Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.940.404 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 00:38

ThaHandy

Discovery Channel

Valt er in blokverwarming van mijn flat ook te "tunen"? Vorig jaar is de "ketel" vervangen door 6 nieuwe CV ketels. Hier is het een en andere ingesteld maar heb het idee dat dit beter kan.

De ketel's staan op de bovenste (9e) verdieping en gebruiken 2 circulatie pompen(max 3000W 8)7, normaal ~400W) verdeeld over 3 niveau zones.
Het ziet er naar uit dat de radiatoren van elke "zone" onder elkaar (alle keukens, alle kamers, alle slaapkamer, ect. op de begaande grond allemaal parallel met elkaar zijn aangesloten. Dus als ik bijv. als enige de radiator van de kamer aan zet, ook ALLE circulatie leidingen gaat verwarmen.

De bedragen dat IK moeit bijbetalen gaat nergens over }:O Daar naast moet ik ook vertellen dat ik geen A++ appartement heb :P Dus verspilde energie is zeker aanwezig, ook bij de andere appartementen :/

[ Voor 5% gewijzigd door ThaHandy op 20-09-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Zo'n systeem werkt meestal met WAR en een setje ketels+pomp die continu draaien. Als er geen warmtevraag is gaan alle zones dicht, gaat alles door de bypass en schakelt de ketel uit omdat de warmte niet meer weg kan.
Zoiets kan werken mits je gebruikers zijn opgevoed. Een thermostaatkraan draai je niet naar 5 om het snel warm te krijgen, maar naar 3 zodat ie dicht gaat bij 20 graden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
445033 schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:26:
[...]

Duur grapje als je met zijn vieren bent. Bij ons is douchen, max tien minuten per persoon. Vijf minuten kan overigens ook makkelijk. Moet er niet aan denken dat ik iedere dag 4m3 weg stook met ons gezin. Financieel vind ik dat niet funny maar ook vanuit milieu en toekomstig beschikbaar gas niet. Ik voed mijn kinderen daarin ook heel bewust op.
I know! Daarom dat ik er vanuit ga dat de ketel niet goed is/lijkt.

Gisteren wederom een meting gedaan. 8 minuten douchen met de regendouche; 0.30m3 verbruikt.

Vanmorgen 10 minuten gedoucht met de handdouche; 0.45m3 verbruikt 8)7. Schiet mij maar lek.

Woensdag middag komt de onderhoudsmonteur, eens kijken of hij iets kan vinden.

Nu hij de ketel toch gaat inspecteren, kan hij eventueel nog andere dingen controleren naast de gas/lucht verhouding en gasblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

[Deva] schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:55:
[...]

Gisteren wederom een meting gedaan. 8 minuten douchen met de regendouche; 0.30m3 verbruikt.

Vanmorgen 10 minuten gedoucht met de handdouche; 0.45m3 verbruikt 8)7. Schiet mij maar lek.

Nu hij de ketel toch gaat inspecteren, kan hij eventueel nog andere dingen controleren naast de gas/lucht verhouding en gasblok?
Heb net ff ons verbruik gecheckt. Ik heb in augustus 29 m3 verbruikt met gezin van 4 personen en dat is inclusief koken. Dat is dus iets minder dan 1 m3 per dag. Denk dat je gelijk hebt dat er iets niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-06 12:03
[Deva] schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:55:
[...]

Maak je niet een komma foutje ?
Ik gebruik 33 liter gas /minuut en de douche verbruikt 8,5 liter water / minuut zonder D-WTW. Met D-WTW ongeveer 22 liter gas/minuut.
Jij verbruikt dus 10 x zoveel ?? 8)7

Hoeveel water komt er uit je douche /minuut?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoe kom je aan 10x zoveel??
Hij verbruikt 38l gas per minuut

Ik geloof niet dat er direct wat mis is met die ketel, daarvoor is het verbruik maar minimaal hoger. Dat kan net zo makkelijk komen door een iets hoger waterverbruik tijdens douchen.

Wat nog wel zou kunnen Is dat de pomp van de vloerverdeler een kleine doorstroming geeft over de ketel tijdens warm water verbruik.
Officieel hoort er een 2weg klep bij een intergas geplaatst te worden icm vloerverwarming.
Dit om deze doorstroming te voorkomen.

@Beva:
Als het goed is hoef jij de monteur niet te vertellen waar hij op moet letten.
Mag er vanuit gaan dat hij dat zelf wel weet......

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 21-09-2015 12:44 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-06 12:03
Ik maak dus die komma fout.

De hand douche verbruikt 45 ltr.gas/minuut. is maar de helft meer dan ik heb.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
De douchekop (handdouche) is een Grohe douchekop. Voor zover bekend is dit geen waterbesparende kop. Meestal doe ik de kraan niet volop open, maar "knijp" de kraan middels de thermostaat knop een beetje zodat de druk minder is. Met in het achterhoofd de gedachte; er hoeft minder water warm gemaakt te worden, dus minder gasverbruik.

Nu heb ik het CV vermogen van de kachel van 70 (default) naar 40 gezet, alleen herinner ik mij dat er een instelling is voor het WW vermogen. Deze staat op 99 (default). Is de ketel nu dan zo inefficiënt om warm water te maken? :/

Sinds ik het minimale CV toerental heb aangepast van 20 naar 30 (default) is het resoneren wel minder van de ketel bij CV gebruik, echter resoneert de ketel op de standaard waarde van WW (25) nog wel.

Als ik de buitenkant van de ketel vast pak, dan voel ik de ketel duidelijk trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[Deva] schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:06:
De douchekop (handdouche) is een Grohe douchekop. Voor zover bekend is dit geen waterbesparende kop. Meestal doe ik de kraan niet volop open, maar "knijp" de kraan middels de thermostaat knop een beetje zodat de druk minder is. Met in het achterhoofd de gedachte; er hoeft minder water warm gemaakt te worden, dus minder gasverbruik.

