Deze kerstvakantie in een lockdown situatie was anders dan anders. Veel minder gezelligheid en veel thuis zitten. Maar een ESP8266 en wat gekke gedachtes hebben hier toch een leuke vakantie van gemaakt. Deze wilde ik even met jullie delen..
Het begon allemaal met een bieropener van Texels Bier die ik bij een proefpakket kreeg:
Ik vond de tekst en geluid redelijk saai en wilde hier wel wat anders in hebben. Eerst heb ik het ding open geschroefd en gekeken wat er in zit. Het leek te gaan om een VLN3P chip, op de datasheet hoopte ik te achterhalen of er ander geluid is te uploaden. Maar helaas viel dat pad door deze eigenschap af: "OTP (One Time Programmable) IC " (zie ook:
http://www.synoos.co.kr/0...erials/VLN/VLN3P_v1.6.pdf)
Dus het was duidelijk dat er een ander IC in moest komen. Tijd om mijn ESP8266 kennis weer eens naar boven te halen. Zou deze in staat zijn om muziek te spelen? al snel kwam ik het project
ESP8266Audio tegen. Deze heeft alle mogelijkheden die ik nodig heb: WAV of MP3 bestanden lezen, en output via een GPIO pin. (output via I2S is eigenlijk logischer, maar ik hoef geen superieure audio kwaliteit)
Ook realiseerde ik me dat ik dankzij de ESP chip de bieropener ook "smart" kan maken. Ik had als nieuw muziekje al een sample van de tekst
"bier met bitterballen" in WAV formaat staan. Het aspect bitterballen moest dus nog aandacht krijgen. Dankzij de AsyncMqttClient library kan ik bij het openen van een biertje een seintje naar mijn Home Assistant sturen, die vervolgens zorgt dat de frietpan automatisch aan gaat.
Tijd om dit alles bij elkaar te voegen op een proto board. Ik heb me meteen ook maar in PlatformIO verdiept icm met VScode want daar snapte ik nog maar weinig van. Dat werkt als een verademing! Het compileren en programmen gaat een stuk makkelijker. Ook wordt het WAV bestand met muziek mooi in een Littlefs image gegooid.
Na een paar avonden klooien had ik hier al wat resultaat op een nodemcu boardje. In deze video zie je niet dat er dankzij HomeAssistant wat lampen gaan knipperen nadat het MQTT bericht gestuurd is.
Vervolgens moest dit alles nog in de bieropener passen. Ik had gelukkig ook nog een ESP-01 van een vriend over kunnen nemen. Die is compact genoeg om in de bieropener te proppen:
Waar ik nu nog tegenaan liep was de batterij. Een penlite past er niet in, een CR123A ook niet. Verder had ik weinig spannends meer liggen thuis. Ook platte knoopcelbatterijen lijken een dingetje te zijn want die trekken de stroompiek van de ESP niet. Ik denk dat ik moet gaan zoeken naar een klein LIPO celletje. Met draad werkt de opener in ieder geval al goed...
Bij het testen op mijn NodeMCU board viel me trouwens op dat bij het gebruiken van de Deep Sleep GPIO3 hoog is. Dat is de poort waar bij mij de muziek uit komt, en die met een transistor wordt versterkt. Voor de batterijduur dus niet echt handig, en voor de levensduur van het speakertje ook niet denk ik. Ik zat dus te denken om nog een extra transistor te gebruiken die via een andere GPIO zou worden aangestuurd, zodat de speaker bij deep sleep toch niet hoog zou blijven. Toen ik op mijn ESP-01 boardje ging testen, ging GPIO3 wel laag bij deep sleep

vreemd..
Uiteindelijk heb ik maar even twee AAA penlites achterop geplakt, om toch eens een praktijk test te doen

:
Die ESP chipjes zijn mooie dingen

Mocht iemand meer info hierover willen dan hoor ik het wel