Het Sony E-mount bodies- en objectieventopic v2015 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 42.644 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat het een juiste beslissing is, camera's doen me soms overkomen als auto lanceringen. Het model voor volgend jaar wordt voorgesteld, maar voor dat je deze daadwerkelijk kan krijgen is een ander verhaal.

Een site als dpreview.com krijgt vaak een pre-productie exemplaar, leuk voor een eerste indruk e.d. maar de eigenlijk consument kan het ding nog steeds niet kopen.

Bijvoorbeeld, in maart al een pre-order van een Samsung Galaxy S6 gedaan, maar deze is uiteindelijk pas in mei geleverd. Er was gewoon niet genoeg voorraad op lancering van het model voor de meest gangbare zwart 64GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:16
Phuncz schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:09:
http://www.sonyalpharumor...-some-more-info-about-it/

I now got info from Ricoh and Nikon sources:
They told us that Sony developed a new sensor for the A7000. By contract that sensor could be used by other companies six months after the Sony A7000 announcement. The delay of the A7000 release also changed their product roadmap. To use the new Sony APS-C sensor with hybrid autofocus tech they will have to release their camera sometimes in 2016 instead of late 2015.

Let’ hope Sony will announce the A7000 during the next announcement session in September/October!

Dan ga ik binnenkort maar de A6000 bestellen, ik ga niet nog een half jaar wachten in de hoop dat het de prijs van de A6000 drukt of dat de A7000 niet véél duurder wordt.
Ik heb dit weekend de gok maar genomen en bij de foka een outlet model incl de 16-55 lens voor 599 euro gekocht. Ik ga in september voor 4 maanden reizen en wil voor die tijd nog de camera leren kennen. Goede beslissing als ik dit zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb sinds begin dit jaar de 55-210 zoomlens bij mijn a6000. Bevalt prima, ik heb hem er eigenlijk standaard op zitten, wide angle shots maakt mijn vriendin wel op de compactcamera. Ik heb hem eigenlijk heel vaak gewoon op de 55mm stand staan waarbij ik de foto's een stuk mooier vind dan die van de standaardlens op dezelfde stand.

Ik merkte alleen na verloop van tijd dat de lens problemen met het diafragma kreeg, lijkt te maken te hebben met een warmteeffect ofzo. Het gaat een tijd goed en dan komt er ineens geen 'A' waarde meer op het scherm te staan en kan je ook geen fotos maken. Even uitzetten en uit laten staan helpt dan vaak maar het wordt naar mate een dag vordert wel erger. Een maand geleden gebeurde hetzelfde tijdens een weekendje in Porto.

An sich kan ik er mee werken, de volgende dag werkt het ding weer helemaal prima maar ik vroeg me af of dit wellicht bekende effecten zijn ofzo. Zolang het niet erger wordt kan ik er wel mee leven maar als er mensen met ervaringen zijn waarbij het steeds erger werdt moet ik hem misschien toch maar opsturen ter reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:14
Vieze contacten?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Net wat foto's geschoten en een stukje video met de 18-105 op het historisch weekend in Den Helder. Eens kijken of er wat knaps tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Momenteel in het bezit van een Nex5t, in combinatie met de kitlens, de sel35f18 en de 50f18.
Reden voor aanschaf was de geboorte van mijn zoon. Dat ging maanden goed, maar nu hij na een jaar wel heel erg veel en snel beweegt irriteer ik mij steeds vaker aan de AF.
Ook bij video merk ik dat de camera moeite heeft met scherpstellen bij veel bewegen.

Mede daarom kijk ik nu naar de a6000. Een andere reden is de laatste update, zodat het mogelijk is om in hogere kwaliteit video's te maken. Maar ik twijfel nog of beiden de moeite van het upgraden waard zijn.
De evf ga ik denk ik zeer waarderen, maar mis ik nu alleen nog bij zonnige dagen als vandaag.
Wat ik me als laatste afvraag is in hoeverre ik er op vooruit ga wat betreft low-light situaties. Ik heb nog geen duidelijke vergelijkingen van gezien, waardoor ik vermoed dat het niet echt een verschil zal maken.
Kortom; is het de investering waard om van een nex5t naar een a6000 over te stappen wanneer je niet al teveel waarde hecht aan een evf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Vrij weinig. De AF is een stuk sneller, je hebt dus een EVF en wat andere kleine dingetjes (Audio jack, filts, etc.). Je sensor is wel wat beter, maar wereld schokkend is het allemaal niet. Je hebt dus 24MP i.p.v. 16MP en je gaat er iets minder dan een halve stop qua ISO performance op vooruit.

Wat misschien beter is is wachten op de volgende E-mount APS-C camera van Sony, de A7000. Deze schijnt IBIS en een Exmor R (BSI) sensor te krijgen. Met IBIS zijn ongestabiliseerde lenzen toch gestabiliseerd en wordt de stabilisatie van gestabiliseerde lenzen verbeterd. Hierdoor kan je langere sluitertijden gebruiken zonder dat je last krijgt van onscherpte door camera bewegingen. Dit kan wel tot 4,5 (!) stop schelen.

BSI is een sensor techniek waarbij de bedrading achter de sensor wordt geplaatst in plaats van ervoor. Hierdoor bereikt meer licht daadwerkelijk de sensor, hoewel het bij grotere sensoren zoals APS-C minder scheelt. Ook kan de sensor sneller uitgelezen worden omdat er meer plek is voor betere bedrading, wat helpt bij de autofocus, hogere burst snelheden en video (4k, slow-motion etc.)

