Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Afsluitkraantjes bij elk tappunt zodat je de beschikbare waterdruk kunt verdelen.

Verder maakt het ook uit waar ketel en tappunten zitten. Bij m'n vriendin op 2 hoog kon ik de ketel niet verder dan 1.6 bar vullen. Als je al met zo'n lage druk op de koudwaterleiding begint hoef je niet te verwachten dat je 2 kranen tegelijk open kunt zetten met voldoende druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:20:
[...]

Uit deze zin maak ik op dat je voor de ww leiding ook iets moet of kunt inregelen :?
Ja, op ieder tappunt heb ik hoekstopkraantjes
Daarmee kun je inregelen op vergelijkbare manier als bij radiatoren.
Doorstroom begrenzing in de ketel helemaal open zetten of verwijderen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat is luxe, die heb ik alleen naast een stortbak zitten.

Heb je ook eentje voor de buitenkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik snap niet hoe dat werkt :?
Als ik maar op 1 punt ww vraag heb. Dan gaat toch alle ww daar naartoe :? Wat hebben die kraantjes dan voor nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Uhm... Nee, de buitenkraan niet ;)
Bij koudwater is het ook niet echt noodzakelijk.
Er staat hier ruim 3.5bar druk op de waterleiding, helpt zeker mee.
UltraSub schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:31:
Ik snap niet hoe dat werkt :?
Als ik maar op 1 punt ww vraag heb. Dan gaat toch alle ww daar naartoe :? Wat hebben die kraantjes dan voor nut?
Het gaat pas tellen zodra je op twee, of meer punten ww pakt.
Elk punt is afgesteld met het kraantje, op een mooie hoeveelheid water, geen onnodig keiharde straal.
Als de douchekop in gebruik handig en iemand draait een tweede punt open.
Dan voorkom je dmv dat kraantje dat het water de weg van de minste weerstand pakt, maar verdeeld wordt over de twee punten.

Onder de douche merk je nauwelijks dat iemand ergens anders een ww kraan open zet.
Alleen de ketel gaat wat harder branden.

Exact hetzelfde als inregelen van radiatorkranen om het water gelijkmatig te verdelen.

[ Voor 75% gewijzigd door Oxellaar op 27-09-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Aaah. Dan zat ik dus toch goed. Het gaat niet mijn traag ww probleem oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:40

Matis

Rubber Rocket

Afgelopen vrijdag de onderdelen voor de OTGW besteld bij Conrad. De PCBs zijn al een aantal maanden binnen (mocht iemand nog geïnteresseerd zijn, ik heb er nog over).
Echter zag ik pas na het afrekenen dat er één van de 35 componenten pas over twee weken leverbaar is. Het betreft een niet cruciaal onderdeel (de header voor de LEDs), weet iemand of dat Conrad wacht met versturen totdat de zending compleet is, of doen ze aan deellevedingen?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Conrad doet zeer zeker aan deelleveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:02
Oxellaar schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:58:
[...]Doorstroom begrenzing in de ketel helemaal open zetten of verwijderen.
Lukt dat ook bij een remaha calenta 28c? Ik weet dat er een begrenzing in zit, maar twijfel nog een beetje of ik er aan wil prutsen :X

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Nou... het probleem met het hoge gasverbruik tijdens douchen is gevonden!

Vol frustratie heb ik een mooie Grohe waterbesparende douchekop gekocht van 5.7l/m doorvoer. Douchebeurt van 10 minuten verbruikt nu nog maar 0.22m3 gas *O*

Enige nadeel nu... een klagende vrouw... }:| |:(. Water/gas besparing tegenover comfort :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:19:
[...]
Lukt dat ook bij een remaha calenta 28c? Ik weet dat er een begrenzing in zit, maar twijfel nog een beetje of ik er aan wil prutsen :X
Prutsen valt wel mee....
Als je een zonneboiler aansluit op een Calenta, dan moet de doorstroom begrenzer er sowieso uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[Deva] schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:48:
Nou... het probleem met het hoge gasverbruik tijdens douchen is gevonden!

Vol frustratie heb ik een mooie Grohe waterbesparende douchekop gekocht van 5.7l/m doorvoer. Douchebeurt van 10 minuten verbruikt nu nog maar 0.22m3 gas *O*

Enige nadeel nu... een klagende vrouw... }:| |:(. Water/gas besparing tegenover comfort :X
Needs of the many, outweigh the needs of the few ;) Dus een kwestie van 'suck it up' lijkt mij op zijn plek richting je vrouw. Hoe dat je dan dan verwoord zonder een echtscheiding is een ander verhaal :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Bezuiniger schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:43:
Conrad doet zeer zeker aan deelleveringen.
Ik wacht geduldig af. Het is niet dat ik haast heb met de levering, maar ik zou het tof vinden als ik mijn OTGW in elkaar heb voordat de CV weer aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:10
Ik heb een Remeha Avanta 35c hangen. (https://www.warmteservice...---31,2-kW-CW5/p/14050405) Valt hier in de ketel zelf nog iets aan te tunen? De ketel komt uit 2010. Thermostaat is een Honeywell round modulation, met opentherm. Ik wil sowieso even alle radiatoren langs om deze waterzijdig in te regelen. Ik ben sinds mei eigenaar van mijn woning en heb alle radiatoren er af gehad ivm verbouwen. Verder heb ik de woning (1975) laten voorzien van HR++ beglazing (was compleet enkel beglaasd).

In de douche heb ik een regendouche (iets van een Caral), zal wel niet al te zuinig met water omspringen vrees ik :P hoekstopkraantjes niet aanwezig in de douche zelf, wel in de keuken, wastafel en fontein wc (maar dat is alleen koud). Hier valt echter weinig mee te winnen geloof ik. Ik kan wel mijzelf wassen terwijl mijn vriendin onder de douche staat, al is de waterdruk dan wel iets minder. Ketel heeft een CW5 rating voor warm water.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oxellaar schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:58:
[...]

Ja, op ieder tappunt heb ik hoekstopkraantjes
Daarmee kun je inregelen op vergelijkbare manier als bij radiatoren.
Doorstroom begrenzing in de ketel helemaal open zetten of verwijderen.
Goh, zijn die daar voor? Ik dacht dat dit een handige manier was om aan je kraan te prutsen zonder de hoofdkraan dicht te zetten :D

[edit]
Ik lees op verschillende plekken toch dat hij bedoeld is om de leiding helemaal af te sluiten. Het is dus waarschijnlijk een onbedoelde nevenfunctie.

[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 28-09-2015 16:19 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10:10
De loodgieter heeft er een onder mijn fonteintje gezet om A. het water lokaal af te kunnen sluiten en B. om de druk wat te verlagen zodat het water niet uit het bakje gutst als visite de handen er wast.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:59:
Ik heb een Remeha Avanta 35c hangen. (https://www.warmteservice...---31,2-kW-CW5/p/14050405) Valt hier in de ketel zelf nog iets aan te tunen? De ketel komt uit 2010.
De standaard dingen die je aan ketels kunt tunen, zoals vermogen, aanvoertemperatuur, temperatuur voor warm water enzovoorts. Tunen van radiatoren kan je nog doen enz enz. Zie de OP en andere pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
Maasluip schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:15:
[...]

Goh, zijn die daar voor? Ik dacht dat dit een handige manier was om aan je kraan te prutsen zonder de hoofdkraan dicht te zetten :D

[edit]
Ik lees op verschillende plekken toch dat hij bedoeld is om de leiding helemaal af te sluiten. Het is dus waarschijnlijk een onbedoelde nevenfunctie.
Is dat niet net zoals met voetventielen bij een radiator? Je kunt er je radiator mee inregelen, maar zijn die eigenlijk ook niet bedoeld om een radiator makkelijk te kunnen verwijderen als je gaat behangen ofzo bijv. ? Waarom zou je anders dubbel instelbare radiatorkranen hebben?

Correct me if i'm wrong.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:38
Matis schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:24:
Afgelopen vrijdag de onderdelen voor de OTGW besteld bij Conrad. De PCBs zijn al een aantal maanden binnen (mocht iemand nog geïnteresseerd zijn, ik heb er nog over).
Welke variant van de OTGW heb je? Componenten moeten nog los besteld worden begrijp ik :) Ik ben eventueel geïnteresseerd. Alleen nog even kijken hoe ik em integreer; wil hem via de seriele uitgang met een ESP8266 laten praten, die vervolgens via MQTT of REST verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:15:
[...]

[edit]
Nee absoluut niet een onbedoelde nevenfunctie......
De kraantjes die laat zien zijn voor stortbakken, die zijn niet bedoeld om bijv. half open te zetten.
Kraantjes voor onder wastafels zijn zelfs ontworpen om mee in te regelen, te knijpen en idd af te sluiten.
Ze zijn zo ontworpen dat ze geen stromingsgeluid maken, ook al staan ze bijna helemaal dicht.
Tenminste, de goeie, niet die prullen van Sencys bij de Praxis.