Nu heb ik het CV vermogen van de kachel van 70 (default) naar 40 gezet, alleen herinner ik mij dat er een instelling is voor het WW vermogen. Deze staat op 99 (default). Is de ketel nu dan zo inefficiënt om warm water te maken? :/

Sinds ik het minimale CV toerental heb aangepast van 20 naar 30 (default) is het resoneren wel minder van de ketel bij CV gebruik, echter resoneert de ketel op de standaard waarde van WW (25) nog wel.

Als ik de buitenkant van de ketel vast pak, dan voel ik de ketel duidelijk trillen.
Is dat 99 je WW vermogen of de temperatuur? (ik gok het eerste, laatste zou wel heel bizar zijn). Op wat voor temp staat je WW? Ter vergelijking, dit is het verbruik van mijn gezien op een dag dat er 1 iemand douched (10 minuten, rainshower, Intergas HR22) en 3 kinderen in één bad vulling gaan: 0.703 m³. Een gemiddelde douchebeurt+ scheerbeurt kost mij ~210 L (0,210m³) aan gas.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WW kan bij Intergas tot 65 graden max ingesteld worden, die 99 (+1 is 100, past niet op display) is het vermogen.

Een goed afgestelde Intergas ketel moet gewoon op 25% vermogen kunnen draaien, dat is standaard en wordt ook gebruikt bij het service testprogramma laaglast die de monteur gebruikt om gas/lucht af te stellen.

Weet niet hoe lang het geleden is dat je ketel is onderhouden, maar hoe is dat onderhoud uitgevoerd en hoe ziet je sifon er op dit moment uit? Is de ketel helemaal open geweest om schoon te maken, of is er zo'n handig mannetje bij geweest die via de rookgasafvoer wat water naarbinnen heeft gespoten? Verder, hoe is gas/lucht afgesteld, met luchtdruk of met een rookgasmeter? Intergas geeft voorkeur aan afstellen op luchtdruk, maar een goede onderhoudsmonteur gebruikt beide.

Bij mijn ketel was binnen een week na de onderhoudsbeurt het sifon alweer zwart van het gruis. Na vervanging van brander+gasblok en goed afstellen heeft ketel eigenlijk zowat alleen maar laaglast gedraaid en sifon heeft nu maar een heel klein bodempje gruis.

Wat je ketel doet als je gaat douchen:
- opstarten met 70% vermogen
- verbranding stabiel: 100% vermogen
- opstoken tot 55 graden
- aftoeren in stappen tot 25% bereikt is, temperatuur kan dan nog oplopen
- afschakelen omdat thermostatische kraan onder de 2 liter/min gaat tappen
- uit blijven tot ~40 graden, dit kan zomaar 1 minuut duren
- goto start

De HRE 24/18 en 28/24 hebben standaard dan nog een booster om boven de 100% vermogen te stoken, die is gelukkig uitschakelbaar.

Rendement van de 36/30 is op papier hoger dan de kleinere modellen, puur omdat er meer water door de wisselaar kan. Grotere wisselaar betekent alleen ook grotere brander en meer gas. Als het snel vullen van een badkuip niet op je wensenlijstje staat zou je de ketel wat kunnen temperen door het max vermogen voor tapwater naar beneden te schroeven, ketel is dan een stuk rustiger en schakelt minder vaak aan/uit tijdens het douchen. Nadeel is wel dat je langer moet wachten op warm water en dat je bad niet meer met dezelfde snelheid gevuld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
_JGC_ schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:37:
WW kan bij Intergas tot 65 graden max ingesteld worden, die 99 (+1 is 100, past niet op display) is het vermogen.

-knip-

Weet niet hoe lang het geleden is dat je ketel is onderhouden, maar hoe is dat onderhoud uitgevoerd en hoe ziet je sifon er op dit moment uit? Is de ketel helemaal open geweest om schoon te maken, of is er zo'n handig mannetje bij geweest die via de rookgasafvoer wat water naarbinnen heeft gespoten? Verder, hoe is gas/lucht afgesteld, met luchtdruk of met een rookgasmeter? Intergas geeft voorkeur aan afstellen op luchtdruk, maar een goede onderhoudsmonteur gebruikt beide.

Bij mijn ketel was binnen een week na de onderhoudsbeurt het sifon alweer zwart van het gruis. Na vervanging van brander+gasblok en goed afstellen heeft ketel eigenlijk zowat alleen maar laaglast gedraaid en sifon heeft nu maar een heel klein bodempje gruis.

-knip-
Momenteel staat de aanvoer temp. van de CV op 55 graden en het vermogen op 99. Daarnaast heb ik de pomp op stand 1 gezet.

Afgelopen mei heeft de ketel voor het eerst in 2 jaar een onderhoudsbeurt gehad. Onderhoud is uitgevoerd door de energiewacht. Hoe deze werkzaamheden precies zijn uitgevoerd weet ik niet, aangezien ik op het werk zat. Wel heb ik een afrekening gehad van een paar rubbers die vervangen waren. Sindsdien lijkt het verbruik en resoneren te zijn toegenomen.

Sifon heb ik niet bekeken, dit zal ik vanavond eens doen. Ik heb geen bad, dus het volledige vermogen heb ik in principe niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als er rubbers vervangen zijn gok ik dat ze de voorplaat er wel af hebben gehad en daarbij de pakking van de voorplaat hebben vervangen. Kan zijn dat monteur gas/lucht niet helemaal goed heeft ingesteld, gewoon belletje doen komen ze op afspraak langs om het te fixen, doen ze niet moeilijk over en die lui hebben over het algemeen ook gewoon alles bij zich (hier ook energiewacht, was het gebeun zat en de plaatselijke installateur was drama).

Overigens heeft mijn ketel nog nooit zo mooi gedraaid als na de laatste reparatie, heb het idee dat de brander nooit helemaal goed is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Rol-Co schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:22:
[...]