Samengevat: De huidige A6000 bied weinig nieuws over de NEX-5T op de EVF en autofocus na. Naar mijn mening kan je die beter overslaan en daarna kijken naar de A7000 (of A6100 of hoe die ook gaat heten). Bovendien denk ik dat je het touchscreen van je NEX-5T erg gaat missen, want deze zit niet op de A6000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Niet online
Dank voor je uitgebreide reactie. Ben eigenlijk blij om te horen dat je het me afraadt, want dat scheelt me natuurlijk weer een hoop geld :)

Maar desondanks blijf ik het gevoel hebben dat de betere AF mij veel irritatie zal besparen nu ik al een tijdje nauwelijks foto' van niet bewegende objecten maak.
En ik was inderdaad van plan om te wachten op de opvolger, maar aangezien het ondertussen juli is durf ik er niet meer op te hopen dat deze binnen een half jaar op de markt komt. Geruchten lijken elkaar verder behoorlijk tegen te spreken, maar als wat je zegt allemaal klopt dan heb ik het vermoeden dat de a6100/a7000 net als de nieuwe MX100 een stuk duurder gaat worden en dat wordt me dan vermoedelijk te duur.

Maar voor nu zal ik het onderwerp even laten rusten en voorlopig vrolijk foto's en vooral filmpjes blijven maken met de NEX5T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Sebastian schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 20:44:
Momenteel in het bezit van een Nex5t, in combinatie met de kitlens, de sel35f18 en de 50f18.
...
Beetje brutale vraag, maar hoe bevalt de sel35f18? Deze heeft OSS, gebruik je deze dan ook met video?

Ben wel benieuwd naar jouw ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10
databeestje schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:23:
[...]

Beetje brutale vraag, maar hoe bevalt de sel35f18? Deze heeft OSS, gebruik je deze dan ook met video?

Ben wel benieuwd naar jouw ervaring :)
Ben ik ook in geïnteresseerd, maar dan vooral voor foto. Had voor de A6000 een a55 met Minolta 50mm 1.7 als preferred lens. Hoe verhoudt deze zich met die? (ben klaar met de kitlens, heb nu een m42 manual focus 50mm yashica 1.9 er vaak opzitten, wat gewoon veel leuker en vaak mooier is dan de kitlens.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Niet online
De sel35f18 heb ik pas een maand in bezit, maar tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Zowel wat betreft foto als video. De OSS doet zijn werk goed en heb vooral het gevoel dat ik minder last heb van focushunt bij een hoog diafragma en/of bij weinig licht tov de sel50f18. Een snelle vergelijking tussen video's die ik heb gemaakt met beide lenzen lijkt dat te bevestigen.

Sinds de aanschaf heb ik geen andere lens meer op mijn camera gehad en ik denk er nu zelfs over om de 50 te verkopen. De 35 is veel meer een allround lens en is tenminste ook binnen goed te gebruiken.

Omdat de lenzen kwalitatief niet voor elkaar onder lijken te doen is het prijsverschil wel erg groot. Het is in ieder geval voor mij de reden geweest om in eerste instantie de 50 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Anders huur je eens een dag/weekend een Alpha 6000. Een betere manier om een indruk ter krijgen van de camera is er niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Niet online
Balance schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:42:
[...]

Anders huur je eens een dag/weekend een Alpha 6000. Een betere manier om een indruk ter krijgen van de camera is er niet :).
Geen gek idee inderdaad! Zal eens kijken waar ik die camera kan huren.
Ondertussen maar blijven hopen dat er snel duidelijkheid komt over de opvolger van de A6000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ondertussen is mijn A6000 met 16-50 kitlens binnen, evenals de Sony glazen screenprotector en een Thinktank Mirrorless Mover 20 tasje. Beide accessoires zijn sterk aan te raden voor deze camera !

Nog onderweg: pricewatch: Sony SEL30M35 en pricewatch: Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB
Nog te bestellen: pricewatch: Sony 20mm f/2.8

Ik zoek nog een deal op die laatste lens (eventueel tweedehands) en het haast niet zo meteen.

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 02-07-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Niet online
Ook hier zojuist toch maar de A6000 besteld... De hele avond filmpjes gekeken op Youtube en Vimeo om te zien hoe goed de autofocus nu werkelijk is en na het zien van deze, geschoten in combinatie met mijn behoorlijk focushuntende sel50f18, was ik om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De autofocus van de a6000 en a5100 hebben beide dezelfde sensor met 179 focus punten die bijna de gehele sensor beslaan. Dat hoge aantal is in grote mate de reden dat de camera zo veel sneller scherp stelt over de vorige generatie.

Met name bij video filmen is dit duidelijk te merken, de camera kan veel beter over de gehele sensor het opbject tracken en scherp stellen. Als je dit dan weer tegen foto's maken afzet is het aantal focuspunten (over het algemeen) veel minder belangrijk. Voor foto's gebruik ik vrijwel uitsluitend het center punt om scherp te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
databeestje schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 07:41:
Voor foto's gebruik ik vrijwel uitsluitend het center punt om scherp te stellen.
Wat je voor foto's ook heel goed kan gebruiken is een kluster can focuspunten. Daarnaast gebruik ik vaker punten buiten het midden dan daadwerkelijk het middelste punt ivm compositie (rule of thirds).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-08 19:58

NLF

Ik heb vandaag voor mijn a6000 de 55 210 lens besteld. De 16-50 gaf mij toch al na bijna een maand te weinig lengte.

