Wow, netjes bord hoor! Doet me deels denken aan mijn eerste design. Pas op, als je eenmaal bordjes begint te maken stop je niet snel meer.cyberde schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:01:
Toevallig zijn mijn PCBtjes gisteren binnen gekomen en heb ik eindelijk mijn RGB controller in elkaar kunnen solderen. Zie ik nu de mooie kant en klare oplossing (zelfs met uart)... Naja, dan maar trots mijn eigen controller gebruiken
[afbeelding]
Mag ik even een beginnersvraag stellen?
Ik heb al wel wat ervaring met arduino maar daaraan wil ik nu een esp8266 hangen.
Echter, als ik een simpele loop maak die de serials aan elkaar knoopt krijg ik van de esp8266:
Ik connect, geef een AT+RST en dan verschijnt dus die melding.
Op een gewone AT krijg ik wel OK terug.
Ik heb al wel wat ervaring met arduino maar daaraan wil ik nu een esp8266 hangen.
Echter, als ik een simpele loop maak die de serials aan elkaar knoopt krijg ik van de esp8266:
Ik dacht dat de esp8266 slecht was, dus gezien de prijs maar 2 andere besteld bij 2 andere ebay leveranciers. Nu zien die er wel allemaal hetzelfde uit, maar ze geven ook allemaal dezelfde melding!ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,7)
load 0x40100000, len 1396, room 16
tail 4
chksum 0x89
load 0x3ffe8000, len 776, room 4
tko0 tumdo
dHdIaa2ju
ŒÕ�MEM CHECK FAIL!!!
ärlŽ‚sô
Ai-Thinker Technology Co. Ltd.
invalid
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Mag ik vragen wat voor een voeding jij gebruikt en hoe je hem hebt aangesloten. Mijn ESP's waren ook allemaal instabiel, totdat ik erachter kwam dat 1 van de kabeltjes die ik gebruikte slecht was waardoor mijn voltage heel even dropte op het moment dat ik iets met de WIFI ging doen(Dit kan tot 350mA vragen). De ESP heeft slechte, of zelfs geen, brown out detectie en dan krijg je rare dingen.sjimmie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:13:
[...]
Ik dacht dat de esp8266 slecht was, dus gezien de prijs maar 2 andere besteld bij 2 andere ebay leveranciers. Nu zien die er wel allemaal hetzelfde uit, maar ze geven ook allemaal dezelfde melding!
Als je vanuit een terminal programma commando's naar de ESP stuurt moet je zorgen dat je zowel een carriage return als een new line ingesteld hebt, anders gaat de communicatie niet goed.sjimmie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:13:
[...]
Ik dacht dat de esp8266 slecht was, dus gezien de prijs maar 2 andere besteld bij 2 andere ebay leveranciers. Nu zien die er wel allemaal hetzelfde uit, maar ze geven ook allemaal dezelfde melding!
Vanuit een arduino programma doe je hetzelfde door "\r\n" achter een AT commando te plakken.
Zo'n regel in arduino 'C' ziet er dan zo uit : Serial.print("AT+RST\r\n");
\r staat voor carriage return en \n voor new line.
Ook wil de ESP nogal gemakkelijk resetten als je de resetpin nergens aan hebt hangen of te hoogohmig hebt aangesloten. Met een meetpen of zoiets, massa, Vcc of een ander punt in je schakeling aantikken kan de ESP al doen resetten.
Een klein condensatortje van enkele nanoFarad zo dicht mogelijk bij de resetpin naar massa maakt een ESP nagenoeg ongevoelig voor dat soort ongewenst spontaan resetten.
De voeding is gregeld vanuit 5V via een 1117-3.3V regelaar met aan de 5V kant een 100uF condensator en aan de 3.3V kant een 22uF tantaal condensator. Dat is dik volgens de specs.
Het probleem is de fout bij het booten, niet bij het werken daarna.
Hij accepteert de AT+RST wel (Serial3.println() regelt dat), anders kwam die error ook niet na de reset.
Ik krijg het ook als ik de AT+RST later zelf (met cr/lf aan) stuur.
EDIT: Ende reset lijn hangt, via een divider (van 5 naar 3.3V) aan een digitale ouput pin van de arduino, in principe constant "HIGH" tenzij ik vanuit de arduino die kort LOW trek. Hij is dus zeker niet zwevend maar geforceerd hoog.
Het probleem is de fout bij het booten, niet bij het werken daarna.
Hij accepteert de AT+RST wel (Serial3.println() regelt dat), anders kwam die error ook niet na de reset.
Ik krijg het ook als ik de AT+RST later zelf (met cr/lf aan) stuur.
EDIT: Ende reset lijn hangt, via een divider (van 5 naar 3.3V) aan een digitale ouput pin van de arduino, in principe constant "HIGH" tenzij ik vanuit de arduino die kort LOW trek. Hij is dus zeker niet zwevend maar geforceerd hoog.
[ Voor 24% gewijzigd door sjimmie op 27-08-2015 10:39 . Reden: reset pin ]
oke, met wat knoeien omdat mijn usb naar serial converter nog onder weg is (nu via een truuktje over de arduino heen) de firmware geflashed op 1 exemplaar.
De fout is weg:
De fout is weg:
Vendor:www.ai-thinker.com
SDK Version:0.9.5(b1)
Compiled @:Dec 25 2014, 21:50:58
ready
Vandaag ben ik bezig met het uitlezen van mijn watermeter met een prebuild TCRT5000 kitje van Ebay. Nu heb ik het probleem dat de interrupt meerdere keren wordt gedaan per m3 en ik snap niet helemaal waarom en hoe ik het moet oplossen.
Op de TCRT5000 zie ik het lampje aangaan dat de meter wordt 'gezien' en de pin dus naar low wordt getrokken. Dat zou betekenen dat de interrupt wordt uitgevoerd want de pin beweegt naar low maar in plaats dat de interrupt 1 keer wordt gedaan zie ik de meterstand oplopen met meerdere m3, dus de interrupt wordt meerdere keren aangeroepen terwijl de pin nog steeds low is.
Ik heb het geprobeerd op te vangen via een delay maar dan komt het probleem dat bijvoorbeeld een lopende kraan netjes geteld wordt maar zodra er meer water wordt gebruikt worden er m3 gemist vanwege de delay.
Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen? Misschien met een weerstand zodat de waarde netter low blijft? Maar wat zou dan een goede richtwaarde zijn? Heel veel ervaring heb ik nog niet wat betreft dit onderwerp dus het zou kunnen dat ik iets over het hoofd zie
Dit is de code die ik nu in ESP heb:
Heeft iemand trouwens een idee wat de max is van de tmr.alarm? Ik las ergens 35 minuten klopt dat ook of is het minder?
Op de TCRT5000 zie ik het lampje aangaan dat de meter wordt 'gezien' en de pin dus naar low wordt getrokken. Dat zou betekenen dat de interrupt wordt uitgevoerd want de pin beweegt naar low maar in plaats dat de interrupt 1 keer wordt gedaan zie ik de meterstand oplopen met meerdere m3, dus de interrupt wordt meerdere keren aangeroepen terwijl de pin nog steeds low is.
Ik heb het geprobeerd op te vangen via een delay maar dan komt het probleem dat bijvoorbeeld een lopende kraan netjes geteld wordt maar zodra er meer water wordt gebruikt worden er m3 gemist vanwege de delay.
Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen? Misschien met een weerstand zodat de waarde netter low blijft? Maar wat zou dan een goede richtwaarde zijn? Heel veel ervaring heb ik nog niet wat betreft dit onderwerp dus het zou kunnen dat ik iets over het hoofd zie
Dit is de code die ik nu in ESP heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| ipcfg = { ip="192.168.1.12", netmask="255.255.255.0", gateway="192.168.1.1" } GPIOpin1 = 3 DomoticzIP = "192.168.1.215" watermeteridx = 23 watercounter = 564120 last = 564120 print "Vars set" gpio.mode((GPIOpin1), gpio.INPUT) print "Pins set" wifi.setmode(wifi.STATION) wifi.sta.config("SSID","wachtwoord") wifi.sta.setip(ipcfg) print "WiFi set" print "Started" -- tellerstand ophogen function waterInterrupt() watercounter = watercounter+1 print("Meterstand:" .. watercounter .. " m3") tmr.delay(5500000) --debounce end gpio.trig(GPIOpin1, 'down', waterInterrupt) tmr.alarm(0, 900000, 1, function() print ("Inside loop") if(watercounter ~= last) then last = watercounter senddata = watercounter / 10 conn=net.createConnection(net.TCP, 0) conn:on("receive", function(conn, payload) print(payload) end) --payload is received data conn:connect(8080,(DomoticzIP)) conn:send("GET /json.htm?type=command¶m=udevice&idx=" .. (watermeteridx) .. "&svalue=" .. (senddata) .. " HTTP/1.1\r\n") conn:send("Host: " .. (DomoticzIP) .. "\r\n") conn:send("Accept: */*\r\n") conn:send("User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; esp8266 Lua; Windows NT 5.1)\r\n") conn:send("\r\n") print ("DATA SEND") end end ) |
Heeft iemand trouwens een idee wat de max is van de tmr.alarm? Ik las ergens 35 minuten klopt dat ook of is het minder?
Ik ben met een vriend bezig met een project waarin we twee arduino's via de esp8266 willen laten communiceren. Alleen de vraag is, kan dit eigenlijk wel?
We hebben op internet gezocht maar komen geen eenduidig antwoord tegen, hopelijk kunnen jullie dit wel geven.
We hebben op internet gezocht maar komen geen eenduidig antwoord tegen, hopelijk kunnen jullie dit wel geven.
Als beide esp8266 devices op hetzelfde wlan aangesloten zijn moet het volgens mij gewoon werken. Of wil je zonder access point werken?
PSN: PcDCch
Beide ESP's als client op een wlan kan, maar de ESP is ook prima in staat zelf een wlan op te zetten. De andere ESP kan daar dan gewoon mee connecten.
