Het stookseizoen is begonnen, en ik ben ook eens aan het meten geslagen.
Situatie:
- Vrijstaand huis uit 2010; overal vloerverwarming (bewoonbare/verwarmbare oppervlakte is iets van een 230m2)
- Op het gelijkvloers heb ik 11 circuits
- Op de verdieping heb ik 10 circuits, waarvan er momenteel 3 'open' staan; de andere staan toe of gesmoord
- Gemiddeld jaarverbruik: 1100m3 gas
Ik ben begonnen met op ieder circuit op het gelijkvloers de aan- en retourtemperatuur te meten en te loggen.
Tot gisteren waren er een aantal circuits waarbij de aanvoer wat gesmoord stond. Dat gaf dit als resultaat:
Gisterenavond heb ik dan op het gelijkvloers alle toevoerkranen van vrijwel alle circuits op het gelijkvloers open gezet (behalve circuit 10 & 11 (wasplaats & inkom)).
Zoals je kan zien wordt er nu langer gestookt. De theromstaat staat zo ingesteld dat er vanaf 15u30 warmtevraag is. Er was vandaag een lange stooksessie van 15u30 tot 18u00 met een dip tussen 17u30 en 17u42 (Net geverifieerd en het SWW programma staat ingesteld om op 17u30 het water in de boiler te verwarmen).
Vanaf 19u15 nog eens stooksessie tot 19u50.
Dit zijn dus langere sessies tov gisteren, waar er meerdere stooksessies waren van 20 minuten met tussenpozen van ongeveer een half uur.
Uit de startpost lees ik dat het de bedoeling is om de retour temp zo laag mogelijk te krijgen, en dat het ook belangrijk is om op ieder circuit (ongeveer) een zelfde retourtemp te verkrijgen.
Ik zit momenteel met een maximale delta T van een 6-tal graden volgens bovenstaande grafieken.
Behalve op circuit 11, daar is de delta T 13 graden. Ook op circuit 10 is de delta T hoger dan op de andere circuits (8°). Dit zijn de 2 circuits die hete dichtst bij de aanvoer van de collector zitten, en dit zijn ook de 2 circuits die wat gesmoord zijn (op de aanvoerleiding).
(Omdat ik hier bij circuit 11 een meetfout vermoedde heb ik daar nog een extra sensor geplaatst. Die meet echter nagenoeg hetzelfde)
Nu is mijn vraag: hoe moet ik verder ?
- Zet ik beter circuit 10 & 11 ook volledig open ?
- Moet ik de circuits inregelen door de aanvoer te smoren, of te smoren op de retour ? (Mij lijk het logischer om op de retour te smoren, zodanig dat het water trager door het circuit gaat en dus meer tijd heeft om zijn warmte af te geven).