Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.783 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Die gebruik ik.
Elke meetronde gaat in een nieuw tabblad.

Nu na 3 rondes heb ik de DeltaT's tussen de 6 en 10 graden.
Om de DeltaT's naar de +/- 15 graden te krijgen moet ik ze allemaal meer gaan knijpen, maar met welke begin je dan?

De grootste radiator met de grootste capaciteit?
De kleintjes?
Of degene met de laagste DeltaT?

[ Voor 70% gewijzigd door liquid_ice op 22-11-2015 14:45 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:47:
Delta t van 14 is beter dan een delta t van 9. Ik snap niet helemaal wat je opzet is? De ideale delta t is ongeveer 20, gemeten bij de ketel. Maar dat is de ideale waarde. Mijn tzerra plus regelt via pompsturing op toerental dat ie die 20 graden haalt. Zonder die sturing kan je die ideale waarde bijna nooit behalen.
Ligt helemaal aan je aanvoer. Mijn aanvoer is op dit moment ongeveer 35/40 graden en dan ga ik dus never nooit een delta T van 20 halen. 10 is dan helemaal goed en dat is hij bij mij dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liquid_ice schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:25:
Die gebruik ik.
Elke meetronde gaat in een nieuw tabblad.

Nu na 3 rondes heb ik de DeltaT's tussen de 6 en 10 graden.
Om de DeltaT's naar de +/- 15 graden te krijgen moet ik ze allemaal meer gaan knijpen, maar met welke begin je dan?

De grootste radiator met de grootste capaciteit?
De kleintjes?
Of degene met de laagste DeltaT?
Wat is je aanvoer? Teveel knijpen is ook niet goed want dan hou je geen afgiftevermogen over.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:
Elahkneh schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:08:
Ik heb hem nu op standaard (2) gezet , ruimte is nu op temperatuur .
Even geduld hebben . ;)

Als het goed is moet je heel snel het verschil zien.

En??? Beter nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:28:
[...]

Wat is je aanvoer? Teveel knijpen is ook niet goed want dan hou je geen afgiftevermogen over.
Aanvoer van 60 graden.

Ik heb een modulerende thermostaat, maar weet nog niet of m'n pomp ook modulair aangestuurd wordt.
Wanneer die het geval is, moet ik dat nog die DeltaT rond de 15 krijgen, of alleen alle radiatoren in balans krijgen met elkaar?

Dat het modulerende systeem de DeltaT regelt?

[ Voor 36% gewijzigd door liquid_ice op 22-11-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
De deltaT is niet heilig, zoals ook al eens door Oxellaar gezegd en wat Musicmasters ook nog weer zegt. Als je teveel gaat knijpen dan beperk je het radiatorvermogen ook. Als je al een poosje bezig bent en de dT krijg je niet veel verschil meer in dan zou ik het gewoon zo laten, als je vanaf een dT van 3 graden bij sommige radiatoren komt, dan is dit al een heel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liquid_ice schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:41:
[...]

Aanvoer van 60 graden.

Ik heb een modulerende thermostaat, maar weet nog niet of m'n pomp ook modulair aangestuurd wordt.
Wanneer die het geval is, moet ik dat nog die DeltaT rond de 15 krijgen, of alleen alle radiatoren in balans krijgen met elkaar?

Dat het modulerende systeem de DeltaT regelt?
Met een Delta nu van 10 zit op retour van 50 dus HR. ;) Als je radiatoren nu ongeveer gelijk zijn met hun Delta T lekker zo laten. Zodra je huis op temperatuur is gaat hij waarschijnlijk niet hoger stoken dan 40 graden. Je kan proberen naar een Delta van 15 te gaan maar zoals gezegd niet teveel knijpen ivm afgifte radiatoren. Heb je al iets met de pompsnelheid gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:33
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:39:
quote:
Elahkneh schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:08:
Ik heb hem nu op standaard (2) gezet , ruimte is nu op temperatuur .
Even geduld hebben . ;)

Als het goed is moet je heel snel het verschil zien.

En??? Beter nu?
Helaas , de thermostaat blijft aangeven dat de ketel brand .
Zou de aanvoer van 56 te laag zijn icm de lagere buiten temperatuur nu ?

Even snel gespiekt : aanvoer momenteel 40 , retour 32 , aanv gevraagd 45 , vermogen 5

[ Voor 8% gewijzigd door Elahkneh op 22-11-2015 15:57 ]

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:51:
Heb je al iets met de pompsnelheid gedaan?
In de manual van de Vaillant VHR 18-22
(https://www.gebruikershan...ew-handleiding-22055.html)
kan ik niets van de pompsnelheid vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elahkneh schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:53:
[...]

Helaas , de thermostaat blijft aangeven dat de ketel brand .
Zou de aanvoer van 56 te laag zijn icm de lagere buiten temperatuur nu ?

Even snel gespiekt : aanvoer momenteel 40 , retour 32 , aanv gevraagd 45 , vermogen 5
Als hij nu 45 vraagt is een max aanvoer van 56 niet te laag...zit eronder met zijn vraag. De waardes die je nu opgeeft zijn normaal dus waarom hij nu een vlammetje laat zien??? Schakelt dat vlammetje niet af en toe weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liquid_ice schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:02:
[...]

In de manual van de Vaillant VHR 18-22
(https://www.gebruikershan...ew-handleiding-22055.html)
kan ik niets van de pompsnelheid vinden.
Ketel kap eraf halen en op pomp kijken. Er zitten meestal 3 standen op die je met een schroevendraaier kunt verzetten. Standaard staat hij meestal op 3. Mijn ketel werkt perfect op 1. Kwestie van proberen.

NB: of hij moet uit zichzelf kunnen moduleren maar dat moet je even nazoeken. Google is your friend. (als ik even snel Google denk ik dat de pomp niet is aan te passen...)

Maar zoals gezegd vind ik het al vrij netjes van 60 naar een retour van 50. Vergeet niet als je een modulerende ketel hebt hij waarschijnlijk als je huis niet veel afkoelt niet met 60 gaat opstoken. Bij mij stookt hij nu op met een aanvoer van 40/45 graden om 1 graad te overbruggen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:16:
[...]

Als hij nu 45 vraagt is een max aanvoer van 56 niet te laag...zit eronder met zijn vraag. De waardes die je nu opgeeft zijn normaal dus waarom hij nu een vlammetje laat zien??? Schakelt dat vlammetje niet af en toe weg?
Temperatuur verhoogd naar 20 , temperatuur behaald en het vlammetje blijft in beeld .
Ik kijk natuurlijk niet continu naar de thermostaat , maar het vlammtje staat nu sowieso al een half uur in beeld :)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elahkneh schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:21:
[...]

Temperatuur verhoogd naar 20 , temperatuur behaald en het vlammetje blijft in beeld .
Ik kijk natuurlijk niet continu naar de thermostaat , maar het vlammtje staat nu sowieso al een half uur in beeld :)
Heb je de radiatoren niet TEVEEL geknepen? Ergens moet de oorzaak zitten .....

Edit: hoe lang hangt die thermostaat want bij opentherm moet je bij veel ketels een bruggetje verwijderen in de aansluiting vd ketel?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Ik heb er half september een nefit ot converter tussen gehangen , niks geen problemen gehad .
Weekje weg geweest met de thermosstaat op 13 en nu viel me dit op .
Ik ga de ketel eens van de stroom halen ..
De radiator in de berging heb ik maar wat verder open gezet , de rest is gelijk gebleven .

Edit : het viel me vanmorgen wel op dat ik condens had aan de binnenkant van de ramen (hr++) veel vocht in de woning , zou hij daarom langer door stoken ?

[ Voor 21% gewijzigd door Elahkneh op 22-11-2015 16:42 ]

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elahkneh schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:33:
Ik heb er half september een nefit ot converter tussen gehangen , niks geen problemen gehad .
Weekje weg geweest met de thermosstaat op 13 en nu viel me dit op .
Ik ga de ketel eens van de stroom halen ..
De radiator in de berging heb ik maar wat verder open gezet , de rest is gelijk gebleven .
Lijkt me logisch....of stookte jij al in september? ;) Ik stook pas sinds een paar dagen en het is ook nu pas een paar dagen echt koud.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Vanaf de 2e week oktober is er gestookt , en toen viel het me ook niet op ;)
De woning koelt van 20 graden af naar 18 graden , vrijstaande woning van 160m2 . Hoe het met vorst gaat kan ik nog niet vertellen .

Edit : hij blijft maar stoken , 7 kuub gas verbruikt vandaag voor verwarmen . We verbruiken normaal 4/5 kuub inclusief douchen en koken .
Ik ga morgen de thermostaat terug brengen , kan nog net binnen de garantie .

[ Voor 34% gewijzigd door Elahkneh op 22-11-2015 17:52 ]

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elahkneh schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:44:
De woning koelt van 20 graden af naar 18 graden , vrijstaande woning van 160m2 . Hoe het met vorst gaat kan ik nog niet vertellen .

Edit : hij blijft maar stoken , 7 kuub gas verbruikt vandaag voor verwarmen . We verbruiken normaal 4/5 kuub inclusief douchen en koken .
Nefit heeft toch een eigen protocol? Waarom gebruik je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Omdat ik deze thermostaat al had en mij meer opties bied . Zonder de convertor werkt ie dan ook niet .

Ik heb de oude thermostaat weer opgehangen , brengt de ruimte op temperatuur en stopt dan netjes met branden .

De chronotherm is dus gaan hemelen ..

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
Elahkneh schreef op zondag 22 november 2015 @ 19:41:
Omdat ik deze thermostaat al had en mij meer opties bied . Zonder de convertor werkt ie dan ook niet .

Ik heb de oude thermostaat weer opgehangen , brengt de ruimte op temperatuur en stopt dan netjes met branden .

De chronotherm is dus gaan hemelen ..
Is het niet juist de bedoeling dat een modulerende ts blijft pruttelen op laag vermogen om de ruimte op temp te houden :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Dat is zeker de bedoeling , maar op 30 procent bijstoken voor 5 minuten is heel wat anders dan de hele dag lang stoken terwijl de ruimte wel op temperatuur is . De oude thermostaat is ook modulerend .. Die stopt netjes bij de bereikte temperatuur.

Mijn verbruik was om 5 uur al 7 kuub , 19,5 graden vanaf vanmorgen half 10 . Dan gaat er iets niet goed .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op zondag 22 november 2015 @ 21:37:
[...]

