Het Sony E-mount bodies- en objectieventopic v2015 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 42.640 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Na recent na veel onderzoek een A6000 aangeschaft te hebben met kitlens (16-50mm) ben ik toch opzoek naar een extra lens.
Ik heb voor de A6000 gekozen vanwege de kwaliteit van de foto's in zijn relatief kleine formaat.
De camera gaat gebruikt worden op reis en waarschijnlijk voor wat evenement fotografie (geen festivals).
Eigenlijk ben ik vooral opzoek naar een prime die veelzijdig in te zetten is met een groot diafragma.
Mijn oog viel al vrij snel op de Sony 35mm F/1.8, maar ik ben bang dat deze toch te ver ingezoomd is.
Het liefst zou ik eigenlijk de Zeiss 24mm F/1.8 willen maar deze ligt vooralsnog even buiten het budget ;).
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een lens met OSS en AF, maar OSS is niet een requirement.

Eigenlijk ben ik dus opzoek naar een prime met een focal length kleiner dan 35mm maar groter dan 20mm. Na wat onderzoek lijkt het er op dat er dan eigenlijk 2 lenzen overblijven. Namelijk de Sigma 30mm F2.8, deze schijnt heel goed te zijn voor de prijs maar sommige mensen suggereren dat deze lens niet veel beter is dan de kitlens(?) en met F/2.8 niet zo lichtsterk als de Sony 35mm.
De andere is de Sony FE 28mm F/2.0 maar dit is meer een pancake equivalent voor fullframe camera's (althans dat heb ik gelezen).
Van de Sony 20mm F/2.8 was ik niet heel erg onder de indruk na het lezen van wat reviews

Kan iemand hierin mij adviseren of eventueel nog een lens aanraden die ik over het hoofd heb gezien? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Als ik niet al de pricewatch: Sony SEL30M35 had, zou ik de pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS ook gekocht hebben. Als je een high-end lens wilt met groot diafragma en kleine brandpuntsafstand, voor <800€, dan is dit ietsje goedkoper: pricewatch: Carl Zeiss Touit Planar T* 32 mm f/1.8 (E-mount)

Het voordeel aan een Carl Zeiss lens is dat je weinig reden hebt om te upgraden (binnen dezelfde specs) door de goede optische kwaliteit en dat ze hun waarde houden. Dus je koopt hem maar één keer maar hij behoudt zijn waarde voor een deel ook.

[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 07-08-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50
Phuncz schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:05:
Als ik niet al de pricewatch: Sony SEL30M35 had, zou ik de pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS ook gekocht hebben. Als je een high-end lens wilt met groot diafragma en kleine brandpuntsafstand, voor <800€, dan is dit ietsje goedkoper: pricewatch: Carl Zeiss Touit Planar T* 32 mm f/1.8 (E-mount)

Het voordeel aan een Carl Zeiss lens is dat je weinig reden hebt om te upgraden (binnen dezelfde specs) door de goede optische kwaliteit en dat ze hun waarde houden. Dus je koopt hem maar één keer maar hij behoudt zijn waarde voor een deel ook.
De Zeiss Batis 25/2 is nog een slagje beter... maar ook erg prijzig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja natuurlijk, maar tegen de tijd dat je die lens overweegt, ben je ook wel een heel serieuze gebruiker die er nu niet bij zou twijfelen welke lens van < 800€ de betere keuze is :)

[ Voor 13% gewijzigd door Phuncz op 07-08-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:47
Sigma 30 is wel een fijne lens hoor.
Ik gebruik hem heel veel. Is een mooie lengte op de aps sensor. Is ook een stuk lichtsterker dan de kitlens en niet veel groter. Heb ook een sel5018, is ook mooi, maar iets minder praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Phuncz schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:05:

Had die Carl Zeiss 32mm nog niet gezien, zal er komende dagen eens reviews en ervaring over lezen. Wel jammer dat die geen OSS heeft, maar als hij scherp is bij een groot diafragma dan is dat natuurlijk ook minder nodig.
Ook jammer is dat die Carl Zeiss niet mee doet aan de korting/cashback actie van Sony, dus dan is het prijsverschil ineens toch vrij groot (~€345). Echter heb ik natuurlijk nog niks gelezen over de kwaliteit dus het kan goed het verschil waard zijn.
HubD1 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:54:
Sigma 30 is wel een fijne lens hoor.
Ik gebruik hem heel veel. Is een mooie lengte op de aps sensor. Is ook een stuk lichtsterker dan de kitlens en niet veel groter. Heb ook een sel5018, is ook mooi, maar iets minder praktisch.
Ik zal ook naar de Sigma 30mm wat meer onderzoek gaan doen en misschien eens kijken of ik hem in een winkel kan proberen, vind het alleen jammer dat het diafragma met F/2.8 een stuk kleiner is dan de Sony/Carl Zeiss lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Sigma heeft ook een 19mm welke een stuk beter optisch is dan de SEL16, en vergelijkbaar met de SEL20. Geen OSS, maar wel relatief lichtsterk met F2.8 en met AF. En voor 170 euro oid kan je daar niet snel een buil aan vallen ;)

Als je zonder AF en OSS kan is de Samyang 12mm F2 ook aardig, maar misschien ook weer te breed. Zoals andere al aangaven is deze vanwege de groothoek al snel in focus. Misschien niet echt handig.

De Sony SEL28F2 is misschien een optie, eigenlijk een full frame lens maar werkt prima op de e-mount, en met circa 500 euro redelijk te betalen. Je kan hier ook nog een UW adapter opzetten voor 21mm, dan is het een F2.8 geworden. Maar nog steeds knap glas, zonder OSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanavond even met een A7RII gespeeld. Conclusie: Gaaf ding, maar de AF met Metabones en Canonglas is zeker nog niet heiligmakend.
In goed licht werkt het prima, maar in slechtere omstandigheden deed een 650D het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heeft iemand het volgende wel eens gezien van een A6000?

Waarschuwing, full size jpeg ahead

Het gaat om een soort van banding en een paarse gloed bij sterk tegenlicht. Ik fotografeer vrij veel met tegenlicht en ik heb het nog niet eerder gezien. Dit was ook de enige foto uit de serie die dit probleem had. Gelukkig een snapshot die verder niet heel bijzonder is. Ik dacht dat overflow enkel bij CCD sensoren bestond. Ik ben niet zo bang dat ik een defecte A6000 heb, maar heeft iemand een verklaring/is het een bekend probleem?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heeft er in ieder geval nog iemand last van: http://www.dpreview.com/forums/post/53708943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ah, banding, ik kon al niet op de term komen, ik zat te denken aan pixel overflow of pixel flooding oid.

