Het Sony E-mount bodies- en objectieventopic v2015 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 42.641 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

En hoppa: daar is de A7R-II. Trek je beurs maar open. :P

[ Voor 9% gewijzigd door EXX op 10-06-2015 19:51 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Full Frame BSI en "Full" sensor read out binnen een Super35 frame. Dat zijn wel mooie specs. Helaas niet met 1080p een full frame sensor read out zoals met de A7S.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Helaas nog niets over de A6100/A7000, maar dat zal zeer binnenkort wel gebeuren.
4K recording op de RX100mk4 is al veelbelovend voor die nieuwe ILC !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Is dit geen 1 april grap?! Zeg maar, BSI als in, Back-side Illuminated en Fullframe als in 36*24mm? En een 1" Exmor RS, als in Stacked BSI in hun RX10 II en RX100 IV. Holy fuck, Sony heeft niet stilgezeten!

En ik maar denken dat Samsung voorliep op Sensor techniek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-08 19:58

NLF

BBQ-MAN_ schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:48:
[...]

Waar is elders en wat heb je er gekocht? :+
Heb al extra accu's, bescherming (sleeve + screenprotector) maar ben benieuwd wat er nog meer leuks te krijgen valt :)
Ik heb een powerbank gekocht, zag op youtube dat je daarmee ook prima kunt opladen. Scheelt mij nogal wat batterijen. Verder een tripod, 64gb samsung Evo kaartje en een sleeve. Wil nog een filter kit gaan bestellen maar moet eerst maar mijn eerste echte camera gaan ontdekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Balance schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 21:39:
Is dit geen 1 april grap?! Zeg maar, BSI als in, Back-side Illuminated en Fullframe als in 36*24mm? En een 1" Exmor RS, als in Stacked BSI in hun RX10 II en RX100 IV. Holy fuck, Sony heeft niet stilgezeten!

En ik maar denken dat Samsung voorliep op Sensor techniek. :+
Sony is goed bezig op gebied van camera technieken met hun heel goede sensoren en supersnelle AF. Veel van hun sensoren gaan uiteindelijk ook naar andere grote namen dus het is niet zo vreemd dat ze wat primeurs of mijlpalen op het veld zetten. Extra leuk voor de mensen die naar een Sony camera uitkijken natuurlijk *O*

Maar die > € 1000,- voor de RX-100 is wel heel erg gortig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Phuncz schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:46:
Maar die > € 1000,- voor de RX-100 is wel heel erg gortig :X
Dat zal in ieder geval niet helpen om casual plaatjesschieters over de streep te trekken. Die zien deze nieuwe RX100 naast andere compacte camera's staan die de helft van de prijs of nog minder zijn en zullen dan al snel voor de goedkope oplossing kiezen vrees ik.

Maar goed, dat was ook bij de eerste RX100 al een beetje een makke. Als je niet weet wat deze cameralijn zo bijzonder maakt ten opzichte van de overige compacte camera's, dan zal ie al snel afgedaan worden als overpriced gadget.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 20:26
Beste forummers,

Ik heb een vraag/probleem. Sinds kort bezit ik een sony A5100 en heb daarbij de volgende lenzen:
- SEL1650 (powerzoom)
- SEL1855
- SEL18200LE

Nu geniet ik van de eerste twee lenzen om de camera te leren kennen, echter met de laatste lens heb ik een probleem.

Als ik niet inzoom, op 18mm, dan stelt de camera prima en snel scherp net zoals de overige lenzen. Echter zodra ik ook maar iets inzoom, lukt het de camera niet meer om scherp te stellen. Ik heb alle standen van de autofocus /manual focus bekeken en nergens lukt het me om scherp te stellen.

Wat denken jullie hiervan? Moet de lens ter reparatie worden opgestuurd? En weten jullie een goed adres in de buurt van Rotterdam?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Waarom zou je ook in godsnaam zoveel geld uitgeven voor een RX100? Dan kun je beter investeren in een goede body en lenzen dan zo'n wegwerp product. Heb jaren top Canon prosumer compactcamera's gehad die ook in het begin tegen de 1000 euro zaten. Na een jaar wil je dan toch weer wat anders en gooi je lens en body weg terwijl je ook gewoon de body alleen kunt vervangen.

In other news: ik heb weer een 5n om mijn a6000 te vervangen. Wat een heerlijke camera is dat toch.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het grote voordeel dat de RX100 biedt tov. een vergelijkbare ILC (beeld je de A7000 even in) is het compacte formaat: http://camerasize.com/com...8.369,535.369,33.396,ha,t

Zelfs met de kleinste 20mm F/2.8 op een A5000 of A6000 is de RX100mk4 nog steeds véél compacter, terwijl de RX100 een interessante 24-70mm F/1.8-2.8 heeft. Om dat op één van de andere camera's te krijgen moet je ofwel met meerdere lenzen gaan zeulen of een grote, dure zoomlens nemen die nog steeds niet in de buurt van die F-waardes komt.

Het verwisselbare lenzen systeem is leuk als je het nodig hebt. Anders is het gewoon veel duurder, groter en onhandiger.

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 13-06-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

granturismo5 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:23:
Wat denken jullie hiervan? Moet de lens ter reparatie worden opgestuurd? En weten jullie een goed adres in de buurt van Rotterdam?
Dat klinkt als een kapotte lens inderdaad. Ik weet zo niet waar je 'm kunt latern repareren behalve dan bij Tech Repair in Bergen of Zoom. Vraag wel even vooraf wat de kosten worden, zodat je daarmee niet voor verrassingen komt te staan. Kan een duur grapje zijn.
Phusebox schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:43:
Waarom zou je ook in godsnaam zoveel geld uitgeven voor een RX100? Dan kun je beter investeren in een goede body en lenzen dan zo'n wegwerp product.
Ik wil eigenlijk helemaal geen RX100 discussie in het E-mount topic beginnen, maar waarom iemand er zoveel geld aan uitgeeft lijkt me nogal voor de hand liggend: omdat ie geen body met lenzen wil die per definitie een stuk groter zijn dan de RX100 die letterlijk in je broekzak past en schitterende foto's maakt. Het een wegwerpproduct noemen is hetzelfde als een Samsung Galaxy S6 of zo een wegwerpproduct noemen omdat er ook goedkope chinese telefoons bestaan van een paar tientjes.
In other news: ik heb weer een 5n om mijn a6000 te vervangen. Wat een heerlijke camera is dat toch.
To each his or her own. Gebruik voooral de camera waar je blij van wordt en als dat voor jou de 5n is, prima toch?

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:43:
Waarom vind je de 5n zo'n geweldige camera en beter dan de a6000? Ik heb zelf ook al jaren de 5n en hij bevalt me ook erg goed, maar er zijn toch wel een paar dingen waar ik me aan erger. Allereerst kan ik maar niet wennen aan de menustructuur, ik loop me altijd een ongeluk te zoeken naar instellingen. Is dat bij de nieuwere NEX camera's dan nog steeds zo slecht? Verder mis ik eigenlijk toch wel een extra draaiknop om bijv. de iso direct in te kunnen stellen. Die hebben ze bij de 5r toegevoegd. En tot slot heb ik nog wel eens dat de AF aangeeft dat hij scherpgesteld is, terwijl dat niet het geval is. (Dit is met de laatste fw-versie). Daardoor heb ik toch al een aantal foto's achteraf weg kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
VantageR schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 12:53:
[...]

