Het Sony E-mount bodies- en objectieventopic v2015 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 42.638 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
seekwekkeg11 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:19:
...
OT: er ontbreken inderdaad een aantal lenzen/adapters in de TS:
Sony VCL-ECF1 fisheye converter APS-C
Sony 20 mm f/2.8 APS-C
Voigtlander VM 40 mm f/2.8 Heliar Fullframe
Mitakon/Zhongyi Speedmaster 50mm f/0.95 Fullframe
(de SLR Magic 50 mm f/0.95 is ook full frame trouwens, staat wel in de lijst)
Carl Zeiss Vario-Tessar T* 16-70 mm f/4 ZA OSS APS-C
Sony PZ 18-105 f/4 G OSS APS-C
Sony 18-200 f/3.5-6.3 LE OSS APS-C
Sony PZ 18-200 f/3.5-6.3 OSS APS-C
Sony PZ 28-135 f/4 G OSS Fullframe
Hey PowerUp, hier het lijstje van seekwekkeg met kleurtjes en PW linkjes. Zou je ze aan de de startpost kunnen toevoegen?

*knip*

Ik heb het lijstje even naar een TR verplaatst, gaat naar gekeken worden.
Mede-auteurschap is ook mogelijk in overleg trouwens, mocht je daar wat voor voelen. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyran
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11-2020
Gisteren de A6000 aangeschaft :D Erg blij mee, maar nog zo veel te leren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seekwekkeg11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik heb hem nog niet voorbij zien komen hier, maar voor de Sony A7/r/s is kort geleden een de firmware update 1.20 uitgebracht: link voor Sony A7

Verbeteringen:
Beeldverbetering voor SEL24240, SEL28F20, SEL35F14Z en SEL90M28G lenzen
Versnel het inschakelen als je de toepassing "Smart Remote Control" van PlayMemories Camera gebruikt

Deze update is er dus vooral voor de automatische lens correcties voor de nieuwe FE lenzen.

Tevens is er al iets eerder een update uitgebracht voor 5 bestaande FE lenzen die voor sneller opstarten van de camera moet zorgen:

Model Bestandsnaam
SEL2470Z Update_SEL2470ZV2D.exe
SEL2870 Update_SEL2870V2D.exe
SEL35F28Z Update_SEL35F28ZV2D.exe
SEL55F18Z Update_SEL55F18ZV2D.exe
SEL70200G Update_SEL70200GV2D.exe

Voordelen en verbeteringen:
Levert de functie "Quick starting" (Snel starten). Als je een lens met de functie "Quick starting" bevestigt, zal de E-type camera tot 30% sneller starten. Opmerkingen:
1) Deze update van de systeemsoftware van de lens vereist een E-type camera. Hij is niet beschikbaar in combinatie met NEX-5, NEX-3, NEX-C3 of NEX-VG10E
2) Na oktober 2014 uitgebrachte lenzen (zoals de lensmodellen SEL1635Z of SELP28135G) hebben de functie "Quick starting" al en hebben de update van de systeemsoftware dus niet nodig.

Pas bij de update voor de SEL35F28Z wel op: Sony heeft gisteren een notice uitgebracht waarin wordt vermeld dat sommige lenzen verkocht tijdens en na November 2014 vastlopen tijdens het updaten. Dat is op zich geen probleem, maar de lens kan niet worden geüpdatet naar versie 02. Sony bied een reparatie aan. Nu is dit alleen vermeld op de US website, en (nog) niet bij Sony NL, maar ik zou voor de zekerheid je serienummer checken (vetgedrukt door mij):

This issue affects SEL35F28Z Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA α™ (E-Mount) interchangeable lenses purchased during or after November 2014, with software version 01, within the following serial number ranges:
1812043 – 1851015
1840715 – 1850381

Note: Not all lenses within the listed ranges are affected.

How to find your lens model and serial number:
The model and serial number are listed on the label on the side of the lens.

Je moet dus gewoon de lens proberen te updaten om erachter te komen of de lens ook werkelijk dit probleem heeft.

Ik heb meerdere updates geïnstalleerd, en het sneller opstarten werkt met ondersteunde lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 16:01
Weakling schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:55:
[...]

Als je het geld er voor over hebt is het een hele goede lens. Zelf ben ik destijds voor de Sigma 19mm en 30mm gegaan, omdat ik de Zeiss maar marginaal beter vond en voor minder dan de helft van de prijs er twee hele goede primes bij had. Edit: wat zeg ik? Helft van de prijs? Een kwart van de prijs zelfs!
Wellicht wat late reactie. Ik had de 2 sigmas en ben overgegaan naar de zeiss.
Ik vind het een geweldige lens met goede kleuren, maar da's subjectief.
Ik kon de lens tweedehands overnemen en dan nog steeds veel meer dan de sigma's kosten, maar ik ben er blij mee. Neemt niet weg dat de sigma's echt goed zijn, helemaal voor het geld en helemaal de 30 (die ik inmiddels verkocht heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:05

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Rokinon gaat vanaf 27 april de nieuwe 100mm f/2.8 1:1 macro verschepen, lijkt me een intressante lens, maar waar zou deze lens t beste tot zijn recht komen? Portret? Snapshots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
op een full frame is het een mooie lengte voor portretten, maar op een APS-C is 160mm equivalent wel een beetje een onhandige lengte. Macro fotografie ben ik niet zo mee bezig, maar het lijkt me dat dat zowel op 100mm als 160mm best praktisch is, alhoewel de scherptediepte op f2.8 wel erg klein dan is.

Vraagje van mijn kant, meer theoretisch: ik heb een Sigma 30mm f2.8 opgedaan (ex versie), en daar krijg ik in het midden van het display 2 brackets. Nu ben ik er proefondervindelijk achter gekomen dat de Phase-Detection AF enkel binnen die bracket werkt. Voor mij voor dit objectief geen groot probleem, maar ik vraag me af of dit een technische beperking is, of iets wat Sony softwarematig doet. In ieder geval iets om in de gaten te houden bij de aanschaf van een objectief :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyran
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11-2020
Iemand ervaring met garantieregistratie op Sony site?

Ik heb een A6000 met beide kitlenzen gekocht (ILCE-6000Y). Als ik het als een kit registreer dan zie ik er geen garantieoptie bij. Als ik de onderdelen los registreer krijg ik wel de optie om garantie bij te kopen.

Echter ben ik niet van plan om 3x apart een garantie bij te kopen voor iets wat ik als één geheel heb gekocht. Daarnaast krijg ik een foutmelding als ik op de links klik (iets met dat mijn product niet in aanmerking komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
Balance schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:25:
[...]

[...]

Hey PowerUp, hier het lijstje van seekwekkeg met kleurtjes en PW linkjes. Zou je ze aan de de startpost kunnen toevoegen?