Hij heeft het wel een heel stuk serieuzer dan dat ik het heb. Ik houd het de komende tijd maar even in de gaten, in dit soort extreme gevallen kan ik er wat begrip voor hebben (en daar komt toch nooit een bruikbare foto uit). Mocht het bij "normale" foto's ook komen gaat ie terug naar cameranu voor garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 22:28:
Ik heb vanavond even met een A7RII gespeeld. Conclusie: Gaaf ding, maar de AF met Metabones en Canonglas is zeker nog niet heiligmakend.
In goed licht werkt het prima, maar in slechtere omstandigheden deed een 650D het beter.
Is dat niet het grote probleem van adapters en andere merken lenzen, dat de autofocus veel slechter presteert ? Hoe was het met een Sony E-mount lens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Previews lieten met adapter hele goede prestaties zien met AF, maar dat was bij goed licht. De prestaties dippen in mijn ervaring dus nog best wel snel. Bij goed licht lijkt het echter wel echt goed te werken.
E-mount lens heb ik gister niet geprobeerd, maar dat zal ongetwijfeld beter gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:54
Momenteel in het bezit van een 60D met een Sigma Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM. Ik mocht altijd graag de camera mee op pad nemen, maar de laatste jaren hik ik vooral aan tegen de omvang en het gewicht. Ik haal de camera hoogiut 3x per jaar uit de rugzak.. Ook valt het natuurlijk heel erg op. Ik schiet graag landschappen, en af en toe een portretje, Geen actie/sport of verre zoomacties

Momenteel dus aan het twijfelen wat te doen; Huidige set houden, een a6000 of een RX100 MK3.

Het grote nadeel van de A6000 is dat er simpel geen vergelijkbaar objectief is als de sigma 17-50. De 60D met deze sigma is een haarscherpe combi. Het nadeel (formaat tov van RX100) investeren in lenzen)

Het voordeel van de RX100 MK3 is het formaat (de beste camera is diegene die je altijd mee hebt) en het lichtsterke objectief. Het nadeel is dat de keus die je maakt definitief is en er geen mogelijkheden zijn om te wisselen van objectief (Stel dat ik dit ooit weer weer wil)

Als de combi van de A6000 en het objectief van de RX100MK3 er was geweest dan was dat voor mij de gouden combi. De A6000 met de zeis 24-70F4 is voor mij gevoel het net niet (Lijkt me niet lichtsterk genoeg/ en te groot)

Een RX100MK3 met daarbij een een A6000 met een wijde prime (16mm) schiet ook zijn doel voorbij.

Simpelweg wil ik graag weer plezier krijgen in fotograferen en de camera vaker meenemen, maar wil ook geen spijt hebben van het wegdoen van de 60D en sigma combi..

Iemand een slimme insight?

[ Voor 3% gewijzigd door Lumics op 09-08-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:43
Je zult een prijs betalen voor de draagbaarheid. De beste camera is die je bij je hebt, zeg maar.

Ook ik nam nog zelden mijn Nikon D90 mee. Heerlijk toestel, maar voor mij te lomp/zwaar.

Ik heb sinds kort een A6000 en ben er heel tevreden mee, ook met de kitlens. Als je meer licht/snelheid wilt, dan wordt het snel duur, maar ook zwaarder qua gewicht. Of je moet kunnen volstaan met 1 of 2 prime lenzen erbij, bijv. een 35 of 50 1.8 en een (ultra)groothoek. Maar ook die moet je dan "meeslepen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ik zoek een extra accu voor mijn camera. Nog tips voor extra accu voor bij de NEX/Alpha? Hebben jullie een orginele erbij of ervaringen met een 'neppert'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Ik heb voor al mijn Sony camera's een extra accu van Jupio gekocht. Ik merk geen verschil met de orginele Sony accu.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Geen idee of het alleen het gewicht of ook het volume is, misschien wel beide.

Zelf heb ik de Nex-6 met de 18-105 G, het nadeel is dat die lens wel redelijk lomp (110mm vs 91mm) is en evengoed nog dik 482 gram (tov 565 gram). De prijs is met ~500 euro vergelijkbaar.

Wellicht dat een 2e lens erbij voor onderweg een optie is, de 35/F1.8 is erg in trek onder de gebruikers hier. Beide hebben stabilisatie en stille focus waardoor ze ook goed met video werken. De constante F4 is ook prettig voor het filmen door de constante lichtinval.

Het is een groot gemis dat de E-mount geen lichtsterke 16-50 optie heeft. Een paar primes is leuk maar helaas geen vervanging.

De a6000 is 344gram (tov 779g), dan is het totaal een winst van 435 + 83 = 518 gram. Scheelt dan toch nog een halve kilo! Dat is meer dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Ik ga binnenkort de A6000 kopen en twijfel tussen de kit of gewoon de camera + lens.

Twijfel is tussen de kit met 16 - 50 en 55 - 210 of de kit met 16 - 70. Echter heb ik dan geen zoom lens wat wel noodzakelijk is. Die kit met 16-70 is wel een stuk duurder.

Andere optie is de 18 - 200 zoom te kopen. Een all rounder die dus heel veel gebruikt zal worden. Ik ga de camera gebruiken op reis naar Zuid Afrika en zoom is belangrijk voor de safari. Ook heel gemakkelijk omdat je dan geen lens moet verwisselen. Nadeel is dat hij wel groter is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Sphinkx schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:05:
Ik ga binnenkort de A6000 kopen en twijfel tussen de kit of gewoon de camera + lens.

Twijfel is tussen de kit met 16 - 50 en 55 - 210 of de kit met 16 - 70. Echter heb ik dan geen zoom lens wat wel noodzakelijk is. Die kit met 16-70 is wel een stuk duurder.

Andere optie is de 18 - 200 zoom te kopen. Een all rounder die dus heel veel gebruikt zal worden. Ik ga de camera gebruiken op reis naar Zuid Afrika en zoom is belangrijk voor de safari. Ook heel gemakkelijk omdat je dan geen lens moet verwisselen. Nadeel is dat hij wel groter is..
De SEL18200LE en de SEL55210 ontlopen elkaar niet heel erg veel qua grootte. De 18-200 is een halve centimeter dikker, maar de 55-210 een halve centimeter langer (ongeveer). Optisch, ik bedoel hiermee de beeldkwaliteit, zijn ze vergelijkbaar, de ene is niet beter dan de ander.

De 16-50 kitlens heeft ongeveer dezelfde kwaliteit. Een 16-70 is optisch een stuk beter, maar voor een safari om een beetje in te kunnen zoomen ontoereikend naar mijn mening. Ikzelf zou dus kiezen voor een 18-200 in dit geval. Ook door wat je zelf al zegt: in een zandbak je lens wisselen is niet iets waar ik fan van ben.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:14
Als je de 18-200LE wil kun je beter de Tamron kopen. Deze is optisch vrijwel gelijk en een stuk goedkoper.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

RobbieB schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:06:
Als je de 18-200LE wil kun je beter de Tamron kopen. Deze is optisch vrijwel gelijk en een stuk goedkoper.
Helemaal waar, maar check wel of die lens de juiste firmware heeft, anders heb je slechts negen pietpeuterige autofocus punten in het midden voor hybride autofocus in plaats van over het hele sensor bereik veel meer punten. Mijn Tamron gaat binnenkort naar Keulen voor een update.