Daarna is het slechts een kwestie van TCP/UDP berichten naar elkaar sturen met data.
Daarna is het slechts een kwestie van TCP/UDP berichten naar elkaar sturen met data.
Als je enkel de 2 arduino's met elkaar wilt laten praten (dus niet over een ander netwerk zoals WiFi), is een NRF misschien ook iets om te overwegen.
[ Voor 12% gewijzigd door RobV op 27-08-2015 18:14 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Dat wilde ik weten, hartelijk dank.somers1234 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:00:
Beide ESP's als client op een wlan kan, maar de ESP is ook prima in staat zelf een wlan op te zetten. De andere ESP kan daar dan gewoon mee connecten.
Kunnen we weer verder
Is het systematisch een aantal pulsen teveel per tijd of per eenheid verbruikt water? Zo niet, zou ik het er op gokken dat het spiegeloppervlak niet egaal is, maar je sensor net op het randje afgeregeld staat en dus meerdere keren aan en uit flitst (te snel om met je ogen te zien op het ledje).wilmardo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:18:
.... Nu heb ik het probleem dat de interrupt meerdere keren wordt gedaan per m3 en ik snap niet helemaal waarom en hoe ik het moet oplossen. ...
Even de gevoeligheid op de max en min grens draaien (dus constant detectie/geen detectie bij spiegel) en dan in het midden er tussenin gaan zitten geen oplossing?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Bedankt voor de reactie, ik heb inmiddels een poging gedaan tot beter afregelen en kom nu tot 2 pulsen. Een keer de spiegel op en een keer de spiegel af. Ik heb het nu zo ingesteld dat per interrupt er 0.5 bijkomt en dat geeft een beter resultaat.naftebakje schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 07:56:
[...]
Is het systematisch een aantal pulsen teveel per tijd of per eenheid verbruikt water? Zo niet, zou ik het er op gokken dat het spiegeloppervlak niet egaal is, maar je sensor net op het randje afgeregeld staat en dus meerdere keren aan en uit flitst (te snel om met je ogen te zien op het ledje).
Even de gevoeligheid op de max en min grens draaien (dus constant detectie/geen detectie bij spiegel) en dan in het midden er tussenin gaan zitten geen oplossing?
Ik heb het vannacht door laten lopen maar vanochtend liep de uitgelezen stand 30 voor op meterstand. Heb jij misschien nog tips voor het goed afregelen en richten? Het komt met de meter heel nauw heb ik al wel gemerkt, als ik m nu iets verdraai wordt het wijzertje ook geteld. Minder gevoelig en ik heb weer het probleem met het meerdere keren tellen.
Thanks in ieder geval, ik ben alweer iets verder
Bedankt voor het melden van de bug. Is opgelost in de nieuwe release.WillemJan schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:38:
Commando settings maakt duidelijk wat er hier gebeurd.
Heb een WifiKey ingesteld van totaal 26 karakters. (via ESPEasy.ino)
Op het moment dat ik een Admin Password instel via de webgui en hierna nogmaals settings commando geef zie ik dat het laatste karakter van de WifiKey verdwenen is.
Als ik ook maar iets wijzig in het "Main Settings" gebeurd dit al.
Verder kun je nu kiezen of je een input poort pull-up wilt gebruiken, en kan je devices een naam geven.
Inmiddels is er nog een test gedaan, de HLK-PM01 komt eruit als een goede transformator. Er wordt wel aangeraden een zekering en eventueel nog een thermische zekering toe te voegen.ThinkPadd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:30:
Voor het vraagstuk om de ESP8266 veilig met 230V te kunnen voeden kan ik deze discussie aanraden: http://forum.mysensors.or...ac-to-dc-transformers/176
Die HLK is getest door iemand die medische apparatuur test. Zie de bovenstaande link. Zomaar een wonkytonky cheapo voedingkje uit China halen raad ik sterk af met het oog op brandgevaar.
http://lygte-info.dk/revi...Link%20HLK-PM01%20UK.html
Bedankt, die Deense gast maakt altijd wel interessante reviews.rvtk schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:31:
[...]
Inmiddels is er nog een test gedaan, de HLK-PM01 komt eruit als een goede transformator. Er wordt wel aangeraden een zekering en eventueel nog een thermische zekering toe te voegen.
http://lygte-info.dk/revi...Link%20HLK-PM01%20UK.html
Ik dacht trouwens dat er ook een 3.3V variant van was, maar ik kan niks vinden. Heb ik dat nou bedacht of....
Ik ga er vanavond gelijk een paar bestellen als ik thuis ben, kan ze goed gebruiken met MySensors.
Voor je het weet staat de review op Hackaday.com zoals in het MySensors forum al werd genoemd en dan zijn die dingen sold-out
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2015 15:08 ]
Je bent niet gek ik heb de 3.3V variant hier voor mij liggen. Ik heb deze besteld maar de 3.3V variant gekregen, vind ik verder niet erg scheelt weer een stepdownThinkPadd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:43:
[...]
Bedankt, die Deense gast maakt altijd wel interessante reviews.
Ik dacht trouwens dat er ook een 3.3V variant van was, maar ik kan niks vinden. Heb ik dat nou bedacht of....? Een Arduino + nRF24L01+ kun je wel aan 5VDC knopen (Arduino maakt dan de 3.3V voor de nRF wel), maar hoe doe je dat met een ESP8266? Dan zul je zelf nog een DO-DC converter moeten toevoegen, die genoeg puf kan leveren voor een ESP8266. Iets als de AMS1117 ?
Ik ga er vanavond gelijk een paar bestellen als ik thuis ben, kan ze goed gebruiken met MySensors.
Voor je het weet staat de review op Hackaday.com zoals in het MySensors forum al werd genoemd en dan zijn die dingen sold-out
Zie trouwens wel dat de prijs al is toegenomen sinds ik de vorige bestelde ongeveer een maand terug, die was 2.99 nu zijn ze al 3.89.
[ Voor 5% gewijzigd door wilmardo op 01-09-2015 16:45 ]
Dank, gelukkig maar, begon al aan mezelf te twijfelenwilmardo schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:43:
[...]
Je bent niet gek ik heb de 3.3V variant hier voor mij liggen. Ik heb deze besteld maar de 3.3V variant gekregen, vind ik verder niet erg scheelt weer een stepdownDe P/N van de 3.3V variant is HLK-PM03 maar daar kan ik verder ook niks op vinden.
Zie trouwens wel dat de prijs al is toegenomen sinds ik de vorige bestelde ongeveer een maand terug, die was 2.99 nu zijn ze al 3.89.
Ik ga als ik zo thuis ben deze even bestellen: http://m.aliexpress.com/item/32409558042.html 5 stuks voor $12,98 omgerekend dus $2,60 per module.
offtopic:
Nog een tip: via www.cashbackxl.nl kun je nog 4% 3% van de orderwaarde van AliExpress terugkrijgen
Nog een tip: via www.cashbackxl.nl kun je nog 4% 3% van de orderwaarde van AliExpress terugkrijgen
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2015 18:26 ]
Dat is inderdaad een stuk goedkoper, ga ze ook maar gelijk bestellen. Deze link werkt trouwens wel op de desktop, jouw mobiele link ziet er wat creatief uit op de desktopThinkPadd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:01:
[...]
Dank, gelukkig maar, begon al aan mezelf te twijfelenKan ze idd ook niet vinden, nouja dan de 5V variant maar bestellen.
Ik ga als ik zo thuis ben deze even bestellen: http://m.aliexpress.com/item/32409558042.html 5 stuks voor $12,98 omgerekend dus $2,60 per module.
offtopic:
Nog een tip: via www.cashbackxl.nl kun je nog 4% van de orderwaarde van AliExpress terugkrijgen
ik ben bezig met de QuinLED van Quindor.
Mijn eerste twee ESP8266 zijn al door gebrandt.
Nu dus een nieuwe twee nieuwe PCB-tjes gepakt en weer aan het solderen geslagen.
Drie dubbel gecontroleerd op in niet te toevallig te veel solder had gebruikt. dat is nu niet het geval.
Maar als ik spanning zet op het PCB-tje (zonder de ESP8266) en meet op de pin plus en min voor de ESP8266 staat daar 9,5 volt over heen.
Veel meer dan de ESP8266 nodig heeft.
Mijn ESP8266 word na 5 a 10 seconden zo warm dat ik mijn vinger er aan brand.
De rode led van de ESP8266 staat ook te knippen de hele tijd.
Het flashen van de ESP8266 dmv een FTDI 232R lukt ook alleen maar met 5v ivm 3.3V. Dan wordt ie ook warm, maar net niet te
Heb ik gewoon een slechte serie van ESP8266 ontvangen?
Mijn eerste twee ESP8266 zijn al door gebrandt.
Nu dus een nieuwe twee nieuwe PCB-tjes gepakt en weer aan het solderen geslagen.
Drie dubbel gecontroleerd op in niet te toevallig te veel solder had gebruikt. dat is nu niet het geval.
Maar als ik spanning zet op het PCB-tje (zonder de ESP8266) en meet op de pin plus en min voor de ESP8266 staat daar 9,5 volt over heen.
Veel meer dan de ESP8266 nodig heeft.
Mijn ESP8266 word na 5 a 10 seconden zo warm dat ik mijn vinger er aan brand.
De rode led van de ESP8266 staat ook te knippen de hele tijd.
Het flashen van de ESP8266 dmv een FTDI 232R lukt ook alleen maar met 5v ivm 3.3V. Dan wordt ie ook warm, maar net niet te
Heb ik gewoon een slechte serie van ESP8266 ontvangen?

