Het Sony A-mount bodies- en objectieventopic v2015 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 16.865 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Is het de "Macro" uitvoering? Want die heb ik ook gehad (op mijn 450D) en daar was ik heel erg tevreden mee (enorm veel foto's mee gemaakt ook). Ook al is het geen HSM, het is geen koffiemolen qua geluid. Veel plezier ermee in ieder geval.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:54
The-Force schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:42:
Ik heb de winkel gebeld en klopt inderdaad, hoort er inderdaadj te zitten.
Kan flitser omruilen of alleen de shoe adapter, dus komt goed.

In juli rondreisje Thailand op de planning, in het kader daarvan ook de Alpha A77 II gekocht.
Nu zit ik alleen beetje met de lenzen. Steeds lenzen wisselen is ook niets natuurlijk. En dat is denk ik onvermijdelijk met de lenzen die ik nu heb.
Welke raden jullie aan als allround lens?
Hoef niet voor dubbeltje op eerste rang te zitten, maar meer dan 600 euro wil ik er toch niet aan uitgeven.
Ben benieuwd wat voor keuze je uiteindelijk gemaakt hebt. Ik ga binnenkort backpacken in Costa Rica en heb geen zin om verschillende lenzen mee te nemen en constant te wisselen.

Ik zat eerst te denken om mijn 28-75 tamron lens mee te nemen, maar ik denk dat ik dan toch wat te kort bereik heb. Ik heb al eens eerder een super zoom van Tamron gehad, maar was totaal niet tevreden met de scherpheid van dat objectief. Kan misschien ook komen door mijn fotografiekwaliteiten in samenwerking met deze super goedkope lens.

Naast het bereik moet de lens ook niet te zwaar zijn. De 70 - 200 lenzen zijn soms meer dan 1kg. Dat is een beetje too much...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:21
Taenadar schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:46:
[...]

Ben benieuwd wat voor keuze je uiteindelijk gemaakt hebt. Ik ga binnenkort backpacken in Costa Rica en heb geen zin om verschillende lenzen mee te nemen en constant te wisselen.

Ik zat eerst te denken om mijn 28-75 tamron lens mee te nemen, maar ik denk dat ik dan toch wat te kort bereik heb. Ik heb al eens eerder een super zoom van Tamron gehad, maar was totaal niet tevreden met de scherpheid van dat objectief. Kan misschien ook komen door mijn fotografiekwaliteiten in samenwerking met deze super goedkope lens.

Naast het bereik moet de lens ook niet te zwaar zijn. De 70 - 200 lenzen zijn soms meer dan 1kg. Dat is een beetje too much...
Ik heb nog niets gekocht... Momenteel nog lekker aan het spelen met de lenzen die ik heb. Juli is nog eind weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:29
Taenadar schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:46:
Misschien de Sony 18-135? Dat is een mooi compromis tussen een megazoom en een kwalitatief goede lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
Dat is inderdaad een redelijke optie. Ik ga even reviews lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:52
Na 2 weken de Sigma 18-35mm f1.8 ART in het bezit te hebben, ben ik er enorm tevreden over! Het enige puntje is, dat je flink de autofocus moet compenseren in de camera. Bij verschillende reviews komt dit punt van kritiek naar voren en ik heb er ook last van gehad. Ik kon geen portretten maken op f2.8 zonder handmatig te focussen omdat de autofocus gigantisch de mist in ging. Met landschappen is het wat minder storend vanwege de grotere scherptediepte met een kleiner diafragma. Nu heb ik via microadjustments in mijn camera (A77II) de compensatie op -11 gezet en nu is hij perfect. Ook mijn Sigma 35mm f1.4 ART had dit probleem, daarbij is een compensatie van -12 nodig.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 17:51
Ik heb even geleden mijn A550 vervangen door een A77-II , en ik moet nu ook op zoek naar een nieuwe telezoom, omdat mijn Sigma 70-300 het tijdens de vorige zomervakantie heeft begeven. Ik wil volgend jaar eigenlijk een safari gaan doen, en daarom overweeg ik de Tamron 150-600. Heeft iemand ervaringen met deze lens? Of ervaringen met de alternatieven?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Ik gebruik voor het super tele werk een Minolta AF 500mm F8 Reflex, maar die lens heeft zijn beperkingen: vaste brandpuntsafstand, vast diafragma van F8 (dus geen DOF control) en het bokeh kan soms echt knudde zijn. Maar: niet zo duur en vooral: compact en weegt maar 665 gram, dus hij gaat heel vaak mee in de cameratas.

Ik zou ook eens kijken naar de pricewatch: Sony 70-400mm F4-5.6 G SSM II Dat is echt een topklasse lens, maar wel eens stuk duurder dan de Tamron. Maar ja, zo een safari doe je ook niet elke dag.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-09 18:47
De Sigma 50-500 zou ik ook eens naar kijken.
http://www.cameranu.nl/nl...-dg-os-hsm-sony-objectief
Iets minder tele maar een stuk meer groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Optisch ook niet zo sterk als de 120-600 van Tamron en Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:36

KL643

beeldaandemuur

Zit nu de laaste weken te denken om een lichtsterke prime lens (ergen tussen de 20 en 35mm) aan te schaffen (nieuw of tweede hands ter aanvulling van mijn assortiment. In bezit zijn een 8-16mm Sigma, een 16-80 Zeiss en een A77MII. Ik kom veel in grote steden (buitenland) waar ik graag de straat op ga, overdag maar zeker ook s'nachts :) Iemand nog leuke goede en betaalbare optie in gedachten? +/- €500,-

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Definieer lichtsterk: moet het F1.4 zijn of is F1.8 ook voldoende?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Moet het AF hebben is ook een eis die je zou kunnen stellen, waardoor bijvoorbeeld de Samyang 24/1.4 afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik ben heel erg tevreden met mijn Sigma 35mm f1.4 ART, maar die ligt buiten je budget (€730). Heb daarmee heel fijn gefotografeerd in de smalle straatjes van Marrakesh.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seekwekkeg11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-12-2023
KL643 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:39:
Zit nu de laaste weken te denken om een lichtsterke prime lens (ergen tussen de 20 en 35mm) aan te schaffen (nieuw of tweede hands ter aanvulling van mijn assortiment. In bezit zijn een 8-16mm Sigma, een 16-80 Zeiss en een A77MII. Ik kom veel in grote steden (buitenland) waar ik graag de straat op ga, overdag maar zeker ook s'nachts :) Iemand nog leuke goede en betaalbare optie in gedachten? +/- €500,-
Met dat budget zijn je opties gelimiteerd, maar er is de goede Sony 35 f1.8. Wil je wijder, dan zal je duurdere (vaak full-frame) lenzen moeten overwegen.
Een andere optie om over na te denken is de Sigma 18-35mm f1.8, dan heb je de hele range te pakken, maar die gaat wel een stuk boven je budget uit (€729).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Je hebt een APS-C camera, dus gooi daar ook lekker een APS-C lens op. Denk eens aan een Sigma 30mm F1.4 DC HSM Art (Sony), een scherp geprijsde maar goede, lichtsterke lens uit de Sigma ART serie.

De Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Sony) een extreem scherpe en zeer lichtsterke zoomlens uit diezelfde Sigma Art serie. Uniek is dat ze een 18-35mm zoombereik hebben gecombineerd met een f/1.8 diafragma, en deze nog steeds ragscherp is. Hij kan zo drie primes vervangen, zoals in deze review wordt aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Allereerst, dank allen voor jullie reacties :)
EXX schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:00:
Definieer lichtsterk: moet het F1.4 zijn of is F1.8 ook voldoende?
1.4 is mooi maar 1.8 is ook goed mits het maar scherpe plaatjes opleverd.
Universal Creations schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:02:
Moet het AF hebben is ook een eis die je zou kunnen stellen, waardoor bijvoorbeeld de Samyang 24/1.4 afvalt.
AF is wel een pré maar aangezien ik ook veel nachtopnames maak, raak ik wel gewend aan manueel scherp stellen :)
Who Am I? schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:54:
Ik ben heel erg tevreden met mijn Sigma 35mm f1.4 ART, maar die ligt buiten je budget (€730). Heb daarmee heel fijn gefotografeerd in de smalle straatjes van Marrakesh.
Heb wel zitten kijken naar de 30mm variant maar wat ik gelezen heb was dat nou niet echt top. €730,- is niet onoverkomelijk maar liever niet.
seekwekkeg11 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:42:
[...]

Met dat budget zijn je opties gelimiteerd, maar er is de goede Sony 35 f1.8. Wil je wijder, dan zal je duurdere (vaak full-frame) lenzen moeten overwegen.
Een andere optie om over na te denken is de Sigma 18-35mm f1.8, dan heb je de hele range te pakken, maar die gaat wel een stuk boven je budget uit (€729).
Die 18-35mm had ik ook gezien, misschien is dat wel de beste optie in mijn geval maar dan ga ik weer meer geld uitgeven dan mij nu lief is maar ach...dat moet soms maar.
Balance schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:40:
[...]

Je hebt een APS-C camera, dus gooi daar ook lekker een APS-C lens op. Denk eens aan een Sigma 30mm F1.4 DC HSM Art (Sony), een scherp geprijsde maar goede, lichtsterke lens uit de Sigma ART serie.

De Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Sony) een extreem scherpe en zeer lichtsterke zoomlens uit diezelfde Sigma Art serie. Uniek is dat ze een 18-35mm zoombereik hebben gecombineerd met een f/1.8 diafragma, en deze nog steeds ragscherp is. Hij kan zo drie primes vervangen, zoals in deze review wordt aangetoond.
Even een noob vraag, als ik dus een full frame lens op de A77 zet, dan wordt het toch X 1.6? Dus 30mm wordt dan 48mm?

Die 30mm had ik dus gezien...op zich is natuurlijk de prijs o.k. maar wat ik dus gelezen had, hield hij aan scherpte te wensen over. Zat ook naar de ouder variant te kijken, die is te koop op ebay voor zo'n $300 dollar.

Bedankt voor de review, die ga ik zo even kijken :)

[ Voor 49% gewijzigd door KL643 op 12-05-2015 09:50 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

KL643 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:41:
Allereerst, dank allen voor jullie reacties :)

[...]

1.4 is mooi maar 1.8 is ook goed mits het maar scherpe plaatjes opleverd.
Dan kijk ook even naar de pricewatch: Sony DT 35mm F1.8 SAM. Dit lensje heeft een geweldige prijs/kwaliteitsverhouding en is zeker scherp genoeg voor de 24 MP sensor van de A77-II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
KL643 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:41:
Even een noob vraag, als ik dus een full frame lens op de A77 zet, dan wordt het toch X 1.6? Dus 30mm wordt dan 48mm?
De cropfactor bij Sony (en zo'n beetje alle aps-c camera's behalve die van Canon) is 1,5x.
Om even mogelijke verwarring te voorkomen: elke lens die je op jouw A77 zet heeft "last" van die cropfactor, dus ook je huidige lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ze zijn inderdaad erg te spreken over die 18-35mm van Sigma. Ik vrees alleen dat dan die Sigma een vervanger wordt van de Zeiss en dat zou ik zonde vinden. Wat dat betreft is een lensje van €179,- misschien toch een "betere" optie voor mij.
Universal Creations schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:02:
[...]

De cropfactor bij Sony (en zo'n beetje alle aps-c camera's behalve die van Canon) is 1,5x.
Om even mogelijke verwarring te voorkomen: elke lens die je op jouw A77 zet heeft "last" van die cropfactor, dus ook je huidige lenzen.
Die verwarring is er toch al bij mij en deze opmerking heeft het voor mij nog niet duidelijker gemaakt ;) Wat is nu het wezenlijk verschil tussen een Full frame lens en een APC lens?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een fullframe lens heeft een grotere beeldcirkel, zodat de grotere fullframe sensor volledig belicht wordt. Als je een aps-c lens op een fullframe lens plaatst, ga je zwarte randen zien.
De brandpuntsafstand van een lens, is een lenseigenschap ongeacht de camera die je eraan vastmaakt. De cropfactor is er om te vergelijken met verschillende sensorformaten qua beeldhoek. Dus: een 30mm lens op een aps-c camera geeft een zelfde beeldhoek (hoe wijd het beeld is in je foto) als een 45mm lens op een fullframe camera. En of het nu een aps-c of fullframe lens is die je op je aps-c camera zet, maakt niet uit qua beeldhoek.
KL643 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:08:
Ze zijn inderdaad erg te spreken over die 18-35mm van Sigma. Ik vrees alleen dat dan die Sigma een vervanger wordt van de Zeiss en dat zou ik zonde vinden. Wat dat betreft is een lensje van €179,- misschien toch een "betere" optie voor mij.
Hoezo is dat zonde? Dan verkoop je toch de Zeiss. Dus je wil liever een slechtere lens, zodat je de Zeiss kunt houden, dan een betere lens zodat je de Zeiss niet meer nodig hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 12-05-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Duidelijk :)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Of zoals ik het uitgelegd heb gekregen: Je APS-C sensor knipt dus een stukje van het plaatje uit. Een APS-C lens _gaat daar dan ook van uit_, en die mist dus gewoon het stukje beeld wat jouw sensor toch weg knipt. Daardoor kan de lens goedkoper gemaakt worden, minder aandacht naar het perfect krijgen van iets wat je camera toch weg gooit.

Een 'slechte full-frame lens' heeft dus ook last van minder scherpte aan de zijkanten, en meer vervorming aan de zijkanten, etc.. Maar als jouw sensor de zijkanten wegknipt blijft er misschien wel een erg goede lens over. Dat noemen ze dan het 'sweet-spot' effect. De oudere goedkopere Minolta lenzen zijn (meestal? altijd?) fullframe, maar misschien niet altijd de beste (De 50mm f1.7 is gewoon 'mweh' bijvoorbeeld vergeleken met de anderen) maar aangezien je het midden pakt kunnen ze erg goed zijn op moderne APS-C cameras.

Aan de andere kant zijn er een hoop ontwikkelingen geweest in de lenzenmarkt door de jaren heen die nog wel eens de moeite waard kunnen zijn (zoals hoe weerbestendig de lens is, of een zoomlens groter wordt met in- of uitzoomen of constant blijft, wat de filtermaat is en of de lens met focussen ook een beetje in- of uitzoomt, of dat het filter draait terwijl je aan de focusring draait, etc.. Maakt ook een verschil of je de lens / camera gebruikt om te filmen of plaatjes te schieten. Een filter dat constant beweegt met scherpstellen is een ramp met filmen bijvoorbeeld als je er een vari-ND filter of polarisatiefilter gebruikt.

edit: BTW, het verschilt misschien wat mensen bedoelen met 'ik wil er mee filmen', maar ik ben nog geen auto-focus motor tegengekomen die NIET hoorbaar is als je filmt (maar ik heb dan ook nog nooit een SSM gebruikt, alleen de goedkopere SAM dingetjes en Sigma's HSM).. en in de praktijk boeit het niet, want als je filmt zit je toch altijd op manual-focus... ik tenminste. Auto-focus is misschien handig voor sport-filmen of zo, maar als ik een beetje een cinematic look wil filmen zit ik toch altijd op manual-focus, en zijn juist mijn oude Minolta lensjes met soepele focus-ring wel fijn om te gebruiken (maar weer een ramp met filters). Mijn Sigma 17-50 f2.8 heeft een focus-ring die niet gemaakt is om mee te filmen. _Zeer_ losjes / te soepel en heel weinig bereik, dus echt de kleinste milimeter draaien heeft veel focus-effect. Maar de Sigma zit wel bijna altijd op mijn body, voor 'die plotselinge foto momentjes', want dan is de HSM zo heerlijk snel en de plaatjes zo mooi :).

