Interessant, je zegt schotjes EN pijpen. Ik dacht dat dwarsschotten hetzelfde effect zouden hebben als de pvc pijpen maar je bedoelt dat ik die pijpen ook nog kan plaatsen binnen de schottenWolfram55 schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:27:
OK ... mooi.
Als ik het me goed herinner was het effct overigens van schotjes (ook op kleine afstand) en pijpen groot. Weet niet waarom schoorstenen altijd rond zijn ..... wellicht heeft het met dat effect te maken maar dat zou je de natuurkundige onder ons moeten vragen
PVC-pijp heb je voor paar tientjes
Het helpt altijd volgens mij. Als je wel direct ook alles aftaped zodat er geen koudebruggen ontstaan zal het zeker isoleren. Maar het plaatsen van de gipsplaten is nog het minste werk volgens mij. Het op maat snijden van de glaswol en het hele framewerk en achteraf alle naden aftapen is het meeste werk.Aghanim schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:43:
Nog een andere vraag, heeft het zin om een schuin dak te isoleren als je het nog niet direct afwerkt? Dus eigenlijk glaswol (of iets dergelijks) plaatsen zonder daarna gelijk dicht te maken met bijvoorbeeld gipsplaten. Of verlies je op die manier alsnog de volledige isolatiewaarde?
Wel is open glaswol niet zo gezond. Zolang je er niet aan zit geen probleem. Maar het zijn toch miniscule glasscherven
Ze zouden hetzelfde effect moeten hebben. De schotten zouden voldoende moeten zijn. Maar mijn ervaring is niet zo (??) Tja schiet mij maar lek maar dat zijn mijn bevindingenAghanim schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:53:
[...]
Interessant, je zegt schotjes EN pijpen. Ik dacht dat dwarsschotten hetzelfde effect zouden hebben als de pvc pijpen maar je bedoelt dat ik die pijpen ook nog kan plaatsen binnen de schotten
Die schotten kan je dan vlg gewoon weg laten ....
Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Oude vloerbedekkingrol kan je ook gebruiken als test. Bij de vloerbedekkingman langs die heeft er gratis 1 voor je waarschijnlijk. Diameter is wel kleiner maar als test prima.
Ik ga het eens testen met een pijp.
Gisteren overigens een extra radiator open gedraaid in de hal vanwege de kou. Daardoor is de delta T nu 18C ipv 6C. Met een beetje geluk heeft dat mooi de extra stookkosten van die radiator op.
Gisteren overigens een extra radiator open gedraaid in de hal vanwege de kou. Daardoor is de delta T nu 18C ipv 6C. Met een beetje geluk heeft dat mooi de extra stookkosten van die radiator op.
Ik krijg binnenkort een apparaatje van mijn schoonvader om de ketel helemaal uit te kunnen lezen (handig zon ketelmonteur als schoonpa). Dus binnenkort ook maar eens gaan tunen. Nu ook een Nest V3 ipv een eTwist. Die eTwist was nogal traag met reageren en aan gaan. Dan is de Nest een heel ander beessie.
Dus binnenkort maar eens de TS doornemen. Het scheelt sowieso handmatig meten omdat ik nu de in- en uitvoertemperatuur gewoon kan uitlezen.
Dus binnenkort maar eens de TS doornemen. Het scheelt sowieso handmatig meten omdat ik nu de in- en uitvoertemperatuur gewoon kan uitlezen.
Lees ik dat nou goed.Aghanim schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:18:
[...]
Als ik de lamellen meet qua temperatuur dan zit er zo'n 8C verschil tussen de lamellen helemaal links en helemaal rechts op een temperatuur van 62C - 54C (aanvoer is 80C). Qua gevoel lijkt het echter dat links zo'n 50% meer warmte laat opstijgen dan rechts. Kan dit relatief kleine temperatuurverschil daar de oorzaak van zijn? Ontluchten ga ik nog eens doen maar dat bracht vorige week ook niks. Zal nog eens kijken of de convector waterpas ligt.
Het lijkt erop dat je zegt: het water van 80 graden komt op de onderste pijp in de convector en gaat er met 62 -54 weer uit door de bovenste pijp. (Die 8 graden tussen links en rechts lijkt me niet extreem abnormaal.)
Het warme water dient altijd in de bovenzijde te gaan. Ook bij radiatoren.
Ik zag ook een foto met piepschuim op de bodem van je put.
Onderkant convector tot bodem put moet minimaal 10 cm zijn.
Een thermostaat kraan zonder voorinstelling is waardeloos. Kun je beter verwijderen en dan net zolang met een gewone knop of voetventiel knijpen totdat de betreffende ruimte lekker blijft. Probeer maar eens met drie radiatoren en het hele huis voelt anders aan.
Straks krijg je het nog warm.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
De temps van de ketel.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:21:
I
Maar iedere radiator moet een goede delta t hebben.
Zal het piepschuim onder de put nog eens verwijderen. Verder is de aanvoer en uitvoer qua hoogte gelijk aan elkaar. De ene zit links en de andere rechts van de convector. Heb inderdaad gewone knoppen maar daar valt niet veel mee te regelen, ook een kwartslag open draaien betekent loeiheet. Dacht overigens dat dat normaal was?Seafarer schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:42:
[...]
Lees ik dat nou goed.
Het lijkt erop dat je zegt: het water van 80 graden komt op de onderste pijp in de convector en gaat er met 62 -54 weer uit door de bovenste pijp. (Die 8 graden tussen links en rechts lijkt me niet extreem abnormaal.)
Het warme water dient altijd in de bovenzijde te gaan. Ook bij radiatoren.
Ik zag ook een foto met piepschuim op de bodem van je put.
Onderkant convector tot bodem put moet minimaal 10 cm zijn.
Een thermostaat kraan zonder voorinstelling is waardeloos. Kun je beter verwijderen en dan net zolang met een gewone knop of voetventiel knijpen totdat de betreffende ruimte lekker blijft. Probeer maar eens met drie radiatoren en het hele huis voelt anders aan.
Straks krijg je het nog warm.
Aha dat verklaart jouw hoge aanvoer temperatuur. Deze convectorenwerken ook alleen maar met hoge temperaturen.Aghanim schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:06:
[...]
Verder is de aanvoer en uitvoer qua hoogte gelijk aan elkaar. De ene zit links en de andere rechts van de convector.
Ik zou eens voorzichtig op marktplaats gaan kijken naar een convector waar het water 2x of 4x doorheen gaat.
Daar kun je zeer zeker meeregelen. Alleen moet je er waarschijnlijk op letten dat een kwartslag open is 100%Heb inderdaad gewone knoppen maar daar valt niet veel mee te regelen, ook een kwartslag open draaien betekent loeiheet. Dacht overigens dat dat normaal was?
dus regelen gaat per 5 mm verdraaing en effe gedult hebben.
Goedkope afsluiters is moeilijk regelen en geven geluid. Dure regelen makkelijker en zijn stil. Thats all.
Bedankt voor de info, hier kan ik zeker wat mee. Wat is het voordeel van een andere convector? Meer watt of lagere aanvoertemperaturen?Seafarer schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:16:
[...]
Aha dat verklaart jouw hoge aanvoer temperatuur. Deze convectorenwerken ook alleen maar met hoge temperaturen.
Ik zou eens voorzichtig op marktplaats gaan kijken naar een convector waar het water 2x of 4x doorheen gaat.
[...]
Daar kun je zeer zeker meeregelen. Alleen moet je er waarschijnlijk op letten dat een kwartslag open is 100%
dus regelen gaat per 5 mm verdraaing en effe gedult hebben.
Goedkope afsluiters is moeilijk regelen en geven geluid. Dure regelen makkelijker en zijn stil. Thats all.
Vandaag 7,8m3 gas verbruikt gemeten vanaf 8u30 tot 22u.
Ik was de hele dag thuis, dus geen verlaging van de gewenste temperatuur toegepast.
Ik verwacht eigenlijk wel een modulatie te zien in de aanvoertemperatuur, maar ik vermoed eigenlijk dat mijn ketel een te hoog minimum vermogen heeft.

Wat me wel opvalt, is dat de retourtemperatuur van circuit 11 (een circuit dat nogal geknepen is) plots de hoogte inschiet op de momenten dat de boiler van warm water voorzien wordt.
Dat is bij de andere circuits niet het geval; daar zakt de retourtemp gewoon mee
hoe valt dat te verklaren ?
Ik was de hele dag thuis, dus geen verlaging van de gewenste temperatuur toegepast.
Ik verwacht eigenlijk wel een modulatie te zien in de aanvoertemperatuur, maar ik vermoed eigenlijk dat mijn ketel een te hoog minimum vermogen heeft.

Wat me wel opvalt, is dat de retourtemperatuur van circuit 11 (een circuit dat nogal geknepen is) plots de hoogte inschiet op de momenten dat de boiler van warm water voorzien wordt.
Dat is bij de andere circuits niet het geval; daar zakt de retourtemp gewoon mee
hoe valt dat te verklaren ?

