knoppen ;) Dat zou eht geheel wel lastiger gemaakt hebben. Het is gewoon een goedkoop membraan toetsenbordje. Zo te zien is het vierde contact van onder op de connector de common waar de andere simpelweg mee verbinden. Grote kans dat dit inderdaad GND is, kan je zo nameten naar de batterij.

Daarna zou je de (pull up) spanning van de contacten kunnen meten, waarschijnlijk gewoon 3V.

Om te koppelen met een ESP zou je een 3V regelaar kunnen gebruiken ipv de knoopcel, maar misschien kan de chip ook wel 3v3 aan. Daarna is het zo simpel als een common GND met de ESP maken (als dat al niet is door de voeding) en de knoppen die je wilt schakelen met een GPIO van de ESP te verbinden. In de software van de ESP wissel je tussen float (input zonder pull up) en trek je de pin laag als je een keypress wilt nadoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
@sypie Ik lees de wasmachine uit via een LDR op een lampje van het bedieningspaneel. De LDR hangt aan de ADC van een Wemos D1 Mini via een weerstandsnetwerkje. Dat werkt hier al meer dan een jaar dikke prima. Stroomverbruik meten wordt ook vaak gedaan, maar ik vertrouw al die stekkers enzo uit China gewoon niet met hoge vermogens. In het Sonoff topic zijn wel foto's te vinden van half gesmolten stekkers.

Zodra het lampje uit gaat stuur ik een pushbericht. De ESP heb ik achterop de wasmachine gemonteerd, er loopt een dun snoertje naar de LDR op de voorkant die ik gefixeerd heb met stevige tape.

@gebruiker_brink Wat voor merk ventilatie gaat het om? Ben je bekend met dit topic: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter ?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2021 22:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:05
Deze kerstvakantie in een lockdown situatie was anders dan anders. Veel minder gezelligheid en veel thuis zitten. Maar een ESP8266 en wat gekke gedachtes hebben hier toch een leuke vakantie van gemaakt. Deze wilde ik even met jullie delen..

Het begon allemaal met een bieropener van Texels Bier die ik bij een proefpakket kreeg:

Ik vond de tekst en geluid redelijk saai en wilde hier wel wat anders in hebben. Eerst heb ik het ding open geschroefd en gekeken wat er in zit. Het leek te gaan om een VLN3P chip, op de datasheet hoopte ik te achterhalen of er ander geluid is te uploaden. Maar helaas viel dat pad door deze eigenschap af: "OTP (One Time Programmable) IC " (zie ook: http://www.synoos.co.kr/0...erials/VLN/VLN3P_v1.6.pdf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLVDoUcBrEZJdbSiat0ECPXMht0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/shALG8cFKN8QmszOrg2FlRXO.png?f=fotoalbum_large

Dus het was duidelijk dat er een ander IC in moest komen. Tijd om mijn ESP8266 kennis weer eens naar boven te halen. Zou deze in staat zijn om muziek te spelen? al snel kwam ik het project ESP8266Audio tegen. Deze heeft alle mogelijkheden die ik nodig heb: WAV of MP3 bestanden lezen, en output via een GPIO pin. (output via I2S is eigenlijk logischer, maar ik hoef geen superieure audio kwaliteit)

Ook realiseerde ik me dat ik dankzij de ESP chip de bieropener ook "smart" kan maken. Ik had als nieuw muziekje al een sample van de tekst "bier met bitterballen" in WAV formaat staan. Het aspect bitterballen moest dus nog aandacht krijgen. Dankzij de AsyncMqttClient library kan ik bij het openen van een biertje een seintje naar mijn Home Assistant sturen, die vervolgens zorgt dat de frietpan automatisch aan gaat.

Tijd om dit alles bij elkaar te voegen op een proto board. Ik heb me meteen ook maar in PlatformIO verdiept icm met VScode want daar snapte ik nog maar weinig van. Dat werkt als een verademing! Het compileren en programmen gaat een stuk makkelijker. Ook wordt het WAV bestand met muziek mooi in een Littlefs image gegooid.

Na een paar avonden klooien had ik hier al wat resultaat op een nodemcu boardje. In deze video zie je niet dat er dankzij HomeAssistant wat lampen gaan knipperen nadat het MQTT bericht gestuurd is.

