Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BosGnoom schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:41:
@Gizz : Pakt je 485 converter genoeg spanning? Op je Ali-E linkje staat dat ie 5V nodig heeft. Heb niet gecontroleerd of het IC dat ook daadwerkelijk nodig heeft, of dat ie op 3.3V ook kan werken.
Ik heb de converter zowel met 3,3V als 5V gevoed. Het resultaat, of eigenlijk het uitblijven daarvan, is hetzelfde.
Daarnaast: De TX en RX van de ESP, zijn dat de TX en RX die ook aangesloten zitten op de USB aansluiting? Met ESP8266's heb ik de ervaring dat daar ook problemen door ontstaan. Je zou dan een tweede (of softserial) moeten proberen. Dit staat ook in het screenshot van ESP Easy
Ik heb ook HW serial 1 (pin 13 en 15) en HW serial 2 (pin 16 en 17) geprobeerd. Wederom zonder resultaat.
jobr schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:50:
@Gizz
Ik heb de gnd niet aangesloten op de kwh meter. Dus alleen A en B.
Heb je de serial port ook disabled staan in advanced settings.
Ik zal het nog eens zonder ground vanuit de meter proberen, maar het lijkt me stug dat een gedeelde ground het probleem veroorzaakt. Maar op dit moment sta ik voor alle suggesties open :P

De serial port staat in advanced settings uit, dus daar ligt het ook niet aan.

Als alternatief ga ik zo ook maar Tasmota flashen i.p.v. ESPEasy om een softwareprobleem uit te sluiten.

edit, zojuist getest:
  • Zonder de ground vanuit de SDM te verbinden weer alle combinaties geprobeerd (A in A en B in B | A in B en B in A | DI op TX en RI op RX | DI op RX en RI op TX)
  • Bovenstaande maar dan met een geheel andere convertor (ik had er 2 besteld voor de zekerheid)
  • De modbusuitgangen van de SDM120 eens gemeten of er überhaupt spanning op staat: tussen ground en B: 0,3V en tussen ground en A: 4,75V
  • De ESP en convertor streng aangekeken en een coachend gesprek gevoerd met de SDM120
Nog steeds geen data, dus ik ga nu maar andere firmware proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 07-08-2020 09:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Gizz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:51:
Kan iemand met mij meedenken? Na een paar uur zelf klooien ben ik nog geen stap verder :P

Firmware: ESPEasy met daarin de module Energy (AC) - Eastron SDM120C/220T/230/630 geladen. Instellingen:
Heb je zelf een build gemaakt van ESP Easy? Ik heb dezelfde meter en met een standaard test build (en een iets andere RS485 ttl adapter) op een Wemos D1 mini werkt het prima. Ik wilde het op een ESP met 1MB flash gebruiken en probeerde een eigen build van dezelfde source versie en dan werkt het niet meer. Mogelijk mis ik een dependency, maar ik weet niet wat.
Als je ook een eigen build geprobeerd hebt, dan zou je nog een test build kunnen proberen. Desnoods zelfs op een D1 mini ipv een ESP32.
Het adres 1 en de baudrate van 9600 komen uiteraard overeen met de instellingen van de SDM120.
De standaard baudrate is 2400 voor deze Eastron kWh meter. Heb je die aangepast in de meter? Anders zou ik zeker ook nog 2400 baud proberen.

Verder heb je zo alles wel geprobeerd als ik het zo hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door tsjoender op 07-08-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tsjoender Ja, ik heb de firmware zelf gebuild met VSC. Heb altijd ruzie met het flashen van ESP32-bordjes via standalone tools en via VSC gaat het altijd goed. Ik zal zo even een D1 flashen met ESP_Easy_mega_20200801_dev_ESP8266_4M1M, daar zou de SDM-module in moeten zitten.
De standaard baudrate is 2400 voor deze Eastron kWh meter. Heb je die aangepast in de meter? Anders zou ik zeker ook nog 2400 baud proberen.
Ik denk dat het verkeerd in de handleiding staat, of mijn meter geeft het compleet verkeerd weer. Dit is namelijk de info in het baudscherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWWkXPdmHy3xKXkDejCNCrJSDHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IOuj7RfEuYi2nfNbKyWPrzVZ.jpg?f=user_large

Iets anders instellen kan ik helaas niet, want dat gaat via.. modbus :P Het enige wat je kunt doen op de meter zelf is 3 seconden het knopje ingedrukt houden. Vervolgens staat er -SET- in beeld en wil hij graag via modbus horen wat er anders moet. Direct iets anders instellen op de meter kan niet.

edit:
Ik zal zo even een D1 flashen met ESP_Easy_mega_20200801_dev_ESP8266_4M1M, daar zou de SDM-module in moeten zitten.
Gedaan en aangesloten d.m.v. software serial:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UNaPAFhGCmJ1Ft0IXnN-srYaX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fBbkL57wAJMrknzNsFCokBdM.png?f=user_large

Geprobeerd met zowel de ground van de SDM120 verbonden als niet verbonden. Weer A op A aangesloten, later A op B. TX en RX omgewisseld. Alle mogelijke combinaties van stekkertjes / kabels geprobeerd, op twee verschillende convertors én alles zowel op 2400 als 9600 baud.

Resultaat: geen data.

Ik ben niet iemand die snel opgeeft, maar het begint erop te lijken dat et uitlezen van een apparaat via twee draadjes te hoog voor mij gegrepen is :z

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 07-08-2020 15:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
Kan iemand met mij meedenken? Na een paar uur zelf klooien ben ik nog geen stap verder :P
De ESPEasy pagina lijkt aan te geven dat er checksum errors optreden. Als A/B goed zitten en je baudrate goed zit, zijn de rest van de communicatie parameters wel hetzelfde (startbits, stopbits, parity)?

Oh ja, de datasheet zegt 5V+/-5% dus het lijkt me een goed idee om daar aan te voldoen.

[ Voor 10% gewijzigd door farlane op 09-08-2020 16:26 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

farlane schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:22:
[...]
zijn de rest van de communicatie parameters wel hetzelfde (startbits, stopbits, parity)?
De configuratie van de start- en stopbits zit in de plugin, die specifiek voor deze SDM-meters is, ingebakken. De parity staat op none, wat ook de default setting is.
Oh ja, de datasheet zegt 5V+/-5% dus het lijkt me een goed idee om daar aan te voldoen.
Na mijn eerste tests zijn alle (tientallen) pogingen altijd op 5V geweest.

Ik heb een ander type convertor besteld, hoop daar dinsdag mee verder te kunnen testen. Deze convertor heeft geen DE-pin die aangestuurd moet worden (weer een ding minder waar het fout mee kan gaan..) en heeft een eindweerstand, wellicht dat die nog soelaas biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Gizz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:34:
[Ik heb een ander type convertor besteld, hoop daar dinsdag mee verder te kunnen testen. Deze convertor heeft geen DE-pin die aangestuurd moet worden (weer een ding minder waar het fout mee kan gaan..) en heeft een eindweerstand, wellicht dat die nog soelaas biedt.
Die (heb hem wel uit china) gebruik ik ook met espeasy en gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@jobr Heb jij A van de SDM op de A van de convertor aangesluiten of moest dit gekruist? En heb jij de eindweerstand geactiveerd door R0 te sluiten?

Met jouw antwoorden kan ik alvast wat variabelen uitsluiten als ik aan de slag ga :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Gizz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:39:
@jobr Heb jij A van de SDM op de A van de convertor aangesluiten of moest dit gekruist? En heb jij de eindweerstand geactiveerd door R0 te sluiten?

Met jouw antwoorden kan ik alvast wat variabelen uitsluiten als ik aan de slag ga :P
Ik heb diezelfde TTL adapter en A op A en B op B. Ground niet gebruikt. Wel tx op de rx van de ESP en rx op de tx, maar dat had je bij de vorige adapter vast ook al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
Gizz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

De configuratie van de start- en stopbits zit in de plugin, die specifiek voor deze SDM-meters is, ingebakken. De parity staat op none, wat ook de default setting is.

[...]

Na mijn eerste tests zijn alle (tientallen) pogingen altijd op 5V geweest.

Ik heb een ander type convertor besteld, hoop daar dinsdag mee verder te kunnen testen. Deze convertor heeft geen DE-pin die aangestuurd moet worden (weer een ding minder waar het fout mee kan gaan..) en heeft een eindweerstand, wellicht dat die nog soelaas biedt.
Ok.Je zou nog kunnen proberen om een afsluitweerstand van 120 Ohm te plaatsen tussen A en B. Kan niet vinden of je MAX485 bordje die heeft (lijken wel soldeerpads voor te zitten)

Je zou ook nog kunnen proberen om de RE aan GND te leggen en alleen de DE te sturen met de GPIO pin. In feite hoef je alleen de transmitter enable te schakelen.

Bij een bus als RS485 moet overal A aan A en B aan B overigens.
tsjoender schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:02:
Ik heb diezelfde TTL adapter en A op A en B op B. Ground niet gebruikt. Wel tx op de rx van de ESP en rx op de tx, maar dat had je bij de vorige adapter vast ook al gedaan.
Dat laatste snap ik niet helemaal, het bordje heeft een D(ata)I(in) (die moet aan de ESP32 TX) en een D(ata)O(ut),die moet aan de ESP32 RX pin.

[ Voor 16% gewijzigd door farlane op 10-08-2020 16:56 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
farlane schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:54:
Dat laatste snap ik niet helemaal, het bordje heeft een D(ata)I(in) (die moet aan de ESP32 TX) en een D(ata)O(ut),die moet aan de ESP32 RX pin.
Dat laatste was een aanname (dat beide bordjes vergelijkbare pinnamen hadden) en op een van de eerdere posts van @Gizz zie ik een aansluitschema waar de 485MAX adapter inderdaad een andere benaming gebruikt (DI en RO zelfs in die afbeelding), dus mijn aanname was fout. Het bordje welke Gizz straks wil proberen heeft wel een TX en RX pin en voor de volledigheid noemde ik die omdat het daar wel gekruisd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Gizz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:39:

Ik heb niet een SDM maar een vergelijkbare. Ik heb geen eindweerstand gebruikt. Volgens mij A op A en B op B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
c-nan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:19:
Mijn vader heeft een boomgaard als hobby. Hij heeft een bronpomp (40m onder de grond) waarmee hij water oppompt. Op de pomp is nu direct een slang aangesloten.