[ Voor 24% gewijzigd door dipje2 op 12-05-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ik had afgelopen weken een Minolta 50mm 1.4 in huis van een collega. Ik mocht hem overnemen voor €50,- maar wat bleek...schimmel in de lens :X dus dat heb ik niet gedaan. BTW,ik gebruik mijn camera alleen voor fotografie

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
De Sigma 18-35mm f1.8 ART heb ik ook en dat is ook een geweldige lens! Heerlijk voor landschappen en urbex fotografie. 'Gelukkig' coor mij is die 18-35 op 35mm wel een stuk minder dan mijn Sigma 35mm f1.4 ART lens, anders zou ik die voor niets hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Inmiddels de knop doorgehakt en voor de nobrainer 35mm 1.8 gegaan voor €179,- Gezien mijn huidige lensen lijkt mij dit een mooie aanvulling op het assortiment. Dank allen voor het meedenken _/-\o_

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Gefeliciteerd met je aankoop. Van die lens ga je veel plezier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Dank je, dat denk ik ook. Ik heb een paar reviews gelezen en daar kwam hij best wel goed uit de bus kwa scherpte. Ja, de bouwkwaliteit zal minder zijn maar wat kan je anders verwachten voor dat geld. Mocht hij na 2-3 jaar uit elkaar vallen (wat ik niet verwacht) dan koop ik wel weer wat anders.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik heb die lens eind 2011 gekocht en de lens is nog steeds in dezelfde staat. Het doet dus allemaal wat plastic-fantastic aan, maar zolang je er geen gekke dingen mee doet blijft het gewoon prima functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De bouwkwaliteit is juist hartstikke goed van die dingen :p Het voelt alleen wat goedkoper aan, maar ze kunnen echt tegen een stootje. Heb de 35 1.8 en 50 1.4 en 1.8 in de tas gehad, en het zijn gewoon hartstikke stevige apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Dan moet het wel een goede koop zijn :)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Inmiddels heb ik de lens binnen en ben ik gisteren even Amsterdam ingegaan om een paar plaatjes te schieten met deze lens. Plaatjes zijn scherp en spelen met dof is erg leuk met deze lens. Kortom, na 1 dag ben ik tevreden over mijn aankoop :)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
ikweethetbeter schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:17:
[...]

Misschien de Sony 18-135? Dat is een mooi compromis tussen een megazoom en een kwalitatief goede lens.
Nog even een update na de vakantie :)

Uiteindelijk voor de Sony 18-135 gegaan en daar prima foto's mee kunnen maken. Op sommige momenten was meer zoom erg gewenst geweest, maar helaas als je het niet hebt dan maar niet. Dit was vooral het probleem bij dieren die hoog in de bomen leven zoals vogels. Gelukkig is er ook genoeg te zien en te fotograferen :)

Oftewel: voor deze vakantie was het een zeer goede aankoop, en mocht ik nog eens zo'n reis maken waarbij ik niet te veel bagage mee wil nemen, dan gaat deze lens zeker weer mee. Wij hadden in totaal 1 backpack voor onze kleren die in het hotel achterbleef en in het ruim moest tijdens de vlucht en nog 1 dagtas waarin de rest zat. Super licht gewicht dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Dat is het eeuwige compromis: welke lens neem ik mee?

De Tamron 18-270 is de meest universele lens die je kunt vinden (de Tamron 16-300 heeft meer zoom, maar schijnt erg vlakke foto's te maken), met de Sony 18-135 heb je de helft van de zoom, iets kleiner en lichter, maar meer kwaliteit, voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Voor veel zaken (behalve safari en kleinere beesten iets verder weg) is de Sony 18-135 een ideale walk around lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Laatst online: 01-09 17:03
Zou het dan eindelijk zo ver zijn!? Fingers crossed! http://www.sonyalpharumor...-recording/#disqus_thread

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Geloof er niets van. De A-mount lijkt een dood paard waar nog een paar mensen heel hard aan trekken. Elke beurs weer nieuwe geruchten, maar het enige teken van leven was een kleine update in de vorm van de A77ii.

De a-mount lijkt gewoon klaar. Zelfs al komt er een A99ii, dan blijft het aanbod erg mager.

Ben altijd erg blij geweest met mijn A300 en nu de A77. Ik wacht nog rustig af, maar zodra ik een leuk aanbod zie, ga ik over (in mijn geval op Fuji wss).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
PWM schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:08:
[...]

Geloof er niets van. De A-mount lijkt een dood paard waar nog een paar mensen heel hard aan trekken. Elke beurs weer nieuwe geruchten, maar het enige teken van leven was een kleine update in de vorm van de A77ii.

De a-mount lijkt gewoon klaar. Zelfs al komt er een A99ii, dan blijft het aanbod erg mager.

Ben altijd erg blij geweest met mijn A300 en nu de A77. Ik wacht nog rustig af, maar zodra ik een leuk aanbod zie, ga ik over (in mijn geval op Fuji wss).
Wat bedoel je met een leuk aanbod? E-Mount heeft toch zowieso al genoeg om voor te gaan zou ik denken?!

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
salutem schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:33:
[...]

Wat bedoel je met een leuk aanbod? E-Mount heeft toch zowieso al genoeg om voor te gaan zou ik denken?!
Zeker, maar ben een beetje klaar met Sony. De manier hoe ze de a-mount hebben laten vallen zonder enige vorm van communicatie is gewoon vervelend.

Prima als iets EOL gaat raken, maar dan kan je dat ook op een normale manier afbouwen.

Los van de manier van werken van de camera's van Fuji (erg fijn imho) hebben ze ook een duidelijke strategie, een open roadmap en goede ondersteuning. Sony moet wel met een hele verrassende wending komen om dat een beetje bij te houden.

Dat staat los van de vraag of de E-mount een mooie line-up heeft, want dat is natuurlijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
PWM schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:03:
[...]

Zeker, maar ben een beetje klaar met Sony. De manier hoe ze de a-mount hebben laten vallen zonder enige vorm van communicatie is gewoon vervelend.

Prima als iets EOL gaat raken, maar dan kan je dat ook op een normale manier afbouwen.

Los van de manier van werken van de camera's van Fuji (erg fijn imho) hebben ze ook een duidelijke strategie, een open roadmap en goede ondersteuning. Sony moet wel met een hele verrassende wending komen om dat een beetje bij te houden.

Dat staat los van de vraag of de E-mount een mooie line-up heeft, want dat is natuurlijk zo.
Ow wist niet dat de Alpha mount EOL is?! ze hebben toch nog onlangs lens upgrades uitgebracht en de Batis serie van Zeiss komt toch ook in A-mount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Hoezo laten vallen?

