Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
ComTech schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:25:
Welke versie van EspEasy kan ik het beste flashen op een ESP01S boardje?
Volgens deze pagina zou je 'gewoon' de normal-versie moeten gebruiken, bijvoorbeeld ESP_Easy_mega-20200426_normal_ESP8266_1M.bin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik wil een verzameling beginnen van alle (ok, zoveel mogelijk) chemische elementen, met een displaykast in de vorm van het periodiek systeem. Dat heeft op zich niet zoveel te maken met ESP microcontrollers, maar nadat ik dit zag wil ik dat ook zo maken.

Ik ben nu bezig met een "testobject", een kleine versie van de kast om te kijken of ik alle technieken onder de knie heb, voordat ik de fullsize versie bouw. Eergisteravond blies ik nog een ESP32 omdat ik slecht gesoldeerd had |:( , gisteravond heb ik het netter herbouwd (met een ESP8266 omdat mijn ESP32's op zijn), en na vanavond wat experimenteren met de code, heb ik nu dit:

De achterkant ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMkMfEFrZIS51Z1qlCdbLvLip1E=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCN7ZhX3UGBzjnDsPilJzBnt.jpg?f=fotoalbum_small

Het kastje bevat 10 WS2812 LED's, welke aangestuurd worden door een ESP8266 die micropython draait. De animaties zijn wat simpele stukjes script die ik geschreven heb om diverse manier van aansturen onder de knie te krijgen.

Als ik bedacht heb hoe ik de voorkant met acrylglas af ga dekken wordt het tijd om de fullsize versie te gaan bouwen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou in mijn productiemodel die achterkant iets strakker maken. Desnoods met wago kroonsteentjes die je verlijmt oid.

Wel leuk projectje! :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 23:22
Ik vind gesoldeerde draden toch strakker dan kroonsteentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
RoJan schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Volgens deze pagina zou je 'gewoon' de normal-versie moeten gebruiken, bijvoorbeeld ESP_Easy_mega-20200426_normal_ESP8266_1M.bin.
Ik heb er nu eindelijk één goed werkend met firmware ESP_Easy_mega_20200516_normal_ESP8266_1M.bin

Helaas werkt het maar bij één goed want heb een 2e geflasht en hier wéér dezelfde problemen.
Bijna niet te bereiken webinterface en pingen ook bijna onbereikbaar.
Ga kijken of ik nog een 3e heb liggen als die het wel goed doet kan het natuurlijk een brakke unit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

teaser schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:41:
Ik vind gesoldeerde draden toch strakker dan kroonsteentjes.
Ja maar werk het dan netjes weg. Met die 3/4-weg splitsingen lijkt netjes afwerken me lastiger.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
ComTech schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:25:
Welke versie van EspEasy kan ik het beste flashen op een ESP01S boardje?
Ik heb 2 van deze bordjes met dht11 sensoren en ik krijg ze niet goed werkend.
Ik kan maar met moeite in de webinterface of helemaal niet.
Voor de rest werken ze wel als ik ze geconfigureerd krijg dan wordt de sensorwaarde prima doorgegeven aan m'n domoticz.

Had een tijdje terug ook eens hier gevraagd en toen opperde iemand om een andere browser te gebruiken maar dat helpt ook niet.
Ik flash ze nu met ESP_Easy_mega-20200426_normal_ESP8266_1M.bin

Als ik andere ESP's gebruik (een Wemos D1 of een ESP12F) werkt het prima.
Ik wil graag de ESP01S gebruiken omdat ik een batterij gevoede sensor wil maken.

edit:
En heeft iemand ervaring met deep sleep van deze module?
In de documentatie heeft met het over dat je GPIO-16 met RST pin moet verbinden.
De esp01s heeft toch geen gpio16?
Ik gebruik de ESP in combinatie met dit bordje.
https://www.hobbyelectron...atuur-vochtigheidssensor/
Hier zit een LED op welke natuurlijk teveel stroom trekt voor batterijvoeding, wordt deze nou aangestuurd door de ESP zelf of kan je die gewoon het beste desolderen?
Zelf heb ik ook wel gehad dat de verbinding met Wifi erg beroerd was. Als ik dan teruggreep op een versie van een half jaar oud of ouder werkte het prima. Het is een beetje hit or miss welke versie goed werkt. De nieuwere versies gebruiken ook nieuwere cores en libraries welke niet allemaal even goed werken met (oudere?) ESP chips. Gewoon een aantal builds downloaden, flashen en kijken welke stabiel werkt.

De ESP01 heeft zeker ook een GPIO16, maar die is niet als een pin beschikbaar waar je zo een draadje op aansluit. Als je een beetje handig bent met solderen en een fijne punt hebt op de bout, dan kan je zelf een dun draadje op de ESP chip solderen. Gooi de zoekterm "ESP01 GPIO16" maar eens in Google Images dan zie je genoeg voorbeelden.

De powerled kun je prima desolderen. Maakt voor de werking verder niet uit en scheelt inderdaad in het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Boudewijn schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:49:
Ik zou in mijn productiemodel die achterkant iets strakker maken. Desnoods met wago kroonsteentjes die je verlijmt oid.
Oh dat is ook zeker de bedoeling. Dit ding is een 0.1-versie om te kijken of mijn houtwerk nauwkeurig genoeg is, hoe het uitkomt met lijmen, verven, e.d., hoe het werkt met de WS2812's, enz. Voor de fullsize versie* wordt het stroomverbruik van de LEDs aanzienlijk, 120 LEDs à max. 50 mA = 6 A @ 5V. Ik ben van plan een soort "bus" te maken van horizontale dikkere draden waar de de individuele LEDs dan aan vastgesoldeerd worden.
Wel leuk projectje! :)
Dat is het zeker. Mijn kinderen (6) lijken net zulke nerdjes te worden als ik, het verzamelen van alle elementen spreekt ze nu al aan :)

Sowieso is dit mijn eerste kennismaking met de WS2812 LEDs, en dat is echt leuk spul. Als je er naar googelt maken mensen daar echt mooie dingen mee.

* Ik had willen gaan voor vakjes van 10 x 10 cm maar dan wordt het ding 180 x 90 cm, best fors. Te fors, vond mijn vrouw ;). Na wat onderhandelen worden het vakjes van 7,5 x 7,5 cm, wat uikomt op een formaat van 135 x 68 cm.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 07-06-2020 14:35 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
JeroenH schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Voor de fullsize versie* wordt het stroomverbruik van de LEDs aanzienlijk, 120 LEDs à max. 50 mA = 6 A @ 5V.
Tof project! Bij zulke stromen zou je ook naar een 12 of 24V ledstrip kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39
Ik heb een projectje met 386 van die LED's: een rondje rondom het hele platfond; echt leuk speelgoed die WS2812's
Voor de voeding gebruik ik: https://www.conrad.nl/p/m...n-14-a-70-w-5-vdc-1439455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
JeroenH schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Oh dat is ook zeker de bedoeling. Dit ding is een 0.1-versie om te kijken of mijn houtwerk nauwkeurig genoeg is, hoe het uitkomt met lijmen, verven, e.d., hoe het werkt met de WS2812's, enz. Voor de fullsize versie* wordt het stroomverbruik van de LEDs aanzienlijk, 120 LEDs à max. 50 mA = 6 A @ 5V. Ik ben van plan een soort "bus" te maken van horizontale dikkere draden waar de de individuele LEDs dan aan vastgesoldeerd worden.

[...]

Dat is het zeker. Mijn kinderen (6) lijken net zulke nerdjes te worden als ik, het verzamelen van alle elementen spreekt ze nu al aan :)

Sowieso is dit mijn eerste kennismaking met de WS2812 LEDs, en dat is echt leuk spul. Als je er naar googelt maken mensen daar echt mooie dingen mee.

* Ik had willen gaan voor vakjes van 10 x 10 cm maar dan wordt het ding 180 x 90 cm, best fors. Te fors, vond mijn vrouw ;). Na wat onderhandelen worden het vakjes van 7,5 x 7,5 cm, wat uikomt op een formaat van 135 x 68 cm.
Mooi project ja, het max verbruik van een ws2812 is trouwens 60mA (20mA per kleur) wat je alleen met wit op volle kracht zult halen. In theorie zou je in jouw geval met een 3A telefoon of tablet voeding uit de voeten kunnen.
Voor je bus zou ik een koperen strip oid nemen, soldeert makkelijker en oogt ook strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Nu online
tsjoender schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Zelf heb ik ook wel gehad dat de verbinding met Wifi erg beroerd was. Als ik dan teruggreep op een versie van een half jaar oud of ouder werkte het prima. Het is een beetje hit or miss welke versie goed werkt. De nieuwere versies gebruiken ook nieuwere cores en libraries welke niet allemaal even goed werken met (oudere?) ESP chips. Gewoon een aantal builds downloaden, flashen en kijken welke stabiel werkt.
Dat is nu juist het gekke ik heb nu een versie gevonden die goed werkt op één module maar op de andere dus gewoon niet.
Het is ook alleen met de ESP01 modules dat ik daar problemen mee heb, diverse nodemcu esp12's en wemos bordjes heb ik nergens last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
JeroenH schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:58:
Ik wil een verzameling beginnen van alle (ok, zoveel mogelijk) chemische elementen, met een displaykast in de vorm van het periodiek systeem. Dat heeft op zich niet zoveel te maken met ESP microcontrollers, maar nadat ik dit zag wil ik dat ook zo maken.