Tamron heeft hier nooit duidelijk over gecommuniceerd, maar ik las het een paar weken terug op een site dat er een firmware is die beter de focusmogelijkheden van de huidige cameras ondersteund.
http://www.systemkamera-f...0-oder-das-tamron-18-200/

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Weakling schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:20:
[...]

Helemaal waar, maar check wel of die lens de juiste firmware heeft, anders heb je slechts negen pietpeuterige autofocus punten in het midden voor hybride autofocus in plaats van over het hele sensor bereik veel meer punten. Mijn Tamron gaat binnenkort naar Keulen voor een update.

Tamron heeft hier nooit duidelijk over gecommuniceerd, maar ik las het een paar weken terug op een site dat er een firmware is die beter de focusmogelijkheden van de huidige cameras ondersteund.
http://www.systemkamera-f...0-oder-das-tamron-18-200/
Interessant. Ik heb het idee dat m'n autofocus snel is. Maar ben benieuwd hoe ik dit kan checken? Hoe ben jij erachter gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Dat wil ik ook wel weten.. Want had die Tamron ook gezien. Kan je dit op basis van serie nr of iets anders zien dat je de laatste software versie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

RobbieB schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:39:
Interessant. Ik heb het idee dat m'n autofocus snel is. Maar ben benieuwd hoe ik dit kan checken? Hoe ben jij erachter gekomen?
Sphinkx schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:31:
Dat wil ik ook wel weten.. Want had die Tamron ook gezien. Kan je dit op basis van serie nr of iets anders zien dat je de laatste software versie hebt?
Ik heb geen idee hoe je het anders zou kunnen zien dan in de praktijk door de focus area op wide te zetten en auto focus mode op AF-C.

Wat je bij de Tamron dan ziet is slechts negen groene vierkantjes in het midden waarmee je een onderwerp kunt tracken, terwijl bij andere lenzen je over je hele beeld van die tracking vierkantjes kunt krijgen. Na een firmware update zou dat ook bij de Tamron zo moeten zijn en is volgens sommigen op het in de vorige post aangehaalde forum ook de focus sneller.

Of zoals de persoon zelf zegt:
Das Tamron Objektiv unterstützt jetzt an meiner A6000 den volständigen Hybrid-Autofokus. Ich mein nicht nur das Zentrum, wie bisher. Sondern über die komplette Sensorfläche. Die Grünen Fokus Punkte laufen nun über die komplette Bildschirm Breite und Höhe. Und in der Tat ich hab jetzt den Eindruck die Kamera + Objektiv fokussieren jetzt viel schneller.
Ik vaar dus vooralsnog ook volledig op de mening en indrukken van anderen, maar het klinkt mij als muziek in de oren als hiermee mijn Tamron een nieuw leven krijgt, want ik was er een beetje in teleurgesteld geraakt qua prestaties en vooral focusmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Daar even op zitten googlen. De Tamron was 1 van de eerste 3rd party suppliers voor de E-mount. Volgens mij is het vooral hun oude stock die dit probleem heeft. Indien het een recent productiemodel is de kans klein dat je het focus probleem hebt. Echter heb je geen zekerheid dat je een recent model hebt. Vele kopen hun spullen hier online dus terugsturen maakt het altijd lastig om terug in te ruilen. De oudere Sony modellen hebben uiteraard dit probleem niet want minder focus punten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Vandaag even gemaild met Tamron. Ze konden aan de hand van m'n serienummer bevestigen dat de laatste firmware erop stond. Komt ook overeen met m'n ervaringen. maar toch fijn om bevestigt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Verder heb je niet meer uitleg ontvangen? Waar je op moet letten als je dit type lens koopt van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Ik vind het verbazender dat Tamron zo snel uberhaupt met een antwoord kwam. Ben tot voor een half jaar terug bijna drie jaar met Tamron heen en weer aan het mailen geweest met de vraag of de lens volledig hybride autofocus ging ondersteunen middels een firmware update.

Telkens kwam het antwoord ruim een week later en altijd hetzelfde antwoord (jaren lang!): "We zijn het aan het testen in ons lab in Japan, we laten het weten als er meer bekend is". Ik voelde me met een kluitje in het riet gestuurd en totaal niet serieus genomen door Tamron.

En dan kom ik er een paar weken terug per ongeluk via een forum achter dat er wel degelijk een firmware oplossing is, terwijl ik niks meer van Tamron zelf gehoord had. Erg vreemd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
Enige tijd geleden heb ik een ik een A6000 met kitlens gekocht als opvolger van mijn Nikon D7000 DSLR. Tot nu toe naar volle tevredenheid, maar ik mis stiekem mijn groothoek lens (8-16mm) wel een beetje. Ik ben me daarom gaan oriënteren op een groothoek lens als uitbreiding op de kitlens.

Ik had mijn oog laten vallen op de pricewatch: Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8 met daarop een groothoek converter, namelijk de pricewatch: Sony ECU1 Ultragroothoek-conversielens (VCL-ECU1). Hiermee zou ik voor een redelijk zachte prijs (€300) een prima groothoek objectief aan mijn uitrusting toe kunnen voegen (12mm). Helaas blijkt de pricewatch: Sony ECU1 Ultragroothoek-conversielens (VCL-ECU1) end-of-life te zijn en is dan ook niet meer leverbaar bij de leveranciers uit de pricewatch.

Voor een vergelijkbaar bedrag kan ik wel kiezen uit een tweetal 8mm objectieven van Samyang aanschaffen (f2/f3.8), maar dat zijn beiden fish-eye lenzen en bieden ook geen autofocus. Die vallen wat mij betreft dus af.

De enige twee groothoek objectieven (met autofocus) die ik over blijven zijn de pricewatch: Sony SEL-1018 10-18mm f/4 en de pricewatch: Carl Zeiss Touit Distagon T* 12 mm f/2.8 (E-mount), maar dan moet er gelijk €700 of zelfs €900 op tafel gelegd worden. Dat vind ik een beetje overdreven.

Zijn er nog goede en betaalbare alternatieven die ik over het hoofd heb gezien, of moet ik het voorlopig even met 16mm (en de panorama functie van de A6000) doen?

[ Voor 23% gewijzigd door ReneDD op 12-08-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Samyang heeft volgens mij 12,14 en 16mm lenzen beschikbaar voor de e-mount. Allemaal manual focus, maar dat is bij deze brandpuntsafstand niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:07
Je zou ook nog naar een Samyang 12mm F2 kunnen kijken, maar die heeft ook geen autofocus.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

RobbieB schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:39:
Samyang heeft volgens mij 12,14 en 16mm lenzen beschikbaar voor de e-mount. Allemaal manual focus, maar dat is bij deze brandpuntsafstand niet zo'n probleem.
10mm zelfs (bijv. http://www.cameranu.nl/nl...ny-nex-objectief#tab-info) ook zonder dat het een fisheye is en inderdaad, alles is al snel in focus met zo'n lens dus dat ie handmatig is, is ook in mijn ervaring geen erg groot probleem (heb de 8mm fisheye).

