Deze week overgestapt van MIUI8 naar CM13 20160806 wt88047 nightly. En dat had ik veel eerder moeten doen! Het lijkt wel of de hardware van de Redmi 2 veel beter ondersteund wordt. Ik heb de 2 Gb / 16 Gb versie, die overigens (verwarrend) ook 2014811 genoemd wordt.
Om te beginnen klinken telefoongesprekken naar met name mobiele devices veel beter. Ik ervoer altijd een wat blikkerige toon als ik naar bepaalde mobieltjes belde en dat is er nu niet meer. Gesprekken klinken mooi vol en hebben een prima volume.
Ringtones en notificaties klinken aanzienlijk luider. Ringtone net even onder de helft van het totale volumebereik is al luid genoeg om iedereen in de omgeving even op te doen kijken.
Luidspreker is tijdens een gesprek echt luid. Onder MIUI klonken gesprekken op de speaker vaak erg zachtjes, maar nu kun je 'm echt kneiterhard zetten en is het toch ook nog mooi duidelijk.
De proximitysensor werkt nu pas goed tijdens een gesprek. Onder MIUI floepte het display weer aan als ik de telefoon zelfs maar even een centimeter of twee van mijn oor wegkantelde. Nu kan ik 'm wel een kleine 10 cm in zijn geheel van mijn oor weghouden. Al die tijd blijft het display netjes op zwart, zoals het hoort.
Een aantal van mijn favoriete all-time-apps werken nu ook weer! Een proggie dat een bevestiging vraagt als je een telefoonnummer of contact kiest. Voorkomt broekzakbellen. Onder MIUI8 nooit aan de praat gekregen en echt dagen met settings en permissies zitten spelen. Ook om raad gevraagd in het EU-MIUI forum. Nu werkt het probleemloos.
Ook Lightflow (LED manager) werkt nu goed. Onder MIUI stopte ie er gewoon na enige tijd mee. Ik denk dat ie door het OS gekilled werd en ook hier: app vastzetten door 'm naar beneden te schuiven en autostart en permissies.... het hielp allemaal niet.
Verder vind ik de hele interface veel intuitiever. Duidelijke dialogen, heldere teksten, een menu met alle opties op een rijtje en niet nog eens verborgen en in elkaar geschoven, zoals in MIUI.
Ja, het is allemaal wat soberder, maar dat komt de UI echt ten goede. En pimpen kun je 'm altijd nog met het huidige arsenaal aan apps in de store.
Minpunten.
Ja, die zijn er ook. Ik ervaar enige battery drain, vooral als het scherm aan is en er wat zwaardere apps gestart worden. Met MIUI kon ik zomaar twee dagen zonder laden van huis. Nu moet ik echt vinger aan de pols houden om de nacht te halen. Nou heb ik de laatste dagen wel heel veel zitten klooien en wellicht dat het nog wat beter wordt. In Marshmallow (CM13!) zit de
Doze Mode. Die kickt erin na een half uur niets doen, maar met de app
Force Doze kun je dat moment vervroegen naar ''scherm uit'' en onafhankelijk van het feit of je het toestel beweegt of niet. Kijken of dat helpt.
Als laatste vind ik het jammer dat ik geen GPS coordinaten meer in mijn foto's krijg, ondanks dat die functie wel aan staat in de default camera app. Als ik de camera open, zie je in de statusbar dat GPS gestart wordt (lokatievoorziening heet dat in Android 6), maar hoe lang ik ook wacht, de coordinaten worden niet in de exif-data opgenomen. GPS op zich werkt overigens wel. Dat kan ik zien in GPStest en ook in Google Maps heb ik in vier a vijf seconden een dikke fix. Iemand ervaring met dit euvel? Ook al wat andere camara-apps gedownload waarin de lokatiestempel optioneel is.
Tot zover mijn bevindingen. Ik ben blij met CM13 en ga niet meer terug naar MIUI! De eerste updates (want nightly) al voor mijn kiezen gehad en dat ging probleemloos snel. Daarna SuperSU opnieuw flashen en de root is er dan ook weer.
Edit 16aug2016: battery drain is geen issue meer. Batterylife is na enige dagen gebruik niet noemenswaardig minder dan met MIUI.
GPS coordinaten in foto's werkt ook zomaar weer! Wellicht gefixed in een paar CM-updates die ik kort na het plaatsen van deze tekst kreeg. Lekker snel ook, die camera in CM.
[
Voor 3% gewijzigd door
rowicom op 16-08-2016 13:08
]