Zou wel moeten, hij geeft ze hier ook allemaal weer. Onder installateur kan je wel parameters lezen en eventueel veranderen? Code is 0012 voor het geval je het niet gelezen hebt.
Ik heb een Tzerra plus CW5 icm een isense (V28) en die geeft de genoemde info ook niet weer. Ik heb daarnaast een 'service tool' van remeha, die geeft die info weer wel weer. Wat het is dat de isense de info niet weergeeft, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 100386 schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:56:
[...]

Ik heb een Tzerra plus CW5 icm een isense (V28) en die geeft de genoemde info ook niet weer. Ik heb daarnaast een 'service tool' van remeha, die geeft die info weer wel weer. Wat het is dat de isense de info niet weergeeft, weet ik niet.
Stuur eens een mail naar remeha dan, ze adverteren juist met de plus omdat je daar meer instellingen hebt enz, en dan kan je met de isense juist minder, dat is lekker. Mijn tzerra is een gewone met een modulaire pomp, dus geen plus.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen naar de service tool kan grijpen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13
445033 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:34:
[...]
Als het met dit weer al afkoelt heb ik al een volgende klus voor je. Isoleren! Bij mij is het in huis nog niet onder de 21 graden binnen geweest.(Huis uit 1978)
Gelukkig valt het weer mee, maar het huis is 19 graden nu.
Er moet heel veel geisoleerd en ook nog e.e.a. gerepareerd worden (aan het dak bijv.).

Daarom wilde ik de VR ketel ook zo snel mogelijk weg hebben, nu het nog niet geïsoleerd is worden het wat meer kuubjes dit jaar :(

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

liquid_ice schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:55:
[...]

Gelukkig valt het weer mee, maar het huis is 19 graden nu.
Er moet heel veel geisoleerd en ook nog e.e.a. gerepareerd worden (aan het dak bijv.).

Daarom wilde ik de VR ketel ook zo snel mogelijk weg hebben, nu het nog niet geïsoleerd is worden het wat meer kuubjes dit jaar :(
Isoleren gaat je meer opleveren denk ik. Ik stook niet eerder dan eind oktober/begin november. Nu zit ik ook op zuid met een serre die zalig verwarmt nu. Het is nu bij mij in de woonkamer 22 graden dus misschien niet helemaal eerlijk vergelijk. Maar sinds ik begin vorig jaar mijn zolderdak heb geisoleerd is verbruik met nog eens 20% gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Puur los van de isolatie is een VR ketel vervangen door een HR altijd goed.Omdat het voor mij de eerste keer is heb ik alle waterleidingen op maat gemaakt en met de hand vast gedraaid, maar niet vast gedraaid. Morgen komt een monteur de boel controleren, vast zetten en in gebruik nemen.

Dit is een van de vele stappen die ik moet doen hier
(lees ook: KlusThuis )

Momenteel heb ik de gehele zoldervloer open liggen, die is behandeld tegen boktor geweest. Binnenkort kan ik deze weer gaan opbouwen, het dakbeschot repareren en dan wordt het geïsoleerd.

[ Voor 21% gewijzigd door liquid_ice op 21-09-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:11
Hi!

Ben aandachtig aan het volgen hier wat betreft CV instellen. Nu komt in de +/- 50 m2 woonruimte onder vloerverwarming, het is een nieuwbouwwoning.

Van de overburen heb ik gezien dat dit erin komt:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/IMAG7952.jpg

Ik heb een Calenta 40c met Isense besteld. Buiten warmwater in de keuken, boven een bad met een Groge air-rain douche ofzo (met handdouche natuurlijk voor doordeweeks)

Is dit best in orde zo die verdeler en pomp? (c.q. kan ik hier weinig problemen mee verwachten of zijn er opmerkingen?) :)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-09-2015 19:43 . Reden: Linkje van afb. gemaakt. Resize je plaatje eerst voordat je hem embed in je post ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
En waarom heb je deze ketel gekozen? Waarom geen Calenta 28c? Die drie minuten tijdverschil voor het vol laten lopen van een bad merk je toch niet. En een niet al te grote Grohe air rain douche kan ook prima op een CW4 ketel. Bij mij gaat het ook prima en heb een 25kW CW4 ketel.
Zo'n zware 40kW ketel is voor alles in de woning overkill, behalve voor de douchekop....

Verder doet je plaatje het niet, maar ik begrijp dat je niet overal vloerverwarming laat leggen, waarom niet?
Met overal vloerverwarming ben je future-proof en kun je veel makkelijker over op een warmtepomp.
Ook kun je dan vloerverdelers nemen zonder pomp, scheelt weer in energieverbruik.

Maar fix even dat plaatje..... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 22-09-2015 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Meterstanden weer moeten doorgeven voor het afgelopen jaar. Resultaat van Mindergas.nl:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2015/gas_overzicht_2015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Oxellaar schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 06:59:
En waarom heb je deze ketel gekozen? Waarom geen Calenta 28c? Die drie minuten tijdverschil voor het vol laten lopen van een bad merk je toch niet. En een niet al te grote Grohe air rain douche kan ook prima op een CW4 ketel. Bij mij gaat het ook prima en heb een 25kW CW4 ketel.
Zo'n zware 40kW ketel is voor alles in de woning overkill, behalve voor de douchekop....

Verder doet je plaatje het niet, maar ik begrijp dat je niet overal vloerverwarming laat leggen, waarom niet?
Met overal vloerverwarming ben je future-proof en kun je veel makkelijker over op een warmtepomp.
Ook kun je dan vloerverdelers nemen zonder pomp, scheelt weer in energieverbruik.

Maar fix even dat plaatje..... ;)
Done ;) Verder wilde ik CW5 en kwam ik dan automatisch op teveel KW verwarming ja. Overigens is alleen onder in het leef deel vv. Boven heb ik op elke kamer + badkamer radiatoren. Ik weet niet hoe die Calenta zal worden aangesloten, en of de Calenta misschien al een pomp heeft voor zowel de vv + radiatoren.

Edit: ik wil inderdaad de CV efficient gaan instellen, en ook zoveel mogelijk het vermogen omlaag :X

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 22-09-2015 19:40 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Die Calenta heeft zeker een pomp die de radiatoren en vloeren van water voorziet.
Maar wat het mooist zou zijn, verdelers zonder pomp en in het hele huis vloerverwarming, maar ik begrijp dat die beslissing al genomen is.
Zonde, want bij nieuwbouw zijn de extra kosten laag.