Ik ben nu bezig met een "testobject", een kleine versie van de kast om te kijken of ik alle technieken onder de knie heb, voordat ik de fullsize versie bouw. Eergisteravond blies ik nog een ESP32 omdat ik slecht gesoldeerd had |:( , gisteravond heb ik het netter herbouwd (met een ESP8266 omdat mijn ESP32's op zijn), en na vanavond wat experimenteren met de code, heb ik nu dit:

[YouTube: Test article for periodic table element collection, to see if I can build the fullsize version.]

De achterkant ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Het kastje bevat 10 WS2812 LED's, welke aangestuurd worden door een ESP8266 die micropython draait. De animaties zijn wat simpele stukjes script die ik geschreven heb om diverse manier van aansturen onder de knie te krijgen.

Als ik bedacht heb hoe ik de voorkant met acrylglas af ga dekken wordt het tijd om de fullsize versie te gaan bouwen.
Over het verzamelen van alle elementen staat een hoofdstuk in het boek van Randall Munroe van xkcd. Redelijk wat elementen zijn bijzonder gevaarlijk. Maar ik snap je bedoeling wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Knappa schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:03:
Over het verzamelen van alle elementen staat een hoofdstuk in het boek van Randall Munroe van xkcd. Redelijk wat elementen zijn bijzonder gevaarlijk. Maar ik snap je bedoeling wel :)
Dat realiseer ik me terdege, en niet alleen omdat ik dat boek ook gelezen heb ;) Als de kast klaar is beginnen we eerst eens met de makkelijk toegankelijke en veilige elementen. Tegen de tijd dat we bij stoffen als witte fosfor, beryllium en de flink radioactieve stoffen e.d. aangekomen zijn gaan we wel eens goed nadenken over hoe ver we willen gaan. Voor de radioactieve elementen die praktisch onmogelijk zijn laat ik mijn broer radioactiviteits-logo's 3D-printen. Of ik zet een blokje uraniumerts neer met het idee dat het element in kwestie ergens in de vervalketen voorkomt ;) Maar dat is allemaal voor later.

Relevant voor dit topic is het gemak waarmee je met een ESP32/ESP8266 die WS2812 LEDs aanstuurt. Zeker met micropython-scripting (maar ongetwijfeld ook met Arduino) kun je redelijk eenvoudig best complexe dingen doen. Naast deze verlichting wil ik trouwens bij een paar elementen wat "actieve" dingen doen. Zo wil ik een blokje uraniumerts uitlichten met een UV-LED, dan gloeit het op, een kwikschakelaar bewegen met een servo, waarna een lampje aan/uit gaat, dat soort dingen. Ik ga in eerste instantie pushen hoe ver een ESP32 komt voordat ik over moet/wil schakelen naar iets als een Raspberry Pi.
AteGjalt schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:25:
Mooi project ja, het max verbruik van een ws2812 is trouwens 60mA (20mA per kleur) wat je alleen met wit op volle kracht zult halen. In theorie zou je in jouw geval met een 3A telefoon of tablet voeding uit de voeten kunnen.
In theorie kunnen 120 WS2812's samen dan 7,2 A trekken, en omdat ik net een paar dagen geleden een (spanningsregelaar van) een ESP32 in vlammen op zag gaan denk ik maar dat ik de netvoeding wat ruim dimensioneer ;) Ook handig als het er van komt om wat meer zaken toe te voegen zoals een RPi voor multimediacontent.
Voor je bus zou ik een koperen strip oid nemen, soldeert makkelijker en oogt ook strakker.
Aan zoiets zit ik voor de final version inderdaad te denken. Wel goed nadenken over afdekking en afzekeren, want de mogelijke maximale stromen zijn niet mals.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 07-06-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

iMars

Full time prutser

Baseje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:36:
Ik probeer mijn rolgordijnen te automatiseren middels een NEMA17 motor en een WEMOS D1 Mini,
Nu heb ik onderstaand project geprobeerd;
https://github.com/skylineboy20000/Roller-Blind-Nema17

Alleen krijg ik de motor nieteens draaiende,
Als ik deze file probeer komt de ESP netjes op en kan ik WIFI configureren alleen na configuratie blijft de ESP constant rebooten;
NEMA_roller_blind.ino

Met deze file krijg ik de ESP nieteens netjes op en blijft het lampje van de ESP ook uit;
motor_on_a_roller_blind-ws_060918_Working.ino

Iemand een idee of tijd om mee te denken/kijken?
Ik ben toevallig met hetzelfde bezig, alleen dan via esphome. Ik heb een printje gemaakt waar 1 wemos op kan die 2 drivers aan kan sturen. Dat werkt prima! Het is alleen een lange termijn project omdat ik in augustus pas m’n 3D printer krijg om onderdelen te printen.

Ik focus me nu op de electronica. Stappenmotor kan ik aansturen en werkt via Home Assistant. Nu nog een null-punt schakelaar maken zodat ie altijd weet waar is is (als de esp reset bijvoorbeeld).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
JeroenH schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:00:

In theorie kunnen 120 WS2812's samen dan 7,2 A trekken, en omdat ik net een paar dagen geleden een (spanningsregelaar van) een ESP32 in vlammen op zag gaan denk ik maar dat ik de netvoeding wat ruim dimensioneer ;) Ook handig als het er van komt om wat meer zaken toe te voegen zoals een RPi voor multimediacontent.
Het doorbranden van je spanningsregelaar op de esp32 komt door je manier van aansluiten (afgaande op je foto) die is niet gemaakt voor de stromen die je leds vragen, leds en esp moet je in parallel voeden.
Qua voeding hoef je niet perse af te zekeren de meeste voedingen hebben wel een interne beveiliging (MeanWell bijvoorbeeld). 5Vdc is een veilige spanning welke je gewoon aan kan raken, bij een kortsluiting kan het wel vonken, maar afdekken met ductape of elektrische tape is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Grrr. Ik heb een heel aantal Lolin Nodemcu's esp8266's in huis, die het allemaal prima doen met esphome, goede ontvangst, geen problemen.
Maar ... nu heb ik 1 nodemcu die het niet lekker doet, hij verliest regelmatig z'n verbinding en verandert de status dan binnen Hass in 'niet beschikbaar'. Met een d1 mini hetzelfde. Het lijkt dus aan de plaats van het ding te liggen, achter de plint in de keuken. Het (unifi, prima ding!) access point ligt niet eens zover weg, en ik heb al geëxperimenteerd met de plek (andere kant vaatwasser helpt niet).

Zou het helpen om een ESP32 te bestellen, of maken die gebruik van dezelfde Wifi chip/antenne? Of moet ik iets anders verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je hebt ook ESP's waar een externe antenne aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
-verkeerd topic-

[ Voor 95% gewijzigd door teaser op 08-06-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
koelkast schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:33:
Grrr. Ik heb een heel aantal Lolin Nodemcu's esp8266's in huis, die het allemaal prima doen met esphome, goede ontvangst, geen problemen.
Maar ... nu heb ik 1 nodemcu die het niet lekker doet, hij verliest regelmatig z'n verbinding en verandert de status dan binnen Hass in 'niet beschikbaar'. Met een d1 mini hetzelfde. Het lijkt dus aan de plaats van het ding te liggen, achter de plint in de keuken. Het (unifi, prima ding!) access point ligt niet eens zover weg, en ik heb al geëxperimenteerd met de plek (andere kant vaatwasser helpt niet).

Zou het helpen om een ESP32 te bestellen, of maken die gebruik van dezelfde Wifi chip/antenne? Of moet ik iets anders verzinnen?
Je kan zoals thinkpad zegt een esp met antenne kopen, maar je kan ook eens proberen of je met wat aluminiumfolie achter je esp het signaal wat kan versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07
Yoki1985 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:27:
[...]

OK dus jij zegt dat ik het beter op deze manier kan aansluiten:
[Afbeelding]

Dan ga ik dat dit weekend eens proberen...

Indien dat nog problemen geeft ga ik de tip van de 2.2K weerstantje ook eens proberen.