Is het niet juist de bedoeling dat een modulerende ts blijft pruttelen op laag vermogen om de ruimte op temp te houden :?
Nee...als een modulerende thermostaat kamer themperatuur heeft bereikt gaat hij daarna in low load controll, oftewel gewoon ordinair aan en uit om huis op temperatuur te houden. (Tenminste de mijne, ook Honeywell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wel vreemd is dat de ruimte niet te warm wordt, maar op de gewenste temperatuur blijft staan.
Er zal dus nog steeds vraag zijn, anders zou het veel te warm worden.

Low load gaat pas in werking zodra er minder vraag is, dan de ondergrens qua vermogen van het toestel. Als de vraag boven de ondergrens blijft, dan zal de ketel in bedrijf blijven.

Ik heb het idee dat sommige mensen hier continu voor hun thermostaat staan om te controleren wat hij doet.
Zal mij echt een zorg zijn, als hij de gewenste waarde maar haalt.
Hoe hij dat doet zal me een zorg zijn :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je woning een week op 13 graden is geweest en je stookt de boel daarna weer op naar 19 kan je thermostaat lang doorgaan ja. De lucht is wel 19, maar je huis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Elahkneh schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:44:

Douche en koken jullie lang, veel en elke dag of... ? Ik vind 4 a 5 kuub op een dag voor douchen + koken best wel pittig? Hoeveel personen hebben we het hier over?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Neem een bakkie koffie Notna ;)

Ik denk dat hij bedoelt dat hij normaal 4/5 kuub gebruikt voor het koken, douchen EN verwarmen :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Daannn1987 schreef op maandag 23 november 2015 @ 08:11:
Neem een bakkie koffie Notna ;)

Ik denk dat hij bedoelt dat hij normaal 4/5 kuub gebruikt voor het koken, douchen EN verwarmen :)
Ow wacht, zo kan je het ook lezen idd :P :$

Dat bakkie helpt geloof ik best :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
Notna schreef op maandag 23 november 2015 @ 07:15:
[...]

Douche en koken jullie lang, veel en elke dag of... ? Ik vind 4 a 5 kuub op een dag voor douchen + koken best wel pittig? Hoeveel personen hebben we het hier over?
wij zitten momenteel onder nul pas op 3-4 kuub. 125m2. nu het kouder is zie ik wel dat de ketel als hij draait, altijd verwarmt. voorheen in de wat warmere dagen pompte hij vaak met 30 graden, zonder bij te stoken.

nu dus de hele dag doorstoken. ach, als het maar warm is. volgens mindergas nog steeds prognose voor 1 jaar onder de 600...al zal die waarde de komende dagen gaan oplopen ben ik bang.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
fabstar81 schreef op maandag 23 november 2015 @ 08:40:
[...]

wij zitten momenteel onder nul pas op 3-4 kuub. 125m2. nu het kouder is zie ik wel dat de ketel als hij draait, altijd verwarmt. voorheen in de wat warmere dagen pompte hij vaak met 30 graden, zonder bij te stoken.

nu dus de hele dag doorstoken. ach, als het maar warm is. volgens mindergas nog steeds prognose voor 1 jaar onder de 600...al zal die waarde de komende dagen gaan oplopen ben ik bang.
Hier ook hoor.. gister voor het eerst over de 3 kuub heen gegaan.
Vandaag zal het nog wel over 4 kuub heen gaan ook, behoorlijk koud buiten.

Heb je berichtje gestuurd voor mindergas.nl om te vergelijken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 23-11-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Modbreak:Heren, heren... Laten we er niet een opsomtopic van maken hoeveel m3 je hebt verstookt.
Zoiets past beter in Wat is jouw actuele energieverbruik? en is niet echt interessant om hier te lezen.
Dit topic is meer voor ketelinstellingen, inregelen radiatoren, voetventielen, IR-thermometer e.d. ;)
Het heeft overigens sowieso geen nut om het aantal m3 1:1 met elkaar te gaan vergelijken omdat elke woning anders is en men andere klokprogramma's heeft e.d.. Als je denkt dat je iemand hebt om mee te vergelijken, stuur dan even een DM en klets daar verder/Mindergas vriendjes verzoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Grolsch schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:33:
Ik denk dus dat deze instelling JUIST voor aan/uit thermostaten is om te voorkomen dat de ketel gigantisch gaat pendelen :P

Ik laat het hier horen, ik verwacht dat mijn huis nu sneller opwarmt :)
En zoals verwacht is mijn huis nu eerder warm.

Waar de installatie er eerder een uur over deed om de temp van 16 naar 19 graden te krijgen is het gisteren in een half uur van 16,5 naar 20 graden gegaan.

Vooral het "dode punt" is nu nagenoeg weg.

Eerder gebeurde er de 1e 15 a 20 minuten niks met de binnentemperatuur, en nu merk ik met 5 minuten al een verhoging van temperatuur, wat natuurlijk goed te verklaren is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik heb de ketel hier maar op 70/50 gezet overigens omdat ik niet echt het idee kreeg dat hij goed warm ging stoken op 60/40. Maar dat is wel afhankelijk van het weer imo. Als het boven de 0 is, kan ik het af met 60/40

Alsnog ben ik uitermate tevreden met de ketel en radiator instellingen. Ik ben er 2 jaar terug mee begonnen maar we hebben niet echt een hele koude winter gehad om het goed te kunnen testen. Toch blijkt het goed te werken met dit weer :D. Delta T op de radiatoren van 15/12 (geen voetventielen, alleen draaiknoppen op de aanvoer) en bij de ketel 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:02:
[...]

En zoals verwacht is mijn huis nu eerder warm.

Waar de installatie er eerder een uur over deed om de temp van 16 naar 19 graden te krijgen is het gisteren in een half uur van 16,5 naar 20 graden gegaan.

Vooral het "dode punt" is nu nagenoeg weg.

Eerder gebeurde er de 1e 15 a 20 minuten niks met de binnentemperatuur, en nu merk ik met 5 minuten al een verhoging van temperatuur, wat natuurlijk goed te verklaren is!
Top! Goed bezig, 16,5 naar 20 graden in een half uur is behoorlijk snel.
Ketel moduleert nu nog wel dmv de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Nu het kouder begint te worden ben ik ook bezig om ons huis zo comfortabel en zuinig mogelijk kunnen krijgen. Sinds maart wonen wij in deze woning (uit 1993). Echte kou hebben we dus nog niet meegemaakt ;). We zijn met twee personen, weinig thuis (door de week 18.00-22.00; weekend wisselend, laten we voor het gemak even 15.00-23.00 aanhouden). Onlangs heb ik in de kruipruimte alle verwarmingsleidingen voorzien van een laag isolatie en ook op de zolder is deze half geplaatst (en dan moeten we eerst eens schilderen >:))

Ketel: Intergas HR 28 (2007)
Pompstand: 3
Aanvoertemperatuur: 85°C

In de woonkamer hangen 2 radiatoren (40*90 en 60*90), in de aangrenzende open keuken/half in de woonkamer 1 radiator (60*100) en in de open eethoek 1 (140*60). De eerste twee staan half open, de laatste 2 staan beiden staan een beetje open. Geen van deze radiatoren heeft een thermostaatkraan. Daarnaast ligt er in de woonkamer/keuken vloerverwarming (pompstand 1, vanwege een relatief kleine lus en hoge retour temperatuur) afgesteld op 35°C. De overige radiatoren in huis (2x slaapkamer, badkamer, zolder, hal) staan eigenlijk nooit aan en dicht).

Waarneming:
Bij warmte vraag gaat een ventilator in de ketel snel draaien en opwarmen, binnen enkele minuten gevolgd door code 1 (Temperatuur te hoog). De retourleiding is dan ook heet. Een aantal standen uit het servicemenu stonden niet ingesteld zoals standaard (nadraaitijd op 0 minuten uit mijn hoofd). Ik heb deze op dit moment niet bij de hand. Indien nodig volgt dit.

Aangepast:
- Aanvoer teruggezet van 80 naar 65
- Pompstand ketel terug van stand 3 naar 1.
- Maximumvermogen (3) verminderd van 70 naar 50.
- Minimum toerental (c.) verlaagd van 40 naar 30%.
- Starttoerental (F) verlaagd van 70 naar 50%.

Een aantal van deze zaken zijn op onderbuikgevoel gedaan, het exacte vermogen moet ik nog bepalen. Ik heb echter het idee dat bijvoorbeeld een nadraaitijd van 0 minuten ook niet geheel klopt.

Ik zat/zit nu nog steeds met het volgende:

1. Zodra de thermostaat +/- 1 graad onder het doel ligt lijkt hij zijn warmtevraag te stoppen. De aanvoerleiding naar de woonkamer blijft nog een tijdje warm terwijl de retour sneller afkoelt. De gewenste temperatuur wordt echter niet snel bereikt.

2. De vloerverwarming wordt slecht warm. Ik ben me er van bewust dat dit een langzaam systeem is, maar het voelt zo zonde om de hele dag te stoken voor de paar uur die we thuis zijn. Moet ik deze om alles op temperatuur te houden ook constant voorzien van heet water? Is de enige optie hiervoor de thermostaat aanslingeren en de radiatoren dichtdraaien. Op dit moment heb ik de pomp van de vloerverwarming achter een tijdsklok (ja, sinds de zomer nog te gierig om een temperatuursgeregelde schakelaar te kopen ;-)) die de pomp rond 17.00 aanzet en 21.30 uitschakelt.

3. Hoe kan ik controleren of mijn thermostaat via Opentherm is aangesloten? Ik heb een vermoeden dat deze er door de vorige bewoners maar zo is neergehangen toen ze zijn overgestapt naar Essent, maar weet niet of deze aansluiting ook in de ketel is aangepast. Gezien andere dingen die ik heb gezien vermoed ik het ergste :p. http://www.icy.nl/consument/producten/de-slimme-thermostaat

Ik hoop dat jullie mij een aantal tips kunnen geven waar ik eens naar moet kijken of die ik misschien nog vergeet, want er komen zo ondertussen wel erg veel bomen voor dat bos te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daannn1987 schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:25:
[...]

Yup, volgens mij wel, heb nog niet daadwerkelijk gekeken op de ketel, maar de TS gaf warmtevraag, en de radiatoren werden minder warm.

Onderstaande grafiek maakt veel duidelijk denk ik :

Ik heb dus gistermiddag de waarde van de ketel veranderd.

Je ziet dat hij zondagochtend een uur werk had om op temp te komen, en zondagavond een half uur.
Je ziet ook terug in de grafiek dat als zijn setpoint bereikt is de lijn minder flauw wordt (terug moduleren).

