Ik zou gaan voor een goed onderhouden tweedehands, dan kan een Transalp uit '96 zijn. Je rijdt dan waarschijnlijk iets vrijer, omdat je niet de angst erbij hebt dat je straks de eerste kras erop zet.Dryhte schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:54:
Wat is jullie mening over nieuw vs tweedehands? Laten we zeggen dat een nieuwe CB500X binnen budget valt (ca 6000€) en een zeer oude (1996) Transalp XL600V te krijgen valt voor 2600€ (met garantie). Neem je als beginnende rijder dan best het oude beestje om 'leeg' te rijden - let wel, het is voor woon-werk verkeer dus betrouwbaarheid is zeker een punt - of is het dan een goed idee om toch die nieuwe moto te kopen?
Ik kan er NIET zelf aan klussen - ken (voorlopig) niks van de techniek.
Verder denk ik altijd maar zo: als een motorblok goed loopt en al 40k erop heeft staan, dan is de kans heel groot dat je er makkelijk nog een paar duizend kilometer bij kan zetten (nog 40k, bij wijze van). Dit geldt helemaal bij Honda blokken. Let daarbij natuurlijk wel op de zwakke plekken van bepaalde motoren (ik geloof bij de Transalp/oudere Honda's in het algemeen de spanningsregelaar het op een gegeven moment begeeft, check of die al vervangen is).