@WeirCo zou je je bevindingen over je nieuwe DBE’s hier willen postn t.z.t.?
Omdat het vloerverwarming topic beetje dood lijkt kan ik misschien hier beter de vraag stellen. Ik heb in m'n slaapkamer vloerverwarming, dat apparaat staat in de gang. Maar ook al staat de vloerverwarming uit, er komt een soort brommend geluid vanaf. Ik heb geen idee wat ie dan doet, dus 's nachts haal ik de stekker eruit omdat het me irriteert bij het slapen. Kan dit geen kwaad? Wat doet ie eigenlijk als de vloerverwarming uit staat?
Facts don't care about your feelings
Van welke ventilatoren maak je dan gebruik en wat kosten deze (in totaal)?WeirCo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:45:
[...]
Ja beide op 20%, vorig jaar rond de tijd van het opnieuw inregelen kwam ook de CV onderhoudsmonteur
langs deze heeft ivm een eerder te hoge voordruk (de complete gasmeter is vervangen door een slimme, en de voordruk is gecorrigeerd) de brander nagelopen qua gas / lucht verhouding.
Ook wij hebben een zonneboiler en de ketel brandt in de koudere maanden meermaals op standje pruttel.
Ik had de reactie van @MaartenBW indd niet helemaal goed begrepen. Vervelend dat je probleem dus niet zonder sloopwerk=veel kosten op te lossen valt. Dat je ketel goed condenseert op dat vermogen is uiteraard 't belangrijkste. Jammer is wel dat mocht je ooit naar een L/W warmtepomp gaan kijken dat je waarschijnlijk dan wel leidingwerk moet gaan aanpassen ivm je gebrek aan flow.
Over een paar dagen komt m'n zelfbouw DBE bestelling binnen en hoop ik een boel extra afgiftevermogen te creëren op m'n convector. Momenteel gebruik ik een setje van 2 SpeedComforts, zometeen komen er 14x 140mm fans op een temperatuur gestuurde PWM controller bovenop te liggen. Hoop dat de aanvoertemperatuur dan ook in de winter rond de 40-45 graden kan blijven!
Ga je zoals gezegd voor maximale flow en dus op 100% of besluit je om gewoon goedkopere ventilatoren met PWM tot een acceptabel niveau te laten komen als je zelf thuis komt.
Zoals je zelf al zegt wellicht, de fans lekker op 100% laten draaien als je nog niet thuis bent
Wat staat er in de gang? De verdeler met de pomp? Ik ga er van uit dat je een vloerverwarming op je CV hebt en geen elektrische vloerverwarming, want die maakt in principe geen geluid.YoshiBignose schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:15:
Omdat het vloerverwarming topic beetje dood lijkt kan ik misschien hier beter de vraag stellen. Ik heb in m'n slaapkamer vloerverwarming, dat apparaat staat in de gang. Maar ook al staat de vloerverwarming uit, er komt een soort brommend geluid vanaf. Ik heb geen idee wat ie dan doet, dus 's nachts haal ik de stekker eruit omdat het me irriteert bij het slapen. Kan dit geen kwaad? Wat doet ie eigenlijk als de vloerverwarming uit staat?
Het geluid wat je hoort is waarschijnlijk je pomp (die wellicht aan het slijten is).
Uittrekken kan absoluut geen kwaad en bespaart je gewoon stroom.
Waar je alleen mee moet uitkijken is het langdurig uit laten staan van een pomp dat die vast komt te zitten (>meerdere dagen uit).
Waar je ook naar kunt kijken is of je pomp wellicht verschillende standen heeft en het misschien mogelijk is om deze een stand lager te zetten. Maar als je 's nachts nooit de verwarming aan hebt kun je hem gewoon met een klok uit zetten.
[ Voor 28% gewijzigd door alaintje op 07-10-2018 16:11 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik heb bij Amazon deze fans besteld: https://www.amazon.de/gp/...age_o03_s00?ie=UTF8&psc=1 à € 104,- totaal. De rest van de spullen komen bij Aliexpress vandaan en zijn afgeleid van tips uit dit topic.alaintje schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:08:
[...]
Van welke ventilatoren maak je dan gebruik en wat kosten deze (in totaal)?
Ga je zoals gezegd voor maximale flow en dus op 100% of besluit je om gewoon goedkopere ventilatoren met PWM tot een acceptabel niveau te laten komen als je zelf thuis komt.
Zoals je zelf al zegt wellicht, de fans lekker op 100% laten draaien als je nog niet thuis bent.
Lijstje:
PWM Controller: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5ca54c4dH32Udo
Temperatuurgestuurde aan/uit schakelaar: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5ca54c4dH32Udo
PWM Splitter: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5ca54c4dH32Udo (heb ik wss niet nodig, maar voor 3 euro better safe then sorry)
Kabel verlengers: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5ca54c4dH32Udo (geldt 'tzelfde voor, wss niet nodig, maar heb geen zin om net 3 centimeter kabel tekort te komen).
Nu alleen nog een geschikte 12v voeding vinden met weinig standby "verlies", en de tijd om 't (even) inelkaar te zetten
Thanks, is inderdaad gewoon via CV ja. Las ook al op andere sites dat het niet erg is (sterker nog het wordt aangeraden). Gewoon ff tijdschakelaar erop van 22:00 tot 6:00 ofzoalaintje schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:08:
[...]
Wat staat er in de gang? De verdeler met de pomp? Ik ga er van uit dat je een vloerverwarming op je CV hebt en geen elektrische vloerverwarming, want die maakt in principe geen geluid.
Het geluid wat je hoort is waarschijnlijk je pomp (die wellicht aan het slijten is).
Uittrekken kan absoluut geen kwaad en bespaart je gewoon stroom.
Waar je alleen mee moet uitkijken is het langdurig uit laten staan van een pomp dat die vast komt te zitten (>meerdere dagen uit).
Waar je ook naar kunt kijken is of je pomp wellicht verschillende standen heeft en het misschien mogelijk is om deze een stand lager te zetten. Maar als je 's nachts nooit de verwarming aan hebt kun je hem gewoon met een klok uit zetten.
Facts don't care about your feelings
Ik ga mijn CV-installatie binnenkort ook waterzijdig inregelen. Ik twijfel tussen het gebruik van dynamische afsluiters zoals Danfoss Dynamic Valve of Heimeier Eclipse (zoals ook in de openingspost beschreven) en handmatig inregelen mbv de voetventielen of de huidige afsluiters (eenvoudige SAR knoppen met wel een stelschroef erin).
Huidige situatie is een goed geïsoleerde tussenwoning met in de woonkamer 2 radiatoren en een plintheater (ook wel kickspace genoemd) met een aanbouw met vloerverwarming, en 2 verdiepingen met gewone radiatoren. Ketel is een Remeha Calenta 40C met een iSense, alle radiatoren hebben een gewone draaiknop als afsluiter.
Ik had het idee dat die dynamische afsluiters wel goed zouden werken in mijn situatie. Eén bovenverdieping wordt week op week af wel en niet door mijn kinderen bewoond. In mijn woonkamer wordt de vloerverwarming (maar 15 m2 ) bijna nooit warm omdat de radiatoren te snel zijn. Tegelijkertijd is het warmtecomfort in mijn woonkamer in de winter erg slecht, de temperatuur is in 1 deel van de woonkamer wel okay maar het voelt koud. Aan de kant van de aanbouw met de vv zijn ook grote ramen en blijft het vaak een paar graden kouder. Ik krijg komende week een installateur over de vloer voor advies en offerte.
Nu belde ik onlangs met cvtuning.nl en die man vertelde mij dat die dynamische afsluiters, en thermostaatkranen in het algemeen, totaal overbodig zijn. Sterker nog, die Danfoss DV en Eclipsen zullen door de dubbele regeling mijn ketel "gek maken". Het beste kan ik volgens hem alles handmatig inregelen met de huidige SAR draaiknoppen. Die andere regelaars zijn "pure geldklopperij".
Nogal een andere uitspraak dan wat ik her en der lees. Wat is jullie mening over deze materie?
Ook heb ik nog contact gehad met Remeha zelf. Die stellen dat thermostatische kranen alleen zin hebben bij een weersafhankelijke regeling en in mijn situatie dus weinig zin hebben. Op mijn vraag over de dynamische afsluiters gingen ze verder niet in.
Huidige situatie is een goed geïsoleerde tussenwoning met in de woonkamer 2 radiatoren en een plintheater (ook wel kickspace genoemd) met een aanbouw met vloerverwarming, en 2 verdiepingen met gewone radiatoren. Ketel is een Remeha Calenta 40C met een iSense, alle radiatoren hebben een gewone draaiknop als afsluiter.
Ik had het idee dat die dynamische afsluiters wel goed zouden werken in mijn situatie. Eén bovenverdieping wordt week op week af wel en niet door mijn kinderen bewoond. In mijn woonkamer wordt de vloerverwarming (maar 15 m2 ) bijna nooit warm omdat de radiatoren te snel zijn. Tegelijkertijd is het warmtecomfort in mijn woonkamer in de winter erg slecht, de temperatuur is in 1 deel van de woonkamer wel okay maar het voelt koud. Aan de kant van de aanbouw met de vv zijn ook grote ramen en blijft het vaak een paar graden kouder. Ik krijg komende week een installateur over de vloer voor advies en offerte.
Nu belde ik onlangs met cvtuning.nl en die man vertelde mij dat die dynamische afsluiters, en thermostaatkranen in het algemeen, totaal overbodig zijn. Sterker nog, die Danfoss DV en Eclipsen zullen door de dubbele regeling mijn ketel "gek maken". Het beste kan ik volgens hem alles handmatig inregelen met de huidige SAR draaiknoppen. Die andere regelaars zijn "pure geldklopperij".
Nogal een andere uitspraak dan wat ik her en der lees. Wat is jullie mening over deze materie?
Ook heb ik nog contact gehad met Remeha zelf. Die stellen dat thermostatische kranen alleen zin hebben bij een weersafhankelijke regeling en in mijn situatie dus weinig zin hebben. Op mijn vraag over de dynamische afsluiters gingen ze verder niet in.
[ Voor 6% gewijzigd door the-body op 08-10-2018 00:29 ]
This title is for sale, please send me a PM
Fijn dat je het zo concreet plaatst! Misschien ook goed om het in het zelfbouw dbe topic te plaatsenWeirCo schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 17:16:
[...]
Temperatuurgestuurde aan/uit schakelaar: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5ca54c4dH32Udo
Aan/uit schakelaar op basis van temperatuur moet ik ook nog bestellen. Deze is lekker goedkoop en lijkt prima voor het doel waarvoor ik hem ook wil gebruiken, maar is er iemand die misschien echt voor een leek kan tekenen hoe ik de 12v voeding en de fans hierop aansluit? Zie namelijk ook een Chinese handtekening waar staat hij iets met 24v kan? Anders is er nog wel veel trial en error mogelijk maar ik wil niet per ongeluk 24v op de fans zetten
Uit het DBE topic heb ik deze afbeelding gebruikt om de boel aan te sluiten op een 12v voeding:Banjy schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:53:
[...]
Fijn dat je het zo concreet plaatst! Misschien ook goed om het in het zelfbouw dbe topic te plaatsen?
