Het Sony A-mount bodies- en objectieventopic v2015 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 16.866 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:29
dipje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:12:
Dus dan kalmeer ik mijzelf in gedachten altijd maar weer dat m'n A65 nog altijd een geweldig toestel is.
Dat is het ook! Een collega van mij heeft er onlangs één gekocht, tweedehands, en daar heb ik al prachtige foto's van gezien.
Alleen ik vind de ISO performance niet van deze tijd (maar wie weet verwacht ik teveel? In vergelijking shots met een A6000 zat er niet veel verschil).. iso 1600 is echt eigenlijk 'not usable' en ik zie tegenwoordig prachtige high-res plaatjes die op ISO 6400 zijn geschoten. Maar wie weet is dat dan weer fullframe :).
Ja, je verwacht veel, want in het analoge tijdperk hoefde je in kleur niks te verwachten boven ISO 400.

Maar verwacht je teveel? Voor moderne maatstaven niet. Mijn (ook al niet meer nieuwe) A58 doet het zeer goed op ISO 1600, en als je niet erg gaat vergroten, is ook ISO 3200 te doen.
Dus hier iemand die juist erg blij zou zijn met een A65-v2 of een A68 of wat dan ook, in plaats van een nieuwe A99.
APS-C is nog steeds levensvatbaar, het volstaat voor alle amateurs en veel professionals. En er is veel mooi en betaalbaar APS-C glas beschikbaar.
Maar ik blijf voorzichtig. Er is al zo vaak gezegd door random Sony personeel dat je maar naar E-mount moet met adapter als antwoord op de vraag 'wanneer komt er weer iets voor A-mount'. En in product-future slides van een paar jaar geleden zie je een lijntje vanaf de A99 'into the future' staan en ook voor de A77 (waar ondertussen dus de 77v2 voor uit is) terwijl de A65 lijn stopt :S.
De A-mount van Sony houdt een keer op, maar hetzelfde geldt voor de EF-mount van Canon en de F-mount van Nikon. Net zoals analoge fotografie bijna niet meer bestaat (er worden door de meeste merken al jaren geen analoge camera's meer gemaakt). Spiegelloos heeft de toekomst!

Maar voordat de hele wereld over is op ILC, zijn we jaren verder. Eerst moeten de body's en lenzen wat goedkoper worden. En dat is een kip-en-ei probleem: volume maakt goedkoop, goedkoop zorgt voor meer verkopen dus volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudicolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:37
De A68 is nu officieel aangekondigd, beschikbaar vanaf maart 2016 voor een prijs van €600,- voor de body of €700 voor de DT18-55mm F3.5-5.6 SAM II kit.

http://presscentre.sony.e...era-with-4d-focus-1247627

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ik mag toch hopen dat ze ook deze in kit met de 16-50 2.8 gaan aanbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 14:46
Lijkt me niet, dan wordt de kit ineens bijna twee keer zo duur in verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

100 euro extra voor de DT18-55mm F3.5-5.6 SAM II kit is wel veel. Bij de A58 is meerprijs voor een kit met dezelfde lens maar iets van 50 euro.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Kijk je dan naar de officiële adviesprijzen of de actuele markt? Want het is altijd even afwachten wat het gaat doen natuurlijk.

En er kunnen natuurlijk zat kit-deals zijn die niet officieel van Sony zijn. Zou niet de eerste keer zijn dat er op foto sites 'deals' promoted zijn van de body met twee pro lenzen i.p.v. de typische kit-lenzen (zoals een 16-50 2.8 en 70-200 4.0 vs een typische 18-55 3.5-5.6 en 70-300 4.5-5.6 budget-deal). Wat de prijs gaat zijn en wat er daadwerkelijk te koop zal zijn, we shall see.

600 euro voor body is niet heel raar, ik hoop alleen dat het niet stiekem 700,- in de winkels zal worden maar ook echt 600 of ietsje minder. Maart 2016 duurt wel lang dan S:.

edit: oh btw.. Niet dat ik het het ergste zal vinden, maar is het scherm geen downgrade als het alleen maar omhoog / omlaag kan tilten? Ik gebruik nu het uitklappen nog best vaak op m'n A65 om vooral portrait te schieten vanuit gekke hoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door dipje2 op 05-11-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dipje2 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:04:
edit: oh btw.. Niet dat ik het het ergste zal vinden, maar is het scherm geen downgrade als het alleen maar omhoog / omlaag kan tilten? Ik gebruik nu het uitklappen nog best vaak op m'n A65 om vooral portrait te schieten vanuit gekke hoeken.
Dat is wel een nadeel vind ik want zo'n tilt screen werkt alleen fijn in landscape. Wil je een foto in portrait maken dan heb je niets meer aan het scherm omdat je hem niet zo kan draaien dat je er wat op kunt zien.