Dat Sony geen line-up van 7 APS-C en 5 FF modellen heeft, zoals Canon, wil niet zeggen dat ze de A-mount lijn hebben laten vallen. De A58, A65 en A77-II is een mooie APS-C line-up, en het is te verwachten dat de A99-II met een totaal nieuwe sensor binnenkort wordt aangekondigd, met nieuwe lenzen.

Wat overduidelijk is, is dat ILC de toekomst is. Sony's SLT's zijn de tussenstap tussen de DSLR's en de ILC's. Ik denk eerder dat je je zorgen moet maken dat Canon en Nikon dat nog niet doorhebben, dan dat Sony de A-mount laat vallen. Wat niet zo is.

Over 10 jaar zal alles ILC zijn; het is vooral wachten totdat de pro's en "echte amateurs" die mentale schakelaar om hebben gezet. De investering in duur glas ben je niet kwijt, je kunt deze met adapters blijven gebruiken.

Tussen nu en 5 jaar gaan de meeste gebruikers over van DSLR naar ILC, daarna volgen de pro's. Je kunt dan beter bij een merk zitten dat voorop loopt in deze trend (Sony, Fujifilm), dan bij een merk dat in de ontkenningsfase zit (Canon, Nikon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:59:
[...]

Hoezo laten vallen?

Dat Sony geen line-up van 7 APS-C en 5 FF modellen heeft, zoals Canon, wil niet zeggen dat ze de A-mount lijn hebben laten vallen. De A58, A65 en A77-II is een mooie APS-C line-up, en het is te verwachten dat de A99-II met een totaal nieuwe sensor binnenkort wordt aangekondigd, met nieuwe lenzen.
De A65 is al een tijd niet meer in productie en van de A58 word alleen nog de voorraad door Sony verkocht.

Alleen de A77ii en de A99 zijn nog in productie (hoewel die laatste een twijfel geval is). Met de A99-ii word al zolang gedreigd, we zullen wel zien wat ze er mee doen.

Een beetje openheid zou hen geen kwaad doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

Nou nou, het is niet dat je camera ineens onbruikbaar wordt als de A-mount eol is. Je kunt het ook andersom benaderen, er zullen velen zijn die overstappen op de nieuwe mount, of zoals jij naar Fuji, waarmee er voor den gewone gebruikers een leuke 2e hands lenzen markt ontstaat.
Ik ben net van Nikon overgestapt naar Sony, een verademing kan ik zeggen, en mij boeit het niet zo als die A-mount niet terug komt op de nieuwe lijn. Ik heb nu een 55-300 telezoom en een redelijke 18-55 kitlens. De laatste wil ik gaan vervangen door iets wat beter is, wat al snel het geval is. Dus laat de overstappers maar flink snel overstappen zou ik zeggen ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Inderdaad! Bij Sony is er leven na de A-mount, bij Nikon en Canon mis ik de ILC visie.

Canon heeft met de EOS-M "reeks" 3 camera's in 3 jaar gemaakt, die niet eens in Nederland verkrijgbaar zijn.

Nikon heeft met de Nikon 1 een ILC reeks die het schijnbaar tegen de bridge camera's moeten opnemen. Op APS-C en FF gebied heeft Nikon niks.

Daarbij bestaat de A-mount nog, en zal dat ook nog wel een paar jaar volhouden. Maar het is geen geheim dat de komende jaren vrijwel alle DSLR's en SLT's gaan verdwijnen ten gunste van ILC's. Ook Canikon DSLR's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Bekend verhaal inderdaad. 2 mounts met elk 2 sensor formaten naast elkaar up to date houden is niet te doen. Met de introductie en het succes can de E- mount is het lot van de A- mount beslecht.

Natuurlijk vind ik het jammer en vond ik m'n KM5D ook een veel prettiger camera om mee te werken. Maar aan de andere kant is m'n foto's makende nintendo (Sony A57) zo veel responsiver, is de EVF bij weinig licht gewoon beter dan de matige optische zoeker en zijn de foto's beter. Eigenlijk is een diepe mechanische mount totaal niet meer van deze tijd. Mechanische AF en diafragma overbrenging zijn een gedrocht om mee te filmen. Veel te luid en de AF is niet vloeiend genoeg. En ook voor AF tracking is een mechanische AF overbrenging eigenlijk heel beroerd. Met goede EVF's en sensoren met AF geintergreerd is een spiegelhuis met een milioen kwetsbare, bewegende en klapperende delen eigenlijk ook nergens meer voor nodig.

Een E-mount body in SLR style die groot genoeg is, met een diepe grip, goede zoeker, goede accu duur, snelle AF en ik ben over. Misschien dat er dan wel een analoge KM SLR naast komt voor het nostalgische gevoel.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 11-06-2015 06:40 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
martijn_tje schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 00:24:
Bekend verhaal inderdaad. 2 mounts met elk 2 sensor formaten naast elkaar up to date houden is niet te doen. Met de introductie en het succes can de E- mount is het lot van de A- mount beslecht.
Om de A-mount in stand te houden, hoeft Sony weinig te doen. Grotendeels gewoon de lenzen die ze nu al hebben blijven leveren. E-mount staat nog in het begin, daar is juist behoefte aan goede betaalbare lenzen. En die komen als alle derde partijen op grote schaal lenzen voor ILC's gaan maken.

Dat gaat gebeuren als er genoeg kritische massa is. Het wordt vertraagd doordat Canon en Nikon nog al hun inspanningen op DSLR's doen. Maar dat duurt niet lang meer, en dan zijn het Sony, Fujifilm en Samsung die de dienst uitmaken bij de (FF en) APS-C ILC's, en zijn Canon en Nikon te laat. Over 10 jaar zijn zij de niche spelers, naast Hasselblad.
Natuurlijk vind ik het jammer en vond ik m'n KM5D ook een veel prettiger camera om mee te werken. Maar aan de andere kant is m'n foto's makende nintendo (Sony A57) zo veel responsiver, is de EVF bij weinig licht gewoon beter dan de matige optische zoeker en zijn de foto's beter.
Klopt. Maar ook het gevoel bij het fotograferen vind ik met m'n A58 beter dan met m'n oude A300. De grip is kleiner maar voelt erg goed, de zoeker is lekker groot en licht, de knoppen zitten op de goede plek, en hij is qua mogelijkheden lekker up to date.
Eigenlijk is een diepe mechanische mount totaal niet meer van deze tijd. Mechanische AF en diafragma overbrenging zijn een gedrocht om mee te filmen. Veel te luid en de AF is niet vloeiend genoeg. En ook voor AF tracking is een mechanische AF overbrenging eigenlijk heel beroerd.
De A-mount ondersteunt ook elektronische AF, en diafragma wordt al sinds de eerste A-mount Minolta camera, meer dan 30 jaar geleden, niet meer mechanisch overgebracht.
Met goede EVF's en sensoren met AF geintergreerd is een spiegelhuis met een milioen kwetsbare, bewegende en klapperende delen eigenlijk ook nergens meer voor nodig.
Dat heeft de SLT reeks ook al niet meer: de spiegel zit vast.
Een E-mount body in SLR style die groot genoeg is, met een diepe grip, goede zoeker, goede accu duur, snelle AF en ik ben over. Misschien dat er dan wel een analoge KM SLR naast komt voor het nostalgische gevoel.
Een A6000 met betere grip en goede accuduur: dat is voor veel potentiële kopers denk ik een aanleiding om "over te gaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Wat er ook nog moet komen is een nieuwe full frame E2A adapter, met een autofocus module die meer autofocus punten heeft die beter verspreid liggen over het hele frame en niet (zoals nu bij de LEA4) allemaal in het midden zitten.
ikweethetbeter schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 07:52:
Om de A-mount in stand te houden, hoeft Sony weinig te doen. Grotendeels gewoon de lenzen die ze nu al hebben blijven leveren.
Inderdaad, Er zit veel "common ground" tussen de 2 camera lijnen: Sensortechiek, BOINZ-X processor, EVF, delen van de software, flitsers, noem maar op. Wat alleen verschilt zijn de mount specifieke zaken, en wat A-mount betreft is daar al jaren geen ontwikkeling meer voor nodig. Het is IMHO dan ook waarschijnlijk dat er ook nog nieuwe A-mount bodies zullen verschijnen. Dat zullen dan wel eigenlijk E-mount camera's zijn, in een A-mount jasje met een focusmotor in de body en (zolang nog nodig), de SLT techniek voor de autofocus.

edit:
De A7R-II is verschenen. Een heel interessant item is dit: de A7Rii's OSPDAF kan a-mount lenzen goed en snel aansturen/focussen met de mirrorless adapter: de LEA3 dus. Het lijkt me dat dit alleen maar geldt voor de SAM en SSM lenzen, aangezien de LEA3 geen focus motor heeft voor screw-drive lenzen.

