Oxellaar schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:36:
[...]
Het zoeken valt wel mee, lees even
pagina 49 van de handleiding.
Wel bizar dat verbruik, weet je zeker dat het klopt? Zie dat toch echt als een gigantische fail van Remeha.
Wij verbruiken 600 liter gas per dag voor sww (3 pers.) en ik heb niet eens een zonneboiler.
Vraag mij af wat mijn verbruik zou worden met een Calenta icm een zonneboiler.
gisteren heeft de vrouw de kachel aangezet in de ochtend. boiler was ongeveer 58 graden op dat moment. CV is ingesteld op 52 graden aanvoer temperatuur, SWW op 50 graden. In de middag is de CV niet erg meer aangeslagen doordat de buitentemperatuur warmer werd.
Uitgaande van 0 m3 verbruik tbv SWW, is onderstaand totaal van toepassing op het totaalverbruik voor CV op deze dag.
Daarnaast is er gisteren zo een 6-7 kW de boiler ingegaan door het electrisch element om hem op temperatuur te houden. De temperatuur in de boiler is niet lager geweest dan 48 graden.
meterstand 5-10: 1,239 m3
meterstand 6-10: 1,844 m3
totaal verbruik 6-10: 1,844-1,239 = 0,605 m3
Ja, dat klopt dus. Hoewel ik me met de boilertemperaturen van rond de 50 kan voorstellen dat de ketel iets meer heeft moeten bijstoken dan als de boilertemperatuur rond de 60 zou zijn geweest.
Echter, blijft 600 liter gas om de woning een graadje warmer te krijgen (19 => 20) terwijl de boiler redelijk op temperatuur is best veel. En ik heb er eens naast gezeten, hij stookt dus echt gewoon bij start van elke cyclus totdat hij merkt (na minuutje) dat de retour snel oploopt door de boiler.
Die eerste minuut moet ik dus zien te elimineren.

naftebakje schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:13:
In het ander topic verwees ik naar de doorverbinding ("lusje") van de blokkerende ingang, die losmaken zal wellicht je brander uitschakelen dus kan je dit aansturen op basis van de temperatuur van je zonneboiler.
Ik heb dit weekend toevallig een kennis op bezoek gehad, bij zijn ketel geraakt ie niet bij een afvoer voor condenswater dus gebruikt hij een condenswaterpompje, deze heeft ook een alarm aansluiting die de brander kan uitschakelen, een NC contact (wat mij doet vermoeden dat ketels standaard hierop voorzien zijn).
Bij zijn Vaillant ketel stond heel duidelijk vermeld dat er een brander uit - aansluiting zit waar standaard een lusje is, daar de 2 contacten van zijn pompje aan hangen en brander gaat uit als het pompje een probleem heeft.
Dus je kan eventueel je vraag naar Remeha of je installateur anders stellen: hoe moet ik de alarm-uitgang van een condenswaterpomp aansluiten.
Op dezelfde manier sluit je dan een thermostaat aan, die open gaat (2 contactjes niet verbind) als je zonneboiler op temperatuur is.
ik heb dit relais board wat ik met een vera kan aansturen. op de vera lees ik de boilertemperatuur uit zoals die wordt doorgegeven door de uitbreidingsprint van Remeha, aan de iSense.
Dus als ik het goed begrijp kan ik het lusje/de brug verwijderen van die BL klemmen en vervangen door een aansluiting die via 1 van de 20 relais loopt van het relais board. Is de boiler op temperatuur dan onderbreek ik dmv het relais de "nieuwe brug" en gaat de brander
uit, is de boiler niet op temperatuur dan zorg ik dmv het relais dat de "nieuwe brug" weer contact maakt waardoor de ketel weer zijn huidige gedrag geeft en de brander =
aan?
[
Voor 34% gewijzigd door
fabstar81 op 07-10-2015 09:22
]