Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 23:22
@darklord007 gewoon een standaard usb lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:48
Liefst zou ik er een aansluiting op maken zodat er een gewone microusb kabelop aangesloten kon worden. deze kon ik helaas niet vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:00
darklord007 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Liefst zou ik er een aansluiting op maken zodat er een gewone microusb kabelop aangesloten kon worden. deze kon ik helaas niet vinden
https://a.aliexpress.com/_dZSNuFs
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
jah zoiets, maar ben bang dat die wat te robuust is om passent te krijgen.
Anders moet het maar gewoon een dun wit draadje worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davegriffejoen
  • Laatst online: 19:00
darklord007 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:16:
[...]

jah zoiets, maar ben bang dat die wat te robuust is om passent te krijgen.
Anders moet het maar gewoon een dun wit draadje worden
Ander gewoon een barrel jack connector?
https://a.aliexpress.com/_BfiNygRC bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
darklord007 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Wat ik meestal doe is gewoon een flink gat in de behuizing boren, en het microcontroller board met de USB-connector daar precies voor plaatsen. Beetje hotglue, klaar is kees.

Als je liever een barrel connector wilt met weinig inbouwdiepte, zoek ff op "dc021"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@darklord007 Als je geen batterijen wilt opladen en hij komt niet buiten te hangen met een flink zonnepaneel, dan is de meest logische aanpak om de D1 gewoon te voeden via USB? :)

edit: niet gerefreshed, dacht dat ik als eerste antwoordde :+

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 03-07-2020 12:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Gizz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:48:
@darklord007 Als je geen batterijen wilt opladen en hij komt niet buiten te hangen met een flink zonnepaneel, dan is de meest logische aanpak om de D1 gewoon te voeden via USB? :)
klopt, maar het doosje heeft niet echt een vlakke kant, dus de meeste standaard voedings oplossingen passen niet of zijn niet mooi.
Liefst had ik gewoon een heel klein plaatje met daarop een microusb aansluiting zodat ik met een gewone kabel kan opladen.
Dit lijkt echter alleen in robuustere vorm te bestaan (die wat davegriffejoen was voorgesteld kon ik ook niet).

Ik denk dat ik maar gewoon voor een witte usb kabel ga, die afknip, doorvoer en in een terminal zet op het printje.

Bedankt alle voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:24
Ik gebruik breakout boardjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oKcoRd4PM0zLJPXkYkTpaTzoT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkfLQnJfmTJ1IvqGkRp4V9u1.jpg?f=fotoalbum_large

Solide genoeg om met een beetje hotglue te fixeren.

[ Voor 57% gewijzigd door Raymond P op 03-07-2020 12:54 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Raymond P schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:52:
Ik gebruik breakout boardjes.

Solide genoeg om met een beetje hotglue te fixeren.
niet onaardig, ik zet m eens in de favorieten :)) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
In de thread hieronder lees ik dat je USB-voeding overweegt, ik neem daarom aan dat je een netaansluiting in de buurt hebt. Ik heb de voeding voor mijn luftdaten-sensor opgelost met een voedingsblokje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tU2ca8slEU6UKV-QgQUGA2v-GI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXYkSpb1sbR89HNrunLbkF5u.jpg?f=fotoalbum_medium

Verkrijgbaar in 5W en 3W-uitvoeringen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
JeroenH schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:46:
[...]

In de thread hieronder lees ik dat je USB-voeding overweegt, ik neem daarom aan dat je een netaansluiting in de buurt hebt. Ik heb de voeding voor mijn luftdaten-sensor opgelost met een voedingsblokje:

[Afbeelding]

Jah die ken ik, al eens gebruikt, maar ik heb nu maar een heel klein doosje.

Heb me een 3m lange witte usb kabel besteld en die sluit ik dan wel ergens aan op een usb lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:14
Bezig met een project: bedsensor

Daarvoor heb ik een ESP32 NodeMCU (ESP8266 will not work for this, because it does not support capacitive sensing with ESPHome) nodig. Nu heb ik er in de loop der tijd een hoop besteld maar ik ben even kwijt hoe ik nu kan zie of het de juiste is. De linker is toch oké?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg4mZP4ivKNAPAXSt-fk5tMbnqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYwelmTPto3Lpw6EWWyIGQOh.jpg?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Eh, het staat er gewoon letterlijk op?

[ Voor 62% gewijzigd door mcDavid op 04-07-2020 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
Wat @mcDavid zegt, maar ja de linker is de ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Wie het weet mag het zeggen.
Ik heb hier veel ESP8266 NoceMCU v3's draaien. voornamelijk met ds18b20 sensors er op. Dat werkte tot een paar weken geleden redelijk goed met TP-Link PLC's her en der in huis. Sinds ik over gestapt ben naar Ziggo is dat een groot drama geworden. Er komt geen data meer door naar Domoticz, op twee na en een derde met een SDS011 die alleen nog de 2.5 PPM doorstuurt. Op alle ESP's draait ESPeasy. Een aantal zie ik nog wel terug in de lijst met AP's maar de meeste zijn niet bereikbaar. Soms is er een wel bereikbaar, maar, staat goed ingesteld maar komt toch niet door op de Pi en in domoticz. Het Ziggo modem heeft het zelfde SSID gekregen als het vorige modem van KPN. Alle instellingen op de ESP's zijn 100% goed ingesteld op hetzelfde SSID en wachtwoord (WPA-key) als het modem. IP adres en poort op de Pi kloppen. Voor bedraad en Wifi gelijk en idem voor 2,4 en 5 GHz. Op de 3 e verdieping hangt nu een PLC van ziggo zelf.

Iemand enig idee hoe ik de ESP's weer in het gareel krijg (behalve alle ESP overal uit slopen en volledig opnieuw flashen en op bouwen)? Ik weet het ff niet meer :|

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Zitten de ESP's nu plots op een kanaal waar meer interferentie is? Heeft die Ziggo AP maar een beperkt aantal kanalen, of staat deze misschien ingesteld op 1 specifiek kanaal? Problemen met andere wifi toestellen in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Hmm ik zat hier plots met een ESP die geen IP adres meer krijgt. Hij was verbonden met de access point (zichtbaar in de web UI), maar had een autoconfigure adres (169.254.x.x). ESP meermaals ge-power-cycled, router gereboot, geen verschil. Pas na het rebooten van de access point en opnieuw power cyclen van de ESP kwam het in orde.

[ Voor 6% gewijzigd door teaser op 08-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@Copitano
Werk je met MQTT?
Krijg je ook een logging op de console net zoals tasmota? Ik had wel eens problemen met het bereiken v/d MQTT-server (op de pi) terwijl ze wel op de WiFi zaten. Bleek de firmware van mijn Asus router te zijn.

Of komen ze helemaal niet online?
Dan verder (uit)zoeken zoals teaser zegt.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

teaser schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:39:
Zitten de ESP's nu plots op een kanaal waar meer interferentie is? Heeft die Ziggo AP maar een beperkt aantal kanalen, of staat deze misschien ingesteld op 1 specifiek kanaal? Problemen met andere wifi toestellen in huis?
Krijg vanmiddag nieuwe spullen binnen. Dan gaat het Ziggo modem in bridge en komt er en UniFi Security Gateway tussen met daaraan drie stuks UniFi Accespoints (Lite). Die hele Ziggo bagger gaat dan uit dus op poort 1 van het Ziggo modem na dan. Hoop dat ik zo de verbindingen weer hersteld kan krijgen.
Andere Wifi apparaten werken nu wel redelijk goed. Hoe kan ik zien op wel kanaal de ESP's zitten. Gaat automatisch volgens mij.
@imdos
Werk je met MQTT?
Krijg je ook een logging op de console net zoals tasmota? Ik had wel eens problemen met het bereiken v/d MQTT-server (op de pi) terwijl ze wel op de WiFi zaten. Bleek de firmware van mijn Asus router te zijn.