En waarom ze vaak ver dicht moeten geeft NoepZor perfect aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Als ik het principe van het waterzijdig inregelen goed snap, dan doe je dat met alles tegelijk helemaal open. Ik vraag me af of dat nu echt de beste resultaten oplevert? De situatie dat alle radiatoren tegelijk open staan lijkt me niet zo representatief voor de normale situatie in een huis. Veel radiatoren zullen normaal veel verder of vaker dicht staan, bijvoorbeeld op de slaapkamers. Waarom ga je bij het inregelen dan toch uit van de situatie dat alles helemaal open staat en bovendien zijn warmte kwijt kan (koud weer, ramen open...)

Ik overweeg zelf om een EvoHome systeem te nemen om ons weersgestuurde systeem te vervangen. Dat betekent dat het ene moment de ene radiator open zal staan, en het nadere moment de andere (vooral omdat ik binnenkort vanuit huis ga werken en dan vaak alleen op de studeerkamer zal zijn). Als je de stroomsnelheid e.d. inregelt op basis van alles open, staat het dan niet alsnog veel te hard als je normaal bijna alles dicht hebt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:55
ATS schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:38:
Als ik het principe van het waterzijdig inregelen goed snap, dan doe je dat met alles tegelijk helemaal open. Ik vraag me af of dat nu echt de beste resultaten oplevert? De situatie dat alle radiatoren tegelijk open staan lijkt me niet zo representatief voor de normale situatie in een huis. Veel radiatoren zullen normaal veel verder of vaker dicht staan, bijvoorbeeld op de slaapkamers. Waarom ga je bij het inregelen dan toch uit van de situatie dat alles helemaal open staat en bovendien zijn warmte kwijt kan (koud weer, ramen open...)
Je heb ook voet ventielen met flow regelaar. die zorgt er voor dat er altijd de juiste flow door de radiator gaat, kost ook wel wat maar dan heb je het echt goed gedaan. Tegenwoordig heb je ook radiatoren kranen met druk regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dat was niet de vraag... Misschien heb ik me niet goed uitgedrukt. De vraag was waarom je uit gaat van alles open bij het inregelen, terwijl die situatie in de praktijk in huis vrijwel niet voorkomt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Dat Is meer een Keus, Als jij alleen bent en je wilt alleen de huiskamer inregelen dat kan je dat af met de hoeveelheid radiatoren in je woon kamer.

Ben je met meerdere in huis, Dan kan het intersanter zijn om heel je huis warm te stoken.
Buiten muren isoleren beter dan tussen muren, en je verlies met deuren open en of dicht wordt bijna 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het inregelen met alle radiatoren open klopt niet helemaal (staat dat in de topicstart? dan moet ik het ff aanpassen). Je regelt je installatie in zoals deze 99% van de tijd in gebruik is. Als je het echter met alle radiatoren open doet dan kun je ook gerust de radiator die je normaal niet gebruikt eens opendraaien zonder de hele setup te verprutsen.

Het inregelen met koud weer en ramen open doe je zodat je bent voorbereid op het ergste (als het buiten hard vriest).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03-2022
Komende week wil ik mijn CV installatie waterzijdig in gaan regelen. Echter, bij mij is de situatie verre van standaard.

In onze woning zit een Nefit Ecomline HR22 ketel. Deze stuurt beneden 9 radiatoren aan, waaronder 7 gietijzeren en 2 moderne(re). Enkel de radiator in de badkamer heeft een thermostaatknop. Boven staan er 5 moderner(e), waarvan er één een thermostaatknop heeft.

Het geheel wordt eveneens verwarmd door een Hout CV. Dit verhaal laat ik hier echter buiten beschouwing.

Situatie bij stoken op gas: de radiatoren beneden worden warm, op de radiator in de hal en de radiator in de slaapkamer na. Boven worden er drie van de vijf warm.

Is de aanpak voor het waterzijdig inregelen anders? Gezien het verschil in type radiatoren? Graag jullie advies hoe dit op de juiste manier te benaderen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Lijkt me dat zonder thermostatische kranen het gewoon belangerijker is om goed waterzijdig in te regelen.
Met thermostatische kranen stopt het verwarmen als ene ruimte op temperatuur is waardoor de andere ruimtes (later) ook warm worden ==> zorg dat je referentieruimte ietsje trager op temperatuur komt en de andere ruimtes gaan vlot mee (ook al heeft die ruimte de opstartpiek gemist), dan kan je eigenlijk alle radiatoren totaal fout afregelen en komt het met wat geduld overal wel op temperatuur.

Zonder thermostatische kranen heeft enkel je kamerthermostaat invloed, en zie je wat je nu ziet. Zorg dat je kamer met thermostaat ongeveer even vlot op gewenste temperatuur komt als de andere ruimtes die je constant verwarmt.
Badkamer zou ik confortabeler zetten: 's ochtens ben ik eerst in de badkamer dus daar mag het sneller opwarmen (en de thermostatische kraan die je daar hebt sluit dan wel af als het op temperatuur is).
Ruimtes die je sporadisch gebruikt zijn wat te experimenteren, als je daar maar even bent wil je het wat sneller warm, is het voor nu en dan een hele dag wil je die mee regelen zodat ie het systeem niet teveel verstoort.
Je houtCV zal geen invloed hebben als ie zijn aan- en afvoer heeft op de CV ketel, zal wellicht het geval niet zijn dus kans bestaat dat je (meer of minder) moet bijregelen als je tussen de 2 overschakelt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Bedankt voor je reply Ik sluit me aan bij je redenatie.

Voor wat betreft de ruimtes die ik niet gebruik: deze zijn vooral boven. We slapen, leven, douchen en eten beneden. Is het een idee om nu, voorafgaand aan de winterdagen, boven alles geheel dicht te draaien? En vanuit daar alles te gaan inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ThinkPadd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:15:
Het inregelen met alle radiatoren open klopt niet helemaal (staat dat in de topicstart? dan moet ik het ff aanpassen).
Er staat:
Het inregelen van het systeem doe je bij voorkeur als volgt:
  1. Voer het inregelen bij voorkeur in de winter uit zodat het lekker koud is buiten
  2. Zet alle ramen in je huis open. Dit is nodig zodat de warmte het huis uit kan, waardoor de radiatoren hun wamte ongehinderd kunnen afgeven en je ketel blijft stoken
  3. Zet alle radiatorkranen/voetventielen/inregeling thermostaatkraan volledig open.
Dat lees ik wel als "beginnen met alles open".
Je regelt je installatie in zoals deze 99% van de tijd in gebruik is. Als je het echter met alle radiatoren open doet dan kun je ook gerust de radiator die je normaal niet gebruikt eens opendraaien zonder de hele setup te verprutsen.

Het inregelen met koud weer en ramen open doe je zodat je bent voorbereid op het ergste (als het buiten hard vriest).
Ok, maar werkt het ook nog andersom? Ik bedoel: als je begint met alles open, werkt je inregeling dan nog goed als je vervolgens 60% van je radiatoren dicht heb zitten omdat je beneden zit in plaats van boven?

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Juist, daar ben ik ook benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
Nee dan werkt het niet goed meer. de flow wordt te hoog voor rest van de openstaande radiatoren. en heb je dus grote kans dat je cv gaat pendelen omdat de retour temperatuur te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Thedr schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:34:
Welke variant van de OTGW heb je? Componenten moeten nog los besteld worden begrijp ik :) Ik ben eventueel geïnteresseerd. Alleen nog even kijken hoe ik em integreer; wil hem via de seriele uitgang met een ESP8266 laten praten, die vervolgens via MQTT of REST verder gaat.
Ik heb de order eind januari 2015 bij ITEAD ingeschoten met de laatste gerber files.
De componenten moeten inderdaad nog los besteld worden, ik heb nu twee setjes als proof of concept besteld.

Wijzelf ontwerpen ook PCBs en hebben hier en daar nog wel wat verbeterpunten gezien, dus misschien dat we de componenten nog gaan optimaliseren naar de laatste stand der techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
LIDL heeft (hier Noord-Nederland i.i.g.) vanaf 5 oktober weer de:
radiatorfolie (€6,99)
tochtstrip/tochtband (€1,99)
en ook waterbesparende perlatoren (€4,99).

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2015 18:31 ]

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
De basic aan/uit thermostaat heb ik zo juist vervangen door een programmeerbare modulerende OpenTherm thermostaat.

Nu heb ik deze in gesteld als een soort onder beveiliging voor het geval, maar als het stook seizoen straks begint ga ik hem goed instellen (lees: zodat ie wel wat te doen heeft)

Morgen komen de CV mannen nog even langs omdat een aansluiting binnen in de ketel lekt bij warmte vraag. De druk was ruim 0,5 bar gedaald in een week :(

Die radiator folie en tochtstrip lijkt me wel super handig, thanks :)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:28:
LIDL heeft (hier Noord-Nederland i.i.g.) vanaf 5 oktober weer de:
radiatorfolie (€6,99)
tochtstrip/tochtband (€1,99)
en ook waterbesparende perlatoren (€4,99).
Tnkx, bedankt voor de tip!