Zeker omdat er nu waarschijnlijk radiatoren zo groot als een postzegel in komen.
Daar krijg je het prima mee warm, als je maar een hoge aanvoertemperatuur hebt (70/55).
Als je radiatoren nog niet hangen zou ik zeker om extra grote vragen, dus groter dan wat er berekend is.
Denk dan bijvoorbeeld aan 50% bovenop de berekende waardes.

[ Voor 38% gewijzigd door Oxellaar op 22-09-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Oxellaar schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:48:
Die Calenta heeft zeker een pomp die de radiatoren en vloeren van water voorziet.
Maar wat het mooist zou zijn, verdelers zonder pomp en in het hele huis vloerverwarming, maar ik begrijp dat die beslissing al genomen is.
Zonde, want bij nieuwbouw zijn de extra kosten laag.

Zeker omdat er nu waarschijnlijk radiatoren zo groot als een postzegel in komen.
Daar krijg je het prima mee warm, als je maar een hoge aanvoertemperatuur hebt (70/55).
Als je radiatoren nog niet hangen zou ik zeker om extra grote vragen, dus groter dan wat er berekend is.
Denk dan bijvoorbeeld aan 50% bovenop de berekende waardes.
Alles is al besteld etc. Verder was de optie vv onder 4200 euro. Achteraf/of niet via de aannnemen doen, was het de helft. Dus lage kosten, in mijn geval iig niet. Dus boven zou nog duurder zijn geweest extra.
Anyway. De vv kan ook overweg met 70/55 temperatuur waar je het over hebt? Boven zal meestal warm genoeg zijn door de goede isolatie van het huis. Betreft een hoekwoning wel. Alleen de badkamer radiator wil ik dan natuurlijk wel smorgen een uur en in de avond een uur open, zodat eht dan warm is. Moet ik kijken hoe dat gaat met enkel een iSense in de woonkamer waar de vv ligt. Of moet ik dan zeker naar een evohome bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
De ketel hangt en is in bedrijf gesteld. De monteur is hier een klein uurtje geweest.
Het is een al wat oudere Vaillant VHR-C 18-22 CW3 ketel.

Schijnbaar moet er een overdruk beveiliging op de koud water aanvoer leiding, weet iemand waarom?
Op gesloten warmwater circuits snap ik het, maar op de koud water aanvoer leiding vind ik het maar vreemd.

Om te beginnen heb ik het systeem redelijk geknepen.
* Winterbedrijf (douche en warm water) staat aan
* SOLAR ECO (solar zonder warmhoudfunctie)
* Warmwater uitvoer zou tussen de 40 en 65 moeten kunnen varieren, maar hij wilt niet lager dan 60.
(misschien vanwegen de SOLAR functie)
* warmhoudtemperatuur staat op 32, maar als het goed is doet dit niks.
* cv-aanvoertemperatuur staat op 40 (laag beginnen, kan altijd nog omhoog)

Ik heb geen idee wat dat solarbedrijf doet. Ik heb geen zonnecollectoren, maar dit was de enigste stand zonder warmhoudfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
Aangezien ik beneden ook VV heb, gebeurt er boven bij mij ook vrij weinig wanneer de benedenverdieping warm is. Ook ik zit te kijken naar de EvoHome, maar ik hoor allemaal wisselende verhalen. Dit i.c.m. de hoge aanschaf weerhoud mij nog even :X .

Zijn er mensen die EvoHome goed hebben werkend i.c.m. Domoticz?

Morgen komt de ketel meneer.. Ik ben benieuwd of hij wat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26
Voor solar eco heb je een zonneboiler nodig. Als je deze niet hebt, dan doet de ketel helemaal niets, omdat hij naar het signaal van de boiler blijft zoeken. Deze optie kun je dus niet gebruiken, tenzij je graag koud water wilt :P

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Notna schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:31:
Meterstanden weer moeten doorgeven voor het afgelopen jaar. Resultaat van Mindergas.nl:

[afbeelding]
Goed bezig maar dat kan lager he :) ik zeg hop, onder de 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
philipperosier schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:01:
[...]

Moet ik kijken hoe dat gaat met enkel een iSense in de woonkamer waar de vv ligt. Of moet ik dan zeker naar een evohome bv?
Evo home is bedoeld voor oudere huizen, waar de leidingen verspreid liggen door het hele huis.
Er is dan dus er lastig een scheiding te maken tussen verschillende zones.
Daarbij is het een systeem met redelijk wat bugs en werkt niet heel nauwkeurig.
Eigenlijk moet je bij nieuwbouw niet aan een draadloos systeem willen beginnen.

Je kunt waarschijnlijk nog wel zonekleppen laten plaatsen, daardoor kun je met meerdere thermostaten gaan werken.
Je had dit beter iets eerder kunnen overleggen met je installateur, de kans bestaat dat je te laat bent om dit nog te regelen.
liquid_ice schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:04:

Schijnbaar moet er een overdruk beveiliging op de koud water aanvoer leiding, weet iemand waarom?
Op gesloten warmwater circuits snap ik het, maar op de koud water aanvoer leiding vind ik het maar vreemd.
Drinkwater wat in een warm waterbereider gaat, in dit geval een combiketel, is geen drinkwater meer.
Er moet dus een keerklep geplaatst worden in de toevoer, dit is wettelijk verplicht.
Tapwater uit de combiketel mag niet terug kunnen stromen in de drinkwaterleiding.