*knip*

Ik heb het lijstje even naar een TR verplaatst, gaat naar gekeken worden.
Mede-auteurschap is ook mogelijk in overleg trouwens, mocht je daar wat voor voelen. :)
Ik heb de meeste aan de OP toegevoegd :)
De Mitakon en Voigtlander heb ik even laten zitten, komt mogelijk nog als ik wat meer tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sured
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:31
Ik ga volgende week naar Japan (Tokyo), was van plan daar eens te gaan kijken naar een 35 of 50mm f1.8 APS-C lens.
Prijzen lijken daar interessanter, hoewel de zwakke euro niet meewerkt.
Yodabashi krijgt goede reviews op Tripadvisor,
http://www.japancamerahunter.com/ heeft weinig over Sony helaas.

Heeft iemand verder nog tips, ervaringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 18:14
Sured schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 12:25:
Ik ga volgende week naar Japan (Tokyo), was van plan daar eens te gaan kijken naar een 35 of 50mm f1.8 APS-C lens.

Yodabashi is gaaf, en al een toeristische bestemming op zich (understatement van het jaar als je een tweaker bent). Die in Akihabara is het grootste, die van Shinjuku is meer een heel wijkje aan gebouwen met verschillende afdelingen. Maar ook winkels van BIC camera zijn prima. Allen hebben praktisch het complete Sony assortiment in huis.

Geef aan dat je tax free wilt kopen, wordt er een bonnetje in je paspoort geniet en gestempeld. Zelf heb ik daar ook spullen gekocht, garantie technisch is het wat minder handig - mocht het fout gaan wordt het opsturen of ruilen als je nog in Japan bent.

PM maar voor meer tips als je vragen hebt :).

[ Voor 14% gewijzigd door Theebag op 18-04-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 10:01
Sured schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 12:25:

Tokyo is echt heel gaaf. Vooral ook als je op camera/lenzen hunt gaat.

In Shinjuku, links van het station waar ook de yodobashis zitten heb je ook nog MapCamera en Kitamura. Zij hebben altijd een goed aanbod aan gebruikte spullen die niet van nieuw te onderscheiden zijn.

En anders nog de Fujiya Camera. Met google translate kan je prima hun aanbod checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Official! Zeiss announces a new BATIS lens line for Sony FE:
25mm f/2.0 and 85mm f/1.8 to ship in summer!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GDfu8OQyXoxcwpV6qsCSrjgS/full.png
Amazing! Zeiss just announced a new lens line for Sony FE mount! It’s the autofocus BATIS line and the two first lenses will be the 25mm f/2.0 and 85mm f/1.8. Here is the press text:
The new ZEISS Batis 2/25 and 1.8/85 lenses are the first full-frame autofocus lenses with an OLED display for the mirrorless Sony α series and therefore the pioneers of a new era. As professional tools, they enable outstanding outcomes with optimal image performance, impressive contrast and maximum resolution down to the very last detail.
The innovative OLED display shows the distance of the focal plane from the camera system and the depth of fields, therefore ideally supporting creative image composition. For the demanding photographer, the OLED display is an absolute highlight – an innovation that is currently unparalleled in camera lenses. ZEISS Batis lenses are available in a wide-angle and portrait focal length and are the perfect match for the existing lenses offered for the system. The ZEISS Batis 2/25 and Batis 1.8/85 lenses will be available for purchase from July 2015 – place your order now!
http://www.zeiss.com/batis
Here is the official trailer
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qs1uaDxC29bYz3H0y9tjBCOT/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O2cOgUryJTdmePqjYxLMRwch/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Met Oled display als Distance scale. Handig voor in het donker :D

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Zal dit dan eindelijk een opstapje zijn naar AF zeiss lenzen met stabilisatie??
Zou wel cool zijn, een Zeiss AF 100 Makro-Planar OSS :D

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Deathchant schreef op woensdag 22 april 2015 @ 20:31:
Zal dit dan eindelijk een opstapje zijn naar AF zeiss lenzen met stabilisatie??
Zou wel cool zijn, een Zeiss AF 100 Makro-Planar OSS :D
De 85mm heeft stabilisatie, dus ja.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik bedoelde stiekem dat dit misschien een opstapje is om dit ook voor canon/nikon mounts voor elkaar te krijgen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22
Tijd voor een update! Sony heeft een paar nieuwe lenzen aangekondigd.
Ze zouden al verkrijgbaar moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2015/03/Sony-SEL35F14Z-SEL90M28G-SEL24240-SEL28F201-550x446.png

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Geen nieuwe APS-C Lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dat lijkt er niet op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Deathchant schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:43:
Ik bedoelde stiekem dat dit misschien een opstapje is om dit ook voor canon/nikon mounts voor elkaar te krijgen ;)
Ik betwijfel of ze dat ooit gaan doen. Met Sony hebben ze een zakelijke overeenkomst en hebben ze de AF protocollen gekregen. Nikon en Canon geven geen licenties af aan 3de partijen en Zeiss zal niet zoals Sigma en Tamron met reverse engineering de AF proberen in te bouwen in hun lenzen.

Wat betreft die nieuwe lenzen: met dat OLED display zal het wel focus by wire zijn....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is voor stabilisatie ook communicatie met de body nodig?

Verder geloof ik inderdaad niet dat dit op Canikon mounts gaat gebeuren. Daarbij zul je voor de gebruikservaring denk ik met contrast AF ook minder gauw misfocus hebben, wat voor een premium naam als Zeiss toch ook niet onbelangrijk zal zijn. Een Sigma of Tamron wordt vaak nog steeds gezien als inferieur aan een Canikon, o.a. door AF betrouwbaarheid (en het naampje op de sticker en/of de kleur van het ringetje).

/edit
Oh ja, nieuwe lenzen. Goed dat er nu in één keer het hele aanbod voor de FE mount behoorlijk uitgebreid wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door henkie196 op 23-04-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Iemand op DPReview heeft een mooi overzicht gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VMwPsl4woG2ZO7N6uBGe8HDC/full.png

Sony heeft al meer dan anderhalf jaar geen enkele nieuwe APS-C lens uitgebracht terwijl de de E-mount nog geen eens 5 jaar bestaat. Ze lijken totaal geen prioriteit te stellen op APS-C lenzen, terwijl ze wel goede bodies blijven uitbrengen (Alpha 5100 & 6000). Vooral lichtsterke lenzen ontbreken in het hele segment: Ze hebben geen enkele f/2.8 zoom en ook geen enkele f/1.4 prime. Letterlijk elke fabrikant, inclusief nieuwkomer Samsung, heeft een betere lens line-up dan Sony voor hun E-mount. Wat ik ook raar vind is dat Sony geen contract had gesloten met een grote lens fabrikant, bijvoorbeeld Sigma, zodat die hun lenzen ook voor de E-mount gingen uitbrengen. Ik was voor een Alpha 6000 gegaan indien er lenzen als een 17-50mm f/2.8 of 50mm f/1.4 beschikbaar waren.

En dan is de E-mount nog (een van) de makkelijkste mounts om APS-C lenzen voor te ontwerpen, door de relatief grote diameter en zeer korte flange afstand. Alle bestaande Canon/Nikon/A-mount lenzen hadden onaangepast voor E-mount gemaakt kunnen worden. Sony had dat echt meer kunnen uitbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

@Balance
Zeer interessant lijstje. Ik kan me niet voorstellen dat sony de APS-C e-mount links laat liggen. Aan de andere kant, ze hebben kortgeleden ook al hun (goede) lapop divisie afgestaan.