Twijfel nu nog of ik de 50 of 35mm 1.8 aanschaf, mede door het prijs verschil tussen de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
NLF schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 19:25:
Twijfel nu nog of ik de 50 of 35mm 1.8 aanschaf, mede door het prijs verschil tussen de 2.
Waar schiet je het liefste mee? Probeer het gewoon uit met je 16-50 door hem vast te zetten op 35mm of op 50mm en dan kijken wat het fijnste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat het ook voornamelijk ligt aan wat je wil fotograferen. de 50mm is een perfecte "makeshift" portretlens. De 35mm is veel meer all-round op een cropcamera.

Zelfs zit mijn 30mm sigma bijna standaard als walkaround op mijn camera, maar moet er een portretje komen dan pak ik zeker de 50mm.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Er zit bij mij nog niet echt een lijn in op hoeveel mm ik schiet. Wel Had ik in het begin dat ik 16mm heel mooi vond maar op een gegeven moment ben ik daar vanaf gestapt omdat het een nogal fish eye look geeft zonder te bewerken in raw.

Ik wacht gewoon even af hoe ik de 55 210 ga gebruiken.

Ik schiet voornamelijk auto's, landschap, straat fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
Heb deze week de Batis 25mm f2 even om te testen. Wat is die lens SCHERP van hoek tot hoek zelfs op f2. Een pracht van een lens :) Mijn bevindingen even in een blog post geschreven. Wel in het engels maar dat mag hopelijk?

http://www.albertdros.com.../559525b80cf20881704255d8

Comments en/of vragen zijn welkom :)

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:39
Kost dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat kost: http://www. amazon.de/ZEISS-Batis-Mount-Vollformat-2103-750/dp/B00WIHXBK4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:39
Meer dan genoeg dus. Eerst maar eens de basis onder de knie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
adros schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:02:
Heb deze week de Batis 25mm f2 even om te testen. Wat is die lens SCHERP van hoek tot hoek zelfs op f2. Een pracht van een lens
Stel je voor dat een prime lens van 1300 euro niet scherp was. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
JAHRASTAFARI schreef op zondag 05 juli 2015 @ 09:05:
[...]

Nikon 58/1.4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

afgelopen nacht wat foto´s gemaakt en bewust eens geschoten op 35mm en 50mm , 50 is mij toch te lang dus dat wordt door sparen voor een 35mm 1.8! :)

overigens had ik liever een 16 tot 35 willen hebben die lichtsterk was maar dat is niet te betalen..

[ Voor 25% gewijzigd door NLF op 05-07-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31
adros schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:02:
Heb deze week de Batis 25mm f2 even om te testen. Wat is die lens SCHERP van hoek tot hoek zelfs op f2. Een pracht van een lens :) Mijn bevindingen even in een blog post geschreven. Wel in het engels maar dat mag hopelijk?

http://www.albertdros.com.../559525b80cf20881704255d8

Comments en/of vragen zijn welkom :)
Dit is wel extreem! Hoeken die zo scherp zijn op f2

Afbeeldingslocatie: http://static.wixstatic.com/media/846d71_e58b514985b74970bdaaae7434222f92.jpg_srb_p_630_475_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 12:46
Ziet ernaar uit dat Zeiss weer een fantastische lens heeft afgeleverd. Heb zelf recentelijk mijn eerste Loxia binnen gekregen en in de manual wereld is dat een heerlijke lens om te gebruiken. Ook de Batis lijn lijkt dus een super goede waarde te gaan worden voor het Sony systeem.

Leuke blog post btw!!

[ Voor 53% gewijzigd door robbertvw op 05-07-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
JAHRASTAFARI schreef op zondag 05 juli 2015 @ 09:05:
[...]

Heel normaal om wat scherpte te verliezen in de hoeken, zelfs op primes hoor. Vooral bij lichtgevoelige. Deze is gewoon RAG scherp wijd open in de hoeken, dat is dus echt wel ongebruikelijk. :)

@Robbert: thanks! Loxia's zijn ook prachtige lenzen ja. Grappig dat Zeiss nu ook echt AF heeft dus, alhoewel ik het weinig heb gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door adros op 05-07-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het belangrijkste Een belangrijk argument voor de Zeiss lenzen lijkt me dat ie je veel tijd en moeite bespaart om een goede shot te maken, tov. de post-processing die nodig is met een goedkope lens. Denk aan distortion, chromatic abberation, vignetting en andere zooi die moeilijk tot niet weg te werken zijn zoals onscherpe hoeken. Als je dan geld verdient met foto's maken, is die lens snel terugverdiend.

[ Voor 2% gewijzigd door Phuncz op 05-07-2015 14:21 . Reden: Beter zo :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm... Lightroom doet dat soort dingen toch praktisch automatisch, zolang er een profiel beschikbaar is. Onscherpe hoeken fixed Lightroom natuurlijk niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Maar dergelijke aanpassingen gaan ook altijd ten koste van kwaliteit en zijn niet zonder uitzonderingen.
Een lens die al het maximale uit je sensor kan halen zal met post-processing ook kunnen zorgen voor potentieel een nog beter resultaat. Sowieso is er meer aan de hand met de kwaliteit dan enkel de betere, volledig scherpe hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
Phuncz schreef op zondag 05 juli 2015 @ 13:30:
Maar dergelijke aanpassingen gaan ook altijd ten koste van kwaliteit en zijn niet zonder uitzonderingen.
Een lens die al het maximale uit je sensor kan halen zal met post-processing ook kunnen zorgen voor potentieel een nog beter resultaat. Sowieso is er meer aan de hand met de kwaliteit dan enkel de betere, volledig scherpe hoeken.
klopt helemaal. Zonder profile heeft deze lens trouwens ook zeer weinig distortion en CA, en ook op f2 zelfs bijna geen fringing. En het schermpje? Ik persoonlijk vind het geniaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb je blogpost wat uitgebreider bekeken, zeer mooi stuk met prachtige foto's ! Zeer leuke lens lijkt het me als je het financieel kan verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ontken ook niet dat het goede lens is, tijdswinst lijkt me alleen niet het primaire argument voor aanschaf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is inderdaad waar, ik bedoelde in dat geval ook naast de betere optische kwaliteiten, die je natuurlijk verwacht van een lens van die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Niet online
NLF schreef op zondag 05 juli 2015 @ 10:10:
afgelopen nacht wat foto´s gemaakt en bewust eens geschoten op 35mm en 50mm , 50 is mij toch te lang dus dat wordt door sparen voor een 35mm 1.8! :)