Of komen ze helemaal niet online? :/
Ik gebruik geen MQTT (geen ervaring mee).

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

teaser schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:39:
Net ff gekeken in eigenschappen in een van de ESP's die ik nog kan zien. Die staat op kanaal 1, het modem ook kanaal 1 en de Ziggo AP op 6. Allemaal automatisch gekozen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Een beetje zelfpromotie moet soms kunnen ;). Het is hopelijk interessant voor sommigen hier.

Ik heb gewerkt aan een framework voor de ESP8266 met een paar unieke features.

Het idee van het framework is om als vertrekpunt te dienen bij nieuwe projecten. Het is gebaseerd op ESP8266 Arduino libraries en bevat bewust géén applicatie-specifieke code om GPIO's of andere hardware al te implementeren. Dat is wat mij betreft deel van de fun van een project en mag je lekker zelf blijven doen :).

Wat zit er dan wel in?
  • API-based web interface in React, die automatisch meegecompileerd wordt naar PROGMEM geheugen tijdens build
  • Een volledige root-certificate store die ook automatisch wordt meegecompileerd naar PROGMEM tijdens de build. Dit betekent dat je HTTPS/SSL requests kan doen naar elke URL zonder handmatig een fingerprint of certificaat in je code te zetten
  • Een configuration manager die op basis van een JSON-file C-code genereert om deze data in EEPROM op te slaan. Ook wordt deze JSON gebruikt om automatisch een pagina in de webinterface te genereren waar de waardes van deze parameters vervolgens gewijzigd kunnen worden
  • WiFi manager die een captive portal start als er geen verbinding gemaakt kan worden
  • OTA updates via de browser
  • LittleFS (opvolger SPIFFS) file manager in de browser
Voorbeeldje van de configuration management interface:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/labZd0rXEgw94j-EGS1IsK7UHiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tH1X1xjSmZnEe6l7kjEgHnAA.png?f=fotoalbum_large

Automatisch gegenereerd (inclusief ESP8266 EEPROM code) op basis van:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
[
    {
        "name": "projectName",
        "label": "Project Name",
        "type": "char",
        "length": 32,
        "value": "Generic ESP8266 Firmware"
    },
    {
        "name": "dummyInt",
        "type": "uint16_t",
        "value": 1000
    },
    {
        "name": "dummyBool",
        "type": "bool",
        "value": true
    },    
    {
        "name": "dummyFloat",
        "type": "float",
        "min": 1,
        "max": 10,
        "value": 1.2345
    },
    {
        "name": "dummyString",
        "type": "char",
        "hidden": true,
        "length": 11,
        "value": "invisible!"
    }
]

Deze variabelen kunnen dan aangeroepen worden in de code als configManager.data.parameterName vanuit de C code.

Na een recent artikel op hackaday over de HTTPS implementatie begint het geheel wat meer tractie te krijgen, wat erg leuk is om te zien :). Hopelijk kan dit ook voor de tweaker interessant zijn. Je vind de code, screenshots en documentatie op GitHub. Voel je vrij uiteraard ook vrij om issues of ideeën daar te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33
JeroenH schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]

Excellent!

Zeker met 230V in het laagste punt van je doosje, houdt er rekening mee dat deze dingen primair nog een zekering willen hebben.

Dan is met 12V naar buiten en met een DCDC naar 5V toch een optie waar ik me *iets* prettiger bij voel.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 00:38
Ik ben mij aan het verdiepen in de Wemos D1 mini met een scherm daar aan gekoppeld.
Nu heb ik al wat waardes in het beeld, dus top :)

Ik geef nu in de wemos bij devices, scherm in de lines het commando wat het scherm moet weergeven.
Ik zou graag vanuit de Wemos de waarde willen weten van het actuele stroomverbruik van de KWH meter welke in Domoticz wordt uitgelezen.

Is dit mogelijk met zo'n config regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Bio schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:20:
Een beetje zelfpromotie moet soms kunnen ;). Het is hopelijk interessant voor sommigen hier.

Ik heb gewerkt aan een framework voor de ESP8266 met een paar unieke features.

Het idee van het framework is om als vertrekpunt te dienen bij nieuwe projecten. Het is gebaseerd op ESP8266 Arduino libraries en bevat bewust géén applicatie-specifieke code om GPIO's of andere hardware al te implementeren. Dat is wat mij betreft deel van de fun van een project en mag je lekker zelf blijven doen :).
Zeker interessant, dit had ik 6 maanden geleden willen vinden :)

Ik ben met iets vergelijkbaars bezig, maar de nadruk ligt daar wel op hardware integratie. Niet via web interface maar gewoon in code. Temperatuursensortje erin 'prikken', aanwezigheidssensortje erbij, en alles wordt vanzelf via MQTT gepublished en is zichtbaar via web interface. Ook met wifi manager, config manager en OTA (al zit dat er nog niet in).

Alleen ben ik zo sterk niet op interface vlak, dus dat ziet er niet echt gelikt of consistent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 09:25
CurlyMo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:55:
[...]

Het kan wel zijn dat een DHT22 na een tijdje uitvalt. Dan is een simpele transistor die de voltage lijn afknijpt een mooie oplossing. Zo draaien mijn ESP's met DHT22's nu non-stop, door dus die periodieke hard reset van de DHT22.
Reactie op een oud bericht, maar heb je hier wat meer info over? Ik heb een DHT22 die steeds uitvalt. Het enige wat dat werkt is de stroom er af en er op.
Heb je een linkje naar een transistor en een korte uitleg wat hiermee gedaan moet worden?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
bramv82 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:47:
[...]

Reactie op een oud bericht, maar heb je hier wat meer info over? Ik heb een DHT22 die steeds uitvalt. Het enige wat dat werkt is de stroom er af en er op.
Heb je een linkje naar een transistor en een korte uitleg wat hiermee gedaan moet worden?
CurlyMo in "CO2-meters voor in huis"
CurlyMo in "CO2-meters voor in huis"

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik probeer een Wemos D1 mini te flashen met ESPeasy versie R120. Flashen gaat goed, daarna via de AP mode de instellingen doen ook, de Wemos verbindt dan ook met het wifi netwerk en is bereikbaar via zijn ip adres.

Alleen als ik vervolgens de stroom los haal of de wemos reboot verbindt ie niet opnieuw met het wifi netwerk...

Iemand een oplossing?

Ik heb al verschillende versies proberen te flashen maar dat helpt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij is dat een hele oude build. Is er een specifieke wens voor ESPEasy? Anders zou je ook Tasmota kunnen pakken, werkt prima hier op de Wemos D1 Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
ThinkPadd schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:33:
Volgens mij is dat een hele oude build. Is er een specifieke wens voor ESPEasy? Anders zou je ook Tasmota kunnen pakken, werkt prima hier op de Wemos D1 Mini.
Doel is om een DHT22 te laten rapporteren naar Domoticz.