Hij is bezig met het bouwen van een wateropslagtank (6 meter diameter, 1.5 meter hoog). De tank zal door de bronpomp gevuld worden, maar zodra de tank vol is moet de bronpomp uit (en weer aan als het waterniveau te laag wordt).

Het mag allemaal niet teveel kosten, want hobby :) en ik vind het ontzettend gaaf om hem hierbij te helpen.

Wat is een geschikte sensor om het waterniveau te meten?

Ik dacht zelf aan een HC-SR04, maar de sensor zal nat worden (spetteren) waardoor het allemaal niet meer goed zal werken. Andere betaalbare oplossingen?
als je een beetje handig bent zou je met een eindschakelaar https://nl.aliexpress.com...SearchText=eindschakelaar en wat pvc-buis als vlotter prima zelf iets kunnen maken:
Vlotter op een bepaalde hoogte monteren met beperkte bewegingsvrijheid, alleen op neer en niet links rechts. water duwt vlotter omhoog, vlotter komt tegen schakelaar aan, esp schakelt pomp uit via relais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:06
@Gizz Probeer eerst eens met Putty om de juiste instellingen te vinden voor je meter, daarna wordt alles een stuk makkelijker.

[ Voor 27% gewijzigd door DevaZ op 16-08-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:20
Rrob schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:18:
[...]

als je een beetje handig bent zou je met een eindschakelaar https://nl.aliexpress.com...SearchText=eindschakelaar en wat pvc-buis als vlotter prima zelf iets kunnen maken:
Vlotter op een bepaalde hoogte monteren met beperkte bewegingsvrijheid, alleen op neer en niet links rechts. water duwt vlotter omhoog, vlotter komt tegen schakelaar aan, esp schakelt pomp uit via relais
Ze hebben daar ook kant-en-klare vlotter schakelaars.

@c-nan Als je bang bent dat de HC-SR04 nat wordt, dan kun je mogelijk degene gebruiken met een extra draadje eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DevaZ schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:59:
@Gizz Probeer eerst eens met Putty om de juiste instellingen te vinden voor je meter, daarna wordt alles een stuk makkelijker.
Daar zou ik dan weer een usb-convertor voor moeten aanschaffen, want die heb ik niet :)

Ik ben nu op vakantie en zal bij thuiskomst eerst de nieuwe convertor uitproberen. Het zou in theorie (ahum) allemaal vrij makkelijk moeten zijn: juiste baudrate instellen en klaar. Alle SDM specifieke instellingen zitten al in de SDM plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Gewoon, omdat ik nieuwsgierig ben, hoe programmeren jullie je ESP8266/ESP32's? Arduino? Micropython? ESP-IDF? Iets anders?

Ik ben begonnen met Arduino maar ongeveer een jaar terug voor nieuwe projectjes geswitched naar Micropython. Een nadeel is dat het niet snel is, maar voor de meeste toepassingen maakt het niet uit. Als je ook met "echte" Arduino's werkt is een extra nadeel dat die niet voldoende geheugen hebben voor MP, dus dan zou je twee programmeertalen current moeten houden. Een nadeel als je iets "echt" in productie zou willen nemen is dat MP geen manier heeft om je code te beschermen. Iemand kopieert de main.py naar zijn computer en ziet daarbij je hele programma, inclusief bv. SSID's. Maar dat is niet op mij van toepassing.

Het voordeel vind ik dat het beter aansluit bij mijn bestaande Python-kennis, en dat het uploaden van een script vele malen sneller is dan bij Arduino (omdat niet elke keer het gehele OS meegeflashed hoeft te worden). Laten we zeggen dat dat beter aansluit bij mijn stijl van programmeren ;) Nu ik een tijdje in MP bezig ben heb ik het idee dat de mate van ondersteuning (forums, libraries, etc.) tussen Arduino en MP ongeveer vergelijkbaar is, ESP-IDF heb ik geen idee van.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:06
Gizz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Daar zou ik dan weer een usb-convertor voor moeten aanschaffen, want die heb ik niet :)

Ik ben nu op vakantie en zal bij thuiskomst eerst de nieuwe convertor uitproberen. Het zou in theorie (ahum) allemaal vrij makkelijk moeten zijn: juiste baudrate instellen en klaar. Alle SDM specifieke instellingen zitten al in de SDM plugin.
Mijn eigen elektra meter lees ik uit met onderstaande RS232 poort. Heb met beide chipset het werkend kunnen krijgen. Soms moet je een pullup maken, misschien dat jou meter dat ook nodig is.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d1lU47X

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d1lU47X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:16
Ik heb een H801 led controller die met Tasmota is geflasht. Draait al 3 jaar zonder enige problemen. Sinds een paar dagen lijkt hij in een soort boot loopte zitten. Zodra ik er stroom op ze zie je na een tijdje een korte flits van de ledstrip, dit herhaalt zich dan om de paar minuten. Ik kan het apparaat wel pingen maar niet benaderen via de browser. Heb een reset geprobeerd door 5x de stroom eraf en erop te zetten, maar lijkt niks te doen. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Opnieuw flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ja vrees dat het dat zal worden, hoopte op een softwarematige oplossing zodat ik niet alles hoef weg te halen :)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zijn er mensne die rgbww oid GU0 devices hebben geflasht?
De Action en Calex doen het niet meer, en zoen mooie alternatieven, en niet te duur natuurlijk ...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Nou dat ging makkelijker dan ik dacht, en de module werkt weer. Top!

Toevallig enig idee waarom de settings er zo anders uit zien in de nieuwe versie van Tasmota? Kan de opties die ik in mijn andere 801 gebruik niet vinden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HWOhdDPWgNdcq4M3qMVu4gwQH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJI3ehkfNumUeQYBdfWIuIWl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBaYD8_9hm1Ibod6bBtn96U8k2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6vIgSaWOLSAe01MKzTY6oXsk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:44
Ik heb een ESP32 (specifiek de nodemcu-32s) waarop ik ESPHome wil draaien om (o.a.) een BH1750 lichtsensor uit te lezen. Echter wil dit niet echt lukken.

Ik gebruik momenteel de volgende config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
esphome:
  platform: ESP32
  board: nodemcu-32s

i2c:
  id: bus_a
  sda: 21
  scl: 22
  scan: true

sensor:
  - platform: bh1750
    i2c_id: bus_a
    name: 'lux'
    id: lux
    address: 0x23
    update_interval: 10s

Vervolgens ook netjes de sensor aangesloten. SCL naar de tweede pin van boven (D22) en de SDA naar de 5e van boven (D21). Echter krijg ik dan de volgende foutmelding:
[W][i2c:067]: Too much data to fit in transmitter buffer for address 0x23
[E][component:092]: Component was marked as failed.
Google leidt mij vervolgens tot deze twee issues:
https://github.com/esphome/issues/issues/3
https://github.com/esphome/ESPHome-Core/issues/260
Maar beiden lijken op mij over te komen als iets dat nu niet meer geldt. Namelijk onbetrouwbare hardware waarbij de laatste arduino-esp32 library zo veel mogelijk om het issue heen werkt, waarbij mijn vermoeden dan is dat die config waarnaar verwezen wordt nu niet meer relevant is omdat die fix(es) al in de arduino-esp32 library die esphome gebruikt zijn opgenomen waardoor geen "dev" versie meer nodig is. Oftewel: doe ik dan iets fout? Of is de ESP32 echt crappy op gebied van I2C?

Ik heb overigens ook al de boel snel snel omgezet naar een NodeMCU bordje (ESP8266 dus) en dan werkt dezelfde config (met aangepast pins uiteraard) meteen. Dus de config lijkt in zoverre correct te zijn, de sensor is niet defect, en de manier van aansluiten is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 23:43
Ik ken de nodemcu-32s niet, maar is D22 ook GPIO22? En D21 ook GPIO21?

Op de Wemos D1 mini (bijv.) komt die benaming niet overeen en is dat nl altijd wat verwarrend: D0 is daar GPIO6.

[ Voor 45% gewijzigd door DurkVell op 24-08-2020 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DurkVell schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:48:
Ik ken de nodemcu-32s niet, maar is D22 ook GPIO22? En D21 ook GPIO21?
Klopt, dit is de bijbehorende layout:
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/randomnerdtutorials.com/wp-content/uploads/2018/08/ESP32-DOIT-DEVKIT-V1-Board-Pinout-36-GPIOs-updated.jpg?w=840&ssl=1

En zoals gezegd gebruik ik dan ook de 2e en 5e pin van boven, wat op het plaatje dus GPIO22 & GPIO21 zijn.

Wat me gisteravond laat wel nog opviel was dat "iets hoger" in log nog iets staat van scl=0 en sda=0. Alsof de configuratie niet (goed) wordt gelezen en die daardoor voor beiden pin 0 pakt. Maar daar moet ik vanavond dan even in duiken hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:49:
Ik heb een ESP32 (specifiek de nodemcu-32s) waarop ik ESPHome wil draaien om (o.a.) een BH1750 lichtsensor uit te lezen. Echter wil dit niet echt lukken.

Ik gebruik momenteel de volgende config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
esphome:
  platform: ESP32
  board: nodemcu-32s

i2c:
  sda: 21
  scl: 22

sensor:
  - platform: bh1750
    i2c_id: bus_a
    name: 'lux'
    id: lux
    address: 0x23
    update_interval: 10s

Vervolgens ook netjes de sensor aangesloten. SCL naar de tweede pin van boven (D22) en de SDA naar de 5e van boven (D21). Echter krijg ik dan de volgende foutmelding:

[...]

