Je gaat gewoon harder het verschil voelen tussen je koude en warme band. Bij ons amateurs op de openbare weg die niet op het randje rijden en hun motor niet helemaal afgestemd hebben op die exacte bandendruk (wat Tylen op het circuit bijvoorbeeld wel doet, die vering staat exact afgestemd op 2,x bar vermoed ik) gaat het geen gigantisch verschil maken.
Maar als je de temperatuur bij koude banden bijvoorbeeld in je ondergrondse garage meet bij 15°C en je leest daar 2,4 bar. Als je daarna je motor buiten in het zonnetje zet bij 40° in de volle zon dan gaat het volgende gebeuren (als ik een juiste formule genomen heb): (273+40) / (273+15) = 331 / 288 = 1,15 = 15% stijging in volume van lucht, maar het zit opgesloten dus de druk stijgt. De 2,4 bar die je beneden in de kelder gemeten hebt zal dan al 2,75 bar worden, en dan ben je nog niet aan het rijden.
Dus zeggen "je moet je bandendruk meten bij koude banden" is niet helemaal zwart wit

Als het buiten koud is zet ik er bijvoorbeeld 2,6 bar op in m'n kelder en dan zitten er rond de 3,0 bar na een 20 minuten rijden. Zet ik die 2,6 bar erop in hartje zomer bij 35° buiten, dan gingen ze tot 3,2-3,3 bar
Als je dan vindt dat je motor het lekkerste rijdt en aanvoelt bij 2,9 bar warm, dan moet je toch een beetje rekening houden met buitentemperatuur en dergelijke
[
Voor 5% gewijzigd door
DinX op 23-08-2015 10:01
]