Waarom vind je de 5n zo'n geweldige camera en beter dan de a6000? Ik heb zelf ook al jaren de 5n en hij bevalt me ook erg goed, maar er zijn toch wel een paar dingen waar ik me aan erger. Allereerst kan ik maar niet wennen aan de menustructuur, ik loop me altijd een ongeluk te zoeken naar instellingen. Is dat bij de nieuwere NEX camera's dan nog steeds zo slecht? Verder mis ik eigenlijk toch wel een extra draaiknop om bijv. de iso direct in te kunnen stellen. Die hebben ze bij de 5r toegevoegd. En tot slot heb ik nog wel eens dat de AF aangeeft dat hij scherpgesteld is, terwijl dat niet het geval is. (Dit is met de laatste fw-versie). Daardoor heb ik toch al een aantal foto's achteraf weg kunnen gooien.
Ik vind het menu van de 5n beter, althans ik kan er sneller doorheen.

Spot focusing met touchscreen is vele malen sneller.

ISO heb ik een knop voor toegewezen en zo vaak wissel ik die niet.

De a6000 heeft nog veel vaker dat de foto achteraf toch niet scherp is, de autofocus vertrouw ik op die camera al helemaal niet meer.

Het flip screen mechanisme is minder handig da op de 5n voor waar ik het voor gebruik.

De movie rec button zit echt op de meest lompe plaats ooit en is alleen te bedienen met Japanse vingers volgens mij.

Delete foto is omslachtig. Apps toevoegen is complete pr bullshit en volledig misplaatst op een dergelijke camera.

Grote pluspunt van de a6000 is inderdaad die extra dial maar die gebruik ik vooral in A mode, en het belangrijkste de EVF aangezien het scherm nog steeds een derderangs lcd is qua kleur en resolutie en niet zichtbaar in zonlicht.

De 5n start sneller op, focust wel langzamer in AF maar heeft het wel vaker goed. Batterij gaat tot twee keer langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
@Phusebox: Oke, duidelijk niet zo positief over de a6000. Wel jammer dat Sony zoveel moeite heeft om kleine dingen als die AF en de menustructuur te fixen. Bijna alsof ze bang zijn om een té goede camera af te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Phusebox heeft een niet goed functionerende Alpha 6000 ontvangen en heeft het nu zijn persoonlijke missie gemaakt omdat het model aan iedereen af te branden terwijl hij zijn antieke NEX 5n de hemel in prijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 21:54

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik vind de a6000 veel beter dan de 5n. Beide camera's heb ik een tijd gehad. Auto focus op de a6000 is VEEL sneller en ook het menu is veel beter/logischer. Daar komt bij dat het draaiwieltje veel sneller is dan de touch, die toch vaak traag reageert. De a6000 heeft echt mijn voorkeur.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:05
Phusebox schreef op zondag 14 juni 2015 @ 01:30:
[...]

Delete foto is omslachtig.
Dan heb je blijkbaar nooit ontdekt hoe je dit makkelijk kunt doen, want je kunt het moeilijk omslachtig noemen als je op delete moet drukken om een foto te verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Erhnam schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:10:
Ik vind de a6000 veel beter dan de 5n. Beide camera's heb ik een tijd gehad. Auto focus op de a6000 is VEEL sneller en ook het menu is veel beter/logischer. Daar komt bij dat het draaiwieltje veel sneller is dan de touch, die toch vaak traag reageert. De a6000 heeft echt mijn voorkeur.
Dus jij beweert dat je sneller kunt focussen op een punt middels het scrollwiel (?) dan door het punt rechtstreeks aan te wijzen op het scherm?

Wat betreft een defecte of slecht werkende a6000; mja zou kunnen maar aangezien het ding feitelijk niet defect is valt die moeilijk aan te tonen en zal Sony dus ook geen garantie verlenen. Bovendien als blijkt dat de camera gewoon zo crap is als ik hem vindt dan mag ik ook nog eens onderzoekskosten betalen.

Sowieso maar de vraag of een medewerker van een Sony sevicecenter er echt verstand van heeft en iets man met deze klachten. Zolang het niet een duidelijke issue is ben ik bang dat ik gewoon een maandagmorgen model heb dat nooit gefixed zal worden.

Maar goed, voor mij persoonlijk is het gewoon duidelijk, ik heb niet 1 foto van de a6000 die qua dynamisch bereik en scherpte in de buurt komt van de 5n. Ruis is wel beter maar nog steeds behoorlijk aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Software updates!Alle camera's hebben nu een kortere opstart tijd, en de A6000 is nu PAL / NTSC switchable én krijgt de 50 Mb/s XAVC-S codec!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 23:28
Balance schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:22:
Software updates!Alle camera's hebben nu een kortere opstart tijd, en de A6000 is nu PAL / NTSC switchable én krijgt de 50 Mb/s XAVC-S codec!
Ah mooi, gelijk vanavond even updaten. Gaat die codec veel schelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:50
Helaas mis ik de a5100. Afwachten of ze daar nog iets voor uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kortere opstarttijd is zeer gewenst, en werkt prima! Eerder moest ik nog 1 of 2 seconden wachten nadat de lens van de 16-50 was uitgeschoven. Nu is er al beeld wanneer hij nog compleet ingetrokken is. Erg grappig gezicht trouwens dat het beeld van 1 grote waas naar scherp gaat :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Balance schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:22:
Software updates!
... en de A6000 ... krijgt de 50 Mb/s XAVC-S codec!
Wel alleen als je een SDXC kaartje in je camera hebt zitten lees ik.
Romius schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:13:
Ah mooi, gelijk vanavond even updaten. Gaat die codec veel schelen dan?
Van zo'n 24Mbps naar zo'n 50Mbps aan videoinfo als ik het goed begrijp, dus zou flink moeten schelen, maar ik zie het eerlijk gezegd niet heel erg als ik naar voorbeelden kijk.
YouTube: XAVCS VS AVCHD

[ Voor 60% gewijzigd door Plekuz op 16-06-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Hmm, ik zal eens wat testjes doen of ik zelf het verschil zie. Ik heb video nog niet echt serieus gebruikt moet ik zeggen. Is het eigenlijk tegenwoordig een goede vervanger voor een reguliere HD videocamera die ik heb liggen, ook van Sony? Is wel alweer wat jaartjes oud, maar wordt eigenlijk ook niet zoveel meer gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Romius op 16-06-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zie wel een aardig verschil in die voorbeeldfilmpjes. Er is sowieso meer contrast en de highlights zijn wat minder geclipt. Zie je vooral goed aan de wolken in dat stukje waar die auto's voorbijrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Universal Creations schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:59:
Ik zie wel een aardig verschil in die voorbeeldfilmpjes. Er is sowieso meer contrast en de highlights zijn wat minder geclipt. Zie je vooral goed aan de wolken in dat stukje waar die auto's voorbijrijden.
Het grootste probleem in dat filmpje is voor mij dat de opnamen niet of in ieder geval niet altijd op hetzelfde moment zijn gemaakt. Dat maakt vergelijk van de opnamen wat lastiger, zoals vooral goed te zien is bij het shot op 2:35 waar in het ene geval de zon flink schijnt en in het andere niet. Dat maakt het licht niet heel erg vergelijkbaar, ook mogelijk bij de auto's niet. Maar verder zit er inderdaad wel verschil tussen, alleen verwachtte ik een groter verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:47
Het verschil is op de ruwe footage wat groter, met name bij bewegende blaadjes en andere kleine dingen kun je het meestal goed zien. Het wordt natuurlijk nooit twee keer beter met een twee keer hogere Mbps, maar je ziet zeker goed verschil. Ook kleurcorrectie e.d. moet fijner gaan.
Het probleem met dat filmpje is dat het een keer gerenderd is en daarna door youtube nog een keer. De bitrate wordt dus twee keer onderuit gehaald, wat het verschil weer aardig teniet doet. Aan de andere kant is dat wel weer wat je kunt verwachten als je zelf je filmpjes upload. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het is inderdaad ook juist bedoeld voor nabewerking. Je hebt als het goed is wat meer bewerkingsruimte. Het is natuurlijk geen raw vs jpg verhaal, maar toch wel een beetje tiff vs. jpg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murata
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 12:46
ik heb al een tijdje je de Sony A6000, gebruik het met veel plezier echter erger ik me eraan dat de batterij snel leeg gaat als ik het niet gebruik.
hebben meerdere hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Bij aankoop was me dat wel verteld door de verkoper, maar ik heb het zelf nog niet gezien dat hij leegloopt zonder dat ik hem gebruik. Ik zet hem dan wel altijd netjes uit in plaats van stand-by (zeker na de laatste update) en ik gebruik hem zeker eens per week.