Werkt dat met Tasmota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat werkt zeker met Tasmota, maar moet natuurlijk ook gewoon met ESPEasy kunnen zonder problemen :p

Pak een recente build (even 'Assets' open klikken) en probeer het nog eens. De build die je nu gebruikt is een aantal jaar oud.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Met de nieuwere versie exact hetzelfde probleem. Na reboot verbindt ie niet opnieuw met mijn wifi netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bramv82 Hier een paar denkrichtingen, wellicht zijn sommige open deuren :)
  • Heb je hier met een andere D1 mini ook last van?
  • Stel je een vast ip-adres in of krijgt hij een adres via DHCP?
  • Zie je in je DHCP-server / router wel dat hij weer online komt na de powercycle?
  • Wellicht een ander ip-adres na de powercycle?
  • Per ongeluk sleep awake time ingesteld op iets anders dan 0 waardoor de D1 slaapt op het moment dat jij ermee wil verbinden?
In de basis zou ESPEasy weer in AP-mode zichtbaar moeten worden als er geen verbinding gemaakt kan worden met het ingestelde wifi-netwerk. Dus dat hij niet in die mode zichtbaar wordt zou betekenen dat hij wel met je thuiswifi verbonden is.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 13-07-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
- Ik heb hier nog 2 andere Wemos D1's draaien zonder problemen. Daarnaast ook een Shelly en 2 Sonoff's die allemaal zonder problemen werken
- Zowel vast IP als DHCP geprobeerd. Ook een ander IP proberen in te stellen.
- Ik zie in de router niet dat ie online komt. Pingen werkt ook niet
- Sleep awake time is 0

Nu ik dit typ, de wemos weer even aangesloten en ik zie wel het ip verschijnen in de devices lijst op de router. Pingen of de web interface bereiken lukt niet...

[ Voor 5% gewijzigd door Blackouts op 13-07-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
bramv82 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:18:
- Ik heb hier nog 2 andere Wemos D1's draaien zonder problemen. Daarnaast ook een Shelly en 2 Sonoff's die allemaal zonder problemen werken
- Zowel vast IP als DHCP geprobeerd. Ook een ander IP proberen in te stellen.
- Ik zie in de router niet dat ie online komt. Pingen werkt ook niet
- Sleep awake time is 0

Nu ik dit typ, de wemos weer even aangesloten en ik zie wel het ip verschijnen in de devices lijst op de router. Pingen of de web interface bereiken lukt niet...
Mijn ervaring is dat er nog weleens een minder exemplaar tussen zit, dat zo de prullenbak in kan. Tenminste, bij de klonen van Ali. Wellicht is dat veel beter met de originele exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
RoJan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:48:
[...]

Mijn ervaring is dat er nog weleens een minder exemplaar tussen zit, dat zo de prullenbak in kan. Tenminste, bij de klonen van Ali. Wellicht is dat veel beter met de originele exemplaren.
Dat idee had ik ook. Dus gisteren maar een nieuwe besteld. Vandaag binnen, geflashed en deze werkt direct :)
De oude ligt al in de prullenbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik heb vandaag dit geprobeerd. Ik heb een NPN transistor. 5V aangesloten op de collector, de Emitter op de + input van de DHT22 en de Base op GPIO(0). De - van de DHT vervolgens op de GND.

Helaas spuugt de DHT geen waarde uit. (Nan). Dat doet ie wel als ik 'm zonder transistor aansluit.

Ik heb er even aan gemeten met een multimeter. GPIO(0) geeft 3,2V, dus die staat HIGH.

De 5V geeft 5,2V

Alleen de emitter output op de transistor geeft maar 2,6V. Ik vermoed dat dit te weinig is voor de DHT22 (?)
Heb ik een verkeerde transistor gehaald of hoe kan het dat er maar 2,6V door komt en geen 5V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
2.6 is idd te weinig voor een DHT.
Probeer het eens met de DHT22 voor de transistor: DHT VCC aan de 5V en de DHT GND aan de collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb verschillende devices waar tasmota op geflashed is, in Domoticz zitten. Nu valt mij op dat bijvoorbeeld Sonoff devices, de status in Domoticz alleen veranderd wanneer het devices ook daadwerkelijk van status (aan / uit) veranderd is. Ik heb ook devices, bijvoorbeeld een power plug van de Action (LSC plug) ook met tasmota erop, maar in de log van Domoticz zie ik elke 5 minuten de status waarin de plug op dat moment zich in begeeft, maar hierdoor wordt de log bizar groot natuurlijk, dit wil ik niet. Is er een setting wat ik kan veranderen dat de device alleen zijn status doorgeeft wanneer hij verandert van status? Heeft heeft dit misschien met mqtt discovery te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door vwtune op 17-07-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Heeft iemand een 2.8 TFT SPI 240x320 display (volgens mij: ili9341) in gebruik icm NodeMCU en MicroPython (zonder gebruik te maken van de AdaFruit MicroPython firmware)? Zo ja, welke libs gebruik je?

[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 18-07-2020 09:32 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

vwtune schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:57:
Heeft heeft dit misschien met mqtt discovery te maken?
Nope :)
configuration -> logging ->telemetry period
Die staat standaard op 300 = 5 minuten.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippke
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-05-2021
Hoeveel sensoren kunnen er op een wemos d1 mini. Ik zou op de bovenverdieping 4 dht22 plaatsen. Zou dat op 1 bord kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Flippke schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:20:
Hoeveel sensoren kunnen er op een wemos d1 mini.
Die vraag is niet echt te beantwoorden, omdat er veel verschillende soorten sensoren zijn. Sommige kunnen alleen op specifieke pinnen, andere sensoren kunnen juist met een heel legertje vrienden op één enkele pin aangesloten worden (de veelgebruikte DS18b20 thermometer bijvoorbeeld)
Ik zou op de bovenverdieping 4 dht22 plaatsen. Zou dat op 1 bord kunnen?
Dat is geen probleem. Let er wel op dat de datapinnen een pull-up weerstand nodig hebben.

Overigens is de DHT22 niet echt nauwkeurig en blijft in vochtige omgevingen (buiten, badkamer) na verloop van tijd de luchtvochtigheid op 99% hangen. De BME280 is mijns inziens een stuk interessanter en nog kleiner ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippke
Dat zou ook een optie zijn, de bme280. Het idee is een weerstation buiten en op de bovenverdieping in elke kamer de zelfde sensoren te gebruiken.

Ik wil dit alles in domoticz kunnen meten en regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Flippke Zeker voor het weerstation buiten zou ik de DHT22 niet als serieuze optie zien.

Is het overigens wel handig om sensoren van drie kamers op 1 D1 aan te willen sluiten? Dat wordt behoorlijk wat kabels trekken (en lange kabels leveren soms ook weer problemen op). Waarom niet elke kamer een eigen ESP8266 met bijbehorende sensoren? Een D1 mini en BME280 kost je €5 per kamer als je het op AliExpress bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippke
@Gizz daar heb je ook een punt, meer de vraag of het zou kunnen, kan redelijk centraal alles maken, valt dan weer mee met kabel lengte. De bme280 zou wel een goed idee dan zijn, maar wat is het verschil met de bmp280?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De BME280 meet luchtdruk, temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. De BMP280 alleen luchtdruk en temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 11:55
Flippke schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:39:
De bme280 zou wel een goed idee dan zijn, maar wat is het verschil met de bmp280?
Tip: Op de bekende Chinese sites wordt soms in de omschrijving de BME280 aangeboden terwijl ze op het plaatje de goedkopere BMP280 laten zien. Mag jij raden wat je in zo'n geval daadwerkelijk krijgt.