Nog een vraagje...iemand hiermee bekend? Kan er weinig info over vinden.
http://www.ecoflo.nl/

Verwijderd

Orbit Jupiter schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:39:
Bedankt voor je reply Ik sluit me aan bij je redenatie.

Voor wat betreft de ruimtes die ik niet gebruik: deze zijn vooral boven. We slapen, leven, douchen en eten beneden. Is het een idee om nu, voorafgaand aan de winterdagen, boven alles geheel dicht te draaien? En vanuit daar alles te gaan inregelen?
Ik heb alleen ingeregeld op beneden en badkamer. Mocht het incidenteel nodig zijn een kamer te verwarmen dan draai ik gewoon de knop maar een kwart open in die kamer. Werkt perfect. Standaard staat dus alles boven dicht.

• Grolsch
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:43:
[...]

Tnkx, bedankt voor de tip!

Nog een vraagje...iemand hiermee bekend? Kan er weinig info over vinden.
http://www.ecoflo.nl/
Ziet er eenvoudig, en naar mijn idee betrouwbaar/logisch uit, je warme water wordt voorverwarmd door de temperatuur van je rookgasafvoer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• UltraSub
€485 vind ik geen kattenpis. Duurt wel ff voor je dat er uit hebt.

• ThinkPad
Die Ecoflo is in het vorige deel al eens besproken: Gas besparen door middel van CV tuning
VROEM! schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:14:
Ik heb een klein sommetje gemaakt van die ecoflo voor onze situatie:
Ik gebruik thuis nu circa 1.4m3/dag voor tapwater (gemiddeld verbruik in ons huis in dagen dat er niet gestookt is). Met dat ecoflow geval zou ik komen op circa 1m3/dag. Besparing is dan afgerond circa 180m3/jaar ofwel circa E85,- aan gas kosten

Met een terug verdien tijd van 4 jaar (gemiddelde van 3-5 jaar vermeld op ecoflow site) zou hij dus 340,- mogen kosten inclusief installatie. Wat zoekwerk leverde mij alleen een schatting van circa 550,- op.

We zitten nu met 2 volwassenen en 1 baby. Als je met meerdere kinderen zit die ook allemaal 1x/dag serieus douchen (zeg 3 kinderen dus 5 man zeg 1200m3/jaar tbv tapwater->400m3/jaar besparen) dan verdient hij zich waarschijnlijk wel in 3 jaar terug.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De fabrikant heeft het over "Ecoflo warmtewisselaar bespaart tot 33%". Wat het minimaal bespaard kon ik niet vinden. (Goh).

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 30-09-2015 21:34 ]

• Grolsch
Zo'n douche WTW systeem kost bijv. 1200 EURO en lijkt mij een stuk minder rendabel als de ecoflo.

• Thedr
Matis schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:58:
[...]

Ik heb de order eind januari 2015 bij ITEAD ingeschoten met de laatste gerber files.
De componenten moeten inderdaad nog los besteld worden, ik heb nu twee setjes als proof of concept besteld.

Wijzelf ontwerpen ook PCBs en hebben hier en daar nog wel wat verbeterpunten gezien, dus misschien dat we de componenten nog gaan optimaliseren naar de laatste stand der techniek.
Dank voor de info! Denk er sowieso nog even over na; zag dat er als het goed is ook ergens een wifi-variant te krijgen is, heeft iemand die toevallig al eens gezien/getest?

• Dre
  • Niet online

Dre

Grolsch schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:44:
Zo'n douche WTW systeem kost bijv. 1200 EURO en lijkt mij een stuk minder rendabel als de ecoflo.
Dan heb je wel een heel dure versie, ze zijn voor minder dan de helft te krijgen.
Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW? (ook meteen praktijk metingen van de D-WTW! een "besparing tot ...%" heb ik niks aan)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 30-09-2015 21:48 ]

• Grolsch
Deze prijs las ik op deze website:

http://www.duurzaamthuis.nl/energie/tapwater

Allemaal leuke systemen welke alleen redelijk rendabel zijn bij nieuwbouw of badkamerverbouwing :P

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Thedr schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:46:
Dank voor de info! Denk er sowieso nog even over na; zag dat er als het goed is ook ergens een wifi-variant te krijgen is, heeft iemand die toevallig al eens gezien/getest?
De meerprijs voor een wifi weegt niet op tegen een RPi met wifi adapter. Of je moet de readouts willen pushen met een ESP8266. https://github.com/dparnell/esp8266-ser2net

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 30-09-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
De ESP heb ik al eea mee gehobbied (oa slimme meter met P1 uitlezen naar http en MQTT) dus dat kan ik zelf makkelijk toevoegen. Wil er zeker geen RasPi aan hangen, dat is echt gigantisch overkill (ook qua kosten) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb Matis gevraagd een eigen topic over de OTGW aan te maken, het gaat hier nogal offtopic. Gelieve daar verder te gaan zodra het topic er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ATS schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:01:
[...]
Ok, maar werkt het ook nog andersom? Ik bedoel: als je begint met alles open, werkt je inregeling dan nog goed als je vervolgens 60% van je radiatoren dicht heb zitten omdat je beneden zit in plaats van boven?
Als je het inregelen wilt vermijden en toch zorgen dat alles goed is, moet je er kranen met drukregelaar inzetten, zoals de Danfoss Dynamic Valve of A-Exact. Op basis van het vermogen van de radiator stel je een bepaalde voorinstelling in op de kraan. De kraan zorgt er zelf voor dat de flow door de radiator altijd constant is, ongeacht de druk en flow in het hele systeem. Hierdoor maakt het totaal niet meer uit hoeveel radiatoren er in het huis open of dicht staan, de flow is altijd constant. Ik heb zelf op alle gebruikte radiatoren in mijn woning deze Danfoss kranen zitten, en in de ruimtes waar ik niet stook staat de boel gewoon dicht. Waterzijdig inregelen? Niet/nooit meer nodig :)

Quote van Danfoss:
Danfoss Dynamic Valve™ is een innovatieve 2-in-1 radiatorafsluiter. Deze afsluiter combineert een thermostatische kraan en een drukverschilregelaar voor nauwkeurige temperatuurcontrole en automatisch hydraulisch evenwicht in één enkel product. De voorinstellingsring met schaal 1-7 + N wordt gebruikt om de maximale stroom tussen 25-135 liter per uur te beperken. Door het gebruik van Dynamic Valve™ is het gehele verwarmingssysteem automatisch ingeregeld.
Quote van A-Exact:
Het gewenste debiet wordt voor elke radiator direct ingesteld op de thermostatische afsluiter A-exact. Deze waterzijdige inregeling is klaar in een handomdraai. Het ingestelde debiet wordt niet overschreden. Zelfs als er overdebiet is omdat andere afsluiters gesloten zijn.
Dynamische kranen zijn dus jouw oplossing :)

In Jip&Janneke uitleg:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?t=130&v=02ZUu6LIFYI]

[ Voor 53% gewijzigd door Microkid op 02-10-2015 09:49 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 19:48
Interessant, heb je een indicatie van de meerprijs tov een standaard thermostatische kraan? Ik kan namelijk niet 1-2-3 prijzen gegoogled krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Oilman schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:45:
Interessant, heb je een indicatie van de meerprijs tov een standaard thermostatische kraan? Ik kan namelijk niet 1-2-3 prijzen gegoogled krijgen.
Ik heb voor de Danfoss kranen ongeveer 30 euro/stuk betaald.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:01
Op Olino is al een keer een artikel verschenen wat suggereert dat er zo'n 30% van het standby gasverbruik bespaart kan worden. Nu wil ik de warmwater warmhoudstand niet uitzetten en is het ook geen 'slimme' ketel die zelf bepaald op welke momenten van de dag ik dat warme water nodig heb, dus zou ik mogelijk wat kunnen besparen.
Daarnaast was de buitenkant regelmatig 35 graden, wat met een metalenbak toch wel

Daarnaast vroeg ik me altijd al af wat ik zou kunnen besparen door de ketel zelf te isoleren. De ketel hangt in een open zolder, waar in principe niet gestookt hoeft te worden.

Zo hing de ketel erbij:
Ketel

Binnenkant van de cover heeft wel iets van isolatie, maar veel is het niet:
Binnenkant ketel

En in de ketel zitten toch behoorlijk wat leidingen die potentieel warm zijn:
Leidingen in ketel

Daarom ben ik begonnen aan een mooi maandagavondklusje. Piepschuim 5cm dik gehaald bij de bouwmarkt. En op maat gesneden en vervolgens met lange spijkers aan elkaar geduwd. Dan krijg je dit bij mij als resultaat:
Ketelgeïsoleerd

Een rechthoekige doos van piepschuim, waarbij aan de bovenkant voor de leidingen wat is uitgesneden en die gewoon op zichzelf blijft hangen. De onderkant is gewoon open, maar aangezien je daar nauwelijks convectie zult hebben zal dat waarschijnlijk niet zoveel uitmaken.