overigens had ik liever een 16 tot 35 willen hebben die lichtsterk was maar dat is niet te betalen..
Goede keuze!
Heb beide lenzen, maar sinds ik afgelopen maand de 35mm heb gekocht is deze niet meer van de camera geweest en vind ik het eigenlijk jammer dat ik vorig jaar niet door heb gespaard. De 50mm vind ik nog steeds een hele fijne lens, maar is behalve voor close-ups/portretten niet bepaald praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Na ooit een Nex3 en Nex5r gehad te hebben, vandaag een alpha 6000 gekocht. Voor 629 bij duitse mediamarkt. Nu aan het opladen. Daarna de firmware update draaien. Vraag me trouwens af of deze camera overweg kan met 128GB SDXC kaarten. Iemand ervaring? Heb een sandisk extreme plus gekocht (80MB/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:07:
Na ooit een Nex3 en Nex5r gehad te hebben, vandaag een alpha 6000 gekocht. Voor 629 bij duitse mediamarkt. Nu aan het opladen. Daarna de firmware update draaien. Vraag me trouwens af of deze camera overweg kan met 128GB SDXC kaarten. Iemand ervaring? Heb een sandisk extreme plus gekocht (80MB/s).
Op de site van sony zelf:
Compatibele opnamemedia:Memory Stick PRO™ Duo™, Memory Stick PRO-HG Duo™, Memory Stick XC-HG Duo, SD-, SDHC-, SDXC-geheugenkaarten
lijkt erop van wel

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Niet online
SDXC is zelfs noodzakelijk indien je met de nieuwe codec wilt filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ja dat wist ik dankzij deze thread. Kaartje werkt, heb het net gechecked. 9999 foto's te gaan. Nu aan het updaten naar versie 2.0. Mooi ding, blij dat ik weer een nex heb. Mijn Nikon D90 vind ik heerlijk qua bediening en maakt nog altijd prima foto's, maar dat gewicht pffff.

EDIT: moet ik nu op 1080p50 of 1080p60 filmen? 60 fps klinkt beter dan 50, maar krijg ik dan geen afspeelproblemen? Balen trouwens dat ik nu steeds een NTSC melding krijg bij 1080p60 instelling als ik de camera aan zet....

[ Voor 29% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 12-07-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ik heb net een Transcend 64GB SDXC Ultimate UHS-I U3 besteld voor mijn nieuwe Sony A6000. Firmware update moet ik nog draaien. Ik vraag mij inderdaad ook af hoe het zit met filmen op 1080p50 of p60, moet je de camera op NTSC zetten om op 60fps te filmen of niet? En zijn er verder bijwerkingen van het switchen naar NTSC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:43
MeltedForest schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:47:
Ik heb net een Transcend 64GB SDXC Ultimate UHS-I U3 besteld voor mijn nieuwe Sony A6000. Firmware update moet ik nog draaien. Ik vraag mij inderdaad ook af hoe het zit met filmen op 1080p50 of p60, moet je de camera op NTSC zetten om op 60fps te filmen of niet? En zijn er verder bijwerkingen van het switchen naar NTSC?
Ik geloof wel dat dat moet. Ik heb de mijne uit de vs, waar er helemaal geen pal/ntsc switch mogelijk is. Er is ook alleen 60p/24p voorhanden. 50p is Europa (lees=non US) only..

En geen bijwerkingen volgens mij. Moderne tv's spelen alles af. Oude beeldbuizen konden dat vaak niet.

[ Voor 7% gewijzigd door HBSVDK op 13-07-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Je moet hem idd. op NTSC zetten en dan krijg je telkens bij opstarten van de camera iets van "NTSC mode selected", wat je blijkbaar moet wegklikken met de O-knop. Dat vond ik behoorlijk vervelend dus heb ik hem maar terug in PAL gezet, 50fps is ook al leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

HBSVDK schreef op maandag 13 juli 2015 @ 10:43:
[...]

En geen bijwerkingen volgens mij. Moderne tv's spelen alles af. Oude beeldbuizen konden dat vaak niet.
Het kan voor flikkeringen zorgen als je filmt met tl licht omdat 50 hertz in europa is en 60hz in amerika.
als dat niet het zelfde is kan het heel storend zijn. beter schiet je hier 25P (24.999 iod) of 50 fps en niet 30 of 60fps.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 13-07-2015 19:38 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Phuncz schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:14:
Je moet hem idd. op NTSC zetten en dan krijg je telkens bij opstarten van de camera iets van "NTSC mode selected", wat je blijkbaar moet wegklikken met de O-knop. Dat vond ik behoorlijk vervelend dus heb ik hem maar terug in PAL gezet, 50fps is ook al leuk.
Ik gebruik gewoon de shutter om de melding weg te halen. Even focus en dan Is het ook weg. Ik laat mijn camera in pal staan want heb geen zin in die melding en als ik al video ga schieten gebruik ik wel een ander sd kaartje zodat ik die met foto's niet hoef te wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De afgelopen week op vakantie geweest met de Nex-6 en de 18-105 naar Samos, Griekenland.