Je hebt hopelijk wel de DC-DC converter (groene printplaatje) afgeregeld op 3.3V toch, voordat je de ESP8266 in het bordje stak? 
Die dingen komen met een standaard afstelling uit de fabriek, met het stelschroefje regel je hem dan af op 3.3V. Multimeter op de uitgang en dan langzaam draaien totdat je zo dicht mogelijk bij 3.3V in de buurt komt.
De ESP wordt hier niet/nauwelijks warm.

Die dingen komen met een standaard afstelling uit de fabriek, met het stelschroefje regel je hem dan af op 3.3V. Multimeter op de uitgang en dan langzaam draaien totdat je zo dicht mogelijk bij 3.3V in de buurt komt.
De ESP wordt hier niet/nauwelijks warm.
[ Voor 120% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2015 16:39 ]
Via een USB hub met een extern voeding...
oh.... ik dacht al dat het een potmeter was...
Nee dus....... klinkt wel logisch...
oh.... ik dacht al dat het een potmeter was...
Nee dus....... klinkt wel logisch...
Oei, balen dat te horen! Misschien moet ik dat nog eventjes nog wat duidelijker in mijn text neer zetten!
Hopelijk werkt alles hierna goed!
Valt mee hoor, goed leer puntje voor de volgende keerQuindor schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:47:
Oei, balen dat te horen! Misschien moet ik dat nog eventjes nog wat duidelijker in mijn text neer zetten!![]()
Interessant ding, alleen hoe deze aan domoticz te "knopen"?ThinkPadd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:18:
Hackaday.com: ESP8266 used in commercial products.
Chinezen verkopen nu een kant-en-klare RGB-dimmer via WiFi, op basis van de ESP8266
Directe productlink: http://aliexpress.com/ite...m-output/32301423622.html
Jammer dat hij zo duur is ($10, maar $22 verzendkosten) anders had ik er wel eentje gewild, Tweaker 'Quindor' heeft al een keertje een LED-dimmer gemaakt met een ESP8266 die prima samenwerkt met Domoticz. Dit zou een mooie aanvulling zijn.
Natuurlijk kan ik het prima zelf maken, maar als het ding maar $10 was geweest met free shipping dan ga ik daar geen tijd en moeite in steken natuurlijk
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Mijn plan is om de firmware en software van Quindor op de esp te zetten. De rest staat dan uitgelegd in zijn blog. Ik heb hem alleen nog steeds niet binnen...Pimmetje651 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:50:
[...]
Interessant ding, alleen hoe deze aan domoticz te "knopen"?
Hallo,
Ik ben ook net begonnen met het spelen met een ESP8266, ik probeer om vanuit een microcontroller een webpagina te hosten.
Als ik een request beantwoord met een regeltje html code (zoals in deze video) dan word er niks zichtbaar in firefox.
Als ik in wireshark kijk dan stuurt de esp8266 het regeltje html code terug via het TCP protecol, en niet via HTML. Zou dit het probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Pim
Ik ben ook net begonnen met het spelen met een ESP8266, ik probeer om vanuit een microcontroller een webpagina te hosten.
Als ik een request beantwoord met een regeltje html code (zoals in deze video) dan word er niks zichtbaar in firefox.
Als ik in wireshark kijk dan stuurt de esp8266 het regeltje html code terug via het TCP protecol, en niet via HTML. Zou dit het probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Pim
Hoe stuur je het regeltje html terug naar de browser? Draait de code op de ESP zelf of een arduino die het naar de ESP stuurt?pimNH schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:10:
Hallo,
Alvast bedankt,
Pim
Over het regeltje in wireshark, html draait natuurlijk op TCP. Zie je alleen jouw html code of ook de headers met content type, lengte enzovoorts?
O het werkt nu, ik denk dat ik de esp op de verkeerde modus had staan.Euwas schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:30:
[...]
Hoe stuur je het regeltje html terug naar de browser? Draait de code op de ESP zelf of een arduino die het naar de ESP stuurt?
Over het regeltje in wireshark, html draait natuurlijk op TCP. Zie je alleen jouw html code of ook de headers met content type, lengte enzovoorts?
Maar als ik in wireshark kijk zie ik nog steeds dat het antwoord over het TCP protocol gaat, als ik bij andere webpagina's kijk zie ik dat die wel via het HTML protocol verlopen. Maakt dat nog iets uit?
https://drive.google.com/...N58_NDLJ-oWHFhSjdDQXFJd0k
[ Voor 5% gewijzigd door pimNH op 06-09-2015 14:00 ]
Html loopt altijd over tcp. tcp is het transport en html is de taal.
wat ik bij jou zie is dat jouw esp de tags <html> en </html> niet stuurt, dat is echt iets wat gewoon in de geprogrammeerde code mis gaat (of zelfs simpelweg ontbreekt).
wat ik bij jou zie is dat jouw esp de tags <html> en </html> niet stuurt, dat is echt iets wat gewoon in de geprogrammeerde code mis gaat (of zelfs simpelweg ontbreekt).
Die pagina gaf firefox gewoon weer.sjimmie schreef op zondag 06 september 2015 @ 14:59:
Html loopt altijd over tcp. tcp is het transport en html is de taal.
In plaats van html bedoel ik het http protecol.
Hier hetzelfde idee. Vervelende is alleen dat ik Domoticz op m'n NAS (Synology) draai en daar geen 'nc' (netcat) aanwezig is. Met telnet (wel aanwezig) werkt het in principe ook redelijk, maar niet zo soepel/vloeiend/snel als met netcat.Mozart schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:54:
[...]
Mijn plan is om de firmware en software van Quindor op de esp te zetten. De rest staat dan uitgelegd in zijn blog. Ik heb hem alleen nog steeds niet binnen...
Al schijn je met curl ook met sockets te kunnen verbinden: http://superuser.com/ques...-send-requests-to-sockets , dat maar eens proberen als het ESP dingetje er is.
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2015 16:05 ]
Zelf heb ik de code van Quindor omgeschreven zodat het gebruik maakt van het MQTT protocol. Dit werkt zeer aardig (ook reconnects als de chip even wegvalt). Als het nuttig is kan ik mijn versie van de code hier plaatsen.ThinkPadd schreef op zondag 06 september 2015 @ 16:03:
[...]
Hier hetzelfde idee. Vervelende is alleen dat ik Domoticz op m'n NAS (Synology) draai en daar geen 'nc' (netcat) aanwezig is. Met telnet (wel aanwezig) werkt het in principe ook redelijk, maar niet zo soepel/vloeiend/snel als met netcat.
Al schijn je met curl ook met sockets te kunnen verbinden: http://superuser.com/ques...-send-requests-to-sockets , dat maar eens proberen als het ESP dingetje er is.
Dat is altijd nuttigEuwas schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:32:
[...]
Zelf heb ik de code van Quindor omgeschreven zodat het gebruik maakt van het MQTT protocol. Dit werkt zeer aardig (ook reconnects als de chip even wegvalt). Als het nuttig is kan ik mijn versie van de code hier plaatsen.
Bij deze dan: vanuit domoticz worden via de MQTT Client Gateway alle device updates gepost (MQTT aanmaken in de hardware opties). Vervolgens zou je dit meteen kunnen opvangen met de ESP, maar om het verkeer wat te reduceren zit hier een filter tussen.ThinkPadd schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:38:
[...]
Dat is altijd nuttigMag ook op het Domoticz forum, daar past het wellicht beter. Heb zelf nog weinig kaas gegeten van MQTT maar volgens mij valt het qua moeilijkheid mee om het met Domoticz aan de praat te krijgen toch?
Node-Red zorgt voor dit filter (https://i.imgur.com/qVZUixR.png). Domoticz stuurt de volledige JSON over zoals in de API te pollen is. Middels de eerste switch wordt een device id (idx) eruit gefilterd. De functie schaalt de 0-31 van domoticz naar de 0-1023 pwm die de ESP gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| var position = msg.payload.svalue1; var level = 0; if(position == 0){ } else { // position will be between 0 and 31 var minp = 0; var maxp = 31; // The result should be between 0 and 1023 var minv = 0; var maxv = Math.log(1023); // calculate adjustment factor var scale = (maxv-minv) / (maxp-minp); level = Math.exp(minv + scale*(position-minp)); } level = Math.floor(level); return {"payload": {"led":1, "l": level, "ft": 1000}}; |
Hierbij wordt ook de uitgang (pwm pin) gekozen middels led (1 of 2) en een fadetime ingesteld van 1 seconde.
Vervolgens draait de volgende code op de ESP (http://pastebin.com/XYxHaF1J). De code houdt verbinding met de broker, ook als hij even weg valt.
Als broker (MQTT middelpunt) draai ik momenteel een lokale mosquitto server. Een cloud oplossing als http://www.cloudmqtt.com/ werkt ook prima als het geen gevoelige data is. Dit is ideaal om even te experimenteren wat er gebeurd, want middels hun websocket pagina kan je precies zien wat er over MQTT gaat.
Thanks! Wie weet kan ik het ooit nog gebruiken. MQTT is volgens mij wel op m'n Synology aanwezig als community package, dus die zou ik dan evt. kunnen gebruiken.