Google leidt mij vervolgens tot deze twee issues:
https://github.com/esphome/issues/issues/3
https://github.com/esphome/ESPHome-Core/issues/260
Maar beiden lijken op mij over te komen als iets dat nu niet meer geldt. Namelijk onbetrouwbare hardware waarbij de laatste arduino-esp32 library zo veel mogelijk om het issue heen werkt, waarbij mijn vermoeden dan is dat die config waarnaar verwezen wordt nu niet meer relevant is omdat die fix(es) al in de arduino-esp32 library die esphome gebruikt zijn opgenomen waardoor geen "dev" versie meer nodig is. Oftewel: doe ik dan iets fout? Of is de ESP32 echt crappy op gebied van I2C?

Ik heb overigens ook al de boel snel snel omgezet naar een NodeMCU bordje (ESP8266 dus) en dan werkt dezelfde config (met aangepast pins uiteraard) meteen. Dus de config lijkt in zoverre correct te zijn, de sensor is niet defect, en de manier van aansluiten is correct.
Heb je ook geprobeerd om de pins als GPIO21 en GPIO22 te schrijven?
YAML:
1
2
3
4
5
i2c:
  sda: GPIO21
  scl: GPIO22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
KrL schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:16:
Eindelijk weer eens de tijd gevonden om verder te gaan met mijn vraaggestuurde MV projectje op basis van ESP8266 (https://gathering.tweaker...message/58322426#58322426). De bedoeling is om het leefklimaat binnen (op basis van relatieve luchtvochtigheid, CO2/VOC en fijnstof) optimaal te houden zonder onnodig te ventileren in verband met energiegebruik.

Ik heb in alle ruimtes ventilatieroosters: in de slaapkamers staan deze altijd volledig open, in de woonkamer kan ik deze regelen met een servo aangesloten op een ESP8266 bordje: dit kan in principe traploos maar ik heb voor het gemak 3 standen gedefinieerd: open, half open en dicht. Verder is het een huis uit 1976 dat goed is nageisoleerd maar niet bepaald kierdicht: er zal altijd nog wel wat lucht naar binnen kunnen en stromen.

[Afbeelding: rooster half][Afbeelding: rooster open]
ESP en servo hangen uit het zicht door de gordijnen. Let niet op het schilderwerk, gaan we dit voorjaar doen :)

Voor het meten van de luchtkwaliteit heb ik in alle ruimtes minimaal Temp + Hum (Aqara) sensoren en in de leefruimtes ook nog CO2, VOC en in de woonkamer een fijnstofmeter (op basis van ESP8266):
  • Woonkamer: Temp, Hum, CO2, VOC, Fijnstof
  • Slaapkamers: Temp, Hum, CO2, VOC
  • Werkkamer: Temp, Hum, CO2
  • Badkamer: Temp, Hum
[Afbeelding: esp co2]

De MV is een simpele Itho CVE-S eco 325 perilex, aangesloten op toevoerkanalen vanuit de badkamer en de keuken met een afvoerkanaal direct door het dak naar buiten. Ik heb geen kanalen in de slaapkamers maar als ik in de badkamer afzuig dan creëer ik onderdruk op de bovenverdieping en zuig ik dus frisse lucht door de roosters in de slaapkamers. Het kanaal vanuit de woonkamer kan worden afgesloten middels een regelklep welke ik samen met de perilex van de MV heb aangesloten op een Sonoff 4CH Pro R2 waarmee ik de volgende combinaties krijg:
  • Uit
  • Badkamer laag
  • Badkamer hoog
  • Badkamer + woonkamer laag
  • Badkamer + woonkamer hoog
Eventueel kan ik er ook nog een midden stand aan toevoegen maar ik ben simpel begonnen.

[Afbeelding: mv sonoff]

Aansturing vindt plaats met Home Assistant op een RPI3 en ESPhome op de ESP bordjes. De logica is globaal als volgt (work in progress):

Algemeen:
  • Als overal Hum < 60% en CO2 < 800ppm en PM1/2.5/10 (fijnstof) < 20: ventilator uit + rooster woonkamer dicht
Bovenverdieping:
  • Als Hum badkamer > 70% en verschil met omliggende kamers >10% dan ventilatie op stand Badkamer hoog
  • Als Hum slaapkamers > 60% of CO2 slaapkamers > 800 dan ventilatie op stand Badkamer laag
  • Als Hum slaapkamers > 65% of CO2 slaapkamers > 1000 dan ventilatie op stand Badkamer hoog
  • Als Hum woonkamer > 60% of CO2 slaapkamers > 1000 dan ventilatie op stand Badkamer hoog
Woonkamer:
  • Als Hum woonkamer > 60% of CO2 woonkamer > 800 of PM1/2.5/10 > 20 dan ventilatie Badkamer + Woonkamer laag + rooster woonkamer half open
  • Als Hum woonkamer > 65% of CO2 woonkamer > 1000 of PM1/2.5/10 > 40 dan ventilatie Badkamer + Woonkamer hoog + rooster woonkamer helemaal open
Waarschijnlijk voeg ik er nog iets aan toe zodat het rooster in de woonkamer altijd open blijft als de temperatuur buiten boven de 15 graden is. En ik wil nog iets doen met de absolute luchtvochtigheid (als die buiten hoger is dan binnen hoef ik daarvoor niet te ventileren).

Vragen/opmerkingen/tips?
Heel gaaf gedaan. Geen tutorial of github page opgezet waar ik alles een rustig kan nalezen denk ik? Netjes gedaan, chapeau!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Reinder83 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Heb je ook geprobeerd om de pins als GPIO21 en GPIO22 te schrijven?
YAML:
1
2
3
4
5
i2c:
  sda: GPIO21
  scl: GPIO22
Dank voor je antwoord. Ik heb dit geprobeerd maar dat bleek het ook niet te zijn.

Na nog vanalles Googlen, waaronder de "i2cCheckLineState(): Bus Invalid State, TwoWire() Can't init sda=0, scl=0" foutmelding, bleek dat de ESP32 soms buggy hardware heeft. Something something met niet goed werkende (/te zwakke?) I2C. Als je vervolgens een weerstand van tussen de 2.2K en 3.3K tussen zowel de SDA & 3.3V, en SCL & 3.3V plaatst, dan zou het wel moeten werken. En dat blijkt ook voor mij zo te zijn. Weerstanden geplaatst en nu kan ik de BH1750 uitlezen. Probleem bleek dus inderdaad niet in ESPHome te zitten maar puur in de (buggy) hardware. Je moet het maar weten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
Dat is geen buggy hardware, dat is standaard configuratie voor I2C! En soms werkt het ook zonder weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DurkVell schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:59:
Dat is geen buggy hardware, dat is standaard configuratie voor I2C! En soms werkt het ook zonder weerstanden.
Op basis van beetje Googlen lijk je inderdaad gelijk te hebben (gezien er zelfs calculators zijn over welke weerstand je moet plaatsen op I2C :P). Wel raar dat de ESPHome dev vervolgens aangeeft dat de ESP32 dus buggy is en soms wel soms niet werkt. En ook uit het arduino-esp32 verhaal kon ik niet meteen op maken dat weerstand eigenlijk altijd nodig is en het niet ESP32 specifiek is.

Enige wat ik mij dan kan indenken is dat tegen de "standaard" in er soms een weerstand al is ingebakken waardoor het juist wel werkt. Zou wellicht ook verklaren waarom het op de ESP8266 wel altijd werkt. Die heeft immers specifieke I2C pins, waar de weerstand dus al ingebakken zou kunnen zitten. Terwijl je bij de ESP32 elke pin als I2C kunt gebruiken en uiteraard niet op elke pin al die weerstand geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Kan iemand eens een blik werpen op onderstaande code:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
char buffer[6];
  readRegister(buffer, 1, 6);
  HUM = strtok(buffer, ",");
  Serial.println(HUM);
  String text = buffer;
  Serial.println(text);
  float f = atof(buffer);

Serial.printf("%f",f); // here you can use f
  Serial.print("");
  Serial.print("Float value: ");
  Serial.println(f);

Met de functie Readregister haal ik een waarde op uit een humidity sensor. Ik wil dit als een float terug geven aan mijn main code, maar ik krijg er met geen mogelijkheid een float van gemaakt.
Dit is de output:

code:
1
2
3
4
48.43
48.43
0.000000
Float value: 0.00

Alle hint en tips die ik vind op internet zeggen dat als ik een char om wil zetten naar een float dat ik dan atof moet gebruiken. Maar wat ik ook probeer, de output daarvan is constant 0.00.
Ik heb er al een string van gemaakt en deze gecast naar een float -> zelfde effect.
Eerst van de buffer naar de HUM variable omzetten en deze vervolgens door atof gooien -> zelfde effect.
Zelfs als ik van regel 6 Serial.println(text.toFloat()); maak, komt daat 0.00 uit.

Om te kijken of atof werkt op een ESP8266 heb ik ook al eens een nieuwe char variabele gemaakt en deze door atof gegooid en dat werkte wel, dus dat zit wel goed. Maar hoe krijg ik mijn Humidity value nu naar een float?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
kan dat niet met text.toFloat() ?

niet goed gelezen, dat heb je al geprobeerd.
Wellicht moet je dat niet in een regel doen maar eerst omzetten naar een float en daarna pas printen.

dus:
float f = texttext.toFloat();
Serial.println(f);

[ Voor 92% gewijzigd door Piepersnijder op 26-08-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Piepersnijder Helaas, werkt ook niet -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden, alleen nog geen oplossing.
Het alle eerste character is een soh character:

code:
1
␁47.71

ik denk dat de omzetting naar een float daar op mis gaat. Maar hoe kan ik dat kakarter dan overslaan of van mijn char array verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Je hebt een array met 6 characters die jouw string vormen. Nu blijkt dat het eerste character (buffer[0]) een control character is waar atof() over valt. Je wil dus alleen buffer[1] t/m buffer[5] meegeven aan atof(), omdat die 5 characters wel een geldige string vormen waarin een floating point getal identificeerbaar is.

Kijk vooral eens naar c array tutorials, zoals https://www.tutorialspoint.com/cprogramming/c_arrays.htm, om uit te vinden hoe je de data in arrays kan benaderen.

Het alternatief is kijken waarom er een control character toegevoegd wordt en of dat wel wenselijk gedrag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Laatst online: 19-09 23:22
atof(buffer+1) maar ik zou inderdaad eerst zien wat dat control character daar eigenlijk doet, dat hoort volgens mij niet. Post eens de code van readRegister?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Dat werkt inderdaad! Maar ik was inderdaad ook al op zoek naar de oorzaak van dat control character (maar helaas nog niet gevonden).