Aan/uit schakelaar op basis van temperatuur moet ik ook nog bestellen. Deze is lekker goedkoop en lijkt prima voor het doel waarvoor ik hem ook wil gebruiken, maar is er iemand die misschien echt voor een leek kan tekenen hoe ik de 12v voeding en de fans hierop aansluit? Zie namelijk ook een Chinese handtekening waar staat hij iets met 24v kan? Anders is er nog wel veel trial en error mogelijk maar ik wil niet per ongeluk 24v op de fans zetten

CD supply in de afbeelding moet overigens DC supply zijn, oftewel je 12v voeding. Load wordt de PWM controller mee bedoeld. Ik ben zeker van plan dit nog te posten in het DBE topic, heb nu (door gebrek aan rubber voetjes voor de fans) één fan liggen op de convector, dat stukje werkt

In november laat ik vloerverwarming infrezen In een bestaande woning. Ik wil de optie openhouden om op langere termijn evt een warmtepomp te kunnen plaatsen. Dus een korte afstand tussen de buizen (10cm). Wat ik niet goed begrijp is het verschil tussen een reguliere verdeler een een LTV variant. Waarschijnlijk wordt er een reguliere geplaatst icm een wilo (pico?) pomp. Oh en op de 2e verdieping hangt een intergas CV ketel van 2016 (geen idee nog wat deze kan enzo). Op de 1e verdieping blijven radiatoren zitten.
Heeft het nut om in deze situatie te gaan voor een ltv verdeler?
als je zoekt op in het zelfbouw dbe op "aliexpres" vind je volgens mij wel watBanjy schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:53:
[...]Fijn dat je het zo concreet plaatst! Misschien ook goed om het in het zelfbouw dbe topic te plaatsen
Het heeft m.i. alleen zin om voor een LTV verdeler te gaan als je alle radiatoren ook vervangt voor LTV-radiatoren. Dan hoef je CV-water voor de vloerverwarming niet te mengen en stuur je het vanaf je CV zo de vloerverwarming en de LTV-radiatoren in op ca. 35 gr. Zo niet dan zal je bij CV-water van 50-80 graden een reguliere verdeler voor vloerverwarming moeten gebruiken. Anders gaat er te warm water je vloer in. Of bijgebruik van een reguliere verderer en HT-radiatoren de CV temperatuur op 30-45 graden zetten, maar dan zijn je HT-radiatoren niet zo efficiënt.[b]JeyJey in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"JeyJey schreef op maandag 8 oktober 2018 Wat ik niet goed begrijp is het verschil tussen een reguliere verdeler een een LTV variant. Op de 1e verdieping blijven radiatoren zitten.
Hangt ook beetje af van benodigd vermogen en wat de bestaande radiatoren doen met een lage aanvoertemperatuur.
Ik heb hier radiatoren uit de jaren 80, toen men nog met 90 graden aanvoer en een ketel met tweetraps brander aan/uit stookte. Als ik die dingen nu opstook naar 55 graden houd je het 10 minuten uit in zo'n kamertje en zet je vervolgens een raam open. Ik ga die dingen binnenkort toch maar eens voorzien van debietregeling, alhoewel ze bijna nooit aan staan knijp ik ze liever af zodat de gemiddelde temperatuur daalt.
Ik heb hier radiatoren uit de jaren 80, toen men nog met 90 graden aanvoer en een ketel met tweetraps brander aan/uit stookte. Als ik die dingen nu opstook naar 55 graden houd je het 10 minuten uit in zo'n kamertje en zet je vervolgens een raam open. Ik ga die dingen binnenkort toch maar eens voorzien van debietregeling, alhoewel ze bijna nooit aan staan knijp ik ze liever af zodat de gemiddelde temperatuur daalt.
Ja, waarschijnlijk wel, mits je de radiatoren niet echt gebruikt of ze ruim capaciteit hebben.JeyJey schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:07:
In november laat ik vloerverwarming infrezen In een bestaande woning. Ik wil de optie openhouden om op langere termijn evt een warmtepomp te kunnen plaatsen. Dus een korte afstand tussen de buizen (10cm). Wat ik niet goed begrijp is het verschil tussen een reguliere verdeler een een LTV variant. Waarschijnlijk wordt er een reguliere geplaatst icm een wilo (pico?) pomp. Oh en op de 2e verdieping hangt een intergas CV ketel van 2016 (geen idee nog wat deze kan enzo). Op de 1e verdieping blijven radiatoren zitten.
Een normale verdeler mengt koud(er) water uit de vloer met warme water uit de CV zodat het water wat de vloer inloopt niet te warm is. De mengverhouding ligt vast, waardoor je met CV water kouder dan 60 graden je vloer niet goed warm krijgt. Er zijn ook LT verdelers zonder pomp waar het CV water zo de vloer inloopt, die zijn geschikt voor een warmtepomp, maar niet i.c.m. een CV.
Je hebt ook LTV verdelers waar je de mengverhouding kan aanpassen, zoals deze https://robotclimate.com/product/ltv-verdeelunit/ bijvoorbeeld. Dus dan kan je, als je nog met je CV stookt, de aanvoer temperatuur naar bijv. 50 graden brengen.
Kun je aangeven wat de rol van de thermostaatknop is, die op de meeste mengverdelers zit? Ik was altijd in de veronderstelling dat door die op bijvoorbeeld 38 graden te zetten, de aanvoer 38 graden zou zijn en het daarna gemengd werd..jvanderneut schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:43:
[...]
Ja, waarschijnlijk wel, mits je de radiatoren niet echt gebruikt of ze ruim capaciteit hebben.
Een normale verdeler mengt koud(er) water uit de vloer met warme water uit de CV zodat het water wat de vloer inloopt niet te warm is. De mengverhouding ligt vast, waardoor je met CV water kouder dan 60 graden je vloer niet goed warm krijgt. Er zijn ook LT verdelers zonder pomp waar het CV water zo de vloer inloopt, die zijn geschikt voor een warmtepomp, maar niet i.c.m. een CV.
Je hebt ook LTV verdelers waar je de mengverhouding kan aanpassen, zoals deze https://robotclimate.com/product/ltv-verdeelunit/ bijvoorbeeld. Dus dan kan je, als je nog met je CV stookt, de aanvoer temperatuur naar bijv. 50 graden brengen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Die knijpt de aanvoer vanuit de CV dicht als het gemengde water boven de ingestelde temperatuur komt.bert pit schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:48:
[...]
Kun je aangeven wat de rol van de thermostaatknop is, die op de meeste mengverdelers zit? Ik was altijd in de veronderstelling dat door die op bijvoorbeeld 38 graden te zetten, de aanvoer 38 graden zou zijn en het daarna gemengd werd..
De voeler van die thermostaatknop zit ook na de pomp, vlak voordat het water de vloer in gaat.
Naar verhouding wordt er dan dus meer (koud) retourwater bijgemengd.
Ik zit al een tijdje met het volgende vraagstuk in m'n hoofd:
Mijn woonkamer en keuken zitten in een L vorm, waarbij 2 radiators in de woonkamer aan de onderkant van de L, en 1 radiator in de keuken aan de bovenkant van de L. Elke radiator heeft een HR80 thermostaat. Ik regel de temp via een EvoTouch die in het woonkamergedeelte hangt, deze is de referentietemperatuur voor de HR80 thermostaten.
Mijn vraag is: wat zou nu zuiniger zijn?
a) Alle 3 de radiatoren aansturen op basis van de EvoTouch
b) elke HR80 zelf zijn eigen temp laten kiezen? (Dus dat de HR80 zijn eigen temperatuursensor gebruikt).
Mijn woonkamer en keuken zitten in een L vorm, waarbij 2 radiators in de woonkamer aan de onderkant van de L, en 1 radiator in de keuken aan de bovenkant van de L. Elke radiator heeft een HR80 thermostaat. Ik regel de temp via een EvoTouch die in het woonkamergedeelte hangt, deze is de referentietemperatuur voor de HR80 thermostaten.
b) elke HR80 zelf zijn eigen temp laten kiezen? (Dus dat de HR80 zijn eigen temperatuursensor gebruikt).
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Waar voelt het het snelste warm, en is het minste tocht? Dan dat als referentie nemen, dan is het bij de andere radiatoren sneller kil, das zuiniger 
Nee, wat ik wil zeggen: als er een groot verschil is (bij ene radiator altijd koud, andere OK) zou je je deze vraag niet stellen lijkt me, dus is er weinig temperatuur/comfortverschil tussen de opties die je opsomt. Dus zal het naar zuinigheid geen schokkend verschil maken.

Nee, wat ik wil zeggen: als er een groot verschil is (bij ene radiator altijd koud, andere OK) zou je je deze vraag niet stellen lijkt me, dus is er weinig temperatuur/comfortverschil tussen de opties die je opsomt. Dus zal het naar zuinigheid geen schokkend verschil maken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik vraag me af of het misschien beter is om eerst waterzijdig in te regelen?Microkid schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:02:
Ik zit al een tijdje met het volgende vraagstuk in m'n hoofd:
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Al gedaan. Alles is geoptimaliseerd : ketel, radiators, thermostaat.Seafarer schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:18:
[...]
Ik vraag me af of het misschien beter is om eerst waterzijdig in te regelen?
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
waar denk je dan nog op te besparen?Microkid schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:22:
[...]
Al gedaan. Alles is geoptimaliseerd : ketel, radiators, thermostaat.
Nou, wat ik bedoel: als je de EvoTouch als referentietemperatuur neemt, zullen alle 3 de radiatoren gelijktijdig gaan branden om de gewenste temp te halen. Het zaakje fungeert dan immers als 1 zone.
Andersom, als ik bij elke radiator de HR80 als temperatuur neem, heb je 3 onafhankelijke systemen.
Zou er een verschil in verbruik zijn als je 1 zone op 21 graden zet, of 3 losse radiatoren elk op 21?
Gevoelsmatig denk ik dat 1 zone beter is. Gelijkmatiger flow door je radiatoren en de ketel gaat niet lopen stoken voor slechts 1 of 2 radiatoren. Eventueel comfortverschil dan oplossen door flow lichtjes bij te stellen per radiator.Microkid schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:48:
...
Zou er een verschil in verbruik zijn als je 1 zone op 21 graden zet, of 3 losse radiatoren elk op 21?
Na een paar dagen testen met 3 van de 14 fans, kan ik je wel vertellen dat 100% geen optie is in verband met het geluid. Gelukkig is deze temperatuur gestuurde PWM controller ook statisch in te stellen dus de fans draaien nu gewoon standaard op 55%, dan is het geluid bijna niet te horen.Banjy schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:29:
[...]
Lees al vaker dat sommigen in het Zelfbouw DBE topic het met een snelheidsregeling maken. Begrijp alleen de meerwaarde nog niet zo heel goed t.o.v. altijd op 100% draaien (los van geluidsoverwegingen)?
Want wil je niet in alle situaties gewoon het maximale afgiftevermogen hebben? Juist als de radiator relatief koel is zou je de fans op 100% willen om echt zoveel mogelijk warmte er uit te halen als mogelijk? Bij hogere temperaturen heeft de radiator ook uit zichzelf al veel meer vermogen. Maar ook dan wil je de fans op 100% lijkt mij.
Je gaat in een keer een hele ruimte opruimen naar een X temperatuur.Microkid schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:48:
[...]
Nou, wat ik bedoel: als je de EvoTouch als referentietemperatuur neemt, zullen alle 3 de radiatoren gelijktijdig gaan branden om de gewenste temp te halen. Het zaakje fungeert dan immers als 1 zone.
Andersom, als ik bij elke radiator de HR80 als temperatuur neem, heb je 3 onafhankelijke systemen.
Dat kost een hoeveelheid X energie. Dat wordt niet meer of minder.
(tenzij je natuurlijk zonder waterzijdig inregelen met 80 graden je kamer in 2 minuten wilt opwarmen, dan gaat er meer energie door de schoorsteen verloren, maar nog steeds moet die X hoeveelheid de ruimte in om die ruimte warm te krijgen.)
Ik zou helemaal geen thermostaat knoppen of iets dergelijks in de referentie ruimte willen hebben.
