Nu het kouder begint te worden ben ik ook bezig om ons huis zo comfortabel en zuinig mogelijk kunnen krijgen. Sinds maart wonen wij in deze woning (uit 1993). Echte kou hebben we dus nog niet meegemaakt

. We zijn met twee personen, weinig thuis (door de week 18.00-22.00; weekend wisselend, laten we voor het gemak even 15.00-23.00 aanhouden). Onlangs heb ik in de kruipruimte alle verwarmingsleidingen voorzien van een laag isolatie en ook op de zolder is deze half geplaatst (en dan moeten we eerst eens schilderen

)
Ketel: Intergas HR 28 (2007)
Pompstand: 3
Aanvoertemperatuur: 85°C
In de woonkamer hangen 2 radiatoren (40*90 en 60*90), in de aangrenzende open keuken/half in de woonkamer 1 radiator (60*100) en in de open eethoek 1 (140*60). De eerste twee staan half open, de laatste 2 staan beiden staan een beetje open. Geen van deze radiatoren heeft een thermostaatkraan. Daarnaast ligt er in de woonkamer/keuken vloerverwarming (pompstand 1, vanwege een relatief kleine lus en hoge retour temperatuur) afgesteld op 35°C. De overige radiatoren in huis (2x slaapkamer, badkamer, zolder, hal) staan eigenlijk nooit aan en dicht).
Waarneming:
Bij warmte vraag gaat een ventilator in de ketel snel draaien en opwarmen, binnen enkele minuten gevolgd door code 1 (Temperatuur te hoog). De retourleiding is dan ook heet. Een aantal standen uit het servicemenu stonden niet ingesteld zoals standaard (nadraaitijd op 0 minuten uit mijn hoofd). Ik heb deze op dit moment niet bij de hand. Indien nodig volgt dit.
Aangepast:
- Aanvoer teruggezet van 80 naar 65
- Pompstand ketel terug van stand 3 naar 1.
- Maximumvermogen (3) verminderd van 70 naar 50.
- Minimum toerental (c.) verlaagd van 40 naar 30%.
- Starttoerental (F) verlaagd van 70 naar 50%.
Een aantal van deze zaken zijn op onderbuikgevoel gedaan, het exacte vermogen moet ik nog bepalen. Ik heb echter het idee dat bijvoorbeeld een nadraaitijd van 0 minuten ook niet geheel klopt.
Ik zat/zit nu nog steeds met het volgende:
1. Zodra de thermostaat +/- 1 graad onder het doel ligt lijkt hij zijn warmtevraag te stoppen. De aanvoerleiding naar de woonkamer blijft nog een tijdje warm terwijl de retour sneller afkoelt. De gewenste temperatuur wordt echter niet snel bereikt.
2. De vloerverwarming wordt slecht warm. Ik ben me er van bewust dat dit een langzaam systeem is, maar het voelt zo zonde om de hele dag te stoken voor de paar uur die we thuis zijn. Moet ik deze om alles op temperatuur te houden ook constant voorzien van heet water? Is de enige optie hiervoor de thermostaat aanslingeren en de radiatoren dichtdraaien. Op dit moment heb ik de pomp van de vloerverwarming achter een tijdsklok (ja, sinds de zomer nog te gierig om een temperatuursgeregelde schakelaar te kopen ;-)) die de pomp rond 17.00 aanzet en 21.30 uitschakelt.
3. Hoe kan ik controleren of mijn thermostaat via Opentherm is aangesloten? Ik heb een vermoeden dat deze er door de vorige bewoners maar zo is neergehangen toen ze zijn overgestapt naar Essent, maar weet niet of deze aansluiting ook in de ketel is aangepast. Gezien andere dingen die ik heb gezien vermoed ik het ergste

.
http://www.icy.nl/consument/producten/de-slimme-thermostaat
Ik hoop dat jullie mij een aantal tips kunnen geven waar ik eens naar moet kijken of die ik misschien nog vergeet, want er komen zo ondertussen wel erg veel bomen voor dat bos te staan.