[ Voor 33% gewijzigd door whoami op 11-12-2017 21:59 ]
https://fgheysels.github.io/
Ff ts doorgenomen en inderdaad...Seafarer schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:47:
[...]
De temps van de ketel.
Maar iedere radiator moet een goede delta t hebben.
Maar nu hebben wij eigenlijk nooit de CV aan staan op andere kamers. Enkel in de woonkamer. Heeeeel sporadisch (zoals nu) in de slaapkamer. Heeft het dan wel nut om alles waterzijdig in te regelen? Zeker met een opentherm ketel en modulerende thermostaat?
Sowieso moet er nog radiatorfolie en buisisolatie op zolder komen. Dus dat word stap 1.
Eens kijken of mensen tips hebben 
Situatie is als volgt.
Wij stoken in de woonkamer en open keuken, badkamer en de hal staat een beetje open de rest is dicht.
Met dit wat frisse weer hebben we ook alle deuren boven zoveel mogelijk dicht.
Doordat wij een open trap hebben naar boven vanuit de hal en een open trap hebben naar zolder is de hal niet al te warm.
Ik vermoed dat de warmte van de radiator in de hal gelijk naar boven vliegt.
Een gordijn plaatsen bij de trap vinden wij in onze hal niet heel praktisch.
Je kan de trap namelijk maar gedeeltelijk afsluiten.
Nu vroeg ik mij echter af wat ik nog zou kunnen doen om de kouval in de hal wat te verminderen.
We merken het in de woonkamer niet zozeer dat de hal kouder is, maar dit merk je natuurlijk wel als de deur open gaat
Situatie is als volgt.
Wij stoken in de woonkamer en open keuken, badkamer en de hal staat een beetje open de rest is dicht.
Doordat wij een open trap hebben naar boven vanuit de hal en een open trap hebben naar zolder is de hal niet al te warm.
Nu vroeg ik mij echter af wat ik nog zou kunnen doen om de kouval in de hal wat te verminderen.
We merken het in de woonkamer niet zozeer dat de hal kouder is, maar dit merk je natuurlijk wel als de deur open gaat
2250 WP Zuid PVoutput
Daar zijn de meningen over verdeelt.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:41:
[...]
Ff ts doorgenomen en inderdaad...
Maar nu hebben wij eigenlijk nooit de CV aan staan op andere kamers. Enkel in de woonkamer. Heeeeel sporadisch (zoals nu) in de slaapkamer. Heeft het dan wel nut om alles waterzijdig in te regelen?
Ik heb zelf een paar eclipsen geplaatst. Stom achteraf. Ik had het overal in een keer moeten doen.
Als ze ertussen zitten kun je altijd nog wat afwijken/bijstellen als dat nodig mocht zijn.
Je kunt, ik weet niet wat voor electronica loslaten op je CV. Maar ik merk zelf, hoe beter het waterzijdig is ingeregeld. Hoe beter de elektronica ermee om kan gaan. (iets stabiels regelen is altijd makkelijker als iets instabiels)Zeker met een opentherm ketel en modulerende thermostaat?
Sowieso moet er nog radiatorfolie en buisisolatie op zolder komen. Dus dat word stap 1.
Inderdaad meer wattjes en lagere temperaturen. Wat geadviseerd wordt in deTS.Aghanim schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:35:
[...]
Bedankt voor de info, hier kan ik zeker wat mee. Wat is het voordeel van een andere convector? Meer watt of lagere aanvoertemperaturen?