Om ook even in te haken op het video-verhaal, zo graag als dat ik foto's maak, zo'n hekel heb ik aan video. Videofiles zijn altijd lomp om te editen, en AVCHD spant daarmee de kroon door alles in 1 file met chapters te gooien.

Ik schiet dus altijd in mp4, volgens mij het meest portable. Als ik video opneem dan zijn het altijd familie-dingetjes, zijn er bedenkingen om het toch in AVCHD te doen, als ik de kwaliteit van MP4 prima vind? Enige puntje wat ik zo kan bedenken is dat MP4 maar 1440px breed is in plaats van 1920.

[ Voor 50% gewijzigd door Magic op 17-06-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:06
murata schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:47:
ik heb al een tijdje je de Sony A6000, gebruik het met veel plezier echter erger ik me eraan dat de batterij snel leeg gaat als ik het niet gebruik.
hebben meerdere hier last van?
Klopt. Ook als hij helemaal uit staat loopt de batterij leeg (niet in stand-by dus).
Maar redelijk rap gaat dat niet hoor. Als ik de camera na een paar weken weer pak nadat ik hem met een
volle accu uit heb gezet dan zit er vaak nog zo'n 30% juice in.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Magic schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:06:
Bij aankoop was me dat wel verteld door de verkoper, maar ik heb het zelf nog niet gezien dat hij leegloopt zonder dat ik hem gebruik. Ik zet hem dan wel altijd netjes uit in plaats van stand-by (zeker na de laatste update) en ik gebruik hem zeker eens per week.

Om ook even in te haken op het video-verhaal, zo graag als dat ik foto's maak, zo'n hekel heb ik aan video. Videofiles zijn altijd lomp om te editen, en AVCHD spant daarmee de kroon door alles in 1 file met chapters te gooien.

Ik schiet dus altijd in mp4, volgens mij het meest portable. Als ik video opneem dan zijn het altijd familie-dingetjes, zijn er bedenkingen om het toch in AVCHD te doen, als ik de kwaliteit van MP4 prima vind? Enige puntje wat ik zo kan bedenken is dat MP4 maar 1440px breed is in plaats van 1920.
In AVCHD staan er toch gewoon bruikbare losse m2ts files in de stream folder? Tenminste op mijn sony videocamera wel, dat zal op deze niet anders zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Romius schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:45:
[...]

In AVCHD staan er toch gewoon bruikbare losse m2ts files in de stream folder? Tenminste op mijn sony videocamera wel, dat zal op deze niet anders zijn denk ik.
Misschien als ik het met sony software zou importeren, maar ik krijg op het kaartje (uit mijn hoofd wel in de stream folder) een enkel bestand "AVCHD" (geen extentie of wat dan ook).

Wanneer ik hem opentrek met Quicktime dan moet ik eerst een "chapter" selecteren. VLC geeft wel een lijst bestanden, waaronder CPI, BDM en MTS bestanden, alsof het een soort container is. In ieder geval erg onhandig.

Edit, nu ik er nog eens goed naar kijk lijkt dit aan MacOS te liggen. Het is geen container maar een bundle, na hem 2x open te trekken met "toon pakketinhoud" zie ik wel netjes MTS bestanden staan. Beetje onhandig, maar daar is zeker goed om heen te werken, en op windows zal het probleem zich sowieso niet voordoen.

[ Voor 44% gewijzigd door Magic op 17-06-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Magic schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:57:
[...]
Edit, nu ik er nog eens goed naar kijk lijkt dit aan MacOS te liggen. Het is geen container maar een bundle, na hem 2x open te trekken met "toon pakketinhoud" zie ik wel netjes MTS bestanden staan. Beetje onhandig, maar daar is zeker goed om heen te werken, en op windows zal het probleem zich sowieso niet voordoen.
Klopt, hier heb ik met de bestanden op een SD kaartje van de Nex-6 ook last van. Per ongeluk dubbelklikken en dan gaat ie Quicktime opstarten.

Even verder klikken en dan kan ik gewoon het MTS bestand erbij pakken, goed bedoeld, maar onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Ja Apple he, idiotproof gemaakt :P

Nog even over de firmware update, opstarttijd is echt wel een aardig verschil zeg. Zit alleen nog twijfelen of het nog de moeite is om een SDXC kaartje aan te schaffen voor de nieuwe videocodec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Eerder een gesloten formaat van een merk dat niet zo lang geleden een rechtstreekse concurrent van Apple was (mobile, tablet en notebook). De matige werking en trage ontwikkeling van Google apps op iOS en MacOS is ook de schuld van Apple zeker ? ;)

Momenteel zit ik met een vraag die moeilijk te beantwoorden is: een A6000 kopen nu of wachten op de A6100, A7000 of hoe dat beest ook gaat heten. Het kan namelijk elk moment eraan komen, maar een interessante opmerking hierover duidde erop dat een verbeterde A6000 met (een aantal van) de features van de RX100mk4 een camera zou betekenen die te kort bij de pricewatch: Sony Alpha A7 II - Body Zwart zou komen te staan.

Dus de verwachting is dat er ofwel maar een klein aantal features gebruikt wordt voor de hogere klasse A6100/A7000 of dat er gelijktijdig een A7 III aankomt. Op zich is de A6000 een interessante camera maar IBIS, 4K filming en BSI zijn ook zéér interessante features. Echter wordt die camera misschien ook heel wat duurder dan de pricewatch: Sony Alpha 6000 Zwart

Normaal gezien was die A6100/A7000 bedoeld voor deze week aangekondigd te worden, dus ik denk dat ik op het einde van de week ga beslissen of ik nog ga wachten of voor de A6000 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
Phuncz schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:49:
Eerder een gesloten formaat van een merk dat niet zo lang geleden een rechtstreekse concurrent van Apple was (mobile, tablet en notebook). De matige werking en trage ontwikkeling van Google apps op iOS en MacOS is ook de schuld van Apple zeker ? ;)

Momenteel zit ik met een vraag die moeilijk te beantwoorden is: een A6000 kopen nu of wachten op de A6100, A7000 of hoe dat beest ook gaat heten. Het kan namelijk elk moment eraan komen, maar een interessante opmerking hierover duidde erop dat een verbeterde A6000 met (een aantal van) de features van de RX100mk4 een camera zou betekenen die te kort bij de pricewatch: Sony Alpha A7 II - Body Zwart zou komen te staan.

Dus de verwachting is dat er ofwel maar een klein aantal features gebruikt wordt voor de hogere klasse A6100/A7000 of dat er gelijktijdig een A7 III aankomt. Op zich is de A6000 een interessante camera maar IBIS, 4K filming en BSI zijn ook zéér interessante features. Echter wordt die camera misschien ook heel wat duurder dan de pricewatch: Sony Alpha 6000 Zwart

Normaal gezien was die A6100/A7000 bedoeld voor deze week aangekondigd te worden, dus ik denk dat ik op het einde van de week ga beslissen of ik nog ga wachten of voor de A6000 ga.
Ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij met exact dezelfde vraag. Ik ga dit ook eens in de gate houden en volgende week knopen doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Phuncz schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:49:
...