Zit ik dan met mijn a6000 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er gaan geruchten rond over een opvolger van de A7r. Aanleiding was een foto geschoten op een a7r met een bijzonder hoog pixelaantal:56Megapixels (8910x6300)

http://petapixel.com/2015...the-upcoming-sony-a7r-ii/

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 01-05-2015 10:49 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Vreemde verhouding voor een foto... Er is dus al in geknipt. En als je de 100% versie van het oog ziet, lijkt het een geïnterpoleerde foto.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Scherpte op 100% valt idd tegen. Wat ik niet snap is waarom zeiss zo'n foto als sample upload.Al was het alleen al om de de website minder te belasten.

Als Canon 50mp in hun camera's stopt dan kan Sony het ook.
En als Sony een 50mp sensor produceert zal ie ook wel an weg vinden in een Nikon fx body. Kwestie van tijd.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Mogelijkheid 1) Ze hebben hem geupsized (en een klein beetje gecropt) naar 300DPI om te printen voor een poster o.i.d., en per ongeluk de geupsizede variant op Flickr gegooid.

Mogelijkheid 2)
UPDATE: Sony A7R II in EXIF data? Full resolution 9440×6300 (59MP)
Afbeeldingslocatie: http://www.eoshd.com/wp-content/uploads/2015/04/a7r-ii-resolution-702x396.jpg

On the EOSHD forum a second image, supposibly from the A7R II has been pointed out.

This one has full EXIF data and shows the camera model as A7R II, resolution 59MP and the lens used in this case is the 55mm F1.8 FE mount.

The image certainly looks like a real 59MP image.

It has an aspect ratio of 3:2 and a full pixel count of 9440 x 6300, which is quite insane.

Afbeeldingslocatie: http://www.eoshd.com/wp-content/uploads/2015/04/a7r-ii-exif-702x407.jpg
Bron: EOSHD

Er is daadwerkelijk een A7R II met 59MP! Dat is precies genoeg om net Canon goed af te troeven. Nu nog van die glazen dingen die je voor je camera schroeft om een afbeelding i.p.v. random licht te krijgen, die Sony een beetje is vergeten (gelukkig hebben we Zeiss).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik heb sinds kort 2e hands de Sel20f28 pancakelens gekocht. Optisch en technisch in prima staat, maar 1 dingetje viel mij op: de afstandindicatie wanneer je gebruik maakt van handmatig scherpstellen.

Bij alle lenzen die ik heb wijkt het wel een beetje af, maar deze geeft op oneindig nog maar 1 meter afstand weer, en gaat nog iets verder dan oneindig zelfs. nu is dit niet zo'n groot probleem, automatisch focust hij spot-on, en handmatig kijk ik toch naar het beeld zelf, maar dan is de afstandindicatie soms wel handig om te bepalen welke kant en hoeveel je er ongeveer van afzit.

Vreemd vind ik het wel. Hoe zit dit bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Hier de kogel door de kerk en de 18-105 bestelt via Amazon, met een weekje wordt deze geleverd. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten in vergelijking met de kit 16-50 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
(SR4) A6xxx could be announced the days between 20-23 May.
At last we have a more “solid” info about the possible new E-mount camera launch!

A long time trusted source contacted me to say that there is going to be a public E-mount event the days between May 20 and May 23. He has no details about the new camera(s) specs but it’s likely that Sony will announce a new A6xxx camera. He cannot confirm if the A7x (A7rII) camera will be announced on the same event although he is sure it’s coming soon.

A second source has been told by a Sony rep that the new A6xxx will replace the NEX-7 too. Don’t know if that means the A6xxx will get the tri-navi controls.

A third trusted source confirmed there is a Sony camera announcement scheduled for late May.
Bron: Sony Alpha Rumors

SR4'tje, dus ik vond het de moeite waard om te posten. Hopelijk krijgen we ook wat nieuwe APS-C E-Mount lenzen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
(SR4) More confirmations about E-mount announcement around May 21.
May 20-21-22 announcement:
I keep receiving more confirmations that there is a major E-mount camera announcement next week around May 20-21-22! I also got some more info about cameras I will publish soon after I get some confirmations from other sources…

Today Sony’s Australia event:
Sony Australia had a meeting today with journalists and photographers but their touch and try session has been made with the current camera/lenses . Like it happened with the A7II and the recent FE lens announcements it looks like Sony prefers to announce new products in “solo” without any special journalist/photographers meeting like other companies do. Anyway, there are only 5-6 days now we have to wait to see the new E-mount stuff!
Bron: Sony Alpha Rumors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 18:51
Heb vandaag mijn Sigma 30mm 2.8 lens binnen voor de A6000, maar ik denk dat ik hem ga terugsturen. Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn 18-200 wanneer ik hem op 5.6 zet en dezelfde foto maak op 30mm.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Phusebox schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:45:
Heb vandaag mijn Sigma 30mm 2.8 lens binnen voor de A6000, maar ik denk dat ik hem ga terugsturen. Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn 18-200 wanneer ik hem op 5.6 zet en dezelfde foto maak op 30mm.
Waarom zou je hem op f/5.6 zetten? Zo'n prime kan je lekker op f/4 of zelfs wide-open gebruiken voor de extra licht en bokeh, en daarvoor zou je hem moeten hebben. Bovendien zou hij een stuk scherper moeten zijn dan je 18-200 op 30mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Balance schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:58:
[...]

Waarom zou je hem op f/5.6 zetten? Zo'n prime kan je lekker op f/4 of zelfs wide-open gebruiken voor de extra licht en bokeh, en daarvoor zou je hem moeten hebben. Bovendien zou hij een stuk scherper moeten zijn dan je 18-200 op 30mm.
Hij is scherper, zie ik nu in wat test foto's maar dan alleen onder bepaalde omstandigheden en alleen in de hoekjes.

Qua snelheid valt het me wat tegen eigenlijk, hand held indoor shots met daglicht gaan net zo goed met de SEL18200 dankzij OSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
In principe zou oss 1 stop schelen, en dan zit je inderdaad met je 18-200 op 2.8 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je 18-200 kan wellicht niet op f2.8, maximaal f3.5 voor de SEL-18200 en dat lijkt mij het voornaamste voordeel van die Sigma 30mm.

Ik vind een 18-200 met een gewicht van meer dan 800gr ook best zwaar en zou ik dat geld liever uitgeven aan een 18-105 f/4 of 16-70 f/4. Een prime is handig als je een groot diafragma wilt en over het algemeen goede kwaliteit/prijs verhouding maar als je dat niet gebruikt en verder geen verschil vind heb je er weinig aan.
OSS vind ik wel prettig maar heb je weinig aan als je onderwerp (veel) beweegt. Nog best veel persoonlijke keuze's te maken ondanks een beperkt aantal lenzen tov andere merken/type's.