Als reis lens ben ik er bijzonder tevreden over, zonder veel problemen alles op de plaat gekregen. Het gewicht en formaat (met de zonnekap omgedraaid) was goed te doen. De 16-50 had ik wel meegenomen op vakantie maar heeft geen enkel moment op de camera gezet, de extra lengte is gewoon te handig.

De 18mm was kort genoeg om binnen een foto mee te maken, en de 105 was lang genoeg om sommige dingen uit te lichten (al was het niet helemaal beeldvullend). De snelheid van de lens in combinatie met de Nex-6 was echter niet hoog genoeg voor sommige van de vliegende beesten, maar de zeehond op het kiezelstrand was dan weer geen probleem. Voor bloemformaat was deze lens meer dan genoeg voor beeldvullende platen

Voor veel van de insecten en dergelijke was de 105 een aardige lengte, maar was de minimale focus afstand toch te groot om deze knap vullend op de plaat te zetten. De 90mm Macro is wel heel erg mooi en geschikt voor dit doel, maar het grootste probleem is de prijs van die lens.

Zo nu en dan een paar stukjes video geschoten uit de vrije hand en de OSS heeft me niet teleur gesteld. Geluidkwaliteit met de wind erbij was daarentegen niet om over naar huis te schrijven. Een losse microfoon met windsok is een uitkomst maar boet wel erg in op het formaat.

De accu van de Nex-6 was nimmer een probleem, zonder problemen de hele dag met de camera op stap voordat de accu leeg was. Met de huidige Samsung Galaxy laders was het toestel ook rap weer vol.

Vol smart kijk ik uit naar de volgende generatie, de a6000 APS-C opvolger, met hopelijk de a7r II BSI sensor techniek. Het veel hogere dynamische bereik en ISO bereik is voor mij daar de doorslaggevende factor. De full-frame camera's zijn wel mooi, maar zal ik in verband met fysiek formaat van camera en lenzen nimmer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevchelios
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 22:58
Ik ga de Sony A6000 met 16-50 mm kitlens en 35mm F1.8 (pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS) kopen.
Dit wordt mijn eerste niet-compactcamera aankoop. Is dit qua lenzen een logische combinatie?

Toestel wordt voornamelijk gebruikt op vakantie. Aan veel zoom heb ik niet direct behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
chevchelios schreef op zondag 19 juli 2015 @ 23:16:
Ik ga de Sony A6000 met 16-50 mm kitlens en 35mm F1.8 (pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS) kopen.
Dit wordt mijn eerste niet-compactcamera aankoop. Is dit qua lenzen een logische combinatie?

Toestel wordt voornamelijk gebruikt op vakantie. Aan veel zoom heb ik niet direct behoefte.
Verwacht je de 35mm veel te gebruiken? Kan me voorstellen dat je het zeker op vakantie makkelijker vind om alleen de kit lens te gebruiken in plaats van te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De 35mm is buiten goed te gebruiken, minder in kleine ruimtes waar je niet naar achteren kan lopen, maar als je de extra lichtsterkte nodig hebt is er weinig andere keus met OSS en deze lichtsterkte. De lens is ook niet belachelijk groot of zwaar, dus makkelijk mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

35mm F/1.8 lijkt me ook een fijne lens. Echter vind ik draagbaarheid zelf zeer belangrijk dus ik ga waarschijnlijk voor de 20mm F/2.8 pancake waardoor de camera nog een beetje pocketable is (op een A6000).

Maar ik vermoed dat de lens die jij kiest uiteindelijk een betere allround lens is, door de betere lichtsterkte, OSS en geschikte brandpuntsafstand voor portretfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastian
  • Niet online
Mits je het zoals ik geen probleem vindt om een paar stappen naar voren of naar achteren te zetten om een foto te maken heb je wellicht genoeg aan alleen de 35mm. In huis of kleine ruimtes is het inderdaad soms een beetje lastig, maar persoonlijk heb ik dat tot nu toe nog nooit een probleem gevonden. Je krijgt er bovendien mooie Bokeh voor terug en dankzij de betere lichtsterkte heb je geen tot weinig last van ruis wanneer je in huis foto's maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
chevchelios schreef op zondag 19 juli 2015 @ 23:16:

Dat is natuurlijk nogal persoonlijk. Die 35m 1.8 staat ook nog op mijn lijstje, maar dan vooral omdat het een lichtgevoelige lens is. Ik heb nu de kitlens en de SEL 55-210 OSS en persoonlijk heb ik de kitlens er dit jaar nog niet op gehad (er heeft altijd wel iemand een compactcamera bij zich waar je meer groothoek beschikbaar hebt voor de overzichtfotos), maar meer lichtgevoeligheid mis ik wel een beetje en die 55 is ook soms net wat teveel voor portret/straatfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb nog niet echt een groothoek lens, de 18-105 is wat minder breed dan de kitlens.

De Samyang 12mm F2 staat voor mij op de lijst, scherp wide open maar wel handmatig, al kan je met zo een grote hoek deze gewoon op oneindig zetten voor filmen :)

Ze hebben ook de T2.2 film versie, deze heeft geen klik voor de aperture ring, maar is jammergenoeg weer een stuk duurder. Jammer dat er niet gewoon een schakelaar voor het klikken is zoals je dit bij de Zeiss Battis kan doen met een schroefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
Phuncz schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:00:
35mm F/1.8 lijkt me ook een fijne lens. Echter vind ik draagbaarheid zelf zeer belangrijk dus ik ga waarschijnlijk voor de 20mm F/2.8 pancake waardoor de camera nog een beetje pocketable is (op een A6000).