Vervolgens moest dit alles nog in de bieropener passen. Ik had gelukkig ook nog een ESP-01 van een vriend over kunnen nemen. Die is compact genoeg om in de bieropener te proppen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx4X3_rvpT0dzm4DK3ih-HoLYY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNvJL7VbeiMVoedUDkKhJCCu.png?f=fotoalbum_large

Waar ik nu nog tegenaan liep was de batterij. Een penlite past er niet in, een CR123A ook niet. Verder had ik weinig spannends meer liggen thuis. Ook platte knoopcelbatterijen lijken een dingetje te zijn want die trekken de stroompiek van de ESP niet. Ik denk dat ik moet gaan zoeken naar een klein LIPO celletje. Met draad werkt de opener in ieder geval al goed...

Bij het testen op mijn NodeMCU board viel me trouwens op dat bij het gebruiken van de Deep Sleep GPIO3 hoog is. Dat is de poort waar bij mij de muziek uit komt, en die met een transistor wordt versterkt. Voor de batterijduur dus niet echt handig, en voor de levensduur van het speakertje ook niet denk ik. Ik zat dus te denken om nog een extra transistor te gebruiken die via een andere GPIO zou worden aangestuurd, zodat de speaker bij deep sleep toch niet hoog zou blijven. Toen ik op mijn ESP-01 boardje ging testen, ging GPIO3 wel laag bij deep sleep 8)7 vreemd..

Uiteindelijk heb ik maar even twee AAA penlites achterop geplakt, om toch eens een praktijk test te doen :9~ :

Die ESP chipjes zijn mooie dingen :> Mocht iemand meer info hierover willen dan hoor ik het wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:50:
@sypie Ik lees de wasmachine uit via een LDR op een lampje van het bedieningspaneel.
Kijk, met jou kan ik praten ;) Dat zal ik vast ook wel eens gaan doen in de nabije toekomst.

Voor nu ben ik aan het klooien om eerst Home Assistant iets onder de knie te krijgen in combinatie met Node Red. Op zich lukt het redelijk. De eerste kaarten staan al in HA. Ik moet alleen nog kijken hoe ik in Node Red een seintje naar HA kan doen op het moment dat een schakelaar van aan naar uit gaat, of andersom. Dus niet wanneer die aan én wanneer die uit gaat. Wanneer ik dat gevonden heb kan ik me gaan richten op de ESP32. Ook die kan inmiddels al communiceren met mijn MacBook voorzien van Big Sur, wat ook nog wat extra's nodig had i.c.m. Arduino IDE.
Even de taalnazi uithangen: je weet dat je bier niet kunt openen? Een flesje kun je wel openen, daar hoeft ook niet beslist bier in te zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 03-01-2021 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
@ThinkPadd Het is van het merk Orcon, die gebruikt ook 868Mhz maar een gecodeerd protocol Honeywell Ramses II dus helaas niet gemakkelijk zelf aan te sturen met een eigen RF chip. Dat had ik inderdaad al wel uitgezocht.
Dit leek me dus een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:50:
@gebruiker_brink Je hebt geluk, het zijn geen capacitive knoppen ;) Dat zou eht geheel wel lastiger gemaakt hebben. Het is gewoon een goedkoop membraan toetsenbordje....
@Septillion tnx voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:54
Hallo,

Ik heb een LJ18A3-8-Z/BX-5V, daar wil ik mijn watermeter mee uitlezen.

Wanneer ik de drie draden aansluit op een ESPeasy, dan gaat bij contact het rode lapje wel branden, maar in ESPeasy komt niets binnen.

Vermoedelijk mis ik een weerstand tussen data en 3V. Maar welke?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43
BazemanKM schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:27:
Hallo,

Ik heb een LJ18A3-8-Z/BX-5V, daar wil ik mijn watermeter mee uitlezen.

Wanneer ik de drie draden aansluit op een ESPeasy, dan gaat bij contact het rode lapje wel branden, maar in ESPeasy komt niets binnen.

Vermoedelijk mis ik een weerstand tussen data en 3V. Maar welke?
Zoiets: https://www.twoenter.nl/b...ma-watermeter-300x212.jpg
Zie https://www.twoenter.nl/b...k-monitoren-met-domoticz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:54
Mijn sensor is op 5V. Hierdoor heb ik geen spanningsconverterprintje nodig. Weerstand 10k ohm, lees ik in de link, klopt dat?

Mijn NodeMCU V3 is 3V, dus moet ik dan niet de sensor op de NodeMCU aansluiten?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Pagina: 1 ... 58 ... 80 Laatste