Goed kijken voorkomt teleurstelling. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Kc3TGTkV/jnMkxKy.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Helemaal niemand die een ILI9341 heeft draaien icm MicroPython en een ESP board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Mijn vader heeft een boomgaard als hobby. Hij heeft een bronpomp (40m onder de grond) waarmee hij water oppompt. Op de pomp is nu direct een slang aangesloten.

Hij is bezig met het bouwen van een wateropslagtank (6 meter diameter, 1.5 meter hoog). De tank zal door de bronpomp gevuld worden, maar zodra de tank vol is moet de bronpomp uit (en weer aan als het waterniveau te laag wordt).

Het mag allemaal niet teveel kosten, want hobby :) en ik vind het ontzettend gaaf om hem hierbij te helpen.

Wat is een geschikte sensor om het waterniveau te meten?

Ik dacht zelf aan een HC-SR04, maar de sensor zal nat worden (spetteren) waardoor het allemaal niet meer goed zal werken. Andere betaalbare oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@c-nan Mijn eerste ideeën:
  1. Werken met een vlotterschakelaar. Vlotter drijft: knopje wordt ingedrukt
  2. Met een capacitieve sensor meten of deze in het water hangt of niet. Doordat hij capacitief is heb je geen last van corrosie op je elektroden.
edit: nog een keer goed je casus gelezen, met de capacitieve sensor wordt natuurlijk wel lastig om het lage niveau te meten, want die zou dan een groot deel van de tijd (als het water boven het minimale niveau ligt) geheel onder water staan.

edit 2: ultrasone sensoren zijn er ook in waterdichte variant. Misschien is dat het handigst én nauwkeurigst :)

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 20-07-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
@c-nan simpelste optie is zoals @Gizz al noemt met een vlotterschakelaar, ik zou dan wel voor zowel hoog niveau als laag niveau een gebruiken met eventueel een derde als beveiliging om overstroming te voorkomen in geval van een fout.
Als je precies je waterniveau wilt meten kan je dit ook met een druksensor doen, maar de waterdichte ultrasone sensor is de makkelijkste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:03
@c-nan Als alternatief kan je ook deze proberen(Let op: Is een ALI link)
Dir heeft een vol en leeg melding en is misschien wat je zoekt. Een ultrasone sensor kan ook, maar is wel wat omslachiger en meer storingsgevoelig denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
@Gizz Een capacitieve sensor wordt inderdaad moeilijk. Thanks voor je link naar de waterdichte ultrasoon sensor, maar ook daar gaan spetters op komen, waardoor hij niets meer kan uitzenden denk ik? Zal direct weerkaatsen door de spetter op de sensor?

@Vuikie Thanks. Volgens mij sluit je die aan op 230V?

Misschien maar voor een mechanische oplossing gaan.. ik zoek verder :) thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Laatst online: 16:03
c-nan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:50:
@Gizz Een capacitieve sensor wordt inderdaad moeilijk. Thanks voor je link naar de waterdichte ultrasoon sensor, maar ook daar gaan spetters op komen, waardoor hij niets meer kan uitzenden denk ik? Zal direct weerkaatsen door de spetter op de sensor?

@Vuikie Thanks. Volgens mij sluit je die aan op 230V?

Misschien maar voor een mechanische oplossing gaan.. ik zoek verder :) thanks!
Max. Schakelspanning: 240 V AC

;)

*Edit* Als je in de beschrijving kijkt zie je dat deze dmv. een reed contact werkt, dus deze schakelen ook gewoon 3.3V, 5V,24V of wat jij nodig hebt.
Dit IS dus een mechanische oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door Vuikie op 20-07-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ik heb hier recentelijk het Ziggo modem in bridge laten zetten, een UniFi Security Gateway geïnstalleerd en via een UniFi Switch drie Accespoints voor Wifi. De USG heb ik naar dezelfde IP reeks gezet als het oorspronkelijke Ziggo modem (nou eigenlijk de oude KPN IP reeks van voor Ziggo). Pi 3b+, OTGW, Youless en Hue bridge bedraad met vaste IP adressen werkt allemaal.

Het lukt alleen met geen mogelijkheid meer om mijn ESP8266 NodeMCU v3's in het netwerk te krijgen. Wanneer ik bij de WiFi verbindingsmogelijkheden kijk zie ik er wel een aantal in AP modus, maar ik kom er met geen mogelijkheid meer in. Wachtwoord dat ik gebruik is 100% juist. Het enige wat ik kan bedenken is dat alle ESP's zoeken naar de Oude WiFi netwerknaam. Het 2,4 GHz heeft van de USG een toevoeging gekregen die ik niet kan verwijderen. Op alle ESP's draait ESPEasy.

Iemand enig idee hoe ik de ESP's toch weer kan benaderen om de netwerk naam aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 23:44

SebasFM

BOFH

Copitano schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 01:18:.
Iemand enig idee hoe ik de ESP's toch weer kan benaderen om de netwerk naam aan te passen?
Gooit ESPeasy niet een wifi hotspot in de lucht waarmee je kan connecten als de ESP zelf niet kan verbinden met wifi? Als je dan verbonden bent kan je naar 192.168.4.1 surfen.

Anders kan je proberen de hotspot van je telefoon de naam mee te geven van je oude router en via die manier er bij te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

SebasFM schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 01:34:
[...]

Gooit ESPeasy niet een wifi hotspot in de lucht waarmee je kan connecten als de ESP zelf niet kan verbinden met wifi? Als je dan verbonden bent kan je naar 192.168.4.1 surfen.

Anders kan je proberen de hotspot van je telefoon de naam mee te geven van je oude router en via die manier er bij te komen?
Dat is me wonderwel inmiddels met de eerste manier met een van de 20 die ik heb hangen gelukt. Netwerknaam aangepaste en hij komt ook weer door in domoticz. Bij de andere wil het maar niet lukken er in te komen. Ik krijg steeds [code]Kan geen verbinding maken met dit netwerk'
Tweede methode ga ik morgen eens proberen.
Misschien is er nog een derde manier: Ik had in de oude situatie een TP-Link PLC netwerkje. Daarin werden de meeste nog wel herkend. Ga die er morgen ook nog eens in hangen en kijken of het dan wel lukt zodat ik de netwerknaam goed kan zetten een voor een.

EDIT: Derde manier is voor 19 van de 20 ESP's gelukt. Alleen de laatste blijft hardnekkig roepen dat het wachtwoord fout is. Die zie ik dus wel in de lijst met Wifi netwerken. Ik weet 100% zeker dat ik het juiste wachtwoord gebruik. Is er een manier om een wachtwoord in een ESP te wijzigen zonder dat je toegang hebt, of is dan de enige oplossing opnieuw flashen en opbouwen?

[ Voor 29% gewijzigd door Copitano op 22-07-2020 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Copitano schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 02:03:
[...]