Klein beetje achtergrond: ik probeer (voor het eerst) een library te schrijven voor een sensor, aangezien die nog niet bestaat. Voor mijn kennis en ervaring met C++ misschien redelijk ambitieus. Maar goed, al doende leert men dacht ik :)

Hier de readRegister functie:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
void EZOHum::readRegister(char *outputPointer, uint8_t offset, uint8_t length)
{
  uint8_t i = 0;
  char c = 0;

I2C->beginTransmission(EZOHUM_I2CADDR);
  __wire_write('r');
  I2C->endTransmission();
  _delay_ms(300);
  I2C->requestFrom(EZOHUM_I2CADDR, 22, 2);

while (I2C->available() && i < length)
  {
    c = I2C->read();
    Serial.println(c); //debug
    outputPointer[i] = c;
    i++;
  }
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp-Freak
Paar dingen die opvallen en misschien ook gerelateerd zijn aan het ontvangen van onverwachte bytes:
  • Op regel 7 lijk je de decimale waarde 114 te willen schrijven buiten de normale I2C driver API om? Dat hoeft niet perse fout te gaan, maar eng is het wel. Kan je niet een I2C->write() achtige functie gebruiken?
  • Even aangenomen dat requestFrom() op regel 10 de Arduino API volgt: je wil hier 22 bytes lezen en daarna een stop conditie genereren op de bus?
  • Regel 12 doet mogelijk niet wat je verwacht. Weet je zeker dat je data op de I2C sneller binnenkomt dan dat jouw code uitgevoerd wordt? Anders zal I2C->available() mogelijk 0 returnen (== false) en wordt de loop niet uitgevoerd. Doordat je binnen je while print naar de seriële output, zal dat stuk code veel tijd kosten. Hierdoor heb je misschien geluk en duurt het uitvoeren van je code langer dan dat het ontvangen van de volgende I2C byte kost. Maar hier zit dus een impliciete tijdsafhankelijkheid. Ook lees je blijkbaar maar 6 van de 22 bytes uit. Dat betekent dat er na de call naar readRegister dus nog 16 bytes beschikbaar zijn in de ontvangstbuffer van de I2C driver. Wat gebeurt er dan als je de eerstvolgende keer weer readRegister uitvoert? Krijg je de gewenste data die je net ontvangen hebt, of lees je misschien oude data uit de buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik ga even je opmerkingen even puntsgewijs beantwoorden :)
  • Volgens de datasheet van de sensor moet ik een r sturen naar de sensor om een waarde terug te krijgen, vandaar dat ik een write doe. Ik heb de code een beetje (heel erg :$ ) bij elkaar gecopy/paste. Ergens in mijn voorbeelden stond blijkbaar een __wire_write inplaats van een I2C->write. Dat heb ik bij deze aangepast
  • Die 22 bytes heb ik uit de voorbeeld sketch van de hardware leverancier. Die 22 bytes maken 11 karakters, 2 hele getallen, een punt en 2 decimalen voor de humitity value. Dan een komma en daarna 2 hele getallen, een punt en 2 decimalen voor de temperatuur value. Mijn door is om de humidity en temperatuur los van elkaar op te kunnen vragen via mijn library.
  • Regel 12 is ook een samenstelling uit de voorbeelsketch van de hardware leverancier en libraries van anderen (oa de sparkfun BME280 library). Hier gaat denk ik het meeste fout en is voor mij ook nog onduidelijk wat er precies gebeurd. Die print naar serial heb ik er overigens alleen tussen gezet om te kijken wat er uit de i2c gelezen wordt. het control character zat er al in voor ik die regel toevoegde. Maar hij is (voorlopig) overbodig, dus ik heb hem ook weg gehaald.

Volgens mij gaat er nu nog niets mis wanneer ik ReadRegister nog een keer aanroep (iedere 5 seconden vanuit de loop van mijn main script). Ik krijg netjes waardes binnen die niet of nouwelijks afwijken van de voorgaande uitgelezen value

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp-Freak
Nou dat verklaart een hoop, ik had er niet op gerekend dat commando's als tekst gestuurd werden ;)

De SOH is dan ook direct verklaard met de informatie uit hun datasheet: SOH in ASCII heeft de decimale waarde 1. En dat komt weer overeen met de statusbyte die door de sensor als eerste gestuurd wordt als response op het 'r' commando (pagina 39). Deze response status code moet je natuurlijk wel afvangen, anders weet je ook niet of de resterende bytes wel geldig zijn en te interpreteren zijn als floating point getal.

[edit] status kan dus 1, 2, 254 of 255 zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Comp-Freak op 26-08-2020 15:56 ]

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Thanks! Dat was de truuk. Ik heb nu voor de while loop een losse I2C->read(); gezet, waarmee de eerste byte wordt gevangen. Daarmee werkt het nu als gewenst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hopelijk mag ik hier ook terecht met mijn offtopic, noob, vraagje. Ik heb een ESP "klaar" om wat LED strips aan te sturen. Deze schakel ik vervolgens via een MOSFET. Alleen ben ik nu aan het kijken om de boel "af" te maken door het te solderen. Ik heb hiervoor een through hole PCB waar ik alles op wil solderen. Alleen zijn die mosfets enorm (lang). Van wat ik een beetje heb gezocht blijken deze mosfets in de TO-220 packaging te zijn. En de SMD "tegenhanger" daarvan is TO-263 (ook wel D2PAK genoemd)?

Alleen heb ik hier eigenlijk helemaal geen verstand van :p Die wat ik nu heb heb ik waarschijnlijk ook uit een willekeurige forumpost ergens gehaald. Kan iemand mij dus aangeven wat bv een goede mosfet is voor in ieder geval 5V te schakelen (amperage durf ik niet te zeggen)? Of een website om zo'n dingen op te zoeken op basis van specs? Want er zijn zo verschrikkelijk veel modellen voor mijn gevoel dat per model de specs nakijken ook niet echt te doen is. Met wat uitzoekwerk zal ik er dan ook wel uit komen. Want ik wil het wel leren, maar eindeloos specs vergelijken van honderden mosfets schiet ook niet op natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
als je niet weet hoeveel stroom er doorheen gaat, is het moeilijk te zeggen wat je nodig hebt. Maar hoezo denk je dat een SMD mosfet beter past op een prototype printplaat? lijkt me juist alleen maar lastiger?

De pootjes kun je gewoon afknippen als die te lang zijn he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mcDavid schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:43:
als je niet weet hoeveel stroom er doorheen gaat, is het moeilijk te zeggen wat je nodig hebt. Maar hoezo denk je dat een SMD mosfet beter past op een prototype printplaat? lijkt me juist alleen maar lastiger?

De pootjes kun je gewoon afknippen als die te lang zijn he...
Oeps, je reactie helemaal gemist (doordat je gewoon had gepost en geen quote / mention).

Pootjes afknippen is dan geen issue? Is de mosfet natuurlijk wel nog steeds relatief hoog, maarja, met een ESP ernaast die ik waarschijnlijk in een rij (dupont) headers zet is dat natuurlijk ook relatief. Dan kan ik die wat ik nu heb inderdaad gewoon gebruiken en dan af knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Niet 100% zeker of het hier hoort maar weet iemand wat ik kan kopen om met een ESP8266 of Arduino ofzo een schuifje te laten intrekken?
Denk aan zo'n hek schuif slotje als dit.
Het hoeft alleen open. Dicht doen gebeurd verder handmatig.
Kan dat met een servo? Of zijn er andere componentjes waar het mee zou kunnen?

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Laatst online: 19-09 23:22
RobertMe schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:00:
[...]

Oeps, je reactie helemaal gemist (doordat je gewoon had gepost en geen quote / mention).

Pootjes afknippen is dan geen issue? Is de mosfet natuurlijk wel nog steeds relatief hoog, maarja, met een ESP ernaast die ik waarschijnlijk in een rij (dupont) headers zet is dat natuurlijk ook relatief. Dan kan ik die wat ik nu heb inderdaad gewoon gebruiken en dan af knippen.
Pootjes afknippen wordt standaard gedaan bij through hole componenten na het solderen. Een mosfet kun je ook plat leggen door de pootjes te buigen. Let wel op met het vermogen dat je gaat schakelen en de eventuele koeling die je daarvoor moet voorzien. Na te kijken in de datasheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 21:27
RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Op basis van beetje Googlen lijk je inderdaad gelijk te hebben (gezien er zelfs calculators zijn over welke weerstand je moet plaatsen op I2C :P). Wel raar dat de ESPHome dev vervolgens aangeeft dat de ESP32 dus buggy is en soms wel soms niet werkt. En ook uit het arduino-esp32 verhaal kon ik niet meteen op maken dat weerstand eigenlijk altijd nodig is en het niet ESP32 specifiek is.

Enige wat ik mij dan kan indenken is dat tegen de "standaard" in er soms een weerstand al is ingebakken waardoor het juist wel werkt. Zou wellicht ook verklaren waarom het op de ESP8266 wel altijd werkt. Die heeft immers specifieke I2C pins, waar de weerstand dus al ingebakken zou kunnen zitten. Terwijl je bij de ESP32 elke pin als I2C kunt gebruiken en uiteraard niet op elke pin al die weerstand geplaatst kan worden.
Vanaf Wikipedia:
Physical layer
At the physical layer, both SCL and SDA lines are of open-drain design, thus pull-up resistors are needed. A logic "0" is output by pulling the line to ground, and a logic "1" is output by letting the line float (output high impedance) so that the pull-up resistor pulls it high. A line is never actively driven high. This wiring allows multiple nodes to connect to the bus without short circuits from signal contention. High-speed systems (and some others) may use a current source instead of a resistor to pull-up only SCL or both SCL and SDA, to accommodate higher bus capacitance and enable faster rise times.