Heb t zelfde probleem, (allen 25 ipv 26 char) maar helaas werk dit trukje niet bij mijWillemJan schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:38:
[...]
Commando settings maakt duidelijk wat er hier gebeurd.
Heb een WifiKey ingesteld van totaal 26 karakters. (via ESPEasy.ino)
Op het moment dat ik een Admin Password instel via de webgui en hierna nogmaals settings commando geef zie ik dat het laatste karakter van de WifiKey verdwenen is.
Als ik ook maar iets wijzig in het "Main Settings" gebeurd dit al.
Tijdelijke oplossing via serial ingegeven:
code:
1 2 3 WifiKey mijntelangewachtwoord1234 Save WifiConnect
En alles is naar wens ingesteld.
[...]
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Ik heb sinds enige dagen een raar probleem met een esp-01: deze was verbonden met een arduino nano via serieel om inkomende zaken door te sturen naar een php script.
Dit werkte al enkele maanden probleemloos.
De esp-01 krijgt 3.3v voeding en er zit een spanningsdeler op de rx pin zodat het inkomende 5V signaal (van de arduino) netjes naar minder dan 3.3V gaat.
Maar enkele dagen geleden de arduino geupdate en opeens werkte het niet meer (geen wijziging aan de esp).
Ik merk dat de esp-chip super warm wordt als hij opgestart wordt met een seriele connectie eraan (zelfs met een 3.3v usb-serial adapter. De voeding is netjes 3.3V en op de rx pin is het ook minder dan 3V.
Iemand een idee wat er hier mis is?
PS reeds geprobeerd te herflashen (voor lua code) en de lua code er opnieuw opgezet. Dat lukt allemaal, maar hij stop precies met werken halverwege het posten van het ip op de seriele poort. (print nog de helft van het netmask)
De esp-01 krijgt 3.3v voeding en er zit een spanningsdeler op de rx pin zodat het inkomende 5V signaal (van de arduino) netjes naar minder dan 3.3V gaat.
Maar enkele dagen geleden de arduino geupdate en opeens werkte het niet meer (geen wijziging aan de esp).
Ik merk dat de esp-chip super warm wordt als hij opgestart wordt met een seriele connectie eraan (zelfs met een 3.3v usb-serial adapter. De voeding is netjes 3.3V en op de rx pin is het ook minder dan 3V.
PS reeds geprobeerd te herflashen (voor lua code) en de lua code er opnieuw opgezet. Dat lukt allemaal, maar hij stop precies met werken halverwege het posten van het ip op de seriele poort. (print nog de helft van het netmask)
Ben ook een tijdje bezig geweest met de ESP8266 in combinatie met de NodeMCU firmware. Voor mij was de beschikbare hoeveelheid RAM echter niet toereikend.
Mijn doel was om een DS18b20 via SNMP (direct) uit te lezen. Helaas was het degelijk implementeren van een SNMP server voor mij niet mogelijk in LUA, ik kwam steeds RAM tekort.
Nu al een tijdje bezig met C++ / Sming en dat bevalt eigenlijk prima. Laatste projectje een DIY PDU welke via SNMP te besturen is. Door dezelfde OID's te nemen die de APC software gebruikt kan ik hem ook vanuit dezelfde tools bedienen
https://goo.gl/photos/bqfNBLoB6HAtJszF8
Mijn doel was om een DS18b20 via SNMP (direct) uit te lezen. Helaas was het degelijk implementeren van een SNMP server voor mij niet mogelijk in LUA, ik kwam steeds RAM tekort.
Nu al een tijdje bezig met C++ / Sming en dat bevalt eigenlijk prima. Laatste projectje een DIY PDU welke via SNMP te besturen is. Door dezelfde OID's te nemen die de APC software gebruikt kan ik hem ook vanuit dezelfde tools bedienen
https://goo.gl/photos/bqfNBLoB6HAtJszF8
Ik heb ook een keer een super warme ESP-12E gekregen door GND niet aan te sluiten, maar wel VCC en CH_PD op 3.3v en GPIO15 naar ground. De esp werd heel snel zeer warm, maar ging niet stuk.Promy schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:54:
Ik heb sinds enige dagen een raar probleem met een esp-01: deze was verbonden met een arduino nano via serieel om inkomende zaken door te sturen naar een php script.
Ondertussen heb ik het kunnen oplossen. Een echte oorzaak weet ik niet, maar na het volledig demontren van alle kabels etc en het terug monteren lijkt het terug te werken.wauwwie schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 21:39:
[...]
Ik heb ook een keer een super warme ESP-12E gekregen door GND niet aan te sluiten, maar wel VCC en CH_PD op 3.3v en GPIO15 naar ground. De esp werd heel snel zeer warm, maar ging niet stuk.
Het rare was dat enkel een andere voeding, of enkel de esp wisselen door een andere, of enkel een andere 5v-3.3v het niet lukte...
Het zal dus inderdaad waarschijnlijk een slechte connectie geweest zijn (na verloop van tijd)
Hier ook maar eens melden, nu ik gisteren eindelijk voor elkaar heb gekregen om iets naar de ESP te uploaden.
Ik wil de ESP gebruiken om toe te voegen een bestaande projectjes op een arduino nano (zal vast ook op een ESP direct kunnen maar voorlopig heb ik alleen de ESP-01 welk te weinig GPIO's heeft).
Helaas ben ik absoluut geen programmeer-held, dus even checken of ik in de goede richting zit:
Arduino Nano en ESP via rx/tx aan elkaar knopen
Simpele webserver op de ESP, bij bepaalde commando's doorgeven via software serial aan de nano
Wanneer de nano data wil versturen dit via software serial naar de ESP versturen welke een HTTP commando de lucht inslingert
Waar ik nog even niet uit ben : wanneer de ESP contact op wil nemen met de nano, wat gebeurt er als deze op zo'n moment druk bezig is met een andere taak? Word die onderbroken? Komt er een wait ?
Kan een ESP als webserver ook nog als client contact opnemen met een andere webserver om data te verzenden ?
Ik hoop dat ik niet te vaag ben met mijn startersvraagjes
Ik wil de ESP gebruiken om toe te voegen een bestaande projectjes op een arduino nano (zal vast ook op een ESP direct kunnen maar voorlopig heb ik alleen de ESP-01 welk te weinig GPIO's heeft).
Helaas ben ik absoluut geen programmeer-held, dus even checken of ik in de goede richting zit:
Arduino Nano en ESP via rx/tx aan elkaar knopen
Simpele webserver op de ESP, bij bepaalde commando's doorgeven via software serial aan de nano
Wanneer de nano data wil versturen dit via software serial naar de ESP versturen welke een HTTP commando de lucht inslingert
Waar ik nog even niet uit ben : wanneer de ESP contact op wil nemen met de nano, wat gebeurt er als deze op zo'n moment druk bezig is met een andere taak? Word die onderbroken? Komt er een wait ?
Kan een ESP als webserver ook nog als client contact opnemen met een andere webserver om data te verzenden ?
Ik hoop dat ik niet te vaag ben met mijn startersvraagjes
Tijd voor een nieuwe sig..
Mozart schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:54:
[...]
Mijn plan is om de firmware en software van Quindor op de esp te zetten. De rest staat dan uitgelegd in zijn blog. Ik heb hem alleen nog steeds niet binnen...
Heb mijne vandaag binnen gekregen, is 14 dagen onderweg geweest.Euwas schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:32:
[...]
Zelf heb ik de code van Quindor omgeschreven zodat het gebruik maakt van het MQTT protocol. Dit werkt zeer aardig (ook reconnects als de chip even wegvalt). Als het nuttig is kan ik mijn versie van de code hier plaatsen.
Heb maar even een topic aangemaakt op het Domoticz forum om de informatie een beetje centraal te houden: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=38&t=7957
De UDP-pakketjes om de dimmer aan te sturen heb ik al kunnen onderscheppen en na kunnen bootsen met een Raspberry Pi
[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2015 21:27 ]
Hi ik heb nu 4 ESP-01, en twee ftdi232.
Het lukt mij maar niet om deze the flashen met Nodemcu.
Het stopt steeds na ongveer 10%. Ik heb alle baudrate vab 9600 t/m 230400 geprobeerd.
Ik heb de firmware ook verschillende keren gedownload
Uiteraard heb er een usb hub, met extene voeding, aangesloten op mijn pc.
Wat doe ik fout....
Het lukt mij maar niet om deze the flashen met Nodemcu.
Het stopt steeds na ongveer 10%. Ik heb alle baudrate vab 9600 t/m 230400 geprobeerd.
Ik heb de firmware ook verschillende keren gedownload
Uiteraard heb er een usb hub, met extene voeding, aangesloten op mijn pc.
Wat doe ik fout....
Mogelijk heb je een neppe ftdi. Kan uit ervaring vertellen dat dat een hoop ergernis oplevert.jossie67 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 20:12:
Wat doe ik fout....
Heb je een GPIO pin (uit m'n hoofd pin 2) van de module aan de plus gehangen, en daarna de spanning opnieuw op de module gezet?
[ Voor 9% gewijzigd door pimNH op 09-09-2015 21:06 ]
pimNH schreef op woensdag 09 september 2015 @ 21:06:
Heb je een GPIO pin (uit m'n hoofd pin 2) van de module aan de plus gehangen, en daarna de spanning opnieuw op de module gezet?