Dat is me wonderwel inmiddels met de eerste manier met een van de 20 die ik heb hangen gelukt. Netwerknaam aangepaste en hij komt ook weer door in domoticz. Bij de andere wil het maar niet lukken er in te komen. Ik krijg steeds [code]Kan geen verbinding maken met dit netwerk'
Tweede methode ga ik morgen eens proberen.
Misschien is er nog een derde manier: Ik had in de oude situatie een TP-Link PLC netwerkje. Daarin werden de meeste nog wel herkend. Ga die er morgen ook nog eens in hangen en kijken of het dan wel lukt zodat ik de netwerknaam goed kan zetten een voor een.

EDIT: Derde manier is voor 19 van de 20 ESP's gelukt. Alleen de laatste blijft hardnekkig roepen dat het wachtwoord fout is. Die zie ik dus wel in de lijst met Wifi netwerken. Ik weet 100% zeker dat ik het juiste wachtwoord gebruik. Is er een manier om een wachtwoord in een ESP te wijzigen zonder dat je toegang hebt, of is dan de enige oplossing opnieuw flashen en opbouwen?
Via de seriele interface (via USB) kun je commando's geven. Het commando password is denk ik wat je zoekt. Hier de lijst met commando's. Com poort achterhalen in bijvoorbeeld device manager en dan verbinden op 115200 als baud rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

tsjoender schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Via de seriele interface (via USB) kun je commando's geven. Het commando password is denk ik wat je zoekt. Hier de lijst met commando's. Com poort achterhalen in bijvoorbeeld device manager en dan verbinden op 115200 als baud rate.
Thx. Dat ga ik dan eerst proberen. Ding zit op een rot plek om te demonteren, maar de usb poort moet ik met een beetje goede wil wel bij kunnen komen denk ik.

EDIT: Ik zie meer nuttige commando's waar ik de configuratie volgens mij dan ook kan wijzigen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 22-07-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

tsjoender schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Hangt nu aan een USB kabel aan mijn laptop, COM5, van 9600 naar 115200 gezet.
Nu in cmd, maar weet niet hoe nu verder? Ik bedoel hoe geef ik nu windows de juiste commando's?

EDIT: Opgelost! ESP er uit gesloopt, opnieuw geflashed en opgebouwd. Alles draait nu weer netjes *O*

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 23-07-2020 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@Copitano via Putty en dan kiezen voor serial console; standaard kan dat niet via Windows. Dat is veruit de makkelijkste.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik heb recent een paar esp8266 esp-01s modules en een usb serial adapter gekocht. Wellicht een domme vraag maar als ik dit inplug moet de esp module dan een ledje laten oplichten of hoe weet ik dat de esp-01s module werkt? Bij beide modules gaat niks branden en er is geen output op serial (de usb-uart (CH340) zie ik wel als com poort en heb al met/zonder driver getest onder W10). Ik las ergens dat er een rode led op een esp-01s zou zitten indien er spanning op staat.

Heb mijn ftdi (3v/5v) module bijna binnen dus zal het dan eens op een breadboard bouwen om firmware te flashen. Thx, ik zal hier nog wel eens terug komen denk ik ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 23:43
Misschien handig als je laat zien wat je precies gekocht hebt (foto en/of linkje) en hoe je e.e.a. Hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik heb zeg maar dit setje:

Afbeeldingslocatie: https://imgaz3.staticbg.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/FB/61/61eb5b5b-e0db-41ee-9c47-62bc39425cf4.JPG

Echter zie ik nu dat de RVT Capacitor ontbreekt. Dat zal niet helpen 8)7 Gekke Chinezen.... Ik wacht wel even op de FTDI en zet het zaakje op een breadboard.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 20:59
sh4d0wman schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:48:
Ik heb zeg maar dit setje:

[Afbeelding]

Echter zie ik nu dat de RVT Capacitor ontbreekt. Dat zal niet helpen 8)7 Gekke Chinezen.... Ik wacht wel even op de FTDI en zet het zaakje op een breadboard.
Welke baudrate gebruik je? Je zou meteen output moeten zien. Heb je de module wel goed om erin gedaan? Als je pc de COM-poort detecteert dan werkt het zaakje.

Eigenlijk kun je deze modules meteen skippen. Of je moet er een specifieke functie voor hebben waarvoor deze dingen handiger zijn. Het makkelijkste is simpelweg een Wemos of Nodemcu. Geen gedoe meer met serial adapters, meer pinouts en meer tutorials..

[ Voor 10% gewijzigd door Lennyz op 25-07-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

iMars

Full time prutser

Is er hier iemand die ervaring heeft met ESP32 icm sqlite3 en sd-kaartjes?

Ik heb weer een ideetje in mijn hoofd spelen, en wil eigenlijk data weg kunnen schrijven in een locale database. Het gaat voornamelijk om data weg te schrijven en af en toe uit te kunnen lezen. Sowieso zat ik aan een buffer te denken, dat er maar eens in de zoveel tijd naar sd/sql wordt weg geschreven. Dus bijvoorbeeld om de 100 metingen. Als er dan wat gebeurd, ben je alleen de laatste max 100 metingen kwijt en is niet gelijk de database corrupt...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
iMars schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:16:
Is er hier iemand die ervaring heeft met ESP32 icm sqlite3 en sd-kaartjes?

Ik heb weer een ideetje in mijn hoofd spelen, en wil eigenlijk data weg kunnen schrijven in een locale database. Het gaat voornamelijk om data weg te schrijven en af en toe uit te kunnen lezen. Sowieso zat ik aan een buffer te denken, dat er maar eens in de zoveel tijd naar sd/sql wordt weg geschreven. Dus bijvoorbeeld om de 100 metingen. Als er dan wat gebeurd, ben je alleen de laatste max 100 metingen kwijt en is niet gelijk de database corrupt...
Waarom stuur je de data niet met MQTT de bus op en vangt ze daarna op met een robuuster systeem? Ik zou geen persistence creëren op een ESP.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

cville schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:32:
[...]

Waarom stuur je de data niet met MQTT de bus op en vangt ze daarna op met een robuuster systeem? Ik zou geen persistence creëren op een ESP.
I know, maar dat is dus wat ik nodig heb... Heb een hersenspinsel en daarvoor heb ik een simpel database nodig om tzt local een grafiek te kunnen genereren. Dit zal niet aan het internet hangen, vandaar geen extern dbase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
iMars schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:35:
[...]

I know, maar dat is dus wat ik nodig heb... Heb een hersenspinsel en daarvoor heb ik een simpel database nodig om tzt local een grafiek te kunnen genereren. Dit zal niet aan het internet hangen, vandaar geen extern dbase.
Zelfs niet aan je interne netwerk?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

cville schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:36:
[...]

Zelfs niet aan je interne netwerk?
Hahaha, het is nog een hersenspinsel, maar het komt op een plek waar geen netwerk is ;-)
Als het een no-go is, houdt het sowieso op, maar ik lees dat er sqlite3 libraries zijn dus ik dacht, laat ik het proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Kun je het niet makkelijker aan een file de logs appenden? Wellicht in csv formaat als het om meerdere datapoints gaat. Ik kan me voorstellen dat sqlite wat zwaar/overkill is voor zo'n microcontroller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Luc45 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:49:
Kun je het niet makkelijker aan een file de logs appenden? Wellicht in csv formaat als het om meerdere datapoints gaat. Ik kan me voorstellen dat sqlite wat zwaar/overkill is voor zo'n microcontroller
Is natuurlijk ook een idee. Ik wil meerdere waardes loggen en dat met een web interface kunnen uitlezen. Ik denk dat het om 1.00.000 tot 1.000.000 metingen gaan wat ik in een grafiek wil kunnen uitlezen.