Heel veel lamellen en het water gaat er vier keer door.
Dat is echt EXACT dezelfde situatie als bij ons.MdO82 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:53:
Situatie is als volgt.
In de hal beneden hangt een redelijke radiator type 22.
Deze staat iets open om de ergste kou uit de hal te halen.
Hij hangt direct onderaan de trap.
Boven heb ik nergens een radiator open staan.
Het enige wat je tegen de koudeval kunt doen is het temperatuurverschil verkleinen.
Hoe kleiner het verschil, hoe minder luchtstroming.
Dat betekend dus boven ook radiatoren (stukje) opendraaien
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik heb een vergelijkbare situatie en ook nog geen oplossing gevonden. De halradiator staat bij ons een beetje open om de koudeval tegen te gaan. Het vormt nu een comfortabele buffer met de woonkamer. Hoe lager je de radiator zet hoe lager ook de warmteverliezen. Echter helemaal dicht ervaar ik als niet comfortabel. Er zit nu een open-dicht knop op. Ben van plan om er na de winter een thermostaatknop op te zetten met 15 graden instelling.MdO82 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:53:
Situatie is als volgt.
Ook buisisolatie gedaan op zolder. Een aanrader voor iedereen die het niet heeft. Bekijk even een YouTube fimpje met montage tips. Met een uurtje ploeteren gooi je er zo 26 meter op. Waarom wachten? De temperatuur op zolder (cq verliezen) is aanzienlijk lager.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:41:
[...]
Ff ts doorgenomen en inderdaad...
Maar nu hebben wij eigenlijk nooit de CV aan staan op andere kamers. Enkel in de woonkamer. Heeeeel sporadisch (zoals nu) in de slaapkamer. Heeft het dan wel nut om alles waterzijdig in te regelen? Zeker met een opentherm ketel en modulerende thermostaat?
Ik hoop wel dat je dan deze radiator ook een voorinstelling betreffende de flow geeft.Gecko123 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:50:
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie en ook nog geen oplossing gevonden. De halradiator staat bij ons een beetje open om de koudeval tegen te gaan. Het vormt nu een comfortabele buffer met de woonkamer. Hoe lager je de radiator zet hoe lager ook de warmteverliezen. Echter helemaal dicht ervaar ik als niet comfortabel. Er zit nu een open-dicht knop op. Ben van plan om er na de winter een thermostaatknop op te zetten met 15 graden instelling.
Heb je dat niet en iemand trekt de voordeur open dan heb je meteen 100% flow of meer.
Een voorinstelling of gewone kraan voorkomt dit. (spreek trouwens uit ervaring)
[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 12-12-2017 10:18 ]
Vorige maand ook gedaan. Was bij ons ruim 38 meter aan 35mm buizen die ik geïsoleerd heb. Voorheen werd het ruim 21C op de zolder van zo'n 45m2. Nu is het rond de 13C.Gecko123 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:56:
[...]
Ook buisisolatie gedaan op zolder. Een aanrader voor iedereen die het niet heeft. Bekijk even een YouTube fimpje met montage tips. Met een uurtje ploeteren gooi je er zo 26 meter op. Waarom wachten? De temperatuur op zolder (cq verliezen) is aanzienlijk lager.
Dat is zeker waar. Toen ik nog een aan/uit thermostaat ervoer ik zeer oncomfortabele ruimtes inclusief de hal. Dan weer te warm en dan weer te koud. Nu heb ik sinds deze winter een Opentherm thermostaat en nu moet ik zeggen dat dit al meer comfortabeler aanvoelt (lagere, constantere stooktemperatuur), maar zit ik alsnog vaak aan de knoppen te draaien. Een thermostaatknop maakt daar hoop ik een einde aan.Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:17:
[...]
Ik hoop wel dat je dan deze radiator ook een voorinstelling betreffende de flow geeft.
Heb je dat niet en iemand trekt de voordeur open dan heb je meteen 100% flow of meer.
Een voorinstelling of gewone kraan voorkomt dit. (spreek trouwens uit ervaring)
Je hebt helemaal gelijk dat deze radiatoren niet veel flow mogen krijgen, ookal is het koud.
Zijn de afmetingen van de put niet gebonden aan de afmetingen van de convector .......?
Of-te-wel .... je kan niet zo maar een 2x zo hoge convector plaatsen ivm bv de dan kortere "schoorsteentjes" .....
Ik denk niet dat ik zelf een thermostatische knop zal plaatsen.Gecko123 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:14:
[...]
Dat is zeker waar. Toen ik nog een aan/uit thermostaat ervoer ik zeer oncomfortabele ruimtes inclusief de hal. Dan weer te warm en dan weer te koud. Nu heb ik sinds deze winter een Opentherm thermostaat en nu moet ik zeggen dat dit al meer comfortabeler aanvoelt (lagere, constantere stooktemperatuur), maar zit ik alsnog vaak aan de knoppen te draaien. Een thermostaatknop maakt daar hoop ik een einde aan.
Je hebt helemaal gelijk dat deze radiatoren niet veel flow mogen krijgen, ookal is het koud.
Ik heb nu een standaard open-dicht knop erop zitten, enkele weken geleden wel alle radiatoren eens gemeten en bijgesteld.
Nu moet ik weer eens meten om te kijken in hoeverre de radiatoren nu afgesteld zijn.
Ik heb vorige keer namelijk gemeten en heb toen de knoppen wat aangepast na aanleiding van mijn gemeten waarden en de excel-sheet.
Nu dus weer eens meten om te kijken waar ik nog wat aan moet passen
2250 WP Zuid PVoutput
Daar heb je wel een punt. Hoe hoger de schoorsteen hoe beter het werkt.Wolfram55 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:19:
[...]
Zijn de afmetingen van de put niet gebonden aan de afmetingen van de convector .......?
Of-te-wel .... je kan niet zo maar een 2x zo hoge convector plaatsen ivm bv de dan kortere "schoorsteentjes" .....
Maar de hoogte tussen de plaatjes helpen ook al.
Als je bij Jaga in de specs kijkt kun je het zien. Dezelfde convector met een hogere omkasting (betere schoorsteen) geeft flink meer vermogen.
Maar alles is beter dan wat er nu hangt.Lijkt mij. Type 15 zou ook kunnen halve hoogte gaat water 2 X door.
[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 12-12-2017 12:10 ]
Bij mij wordt de keuken met een aanvoer van 45C op de convector nog prima op temperatuur gehouden .....Seafarer schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:16:
[...]
Aha dat verklaart jouw hoge aanvoer temperatuur. Deze convectorenwerken ook alleen maar met hoge temperaturen.
[...]
Maar ook een enkelstrooms convector?Wolfram55 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:07:
[...]
Bij mij wordt de keuken met een aanvoer van 45C op de convector nog prima op temperatuur gehouden .....
Of gaat het water er 2X door?
Scheelt al de helft. (ongeveer)
Wat ik bij Jaga niet zie, bijvoorbeeld bij de Canal Plus, is dat er nog dwarsschotten gehanteerd worden. In de technische handleidingen lijk ik dat niet te zien.Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:08:
[...]
Daar heb je wel een punt. Hoe hoger de schoorsteen hoe beter het werkt.
Maar de hoogte tussen de plaatjes helpen ook al.
Als je bij Jaga in de specs kijkt kun je het zien. Dezelfde convector met een hogere omkasting (betere schoorsteen) geeft flink meer vermogen.
Maar alles is beter dan wat er nu hangt.Lijkt mij. Type 15 zou ook kunnen halve hoogte gaat water 2 X door.
Is mij ook al eens opgevallen.Aghanim schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:11:
[...]
Wat ik bij Jaga niet zie, bijvoorbeeld bij de Canal Plus, is dat er nog dwarsschotten gehanteerd worden. In de technische handleidingen lijk ik dat niet te zien.
Maar zoals @Wolfram55 zegt: het helpt echt.
= 4KwSeafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:10:
Scheelt al de helft. (ongeveer)
Hoezo .... ?Seafarer schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:55:
[...]
Ik heb zelf een paar eclipsen geplaatst. Stom achteraf. Ik had het overal in een keer moeten doen.
[...]
Ik heb ook in de voor mij belangrijkste ruimtes eclipsjes geplaatst. In de woonkamer 3, kleine slaapkamer/hobbykamer en badkamer.
Heb nu in de slaapkamer de gewone (oude Comap, begrenst ) een klein stukje open om overdag de ruimte op te warmen (en gelijk extra afname te creeren) om mijn waterbed te ontlasten
Of het zou besparen als die ook eclipsjes zouden zijn is dan weer een ander verhaal
[ Voor 1% gewijzigd door Wolfram55 op 12-12-2017 13:39 . Reden: Comap ]
Maar ik heb de woonkamer overgeslagen, en een slaapkamer van een van de kinderen.Wolfram55 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:38:
[...]
Hoezo .... ?
Ik heb ook in de voor mij belangrijkste ruimtes eclipsjes geplaatst. In de woonkamer 3, kleine slaapkamer/hobbykamer en badkamer.
Heb nu in de slaapkamer de gewone (oude Comap, begrenst ) een klein stukje open om overdag de ruimte op te warmen (en gelijk extra afname te creeren) om mijn waterbed te ontlastenen op de overloop zodat alles mooi op 1 graad gelijk is ..... werkt prima op zich.
Of het zou besparen als die ook eclipsjes zouden zijn is dan weer een ander verhaal
Achteraf niet handig. (er zit ook niets fatsoenlijks tussen om wel te regelen, en die kogel kraan maakt serieuse ruis geluiden)
En achteraf gaat het me niet zoveel meer om besparen. De comfort verbetering is bij mij heel hoog.
Ah ok ..... de belangrijkste ruimtes nietSeafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:45:
[...]
Maar ik heb de woonkamer overgeslagen, en een slaapkamer van een van de kinderen.
Achteraf niet handig. (er zit ook niets fatsoenlijks tussen om wel te regelen, en die kogel kraan maakt serieuse ruis geluiden)
En achteraf gaat het me niet zoveel meer om besparen. De comfort verbetering is bij mij heel hoog.
Voor mij is de besparing ook bijzaak. Comfort in vooral de keuken.
Ik moet nog 1 radiator ( in de hal beneden ) doen. Verkeerd om aangesloten. Staat nu vrijwel uit maar hij is ook volkomen, in mijn ogen fout geplaatst. In het trapgat met alleen een stukje van 30cm van de 1e verdieping boven die radiator nog aanwezig. Dus alle warmte van die radiator verdwijnt rechtstreeks naar boven ipv de hal te verwarmen lijk mij .... ( als je het begrijpt
gewoon proef op de som nemen, bij ons stond hij met 36 m2 vloerverwaming verdeeld over 4 groepen standaard op stand 3 af fabriek. ik heb hem poos op stand 2 gezet en het blijft prima warm in de woonkamer met 20graden.
Ikzelf pas geen nachtverlaging toe en laat hem altijd op 20graden staan, ik merk wel dat een verlaging van de pomp snelheid er ook voor zorgt dat het langer duurt om bijvoorbeeld van 18 naar 20 graden te komen in de woonkamer.
Het hangt er dus ook deels vanaf wat je met je dag en nacht temperatuur doet.
Heb de pomp zelfs recentelijk op stand 1 gehad en met buiten temperaturen van rond de 1 graden 's nachts lukte dat ook prima. heb zelf een 2 onder 1 kap woning van 1983 met overal HR++ glas. dan heb je een beeld bij de isolatie waarde van de woning
Ikzelf pas geen nachtverlaging toe en laat hem altijd op 20graden staan, ik merk wel dat een verlaging van de pomp snelheid er ook voor zorgt dat het langer duurt om bijvoorbeeld van 18 naar 20 graden te komen in de woonkamer.
Het hangt er dus ook deels vanaf wat je met je dag en nacht temperatuur doet.
Heb de pomp zelfs recentelijk op stand 1 gehad en met buiten temperaturen van rond de 1 graden 's nachts lukte dat ook prima. heb zelf een 2 onder 1 kap woning van 1983 met overal HR++ glas. dan heb je een beeld bij de isolatie waarde van de woning
19roland70 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:24:
Op welke stand(1.2.3) kan ik de pomp het beste zetten van mijn vloerverwarming?
Hmm toch interessant. Ik heb net een grote convector genomen en daar de temperatuur gemeten zonder dwarsschotten. Dan kom ik op zo'n 38C uit. Doe ik vervolgens een simpel kartonnen dwarsschot er omheen dan stijgt de temperatuur naar ruim 47C. Haal ik het schot vervolgens weg dan daalt de temperatuur ook daadwerkelijk weer.Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:13:
[...]
Is mij ook al eens opgevallen.
Maar zoals @Wolfram55 zegt: het helpt echt.
Het enige dat ik nu niet goed kan meten is of ik met schotten ook daadwerkelijk overal een hogere temperatuur krijg of dat bijvoorbeeld net naast het schot nu lager is dan 38C ter compensatie. Dan zal ik echt overal de schotten aan moeten gaan brengen.
Ga je die zelf maken of kan je die ergens kopen (lees bouwmarkt). Ik heb ze nl nog nooit zien liggen en daar waar die van mij hier en daar beschadigd zijn wil ik ze wel vervangen (en gelijk er een paar extra bij doen).Aghanim schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:43:
[...]
Hmm toch interessant. Ik heb net een grote convector genomen en daar de temperatuur gemeten zonder dwarsschotten. Dan kom ik op zo'n 38C uit. Doe ik vervolgens een simpel kartonnen dwarsschot er omheen dan stijgt de temperatuur naar ruim 47C. Haal ik het schot vervolgens weg dan daalt de temperatuur ook daadwerkelijk weer.
Het enige dat ik nu niet goed kan meten is of ik met schotten ook daadwerkelijk overal een hogere temperatuur krijg of dat bijvoorbeeld net naast het schot nu lager is dan 38C ter compensatie. Dan zal ik echt overal de schotten aan moeten gaan brengen.
Ook google laat me hier in de steek....
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
De oplossing is dichter bij dan je denktstuffer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:52:
[...]
Ga je die zelf maken of kan je die ergens kopen (lees bouwmarkt). Ik heb ze nl nog nooit zien liggen en daar waar die van mij hier en daar beschadigd zijn wil ik ze wel vervangen (en gelijk er een paar extra bij doen).
Ik heb ze van kartonnen dozen gemaakt en die goed vastgetaped.stuffer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:52:
[...]
Ga je die zelf maken of kan je die ergens kopen (lees bouwmarkt). Ik heb ze nl nog nooit zien liggen en daar waar die van mij hier en daar beschadigd zijn wil ik ze wel vervangen (en gelijk er een paar extra bij doen).
Wolfram55 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:12:
[...]
De oplossing is dichter bij dan je denkt...... in dit topnic nl
Beide dank, ik ga toch verder zoeken. Ik heb ze nu van metaal (en dat wil ik ook graag) echter zijn er een aantal beschadigd (krassen, kromme voetjes) en zou die wel eens willen vervangen + er nog wat erbij.Aghanim schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:05:
[...]
Ik heb ze van kartonnen dozen gemaakt en die goed vastgetaped.
*** NIKS ***
Ik heb een issue met m'n intergas HREco. Ik heb de anti-pendelstand ingesteld op 12 minuten, maar hij slaat veel vaker aan dan dat. Vooral als de ingestelde temperatuur in beeld begint te komen. Waarom wordt deze instelling niet aangehouden?
Een kort vraagje:
Met alleen vloerverwarming kan ik, zonder bij effecten, de maximale cv temperatuur van 50 naar 40 zetten?
Ik vraag dit omdat gisteren de cv constant op 50 graad stond terwijl de retour constant 35 graad was. (de verdeler staat tussen 35-40 graad)
Dank je
Met alleen vloerverwarming kan ik, zonder bij effecten, de maximale cv temperatuur van 50 naar 40 zetten?
Ik vraag dit omdat gisteren de cv constant op 50 graad stond terwijl de retour constant 35 graad was. (de verdeler staat tussen 35-40 graad)
Dank je
Misschien handig leesvoer:Aghanim schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:05:
[...]
Ik heb ze van kartonnen dozen gemaakt en die goed vastgetaped.
https://www.oalibrary.org...3-45e0-8879-a5cc9ac74ad9/
https://pure.tue.nl/ws/files/4409990/606181.pdf
Wel heeeeeel erg oud.
De zgn. antipendelstand is wat anders en wordt vaak niet goed begrepen:MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:19:
Ik heb een issue met m'n intergas HREco. Ik heb de anti-pendelstand ingesteld op 12 minuten, maar hij slaat veel vaker aan dan dat. Vooral als de ingestelde temperatuur in beeld begint te komen. Waarom wordt deze instelling niet aangehouden?
Hij treedt alleen dan in werking als bij het minimum vermogen van de ketel de ingestelde maximale aanvoertemperatuur wordt overschreden - en alleen dan!
Wat jij ziet is waarschijnlijk de zgn. low-load modus en deze wordt door de thermostaat bepaalt.
6 x per uur aan en na enkele minuten weer uit om ondanks het te grote minimumvermogen
de ingestelde kamertemperatuur enigszins constant te kunnen houden en vooral niet te overschrijden.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dus constant een delta T van 15 graden.tinustate schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:19:
Een kort vraagje:
Dank je
Lijkt me toch dat het water ergens afkoelt.
Pakken we Hytools van IMI erbij 15 delta, flow 350 ltr/hrs geeft 6kW. Veel ketels hebben als laagste stand ergens rond de 6kW. Dus het kan zeker kloppen dat de ketel dit continue maakt.
Ga je de aanvoer verlagen, dan kan het wel eens te koud worden.
Omdat ik zelf ook niemand op zijn blauwe ogen geloof
even wat meetgegevens ..... we zijn (althans de meeste hier neem ik aan ) techneuten.
Heb om eea aan te tonen dat de pijpen effect hebben ze er even uit gehaald. Zie de 1e 2 fotos.