[ Voor 12% gewijzigd door Plekuz op 12-08-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
ReneDD schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:28:
Enige tijd geleden heb ik een ik een A6000 met kitlens gekocht als opvolger van mijn Nikon D7000 DSLR. Tot nu toe naar volle tevredenheid, maar ik mis stiekem mijn groothoek lens (8-16mm) wel een beetje. Ik ben me daarom gaan oriënteren op een groothoek lens als uitbreiding op de kitlens.

Ik had mijn oog laten vallen op de pricewatch: Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8 met daarop een groothoek converter, namelijk de pricewatch: Sony ECU1 Ultragroothoek-conversielens (VCL-ECU1). Hiermee zou ik voor een redelijk zachte prijs (€300) een prima groothoek objectief aan mijn uitrusting toe kunnen voegen (12mm). Helaas blijkt de pricewatch: Sony ECU1 Ultragroothoek-conversielens (VCL-ECU1) end-of-life te zijn en is dan ook niet meer leverbaar bij de leveranciers uit de pricewatch.

Voor een vergelijkbaar bedrag kan ik wel kiezen uit een tweetal 8mm objectieven van Samyang aanschaffen (f2/f3.8), maar dat zijn beiden fish-eye lenzen en bieden ook geen autofocus. Die vallen wat mij betreft dus af.

De enige twee groothoek objectieven (met autofocus) die ik over blijven zijn de pricewatch: Sony SEL-1018 10-18mm f/4 en de pricewatch: Carl Zeiss Touit Distagon T* 12 mm f/2.8 (E-mount), maar dan moet er gelijk €700 of zelfs €900 op tafel gelegd worden. Dat vind ik een beetje overdreven.

Zijn er nog goede en betaalbare alternatieven die ik over het hoofd heb gezien, of moet ik het voorlopig even met 16mm (en de panorama functie van de A6000) doen?
Samyang 12mm F2, manual focus maar gewoon op oneindig zetten en alles verder dan zeg 2 meter is scherp. Bevalt mij uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ReneDD schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:28:
V&A aangeboden: Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8
V&A aangeboden: Sony ECU1 Ultragroothoek-conversielens (VCL-ECU1)

• ReneDD
  • Laatst online: 22-08 20:17
Bedankt voor de waardevolle reacties! De manual focus op oneindig zetten is zeker een goede tip, waardoor het nadeel van de manual focus al flink teniet wordt gedaan. Dit geeft gelijk weer wat keuze tussen de verschillende mm's die Samyang biedt.

@Phuncz, bedankt voor het wijzen op de V&A daar had ik nog niet gekeken. Ik heb echter de dure eigenschap liever dit soort zaken nieuw te kopen ;)

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38
Ik heb al een 2tal jaar een nex-5N met een sel35f18 en ben daar zeer tevreden mee. Ik hou de 35mm er altijd op aangezien ik hem vooral gebruik voor ons kleintje van 2 jaar en deze lens daar erg geschikt voor is.

Momenteel ben ik aan het kijken om de 5N te upgraden naar een A6000, vooral omdat de autofocus van de 5N het zeer regelmatig laat afweten, echt de helft van de foto's zijn verkeerd scherpgesteld en de autofocus is ook gewoon traag.

De A6000 zou ook een betere sensor hebben die gevoeliger is, dat zou ook handig zijn omdat in november ons 2e kindje verwacht wordt en er dus veel foto's op donkere avonden zullen genomen worden.

Denken jullie dat de upgrade naar een A6000 zeer merkbaar zal zijn qua autofocus en lichtsterkte? Ik zou enkel de body kopen en opnieuw enkel de sel35f18 gebruiken.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het grote aantal focuspunten van de a6000 helpt zeker bij het filmen en focussen, verwacht geen gigantische stap van verschil in de lichtopbrengst. Volgens de geruchten zal de opvolger van de a6000 mogelijk een BSI sensor krijgen, dat zal wel een grote stap zijn.

Overigens heeft de a6000 wel een 2.0 firmware gekregen die sneller opstart en ook de autofocus van de 50F18 heeft verbetert zonder hunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 13:38
Ok, maar de opvolger zal wel weer een pak duurder worden volgens sonyalpharumors...

Op zich heb ik hem nog niet direct nodig, dus ik zal nog een beetje wachten, na de aankondiging van de nieuwe zal de a6000 wel in prijs zakken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Autofocus zal een stuk beter zijn.

Qua ruis: Oordeel zelf
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1149RXTRvmZP6UOGOy32MHPa/full.png

Voor de rest:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oUYCygI8EszvwwoE9epIRYyH/full.png

Uiteraard kan je ook tot november wachten en kijken wat er dan op de markt is als je je camera primair voor foto's van het aankomend kindje gaat gebruiken. Er wordt een Alpha 6100 en/of 7000 verwacht, maar die zullen wel duurder zijn dan de huidige Alpha 6000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:29
Zat er aan te denken om een Tamron 90mm f/2.8 macro lens te kopen, heeft iemand daar ervaring mee? Is het z'n geld waard? Ik moet helaas wel een A mount adapter kopen omdat hij niet op mijn A6000 past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Afgelopen zaterdag de winnaar van het vuurwerkfestival gefilmd met de A6000 met de standaard 16-50 kitlens. Ik had geen statief bij mij, de camera gewoon bovenop een tas gezet. Ik heb de S-mode gebruikt tijdens het filmen en mijn sluitertijd op 1/50 vastgezet, zodat ik 50fps kan filmen zonder teveel lichtverlies. Resultaat viel mij in ieder geval niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DonRoger schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:19:
Zat er aan te denken om een Tamron 90mm f/2.8 macro lens te kopen, heeft iemand daar ervaring mee? Is het z'n geld waard? Ik moet helaas wel een A mount adapter kopen omdat hij niet op mijn A6000 past.
Ik gebruik deze Tamron macro op mijn Canon spiegelreflexen en de lens is al jaren op prijs/prestatie een moeilijk te kloppen topproduct.
Vlijmscherp, prachtige kleuren, ik kan er echt niets slechts over verzinnen.

Heb er wel erg in dat je met deze brandpuntsafstand icm de sensor erg snel op iemands neus zit als je hem als portretlens wilt gaan gebruiken.
Je hebt dus binnenshuis de ruimte nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MeltedForest schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:48:
Afgelopen zaterdag de winnaar van het vuurwerkfestival gefilmd met de A6000 met de standaard 16-50 kitlens. Ik had geen statief bij mij, de camera gewoon bovenop een tas gezet. Ik heb de S-mode gebruikt tijdens het filmen en mijn sluitertijd op 1/50 vastgezet, zodat ik 50fps kan filmen zonder teveel lichtverlies. Resultaat viel mij in ieder geval niet tegen.