An important consequence of this is that multiple nodes may be driving the lines simultaneously. If any node is driving the line low, it will be low. Nodes that are trying to transmit a logical one (i.e. letting the line float high) can detect this and conclude that another node is active at the same time.
I2C heeft inderdaad altijd pullups nodig omdat het meestal geimplementeerd is als open drain IO. Het kan best zijn dat bij sommige MCUs zoals wellicht (niet zeker) de ESP8266 er interne pullups aanwezig zijn op dedicated I2C pinnen, of dat het toevallig meestal net goed gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
teaser schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:51:
[...]

Pootjes afknippen wordt standaard gedaan bij through hole componenten na het solderen. Een mosfet kun je ook plat leggen door de pootjes te buigen. Let wel op met het vermogen dat je gaat schakelen en de eventuele koeling die je daarvoor moet voorzien. Na te kijken in de datasheet.
Dit idd. De through-hole versie heeft ook niet voor niets een gaatje, daarmee kun je hem vastschroeven op een koellichaam. De SMD-versie hoor je vast te solderen op de printplaat waar je dan voldoende kopermassa in ontwerpt om de benodigde warmte af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Thedr schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:43:
[...]

Vanaf Wikipedia:

[...]

I2C heeft inderdaad altijd pullups nodig omdat het meestal geimplementeerd is als open drain IO. Het kan best zijn dat bij sommige MCUs zoals wellicht (niet zeker) de ESP8266 er interne pullups aanwezig zijn op dedicated I2C pinnen, of dat het toevallig meestal net goed gaat :)
Ik zie het alweer. Ik heb nog veel te leren :X Snap echt helemaal niks van het Wikipedia verhaal. Al blij dat ik dit met (te)veel trial and error aan de praat heb gekregen. Als ik nu twee I2C devices zou moeten aansluiten zou ik ook al niet weten hoe. (3.3V => resistor => parallel naar SCL van beide devices en nog eens hetzelfde (3.3V => resistor => parallel) voor SDA?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 21:27
RobertMe schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:51:
[...]

Ik zie het alweer. Ik heb nog veel te leren :X Snap echt helemaal niks van het Wikipedia verhaal. Al blij dat ik dit met (te)veel trial and error aan de praat heb gekregen. Als ik nu twee I2C devices zou moeten aansluiten zou ik ook al niet weten hoe. (3.3V => resistor => parallel naar SCL van beide devices en nog eens hetzelfde (3.3V => resistor => parallel) voor SDA?)
Check bijvoorbeeld hier even:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-0uJ_M72vpWc/XhHTdIhDKAI/AAAAAAAAAgA/Y62C3hZOhA8uclMvdLyX_sdbwqhqOQr-QCLcBGAsYHQ/s1600/LearnI2C.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Weet iemand hier toevallig waarom DIT (het rechtstreeks "bedienen" van een ESP middels voice-assist Alexa) niet met Google Home mogelijk is? In alle voorbeelden die ik heb gevonden (gelukkig staat internet daar wel vol mee :P) gebruiken ze IFTTT, en dat is niet wat ik graag wil.

Of zijn er andere slimme oplossingen te bedenken waarmee je een ESP (of Arduino ofzo) makkelijk kunt koppelen aan je Google Home?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 13:47
@Atmoz Als ik 'ESP8266 Google Home' google, kom ik dit tegen: https://www.instructables...gle-Home-Using-GBridgeio/
Is dat een optie? het lijkt er op dat Gbrdige dat de comminicatie via hun server faciliteert? Deze oplossing bied dus nog steeds geen lokale bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Slaut schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:13:
@Atmoz Als ik 'ESP8266 Google Home' google, kom ik dit tegen: https://www.instructables...gle-Home-Using-GBridgeio/
Is dat een optie? het lijkt er op dat Gbrdige dat de comminicatie via hun server faciliteert? Deze oplossing bied dus nog steeds geen lokale bediening.
Hehe, toevallig ben ik precies die aan het lezen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[edit]
Ik heb al eens eerder met GBrigde gewerkt (geïnstalleerd in/onder Domoticz op een Raspberry Pi) maar vind dat eigenlijk toch niet "fijn" genoeg. Ik denk zeker dat het wel (weer) gaat werken, maar het aller liefst ga ik voor een oplossing ZONDER "extra's" zoals websites waar je je moet aanmelden ofzo...

Wat is de reden dat het met Alexa wel zo makkelijk gaat? Is Alexa ook "makkelijker" te interfacen?

[edit2]

Hmzzz, hier staat:
For Amazon I think you can use the Wemos emulator on the ESP

Apparently the protocol wasn't hacked for the Google assistant
(post wel van "2 years ago")

[edit3]

En even laten gaat het (volgens mij) weer over dat Alexa-verhaal i.c.m. Wemo:
I'm using Sonoff basic's flashed with Tasmota. This overwrites the crapware that they ship with, enabling MQTT and offer the option to emulate Belkin WeMo as well as Philip's Hue, which I think should work with Home.

Using MQTT, the modules are very quick, I'd guess less than 500ms.

The basic modules have one extra pin that can be used as a generic digital input, connecting to temp/hum sensors, IR diodes, etc.
Wat dus uiteindelijk ook zou betekenen dat je "niet echt" koppelt met je eigen apparaat (in de HA omgeving), maar via een "tussenoplossing" omdat je een Hue lamp of een Belkin Wemo gebruikt :/

Hoe zou een fabrikant die iets op de markt wilt zetten -met zijn eigen ESP (en firmware)- dit aanvliegen? Ik ben eigenlijk van het "gaat niet bestaat niet" :9

[ Voor 71% gewijzigd door Atmoz op 09-09-2020 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Daar zou ik dan weer een usb-converter voor moeten aanschaffen, want die heb ik niet :)

Na een kleine maand weer terug van vakantie en gelijk getest. Met de nieuwe converter werkt het meteen.. :z

Samenvattend:

Een Eastron SDM120 meter uitlezen via modbus met behulp van deze converter: uren uitproberen en geen resultaat.
Dezelfde SDM120 uitlezen met deze converter: alles werkend in 10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Het wel of niet werken ligt wellicht aan de buscapaciteit van de gebruikte schakeling/draad-lengtes. En de waarde van de interne weerstanden, vaak meervouden van 10k. Die weerstanden moeten een bepaalde capaciteit opladen iedere keer als de SCL/SDA lijn los gelaten wordt. Als de bit periode veel korter is dan de tijdconstante van opladen dan worden bits niet herkend. Flanken worden afgerond en reiken niet tot in het logisch 1 spanningsniveau. Zie hier dit artikel met beschrijving van het probleem: https://www.allaboutcircu...pacitance-and-resistance/

[ Voor 5% gewijzigd door Valen_76 op 14-09-2020 15:53 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21
CurlyMo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:35:
[...]

Echt heel tof om te lezen hoe andere projecten mijn basis gebruiken om weer nieuwe handige dingen te bouwen en dat dat dan ook weer gebruikt wordt *O* . Deze kende ik inderdaad nog niet.

Lang leven open source :)
Ik heb mijn rolluiken van KAKU voorzien.

Ik heb ook MQTT433gateway + NodeMCUv3 + el cheapo 433Mhz RF Wireless Transmitter Module and Receiver Kit. De software werkt fijn :)

Bereik van deze receiver is echter behoorlijk brak.

Ik zag dat ik evt een RXB6 receiver kan scoren op Ali die beter zou moeten werken. Maar wat voor antenne moet daar dan bij? (En is de transmitter die er regelmatig bijgeleverd wordt ook kwalitatief (afstand) goed?

Of kan ook een cc1100 of cc1101 gebruikt worden? Deze heb ik eerder al gebruikt voor de ITHO mechanische ventilatiebox en is leverbaar als module op Ali met nette schroefantenne :)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
Rukapul schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:46:
[...]
Ik zag dat ik evt een RXB6 receiver kan scoren op Ali die beter zou moeten werken. Maar wat voor antenne moet daar dan bij?
Ik gebruik (en verkocht) deze:
Afbeeldingslocatie: https://i3.wp.com/ae01.alicdn.com/kf/HTB1SIA0cBaE3KVjSZLeq6xsSFXar/10PCS-433MHZ-Copper-Spring-Antenna-Spiral-Coil-Winding-Antenna-433-Module-Built-in-PCB-Soldering-Antenna.jpg_640x640.jpg
(En is de transmitter die er regelmatig bijgeleverd wordt ook kwalitatief (afstand) goed?
Ja, prima. Met antenne nog beter.
Of kan ook een cc1100 of cc1101 gebruikt worden? Deze heb ik eerder al gebruikt voor de ITHO mechanische ventilatiebox en is leverbaar als module op Ali met nette schroefantenne :)
Weet ik niet. Er is nog nooit iemand geweest die CC1101 ondersteuning aan pilight heeft toegevoegd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21
Thx :)
Ja, prima. Met antenne nog beter.
Kan voor de transmitter dezelfde antenne gebruikt worden of moet die aan andere specs voldoen?

(Zie dat bij een ander setje de lengtes verschillen voor transmitter en receiver. Idem voor de kleine onboard antennes op mijn huidige receiver/transmitter.)

Mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Rukapul schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:46:
[ Maar wat voor antenne moet daar dan bij? (En is de transmitter die er regelmatig
Ik heb op mijn rflink zo'n antenne.
Even een sma connector aan de rxb6 zetten.
Even willekeurige aanbieder genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 11:50
Rukapul schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:11:
[...]
Kan voor de transmitter dezelfde antenne gebruikt worden of moet die aan andere specs voldoen?
Ik gebruik inderdaad dezelfde antenne voor zenden en ontvangen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Kan iemand mij vertellen of deze 2 modules precies dezelfde zijn?

https://lcsc.com/product-...dules_ESP-32S_C82899.html

https://www.conrad.nl/p/e...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Bij de 1e link staat: Espressif Systems ESP32-WROOM-32
En bij de 2e staat: Espressif ESP32-WROOM-32D

Die "D" is dus het verschil in de naamgeving, maar betekend dat ook een verschil in de chip? En wat is dat verschil dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Atmoz Ze zijn niet precies hetzelfde, maar wel zo goed als.