Iets in de trant van dit: https://circuits4you.com/...ng-with-real-time-graphs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:50:
Kwam via een Hackaday wasmachine notificatie project een non-invasive AC current sensor tegen: https://moderndevice.com/product/current-sensor/

Normaal moet je zo’n current clamp om de fase draad doen meen ik, wat inhoudt dat je het snoer moet beschadigen. Qua garantie is dat niet zo handig. Je kunt er ook een Sonoff POW of tussenstekker tussenin zetten, maar met hoge vermogens ben ik daar persoonlijk niet zo happig op i.v.m. het risico op brand.

Deze sensor heeft dat dus niet. Gewoon met tie-rips aan het snoer bevestigen en klaar.

[Afbeelding]

De sensor kost $16. Het is nu wachten tot onze vrienden bij AliExpress dit namaken? :p
Ben benieuwd wat de kosten aan componenten zijn. De pcb's zelf kosten natuurlijk geen drol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Lennyz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Welke baudrate gebruik je? Je zou meteen output moeten zien. Heb je de module wel goed om erin gedaan? Als je pc de COM-poort detecteert dan werkt het zaakje.

Eigenlijk kun je deze modules meteen skippen. Of je moet er een specifieke functie voor hebben waarvoor deze dingen handiger zijn. Het makkelijkste is simpelweg een Wemos of Nodemcu. Geen gedoe meer met serial adapters, meer pinouts en meer tutorials..
Hij zat er in zoals dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://makeradvisor.com/wp-content/uploads/2020/05/ESP8266-ESP-01-USB-Serial-Programmer-CH340-Chip-Fixed-Programming-Issue-1024x576.jpg

Baudrate op 115200 welke ook zo zichtbaar was op de COM poort van de UART module (in Windows Device Manager) en getest met hmm wat is die andere 9600 oid.

Ik wilde de usb-serial alleen even gebruiken om te kijken of de ESP module werkt. Voor programmeren moet je er eerst een paar knopjes op solderen. Omdat ik niks te zien krijg vroeg ik mij vervolgens af of er wellicht een ledje moet branden op de ESP module. Nu weet ik namelijk nog niet of de modules dood zijn of dat ik iets verkeerd doe.

Ja ik had liever een alles in 1 bordje maar die waren uitverkocht. Ik dacht dat ik dit ook wel aan de praat zou krijgen :P Tevens heb ik 1 project waarbij deze module net past samen met een 3v step down converter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuneAgent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 23:39
Voor deze ESP-01 bordjes zijn er ook handig programmer https://www.hobbyelectron...-esp8266-esp-01-ch340g-2/ (anders zoeken op 'open smart esp-01 programmer)
Deze heeft tenminste een schakelaar die je kan omzetten en dus geen gekloot met knopjes indrukken tijdens het opstarten.

Er zijn meerdere soorten ESP-01 bordjes in omloop, de een heeft een power led en de andere niet. Sommige hebben ook een afwijkende 'puya' memory chip die soms problemen kan geven met het gebruik van het 'file systeem'

Verder zijn het handig kleine bordjes als je alleen wifi nodig hebt en verder niet veel meer.

Mark
sh4d0wman schreef op zondag 26 juli 2020 @ 06:51:
[...]

[Afbeelding]

Baudrate op 115200 welke ook zo zichtbaar was op de COM poort van de UART module (in Windows Device Manager) en getest met hmm wat is die andere 9600 oid.

Ik wilde de usb-serial alleen even gebruiken om te kijken of de ESP module werkt. Voor programmeren moet je er eerst een paar knopjes op solderen. Omdat ik niks te zien krijg vroeg ik mij vervolgens af of er wellicht een ledje moet branden op de ESP module. Nu weet ik namelijk nog niet of de modules dood zijn of dat ik iets verkeerd doe.

Ja ik had liever een alles in 1 bordje maar die waren uitverkocht. Ik dacht dat ik dit ook wel aan de praat zou krijgen :P Tevens heb ik 1 project waarbij deze module net past samen met een 3v step down converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:15
[...]

[Afbeelding]

Heel simpel, voordat je die dingen kunt programmeren, moet je bij het opstarten IO0 aan GND leggen. Even dus op het programmeer printje 2 draadjes solderen met schakelaartje ertussen.

Dan kun je even blink erop zetten om te kijken of ie werkt. Hier nog even wat uitleg:

https://www.instructables...ard-Adapter-Modification/

[ Voor 3% gewijzigd door SkiFan op 26-07-2020 22:33 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

DuneAgent schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:40:
Voor deze ESP-01 bordjes zijn er ook handig programmer https://www.hobbyelectron...-esp8266-esp-01-ch340g-2/ (anders zoeken op 'open smart esp-01 programmer)
Ik heb beide ESP-01S modules aan een Arduino Uno gehangen volgens diverse handleidingen. B.v.: http://www.teomaragakis.c...sp8266-to-an-arduino-uno/
(op mijn module heet CH_PD trouwens anders, EN, maar zou op dezelfde manier aangesloten moeten zijn)

De COM-poort is zichtbaar, Arduino ingesteld op "Generic 8266 module" en een 8266 sketch gekozen uit de defaults "CheckFlashConfig"

Echter krijg ik hier ook helemaal niks mee:
Arduino -> Tools -> Serial Monitor -> AT command geeft niks terug.

Tegen beter weten in compilen en uploaden: esptool.FatalError: Failed to connect to ESP8266: Timed out waiting for packet header.

Morgen eens kijken of een ander type module het wel doet. Er ligt nog een ESP-12e maar ben er voor vandaag wel weer even klaar mee. :/

@ r_bleumer: "IO0 aan GND leggen" heb ik ook al gedaan maar geen resultaat,

edit: jeeuuhh, het is gelukt met de volgende tutorials: YouTube: Easy way to program an ESP8266 en https://github.com/esp8266/Arduino/issues/6336

Flashen / connecten lukt niet altijd in 1 keer. Soms moet ik de Uno enkele keren unpluggen voordat het werkt. Daarna flashen en de juiste gpio kabel er uit halen en kort even rst bij gnd er in rammen op het breadboard. Voelt allemaal een beetje houtje toutje maar ik kan weer verder 8)

[ Voor 20% gewijzigd door sh4d0wman op 27-07-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:31
Weet iemand hier toevallig waar ik dit soort zelfklevende voetjes voor de Lolin d32/ wemos d1 mini kan vinden? De diameter van de montagegaten van deze bordjes is volgens mij 2 mm. Maar kleiner dan 3,2 mm (de maat van het montagegat van oa Arduino's) kan ik nergens vinden. Niet op Conrad, niet op Ali en via Google kom ik ze ook niet tegen.