Tx all
Ik heb mijn bekabeling nu aangepast naar volgend schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2onxHcHhL3SlNTzMvGKuQomsyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CeLJF8kUKzAy6VX73F0Z1co0.png?f=user_large

Spijtig genoeg is mijn probleem hiermee nog niet opgelost. Ik heb wel gemerkt dat als ik enkel de linkse sensor aansluit dat deze blijft werken. Met alletwee of alleen de rechtse sensor heb ik problemen.
Volgende stap is dus een 2.2K resistor ertusen te plaatsen ipv 4.6K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:53
Weerstand verlagen of toch op zoek naar een slecht contact in het stuk naar de rechter sensor lijken dan inderdaad je twee opties te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
Yoki1985 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Ik heb mijn bekabeling nu aangepast naar volgend schema:

[Afbeelding]

Spijtig genoeg is mijn probleem hiermee nog niet opgelost. Ik heb wel gemerkt dat als ik enkel de linkse sensor aansluit dat deze blijft werken. Met alletwee of alleen de rechtse sensor heb ik problemen.
Volgende stap is dus een 2.2K resistor ertusen te plaatsen ipv 4.6K
Gezien het grote verschil in kabellengte is beide sensoren los aansluiten misschien nog wel de beste optie. Ik heb ook meerdere sensoren op een bus en toen ik later een toe wilde voegen met een kabel welke weer een aantal meters langer is dan de rest, kreeg ik die sensor ook niet stabiel. Toen heb ik die een eigen input en 4,7kOhm weerstand gegeven en sindsdien zijn we maanden verder zonder verstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07
tsjoender schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Gezien het grote verschil in kabellengte is beide sensoren los aansluiten misschien nog wel de beste optie. Ik heb ook meerdere sensoren op een bus en toen ik later een toe wilde voegen met een kabel welke weer een aantal meters langer is dan de rest, kreeg ik die sensor ook niet stabiel. Toen heb ik die een eigen input en 4,7kOhm weerstand gegeven en sindsdien zijn we maanden verder zonder verstoring.
Enig idee of er restricties zitten op welke poort ik neem? Ik meen mij te herinneren dat ik ooit eens D5 geprobeerd heb maar dat ik daar helemaal geen signaal van de sensor kreeg. Als ik naar de pinout kijk dan zie ik bij D5 "SCK" staan maar heb geen idee wat dat betekend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U51rCiEqgf53famU0nwnGIUpny8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3myrHHxaEMH6jVogpeW57DzP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AteGjalt schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Je kan zoals thinkpad zegt een esp met antenne kopen, maar je kan ook eens proberen of je met wat aluminiumfolie achter je esp het signaal wat kan versterken.
Klinkt goed, die tweede als instant oplossing! Ik heb zitten zoeken, maar niet gevonden hoe je dat kunt doen. Kan je een linkje neerzetten of uitleggen waar ik de alufolie moet plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
koelkast schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:24:
[...]

Klinkt goed, die tweede als instant oplossing! Ik heb zitten zoeken, maar niet gevonden hoe je dat kunt doen. Kan je een linkje neerzetten of uitleggen waar ik de alufolie moet plakken?
Mijn oude camping truc die ik gebruikte om betere ontvangst voor zowel netwerk als wifi te krijgen is heel simpel: de glimmende kant van de alu folie hou je op een centimeter of 10-20 achter je apparaat.
Glimmende kant dus richting de router met de esp tussen de alufolie en de router in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Yoki1985 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Enig idee of er restricties zitten op welke poort ik neem? Ik meen mij te herinneren dat ik ooit eens D5 geprobeerd heb maar dat ik daar helemaal geen signaal van de sensor kreeg. Als ik naar de pinout kijk dan zie ik bij D5 "SCK" staan maar heb geen idee wat dat betekend

[Afbeelding]
Dat is een van de SPI pinnen. SPI is een communicatieprotocol wat sommige devices gebruiken. Als je zo'n device niet gebruikt, kun je die SPI pinnen prima gebruiken als generieke GPIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 13:52
Een follow up vraag op een eerdere vraag (zie quote hieronder). Ik heb eindelijk mn onderdeeltjes binnen en ben het nu in elkaar aan het knutselen.

Ik had dit schema gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DO7-uNksp1tR0p8V-UJXL-rTMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMOD3EfzV1TPT2pESYXTgtro.png?f=fotoalbum_large

Hierin gaan er 2 ground kabels vanuit de d1/power shield naar de PWM controller. Maar ik heb connectors gesoldeerd en wil het met dupont kabeltjes doen.
Vraag: Kan ik 1 van de grounds van de PWM connector op de ground van de comfofan aansluiten? Daar heb ik namelijk een schroefje waar ik meerdere connectors onder kan vastschroeven.
delodic schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:34:
Ik wil graag mijn mechanische ventilatie gaan aansturen via home assistant. Ik heb een comfofan en deze is aan te sturen via een 0-10v aansluiting.

Ik heb wat onderzoek gedaan en vooral ook gekeken naar deze post waarin iets vergelijkbaards gedaan wordt. Maar ik ben helemaal nieuw met Home Assistant en ESP boards, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Als componenten heb ik nu in gedachten:Er vanuit gaande dat ik home assistant instel om de d7 pin te gebruiken, kloppen dan de connecties in mijn onderstaande schema? Ik ga er in het schema van uit dat ik de power shield en de D1 mini op elkaar geplugd heb met die pinnen die je erbij krijgt.

[Afbeelding]

Nog twee andere vragen:
  • hebben jullie advies voor een case voor er omheen?
  • Ik heb gekeken naar Nederlandse webshops, zodat ik niet weken hoef te wachten tot alles uit china binnen is. Maar kon geen webshop vinden die alle onderdelen heeft. Tips voor NL webshops die dit soort meuk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@delodic Als je 1 common ground hebt dan kan dat (zolang je traces/kabels dik genoeg zijn).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
delodic schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:00:
Een follow up vraag op een eerdere vraag (zie quote hieronder). Ik heb eindelijk mn onderdeeltjes binnen en ben het nu in elkaar aan het knutselen.

Ik had dit schema gemaakt:
[Afbeelding]

Hierin gaan er 2 ground kabels vanuit de d1/power shield naar de PWM controller. Maar ik heb connectors gesoldeerd en wil het met dupont kabeltjes doen.
Vraag: Kan ik 1 van de grounds van de PWM connector op de ground van de comfofan aansluiten? Daar heb ik namelijk een schroefje waar ik meerdere connectors onder kan vastschroeven.

[...]
Zoals het nu getekend staat ga je het PWM-0-10V printje voeden met 5V. Dat gaat denk ik niet werken. Als je daar ook de 12V op aansluit ben je er volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spam

[ Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 11-06-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
@Raymond P @tsjoender
Dank voor de reacties. Heb het nu werkend en inderdaad had die PWM 12 volt nodig minimaal in plaats van 5.

Enige jammere is dat mn d1 mini niet online komt als ik hem voedt vanuit de ventilatie. Daar had @Gizz me al voor gewaarschuwd. Dat is wel zuur aangezien ik geen stopcontact in het ventilatiehok heb anders dan de perilex stekker, maar die moet ik dan maar van de kamer ernaast trekken ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

delodic schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:29:
@Raymond P @tsjoender
Dank voor de reacties. Heb het nu werkend en inderdaad had die PWM 12 volt nodig minimaal in plaats van 5.

Enige jammere is dat mn d1 mini niet online komt als ik hem voedt vanuit de ventilatie. Daar had @Gizz me al voor gewaarschuwd. Dat is wel zuur aangezien ik geen stopcontact in het ventilatiehok heb anders dan de perilex stekker, maar die moet ik dan maar van de kamer ernaast trekken ofzo
Powerpack op 5 volt?
D1 mini gebruikt toch niet heel veel stroom.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik heb een luftdaten.info luchtkwaliteitssensor gebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct-ECFzAPHWmJSfQQ8cQxRMzLuI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KlXqz5P13ZRoYGLDiyoGs7G.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze sensor gaat zijn meetdata publiceren op deze kaart. Ik van plan er een paar te verspreiden in mijn woonplaats, maar eerst maar eens een tijdje meten met deze.

De sensoren zijn gebaseerd op een ESP8266, met een door luftdaten.info ontwikkelde Arduino sketch erop. In de meeste gevallen zijn een SDS011 fijnstofsensor en een DHT22 temperatuur/luchtvochitgheidssensor aangesloten, maar het is mogelijk om meerdere sensoren aan te sluiten. Zo heb ik een BMP280 aangesloten, die temperatuur en luchtdruk meet.

Dit zijn de meetresultaten op dit moment (binnen in huis):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8etqr1dgEm0SzZbpW2Sto453xKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Std4os457eSDJSgCpeReZyOY.png?f=user_large

Wat gelijk een interessant vraagstuk opwerpt over de nauwkeurigheid van goedkope sensoren, gezien het forse verschil in gemeten temperatuur tussen de DHT22 en de BMP280 ;) Ik weet nog niet hoe het systeem met dit soort verschillende meetwaarden van één grootheid omgaat.