Merk dat op mijn X-T1 ook die heeft ook alleen een tilt screen en gebruik het daarom niet erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
EXX schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:30:
100 euro extra voor de DT18-55mm F3.5-5.6 SAM II kit is wel veel. Bij de A58 is meerprijs voor een kit met dezelfde lens maar iets van 50 euro.
Volgens mij is de A58 niet officieel zonder 18-55 te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:16:
[...]

Dat is wel een nadeel vind ik want zo'n tilt screen werkt alleen fijn in landscape. Wil je een foto in portrait maken dan heb je niets meer aan het scherm omdat je hem niet zo kan draaien dat je er wat op kunt zien.

Merk dat op mijn X-T1 ook die heeft ook alleen een tilt screen en gebruik het daarom niet erg veel.
Dat het een nadeel is mag duidelijk zijn :), bedoelde meer dat het voor mij _denk ik_ geen dealbreaker is.

Maar vind het raar aangezien de oude A65 wel een wat meer uitklap-achtig mechanisme had. Nog steeds niet het luxe gedoe van de A77 / A99... maar om maar een voorbeeld te noemen, ik kon het scherm echt open en dichtklappen. Niet 'uitklappen', maar je kon het open doen, 180 graden draaien en weer terug doen zodat het schermpje beschermd was als je de camera in een tas stopte. Hadden ze best hetzelfde mogen houden wat mij betreft (of upgraden naar de A77-swivel, maar goed, ik snap dat dat te duur zou kunnen worden :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dipje2 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:44:
[...]

Dat het een nadeel is mag duidelijk zijn :), bedoelde meer dat het voor mij _denk ik_ geen dealbreaker is.
Je stelde het als een vraag. Dus gaf ook even mijn idee. Voor mij is het ook geen dealbreaker maar dat komt omdat ik net zo makkelijk met een compleet vast scherm kan werken. Ik gebruik 99% van de tijd de viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
http://www.sonyalpharumor...life-pictures-of-the-a68/

Ziet eruit als bijna gelijk aan de A77-II, maar dan uitgekleed (2e scrollwieltje, joystickje, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Het is ook de goedkopere en iets langzamere maar verder net zo capabele uitvoering van de A77-II!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Laatst online: 01-09 17:03
Ziet er idd goed uit, heb net de a77II tweede hands gekocht en puzzle nog wel elke dag voor de juiste all round settings. Nu nog wachten op de opvolger van de a99 en sinterklaas of de paashaas lief aankijken...

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
salutem schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:40:
Ziet er idd goed uit, heb net de a77II tweede hands gekocht en puzzle nog wel elke dag voor de juiste all round settings.
Die zijn er niet!

Ja, de Auto of Intelligent Auto Plus als je maximaal gemak zoekt.

Maar je maakt meer sprekende foto's als je zelf situaties herkent en dan zelf ingrijpt of afhankelijk van de situatie iets anders instelt.
Nu nog wachten op de opvolger van de a99 en sinterklaas of de paashaas lief aankijken...
Overstappen van APS-C op FF gaat alleen als je FF lenzen hebt.Als je die niet hebt, en je blijft je APS-C lenzen gebruiken, dan is de A99-II een hele dure APS-C camera met slechts 6 megapixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Hoezo 6MP? Verwacht jij dat de A99-II maar 13,5MP heeft? Ik verwacht dat de A99-II de nieuwste 42MP sensor heeft en dus ongeveer 18,7MP in aps-c mode overhoudt. Ok, daar koop je geen fullframe voor en is het ook zeer aan te raden om fullframe lenzen aan te schaffen bij deze camera, maar het is minder dramatisch dan je nu beschrijft ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@UC
Om van FF naar APS-C te gaan, moet je het aantal megapixels (24 in de huidige A99) tweemaal door 1,5 delen. Ik had het tweemaal door 2 gedeeld, foutje! Dat wordt 24/2,25, en dat is meer dan 6.

Daarbij is de verwachting dat een mogelijke A99-II dezelfde sensor gaat krijgen als één van de A7-II modellen, mogelijk de 42MP sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:49

Don Quijote

El Magnifico

ikweethetbeter schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:05:
[...]

Die zijn er niet!

Maar je maakt meer sprekende foto's als je zelf situaties herkent en dan zelf ingrijpt of afhankelijk van de situatie iets anders instelt.
Niet helemaal mee eens. Zeker qua autofocus is er wel even een leercurve om vast te stellen wat het best bij jouw type fotografie past en de situatie. Ik schiet al zeker 7 jaar met Sony, maar zat met de A7ii toch weer te kloten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Wat ik bedoel is merk- en model-onafhankelijk. Herken een tegenlichtportret, bepaal wanneer je juist niet moet flitsen, dat soort dingen.