Mijn TS zal wel "even" moeten wennen aan dit nieuwe gedrag, maar hij is zelflerend, dus zou met een week op de hoogte moeten zijn van het nieuwe gedrag :P

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2dtypvq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
jappas schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:36:
[...]
Ik hoop dat jullie mij een aantal tips kunnen geven waar ik eens naar moet kijken of die ik misschien nog vergeet, want er komen zo ondertussen wel erg veel bomen voor dat bos te staan.
Je verhaal klinkt een beetje tegenstrijdig, je wilt warmte, maar gaat vervolgens de boel flink afknijpen (aantal radiatoren dicht, rest van radiatoren amper open, pompsnelheid CV-ketel laag, pompsnelheid VV laag). Waar moet je ketel de geproduceerde warmte dan laten? Vandaar dat hij waarschijnlijk die foutmelding geeft en gaat pendelen (aan/uit/aan/uit/aan/uit).

De pompstand van de CV zou ik eerst default laten. Belangrijkste is nu om de installatie eerst waterzijdig in te regelen (zie topicstart) zodat je radiatoren (alleen diegene die je gebruikt) een goede deltaT hebben en je ketel de warmte tenminste kwijt kan. Als je deltaT slecht blijft kun je de pompsnelheid altijd nog verlagen.

Of je thermostaat aan/uit of OpenTherm is aangesloten kun je checken door de thermostaat even te checken, wellicht zit er een aansluiting voor aan/uit en een aansluiting voor OpenTherm. Bij de ketel kun je het vaak ook wel zien, daar zijn vaak ook aparte aansluitingen voor aan/uit en OpenTherm.
Zou er wel naar kijken of het mogelijk is, OpenTherm is zuiniger stoken dan aan/uit.

Pompschakelaar zou ik wel aanschaffen, als je nu voor 17:00 de verwarming aan hebt kan je ketel z'n warmte niet kwijt in de vloer en stroomt het waarschijnlijk door de bypass in de verdeler weer terug naar je ketel = niet handig en slecht voor het HR-condensatie proces omdat je retour vrij heet zal terugkomen.

Het maximale vermogen verlagen zou ik ook niet doen. Als je thermostaat via OpenTherm met de ketel praat zoeken ze dat zelf wel uit. Ik moet die 'tip' misschien maar even nuanceren in de topicstart. Als je aan/uit blijft stoken dan is het wel handig denk ik.

Nadraaitijd van 0 minuten lijkt mij ook niet handig, dan blijft de warmte in je ketel hangen. Te lang (een kwartier ofzo) is ook wat overbodig (zonde van elektriciteit die pomp verbruikt), maar een minuut of 4-5 ofzo lijkt mij prima.
Kun je in theorie volgens mij ook wel exact bepalen als je daar zin in hebt, door te meten. Nadraaitijd hoog zetten (halfuur bijv.) en dan kijken wanneer de ketel stopt met stoken en dan meten hoe lang het duurt voor de aanvoer net zo 'koud' is als de retour. Dan is de warmte immers 'rond' geweest en weg uit de ketel lijkt mij. Dit is overigens geen maatregel die extreem veel oplevert, maar waarom zou je de warmte in de ketel houden en niet de woning in pompen ;) ?

Vloerverwarming weet ik zo niet, kun je de pompsnelheid wellicht nog wat hoger zetten? Het systeem zou ook verstopt kunnen zijn. Als je handig bent zou je de leidingen eens door kunnen spoelen.

Maar zoals ik al zei: begin eens met de topicstart doornemen, vooral het inregelen is belangrijk. En koop een IR-thermometer zodat je je waarnemingen kunt onderbouwen met gemeten temperaturen :)

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Je verhaal klinkt een beetje tegenstrijdig, je wilt warmte, maar gaat vervolgens de boel flink afknijpen [..] Als je deltaT slecht blijft kun je de pompsnelheid altijd nog verlagen.
Het pendelen deed de ketel juist voordat ik de instellingen heb aangepast. Sinds dat ik de aanvoertemperatuur heb verlaagd naar 65 en de pomp heb teruggezet ben ik geen code 1 meer tegen gekomen. De radiatoren hebben overigens altijd bijna dichtgestaan omdat ze toch merkbaar heet waren. Is het dan niet hoe verder open hoe sneller dat het water er doorheen stroomt? De pompsnelheid zal ik maar weer eens terugzetten dan.
[..] Zou er wel naar kijken of het mogelijk is, OpenTherm is zuiniger stoken dan aan/uit.
Als ik de handleidingen lees ondersteunen ze het beiden. Ga ik doen
Pompschakelaar zou ik wel aanschaffen, als je nu voor 17:00 de verwarming aan hebt kan je ketel z'n warmte niet kwijt in de vloer en stroomt het waarschijnlijk door de bypass in de verdeler weer terug naar je ketel = niet handig en slecht voor het HR-condensatie proces omdat je retour vrij heet zal terugkomen.
Duidelijk, alleen zit ik dan nog wel met het volgende toch? Doordat de vloerverwarmingspomp ook gaat lopen op het moment van warmteaanbod onttrekt deze veel warmte. Ben ik dan niet van 17.00-20.00 voornamelijk mijn vloer aan het verwarmen en wordt het pas vanaf 20.00 wat warmer in de woonkamer?
Nadraaitijd van 0 minuten lijkt mij ook niet handig, dan blijft de warmte in je ketel hangen. Te lang (een kwartier ofzo) is ook wat overbodig (zonde van elektriciteit die pomp verbruikt), maar een minuut of 4-5 ofzo lijkt mij prima.
Zoiets dacht ik al ;).
Vloerverwarming weet ik zo niet, kun je de pompsnelheid wellicht nog wat hoger zetten?
Die pomp kan nog een heel stuk hoger, die stond op stand 1 van 3. De leidingen hebben geen markering, dus ik kan niet zien hoe ver die open staan. Maar geldt hier niet hetzelfde dat als ik dit sneller rondpomp dat hij de warmte dan vooral door de vloer heen jaagt en het er nauwelijks kouder weer uit komt? En moet ik deze net als de radiatoren meenemen met het inregelen?

Wordt vervolgd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:25:
[...]

Lijkt mij te snel. Met deze snelheid kan hij nooit met een lage aanvoer themperatuur aan het werk zijn. Dit was bij mij het geval voor dat ik de hele boel had ingeregeld. Voelt lekker aan maar kost je een sloot gas. Ik heb liever dat het wat langzamer gaat zonder die warmteboost in mijn kamer en lekker zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:48:
[...]

Lijkt mij te snel. Met deze snelheid kan hij nooit met een lage aanvoer themperatuur aan het werk zijn. Dit was bij mij het geval voor dat ik de hele boel had ingeregeld. Voelt lekker aan maar kost je een sloot gas. Ik heb liever dat het wat langzamer gaat zonder die warmteboost in mijn kamer en lekker zuinig.
De max temperatuur heb ik op de ketel al "hard" ingesteld op max. 60 graden.

Nu is het "ff snel" op temperatuur krijgen (60 graden), en dan lekker terug moduleren naar een laag vermogen.

Ik weet niet wat goedkoper is, een uur of half vermogen, of een half uur op vol vermogen (max 60 graden) :?

Maar het goedkoopste is natuurlijk helemaal niet stoken en een dikke trui aan, maar comfort is ook wat waard :)

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:59
Ik heb een vraag: ik heb een Intergas HR22 ketel, en gebruik een evohome van de 1e generatie als thermostaat, waarbij ik sinds kort een modulerende RF module gebruik.

Ik monitor mijn gas verbruik ik Domoticz met een P1 kabel.
Ik zie tijdens de nacht een best hoog verbruik, terwijl er geen enkele warmte vraag is (alle ruimtes zijn nog boven de ingestelde temp) en ik heb tap comfort uit gezet.

Ik zie bijvoorbeeld in de specs:
00h00 tot 01h00: 0,056
01h00 tot 02h00: 0,072
02h00 tot 03h00: 0.066
03h00 tot 04h00: 0,061
04h00 tot 05h00: 0,081
05h00 tot 06h00: 0,074

In deze periode van 6 uur tijd, is het "idle" verbruik dus bijna 0,4 m3 verbruik, zonder dat ik daar ook maar iets voor heb.

Ik heb ook nog getallen van een paar dagen terug, met een aan/uit ketel module:

00h00 tot 01h00: 0,008
01h00 tot 02h00: 0,008
02h00 tot 03h00: 0.010
03h00 tot 04h00: 0,017
04h00 tot 05h00: 0,008
05h00 tot 06h00: 0,010

Totaal dus 0,06 m3 wel een fors verschil met de ruim 0,4m3 van hierboven.

Mijn vraag hierbij is: hebben jullie een idee hoe dit komt, en vooral, wat ik er aan kan doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:57:
[...]

De max temperatuur heb ik op de ketel al "hard" ingesteld op max. 60 graden.

Nu is het "ff snel" op temperatuur krijgen (60 graden), en dan lekker terug moduleren naar een laag vermogen.

Ik weet niet wat goedkoper is, een uur of half vermogen, of een half uur op vol vermogen (max 60 graden) :?

Maar het goedkoopste is natuurlijk helemaal niet stoken en een dikke trui aan, maar comfort is ook wat waard :)
4 graden in een half uur bijstoken kost je volgens mij een sloot gas. Mijn ketel moest vanochtend 2 graden overbruggen en deed daar 3 kwartier over. Je moet ook geen kou lijden maar die warmte stralingsgolf die jij nu hebt gevolgd daarna door het wegvallen van die warmtegolf, omdat themperatuur is bereikt, en daarna het gevoel dat het kouder wordt is niet comfortabel. Beter is geleidelijk naar boven zodat je gevoelsmatig ook daarna niet die koudedrop hebt. En volgens mij veel zuiniger (bij mij was aanvoer vanochtend 45 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:39:
[...]

4 graden in een half uur bijstoken kost je volgens mij een sloot gas. Mijn ketel moest vanochtend 2 graden overbruggen en deed daar 3 kwartier over. Je moet ook geen kou lijden maar die warmte stralingsgolf die jij nu hebt gevolgd daarna door het wegvallen van die warmtegolf, omdat themperatuur is bereikt, en daarna het gevoel dat het kouder wordt is niet comfortabel. Beter is geleidelijk naar boven zodat je gevoelsmatig ook daarna niet die koudedrop hebt. En volgens mij veel zuiniger (bij mij was aanvoer vanochtend 45 graden).
In de basis begrijp ik wat jij bedoelt, maar waarom zou 4 graden in een half uur bijstoken op 60 graden meer gas kosten als 4 graden bijstoken in 1 uur op 45 graden :?

Een beetje hetzelfde als 100KM rijden en het verbruik meten.