Dit is wel weer een stap richting intgratie van A en E-mount lijn. Als dit werkelijk klopt is een A99-II voor Sony makkelijk te produceren: je neemt een A99-achtige body en stopt daar defacto alle A7R-II hardware in, met daarnaast een screw drive focusmotor. Dan ben je eigenlijk klaar.

[ Voor 85% gewijzigd door EXX op 11-06-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
EXX schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:08:
Dit is wel weer een stap richting intgratie van A en E-mount lijn. Als dit werkelijk klopt is een A99-II voor Sony makkelijk te produceren: je neemt een A99-achtige body en stopt daar defacto alle A7R-II hardware in, met daarnaast een screw drive focusmotor. Dan ben je eigenlijk klaar.
Inderdaad! Zo hou je de A-mount nog jaren met minimale inspanning in leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Loop tegen wat vreemds aan..met lange sluitertijden (maakt niet uit welke lens) Er verschijnen witte vlekken op de foto. Iemand een idee wat het kan zijn? Geschoten met een A77MII

http://imghost.nl/download/DSC06325.jpg

http://imghost.nl/download/DSC06145.jpg

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik zou in eerste instantie denken aan lens flare, zeker bij de eerste foto. Gebruik je de zonnekap?

[ Voor 15% gewijzigd door EXX op 13-07-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Die eerste is geschoten met een 8-16mm Sigma (zonder) en de 2de met een 16-80 Zeiss (met zonnekap)

Hier nog een voorbeeld, geschoten met de Zeiss

http://imghost.nl/download/DSC06302.jpg

en deze met een 35mm van Sony

http://imghost.nl/download/DSC06656.jpg

Nu ben ik vanmiddag even bij de winkel geweest waar ik hem gekocht had en daar konden zij het niet verklaren. Misschien is het op te lossen met een sensor cleaning (a €35) maar daar geloof ik nog niet direct in, anders opsturen naar Sony. Nu ga ik deze camera weer verkopen en neig ik naar de laatste optie.

[ Voor 91% gewijzigd door KL643 op 13-07-2015 16:06 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Vieze sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Volgens mij zijn het gewoon reflecties. Want de vlekken zitten precies op plekken waar voertuigen met glanzende oppervlakken langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sluit me aan bij UC, het ziet er uit als gereflecteerd licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Universal Creations schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:37:
Volgens mij zijn het gewoon reflecties. Want de vlekken zitten precies op plekken waar voertuigen met glanzende oppervlakken langskomen.
Nu je zo het zegt...denk ik dat het dat wel zou zijn. Het zijn in dit geval allemaal bussen die voorbij zijn komen rijden.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:44
GoT is niet bedoeld voor waardebepalingen van je fotoapparatuur. Wij moeten namelijk net zoals jij ook op de gebruikelijke plekken (marktplaats, ebay, fotoapparatuur.nl) kijken om dit uit te zoeken.

[ Voor 105% gewijzigd door Universal Creations op 14-07-2015 13:13 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:53
Ik heb een alpha 550 echter is mijn eyecup verdwenen |:( Weet iemand waar je nog reserves kan krijgen? Ik zoek me een ongeluk en via de normale kanalen (Kamera express etc) is er niet meer aan te komen.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel01
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Paganstars schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:10:
Ik heb een alpha 550 echter is mijn eyecup verdwenen |:( Weet iemand waar je nog reserves kan krijgen? Ik zoek me een ongeluk en via de normale kanalen (Kamera express etc) is er niet meer aan te komen.
Via ebay wel te vinden alleen niet echt goedkoop.
http://www.ebay.nl/itm/SO...ain_0&hash=item4d2d83c98c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:53
Holy fuck :o

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 16:57
Hier bij EET Europarts (partner van Sony):
http://nl.eetgroup.com/i/X25144421-Sony-CV-Eye-Hood-Assy

edit:
Bij deze wordt de A550 ook genoemd, en die is schappelijker geprijsd
http://nl.eetgroup.com/i/327345801-Sony-Cap-Eye-Piece

In dat geval zou deze op Marktplaats wellicht ook passen:
http://link.marktplaats.nl/m952888067

[ Voor 54% gewijzigd door niels132 op 06-08-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:47
http://www.sony.nl/electr...res/viewfinders-monitoren
Hier kun je misschien ook wel wat vinden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik wil mijn Sony DT 18-55mm F3.5-5.6 SAM gaan vervangen. Deze lens (zat als kitlens bij de A55) voldoet niet goed op mijn A77-II. Op 1 of andere manier zijn de foto's niet zo best als je de lens niet afstopt tot F8. Bij de A55 viel dat waarschijnlijk niet zo op, of ik was toen minder kritisch :P

Nu kijk ik naar de volgende 2 lenzen: de Sony DT 16-80 F3.5-4.5 CZ of de Sony DT 16-50 F2.8 SSM.

De 16-80 heeft meer bereik, is pakweg 1 stop langzamer en wordt door de body aangedreven. Dit laatste heeft de bijkomstigheid dat je door de AF/MF button op de body een soort van DMF hebt. Aan de andere kant is de F2.8 van de 16-50 toch ook wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Dat die lens niet meer voldoet op de A77II komt waarschijnlijk door het beperkte oplossend vermogen van je oude kitlens. Die is niet onworpen voor een 24MP sensor en kan dus onvoldoende scherpte leveren.

Dan je vraag. Als ik moet kiezen tussen een een door de camera aangedreven lens of een met een ingebowde motor, zal ik altijd die met ingebouwde motor kiezen. Als je ooit een keer handmatig wilt scherpstellen is het erg irritant als de camera het focusmechanisme aan moet drijven. Die motor moet je dan met de hand helemaal meedraaien en dat gaat stroef en is niet nauwkeurig. Ondanks dat je de camera op handmatig focussen zet, zal nog steeds een deel in de camera meedraaien. Daarnaast zijn f2.8 lenzen vaak van een hogere kwaliteit dan lenzen met een variabel diafragma. Al lijkt het me dat je je geen zorgen hoeft te maken met de 16-80 aangezien deze in samenwerking met Zeiss gemaakt wordt. Ik zou even op sites als dxomark kijken en ze vergelijken op optische kwaliteit. Misschien zie je dan ook nog andere opties. Kijk ook naar de lenzen van Sigma van de afgelopen 2-3 jaar. Sigma maakt tegenwoordig erg goede lenzen namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij het bekijken van de review van lenstip van de 16-50/2.8 SSM kreeg ik het idee dat een Sigma 17-50/2.8 (zie hier, maar op andere camera, dus resolutie getallen kun je niet direct vergelijken) het wijd open in ieder geval beter doet en zo te zien in de hoeken ook.