Vanwege de keerklep in je kw toevoer is het een gesloten systeem, als je kranen allemaal dicht staan.
Door het opwarmen van het tapwater in de ketel zal het uitzetten, daarom plaats je een overdrukbeveiliging die opent bij 8 bar.
De afsluiter, keerklep en overdrukbeveiliging in één noem je een inlaatcombinatie

Bij doorstroomtoestellen komt er maar heel weinig water uit bij opwarmen, maar bij een combiketel met boiler is het echt een flinke hoeveelheid.
Als je geen inlaatcombinatie monteert kun je schade aan je ketel krijgen, een boiler of platenwisselaar kan scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
donald_dick schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:17:
Voor solar eco heb je een zonneboiler nodig. Als je deze niet hebt, dan doet de ketel helemaal niets, omdat hij naar het signaal van de boiler blijft zoeken. Deze optie kun je dus niet gebruiken, tenzij je graag koud water wilt :P
Naar aanleiding van jou reactie heb ik de thermostaat opgedraaid en ik voel de buis warm worden. Niet heel erg warm, maar met die 40 graden van mij hoef je dat ook niet te verwachten ;)
De douche wordt inderdaad niet warm, dat is heel jammer haha.

Nouja, dan de eco mode maar en nu kan de warmwater uitvoer ook omlaag. Die heb ik op 50 gezet.
Ik ga de douche testen ;)

@Oxellaar: thanks, nu snap ik het

[ Voor 8% gewijzigd door liquid_ice op 22-09-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Zo, vandaag 1600 Watt extra aan vermogen erbij in de woonkamer voor €100,- inclusief montage. (ben zelf niet handig met pijpen buigen etc). Hopelijk kan ik nu met nog lagere aanvoer gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20
Heb een infrarood meter via ebay besteld. Zodra die binnen is, dan kan ik eindelijk mijn cv systeem waterzijdig regelen. Heb mijn woning compleet verbouwd, jaren 30 woning, 2 woonlagen (dubbel bovenhuis) en alles vernieuwd.

Ook mijn hele cv systeem + radiatoren en buizen etc zijn nieuw. Gaat om een Nefit trendline hrc30 CW5 icm Nefit Easy. Draai em nu op 28kw, maar moet het nog goed instellen en vooral waterzijdig inregelen. Radiator bij entree wordt als laatste warm en 1 woonkamer radiator wordt ook niet zo snel warm.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Oxellaar schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:14:
[...]

Evo home is bedoeld voor oudere huizen, waar de leidingen verspreid liggen door het hele huis.
Er is dan dus er lastig een scheiding te maken tussen verschillende zones.
Daarbij is het een systeem met redelijk wat bugs en werkt niet heel nauwkeurig.
Eigenlijk moet je bij nieuwbouw niet aan een draadloos systeem willen beginnen.

Je kunt waarschijnlijk nog wel zonekleppen laten plaatsen, daardoor kun je met meerdere thermostaten gaan werken.
Je had dit beter iets eerder kunnen overleggen met je installateur, de kans bestaat dat je te laat bent om dit nog te regelen.

[...]
Nou ik snap je wel...maar ik hoef niets te regelen mag ik hopen. Ik heb enkel de meerwerkoptie vloerverwarming gekozen voor een hoop geld, en hiervoor gaat het gemaakt worden. En dat is dan correct en werkend. Anders klopt er wat niet en is het niet volgens gebruiksverwachting c.q. bouwbesluit/opleverplan. :X

Dat ik over evohome begin etc is omdat ik als redelijke techneut inzie dat de cv niet aangaat als de thermostaat in de woonkamer zegt dat eht warm genoeg is..maar mijn badkamer van 18 naar 22 graden moet. Zijn er dan alternatieven voor evohome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Rol-Co schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:20:
[...]

Goed bezig maar dat kan lager he :) ik zeg hop, onder de 500.
Ik doe mijn best :Y. Ik ben in 3 jaar tijd van de 1600 naar de 582 gegaan. Dus er is een hoop al behaald maar ik blijf mijn best doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 10:59
Wij hebben in onze ramen in de woonkamer van die ventilatieroosters zitten. Is het verstandig die dicht te doen als het kouder wordt ivm stookkosten ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
philipperosier schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:57:
[...]

Nou ik snap je wel...maar ik hoef niets te regelen mag ik hopen. Ik heb enkel de meerwerkoptie vloerverwarming gekozen voor een hoop geld, en hiervoor gaat het gemaakt worden. En dat is dan correct en werkend. Anders klopt er wat niet en is het niet volgens gebruiksverwachting c.q. bouwbesluit/opleverplan. :X
De keuze vloerverwarming of radiatoren maakt niets uit wat betreft de regeling (thermostaat)
Het zal dus altijd voldoen aan bouwbesluit of gebruikersverwachting. Dat zal dus best goed komen.
Dat ik over evohome begin etc is omdat ik als redelijke techneut inzie dat de cv niet aangaat als de thermostaat in de woonkamer zegt dat eht warm genoeg is..maar mijn badkamer van 18 naar 22 graden moet. Zijn er dan alternatieven voor evohome?
Als je voor evo home kiest, dan moet je nagenoeg iedere ruimte gaan voorzien van een evo home thermostaat en/of automatische thermostaatkraan.
Hoe wil je anders alleen de badkamer verwarmen en de rest niet?
Evo home lijkt leuk, maar je bent zo 600 tot €1000 verder voor een compleet systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Grolsch schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:27:
Wij hebben in onze ramen in de woonkamer van die ventilatieroosters zitten. Is het verstandig die dicht te doen als het kouder wordt ivm stookkosten ?
Nee.Altijd blijven ventileren anders krijg je een ongezond leefklimaat en wordt het te vochtig binnen. Vochtige lucht warmt ook minder snel op dus dat kost je zelfs gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vochtige lucht warmt idd theoretisch gezien trager op, maar houdt warmte ook langer vast.
Ik zeg theoretisch, want het verschil in stookkosten Is te verwaarlozen.

In 1kg lucht van 20c @ rh 55% zit 8gr water, bij rh 80% is het 11.7gr water. 1m3 lucht weegt 1.2kg. Een verschil van een paar gram extra water opwarmen ga je niet terug zien op je verbruik.
Zeker niet omdat de warmte inhoud groter Is.

Daarnaast ligt de gevoelstemperatuur in vochtige lucht hoger, het voelt eerder comfortabel aan.