Bij een idle ketel meet ik nu boven op 28C aan de buitenkant van de isolatie en 35C aan de buitenkant van de ketel zelf. De ketel staat nu net aan om te zien wat de temperaturen binnenin worden en om te zien of dat dat <60C blijft om zeker veilig te zijn voor piepschuim.

Mindergas laat zien dat we momenteel zo'n 10m3/maand verbruiken, aan douchen en standby verbruik. En daarnaast ~0.20 - 0.22 m3/graaddag, dus over een paar maanden weten we het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mooi gedaan, maar wel een lekkere brandbom mocht er wat mis gaan.
Piepschuim, gevaarlijker kan haast niet.
Je kan beter een brandveilige isolatie gebruiken.
En wat denk je van de elektronica in de ketel, die kan niet best tegen erg hoge temperatuur.
Die zit onderin de ketel, waar normaal gesproken de temperatuur het laagst is.

Zo te zien kun je beter aan een nieuwe ketel gaan denken, het is al een aardig oud beestje lijkt mij.

[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 05-10-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Het is een huurhuis, dus een nieuwe ketel ophangen ga ik niet doen. Het piepschuim is Isobouw EPS60-SE, en is dus brandwerend klasse 1 en zou daarmee een 'erg geringe bijdrage' moeten hebben. Daarnaast kan een bitumendak ~85C worden, waar het ook vrij kort onder gebruikt kan worden.
Wbt de electronica, ik zou zeggen dat die gedesigned moet zijn op een wat hogere temperatuur, want ik denk dat de ketel het ook zou moeten doen als die in een ruimte hangt van >35C en ik denk dat ik het niet veel erger zal maken dan dat.

[ Voor 8% gewijzigd door heintjeput op 05-10-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik bedoelde ook niet dat het zal ontbranden door normale warmte die vrij komt van de ketel.
Ik doel op het moment dat er iets fout gaat met de ketel en dat kan zeker gebeuren.

Voor alle elektronica geld, dat de omgeving niet boven de 40 graden mag komen.
Nagenoeg iedere fabrikant schrijft dat voor.
Bij grotere installaties is het zelfs voorschrift dat de ruimte niet boven de 40 mag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Ik had me eigenlijk voorgesteld dat ik een hoopje gesmolten polystyreen onder de ketel zou vinden als de buitenkant boven de ~120C komt. En een instantane sprong naar >270C wat de decompositietemperatuur is is ook wel gek.
Nu ik er over nadenk is dit misschien nog wel relatief veilig tov de kast die bij het olino artikel is gemaakt.

Ik heb trouwens even de handleiding van dit ding Agpo HMC23 en een willekeurige Remeha gecheckt en daar staat niets in over de omgeving. Een beetje gek want er wordt eigenlijk altijd wel 0-50C; 10-90%RH etc gedefinieerd, of het moet verstopt zitten in een van de vele NEN normen die ze noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zal allemaal samen gaan met de ventilatie, die idd in de NEN is verwerkt.
Je ketel hoort in een geventileerde ruimte te hangen en hij zit bij jouw in een afgesloten ruimte.

Je bedoeling is absoluut goed, maar zou er zeker 2 kleine openingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 24-09 15:14
toch nog maar even hier vragen ook, aangezien ik verwacht dat hier wat meer ketelspecialisten zitten. Kleine crosspost vanuit het ZB topic en daar een tip gekregen die ik straks ga verifieren bij remeha . Maar goed, toch nog even hier droppen:

situatieschets = Remeha Calenta 40C, iSense, Zonneboiler 350 liter, met electrisch element van 2kW. Nog niet waterzijdig ingeregeld :+

wat moet ik kwa afstelling nog voor elkaar krijgen op mijn Calenta 40C/iSense om het opstartgas (zo noem ik het maar) te vermijden. CV aan, ketel brandt paar liter gas er doorheen, merkt dat retour (die door ZB gaat) erg hoog terugkomt en stopt met gassen en gaat verder met alleen maar rondpompen.

dit herhaalt ie bij elke keer dat de ketel opstart. einde dag, toch nog paar 100 liter gas er doorheen. is al veul minder dan de 3-4 kuub (-90%) die het vroeger kostte om de woonkamer warm te houden, maar toch.

de ZB is op temperatuur, dus stop met gassen verdomme!! 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 06-10-2015 09:22 . Reden: remeha zegt mijn installateur te moeten contacten, zij kunnen me niet helpen ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Is je Calenta geschikt gemaakt voor naverwarmen zonneboiler?
Er moet een bepaalde print in de ketel geplaatst worden. Af fabriek zijn Remeha ketels niet direct geschikt voor het NZ label.
Als het goed is voorkom je zo het opstarten van de ketel.

De flowsensor wordt dan vervangen door een temperatuur sensor, of icm elkaar.
Dat ben ik even kwijt...

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 06-10-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: kijk even in de installatie handleiding van de ketel daar moet het in staan.

Bij mijn intergas staat het in de manual, dat je uitbreiding "XYZ" moet installeren (= temperatuur sensor op de inlaat leiding) zodat hij geschikt wordt voor naverwarmen zonneboiler.
Mijn intergas verbruikt nu 0.01m3 gas als de zonneboiler goed warm is (is in mijn ogen te verwaarlozen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
In het ander topic verwees ik naar de doorverbinding ("lusje") van de blokkerende ingang, die losmaken zal wellicht je brander uitschakelen dus kan je dit aansturen op basis van de temperatuur van je zonneboiler.

Ik heb dit weekend toevallig een kennis op bezoek gehad, bij zijn ketel geraakt ie niet bij een afvoer voor condenswater dus gebruikt hij een condenswaterpompje, deze heeft ook een alarm aansluiting die de brander kan uitschakelen, een NC contact (wat mij doet vermoeden dat ketels standaard hierop voorzien zijn).
Bij zijn Vaillant ketel stond heel duidelijk vermeld dat er een brander uit - aansluiting zit waar standaard een lusje is, daar de 2 contacten van zijn pompje aan hangen en brander gaat uit als het pompje een probleem heeft.
Dus je kan eventueel je vraag naar Remeha of je installateur anders stellen: hoe moet ik de alarm-uitgang van een condenswaterpomp aansluiten.

Op dezelfde manier sluit je dan een thermostaat aan, die open gaat (2 contactjes niet verbind) als je zonneboiler op temperatuur is.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 06-10-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Oxellaar schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:42:
Is je Calenta geschikt gemaakt voor naverwarmen zonneboiler?
Er moet een bepaalde print in de ketel geplaatst worden. Af fabriek zijn Remeha ketels niet direct geschikt voor het NZ label.
Als het goed is voorkom je zo het opstarten van de ketel.

De flowsensor wordt dan vervangen door een temperatuur sensor, of icm elkaar.
Dat ben ik even kwijt...
die uitbreidingsprint heb ik en alles is nu NZ en werkt prima. Echter, die sensor die naar de print gaat is meer voor SWW. Daar verbruikt ie nl echt 0 gas voor als de boiler op temperatuur is.

naftebakje was inderdaad degene die de tip gaf. echter, ik hoopte van Remeha of de andere kenners hier te horen dat ik een parameter in de iSense of ketel miste, zoals een "wachttijd" oid, zonder te hoeven knutselen met lusjes en relaistjes etc..

Ik vrees dat ik nu toch voor de meest technische oplossing moet gaan. Van de week maar even dan de kast weer leegruimen zodat ik bij de ketel kan en op zoek naar het lusje.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:56:
Tip: kijk even in de installatie handleiding van de ketel daar moet het in staan.

Bij mijn intergas staat het in de manual, dat je uitbreiding "XYZ" moet installeren (= temperatuur sensor op de inlaat leiding) zodat hij geschikt wordt voor naverwarmen zonneboiler.
Mijn intergas verbruikt nu 0.01m3 gas als de zonneboiler goed warm is (is in mijn ogen te verwaarlozen).
bij mij zie je dat zelfde gedrag, echter is het gasverbruik niet 0,01 m3, maar toch weer 200-800 liter gas.

[ Voor 21% gewijzigd door fabstar81 op 06-10-2015 15:34 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb iets vreemds ontdekt aan mijn ketel. Ik heb een AWB Thermomaster en nu constateer ik dat hij af en toe aanslaat en dan is er een soort van koffer teken in display te zien. Heb al gezocht wat dit kan zijn maar kan het niet vinden. Is dit aanslaan om warm water warm te houden? (overigens geen boiler in ketel). En zo ja, hoe zet ik dit uit want ik had dit op de opentherm al op uit gezet. Iemand die weet wat dit is en of het uit te zetten is?