Voor bijna de helft van de prijs is dat misschien ook wel een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Who Am I? schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:45:
Als ik moet kiezen tussen een een door de camera aangedreven lens of een met een ingebowde motor, zal ik altijd die met ingebouwde motor kiezen. Als je ooit een keer handmatig wilt scherpstellen is het erg irritant als de camera het focusmechanisme aan moet drijven. Die motor moet je dan met de hand helemaal meedraaien en dat gaat stroef en is niet nauwkeurig. Ondanks dat je de camera op handmatig focussen zet, zal nog steeds een deel in de camera meedraaien.
Volgens mij klopt dit niet: als ik op de body (A77-II) de AF/MF button indruk, wordt de lens ontkoppeld: je kunt de MF ring vrij draaien en je voelt geen weerstand. Ook gaat focus peaking aan. Zodra je de AF/MF button loslaat, wordt de lens weer gekoppeld aan de AF motor in de body. Bij lenzen die een eigen focusmotor hebben, werkt dit natuurlijk niet, daar moet je op de lens op MF zetten.

Mbt reviews: vaak is het probleem dat verschillende bodies gebruikt worden: bij de Sony 16-50 is dat veelal de A65 of A77, terwijl voor de oudere Sony 16-80 CZ soms nog een A100(!) gebruikt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door EXX op 18-08-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik merk bij mijn Sony 18-250mm wel sterk dat er toch wat weerstand is. Het loopt in ieder geval niet soepel. Dit is bij mijn Sigma ART lenzen wel het geval en die hebben een ingebouwde motor. Het is bij mijn A77II wel minder erg dan bij mijn oude A550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Weet iemand een goed(koo) adresje waar ik een sony SAL18-250 goedkoop kan laten repareren ?
De lock functioneerd te goed. Hij unlocked hem namelijk niet meer, tenzijn ik hem op zijn kop houdt. Maar praktisch is anders zeg maar.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik ben er uit. Cameraland had nog een gebruikte Sony DT 16-80 CZ in zeer goede staat voor net geen 400 euro, met 1 jaar garantie. Gelijk bestelt.

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 18-08-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Who Am I? schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:45:
Dan je vraag. Als ik moet kiezen tussen een een door de camera aangedreven lens of een met een ingebowde motor, zal ik altijd die met ingebouwde motor kiezen. Als je ooit een keer handmatig wilt scherpstellen is het erg irritant als de camera het focusmechanisme aan moet drijven. Die motor moet je dan met de hand helemaal meedraaien en dat gaat stroef en is niet nauwkeurig. Ondanks dat je de camera op handmatig focussen zet, zal nog steeds een deel in de camera meedraaien.
Nope de schroevendraaier doet zich terugtrekken als je de camera op MF zet. Dus enkel de overbrenging in de lens zal mee draaien. Al m'n mechanische lenzen focusen op MF soepeler dan m'n 18-55 SAM. Getest: minolta 50 F/1.7, 135 F/2.8, 70-210 f/3.5-4.5 en tamron 17-50 f/2.8.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Who Am I?
harley schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:54:
Weet iemand een goed(koo) adresje waar ik een sony SAL18-250 goedkoop kan laten repareren ?
De lock functioneerd te goed. Hij unlocked hem namelijk niet meer, tenzijn ik hem op zijn kop houdt. Maar praktisch is anders zeg maar.
Goedkoop kan ben ik bang niet. Ik heb de mijne laten repareren (nat geworden en auto focus deed raar en gaf foute info aan de camera) door hem met mijn A77II mee te sturen die wat kuren had. Uiteindelijk is de SAL18-250 gerepareerd op de garantie van de camera. Een trucje van mijn fotowinkel door beide op de zelfde reparatiebon te zetten. Weet even niet waar hij gerepareerd is, maar goedkoop zal het nooit zijn. Wat is er eigenlijk kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Misschien niet helemaal duidelijk geweest
Het is niet de focus maar het lock knopje zelf wat niet meer goed functioneerd. Dus die om uitschuiven te voorkomen tijdens niet gebruik.
Als ik foto's wil maken zit hij op slot ondanks dat het knopje unlocked is. Als ik de camera dan op zijn kop houd en FF beweeget de zoomring dan unlocked hij pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Je kunt eens een mailtje sturen naar deze service. Heb daar ooit een Kodak box laten reviseren en dat is toen goed gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Weet iemand of er voor de A77II van die rubberen/leren beschermdingen zijn voor om je body heen die je ook voor conikon camera's hebt? Ik heb wat gegoogled, maar er komt niets zinnigs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Laatst online: 15:48

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Oei: There are no A-mount camera's planned

http://petapixel.com/2015...eras-planned/#more-186956

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zagen we allemaal toch al kilometers lang aankomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:04:
Dat zagen we allemaal toch al kilometers lang aankomen?
Dat wel maar nu is het echt :P

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
knip

Spiegelloos is de toekomst, DSLR's gaan verdwijnen. Over 10 jaar heeft iedereen spiegelloos. Canikon heeft dus nog een inhaalslag te maken, Sony zit goed op koers.

Alleen zou het heel eenvoudig zijn om de A99-II uit te brengen met een sensor uit de A7 serie. De rest (A58, A77-II) kan nog wel even mee!

[ Voor 9% gewijzigd door PowerUp op 18-10-2015 23:39 . Reden: Niet op de man spelen aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 16:57
Terwijl sonyalpharumors vandaag zegt dat er in november een nieuwe A-mount camera wordt aangekondigd:
http://www.sonyalpharumor...camera-in-early-november/
At last I have some good rumor for the A-mount folks! According to two trusted(!) sources Sony will announce one new A-mount camera in early November! Stay tuned on SAR to get more info the coming days!

[ Voor 23% gewijzigd door niels132 op 18-10-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

knip
nielsgaastra schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:07:
[...]

Terwijl sonyalpharumors vandaag zegt dat er in november een nieuwe A-mount camera wordt aangekondigd:
http://www.sonyalpharumor...camera-in-early-november/

[...]
oh interessant, dan maar afwachten. Tijd zal het leren.

[ Voor 67% gewijzigd door PowerUp op 18-10-2015 23:40 . Reden: Niet op de man spelen aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Sony UK heeft inmiddels ook weer een nieuwe tweet geplaatst waarin staat dat ze wel nog steeds bezig zijn met de ontwikkeling van A-mount http://www.sonyalpharumor...their-a-mount-commitment/

Al betekend de ontwikkeling van A-mount lenzen natuurlijk ook dat ze voor A-mount onwikkelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Who Am I? op 19-10-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Met andere woorden: Sony UK heeft voor z'n beurt gesproken, en is op het matje geroepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Tja, ik denk dat dit een reden is waarom veel Pro's niet snel een overstap naar Sony maken.
Qua pure kwaliteit lopen ze niet meer achter, op sommige vlakken zelfs voor, maar je zal maar vol geinvesteerd hebben in A-Mount glas en een a99. Om nu te merken dat je mount eigenlijk op sterven na dood is.

Natuurlijk kan je wel met een adapter in de weer en je objectieven op een FE-mount schroeven, maar daar word je ook niet echt gelukkig van. Zelf heb ik ook nog een kleine auto waard aan A-mount objectieven die stof liggen te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Laatst online: 23-08-2024
DivWhis schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:54:Zelf heb ik ook nog een kleine auto waard aan A-mount objectieven die stof liggen te happen.
Hoe kan dat? Is het kapot? Zo niet, dan kun ze toch gewoon gebruiken om foto's mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

ICT Consultant schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:08:
[...]