...
Meh. Een Canon 7D Mark II (high-end APS-C) heeft ook features die de 6D (entry Fullframe) niet heeft, hetzelfde geld voor de Nikon D7200 (high-end APS-C) die meer features heeft dan een D610 [small](entry Fullframe).

Het is dus prima mogelijk dat er een high-end APS-C model in de markt wordt gezet met meer features dan het entry level fullframe camera. Sony kan dit ook zo doen met een A6100/A7000, want er blijft altijd een differentiërende factor, de 2.25x (1.52) grotere sensor.

Ik vermoed dat BSI en 4K er in ieder geval in zullen te komen te zitten, Sony kan deze nu echt niet meer weglaten. Of de camera ook IBIS krijgt, ik denk van wel. Vermoedelijk zullen ze hem voor €900 / €1000 in de markt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
hmm, 4k zou ik niet zonder meer zeker van zijn. Vanaf de eerste geruchten spreken ze er al over dat hij geen 4k video opneemt, en die geruchten hebben tot nu toe stand gehouden. Het is echter al wel weer een poosje terug dat de laatste geruchten zijn gelekt (en daar zou hij tussen 20 en 23 mei aangekondigd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Magic schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:06:
XAVC-S zit toch ook in een MP4 container als ik het wel heb? Dan heb je twee voor de prijs van één: betere kwaliteit dan AVCHD en een makkelijk te gebruiken bestandsformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Weakling schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:06:
[...]

XAVC-S zit toch ook in een MP4 container als ik het wel heb? Dan heb je twee voor de prijs van één: betere kwaliteit dan AVCHD en een makkelijk te gebruiken bestandsformaat.
Op een gegeven moment zal ik vast wel SDXC kaartjes hebben, maar voor nu heb ik 2 kaartjes van 16GB en dat is meer dan voldoende. Om voor dat sporadische filmpje meteen andere kaartjes te kopen is met wat teveel van het goede :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Magic schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:14:
Op een gegeven moment zal ik vast wel SDXC kaartjes hebben, maar voor nu heb ik 2 kaartjes van 16GB en dat is meer dan voldoende. Om voor dat sporadische filmpje meteen andere kaartjes te kopen is met wat teveel van het goede :P
Mjah dat herken ik wel. Doe weinig tot niets met video, maar ik denk dat ik de verleiding niet ga weerstaan om met XAVC-S te willen spelen en dus een SDXC kaartje zal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Weakling schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:51:
[...]

Mjah dat herken ik wel. Doe weinig tot niets met video, maar ik denk dat ik de verleiding niet ga weerstaan om met XAVC-S te willen spelen en dus een SDXC kaartje zal kopen.
Toen ik de reactie aan het typen was dacht ik precies wat jij schetst :P

Ik zat zojuist nog even naar de melding te kijken die je krijgt als je met een SDHC kaartje XAVC-S selecteert: "Verander de bestandsindeling of verwissel de geheugenkaart". Ik weet dat ze met bestandsindeling het videoformaat bedoelen, maar zou de camera er intrappen als ik het geheugenkaartje als exFAT formatteer? :P

Vanavond eens proberen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Magic op 17-06-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Voor 3 tientjes heb je een SDXC kaartje van 64GB. Dat valt wel mee toch? Dat was meer dan genoeg om 50fps AVCHD te filmen met de Nex-6 (28Mbps).

Wat betreft de nieuwe camera modellen sta ik altijd in dubio. Een knappe lens is vaak net zo duur als de camera zelf en bepaalt in grote mate het gebruik en de kwaliteit ervan. Deze gaat vaak meerdere camera modellen mee.

Aan de andere kant brengen nieuwe camera's vrijwel altijd nieuwe features die er in meer of mindere mate toe doen dus is het wel interessant om te upgraden.

Zelf heb ik voor de 1e optie gekozen, een 2e hands body met een nieuwe lens (18-105), de a6000 had ik wel vastgehouden in de MediaMarkt maar de viewfinder sprak me niet aan, naast de hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik heb 2 maal problemen gehad met een geheugenkaart, 1x een Lexar CF-kaart dat na een shoot niet meer gelezen wou worden, en 1x een Samsung SD kaart die halverwege een vakantie de geest gaf (gelukkig had ik daar meteen backups van gemaakt van na incident #1).

met Sandisk (ultra/extreme) kaarten heb ik nooit problemen gehad, misschien is het gewoon pech geweest, en bijgeloof maar sindsdien niets anders dan Sandisk in mijn camera :)

Daarnaast schrijft de A6000 foto's weg met zo'n 32MB/s, met een lexar 400x kaartje dat ik hier nog in mijn Raspberry pi had duurt het wegschijven van een RAW zo'n 2 a 2,5 seconden. Met een Sandisk ultra (60MB) net aan een seconde. Dat is met name prettig bij het direct terugkijken van een burst. Helaas moet je eerst wachten tot het buffer is weggeschreven voordat je naar de "play" actie kan.

Overigens trapt hij er niet in als ik een gewoon kaartje als exFAT formatteer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig als de "Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di III VC" probleem loos werkt op de Sony A7s?

Ik zit te twijfelen om mijn Nex7 te vervangen i.v.m. met filmen in het donker.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nofi, maar als je aan het overwegen bent om enkele duizenden euro's uit te geven aan een camera met lens, zou het verstandiger zijn om je eerst even wat in te lezen. Daarnaast vind ik een totaal niet lichtsterke superzoom op een A7S een totaal onlogische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was even vergeten te vermelden dat ik de Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di III VC gebruik op mijn huidige nex7. Ik heb de lens al tijden in bezit. Ik snap als ik opnieuw een lens zou kopen dat de keuze ligt bij een full-frame lens. Het wordt voor mij momenteel lastig om er ook gelijk een full-frame lens bij te kopen.

zo ver ik weer wordt het formaat ge-cropt. Wat ik me afvraag is of er meer nadelen aanzitten?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Tamron heeft ook geen hybride AF, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Zoek je niet gewoon een lichsterkere lens? Ik dacht dat de A7S voornamelijk veel lichtsterker was, maar dan wel in combinatie met een bijpassende FE lens. Is de 35 mm 1.8 niet bruikbaar voor dit doel? Je kan natuurlijk ook de nieuwe FE 2.0 lens op de Nex-6 zetten.

Misschien handiger om de Nex-7 met 18-200 te verkopen en dan in 1 keer de A7S met een FE lens aan te schaffen? Of eerst de FE lens kopen en dan later de FF body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:11:
De Tamron heeft ook geen hybride AF, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Zoek je niet gewoon een lichsterkere lens? Ik dacht dat de A7S voornamelijk veel lichtsterker was, maar dan wel in combinatie met een bijpassende FE lens. Is de 35 mm 1.8 niet bruikbaar voor dit doel? Je kan natuurlijk ook de nieuwe FE 2.0 lens op de Nex-6 zetten.

Misschien handiger om de Nex-7 met 18-200 te verkopen en dan in 1 keer de A7S met een FE lens aan te schaffen? Of eerst de FE lens kopen en dan later de FF body.
Helaas kan ik deze camera niet weg doen, omdat ik een zenmuse gimbal voor mijn drone gebruik. De gimbal is opmaat gemaakt voor de nex7 camera's.

Ik moet hoe en dan ook over op full-frame dit omdat ik ook veel film in het donker en hoge ISO is gewoon een drama met APS-C sensoren. Het gaat mij niet om het focus, puur om hoge ISO waardes die ik nodig heb.