Zo heb ik h'm aangesloten
Inmiddels al een stuk verder met programmeren van mijn ESP en besloten dat ik toch beter in 1 keer alles van een Arduino naar de ESP kan verhuizen voor mijn projectje.
Nu zie ik op ebay oa de ESP8266-12 met I/O board.
Verschilt zoiets nog tov een ESP8266-01 waar ik nu mee speel, of is het letterlijk dezelfde, maar dan met meer GPIO's?
Verschilt zoiets nog tov een ESP8266-01 waar ik nu mee speel, of is het letterlijk dezelfde, maar dan met meer GPIO's?
Heeft meer IO dan de 01, maar verschilt verder niet. Witte PCB is om hem breadboardfriendly te maken.
De esp-01 en esp-12 zijn gelijk, waar er op de esp-12 meer pinnen naar buiten gebracht heeft. Dat zeggende vind ik de esp-12 stabieler als je die meer belast.Koffie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:17:
Inmiddels al een stuk verder met programmeren van mijn ESP en besloten dat ik toch beter in 1 keer alles van een Arduino naar de ESP kan verhuizen voor mijn projectje.
Volgens de website van esp is het vooral de form factor van het bord en aantal pins die je vindt. Een mooi overzicht staat op http://www.esp8266.com/wi...?id=esp8266-module-family
Heb je hem al opengemaakt om te zien wat er nu precies in zit? Is het degelijk afgewerkt?ThinkPadd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:27:
[...]
[...]
Heb mijne vandaag binnen gekregen, is 14 dagen onderweg geweest.
Heb maar even een topic aangemaakt op het Domoticz forum om de informatie een beetje centraal te houden: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=38&t=7957
De UDP-pakketjes om de dimmer aan te sturen heb ik al kunnen onderscheppen en na kunnen bootsen met een Raspberry Pi
somers1234 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:25:
Heeft meer IO dan de 01, maar verschilt verder niet. Witte PCB is om hem breadboardfriendly te maken.
wauwwie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:26:
[...]
De esp-01 en esp-12 zijn gelijk, waar er op de esp-12 meer pinnen naar buiten gebracht heeft. Dat zeggende vind ik de esp-12 stabieler als je die meer belast.
Dank voor de bevestiging, ik ga er een paar bestellenEuwas schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:27:
Volgens de website van esp is het vooral de form factor van het bord en aantal pins die je vindt. Een mooi overzicht staat op http://www.esp8266.com/wi...?id=esp8266-module-family
Zie: http://hackaday.com/2015/...6-in-commercial-products/wauwwie schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:29:
[...]
Heb je hem al opengemaakt om te zien wat er nu precies in zit? Is het degelijk afgewerkt?
Doosje is trouwens (incl. uitstekende connectoren) maar 9,5 x 4,5 x 2cm. Net wat groter dan een luciferdoosje dus. Erg geinig dingetje, hij is nu ook uitverkocht op AliExpress zie ik
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2015 22:49 ]
Interessant, ik heb hem helaas nog niet binnen...ThinkPadd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:27:
[...]
[...]
Heb mijne vandaag binnen gekregen, is 14 dagen onderweg geweest.
Ik wil hem gaan gebruiken om in een volière de dag te verlengen door 's morgens de ledstrip over een periode van 30 minuten van nul naar max te gaan en 's avonds in 30 minuten van max naar uit.
Dat moet prima kunnen met de dingen die ik nu al heb kunnen ontcijferen. Als je een scriptje maakt wat elke minuut wordt aangeroepen en dan het lichtniveau steeds een tandje minder zet dan heb je wat je zochtMozart schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:12:
[...]
Interessant, ik heb hem helaas nog niet binnen...
Ik wil hem gaan gebruiken om in een volière de dag te verlengen door 's morgens de ledstrip over een periode van 30 minuten van nul naar max te gaan en 's avonds in 30 minuten van max naar uit.
Ik ben met mijn esp8266 en de arduino IDE bezig een webpagina te maken waarin ik met 3 sliders die van 0 tot 255 gaan een een stel ledstrips alle kleuren kan geven. Nu loop ik vast bij het oppakken van de url arguments door de esp8266. ik krijg de waardes van de slider wel in de url, maar krijg die waardes dan niet in een String (of int zou nog beter zijn eigelijk), na veel gegoogle heb ik een voorbeeld gevonden, maar dat lijkt voor mij vooralsnog niet te werken.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
dit is eerst maar een voorbeeld voor alleen de kleur rood, de String 'red' is al gedefineerd, maar deze code geeft dus niet de url waarde aan de rode string (heuyheuy
)
De url komt als /color?red=66&blue=95&green=214 binnen..
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| void processColor() { if (server.args() > 0 ) { for ( uint8_t i = 0; i < server.args(); i++ ) { if (server.argName(i) == "red") { String red = server.arg(i); } } } server.send ( 200, "text/html", HTML_color ); } |
dit is eerst maar een voorbeeld voor alleen de kleur rood, de String 'red' is al gedefineerd, maar deze code geeft dus niet de url waarde aan de rode string (heuyheuy
De url komt als /color?red=66&blue=95&green=214 binnen..
In dit topic esp8266.com heeft iemand zijn code gepost. Misschien een goed voorbeeld?Kek schreef op donderdag 10 september 2015 @ 09:27:
Ik ben met mijn esp8266 en de arduino IDE bezig een webpagina te maken waarin ik met 3 sliders die van 0 tot 255 gaan een een stel ledstrips alle kleuren kan geven. Nu loop ik vast bij het oppakken van de url arguments door de esp8266. ik krijg de waardes van de slider wel in de url, maar krijg die waardes dan niet in een String (of int zou nog beter zijn eigelijk), na veel gegoogle heb ik een voorbeeld gevonden, maar dat lijkt voor mij vooralsnog niet te werken.
...
De hardware ziet er best aardig uit. Ik schat dat de onderdelen en assemblage niet meer dan $4,50 kan zijn per 1000 stuks. Ik neem aan dat de verkoper snel nieuwe wil aanbieden.ThinkPadd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:46:
[...]
Zie: http://hackaday.com/2015/...6-in-commercial-products/
Doosje is trouwens (incl. uitstekende connectoren) maar 9,5 x 4,5 x 2cm. Net wat groter dan een luciferdoosje dus. Erg geinig dingetje, hij is nu ook uitverkocht op AliExpress zie ik
T probleem met t lange wifi wachtwoord is in de nieuwe v18 van EasyEsp opgelost.
Merk dat de esp erg instabiel is, reset vaak of loopt vast. Voeding is via een converter van 5 naar 3.3, zit allen een drukknop pas aangesloten. Wel allemaal op een breadboard, misschien maar eens een printje maken met vaste lijnen.
Merk dat de esp erg instabiel is, reset vaak of loopt vast. Voeding is via een converter van 5 naar 3.3, zit allen een drukknop pas aangesloten. Wel allemaal op een breadboard, misschien maar eens een printje maken met vaste lijnen.
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Ik kom dit leuke chipje nu pas tegen. Wat een gaaf ding.
Ik ben van plan een nodemcu devboard te kopen (http://www.banggood.com/N...pment-Board-p-985891.html) zodat ik geen ftdi en voeding hoef te regelen.
Ik wil mijn slimme meter en OpenTherm gateway via ser2net aan domoticz verbinden via de volgende 'sketch': https://github.com/dparnell/esp8266-ser2net
Mijn vraag is echter of ik op het devboard een serieele poort kan verbinden of is deze al in gebruik door de USB connectie?
Ik ben van plan een nodemcu devboard te kopen (http://www.banggood.com/N...pment-Board-p-985891.html) zodat ik geen ftdi en voeding hoef te regelen.
Ik wil mijn slimme meter en OpenTherm gateway via ser2net aan domoticz verbinden via de volgende 'sketch': https://github.com/dparnell/esp8266-ser2net
Mijn vraag is echter of ik op het devboard een serieele poort kan verbinden of is deze al in gebruik door de USB connectie?
Beginnen de ledjes op je fdti module te knipperen als je upload, en weet je zeker dat je te tx van je fdti op de rx van je module heb aangesloten, en andersom?
ja, zeker wetenpimNH schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:05:
[...]
Beginnen de ledjes op je fdti module te knipperen als je upload, en weet je zeker dat je te tx van je fdti op de rx van je module heb aangesloten, en andersom?
Interessant, maar ik begrijp zijn sketch niet helemaal. Er staat ook allemaal 'bagger' in over mDNS, PWM e.d.CodeIT schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:13:
Ik kom dit leuke chipje nu pas tegen. Wat een gaaf ding.
Dat heb je toch helemaal niet nodig bij zoiets