Waterzijdig afstellen en de kamer thermostaat doet de rest.
Hehe ja ik ga er ook niet vanuit dat het 100% wordt. Ik heb een voltage instelbare transformator waarmee ik ws op 9V ga uitkomen en het dan altijd zo laten. Maar de factor van aanzienlijk meer fans zou nog wel eens kunnen tegenvallenWeirCo schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:28:
[...]
Na een paar dagen testen met 3 van de 14 fans, kan ik je wel vertellen dat 100% geen optie is in verband met het geluid. Gelukkig is deze temperatuur gestuurde PWM controller ook statisch in te stellen dus de fans draaien nu gewoon standaard op 55%, dan is het geluid bijna niet te horen.
Het gaat hier over zoneregeling, waarbij je de keuze hebt om alles de badkamer of zolder te verwarmen. Elke ruimte op zich is dan referentieruimte en dan zul je per zone de temperatuur moeten meten.Seafarer schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:39:
[...]
Ik zou helemaal geen thermostaat knoppen of iets dergelijks in de referentie ruimte willen hebben.
Waterzijdig afstellen en de kamer thermostaat doet de rest.
Ik denk overigens ook dat het de voorkeur heeft om meerdere radiatoren in een zone tegelijk aan te sturen. Je voorkomt hiermee het pendelgedrag. Je ketel heeft vermoedelijk een te hoog vermogen om zijn warmte op een afzonderlijke radiator kwijt te kunnen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dat vermoedelijk mag je wel weg laten.bert pit schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:07:
[...]
Het gaat hier over zoneregeling, waarbij je de keuze hebt om alles de badkamer of zolder te verwarmen. Elke ruimte op zich is dan referentieruimte en dan zul je per zone de temperatuur moeten meten.
Ik denk overigens ook dat het de voorkeur heeft om meerdere radiatoren in een zone tegelijk aan te sturen. Je voorkomt hiermee het pendelgedrag. Je ketel heeft vermoedelijk een te hoog vermogen om zijn warmte op een afzonderlijke radiator kwijt te kunnen.
Daarom zie ik ook het voordeel van dat EVO home niet. of je hebt echt een serieus groot huis.
Dat is inderdaad heel situatie afhankelijk, vooral bij gering gasverbruik.Seafarer schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:57:
[...]
Dat vermoedelijk mag je wel weg laten.
Daarom zie ik ook het voordeel van dat EVO home niet. of je hebt echt een serieus groot huis.
Voordat "we met zijn allen van het gas af moetsen", heb ik geprobeerd om mijn gasverbruik terug te dringen. Jaren 30 huis, houten vloeren, tochtig en hier en daar vochtig. Een vrouw die niet van vocht en schimmel en dus stookt met een hoofdletter S.
Door diverse maatregelen waaronder Evohome heb ik het verbruik terug weten te dringen van 2700 m3 naar 1000m3 per jaar. De Evohome component levert naast besparing een forse comfort verhoging.
Hoe dat zometeen verder moet zonder gas is nog een grote vraag.
Wij wonen sinds een week in ons nieuwbouwhuis. Hier zit een Intergas Kompakt HRE in (ik meen HRE 36/30, CW5 in ieder geval). In het hele huis ligt LT-vloerverwarming (dus geen aparte pompen). Het gaat om ongeveer 195m2 in totaal. Beneden wordt aangestuurd door een Nest v3, aangesloten op OT uiteraard. Beide boven verdiepingen worden aangestuurd door een Honeywell Round Wireless (T87RF2025).
Ik heb nog niet kunnen spelen met de instellingen, heb nog geen temperatuur sensoren etc, maar dat gaat zeker nog gebeuren.
Nu zag ik dat de ketel in de nacht van maandag op dinsdag 8.5 m2 gas heeft verbruikt (lang leve de slimme meter) tussen 01:00 en 10:00. In deze periode is de temperatuur in de woning niet onder de 20 graden gekomen en dus zou de thermostaat niet hebben mogen slaan. De Nest heeft niets gedaan aldus de app. Het vreemde is dat dit in de afgelopen week verder niet gebeurd is.
Eigenlijk heb ik 2 vragen:
- Waar kan ik beginnen om dit te onderzoeken?
- Iemand nog algemene tips voor de ketel instellingen? (lastig, I know. Maar ik weet dat hij zwaar over gedimensioneerd is maar weet niet wat slim is om te doen qua vloerverwarming)
Ik heb nog niet kunnen spelen met de instellingen, heb nog geen temperatuur sensoren etc, maar dat gaat zeker nog gebeuren.
Nu zag ik dat de ketel in de nacht van maandag op dinsdag 8.5 m2 gas heeft verbruikt (lang leve de slimme meter) tussen 01:00 en 10:00. In deze periode is de temperatuur in de woning niet onder de 20 graden gekomen en dus zou de thermostaat niet hebben mogen slaan. De Nest heeft niets gedaan aldus de app. Het vreemde is dat dit in de afgelopen week verder niet gebeurd is.
Eigenlijk heb ik 2 vragen:
- Waar kan ik beginnen om dit te onderzoeken?
- Iemand nog algemene tips voor de ketel instellingen? (lastig, I know. Maar ik weet dat hij zwaar over gedimensioneerd is maar weet niet wat slim is om te doen qua vloerverwarming)
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Toevallig 's ochtends een héél lange douche genomen?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
I wish! Dan wist ik waar het door kwamnaftebakje schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:04:
Toevallig 's ochtends een héél lange douche genomen?
Die 8.5 m2 is verdeeld over de uren tussen 01:00 en 10:00:
02:00-03:00 = 0.30 m2
03:00-04:00 = 0.63 m2
04:00-05:00 = 0.93 m2
05:00-06:00 = 1.15 m2
Toen werd er zeker niet gedouched
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Een vierkante meter gas is echt niks joh, maak je maar niet druk.
This title is for sale, please send me a PM
@daxy als er 8,5m3 is verstookt in een nieuwbouwwoning, dan moet het wel warm geworden zijn.
Kan de Nest bijv. o.b.v. weersverwachtingen of -metingen zelf het initiatief hebben genomen om te gaan stoken? Is het je opgevallen dat het boven en/of beneden warm was?
Kan de Nest bijv. o.b.v. weersverwachtingen of -metingen zelf het initiatief hebben genomen om te gaan stoken? Is het je opgevallen dat het boven en/of beneden warm was?
Zo te zien heeft de Nest niet gestookt (zegt ook de app). Die staat op 17 graden ingesteld, en het is niet onder de 20 geweest. De temperatuur is over de hele nacht hetzelfde geweest, zowel boven als beneden (temperatuur sensoren in alarm systeem en Nest temp grafiek). Dit maakt het juist zo vreemd.Cranberry schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:30:
@daxy als er 8,5m3 is verstookt in een nieuwbouwwoning, dan moet het wel warm geworden zijn.
Een m2 per uur in een nieuwbouw, zonder dat het warmer wordt, lijkt me wel wat veel.the-body schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:21:
Een vierkante meter gas is echt niks joh, maak je maar niet druk.
@the-body wil zeggen dat gas per kubieke meter wordt gemetendaxy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:39:
Een m2 per uur in een nieuwbouw, zonder dat het warmer wordt, lijkt me wel wat veel.
Cranberry schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:46:
[...]
@the-body wil zeggen dat gas per kubieke meter wordt gemeten

Je hebt de slimme meter afgelezen.
Hier is deze week vanwege de hoge buitentemperaturen ook niet gestookt om de temperatuur boven de 20 graden te krijgen.
Men zou eerder aan extreme omstandigheden gaan denken. Het je misschien een gaslek? Wie is je installateur en is de gasleiding afgeperst?
Hier is deze week vanwege de hoge buitentemperaturen ook niet gestookt om de temperatuur boven de 20 graden te krijgen.
Men zou eerder aan extreme omstandigheden gaan denken. Het je misschien een gaslek? Wie is je installateur en is de gasleiding afgeperst?
Een gaslek tussen 01:00 en 10:00 lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik zou willen weten wat de CV getriggert heeft, is het een van de twee honeywell's. Je hebt drie thermostaten, dus waarschijnlijk ook drie zones. Hoe zijn deze gescheiden?
Als er draadloos gecommuniceerd wordt, dan kan een externe bron (bv metalen wasrek) storen.
Ik zou willen weten wat de CV getriggert heeft, is het een van de twee honeywell's. Je hebt drie thermostaten, dus waarschijnlijk ook drie zones. Hoe zijn deze gescheiden?
Als er draadloos gecommuniceerd wordt, dan kan een externe bron (bv metalen wasrek) storen.
Met 8,5 m3 moet je huis en flink warmer zijn geworden. Dat gebruik ik op een echt koude winterdag.
Ik zou toch zeker ook naar andere mogelijkheden zoeken. Lekkage, warm water dat is blijven lopen, kapotte afsluiter in de ketel ( kan dat?)
Ik zou toch zeker ook naar andere mogelijkheden zoeken. Lekkage, warm water dat is blijven lopen, kapotte afsluiter in de ketel ( kan dat?)
Voor de mensen die een Nefit Easy hebben icm een Bosch HRC-30 II ketel. Ik heb sinds een tijd het volgende probleem:
Mail 10 april:
Mail 10 april:
Reactie:Naar aanleiding van mijn telefoongesprek met u of een collega van u stuur ik deze mail.
Sinds enkele tijd blijft de pomp van mijn ketel (Bosch HRC30) draaien zonder dat er warmtevraag is. Hiervoor werd de pomp netjes afgeschakeld na warmtevraag. De Nefit Easy heb ik nu zelf 1,5 jaar in bezit en voor mijn weten heeft er altijd firmware versie 02.18.02 op gestaan, op moment van schrijven 02.19.01. De simpele beredenering die ik zelf trek is dat er mogelijk wat gewijzigd kan zijn in de pompaansturing in de laatste update.
Zowel de Easy als de ketel heb ik gereset naar fabrieksinstellingen, ook heb ik de spanning van beide apparaten afgehaald.
De nadraaitijd van de pomp staat in de ketel op 4 min maar die werd naar mijn idee altijd genegeerd omdat parameter "1.E pompschakeltype" op "00" staat, oftewel automatische werking. In de beschrijving van deze parameter staat dan ook: "de BUS-regelaar stuurt de CV-pomp."
Voorbeeld:
Vandaag heb ik mijn setpoint op 20gr gezet en de ketel stookt hier naartoe, wanneer de 20 graden is bereikt gaat hij af en toe aan om het op temperatuur te houden.
Helaas wanneer de woonkamer 20.2 / 20.4 is en de ketel niet meer gaat branden (geen warmtevraag) blijft de pomp de gehele tijd doordraaien met 24gr aanvoer.
Net heb ik getest door via de app het setpoint op 18 graden te zetten en tadaa de pomp stopt direct !
Na deze mail toch maar een keer opnieuw gebeld en een officiële klacht ingediend bij Nefit met als uitkomst:hartelijk dank voor uw email. Dit is een bekende bug bij een Bosch ketel. Wij zijn bezig met een oplossing hiervoor. Deze wordt verwerkt in de eerstvolgende firmware update. Helaas is het nog niet bekend wanneer deze gaat komen.
Ervan uitgaand u voldoende geïnformeerd te hebben.
Hierbij mailen wij u naar aanleiding van een telefoon gesprek met onze collega. Hieruit begrijpen wij dat het probleem met de nadraaitijd van de pomp nog niet is opgelost. Op dit moment is de 2.19 de juiste software versie van de Easy. Hierin zitten geen wijzigingen die de pomp kunnen laten draaien.
Bedankt voor uw reactie.