Met 200KM per uur (90 graden aanvoer) ben je met een half uur op plek van bestemming, maar met een aardig hoog verbruik

Maar met 100KM per uur ben je met 1 uur op plek van bestemming
En met 50KM per uur ben je met 2 uur op plek van bestemming.

Ik denk dat het verschil in verbruik tussen 60 of 45 graden aanvoertemperatuur niet zo gek veel scheelt qua efficiëntie, maar misschien dat de geleerden daar meer over kunnen vertellen :P

Zoals je in de grafiek kunt zien ontstaat er geen dip na de piek, en wordt de lijn vrij snel vlak na het bereiken van de gewenste setpoint. Zoals ik het in de grafiek zie, en zoals ik het zelf gevoeld heb voelt het niet oncomfortabel en gaat het beheerst, zoals je zou verwachten van een CV installatie.

Wat ik eigenlijk wil van een kachel is z.s.m. op temperatuur komen en blijven op een comfortabele manier tegen zo laag mogelijke kosten en volgens mij heb ik dat nu bereikt.

Vooral de afweging kosten/comfort is nogal een afweging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:15:
[...]

In de basis begrijp ik wat jij bedoelt, maar waarom zou 4 graden in een half uur bijstoken op 60 graden meer gas kosten als 4 graden bijstoken in 1 uur op 45 graden :?

Een beetje hetzelfde als 100KM rijden en het verbruik meten.

Met 200KM per uur (90 graden aanvoer) ben je met een half uur op plek van bestemming, maar met een aardig hoog verbruik

Maar met 100KM per uur ben je met 1 uur op plek van bestemming
En met 50KM per uur ben je met 2 uur op plek van bestemming.

Ik denk dat het verschil in verbruik tussen 60 of 45 graden aanvoertemperatuur niet zo gek veel scheelt qua efficiëntie, maar misschien dat de geleerden daar meer over kunnen vertellen :P

Zoals je in de grafiek kunt zien ontstaat er geen dip na de piek, en wordt de lijn vrij snel vlak na het bereiken van de gewenste setpoint. Zoals ik het in de grafiek zie, en zoals ik het zelf gevoeld heb voelt het niet oncomfortabel en gaat het beheerst, zoals je zou verwachten van een CV installatie.

Wat ik eigenlijk wil van een kachel is z.s.m. op temperatuur komen en blijven op een comfortabele manier tegen zo laag mogelijke kosten en volgens mij heb ik dat nu bereikt.

Vooral de afweging kosten/comfort is nogal een afweging :+
Zoek in dit forum (of de vorige) maar eens het schema op wat het effect op je HR is met lage aanvoer, lage retour. ;)

Ik zie het verschil ook in mijn verbruik op Mindergas.nl na 3 jaar invoeren.

Edit: at your service

Hieronder een duidelijke tabel omtrent het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
@Grolsch:

Efficiëntie van een HR ketel wordt door een aantal factoren bepaald.

1. De retourleiding wordt via een aparte warmtewisselaar langs de uitgaande uitlaatgassen geleid. a. Des te kouder de retour-temperatuur des te beter de voorverwarming. b. hoe lager het vermogen, des te beter de voorverwarming (Bij vol vermogen, veel uitlaatgassen, gaat veel warmte direct door de schoorsteen en is er weinig tijd om retour te verwarmen. Bij laag vermogen, weinig uitlaatgassen, is de warmteoverdracht naar de retourleiding veel efficiënter),
2. Bovenop het het eerste punt komt er bij de verbranding van aardgas veel water vrij in de vorm van stoom. Als je dit afkoelt, ontstaat er condensatiewarmte, deze wordt benut via de warmtewisselaar. Voorwaarde is dat de retour temperatuur laag moet zijn, deze koelt immers de stoom waardoor deze condenseert. Retour moet hiervoor lager dan 50 graden, liefst lager dan 40 graden.

Beide zaken gecombineerd maakt dat snel stoken (met veel vermogen) op hoge aanvoer en dus ook hoge retour behoorlijk minder efficiënt is dan langzaam stoken op lage temperatuur.

Edit: zie vorige post dit is het effect van item 2. daar komt effect van item 1 nog bij. Ik schat dat het gecombineerde effect tussen de 15-20%.

[ Voor 6% gewijzigd door bert74 op 23-11-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:49
Ik ben met de instellingen van mijn Calenta 28c aan het spelen, aangezien ik het hele huis warm krijg, behalve de badkamer. 🤔 Ik heb daar een 'designradiator' zitten en vloerverwarming op de retour van de cv, maar de radiator wordt alleen lauw, niet echt warm zoals bij de oude ketel. Ontluchten heb ik geprobeerd en als ik het kraantje open draai komt er direct water uit, dus dat zal het probleem niet zijn.

Inmiddels heb ik de aanvoer verlaagt naar 70 graden en de maximale opwarmtijd op 60 minuten gezet, wat een iets minder lauw resultaat opgeleverd heeft. De radiator wordt echter nog steeds bij lange na niet zo warm als de radiatoren in de overige kamers op de verdieping. De badkamer zit aan het eind/op een lus van het systeem en ik heb een beetje het idee dat de ketel op de een of andere manier vrij snel warm water terug krijgt en daardoor terug moduleert en er in de badkamer geen heet water meer komt. Beetje jammer, want ik had het juist daar graag aangenaam warm gehad. :-)

Heeft er misschien iemand een suggestie welke instellingen ik aan zou kunnen passen om de badkamer goed op temperatuur te krijgen? Mijn systeem bestaat uit een Calenta 28c met een iSense thermostaat.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergelijking met een auto gaat overigens goed op. Rij maar eens in zijn vijfde versnelling met 90 km/h naar Spanje of met 140 km/h. Wedden dat het eerste veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder benzine verbruikt. Andere techniek, maar ook daar met minder toeren efficienter verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aziraphale schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:46:
Ik ben met de instellingen van mijn Calenta 28c aan het spelen, aangezien ik het hele huis warm krijg, behalve de badkamer. 🤔 Ik heb daar een 'designradiator' zitten en vloerverwarming op de retour van de cv, maar de radiator wordt alleen lauw, niet echt warm zoals bij de oude ketel. Ontluchten heb ik geprobeerd en als ik het kraantje open draai komt er direct water uit, dus dat zal het probleem niet zijn.

Inmiddels heb ik de aanvoer verlaagt naar 70 graden en de maximale opwarmtijd op 60 minuten gezet, wat een iets minder lauw resultaat opgeleverd heeft. De radiator wordt echter nog steeds bij lange na niet zo warm als de radiatoren in de overige kamers op de verdieping. De badkamer zit aan het eind/op een lus van het systeem en ik heb een beetje het idee dat de ketel op de een of andere manier vrij snel warm water terug krijgt en daardoor terug moduleert en er in de badkamer geen heet water meer komt. Beetje jammer, want ik had het juist daar graag aangenaam warm gehad. :-)

Heeft er misschien iemand een suggestie welke instellingen ik aan zou kunnen passen om de badkamer goed op temperatuur te krijgen? Mijn systeem bestaat uit een Calenta 28c met een iSense thermostaat.
Daar komt dus het waterzijdig regelen om de hoek kijken, zie topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat gaat alleen wat lastig worden met een systeem waarbij een heel aantal radiatoren geen voetventielen heeft. Moet ik dan eerst alle radiatoren aanpassen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je andere radiatoren gewone draaiknoppen hebben kan het ook. Is het alleen wel zaak dat je daarna de boel markeert/knoppen eraf haalt zodat de instellingen niet door een medebewoner verprutst worden ;)

Het zou ook kunnen dat de kranen dubbel instelbaar zijn. Moet je de knop er even afhalen en kijken of je in de bus met schroefdraad nog een soort sleufje ziet zitten. Daar past een inregelsleutel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat niet verprutsen zal geen probleem zijn, dus ik zal eens gaan kijken. :-) Gaat dit nog botsen met het gebruik van de openhaardstand op de thermostaat? Daarvoor draai ik nu namelijk alle radiatioren in de woonkamer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook ingeregeld met de knoppen op de radiatoren. Geen probleem zoals Thinkpad ook stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aziraphale schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:06:
Dat niet verprutsen zal geen probleem zijn, dus ik zal eens gaan kijken. :-) Gaat dit nog botsen met het gebruik van de openhaardstand op de thermostaat? Daarvoor draai ik nu namelijk alle radiatioren in de woonkamer dicht.
Als ik mijn houtkachel stook zet ik gewoon als het lekker warm is de tussendeur naar boven open. Hoe warm wil je het hebben boven. Nee dus, niet dichtdraaien. Beneden waar thermostaat hangt inregelen tesamen met radiatoren die je boven altijd gebruikt (bij mij alleen badkamer). Als ik al een radiator opendraai boven om de ergste kou eruit te halen draai ik hem maar een halve slag open. Heb dan nog steeds een mooie retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Nou, op zich wil ik het boven normaal niet zo warm hebben, ik zit alleen even met een babykamer die zeer binnenkort warm moet blijven. Dat is ook de enige reden dat ik die stand gebruik. Het leek me alleen dan wat zuiniger om de radiatoren in de ruimtes die de houtkachel warm stookt dicht te draaien, maar dat is dus en misvatting. :-) Nu nog even de tijd gaan vinden om in te regelen, dat wordt nog een uitdaging met een vrouw die op het punt van bevallen staat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aziraphale schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:33:
Nou, op zich wil ik het boven normaal niet zo warm hebben, ik zit alleen even met een babykamer die zeer binnenkort warm moet blijven. Dat is ook de enige reden dat ik die stand gebruik. Het leek me alleen dan wat zuiniger om de radiatoren in de ruimtes die de houtkachel warm stookt dicht te draaien, maar dat is dus en misvatting. :-) Nu nog even de tijd gaan vinden om in te regelen, dat wordt nog een uitdaging met een vrouw die op het punt van bevallen staat. :D
Die krijgt het vanzelf warm ..... let maar op! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Mijn vrouw wel, ja. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg, wellicht dat een nog lagere aanvoertemperatuur nog efficiënter is.
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:47:
Vergelijking met een auto gaat overigens goed op. Rij maar eens in zijn vijfde versnelling met 90 km/h naar Spanje of met 140 km/h. Wedden dat het eerste veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder benzine verbruikt. Andere techniek, maar ook daar met minder toeren efficienter verbruik.
Maar als we het dan met snelheden gaan vergelijken zie ik het zo:

Aanvoertemperatuur 85 graden (standaard waarde van mijn CV) = 180KM/H
Huidige aanvoertemperatuur 60 graden = 100KM/H
Aanvoer temperatuur 45 graden = 80KM/H :?