Vervolgens de meetgegevens van grafana (te vergroten als je er op klikt) vanaf vanmorgen.

12:45 is een dipje ivm met douchen.
15:35 pijpen eruit en de temperatuur daalt meer dan 10C wat erg veel is ! Aan het einde doet hij bijna niks meer ..... Net boven de 20C
Dus dit is met pijpen en schotten en, alleen de standaard schotten ..... die dus vrijwel niks doen !! ??? Foei leverancier.
Heb om eea aan te tonen dat de pijpen effect hebben ze er even uit gehaald. Zie de 1e 2 fotos.

Vervolgens de meetgegevens van grafana (te vergroten als je er op klikt) vanaf vanmorgen.

15:35 pijpen eruit en de temperatuur daalt meer dan 10C wat erg veel is ! Aan het einde doet hij bijna niks meer ..... Net boven de 20C
Dus dit is met pijpen en schotten en, alleen de standaard schotten ..... die dus vrijwel niks doen !! ??? Foei leverancier.
[ Voor 7% gewijzigd door Wolfram55 op 12-12-2017 17:01 . Reden: Foei ]
Ah, check... Het minimale vermogen is inderdaad te groot. De fout gemaakt een CW5 ketel te kopen voor het warme water, maar niet goed gekeken naar het gebruikte radiatorvermogen.dunklefaser schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:47:
[...]
De zgn. antipendelstand is wat anders en wordt vaak niet goed begrepen:
Hij treedt alleen dan in werking als bij het minimum vermogen van de ketel de ingestelde maximale aanvoertemperatuur wordt overschreden - en alleen dan!
Wat jij ziet is waarschijnlijk de zgn. low-load modus en deze wordt door de thermostaat bepaalt.
6 x per uur aan en na enkele minuten weer uit om ondanks het te grote minimumvermogen
de ingestelde kamertemperatuur enigszins constant te kunnen houden en vooral niet te overschrijden.
YMMV
En dan red ik het ook nog eens niet om te douchen en af te wassen tegelijkertijd...

Is die Low-load nog ergens in te stellen, zodat ie minder vaak aan slaat?
Bij sommige thermostaten kan je via het installatiemenu de low-load modus inderdaad uitschakelen,MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:59:
[...]
Ah, check... Het minimale vermogen is inderdaad te groot. De fout gemaakt een CW5 ketel te kopen voor het warme water, maar niet goed gekeken naar het gebruikte radiatorvermogen.
En dan red ik het ook nog eens niet om te douchen en af te wassen tegelijkertijd...
maar
dit is misschien/waarschijnlijk niet zinvol omdat bij minder vaak bijverwarmen de kamertemperatuur
in de tussentijd te sterk kan zakken, erger nog de radiatoren, convectoren koelen te veel af waardoor er geen opstijgende lucht meer is en de beruchte koudeval korttijdig kan optreden.
Niet erg comfortabel.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
Zes keer per uur is normaal.MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:59:
[...]
Ah, check... Het minimale vermogen is inderdaad te groot. De fout gemaakt een CW5 ketel te kopen voor het warme water, maar niet goed gekeken naar het gebruikte radiatorvermogen.
Nice! Precies dus wat ik ook ervaarde met de schotten ertussen.Wolfram55 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:57:
Omdat ik zelf ook niemand op zijn blauwe ogen geloofeven wat meetgegevens ..... we zijn (althans de meeste hier neem ik aan ) techneuten.
Interessant artikel over vormgeving en dimensionering van de convectorput! Daar wordt gesteld dat B/E tussen de 2 en 2.8 moet zijn. In het artikel wordt uitgegaan van een RaamZijde opstelling (RZ) van de convector. Bij mijn Midden opstelling red ik een 2 - 2.8 verhouding alleen als ik ook de opening achter de schotten, dus tegen de raamzijde aan, mee mag rekenen. Dat mag ongetwijfeld maar dat zal wel impact hebben op de flow. Ik ben namelijk onzeker of er ook koude lucht aan de RaamZijde instroomt bij een Middenopstelling.Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:38:
[...]
Misschien handig leesvoer:
https://www.oalibrary.org...3-45e0-8879-a5cc9ac74ad9/
https://pure.tue.nl/ws/files/4409990/606181.pdf
Wel heeeeeel erg oud.
Lijkt me wel ja ....Aghanim schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:07:
[...]
Bij mijn Midden opstelling red ik een 2 - 2.8 verhouding alleen als ik ook de opening achter de schotten, dus tegen de raamzijde aan, mee mag rekenen.
Maar de middenuitvoering is niet optimaal blijkt .... maar ja daar kan je niet veel aan veranderen of het wordt hakken/ nieuwe convector
Lastig bij te houden, maar ik denk dat ie het dubbele doet...
Ik vraag me wel af of een raamzijde opstelling logisch is als er vensterbanken boven de putten hangen. Dan komt de put alle warmte tegen de onderkant van de vensterbank aan. Als je er zo naar kijkt en de vensterbank als raam beschouwt is een midden opstelling wel logisch.Wolfram55 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:13:
[...]
Lijkt me wel ja ....
Maar de middenuitvoering is niet optimaal blijkt .... maar ja daar kan je niet veel aan veranderen of het wordt hakken/ nieuwe convector
Vraagje wat is de delta_T op de retour, toevoer van je ketel? Vlak voordat de ketel stopt met branden.MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:21:
[...]
En misschien nog het bijbehorende ketelvermogen (gaszijdig).Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:24:
[...]
Vraagje wat is de delta_T op de retour, toevoer van je ketel? Vlak voordat de ketel stopt met branden.
Misschien zelfs juist dan .....Aghanim schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:21:
[...]
Ik vraag me wel af of een raamzijde opstelling logisch is als er vensterbanken boven de putten hangen.
Is met "gewone" radiatoren ook het geval. Hij kan dan iig goed de koude lucht aanzuigen.
Aanvoer zojuist rond de 62, retour rond de 42.Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:24:
[...]
Vraagje wat is de delta_T op de retour, toevoer van je ketel? Vlak voordat de ketel stopt met branden.
Verwijderd
Wat voor thermostaat?MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:21:
[...]
Hier ook een HReco (CW3)MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:21:
[...]
6 x per uur