Zelf heb ik een Sony a5100 met kit lens selp16-50 en een sel55-210. Optisch is er best een en ander aan te merken op die 16-50 maar qua formaat, gewicht en geruisloze zoom en focus (meer van belang bij video) vind ik het een fijne lens.
Die set heb ik gekocht als vervanging van m'n Nikon d5100 met: 18-55vr 55-200vr en 35f1,8dx en 35/1.8g.
Wel jammer dat er geen flitsschoen op de Sony zit om te gebruiken voor een flitser anders dan die op de camera want dat zou ik wel willen proberen, maar verder geen spijt van die keuze. De a6000 heb ik uiteraard ook overwogen maar mede vanwege een amazon warehouse deal werd het een a5100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
technonose schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:14:
In principe zou oss 1 stop schelen, en dan zit je inderdaad met je 18-200 op 2.8 ;-)
Hmm, mja ik zie echt te weinig verschillen. Ik zie overal de lovende verhalen, maar ik zie het eerlijk gezegd niet, ja tuurlijk als je echt in de hoekjes kijkt en gaat pixel peepen zie je verschil, maar of me dat minimale verschil dat je op een A3 print bijvoorbeeld nooit gaat zien me 170 euro waard is?
bite schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:19:
Je 18-200 kan wellicht niet op f2.8, maximaal f3.5 voor de SEL-18200 en dat lijkt mij het voornaamste voordeel van die Sigma 30mm.

Ik vind een 18-200 met een gewicht van meer dan 800gr ook best zwaar en zou ik dat geld liever uitgeven aan een 18-105 f/4 of 16-70 f/4. Een prime is handig als je een groot diafragma wilt en over het algemeen goede kwaliteit/prijs verhouding maar als je dat niet gebruik en verder geen verschil vind heb je er weinig aan.
OSS vind ik wel prettig maar heb je weinig aan als je onderwerp (veel) beweegt. Nog best veel persoonlijke keuze's te maken ondanks een beperkt aantal lenzen tov andere merken/type's.

Zelf heb ik een Sony a5100 met kit lens selp16-50 en een sel55-210. Optisch is er best een en ander aan te merken op die 16-50 maar qua formaat, gewicht en geruisloze zoom en focus (meer van belang bij video) vind ik het een fijne lens.
Die set heb ik gekocht als vervanging van m'n Nikon d5100 met: 18-55vr 55-200vr en 35f1,8dx en 35/1.8g.
Wel jammer dat er geen flitsschoen op de Sony zit om te gebruiken voor een flitser anders dan die op de camera want dat zou ik wel willen proberen, maar verder geen spijt van die keuze. De a6000 heb ik uiteraard ook overwogen maar mede vanwege een amazon warehouse deal werd het een a5100 :)
De 18-200 heb ik al van voor er alternatieven waren die jij bijvoorbeeld noemt, het is dan ook de eerste (en beste qua kwaliteit) versie. Die 200 zoom zou ik niet willen missen in bepaalde situaties.

De 1650 heb ik ook maar die vind ik toch wel echt bar slecht, daar schijnt ook redelijk veel variatie qua kwaliteit in te zitten heb ik begrepen. Die raak ik dus niet meer aan. Had nog een 18-55 maar die heb ik laatst weg gegeven.

Stiekem toch wel een beetje spijt van het investeren in het E-mount systeem, anders heb je gewoon voor 180 euro een 1.8 lens, nu moet je er 400 voor neerleggen.

[ Voor 67% gewijzigd door Phusebox op 21-05-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
databeestje schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:02:
Hier de kogel door de kerk en de 18-105 bestelt via Amazon, met een weekje wordt deze geleverd. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten in vergelijking met de kit 16-50 lens.
Ben benieuwd naar je mening. Ik vind het zelf een super lens.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
databeestje schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:02:
Vergeleken met de 16-50 moet het toch een wereld van verschil zijn, dat is de slechtste e-mount lens die ik ooit heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:19:
[...]
De 1650 heb ik ook maar die vind ik toch wel echt bar slecht, daar schijnt ook redelijk veel variatie qua kwaliteit in te zitten heb ik begrepen.
Dat las ik op verschillende forums wel meer en zou best kunnen.

Die vignetting op 16mm en 3.5 vind ik het meest opvallende probleem maar toch een beetje meer groothoek dan de gemiddelde zoom lens en sommige mensen voegen het in post graag toe aan hun foto ;)
Verder heb je de mindere scherpte in de hoeken maar het onderwerp van mijn foto bevind zich meestal niet in de hoek en wanneer dat meer van belang is zoals bij een landschap geeft afstoppen wel enige verbetering.
De vervorming is me na ervaring met eerder genoemde Nikon lenzen ook niet vreemd. Ook m'n Nikon deed daarbij de nodige correcties voor een jpg (gebruik zelf meestal jpg+raw). Die sigma 30mm zou het wat dat betreft veel beter doen zag ik in een video review.
Zou goed kunnen dat als ik eens wat beter glas aanschaf die 16-50 maar bagger lijkt te zijn, zou niet anders verwachten na het uitgeven van 500 a 800,-

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 21-05-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Standard raw is inderdaad de 16-50 erg slecht, maar met lenscorrecties (in Lightroom of sony software) is de lens eigenlijk best goed te doen, zeker voor zo'n compact ding. Ik denk dat de klagers voornamelijk naar de onberwerkte raw kijken.

Mijn sigma 30mm (de ex versie, die ik voor een prikkie op mp heb aangeschaft). Maakt echter wel korte metten ermee. Zowel op contrast als resolutie. Maar dat is ook eigenlijk een van de scherpste lenzen die ik ooit in mijn bezit heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Magic schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 18:27:
Standard raw is inderdaad de 16-50 erg slecht, maar met lenscorrecties (in Lightroom of sony software) is de lens eigenlijk best goed te doen, zeker voor zo'n compact ding. Ik denk dat de klagers voornamelijk naar de onberwerkte raw kijken.

Mijn sigma 30mm (de ex versie, die ik voor een prikkie op mp heb aangeschaft). Maakt echter wel korte metten ermee. Zowel op contrast als resolutie. Maar dat is ook eigenlijk een van de scherpste lenzen die ik ooit in mijn bezit heb gehad.
Misschien is de ex wel beter dan de nieuwe versie ofzo. Geen idee. of ik heb een rot exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 10:45
Het nadeel aan de autocorrectie is dat het toch ten kostte gaat van de beeldkwaliteit, maar je lijkt er weinig van te merken.Ergens moet die gecorrigeerde informatie immers vandaan komen. Wat er niet is kun je er natuurlijk bij verzinnen, maar of het bestaat... Ook met autocorrectie blijft die aan de onderkant van de markt hangen.

Die 16-50 is inderdaad bijzonder matig en eigenlijk een fisheye op 16 mm als je de raw's bekijkt;).
Daarnaast vind ik de zoom nogal onnauwkeurig om gevoelig te zoomen. en een zonnekap kun je er goed fatsoen niet op zetten terwijl die dat best wel kan gebruiken...