Ventileren moet je zeker wel blijven doen voor je gezondheid, maar hoeveel precies verschilt per situatie.

• liquid_ice
Oxellaar schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 23:39:
Vochtige lucht warmt idd theoretisch gezien trager op, maar houdt warmte ook langer vast.
Ik zeg theoretisch, want het verschil in stookkosten Is te verwaarlozen.

In 1kg lucht van 20c @ rh 55% zit 8gr water, bij rh 80% is het 11.7gr water. 1m3 lucht weegt 1.2kg. Een verschil van een paar gram extra water opwarmen ga je niet terug zien op je verbruik.
Zeker niet omdat de warmte inhoud groter Is.
Voor mij is het nog niet aan de orde, maar ik heb er al wel eens over nagedacht dat ik eigenlijk een geautomatiseerde ventilatie zou willen die rekening houdt met het temperatuursverlies,CO2 en de luchtvochtigheid bij ventileren.

Altijd ventileren, daar heb ik mijn vraagtekens over...
Wanneer de lucht OK is en ik zit op m'n werk is ventilatie alleen maar verlies.

• Notna

Notna

Where are you?®

445033 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 23:14:
[...]

Nee.Altijd blijven ventileren anders krijg je een ongezond leefklimaat en wordt het te vochtig binnen. Vochtige lucht warmt ook minder snel op dus dat kost je zelfs gas.
Kleine nuance; je hoeft ze niet helemaal open te zetten om dat te bereiken. Ik heb in mijn huiskamer met open keuken totaal 4 ventilatierosoters zitten van resp:

2 x 50 cm
2 x 1.50m

Als ik die compleet openzet (Ducton 18 zo uit mijn hoofd) dan komt er een enorme trek te ontstaan en koelt het hier rete snel af (lees: in de winter scheelt het met nachtkoeling al snel ~1,5 graad). Ik zet ze over het algemeen op 20% open allemaal zodat het niet tocht maar wel goed kan ventileren.

445033

Notna schreef op woensdag 23 september 2015 @ 07:15:
[...]

Kleine nuance; je hoeft ze niet helemaal open te zetten om dat te bereiken. Ik heb in mijn huiskamer met open keuken totaal 4 ventilatierosoters zitten van resp:

2 x 50 cm
2 x 1.50m

Als ik die compleet openzet (Ducton 18 zo uit mijn hoofd) dan komt er een enorme trek te ontstaan en koelt het hier rete snel af (lees: in de winter scheelt het met nachtkoeling al snel ~1,5 graad). Ik zet ze over het algemeen op 20% open allemaal zodat het niet tocht maar wel goed kan ventileren.
Eens. Maar helemaal niet ventileren is altijd ongezond. Ik heb mijn eigen persoonlijke monitor want ik krijg echt onmiddellijk hoofdpijn als ergens onvoldoende geventileerd wordt.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Lees in dit topic nu verschillende keren over resonerende ketels. Ik heb sinds de laatste onderhoudsbeurt van mijn Econpact 225c een resonerend geluid wat bij de ketel vandaan komt zodra er warm water vraag op de badkamer is. Douchen of bad vullen dus. Erg irritant en geen idee waar dat door wordt veroorzaakt. Heb de kranen allemaal even van de muur gehad en de zeefjes helemaal schoon gemaakt maar dat loste niks op. Is dit het resoneren waar jullie het over hebben of is dat wat anders?

Ik vraag me af of er bij mij trouwens nog wat te halen is:
- Agpo Econpact 225c
- Agpo Aquasol 3
- Remeha iSense V28
- Hele benedenverdieping alleen vloerverwarming (65M2 met (helaas maar) 4 zones)
- Bovenverdieping radiatoren staan altijd uit, worden al jaren nooit gebruikt, heel heel soms als het echt belachelijk koud mocht worden, maar dat is echt zelden.
- Enige uitzondering boven is een radiator op de badkamer, die loopt mee als er toevallig warmte vraag is beneden, om de handdoeken te drogen :P
- Toilet en badkamer op bovenverdieping zijn ook voorzien van vloerverwarming.

Jaarafrekening 2014/2015: 1203 M3
Jaarafrekening 2013/2014: 1519 M3
Jaarafrekening 2012/2013: 1258 M3
Jaarafrekening 2011/2012: 1434 M3

Ben niet blij met de ketel. Duurt een eeuwigheid voor er op de badkamer, wat toch maar een geringe afstand is, warm water is. Laat staan in de keuken. Daar loopt dat echt in de minuten voor het echt warm is. Tapwater staat ingesteld op 65 graden. Daarnaast is het een storingsgevoelig beestje, dat is me helaas al bekend. Maar tot nu doet hij het nog en heb ik weinig zin om hem te vervangen. Vraag me ook af of het uberhaupt iets gaat opleveren in dat snelheids probleem qua warm water.

Vorig jaar een Nest gedraaid om te spelen, die is nu dus weer vervangen door een iSense, te weinig comfort in de vloer met dat aan/uit verhaal van de Nest. ;)

• Oxellaar
  • Niet online
Resoneren kan komen door een slechte gas/lucht verhouding.
Kan ook komen door een scheur in de keramische brander, de branders van Agpo zijn erg kwetsbaar. Bij onderhoud scheuren ze vrij makkelijk.

De lange wachttijden voor tapwater lijken op een ingeschakelde eco stand. Bespaart gas, maar de wisselaar moet eerst helemaal opwarmen bij tapvraag.
Brand er een lampje bij "eco" op het paneel?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Mijn Econpact 225c heeft ook een tijdje een kreunend/resonerend geluid gemaakt bij warmwatervraag. Daar is toen een monteur voor langsgeweest en die heeft de warmtewisselaar voor tapwater ontkalkt, daarna was het over.

Ook omdat je zegt dat het lang duurt voor je warmwater hebt...

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2015 21:14 ]

• [Deva]
Nou.. monteur is geweest. Gas/lucht verhouding was goed, voor de rest zag alles er goed uit.