Ik vraag me dan af hoeveel verschil in efficiëntie 60 of 45 graden aanvoer is :)

Dus naar mijn idee heb ik al aardig bezuinigd door van 85 graden naar 60 graden te gaan.

Maar waar het dus eigenlijk om gaat is de retour temperatuur, en deze zal ik eens gaan meten, net een nieuwe IR thermometer gekocht voor op het werk, dus HVT :P

[ Voor 66% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij ook vd stress tijdens de bevalling. Succes en geniet ervan. Kinderen zijn het mooiste wat er is. En nu weer on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:18:
Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg, wellicht dat een nog lagere aanvoertemperatuur nog efficiënter is.

[...]

Maar als we het dan met snelheden gaan vergelijken zie ik het zo:

Aanvoertemperatuur 85 graden (standaard waarde van mijn CV) = 180KM/H
Huidige aanvoertemperatuur 60 graden = 100KM/H
Aanvoer temperatuur 45 graden = 80KM/H :?

Ik vraag me dan af hoeveel verschil in efficiëntie 60 of 45 graden aanvoer is :)

Dus naar mijn idee heb ik al aardig bezuinigd door van 85 graden naar 60 graden te gaan.

Maar waar het dus eigenlijk om gaat is de retour temperatuur, en deze zal ik eens gaan meten, net een nieuwe IR thermometer gekocht voor op het werk, dus HVT :P
Zie schema hierboven voor efficiency bij lage retour. Zo...genoeg op het forum gezeten. Ik ga weer eens aan het werk. Lees de topicstart eens door want krijg het idee dat dat nog niet goed gedaan is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Lijkt me een goed idee. En om dus terug te komen op die houtkachel: Ik verwarm de woonkamer daarmee, is het dan niet tamelijk nutteloos om de radiatoren daar open te houden als ik de openhaardstand aan heb staan ivm de babykamer en badkamer? De ketel brandt dan wel op een heel laag pitje (aanvoer van een graadje of 30), maar om nou dubbelop te gaan verwarmen vind ik ook wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:35:
[...]

Zoek in dit forum (of de vorige) maar eens het schema op wat het effect op je HR is met lage aanvoer, lage retour. ;)

Ik zie het verschil ook in mijn verbruik op Mindergas.nl na 3 jaar invoeren.

Edit: at your service

Hieronder een duidelijke tabel omtrent het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %
Dit dus :P Bedankt voor de info.

Stel dat ik een delta T heb van 15 graden heeft de stap van aanvoer 85 verlagen naar 60 me een "winst" van een dikke 300% opgeleverd

Stel dat ik van 60 naar 45 graden zou gaan is de winst "maar" +- 80% zijn.

Dus de eerste maatregel (van 85 naar 60) is beduidend efficiënter als van 60 naar 45 gaan.

Los van het feit dat dan de delta T wss geen 15 graden meer is, en je op een gegeven moment de keet niet meer warm krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:35:
[...]
Wat is hiervoor de bron en hoe moet ik die getallen interpreteren?

Is van 80 naar 60 graden dan 2,3+2,75= 5,05% efficiënter?
en van 50 naar 45 dus 7,68% efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

liquid_ice schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:20:
[...]

Gaat om de retour mannen! Lees aub de topic start eens....

Ik stook met de huidige buitentemperaturen met aanvoer van ongeveer 40 en retour 30, ter illustratie. ;) Bij een aanvoer van 60 zou een retour van ongeveer 45 heel mooi zijn. Hoe hoger je aanvoer, hoe hoger je Delta T zou moeten worden. Delta T is verschil tussen aanvoer en retour. En nu zelf je huiswerk een beetje gaan doen. >:)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Heb zojuist mijn aanvoer toch maar van 45 naar 50 gezet. retour rond de 30 - 35 graden dus dat gaat best aardig.

leuk als je nu bij huis komt rijden en je kijkt over de daken waar enorme pluimen te zien zijn en bij mij een beschaafd wolkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:21:
[...]

Gaat om de retour mannen! Lees aub de topic start eens....

Ik stook met de huidige buitentemperaturen met aanvoer van ongeveer 40 en retour 30, ter illustratie. ;) Bij een aanvoer van 60 zou een retour van ongeveer 45 heel mooi zijn. Hoe hoger je aanvoer, hoe hoger je Delta T zou moeten worden. Delta T is verschil tussen aanvoer en retour. En nu zelf je huiswerk een beetje gaan doen. >:)
Ik heb het over de retour en ik heb de topic start doorgelezen :)

Of was je opmerking niet voor mij bedoeld :P :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:47:
Heb zojuist mijn aanvoer toch maar van 45 naar 50 gezet. retour rond de 30 - 35 graden dus dat gaat best aardig.

leuk als je nu bij huis komt rijden en je kijkt over de daken waar enorme pluimen te zien zijn en bij mij een beschaafd wolkje
Denk als het straks een keer -5 is buiten is, jij met 50 graden max het niet meer warm krijgt (of je moet wel veel capaciteit aan radiatoren hebben hangen cq heel goed geisoleerd huis hebben). In de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:43:
[...]

Denk als het straks een keer -5 is buiten is, jij met 50 graden max het niet meer warm krijgt (of je moet wel veel capaciteit aan radiatoren hebben hangen cq heel goed geisoleerd huis hebben). In de gaten houden.
ik stook al twee winters met 50 graden aanvoer dus dat komt wel goed. Het probeersel wat om nog 5 graden lager te gaan maar aangezien ik nu niet goed kan loggen heb ik hem weer naar 50 gezet

als ik volgend jaar ook al het glas vervangen heb ga ik weer naar 45 graden toe.

beneden bijna volledig VV dus die 50 is ruim voldoende, de overige ruimtes grote radiatoren waarbij 50 prima is maar bij 45 blijft er nog minder vermogen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:10:
[...]

ik stook al twee winters met 50 graden aanvoer dus dat komt wel goed. Het probeersel wat om nog 5 graden lager te gaan maar aangezien ik nu niet goed kan loggen heb ik hem weer naar 50 gezet

als ik volgend jaar ook al het glas vervangen heb ga ik weer naar 45 graden toe.

beneden bijna volledig VV dus die 50 is ruim voldoende, de overige ruimtes grote radiatoren waarbij 50 prima is maar bij 45 blijft er nog minder vermogen over
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Aziraphale schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:33:
Een babykamer hoeft voor de baby niet warm te blijven. Hoe kouder hoe beter. Ik stook de babykamer in principe niet, heb alleen een 2000W ventilatorkacheltje voor het verschonen en omkleden na het badderen. Als ik de babykamer stook wordt het ventje helemaal naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
_JGC_ schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:34:
[...]

Een babykamer hoeft voor de baby niet warm te blijven. Hoe kouder hoe beter. Ik stook de babykamer in principe niet, heb alleen een 2000W ventilatorkacheltje voor het verschonen en omkleden na het badderen. Als ik de babykamer stook wordt het ventje helemaal naar.
Hoe kouder hoe beter is ook een beetje overdreven, ik zou een (vooral pasgeboren) baby niet in een kamer leggen waar het 10 graden is.

Maar inderdaad vanaf 15 graden kunnen ze goed hebben hoor, al zou ik de kamer van een kersverse baby de 1e week wel ff proberen op 20 graden te houden :)

Zelf hebben wij in juni 2014 een baby "gekregen" en nog nooit de radiator op zijn kamertje open gehad, terwijl hij enkel glas heeft, en de temp wel eens kan zakken tot 15 graden .

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
liquid_ice schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:20:
[...]

Nee, je moet de waardes niet bij elkaar optellen.
De percentages gaan over het extra rendement, dus het extra vermogen.

Bij de verbranding van aardgas, zonder condensatie warmte, komt 8,79kWh energie vrij.
Dit noemen we de onderwaarde. Het vermogen van je ketel op onderwaarde staat op de typeplaat.
Vaak aangegeven met de de temperaturen 80/60 erbij vermeld. 80 aanvoer en 60 retour geeft geen enkele condensatie, het vermogen op onderwaarde is altijd lager. Puur omdat een gedeelte de schoorsteen uitvliegt en niet naar je cv water gaat.

Bij de verbranding van 1m3 aardgas, incl maximale condensatie, komt 9,77kWh energie vrij.
Dit is de bovenwaarde, die staat ook op de typeplaat van je ketel, alleen dan met 50/30 erbij.
Dat vermogen is ook hoger, simpel omdat er minder verlies is via de schoorsteen.

Het verschil tussen onder en bovenwaarde is 11.15%, maar dit is het maximaal haalbare.
Dat verschil word steeds kleiner naarmate de watertemperatuur hoger is.

Om water te verdampen is warmte nodig. Als je natte handen hebt en je laat ze drogen in de wind, worden ze koud. Voor de verdamping word warmte onttrokken van je handen, die warmte zit in de damp.
Niet dat die damp voelbaar warm is, het zit er in als latente warmte.
Als die damp van je handen later weer ergens condenseert, dan komt de warmte uit je handen weer vrij als voelbare warmte. Dat laatste gebeurt ook met de damp in de rookgassen van een cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Vanavond nog ff m'n ketel in de gaten gehouden.

Aanwarmen gebeurt met aanvoer 60 graden, na bereiken setpoint gaat de aanvoer naar 50 graden en later op de avond stond de aanvoer op 40 graden, dus volgens mij wel "efficiënt" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Even een update m.b..t mijn stappenplan:

Maken van 2 zones
Ik heb ontdek dat een groot deel van de warmte in ons huis verdwijnt via de slaapkamer. Hier staan namelijk 's nachts de ramen open (ook in de winter). Met 20mm ruimte onder de deuren vermoed ik dat daar de warmte verdwijnt.

Ik ga daarom de deur van de slaapkamer voorzien van tochtstrip / dorpel (met deurveer) zodat dit een afgezonderde zone wordt in het huis. De rest van het huis is dan de tweede zone.

Automatische debietkranen
Ik heb voor alle bestaande radiatoren in de woning Heimeier Eclipse kranen besteld. Hopelijk komen deze snel binnen.

Ik zit alleen nog met het volgende en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen:
Op zolder moet ik nog een extra radiator aansluiten. Het betreft een Vasco Flatline 21s 500 x 800 (tekening hier). Aan aansluitingen geen gebrek (8 stuks), maar hoe ik hier ook een automatische debietkraan opzet is mij een raadsel. Het toestel krijg namelijk zijn aanvoer en retour via een onderblok en wordt geleverd met een thermostatische insert (M30 x 1,5). Volgens mij heb ik de volgende opties:
  1. Ben ik er door de insert te vervangen door een 'Heimeier thermostatie insert voor vervanging' (helemaal onderaan deze pagina bij het tabblad 'Productdetails')?
  2. Of moet ik een ander onderblok nemen, bijvoorbeel de Heimeier Multilux Eclipse? Zo ja, dan komt de thermostaatknop onder de radiator te hangen. Is dit erg? En hoe sluit ik dan de boel aan (wat doe ik dan bijvoorbeeld met de bijgeleverde insert)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Over de ventilatie opening onder de deur....
Is die niet toevallig voor een wtw, of heb je die niet? Het dicht maken van de opening onder de deuren kan de werking van balansventilatie flink verstoren.