Of heeft men hier een andere goede tip om de bordjes vast te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

imdos schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:12:
@Copitano via Putty en dan kiezen voor serial console; standaard kan dat niet via Windows. Dat is veruit de makkelijkste.
Heb uiteindelijk één ESP uitgebouwd en opnieuw geflashed en opgebouwd. Dat ging sneller dan alle andere truc's. Ding was gewoon niet meer te bereiken. Alles draait weer. Heb nu alleen een probleem met mijn fijnstofmeter (SDS011) Die gaf ineens alleen nog maar de 2.5 fractie door naar domoticz. Als ik op de ESP zelf kijk geeft hij wel netjes voor zowel de 2.5 als de 10 fractie waardes. Ik gebruik de volgende rules:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
On System#Boot do //This will happen at boot ESP8266
   timerSet,1,30  //Set and start timer 1 at 30 seconds
endon

On Rules#Timer=1 do   //When the timer 1 is up:
SendToHTTP 192.168.xxx.xxx,xxxx,/json.htm?type=param=udevice&idx=302&nvalue=[Fijnstof_SDS011#PM25] //Send the PM25 data to Domoticz
SendToHTTP 192.168.xxx.xxx,xxxx,/json.htm?type=param=udevice&idx=303&nvalue=[Fijnstof_SDS011#PM10] //Send the PM10 data to Domoticz
   timerSet,1,60               //Set the next cycle at 60 seconds 
endon

Het vinkje bij 'Send to Controller' onder device staat uit. Fijnstof_SDS011 is de naam van het device.
In het log zie ik dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyUGINr6EJMaNAqiNJUALIA7zhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5qCp2RamVlbxgqvuo5KSLWv.jpg?f=fotoalbum_large
Heeft altijd goed gewerkt maar geeft geen gegevens meer door.
Heb dit er al over gevonden, maar heeft in mijn geval dus geen resultaat.
Ook het weghalen van 'command&' helpt niet :?
Wie het weet mag het zeggen. Ik zie even niet meer wat ik hier niet goed doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ik zoek eigenlijk een goede 12v en 5v voeding met heel wat amps voor led aansturing. Iemand suggesties? De ESP kan wel op 5v.

Wat ik dacht, ik pak gewoon een oude laptop adapter en doe dan een step down naar 5v?

[ Voor 26% gewijzigd door xzaz op 28-07-2020 07:32 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Oude ATX voeding? Groene draad even verbinden met GND en hij springt aan. Beetje voeding doet al gauw 10-15A op 5V en 12V rails.

Laptop adapter (of router o.i.d.) met stepdown kan ook inderdaad. Wel even opletten op de koeling van de stepdown. Die dingen worden vaak ook groots geadverteerd qua vermogen, maar over het algemeen zit er geen koelblokje op en dan worden ze al gauw heel warm bij hogere vermogens.

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2020 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoeveel vermogen heb je nodig? Voor €11 heb je een zeer zuinige, betrouwbare en veilige tweedehands 62.5A servervoeding. Voor €16 krijg je 100A. Is dat genoeg? :P

Meer uitleg:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
@ThinkPad @Gizz
Thanks, ik heb een ATX gepakt die ik nog had liggen. Leds geven nu veel mooiere kleuren in combinatie met https://esphome.io/components/power_supply.html is het prima. Ik had liever passief gehad maar op deze manier in ieder geen DC problemen meer.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Gizz Jij ook geen idee wat ik fout doe? https://gathering.tweaker...message/63219030#63219030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

[Afbeelding]

Ik liep hier de eerste keer ook op vast. Bleek dat je een draadbruggetje moet maken tussen 2 pinnen om hem te flashen. Heb dun draad genomen en dat in de pinsocket gestoken, daarna de ESP er in.

Edit: ah gelukkig was die oplossing al voorbij gekomen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb de post doorgekeken maar zie ook niet direct waar het mis gaat. Zelf doe ik niks met rules in ESPEasy, omdat ik alles via MQTT push, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Wat dingen die je zou kunnen proberen:
  • Zowel je ESP als Domoticz rebooten
  • Even de PM2.5 niet sturen en je alleen op PM10 richten. Doet de PM10 het dan wel?
  • Als je in je rules eerst PM10 stuurt en dan pas PM2.5. Doet de PM10 het dan wel?
  • IDX dubbelchecken (heb je vast al 100x gedaan ;) )
  • Een nieuwe verse generic counter aanmaken en het daarmee proberen.
  • Laat ESPEasy afronden, stuur integers (gehele getallen) i.p.v. floats (kommagetallen). De SDS011 heeft een onnauwkeurigheid van meerdere ppm, dus die waardes achter de komma zeggen al helemaal niks.
Wat meer werk, maar wellicht de moeite waard als je er echt niet uit blijft komen:
  • Andere ESPEasy build proberen (een nieuwere of oudere versie) <- zeker omdat het probleem is ontstaan na het opnieuw flashen, iets wat je vast met een andere build dan voorheen hebt gedaan
  • Overstappen naar MQTT (al dan niet met iets als Node-RED als intermediair)
  • Overstappen naar andere firmware (bv. Tasmota waar je direct de IDX'en in kunt vullen, mits je MQTT aan hebt staan in Domoticz)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 29-07-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Gizz schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Ik heb de post doorgekeken maar zie ook niet direct waar het mis gaat. Zelf doe ik niks met rules in ESPEasy, omdat ik alles via MQTT push, dus daar heb ik geen ervaring mee.

• Even de PM2.5 niet sturen en je alleen op PM10 richten. Doet de PM10 het dan wel?
  • Als je in je rules eerst PM10 stuurt en dan pas PM2.5. Doet de PM10 het dan wel?
  • Laat ESPEasy afronden, stuur integers (gehele getallen) i.p.v. floats (kommagetallen). De SDS011 heeft een onnauwkeurigheid van meerdere ppm, dus die waardes achter de komma zeggen al helemaal niks.
Wat meer werk, maar wellicht de moeite waard als je er echt niet uit blijft komen:
  • Andere ESPEasy build proberen (een nieuwere of oudere versie) <- zeker omdat het probleem is ontstaan na het opnieuw flashen, iets wat je vast met een andere build dan voorheen hebt gedaan
  • Overstappen naar andere firmware (bv. Tasmota waar je direct de IDX'en in kunt vullen, mits je MQTT aan hebt staan in Domoticz)
Een aantal dingen had ik al geprobeerd, maar er staan een flink aantal tips in waar ik nog niet aan gedacht had. Ik ga er mee aan de slag d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:16

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Iemand een idee? Ik heb EspHome met een SI1145 middels I2C aangesloten. Ik heb exact hetzelfde issue met ESPHome als in dit issue. Echter heb ik de suggesties toegepast, maar geen resultaat.
Mijn adafruit library wordt geladen alsmede ook de SI1145.h, maar de sensor data is leeg.
Esphome code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto UV_sensor = new SI1145_sensor();
      App.register_component(UV_sensor);
      return {UV_sensor->visible_sensor, UV_sensor->ir_sensor, UV_sensor->uvindex_sensor};

sensors:
    - name: "Visible Light"
    - name: "IR Light"
    - name: "UV Index"

Ik zie in de logging wel:
[i][i2c:040]: Found i2c device at address 0x60
Dus de hardware wordt gevonden. Lijkt tocht een software matig issue.