[video]
Knap filmpje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb even de hulp van jullie experts nodig. Korte situatie omschrijving, altijd foto's gemaakt met compactcamera's, maar ik wil nu iets beters, zonder dat ik gelijk een steekkar nodig heb om alles mee te zeulen. Ik ben het vooral zat dat de foto's niet scherp zijn door minimale beweging of bij slechte lictomstandigheden enorm veel ruis hebben. Tenslotte wil ik een mooie zonsondergang ook wel eens vast kunnen leggen met alle kleuren die er in de lucht hangen en niet zoals nu dat er dan maar 1 kleur heel erg benadrukt wordt. Ik ga verder niet heel ingewikkeld doen met foto's schieten en ik ben zeker niet van plan tig lenzen te gaan kopen, maar als ik eens tegen een mooi plaatje aan loop, dan wil ik het ook mooi vast kunnen leggen. Kwaliteit van het plaatje bij lage lichtomstandigheden is dus voor mij redelijk belangrijk (vaak binnen maak ik foto's van de kinderen of bijvoorbeeld van mooie luchten). Oftewel, ik wil gewoon een goede allrounder waar je geen foto pro voor hoeft te zijn om er wat leuks uit te halen.

Na flink wat lezen werd ik door een review van The Verge gewezen op de A5100. Een relatief eenvoudige camera die je bijna als een point en shoot kan gebruiken (aldus die review). Ik ben daar verder in gaan lezen en dan kom je eigenlijk ook snel bij de A6000 uit. Praktisch dezelfde camera als ik het goed begrijp, maar iets groter en voorzien van een evf. Of dat laatste voor mij een meerwaarde is, dat weet ik eigenlijk niet. Volgens mij lukt het plaatjes schieten mij ook prima vanaf een schermpje. Omdat ik verder weinig verschillen zie neig ik naar de A5100, vooral ook omdat dat toestel compacter is.

Zie ik nu iets heel belangrijks over het hoofd of zit ik op het juiste spoor met mijn redenatie?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het staat of valt bij dergelijke omstandigheden om de lichtsterkte van het geheel. Met een systeemcamera zoals de A5100 of A6000 heb je eigenlijk altijd meer lichtsterkte dan met de meeste compactcamera's. Maar wat voor bereik wil je hebben qua brandpuntsafstanden? Anders is een RX100 ook een optie. Dit is een compactcamera die redelijk lichtsterk is (zeker de laatste 2 uitvoeringen). En om wat voor budget gaat het. Anders is een LX100 ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

De 5100 heeft een touchscreen, de 6000 niet. De 6000 is iets sneller en heeft een hotshoe om een flitser op te zetten, de 5100 heeft dat niet. Het verschil in grootte valt redelijk mee.

De meerwaarde van een EVF is ook dat de camera stabieler is, doordat je 'm tegen je snufferd moet duwen, dus iets minder kans op bewogen foto's.

Verder hangt bij lage lichtomstandigheden fotograferen ook af van de lens die je er op zet en dan kun je toch tegen iets meer gezeul van apparatuur aanlopen, want er zijn maar weinig lenzen erg compact.

Zoals UC hierboven al opmerkte: misschien is de RX100 ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Qua prijs vind ik de prijzen van de 5100 en 6000 (tussen de 500 en goede 600 euro) wel het matje. De RX100 III zou net nog kunnen. Die ga ik wat beter bekijken.

Maar nu ik dat zo bekijk, is het idee (los van of je dat gaat gebruiken) van losse lenzen wel aantrekkelijk. Ik moet nog maar eens goed bedenken of ik dat in de toekomst misschien toch wel wil gaan gebruiken.

Over welke brandpuntsafstanden ik wil heb ik totaal niet nagedacht? Welke omstandigheden zijn voor welke brandpuntsafstand het belangrijkst? Zoals gezegd, ik wil gewoon een goed allround toestel, waarbij ik best een aardige macro-shot kan maken (ik fotografeer soms modeltreinen voor op een wiki), maar ik wil ook buiten indrukwekkende landschappen kunnen vastleggen. Als ik dan voor die twee uitersten misschien 2 lenzen nodig heb, dan zou ik dat nog acceptabel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hoe groot zijn die modeltreinen en hoe beeldvullend wil je ze hebben? Landschappen fotograferen kan prima met de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Universal Creations schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:08:
Hoe groot zijn die modeltreinen en hoe beeldvullend wil je ze hebben? Landschappen fotograferen kan prima met de kitlens.
Het is schaal H0 (1:87), zo'n lokomotiefje is een centimeter of 25 a 30 lang en een cm of 7 hoog (grofweg). Het is natuurlijk leuk als je die dingen zo gedetailleerd mogelijk kan vastleggen, maar ik verwacht daar zeker geen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ow, dat valt nogal mee qua formaat. Stel je gaat uit van 7cm hoogte en de sensor van je camera is 24x16mm, dan heb je 16/70=0,23x vergroting nodig om het treintje beeldvullend te krijgen qua hoogte. De E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS kitlens heeft een vergroting van 0,215x wat dus bijna de hoogte beeldvullend maakt. Wil je meer vergroting, dan moet je verder kijken. Maar nu weet je in ieder geval naar welke vergrotingsfactor je moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mijn dank is verpletterend UC. Fijn om op deze manier dit soort dingen te weten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De waarde van de EVF is met name in de volle zon, dat gebeurt meestal op vakantie in mijn geval, al zet ik eigenlijk automatisch de camera aan mijn oog zonder na te denken.

Zoals andere opmerken is de sensor al zoveel groter icm met glas e.d. dat deze al veel beter functioneren dan menig compact camera. Al blijven bewegende onderwerpen binnen fotograferen zonder extra licht wel eens lastig. Met name als je een zwarte kat hebt ;)

Voordeel van de verwisselbare lens camera's zonder spiegel is dat deze in het algemeen ook vrij goed kunnen filmen wat deze breder inzetbaar maakt. Geluid is dan weer een apart verhaal, maar vergelijkbaar met de ingebouwde microfoon van een compactcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een viewfinder is wat ik altijd mis als die er niet op zit. Compositie werkt fijner, beter afgeschermd van omgevingslicht, stabieler. Het enige wat ik met het schermpje doe is foto's terugkijken en de instellingen van de camera. Ik ben erg tevreden met mijn 6000.