Je kranen...

1 ik weet dat Eclipse inserts bestaan, maar volgens mij zijn ze niet makkelijk te verkrijgen.
Vaak zijn ze radiator merkgebonden.
Maar het is wel de beste oplossing.

2 bij zo'n H blok komt de knop idd onderaan de radiator te zitten. De instelling zal iets anders zijn, de temperatuur bij de vloer is lager dan aan de bovenkant van de radiator. Voor de rest is het geen probleem.

De opening waar de insert normaal in zit kan worden afgesloten met een 1/2" kap, vaak zitten deze bij de radiator geleverd.
Zien er ongeveer uit als een ontluchter.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 23-11-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:07:
Vanavond nog ff m'n ketel in de gaten gehouden.

Aanwarmen gebeurt met aanvoer 60 graden, na bereiken setpoint gaat de aanvoer naar 50 graden en later op de avond stond de aanvoer op 40 graden, dus volgens mij wel "efficiënt" :)
Het is maar wat JIJ onder efficient verstaat....Ik had vanavond weer niet meer nodig dan een aanvoer van 45 graden en mooie lage retour van rond de 35, dus mega efficient. Sinds dat ik het vermogen aan radiatorcapaciteit heb verhoogd merk ik duidelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
kan iemand me nog helpen met het volgende. Remeha Calenta wilt niet rondpompen als de brander is uitgeschakeld. Ongeacht op welke waarde ik Parameter 36 zet.

Doel is als onze zonneboiler op temperatuur is, de ketel alleen te laten rondpompen, want de retour die door de ZB gaat verwarmt de retour wel.

Op dit moment als ik de brander niet uitzet, gast de ketel om de gewenste aanvoer te halen, en komt er na paar minuten achter dat de retour oploopt door de zonneboiler om vervolgens de brander te stoppen. Dit kost elke cyclus gas, wat ik niet wil.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:58
Kun je de pompvoorlooptijd instellen?
Is er nu genoeg zonnestraling om je huis te verwarmen? Wat heb je op het dak liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
fabstar81 schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:30:
kan iemand me nog helpen met het volgende. Remeha Calenta wilt niet rondpompen als de brander is uitgeschakeld. Ongeacht op welke waarde ik Parameter 36 zet.
Twee opties
  1. Parameter P7 (pompnadraaitijd) op 99 zetten (continue)
  2. De ketel gaat ook pompen als je een setpoint rond de boiler temperatuur zet, en vervolgens de CH enable zet. Hiervoor moet je dan wel een OpenTherm Gateway hebben.
Ik zou eerst eens P7 proberen, maar met het nadeel dat de pomp dan altijd blijft draaien. Dat kan zomaar 92 Watt zijn (volgens handleiding is dat opgenomen vermogen bij vollast). Is het niet handiger om een extra pomp en een bypass over de ketel te plaatsen? Als je een OTGW hebt zou je P7 natuurlijk zelf kunnen aanpassen op basis van je zonneboiler temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:02:
[...]

Het is maar wat JIJ onder efficient verstaat....Ik had vanavond weer niet meer nodig dan een aanvoer van 45 graden en mooie lage retour van rond de 35, dus mega efficient. Sinds dat ik het vermogen aan radiatorcapaciteit heb verhoogd merk ik duidelijk verschil.
In vergelijking met mijn oude situatie (aan/uit thermostaat en een aanvoer van 85 graden) is het in ieder geval een stuk efficiënter als in de oude situatie, laat ik het dan zo verwoorden :)

Ik hou mijn standen sinds 1,5 jaar bij via energiemanageronline.nl dus kan goed in de gaten houden aan de hand van graaddagen of mijn besparingen ook daadwerkelijk nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
gibraltar schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 07:35:
[...]

Twee opties
  1. Parameter P7 (pompnadraaitijd) op 99 zetten (continue)
  2. De ketel gaat ook pompen als je een setpoint rond de boiler temperatuur zet, en vervolgens de CH enable zet. Hiervoor moet je dan wel een OpenTherm Gateway hebben.
Ik zou eerst eens P7 proberen, maar met het nadeel dat de pomp dan altijd blijft draaien. Dat kan zomaar 92 Watt zijn (volgens handleiding is dat opgenomen vermogen bij vollast). Is het niet handiger om een extra pomp en een bypass over de ketel te plaatsen? Als je een OTGW hebt zou je P7 natuurlijk zelf kunnen aanpassen op basis van je zonneboiler temperatuur.
v.w.b. P7 op 99 zou betekenen dat de ketel als alle warmte uit de ketel is, toch rond blijft pompen. daarnaast is in een energiebewust (nagenoeg neutraal) huis een pomp continue laten draaien niet echt een optie. Het gaat me ook niet om de nadraaitijd, de pomp start niet eens met pompen als de brander uit is. dus nadraaien doet ie dan ook niet.

ik heb een OTG, aangesloten op een vera, maar ik snap je tip niet. CH? en setpoint rond de boiler temperatuur? op dit moment is mijn controle set point (aanvoertemperatuur) 52 graden. de boiler is altijd minimaal 30 graden, maar als de ketel draait (met brander) altijd minimaal 40 graden. de brander is middels de vera uitgeschakeld als de boilertemperatuur boven de 50 graden komt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50
fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:56:
[...]
ik heb een OTG, aangesloten op een vera, maar ik snap je tip niet. CH? en setpoint rond de boiler temperatuur? op dit moment is mijn controle set point (aanvoertemperatuur) 52 graden. de boiler is altijd minimaal 30 graden, maar als de ketel draait (met brander) altijd minimaal 40 graden. de brander is middels de vera uitgeschakeld als de boilertemperatuur boven de 50 graden komt.
Het is een beetje een gok hoe je ketel werkt, maar bij een Calenta werkt het.

Wat je doet is de ketel vragen om een warmte door middel van het setpoint, die binnen een paar graden van de huidige boiler temperatuur ligt. De regeling van de ketel besluit dan als het goed is om alleen water rond te pompen in plaats van de brander te starten.

Het is niet echt een handige oplossing omdat, als hij eenmaal gaat pompen, de boiler temperatuur omhoog gaat met als resultaat dat hij weer zal stoppen met pompen (omdat je warm water uit je zonneboiler haalt).

Je bent misschien beter af met een bypass in de vorm van een driewegklep. Dan misbruik je de opstelling niet, en heb je eigenlijk wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Dr. Donald schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 07:27:
Kun je de pompvoorlooptijd instellen?
Is er nu genoeg zonnestraling om je huis te verwarmen? Wat heb je op het dak liggen?
pompvoorlooptijd zie ik niet terug in de parameters/handleiding.

we hebben 48 HP op 350 liter, instraling is al 3 weken nihil met die grijze donkere regenachtige winderige dagen. na 6 dagen onder de 60 gaat echter het anti-legionellaprogramma werken en brengt de boiler naar 65 graden.

heb dus 1 keer in de week ongeveer de mogelijkheid om te testen hoe de ketel reageert op bepaalde instellingen als de boiler op temperatuur is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
gibraltar schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:03:
[...]

Het is een beetje een gok hoe je ketel werkt, maar bij een Calenta werkt het.

Wat je doet is de ketel vragen om een warmte door middel van het setpoint, die binnen een paar graden van de huidige boiler temperatuur ligt. De regeling van de ketel besluit dan als het goed is om alleen water rond te pompen in plaats van de brander te starten.

Het is niet echt een handige oplossing omdat, als hij eenmaal gaat pompen, de boiler temperatuur omhoog gaat met als resultaat dat hij weer zal stoppen met pompen (omdat je warm water uit je zonneboiler haalt).

Je bent misschien beter af met een bypass in de vorm van een driewegklep. Dan misbruik je de opstelling niet, en heb je eigenlijk wat je zoekt.
heb een Calenta 40C, dus dat moet goed komen. de OTG gebruik ik momenteel vooral om informatie uit te lezen in de vera, maar nog niet echt om parameters te wijzigen of controle te doen over de temperatuur. daarvoor gebruik ik gewoon het klokprogramma van de iSense.

de zonneboiler kan natuurlijk door allerlei bronnen warmer worden. de zon is de meest voor de hand liggend, maar doordat de retour door de ZB gaat stijgt ie iets in temperatuur, nooit meer dan 40 graden.

de situatie die je beschrijft -setpoint rondom ZB-temperatuur- is iets wat ie dagelijks doet. n.l. als ie op deellast draait vraagt ie meestal maar iets van 30-40 graden en de ZB is dat altijd minimaal. de ketel stuurt echter niet op ZB temperatuur maar op retour temperatuur.

als de ketel in geval van warmtevraag start (zeg 40 graden), start ie in veel gevallen met branden, waarna hij al snel merkt dat de retour oploopt. ongeacht de boilertemperatuur die soms wel 60+ graden is verbrandt ie dan gas. en dát wil ik dus niet.

praktijkvoorbeeld: gisteren heeft het antilegionellaprogramma gedraaid en de boiler was dus de gehele nacht op 65 graden. brander is uitgeschakeld boven 50 graden. verwarming had ik vannacht op 21 graden gezet om te zien of hij zou gaan draaien zonder dat de brander aan was. de zonneboiler was vanmorgen om 7 uur +/- 41 graden en er was bijna 2 m3 gas verstookt. dit dus terwijl de ZB op temperatuur was.

de brander is om 5 uur middels een schedule weer aangegaan, dus in 2 uur tijd heeft ie bijna 2 m3 gas verstookt met een ZB die goed op temperatuur was...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
De middag waarop ik 6 metingen heb gedaan om de radiatoren in te meten is tevens de dag met het hoogste verbruik geweest, haha. 5 kuub bijna.

Ik heb nog wat metingen te gaan, maar ik heb me bedacht dat ik het toch wat efficienter aan ga pakken.
de avond VOOR de meting zet ik de nachtverlaging op 14 graden, 's ochtends stook ik niet en tegen de tijd dat ik de volgende dag uit m'n werk kom (rond 18:00) is het dan ook wel 14 graden...