Edit: ik denk tegen deze bug aan te lopen. nog ff verder testen :P

[ Voor 10% gewijzigd door martinvdm op 29-07-2020 20:34 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Gizz schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Opgelost, het loopt weer. Vraag me niet hoe, maar dit zijn de huidige rules die ik nu gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
On System#Boot do //This will happen at boot ESP8266
   timerSet,1,30  //Set and start timer 1 at 30 seconds
endon

On Rules#Timer=1 do   //When the timer 1 is up:
SendToHTTP 192.168.2.36,8080,/json.htm?type=command&param=udevice&idx=302&nvalue=0&svalue=[SDS011#PM25] //Send the PM25 data to Domoticz
SendToHTTP 192.168.2.36,8080,/json.htm?type=command&param=udevice&idx=303&nvalue=0&svalue=[SDS011#PM10] //Send the PM10 data to Domoticz
   timerSet,1,60               //Set the next cycle at 60 seconds 
endon
Volgens mij precies zoals ik begon :? Misschien toch oorspronkelijk ergens een code gekopieerd met een foutje er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Noob op ESP gebied hier, maar kan iemand me wijzen naar de manier om dit :

https://github.com/runningtoy/InkBird_BLE2MQTT ( of enig andere gitrepo )
te 'vertalen' / 'bewerken' naar een 'daadwerkelijke' 8266/esp32 ?

vanuit het topic al diverse links gevolgd ( randomnerdtutorials/hacker.io/instructables ) maar krijg het niet echt gevonden.

Er hoeft geen A-Z knip en plaklijstje te zijn, maar vooralsnog krijg ik het niet begonnen om te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01
Ik heb hier een 4 tal sonoff basics welke geflasht zijn met tasmota.
Werken al maanden prima maar ik had gisteren een stroomstoring thuis waardoor mijn modem router en accespoints een poos stroomloos waren.

Nu werken al mijn WiFi apparaten weer prima behalve alle sonoffs .
Ze blijven knipperen dat ze geen WiFi verbinding kunnen maken.(ook na diversen malen de stroom van de sonoffs afgehaald te hebben).

Er is niets veranderd aan het WiFi netwerk.
Iemand een idee?
Opnieuw flashen kan wel maar is natuurlijk wel erg raar na alleen korte stroom onderbreking van alleen het WiFi accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ComTech schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:50:
Ik heb hier een 4 tal sonoff basics welke geflasht zijn met tasmota.
Werken al maanden prima maar ik had gisteren een stroomstoring thuis waardoor mijn modem router en accespoints een poos stroomloos waren.

Nu werken al mijn WiFi apparaten weer prima behalve alle sonoffs .
Ze blijven knipperen dat ze geen WiFi verbinding kunnen maken.(ook na diversen malen de stroom van de sonoffs afgehaald te hebben).

Er is niets veranderd aan het WiFi netwerk.
Iemand een idee?
Opnieuw flashen kan wel maar is natuurlijk wel erg raar na alleen korte stroom onderbreking van alleen het WiFi accespoint.
Misschien vast ip-adres gegeven aan de sonoffs en is het interne netwerk toch van ip-range gewijzigd door de storing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

FreshMaker schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:32:
Noob op ESP gebied hier, maar kan iemand me wijzen naar de manier om dit :

https://github.com/runningtoy/InkBird_BLE2MQTT ( of enig andere gitrepo )
te 'vertalen' / 'bewerken' naar een 'daadwerkelijke' 8266/esp32 ?
Installeer Visual Code Studio, voeg platformIO als extension toe. Zie ook deze guide. Of mijn post uit januari.

Download van github als zipje het project waarmee je aan de slag wil gaan en unzip de files ergens. In VCS, in het tabblad platform IO, druk je op open project en kies je de uitgepakte map (zorg dat je het bestandje platformio.ini ziet in de map, dan zit je op de juiste plek in de map).

(pas eventueel dingen aan in de codes)

Sluit je ESP aan en druk onderin VCS op het pijltje naar rechts (upload). De firmware wordt dan gebuild en vervolgens op de ESP geschreven.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 02-08-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@Gizz
Dat gaat me vast lukken ...
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Iemand hier toevallig een wind snelheid en richting meter in gebruik aan een ESP?
In de ESPHome documentatie zie ik dat de TX20/23 ondersteund wordt, maar die lijkt nergens meer verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb hier op het balkon een projectje draaien om wat weer sensoren uit te lezen.
Voorheen draaide dat op een esp8266 met de LiFePo4 battrij en solarpanel oplossing uit deze vlog/blog: https://bitluni.net/solar-powered-weather-station

Ik heb dit "geupgrade" naar een esp32 (een ESP32 Minikit, zelfde formaat min of meer als een Wemos D1 Mini) met een CN3791 MPPT Solar Panel Voltage Regulator en een lipo accu.
Maar ik besef me nu pas eigenlijk dat de output van die voltage regulator naar de 4.2 V gaat. Ik heb, om "kostbare" energie te besparen de batterij en VR direct op de 3.3V pin van de ESP32 aangesloten, om zo het VR circuit op het bordje te omzeilen. Ik kan alleen geen duidelijkheid vinden of dat ik volgende week mijn EPS32 moet vervangen, of dat dit wel langere tijd blijft werken. Heeft iemand een idee?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kan iemand met mij meedenken? Na een paar uur zelf klooien ben ik nog geen stap verder :P

Ik probeer mijn Eastron SDM120M energiemeter uit te lezen via modbus. Onderdelen:

Eastron SDM120M
MAX485 converter
Lolin Wemos D32

Momenteel aangesloten op deze wijze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMPuDdyxQxvoepcH11GdiZLIsAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RBvvORMyttGMfMA0f5VoViT.png?f=fotoalbum_large

Firmware: ESPEasy met daarin de module Energy (AC) - Eastron SDM120C/220T/230/630 geladen. Instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHx9Ht9qsGN9sM5vhYyl1dOtW48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Odh1IqhluKQrmTiv102qSBn5.png?f=fotoalbum_large
Het adres 1 en de baudrate van 9600 komen uiteraard overeen met de instellingen van de SDM120.

Wat ik ook probeer, er komt geen data in ESPEasy tevoorschijn. Allers blijft op NaN staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jJdh84D7lygtMo2HlTTRtVLn60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCymH6UkVvQHhooWL3IJbCKF.png?f=fotoalbum_large

Geprobeerd:
  • Aders van A en B omgedraaid
  • TX en RX omgedraaid
  • Converter gevoed met 5V ipv 3,3V (officieel lust hij alleen 5V, maar las veel berichten van mensen die hem zonder problemen met 3,3V voeden)
  • Zonder DE/RE aangesloten
Ik zie vast iets voor de hand liggends over het hoofd, maar ik kom er even niet uit. Zal wel de warmte zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 09:36
@Gizz : Pakt je 485 converter genoeg spanning? Op je Ali-E linkje staat dat ie 5V nodig heeft. Heb niet gecontroleerd of het IC dat ook daadwerkelijk nodig heeft, of dat ie op 3.3V ook kan werken.

Daarnaast: De TX en RX van de ESP, zijn dat de TX en RX die ook aangesloten zitten op de USB aansluiting? Met ESP8266's heb ik de ervaring dat daar ook problemen door ontstaan. Je zou dan een tweede (of softserial) moeten proberen. Dit staat ook in het screenshot van ESP Easy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
@Gizz
Ik heb de gnd niet aangesloten op de kwh meter. Dus alleen A en B.
Heb je de serial port ook disabled staan in advanced settings.

[ Voor 194% gewijzigd door jobr op 06-08-2020 21:01 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 80 Laatste