hij werkt daar heel anders, iig niet met ESP8266WebServer.h waar ik nu mee werk..wauwwie schreef op donderdag 10 september 2015 @ 09:46:
[...]
In dit topic esp8266.com heeft iemand zijn code gepost. Misschien een goed voorbeeld?
ik heb mijn stukje van deze website gehaald. en ook hier is een soortgelijk iets gebruikt, maar ik krijg niet door wat ik verkeerd doe met mijn code...
Vandaag opnieuw ESPlorer en Arduino met ESPEasy eens uitgeprobeerd icm met een aantal NodeMCU borjes uit het verre China.
Waar het een half jaar geleden nog veel hand- en denkwerk was is het nu dus aansluiten, in LUA of C/C++/Arduino wat maken of downloaden, flashen en klaar!
Het aansluiten van 2xDHT22 (ook uit China) en 1xDS18b20 (uit Taiwan) was daarom niet echt moeilijk:

ESPEasy had nog wel even moeite met koppelen aan mijn AP, maar na een paar resets en opnieuw flashen werkte het op de een of andere manier
Waar het een half jaar geleden nog veel hand- en denkwerk was is het nu dus aansluiten, in LUA of C/C++/Arduino wat maken of downloaden, flashen en klaar!
Het aansluiten van 2xDHT22 (ook uit China) en 1xDS18b20 (uit Taiwan) was daarom niet echt moeilijk:

ESPEasy had nog wel even moeite met koppelen aan mijn AP, maar na een paar resets en opnieuw flashen werkte het op de een of andere manier
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
PWM wordt gebruikt om een LED te faden als er wordt gebropeerd om te connecten met WIFI. Bonjour (mDns) is handig als er geen DNS server in je netwerk is. Dan is de ESP8266 te bereiken op hostname en kun je DHCP zonder reservering gebruiken.ThinkPadd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 17:25:
[...]
Interessant, maar ik begrijp zijn sketch niet helemaal. Er staat ook allemaal 'bagger' in over mDNS, PWM e.d.
Dat heb je toch helemaal niet nodig bij zoiets
Iemand ervaring met het NodeMCU dev board icm een connectie met de UART (niet over USB)?
Duidelijk, thanksCodeIT schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:04:
[...]
PWM wordt gebruikt om een LED te faden als er wordt gebropeerd om te connecten met WIFI. Bonjour (mDns) is handig als er geen DNS server in je netwerk is. Dan is de ESP8266 te bereiken op hostname en kun je DHCP zonder reservering gebruiken.
Iemand ervaring met het NodeMCU dev board icm een connectie met de UART (niet over USB)?
Heb de H801 WiFi dimmer van AliExpress helemaal ge-reverse engineered. Kan hem nu prima vanaf de PC aansturen. Klein HTML-paginaatje i.c.m. PHP-scriptje en ik kan in een colorpicker kleurtje kiezen en hoppa.
Gewoon met de default firmware overigens.
http://domoticz.com/forum...=38&t=7957&p=54379#p54379
Ik heb een esp8266-01, dus met alleen een gpio0 en gpio2.
Op dit moment werkt deze met op gpio2 een ds18b20 temperatuur sensor.
Daarbij wil ik een 433MHz RF module aansluiten, zoals deze: https://bitbucket.org/fuzzillogic/433mhzforarduino/wiki/Home
Alleen de TX module om apparaten aan/uit te zetten.
De module werkt met de rfswitch.h op mijn arduino en ik lees bijvoorbeeld hier dat het ook op een esp8266 zal werken: http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=13&t=2507
Maar nu de grote vraag: kan ik naast gpio2 ook gpio0 gebruiken (*) en zo ja, hou ik dan de ds18b20 aan gpio2 en doe ik de RF module aan gpio0 of juist andersom?
(de ds18b20 heeft volgens mij commucatie in 2 richtingen nodig, de RF module alleen van de esp naar de module toe?)
* Ik moet dan wel gpio0 aan gnd hangen om te flashen en een pull-up gebruiken voor normale operatie.
Op dit moment werkt deze met op gpio2 een ds18b20 temperatuur sensor.
Daarbij wil ik een 433MHz RF module aansluiten, zoals deze: https://bitbucket.org/fuzzillogic/433mhzforarduino/wiki/Home
Alleen de TX module om apparaten aan/uit te zetten.
De module werkt met de rfswitch.h op mijn arduino en ik lees bijvoorbeeld hier dat het ook op een esp8266 zal werken: http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=13&t=2507
Maar nu de grote vraag: kan ik naast gpio2 ook gpio0 gebruiken (*) en zo ja, hou ik dan de ds18b20 aan gpio2 en doe ik de RF module aan gpio0 of juist andersom?
(de ds18b20 heeft volgens mij commucatie in 2 richtingen nodig, de RF module alleen van de esp naar de module toe?)
* Ik moet dan wel gpio0 aan gnd hangen om te flashen en een pull-up gebruiken voor normale operatie.
Nice, goed bezig ThinkPad!ThinkPadd schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:27:
[...]
Duidelijk, thanks
Heb de H801 WiFi dimmer van AliExpress helemaal ge-reverse engineered. Kan hem nu prima vanaf de PC aansturen. Klein HTML-paginaatje i.c.m. PHP-scriptje en ik kan in een colorpicker kleurtje kiezen en hoppa.
Gewoon met de default firmware overigens.
http://domoticz.com/forum...=38&t=7957&p=54379#p54379
Mijn implementatie was nogal, euh... "crude" maar voldoende voor mijn doeleinden en zeker niet geschikt voor RGB inderdaad.
Super dat je er zo mee bezig bent!
Ik ga binnenkort ook maar weer eens prutsen. Dat ESPeasy lijkt me ook wel handig. Ik heb van veel nu wel een eigen implementatie, maar dat blijft (door ernstig gebrek aan programmeer kennis) toch maar een beetje habibabi.
Inmiddels het risico genomen dat ik iets zou slopen en het lijkt te werken, zelfs al zonder een 10k pull-up op gpio0.sjimmie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 08:44:
Omdat ik de pir implementatie van domoticz zeer matig vind, gebrek aan timers e.d. heb ik een nieuwe device gemaak in ESP easy. Je vult een idx in en kan kiezen of je een uitschakel delay wilt gebruiken. De timer start bij laag pir signaal en wordt steeds weer opgehoogd naar de gewenste waarde bij nieuwe beweging.
Bij afloop stuurt hij het off signaal naar de contoller. Geen gedoe met lua scripten en lelijke pir namen in je lijst.
Werkt perfect en volledig via de webinterface in te stellen.

Zit er aan te denken om een tweede idx optioneel te maken die direct een update doet zonder het respecteren van de delaytimer. Voor bijvoorbeeld alarmen oid. Ook kan je dan kiezen om een MOTION device te updaten en tegelijk lampen te schakelen. Een pir, twee devices.
Bij afloop stuurt hij het off signaal naar de contoller. Geen gedoe met lua scripten en lelijke pir namen in je lijst.

Zit er aan te denken om een tweede idx optioneel te maken die direct een update doet zonder het respecteren van de delaytimer. Voor bijvoorbeeld alarmen oid. Ook kan je dan kiezen om een MOTION device te updaten en tegelijk lampen te schakelen. Een pir, twee devices.
[ Voor 22% gewijzigd door rtenklooster op 12-09-2015 00:24 ]
Wanneer jullie (bijv in bovenstaande voorbeeld) de ESP gebruiken in de praktijk. Hoe doe je dat dan qua stroom? Met een oude power adapter? Of met een kleine travo print? Of op batterij?rtenklooster schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 00:16:
Omdat ik de pir implementatie van domoticz zeer matig vind, gebrek aan timers e.d. heb ik een nieuwe device gemaak in ESP easy. Je vult een idx in en kan kiezen of je een uitschakel delay wilt gebruiken. De timer start bij laag pir signaal en wordt steeds weer opgehoogd naar de gewenste waarde bij nieuwe beweging.
[afbeelding]
Ik wil ook nog wel een pir/temp sensor in de kamer hangen, ergens. Ook op een manier dat hij niet opvalt. Maar ik ben nog niet echt uit hoe ik dat het veiligst en beste doe qua stroomaansluiting.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Afgelopen week heb ik, voor het eerst, zo'n opstelling "stand alone" gemaakt met een kleine 5V/1A DC adapter in combinatie met een LM1117 3.3V en een 10uF Tantaal condensator. (wel uitkijken als je de esp dan weer wilt aansluiten op je seriële poort converter, wel de min maar niet de plus aansluiten!)geerttttt schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:03:
[...]
Wanneer jullie (bijv in bovenstaande voorbeeld) de ESP gebruiken in de praktijk. Hoe doe je dat dan qua stroom? Met een oude power adapter? Of met een kleine travo print? Of op batterij?
Ik wil ook nog wel een pir/temp sensor in de kamer hangen, ergens. Ook op een manier dat hij niet opvalt. Maar ik ben nog niet echt uit hoe ik dat het veiligst en beste doe qua stroomaansluiting.
Je zou een oude telefoonlader kunnen paken en dan met een AMS1117-module naar 3.3V gaan.geerttttt schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:03:
[...]
Wanneer jullie (bijv in bovenstaande voorbeeld) de ESP gebruiken in de praktijk. Hoe doe je dat dan qua stroom? Met een oude power adapter? Of met een kleine travo print? Of op batterij?
Ik heb bijv. deze telefoonlader die erg compact is.
Als je zelf een printje e.d. gaat maken is dit een handige module: http://lygte-info.dk/revi...Link%20HLK-PM01%20UK.html
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2015 10:52 ]
Ik zit nog wat te spelen met wat NodeMCU's, ESPEasy en Domoticz. Alles is echt stom eenvoudig in elkaar te zetten en te integreren. Dat is fijn!
Mijn setup draait nu een dag (Domoticz op laptop, NodeMCU en een berg draadjes naar een breadbordje met daarin nog meer draadjes en 3 sensoren), en ik zie bij één van de DHT22's af en toe gekke dingen:
De gekke DHT22-1. Deze laat af en toe negatieve temperaturen zien in Domoticz!