Dus een tijdelijke oplossing is om de A7S aan te schaffen en eerst de tamron 18 - 200 te gebruiken als dat mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2015 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Waarom dan niet eerst de FE28 met de Wide Angle adapter, dat is 21mm Full Frame of circa 42mm op de Nex-7. Die lens kan je straks meteen op de andere camera gebruiken.

Ik ben een beetje bang dat de lens meer op zal leveren dan de camera. Met de oude Canon 400D die ik af en toe nog gebruik heb ik geen problemen met de 28mm/2.8 zonder stabilisatie. Dat hoef ik met de Nex-6 met F4 en OSS niet te proberen :D

Kan je niet kijken of er een forum gebruiker is waarvan je de 35/1.8 voor de Nex-7 even kan proberen? Wellicht is er een site die een vergelijkende test heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:28:
Waarom dan niet eerst de FE28 met de Wide Angle adapter, dat is 21mm Full Frame of circa 42mm op de Nex-7. Die lens kan je straks meteen op de andere camera gebruiken.

Ik ben een beetje bang dat de lens meer op zal leveren dan de camera. Met de oude Canon 400D die ik af en toe nog gebruik heb ik geen problemen met de 28mm/2.8 zonder stabilisatie. Dat hoef ik met de Nex-6 met F4 en OSS niet te proberen :D

Kan je niet kijken of er een forum gebruiker is waarvan je de 35/1.8 voor de Nex-7 even kan proberen? Wellicht is er een site die een vergelijkende test heeft gedaan?
Scheelt dit zoveel met weinig licht situaties?
Het is puur voor het filmen he.
Als ik nu in huis film met ISO op 400 dan zie overduidelijk ruis op donkere stukken in het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Bijna een week in het bezit van de a6000 en wat een prachtige camera is het!

Ik wil alleen graag nog een tweede accu erbij omdat ik toch na 300 a 350 foto's te weinig over heb om nog verder te schieten.

Is de jupio beter als de standaard accu? Of ander alternatief? Jammer dat opladen via powerbank en schieten tegelijk niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:45:
[...]

Scheelt dit zoveel met weinig licht situaties?
Het is puur voor het filmen he.
Als ik nu in huis film met ISO op 400 dan zie overduidelijk ruis op donkere stukken in het beeld.
Ja, nee, wacht, laat maar :)

YouTube: Sony A7s Video Review

Normaal gesproken werken we tussen ISO 100-800, deze gaat zonder teveel moeite naar 100.000 :D

Waarom ook niet, je had overigens niet vertelt welke lengte je wou gaan gebruiken met deze camera. Let wel dat de man in de review ook een Sigma 50mm 1.4 gebruikte voor het schieten, dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wow qua opstarten is het wel een wereld van verschil voor de a6000, echt een stuk sneller want voorheen was hij vrij traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:18:
[...]

Helaas kan ik deze camera niet weg doen, omdat ik een zenmuse gimbal voor mijn drone gebruik. De gimbal is opmaat gemaakt voor de nex7 camera's.

Ik moet hoe en dan ook over op full-frame dit omdat ik ook veel film in het donker en hoge ISO is gewoon een drama met APS-C sensoren. Het gaat mij niet om het focus, puur om hoge ISO waardes die ik nodig heb.

Dus een tijdelijke oplossing is om de A7S aan te schaffen en eerst de tamron 18 - 200 te gebruiken als dat mogelijk is.
Ik vind het niet raar dat je last hebt van ruis. Als je een beetje fatsoenlijkere F2.8 lens er op zou zetten dan zou je meteen op 2 stops lagere ISO kunnen gaan filmen (vermits veel scherptediepte niet een noodzaak is) en je ruisproblemen zijn dan ook opgelost ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
NLF schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:51:
Bijna een week in het bezit van de a6000 en wat een prachtige camera is het!

Ik wil alleen graag nog een tweede accu erbij omdat ik toch na 300 a 350 foto's te weinig over heb om nog verder te schieten.

Is de jupio beter als de standaard accu? Of ander alternatief? Jammer dat opladen via powerbank en schieten tegelijk niet mogelijk is.
Ik heb bij de aanschaf meteen een Jupio (standaard alternatief van Cameranu) accu erbij aangeschaft, en ik merk geen verschil tussen de originele Sony en de Jupio.

Ik heb deze lader erbij gekocht:
http://www.ebay.com/itm/U...84800?hash=item58b1d89b40
Voordeel is dat deze vrij klein is in de tas en via een powerbank je spare accu kan opladen. Nadeel is dat het wel veel verlies oplevert (3,6V -> 5V -> 7,2V), en dat de bouwkwaliteit bedenkelijk is. Ik heb hem even opengedraaid en de componenten (contactjes en ledje) met wat hot glue vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Net het A7S review afgekeken en het grootste probleem met de A7S is "Rolling Shutter", dat maakt hem uitermate ongeschikt voor gebruik waar de camera beweegt met gimbal of niet. Van een smartphone uit 2009 kan je dat verwachten, al vond ik het daar al verschrikkelijk. Maar een 2500 euro camera uit 2014 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De A7rII heeft geen rolling shutter issues meer: http://www.sonyalpharumor...ast-af-with-canon-lenses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 12:46
databeestje schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:24:
Net het A7S review afgekeken en het grootste probleem met de A7S is "Rolling Shutter", dat maakt hem uitermate ongeschikt voor gebruik waar de camera beweegt met gimbal of niet. Van een smartphone uit 2009 kan je dat verwachten, al vond ik het daar al verschrikkelijk. Maar een 2500 euro camera uit 2014 ...
Eigenlijk hebben alle camera's die vergelijkbaar zijn (GH4 oa) aan de A7s momenteel last van rolling shutter. De sensor kan niet snel genoeg worden uitgelezen. Sony heeft dit met de nieuwe RX100 en RX10 opgelost doordat er een BSI layered sensor gebruikt gaat worden waarbij er veel meer AD converters achter op de sensor kunnen worden gebruikt ipv alleen aan de zijkanten van de sensor (zo heb ik het begrepen uit een artikel).

De rolling shutter kan wel een stuk verbeterd worden door de A7s in crop mode te gebruiken omdat de data dan een stuk sneller kan worden uitgelezen. En zo heeft ook de A6000 een stuk minder last van rolling shutter door hetzelfde reden.

Overigens is rolling shutter niet merkbaar als de camera rustig wordt bewogen. Nu weet ik niet wat voor footage je schiet met je drone maar bij veel materiaal dat ik zie waarbij drones zijn gebruikt wordt er redelijk rustig gevlogen, de rolling shutter is dan niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Het lijkt erop dat er nu ook een adaptor gaat komen voor Nikon F mount.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Doordat Sony een BSI sensor gebruikt in hun A7R II kunnen ze veel meer metaallagen (elektronica, bedrading, etc.) achter hun sensor plaatsen. Bij een 'normale' FSI sensor moest je heel erg oppassen dat je niet te veel metalen lagen plaatste, anders kwam het licht er niet meer door. Omdat de metaallagen nu achter de sensor zitten maakt dit sowieso niet meer uit, dus hebben ze alle ruimte. Hierdoor kunnen ze door meer en geavanceerdere stucturen achter de sensor veel snellere uitleessnelheden halen en meer functies implementeren.