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Incomfort met Honeywell round modulation.
Als dat gemeten is vlak voordat de ketel stopt. Heel netjes.MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:08:
[...]
Aanvoer zojuist rond de 62, retour rond de 42.
Gokje met hytools van imi: 350ltr/hrs, delta 20 gewoon even 8 kW produceren.
Das best veel.
Goed "gegokt" - 8 kW is ook de ondere modulatiegrens (b.w.) van dat 36 kW monster.Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:28:
[...]
Als dat gemeten is vlak voordat de ketel stopt. Heel netjes.
Gokje met hytools van imi: 350ltr/hrs, delta 20 gewoon even 8 kW produceren.
Das best veel.
Verwijderd
https://www.kijkvoelbelee...35-4327-9b15-3849cfb9129aMikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:20:
[...]
Incomfort met Honeywell round modulation.
https://www.kijkvoelbelee...12-4f87-b04e-3d4bd6cfa9f1
Volgens mij zit er een Modulerend en Optimaal Comfort functie op. Zet hem eens op Modulerend. Ik vermoed dat hij nu niet modulerend werkt.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 19:38 ]
@Seafarer , @dunklefaser jullie gaan me nu een beetje boven de pet...
Het was inderdaad vlak voordat de ketel af slaat. Aantal liter per uur kan ik niet terug zien.
Is 5,8 niet de ondergrens van die hreco?
@Musicmasters , hij staat nu op std. Kan me wel voorstellen dat de incomfort hier tussen zit.
Edit: inderdaad 8 kw.
@Musicmasters , hij staat nu op std. Kan me wel voorstellen dat de incomfort hier tussen zit.
Edit: inderdaad 8 kw.
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2017 19:41 ]
Klopt is ook een gokje.MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:35:
@Seafarer , @dunklefaser jullie gaan me nu een beetje boven de pet...Het was inderdaad vlak voordat de ketel af slaat. Aantal liter per uur kan ik niet terug zien.
Maar ik help mensen links en rechts wel eens met cv's instellen, trouble shooten.
Heel vaak kom ik (alleen maar gegokt met hytools) op 350 ltr uur uit. Wel een delta_T aangehouden van goed 15 of erboven.
Je hebt toch de grote HReco met CW5?MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:35:
@Seafarer , @dunklefaser jullie gaan me nu een beetje boven de pet...Het was inderdaad vlak voordat de ketel af slaat. Aantal liter per uur kan ik niet terug zien.
Nee - de ondergrens is dan 7,2 kW (niet condenserend)
en 8 kW "volledig" condenserend. Met jouw retour van max. 42 °C zit je eerder
in de buurt van 7,6 - 7.8 kW.
Dank je @Seafarer !Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:47:
[...]
Dus constant een delta T van 15 graden.
Lijkt me toch dat het water ergens afkoelt.
Pakken we Hytools van IMI erbij 15 delta, flow 350 ltr/hrs geeft 6kW. Veel ketels hebben als laagste stand ergens rond de 6kW. Dus het kan zeker kloppen dat de ketel dit continue maakt.
Ga je de aanvoer verlagen, dan kan het wel eens te koud worden.
Ik vermoed dat het water afkoelt omdat een paar radiatoren een heel klein beetje open staan om bevriezing boven te voorkomen.
Hytools en je de nummers die je geeft gaat helaas hier m'n petje te boven en ik heb al wat gegoogled. Zou je kunnen uitleggen waarom het wel eens te koud kon worden als ik de aanvoer verlaag?
Mijn nuchtere verstand zegt me dat 40 graad voldoende is als de verdeler toch niet heter water dan 35-40 accepteert en het water in de vloer is nooit warmer dan 35 graad.
Radiatoren kunnen wel eens erg weinig warmte afgeven bij 40 graden.tinustate schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:52:
[...]
Dank je @Seafarer !
Ik vermoed dat het water afkoelt omdat een paar radiatoren een heel klein beetje open staan om bevriezing boven te voorkomen.
Hytools en je de nummers die je geeft gaat helaas hier m'n petje te boven en ik heb al wat gegoogled. Zou je kunnen uitleggen waarom het wel eens te koud kon worden als ik de aanvoer verlaag?
Mijn nuchtere verstand zegt me dat 40 graad voldoende is als de verdeler toch niet heter water dan 35-40 accepteert en het water in de vloer is nooit warmer dan 35 graad.
Proberen kan altijd. Baad het niet schaad het niet.
Je hebt a priori twee soorten vloerverwarmingsverdelers: de meest gebruikte is geschikt voor hoge aanvoertemperaturen i.c.m. conventionele radiatoren. De andere is geschikt voor LTV (of lager).tinustate schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:52:
[...]
Dank je @Seafarer !
Ik gok maar dat je de HT uitvoering hebt (zoek maar op open/gesloten verdeler)
Oei....confronterend maar wel een hele nuttige testopstellingWolfram55 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:57:
Omdat ik zelf ook niemand op zijn blauwe ogen geloofeven wat meetgegevens ..... we zijn (althans de meeste hier neem ik aan ) techneuten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
*** NIKS ***
Interessant leesvoer, zo kom je weer wat meer te weten over verdelers. Zo te lezen/zien heb ik een open verdeler (met pomp en thermostaat knop).dunklefaser schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:01:
[...]
Je hebt a priori twee soorten vloerverwarmingsverdelers: de meest gebruikte is geschikt voor hoge aanvoertemperaturen i.c.m. conventionele radiatoren. De andere is geschikt voor LTV (of lager).
Ik gok maar dat je de HT uitvoering hebt (zoek maar op open/gesloten verdeler)
Hmm, wel vreemd is dat de toevoer naar verdeler heet is (waarschijnlijk dezelfde temperatuur als cv aanvoer 50 graad). Maar de afvoer van verdeler terug naar cv is koud tot lauw. Betekend dit dat het de toevoer naar verdeler dichtstaat omdat anders de water temperatuur in de vloer te warm word?
Goed om te weten dat het niet schaadSeafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:57:
[...]
Radiatoren kunnen wel eens erg weinig warmte afgeven bij 40 graden.
Ik zal hem morgen eens op 40 graad zetten en kijken wat hij gaat doen.
Algemeen gesproken ga je een vloerverwarming met hooguit! 38°C in, dit is ook dat wat jouw thermostaattinustate schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:23:
[...]
Interessant leesvoer, zo kom je weer wat meer te weten over verdelers. Zo te lezen/zien heb ik een open verdeler (met pomp en thermostaat knop).
Hmm, wel vreemd is dat de toevoer naar verdeler heet is (waarschijnlijk dezelfde temperatuur als cv aanvoer 50 graad). Maar de afvoer van verdeler terug naar cv is koud tot lauw. Betekend dit dat het de toevoer naar verdeler dichtstaat omdat anders de water temperatuur in de vloer te warm word?
op de verdeler als maximum instelling heeft (gokje).
De toevoer staat niet helemaal dicht natuurlijk