Hoe dan ook een geinig en best grootschalig project waar ik wel wat aan bij wil dragen. Een mooi voorbeeld ook van de inzet van goedkope microcontrollers en sensoren.

Behuizing ge-3D-print van thingiverse, maar het is geen fantastisch ontwerp, ik moest allerlei gaten boren voor draaddoorvoer en het deksel (niet op de foto) paste niet.

Zijn er meer Tweakers die hier aan meedoen?
Daar moet toch 230V vandaan te krijgen zijn? Dan met zo'n blokje 5V maken (zoals ik ook in bovenstaande sensor gedaan heb) en je bent er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JeroenH Ik heb toevallig een tijdje geleden deze behuizing geprint om een weerstationnetje met o.a. de SDS011 in de tuin op te hangen. Binnenshuis heb ik al een SDS011 hangen in de keuken om op basis van fijnstof de mechanische ventilatie te regelen als er gekookt wordt.

Ik heb ook naar luftdaten.info zitten kijken, maar ben eigenlijk om twee redenen daar (nog) niet mee verder gegaan:
  1. Ik kreeg de indruk dat ze alleen sensoren willen opnemen in de database die in de door hen voorgeschreven behuizing zit, i.v.m. valide metingen en het onderling vergelijken van meetstations. En dat behuizingen zoals jij en ik die hebben geprint niet in aanmerking komen.
  2. De sensor gebruik ik in de eerste plaatst voor mijzelf en als bijkomstigheid zou ik wel data naar luftdaten.info willen pushen. Maar vanuit luftdaten.info wordt je een kant en klare firmware aangeboden die je dan weer om zou moeten bouwen om de data intern via MQTT te pushen. Althans dat neem ik aan, want ik heb me zoals ik eerder zei verder niet in verdiept :)
Dat de DHT22, die in de buurt zit van je ESP8266 (warmtebronnetje) een hogere temperatuur meet snap ik wel. Of dat het hele verschil verklaart, dat weet ik niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 14-06-2020 11:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
delodic schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:29:
@Raymond P @tsjoender

Vreemd dat je niet de 12V van de fan kunt gebruiken voor de D1 mini. Heb je al eens een andere 12V bron geprobeerd en komt ie dan wel online? Om uit te sluiten of er niet iets mis is met de power shield of D1 mini zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tsjoender schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Vreemd dat je niet de 12V van de fan kunt gebruiken voor de D1 mini.
Die 12V aansluiting stelt weinig voor, die heeft een maximum output van 20mA. Nu zie ik nergens specificaties van de PWM -> 0-10V omzetter, maar ik kan me voorstellen dat de D1 mini + shield en die omzetter samen net teveel vragen. Maar een check met een aparte 12V bron is natuurlijk snel gedaan :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Gizz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Die 12V aansluiting stelt weinig voor, die heeft een maximum output van 20mA. Nu zie ik nergens specificaties van de PWM -> 0-10V omzetter, maar ik kan me voorstellen dat de D1 mini + shield en die omzetter samen net teveel vragen. Maar een check met een aparte 12V bron is natuurlijk snel gedaan :)
Ah I see... die D1 mini heeft niet veel stroom nodig, maar 20mA is wel heel erg weinig als bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
Nou ik vermoed dat mijn allereerste soldeerwerk ook niet top is. Ik heb geen andere 12v bron, maar wat ik wel heb geprobeerd is om een adapter in de shield aan te sluiten, en dan werkt het wel. Enige wat dan dus nog fout kan zijn is dat ding wat ik op die shield gesoldeerd heb om, in plaats van de adapter, 2 draadjes als voeding te gebruiken.
Overigens zie ik wel het blauwe led van de d1 even blinken zodra ik alles aansluit via de 12v van de comfofan. En ook de rode led van de pwm converter brandt. Maar aangezien de d1 niet online komt denk ik dat het dus stroomgebrek is.

Ik ga denk ik nu eerst proberen om de comfofan via radiosignalen aan te sturen, waar in een ander topic al het eea over geschreven is. Zo niet, dan ga ik stroomkabeltje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

delodic schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:06:
Ik ga denk ik nu eerst proberen om de comfofan via radiosignalen aan te sturen, waar in een ander topic al het eea over geschreven is. Zo niet, dan ga ik stroomkabeltje trekken.
Nadeel daarvan is dat het aansturen beperkt blijft tot de drie standen (laag, middel, hoog) terwijl het via de 0-10V ingang traploos is. Klinkt als een kleinigheid, maar je mechanische ventilatie niet meer in een hogere stand horen gaan als ergens een waarde overschreden is, is echt een stukje extra comfort. En geen hoorbaar pendelgedrag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 16:42
JeroenH schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:16:

Wat gelijk een interessant vraagstuk opwerpt over de nauwkeurigheid van goedkope sensoren, gezien het forse verschil in gemeten temperatuur tussen de DHT22 en de BMP280 ;) Ik weet nog niet hoe het systeem met dit soort verschillende meetwaarden van één grootheid omgaat.
Mijn ervaringen met de nauwkeurigheid van DHT22 temperatuurmetingen zijn erg slecht. Ik gebruik daarom altijd DS18B20's die zeer nauwkeurig en stabiel zijn (na calibratie).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De DHT22 meet op een halve graad nauwkeurig temperatuur, het is alleen niet de meest responsive sensor.
En het gros van de sensors die je zal kopen zijn niet of niet goed gekalibreerd.

De luchtvochtigheid is oneindig veel nauwkeuriger dan een DS18B20 en BMP280 en imho een stukje beter dan een BME280 want die warmt toch wat op en luchtvochtigheid meet je relatief aan temperatuur.

Als je eenmaal de offset van een DHT22 weet dan kan je daar gewoon op compenseren.

Even snel een graph uit Domoticz getrokken ter ondersteuning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jo4GN-xCKIoLQrxdiZILReYvUXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhoI62Ql0Oce8jXWMqFsnGnG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 15-06-2020 11:00 . Reden: spelfout ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JeroenH Ik leech overigens alleen maar via https://api-docs.luchtmeetnet.nl/?version=latest

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

[Afbeelding]

Deze sensor gaat zijn meetdata publiceren op deze kaart. Ik van plan er een paar te verspreiden in mijn woonplaats, maar eerst maar eens een tijdje meten met deze.

De sensoren zijn gebaseerd op een ESP8266, met een door luftdaten.info ontwikkelde Arduino sketch erop. In de meeste gevallen zijn een SDS011 fijnstofsensor en een DHT22 temperatuur/luchtvochitgheidssensor aangesloten, maar het is mogelijk om meerdere sensoren aan te sluiten. Zo heb ik een BMP280 aangesloten, die temperatuur en luchtdruk meet.

Dit zijn de meetresultaten op dit moment (binnen in huis):

[Afbeelding]

Hoe dan ook een geinig en best grootschalig project waar ik wel wat aan bij wil dragen. Een mooi voorbeeld ook van de inzet van goedkope microcontrollers en sensoren.

Behuizing ge-3D-print van thingiverse, maar het is geen fantastisch ontwerp, ik moest allerlei gaten boren voor draaddoorvoer en het deksel (niet op de foto) paste niet.

[...]

Daar moet toch 230V vandaan te krijgen zijn? Dan met zo'n blokje 5V maken (zoals ik ook in bovenstaande sensor gedaan heb) en je bent er.
Ik gebruik deze: https://www.thingiverse.com/thing:2717474
Helaas is mijn BME280 niet goed. Krijg af en toe -144 graden, of 0 bar. Doordat alles gelijmd zit zal ik een nieuwe gaan maken. Maar kastje is perfect met BME280. Als je ook DHT kwijt wil zul je daar nog wel een gaatje voor moeten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik heb een vraagje voor de wat meer ervaren ESP easy gebruikers.

Ik heb een 'doosje' gemaakt met 2 DS18B20 sensoren en 1 relay.

Met tasmota lukte het me niet om de data van beide sensoren te versturen via MQTT naar domoticz.

Daarvoor heb ik ESPeasy eens geinstalleerd op mijn wemosD1mini.
Temperatuur sensoren krijg ik netjes via MQTT doorgestuurd, maar het lukt me niet om een simpel relay via MQTT te laten schakelen.

Wel via GPIO,12,1 commando, maar dit wil ik niet want dan ben ik IP adres afhankelijk.