Wel heeft hij de ventilator snelheid aangepast van 46 naar 45. Maar ik vraag me af of dit de oplossing is. Vrouwlief heeft vanavond weer gedoucht en 0.5m3 verbruikt in 10-15 minuten :/

Zelf heb ik het WW vermogen teruggeschroefd naar 70, misschien dat dit werkt.

Vanmorgen viel mij wel iets op, maar ik weet niet of dat invloed heeft op het gasverbruik:

Als de handdouche aanstaat lijkt het alsof er bij golven warmer water uit de kraan komt (thermostaat kraan).

• Rol-Co

Rol-Co

Terug naar 70? Staat hier op 48, warm zat en 10-15 min kost een 0,3 - 0,35 aan gas.

• Oxellaar
  • Niet online
Ww vermogen omlaag brengen zal weinig zin hebben, de ketel zal toch zijn setpoint willen halen. Als je hem begrensd, dan zul je bij veel tapwater vraag een lagere temperatuur krijgen dan ingesteld.

Controleer of de ww uitstroom temperatuur wel netjes gelijk blijft. Het lijkt erop dat je thermostaatkraan continu aan het corrigeren is.

@Rol-Co:
Vermogen op 70, niet de temperatuur ;-)

[ Voor 33% gewijzigd door Oxellaar op 23-09-2015 21:48 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Hier moduleert hij verder terug, dus minder liters per uur aan gas.

Edit
Oeps, er overheen gelezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 23-09-2015 21:47 ]

• _JGC_
Bij intergas boeit dat niet, die knalt op laaglast zo zonder problemen 15 graden over zn setpoint.
Met 70% zit je qua vermogen op wat een HRE 24/18 doet.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik snap het probleem ook niet zo. Als je (lang) wilt douchen en veel water gebruik moet dat warm worden en dat kost nu eenmaal meer gas. Sure dit is het gas bespaar topic :) dus of minder lang douchen of minder doorstroom zal het antwoord zijn.
Echter wil je vol op je regendouche gebruiken hangt daar een verbruik aan. persoonlijk houdt die 10 of 15 cent extra per dag me niet weg van het door mij gewenste comfort.....

• Oxellaar
  • Niet online
Helemaal mee eens Ray.

Al sta ik er van te kijken dat zijn ketel zo slurpt ivm mijn ketel.
Ik ben na aanschaf van een regendouche maar 3m3 meer gas gaan verbruiken, per maand.
Zit nu op 22m3 per maand voor tapwater en koken en dat met 3 personen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:55:
ik snap het probleem ook niet zo. Als je (lang) wilt douchen en veel water gebruik moet dat warm worden en dat kost nu eenmaal meer gas. Sure dit is het gas bespaar topic :) dus of minder lang douchen of minder doorstroom zal het antwoord zijn.
Echter wil je vol op je regendouche gebruiken hangt daar een verbruik aan. persoonlijk houdt die 10 of 15 cent extra per dag me niet weg van het door mij gewenste comfort.....
Persoonlijk boeien de kosten mij minder dan het verspillen van resources. Maar ieder staat daar anders in uiteraard ;)

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Intressant topic, binnenkort ga ik mijn huisje betrekken waar ik een nieuwe Nefit Aquapower 2 25kW / CW5 ketel heb opgehangen.

Mijn idee was sowieso al om de temperatuur, vocht etc. te gaan meten en registreren ivm. mijn houtenvloer in de woonkamer. (En hier dan ook m'n verwarming op aan te passen.) Eventueel ga ik mijn ketel nog uitbreiden met een module van Nefit waar mee ik geheel modulerend de warmte vraag kan regelen.
Dat wil zeggen of brander capaciteit of de gewenste temperatuur.

Tevens heb ik op diverse punten instel kranen geplaatst en temperatuur meters op de retouren zodat ik ook hiermee kan spelen. Helaas was het qua ruimte niet mogelijk om dit op alle radiatoren afzonderlijk toe te passen. Maar ik heb nu de mogelijkheid om apart de leiding naar mijn badkamer in te regelen (handdoek radiator.), dan heb ik een hoofdleiding waar 1 radiator van afgetakt is, maar die waarnschijnlijk vrijwel nooit gebruikt zal worden. Daarna heb ik een verdeler met apart een kickspace, gang (die erg koud wordt in de winter) en de woonkamer en slaapkamer die ik apart kan inregelen.

Dan kan ik eens zien of mijn kennis hiervan ook op woonhuizen is toe te passen. >:)
(Mis eigenlijk wel een beetje de drieweg/vierweg klep systemen die ik normaal gewend ben. :+ )

No signature found

• _JGC_
Water heetstoken kost nou eenmaal gas, maar als je ketel als een dolle staat te variëren tussen 40 en 70 graden terwijl je 55-60 wilt, waarbij de ketel constant opnieuw start en 100% vermogen geeft, kan dat knijpen wel degelijk zuiniger zijn.

• Oxellaar
  • Niet online
Schapie schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:46:
Intressant topic, binnenkort ga ik mijn huisje betrekken waar ik een nieuwe Nefit Aquapower 2 25kW / CW5 ketel heb opgehangen.

Mijn idee was sowieso al om de temperatuur, vocht etc. te gaan meten en registreren ivm. mijn houtenvloer in de woonkamer. (En hier dan ook m'n verwarming op aan te passen.) Eventueel ga ik mijn ketel nog uitbreiden met een module van Nefit waar mee ik geheel modulerend de warmte vraag kan regelen.
Dat wil zeggen of brander capaciteit of de gewenste temperatuur.
Kijk, zo hoort het...25kW ketel, maar toch een CW5
Dat klinkt beter dan 40kW ketel om een CW5 label te hebben.

Maar naar die module ben ik toch wel nieuwsgierig, is die van Nefit zelf?

• [Deva]
Bij mij gaat comfort ook boven de kosten, maar als ik alles vergelijk en zie hoeveel mijn ketel "slurpt" vroeg ik mij af of de ketel wel naar behoren werkt.