De tweede heeft nergens last van:

En inmiddels is de eerste ook helemaal uitgevallen. Domoticz krijgt van deze sensor geen updates meer!
Omdat in de Arduino IDe nog open had staan, kon ik in de terminal nog even zoeken wanneer het nu fout ging. Tot de uptime van 1428 minuten zie ik 3 sensoren:
En bij de uptime van 1429 minuten zie ik er nog maar 2.
Ik zie geen enkele foutmelding!
In het devices overzicht van ESPEasy zie ik verder niks, anders dan een 'oude'' temperatuur/vochtigheid voor de 1ste DHT22 die aan GPIO-16 zit...

Na een reset van de ESP (simpel door veel op F5 te drukken in het 'devices' overzicht van de ESP -> watchdog grijpt in
) komt de sensor ook niet meer terug:

Pas na het onderbreken van de 3V3 op deze sensor ziet ESPEasy de senor weer:

Vragen & Opmerkingen:
ESPEasy is daadwerkelijk 'easy'
Enne: Hup borroz, een leeg scherm laten zien kan iedereen
Mijn setup draait nu een dag (Domoticz op laptop, NodeMCU en een berg draadjes naar een breadbordje met daarin nog meer draadjes en 3 sensoren), en ik zie bij één van de DHT22's af en toe gekke dingen:
De gekke DHT22-1. Deze laat af en toe negatieve temperaturen zien in Domoticz!

De tweede heeft nergens last van:

En inmiddels is de eerste ook helemaal uitgevallen. Domoticz krijgt van deze sensor geen updates meer!

Omdat in de Arduino IDe nog open had staan, kon ik in de terminal nog even zoeken wanneer het nu fout ging. Tot de uptime van 1428 minuten zie ik 3 sensoren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| WD : [b]Uptime 1428[/b] ConnectFailures 0 FreeMem 14752 DHT : Temperature: 22.10 DHT : Humidity: 66.10 HTTP : connecting to 192.168.1.11 HTTP : Succes! HTTP : closing connection DS : Temperature: 22.56 HTTP : connecting to 192.168.1.11 HTTP : Succes! HTTP : closing connection DHT : Temperature: 22.40 DHT : Humidity: 69.10 |
En bij de uptime van 1429 minuten zie ik er nog maar 2.
Ik zie geen enkele foutmelding!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| WD : [b]Uptime 1429[/b] ConnectFailures 0 FreeMem 14752 DS : Temperature: 22.56 HTTP : connecting to 192.168.1.11 HTTP : Succes! HTTP : closing connection DHT : Temperature: 22.40 DHT : Humidity: 69.10 HTTP : connecting to 192.168.1.11 HTTP : Succes! HTTP : closing connection DS : Temperature: 22.56 HTTP : connecting to 192.168.1.11 HTTP : Succes! HTTP : closing connection DHT : Temperature: 22.40 DHT : Humidity: 69.10 |
In het devices overzicht van ESPEasy zie ik verder niks, anders dan een 'oude'' temperatuur/vochtigheid voor de 1ste DHT22 die aan GPIO-16 zit...

Na een reset van de ESP (simpel door veel op F5 te drukken in het 'devices' overzicht van de ESP -> watchdog grijpt in

Pas na het onderbreken van de 3V3 op deze sensor ziet ESPEasy de senor weer:

Vragen & Opmerkingen:
- Er lijkt nog wat fout te zitten in de afhandeling van de DHT22 in de ESPEasy software, althans als ik andere hardware problemen (of specifieke problemen van GPIO-16) uitsluit. eea zit op een breadbordje, dus het zou zo maar kunnen zijn dat het wel aan de hardware ligt!
- Ik zie in de ESPEasy webinterface ook dat de 1ste DHT22 af en toe halve temperaturen (dus rond de 12 graden) weergeeft, iets dat bij een refresh (F5) weer weg is. Het is hier nl. echt tussen de 22 en 26 graden binnen
- Ik zie geen foutmeldingen bij uitval van een sensor
- Het toevoegen van de sensor index of naam in de logging zou mooi zijn
ESPEasy is daadwerkelijk 'easy'
Enne: Hup borroz, een leeg scherm laten zien kan iedereen

[ Voor 1% gewijzigd door Mars Warrior op 12-09-2015 16:23 . Reden: borroz ]
Verwijderd
haha .. ja ik ben een beetje 'uit het hele ESP gebeuren momenteel, maar ik was toch nieuwsgierig naar arduino ide / esp (nooit gebruikt) en esp easy code want ziet er goed uit.
installatie laatste ide + boards json , compileren ect.. ging vlot, vandaar mijn enthousiasme
zo, en nu weer verder met andere knutsels.. van de winter duik ik er verder in.
ook leuk: ESP8266 BASIC
nostalgie... BASIC ! en dat op een node MCU dev bordje
installatie laatste ide + boards json , compileren ect.. ging vlot, vandaar mijn enthousiasme
zo, en nu weer verder met andere knutsels.. van de winter duik ik er verder in.
ook leuk: ESP8266 BASIC
nostalgie... BASIC ! en dat op een node MCU dev bordje
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2015 15:34 ]
@Mars Warrior:
Ik denk dat het probleem bij jou zit in de verbinding met die ene dht. Als je dat eerst zou willen uitsluiten kunnen we even verder kijken.
Verder hebben we het Smart Pir script wat uitgebreid. Je kan nu kiezen of je een dimmer of schakelaar aanstuurt, bij een dimmer kan je de dimvalue definiëren, zodat de lamp niet in pendel modus raakt.
Ik denk dat het probleem bij jou zit in de verbinding met die ene dht. Als je dat eerst zou willen uitsluiten kunnen we even verder kijken.
Verder hebben we het Smart Pir script wat uitgebreid. Je kan nu kiezen of je een dimmer of schakelaar aanstuurt, bij een dimmer kan je de dimvalue definiëren, zodat de lamp niet in pendel modus raakt.

Na een tijdje dit topic in de gaten gehouden te hebben, ben ik in het diepe gesprongen en een nodeMCU development board en een NTC besteld
hoop dat ik hier nog veel kan leren.
Ik heb kabeltjes vervangen, maar niet de DHT, en het probleem blijft, maar het gedrag heeft wel heel erg iets te maken met omvallende bitjes denk ik.rtenklooster schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:20:
@Mars Warrior:
Zo ziet het eruit:

Je ziet de volgende dingen:
- De temperatuur halveert en wordt negatief, dus bijv. van 20.8 graden naar -10.4 graden (eerste twee dips in de grafiek)
- De temperatuur halveert, dus bijv. van 20.8 graden naar 10.4 graden (laatste dip in grafiek)
- De vochtigheid halveert, dus bijv. van 48% naar 24% (laatste dip in de grafiek)
Als bovenstaande je niks zegt, lekker laten zitten als ik de enige ben, het is slechts een testopstelling
Heeft er iemand dit al werkend?
Als ik hem probeer te compilen op 1.6.5 krijg ik een hele hoop fouten met vaak "does not name a type". BV HsbColor of NeoPixelAnimator. (alle libs waar er naar gelinkt wordt op die webpagina natuurlijk erop gezet)
Vet! ik ben alleen nog wachtende op mijn esp's maar wel gaaf dat ik dan vermodelijk voor een paar dollar mijn livingcolour kan bedienenPromy schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:53:
[...]
Als ik hem probeer te compilen op 1.6.5 krijg ik een hele hoop fouten met vaak "does not name a type". BV HsbColor of NeoPixelAnimator. (alle libs waar er naar gelinkt wordt op die webpagina natuurlijk erop gezet)
denk dat ik te vroeg gejuiched heb
[ Voor 4% gewijzigd door remcoXP op 14-09-2015 23:02 ]
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Een tijdje geleden, maar ik had op mijn windowsphone geen app die er mee wilde verbinden.Promy schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:53:
[...]
Ik kan mij herineren dat je de laatste/dev branch moest kiezen voor de esp en niet de steady versie
ik heb het werkend gekregen, maar het heeft nogal wat gesleutel in de extra libraries nodig om goed te werken, en de boel was nogal buggy.. het gaat mij net de pet te boven om er zelf mee bezig te gaan, maar het lijkt me een vet idee.Promy schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:53:
[...]
Een DHT11 geeft de temperatuur luchtvochtigheid, en een checksum. Gebruik je die cheksum ook of niet?Mars Warrior schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:34:
[...]
Net of er dus een bitje, of meerdere bitjes omvallen. Het kan natuurlijk nog steeds een hardware probleem zijn met de DHT (ik heb ook nog geen andere libraries geprobeerd), of er zit toch iets geks in de software (overflow oid), waardoor waardes halveren of zelfs negatief halveren...
De checksum is gelijk aan temperatuur+luchtvochtigheid
Mooi bordje!cyberde schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:01:
Toevallig zijn mijn PCBtjes gisteren binnen gekomen en heb ik eindelijk mijn RGB controller in elkaar kunnen solderen. Zie ik nu de mooie kant en klare oplossing (zelfs met uart)... Naja, dan maar trots mijn eigen controller gebruiken
[afbeelding]
Zijn deze pcb's ook ergens te bestellen? met een component beschrijving?
was zo vrij om op je GitHub te kijken maar daar staat het niet
Daar heb ik ook wel interesse inIImmortal schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:47:
[...]
Mooi bordje!
pimNH schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:30:
[...]
Een DHT11 geeft de temperatuur luchtvochtigheid, en een checksum. Gebruik je die cheksum ook of niet?
De checksum is gelijk aan temperatuur+luchtvochtigheid
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| // Checksum calculation is a Rollover Checksum by design! byte dht_check_sum = dht_dat[0] + dht_dat[1] + dht_dat[2] + dht_dat[3]; // check check_sum if (dht_dat[4] == dht_check_sum) { if (Par3 == 11) { UserVar[event->BaseVarIndex] = float(dht_dat[2]); // Temperature UserVar[event->BaseVarIndex + 1] = float(dht_dat[0]); // Humidity } if (Par3 == 22) { if (dht_dat[2] & 0x80) // negative temperature UserVar[event->BaseVarIndex] = -0.1 * word(dht_dat[2] & 0x7F, dht_dat[3]); else UserVar[event->BaseVarIndex] = 0.1 * word(dht_dat[2], dht_dat[3]); UserVar[event->BaseVarIndex + 1] = word(dht_dat[0], dht_dat[1]) * 0.1; // Humidity } Serial.print("DHT : Temperature: "); Serial.println(UserVar[event->BaseVarIndex]); Serial.print("DHT : Humidity: "); Serial.println(UserVar[event->BaseVarIndex + 1]); success = true; } // checksum |
We doen inderdaad aan een checksum controle.
Lijkt me dus een dht probleem.
Natuurlijk! Ze zijn te bestellen op: http://dirtypcbs.com/view...354c80f7eefac6307ca2cb1f8IImmortal schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:47:
[...]
Mooi bordje!
Verder zijn dit de componenten:
- 3x P16NF06L Mosfet (http://www.aliexpress.com...t-quality/2040225087.html)
- 3x 4,7 kOhm resistor (http://www.ebay.com/itm/5...10622?hash=item3cb8bcad3e)
- 3x Screw terminal (standaard formaatje: http://www.aliexpress.com...-Straight/1686434041.html)
- 1x ESP07 t/m 12E
- 2x Tactile push button (http://www.ebay.com/itm/1...60647?hash=item4858afc947)
- 1x DSUN-DC Adapter (http://www.ebay.com/itm/3...91841?hash=item43d60b9401)
- 1x Dupont 2.24mm Male IC single row (3 pins afbreken + 4x 2 pins om de DC adapter te bevestigen) (http://www.ebay.com/itm/3...74768?hash=item27c8cc9330)
TOP!! bedankt!cyberde schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:41:
[...]
Natuurlijk! Ze zijn te bestellen op: http://dirtypcbs.com/view...354c80f7eefac6307ca2cb1f8
Let op dat je eerst de DC adapter afstelt op 3.3 volt, standaard staan ze hoger en heb je kans op een gebakken ESP
Hier ook wat voortgang, ben bezig om e.e.a. te combineren van wat hier al gepost is en uit oude studie boeken. Het is nog niet af, er staat nog tekst over componenten heen, en ik heb nog 25x50mm over op van de 5x5cm die ik wil vullen met een ander project.

PCB van 23 bij 46 mm voor een RGB ledstrip. Er zit een reverse-polarity protection op en de mogelijkheid voor een knop. Hiermee kan je de ledstrip aan/uit zetten zonder je mobiel te gebruiken (grootste klacht van mijn vriendin). Ik denk er nog over na om er een RGBW versie van te maken. Op een breadboard werkt het iig goed. Tenminste zover mijn coding skills (of beter het betere knip en plak broddelwerk) het niet laten vastlopen...
Ik ben ook bezig met een versie waar een 4W RGBW led op zit en een micro usb aansluiting. Ik heb al wat werkend op een breadboard inc reverse polarity protection en current limiting zodat de led niet warm wordt. Dit bordje kan je makkelijk weg werken in bestaande lampen en achter/bovenop kastjes en kan je "oude" 5W USB opladers gebruiken voor spanning. Misschien dat ik ook de 12W versie wil proberen, maar ik denk dat die te warm wordt en moet ik dat (actief?) gaan koelen.
Het begint al weer vroeg donker te worden, en heb ik er hopelijk meer tijd voor.
BTW heeft iemand al eens uitgerekend met welke weerstand de potmeter op die kleine DC/DC step down converters vervangen kan worden zodat er zonder inregelen gelijk 3.3V uitkomt?

PCB van 23 bij 46 mm voor een RGB ledstrip. Er zit een reverse-polarity protection op en de mogelijkheid voor een knop. Hiermee kan je de ledstrip aan/uit zetten zonder je mobiel te gebruiken (grootste klacht van mijn vriendin). Ik denk er nog over na om er een RGBW versie van te maken. Op een breadboard werkt het iig goed. Tenminste zover mijn coding skills (of beter het betere knip en plak broddelwerk) het niet laten vastlopen...
Ik ben ook bezig met een versie waar een 4W RGBW led op zit en een micro usb aansluiting. Ik heb al wat werkend op een breadboard inc reverse polarity protection en current limiting zodat de led niet warm wordt. Dit bordje kan je makkelijk weg werken in bestaande lampen en achter/bovenop kastjes en kan je "oude" 5W USB opladers gebruiken voor spanning. Misschien dat ik ook de 12W versie wil proberen, maar ik denk dat die te warm wordt en moet ik dat (actief?) gaan koelen.
Het begint al weer vroeg donker te worden, en heb ik er hopelijk meer tijd voor.
BTW heeft iemand al eens uitgerekend met welke weerstand de potmeter op die kleine DC/DC step down converters vervangen kan worden zodat er zonder inregelen gelijk 3.3V uitkomt?
[ Voor 25% gewijzigd door wauwwie op 03-10-2015 11:24 . Reden: Plaatjes zijn weer zichtbaar... ]
Sorry, maar je plaatjes doen het niet...wauwwie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:03:
Hier ook wat voortgang, ben bezig om e.e.a. te combineren van wat hier al gepost is en uit oude studie boeken. Het is nog niet af, er staat nog tekst over componenten heen, en ik heb nog 25x50mm over op van de 5x5cm die ik wil vullen met een ander project.
[afbeelding]
[afbeelding]

Zitten je mount holes niet teveel in de hoek?
- die 7 gaatjes zijn die voor panelling?
- wellicht kun je de R een nummertje geven, scheelt (ook al zijn ze van gelijke waarde).
- je hebt je dc adapter als pads gdaan, terwijl het pins zijn.
alles IMHO.
- wellicht kun je de R een nummertje geven, scheelt (ook al zijn ze van gelijke waarde).
alles IMHO.
Dank je voor de opmerkingen. De 7 gaatjes dienen inderdaad als breeklijn. De pads voor de DC/DC converter kloppen wel, je kan ze zo ook solderen. Het soldeer vloeit er goed in. Al is het daarna voor mij onmogelijk om ze er dan ooit weer fatsoenlijk af te krijgen. Vandaar de omkeer spannings-beveiliging (of hoe je dat ook in het Nederlands schrijft). Na een keer de spanning verkeerd om aangesloten te hebben, had ik mij voor genomen die beveiliging als op te nemen in mijn ontwerp.RobV schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:46:
Zitten je mount holes niet teveel in de hoek?
alles IMHO.
Die mount hole zit mij ook niet lekker, maar ik wil dit nog aanpassen als ik een goede behuizing heb gevonden. Anders is dubbelzijdig plakfoam ook goed genoeg voor waar ik het wil gebruiken. Veel ruimte gun ik mijzelf niet voor de mount holes.
Er is nog ruimte voor nog een mosfet en ga ik het aanpassen van een RGB naar een RGBW(W) ledstrip. Niet dat ik die nu nodig heb, maar ik zie er wel de mogelijkheden in. Dan neem ik gelijk je opmerkingen mee.
Aan jou de eerwauwwie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:03:
[...]
Maar als je pech hebt zit het net tussen twee ranges in, bijv. 234Ω ofzo
Zou wel handig zijn, het afregelen is best wel lastig viel mij op. Of je moet kijken naar een printje die gelijk 3.3V uitspuugt (AMS1117?).
Ik raad je af om dit ontwerp zo te laten maken.wauwwie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:03:
De antenne van de ESP kan niet goed werken als je die op een board bevestigd en er lopen printsporen direct onder de PCB antenne, of wat nog erger is, dat er een ground/power vlak onder de antenne zit.
Je zou aan beide zijden van je board , precies onder de ESP antenne, kopervrij rechthoeken kunnen uitsparen, of een rechthoekig gat laten frezen. Maar het beste resultaat zul je bereiken door de ESP naar de zijkant te verplaatsen zodanig dat de meandervormige printantenne buiten jouw PCB steekt.
edit: Zelfs als de ESP een klein stukje verplaatst wordt, dan zullen de aansluitdraden van de RX.TX, Flash en Gnd , die je onder je antenne hebt geprojecteert, de antenne prestaties van de ESP nadelig beinvloeden.
Ik zou dus het hele onwerp opnieuw maken en zorgen dat de ESP antenne buiten het board steekt zonder dat er zich draden of metalen vlakken vlak bij de antenne bevinden.
[ Voor 17% gewijzigd door costo op 17-09-2015 14:46 ]