Dan gooi ik de thermostaat omhoog, doe ik 1 meting en gebruik ik de warmte om het huis op te warmen. Zo verlies ik niet alle warmte, is toch zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:58
fabstar81 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:07:
[...]

pompvoorlooptijd zie ik niet terug in de parameters/handleiding.

we hebben 48 HP op 350 liter, instraling is al 3 weken nihil met die grijze donkere regenachtige winderige dagen. na 6 dagen onder de 60 gaat echter het anti-legionellaprogramma werken en brengt de boiler naar 65 graden.

heb dus 1 keer in de week ongeveer de mogelijkheid om te testen hoe de ketel reageert op bepaalde instellingen als de boiler op temperatuur is.
p38 Vrijgave wachttijd of p39 Gasklep schakeltijd wellicht? Deze klinken alsof het ongeveer doet wat je wil, maar gelden misschien ook voor tapwater.

Ik snap dat je dit ingesteld wilt hebben voor het voor- en naseizoen, maar wil je je dure elektrische warmte op dit moment niet liever gebruiken voor tapwater? Met gas tapwater verwarmen is minder efficiënt dan verwarmingswater verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hebben jullie trouwens gelezen dat de nieuwste generatie van Nest learning (V3) OpenTherm modulerend is?

https://nest.com/blog/201...nest-learning-thermostat/

Duur grapje, maar wel mooi dat het eindelijk gaat moduleren :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Dr. Donald schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:56:
[...]

p38 Vrijgave wachttijd of p39 Gasklep schakeltijd wellicht? Deze klinken alsof het ongeveer doet wat je wil, maar gelden misschien ook voor tapwater.

Ik snap dat je dit ingesteld wilt hebben voor het voor- en naseizoen, maar wil je je dure elektrische warmte op dit moment niet liever gebruiken voor tapwater? Met gas tapwater verwarmen is minder efficiënt dan verwarmingswater verwarmen.
Er hangt hier al een douche WTW, en water komt uit een ZB die in deze periode altijd 30 graden is. En doordat de retour door de onderste spiraal in de boiler gaat nog even door de ketel wordt opgewarmd richting de 40 graden.

Ketel hoeft nu maar tien graden te verhitten want ons SWW is ingesteld op 50 graden. Behalve door de zon, kan dit bijna niet efficiënter.

Het gaat er mij gewoon om dat ik dat opstartgas van de CV kwijt wil op het moment dat de ZB een bepaalde temperatuur heeft.

Ik ga eens naar die andere twee parameters kijken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Misschien een domme vraag ivm waterzijdig inregelen, maar het wordt me toch niet helemaal duidelijk uit de startpost. Op het moment dat ik ga meten aan mijn systeem, maakt het temperatuurverschil tussen aanvoer en afvoer van een radiator dan ook wat uit? Of is het gewoon van belang dat het water er kouder uit gaat dan het er in kwam? De deltaT lijkt me toch voor de temperatuur bij de ketel te gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Aziraphale schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:17:
Misschien een domme vraag ivm waterzijdig inregelen, maar het wordt me toch niet helemaal duidelijk uit de startpost. Op het moment dat ik ga meten aan mijn systeem, maakt het temperatuurverschil tussen aanvoer en afvoer van een radiator dan ook wat uit? Of is het gewoon van belang dat het water er kouder uit gaat dan het er in kwam? De deltaT lijkt me toch voor de temperatuur bij de ketel te gelden.
Volgens mij heb jij de startpost helemaal niet gelezen, of de verkeerde startpost misschien ;)

Het hele idee achter waterijdig inregelen is JUIST het in balans krijgen van je radiatoren door ervoor te zorgen dat elke radiator +- dezelfde delta T krijgt :P

Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Links is de situatie in heel veel Nederlandse huishoudens. De radiatoren zijn niet in balans. Radiatoren dichtbij de ketel stromen erg snel door, waardoor redelijk heet water terugstroomt naar de ketel. Door dit hete water denkt de ketel dat het huis al op temperatuur begint te komen en zal daardoor minder warmte gaan aanvoeren. Ook krijgen radiatoren verder weg te weinig water en hebben daardoor een lagere warmteafgifte.
Rechts is de situatie waar we naar toe willen, namelijk dat alle radiatoren in balans zijn en het water een stuk koeler terugkomt bij de ketel.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 24-11-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Nou, geloof me, ik heb hem uitgespit en het stukje dat je quote ook zeker gelezen. Dat ik de boel in balans wil hebben en het water koeler terug wil hebben bij de ketel heb ik dan ook helemaal helder.

Maar als ik je goed lees, dan zeg je dus dat ik dezelfde mate van afkoeling wil bij elke radiator, wat precies is wat ik wou weten. 😄 In de startpost wordt namelijk gesproken over water dat koeler uit de radiator moet komen dan dat het er in ging, maar niet in welke mate. En de deltaT wordt genoemd in relatie tot de ketel, niet de individuele radiatoren.

Maar (dit soort dingen visualiseren is niet mijn sterke punt, geef ik direct toe) verwarmt dan iedere radiator nog wel in dezelfde mate? Ik krijg dan toch ook in iedere radiator een andere temperatuur als aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het gaat uiteindelijk om de delta T van de retour naar de ketel, maar die delta T wordt bepaald door de delta T van je radiatoren.

Of heb jij een draaiknop bij de ketel waarmee je de retour temperatuur kunt verlagen :? Dan graag ff een linkje :P Willen wel meer mensen hebben denk ik :)

Met waterzijdig inregelen zorg je er dus juist voor dat elke radiator op een juiste manier warmte afgeeft waardoor je de juiste delta T krijgt :)

Juist als de Delta T van elke radiator ongeveer gelijk is zal ook bij elke ketel de aanvoer gelijk zijn, en zul je juist zo "efficiënt" mogelijk stoken.

En waarom zou je aanvoertemperatuur veranderen als je waterzijdig inregelt :? Die logica snap ik nog ff niet :P

Ook dit staat heel duidelijk in de startpost volgens mij:
Door het inregelen zorg je dat alle radiatoren genoeg water krijgen, en dat elke radiator genoeg tijd heeft om de warmte van het water af te geven aan de omgeving. In een kleine radiator zal het water zonder aanpassing sneller doorstromen dan in een grotere radiator. Hierdoor heeft de radiator minder tijd om de warmte af te geven, en zal het water met nog redelijk wat warmte de radiator verlaten en weer terug keren naar de ketel. Dit is zonde, want te warm retourwater zorgt voor een niet-efficiënt functionerende ketel (zie Inleiding)

[ Voor 51% gewijzigd door Grolsch op 24-11-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Gisteren even bij mn ouders op bezoek geweest..
IR metertje mee.. op 60 graden aanvoer, kwam het met 57 terug.

Pompsnelheid stond al op 1 (van de 2)

Valt nog wel wat te winnen dus.. Alleen nog niet overal zijn kranen geplaatst, daarom is het afregelen op dit moment nog niet heel handig.

Zij gebruiken op dit moment 1600 kuub per jaar.. valt ook nog wel wat te winnen dus

Pa is loodgieter dus die gaat er een kraan tussen plaatsen :) Tbc

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 24-11-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grolsch schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:51:
Het gaat uiteindelijk om de delta T van de retour naar de ketel, maar die delta T wordt bepaald door de delta T van je radiatoren.

Of heb jij een draaiknop bij de ketel waarmee je de retour temperatuur kunt verlagen :? Dan graag ff een linkje :P Willen wel meer mensen hebben denk ik :)

Met waterzijdig inregelen zorg je er dus juist voor dat elke radiator op een juiste manier warmte afgeeft waardoor je de juiste delta T krijgt :)

Juist als de Delta T van elke radiator ongeveer gelijk is zal ook bij elke ketel de aanvoer gelijk zijn, en zul je juist zo "efficiënt" mogelijk stoken.

En waarom zou je aanvoertemperatuur veranderen als je waterzijdig inregelt :? Die logica snap ik nog ff niet :P

Ook dit staat heel duidelijk in de startpost volgens mij:

[...]
Ik vermoed dat ik een tamelijk incorrect beeld heb van een cv-systeem, maar onderhand begint er een kwartje te vallen... 8)7

Water wat in een radiator komt is dus bij elke radiator even warm? Ik had (ook op basis van het schema uit de startpost) steeds in mijn hoofd zitten dat er ook tempertauurverlies op zou treden door dat water (eventueel) nog via andere radiatoren zou lopen en radiatoren niet allemaal even ver van de ketel zitten, waardoor het water steeds meer temperatuur zou verliezen... |:( |:( |:( Op basis van die redenatie ging ik er dus ook van uit dat de deltaT per radiator zou moeten verschillen om zo een gelijkmatige afgifte over het hele systeem te krijgen. 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 24-11-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Aziraphale schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:19:
[...]

Ik vermoed dat ik een tamelijk incorrect beeld heb van een cv-systeem, maar onderhand begint er een kwartje te vallen... 8)7

Water wat In en radiator komt is dus bij elke radiator even warm? Ik had (ook op basis van het schema uit de startpost) steeds in mijn hoofd zitten dat er ook tempertauurverlies op zou treden door dat water (eventueel) nog via andere radiatoren zou lopen en radiatoren niet allemaal even ver van de ketel zitten, waardoor het water steeds meer temperatuur zou verliezen... |:( |:( |:( Op basis van die redenatie ging ik er dus ook van uit dat de deltaT per radiator zou moeten verschillen om zo een gelijkmatige afgifte over het hele systeem te krijgen. 7(8)7
Haha, nee, zo werkt het (gelukkig) niet.

Je hebt een centrale aanvoer die elke radiator voed, en een centrale "afvoer" retourleiding welke weer de ketel in gaat.

Dit plaatje geeft het volgens mij duidelijk aan voor je beeldvorming :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hetzelfdoen.nl/centraleverwarming/cv%20blanco%20schema.jpg

Nu snap je misschien ook waarom het zo belangrijk is om je delta-T per radiator gelijk te hebben.

Als je aanvoer zeg maar 70 graden is met een delta T van 20 zou de retour temperatuur 50 graden moeten zijn.

Als je ene radiator een delta T heeft van 30 graden en de andere van 5 graden "verstoren" ze de algehele retourtemperatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 24-11-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Yep, dat is een schema wat ik snap! :D

Maar dan nog even voor mijn beeld bij mijn Calenta. Ik heb momenteel de aanvoer op 70 staan en zal dan een retour van ongeveer 50 willen hebben. Hij stookt echter momenteel met max. +- 58 volgens de iSense. Wanneer ik hem dan echter bij het inregelen flink omhoog slinger en de ramen open gooi, gaat hij dan die 70 graden wel halen? En moet ik met het inregelen wachten tot hij ook daadwerkelijk die maximale aanvoertemperatuur levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als hij op dit moment 58 graden stookt kan dat verschillende redenen hebben.