Ook gebruikt Sony nu koper in hun metaal lagen i.p.v. aluminium. Koper heeft een 40% lagere soortelijke weerstand, waardoor het beter geleid, minder hitte ontstaat en de sensor minder stroom verbruikt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rEMWjetTnAwjA8yUthbY2YGV/full.png

Door deze nieuwe BSI structuur, het nieuwe koper proces kon den ze de de bedrading achter de sensor zo optimaliseren dat de A7R II 3.5x zo snel de sensor uitleest dan de A7R. En door het snellere uitlezen is er dus minder rolling shutter, zo'n 3.5x minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik vraag me af of met deze BSI sensor de Leica lenzen het ook beter zullen gaan doen op de A7rII. Ze zouden nu niet meer van die trucjes uit hoeven te halen met microlenzen om de lichtinval goed te krijgen (want het licht zou nu een stuk directer op de photosites moeten schijnen), dus wellicht dat de wide angle Leica lenzen het nu beter zouden doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat had niet zoveel te maken met microlenzen, want die gebruikt Leica ook. Het zit hem in de glasplaat die voor de sensor zit. Die is bij Leica camera's heel dun (max 1mm) en bij Sony erg dik (4mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Magic schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:52:
[...]

Ik heb bij de aanschaf meteen een Jupio (standaard alternatief van Cameranu) accu erbij aangeschaft, en ik merk geen verschil tussen de originele Sony en de Jupio.

Ik heb deze lader erbij gekocht:
http://www.ebay.com/itm/U...84800?hash=item58b1d89b40
Voordeel is dat deze vrij klein is in de tas en via een powerbank je spare accu kan opladen. Nadeel is dat het wel veel verlies oplevert (3,6V -> 5V -> 7,2V), en dat de bouwkwaliteit bedenkelijk is. Ik heb hem even opengedraaid en de componenten (contactjes en ledje) met wat hot glue vastgezet.
bedankt! De Jupio inmiddels besteld! ik ga nog wel eens kijken naar een oplader via USB. Heb al iets gevonden via Aliexpress maar daar wacht ik nog maar even een tijdje mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:18:

Als je die 18-200 gaat gebruiken profiteer je als nog niet van de grotere sensor van de A7s omdat het een crop lens is. De lens kan dus het oppervlakte van een APS-C lens belichten, de rest niet. De camera gaat dus ook over op crop modus. Dus heb je net zo veel ruis als een APS-C sensor van de zelfde kwaliteit met de zelfde lens er op.

Zoek je niet gewoon een lichtsterkere lens? Die 18-200 is over het grootste deel van het bereik F/5.6 Een F/2.8 lens is al 2 stops sneller. Dat is in de regel meer dan het voordeel dat een FF camera door de grote sensor heeft.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Misschien is dat inderdaad de betere vraag.
Sowieso vraag ik me af, waarom een 18-200 op een drone ? De meeste drones willen juist een wide-angle of super-wide-angle, welke je ook makkelijk en betaalbaar vind met F/2.8, F/2.0 en zelfs F/1.4, ook veel lichter in gewicht meestal:

pricewatch: Samyang Optics 14mm f/2.8 ED AS IF UMC (Sony)

pricewatch: Sigma 20mm F1.8 EX ASP DG DF RF (Sony)

pricewatch: Samyang Optics 35mm f/1.4 (Sony)

pricewatch: Sony 50mm f/1.4

Als je tele moet hebben, wordt het allemaal duurder in de lichtsterke lenzen maar zonder de zoom (dus primes) valt het nog mee:

pricewatch: Samyang 85mm f/1.4 AE (Sony)

pricewatch: Sony 135 mm F1.8 ZA

Betaalbaar F/2.8 zoompje:
pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM (Sony)

[ Voor 13% gewijzigd door Phuncz op 20-06-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Even een ervaring delen wat betreft de A6000!

Ik was vandaag aanwezig bij een auto rally, hiervoor heb ik de standaard 16-50 kit lens gebruikt en daarnaast 1 extra batterij (jupio)

Ochtends begonnen met schieten, dit met de originele accu. Ongeveer 180 foto´s geschoten. Dit met volledige autofocus. De lens zoekt enorm naar een goeie focus op AF-C en wide. Misschien kan iemand dit bevestigen?

In de middag nog een wandeling gemaakt en toen had ik nog 40 procent over en 200 fotos geschoten op de originele accu. Besloten om de Jupio erin te doen voor de rally en wat een pret! Autofocus met backbutton en zelf kies ik waar die de focus op legt.

aan het eind dik 2200 fotos geschoten, de jupio heeft nog ongeveer 40 procent over. Dus iets meer dan 1 accu op 2200 fotos!

Ik schoot in de middag tijdens de rally op 11fps.

[ Voor 9% gewijzigd door NLF op 21-06-2015 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap je verhaal niet echt. Je hebt tijdens een rally 180 foto's geschoten en dan niet op 11 fps en tijdens de wandeling erna heb je 2000 foto's geschoten met 11 fps van de omgeving? En wat heeft de autofocus met de accu te maken?

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 20-06-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Phuncz schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 11:21:
Misschien is dat inderdaad de betere vraag.
Sowieso vraag ik me af, waarom een 18-200 op een drone ? De meeste drones willen juist een wide-angle of super-wide-angle, welke je ook makkelijk en betaalbaar vind met F/2.8, F/2.0 en zelfs F/1.4, ook veel lichter in gewicht meestal:

pricewatch: Samyang Optics 14mm f/2.8 ED AS IF UMC (Sony)

pricewatch: Sigma 20mm F1.8 EX ASP DG DF RF (Sony)

pricewatch: Samyang Optics 35mm f/1.4 (Sony)

pricewatch: Sony 50mm f/1.4

Als je tele moet hebben, wordt het allemaal duurder in de lichtsterke lenzen maar zonder de zoom (dus primes) valt het nog mee:

pricewatch: Samyang 85mm f/1.4 AE (Sony)

pricewatch: Sony 135 mm F1.8 ZA

Betaalbaar F/2.8 zoompje:
pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM (Sony)
Uhm, je refereert allemaal Sony A mount lenzen?!

Ik denk dat hij het beste uit de voeten komt met de 35mm F1.8 met OSS
pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS

Of met de 28mm F2 E mount zonder OSS voor Full Frame
pricewatch: Sony FE 28mm F2
Met de Ultrawide adapter naar 21mm
pricewatch unsorted: Sony SEL-075UWC 21 mm Ultra-Weitwinkel Vorsatzkonverter fÃŒr SEL28F20

Maar dan is het wel een F2.75 geworden denk ik. De lens is dan weer wel Full Frame geschikt wat de OP graag wou hebben om te kunnen upgraden naar een A7S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja ik zat in mijn hoofd met de A7-series. Zat ik fout, maar met E-mount kom je er natuurlijk ook wel zoals je aanduidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een van de goedkopere opties is deze E mount APS-C lens, de Rokinon 12mm F2, geen autofocus, maar op oneinding (zeker met een drone) zou het geen probleem moeten zijn.
pricewatch: Samyang Optics 12mm f/2.0 NCS CS (Sony E) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Universal Creations schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:56:
Ik snap je verhaal niet echt. Je hebt tijdens een rally 180 foto's geschoten en dan niet op 11 fps en tijdens de wandeling erna heb je 2000 foto's geschoten met 11 fps van de omgeving? En wat heeft de autofocus met de accu te maken?
excuses, iets aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook na aanpassing weet ik niet precies wat je boodschap nu is. Dat de Jupio veel meer capaciteit heeft dan de originele Sony batterij?
Mijn vraag is vooral: Hoe krijg je dat voor elkaar? Geeft Sony niet een richtlijn van tussen de 300-360 shots op één accu?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2015 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 00:42:
Ook na aanpassing weet ik niet precies wat je boodschap nu is. Dat de Jupio veel meer capaciteit heeft dan de originele Sony batterij?
Mijn vraag is vooral: Hoe krijg je dat voor elkaar? Geeft Sony niet een richtlijn van tussen de 300-360 shots op één accu?
Dat ik erg tevreden ben over deze camera! _/-\o_

Ja Sony geeft zelf een richtlijn op van 360 shots.
Ik heb zelf de camera in vliegtuig modus staan en heb grotendeels de EVF gebruikt.