Mijn ketel geeft geen displaycode, status of fouten weer op het LED display aan de voorzijde van de ketel. Alleen de huidige aanvoertemperatuur wordt daar ten allen tijde getoond, zie foto.
Is het voor jullie niet mogelijk om extern in te loggen op mijn Nefit Easy zodat er misschien debug informatie beschikbaar is waar ik geen toegang toe heb?
Voor de rest werkt alles naar behoren, de ketel brand netjes, komt op temperatuur. Het is puur het probleem dat de pomp naar mijn mening niet goed aangestuurd wordt en volgens uw collega is dit een bekende bug ( zie eerste bericht van deze mailing ).
Gegevens:
Type ketel: Bosch HRC-30 II (plaatsing 2011)
Installateurs handleiding: https://nefit-nl.resource...entatie/6720648865_01.pdf
De volgende parameters heb ik gevonden in de installateurs handleiding die mogelijk info geven:
Benaming [ parameter ] = waarde
Gfa status [ 8C ] = 2 in rust
Gfa storing [ 8D ] = 0
Laatste storing [ 6A ] = 1.4.
De waarde van parameter 6A kan ik helaas niet plaatsen, in de handleiding lijkt dit een hexadecimaal getal en er wordt gerefereerd naar "tabel 30" in de handleiding. Hier vind ik niks terug over het getal 1.4, 14 of E (hexadecimaal 14). Misschien kunnen jullie daar mee?
In een vorige email snap ik jullie vraag op welke regeling de Nefit Easy staat ingesteld en weet ook exact wat "weersafhankelijke regeling" inhoud.
Op dit moment heb ik vele sensoren in mijn huis waaronder ook aan de ketel (aanvoer, retour en delta temperatuur). Op deze manier weet ik dus ook wanneer de pomp blijft doordraaien terwijl dat niet hoort en tevens kun je het horen. "Vroeger" toen alles nog naar behoren werkte weet ik 100% zeker dat de pomp alleen nadraaide als de brander aan was geweest. Dit was duidelijk waar te nemen in de grafieken.
Nu lijkt de pomp zich soms meer te gedragen als "weersafhankelijke modus" terwijl dat niet wordt gebruikt.
Oftewel er komt geen oplossing voor mijn probleem wat ik in het verleden nooit heb gehad met oudere firmware.... Iemand nog ideeën?Hartelijk dank voor uw reactie. Wij hebben uw klacht voorgelegd aan de technisch adviseur van Bosch ketels. Indien er een Easy thermostaat aangesloten is op een Bosch toestel, dan gedraagt het toestel zich als zijnde er een weersafhankelijke regeling op zit.
Dat houdt in dat de pomp door blijft draaien. Dat kan 20 minuten zijn, maar dat kan ook een uur zijn. Dit is zoals het toestel werkt. Dat geldt niet alleen voor de Easy maar ook voor willekeurig andere modulerende regelingen. Wilt u dit niet, dan zou u een aan/uit regeling op het toestel aan kunnen sluiten.
Het lijkt mij ook dat het huis met 8,5m3 in een paar uur wel flink warmer wordt.blissard schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:59:
Met 8,5 m3 moet je huis en flink warmer zijn geworden. Dat gebruik ik op een echt koude winterdag.
Ik heb overigens 2 thermostaten. Een Nest voor de beneden verdieping en een Honeywell welke zowel de 1e als de zolder verwarmt. Deze hangt in de overloop, naast een thermometer welke ik uit kan lezen. Op de overloop is het niet kouder dan 20C geweest, en de Honeywell geeft dat ook aan als ik er naar kijk.
Gisteren is er overigens weer 9,3m2 verstookt in 24 uur, tot wel 1,3m3 afgelopen avond tussen 22:00 en 23:00. Ik lees de slimme meter uit met de Engie app, heeft het zin om een Youless te gebruiken/bestellen?
Reden voor mijn twijfel is het feit dat de netbeheerder de verkeerde metercode geregistreerd heeft bij hun oplevering. Voor zover ik het kan zien heeft Engie wel de juiste gegevens, maar 100% zeker weten doe ik het dus niet.
[ Voor 10% gewijzigd door daxy op 19-10-2018 09:38 ]
@daxy noteer gewoon ouderwets even de meterstanden van je gasmeter. Dan weet je 't zeker. Ik zou daarvoor vooralsnog geen extra spullen voor gaan bestellen.
Gewoon op tijdstip x meterstand opschrijven en bijv. 24u later nogmaals en dan het verschil vergelijken met dat wat de Engie app aangeeft.
Zoveel kuub kun je in een nieuw, goed geisoleeerd huis niet verstoken zonder daar iets van te merken.
Gewoon op tijdstip x meterstand opschrijven en bijv. 24u later nogmaals en dan het verschil vergelijken met dat wat de Engie app aangeeft.
Zoveel kuub kun je in een nieuw, goed geisoleeerd huis niet verstoken zonder daar iets van te merken.
[ Voor 34% gewijzigd door Cranberry op 19-10-2018 10:32 ]
Zoals cranberry aangeeft. Eerst zelf de meter checken. Daarnaast stoel bij de ketel neerzetten, boek erbij en kijken of hij stookt.
Of makkelijker: haal 's nachts even de stekker uit de ketel en kijk dan of je meter nog steeds oploopt.
@daxy ben benieuwd of je inmiddels achter de oorzaak bent.....
Ja, is zou buikpijn hebben als ik met deze temperaturen 8 a 9 kuup in een nacht verstookte
Jazeker! Another mystery is history! 😀Cranberry schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:58:
@daxy ben benieuwd of je inmiddels achter de oorzaak bent.....
Ik has toevallig op 30 sept een foto van de meterstand genomen: 301m3
Nu staat hij op 308m3. Conclusie: de 8 a 9m3 is zeker niet van mij! Het moet dus zijn dat ENGIE de stand van mijn buren een aantal deuren verder doorgeeft. Dat kan kloppen, want de ramen staan open ‘s nachts (ze klussen nog).
Hoe ik dit weet? Het lukte niet om mij aan te melden bij Enelogic, welke contact met de netbeheerder hebben gehad. Die melden dat “mijn” meter bij de buren geregistreerd stond, en hun meter bij ons. Dit gaan ze (als het goed is) corrigeren (controle is van de week geweest).
@Oxellaar Ik stel even een directe vraag betreffende oliekachels. Ik vind het wat overdreven om er een topic voor te openen.Oxellaar schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:30:
[...]
Blijf daar maar vanaf![]()
Hij werkt heel anders dan een carburateur.
Waarschijnlijk zit er aan de as van de ventilatormotor een oliepomp, die wordt gelijk aangedreven met de ventilator.
Die pomp spuit een exact afgestelde hoeveelheid olie in een exacte hoeveelheid lucht. Als je dit ontregeld gaat hij flink roeten en vervuild de warmtewisselaar binnen enkele uren/dagen
Het afstellen is dan ook een secuur werkje wat aardig tijd kost.
Afstelling is ook afzonderlijk van elkaar en moet appart ingesteld worden.
Let ook goed op dat je retour niet te koud wordt, een olieketel mag niet condenseren.
Zeker zo'n oud beestje niet.
Een te koude warmtewisselaar geeft ook kans op roetafzetting.
De warmtewisselaar moet vanbinnen niet zwart zijn, maar witgeel.
Ik ben een klein 33kw kacheltje aan het plaatsen. En daar gaan we veel teveel mee verwarmen.(35 meter boot uit 1954. Met de isolatie standaard uit 1954
Ik weet wel zeker dat de retour dan vaak veel te koud kan worden en er condensatie gaat optreden. Ook gaat er gegarandeerd door andere mensen wat radiatoren bijgeplaatst worden en die denken helemaal niet na over rookgas condensatie en de gevolgen. (de ketel is geen condensatie model)
Het leek mij daarom slim om een anti condensatieklep te plaatsen. (zoals bij hout cv en pellet cv ketels) Wordt het retour water te koud dan gaat deze drieweg klep de retour verwarmen door heet water bij te mengen.
Maar welke klep neem ik dan?

De 45 graden model (Bij 55 graden retour, geen bijmenging meer) of 55 graden model (Bij 65 graden retour, geen bijmenging meer.?
Ik krijg dit antwoord niet bij elkaar Gegoogeld.
De Italiaanse handleiding is ook niet zo duidelijk betreffende de minimale retour temperatuur.
@Seafarer Leuk... Oliestook. Maar verstandig om de retourT te bewaken.
Maar Mazout, HBO, heeft een rookgasdauwpunt van ongeveer 47 graden.
Dus een watertemperatuur aanhouden van minimaal 45 is voldoende, de oppervlakte van de warmtewisselaar, in de verbrandingskamer, ligt dan altijd ruim boven de 45.
Zo blijft het rendement zo hoog mogelijk en blijft je ketel schoon.... Als de brander goed is afgesteld tenminste.
Bij sommige ketels blijft de pomp uit tot de wisselaar is opgewarmd. Maar een mengregeling is beter.
Dus een watertemperatuur aanhouden van minimaal 45 is voldoende, de oppervlakte van de warmtewisselaar, in de verbrandingskamer, ligt dan altijd ruim boven de 45.
Zo blijft het rendement zo hoog mogelijk en blijft je ketel schoon.... Als de brander goed is afgesteld tenminste.
Bij sommige ketels blijft de pomp uit tot de wisselaar is opgewarmd. Maar een mengregeling is beter.
[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 22-10-2018 20:41 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ah Dank. Ik was bijna voor het 55 graden model gegaan. Om aan de veilige kant te zitten. Maar dat kost rendement.Oxellaar schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:39:
@Seafarer Leuk... Oliestook. Maar verstandig om de retourT te bewaken.
De originele hetelucht verwarmer (75 kw) was overleden, de besturing en ook de gelijkstroom ventilator.
Oliestook op een boot is eigenlijk de enige mogenlijkheid. De kachel is nieuw uit de doos, daar mogen we van aannemen dat deze goed staat afgesteld.
Maar ik wil wel iemand laten komen om een rookgas meting te laten doen. De uitlaat heeft 2 x 90 en 2 x 45 graden bochten en dan 9 mtr pijp, met 3 meter bijna horizontaal. (dunne pijp, zodat deze snel opwarmt)
Dat gaat geheid weerstand geven.
Maar nogmaals dank voor je structurele reactie.
@Seafarer
De kachel is nieuw uit de doos, daar mogen we van aannemen dat deze goed staat afgesteld.
Ja... Dat weet ik dus niet zeker.
Als ketel en brander 1 toestel is, dan zal dat wel zo zijn.
Maar als het twee losse toestellen zijn, dan waarschijnlijk niet.
De kachel is nieuw uit de doos, daar mogen we van aannemen dat deze goed staat afgesteld.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Oxellaar schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:49:
@Seafarer

Ik geloof dat ik zei italiaan. Maar het is een Spaanse kachel. Fabrieks afgesteld, staat erin de folder.
Ik ben in Italie en de Locale fabrieks techneut hielp even met vertalen.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de minimale retour temp 37 graden.
Nou stop ik. Want we moeten verder met gas besparen.
Ik heb een ketel uit 2014, en de aanvoertemperatuur stond altijd op 65.Een goede modulerende thermostaat regelt de aanvoertemperatuur zelf naar beneden.
De laatste monteur heeft 'm op 85 gezet.
De berichten op internet zijn tegenstrijdig? Regelt mijn Vailliant Ecotec Plus dit uiteindelijk nu zelf en geldt die max alleen als de boel niet op temperatuur komt?
[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 24-10-2018 09:18 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Het is vooral de thermostaat die daarin leidend is. Een modulerende thermostaat berekent met welke temperatuur de ruimte kan worden verwarmd. Deze temperatuur wordt aan de ketel opgevraagd, welke in een bepaald tempo gaat proberen het water wat de ketel verlaat die temperatuur mee te geven.BertV schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:18:
[...]