Ik heb zitten zoeken op het internet maar ik kom er niet uit, zoiets simpels, schaam me rot maar misschien kan iemand me advies geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BQHdxXHcMC4RD8DIh_D9B-YbHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csckUpL43kj7dFfeM2YpEXSL.jpg?f=fotoalbum_large
ligt hier al een half jaartje proef te draaien binnen. Zit inderdaad nog wel eens wat verschil in de temperatuurmetingen tussen BMx280 en DHT22 (zit bij mij ook nog ee DHT11 op voor vergelijk), CO2 meters Sensair en een MH-Z19 (laatste heeft het ooit gedaan, maar hangt al maanden op 400-401 PPM).
Zit ook een beetje met de stroomvoorziening van de ESP8266 bordjes. Heb er eens een powerpack van 4000mAh aan gehad. Is in 36 uur leeg. Dat gaat hem dus niet worden :N

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 11:55
Ook hier hangt een luftdaten.info-sensor buiten. Nu nog met een SDS11 en DHT22, maar die laatste gaat vaak stuk in het buitenklimaat. Wanneer je kijkt op de luftdaten site zie je veel sensors die grote delen van de dag 0% of 100% luchtvochtigheid aangeven. Dat zijn vrijwel allemaal DHT22's.

Ik heb contact gehad met de luftdaten-organisatie, dat de DHT22 bij veel sensors stuk is was ze ook opgevallen. Ze gaan daarom vanaf nu de BME280 van Bosch als default noemen in de handleiding. De BME280 meet temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Wanneer je op de bekende Chinese sites zoekt: de BME280 herken je aan het gaatje dat in het midden zit. Zit dat gaatje in de hoek, dan is het een goedkopere BMP280 die de verkoper als BME280 probeert te slijten. De BMP280 meet -voor zover mij bekend- geen luchtdruk. Herstel: geen luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Wat leuk om te zien dat er meer mensen zijn die hiermee aan de gang zijn!

Ik heb per ongeluk een BMP280 gekocht (mijn eigen fout, niet goed op het verschil gelet bij bestellen). De BMP280 is primair een luchtdruksensor (zie de documentatie) die toevallig ook een thermometer heeft. Zie ook mijn screenshot een paar posts hoger. De BME280 meet idd luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid.

Ik heb een BME280 in bestelling staan, maar ik denk dat ik de BMP280 pas vervang als ik problemen krijg met de DHT22. Ik heb geen zin om alles weer los te halen ;)

Ik heb uit mijn omgeving interesse voor dit soort kastjes, dus als deze het een tijdje goed doet dan ga ik er zeker nog vijf maken. We gaan Hilversum eens even volhangen met dit soort kastjes ;)
Copitano schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:05:
CO2 meters Sensair en een MH-Z19 (laatste heeft het ooit gedaan, maar hangt al maanden op 400-401 PPM).
Ja, goedkoop nauwkeurig gasconcentraties meten is een behoorlijke uitdaging, heb ik al gemerkt.

Hoe koppel je deze sensoren aan de luftdaten.info firmware? Wordt deze data dan ook op de kaart weergegeven?
Zit ook een beetje met de stroomvoorziening van de ESP8266 bordjes. Heb er eens een powerpack van 4000mAh aan gehad. Is in 36 uur leeg. Dat gaat hem dus niet worden :N
Nee batterijvoeding zal het niet worden, tenzij je goede deepsleep inregelt en niet te vaak per uur meet. Voor mijn sensor haal ik gewoon netspanning uit mijn buitenlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JeroenH schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:02:
Nee batterijvoeding zal het niet worden, tenzij je goede deepsleep inregelt en niet te vaak per uur meet. Voor mijn sensor haal ik gewoon netspanning uit mijn buitenlamp.
Voor een standaard weerstation zonder SDS011 is batterijvoeding nog wel te doen, maar de SDS011 is verre van zuinig. En heeft de sensor ook niet een opwarmtijd van een minuut of iets dergelijks (lang geleden dat ik het heb opgezocht)? Dat komt het verbruik en de tijd dat je ESP online is ook niet echt ten goede :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Gizz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Voor een standaard weerstation zonder SDS011 is batterijvoeding nog wel te doen, maar de SDS011 is verre van zuinig. En heeft de sensor ook niet een opwarmtijd van een minuut of iets dergelijks (lang geleden dat ik het heb opgezocht)? Dat komt het verbruik en de tijd dat je ESP online is ook niet echt ten goede :P
20 seconden voor het tijdstip van meting komt de fan van de SDS011 op, dat kost wat energie. Ik weet niet of de sensor dat zelf doet, of dat de luftdaten firmware dat regelt. Sommige sensoren (CO2, maar misschien ook wel fijnstof) werken met een heater om via convectie een luchtstroom door de sensor op te wekken, die moeten dan ook in een bepaalde oriëntatie gemonteerd worden enz. Zal best wat ernergie kosten. Standaard staat de luftdaten firmware ingesteld op elke 145 seconden meten, maar dat is eenvoudig aan te passen.

Al met al schreef ik batterijvoeding al snel af, en gelukkig kan ik redelijk eenvoudig aan netstroom komen op de plek waar de sensor moet gaan hangen. Maar ik kan me voorstellen dat dat lang niet overal zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Raymond P schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:57:
De DHT22 meet op een halve graad nauwkeurig temperatuur, het is alleen niet de meest responsive sensor.
En het gros van de sensors die je zal kopen zijn niet of niet goed gekalibreerd.

De luchtvochtigheid is oneindig veel nauwkeuriger dan een DS18B20 en BMP280 en imho een stukje beter dan een BME280 want die warmt toch wat op en luchtvochtigheid meet je relatief aan temperatuur.

Als je eenmaal de offset van een DHT22 weet dan kan je daar gewoon op compenseren.

[Afbeelding]
Inrteressant. Ik dacht dat de DS18B20 1 van de meest nauwkeurige sensors was.

Welke temperatuursensor raad je mij aan? Ik hoef hooguit 1x per minuut te meten, maar wel zo nauwkeurig mogelijk en dan voornamelijk in de +2C / -2C range.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@c-nan Ik kan niet echt een specifieke sensor aanraden.
Ze hebben allemaal hun eigen toepassing.

Een BM(E/P) meet snel, vaak, met een hoge precisie en reageert ontzettend snel (instant) op schommelingen.
Een DHT22 heeft soms gewoon een minuut of 10 nodig om een kleine fluctuatie in temperatuur waar te nemen.
Een DS18B20 is wat stabieler in metingen dan een BM(X) en kan je makkelijk vochtbestendig maken. De reactietijd wordt dan wel hoger, afhankelijk van het gebruikte materiaal.

Zelf gebruik ik een scala aan sensors om tot 1 waarde te komen en gebruik ik de individuele sensors voor waar ze goed in zijn.

Een maal per minuut is imho veel te weinig voor een BM(X) en te vaak voor een DHT.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
Copitano schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:05:
[...]

[Afbeelding]
...en een MH-Z19 (laatste heeft het ooit gedaan, maar hangt al maanden op 400-401 PPM).
Misschien kun je iets met wat ik gedaan heb:
  • Volgens de handleiding https://www.winsen-sensor...MH-Z19%20CO2%20Ver1.0.pdf een zero calibration geforceerd door 7 seconden lang pin 5 (HD) met +3.3V te verbinden. Waarschijnlijk staat de opmerking 'factory reserved' er met een reden want daarna bleef de sensor ipv op 400ppm op 5000ppm hangen. Dat hielp bij mij niet.
  • Via ESPEasy (https://www.letscontrolit...ESPEasy_Command_Reference) onder Tools -> Command de commando's 'mhzdisableabc' en 'mhzcalibratezero' gegeven nadat de MH-Z19 een tijdje in de buitenlucht hing: het 400ppm referentiepunt. Als je in ESPEasy 'open log output' aanzet zie je hoe de MH-Z19 reageert. Dat werkte wel.
En sindsdien meet deze MH-Z19 weer enkele weken als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Snelletomaat schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Misschien kun je iets met wat ik gedaan heb:
  • Volgens de handleiding https://www.winsen-sensor...MH-Z19%20CO2%20Ver1.0.pdf een zero calibration geforceerd door 7 seconden lang pin 5 (HD) met +3.3V te verbinden. Waarschijnlijk staat de opmerking 'factory reserved' er met een reden want daarna bleef de sensor ipv op 400ppm op 5000ppm hangen. Dat hielp bij mij niet.
  • Via ESPEasy (https://www.letscontrolit...ESPEasy_Command_Reference) onder Tools -> Command de commando's 'mhzdisableabc' en 'mhzcalibratezero' gegeven nadat de MH-Z19 een tijdje in de buitenlucht hing: het 400ppm referentiepunt. Als je in ESPEasy 'open log output' aanzet zie je hoe de MH-Z19 reageert. Dat werkte wel.
En sindsdien meet deze MH-Z19 weer enkele weken als vanouds.
😂😂😂 temperatuur is nu precies goed. Ga dat eens proberen de komende dagen👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toets
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-08 13:42
Hoi allemaal,

Ik probeer via een super simpel script een "mailbox notificatie" via MQTT te bewerkstelligen. Zie:

https://community.home-as...n-battery-powered/56042/6

In het kort: Als een RST wordt uitgevoerd zal de ESP een wifi verbinding opzetten, een MQTT bericht sturen en oneindig lang in deepsleep mode gaan (tot de volgende RST)

Dit werkt vlekkeloos met een NodeMCU maar deze trekt in deepsleep mode mijn inziens nog te veel stroom dus wil ik ik dit met een ESP8266-01 (oudste model) proberen. Identieke scriptje heb ik succesvol via Arduino IDE geladen en als volgt bedraad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfiYs_KoQdrwlpzwFJGb4Mnux4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lae4Uei8I5Bpt9v73QOhzzG3.png?f=user_large

Als voeding gebruik ik een FTDI die in dezelfde USB poort is gestoken als bij de NodeMCU test. Echter zie ik nu geen MQTT berichtjes langs komen. Het probleem is dat ik via de seriele porrt niet kan debuggen omdat de poort in de Arduino IDE niet geopend kan worden. (dit lukt wel als ik de CH_EN poort los koppel maar dan gaat alleen de rode led branden en gebeurt er ook niets, anders dan wat random karakters in de serial monitor.