Ook met de kitlens kan je binnen behoorlijk goed foto's maken, de camera kan automatisch meerdere shots stacken om met weinig licht een betere foto te krijgen en ook bij foto's met hele hoge iso waardes is de ruis vaak acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jheroun schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:39:
Ook met de kitlens kan je binnen behoorlijk goed foto's maken, de camera kan automatisch meerdere shots stacken om met weinig licht een betere foto te krijgen en ook bij foto's met hele hoge iso waardes is de ruis vaak acceptabel.
Uit de hand neem ik aan. Moeten de pixels wel netjes over elkaar liggen, anders heb je er weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Inderdaad uit de hand. Ik gebruik het heel vaak, werkt best mooi. Geen idee wat de techniek erachter is maar hij maakt vier fotos, doet dan zijn dingetje en dan zie je het resultaat. Het is vooral van belang dat datgene wat je fotografeert stilstaat, vooral als het wat donkerder is. Als het een sluitertijd van een halve seconde is werkt dit met gebouwen wel aardig maar met mensen wat minder. Mensen die in tegen een achtergrond rondlopen geven interessante spookeffecten dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap de techniek erachter wel, maar ik twijfel sterk over de winst. Je plakt vier 4 foto's over elkaar, waardoor je sluitertijd eigenlijk gewoon langer maakt en je de ruis kunt uitmiddelen. Maar dan moeten de pixels wel heel goed uitgelijnd worden. Dit werkt niet bij bewegende onderwerpen, maar als je zelf beweegt, werkt het ook niet optimaal. Vandaar mijn opmerking over uit de hand schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De man doelt op HDR, daarbij worden er meerder foto's gemaakt voor een groter dynamisch bereik in de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Nu in bezit bezit van een 60D & sigma 17-50 HSM 2.8. Recentelijk een sony RX100 III gekocht, en ik ben om. Wil nu ook een a6000 met de sigma 19MM erbij. Lijkt me ideaal voor de straat/landschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
databeestje schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:37:
De man doelt op HDR, daarbij worden er meerder foto's gemaakt voor een groter dynamisch bereik in de foto.
Nope, er is ook een mode op sommige camera's waarbij meerdere foto's worden gebruikt om het ruisniveau omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Inderdaad. Ik heb het niet over hdr. Ook cool maar duidelijk wat anders dan de multiple image noise reduction setting in het iso menu. En hdr maakt maar 3 fotos, geen vier ;)

Ik gok dat er wel een slimmer algoritme aan te pas komt dat kleine verschuivingen toch nog kan corrigeren om tot betere resultaten te komen maar ik heb deze fotos nooit vergeleken met een foto op iso 10000 ofzo. En dan zijn er ook nog twee modi tussen de scenes die iets met weinig licht doen, maar die doen het niet in de A stand waar ik hem meestal op heb staan. Ik weet niet of daar verder nog verschil tussen zit. Ik vind het gewoon verrassend goed werken om bij weinig licht toch een oke foto te krijgen, vandaar dat ik het noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:43:
[...]

Nope, er is ook een mode op sommige camera's waarbij meerdere foto's worden gebruikt om het ruisniveau omlaag te krijgen.
Multi shot frame noise reduction, zit op veel sony camera's, maar ging pas in werking bij zeer hoge iso's als ik het goed begreep

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Sinds vandaag een probleempje. Mijn Voigtlander 20mm Skopar wordt niet meer herkend door mijn a7ii. Dit geeft wat problemen doordat er geen manuele diafragma ring op zit, ik kan nu dus alleen nog met het diafragma volledig open schieten.

Mijn eerste gevoel zegt dat het aan de lens ligt en niet aan de A7ii of de Commlite adapter omdat de Voigtlander 40mm nog wel prima werkt. Online heb ik niemand kunnen vinden die hetzelfde heeft meegemaakt, maar wellicht dat hier nog mensen zijn die dit met deze of andere lenzen hebben meegemaakt. En belangrijker of er een oplossing misschien een truukje is om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
DivWhis schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 05:07:
Sinds vandaag een probleempje. Mijn Voigtlander 20mm Skopar wordt niet meer herkend door mijn a7ii. Dit geeft wat problemen doordat er geen manuele diafragma ring op zit, ik kan nu dus alleen nog met het diafragma volledig open schieten.

Mijn eerste gevoel zegt dat het aan de lens ligt en niet aan de A7ii of de Commlite adapter omdat de Voigtlander 40mm nog wel prima werkt. Online heb ik niemand kunnen vinden die hetzelfde heeft meegemaakt, maar wellicht dat hier nog mensen zijn die dit met deze of andere lenzen hebben meegemaakt. En belangrijker of er een oplossing misschien een truukje is om dit op te lossen.
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar bij communicatieproblemen met objectieven helpt het vaak om de contacten even schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 16:50
Een paar weken geleden vroeg ik hier naar ervaringen met de Sony 18-105 en de 16-70 lenzen icm de Sony A6000. Toen heb ik eigenlijk besloten om mijn 16-50 kit lens te blijven gebruiken.

Ik vind de 16-50 kitlens eigenlijk best te pruimen, mijn exemplaar is vrij scherp in mijn ogen als hij goed afgestopt wordt. Vond de meerprijs van de andere lenzen niet te rechtvaardigen.
Icm de 55-210 en de Samyang 12mm veel mooie foto's gemaakt.

Deze week echter naar Paira Daiza geweest. Tas niet goed dichtgedaan en mijn 16-50 is op de grond gevallen. Scheur in en volledig kapot. :( Gelukkig was het de goedkoopste lens :)

Over de Sony 35 f1.8. Ik mis toch wel de field of view van een wat bredere lens. Ik denk dat ik de 35 liever verkoop en met dat geld een Zeiss 24 f1.8 ga aankopen. Zou eventueel zelfs kunnen fungeren als primaire lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Even een vraag: mijn A6000 maakt van veel portretten automatisch een 2e foto waarbij ingezoomd wordt op het gezicht. Met welke optie kan ik dit uitzetten? Kan het niet zo vinden op het net....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:19:
Even een vraag: mijn A6000 maakt van veel portretten automatisch een 2e foto waarbij ingezoomd wordt op het gezicht. Met welke optie kan ik dit uitzetten? Kan het niet zo vinden op het net....
Menu camera instellingen, automatisch kadreren.
http://www.sony.nl/suppor...ontents/TP0000250453.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:19:
Je had natuurlijk ook de handleiding door kunnen lezen. Tip voor de volgende keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
RTFM. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:51:
[...]

Je had natuurlijk ook de handleiding door kunnen lezen. Tip voor de volgende keer. :)
Eerlijkheid gebied te zeggen dat de menustructuren van Sony vaak wel zo ingewikkeld zijn, dat ook ik constant aan het zoeken ben. De handleiding biedt ook niet altijd uitkomst. Zo had ik laatst een probleempje waarbij de camera uit zichzelf had bedacht dat ik mijn objectief niet op 40mm wilde gebruiken maar op 60mm, met de helft van de pixels (Camera had zichzelf op APS-C gezet ipv FF). En ik maar afvragen waarom mijn FOV zo gek was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja... Ik schiet geen Sony, maar weet de optie om dat te wijzigen wel te vinden in het menu. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Ik ondertussen ook. Maar voordat ik door had wat er precies aan de hand was waren we toch even verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

DivWhis schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:36:
Eerlijkheid gebied te zeggen dat de menustructuren van Sony vaak wel zo ingewikkeld zijn, dat ook ik constant aan het zoeken ben.
Het is maar net wat je gewend bent denk ik. Heb zelf nooit anders dan met Sony geschoten en kan behoorlijk blindelings mijn weg vinden in de menu's. Het ingewikkelde zie ikzelf dan ook niet. Een aantal hoofdmenu's met daaronder een paar pagina's subitems. Niet anders dan op een Canon 5d of zo.