Ik heb een ketel uit 2014, en de aanvoertemperatuur stond altijd op 65.
De laatste monteur heeft 'm op 85 gezet.
De berichten op internet zijn tegenstrijdig? Regelt mijn Vailliant Ecotec Plus dit uiteindelijk nu zelf en geldt die max alleen als de boel niet op temperatuur komt?
Gaat het de thermostaat te langzaam omdat het buiten bijv. erg koud is etc. zal de gevraagde temperatuur omhoog gaan. Als de ketel het gat groter ziet worden tussen gevraagd en actuele (retour) watertemperatuur zal hij wat harder gaan branden. Na verloop van tijd komt daar een balans uit.
De meeste mensen adviseren dus gewoon op 85 of 80 graden zetten en vertrouwen hebben in de modulerende thermostaat. Voordeel is dan ook als je ziet dat er wel telkens 85 of 80 graden wordt gevraagd dat er mogelijk wat mis is.
dank voor de uitleg! Ik zal inderdaad eens in de gaten houden op welke temperatuur de CV uitkomt wat betreft de aanvoer.
[ Voor 71% gewijzigd door BertV op 24-10-2018 09:54 ]
Onze CV-ketel (ATAG i28EC & One, alleen radiatoren) slaat bij koude nachten/ochtenden aan, ik heb eens gekeken wat het ding dan doet. de vraagtemperatuur is 19,5ºC om 6:45u, hij gaat dan rond zes uur beginnen, met een aanvoertemperatuur van rond de 45ºC, en een Δt van ~4-5ºC. De CV-ketel staat dan behoorlijk lang te ronken. Ik heb de installatie trouwens nog niet ingeregeld, dat staat nog op de planning voor als het wat kouder wordt.
Die Δt lijkt me nogal laag (maar goed de aanvoer is dat dan voor mijn gevoel ook)... ik moet zeggen dat het wel een stuk comfortabeler stookt dan met de snoeihete radiatoren van toen we nog een niet-modulerende (VR)ketel hadden.
Die Δt lijkt me nogal laag (maar goed de aanvoer is dat dan voor mijn gevoel ook)... ik moet zeggen dat het wel een stuk comfortabeler stookt dan met de snoeihete radiatoren van toen we nog een niet-modulerende (VR)ketel hadden.
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 24-10-2018 14:51 ]
Ik lees geen rare dingen in je post, lage aanvoer, lange stookperiode (zuiniger dan constant aan/uit pendelen). Δt is wel te verwachten met die temperatuur inderdaad.
De boel inregelen zal ook wel helpen om de Δt nog te verbeteren.
De boel inregelen zal ook wel helpen om de Δt nog te verbeteren.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2018 14:55 ]
Vraag; Ik stook eigenlijk alleen s'avonds, dus wil ik het in mijn woonkamer/keuken met 3 radiators snel warm hebben. Ik ben daarom voornemens om de huidige radiatoren te vervangen door Jaga's met DBE. Ben al een paar dagen aan het lezen en ik denk dat ik er wel uit kom, op 1 ding na: ik wil wel mijn Evohome knoppen op de Jaga's hebben, bij voorkeur bovenaan. Jaga levert daarvoor een top ventiel, zodat de radiatorknop bovenaan de kast komt i.p.v. onderin. Ik kan alleen niet ontdekken of de Evohome knop daar op past. De aansluiting/schroefdraad enz. is wel goed, maar is er voldoende ruimte? Is er iemand hier die de combinatie van Java Strada/Tempo + top ventiel + EvoHome knop heeft?
[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 24-10-2018 23:06 ]
Ook gedacht aan ventilo convectoren?Microkid schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:56:
Vraag; Ik stook eigenlijk alleen s'avonds, dus wil ik het in mijn woonkamer/keuken met 3 radiators snel warm hebben. Ik ben daarom voornemens om de huidige radiatoren te vervangen door Jaga's met DBE. Ben al een paar dagen aan het lezen en ik denk dat ik er wel uit kom, op 1 ding na: ik wil wel mijn Evohome knoppen op de Jaga's hebben, bij voorkeur bovenaan. Jaga levert daarvoor een top ventiel, zodat de radiatorknop bovenaan de kast komt i.p.v. onderin. Ik kan alleen niet ontdekken of de Evohome knop daar op past. De aansluiting/schroefdraad enz. is wel goed, maar is er voldoende ruimte? Is er iemand hier die de combinatie van Java Strada/Tempo + top ventiel + EvoHome knop heeft?
Jaga Brise en Jaga Briza en Aermec
Ik heb zelf een briza, echt een warmte bommetje.
Ik heb mijn nieuwe grotere radiator hangen icm een heimeier eclipse. Nu heb ik nog een vraagje over de juiste instelling. De instelling is afhankelijk van de dT welke je wilt bereiken. Ik kwam de volgende formule tegen
Q [l/h] = 0.86* P [W] / dT [oC]
Echter is het vermogen natuurlijk functie van de delta T en aanvoertemp, dus wat is dan het beste werkpunt?
(Zie https://energiepionier.nl...e-temperatuur-verwarming/)
De radiator is 3934 watt bij 75/65/20. Dat zou ~340 l/h vragen. Echter kan de eclipse tot 150 l/h leveren. Nu wil je standaard een hogere delta T, dus dat is niet zo'n issue. Bij 75/55/20 zou 145 l/h gepast (vermogen gecorrigeerd voor hogere delta T volgens bovenstaande link). Bij 65/45/20 zou 100 l/h gepast zijn. Echter moduleert de ketel natuurlijk naar verschillende temperaturen tot 75 graden.
Hoe kan ik deze het beste instellen om zowel comfort (vermogen) als mooie delta T te hebben? (Ik heb nu overigens ongeveer de gulden middenweg (120 l/h) wat theoretisch ongeveer overeenkomt met 65/50/20)
Echter is het vermogen natuurlijk functie van de delta T en aanvoertemp, dus wat is dan het beste werkpunt?
De radiator is 3934 watt bij 75/65/20. Dat zou ~340 l/h vragen. Echter kan de eclipse tot 150 l/h leveren. Nu wil je standaard een hogere delta T, dus dat is niet zo'n issue. Bij 75/55/20 zou 145 l/h gepast (vermogen gecorrigeerd voor hogere delta T volgens bovenstaande link). Bij 65/45/20 zou 100 l/h gepast zijn. Echter moduleert de ketel natuurlijk naar verschillende temperaturen tot 75 graden.
Hoe kan ik deze het beste instellen om zowel comfort (vermogen) als mooie delta T te hebben? (Ik heb nu overigens ongeveer de gulden middenweg (120 l/h) wat theoretisch ongeveer overeenkomt met 65/50/20)
Je kunt toch het tabelletje gebruiken van Heimeier?zandpaddo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:18:
Ik heb mijn nieuwe grotere radiator hangen icm een heimeier eclipse. Nu heb ik nog een vraagje over de juiste instelling. De instelling is afhankelijk van de dT welke je wilt bereiken. Ik kwam de volgende formule tegen

Ik zie dat je logischerwijs tegen hetzelfde euvel aanloopt, tabel gebruikt natuurlijk die formule.
Maar als het hele huis voorzien is van eclipsen en je hebt redelijke isolatie en een modulerende thermostaat dan geloof ik never dat je ketel met 75 graden gaat stoken.
Dan zou ik hem op ergens tussen 100 en 150 zetten en kijken of dat bevalt qua comfoor.
Ik heb een Jaga Briza daar zou met hele lage temperaturen, 500 ltr/h doorheen moeten. Staat nu als test op 100ltr/h. bevalt goed. maar het moet ook weer eens serieus koud worden.
Thanks, ja dat heb ik dus intuitief ook gedaan adhv van die tabel. Alleen de optie dT 30 graden is dan mogelijk maar dat vond ik wat te gortig ivm vermogensverlies. Dacht, dat moet vast slimmer / onderbouwder kunnen. Die 120 is dus zo gek nog nietSeafarer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:37:
[...]
Je kunt toch het tabelletje gebruiken van Heimeier?
[Afbeelding]
Ik zie dat je logischerwijs tegen hetzelfde euvel aanloopt, tabel gebruikt natuurlijk die formule.
Maar als het hele huis voorzien is van eclipsen en je hebt redelijke isolatie en een modulerende thermostaat dan geloof ik never dat je ketel met 75 graden gaat stoken.
Dan zou ik hem op ergens tussen 100 en 150 zetten en kijken of dat bevalt qua comfoor.
Ik heb een Jaga Briza daar zou met hele lage temperaturen, 500 ltr/h doorheen moeten. Staat nu als test op 100ltr/h. bevalt goed. maar het moet ook weer eens serieus koud worden.
Ik heb nog een vraagje. Sinds de nieuwe radiator ruisen de leidingen. Nu begreep ik dat dat kan doordat de pompsnelheid dan te hoog is.
Ik heb de maximale pompsnelheid al teruggezet naar 60% (ipv 90% standaard). Dan lijkt het ruisen wel minder te worden, maar nog niet weg. Kan/moet ik deze nog verder verlagen tot het ruisen helemaal weg is?(minimaal is 30%, maar dan kan de pomp niet meer moduleren)?
Ik heb de maximale pompsnelheid al teruggezet naar 60% (ipv 90% standaard). Dan lijkt het ruisen wel minder te worden, maar nog niet weg. Kan/moet ik deze nog verder verlagen tot het ruisen helemaal weg is?(minimaal is 30%, maar dan kan de pomp niet meer moduleren)?
Even inhaken op dit verhaal; deze hoge temperaturen zijn toch zonde als je hoofdzakelijk met vloerverwarming je huis verwarmd, niet? Mijn pvc vloer mag bijvoorbeeld niet zo warm worden, dus bij een dergelijke hoge aanvoertemperatuur moet er heel veel koud water bij gemengd worden. Dat lijkt mij niet heel efficiënt.Banjy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:27:
[...]
Het is vooral de thermostaat die daarin leidend is. Een modulerende thermostaat berekent met welke temperatuur de ruimte kan worden verwarmd. Deze temperatuur wordt aan de ketel opgevraagd, welke in een bepaald tempo gaat proberen het water wat de ketel verlaat die temperatuur mee te geven.
Gaat het de thermostaat te langzaam omdat het buiten bijv. erg koud is etc. zal de gevraagde temperatuur omhoog gaan. Als de ketel het gat groter ziet worden tussen gevraagd en actuele (retour) watertemperatuur zal hij wat harder gaan branden. Na verloop van tijd komt daar een balans uit.
De meeste mensen adviseren dus gewoon op 85 of 80 graden zetten en vertrouwen hebben in de modulerende thermostaat. Voordeel is dan ook als je ziet dat er wel telkens 85 of 80 graden wordt gevraagd dat er mogelijk wat mis is.
Ik heb de aanvoertemperatuur nu op 55 graden staan. Dat mijn 2 radiatoren die ik erbij gebruik (babykamer en badkamer) dan iets minder warm worden is dan een klein nadeel die ik op de koop toe neem.
"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."
Onze garage willen wij graag verwarmen echter staat de thermostaat in de huiskamer. Is er een oplossing om alleen één individuele radiator te verwarmen? We beschikken over een intergas hre ketel van +-6 jaar terug
Wie heeft ervaring met de cv ketel rechtstreeks op de ltv aan te sluiten dus ook de vloerverwarming.
Dit heb ik nml. wel gerealiseerd.
Situatie is woonkeuken gang toilet vloerverwarming rechtstreeks op cv ketel. aanvoer temp. 40 graden beveiliging d.m.v. buisthermostaten 1 op ext. contact cv ketel 1 op zoneafsluiter vloerverwarming dus dubbel beveiligd.