Maar ik vermoed dat de lens die jij kiest uiteindelijk een betere allround lens is, door de betere lichtsterkte, OSS en geschikte brandpuntsafstand voor portretfotografie.
Ik heb het rubberen kapje van de zoeker gehaald en als ik dan de 20mm erop zet dan is de camera echt lekker compact. :)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:41:
Ik heb nog niet echt een groothoek lens, de 18-105 is wat minder breed dan de kitlens.

De Samyang 12mm F2 staat voor mij op de lijst, scherp wide open maar wel handmatig, al kan je met zo een grote hoek deze gewoon op oneindig zetten voor filmen :)
Ik heb de Samyang 12mm 2.8, bevalt erg goed, en met oneindige focus is alles scherp dus werkt erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevchelios
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 22:58
Thanks voor de feedback!
niekvandermeer schreef op zondag 19 juli 2015 @ 23:57:
[...]
Verwacht je de 35mm veel te gebruiken? Kan me voorstellen dat je het zeker op vakantie makkelijker vind om alleen de kit lens te gebruiken in plaats van te wisselen.
Geen idee, het is de eerste keer dat ik een dergelijke camera ga gebruiken. in wat voor scenario's gebruik jij de 35mm vooral?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 14:03
De kitlens is eigenlijk prima. Heel lichtsterke lenzen zijn leuk als het echt duister wordt. Foto's onder de straatlantaarn, zeg maar. Maar je moet ook preciezer scherpstellen: anders verlies je het voordeel van lagere ISO weer aan onscherpte door verkeerd scherpstellen.

Ik heb zelf een oude f/1.4 55mm lens. Die luistert nog een stuk nauwer (en is uit zichzelf erg zacht en niet erg scherp, wijd open).

Ik heb een 35 mm / f 1.7 Fujian in bestelling. Die ga ik gebruiken om te kijken of 'prime 35 mm' wat voor me is. Want die van Sony blijft best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

sympa schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:33:
De kitlens is eigenlijk prima. Heel lichtsterke lenzen zijn leuk als het echt duister wordt. Foto's onder de straatlantaarn, zeg maar. Maar je moet ook preciezer scherpstellen: anders verlies je het voordeel van lagere ISO weer aan onscherpte door verkeerd scherpstellen.

Ik heb zelf een oude f/1.4 55mm lens. Die luistert nog een stuk nauwer (en is uit zichzelf erg zacht en niet erg scherp, wijd open).

Ik heb een 35 mm / f 1.7 Fujian in bestelling. Die ga ik gebruiken om te kijken of 'prime 35 mm' wat voor me is. Want die van Sony blijft best prijzig.
Wat is de prijs van de fujian? Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
NLF schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:36:
[...]

Wat is de prijs van de fujian? Heb je een linkje?
http://www.ebay.nl/itm/US...&var=&hash=item541f364283

Is ook online wel een review te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
sympa schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:33:
Die heb ik ook, bevalt erg goed, zeker vanwege de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
En hoe groot is de beeldcirkel van dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Universal Creations schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:24:
En hoe groot is de beeldcirkel van dat ding?
Volledig beeld, zelfs amper vignetting. Ik heb ook de 50mm en die geeft inderdaad gewoon alleen een cirkel in het midden en gebruik ik daarom ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Ik waarschuw maar alvast even : de online reviews zijn niet onverdeeld positief. Er 'normale' fotos mee maken wordt lastig, bokeh is zeer onrustig. Veel last van flare, randen zijn zeer onscherp etc etc. Ik zie ook veel rapporten van problemen met de focus op infinity. Kortom, leuke lens om mee te spelen maar verder niets gemeen met de 35 1.8 van sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

majic schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:31:
leuke lens om mee te spelen maar verder niets gemeen met de 35 1.8 van sony.
Voor die paar tientjes kun je ook niet anders verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Lens aberraties, spaar ze allemaal! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nou een objectief met karakter, heel veel karakter! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:01
-knip-

[ Voor 146% gewijzigd door Universal Creations op 21-07-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dus een soft-focus lens met onrustige bokeh? Kan je dan niet beter een oude SLR lens kopen voor een paar tientjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Zou ik inderdaad ook eerder doen. ik ben niet zo bekend met "retro" objectieven, maar op marktplaats zie ik vaak zat objectieven met canon FD of m42 draad en handmatige diafragma langskomen. Vaak zelfs al met nex-adapter. Misschien iets minder draagbaar, maar behalve als "effect" lens is de fujian niet echt bruikbaar voor serieus werk.

[ Voor 24% gewijzigd door Magic op 23-07-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Magic schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:11:
Zou ik inderdaad ook eerder doen. ik ben niet zo bekend met "retro" objectieven, maar op marktplaats zie ik vaak zat objectieven met canon FD of m42 draad en handmatige diafragma langskomen. Vaak zelfs al met nex-adapter. Misschien iets minder draagbaar, maar behalve als "effect" lens is de samyang niet echt bruikbaar voor serieus werk.
Ik denk dat je de Fujian bedoelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:39:
[...]

Ik denk dat je de Fujian bedoelt :+
Waar zie je wat anders staan dan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

"maar behalve als "effect" lens is de samyang niet echt bruikbaar voor serieus werk."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft z'n post ge-edit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ah, vandaar, niet in de gaten gehad.