Edit: zou parameter 9 moeten zijn maar die kan ik niet bedienen in ketel ivm opentherm. En op thermostaat kan ik hem alleen uitzetten tijdens "slapen" en "vakantie".

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
fabstar81 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:34:
[...]

die uitbreidingsprint heb ik en alles is nu NZ en werkt prima. Echter, die sensor die naar de print gaat is meer voor SWW. Daar verbruikt ie nl echt 0 gas voor als de boiler op temperatuur is.

naftebakje was inderdaad degene die de tip gaf. echter, ik hoopte van Remeha of de andere kenners hier te horen dat ik een parameter in de iSense of ketel miste, zoals een "wachttijd" oid, zonder te hoeven knutselen met lusjes en relaistjes etc..

Ik vrees dat ik nu toch voor de meest technische oplossing moet gaan. Van de week maar even dan de kast weer leegruimen zodat ik bij de ketel kan en op zoek naar het lusje.

[...]

bij mij zie je dat zelfde gedrag, echter is het gasverbruik niet 0,01 m3, maar toch weer 200-800 liter gas.
Het zoeken valt wel mee, lees even pagina 49 van de handleiding.

Wel bizar dat verbruik, weet je zeker dat het klopt? Zie dat toch echt als een gigantische fail van Remeha.
Wij verbruiken 600 liter gas per dag voor sww (3 pers.) en ik heb niet eens een zonneboiler.
Vraag mij af wat mijn verbruik zou worden met een Calenta icm een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:28:
Heb iets vreemds ontdekt aan mijn ketel. Ik heb een AWB Thermomaster en nu constateer ik dat hij af en toe aanslaat en dan is er een soort van koffer teken in display te zien. Heb al gezocht wat dit kan zijn maar kan het niet vinden. Is dit aanslaan om warm water warm te houden? (overigens geen boiler in ketel). En zo ja, hoe zet ik dit uit want ik had dit op de opentherm al op uit gezet. Iemand die weet wat dit is en of het uit te zetten is?

Edit: zou parameter 9 moetn zijn maar die kan ik niet bedienen in ketel ivm opentherm. En op thermostaat kan ik hem alleen uitzetten tijdens "slapen" en "vakantie".
Dat kon ik wel uitzetten op mijn thermomaster. Met een honeywell chronotherm via opentherm. Alleen staat de parameter verkeerd beschreven in de handleiding, 0 is warmhoudfunctie uit en 1 is aan (of andersom, ik het niet precies meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Oxellaar schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:36:
[...]

Het zoeken valt wel mee, lees even pagina 49 van de handleiding.

Wel bizar dat verbruik, weet je zeker dat het klopt? Zie dat toch echt als een gigantische fail van Remeha.
Wij verbruiken 600 liter gas per dag voor sww (3 pers.) en ik heb niet eens een zonneboiler.
Vraag mij af wat mijn verbruik zou worden met een Calenta icm een zonneboiler.
gisteren heeft de vrouw de kachel aangezet in de ochtend. boiler was ongeveer 58 graden op dat moment. CV is ingesteld op 52 graden aanvoer temperatuur, SWW op 50 graden. In de middag is de CV niet erg meer aangeslagen doordat de buitentemperatuur warmer werd.
Uitgaande van 0 m3 verbruik tbv SWW, is onderstaand totaal van toepassing op het totaalverbruik voor CV op deze dag.

Daarnaast is er gisteren zo een 6-7 kW de boiler ingegaan door het electrisch element om hem op temperatuur te houden. De temperatuur in de boiler is niet lager geweest dan 48 graden.

meterstand 5-10: 1,239 m3
meterstand 6-10: 1,844 m3
totaal verbruik 6-10: 1,844-1,239 = 0,605 m3

Ja, dat klopt dus. Hoewel ik me met de boilertemperaturen van rond de 50 kan voorstellen dat de ketel iets meer heeft moeten bijstoken dan als de boilertemperatuur rond de 60 zou zijn geweest.

Echter, blijft 600 liter gas om de woning een graadje warmer te krijgen (19 => 20) terwijl de boiler redelijk op temperatuur is best veel. En ik heb er eens naast gezeten, hij stookt dus echt gewoon bij start van elke cyclus totdat hij merkt (na minuutje) dat de retour snel oploopt door de boiler.

Die eerste minuut moet ik dus zien te elimineren. O-) :'(
naftebakje schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:13:
In het ander topic verwees ik naar de doorverbinding ("lusje") van de blokkerende ingang, die losmaken zal wellicht je brander uitschakelen dus kan je dit aansturen op basis van de temperatuur van je zonneboiler.

Ik heb dit weekend toevallig een kennis op bezoek gehad, bij zijn ketel geraakt ie niet bij een afvoer voor condenswater dus gebruikt hij een condenswaterpompje, deze heeft ook een alarm aansluiting die de brander kan uitschakelen, een NC contact (wat mij doet vermoeden dat ketels standaard hierop voorzien zijn).
Bij zijn Vaillant ketel stond heel duidelijk vermeld dat er een brander uit - aansluiting zit waar standaard een lusje is, daar de 2 contacten van zijn pompje aan hangen en brander gaat uit als het pompje een probleem heeft.
Dus je kan eventueel je vraag naar Remeha of je installateur anders stellen: hoe moet ik de alarm-uitgang van een condenswaterpomp aansluiten.

Op dezelfde manier sluit je dan een thermostaat aan, die open gaat (2 contactjes niet verbind) als je zonneboiler op temperatuur is.
ik heb dit relais board wat ik met een vera kan aansturen. op de vera lees ik de boilertemperatuur uit zoals die wordt doorgegeven door de uitbreidingsprint van Remeha, aan de iSense.
Afbeeldingslocatie: http://www.robot-electronics.co.uk/images/eth8020c-400.png

Dus als ik het goed begrijp kan ik het lusje/de brug verwijderen van die BL klemmen en vervangen door een aansluiting die via 1 van de 20 relais loopt van het relais board. Is de boiler op temperatuur dan onderbreek ik dmv het relais de "nieuwe brug" en gaat de brander uit, is de boiler niet op temperatuur dan zorg ik dmv het relais dat de "nieuwe brug" weer contact maakt waardoor de ketel weer zijn huidige gedrag geeft en de brander = aan? :?

[ Voor 34% gewijzigd door fabstar81 op 07-10-2015 09:22 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Helemaal goed, zo moet het werken.
Die P36 staat standaard op "1 = Blokkering zonder vorstbeveiliging", lijkt me correct te zijn.
Je kan het snel eens testen door het lusje los te trekken als de brander werkt, dan moet ie meteen stoppen (maar moet de pomp blijven draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik zie dat er veel www.mindergas.nl gebruiken, zo ook ik. Het is redelijk verslavend als je ermee aan de gang gaat. :D

Er is in mindergas.nl ook een 'vrienden-vergelijk' optie.
Zijn er mensen met een vrijstaandhuis - omgeving zoetermeer / zuidholland die ik kan toevoegen? Natuurlijk visa-versa. Stuur maar PB of reageer.

-
Hier na een geconstateerd 'verbruik drama' in december (240 kuub in nog geen 2 weken) een stand van 0,78 kuub/graaddag aan de slag gegaan, en isolatie toegepast op meerdere delen in huis, gekit en gedicht etc etc. Vonden bv dat de aanvoer en retour bij de ketel (Remeha calanta 40c) omgedraaid waren bij installatie ten tijde van de vorige bewoners. En de iSense vond ik ook geen top ding, nu een honeywell weer. :*)
Tot zo ver nu een reductie tot 0,24 kuub / graaddag. Standaard maand verbruik is 26kuub/maand voor warmwater/koken etc.

[ Voor 13% gewijzigd door ReLight op 07-10-2015 23:22 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een iSense omwisselen voor een honeywell?
Wat bevalt er niet aan de iSense, wat de honeywell beter doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik gok dat de hard plastic behuizing er vrij goedkoop uitziet en de knopjes wat gammel zijn, dan ziet een ChronoTherm Touch er toch beter uit.

Niettemin heb ik 100x liever een iSense dan een Honeywell thermostaat, zelfs met een ketel die niet door Remeha gemaakt is. Regeling van een iSense is zoveel beter dan een Honeywell OpenTherm thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
_JGC_ schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:31:
Ik gok dat de hard plastic behuizing er vrij goedkoop uitziet en de knopjes wat gammel zijn, dan ziet een ChronoTherm Touch er toch beter uit.

Niettemin heb ik 100x liever een iSense dan een Honeywell thermostaat, zelfs met een ketel die niet door Remeha gemaakt is. Regeling van een iSense is zoveel beter dan een Honeywell OpenTherm thermostaat.
Maar dan moet ie wel kunnen samenwerken met je niet-remeha ketel... Mijn AWB Thermomaster 3HR moet 'm niet.

Ik heb er dus nog een liggen, voor de geïnteresseerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:00
ik ben zojuist begonnen met de eerste meting waterzijdig inregelen op basis van temperatuur.

