Geen problemen bij Chefchaouen gehad. Niet geks gezien. Maar mensen met een motor gaan ze ook niet proberen aan te houden om drugs mee te nemen. Sowieso hoor ik weer van mensen dat het voornamelijk indianenverhalen zijn. Of dingen uit het verleden, maar je hoort er alleen maar mensen over die er zelf nog nooit geweest zijn. De huidige koning van Marokko is erg scherp op dat soort tuig omdat het touristen wegjaagt. Dat en terroristen. Vandaar al die checkpoints met pliesie, waar je overigens als tourist vaak doorheen gewuifd wordt. Alleen in het uiterste zuiden/westelijke Sahara houden ze je echt staande. Maar daar gaat het ook om. Ali Baba kan zich in de woestijn makkelijk verstoppen, dus willen ze zien wie erin en eruit gaat.
Je kunt om het jezelf makkelijk te maken een stapeltje formulieren meenemen met al je persoonsgegevens erop. Hotels willen die graag hebben en dat scheelt je weer steeds de hele zooi invullen. En die checkpoints willen ze soms ook hebben. Dus als je er een stuk of 20 meeneemt zit je goed. Ik zal even een vb opzoeken en linken.
Ook kun je het invoerformulier voor je motor alvast invullen via de site van de Marokkaanse douane. Dan krijg je een mooi formulier met streepjescode die ze daar meteen het systeem in kunnen rossen. Anders sta je daar weer te kloten met een Frans formulier waar je niets van snapt....
Dat formulier (D16TER) kun je
hier invullen. Korte handleiding:
Vul bij ‘Prénom et Nom‘ je voornaam en achternaam in
Bij ‘Indentifiant‘ klik je de derde optie aan ‘Étrangers non résidant‘ als je al een keer in Marokko geweest bent en al een CIN nummer in je paspoort gestempeld hebt gekregen bij dat bezoek. Zo niet, kies dan ‘Autres‘
Nu komt het deel met voertuiggegevens:
*‘Immatriculation‘ betekent kenteken, en dat vul je hier in, zonder streepjes of spaties
*‘Marque‘ is merk, en je kiest hier je merk uit het lijstje. Motorfietsmerken zijn niet zo geweldig vertegenwoordigd. BMW, Triumph en Suzuki staan erin, maar Kawasaki niet. Kies in dat geval ‘Autre‘ voor ‘Anders’
*Bij ‘Modèle‘ geef je het type op
*Bij ‘Genre‘ kies je ‘Motocycle‘. Grappig is dat de meneer van de Morocco Overland site/boek beweert dat je hier Tourisme in moet vullen, maar het gaat duidelijk om het voertuigtype, dus ik ben eigenwijs en kies moto…

*Achter ‘Pays‘ kun je ons mooie landje uit de lijst selecteren, en dat heet ‘Pays Bas‘ in het Frans
We zijn er bijna…bij ‘Date de 1ère mise en circulation‘ moet je de datum van eerste afgifte van je kenteken invullen. Let op, dit moet in het volgende formaat, anders klaagt ie: dd/mm/jjjj (de schuine streepjes zijn dus belangrijk, gebruik geen minteken)
*Als laatste je ‘Châssis n°’. Die lijkt me duidelijk, je framenummer
In Marokko moet je dan ook nog het CIN nummer dat de douane in je paspoort heeft gestempeld overnemen op het formulier. Schrijf onder 'Prenom' op het formulier, waar staat: Identifiant N° (CIN, Immatriculation, Séjour)
Ik heb deze handleiding ooit een keer opgesteld voor mensen die geen Frans spreken. Zo te zien zijn de vragen nog hetzelfde.
Nog een tip: je kunt aan je zorgverzekeraar een MN-111 formulier opvragen. Met dit formulier, dat je apart moet aanvragen bij je zorgverzekeraar, toon je aan dat je verzekerd bent, en dat zij de rekening bij je eigen verzekeraar kunnen indienen. Zonder dat formulier wordt je nog steeds geholpen natuurlijk, maar moet je doorgaans de kosten voorschieten en thuis declareren. Dus wel handig mocht je in geval van nood medische hulp nodig hebben.
Overigens is iets dergelijks het geval voor alle Europese landen. EU-Leden hebben echter een apart systeem: de European Health Insurance Card (EHIC). Deze kun je ook (gratis) aanvragen bij je zorgverzekeraar en daarmee kun je in elk EU land medische zorg krijgen zonder voor te schieten. Formulieren als MN-111 zijn dus voor landen die niet in de EU zitten. Even een telefoontje en met een paar dagen heb je beiden in huis.
Denk ik zo'n geval, en bij eventuele repatriëring ook aan je voertuig. Als je namelijk op het vliegtuig wilt stappen met je gebroken poot, vraagt de douane ijskoud om je voertuig dat aan je paspoort gekoppeld is. Kun je die niet tonen, moet je 'm importeren en dat kost heel veel centjes. De alarmcentrale zou daaraan moeten denken, maar ik ken gevallen waar dat blijkbaar niet het geval is geweest.
[
Voor 4% gewijzigd door
mphilipp op 13-09-2015 16:44
]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.