Onderhand is de ECM-XYST1M aangekomen, een straffe prijs voor een externe microfoon bij de Nex/a6000 cameras. Binnenkort maar even een proeffilmpje maken, in Den Helder hebben we gelukkig altijd wind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
Sel35f18 voor 359 bij Amazon.de. Scheelt toch voor diegene in dit topic die wel oren naar hebben.
http://www.amazon.de/gp/p...758261&ref_=sr_1_1&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik heb de SEL30M35 lens en er valt mij iets op aan de foto's die deze lens icm met mijn A6000 uitpoept. Het scherptegebied van deze lens is bij de meenste foto's een baan in het midden van het beeld. Het maakt niet uit of ik handmatig scherp stel of de camera automatisch scherp laat stellen.

Ligt dit nu aan de lens, de camera of een combinatie van beide?
Ja, of de fotograaf, dat kan ook nog. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door rimave op 30-07-2015 12:17 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heb je al opgezocht wat scherptediepte is en wat het te maken heeft met focus?
En wil je even je plaatjes verkleinen naar 800pixel breedte?

[ Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 27-07-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb ook diezelfde lens, voor mij was het ook even wennen dat je flink omhoog (of omlaag, hoe je het bekijkt) moet met de F-waarde om een natuurlijkere foto te krijgen. Echter vind ik het wel een indrukwekkende lens optisch, voor de paar honderd euro die hij kost toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Dat lijkt me nou precies de reden dat je zo'n lens met zo'n potentieel groot diafragma koopt, lekker spelen met scherptediepte, en betere foto's bij weinig licht. Precies de redenen dat die bij mij ook op het verlanglijstje staat voor de volgende stedentrip :9

Edit: Oh wacht, dit gaat niet over de 35F18 maar de 30m35. My bad. Die staat echter ook nog op het lijstje, maar dan wel voor later. Als je zo dicht op een object zit is het nog interessanter om de juiste scherpte te krijgen ja.

[ Voor 30% gewijzigd door Jheroun op 27-07-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Phuncz schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:50:
Ik heb ook diezelfde lens, voor mij was het ook even wennen dat je flink omhoog (of omlaag, hoe je het bekijkt) moet met de F-waarde om een natuurlijkere foto te krijgen. Echter vind ik het wel een indrukwekkende lens optisch, voor de paar honderd euro die hij kost toch.
Dat is waar. Voor het geld is het een prima lensje.
Ok, ik ga eens proberen te stoeien met de f-waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Mijn kitlens van de A6000 maakt verschrikkelijk lawaai tijdens het zoomen, is dat normaal? Andere filmpjes op internet hebben het niet, maar ik kan er ook niet zoveel vinden...

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=90fma_5PlC8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
MeltedForest schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:51:
Mijn kitlens van de A6000 maakt verschrikkelijk lawaai tijdens het zoomen, is dat normaal? Andere filmpjes op internet hebben het niet, maar ik kan er ook niet zoveel vinden...

[video]
In een compleet stille omgeving hoor je hem ook bij mij wel terug op de video, maar met wat achtergrondgeluid is het nauwelijks te vernemen. Wat dat betreft is je video ook niet echt representatief. Heb je geen real-life voorbeelden?

als het je echt om het geluid te doen is kun je altijd beter een externe microfoon gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door Magic op 30-07-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Magic schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:03:
[...]
Heb je geen real-life voorbeelden?
Jawel, en dan hoor ik het er ook nog wel doorheen. Maar in dit voorbeeld zit ik wel handmatig aan de ring te draaien, ik heb geen video waar ik de mechanische zoom buiten gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het lijkt me sowieso aangeraden de electronische zoom dmv. de schuifknop te gebruiken ivm. geluid.
Inzoomen via de ring gaat namelijk sneller, dus meer lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
MeltedForest schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:15:
[...]

Jawel, en dan hoor ik het er ook nog wel doorheen. Maar in dit voorbeeld zit ik wel handmatig aan de ring te draaien, ik heb geen video waar ik de mechanische zoom buiten gebruik.

[video]
Ik heb het net even snel getest in een redelijk stille omgeving, volgens mij is het zeer vergelijkbaar met jou voorbeeld:

https://www.dropbox.com/s/bnkiqv4lj3ykgru/16-50zoom.mp4?dl=0

Heb hem alleen even door handbrake gehaald voor de resolutie en filesize, geluid is een passtru. Eerste keer in en uitzoomen is met de schakelaar, de 2e keer is met de ring.

[ Voor 13% gewijzigd door Magic op 30-07-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik had verwacht dat het meer scheelde in de praktijk met de schuifknop dan met de ring, blijkbaar niet :X

Als dat een serieuze issue is, kijk je best naar een externe microfoon. Ook om het windgeruis tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Magic schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:42:
[...]

Ik heb het net even snel getest in een redelijk stille omgeving, volgens mij is het zeer vergelijkbaar met jou voorbeeld:

https://www.dropbox.com/s/bnkiqv4lj3ykgru/16-50zoom.mp4?dl=0

Heb hem alleen even door handbrake gehaald voor de resolutie en filesize, geluid is een passtru. Eerste keer in en uitzoomen is met de schakelaar, de 2e keer is met de ring.
Thanks. Klinkt inderdaad hetzelfde. Mochten de video's ooit serieus worden dan misschien eens kijken naar een externe mic. Voor nu kan het wel, zolang ik niet binnen in een stille kamer ben. Maar goed, dan is zoomen ook niet echt nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tja, externe mics op de a6000 is een dure grap, de ECM-XYST1M is met 122 euro de goedkoopste, de draadloze bluetooth microfoon is het dubbele. Jammer dat het plugje van 35 cent er niet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
volgens mij is de ECM-GZ1M de goedkoopste, maar met 99 euro inderdaad nog steeds prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Magic schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 20:42:
volgens mij is de ECM-GZ1M de goedkoopste, maar met 99 euro inderdaad nog steeds prijzig.
Als je alleen mono op wil nemen kan dat natuurlijk, maar ik zocht wel een stereo microfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:07:
[...]