Meestal heb je bij je vloerverwarming nu zoiets als ca. 30 °C aanvoer en 25 °C retour, bereikt
door een "beetje" heet cv water bij het rondgepompte vloerverwarmingswater
te mengen, uiteraard gaat een overeenkomstige hoeveelheid koud retourwater terug de ketel in.
Alles een kwestie van de hydrauliek.
Verwijderd
Ik heb ook een vraag. Heb nu thermostatische kranen in de slaapkamers sinds kort. Alleen 1 knop moet ik veel lager instellen dan de rest. Nu is mijn vermoeden dat dit komt door een ventilatierooster in het raam. Kan echt een minimale luchtstroom dit effect veroorzaken (rooster zit er toch wel zo'n 1,5 meter vandaan en er schuin boven) of werkt hij niet goed? De kamer wordt bij een normale stand (Danfoss RA-X op 2,5)die ik in de andere kamers ook hanteer veel te warm.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 20:49 ]
Zekers. Heb dit zelf ook. En dan gaf het ook nog een groot verschil hoe de stand van het rolgordijn was.Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:48:
Ik heb ook een vraag. Heb nu thermostatische kranen in de slaapkamers sinds kort. Alleen 1 knop moet ik veel lager instellen dan de rest. Nu is mijn vermoeden dat dit komt door een ventilatierooster in het raam. Kan echt een minimale luchtstroom dit effect veroorzaken (rooster zit er toch wel zo'n 1,5 meter vandaan en er schuin boven) of werkt hij niet goed? De kamer wordt bij een normale stand (Danfoss RA-X op 2,5)die ik in de andere kamers ook hanteer veel te warm.
Want het rolgordijn kon ook heel mooi de lucht uit het ventilatie rooster over de thermostaat kraan geleiden.
Veel te heet dus.
En jammer genoeg nog geen voorinstel mogenlijkheid. Anders kon ik de flow beperken. En nu gaat die gewoon vol open met een beetje tocht.
Maar als je het ventilatie rooster een tijdje sluit, als test, dan zou je dit toch moeten merken?
Hier alles ingerelgeld mbv HyTools em Eclipsjes ( 80/60C ).Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:57:
[...]
Thermostaat standaard en ketel ook wat betreft instellingen.
Als de ruimte opgewarmt is komt er 45C- 39C binnen en gaat er als 29C - 25C uit ...... Werkt vooralsnog prima. Kijk dit even paar weekjes aan om daarna te gaan tweaken.
Ook de convectorput werkt prima met die temperaturen.
Een van de 1e dingen om te schrappen zo nu even lijkt mij de booster in de ketel. Hij hoeft niet als een gek te gaan opwarmen.
Mijn handen jeuken wel erg wat dat betreft maar denk dat het niet verkeerd is om eerst een beeld te krijgen hoe hij zich gedraagt.
[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 12-12-2017 22:33 . Reden: jeuken ]
Zou er een priotiteitsventiel bestaan oid, die de flow naar de afwasbak afknijpt als de druk naar de douche te laag wordt? Zou een flinke confortverhoging kunnen geven hierbij (minder kunnen afwassen hindert minder dan een onverwachtse koude doucheMikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:59:
[...]Ah, check... Het minimale vermogen is inderdaad te groot. De fout gemaakt een CW5 ketel te kopen voor het warme water, maar niet goed gekeken naar het gebruikte radiatorvermogen.
...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Je kunt sowieso de flow naar alles behalve de douche afknijpen natuurlijk. Water zoekt m.I. de weg van de minste weerstand.naftebakje schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:08:
[...]
Zou er een priotiteitsventiel bestaan oid, die de flow naar de afwasbak afknijpt als de druk naar de douche te laag wordt? Zou een flinke confortverhoging kunnen geven hierbij (minder kunnen afwassen hindert minder dan een onverwachtse koude douche).
Is dat goed of slecht? ik heb ook een HReco (36) en die doet dat ongeveer 4x per uur met de thermostaat temperatuur op 18.5 graden C. De 'central heating water temperature' (in domotics) piekt op 50 graden C en zakt als de brander en pomp uitstaan terug naar een graad of 35/36klump4u schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:12:
[...]
Hier ook een HReco (CW3)
6 x per uur
[afbeelding]
Geen idee of er een beetje hoog rendement gehaald wordt (noob)
Ik ben sinds gisteren met een ESP8266 aan het meten met een 3-tal sensoren (DS18b20). Ik heb deze parallel aangesloten op GPIO-0 en allen hebben ze hun eigen mac addres in de config van ESP Easy.
In het begin deden ze alle 3 netjes hun werk, maar als ik naar de logfiles kijk dan is er nog maar 1 sensor die nog van waarde veranderd. De andere 2 veranderen nog wel, maar slechts af en toe en laten dan dus een grote temperatuursprong zien.
Zoals gezegd werkte het de eerste uren wel goed volgens mij en ik zag heel mooi de CV aanvoer en retour. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en waarom er twee blijven hangen?
CV aanvoer en retour eerste uren beide goed. Later alleen retour nog goed:

Ook deze sensor veranderd slechts eens per x uur:
In het begin deden ze alle 3 netjes hun werk, maar als ik naar de logfiles kijk dan is er nog maar 1 sensor die nog van waarde veranderd. De andere 2 veranderen nog wel, maar slechts af en toe en laten dan dus een grote temperatuursprong zien.
Zoals gezegd werkte het de eerste uren wel goed volgens mij en ik zag heel mooi de CV aanvoer en retour. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en waarom er twee blijven hangen?
CV aanvoer en retour eerste uren beide goed. Later alleen retour nog goed:

Ook deze sensor veranderd slechts eens per x uur:

Ik heb toch nog wat vragen over de werking van ons systeem. Op een normale dag is ons verbruik als volgt:

Dit komt voort uit het verwarmen van de woonkamer (225m3), hal (90m3), washok (20m3) en af en toe een slaapkamer (40m3). Het betreft een vrijstaande woning met energielabel C uit 1979. De ketel start rond 06:30 met opwarmen naar 20C en rond 16:30 naar 21C. Om 21:00 treedt de nachtverlaging naar 18C in werking. Onze setup is als volgt:
Remeha Calenta 28C
Remeha iSense
Woonkamer: 4 convectorputten (oude modellen) + 1 radiator
Overige ruimtes: radiatoren
Wat mij opvalt:
- redelijk evenredig verbruik gedurende de totale dag, hier had ik verwacht dat de eerste uren een hoger verbruik zou zijn vanwege het opwarmen van 18C naar 20C
- de thermostaat/ketel staat vrijwel de hele dag aan, continue verwarming dus, ondanks dat er daadwerkelijk flink verwarmd moet worden
- de aanvoer temperatuur is vrijwel de gehele tijd tussen de 70C en 60C met over het algemeen een Delta T van tussen de 10C en 20C
- het opwarmen van de woonkamer van 18C naar 20C duurt ongeveer 2 uur
- de ketel draait vrijwel continu op een modulatiepercentage tussen de 10% en 20%
Wat ik al gedaan heb:
- aanvoertemperatuur op 70C maximaal gezet het opwarmen van de woonkamer duurt op die manier veel te lang
- gespeeld met de opwarmsnelheid op de iSense weinig effect
- buizen isolatie toegepast op de zolder (dit leidt, zo lijkt het, niet tot besparing in verbruik ondanks de 36meter geisoleerde buizen)
Conclusie (?)
- de ketel draait rustig op een laag vermogen en stookt relatief zuinig (toch?), echter hebben onze convectoren een hogere aanvoertemperatuur nodig (80+) om echt goed te werken zo lijkt het.
Vragen:
- ik heb het gevoel dat de manier van aansturing (HR-modulerend) niet werkt met convectorputten omdat er een matig warme temperatuur uit de convectoren komt vanwege de aanvoertemperatuur van 60C-70C. Klinkt dat logisch?
- wat is nu slim om te doen? Ik kan nieuwe convectoren plaatsen die op lagere aanvoertemperatuur een vergelijkbaar of beter vermogen realiseren. Kosten zullen rond de 1500-2000 euro bedragen. Gaat dit tot een flinke besparing leiden?
- hebben jullie nog ander advies?

Dit komt voort uit het verwarmen van de woonkamer (225m3), hal (90m3), washok (20m3) en af en toe een slaapkamer (40m3). Het betreft een vrijstaande woning met energielabel C uit 1979. De ketel start rond 06:30 met opwarmen naar 20C en rond 16:30 naar 21C. Om 21:00 treedt de nachtverlaging naar 18C in werking. Onze setup is als volgt:
Remeha Calenta 28C
Remeha iSense
Woonkamer: 4 convectorputten (oude modellen) + 1 radiator
Overige ruimtes: radiatoren
Wat mij opvalt:
- redelijk evenredig verbruik gedurende de totale dag, hier had ik verwacht dat de eerste uren een hoger verbruik zou zijn vanwege het opwarmen van 18C naar 20C
- de thermostaat/ketel staat vrijwel de hele dag aan, continue verwarming dus, ondanks dat er daadwerkelijk flink verwarmd moet worden
- de aanvoer temperatuur is vrijwel de gehele tijd tussen de 70C en 60C met over het algemeen een Delta T van tussen de 10C en 20C
- het opwarmen van de woonkamer van 18C naar 20C duurt ongeveer 2 uur
- de ketel draait vrijwel continu op een modulatiepercentage tussen de 10% en 20%
Wat ik al gedaan heb:
- aanvoertemperatuur op 70C maximaal gezet het opwarmen van de woonkamer duurt op die manier veel te lang
- gespeeld met de opwarmsnelheid op de iSense weinig effect
- buizen isolatie toegepast op de zolder (dit leidt, zo lijkt het, niet tot besparing in verbruik ondanks de 36meter geisoleerde buizen)
Conclusie (?)
- de ketel draait rustig op een laag vermogen en stookt relatief zuinig (toch?), echter hebben onze convectoren een hogere aanvoertemperatuur nodig (80+) om echt goed te werken zo lijkt het.
Vragen:
- ik heb het gevoel dat de manier van aansturing (HR-modulerend) niet werkt met convectorputten omdat er een matig warme temperatuur uit de convectoren komt vanwege de aanvoertemperatuur van 60C-70C. Klinkt dat logisch?
- wat is nu slim om te doen? Ik kan nieuwe convectoren plaatsen die op lagere aanvoertemperatuur een vergelijkbaar of beter vermogen realiseren. Kosten zullen rond de 1500-2000 euro bedragen. Gaat dit tot een flinke besparing leiden?
Het is overigens goed te merken dat het vorig jaar de eerste helft van december zonniger was dan dit jaar
Ik zie namelijk dat mijn panelen vergeleken met vorig jaar 26kWh minder hebben geproduceerd en dat het gas tussen 1 en 12 december 44% hoger is
Al heb ik uiteraard nu een andere ketel dan vorig jaar en een andere thermostaat, maar de verklaring lijkt mij toch meer aan het weer te liggen
Hopelijk wordt de 2de helft van december wat beter en kunnen we de warmte van de zon enigszins nog gebruiken
Ik heb ook zitten denken om de buizen op zolder te isoleren, maar als je daar de buizen gaat isoleren zal dan niet alle warmte nog extra naar boven vliegen ?
Ik zie namelijk dat mijn panelen vergeleken met vorig jaar 26kWh minder hebben geproduceerd en dat het gas tussen 1 en 12 december 44% hoger is