Woonkamer jaga's 4 meter met speedcomfort eveneens met zone klep
Badkamer disign radiator
Schakeling d.m.v. klik aan klik uit
Overdag woonkeuken in bedrijf 16.30 woonkamer in bedrijf.
CV ketel is Nefit Smartline.
Monteur geweest ondanks nieuwe brander 2 jaar oud deze nu al totaal geoxcideerd volgens monteur is deze ketel niet geschikt voor dermate lage temp. terwijl deze ketel wel de instelling voor de temp heeft het is ook een HR ketel (condensatieketel) schijnbaar kan de condensatieketel niet goed tegen condenseren!
Wie heeft hier ervaring mee kan de aanvoertemp. niet verhogen ivm vloerverwarming misschien bestaan er ketels met rvs brander?
Dit heb ik nml. wel gerealiseerd.
Situatie is woonkeuken gang toilet vloerverwarming rechtstreeks op cv ketel. aanvoer temp. 40 graden beveiliging d.m.v. buisthermostaten 1 op ext. contact cv ketel 1 op zoneafsluiter vloerverwarming dus dubbel beveiligd.
Woonkamer jaga's 4 meter met speedcomfort eveneens met zone klep
Badkamer disign radiator
Schakeling d.m.v. klik aan klik uit
Overdag woonkeuken in bedrijf 16.30 woonkamer in bedrijf.
CV ketel is Nefit Smartline.
Monteur geweest ondanks nieuwe brander 2 jaar oud deze nu al totaal geoxcideerd volgens monteur is deze ketel niet geschikt voor dermate lage temp. terwijl deze ketel wel de instelling voor de temp heeft het is ook een HR ketel (condensatieketel) schijnbaar kan de condensatieketel niet goed tegen condenseren!
Wie heeft hier ervaring mee kan de aanvoertemp. niet verhogen ivm vloerverwarming misschien bestaan er ketels met rvs brander?
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Ja dat kan.Waterkoker schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:13:
Onze garage willen wij graag verwarmen echter staat de thermostaat in de huiskamer. Is er een oplossing om alleen één individuele radiator te verwarmen? We beschikken over een intergas hre ketel van +-6 jaar terug
Opties:
- op je Intergas ketel kun je waarschijnlijk een 2e aan/uit thermostaat aansluiten. Deze kun je in je garage monteren. Je moet de radiatorknoppen in de rest van het huis dichtdraaien als je niet wilt dat daar wordt verwarmd
- deel je huis op in zones doormiddel van Evohome of een vergelijkbaar systeem. Het voordeel is dat alleen ruimtes worden verwarmd die kouder zijn dan de ingestelde temperatuur
@Buitenkamp Geen ervaring met wat jij beschrijft. Ik heb wel een vergelijkbare situatie: ik verwarm beneden en de badkamer met vloerverwarming. Omdat ik beneden een verdeler zonder pomp heb, heb ik de temperatuur op de ketel ook gemaximeerd op 45gr. Op de (slaap)kamer op de eerste verdieping en op zolder hebben we Jaga convectoren. We stoken nu sinds een week of 3. Onze ketel is een bijna 20jr oude Nefit Ecomline HR.
Begrijp ik goed dat je brander 2 jaar geleden ook al vervangen is? Als de monteur gelijk heeft, lijkt me dit een ontwerpfout.
Begrijp ik goed dat je brander 2 jaar geleden ook al vervangen is? Als de monteur gelijk heeft, lijkt me dit een ontwerpfout.
Dat lijkt mij ook een ontwerpfout de brander is inderdaad twee jaar geleden vervangen. ben benieuwd naar ervaringen van anderen op dit vlak. Stoken op lage temp wordt nog niet veel gedaan, lijkt mij en welke ketels zijn wel geschikt. De ketel is 8 jaar oud dit is te vroeg voor een nieuwe ketel en op dit moment een slechte investering.
[ Voor 11% gewijzigd door Buitenkamp op 27-10-2018 10:49 ]
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Ik heb een vraag over mijn vloerverwarming waarvan alle gegevens die ik heb hierboven in de tabel staan.
Aan de hand van deze instellingen probeer ik mijn max cv vermogen, max capaciteit modulerende pomp en min capaciteit modulerende pomp in te stellen. ik heb een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A ketel (CW5).
Voor de vloerverwarming is dit overkill omdat het huis standaard werd voorzien met een28/24 ketel. In verband met warm water verbruik/bad enzo hebben we een categorie hoger genomen.
Mijn eerste vraag is eigenlijk of het afgegeven vermogen in de tabel 1 op 1 overeenkomt met het vermogen wat de cv ketel moet leveren of zijn dit 2 aparte dingen.
Mijn tweede vraag is hoe die modulerende pomp instellingen werken. ALs de delta t tussen aanvoer en retour kleiner wordt gaat hij dan langzamer draaien bijvoorbeeld? Als ik deze instellingen aanpas wordt er meer of minder water rondgepompt. Dit moet ik dan weer corrigeren op mijn instelbare vloerverwarming verdelers omdat er anders meer/minder water dan de opgegeven instelling doorheen stroomt (zie l/min in de tabel). Hierdoor vraag ik me af of deze instellingen uberhaupt nut hebben.
Moet zeggen dat ik tevreden ben met mijn stookcyclus van vandaag.
Delta temp lijkt mooi rond de 15 graden te zitten terwijl de aanvoer rond de 50 zit. Ketel is naar mijn idee niet aan het pendelen en houdt de woonkamer op temperatuur.
Wat zijn jullie gedachten als je naar deze snapshot kijkt?
https://snapshot.raintank...ol9EbSU16uaaZyM4kdHVDsdf3
Alle kranen zijn Danfoss Dynamic ( 65 aanvoer / delta 15 ingeregeld ), gestuurd door EQ3 thermostaten icm Domoticz.
Delta temp lijkt mooi rond de 15 graden te zitten terwijl de aanvoer rond de 50 zit. Ketel is naar mijn idee niet aan het pendelen en houdt de woonkamer op temperatuur.
Alle kranen zijn Danfoss Dynamic ( 65 aanvoer / delta 15 ingeregeld ), gestuurd door EQ3 thermostaten icm Domoticz.
Prima! Niets meer aan doenTichelmanm schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:41:
Moet zeggen dat ik tevreden ben met mijn stookcyclus van vandaag.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik ben maar eens aan het meten geslagen in dit huurhuis. Volgens mij gaat er iets goed mis. Onze CV meet zelf de aanvoer- en retourtemperatuur. Daaruit rolden de afgelopen 3 dagen op een random moment de volgende aanvoertemperatuur (A) en retourtemperatuur (R):
- A=45; R=39; dT=6
- A=47; R=41; dT=6
- A=50; R=50; dT=0
Nou weet ik dat bij een lagere aanvoertemperatuur de dT heus geen 20 hoeft te zijn, maar een dT van hooguit 6 lijkt me wat ernstig. Mee eens?
- A=45; R=39; dT=6
- A=47; R=41; dT=6
- A=50; R=50; dT=0
Nou weet ik dat bij een lagere aanvoertemperatuur de dT heus geen 20 hoeft te zijn, maar een dT van hooguit 6 lijkt me wat ernstig. Mee eens?
Afgelopen nacht voor het eerst geen nachtverlaging gehad. De hele nacht op 19.5 stabiel gehouden. Het was volgens mij op z'n koudst hier in Groningen -4.

Wat kan ik doen aan dit pendelgedrag? Ik heb een modulerende thermostaat (tado) en ik zie ook best dat die wat doet. Maar het is gewoon erg laag vermogen allemaal (ik heb afgelopen nacht 2,5m3 gas verbruikt in 6 uur tijd. Gemiddeld ketelvermogen zal dus rond de 3kw gelegen hebben. Betreft een Agpo Ferroli Econpact 235c, pompsnelheid 1, max vermogen 60%, max keteltemp niet ingesteld, maar dat lijkt me nu niet van belang.

Wat kan ik doen aan dit pendelgedrag? Ik heb een modulerende thermostaat (tado) en ik zie ook best dat die wat doet. Maar het is gewoon erg laag vermogen allemaal (ik heb afgelopen nacht 2,5m3 gas verbruikt in 6 uur tijd. Gemiddeld ketelvermogen zal dus rond de 3kw gelegen hebben. Betreft een Agpo Ferroli Econpact 235c, pompsnelheid 1, max vermogen 60%, max keteltemp niet ingesteld, maar dat lijkt me nu niet van belang.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Je ketel gaat 1x per 20 minuten aan, dat is geen pendelen. Als je ketel elke 1 a 2 minuten aangaat, dat is pendelen.
[ Voor 55% gewijzigd door Microkid op 28-10-2018 18:55 ]
@RaymondD
Hoeveel radiatoren staan er open of heb je vloerverwarming?
Zoals gezegd is het geen pendelen maar een manier van regelen, waarschijnlijk door je thermostaat.
Als je retourtemperatuur oploopt dan gaat je ketel terugmoduleren tot dat niet meer kan en begint dan weer opnieuw.
Dus je hebt naar mijn inzien te weinig vermogen aan radiatoren/vloerverwarming openstaan als je wilt dat de ketel moet blijven doorstoken.
Daar is niet zo veel aan te doen denk ik, je kan testen om het max ketelvermogen te verlagen maar dan is er kans dat je het niet meer warm krijgt of dat het heel lang duurt.
Offtopic: hoe haal jij de gegevens uit je ketel, via een OTGW?
Hoeveel radiatoren staan er open of heb je vloerverwarming?
Zoals gezegd is het geen pendelen maar een manier van regelen, waarschijnlijk door je thermostaat.
Als je retourtemperatuur oploopt dan gaat je ketel terugmoduleren tot dat niet meer kan en begint dan weer opnieuw.
Dus je hebt naar mijn inzien te weinig vermogen aan radiatoren/vloerverwarming openstaan als je wilt dat de ketel moet blijven doorstoken.
Daar is niet zo veel aan te doen denk ik, je kan testen om het max ketelvermogen te verlagen maar dan is er kans dat je het niet meer warm krijgt of dat het heel lang duurt.
Offtopic: hoe haal jij de gegevens uit je ketel, via een OTGW?
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Ik heb 3 radiatoren vol open staan (woonkamer en keuken) en één (hal) een beetje. Boven staat alles dicht. Boven verwarmen we eigenlijk nooit.
In de woonkamer hangen 2 t22 radiotoren van 60x90 en 1 van t22 50x70, in de hal een t21 van 50x70. Betreft een tussenwoning van 2005. Geen vloerverwarming helaas.
Ik meet op de CV leidingen met een ESP8266 met 2 temperatuursensoren.
In de woonkamer hangen 2 t22 radiotoren van 60x90 en 1 van t22 50x70, in de hal een t21 van 50x70. Betreft een tussenwoning van 2005. Geen vloerverwarming helaas.
Ik meet op de CV leidingen met een ESP8266 met 2 temperatuursensoren.
Dat zijn wel erg kleine radiatoren, die zijn bij elkaar niets een 2.5 kW, zeker niet op dat vermogen.
Je woning zal klein zijn of heel goed geisoleerd, of een combinatie van beide.
Ik weet eigenlijk niet wat de oplossing kan zijn, de aanvoertemperatuur verlagen gaat eigenlijk ook niet meer, die is al laag.
Ik weet eigenlijk niet wat de oplossing kan zijn, de aanvoertemperatuur verlagen gaat eigenlijk ook niet meer, die is al laag.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Ketel is 9,4 - 31,5 kw. Ketel kan dus niet verder terug moduleren dan 9,4kw.-Junkiexp- schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:26:
Dat zijn wel erg kleine radiatoren, die zijn bij elkaar niets een 2.5 kW, zeker niet op dat vermogen.