Hoe kan dat? Is het kapot? Zo niet, dan kun ze toch gewoon gebruiken om foto's mee te maken?
Nee doen het nog prima. Maar mag ik aannemen dat je zelf nog niet hebt geprobeerd om de A-Mount Zeiss 24-70 f2/8 met een adapter op een A7 te gebruiken? Ik wel. Dat is niet bepaald een pretje en eigenlijk geen werken. Op zich geen probleem want er zijn gelukkig meer dan genoeg prima alternatieven voor de a7.
Maar het punt is dat ik eigenlijk mijn complete setup moest vervangen toen ik van het oude Sony systeem naar het nieuwe Sony systeem ging. Dat is al amateur zoals ikzelf al vervelend, maar als pro krab je je helemaal wel twee keer achter de oren. Want voor je het weet heeft Sony weer iets innovatief bedacht en gaan we over op een Z-mount.

Ik wil er ook niet echt een waardeoordeel over geven, want ik moedig Sony vooral aan om innovatief te blijven en ik zal ook gewoon Sony spullen blijven kopen. Ik wil alleen zeggen dat die constante innovatie en verandering wel een reden kan zijn waarom veel Pro's niet die stap naar Sony zullen zetten. (En uiteraard besef ik me dat er nog wel meer redenen zijn, zoals service etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Wat was je reden om over te schakelen van A-mount naar E-mount?

Als je A-mount spullen voor jouw niet goed werken op E-mount met adapter; kun je die spullen dan niet beter verkopen?

[ Voor 48% gewijzigd door EXX op 19-10-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

EXX schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:39:
Wat was je reden om over te schakelen van A-mount naar E-mount?

Als je A-mount spullen voor jouw niet goed werken op E-mount met adapter; kun je die spullen dan niet beter verkopen?
Na de echt uitstekende a700, was ik niet echt blij met mijn a77. Ik vond het in bijna alle opzichten een stap achteruit in plaats van vooruit. Toen ik een paar maanden geleden weer toe was aan een nieuwe body waren er qua a-mount eigenlijk geen echte opties voor mij. De enige die uberhaupt in aanmerking kwamen waren de a77-II en de a99. Waarbij ik bij geen van beide echt het idee had dat ik een flinke stap vooruit maakte. Dat en het feit dat zelfs ik ondertussen wel het gevoel kreeg dat de a-mount niet bepaald een prioriteit meer was voor Sony.

De reden om vervolgens voor een a7 serie te kiezen en niet voor bijvoorbeeld Canon of Nikon was tweeledig. Enerzijds was ik erg onder de indruk van de hele a7 line up, qua compactheid en beeldkwaliteit en anderzijds wilde ik geen afstand doen van mijn a-mount objectieven. Waar ik veel in geinvesteerd had. Achteraf had ik dat niet mee hoeven nemen in mijn afweging, want al na de eerste weken had ik door dat A-mount op E-mount een gemankeerde oplossing is en eigenlijk niet te verdedigen met meer dan genoeg goede alternatieven.

Ik ga mijn A-mount spullen inderdaad binnenkort verkopen (misschien dat ik alleen de 70-200 f2.8 nog houd) maar ik verwacht dat ze flink hebben afgeschreven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
DivWhis schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:35:
Maar het punt is dat ik eigenlijk mijn complete setup moest vervangen toen ik van het oude Sony systeem naar het nieuwe Sony systeem ging. Dat is al amateur zoals ikzelf al vervelend, maar als pro krab je je helemaal wel twee keer achter de oren. Want voor je het weet heeft Sony weer iets innovatief bedacht en gaan we over op een Z-mount.
Verdiep je eens in de reden van een andere mount. Doordat een spiegelhuis niet meer nodig is, kan de lens dichter op de sensor worden geplaatst, wat optisch gezien beter is. Dat is de aanleiding geweest om een (F)E-mount te maken. De kans op een Z-mount is dus nihil.

Pro's zullen juist weinig hobbels zien bij het overstappen. De optische kwaliteiten van hun (Canon of Nikon) kwaliteitsglas blijft behouden bij de overstap naar de Sony A7.
DivWhis schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:03:
De reden om vervolgens voor een a7 serie te kiezen en niet voor bijvoorbeeld Canon of Nikon was tweeledig. Enerzijds was ik erg onder de indruk van de hele a7 line up, qua compactheid en beeldkwaliteit en anderzijds wilde ik geen afstand doen van mijn a-mount objectieven. Waar ik veel in geinvesteerd had. Achteraf had ik dat niet mee hoeven nemen in mijn afweging, want al na de eerste weken had ik door dat A-mount op E-mount een gemankeerde oplossing is en eigenlijk niet te verdedigen met meer dan genoeg goede alternatieven.

Ik ga mijn A-mount spullen inderdaad binnenkort verkopen (misschien dat ik alleen de 70-200 f2.8 nog houd) maar ik verwacht dat ze flink hebben afgeschreven :).
Er zijn nu betere A-mount adapters. Misschien is dat een oplossing voor jou?

[ Voor 33% gewijzigd door ikweethetbeter op 20-10-2015 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DivWhis schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:54:
Tja, ik denk dat dit een reden is waarom veel Pro's niet snel een overstap naar Sony maken.
Qua pure kwaliteit lopen ze niet meer achter, op sommige vlakken zelfs voor, maar je zal maar vol geinvesteerd hebben in A-Mount glas en een a99. Om nu te merken dat je mount eigenlijk op sterven na dood is.
Laten we zeggen dat andere merken hier ook wel eens wat steekjes hebben laten vallen. Je zal maar een pro zijn geweest in de begin '90-er jaren en flink geinvesteerd hebben in FD glas om er dan achter te komen dat Canon overstapt naar een andere mount en dat je zelfs niet eens met een adapter je FD glas mee kan nemen.

Alhoewel Sony nu ook de gewone E-mount in de steek lijkt te laten en hun focus vooral op FE legt. Meer differentiatie voor hun in de FE mount, zou ik denken, mirrorless camera's met APS-C en MFT sensoren zijn er al velen van, dus minder concurrentie op de FE mount. Lijkt wel wat kortzichtig om het zo te spelen, dat wel.
ikweethetbeter schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:12:
Verdiep je eens in de reden van een andere mount. Doordat een spiegelhuis niet meer nodig is, kan de lens dichter op de sensor worden geplaatst, wat optisch gezien beter is. Dat is de aanleiding geweest om een (F)E-mount te maken. De kans op een Z-mount is dus nihil.
Het voordeel van een kortere registerafstand is volgens mij vooral dat je optisch ontwerp voor wide angle lenzen langer simpeler en kleiner zou kunnen blijven, omdat je langer een simpeler dubbel-gauss ontwerp zou kunnen blijven gebruiken en minder snel op een retrofocus ontwerp zou over hoeven te stappen.