Je iSense werkt neem ik aan modulerend, dus je thermostaat bepaald de gevraagde temperatuur.

Was is de huidige temperatuur en wat is de gewenste temperatuur, ik vermoed dat deze dicht bij elkaar liggen, waardoor je TS terug moduleert (zoals je eigenlijk moet willen).

Wat ook nog kan is dat je ketel ingrijpt (verschil aanvoer/retour te groot bijv.)

Tijdens het inregelen is het zaak dat je ketel op vol vermogen brand, dus beginnen met een begin temperatuur van 15 graden, ramen open en dan de TS instellen op 25 graden.

Op dat moment moet je aanvoertemperatuur maximaal worden (70 graden).

Ik wil niet in herhaling vallen, maar ook dit staat heel duidelijk in de topicstart :P
Stappenplan: waterzijdig inregelen
Het inregelen van het systeem doe je bij voorkeur als volgt:
Voer het inregelen bij voorkeur in de winter uit zodat het lekker koud is buiten
Zet alle ramen in je huis open. Dit is nodig zodat de warmte het huis uit kan, waardoor de radiatoren hun wamte ongehinderd kunnen afgeven en je ketel blijft stoken
Zet alle radiatorkranen/voetventielen/inregeling thermostaatkraan volledig open.
Geef je kamerthermostaat een beste slinger (26 °C bijv.) zodat je zeker weet dat hij een poosje blijft stoken
Gebruik een meetinstrument om de aanvoer en retourtemperatuur te meten, bijvoorbeeld een infrarood thermometer. Bepaal, afhankelijk van de aanvoertemperatuur, de gewenste delta T, 'ΔT' (verschil tussen aanvoer en retour). Bij 70 °C aanvoer is de ΔT rond de 20 °C en bij nog lagere aanvoer is de ΔT ook lager. Bij een aanvoer van 65 a 60 °C zul je waarschijnlijk op een ΔT van rond de 15 uit willen komen. Lager lukt vaak wel (ΔT van 20 bijv.) maar dan neemt de capaciteit van je radiatoren ook vrij sterk af. Ook iets waarmee je zult moeten experimenteren dus.
Stel de radiator met behulp van het voetventiel of een voorinstelbare afsluiter in de kraan (o.a. Danfoss) zo af dat het uitstromende water koeler is dan het instromende water. Dit is dé manier om de radiatoren ver van de ketel warm te krijgen. Wanneer je alle radiatoren (op één na, bijvoorbeeld de badkamer radiator) hebt afgesteld kunnen de leidingen gaan ruisen; verlaag dan de pompsnelheid verder.
Let er op dat na een wijziging de retourtemperatuur natuurlijk niet direct omlaag gaat, er zit immers nog warm water in de radiator. Het kan zo een half uur duren voordat je echt effect kan meten. Ga ondertussen verder met de andere radiatoren en meet daarna nogmaals alles op. Maak steeds kleine aanpassingen, bijvoorbeeld een halve slag per keer. Om dit gemakkelijk bij te houden kun je een Excel document gebruiken, even een stukje naar onderen scrollen voor de link.
Nadat je alle radiatoren hebt ingesteld, loop ze dan nogmaals na, want door het instellen kan de ΔT op andere radiatoren weer gewijzigd zijn.
Ben je tevreden, zet dan de kamerthermostaat weer op een normale temperatuur, sluit deuren en ramen en zet de thermostaatkranen weer op de gewenste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Wat ik ook allemaal al gelezen had. Als goed leraar lees ik eerst en vraag daarna als het me niet volledig duidelijk is. ;)

Waar het mij om ging is of mijn ketel niet alsnog rustig op 58 graden de boel naar 25 zou proberen te stoken, of dat hij nu vol naar de 70 zou gaan. Kon zijn dat ik nog iets op de iSense moest instellen qua aanwarmtijd oid. Maar als ik je goed begrijp gaat de ketel bij een voldoende groot verschil tussen huidige en gewenste temperatuur sowieso naar de maximale aanvoertemperatuur, dus dan moet het goed komen. Thanks! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat bepaalt je ketel niet maar je TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heeft er iemand hier daadwerkelijk verschil gezien in de verschillende mogelijkheden bij de parameter "Opwarmsnelheid" van de iSense?
Opwarmsnelheid
Hiermee bepaalt u hoe snel of hoe langzaam de regelaar moet opregelen.
Deze parameter heeft invloed op het aanwarmgedrag en op het regelgedrag
Wat ik nu in m'n logging zie, is dat de woning 's ochtends vrij snel op temperatuur is (uurtje om van 16 / 17 naar 19 te gaan). Dit via klokprogramma, ik heb er dan zelf niet aangezeten.
Hij vraagt daarbij vaak een aanvoer richting de max. ingestelde temperatuur (60-62 vraag bij 65 max. ingesteld). Nu vind ik dit nog vrij snel en een vrij hoge aanvoer, ik ben dan ook bijna 1,5-2m3 verder dacht ik, terwijl het nu nog niet eens heel koud is buiten.

Het mag van mij best wat langer duren en met een wat lagere aanvoertemperatuur om op die manier zuiniger te stoken. De max. aanwarmtijd heb ik op 180 minuten staan, dus hij heeft tijd zat, maar toch neemt hij die tijd niet.

Mijn idee was om de 'opwarmsnelheid' op "langzamer" of "langzaamst" te zetten, zodat de iSense het allemaal wat rustiger aan doet. Iemand ervaring daar mee?
Wil het sowieso gewoon proberen en dan de logging met eerdere dagen vergelijken, maar misschien dat iemand dit al eens getest heeft.

Sowieso vind ik de beschrijving van die parameter tegenstrijdig, ze zeggen namelijk ook dit Zet deze instelling op Langzaamst bij vloerverwarming. Een vloerverwarming heeft niks aan een hoge aanvoertemperatuur, zou hij daarmee een lagere aanvoer vragen van de ketel?
Het is dus nogal verwarrend, moet hij in mijn situatie juist sneller of juist langzamer 8)7

Menustructuur:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZGE6uaqc0dCpZk5M1w79APSO/full.png

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:09:
Heeft er iemand hier daadwerkelijk verschil gezien in de verschillende mogelijkheden bij de parameter "Opwarmsnelheid" van de iSense?

[...]

Wat ik nu in m'n logging zie, is dat de woning 's ochtends vrij snel op temperatuur is (uurtje om van 16 / 17 naar 19 te gaan). Dit via klokprogramma, ik heb er dan zelf niet aangezeten.
Hij vraagt daarbij vaak een aanvoer richting de max. ingestelde temperatuur (60-62 vraag bij 65 max. ingesteld). Nu vind ik dit nog vrij snel en een vrij hoge aanvoer, ik ben dan ook bijna 1,5-2m3 verder dacht ik, terwijl het nu nog niet eens heel koud is buiten.

Het mag van mij best wat langer duren en met een wat lagere aanvoertemperatuur om op die manier zuiniger te stoken. De max. aanwarmtijd heb ik op 180 minuten staan, dus hij heeft tijd zat, maar toch neemt hij die tijd niet.

Mijn idee was om de 'opwarmsnelheid' op "langzamer" of "langzaamst" te zetten, zodat de iSense het allemaal wat rustiger aan doet. Iemand ervaring daar mee?
Wil het sowieso gewoon proberen en dan de logging met eerdere dagen vergelijken, maar misschien dat iemand dit al eens getest heeft.

Sowieso vind ik de beschrijving van die parameter tegenstrijdig, ze zeggen namelijk ook dit Zet deze instelling op Langzaamst bij vloerverwarming. Een vloerverwarming heeft niks aan een hoge aanvoertemperatuur, zou hij daarmee een lagere aanvoer vragen van de ketel?
Het is dus nogal verwarrend, moet hij in mijn situatie juist sneller of juist langzamer 8)7

Menustructuur:
[afbeelding]
Ik heb niet zulke extensive logging als jij hebt, maar gevoelsmatig doet die parameter geen fluit. Hij zal wel iets doen, anders zou het er niet inzitten gok ik :+. Maar ik heb niet het idee dat ik echt heel veel verschil merk. Net als de parameter voor het afkoelen van de referentie ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aziraphale schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:09:
Wat ik ook allemaal al gelezen had. Als goed leraar lees ik eerst en vraag daarna als het me niet volledig duidelijk is. ;)

Waar het mij om ging is of mijn ketel niet alsnog rustig op 58 graden de boel naar 25 zou proberen te stoken, of dat hij nu vol naar de 70 zou gaan. Kon zijn dat ik nog iets op de iSense moest instellen qua aanwarmtijd oid. Maar als ik je goed begrijp gaat de ketel bij een voldoende groot verschil tussen huidige en gewenste temperatuur sowieso naar de maximale aanvoertemperatuur, dus dan moet het goed komen. Thanks! :-)
Hoeft niet. De mijne gaat/ging nooit naar 70 graden. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden ingeregeld. Eerst met pomp op 3 waarna ik de pomp naar 1 zette en delta T veel te groot werd bij lage temperaturen. Daarna opnieuw met pomp op stand 1 waarna ik de kranen verder open kon zetten. Ik stook nu op een aanvoer tussen de 45 en 55 graden max. Mijn ervaring is eerst te spelen met pompstand, als alles warm wordt op de laagste stand, dan pas delta T op radiatoren eventueel inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 10:04:
[...]

Hoeft niet. De mijne gaat/ging nooit naar 70 graden. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden ingeregeld. Eerst met pomp op 3 waarna ik de pomp naar 1 zette en delta T veel te groot werd bij lage temperaturen. Daarna opnieuw met pomp op stand 1 waarna ik de kranen verder open kon zetten. Ik stook nu op een aanvoer tussen de 45 en 55 graden max. Mijn ervaring is eerst te spelen met pompstand, als alles warm wordt op de laagste stand, dan pas delta T op radiatoren eventueel inregelen.
Ik merk hier ook dat de ketel niet boven de 63 graden stookt, ondanks dat de ketel en de iSense op max 70 staan. Hij gebruikt het simpelweg niet. Pomp op stand 1 overigens ook (wat iedere keer weer tot dezelfde vraag leid als de ketel een inspectie heeft: 'weet u dat de pomp op stand 1 staat?' . Heb ook een keer een lomperik gehad die gewoon, zonder te vragen, de pomp weer op standje 3 zet. Ik zit er altijd bij als ze onderhoud doen, dus toen ik vroeg of hij dat met rust wilde laten kreeg ik een heel vreemde blik (maar hij zette het wel terug :+ )

Pagina: 1 ... 25 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.