Het grote voordeel is natuurlijk dat ie klein is zolang die ingeschoven is. Uitgeschoven is die overigens niet klein (maar ook niet echt groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:47
Ik kocht afgelopen week deze lenshood voor de 16-50.
Geen idee of het wat is, de tijd zal het leren.

Deze dus: http://www.ebay.nl/itm/251726739116

[ Voor 22% gewijzigd door cedras op 21-05-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik heb zelf deze: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Plastic leek me net wat prettiger tegen stoten dan metaal als "kreukelzone", en het geeft wat meer body, wat prettig is aangezien je met de lens hood geen filter erbij op kan hebben ivm vignetting.

Deze is eigenlijk gewoon een standaard lens hood is met 52mm filtervatting, met een 40,5 naar 52mm adapter.
De 49mm lens hood geeft helaas net vignetting op de groothoek.

Wat ik erg jammer vind aan de 16-50 is dat ze er geen 49mm filter vatting op hebben gedaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Magic op 22-05-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:42
Ik ben eigenlijk niet ontevreden met de 16-50. Ik rammel alles door Lightroom heen en ben blij met de beelden die ik krijg. Over het algemeen snel scherpgesteld en scherp genoeg voor een flinke afdruk.
Het allergrootste voordeel van de NEX (6 in mijn geval) + 1650 is gewoon dat die in iedere jaszak past. Met een mooie groothoek tot redelijke zoom. Daarom ideaal om mee te nemen als je anders geen camera mee zou nemen.
Ik zou graag een echt goede prime willen, maar zoals hierboven ook al gezegd ligt die prijs/kwaliteit verhouding op een heel andere orde. Ik speel nu graag met oude (Pentacon) primes op een adapter, maar voor het snelle werk (bewegende kinderen over het algemeen) schieten die tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De 16-50 gaat hier dan ook zondermeer mee op vakantie, deze is makkelijk meenemen icm met de Nex-6. Van de 18-105 kom ik later wel met een oordeel, nog niet genoeg foto's gemaakt.

De eerste indrukken zijn erg positief icm met de Nex-6, de autofocus is meer dan acceptabel, maar de lens heeft wel een paar kenmerken. Op de 105mm gaat de focus regelmatig zoeken, al hebben meer lens combinaties daar moeite mee. Tevens is de minimale focus afstand soms een ding als je er even niet bij stil staat, duidelijk veel groter dan ik van de 16-50 gewend ben.

Qua afmetingen is het ding wel een stuk groter geworden, toch is deze lens prettig vast te houden doordat deze niet beweegt, en het grote deel in het midden van de lens waar je deze kan vasthouden en ondersteunen. Gewicht is prima te doen, ook om de nek. Het scheelt nog steeds enorm met de oude Canon 400D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

HubD1 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:07:
Ik zou graag een echt goede prime willen, maar zoals hierboven ook al gezegd ligt die prijs/kwaliteit verhouding op een heel andere orde.
Dat valt voor de Sigma lenzen heel goed mee hoor. De 19, 30 en 60mm primes liggen allemaal zo rond de 170 euro. Dat is spotgoedkoop voor wat je er voor terug krijgt.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weakling schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:04:
[...]

Dat valt voor de Sigma lenzen heel goed mee hoor. De 19, 30 en 60mm primes liggen allemaal zo rond de 170 euro. Dat is spotgoedkoop voor wat je er voor terug krijgt.
Naar mijn idee is het precies waar je voor betaald, een lage (naar mijn idee zelfs iets te hoge) prijs voor lage kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 22-05-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 10:45
De kwaliteit van de sigma's is vergeleken bij veel Sony's (in ieder geval de ouderen) gewoon erg goed. Een tijd lang waren de sigma's de enige fatsoenlijke objectieven op de NEX-en, maar ze waren zonder auto-correctie. Iets anders dan bij veel Sony objectieven dus: hoge prijs voor een lage kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Sodela schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:19:
De kwaliteit van de sigma's is vergeleken bij veel Sony's (in ieder geval de ouderen) gewoon erg goed. Een tijd lang waren de sigma's de enige fatsoenlijke objectieven op de NEX-en, maar ze waren zonder auto-correctie. Iets anders dan bij veel Sony objectieven dus: hoge prijs voor een lage kwaliteit.
Nou, nou. De 50mm 1.8 is een prima lens hoor en een van de eerste nes-lenzen naast de kitlenzen. Daarnaast zijn de sony/zeiss-lenzen (24 mm en 16-70) ook al een tijdje aanwezig en imho top. Ze zijn alleen wel duur...
Neemt niet weg dat de sigma's niet te verslaan zijn qua prijs/kwaliteit. Heel veel lens voor heel weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik heb zelf de Sel20f28, sel50f18 en sigma 30mm EX voor zeer schappelijke prijzen via marktplaats opgepikt en optisch lopen ze (met uizondering van de 20mm) rondjes om elke zoomlens die ik ooit gehad heb.

Op mijn canon had ik een 17-55 2.8, welke (vind ik) een behoorlijk prijzig ding was, maar ik haalde er met moeite de 17MP resolutie van mijn 7D uit. Met deze primes vul ik prima de 23mp van mijn a6000, waar ik echt het gevoel heb dat er nog veel meer in zit.

Daarnaast is het ook gewoon leuk om met een prime rond te lopen en jezelf uit te dagen om de benenzoom te gebruiken :)

Artikeltje waar ik veel aan gehad heb toen ik overstapte: http://thewirecutter.com/...ny-e-mount-lenses-to-buy/

[ Voor 45% gewijzigd door Magic op 22-05-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:07:
Naar mijn idee is het precies waar je voor betaald, een lage (naar mijn idee zelfs iets te hoge) prijs voor lage kwaliteit.
Dan verschillen we daarin van mening. Zijn ze zo goed als de Touit's en FE primes die pak-m-beet acht keer zo duur zijn? Nee, tuurlijk niet, maar ze zijn ook zeker niet acht keer slechter dan die lenzen. Daarnaast zijn ze vele malen beter dat de kit- en zoomlenzen (maar ok, dat is al snel bij primes) en doen ze niet onder voor de primes die tussen de Touits en Sigma's ín zitten, zoals de 50mm van Sony. Maar goed, ieder zijn of haar mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:42
Ik ben benieuwd, heb toevallig via marktplaats een Sigma 30mm en een Sony 50mm kunnen scoren.
Met echt goede lens bedoelde ik op de vorige pagina meer iets in de richting van de Zeiss 24mm, maar daar heb ik het geld eerlijk gezegd ook niet voor over. Deze lenzen zullen in ieder geval een stuk praktischer focussen dan de handmatige Pentacon's (wel leuk om te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Besloten de lens toch maar te houden want ja ik kan mijn onkunde moelijk de winkel kwaad nemen.

Dit weekend wat geprobeerd maar op f5.6 (want 2.8 is echt te weinig DoF) en ISO 1250 kan ik indoor geen handheld shots doen. Dit was in een goed verlichte kamer nabij een groot raam en een zonnige dag.

