Metro2002 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:01:
Hier mensen ervaring met de suzuki 600 GSX-F (bouwjaar rond 2004) ? Is dat een betrouwbare motor, bekende kwaaltjes? Hoe is de motor (soepel of juist niet? ) , brandstofverbruik in de praktijk, comfort, zithouding etc ?
Zit een beetje hiernaar te kijken als opvolger van mijn kawasaki GPZ 500S. 2 cilinder is leuk maar het is
best een onbehouwen blok met alle trillingen en herrie die een 2 cil kan maken en filerijden is geen feest omdat ie onder de 4000 toeren niet heel soepel loopt. Ook zoek ik een motor die iets betere windbescherming biedt en wat minder zijwindgevoelig is.
Ik heb er een uit 2003 en ben tevreden. Het is mn eerst motor en ik heb nauwelijks ervaring op andere motoren dus ook geen vergelijkingsmateriaal. Inmiddels wel bijna 20.000 km erop zitten en rij ng steeds met veel plezier. Betrouwbaar, vlot genoeg, in principe kan je alles. Ik heb er een paar weken mee gereisd, maar rij nu alleen voor de lol een paar keer per week.
Van trillingen merk ik weinig, alleen na langer dan een 2 uur snelweg krijg ik tintelende handen. Er zitten al stuurgewichtjes in, wellicht dat een ander gewicht helpt maar ik heb er te weinig last van om daarin te investeren.
Windbescherming kan ik weinig over zeggen, bij aankoop zat er al een ander, hoger ruitje op. Bovenkant van mn helm zit net in de turbulentie, maar dat zal voor iedereen anders zijn. Comfort en zithouding zijn voor mij prima, ik zou er zo weer mee op vakantie gaan.
Zijwindgevoeligheid is een stuk meer dan mn lesmoter (cb500), ik kan me voorstellen dat een bekuipte motor daar meer last van kan hebben. Het verraste me wel dat het effect zo groot was, en bij een volgende motor ooit is het wel iets waar ik rekening mee ga houden.
Ik rij gemiddeld ongeveer 1:17. Bij lange stukken rustig aan lukt 1:20 ook wel. Er is prima laag in de toeren te rijden, vanaf ca 2000/2500 rpm kan je prima optrekken, in de bebouwde kom rij ik meest tussen 3000 en 4000. Lekker rustig, geen lawaai en ook geen power. Vanaf 7000 toeren trekt ie wel goed door en met de juiste uitlaat klinkt het in ieder geval alsof je in een oude F1 wagen zit. Qua performance geen vergelijk met een r6 natuurlijk, maar ik vermaak me vooralsnog prima.
De betrouwbaarheid is overigens uitstekend, en ik heb als beginner toch wel wat domme dingen gedaan. Een diesel incident heeft de vlotternaalden ooit beschadigd, maar min of meer passende naalden uit een andere motor werkten voldoende om 2000 km naar huis te rijden. Voor de rest nog nooit problemen gehad.