Normaal zijn er 5 radiatoren dicht 3x slaapkamer, geen warmte nodig en 2x woonkamer ivm pellet kachel

Ga ik nu voor het inregelen gewoon meten met deze radiatoren dicht of neem ik ze mee in mijn metingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ook hier een Honeywell Touch (modulerend) ipv de iSense. Inderdaad vanwege het aandoenlijke knutsel-uiterlijk van de iSense (niet lullig bedoeld, maar dat vind ik echt). Net of het kastje/knopje bij Conrad vandaan komt. Ik heb het vermoeden dat men een techneut ook de behuizing heeft laten designen, dan krijg je vaak iets dat best praktisch is, maar er gewoon niet uitziet. Als techneut zijnde durf ik dat best toe te geven ;)
Of er was simpelweg geen budget om een trendy ontwerpbureau in te huren... Jammer, want de ketel zelf (hier een Calenta) is zowel qua uiterlijk als functionaliteit echt top. Maar ja, die zit in een hok waar niemand in kijkt.

In wat voor opzicht regelt de iSense dan zoveel beter? Hier zorgt hij dagelijks bijna op de minuut nauwkeurig voor de gewenste temperatuur (nagemeten met gekalibreerde logger) nadat hij een tijdje heeft kunnen inleren. Temperatuur blijft dan superstabiel en er wordt goed gemoduleerd.Ook de stooklijn lijkt helemaal ok.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
jjonkie schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:29:
ik ben zojuist begonnen met de eerste meting waterzijdig inregelen op basis van temperatuur.

Normaal zijn er 5 radiatoren dicht 3x slaapkamer, geen warmte nodig en 2x woonkamer ivm pellet kachel

Ga ik nu voor het inregelen gewoon meten met deze radiatoren dicht of neem ik ze mee in mijn metingen ?
Je moet meten zoals jij je cv normaal gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Graag uitleg, ik heb net een (2de handsje) Honeywell ChronoTherm Modulation gekocht die samen moet werken met een Vaillant ketel. Ik ben heel benieuwd naar je onderbouwing of ervaring.

Ik zou ook graag wat mindergas-vergelijkingsmateriaal willen.
M'n stulpje is een wat kleiner rijtjeshuis waarvan we de Isolatie gedurende komende maanden in stappen zullen verbeteren.

[ Voor 15% gewijzigd door liquid_ice op 08-10-2015 22:19 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

De ervaringen met de ketel en het verwarmen van het huis waren erg slecht de eerste maanden en hierbij ook de vreemde thermostaat, en dit heeft behoorlijk het 'vertrouwen' in de isense laten dalen. Kan het ding niks aan doen natuurlijk dat spullen in huis niet goed zijn aangesloten naar bleek achteraf, maar het voorkomen van het apparaat deed ook niet veel om dat vertrouwen te ondersteunen. In mn vorige huis had ik al een honeywell, en dat ging uitstekend. Ik geef met liefde toe dat ik het bij het verkeerde eind kan hebben als ik een voorkeur uitspreek nu hierover 8)7
Zodra ik een stabiel verbruik hier heb kan ik de honeywell wel weer eens ruilen met de isense om zo het verschil onder eerlijke omstandigheden te zien. Nu houd ik het even bij het bekende.

Ik ben ook bezig met meten, geinsprireerd door dit blog. http://tweaken.blogspot.n...turen-loggen-met-een.html

Dit is enkel de IN & OUT van de radiator die het verste weg is in huis van de ketel, als eerste poging. Ik denk dat dit wel redelijk is, en een beeld geeft van het moduleren van de ketel + een aangepaste aanvoer tempratuur tov de warmte vraag. Ommerkingen welkom natuurlijk. Het is een beetje een leer proces.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/30b0ec3.png

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De iSense ziet er inderdaad erg verouderd uit. Het ontwerp is ook ongeveer 15 jaar oud.
Ik snap niet waarom Remeha nog steeds geen moderne, slimme thermostaat heeft.
Ze blijven daarmee toch wel wat achter op andere fabrikanten.

Verder werkt hij prima, maar echt mooi of degelijk komt hij niet over.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 08-10-2015 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Vandaag voor het eerst gestookt. Hoewel het 22,5 graden is al dagen in de woonkamer, toch een beetje als tocht voelende kou.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Met een intergas ketel en een modulerende honeywell thermostaat krijg ik het huis niet warm. Ketel gaat constant aan en uit, de RF versie is nog erger, dan gaat je ketel niet eens aan.
Het is toch van de zotte dat als je warmwater tapt vervolgens een uur niet verwarmd wordt omdat ketel niet inschakelt en thermostaat botweg minder dan 40 graden blijft vragen.

Zolang honeywell geen modulerende thermostaten maakt die wat doet met de temperatuur van het water bij de ketel zal ik die dingen blijven afraden met intergas ketels. En ja, ligt ook deels aan intergas, maar honeywell is de standaard voor die ketels, dan moet het ook gewoon werken en dat doet het maar matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Lijkt me toch tijd voor actie dan? Ketel inspectie of vervangen thermostaat op zn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
PcDealer schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 01:05:
Vandaag voor het eerst gestookt. Hoewel het 22,5 graden is al dagen in de woonkamer, toch een beetje als tocht voelende kou.
Je gaat dus verwarmen terwijl het 22.5 is?
ReLight schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:41:
Lijkt me toch tijd voor actie dan? Ketel inspectie of vervangen thermostaat op zn minst.
Zijn actie was een iSense monteren. ;)
Toch?

@JGC:
Je kan toch een parameter veranderen, zodat de ketel wel gaat branden bij lagere vraag dan 40 graden?

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 09-10-2015 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Oxellaar schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:09:
[...]

Dat heb je goed begrepen. Gisteren 1,6 kuub verbruikt aan douchen, koken en dus verwarmen. Gisteravond uitgezet en nu is het lekker en 21,5 zonder verwarming, terwijl het nu buiten kouder is dan gisteren. Mogelijk met de (relatieve) vochtigheidsgraad te maken?

[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 09-10-2015 09:13 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

_JGC_ schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 07:04:
Met een intergas ketel en een modulerende honeywell thermostaat krijg ik het huis niet warm. Ketel gaat constant aan en uit, de RF versie is nog erger, dan gaat je ketel niet eens aan.
Het is toch van de zotte dat als je warmwater tapt vervolgens een uur niet verwarmd wordt omdat ketel niet inschakelt en thermostaat botweg minder dan 40 graden blijft vragen.

Zolang honeywell geen modulerende thermostaten maakt die wat doet met de temperatuur van het water bij de ketel zal ik die dingen blijven afraden met intergas ketels. En ja, ligt ook deels aan intergas, maar honeywell is de standaard voor die ketels, dan moet het ook gewoon werken en dat doet het maar matig.
Ik had ook een modulerende Honeywell thermostaat (Round Connected Modulation) op mijn Remeha Avanta aangesloten, maar dit vond ik ook een slechte combinatie. Als je de gewenste ruimtetemperatuur onder de 20°C instelt (van mij hoeft het niet zo warm) dan was de berekende aanvoertemperatuur blijkbaar zo laag, dat de ketel alleen maar aan/uit pendelde op het laagste vermogen. Resultaat was dat de ruimtetemperatuur niet/nauwelijks gehaald werd. Met de originele Celcia 20 modulerende thermostaat was de regeling vele malen beter.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

[...]

Zijn actie was een iSense monteren. ;)
Toch?

@JGC:
Je kan toch een parameter veranderen, zodat de ketel wel gaat branden bij lagere vraag dan 40 graden?
De oudere modulerende Honeywell thermostaten hadden een veelbesproken "bug": bij inschakelen Tmax vragen zodat ketel pomp laat draaien, brander start en vervolgens terugmoduleren naar gewenste temperatuur. Dit werd door sommige mensen in dit topic gezien als ongewenst. De RF modulerende thermostaten hebben die "bug" niet meer, wat betekent dat als je water tapt, de warmtewisselaar 60+ graden is en vervolgens de verwarming uren uit kan blijven omdat de ketel vindt dat 40<60 -> code 1. Als de ketel de pomp een halve minuut zou laten draaien bij warmtevraag zonder de brander te ontsteken zou dit opgelost zijn, maar de ketel doet dat niet, vandaar die workaround in oudere thermostaten.

Wat de iSense daar anders doet is gewoon aanvoertemperatuur opvragen bij de ketel en daar 1 graad onder gaan zitten. Ketel start de pomp, ontsteekt, temperatuur stijgt of daalt en iSense past daar de vraag op aan. Mijn ketel draait veel constanter met een iSense dan met een Honeywell thermostaat. Dit gedrag zorgt er ook voor dat als de aanvoertemperatuur om wat voor reden dan ook oploopt bij de ketel de boel niet uitschakelt zolang de ruimte nog niet op temperatuur is. Gevolg is dat de laatste halve graad aanwarmen ook daadwerkelijk gehaald wordt.

