Zeker niet. Maar ik vergeleek het daarstraks al (nog iemand die het vroeg) met zonnepanelen.
Je verdient die dingen inderdaad wel terug op x aantal jaar, maar je moet wel nog de initiële kost kunnen betalen.
Die Zero zoals ik hem wou zou me 23.000 euro kosten.
Je krijgt hier 3.000 euro premie van de overheid, maar die kan je pas aangeven bij je eerstvolgende belastingaangifte (het jaar erop) en krijg je dan het jaar daarna echt op je rekening. Dis anderhalf jaar wachten.
Dan nog het terugverdieneffect op de benzine, daar gaan ook wat jaren overheen. En inmiddels al meer doordat de benzine echt op een belachelijk laag pijl staat (ik tank hier nu 95 aan €1,18).
En ik had al een rekenfout gemaakt. Ik krijg +/- de helft van die benzine terugbetaald via m'n beroepsonkosten..
Ik gok dus dat ik op 3 jaar break-even zit, en pas daarna een beetje terugverdien.
Daar geef ik dan toch net teveel vrijheid voor op.
En het koppel enzo was wel geweldig bij die Zero, maar als je die KTM Super Adventure ziet ...
140 Nm (zelfde als een Zero) waarvan al 108Nm bij 2.500 rpm. Dat verschil is al vrij klein met de Zero.
+ er zit dan nog eens alles op en aan wat je maar kan inbeelden. Idem bij BMW en de andere merken in die prijsklassen (18.000 - 19.000 euro).