Ik weet dat de ESP01 niet over deepsleep beschikt (GPIO 16 naar RST ontbreekt) maar dat is volgens mij alleen maar nodig voor het ontwaken.

Ik zit op een dood spoor. Iemand tips wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Met een 1uF condensator tussen DTR en RST zou je de seriële monitor aan de praat kunnen krijgen.
Vreemde tekens kunnen ook komen door verschil in baudrate, misschien waard om dat ff te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Toets schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:18:
Hoi allemaal,

Ik probeer via een super simpel script een "mailbox notificatie" via MQTT te bewerkstelligen. Zie:

https://community.home-as...n-battery-powered/56042/6

In het kort: Als een RST wordt uitgevoerd zal de ESP een wifi verbinding opzetten, een MQTT bericht sturen en oneindig lang in deepsleep mode gaan (tot de volgende RST)

Dit werkt vlekkeloos met een NodeMCU maar deze trekt in deepsleep mode mijn inziens nog te veel stroom dus wil ik ik dit met een ESP8266-01 (oudste model) proberen. Identieke scriptje heb ik succesvol via Arduino IDE geladen en als volgt bedraad:

[Afbeelding]

Als voeding gebruik ik een FTDI die in dezelfde USB poort is gestoken als bij de NodeMCU test. Echter zie ik nu geen MQTT berichtjes langs komen. Het probleem is dat ik via de seriele porrt niet kan debuggen omdat de poort in de Arduino IDE niet geopend kan worden. (dit lukt wel als ik de CH_EN poort los koppel maar dan gaat alleen de rode led branden en gebeurt er ook niets, anders dan wat random karakters in de serial monitor.

Ik weet dat de ESP01 niet over deepsleep beschikt (GPIO 16 naar RST ontbreekt) maar dat is volgens mij alleen maar nodig voor het ontwaken.

Ik zit op een dood spoor. Iemand tips wat ik nog kan proberen?
In plaats van sleep, kun je ook het idee uit dit filmpje proberen:

YouTube: #101 Long lasting DIY "Amazon Dash Button" using an ESP8266

Daarbij gebruik je een p-channel mosfet welke de ESP lang genoeg op spanning houd en dan zet ie zichzelf weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het echt zuinig moet dan kan je imho beter een coprocessor inzetten. Of een chip gebruiken die er een aan boord heeft.

Waarom trouwens een ESP01 en geen ESP12S? (of een ESP14 met coprosessor)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of een ESP32-S2 die nu enigszins verkrijgbaar lijkt te worden. 5uA in deep sleep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toets
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-08 13:42
Bedankt voor jullie input. Ik heb het uiteindelijk aan de praat gekregen. Voeding van de FTDI bleek niet stabiel genoeg. De keuze voor een ESP01 was eenvoudig: deze had ik op de plank liggen....

In deepsleep trekt de "kale" ESP01 minder dan 0.4mA. De NodeMCU doet 1.8mA in deepsleep. Ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Toets schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:38:
Voeding van de FTDI bleek niet stabiel genoeg.
Ik heb in de tijd dat ik nu met ESP8266/ESP32 knutsel gemerkt dat het bij "gekkigheden"een heel goed idee is om als eerste kritisch naar de voeding te kijken. Er is me van alles gebeurd, slechte solderingen (door mij) tot een USB-lader die het altijd goed gedaan heeft en ineens "slechte" spanning/stroom (geen idee hoe, misschien niet meer goed gestabiliseerd) ging leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:04:
Of een ESP32-S2 die nu enigszins verkrijgbaar lijkt te worden. 5uA in deep sleep :)
Met een flinke nadruk op enigszins dan. :9

Die zou overigens 500uA (0.5mA) moeten verbruiken in light sleep met wifi actief verbonden. Dat is imho wel interessant.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raymond P schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:57:
[Afbeelding]
Ik quote even jouw post vanwege deze grafiek, maar de vraag is niet alleen voor jou bedoeld :)
In je grafiek zie ik twee uitschieters van je BME280, is dat normaal gedrag wat je van de BME280 mag verwachten?

Binnenshuis gebruikte ik tot nu toe altijd de DHT22, maar omdat ik nu een weerstationnetje voor buiten heb gemaakt heb ik voor de verandering een BME280 toegepast. Dit omdat de DHT22 in ons klimaat vrij snel op 99% luchtvochtigheid blijft hangen. Op de kaart van luftdaten.info zie ik ook veel meetstations in mijn buurt die 24/7 aangeven dat we ons in een dichte mistbank/tropische storm bevinden met 99% luchtvochtigheid :z

Het weerstation hangt nu twee dagen in de tuin, maar de BME280 levert dit soort metingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XfbAxfQe8UhaeRcV1Wc29W0Hrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GznfbWqYA5VuQufgiEeXajdk.png?f=fotoalbum_large

Meestal gaat het goed, soms is het rond de 70 graden en gisteren stuiterden we een tijdje tussen de 25 á 30 graden en het vriespunt heen en weer.
Wat valt verder op: op de momenten dat de temperatuur naar 0 zakt geeft de barometer een waarde van -20 miljard hPa en de luchtvochtigheid is 0%. Op de momenten dat de temperatuur naar 70 graden stijgt geeft de barometer een normale luchtdruk aan.

Bij mijn DHT22's zie ik heel af en toe een gekke meting, maar echt niet zo extreem als dit.

Is dit iets wat je mag verwachten van zo'n sensor en filter je normaliter dit soort gekke metingen eruit in de software? Of zou de sensor niet helemaal lekker zijn, of mijn bekabeling? In het weerstation zit verder een nodeMCU en de SDS011. De BME280 is aangesloten met 10cm dupont kabeltjes, dus ik heb niet meters aan kabels die storing kunnen opvangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gizz Ik heb een open keuken, daar is die specifieke BME280 zich bewust van. ;)

Afhankelijk van je sample rate en de gebruikte libraries (en bijkomende foutjes) kan je zulke uitschieters als in jouw grafiek wel verwachten. Dat is niet de sensor die fout meet maar het uitlezen wat mis gaat. Dit kan je natuurlijk wegfilteren.

Ik vind deze non-blocking lib fijn om mee te werken: christandlg/bmx280mi
De kans dat je daarmee een shift register uitleest die wordt geupdated is niet zo groot.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Raymond P Ik gebruik nu de standaard firmware van Luftdaten.info en vind zo snel niet het stuk code waar de BME wordt uitgelezen. In vergelijking met andere projecten ziet de documentatie er voor mij sowieso wat rommelig uit, maar dat kan natuurlijk geheel aan mij liggen.

Ergens zou je ook verwachten dat bij zo'n groot project het voorkomen van rare meetwaardes al robuust geïmplementeerd is.

edit: toch gevonden. Mij als leek zegt het niet super veel. Ik zie dat de sensor voor het uitlezen netjes gereset wordt, kalibratie wordt gecheckt en men wacht tot de sensor klaar is voor het doorgeven van een waarde.

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 20-06-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://github.com/openda...r-firmware/bmx280_i2c.cpp
Copied from Adafruits BME280 Library.
Dat is wel een lib die die kuren heeft :P
Gizz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:49:
Mij als leek zegt het niet super veel. Ik zie dat de sensor voor het uitlezen netjes gereset wordt, kalibratie wordt gecheckt en men wacht tot de sensor klaar is voor het doorgeven van een waarde.
Exact, netjes elk register een voor een uitlezen. :P

Bosch adresseert dat in hun datasheet in hoofdstuk 4, Data Readout.
https://ae-bst.resource.b...eets/BST-BME280-DS002.pdf

Als je de door mij gelinkte lib bekijkt zal je zien dat die netjes een burst read doet waarbij de kans op data mixup klein is.