Het is dan toch de OSS wat ik mis want met de 18-200 kan ik dit in dezelfde omgeving wel.

Eens kijken wat zo'n sigma nog opbrengt na een tijdje want ik blijf toch maar proberen. Deze test sessie was geen enkele foto scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Toekomstige E-mount camera's zullen steeds vaker IBIS implementeren, zoals Sony ook al met de A7 II heeft gedaan. De behaalde winst is (nu) zo'n 4 stops (24 = 16 maal langere sluitertijd mogeljik), dus jouw foto had op ISO 320 met 4 maal de sluitertijd (en nog steeds f/5.6) genomen kunnen worden, en dan had hij maar 1/4e van de bewegingsonscherpte gehad.

In juni komt een Alpha 6100 en/of 7000 die waarschijnlijk IBIS gaat hebben :). Verwacht een prijs van tussen de €700 en €1000.

Verder ben ik het er mee eens dat de lens line-up van Sony bagger is. Wat ze op dag 1 hadden moeten doen is de volledige informatie over de E-mount naar Sigma en Tamron moeten doorsturen, en hen hun lenzen ook voor de E-mount laten uitbrengen (wat onaangepast kan door de kortere flange distance). Dan hadden we nu een prachtige set lenzen gehad, en had Sony kunnen focussen op waar ze goed in zijn: Elektronica maken (sensoren en body's).

[ Voor 25% gewijzigd door Balance op 26-05-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Met het drama wat A6000 heet investeer ik maar even niks meer in dit platform.

De waardedaling is ook extreem te noemen. Mijn nex 5n deed ik helaas weg voor de A6000. Was nog net iets meer dan 100 euro wat je opbracht samen met 18-55 kitlens.

Daarna weer een 5n terug gekocht. Maar die heb ik tijdje geleden aan mijn vader gegeven. Binnenkort naar eens ruilen.

[ Voor 71% gewijzigd door Phusebox op 26-05-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Phusebox schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:11:
Met het drama wat A6000 het investeer ik maar even niks meer in dit platform.
Je had een 6000 met productiefout toch? Heb je die niet linea recta teruggestuurd naar Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Balance schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:16:
[...]

Je had een 6000 met productiefout toch? Heb je die niet linea recta teruggestuurd naar Sony?
Ik heb geen idee of die een productiefout heeft en kan het niet aantonen. Gekocht via sony zelf dus bij de winkel naast een andere vergelijken is ook niet mogelijk.

Weet wel dat mijn nex 5n sneller was, minder ruis had, mooiere kleuren en scherper dan de a6000 wanneer naar dezelfde resolutie geschaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBQ-MAN_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik ben van plan om de a6000 aan te schaffen. Wat raden jullie aan? Gewoon gaan voor de 16-50 kitlens (+ losse prime - Sigma 30mm?) of de body met een andere (allround) lens. Budget is ongeveer €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Wanneer je hem compact en allround wil houden kun je m.i. niet om de 16-50 heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
BBQ-MAN_ schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:14:
Ik ben van plan om de a6000 aan te schaffen. Wat raden jullie aan? Gewoon gaan voor de 16-50 kitlens (+ losse prime - Sigma 30mm?) of de body met een andere (allround) lens. Budget is ongeveer €1000.
Koop een tweedehands nex6 met een zeiss 16-70.
Ik zou sowieso niet nu de a6000 kopen, aangezien de verwachting is dat in de komende weken de opvolger komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

rimave schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:44:
[...]

Ben benieuwd naar je mening. Ik vind het zelf een super lens.
Vooralsnog erg tevreden met de lens, ik heb even een paar foto's online gezet.

http://iserv.nl/files/pics/sony18105/

Van de foto's die ik gemaakt had was er weinig out of focus met mijn Nex-6. Ik schiet het meeste met iso 800 op de P stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBQ-MAN_
Koop een tweedehands nex6 met een zeiss 16-70.
Ik zou sowieso niet nu de a6000 kopen, aangezien de verwachting is dat in de komende weken de opvolger komt.
2e hands nex heeft niet mijn voorkeur, vooral omdat de hele nex lijn is gestopt.
Nog even wachtten op de opvolger lijkt me dan interessanter, verschillende bronnen melden medio juni, dat is me het wachtten nog wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
BBQ-MAN_ schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:18:
[...]
2e hands nex heeft niet mijn voorkeur, vooral omdat de hele nex lijn is gestopt.
Nog even wachtten op de opvolger lijkt me dan interessanter, verschillende bronnen melden medio juni, dat is met het wachtten nog wel waard.
Ik kan me voorstellen dat je geen tweedehands wilt. Maar effectief is het alleen een naamswijziging, niet een lijn die gestopt is, dus dat zou ik niet als reden gebruiken. Ik stelde ook de nex6 voor, omdat het verschil met de a6000 niet heel groot is (begrijp me niet verkeerd, uiteraard is de a6000 beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BBQ-MAN_ schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:18:
[...]

Nog even wachtten op de opvolger lijkt me dan interessanter, verschillende bronnen melden medio juni, dat is met het wachtten nog wel waard.
De nex lijn is wel gestopt, maar de E-mount is hetzelfde. Persoonlijk heb ik een 2e hands Nex-6 gekozen vanwege de goede viewfinder. De beeldkwaliteit van de 16MP sensor is vergelijkbaar met de huidige 24MP sensor van de a6000.

Een goede lens heeft naar mijn mening meer invloed op het eindresultaat dan de camera. Zoals de poster al aangaf is de Carl Zeiss een toppertje, en zeker in combinatie met de Nex-6 een uitstekende combinatie. De betere lenzen kosten bijna net zoveel als de camera zelf. Zelfs een 18-200 is duurder dan een body ;)

De Nex-6 staat op dit moment te koop voor circa 300 euro, steek de 300 euro verschil met de a6000 dan in een betere lens, dat lijkt mee van meer waarde op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
databeestje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:10:
[...]

Vooralsnog erg tevreden met de lens, ik heb even een paar foto's online gezet.

http://iserv.nl/files/pics/sony18105/

Van de foto's die ik gemaakt had was er weinig out of focus met mijn Nex-6. Ik schiet het meeste met iso 800 op de P stand.
Mooie kiekjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hier nog even een video sample met de 16-50 welke ik opgenomen heb met de Nex-6 dat ik deze net had met de stock 16-50 kit lens. Dit is opgenomen in Aqua Zoo, deze dierentuin is inmiddels overgenomen, maar de combinatie van diverse lichtsituaties was een mooie test voor de camera.

http://iserv.nl/files/pics/sony1650/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-08 19:15
@databeestje

Waar zie je de NEX-6 staan voor €300? Uit interesse, voor die prijs ga ik misschien toch even voor een NEX-6 alvorens te upgraden naar een a6000 of opvolger hiervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik dacht hem hier in vraag en aanbod gezien te hebben, dat is ook wel een plek om in de gaten te houden. Mijn exemplaar komt ook uit de vraag en aanbod sectie.