Edit:
@hierboven: dat gedrag dus, ik heb dat uiteindelijk "opgelost" door in de ketel 47 graden als ondergrens in te stellen, ketel stookte dan uiteindelijk altijd met 47-52 graden aanvoer, wat voldoende was om het appartement aan te warmen en op temperatuur te houden.

Zolang Honeywell thermostaten maakt waarvan de ondergrens niet fatsoenlijk instelbaar is of niet intelligent wordt bepaald blijf ik ver weg van die dingen.

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 09-10-2015 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:12:
[...]

Dat heb je goed begrepen. Gisteren 1,6 kuub verbruikt aan douchen, koken en dus verwarmen. Gisteravond uitgezet en nu is het lekker en 21,5 zonder verwarming, terwijl het nu buiten kouder is dan gisteren. Mogelijk met de (relatieve) vochtigheidsgraad te maken?
Ik heb net als jij ook gestookt (met houtkachel). Temperatuur was ok binnen maar het is nu het vocht wat je gaat voelen. Bij mij binnen gister 21 graden en toch een kil gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 10:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

liquid_ice schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:12:
[...]

Graag uitleg, ik heb net een (2de handsje) Honeywell ChronoTherm Modulation gekocht die samen moet werken met een Vaillant ketel. Ik ben heel benieuwd naar je onderbouwing of ervaring.

Ik zou ook graag wat mindergas-vergelijkingsmateriaal willen.
M'n stulpje is een wat kleiner rijtjeshuis waarvan we de Isolatie gedurende komende maanden in stappen zullen verbeteren.
Situatie hier:

Rijtjes huis (110m²) uit '64, 5 personen (2 volwassenen, 3 kinderen onder de 6), HR++ (uG1,1) ramen met Schüco CT70 kozijnen, gevelisolatie en tuning van CV ketel (Intergas HR22 + iSense).

Als je mij als 'buddy' wilt toevoegen op mindergas; kaats maar even een DM en dan deel ik mijn mailadres met je :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:39
DappereDodo schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:45:
[...]
Ik heb er dus nog een liggen, voor de geïnteresseerde
Ik ben wel geïnteresseerd, voor welk bedrag wisselt hij van eigenaar?

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Plaatje uit het vorige deel:
Paul C schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 03:59:
Nog een paar warmtebeelden om het e.e.a. te illustreren:

Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/IR_4328.jpg
Een verwarming die te weinig water krijgt en daardoor niet volledig warm wordt. Dit is slecht voor de capaciteit van de radiator.
Ik heb hier een geval zoals bovenstaande. Alle radiators doen het goed, op die voorin de woonkamer na. Die doet zoals bovenstaande plaatje het weergeeft: Aanvoerleiding heet, bovenste helft radiator ook, onderkant en afvoerleiding koud.

Mijn eerste ingeving: Ontluchten. Geen lucht in de radiator en CV-ketel herstart (voor ontluchtingsprogramma) hielp ook niet. Toen geGoogled. Las iets over een kraantje aan de uitgang om de doorstroming te beperken, hier zit daar wel een kraantje, maar het enige dat die doet is de radiator leeg laten lopen. Er lijkt geen doorstroombeperkingkraan terug naar de ketel te zijn.

Toen alle goedwerkende radiators dichtgedraaid om te kijken wat dat doet, wil de radiator achterin de woonkamer niet dicht, knop draait door :/ Maar met alleen die en het probleemgeval open verandert er niets.

Note: Begin dit jaar is de 20 jaar oude ketel (Agpo Econforte HMC23) vervangen door een Atag A244. Misschien is er troep in de leidingen gekomen dat dit veroorzaakt? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
naftebakje schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:06:
Helemaal goed, zo moet het werken.
Die P36 staat standaard op "1 = Blokkering zonder vorstbeveiliging", lijkt me correct te zijn.
Je kan het snel eens testen door het lusje los te trekken als de brander werkt, dan moet ie meteen stoppen (maar moet de pomp blijven draaien).
met de moed in me schoenen dit toch geprobeerd zojuist. Net even de kachel op 23 gezet (inmiddels door de pui op het zuiden al weer 21 graden in de woonkamer) en WAM, ketel springt aan, gassen als een malle, vervolgens verder pompen. Toen tijdens het gassen 1 van de pootjes van de brug losgeschroefd -alle waarschuwingen (van stekker los voor je gaat klooien) in de wind geslagen- en toen stopte de brander gewoon, pompteken-radiatortje bleef aan. _/-\o_

wel even schrikken op moment dat je het pootje van de brug weer terugdoet, dan maakt de ketel een lawaai als ie weer begint met gassen. nooit geweten, totdat ie nu bloot is :+ gelukkig is het een gesloten systeem :X

afijn, nu alles weer terug gezet, parameters lijken standaard dus prima ingeregeld te zijn. volgende stap is dus 1 van de 20 relays gebruiken, ik vermoed de brug aan te sluiten op de NC poort (zoals "gewoon" bedrijf) ipv NO poort ("abnormaal"/tweaker gebruik).

Relais ga ik dan aansturen via de vera a.d.h.v. de boilertemperatuur. Is boilertemperatuur hoog genoeg, dan relais = uit (brug gebroken), is boilertemperatuur te laag, dan relais = aan (brug weer hersteld - normaal bedrijf).

Alleen...wat is "hoog genoeg". We stoken op 52 graden aanvoertemperatuur, retourtemp stuurt de remeha zelf op delta t van 15 geloof ik, al denk ik dat ie dat niet haalt met die lage aanvoertemperaturen. bovendien zal de retour altijd omhoog gaan als de boiler op temperatuur is. iemand daar tips voor?

boilertemperatuur houd ik zelf in ieder geval altijd op minimaal 50 graden ivm SWW water ingesteld op 50 graden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk kan ik de vraag hier stellen:
Ik wil op mijn radiatoren boven danfoss ra-dv of heimeiers thermostatische kranen zetten.
Het zijn nu de standaard nieuwbouw radiatoren van volgens mij Brugman met 15mm cv pijp.
Moeten hier nu 1/2 of 3/8 kranen op?
De radiatoren zijn nog niet los, volgens mij is deze maat de aansluiting in de radiator zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 17:54

Ids

fabstar81 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:43:
[...]

Alleen...wat is "hoog genoeg". We stoken op 52 graden aanvoertemperatuur, retourtemp stuurt de remeha zelf op delta t van 15 geloof ik, al denk ik dat ie dat niet haalt met die lage aanvoertemperaturen.
Daar zit ik ook een beetje mee, ik heb geen modulerende thermostaat meer want die begon kuren te vertonen, er zit nu dus alweer een tijdje een aan/uit thermostaat op en de ketel zelf gaat dan op basis van delta T moduleren, met de modulerende thermostaat regelde de thermostaat dat en dat kon je ook goed merken in de temperatuur van de radiatoren. Ik heb toen de keteltemp terug gedraaid naar een graad of 65 anders had ik steeds een behoorlijke overshoot.

Nu had ik de ketel met de aan/uit thermostaat nog steeds op 65 staan maar merk totaal geen verschil in verbruik/ comfort nu ik hem weer terug heb gezet op de "standaard" (E) instelling, behalve dat het 's ochtends wat sneller warm is.

Ik heb zo het idee dat met een aan/uit thermostaat icm een modulerende ketel de temperatuurinstelling veel minder van belang is. Als de ketel een te kleine delta T waarneemt zal hij automatisch terug moduleren en op een zacht pitje gaan branden. Alleen bij de eerste start 's ochtends zal hij ff vol aan de bak gaan om zsm de boel warm te krijgen.

Ik ga deze maand het verbuik nog even in de peiling houden en blijft dat redelijk gelijk dan blijft hij mooi op de standaard instelling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:31:
Hopelijk kan ik de vraag hier stellen:
Ik wil op mijn radiatoren boven danfoss ra-dv of heimeiers thermostatische kranen zetten.
Het zijn nu de standaard nieuwbouw radiatoren van volgens mij Brugman met 15mm cv pijp.
Moeten hier nu 1/2 of 3/8 kranen op?
De radiatoren zijn nog niet los, volgens mij is deze maat de aansluiting in de radiator zelf?
Mijn ervaring is dat als je beneden goed inregelt je boven met zo'n lage aanvoertemp stookt dat je kamers nooit te warm worden met normale knoppen en anders draai je ze een kwart open. Ik zou daar dus nooit thermostatische kranen opzetten, mede omdat ik er in ieder geval zelden tot nooit stook boven. Beneden wordt de boel geregeld door je huisthermostaat dus daar ook niet nodig maar ik spreek nu vanuit mijn eigen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 00:55
Euh hier JUIST boven thermostaatkranen met heimeier a-exact om niet onnodig energie(in de vorm van warmte) boven kwijt te raken. Via programmeerbare thermostaatkranen gaan ze alleen 2 uurtjes per dag(in de avond) even aan om de kou eruit te halen, daarna weer dicht.