Gekke is dat in de folder van de woning een agpo ferroli 225c ketel staat beschreven en er een 235c hangt.
Heeft iemand misschien een verklaring waarom mijn ketel door blijft stoken na bereiken van de gewenste kamertemperatuur? Gisterochtend bijv, is rond 9:00 de ketel aangesprongen. De thermostaat gaf 17,5 gr en de gewenste temperatuur was 18,5.
Rond 11:00 was deze temperatuur wel bereik, maar toch bleef de ketel stoken totdat 19,5 gr was bereikt.
Ik verwarm beneden met vloerverwarming. Tevens stond in de badkamer op de 1e verdieping de vloerverwarmingspomp aan en stond de design/handdoekradiator op stand 2.
De ketel is een Nefit Ecomline HR uit 1999 en de thermostaat een Moduline 300 (op de ketel aangesloten op de aansluitingen voor modulerende thermostaten).
Wat kan de oorzaak zijn de overshoot van 1gr? Een vergelijkbaar issue zag ik zaterdag ook al.
Rond 11:00 was deze temperatuur wel bereik, maar toch bleef de ketel stoken totdat 19,5 gr was bereikt.
Ik verwarm beneden met vloerverwarming. Tevens stond in de badkamer op de 1e verdieping de vloerverwarmingspomp aan en stond de design/handdoekradiator op stand 2.
De ketel is een Nefit Ecomline HR uit 1999 en de thermostaat een Moduline 300 (op de ketel aangesloten op de aansluitingen voor modulerende thermostaten).
Wat kan de oorzaak zijn de overshoot van 1gr? Een vergelijkbaar issue zag ik zaterdag ook al.
Vanavond ook bezig geweest met het inregelen van de verwarming.
Moet zeggen dat de "cijfers" tegenvallen.
Alle radiatoren volledig open:
https://1drv.ms/u/s!Ao2qjC6qFziRv2opwu6bX6FjVHF5
Aangepast:
https://1drv.ms/u/s!Ao2qjC6qFziRv3FE89zctaEK9nII
Als ik de ventielen verder dichtdraai bij de type 11 radiatoren, om zo een hogere delta te bereiken, kakt zowel de aanvoer- als de retourtemperatuur in. Hierdoor verliest de radiator te veel vermogen.
Verder valt mij op dat de aanvoertemperatuur van de ketel t.o.v. de aanvoertemperatuur van de radiatoren nogal afwijkt. Lijkt wel alsof een hoop warmte verloren gaat onderweg.
Moet zeggen dat de "cijfers" tegenvallen.
Alle radiatoren volledig open:
https://1drv.ms/u/s!Ao2qjC6qFziRv2opwu6bX6FjVHF5
Aangepast:
https://1drv.ms/u/s!Ao2qjC6qFziRv3FE89zctaEK9nII
Als ik de ventielen verder dichtdraai bij de type 11 radiatoren, om zo een hogere delta te bereiken, kakt zowel de aanvoer- als de retourtemperatuur in. Hierdoor verliest de radiator te veel vermogen.
Verder valt mij op dat de aanvoertemperatuur van de ketel t.o.v. de aanvoertemperatuur van de radiatoren nogal afwijkt. Lijkt wel alsof een hoop warmte verloren gaat onderweg.
Moet de thermostaat zich niet gewoon weer instellen op de lagere temperaturen?Cranberry schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:38:
Heeft iemand misschien een verklaring waarom mijn ketel door blijft stoken na bereiken van de gewenste kamertemperatuur? Gisterochtend bijv, is rond 9:00 de ketel aangesprongen. De thermostaat gaf 17,5 gr en de gewenste temperatuur was 18,5.
Wellicht zitten we er met onze neus te dicht bovenop en zien we spoken.
Soms denk ik dat ik net te weinig weet om beslissingen van een gerenommeerd verwarmingsbedrijf te doorgronden; een 30kw ketel met 6 kleine radiatoren en een appartement van 85 tot 100 vierkante meter, de isolatie (was) slecht maar dat lijkt mij overkill?
Het lijkt zo zwart wit: of het valt in de praktijk allemaal wel mee, of dit bedrijf plaatst overal dezelfde ketel.
[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 30-10-2018 07:44 ]
Binnenkort ga ik mij ook wagen aan het afstellen van mijn cv-ketel. (de IR thermometer is al een kleine eeuwigheid onderweg via eBay..)
Ik ben al experimenteel begonnen met de aanvoertemperatuur van 80 graden naar 65 te zetten, en ondervond geen negatieve impact in comfort. Helaas ging niet alles zo voortvarend.
De thermostaat meet wel de aanvoertemp, maar niet de retourtemp (Honeywell Modulation thermostaat). Mijn cv ketel heeft ook de mogelijkheid (Intergas Kombi Kompakt), en ik zou toch zweren dat er voorheen wel een waarde op de thermostaat tevoorschijn kwam op de retourtemp. Heeft er iemand een geniaal idee wat te kan zijn?
T volgende euvel wat ik merk: In de woonkamer heb ik 3 radiatoren, waarvan er 2 aan elkaar hangen (uitvoer radiator 2 -> invoer radiator 3, en de retour precies andersom). Radiator 2 wordt wel warm (eerst de bovenkant, maar uiteindelijk t hele apparaat, maar radiator 3 wordt in den beginne helemaal niet warm (de buis die de twee verbindt wordt wel warm). Uiteindelijk wordt radiator 3 mondjesmaat warm, maar alleen linksboven, waar de invoer zit. De onderkant en de rechterkant wordt nooit warm.
Iemand die een glazen bol heeft die mij de goede richting in kan duwen?
Ik ben al experimenteel begonnen met de aanvoertemperatuur van 80 graden naar 65 te zetten, en ondervond geen negatieve impact in comfort. Helaas ging niet alles zo voortvarend.
De thermostaat meet wel de aanvoertemp, maar niet de retourtemp (Honeywell Modulation thermostaat). Mijn cv ketel heeft ook de mogelijkheid (Intergas Kombi Kompakt), en ik zou toch zweren dat er voorheen wel een waarde op de thermostaat tevoorschijn kwam op de retourtemp. Heeft er iemand een geniaal idee wat te kan zijn?
T volgende euvel wat ik merk: In de woonkamer heb ik 3 radiatoren, waarvan er 2 aan elkaar hangen (uitvoer radiator 2 -> invoer radiator 3, en de retour precies andersom). Radiator 2 wordt wel warm (eerst de bovenkant, maar uiteindelijk t hele apparaat, maar radiator 3 wordt in den beginne helemaal niet warm (de buis die de twee verbindt wordt wel warm). Uiteindelijk wordt radiator 3 mondjesmaat warm, maar alleen linksboven, waar de invoer zit. De onderkant en de rechterkant wordt nooit warm.
Iemand die een glazen bol heeft die mij de goede richting in kan duwen?
[ Voor 0% gewijzigd door assasinbats op 30-10-2018 08:00 . Reden: typo ]
Normaalgesproken bij overschot staat de aanvoertemperatuur te hoog. Bij jouw systeem zou dat ook de thermostaatknop kunnen zijn bij de VV.Cranberry schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:38:
Heb je geconstateerd dat de ketel nog draaide nadat de 18.5 werd bereikt, ofwel heb je er naast gezeten?
Je 2 radiatoren hangen in serie, dus warm water komt in de ene binnen, de uitgang van de ene is ingang van de tweede, en uitgang tweede gaat retour ketel. Dan is het volstrekt normaal dat de tweede pas warm wordt als de eerste vol zit met warm water. Je verwacht op deze een heel goeie dT, dus als je gaat afregelen zal je deze als uitschieter blijven zien.
Of deze beschouwen als 1 grote radiator. dus afregelen op de eerste radiatornaftebakje schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:07:
Je 2 radiatoren hangen in serie, dus warm water komt in de ene binnen, de uitgang van de ene is ingang van de tweede, en uitgang tweede gaat retour ketel. Dan is het volstrekt normaal dat de tweede pas warm wordt als de eerste vol zit met warm water. Je verwacht op deze een heel goeie dT, dus als je gaat afregelen zal je deze als uitschieter blijven zien.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
De aanvoertemperatuur heb ik op de ketel gemaximeerd op 45gr. De verdeler is een gesloten verdeler zonder pomp, omdat we voornemens zijn de ketel binnen 1 à 2 jaar te vervangen door een warmtepomp.bert pit schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:07:
[...]
Normaalgesproken bij overschot staat de aanvoertemperatuur te hoog. Bij jouw systeem zou dat ook de thermostaatknop kunnen zijn bij de VV.
Heb je geconstateerd dat de ketel nog draaide nadat de 18.5 werd bereikt, ofwel heb je er naast gezeten?
Ik moet nog aan de slag om de aanvoer- en retourtemperaturen te meten en e.e.a. verder in te regelen. Omdat we echter nog maar 3 wkn in het huis wonen en een grootscheepse verbouwing net is afgerond, heeft dit nog geen prioriteit gehad
Ik heb inderdaad geconstateerd dat de thermostaat aangaf dat 19gr werd bereik (18,5 ingesteld) en dat het daarna nog een tijd duurde voordat de ketel echt afsloeg. Vervolgens steeg de temperatuur nog verder omdat de vloerverwarming erg traag is (een cm of 8 beton, daarna vloerverwarming en daarop de afdekvloer + plavuizen).
OK, de ketel ingesteld op een max aanvoertemperatuur van 65 graden krijgt het huis niet warm als het echt koud is buiten
Dan maar op 70 zetten.
Kan het verschil in stookgedrag goed merken tussen een aan/uit kamerthermostaat ten opzichte van een modulerende! Veel fijner stookgedrag, duidelijk minder tikken en bonken (blijkbaar mede door grote temperatuurverschillen).
Ten opzichte van de vorige herfst/winter hebben we nu ook gordijnen, meteen tot aan de grond (vloerverwarming) en hebben de lamellen plaatsgemaakt voor een rolvitrage (dus dubbele laag stof). Het verschil tussen gordijnen open en dicht is goed te merken
Vanavond nog een lokale bijeenkomst over verduurzaming, ben benieuwd wat daar nog uitrolt. Al met al een hoop om dat belachelijke gasverbruik te proberen terug te dringen naar een normaal niveau.
Kan het verschil in stookgedrag goed merken tussen een aan/uit kamerthermostaat ten opzichte van een modulerende! Veel fijner stookgedrag, duidelijk minder tikken en bonken (blijkbaar mede door grote temperatuurverschillen).
Ten opzichte van de vorige herfst/winter hebben we nu ook gordijnen, meteen tot aan de grond (vloerverwarming) en hebben de lamellen plaatsgemaakt voor een rolvitrage (dus dubbele laag stof). Het verschil tussen gordijnen open en dicht is goed te merken

Vanavond nog een lokale bijeenkomst over verduurzaming, ben benieuwd wat daar nog uitrolt. Al met al een hoop om dat belachelijke gasverbruik te proberen terug te dringen naar een normaal niveau.
Verwijderd
Hoe zou dit precies vertalen naar een Yonos Para pomp?Oxellaar schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:47:
[...]
Ik ga er even vanuit dat het een Alpha 2 gaat... 25-60, of 25-50?
Auto adapt is voor systemen met een variërend debiet, vloerverwarming heeft over het algemeen een constant debiet. Tenminste, als er geen zoneregeling op de groepen zit, dan heb je een variërend debiet.
AutoAdapt is trouwens geen echte constante drukregeling, maar eerder proportioneel.
Als het debiet constant is, dan is constante druk de beste stand. Mijn ervaring is dat CP1 vaak al voldoende is voor 9 groepen, soms moet je naar CP2.