Ik denk zelf dat wanneer je flink door schiet dat de camera in verhouding minder snel leeg loopt dan zo nu en dan een foto. Het kan uiteraard ook zijn dat deze jupio batterij gewoon heel goed is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een namaak accu heeft niet magisch veel meer capaciteit. Li-ion accu's hebben nu eenmaal een bepaald vermogen volgens hun formaat en zolang de mAh waarde niet drastisch ver uit elkaar ligt, zullen ze meestal vergelijkbaar werken.

Dan zou je kunnen concluderen dat er iets scheelt aan de Sony accu, maar aangezien je daar gewoon ~400 shots mee haalt met 40% capaciteit over, lijkt die correct te functioneren. Dus het lijkt eerder dat het gebruik verantwoordelijk is voor het verschil in de hoeveelheid shots die je kon nemen. Doet ie geen constante autofocus meer ? Misschien is het scherm minder vaak aan ? Het zou ook kunnen dat burst-mode minder energie nodig heeft per shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je veel burst bekijk je ook veel minder foto's tussendoor en is het scherm veel mnder aan. Als ik burst kan ik ook 2000foto's schieten op 2 accu's en dan nog capaciteit overhouden en dat met een dslr die dan de hele tijd een spiegel moet opklappen en neer laten komen. Als je gaat filmen en je bekijkt veel foto's, dan gaat de accuduur drastisch achteruit. Mijn ervaring met namaakaccu's is dat de capaciteit wel prima is, maar de levensduur minder is dan bij een originele. Dus kan minder laadcycli mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Vraagje hier. Ik heb sinds mei 2014 een Sony a6000, waar ik vorige zomer veel mooie kiekjes mee heb geschoten. Helaas daarvan een aantal dagen in een stoffige omgeving (woestijn Californië) en daarbij een aantal keer lens swap, wat al snel leidde tot zichtbare vlekken bij aperture vanaf f16. Stom natuurlijk om dan te wisselen, maar dit is mijn eerste camera met verwisselbare lenzen, waardoor die actie niet echt doordacht was...
Nou ben ik een leek op sensor cleaning gebied, maar zou hem toch wel graag weer schoon willen hebben.

Op internet uitgekomen op een blaasbalg, swapsticks nat en droog, chipclean die het voor je doet en een sensor gel stick waarmee je de sensor kunt schoonmaken. Zou ben ik erg huiverig om de sensor überhaupt aan te raken, maar foto's met vlekken is ook erg jammer. Blaasbalg lijkt mij het stof elders in het sensorhuis te laten verplaatsen dus niet echt een definitieve oplossing... Liefste zou ik het zelf doen en daarnaast lijkt het me duurzamer om het schoonmaken zelf te kunnen, want mocht ik weer vlekken krijgen gaat het me geen dure poetsbeurt bij chipclean kosten.
Hoe dealen jullie met zulke problemen? Iemand een tip? Zelf doen of is dat dom? En met welke middelen?

In een oud draadje las ik al wel dat als je zelf een pc in elkaar kunt schroeven het sensor schoonmaken ook wel moet lukken. Dat zit dus wel goed;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik laat dat liever betaald doen door iemand die er ervaring mee heeft. Met een fotosensor wil ik geen risico's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je sensor kan heel wat minder hebben dan de onderdelen die je in je pc zet...
Overigens vraag ik me af wanneer je f/16 nodig hebt, behalve dan bij macrofotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Met time-lapses haal ik ook makkelijk 2000+ foto's (eigenlijk 4000+, want RAW + JPG !) op een enkele batterij. Scherm gaat dan uit, en de EVF staat praktisch ook uit (gaat alleen aan als je je oog erbij houd). Vervolgens maakt hij rustig een paar uur lang elke x seconden een foto.

Het grote stroomverbruik zit in het LCD en/of de EVF. Als je een half uur door dat ding kijkt om elke foto te composeren haal ik je er nog geen 10 foto's uit.

Als je met 11fps foto's gaat schieten maak je zo snel veel foto's dat het relatief per foto heel weinig stroomvebruikt, en snap ik best dat je in een uur 2000+ foto's haalt op een enkele batterij.

CIPA ratings zijn trouwens de grootste bullshit ever. Ze vereisen dat voor elke foto een keer volledig van wide naar tele of andersom wordt gezoomd. Bij (veel) DSLR's kost dit geen stroom, want je zoomt zelf mechanisch, maar bij mirrorless gebeurd dit vaak elektrisch, wat wel stroom kost! Verder maakt het dus uit welke lens je gebruikt, hoe ver deze in kan zoomen etc.

Het scherm/EVF en in- en uitzoomen zijn de grootste verbruikers, de rest, inclusief het maken van een foto, valt allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tsja.... het is inderdaad aardige onzin om een rating op te stellen op basis van niet praktijksituaties. Het is natuurlijk wel een punt om rekening mee te houden als zoomen elektrisch gaat, net zoals je ook rekening moet houden met stabilisatie wat ook energie gebruikt. Een nieuwe rating met eventueel een paar scenario's zou eigenlijk wel goed zijn.

Maar goed... het is in ieder geval duidelijk dat je best 2000shots uit 1 acculading kunt halen, maar ook dat je die met 50foto's kunt leegtrekken (denk maar aan veel filmen en chimpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Afgelopen nacht nog weg geweest en inderdaad met telkens een shutter tijd van 20 sec haalde ik 100 foto´s met nog 25 procent batterij over. Ik was ongeveer 2 uur weg en daarvan stond grotendeels de camera aan.

Nog even iets anders en hoop dat het hier kan, heeft iemand nog een advies voor een ND + polarizing filter icm met de 16-50 kitlens? 60 euro kost een pakketje met 3 filters van Hoya maar ik vraag mij af of ik niet beter een verloop ring kan gebruiken naar een grotere filter maat zodat ik wat meer keus heb etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
3 filters voor 60euro... goedkoop is duurkoop bij filters. We hebben ook een filtertopic: Het grote filter topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
You’ve demonstrated that PDAF can be used with Canon EF lenses on the a7R II (via a Metabones adapter). Do you anticipate that someone who has a collection of long telephoto Canon lenses could potentially use them to shoot sports with the a7R II?
KM: I hope that our native lenses are better! But it will happen. I see people using Sony a7-series bodies and Canon lenses all the time, for video and for stills, because they already own the lenses. It works, but our native lenses are much better and that’s the process [we see a7-series buyers going through]. Of course we’re not putting them under any pressure, but in order to make them shift, we have to guarantee the quality of the lens. Our lenses have to be better than Canon’s. That is my mission.

In terms of focal length?
KM: Exactly. And also aperture. A F2.8 lineup is necessary, and brighter [primes].
Bron: DPReview
Sony heeft (eindelijk) het licht gezien, en gaat f/2.8 (zoom)lenzen maken! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Balance op 22-06-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Hopelijk ook wat meer opties voor de E-mount, daar valt ook nog heel wat potentieel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Een a6000 of vergelijkbaar met een fatsoenlijke f1.4 lens zou wel erg wenselijk zijn. En niet al te duur gaarne ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En niet al te groot en zwaar gaarne. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4b
  • Laatst online: 10-02-2023
HBSVDK schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:07:
Vraagje hier. Ik heb sinds mei 2014 een Sony a6000, waar ik vorige zomer veel mooie kiekjes mee heb geschoten. Helaas daarvan een aantal dagen in een stoffige omgeving (woestijn Californië) en daarbij een aantal keer lens swap, wat al snel leidde tot zichtbare vlekken bij aperture vanaf f16. Stom natuurlijk om dan te wisselen, maar dit is mijn eerste camera met verwisselbare lenzen, waardoor die actie niet echt doordacht was...
Nou ben ik een leek op sensor cleaning gebied, maar zou hem toch wel graag weer schoon willen hebben.