Info van Espressif zelf:
ESP32-WROOM-32

This is a basic and commonly adopted ESP32 module with the ESP32-D0WDQ6 chip on board. It was the first module of the WROOM / WROVER family released to the market.
en
ESP32-WROOM-32D / ESP32-WROOM-32U

Both modules integrate the ESP32-D0WD chip which has a smaller footprint than the chip ESP32-D0WDQ6 installed in ESP32-WROOM-32.
Dus bij de D zit een chip met een kleinere footprint ingebouwd (en naast 4MB flash kan hij ook 8MB of 16MB flash aan volgens de tabel). Maar de footprint van de hele ESP32-WROOM32 en 32D blijft hetzelfde: 18 × 25.5 × 3.1mm (wederom volgens de tabel).

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:02
Iemand die ervaring heeft met easyEDA and het ontwerpen van PCB's die naar mijn ontwerp voor een fancontroller kan kijken? Ik probeer een PCB te ontwerpen die fans aanstuurt op basis van een ESP32 die er door middel van female header er op geklikt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ct3lgGLzZ_19ZeTy6pPOGiMzU94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4w5Q1VsVL19TxaNt94B2B4s.png?f=fotoalbum_large
https://easyeda.com/dylan.drost/esp32-12v-psu

Onderstaande onderdelen heb ik al zou graag op de PCB. De IRF520 mosfet is om de fans los aan en uit te kunnen schakelen en de stepdown is om van 12v 5v te maken om de esp32 van prik te voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD8m5gRJD_UJJrL0AxGDdfzZzC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojImoFP0pM8k5VM1ywG0goqN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wegB2jHoM22kWFEljGCWS65Y4d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRYaBfEkAjbRO2AbmJlWSXau.jpg?f=fotoalbum_large

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@aegis Is die IRF520 wel handig om te pakken? Die krijgt namelijk niet zoveel voor elkaar op 3,3V. Bij meerdere Tweakers leidde dat tot projecten met fans die niet aangingen.

Zie bijvoorbeeld:
Gizz in "Het grote ESP topic"
Mirabis in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Hier vind je een duidelijke uitleg over de relatie tussen de spanning en de te schakelen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik zit even met het volgende en hoop dat iemand een oplossing heeft.
Al aardig wat wemos en nodemcu boardjes heb ik in gebruik met verschillende sensoren / switches e.d.

Nu heb ik een wemos met de laatste versie van Tasmota (8.5.0) en daaraan zit een humidity sensor:
https://nl.aliexpress.com...Av3hEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Aangesloten op AO (analoog), ik zie in de webinterface van tasmota ook de waarde staan en die veranderd wanneer ik de sensor nat maak. Nu is mijn vraag, hoe krijg ik deze (analoge) waarde via mqqt in domoticz? Normaal hoef ik alleen maar het IDX nummer in tasmota in te vullen zoals ik hem in domoticz heb staan. Maar ik kan voor de analoge in tasmota geen IDX nummer invullen. Hoe/ wat moet ik hiervoor aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ik zoek me rot. Heb een hack van een somfy AB gevonden en wat andere ellende op het web.

Ik zoek een systeem om mijn rolgordijn te bedienen met een esp/espeasy, maar snap niet hoe.

En dan een andere is er iemand die mss een diy heeft voor horizontale jaloezieën te kantelen?
Somfy somfy maar dan niet werkend in domotica systemen

Zal toch best iemand een esp op een rolgordijn of jaloezie hebben zitten?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Dat eerste kan met een motorbesturing en eindschakelaars, dat tweede met een Servo lijkt me. Daar moeten toch echt wel voorbeelden van te vinden zijn. Of zoek je meer hoe je de boel mechanisch uit kunt werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Dylantje2 schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:10:
ik zoek me rot. Heb een hack van een somfy AB gevonden en wat andere ellende op het web.

Ik zoek een systeem om mijn rolgordijn te bedienen met een esp/espeasy, maar snap niet hoe.

En dan een andere is er iemand die mss een diy heeft voor horizontale jaloezieën te kantelen?

Ja die iemand is er, alleen mijn systeem is grotendeels zelfbouw dus daar heb je wrs weinig aan

het maakt nogal uit wat voor rolgordijnen je hebt... zit er al een motor in?

En die jaloerzieen kantelen kan door een motor op de handbediening te zetten, als je op alieexpress naar 'worm gear engine' zoekt krijg je sterke motoren die langzaam draaien, succes

[ Voor 6% gewijzigd door Rrob op 22-09-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mcDavid schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:34:
Dat eerste kan met een motorbesturing en eindschakelaars, dat tweede met een Servo lijkt me. Daar moeten toch echt wel voorbeelden van te vinden zijn. Of zoek je meer hoe je de boel mechanisch uit kunt werken?
eigenlijk is kantelen van de horizontale jaloezieën vodoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rrob schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:06:
[...]

Ja die iemand is er, alleen mijn systeem is grotendeels zelfbouw dus daar heb je wrs weinig aan

het maakt nogal uit wat voor rolgordijnen je hebt... zit er al een motor in?

En die jaloerzieen kantelen kan door een motor op de handbediening te zetten, als je op alieexpress naar 'worm gear engine' zoekt krijg je sterke motoren die langzaam draaien, succes
Kan beiden, ik moet nog kopen dus als je tips hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
Dylantje2 schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:10:

Ik heb het als test, vanuit Domoticz zo geregeld.

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:29
Dylantje2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:30:
[...]

Kan beiden, ik moet nog kopen dus als je tips hebt
Ik heb een rolgordijn met een buismotor in, met 2 schakeldraden en deze aan een Shelly gehangen.
Maar kan net zogoed met een zelfbouw esp :)

• Dylantje2

Dylantje2

Ik ben voor deze gegaan..
YouTube: Motorize and Automate your Blinds for $10! (WiFi)
Heb alles besteld dus ik ga diy.. testen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Graag zou ik m'n ESP32 in deep-sleep willen laten gaan en dan zo min mogelijk stroom laten verbruiken en weer "up and running" te laten gaan middels een drukknopje.

Als ik hier kijk zie ik:
ESP32 Wake-up Source : External Wake-up
There are two types of external triggers to wake ESP32 up from deep sleep.

ext0 – Use it when you want to wake-up the chip by one particular pin only.
ext1 – Use it when you have several buttons for the wake-up.
En vervolgens staat bij ext0 het volgende:
ext0 uses RTC IO to wake up, so RTC peripherals will be kept powered ON during deep sleep if this wake-up source is requested.
Bij ext1 staat:
As ext1 wake-up source uses RTC controller, it does’t need RTC peripherals and RTC memories to be powered ON. In this case internal pullup and pulldown resistors will not be available.
Ik vraag me nu af: welke "ext" kan ik nu het beste gebruiken om zo min mogelijk stroom te gebruiken?

Als ik ext0 kies heb ik geen externe pullups nodig, maar blijft de RTC peripherals aan staan en dus stroom vreten.
En als ik ext1 kies heb ik externe pullups nodig... die gebruiken ook stroom neem ik aan?

Dus wat = wijsheid? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
In plaats van deep sleep, kun je de ESP ook helemaal uitzetten, door de druk op de knop aan laten zetten, zijn dingetje laten doen en zichzelf weer uit laten zetten. Dan scheelt het nog meer stroom. Hier wordt goed uitgelegd hoe je dat kan doen:

YouTube: #101 Long lasting DIY "Amazon Dash Button" using an ESP8266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

@tsjoender thanks! Goed idee, zelf niet aan gedacht |:(

Verder loop ik tegen nog wat problemen aan...
Ik zou graag onderstaande situatie krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ9Cmq1WvR2h10Xtjjm6fAPJsYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d37Bh68FqV6eJwak2jsRjrnI.png?f=user_large

Dat is in feite 1 "master-ESP32" die fungeert als "doorgeefluik" voor de 2 andere ESP's en de smartphone App.
Ook moet deze via Wifi bereikbaar zijn om bijvoorbeeld via een PHP-script ook dingen door te kunnen geven naar de andere 2 ESP's.

Nu las ik gisteren ergens dat BLE en Wifi tegelijk niet echt lekker gaat omdat beide dezelfde radio gebruiken. Gaandeweg kwam ik ook nog "ESP-NOW" tegen... Een eigen protocol van Expressif.

Ik vraag me nu echt af wat nu de beste manier is om te bereiken wat ik wil...
Iemand die al eens (ongeveer) dit soort situatie heeft gehad?

Alle hulp is meer dan welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb 1x eerder wat met een ESP gedaan, dus mijn basis is vrij ehhh basis :P

Maar ik heb Home Assistant draaien in een docker, en ik wou eens proberen om via ESPhome er sensoren aan toe te voegen.
Dus de wizard doorlopen, naam gegeven, wifi config etc.
en dan zou ik volgens de wizard dit moeten doen om de boel te configureren:
code:
1
docker run --rm -v "${PWD}":/config --device=/dev/ttyAMA0 -it esphome/esphome livingroom.yaml run

Resultaat is echter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Retrieving maximum program size .pioenvs/keteltemp/firmware.elf
Checking size .pioenvs/keteltemp/firmware.elf
RAM:   [====      ]  44.4% (used 36380 bytes from 81920 bytes)
Flash: [========  ]  77.7% (used 388424 bytes from 499696 bytes)
====================================================== [SUCCESS] Took 21.37 seconds ======================================================
INFO Successfully compiled program.
INFO Resolving IP address of keteltemp.local
ERROR Error resolving IP address of keteltemp.local. Is it connected to WiFi?
ERROR (If this error persists, please set a static IP address: https://esphome.io/components/wifi.html#manual-ips)
ERROR Error resolving IP address: Error resolving address with mDNS: Did not respond. Maybe the device is offline., [Errno -2] Name or service not known

Wat volgens mij vrij logisch is, want er is nog nooit een config in geblazen, dus hij is niet per IP te benaderen.
Maar hij zit wel met USB in de Pi, dat is toch de verbinding die hij initieel moet gebruiken? Misschien dat dat mis gaat met docker en USB. Ik merk dat dat een lastig dingetje is.
Of moet ik gewon eerst zorgen dat er een firmware op staat met een esp flashtool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die USB-interface is enkel een seriële interface. Geen (virtuele) netwerkinterface oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja dat was mij duidelijk :)
Het zal wel in die USB interface zitten. Zag al het EEA in de FAQ: https://esphome.io/guides/faq.html Daar hebben ze datzelfde probleem dus ook aan bod laten komen.