Al heb ik uiteraard nu een andere ketel dan vorig jaar en een andere thermostaat, maar de verklaring lijkt mij toch meer aan het weer te liggen
Hopelijk wordt de 2de helft van december wat beter en kunnen we de warmte van de zon enigszins nog gebruiken
Heb je een open zolder ?Aghanim schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:15:
Ik heb ook zitten denken om de buizen op zolder te isoleren, maar als je daar de buizen gaat isoleren zal dan niet alle warmte nog extra naar boven vliegen ?
[ Voor 31% gewijzigd door MdO82 op 13-12-2017 11:31 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Al eens gespeeld met wat pijpen zoals hierboven is getoond, kan blijkbaar flink schelen? Op 70° lijkt het me dat je convectoren al flink moeten werken dus is er wellicht iets niet helemaal goed (voldoende ruimte voor koude lucht, schotten ok, niet teveel vuil)? Je kan ook met ventilatoren werken om extra airflow te forceren, dan kan je aanvoertemperatuur flink lager krijgen.Aghanim schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:15:
....Vragen:
Wat bedoel je juist met "aanvoer op 70° maximaal gezet", bedoel je niet minimaal? Want niet logisch dat dat verschil maakt, als ie sowiezo de hele dag op 60-70° draait?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Goede regelingen proberen de laagste water temperatuur te bereiken dat klopt.[b][message=53564079,noline]XeNeRgY schreef op woensdag 13 december 2017 @
Vragen:
Al eens gezochtop Marktplaats en convector of Jaga?
Nagenoeg alle jaga producten hebben eenzelfde binnenwerk. Alleen wat andere beugeltjes en pootjes kopen.
Zoals je op mijn grafiekjes kan zien is mijn aanvoer bij (!) de put overdag niet hoger dan 50C, met modulerende ketel ......Aghanim schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:15:
Vragen:
Pijpen heb ik inderdaad gemaakt, althans schotten. Nu 3 van de 4 convectoren gedaan en morgen maak ik de 4e.naftebakje schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:26:
[...]
Al eens gespeeld met wat pijpen zoals hierboven is getoond, kan blijkbaar flink schelen? Op 70° lijkt het me dat je convectoren al flink moeten werken dus is er wellicht iets niet helemaal goed (voldoende ruimte voor koude lucht, schotten ok, niet teveel vuil)? Je kan ook met ventilatoren werken om extra airflow te forceren, dan kan je aanvoertemperatuur flink lager krijgen.
Wat bedoel je juist met "aanvoer op 70° maximaal gezet", bedoel je niet minimaal? Want niet logisch dat dat verschil maakt, als ie sowiezo de hele dag op 60-70° draait?
Ik bedoel aanvoertemperatuur maximaal 70C met als doel om te besparen maar daar liep mijn convector niet goed op. Dus ik zou het inderdaad logischer vinden de aanvoertemperatuur minimaal op 80C te zetten zodat de convectoren continu op vol vermogen draaien.
Ja maar daar was niet veel te krijgen, een snelle berekening leert dat als ik 4 convectoren koop van dit type dat ik dan zo'n 1000 euro kwijt ben exclusief installatie. Ik reken dan op 500 euro installatiekosten. Weet alleen niet wat 'batt' is, volgens mij niet de breedte/dikte van de convector zelf. Dan heb ik 15000 watt aan vermogen wat bij onze woonkamer van zo'n 90m2 voldoende zou moeten zijn.Seafarer schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:50:
[...]
Goede regelingen proberen de laagste water temperatuur te bereiken dat klopt.
Al eens gezochtop Marktplaats en convector of Jaga?
Nagenoeg alle jaga producten hebben eenzelfde binnenwerk. Alleen wat andere beugeltjes en pootjes kopen.
Als ik er qua terugverdientijd (en comfort) voldoende op vooruit ga de komende 5 jaar dan vind ik het wel te doen. Ga ik er dus feitelijk 300 euro per jaar mee besparen?
Klopt maar ik vermoed dat jij betere convectoren hebt dan ik die meer/maximaal vermogen produceren dan die van mij.Wolfram55 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:07:
[...]
Zoals je op mijn grafiekjes kan zien is mijn aanvoer bij (!) de put overdag niet hoger dan 50C, met modulerende ketel ......
[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 13-12-2017 14:30 ]
Verschil pijpen of alleen schotten is een groot verschil he ....Aghanim schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:28:
[...]
Pijpen heb ik inderdaad gemaakt, althans schotten. Nu 3 van de 4 convectoren gedaan en morgen maak ik de 4e.
I
Klopt maar ik vermoed dat jij betere convectoren hebt dan ik die meer/maximaal vermogen produceren dan die van mij.
Kan zijn dat ik betere convector heb .....
Kan je aan de hand van de afmetingen niet achter het vermogen komen ? Op die manier, samen met het aantal pijpen moet je daar achter kunnen komen vlg mij. Dan maakt het niet uit of hij van '96 (van mij) of nog ouder is.
Mooi grafiekje overigens van je gasverbruik
Hoe doe je dat? Handmatig of ?
Ik noteer het als ik langsloop en slinger m dan in influx/grafana maar is niet zoals ik zou willen
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr[b][message=53566871,noline]XeNeRgY schreef op woensdag 13 december 2017 @
Ja maar daar was niet veel te krijgen, een snelle berekening leert dat als ik 4 convectoren koop van
Klopt maar ik vermoed dat jij betere convectoren hebt dan ik die meer/maximaal vermogen produceren dan die van mij.
Model T16 betekent 150mm breed Maar dubbele batterij. Dus water gaat er vier keer door. Zoals ik eerder dat plaatje liet zien.
T15 is ook 150mm breed maar 1 batterij dus water gaat er maar 2 keer doorheen.
Altijd een lager bod doen en zeggen dat je de omkasting niet nodig hebt.
Deze aanbieder heeft er nog 50 staan.
Heel veel Tweakers hebben soms hele sets opgekocht voor een belachelijk bedrag. Het restant weer op marktplaats gezet. En soms nog geld overgehouden.
Maar geduld moet jewel hebben.
Inmiddels ben ik al water verder. De vloerverwarming reageert traag, zoveel is wel duidelijk, maar dat wist ik wel al. Het gasverbruik vind ik wel ernstig hoog, ik zit rond de 18 a 20m3 bij temperaturen van rond het vriespunt. Ik had daar wel gehoopt al een vervoering te zien, zeker omdat ik stook op 45gr CV water temp. De CV staat continue aan en er is vrijwel constant warmte vraag (21gr). De verdeler mixed de 45gr terug naar 36gr, dit gaat de vloer in. De CV pomp staat op standje 8 van 10. Lager maakt veel uit voor de aanvoer van warm water, hoger doet niks meer.
1: Zie ik iets over het hoofd, of mag ik dit verwachten van een slecht/niet geïsoleerde woning (ondanks dat ik stook op 45gr) Of moet ik gewoon mijn verwachtingen bijstellen?
Isolatie staat in 1-2018 gepland.
1: Zie ik iets over het hoofd, of mag ik dit verwachten van een slecht/niet geïsoleerde woning (ondanks dat ik stook op 45gr) Of moet ik gewoon mijn verwachtingen bijstellen?
O085105116N schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:31:
Laat ik mijn situatie/probleem ook maar eens even droppen hier.
Situatieschets:
Woning uit 1965, nog niet geisoleerd. Het oude verbruik met de radiatoren was 2600m3/jaar voor een vrijstaande niet geisoleerde woning met een oppervlak van ongeveer 140m2.
Nieuwe aanbouw, wel goed geïsoleerd met RC4,5. In de woning is de vloerverwarming ingefreesd. In de aanbouw ligt deze onder 8CM dekvloer. Er zijn in totaal 7 groepen, waarbij alle groepen 5 groepen tussen de 70 en 90 meter zijn. 1 groep is van ongeveer 30 meter en ligt voor de schuifpui van 4 meter breed. 1 kleinere groep in de bijkeuken. Inmiddels is er wel al overal HR++ of minstens dubbelglas aanwezig. De vliering is ook geïsoleerd.
Wandverwarming op de 1e verdieping. 3 groepen tussen de 60 en 80 meter.
Remeha Calenta met Isense thermostaat. Verdelers van het merk topflow met UPM3 pomp.
Aanvoerbuizen van 20mm (ALU-Pex). VV buizen zijn 16mm.
De vloerverwarming en wand verwarming heb ik helemaal zelf aangelegd.
Temp staat op 20graden. De vloerverwarming stookt het prima warm, maar zodra het dan op temperatuur is, lijkt het eigenlijk weer "flink" af te koelen. Dat is puur gevoelsmatig, want de thermostaat blijft onveranderd 20gr aangeven. Op het moment dat het lijkt af te koelen is de cv gestopt of staat in een lage stand. De vloer is dan ook nog maar nauwelijks warm. Dat geeft dus een onbehaaglijk gevoel.
Ik heb al wat lopen klooien aan wat instellingen, zoals de pompsnelheid van de cv en de cv water temp.
pompsnelheid staat op 7-7, de temp op 50gr.
De gemeten aanvoer temp bij de verdeler is echter 40gr, de retour is lauw. De temp meters aan de verdeler geven aanvoer 33 en retour 30 gr. Het maakt niet uit wat ik verander, dit verschil blijft even groot. De pompsnelheid naar 8 of 9 zetten verhoogd de aanvoer temp met max 5gr.
De leidingen van de CV zijn allen geïsoleerd overigens.
Uiteraard wordt de woning nog nageisoleerd en ik ga er vanuit dat dit ook e.e.a. verbeterd, maar ik had verwacht dat de vloer een constante warmte afgifte heeft, maar dat is niet zo. De vloer zelf is op zijn warmst rond de 27 gr.
Nice! Ik had die advertentie wel gezien maar de breedte komt niet overeen met mijn putten. Hij blijkt echter nog tientallen andere convectoren te hebben dus daar komen we wel uit denk ik.Seafarer schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:15:
[...]
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Model T16 betekent 150mm breed Maar dubbele batterij. Dus water gaat er vier keer door. Zoals ik eerder dat plaatje liet zien.
T15 is ook 150mm breed maar 1 batterij dus water gaat er maar 2 keer doorheen.
Altijd een lager bod doen en zeggen dat je de omkasting niet nodig hebt.
Deze aanbieder heeft er nog 50 staan.
Heel veel Tweakers hebben soms hele sets opgekocht voor een belachelijk bedrag. Het restant weer op marktplaats gezet. En soms nog geld overgehouden.
Maar geduld moet jewel hebben.
De vraag is alleen of dit dusdanig gaat helpen qua verwarming en vermogen dat ik uiteindelijk ook daadwerkelijk ga besparen. Het is lastig in te schatten of het de investering waard is vind ik.
Ik dacht dat je/iemand anders eerder aangaf dat pijpen of dwarsschotten geen verschil maken. Schotten waren gratis te maken voor me dus daarom daarvoor gekozen.Wolfram55 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:46:
[...]
Verschil pijpen of alleen schotten is een groot verschil he ....
Kan zijn dat ik betere convector heb .....
Kan je aan de hand van de afmetingen niet achter het vermogen komen ? Op die manier, samen met het aantal pijpen moet je daar achter kunnen komen vlg mij. Dan maakt het niet uit of hij van '96 (van mij) of nog ouder is.
Mooi grafiekje overigens van je gasverbruik
Hoe doe je dat? Handmatig of ?
Ik noteer het als ik langsloop en slinger m dan in influx/grafana maar is niet zoals ik zou willen
Die grafieken komen uit de Oxxio app/website.
Hmmm, de isense thermostaat of de cv ketel houd zich niet aan de ingestelde retour temperatuur:Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:57:
[...]