Als ik al in het menu moet zijn (want de belangrijkste zaken staan op mijn buttons ingesteld en je hebt ook nog de Fn knop), dan heb ik binnen een paar tellen gevonden wat ik zoek. Maar goed, dat is voor anderen duidelijk anders. Vooral de camera zo instellen dat je niet in het menu hoeft te komen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Weakling schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:22:
[...]

Het is maar net wat je gewend bent denk ik. Heb zelf nooit anders dan met Sony geschoten en kan behoorlijk blindelings mijn weg vinden in de menu's. Het ingewikkelde zie ikzelf dan ook niet. Een aantal hoofdmenu's met daaronder een paar pagina's subitems. Niet anders dan op een Canon 5d of zo.

Als ik al in het menu moet zijn (want de belangrijkste zaken staan op mijn buttons ingesteld en je hebt ook nog de Fn knop), dan heb ik binnen een paar tellen gevonden wat ik zoek. Maar goed, dat is voor anderen duidelijk anders. Vooral de camera zo instellen dat je niet in het menu hoeft te komen dan ;)
Ik heb lang Fuji, Nikon en Canon digitale SLR's gebruikt en de Sony menu's zijn echt een absolute ramp. Ik heb overigens ook voor digifotopro gewerkt (camera reviews o.a.) dus ik zie mijzelf toch als redelijk bekwaam. Heb nu een A6000 maar echt *niets* op het apparaat werkt echt intuitief.

Dat gezegd hebbende vind ik het een fantastische camera 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:33
Graag een tip voor mensen met een HVL-F43m flitser. Gebruik deze nu krap een jaar icm een Alpha 6000. Heb de flitser misschien 15 keer gebruikt, maar helaas was er een stukje van de hot shoe mount afgebroken. Hierdoor maakte hij geen goed contact meer met de camera. Via internet gevonden dat het onderdeel vrij makkelijk zelf te vervangen is en via het Sony reparatiecentrum in Nederland voor 30 euro een nieuwe mount besteld. Installeren was letterlijk 5 minuten werk.

Link naar een ander forum voor plaatjes: http://www.dpreview.com/forums/thread/3623992
http://www.techrepair.nl/ is het officiele sony reparatiecentrum waar ik het onderdeel per e-mail heb kunnen bestellen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

majic schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:56:
Ik heb lang Fuji, Nikon en Canon digitale SLR's gebruikt en de Sony menu's zijn echt een absolute ramp. Ik heb overigens ook voor digifotopro gewerkt (camera reviews o.a.) dus ik zie mijzelf toch als redelijk bekwaam. Heb nu een A6000 maar echt *niets* op het apparaat werkt echt intuitief.
Dat wil ik best geloven als je jarenlang andere merken camera's hebt gebruikt en daardoor de gebruikspatronen van die camera's tweede natuur voor je zijn geworden. Heeft volgens mij niet veel met bekwaamheid te maken, maar eerder met gewenning en gewoonte. Heb weleens met de Nikon van mijn pa gespeeld en daar kon ik ook niet fatsoenlijk mee overweg. Maar goed, ik zal wel een rare zijn :P
Dat gezegd hebbende vind ik het een fantastische camera 8)
Dat zeker, dat zeker ... en toch begin ik zelf langzaam te twijfelen of het niet verstandiger is om over te gaan naar een FF A7 welke versie dan ook. Sony is APS-C wel op een heel laag pitje aan het zetten de laatste twee jaar. Er schijnt een nieuwe APS-C aan te komen, maar alleen een camera vind ik persoonlijk al lang niet meer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 16:50
Heb mezelf dan toch een Sony Zeiss 16-70 aangekocht ter vervanging van mijn kapotte kitlens voor de a6000. (799 op Amazon.de).

Hopelijk geen decenterede kopie en onmiddelijk een goede versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:03
Een beetje laat om te reageren op HBSVDK - maar hier mijn ervaringen met schoonmaken van de sensor in de A6000. Ik heb een blaasbalgje (Giotto) en daar gaat het stof meestel goed genoeg mee weg. Maar op vakantie had ik een vlekje dat niet wegging met de auto cleaning of de blaasbalg. Sterker nog: bij het schoonblazen kwam er nog een vlekje bij. Misschien heb ik wel een beestje doodgeblazen of zo...

Enfin, terug thuis naar de fotozaak. Die doen het niet zelf, maar verkochten wel setjes. Dus ik met een setje naar huis (pfff 19,95 voor 4 schoonmaakbeuren, Green Clean Wet & Dry Sweeper).. En ik moet zeggen: het schoonmaken stelt niks voor. Met een nat schuimspateltje maak je de sensor nat. De vloeistof loopt niet dun uit maar parelt een beetje, en verdampt ook niet snel. Met het droge spateltje (een papiertje om een plastictje gevouwen) mop je het vocht dan op. De eerste keer was ik te snel. Dus nog een keer natgemaakt met hetzelfde spateltje), en 10 seconden laten inweken, en weer opgeveegd. En toen was het perfect.

Heb hetzelfde setje spatels toen nog gebruikt om de kitlens van een vingerafdruk te bevrijden. Ging ook makkelijk.

Ik vind het niet goedkoop, 4 keer schoonmaken voor 20 euro. Maar het ging zo makkelijk dat ik het ergens jammer vind dat ik het niet nog een keer hoef te doen... was alles maar zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:17
Is het met de Sony a6000 mogelijk om vierkante foto's te schieten? In het menu vind ik enkel de opties 16:9 en 3:2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Luapper schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:37:
Is het met de Sony a6000 mogelijk om vierkante foto's te schieten? In het menu vind ik enkel de opties 16:9 en 3:2.
Nee. Maar misschien kun je het beeldraster gebruiken als hulpmiddel voor het kaderen waarna je achteraf bijsnijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Kwintessens schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:51:
[...]

Nee. Maar misschien kun je het beeldraster gebruiken als hulpmiddel voor het kaderen waarna je achteraf bijsnijdt?
Ja, dat lijkt me inderdaad de enige optie. Het gaat om veel foto's (100+). De camera staat op een vaste plek, dus het kader is makkelijk te bepalen en te behouden. Is er software om meerdere foto's tegelijkertijd te croppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Luapper schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:13:
Is er software om meerdere foto's tegelijkertijd te croppen?
Doe eens googlen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Heb jij nog tips voor fijne software waarmee je meerdere foto's tegelijk kunt croppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Volgens mij kan je dit gewoon met Lightroom doen niet? Copy-Paste settings? (en dan alleen crop aanvinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Synchroniseren kan met Lightroom inderdaad prima. Maar er is ook genoeg gratis software te vinden die dat prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Luapper schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:29:
[...]