Op internet uitgekomen op een blaasbalg, swapsticks nat en droog, chipclean die het voor je doet en een sensor gel stick waarmee je de sensor kunt schoonmaken. Zou ben ik erg huiverig om de sensor überhaupt aan te raken, maar foto's met vlekken is ook erg jammer. Blaasbalg lijkt mij het stof elders in het sensorhuis te laten verplaatsen dus niet echt een definitieve oplossing... Liefste zou ik het zelf doen en daarnaast lijkt het me duurzamer om het schoonmaken zelf te kunnen, want mocht ik weer vlekken krijgen gaat het me geen dure poetsbeurt bij chipclean kosten.
Hoe dealen jullie met zulke problemen? Iemand een tip? Zelf doen of is dat dom? En met welke middelen?

In een oud draadje las ik al wel dat als je zelf een pc in elkaar kunt schroeven het sensor schoonmaken ook wel moet lukken. Dat zit dus wel goed;)
Laat dat voor 2-3 tientjes doen bij een fotozaak. Ik had het zelfde probleem afgelopen zomer met mijn a6000 en kocht toen omdat ik op vakantie was via het internet een 6 pack van die swaps. Was een drama. Kosten lagen rond de 27 euro en de sensor zat daarna vol met vlekken. Na hem een dagje bij de fotozaak te hebben neergelegd was de sensor weer brandschoon.

Bij mij was het al hardnekkiger dan kleine loszittende stofdeeltjes. Die krijg je met een goede blaasbalg gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als je voorzichtig bent is het schoonmaken van de sensor, eigenlijk het glas voor de sensor, prima zelf te doen. Je moet bv. niet met een swap aan de gang gaan als er zandkorrels op je sensor zitten of vet wat naast je sensor zit met je swap uitsmeren.

Mijn manier:
- eerst met de opening in de body naar beneden alles schoonblazen met een blaasbalg
- daarna borstelen met een Artic Butterfly Brush
- dit is vaak al genoeg maar als het hardnekkiger is dan nat reinigen met een sensor swap
- hele hardnekkige vlekken verwijder ik met een sensorpen om daarna het residu van de sensorpen met een sensor swap weg te halen

Een sensor loep om tussendoor te kijken hoe alles er uit ziet is handig. Dan hoef je niet elke keer een foto te maken om te kijken of alles schoon is.

Ik moet er niet aan denken om elke keer naar een winkel te gaan voor een klusje wat ik zelf in een kwartiertje fiks, ook op vakantie en als winkels gesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
ATOR schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 01:15:
Mijn manier:
- eerst met de opening in de body naar beneden alles schoonblazen met een blaasbalg
- daarna borstelen met een Artic Butterfly Brush
- dit is vaak al genoeg maar als het hardnekkiger is dan nat reinigen met een sensor swap
- hele hardnekkige vlekken verwijder ik met een sensorpen om daarna het residu van de sensorpen met een sensor swap weg te halen

Een sensor loep om tussendoor te kijken hoe alles er uit ziet is handig. Dan hoef je niet elke keer een foto te maken om te kijken of alles schoon is.

Ik moet er niet aan denken om elke keer naar een winkel te gaan voor een klusje wat ik zelf in een kwartiertje fiks, ook op vakantie en als winkels gesloten zijn.
An, bedankt voor de tips ATOR, en alle comments en waarschuwingen daarboven. Ik heb nog even getest hoe erg het is, en op een witte muur zie je de vlekken al bij een f7 ontstaan. Zitten door de hele sensor. Mijn plan is nu om een blaasbalg te bestellen, daar kan toch niet zoveel kwaad mee als ik het zo lees. Mocht het dan niet weg gaan, wat ik eigenlijk verwacht, laat ik het professioneel doen.
Voor de volgende keer denk ik dat ik het wel zelf ga proberen. De troep zit nu al bijna een jaar op de sensor/het glas, dus wrsch is het iets hardnekkiger?;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een blaasbalg komt altijd van pas, ook om stof van je lenzen te blazen. Vraag bij die professional of je mee kunt kijken, hij heeft ongetwijfeld meer ervaring dan ik ooit zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF

NLF

Er is een update beschikbaar voor de Sony A6000 en geeft ons een nieuwe codec.

Ze raden alleen wel een 64GB geheugenkaart aan. Ik heb een Samsung PRO kaartje van 64GB dus zal vanavond even testen of de nieuwe codec ook een beetje goed is.

http://www.sony.co.uk/sup...ate-ver2_00-win/ILCE-6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
NLF schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:14:
Er is een update beschikbaar voor de Sony A6000 en geeft ons een nieuwe codec.

Ze raden alleen wel een 64GB geheugenkaart aan. Ik heb een Samsung PRO kaartje van 64GB dus zal vanavond even testen of de nieuwe codec ook een beetje goed is.

http://www.sony.co.uk/sup...ate-ver2_00-win/ILCE-6000
Die is al een weekje uit, even terugscrollen dus ;) , beste verandering is mi het veel snelle opstarten van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javami
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
Magic schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:23:
[...]

Die is al een weekje uit, even terugscrollen dus ;) , beste verandering is mi het veel snelle opstarten van de camera.
Heb je een indicatie van hoeveel sneller ie geworden is? Ik vond het de vorige keer dat ik een a6000 in handen had te traag namelijk, misschien is het nu 'dragelijk'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
javami schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:32:
[...]

Heb je een indicatie van hoeveel sneller ie geworden is? Ik vond het de vorige keer dat ik een a6000 in handen had te traag namelijk, misschien is het nu 'dragelijk'?
Als ik geweten had dat het zo'n verschil zou maken had ik voor de update even een stopwatch erbij gehouden :) zonder enige objectiviteit dus: voor mijn gevoel is de opstarttijd ruim gehalveerd, volgens mij is opstarten nu net zo snel als uit standby komen.

Wanneer ik de camera aanzet, en ik breng de camera naar mijn oog, dan kan ik direct een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javami
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
Top, thnx. Dat klinkt goed :) Binnenkort maar weer eens naar de winkel om te proberen. Zat eigenlijk te wachten op een opvolger maar volgens mij kan ik wachten tot die opvolger een ons weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

NLF schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:14:
...
Het is niet zo zeer dat de kaart 64GB moet zijn als wel dat het een SDXC kaart moet zijn in plaats van een SDHC kaart om gebruik te kunnen maken van de XAVC-S codec.
Magic schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:23:
... beste verandering is mi het veel snelle opstarten van de camera.
Dat is echt een enorme vooruitgang inderdaad. Ik kom van firmware 1.00 en had bij de eerste keer opstarten met firmware 2.00 echt zoiets van "Dat kan niet zo snel!". Daarna nog een keer of vier opnieuw gestart, omdat ik het verschil niet kon geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Inderdaad ga je je wel afvragen wat er fout is in de 1.x versies dat die zo langzaam was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

http://www.sonyalpharumor...-some-more-info-about-it/

I now got info from Ricoh and Nikon sources:
They told us that Sony developed a new sensor for the A7000. By contract that sensor could be used by other companies six months after the Sony A7000 announcement. The delay of the A7000 release also changed their product roadmap. To use the new Sony APS-C sensor with hybrid autofocus tech they will have to release their camera sometimes in 2016 instead of late 2015.

Let’ hope Sony will announce the A7000 during the next announcement session in September/October!

Dan ga ik binnenkort maar de A6000 bestellen, ik ga niet nog een half jaar wachten in de hoop dat het de prijs van de A6000 drukt of dat de A7000 niet véél duurder wordt.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.