Ik zie dat de body nog op MP staat.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:44:
Hier nog even een video sample met de 16-50 welke ik opgenomen heb met de Nex-6 dat ik deze net had met de stock 16-50 kit lens. Dit is opgenomen in Aqua Zoo, deze dierentuin is inmiddels overgenomen, maar de combinatie van diverse lichtsituaties was een mooie test voor de camera.

http://iserv.nl/files/pics/sony1650/
Voor sommige foto's zijn wel bijzondere instellingen gekozen, Bijvoorbeeld een 1601, een strakblauwe lucht met iso 3200, f20 en 1/4000e. echt representatief voor deze lens zijn de voorbeelden dus niet ;)

Edit: zie net dat je het over de video hebt, daar heb ik geen opmerkingen op :)

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 27-05-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik gok dat ik de ISO vast had laten staan naar aanleiding van een avond foto, ik gebruik de Auto ISO niet namelijk. De a6000 en a5100 kan je begrenzen tussen boven en onder.

Niet handig!

Ik doelde eigenlijk meer op de video, niet zozeer op de foto's. Ik zie dat meer foto's op het strand met ISO3200 genomen zijn. Pas de 1668 foto is met ISO 100 genomen, maar blinkt niet echt uit. Een russische wodka fles moest maar op de foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:44:
ik gebruik de Auto ISO niet namelijk. De a6000 en a5100 kan je begrenzen tussen boven en onder.

Niet handig!
Gewoon uit interesse, hoe zou dit anders moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Magic schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:07:
[...]

Gewoon uit interesse, hoe zou dit anders moeten werken?
Auto iso werkt wel maar is soms wat optimistisch waarbij je een langere sluitertijd wenst maar de camera deze op een extreem hoge waarde als 25600 zet oid. Bij de nieuwere a6000 en a5100 kan je instellen dat deze niet voorbij de 3200 gaat bijvoorbeeld, maar, kan je hem wel op auto laten staan.

Voor de meeste mensen werkt de auto stand verder prima overigens, gewoon iets om mee rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Sommige camera's kun je inderdaad een minimum sluitertijd combineren met een min/max auto iso setting.

Wie weet komt het ooit nog. Weinig updates op software gebied ook dit keer voor de a6000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

BBQ-MAN_ schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:14:
Persoonlijk kijk ik op het moment ook naar een A6000 met de 16-50 kitlens (~90€ meerprijs dan body-only) met de pricewatch: Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8 (on-the-go gebruik) en de pricewatch: Sony SEL30M35 (product fotografie) erbij. Niet de beste lenzen, maar ik ben dan ook geen professionele fotograaf of veeleisende amateur. Maar zoals iedereen hier zegt: midden juni wordt de A6100 of A7000 aangekondigd, in het slechtste geval betekent dat een lichte prijsdaling.

Vergeet ook niet een pricewatch: Sony Alpha PCK-LM17 LCD Bescherming A6000 te nemen, deze kosten relatief weinig van Sony zelf en zouden zeer goed erbij passen. Mijn vorige camera heeft vrij diepe krassen op het glazen scherm gekregen door één keer niet zorgvuldig genoeg te zijn opgeborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBQ-MAN_
Phuncz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:47:
[...]
Vergeet ook niet een pricewatch: Sony Alpha PCK-LM17 LCD Bescherming A6000 te nemen, deze kosten relatief weinig van Sony zelf en zouden zeer goed erbij passen. Mijn vorige camera heeft vrij diepe krassen op het glazen scherm gekregen door één keer niet zorgvuldig genoeg te zijn opgeborgen.
Bedankt voor de tip!

Het is toch de A6000 geworden (met de 16-50 kitlens). Wat zijn goede opties voor een lens met wat meer bereik? Ga in september naar Monza om de F1 race bij te wonen en dan is wat meer range toch wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

BBQ-MAN_ schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:42:
Bedankt voor de tip!

Het is toch de A6000 geworden (met de 16-50 kitlens). Wat zijn goede opties voor een lens met wat meer bereik? Ga in september naar Monza om de F1 race bij te wonen en dan is wat meer range toch wel prettig.
Als je niet al te duur uit wilt zijn en de race dichterbij wilt kunnen halen, dan is de 55-210 een aardige optie. Wil je wat meer allround, dan is de 18-200 ook niet onaardig, maar wel een stuk duurder. Wel zijn die lenzen in verhoudig een stukje minder snel in focussen dan de 16-50, maar heel veel andere keuze is er niet als je een eind wil kunnen inzoomen of je moet voor een FE lens, manuele lens of een A-mount via een converter gaan (hoewel die laatste twee me bij een F1 niet handig lijken, maar ik kan me vergissen).

[ Voor 8% gewijzigd door Plekuz op 05-06-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De tribunes bij de meeste F1 wedstrijden staan dusdanig ver dat een 55-210 zoals hierboven aangeraden wel een goede keuze is. Als de wedstrijd weer over is schroef je gewoon de 16-50 er weer op voor in de rondte schieten. Deze is zo klein, gewoon in de zak steken :)

Zelf heb ik de 18-105 voor wat meer bereik, maar 105 is echt niet lang genoeg, alles zit op meer dan 30 meter als het tegenzit.

Ik had nog even naar de Samyang 300mm gekeken, is niet verschrikkelijk duur, maar heeft ook geen autofocus als ik het goed lees. Daarnaast is het een spiegel lens met een relatief hoge F factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
Balance schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:06:
In juni komt een Alpha 6100 en/of 7000 die waarschijnlijk IBIS gaat hebben :). Verwacht een prijs van tussen de €700 en €1000.
Ik ben nu wel klaar met alle roddels en verwachtingen, wat mij betreft mogen ze dat ding wel aankondigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik wacht er ook op. Volgens de geruchten zou hij eind juni in de Japanse winkels liggen, dus de aankondiging kan niet lang meer duren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-08 19:58

NLF

Ook ik ben aan het wachten op de prijs die inzakt!
Na veel reviews gezien te hebben lijkt mij de a6000 echt een fantastische camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28
Iemand al een keer de 18-105 f4 tegenover de 18-200 f3.5-6.3 gezet, is de 18-105 behoorlijker beter of valt het mee? Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn 16-50 op de a6000, maar ik twijfel nog een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sony a 6000 is nu 659 bij klein fotografie, je moet hem dan wel afhalen in de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Romius schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:05:
Iemand al een keer de 18-105 f4 tegenover de 18-200 f3.5-6.3 gezet, is de 18-105 behoorlijker beter of valt het mee? Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn 16-50 op de a6000, maar ik twijfel nog een beetje.
Ik durft met vrij grote zekerheid te zeggen dat de 18-105 een heel stuk scherper gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Romius schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:05:
De 18-105 is puur technisch gezien scherper, maar als je niet pixel peept dan is het verschil met de 18-200 ook weer niet levensgroot naar mijn mening. Maar ik denk dat de keuze makkelijker is dan dat: De 18-105 is goedkoper dan de 18-200, dus als je de extra zoom niet nodig hebt en er geen probleem mee hebt dat de 18-105 groter is dan de 18-200 (want constant f/4 en powerzoom), dan zou ik voor de 18-105 gaan.