Maar ik ga Home Assistant als OS met ESPhome op een andere Pi draaien, dan heb ik dat gedoe met USB niet meer.

Edit: daar kon ik USB of wifi kiezen, 1e keer USB gedaan, werkte direct, daarna kon ik de aanpassingen via wifi doen, top!
Nu nog kijken wat ik allemaal ga maken :P
Sowieso wat sensoren op de CV leidingen om aanvoer en retour te meten.

[ Voor 28% gewijzigd door _ferry_ op 29-09-2020 20:37 ]

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Met een ESP kun je volgens mij de eerste keer niet "out of the box" via Wifi downloaden.
Zelf heb ik geen ervaring met ESPhome, maar wel iets gespeeld met de ESP.
Hier heb ik zelf een stukje code toegevoegd voor de "Over the air" (OTA) functie.
Voorbeeld

Voor het monitoren (debuggen) van mijn software, gebruik ik de Telnet functie zodat ik via Putty (via Wifi) kan verbinden.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
_ferry_ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:15:
Ja dat was mij duidelijk :)
Het zal wel in die USB interface zitten. Zag al het EEA in de FAQ: https://esphome.io/guides/faq.html Daar hebben ze datzelfde probleem dus ook aan bod laten komen.

Maar ik ga Home Assistant als OS met ESPhome op een andere Pi draaien, dan heb ik dat gedoe met USB niet meer.

Edit: daar kon ik USB of wifi kiezen, 1e keer USB gedaan, werkte direct, daarna kon ik de aanpassingen via wifi doen, top!
Nu nog kijken wat ik allemaal ga maken :P
Sowieso wat sensoren op de CV leidingen om aanvoer en retour te meten.
Ik denk dat Docker geen toegang tot USB toelaat. Andreas Spiess had het er laatst over in z’n Youtube-kanaal over de verschillen tussen Tasmota en ESPHome. Misschien kan je daar eens kijken voor meer info.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Exact! Die USB kwam via de container niet door.
Daarom Home Assistant als OS geïnstalleerd, dan werkt het allemaal effe wat makkelijker.
(de containers die ik draaide staan nu op een andere Pi)
Dan kon ik niet alleen via web maar ook in de app de betreffende USB poort kiezen als transfer methode voor de initiële config.

Als je dat eenmaal hebt gedaan is het allemaal een fluitje van een cent :) En zijn de mogelijkheden zowat eindeloos. Meteen wat grotere ESP's besteld want ik heb nu alleen 2x ESP8266 ESP-01 modelletjes die tamelijk beperkt zijn qua GPIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Laatst online: 15:53
Oke dit is beetje een longshot maar ik zit helemaal vast in een probleem met een ESP8266 en de TMC stepper drivers.
Mocht het beter op zijn plek zijn in een eigen topic doe ik dat ook graag :)

Ik heb het onderstaande schema gemaakt voor geautomatiseerde rolgordijnen met een TMC2130 en een Hanpose 17HS3401s stepper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_baJqPrVMNCiXbRZgD1FibiZnCA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/95QHHirM15matOSbRwhaHXQq.png?f=fotoalbum_medium

Dit werkt perfect en zoals ik verwacht dus dat is mooi.
Nu is de TMC2130 wat prijzig en ik gebruik hem in legacy mode dus ik dacht ik bestel de TMC2208, praktisch hetzelfde en ik mis alleen wat UART functies die ik toch niet gebruik.
Nu heb ik de TMC2208 binnen maar werken doet het niet en ik zie echt niet waarom 8)7

De pinout van beide bordjes zou hetzelfde moeten zijn voor de step/dir mode.

TMC2130:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFDauKoeT81PfmXixKarPmXAP1o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6HsyZo76kUIhHnmjbAP0icez.png?f=fotoalbum_medium

TMC2208:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3k6CnXnWlARZxyI8yh-v2AYJ94=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GE6yRfuoWpGXo6JaMLN1iy1x.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb gecheckt of beide bordjes ook echt in legacy mode staan en dit zou zo moeten zijn omdat er geen UART pins zijn verbonden (docs).

Zodra ik de TMC2208 op de plek plaats van de TMC2130 werkt het niet, ik kan het dan terugwisselen en het werkt weer perfect. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat daar het verschil zit, alleen welk verschil? Heeft iemand nog suggesties om te proberen?

(Ik heb het schema eerst geprobeerd met een A4988 en DRV8825 beide echt extreem veel noise in slaapstand, dit is weg met de TMC2130. Mocht iemand zich afvragen waarom een TMC2130 :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Is dat alleen die usb of alles usb? Ik ben HA op een atom aan het zetten en wil daar zigbee2mqtt gebruiken. HA wordt dan op ubuntu geïnstalleerd dat is ook in een docker.
_ferry_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:08:
Exact! Die USB kwam via de container niet door.
Daarom Home Assistant als OS geïnstalleerd, dan werkt het allemaal effe wat makkelijker.
(de containers die ik draaide staan nu op een andere Pi)
Dan kon ik niet alleen via web maar ook in de app de betreffende USB poort kiezen als transfer methode voor de initiële config.

Als je dat eenmaal hebt gedaan is het allemaal een fluitje van een cent :) En zijn de mogelijkheden zowat eindeloos. Meteen wat grotere ESP's besteld want ik heb nu alleen 2x ESP8266 ESP-01 modelletjes die tamelijk beperkt zijn qua GPIO.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Btje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:37:
Is dat alleen die usb of alles usb? Ik ben HA op een atom aan het zetten en wil daar zigbee2mqtt gebruiken. HA wordt dan op ubuntu geïnstalleerd dat is ook in een docker.

[...]
Nou, ik had een rfxcom 433mhz transreceiver (gebruikte ik eerst met KaKu onder docker) en die kwam ook niet vanzelf door. Met veel skills lukt dat vast wel. Maar het "forwarden" in de container had IIG geen effect.

Vanuit windows forwarden naar je VM waarin dan weer een docker draait kan dus nog lastiger worden :P
Misschien dat je direct het hass-OS kunt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 19:17
Vraag, hier bezig met een projectje met een D1 + MCP23017 + 8 channel relay voor het kerstdorp van mijn wederhelft en ik probeer te ontdekken of het mogelijk is om in Esphome een flow / script te kunnen maken waarmee ik een bepaalde serie events/activiteiten laat uitvoeren. Zie mijn voorbeeld hieronder en weet iemand of dit mogelijk is want ik kan niets vinden op esphome/google d.m.v. sequence/flow/script

Voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Start
delay 10 seconds
switch 1 aan
switch 2 aan
delay 5 seconden
switch 1 uit
delay 5 seconden
switch 1 aan
delay 10 seconden
switch 1 uit
switch 2 uit

[ Voor 13% gewijzigd door lubbertkramer op 05-10-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 16:24
lubbertkramer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:45:
Vraag, hier bezig met een projectje met een D1 + MCP23017 + 8 channel relay voor het kerstdorp van mijn wederhelft en ik probeer te ontdekken of het mogelijk is om in Esphome een flow / script te kunnen maken waarmee ik een bepaalde serie events/activiteiten laat uitvoeren. Zie mijn voorbeeld hieronder en weet iemand of dit mogelijk is want ik kan niets vinden op esphome/google d.m.v. sequence/flow/script

Voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Start
delay 10 seconds
switch 1 aan
switch 2 aan
delay 5 seconden
switch 1 uit
delay 5 seconden
switch 1 aan
delay 10 seconden
switch 1 uit
switch 2 uit
kijk even naar dit issue:
https://github.com/esphome/feature-requests/issues/84
hier wordt ook met timers gewerkt, dit zou je wel op weg moeten helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
wilmardo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:18:
Oke dit is beetje een longshot maar ik zit helemaal vast in een probleem met een ESP8266 en de TMC stepper drivers.
Mocht het beter op zijn plek zijn in een eigen topic doe ik dat ook graag :)

Ik heb het onderstaande schema gemaakt voor geautomatiseerde rolgordijnen met een TMC2130 en een Hanpose 17HS3401s stepper.
[Afbeelding]

Dit werkt perfect en zoals ik verwacht dus dat is mooi.
Nu is de TMC2130 wat prijzig en ik gebruik hem in legacy mode dus ik dacht ik bestel de TMC2208, praktisch hetzelfde en ik mis alleen wat UART functies die ik toch niet gebruik.
Nu heb ik de TMC2208 binnen maar werken doet het niet en ik zie echt niet waarom 8)7

De pinout van beide bordjes zou hetzelfde moeten zijn voor de step/dir mode.

TMC2130:
[Afbeelding]

TMC2208:
[Afbeelding]

Ik heb gecheckt of beide bordjes ook echt in legacy mode staan en dit zou zo moeten zijn omdat er geen UART pins zijn verbonden (docs).

Zodra ik de TMC2208 op de plek plaats van de TMC2130 werkt het niet, ik kan het dan terugwisselen en het werkt weer perfect. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat daar het verschil zit, alleen welk verschil? Heeft iemand nog suggesties om te proberen?

(Ik heb het schema eerst geprobeerd met een A4988 en DRV8825 beide echt extreem veel noise in slaapstand, dit is weg met de TMC2130. Mocht iemand zich afvragen waarom een TMC2130 :))
Denk dat je ook iets in je code aan moet passen omdat je een andere driver gebruikt waardoor je niet dezelfde chip hebt. Misschien dat kan helpen: https://wiki.fysetc.com/TMC2208/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Laatst online: 15:53
AteGjalt schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Denk dat je ook iets in je code aan moet passen omdat je een andere driver gebruikt waardoor je niet dezelfde chip hebt. Misschien dat kan helpen: https://wiki.fysetc.com/TMC2208/
Codewise zal het niet het verschil zijn gezien de aansturing alleen over de DIR/STEP pinnen gaat, deze logic zou voor beide drivers hetzelfde moeten zijn.