Niet dat dat altijd universele waarheden zijn, want een nieuwe camera heeft mogelijk een slimmere Auto-stand, die beter met moeilijke situaties om kunnen gaan.

Je blijft dus altijd experimenteren, meestal wisselen tussen een volautomatische en een bepaalde halfautomatische stand (A, S, belichtingscompensatie, geen flits, ...), om te kijken wie beter is: jij of je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
ikweethetbeter schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:05:
[...]

Die zijn er niet!

[...]

Overstappen van APS-C op FF gaat alleen als je FF lenzen hebt.Als je die niet hebt, en je blijft je APS-C lenzen gebruiken, dan is de A99-II een hele dure APS-C camera met slechts 6 megapixels...
Tsja settings makes the best pic, vandaar dat ik refereer aan all round.
Ik zou idd nooit voor FF gaan als ik geen FF lenzen zou hebben, duuuhuu :P
Heb hier dan ook altijd rekening meegehouden.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Ik weet niet wat je budget is en eisen zijn, maar A-mount lenzen kan je nu ook op de A7 II en A7R II gebruiken met behulp van een LA-EA3 adapter. Alle functies blijven ingeschakeld, zoals Apature control, Phase detection + contrast detection (Hybrid) autofocus, volledige EXIF data enzovoorts. Gewoon alles wat je met een A-mount camera ook zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat geldt alleen voor lenzen met SAM/SSM aandrijving. Voor lenzen met screw drive heb je nog altijd de LA-EA4 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Goed punt inderdaad. Sony zou eigenlijk met een LA-EA5 uit moeten komen met de screw-drive motor maar zonder doorzichtige spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
of je wacht op de opvolger van de a99 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

A68 nu als pre-order bij cameranu.nl:

Body: € 499
Body + 18-55mm f/3.5-5.6 SAM II: € 699

Helemaal geen gekke prijs voor de body. Daarintegen is € 200 voor die kitlens is wel veel. Het voorgangermodel koop je al voor € 69.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Mooie prijs!

Gewoon de body kopen, en er zelf een leuke lens bij uitzoeken. Een 18-135 als je zoom zoekt, of een leuke prime voor het beste resultaat.

Een A68 met 18-135 voor 900 euro, da's geen gekke set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Die prijs is nu al omhoog naar 599,- trouwens. Was dat een tijdelijke aanbieding of een typo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe flitser. Op dit moment gebruik ik nog een erfenis van mijn Konica-Minolta A2: een Sigma EF500 DG Super MA. Deze flitser kan ik enkel wireless goed gebruiken; op de camera gaat de flitser altijd af op vol vermogen.

Nu overweeg ik 2 opties:

1. Een Sony HVL43M
Een mooie, flexibele en handig draaibare flitser met als extra een LED lamp in de voet. Mooi afgestemt op mijn A77-II.

2. Een Nissin 700A met Air1 wireless controller
Deze Nissin is ook een fraaie flitser en je krijgt er een wireless radiocontroller bij. Nissin heeft aangegeven flitsvoetjes voor flitsers van andere merken te gaan maken, zodat deze ook aangestuurd kunnen worden via de Air1 controller.

Nu denk ik dat ik wireless veel zal gaan gebruiken. Sony heeft weliswaar een eigen wireless systeem ingebouwd dat de pop up flitsers gebruikt als controller. Toch lees ik vaker dat dit systeem achterhaald is, nogal wat beperkingen heeft en je beter een systeem met een radiocontroller kan nemen.

Wie heeft hier ervaringen mee en kan me helpen een keuze te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Een radiocontroller is technisch ongetwijfeld beter, maar het remote flitssysteem van Sony (Minolta) werkt echt subliem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag een Sony 16-50 ter vervanging van mijn Tamron 17-50 2.8. Qua optische kwaliteit zijn ze gelijkwaardig als het goed is. Maar die 16-50 is wel een totaal andere klasse. Heerlijk gebouwd, echt een mooi ding. De focus is minimaal 2* zo snel als de 17-50. Maar de reden dat ik hem gekocht heb is het geluid. Fluisterstil.

Fijn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
Gelukkig nieuwjaar! Dit topic gaat op slot want het is geen 2015 meer. Voor 2016 hebben we een andere verdeling bedacht, die meer in lijn ligt met de andere grote merken. Er is één topic om over lenzen te discussiëren: Het Sony Alpha objectieventopic v2016. Zowel voor A- als E-mount. Voor algemene discussie is er Het algemene Sony topic. Hierin passen ook discussies over de camera's van Sony. Daarvoor mag ook een apart topic aangemaakt worden, zoals Het grote Sony A7/A7R/A7S I/II topic en Sony A6000.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.