Voor 2 groepen is CP1 vaak al teveel, dan kun je PP1 instellen, dat is een nog lagere stand.
Heb je trouwens geen flowmeters? Afhankelijk van de lengte en diameter, heb je tussen de 1 en de 2 L/min nodig per groep. Alles daarboven heeft weinig zin en geeft bijzonder weinig extra vermogen.
Op de Alpha kun je de flow uitlezen, al is dat niet haarzuiver. Het kan ongeveer 5% afwijken.
Ik heb zelf sinds kort vloerverwarming, 8 groepen met thermische afsluiters en flow meters, 2 thermostaten met een Watts klimaatregeling. De ene thermostaat regelt de uitbouw (2 groepen en is eigenlijk altijd wat kouder) en de andere thermostaat regelt de overige 6 groepen.
Hieronder de instel mogelijkheden op de pomp.

Als ik je dus goed begrijp zou de pomp ingesteld moeten worden naar LINKS (variable druk), vanwege de zone regeling? Ondanks dat in de beschrijving staat dat het niet voor vloer verwarming is? Hij staat nu RECHTS rond stand 3 á 4.
Mijn flow meters staan allemaal geheel open, als ik het met goed herinneren is dat ongeveer 4 L/min. Deze zou dus net zo goed op 2 L/min. Wat voor voordeel biedt mij dat, meer warmte afgifte vanwege de lagere snelheid?
Ik vermoed dat je het lek boven hebt: de traagheid van de VV en de afgifte van energie die daar nog in zit.Cranberry schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:54:
[...]
De aanvoertemperatuur heb ik op de ketel gemaximeerd op 45gr. De verdeler is een gesloten verdeler zonder pomp, omdat we voornemens zijn de ketel binnen 1 à 2 jaar te vervangen door een warmtepomp.
Ik moet nog aan de slag om de aanvoer- en retourtemperaturen te meten en e.e.a. verder in te regelen. Omdat we echter nog maar 3 wkn in het huis wonen en een grootscheepse verbouwing net is afgerond, heeft dit nog geen prioriteit gehad![]()
Ik heb inderdaad geconstateerd dat de thermostaat aangaf dat 19gr werd bereik (18,5 ingesteld) en dat het daarna nog een tijd duurde voordat de ketel echt afsloeg. Vervolgens steeg de temperatuur nog verder omdat de vloerverwarming erg traag is (een cm of 8 beton, daarna vloerverwarming en daarop de afdekvloer + plavuizen).
Vreemd dat de ketel ook nog na draait als de ingestelde temperatuur is bereikt. Dit kan een instelling zijn van pompnadraaitijd of een systeem waarbij de resterende warmte in een boiler wordt opgeslagen.
Gisteren heb ik mijn convectoren allemaal ontlucht, dit doe ik jaarlijks en ook dit jaar zat er zo goed als geen lucht in het systeem.
Aan de uitvoer van de cv waar het warme water naar de convectoren gaat hang onderstaand apparaat ertussen. Ik heb al gevonden via google dat het een ontluchter is maar nu vraag ik mij af of ik hier ook iets moet aan doen voor het jaarlijkse onderhoud. Ik ben namelijk bang dat bij het opendraaien al het water uit de leiding zal lopen, dat willen we natuurlijk niet voorhebben. Iemand ervaring hiermee?
Aan de uitvoer van de cv waar het warme water naar de convectoren gaat hang onderstaand apparaat ertussen. Ik heb al gevonden via google dat het een ontluchter is maar nu vraag ik mij af of ik hier ook iets moet aan doen voor het jaarlijkse onderhoud. Ik ben namelijk bang dat bij het opendraaien al het water uit de leiding zal lopen, dat willen we natuurlijk niet voorhebben. Iemand ervaring hiermee?

@glennvho Het is een vuilafscheider, een luchtafscheider zou een 'torentje' op zitten wat naar boven wijst (lucht gaat immers omhoog). Mogelijk heb je die ook erop zitten, maar dan in de aanvoerleiding?
Je kunt er een slang aan koppelen die je in een emmer ofzo hangt en dan het zwarte kraantje eventjes vol opendraaien. Op die manier blaas je de rommel die het filter verzameld heeft eruit Mogelijk moet je daarna wel eventjes je systeem bijvullen, omdat hij wat water (en dus druk) heeft verloren.
Je kunt er een slang aan koppelen die je in een emmer ofzo hangt en dan het zwarte kraantje eventjes vol opendraaien. Op die manier blaas je de rommel die het filter verzameld heeft eruit Mogelijk moet je daarna wel eventjes je systeem bijvullen, omdat hij wat water (en dus druk) heeft verloren.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2018 14:45 ]
dat is een filter volgens mij.. met een vul / leeg afsluiter.glennvho schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:38:
Gisteren heb ik mijn convectoren allemaal ontlucht, dit doe ik jaarlijks en ook dit jaar zat er zo goed als geen lucht in het systeem.
[Afbeelding]
euhmmmm
Thanks, dat ga ik vanavond eens bekijken. Maar nu weet ik tenminste dat ik het voorste klepje er veilig kan afdraaien zonder heet water over mij heen te krijgen.ThinkPadd schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:44:
@glennvho Het is een vuilafscheider, een luchtafscheider zou een 'torentje' op zitten wat naar boven wijst (lucht gaat immers omhoog). Mogelijk heb je die ook erop zitten, maar dan in de aanvoerleiding?
Ik denk dat ik ook een luchtafscheider heb, hier een overzicht van de situatie aan de ketel:

Het bovenste zou dus een luchtafscheider moeten zijn want daar zit een torentje op. Moet ik die dan ook opendraaien of hoe gaat dat juist in zijn werk?
Dat is inderdaad luchtafscheider. Volgens mij hoef je daar niks mee te doen, omdat die constant zelf al zorg dat lucht wordt afgevoerd uit de installatie. Zit een vlottertje in die dat regelt.
Maar dat had je met wat Googlen ook zelf kunnen vinden
Maar dat had je met wat Googlen ook zelf kunnen vinden
inmiddels begint het buiten weer kouder te worden en in ons nieuwe aangekochten huis (1993)
heb ik gemerkt dat het erg onregelmatig warm wordt dus wil natuurlijk beginnen met waterzijdig inregelen.
Ik wil eigenlijk gebruik gaan maken van de eclipse kranen maar heb wel een vraag waar men hier vast wel raad mee weet.
bijna alle radiatoren hierin huis zijn voorzien van een onderblok zoals op deze foto
is dit gewoon een kwestie van de radiatorknop vervangen voor de eclipse afsluiten met eventueel een thermostaatknop?
en er is 1 vervarming zoals deze
waar kan ik het beste de de eclipse aflsuiten plaatsen?
alvast bedankt voor de hulp
heb ik gemerkt dat het erg onregelmatig warm wordt dus wil natuurlijk beginnen met waterzijdig inregelen.
Ik wil eigenlijk gebruik gaan maken van de eclipse kranen maar heb wel een vraag waar men hier vast wel raad mee weet.
bijna alle radiatoren hierin huis zijn voorzien van een onderblok zoals op deze foto
is dit gewoon een kwestie van de radiatorknop vervangen voor de eclipse afsluiten met eventueel een thermostaatknop?
en er is 1 vervarming zoals deze
waar kan ik het beste de de eclipse aflsuiten plaatsen?
alvast bedankt voor de hulp
Ik zit toch nog steeds in mijn maag met het feit dat mijn pomp blijft doordraaien ongeacht warmtevraag.
(Bericht met mailcontact: Tichelmanm in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II")
Een snapshot van vorig jaar:
https://snapshot.raintank...46qFY8A33FHhC3Rmi6oP1qELA
Een snapshot van dit jaar:
https://snapshot.raintank...xbMJEmJzmxNKHchYXxBvf1arq
In de snapshot van vorig jaar zie je duidelijk in de aanvoer/retour temperatuur dat de pomp stopt in de snapshot van dit jaar blijft hij voor altijd nadraaien wanneer de woonkamer dicht bij het setpoint of zelf over setpoint is. Wat moet ik hier nu mee?
In hoeverre mag een fabrikant software pushen waar ik geen controle op heb en die uiteindelijk voor mij in het nadeel werkt, lees stromingsgeluiden en onnodig stroomverbruik. Is het dan verstandig om rechtsbijstand te vragen wat mijn rechten daarin zijn of ga ik dan te ver en moet ik maar een nieuwe thermostaat zoeken?
(Bericht met mailcontact: Tichelmanm in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II")
Een snapshot van vorig jaar:
https://snapshot.raintank...46qFY8A33FHhC3Rmi6oP1qELA
Een snapshot van dit jaar:
https://snapshot.raintank...xbMJEmJzmxNKHchYXxBvf1arq
In de snapshot van vorig jaar zie je duidelijk in de aanvoer/retour temperatuur dat de pomp stopt in de snapshot van dit jaar blijft hij voor altijd nadraaien wanneer de woonkamer dicht bij het setpoint of zelf over setpoint is. Wat moet ik hier nu mee?
In hoeverre mag een fabrikant software pushen waar ik geen controle op heb en die uiteindelijk voor mij in het nadeel werkt, lees stromingsgeluiden en onnodig stroomverbruik. Is het dan verstandig om rechtsbijstand te vragen wat mijn rechten daarin zijn of ga ik dan te ver en moet ik maar een nieuwe thermostaat zoeken?
Ik ben de laatste dagen ook bezig met mijn CV te tunen met behulp van alle nuttige info uit dit topic. Helaas loop ik tegen het probleem aan dat de pomp van de CV ketel te snel draait en niet nog trager kan draaien. Ik stook enkel in mijn woonkamer met 1 radiator. Als ik deze radiator een stukje dichtdraai gaat de installatie fluiten. In de woonkamer hangt mijn thermostaat. Mijn delta T is ongeveer 1°C (volgens de CV ketel) en de CV stookt bijna continu op een avond als deze.
Heeft er iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om een hogere delta T te verkrijgen zonder de retour temperatuur te verhogen?
Relevante informatie:
Radiator woonkamer: type 11
Grootte: 250 cm * 40 cm
CV ketel: Remeha Avanta 28C. Modulerend. Max aanvoer heb ik ingesteld op 55°C. Dit geeft dT=1°C.
Pomp: Grundfos UPR15-60
Hoge stand pomp (SWW): 90W
Lage stand pomp (CV): 70W
Heeft er iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om een hogere delta T te verkrijgen zonder de retour temperatuur te verhogen?
Relevante informatie:
Radiator woonkamer: type 11
Grootte: 250 cm * 40 cm
CV ketel: Remeha Avanta 28C. Modulerend. Max aanvoer heb ik ingesteld op 55°C. Dit geeft dT=1°C.
Pomp: Grundfos UPR15-60
Hoge stand pomp (SWW): 90W
Lage stand pomp (CV): 70W
Dikkere radiator ophangen kan al schelen. Type 11 heeft niet bijster veel vermogen.
Als je er een type 33 op kan hangen dan kun je al veel meer vermogen weg stoken.
Maar het blijft behelpen als je maar één radiator in gebruik hebt.
Als je er een type 33 op kan hangen dan kun je al veel meer vermogen weg stoken.
Maar het blijft behelpen als je maar één radiator in gebruik hebt.
Bedankt voor de suggestie. Het is een huurhuis dus een andere radiator wordt lastig
Ik had ergens gelezen dat een condensator in serie met de pomp kan werken. Maar daarmee zou ik ook de SWW-stand trager maken toch?
Ik had ergens gelezen dat een condensator in serie met de pomp kan werken. Maar daarmee zou ik ook de SWW-stand trager maken toch?
Dit topic is gesloten.