Behalve dan dat tegenwoordig men voor optische redenen juist eerder een retrofocus ontwerp gebruikt, zelfs als dat niet strikt nodig zou zijn. Zoals ik het begrijp zijn er namelijk meer mogelijkheden voor optische correcties in zo'n retrofocus ontwerp t.o.v. een dubbel-gauss ontwerp. Vandaar dat een Sigma 50/1.4 Art en een Otus 55/1.4 een retrofocus ontwerp gebruiken, terwijl 50mm op SLRs typisch een focale lengte was waarvoor een simpeler dubbel-gauss ontwerp voor gebruikt werd (daarom kunnen de 50/1.8 lenzen vaak ook zo goedkoop zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ikweethetbeter schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:12:

Pro's zullen juist weinig hobbels zien bij het overstappen. De optische kwaliteiten van hun (Canon of Nikon) kwaliteitsglas blijft behouden bij de overstap naar de Sony A7.
En nu even naar de praktijk en daar blijkt dat native lenzen gewoon malen fijner werken dan converted lenzen op een A7 body, juist de pro's die dat als argument aandragen. AF word! gewoon beinvloed door deze adapters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Mr Pingu schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:06:
En nu even naar de praktijk en daar blijkt dat native lenzen gewoon malen fijner werken dan converted lenzen op een A7 body, juist de pro's die dat als argument aandragen. AF word! gewoon beinvloed door deze adapters
Heb jij, als Canon-man, hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:13

bobcom

Dedicated dabbler

Klinkt als een jij-bak en lijkt mij geen bijdrage aan de discussie te leveren. Een positieve bijdrage zou zijn dat ikweethetbeter zijn eigen ervaringen gebruikt om het argument van Mr Pingu te weerleggen.

(mag ge"knip"t)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 19:15 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Een kennis van mij heeft een A7 (uit de eerste serie) en gebruikt deze met Nikon objectieven. Hij is daar erg tevreden over. Ik heb daar prachtige resultaten van gezien, ik heb alleen niet met die combinatie gewerkt, ik kan je dus niet vertellen hoeveel moeite hij moet doen voor die mooie platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat is dan zonder AF, want Nikon adapters met AF zijn er nog maar net, maar zijn erg traag (volgens Matt Granger). Uiteraard kun je prachtige platen maken met manueel focus (ik schiet zo vaak met manueel focus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Ik heb die foto's begin dit jaar gezien, het zal dan ongetwijfeld zonder AF zijn.

Overigens heeft Zeiss onlangs top objectieven voor Canon en Nikon aangekondigd, ook zonder AF. Dat is voor pro's waarschijnlijk geen enkel probleem (en "vroeger" voor mij ook niet, toen er nog geen SLR's met AF bestonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je bedoelt de Milvus lenzen van Zeiss neem ik aan. Dat 6 lenzen waarvan 4 gewoon de "oude" ZE/ZF lenzen in en nieuw en zwaar jasje gestoken zijn, maar optisch exact hetzelfde. De 50/1.4 en 85/1.4 hebben ze wel aangepast, maar dat was ook wel nodig. Ik heb zelf 2 van de oude garde (ik had er 3).

Voor veel pro's is geen AF juist wel een probleem, omdat ze daar erg op vertrouwen en geen shot willen missen omdat misfocussen of dat het focussen te lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ikweethetbeter schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:27:
[...]

Heb jij, als Canon-man, hier ervaring mee?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar wel gehoord.
En wil je een firsthand experience, vraag maar even naar de ervaringen van tweaker bean77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ja, heb ik gezien. Enigsinds teleurstellend. Eigenlijk hoopte iedereen op een A99II en nu komt er een 'gewone' A68 die eigenlijk de zelfde specificaties heeft als de A77II en de A6000, maar dan voor €600 en in een DSLR formaat.
Natuurlijk is de mid-range markt het grootst, maar de professionele markt is je uithangbord. We weten dat ze het kunnen, dat hebben we gezien met de A7 serie. Iedereen hoopte een beetje op een A7RII in een DSLR body zodat de A-mount lenzen gewoon ontwikkeld blijven worden.
Zelf ben ik heel erg blij met mijn A77II en heb geen geld voor een A99II, dus voor mij persoonlijk is het niet zo heel boeiend, maar ik hoopte dat Sony toch wat slimmer was dan dit. Al kun je ook zeggen, de A58 is al weer heel wat jaartjes oud en ze hadden geen modern aanbod meer voor die markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

We zullen zien. Alleen de typeaanduiding vind ik een beetje raar; je zou eigenlijk verwachten dat deze camera A65-II zou heten.

Mbt een A99-II: IMHO was die vrijwel klaar als A99 met wat verbeteringen, maar er is zo een enorme sprong gemaakt in oa sensortechniek tijdens de ontwikkeling van de A99-II, dat de camera bij het uitkomen al verouderd zou lijken tov de A7 serie. Volgens mij is het een gevalletje "back to the drawing board" voor de A99-II. Ik verwacht over niet al te lange tijd een A99 body met intern A7x hardware, maar wel met SLT en een autofocus ala A77-II.

[ Voor 63% gewijzigd door EXX op 22-10-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
EXX schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:02:
We zullen zien. Alleen de typeaanduiding vind ik een beetje raar; je zou eigenlijk verwachten dat deze camera A65-II zou heten.
Ik vind dat juist wel weer meevallen. Het is geen verbeterde versie van de A65 (want dat was een A77 in kleine behuizing). Het is, voor zover ik zie, echt een opvolger. Een nieuwe, dus een andere naam past imho prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Ben juist erg blij met de _rumours_ (nog niks meer) dat er een opvolger voor mijn A65 zou komen. Loop me al een tijdje achter m'n oren te krabben omdat er niet echt een upgrade path lijkt te zijn. Als een eventuele moderne A65 in dezeflde price range valt, dan valt het nog te overzien door m'n oude A65 te verkopen bijvoorbeeld. Hangt er van af wat te verbeteringen zijn.

Tot dit moment zat ik aan een 77-m2 voor 1000,- te denken (terwijl ik er niet zo heel veel voor terug krijg vergeleken met m'n A65, in ieder geval niet iets wat ik 1000,- voor een body waard vind) of naar een A6000 te gaan, maar dan moet er ook weer een adapter bij voor al m'n A-mount glas.

M'n glas verkopen en switchen van merk zou dan ook best kunnen, maar ik schiet ook nog op analoge Minolta's en wil m'n A-mount glas eigenlijk niet kwijt.

Dus dan kalmeer ik mijzelf in gedachten altijd maar weer dat m'n A65 nog altijd een geweldig toestel is. Alleen ik vind de ISO performance niet van deze tijd (maar wie weet verwacht ik teveel? In vergelijking shots met een A6000 zat er niet veel verschil).. iso 1600 is echt eigenlijk 'not usable' en ik zie tegenwoordig prachtige high-res plaatjes die op ISO 6400 zijn geschoten. Maar wie weet is dat dan weer fullframe :).

Daarbij loop ik een beetje tegen de bitrate van de movie-mode aan en vind het erg irritant dat er geen histogram op het scherm kan blijven staan terwijl ik film.. of op z'n minst zebra-patterns als waarschuwing of zo. Nu weet ik echt pas dat ik dingen overbelicht heb als ik achter m'n PC de bestanden bekijk :S.

Allemaal dingen die beter zouden moeten zijn in de A6000 en SLT-77v2.. maar zoals ik al zei, vind het dan een erg dure upgrade-voor-weinig vanaf een A65 (adapter niet vergeten met de A6000, en dan vraag ik me alsnog af wat er van de focus-performance overblijft).

Dus hier iemand die juist erg blij zou zijn met een A65-v2 of een A68 of wat dan ook, in plaats van een nieuwe A99.

Maar ik blijf voorzichtig. Er is al zo vaak gezegd door random Sony personeel dat je maar naar E-mount moet met adapter als antwoord op de vraag 'wanneer komt er weer iets voor A-mount'. En in product-future slides van een paar jaar geleden zie je een lijntje vanaf de A99 'into the future' staan en ook voor de A77 (waar ondertussen dus de 77v2 voor uit is) terwijl de A65 lijn stopt :S.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.