Ik heb misschien wel het verschil gespot in de wiki die je linkte (TMC2208 vs TMC2130). De TMC2130 gaat in auto power down wanneer de EN pin open is. Voor de TMC2208 staat dit niet specifiek genoemd, ik ga vanavond gelijk even proberen of de motor wel wat wil doen met EN aan GND.

Thanks voor de link _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Atmoz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:28:

Twee dingen waar ik aan denk (maar ik heb geen idee over hoe veel data je praat en je timing requirements (real-time vs elke x tijd)):

1. Naast de master een simple ESP01 zetten welke via wifi verstuurt/ontvangt en dit via Serial/UART naar de ESP32 master verstuurt.

2. Elke x tijd omschakelen tussen BLE en Wifi. Dan zou je op de ESP32 clients lokaal data kunnen bufferen en deze doorsturen zodra de interface weer up is.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
Misschien moet je de spoelen van de stappenmotor anders aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 19:17
spank_mojoo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:57:
[...]

kijk even naar dit issue:
https://github.com/esphome/feature-requests/issues/84
hier wordt ook met timers gewerkt, dit zou je wel op weg moeten helpen
Thanks, ga er eens induiken hoe ik dit in mijn voorbeeld kan implementeren. Kijken of het makkelijker is in de ESP zelf te doen of toch uiteindelijk via Home Assistant maar is weer een extra factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11
Knappa schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:58:
[...]

Ik denk dat Docker geen toegang tot USB toelaat. Andreas Spiess had het er laatst over in z’n Youtube-kanaal over de verschillen tussen Tasmota en ESPHome. Misschien kan je daar eens kijken voor meer info.
In mijn docker-compose heb ik "privileged: true" toegevoegd, dan zie je wel de USB poorten (ja, wat minder security, maar je moet wat :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyondal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-10-2020
Hi,

I'm using this working library to extract H2 & Alcohol in PPM from sensors.

I only need the PPM for my project as I want to send this as an osc message.
But the code of the library is made up so I can only use the whole data table instead of the ppm.

This is the code:

/*
MQUnifiedsensor Library - reading an MQ8

Demonstrates the use a MQ8 sensor.
Library originally added 01 may 2019
by Miguel A Califa, Yersson Carrillo, Ghiordy Contreras, Mario Rodriguez

Added example
modified 23 May 2019
by Miguel Califa

Updated library usage
modified 26 March 2020
by Miguel Califa

Wiring:
https://github.com/miguel5612/MQSensors ... rduino.PNG
Please take care, arduino A0 pin represent the analog input configured on #define pin

This example code is in the public domain.

*/

//Include the library
#include <MQUnifiedsensor.h>

//Definitions
#define placa "Arduino UNO"
#define Voltage_Resolution 5
#define pin A0 //Analog input 0 of your arduino
#define type "MQ-8" //MQ8
#define ADC_Bit_Resolution 10 // For arduino UNO/MEGA/NANO
#define RatioMQ8CleanAir 70 //RS / R0 = 70 ppm
//#define calibration_button 13 //Pin to calibrate your sensor

//Declare Sensor
MQUnifiedsensor MQ8(placa, Voltage_Resolution, ADC_Bit_Resolution, pin, type);

void setup() {
//Init the serial port communication - to debug the library
Serial.begin(9600); //Init serial port

//Set math model to calculate the PPM concentration and the value of constants
MQ8.setRegressionMethod(1); //_PPM = a*ratio^b
MQ8.setA(976.97); MQ8.setB(-0.688); // Configurate the ecuation values to get H2 concentration

/*
Exponential regression:
GAS | a | b
H2 | 976.97 | -0.688
LPG | 10000000 | -3.123
CH4 | 80000000000000 | -6.666
CO | 2000000000000000000 | -8.074
Alcohol | 76101 | -1.86
*/

/***************************** MQ Init ********************************************/
//Remarks: Configure the pin of arduino as input.
/************************************************************************************/
MQ8.init();
/*
//If the RL value is different from 10K please assign your RL value with the following method:
MQ8.setRL(10);
*/
/***************************** MQ CAlibration ********************************************/
// Explanation:
// In this routine the sensor will measure the resistance of the sensor supposing before was pre-heated
// and now is on clean air (Calibration conditions), and it will setup R0 value.
// We recomend execute this routine only on setup or on the laboratory and save on the eeprom of your arduino
// This routine not need to execute to every restart, you can load your R0 if you know the value
// Acknowledgements: https://jayconsystems.com/blog/understa ... gas-sensor
Serial.print("Calibrating please wait.");
float calcR0 = 0;
for(int i = 1; i<=10; i ++)
{
MQ8.update(); // Update data, the arduino will be read the voltage on the analog pin
calcR0 += MQ8.calibrate(RatioMQ8CleanAir);
Serial.print(".");
}
MQ8.setR0(calcR0/10);
Serial.println(" done!.");

if(isinf(calcR0)) {Serial.println("Warning: Conection issue founded, R0 is infite (Open circuit detected) please check your wiring and supply"); while(1);}
if(calcR0 == 0){Serial.println("Warning: Conection issue founded, R0 is zero (Analog pin with short circuit to ground) please check your wiring and supply"); while(1);}
/***************************** MQ CAlibration ********************************************/
MQ8.serialDebug(true);
}

void loop() {
MQ8.update(); // Update data, the arduino will be read the voltage on the analog pin
MQ8.readSensor(); // Sensor will read PPM concentration using the model and a and b values setted before or in the setup
MQ8.serialDebug(); // Will print the table on the serial port !!!!!!!!!!!!!!!!! this is the table !!!!!
delay(500); //Sampling frequency
}

This is the library:
From 63 till 103 is the part that prints the table. I want to get the _PPM alone in my loop so I can add it to my osc message.

https://raw.githubusercon...r/src/MQUnifiedsensor.cpp

I tried several things but nothing gets the _PPM message in my SerialPrint and or OSCmessage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Geeft de mq8.readsensor geen ppm als return value?

Volgens de getting started lijkt het daar wel op. Deze kun je dan printen naar serial.

code:
1
2
3
4
// Loop
MQ4.init();
MQ4.update();
float ppmCH4 = MQ4.readSensor();

P.s. gebruik de "code tags" voor het weergeven van code. Dit vergroot de leesbaarheid
P.s.2 De linkjes werken niet....

[ Voor 42% gewijzigd door ydderf op 08-10-2020 22:25 . Reden: Engelse antwoord naar nl gezet wegens onderstaande (terechte) mod break ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

SA007

Moderator Tweaking
Modbreak:This is a Dutch forum, please post in Dutch.

Graag alleen in het Nederlands berichten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

sh4d0wman schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Twee dingen waar ik aan denk (maar ik heb geen idee over hoe veel data je praat en je timing requirements (real-time vs elke x tijd)):

1. Naast de master een simple ESP01 zetten welke via wifi verstuurt/ontvangt en dit via Serial/UART naar de ESP32 master verstuurt.

2. Elke x tijd omschakelen tussen BLE en Wifi. Dan zou je op de ESP32 clients lokaal data kunnen bufferen en deze doorsturen zodra de interface weer up is.
Thanks!

Jammer om te zien dat er misschien nog een externe chip nodig is.

Wat ik me sowieso afvraag: het is het überhaupt mogelijk dat die MASTER via BLE communiceert met beide SLAVE-modules en ook nog met de smartphone (ook via BLE)? Dus even nog los van Wifi: kan de MASTER tegelijk met 3 andere BLE devices spreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Atmoz Probeer daarom eerst optie 2 :P

Volgens Google zou je met BLE als Master meerdere Slaves aan kunnen sturen.

BLE heeft verschillende manieren om te communiceren dus even kijken wat het beste past.:
BLE supports not only point-to-point communication, but also broadcast mode, and mesh network.
Ook zou er Master multi-slave voorbeeldcode moeten zitten in esp-idf:
"There is a BLE multi-connect example that might help give you some ideas: look in './esp-idf/examples/bluetooth/bluedroid/ble/gattc_multi_connect/main/gattc_multi_connect.c', "
Maar ik heb geen ESP32 dus veel verder dan dit kom ik niet. :D

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Heren,

vraagje over floats/double(s). Ik code met platform.io als dat verschil maakt. Anyway. ik probeer iets heel simpels te doen maar kom er niet in uit. Ik heb de volgende code:
code:
1
float test = 0.001 + 0.001;

Het antwoord is duidelijk 0.002. Maar als ik dit zo print:
code:
1
Serial.print(test)

Dan is het antwoord 0.00.

Nu wilde ik eigenlijk met nog kleinere getallen werken, maar dan klopt m'n antwoord totaal niet meer zodra ik het resultaat hiervan ga gebruiken. Het lijkt dus niet een print issue te zijn maar de ruimte behoorlijk klein.

Wanneer ik het lokaal in c++ doe op m'n linux bakje, lukt het wel prima.

Wat kan ik hieraan doen?

Edit:
Opgelost, ik zat ten eerste met het verkeerde te rekenen en je kan
code:
1
Serial.print(value,4);

doen om meer decimalen te tonen.

[ Voor 21% gewijzigd door zwik op 14-10-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

Atmoz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:28:
@tsjoender thanks! Goed idee, zelf niet aan gedacht |:(

[Afbeelding]

Dat is in feite 1 "master-ESP32" die fungeert als "doorgeefluik" voor de 2 andere ESP's en de smartphone App.
Ook moet deze via Wifi bereikbaar zijn om bijvoorbeeld via een PHP-script ook dingen door te kunnen geven naar de andere 2 ESP's.

Nu las ik gisteren ergens dat BLE en Wifi tegelijk niet echt lekker gaat omdat beide dezelfde radio gebruiken. Gaandeweg kwam ik ook nog "ESP-NOW" tegen... Een eigen protocol van Expressif.

Ik vraag me nu echt af wat nu de beste manier is om te bereiken wat ik wil...
Iemand die al eens (ongeveer) dit soort situatie heeft gehad?

Waarom wil je per se BLE met de andere 2 esp32 doen? Voor verbruik hoef je dat echt niet te proberen. Scheelt veel te weinig. Je kan dan net zo goed de andere 2 ook op Wifi houden en direct communiceren met de centrale esp.
Pagina: 1 ... 57 ... 80 Laatste