[ Voor 61% gewijzigd door Raymond P op 20-06-2020 19:34 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Nu online
Ik ben wat aan het experimenteren met een ESP8266E met esp easy.
Nu gaat geregeld de webinterface op zwart (onbereikbaar) en krijg ik ook vaak bij het veranderen van instellingen de volgende error rood in beeld.
code:
1
FS : Error while reading/writing config.dat in 885

Heb het al meerdere keren opnieuw geflasht (eerst blank file erin) maar het helpt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 23:43
Er zijn nogal wat variabelen in jouw spel!
Welk ESP8266E, welke bin-file, welke voeding (mA), ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Gizz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:25:
[...]
Is dit iets wat je mag verwachten van zo'n sensor en filter je normaliter dit soort gekke metingen eruit in de software? Of zou de sensor niet helemaal lekker zijn, of mijn bekabeling? In het weerstation zit verder een nodeMCU en de SDS011. De BME280 is aangesloten met 10cm dupont kabeltjes, dus ik heb niet meters aan kabels die storing kunnen opvangen :P
Ik heb een half jaar een BME280 in gebruik die ik uitlees met de Adafruit library. Zulke uitschieters heb ik nog nooit gezien. Draden zijn pakweg 20cm, gesoldeerd op de sensor, aan het andere uiteinde zit een connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
Gizz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:25:
[...]
Mijn BME280 lees ik uit via ESPeasy, ik had eerst ook rare uitschieters. De temperatuur was soms ineens enkele graden hoger en liep daarna weer rustig terug. Het leek dus wel op echte opwarming van de sensor. Ik heb van alles geprobeerd maar de oplossing in mijn geval was de BME280 aan +5V hangen, niet aan +3.3V. Het is een 5V BME280-bordje. Ik denk dat de 3.3V spanningsregelaar niet blij werd dat die niets te doen had en de sensor in de war stuurde. :) Sinds het omhangen naar +5V zijn de uitschieters weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@teaser Zou ik je code mogen zien?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Zeker, alles staat op github: https://github.com/teaserrr/Rabbit
Het is wel een serieuze lap code :P gewoon even zoeken op 'bme'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thx. :)

Dat verduidelijkt gelijk waarom je geen issues hebt.

code:
1
2
3
4
5
  bme.setSampling(Adafruit_BME280::MODE_FORCED, 
                    Adafruit_BME280::SAMPLING_X1, // temperature 
                    Adafruit_BME280::SAMPLING_X1, // pressure 
                    Adafruit_BME280::SAMPLING_X1, // humidity 
                    Adafruit_BME280::FILTER_OFF   );

Je BME staat in forced mode zonder sampling en zonder filters.
Dat betekent dat je zelf een measurement aan moet vragen, en aangezien sampling op 1 staat en er niet gefliterd wordt is het resultaat exact 1 meting.
Tijdens het uitlezen zal het register van de BME dus nooit updaten en ervaar je geen rare waarden.
Zet je oversampling aan dan kan er tot 16x gemeten worden per unit, en neemt de kans op errors toe tenzij je het uitlezen delayed.

Overigens een prima setting als je de BME gebruikt voor een globale indicatie.
Bij mij gaf dat echter (verklaarbare) rare waarden als er iemand redelijk dicht bij de sensor staat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik heb een NodeMcu en een Wemos Relay Shield.

De 3.3V van de NodeMcu heb ik aangesloten op de 3.3V van de Relay shield.
De GND van de NodeMcu heb ik aangesloten op de GND van de Relay shield.
De D5 van de NodeMcu heb ik aangesloten op de D1 van de Relay shield.

Om de zoveel seconde stuur ik een signaal via D5 naar de Relay shield zodat de relay moet schakelen. De relay shield heeft een klein rood led, op moment van schakelen zie je die ook branden.

Op de NO en COM van de Relay shield heb ik een lamp aangesloten, echter blijft de lamp uit, gaat niet branden. Sluit ik de lamp aan op NC en COM, is de lamp continu aan.

Dus het schakelen lijkt niet te werken.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe (lang) stuur je dat signaal?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Raymond P schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:06:
Hoe (lang) stuur je dat signaal?
relay = machine.Pin(14, machine.Pin.OUT)
relay.value(0)
time.sleep(5)
relay.value(1)
time.sleep(5)
relay.value(0)

Dus 5 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft je relaisbordje een jd-vcc jumper?

Is het relaisbordje geschikt voor gebruik op 3.3v?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Raymond P schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:11:
Heeft je relaisbordje een jd-vcc jumper?
Volgens mij niet. Dit is 'm: https://www.tinytronics.n...elais-shield-voor-d1-mini
Is het relaisbordje geschikt voor gebruik op 3.3v?
Officieel is het een 5V relay, maar ik heb hier en daar gelezen dat het gewoon op 3.3V werkt.

/edit
Opgelost. De 5V gepakt van de NodeMcu en werkt nu :) Thanks!

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 23-06-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Raymond P schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:32:

Je BME staat in forced mode zonder sampling en zonder filters.
Dat betekent dat je zelf een measurement aan moet vragen, en aangezien sampling op 1 staat en er niet gefliterd wordt is het resultaat exact 1 meting.
Tijdens het uitlezen zal het register van de BME dus nooit updaten en ervaar je geen rare waarden.
Zet je oversampling aan dan kan er tot 16x gemeten worden per unit, en neemt de kans op errors toe tenzij je het uitlezen delayed.

Overigens een prima setting als je de BME gebruikt voor een globale indicatie.
Bij mij gaf dat echter (verklaarbare) rare waarden als er iemand redelijk dicht bij de sensor staat.
Ik heb hardware filtering in de vorm van een plastic konijn rond de sensor :) Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@teaser Je projectnaam deed mij al zoiets vermoeden :p.

@c-nan Op het plaatje van de webshop zie ik geen trace lopen vanaf de 3.3v pin.
Als je je lamp even afkoppelt dan kan je meten of er überhaupt spanning op het relais komt te staan als je hem aan zet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Dat wemos relais bordje heb ik ook een paar van liggen, plaatje op de site klopt niet.
Staat een linkje naar een wiki pagina met een plaatje wat volgens mij wel klopt, met selectie soldeer vakjes.
Het bordje werkt alleen met 5V niet 3.3V, de 3.3V pin logic wordt door het bordje naar 5V logic gehaald voordat het gebruikt wordt om het relais te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb een Wemos D1 Mini waar ik twee stuks DS18B20 temperatuursensoren aan heb hangen. Hier draait Tasmota 8.3.1 op.

Het vreemde is, de temperatuursensoren worden alleen herkend als ik ze aan D3 aansluit. Andere GPIO's zoals D1, D2, D4, D5 worden ze niet herkend. Ik wou D3 juist vermijden omdat die ook wordt gebruikt om de module in flashmode te zetten. Heb met een andere Wemos eens gehad dat hij daardoor niet goed doorstartte. Aangesloten hardware naar andere GPIO verplaatst en toen was dat over.

Iemand een idee hoe dat kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RoyZKznrYmFlJeM3ZAu9vbYlmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V7uoP7yuh4pP9O2GPisylrLm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ThinkPadd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:48:
Ik heb een Wemos D1 Mini waar ik twee stuks DS18B20 temperatuursensoren aan heb hangen. Hier draait Tasmota 8.3.1 op.

Het vreemde is, de temperatuursensoren worden alleen herkend als ik ze aan D3 aansluit. Andere GPIO's zoals D1, D2, D4, D5 worden ze niet herkend. Ik wou D3 juist vermijden omdat die ook wordt gebruikt om de module in flashmode te zetten. Heb met een andere Wemos eens gehad dat hij daardoor niet goed doorstartte. Aangesloten hardware naar andere GPIO verplaatst en toen was dat over.

Iemand een idee hoe dat kan?

[Afbeelding]
Niet echt 1-2-3 een idee, ik heb even gekeken en hier draaien ook alle 4 de Wemos D1's met de DS18B20 sensoren op pin D3GPIO3.

Draait al meer dan een jaar (zie ook Tasmota versie :P) stabiel zonder er naar om te hoeven kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbJfEL3qtmqS_qfDQtCoJRt5OME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bcYFHWdfN1MwZ20TdlZ35DsW.png?f=user_large

(uptime komt door nieuwe installatie van TasmoAdmin)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ThinkPad Vreemd probleem, natuurlijk zou hij ook op de andere GPIOs moeten werken.

Even wat dingen checken die je waarschijnlijk zelf ook al hebt gecheckt, maar voor de zekerheid:
  • Gebruik je een 4.7K pullup weerstand tussen de gewenste GPIO en 3,3V?
  • Wat is de lengte van de datalijn? De DS18b20 staat erom bekend dat je rare fouten kunt krijgen als die draad vrij lang is. Ook bij een groot verschil in lengte tussen de datalijn van sensor 1 en 2 heb je een extra bonuskans op rare fouten.
  • Werkt het met 1 sensor wel?
  • Zijn je pinheaders wel goed gesoldeerd? Even doormeten met een multimeter.
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Niet echt 1-2-3 een idee, ik heb even gekeken en hier draaien ook alle 4 de Wemos D1's met de DS18B20 sensoren op GPIO3.