Ik heb min cv temp ingesteld in isense en daarna ook nog eens op de cv ketel. Zou hij de delta T van 15 graad willen aan houden? Want toen de retour omhoog ging ging de aanvoer over de 40 tot 45.
Ook staat er nu constant 0 bij "geleverd vermogen" (en beschikbaar vermogen). Toen de aanvoer nog op 50 stond stond daar nog wel een laag nummer.
De vloerverwarming zit nu net onder de 30 graad in vergelijking met 30 graad toen nog 50 graad aanvoer werd gebruikt. De radiatoren worden iets minder warm.
[edit] ik heb de tmin verhoogt naar 45 graad, 40 graad is misschien net iets te extreem voor mijn situatie. Eens kijken hoe het nu gaat.
[ Voor 17% gewijzigd door tinustate op 13-12-2017 16:05 ]
Dan heb ik me verkeerd uitgedrukt wellicht ....Aghanim schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:34:
[...]
Ik dacht dat je/iemand anders eerder aangaf dat pijpen of dwarsschotten geen verschil maken. Schotten waren gratis te maken voor me dus daarom daarvoor gekozen.
Maar dan heb je deze post : Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" waarin het onderste plaaje vergroot kan worden gemist ?
Dit laat heel duidelijk zien dat zonder pijpen een zeer groot verschil is met alleen schotten wat temperatuur betreft.
Voor dat ik met andere convectoren aan de gang zou gaan zou ik eerst het maxiamle uit de bestaande onderdelen willen halen. Portomonee omkieperen houden we hier niet van vlg mij
Ook niet gekenepen op debiet !!!!
In- en uitgaande temperatuur heb ik vooralsnog vrijwel gelijk daardoor om maximaal rendement van de put in 1e instantie te hebben. Knijpen ga ik later doen als ik weet hoe mijn systeem reageert/verbruikt.
That's all ..... wil me zeker niet opdringen !
[ Voor 11% gewijzigd door Wolfram55 op 13-12-2017 16:02 . Reden: Debiet niet geknepen ]
er zijn nog zoveel meer dingen van invloed die je moet weten voor je een zinnig antwoord op je vraag kan geven.O085105116N schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:18:
Inmiddels ben ik al water verder. De vloerverwarming reageert traag, zoveel is wel duidelijk, maar dat wist ik wel al. Het gasverbruik vind ik wel ernstig hoog, ik zit rond de 18 a 20m3 bij temperaturen van rond het vriespunt. Ik had daar wel gehoopt al een vervoering te zien, zeker omdat ik stook op 45gr CV water temp. De CV staat continue aan en er is vrijwel constant warmte vraag (21gr). De verdeler mixed de 45gr terug naar 36gr, dit gaat de vloer in. De CV pomp staat op standje 8 van 10. Lager maakt veel uit voor de aanvoer van warm water, hoger doet niks meer.
[...]
-isolatie in je huis
-grote van de ruimte
-van wanneer is je vloerverwarming en hoe ligt deze h.o.h
-wat voor ketel
-type vloer
Ik verbuik circa 10m3 per dag met het huidige weer. (0-5 graden buiten)
- 2 kapper met Isolatie zoals in 1990 vereist was, kruipruimte met 20cm piepschuim.
-50m2 vloer oppervlakte
-intergas kombi kompakt hre, stookt op 55
-vloerverwarming h.o.h 10cm uit 2016, mengt op 45c de vloer in.
-verwarm circa 8-9 uur per dag en warm water is goed voor ongeveer 0,5m³
@SniperGuy
Hoog rendement haal je met een HR-ketel met een retour temperatuur onder de 40 gr.C meen ik. dus dat zit wel goed, haal maar eens de afvoer slang van de ketel die aan de sifon zit los als de ketel de CV aan het verwarmen is, druppelt deze flink dan condenseert de ketel goed op de warmte wisselaar en heb je een goed rendement op je gasvebruik..
@henk99
Probeer eens een andere voeding op je ESP8266, zeer waarschijnlijk is dat het probleem.
Hoog rendement haal je met een HR-ketel met een retour temperatuur onder de 40 gr.C meen ik. dus dat zit wel goed, haal maar eens de afvoer slang van de ketel die aan de sifon zit los als de ketel de CV aan het verwarmen is, druppelt deze flink dan condenseert de ketel goed op de warmte wisselaar en heb je een goed rendement op je gasvebruik..
@henk99
Probeer eens een andere voeding op je ESP8266, zeer waarschijnlijk is dat het probleem.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik las online dat het onder 58 graad begint.klump4u schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:05:
@SniperGuy
Eens kijken of ik het nog kan vinden:
https://www.cv-inregelen.nl/cv-ketel-zonder-hoog-rendement
Met 40 graad is zo te zien rendement 10% hoger.
Eentje die meer stroom levert bedoel je denk ik? Ik heb een 'gewone' USB voeding die 2A kan leveren nu. Is er meer dan dat nodig met 3 sensoren?klump4u schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:05:
@henk99
Bij dit soort weer (heel de dag rond 0 en harde wind) heb ik meestal de gordijnen en deuren dicht. Dit helpt een hoop als je veel ramen hebt. Scheelt een hoop in gasverbruik.O085105116N schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:18:
Hoeft niet zwaarder maar gewoon een andere, ik heb hier op een ESP 3 ds18b20 sensoren op een GPIO pin (GPIO4) een BME280 en een DHT22 draaien met een oude Samsung voeding van nog geen 1A.henk99 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:14:
[...]
Eentje die meer stroom levert bedoel je denk ik? Ik heb een 'gewone' USB voeding die 2A kan leveren nu. Is er meer dan dat nodig met 3 sensoren?
Je kunt een andere GPIO pin proberen, een lagere of hogere weerstand (hier een 4.7Kohm) of allemaal op een eigen pin.
Ik weet niet welke ESP je hebt.
Dit topic is gesloten.