En juist in de badkamer waar wel vaak verwarmd wordt heeft een a-exact heel erg geholpen, omdat je beneden de boel doorgaans meer knijpt dan wanneer de zaak niet ingeregeld is krijg je boven veel meer aanbod, door de radiatoren boven(die normaal gesproken regelmatig open staan) jankt het water er dan zo doorheen, dan krijg je vervolgens weer een pendelende ketel.

Bovenstaande was bij ons het geval en hoeft natuurlijk niet in een ander huis van toepassing te zijn.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ids schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 09:53:
[...]

Daar zit ik ook een beetje mee, *knip*
jouw probleem beschrijft niet echt mijn situatie :X haha, maar goed. zat zelf te denken...

als de ketel zonder ZB zou werken, zou hij met onze instellingen gewoon modulerend regelen op deltaT van 5-15 graden als ik een aanvoertemp in heb gesteld van 52 graden. Dat betekent dat hij een retour verwacht van 37-47 graden.

Ik denk dat daardoor een veilige temperatuur om de brander weer aan te zetten rond de 45-50 graden is. Wordt de ZB temp lager dan 50 graden, zal de retour nooit hoger dan 50 graden eruit komen en dus kan de ketel nooit 52 graden doorpompen. En dus, moet de brander aan.

met deze instelling zal alle warmte die in de ZB zit van 50-96 graden (max ingestelde ZB-temp) zonder gasverbruik het huis ingepompt kunnen worden.

klinkt dit logisch? en belangrijker, klinkt dit gasbesparend?! :? :P

[ Voor 11% gewijzigd door fabstar81 op 12-10-2015 10:27 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Zonneboiler voor je CV is gratis warmte, is altijd besparend tov gas verbruik, dus ik zou gerust wat comfort (opwarmsnelheid) opgeven om meer warmte uit de zonneboiler te halen. Ook voor de efficiëntie van de zonnecollector is een lagere temperatuur beter.
Met een beetje experimenteren om de laagste temperatuur te vinden die confortabel blijft.

Ik zou het op 40°C zetten en afwachten of de vrouw begint te klagen :+ Of als het mogelijk is, rekening houden met de buitentemperatuur, als die 20° is volstaat 40° zeker terwijl vriestemperaturen toch een tikje hetere aanvoer vragen.
fabstar81 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:43:
[...]afijn, nu alles weer terug gezet, parameters lijken standaard dus prima ingeregeld te zijn. volgende stap is dus 1 van de 20 relays gebruiken, ik vermoed de brug aan te sluiten op de NC poort (zoals "gewoon" bedrijf) ipv NO poort ("abnormaal"/tweaker gebruik).

Relais ga ik dan aansturen via de vera a.d.h.v. de boilertemperatuur. Is boilertemperatuur hoog genoeg, dan relais = uit (brug gebroken), is boilertemperatuur te laag, dan relais = aan (brug weer hersteld - normaal bedrijf).

Alleen...wat is "hoog genoeg". We stoken op 52 graden aanvoertemperatuur, retourtemp stuurt de remeha zelf op delta t van 15 geloof ik, al denk ik dat ie dat niet haalt met die lage aanvoertemperaturen. bovendien zal de retour altijd omhoog gaan als de boiler op temperatuur is. iemand daar tips voor?

boilertemperatuur houd ik zelf in ieder geval altijd op minimaal 50 graden ivm SWW water ingesteld op 50 graden.
Mooi, inderdaad op NC aansluiten is meest logisch (dan werkt de ketel normaal als je niets doet met het relais).
Je wil je ketel op 50° houden dus dat is meteen je grens lijkt me, komt ook mooi overeen met je aanvoertemperatuur van 52°. De deltaT maakt niet zoveel uit, die is belangerijk om je rookgassen te doen condenseren dus is niet van toepassing bij je zonneboiler.

Edit: ^klopt, klinkt logisch en gasbesparend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
vorige winter heb ik eens geexperimenteerd met aanvoertemperatuur van 50 graden. toen kreeg ik de woonkamer niet warm genoeg. vandaar dat ik dit jaar eens wil proberen vanaf begin van stookseizoen met 52 graden.

de iSense heeft uit mijn hoofd een tigtal stookstrategien, waaronder eentje op buitentemperatuur. via de vera en OTG schiet ik de weather underground info van onze stad als buitentemperatuur de iSense in dus ik zou daarop kunnen stoken. buitentemperatuurafhankelijk, met max aanvoertemperatuur van 52 graden, brander uit als ZB hoger gaat dan 50 graden.

ik denk dat ik misschien maar af moet stappen in de winter op het electrisch op temperatuur houden van de ZB op 50 graden. had als doel om het gehele jaar de ketel niet te laten opstarten voor SWW (staat ingesteld op 50 graden) en dus gaat momenteel het electrisch element aan als de ZB lager komt dan 50 graden. Dit kost onevenredig veel kWh en mijn overschot PV is nu ook op.

Denk dat het uiteindelijk goedkoper/zuiniger is om de boiler geheel leeg te trekken kwa warmte voor CV en in de avond/ochtend als we douchen op sommige dagen dan maar wat gas te verstoken om die 50 graden te halen voor SWW.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als je een OTG hebt, zou ik eens zien of het nuttig kan zijn om een vergelijking te maken tussen gevraagde temperatuur (door je iSense) en de boilertemperatuur, dan gebruik je de intelligente inschatting van de iSense om te bepalen of de temperatuur van de boiler volstaat om je huis warm te krijgen.

Een boilervat electrisch warmhouden lijkt me altijd vreemd (kan er wel inkomen dat je wil PV overschot wegstoken), het gasverbruik voor SWW is toch redelijk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:29:
Euh hier JUIST boven thermostaatkranen met heimeier a-exact om niet onnodig energie(in de vorm van warmte) boven kwijt te raken. Via programmeerbare thermostaatkranen gaan ze alleen 2 uurtjes per dag(in de avond) even aan om de kou eruit te halen, daarna weer dicht.
Sinds dat ik mijn zolderdak extra heb geisoleerd (huis uit 1978) hoef ik boven bijna niet meer te stoken (ja als het buiten -5 blijft overdag) en blijft het ook beneden veel warmer (warmte stijgt nu eenmaal op). Boven wordt toch bij ons echt geleefd met twee pubers en van hen hoeft de verwarming nooit aan. Sterker ze klagen nu vaak dat het zo warm is op zolder. _O- Wellicht daar eens naar kijken? Mijn huis had alleen aan de buitenkant zo'n geweldig mooie gele purlaag. Isolatie was nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:30
Ik wil de woonkeuken apart van warmte kunnen regelen i.v.m. l/l/warmtepomp in de kamer. Nu ligt er in de keuken vloerverwarming en ik wil de huidige thermostaat in de kamer buiten werking stellen (afkoppelen) en in de keuken een draadloze thermostaat plaatsen.
Maar... waar sluit ik de draadloze thermostaat bij de ketel (Daalderop 32/80 comfort plus) op aan?

deze hangt er nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6BDFCFMX.jpg

moet ik de draadjes bij de ketel (staat aangegeven op schema K1, blauw en rood draadje) losmaken?
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-VKGITM8H.jpg
Bij J3 en K3 zit niets aangesloten.

of in het "grijze blok"wat naast de ketel hangt. Wat is eigenlijk dat grijze blok behalve voeding voor pomp ketel. ben erachter, is voor de weersafhankelijk (buitentemperatuur) stoken

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FTMBSKCR.jpg

Iemand een idee welke draadloze thermostaat ik moet nemen, mag naar mijn idee een vrij simpel apparaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door snoekds20 op 12-10-2015 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, vorige week een nieuwe ketel op laten hangen.
Het is een Intergas HREco 36 geworden.

Daarbij een Honeywell Round thermostaat icm InComfort genomen.
Hoop instellingen (als je de installateursapp downloadt), maar de stabiliteit valt me wat tegen.
Moet nog wel e.e.a. aan gesleuteld worden.
Overigens wel geinig; hij maakt gebruik van internet buitentemperatuur om de stooklijnen aan te passen.

Ga nu echt eens aan het tunen. IR Thermometer is onderweg.
Daarnaast eens verdiepen in de verschillende instellingen. Die zullen fabrieks-af niet optimaal staan vrees ik.

Heb alvast de WW temperatuur op 60 en de CV temperatuur op 65 graden gezet. Pompvermogen blijf ik af, hij zou moeten moduleren.
Tevens eco-stand aangezet voor het tapwater, evenals de nachtstand. Hierbij wel het aantal dagen wat hij terugkijkt verhoogd van 3 naar 6.
Ook de pomp naloop opgehoogd van 1 naar 5 minuten.
Vreemd dat dat af-fabriek niet gebeurt.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 12-10-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

[...]

[...]
Ik zag gister op Facebook een afbeelding van iemand d'r Toon thermostaat; weg 19c / slapen 21c / thuis 21c / comfort 23c :|

iStockphoto

Pagina: 1 ... 20 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.