Als je alleen mono op wil nemen kan dat natuurlijk, maar ik zocht wel een stereo microfoon.
Groot gelijk, ik zou die paar tientjes daar ook voor overhebben, maar als je primaire doel is om van het geratel van de lens af te komen zou die ook voldoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een van de eerste impressies van een videograaf met betrekking tot de a7rII https://www.cinema5d.com/...irst-impressions-footage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 16:50
Momenteel heb ik voor mijn A6000:
SELP1650
SEL35F18
SEL30M35
SEL55210
Samyang 12mm
Legacy Helios 44-2 en Nikkor 50mm 1.8 lens

Ik ben laatste weken op zoek naar een nieuwe zoomlens om de kitlens 1650 te vervangen. Ik vertrek volgende week op reis naar Griekenland en had deze graag nog deze week besteld.

Ik twijfel met name tussen de SEL1670Z en de SEL18105G. Vind het enorm moeilijk om te kiezen tussen die twee! :) Ken alle topics op dpreview vanbuiten ;)

Voordeel van de 1670:
Is 2mm breder beeld, en kortere focus afstand. (Maar voor wide heb ik reeds Samyang 12mm (en eventueel de 1650) en voor korte focus heb ik SEL30M35 macro lens.)
Hij is ook minder groot.
Nadeel:
Stuk duurder (799)

Voordeel van de 18105:
Stuk goedkoper (nu 479 op Amazon)
Groter telebereik (hoewel ik daar mijn SEL55210 voor heb).
Nadeel:
De grootte van de lens. (Maar om op stap te gaan, zal ik nog steeds de 1650 houden als reserve.)

Als ik de flickr paginas bekijk, vind ikzelf de fotos van de 18105 ook erg knap.

[ Voor 0% gewijzigd door GSamson op 04-08-2015 10:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

GSamson schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:53:
Momenteel heb ik voor mijn A6000:
...
Voordeel van de 18105:
Stuk goedkoper (nu 479 op Amazon)
Groter telebereik (hoewel ik daar mijn SEL55210 voor heb).
Nadeel:
De grootte van de lens. (Maar om op stap te gaan, zal ik nog steeds de 1650 houden als reserve.)

Als ik de flickr paginas bekijk, vind ikzelf de fotos van de 18105 ook erg knap.
databeestje in "Het Sony E-mount bodies- en objectieventopic v2015"

Meer dan een week met deze op de Nex-6 rondgelopen op Samos, Griekenland, en het gewicht was goed te doen. Zeer tevreden over de resultaten, al moet ik nog een paar foto's van de vakantie uploaden voor referentie. Ook een paar stukjes video uit de losse hand geschoten, de OSS werkte bijzonder mee, en dat is positief.

Mijn grootste minpunt met deze lens is de minimale focusafstand, niet verschrikkelijk met 0.5 en 1 meter, maar ook niet geweldig. Af en toe loop je daar toch tegenaan. Voor de prestaties van de lens op zich is echt niets aan te merken.

De 16-50 was mee op vakantie en heb ik geen enkel moment gebruikt, eigenlijk geen enkel moment gehad waarbij ik breder dan 18 mm nodig had. Meestal kon ik iets smokkelen met een stapje terug in de deuropening om alles binnen er op te krijgen. Of in de hoek staan. :D

De lens kap die erbij zit is overigens geen overbodige luxe als je naar een zonnige bestemming gaat, je kan hem wel omdraaien, maar dan kan je de focus ring niet meer gebruiken. Ook voor handmatig scherp stellen met de focus ring icm focus peeking en zebra geen problemen mee gehad.

De audio kwaliteit op vakantie van de filmpjes was overigens knap beroerd, met de interne microfoon en windkracht 3-4 versta je er geen hol van :(
Nu een externe mic aangeschaft voor de volgende keer, deze is afneembaar, dus makkelijk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefderoever
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 07:53
GSamson schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:53:
Ik twijfel met name tussen de SEL1670Z en de SEL18105G. Vind het enorm moeilijk om te kiezen tussen die twee! :) Ken alle topics op dpreview vanbuiten ;)
Ik heb op mijn blog een review geschreven over de Zeiss 16-70mm. Ik vond het een geweldige lens, met erg fijne ergonomie en bijzonder mooie resultaten. Als je altijd in RAW schiet zul je het verschil met de 18-105mm zien, want die 18-105 heeft vrij veel vertekening (wel te corrigeren, maar dat kost je wat resolutie / scherpte), en schijnt ook wat betreft scherpte en contrast iets achter te blijven t.o.v. de Zeiss. Als je veelal in JPEG schiet zou ik voor de 18-105 gaan. Die vertekening wordt dan netjes in de camera gecorrigeerd, en als je in JPEG schiet is het kwaliteitsverschil waarschijnlijk geen probleem voor je (en dat scheelt je een hoop centen, kun je een heel aantal keren uitgebreid voor uit gaan eten in Griekenland!).

Blogger op www.RicksReviews.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Ik heb sinds kort de 55 210 op mijn a6000 zitten en met AF-A heb ik enorm veel last van focus hunting.. dat hij gewoon niet kan focussen ook al ben ik ver af en is er voldoende licht en contrast. Wanneer ik switch naar AF-C dan is het beter. Kan iemand mij vertellen of dit "normaal" is?
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.