Ikzelf heb de 18-200, omdat destijds de 18-105 nog niet bestond. Een tijdje terug wel naar de 18-105 gekeken, maar persoonlijk vond ik 'm te fors. Ben toen voor de 16-70 f/4 gegaan als vervanging van de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Dank voor de reacties, ik ga even kijken hoe groot ie uiteindelijk is op de body. Misschien is de Tamron 18-200 ook nog interessant, die is prijstechnisch weer beter en qua prestaties doet ie het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:27
Houd er wel rekening mee dat je de Fast Hybrid AF mogelijkheden van je A6000 grotendeels verliest bij gebruik van niet-Sony lenzen

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Romius schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:07:
Dank voor de reacties, ik ga even kijken hoe groot ie uiteindelijk is op de body. Misschien is de Tamron 18-200 ook nog interessant, die is prijstechnisch weer beter en qua prestaties doet ie het ook goed.
ikmattie schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:41:
Houd er wel rekening mee dat je de Fast Hybrid AF mogelijkheden van je A6000 grotendeels verliest bij gebruik van niet-Sony lenzen
Exact dit. Ik heb de Tamron versie van de 18-200 en al een paar keer er over zitten denken om 'm in te wisselen voor een Sony versie. Met Tamron tussen 21012 en 2014 contact gehad over of ze nog de hybride AF zouden gaan ondersteunen, maar ben daar continu met een kluitje in het riet gestuurd.

Op zich werkt het allemaal wel en ik verwacht ook heus geen grote wonderen als ie wel hybride focus zou ondersteunen, maar ik zou zelf niemand nog de Tamron aanraden eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Weakling schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:17:
[...]

[...]

Exact dit. Ik heb de Tamron versie van de 18-200 en al een paar keer er over zitten denken om 'm in te wisselen voor een Sony versie. Met Tamron tussen 21012 en 2014 contact gehad over of ze nog de hybride AF zouden gaan ondersteunen, maar ben daar continu met een kluitje in het riet gestuurd.

Op zich werkt het allemaal wel en ik verwacht ook heus geen grote wonderen als ie wel hybride focus zou ondersteunen, maar ik zou zelf niemand nog de Tamron aanraden eerlijk gezegd.
Hmm, dan valt ie af, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-08 19:58

NLF

Zojuist bij Art en Craft een sony A6000 met 16-50 lens besteld + elders heel veel accessoires. Nu ga ik van een Note 3 als camera naar toch wel iets heel moois :) Hoop dat fotografie mij niet gaat tegenvallen, aan de camera zal het teminste niet liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBQ-MAN_
NLF schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 23:58:
Zojuist bij Art en Craft een sony A6000 met 16-50 lens besteld + elders heel veel accessoires. Nu ga ik van een Note 3 als camera naar toch wel iets heel moois :) Hoop dat fotografie mij niet gaat tegenvallen, aan de camera zal het teminste niet liggen!
Waar is elders en wat heb je er gekocht? :+
Heb al extra accu's, bescherming (sleeve + screenprotector) maar ben benieuwd wat er nog meer leuks te krijgen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
ik zoek een goede losse lader voor de NP-FW50-batterijen. Ik had een chheapy van amazon (goedkoop plastic met een losse adapter), maar die is na nog geen 2 jaar kapot. Heeft iemand nog een aanrader (en waar vind ik een eigen sony-lader)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Die 18-105 zit ook dichtgeplakt met prijsafspraken in NL zeg, overal 599,-. Op ebay issie echter via een leverancier in Duitsland 478,- , komt er nog 15 euro verzenden bij. Hmm, scheelt wel dan dik 100 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maus0165
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-01-2021
keko12 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:29:
ik zoek een goede losse lader voor de NP-FW50-batterijen. Ik had een chheapy van amazon (goedkoop plastic met een losse adapter), maar die is na nog geen 2 jaar kapot. Heeft iemand nog een aanrader (en waar vind ik een eigen sony-lader)?
Ik gebruik voor mijn NP-FW50 de originele lader van Sony. Had deze destijds gekocht voor 48euro.
Weet even niet meer waar. Kost wel wat meer maar deze werkt perfect!
ikmattie schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:41:
Klopt helemaal. Maar ik stoor me er totaal niet aan. Schiet met een A6000 en Tamron 18-200.
Fijne lens en groot bereik. En solide gebouwd!

Ik heb mijn A6000 trouwens gekocht bij Eglobalcentral
Heeft me 500 euro gekost incl. 16-50 kitlens en verzendkosten :)
Verzending duurt wel een dag of 8 maar het scheelde me wel 250euro met de prijs hier in NL.
De moeite waard dus.

[ Voor 0% gewijzigd door Maus0165 op 10-06-2015 13:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Maus0165 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:58:
[...]

Ik heb mijn A6000 trouwens gekocht bij Eglobalcentral
Heeft me 500 euro gekost incl. 16-50 kitlens en verzendkosten :)
Verzending duurt wel een dag of 8 maar het scheelde me wel 250euro met de prijs hier in NL.
De moeite waard dus.
Wauw, jij durft daar te bestellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maus0165
Phusebox schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:06:
[...]

Ja hoor. Gewoon met Paypal betalen en dan is het geen probleem mocht het mis gaan.
Op aanraden van mij heeft een vriend daar ook een lens besteld. Ook gewoon netjes geleverd. In Polen!! (waar hij tijdelijk woont).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Romius schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:26:
Die 18-105 zit ook dichtgeplakt met prijsafspraken in NL zeg, overal 599,-. Op ebay issie echter via een leverancier in Duitsland 478,- , komt er nog 15 euro verzenden bij. Hmm, scheelt wel dan dik 100 euro..
Ik heb hem ook bij Amazon duitsland besteld voor een vergelijkbare prijs.

Nog steeds erg tevreden met de lens, ik denk dat ie alles doet wat ik nodig heb. Enkel een snelle prime erbij voor in de avond, maar dat wordt even sparen. De 28mm F2 full frame die net gelanceerd is komt het meest in de buurt van wat ik zoek. Maar dat gaat nog wel een paar schone maandjes duren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 17:11
Phusebox schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:06:
[...]

Wat is er aan de hand met die partij. Ik ben nu het orienteren voor een a6000 en dit ziet er wel uit als een goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maus0165
muffstuff schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:45:
[...]

Wat is er aan de hand met die partij. Ik ben nu het orienteren voor een a6000 en dit ziet er wel uit als een goede deal?
Er schijnen wat mensen te zijn met slechte ervaringen met eglobal.
Ik heb er echter geen probleem mee gehad. En zoals ik al zij, een vriend van mij ook niet. Betaal wel met PayPal. Is wel zo veilig.

Tevens is de A6000 nu iets duurder geworden. 580 euro. Ik had echt een koopje toen.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.