Heb jij nog tips voor fijne software waarmee je meerdere foto's tegelijk kunt croppen?
DXO Optics 10, maak 1 edit profile aan, pas toe op alle foto's en ze worden allemaal op dezelfde manier bewerkt (dus crop, maar eventueel ook lens correctie etc.) Gratis versie is 30 dagen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Luapper schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:13:
[...]

Ja, dat lijkt me inderdaad de enige optie. Het gaat om veel foto's (100+). De camera staat op een vaste plek, dus het kader is makkelijk te bepalen en te behouden. Is er software om meerdere foto's tegelijkertijd te croppen?
Welke software heb je al dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Vraagje, zijn er mensen die hier een polsstrap/handstrap gebruiken op een NEX-6/A-6000-formaat camera? Ik heb het idee dat die DSLR-straps te lomp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:07
RobbieB schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:07:
Vraagje, zijn er mensen die hier een polsstrap/handstrap gebruiken op een NEX-6/A-6000-formaat camera? Ik heb het idee dat die DSLR-straps te lomp zijn.
Jazeker, ik gebruik er 1 van footprint, = een leren polsstrap. Zeer tevreden over. Via ebay gekocht.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Deze heb ik, met volle tevredenheid: http://www.ebay.com/itm/231081263320

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hEju0Sf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mE0hEz0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Sony A7SII officieel aangekondigd. Vanaf november verkrijgbaar voor een schamele 3400 euro ...
http://www.sonyalpharumor...of-darkness-cometh-light/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lijkt erop dat ze de verbeteringen van de A7rII overgenomen hebben naar de A7s (betere AF, IBIS). Ik zie alleen even niet of deze nu ook BSI gaat zijn (als het niet genoemd wordt, zal het waarschijnlijk ook niet zo zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat hard bij Sony inderdaad.
Officieel Sony Europe linkje: http://presscentre.sony.e...-sensitive-a7s-ii-1216386

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://d20tdhwx2i89n1.cloudfront.net/image/upload/t_next_gen_article_large_767/c5uznp3lbozvdedmkymy.jpg

Wat specs:
Out of darkness cometh light
  • Ultra-high sensitivity up to 409600i with low noise across the whole range
  • Wide dynamic range across entire ISO range delivering smooth tonal gradation from dark to bright conditions
  • In-camera 5-axis optical image stabilisation for expanded shooting possibilities
  • Internal 4K movie recording featuring full pixel readout without pixel binning in full-frame format
  • Wide range of professional movie functionality including S-Gamut3.Cine/S-Log3, new Gamma Assist Display, enhanced Zebra Function, Full HD 120fps recording and 4x/5x slow motion recording and full pixel readout without pixel binning in full-frame format
  • High-speed AF with enhanced accuracy in wide ranging scenes and advanced shooting functions
Edit:
Oops zie nu dat we in het verkeerde topic zitten. Dit nieuws had denk ik beter in dit topic gekund: Het grote Sony A7/A7R topic

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
henkie196 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:07:
Lijkt erop dat ze de verbeteringen van de A7rII overgenomen hebben naar de A7s (betere AF, IBIS). Ik zie alleen even niet of deze nu ook BSI gaat zijn (als het niet genoemd wordt, zal het waarschijnlijk ook niet zo zijn).
Nee, geen bsi. Het is in de basis dezelfde sensor. Bsi heeft voor 12 megapixels FF weinig zin en is vooral nuttig wanneer de pixeldiodes dicht op elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Yero schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:12:
[...]

Nee, geen bsi. Het is in de basis dezelfde sensor. Bsi heeft voor 12 megapixels FF weinig zin en is vooral nuttig wanneer de pixeldiodes dicht op elkaar zitten.
Wat wel is gebleken is dat pixel readout een stuk sneller gaat met een BSI sensor (en nog veel sneller met een stacked BSI sensor). Nu kan de A7S II al de volledige sensor uitlezen met 120fps (voor 1080p slow-motion), dus is het niet heel hard nodig om het nog sneller te kunnen. Het is wel een beetje teleurstellend dat ze een sensor hebben die 4k met 120fps kan uitlezen, en er vervolgens een ISP in stoppen die 4k maar met maximaal 30fps kan coderen.

De 120fps 1080p slow-motion gaat er wel extreem goed uitzien, aangezien het gedownsamplede 4k video van de volledige fullframe sensor is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Yero schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:12:
Ik had begrepen dat BSI wel nut kan hebben voor licht dat onder een hoek invalt (zoals in de hoeken van de sensor). Daarnaast zou het volgens mij meer vrijheid geven voor de architectuur voor het uitlezen van de sensor (de leessnelheid die Balance noemt).

Ik las ook dat de A7s behoorlijk wat last had van rolling shutter, en dat dit verbeterd zou zijn in de A7rII (bron), dus ik zou ook aannemen dat dit ook verbeterd zal zijn voor de A7sII, alhoewel ik het niet zo gauw zien in de persaankondiging.

Zou wel mooi zijn als ze de oververhittingsproblemen van de A7rII bij interne recording ook verbeterd zouden hebben voor de A7sII (die nu wel internal 4K recording zou moeten hebben).

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 11-09-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Laatst online: 14:41
Low-light 4K sample van de A7S II:

http://www.sony.com/elect...le-lens-cameras/ilce-7sm2

Ben benieuwd of ze de rolling shutter -bij het gebruik van de hele sensor- en oververhitting hebben aangepakt.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
henkie196 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:57:
[...]

Ik had begrepen dat BSI wel nut kan hebben voor licht dat onder een hoek invalt (zoals in de hoeken van de sensor).
Alleen zo jammer dat Sony een enorm dikke glasplaat over hun sensor heeft gedaan, waardoor dat voordeel teniet gedaan wordt en je met de A7R-II ook nog steeds veel last hebt van smearing en paarse hoeken met groothoek meetzoekerlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Een te verwachten aankondiging. Eerste beelden zien er goed uit en ik mag hopen dat deze camera niet meer overhit bij 4k opnames inbody.

We kunnen het er denk ik onderhand wel over eens worden dat Sony het beste is wat er de afgelopen tien jaar in fotografieland is gebeurd. Het is echt heel knap als je ziet hoe Sony van de a100 in 2006 is gegroeid naar de a7rII, wat op veel plekken toch wordt gezien als een van de beste full frame camera's ooit. In ieder geval de meest veelzijdige. De wijze waarop Sony durft te innoveren is een verademing.
Wat niet betekent dat alles wat ze proberen lukt, maar ze proberen het tenminste, zonder zich tegen te laten houden tot de conventies binnen de photgraphy.

En zelfs qua lenzen is Sony gewoon een serieuze speler aan het worden. De FE 55mm FE 90mm staan bij DxOMark gewoon netjes als 3 en 4 bij hoogste score ooit. Alleen de OTUS 55 en 85 staan er nog boven (4x duurder).

[ Voor 12% gewijzigd door Don Quijote op 11-09-2015 16:21 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.