Draait al meer dan een jaar (zie ook Tasmota versie :P) stabiel zonder er naar om te hoeven kijken:
Zoals ik het nu lees bedoel je aan te geven dat je dezelfde pin als @ThinkPad gebruikt, maar pin D3 is niet hetzelfde als GPIO3 :) D3 = GPIO0, niet GPIO3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Gizz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:34:
@ThinkPad Vreemd probleem, natuurlijk zou hij ook op de andere GPIOs moeten werken.

Even wat dingen checken die je waarschijnlijk zelf ook al hebt gecheckt, maar voor de zekerheid:
  • Wat is de lengte van de datalijn? De DS18b20 staat erom bekend dat je rare fouten kunt krijgen als die draad vrij lang is. Ook bij een groot verschil is in lengte van de datalijn van sensor 1 en 2 heb je een extra bonuskans op rare fouten.
[...]

Zoals ik het nu lees bedoel je aan te geven dat je dezelfde pin als @ThinkPad gebruikt, maar pin D3 is niet hetzelfde als GPIO3 :) D3 = GPIO0, niet GPIO3.
Helemaal correct :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zin gekregen om weer met wat ESPs te spelen en ik vond zojuist twee van deze units in een doosje: ESP32 WiFi&Bluetooth CP2104 DHT11 Soil Temperature Humidity Sensor 18650 Battery Base. Lekker korte naam ook :) Heb ze ergens halverwege vorig jaar besteld op AliExpress maar ben er verder nog niet mee aan de slag gegaan.

Klein probleempje: ik kan nergens de datasheets vinden :z Ze staan niet op de site die ik zojuist gaf (DIYmore, hetzelfde merk dat op de unit staat), niet bij de betreffende AliExpress storeen door te googlen vind ik ook geen pinout.

Hoe pak ik dit het nou het beste aan? Gewoon in de firmware telkens een andere GPIO proberen totdat ik data van de DHT11 krijg en op dezelfde wijze (of met een multimeter) kijken welke ADC input lijkt te krijgen uit de capacitieve vochtsensor? Of is er een betere aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Gizz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:34:

• Wat is de lengte van de datalijn? De DS18b20 staat erom bekend dat je rare fouten kunt krijgen als die draad vrij lang is. Ook bij een groot verschil in lengte tussen de datalijn van sensor 1 en 2 heb je een extra bonuskans op rare fouten.
[...]
- 4.7K gebruik ik eigenlijk nooit, omdat het met de interne pullup weerstand van de ESP vaak ook al werkt. Ik kan het eens proberen met een 4.7K
- Draadlengte geen issue, was een stukje draad van 4cm
- Eigenlijk niet geprobeerd
- Draadjes rechtstreeks op de ESP gesoldeerd

Het werkt nu prima op D3, dus ik laat het eerst zo. Maar zal je tips in m'n achterhoofd houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 16:42
ThinkPadd schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:32:
[...]

- 4.7K gebruik ik eigenlijk nooit, omdat het met de interne pullup weerstand van de ESP vaak ook al werkt. Ik kan het eens proberen met een 4.7K
- Draadlengte geen issue, was een stukje draad van 4cm
- Eigenlijk niet geprobeerd
- Draadjes rechtstreeks op de ESP gesoldeerd

Het werkt nu prima op D3, dus ik laat het eerst zo. Maar zal je tips in m'n achterhoofd houden :)
Je hoeft volgens mij niet zo bang te zijn dat je zomaar tegen de limieten van het OneWire systeem oploopt. Ik heb 20 DS18B20's in stervorm aan 1 pin hangen. De meeste verbindingen zijn ongeveer 1 m maar er is er 1 (naar het dak) die 5m is. Dat gaat allemaal goed.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ThinkPadd schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Heb je de interne pullup wel geactiveerd? In de documentatie van Tasmota zie ik namelijk staan dat hij standaard disabled is:

Hier staat:
Commands

SetOption74 is used to enable/disable internal pullup
en als we daarop doorklikken:
SetOption74 - Enable internal pullup for single DS18x20 sensor
0 = disabled (default)
1 = internal pullup enabled
Waarom ze het expliciet hebben over een single DS18x20 sensor begrijp ik niet helemaal. Je zet de interne pullup aan of uit, ongeacht wat je aan de betreffende GPIO hebt hangen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Interne pullup geactiveerd en hiermee krijg ik ook output wanneer aangesloten op D1, D2 of D6.
Wel alleen maar één sensor! Voor beide sensoren zal er dus toch een 4,7K tussen moeten vermoed ik. Misschien dat de interne pullup onvoldoende is voor meerdere sensoren.

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
Hoe pak ik dit het nou het beste aan? Gewoon in de firmware telkens een andere GPIO proberen totdat ik data van de DHT11 krijg en op dezelfde wijze (of met een multimeter) kijken welke ADC input lijkt te krijgen uit de capacitieve vochtsensor? Of is er een betere aanpak?
@Gizz beter zoeken :P : https://www.instructables...iFi-SOIL-MOISTURE-SENSOR/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AteGjalt Goed gevonden, dank! Ik heb teveel op de specifieke merknaam van mijn sensor gezocht denk ik.

Even in de daar gebruikte sketch gedoken en de DHT11 is dus pin 22 en de vochtsensor pin 32. Zojuist ingesteld en het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
@Gizz Zoals met veel dingen: probeer t simpel te houden :P
Maar mooi om te horen dat t werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ok ik ben de weg even kwijt...

Hier ligt:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1lAh1aPzuK1RjSspeq6ziHVXaL/DC-7-V-30-V-ESP8266-ESP-12F-Draadloze-Wifi-Relais-Module-220V-10A-Relais-Module.jpg
https://aliexpress.com/item/4000080082472.html

De bedoeling is om 24V input te tappen als voeding, en een 12 of 24V schakeling te doen op de relais. Er hoeft geen voeding naar de relais er staat al spanning op de schakeling die aangesloten gaat worden.

Ik neem aan dat de relais aangestuurd wordt door de GPIO van de ESP8266 mod, ook wel ESP-12F genoemd in dit geval?, maar hier geen NodeMCU ESP8266 toch?

De software wordt ESPHome, aansturing vanuit Home Assistant. Volgens mij heb ik dus de Generic ESP8266 nodig, WiFi en nog wat switch/gpio componenten.

Maar dan...het flashen, hoe?
Vorig jaar een Sonoff met Tasmota geflasht.
Dat schema zag er zo uit met een FTDI232:
Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/5904370/57880182-69bf2f80-781e-11e9-8953-88599cb89155.png
Het enige wat nu anders zou zijn is de VCC. Die is afwezig op het board en wordt geleverd door de dikke groene aansluiting waarop die 24V komt. Maar ja dit schema geldt wellicht niet voor ESPHome maar alleen voor Tasmota...

Echter bij het zoeken naar schema's op internet voor FTDI232 en ESP8266 komen er allemaal wazige dingen op met board en weerstanden er tussen. Wat is nou correct?

Edit 21:38:
Een een gok gewaagd en geprobeerd zoals hierboven beschreven. Als board gekozen voor "esp01_1m". Na het flashen een boot jumper verwijderd... En hij lijkt te draaien. WiFi is verbonden. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 01-07-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik heb eerder nog nooit een PCB ontworpen. Laatst Autodesk Eagle gedownload, het is best wel even wennen. Fritzing werkt makkelijker, maar is beperkt kwa library.

Ik wilde weer Eagle gebruiken, maar de gratis versie gaat maar toch 80cm2, terwijl ik een bord wil tekenen 8.5cm bij 10.5cm waardoor ik er overheen ga.

Wat is een ander programma waarvan de library net zo rijk is als die van Eagle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Nu online
c-nan schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:18:

Wat is een ander programma waarvan de library net zo rijk is als die van Eagle?
https://easyeda.com/nl

[ Voor 41% gewijzigd door ComTech op 02-07-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Laatst online: 18-09 08:48
Als het gratis moet kicad en anders Altium. En kijk voor symbolen eens naar snapeda

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 09:46
Kikad inderdaad, Eagle is een gruwel proggel imho

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ik ben bezig met een CO2/temp/vochtigheids node te maken obv een wemos D1 mini /MH-Z19 en BME280.

Doosje heb ik ook, enige waar ik nog niet uit ben is hoe ik het beste de voeding kan voorzien.
Accu is een optie, maar heb geen zin om om de paar dagen/weken te moeten laden.

Ik sta open voor tips/advies

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4VqGH7k/IMG-20200703-101641.jpg
Pagina: 1 ... 55 ... 80 Laatste