• Oxellaar
  • Niet online
Zoals JGC al aangaf, de intergas ketels zijn niet erg verfijnd qua regeling.
Zeker een 36/30 met een minimaal vermogen van 7kw kan daar last van hebben.
Een ketel met een kleine afwijking in de gas/lucht verhouding gaat daardoor niet echt veel meer verbruiken.
Sowieso geen 200l gas extra voor een douchebeurt.

445033

Rol-Co schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:43:
Terug naar 70? Staat hier op 48, warm zat en 10-15 min kost een 0,3 - 0,35 aan gas.
Ik heb mijn ketel ook met warm water weer op zijn maximale stand gezet en het scheelt maar 3 m3 per maand. Ik vind een besparing van 3 m3 per maand echt niet de moeite tov een zalig keiharde straal onder de douche en een bad wat veel sneller is gevuld. Heb dit getest tijdens de afgelopen maanden omdat je dan niet stookt en precies het meer/minder verbruik op warm water kan controleren. 26 of 29 m3 per maand lig ik niet wakker van, oftewel 36 m3 per jaar.

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:19:
Helemaal mee eens Ray.

Al sta ik er van te kijken dat zijn ketel zo slurpt ivm mijn ketel.
Ik ben na aanschaf van een regendouche maar 3m3 meer gas gaan verbruiken, per maand.
Zit nu op 22m3 per maand voor tapwater en koken en dat met 3 personen.
Dat valt me dan nog echt mee. Ik verbruik zelf grofweg 27 m3 in mijn eentje en alleen voor douchen en wasbak van de badkamer (dit zijn de enige aansluitingen op de cv) Dan staat de wisselaar warmhouden wel aan maar dat zal wellicht 1 a 2 m3 per maand zijn ? calenta 40c.

• [Deva]
Ik denk dat ik het vermogen ook maar weer terugschroef naar het maximale.

Zoals ik eerder zei; ik maak geen gebruik van een spaardouche naast de regendouche. Ik zal eens gaan kijken hoeveel water per minuut de handdouche verbruikt, wellicht kan ik zo een verband vinden.

• Rol-Co

Rol-Co

445033 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:07:
[...]

Ik heb mijn ketel ook met warm water weer op zijn maximale stand gezet en het scheelt maar 3 m3 per maand. Ik vind een besparing van 3 m3 per maand echt niet de moeite tov een zalig keiharde straal onder de douche en een bad wat veel sneller is gevuld. Heb dit getest tijdens de afgelopen maanden omdat je dan niet stookt en precies het meer/minder verbruik op warm water kan controleren. 26 of 29 m3 per maand lig ik niet wakker van, oftewel 36 m3 per jaar.
Maakt hier niets uit kwa straal als die temperatuur op 48 of 62 staat, en 36 m3 op de 250 jaarlijks vind ik nog best veel. :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat een geneuzel over 36m3, hier op het werk zorgt de airco dat de cv aan slaat _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

445033

Rol-Co schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:03:
[...]

Maakt hier niets uit kwa straal als die temperatuur op 48 of 62 staat, en 36 m3 op de 250 jaarlijks vind ik nog best veel. :)
Maakt wel uit want als je water warmer is moet je meer koud bijmengen dus meer druk en hardere straal en sneller bad vol. Een verbruik van 250 ga ik nooit halen en bij mij is 36 m3 op totaal van 1000 te verwaarlozen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:14:
Wat een geneuzel over 36m3, hier op het werk zorgt de airco dat de cv aan slaat _O-
OMFG 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

445033

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:14:
Triest.... :'(

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Niet het eerste en zeker niet het enige of laatste kantoor in NL waar dat gebeurd.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat compenseren we dan wel weer met een hele shitload aan zonnepanelen op het dak :P

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/qq7rfc.png

Het probleem hier is dat er geen centrale regeling is voor verwarming en koeling :/

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-09-2015 15:12 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

445033

Rhaelak schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:37:
[...]

Niet het eerste en zeker niet het enige of laatste kantoor in NL waar dat gebeurd.
Wanneer worden we eens wakker met zijn allen? :?

445033

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:56:
[...]

Dat compenseren we dan wel weer met een hele shitload aan zonnepanelen op het dak :P
Ik noem dat water naar de zee dragen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

445033 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:15:
[...]

Ik noem dat water naar de zee dragen.
Zoals je ziet op de foto kunnen we vrij eenvoudig grote hoeveelheden water richting de zee krijgen :+

445033

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:18:
[...]

Zoals je ziet op de foto kunnen we vrij eenvoudig grote hoeveelheden water richting de zee krijgen :+
Verspilling blijft verspilling. ;) Is toch jammer. Volgens mij is het vrij gemakkelijk op te lossen. Bij mij dochter op school precies hetzelfde. In de winter ene lokaal bloedheet, ander koud. Ik snap niet waar die lui voor betaald worden die dit soort installaties inrichten.

[ Voor 30% gewijzigd door 445033 op 24-09-2015 15:23 ]

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Dat is nu juist het probleem. 75% van de technische installaties worden niet tot slecht ingeregeld door de installateur.

Dit geldt ook zeker voor CV installaties; als de ketel het doet is het gauw opruimen en wegrijden. Inregelen / afstellen ho maar. De monteur moet namelijk wel 3 CV ketels per dag uitwisselen.

Of er wordt door de jaren een allegaartje aan installaties geïnstalleerd waardoor situaties kunnen ontstaan dat de verwarming aansluit doordat de airconditioning de ruimte koelt.

[ Voor 24% gewijzigd door Rhaelak op 24-09-2015 16:42 ]

• _JGC_
Meeste mensen kijken ook alleen maar naar de ketel, als dat maar een goede is dan...
Vaak zie je installaties uit het jaar kruik die vervolgens overgaan op een nieuw stukje leiding met een nieuwe ketel eraan. Opdracht was ketel vervangen, rest wordt niet naar gekeken.

Wat dat betreft kan je beter een huis kopen met gaskachel, dan kan je zelf isoleren, zelf verwarming aanleggen en zelf je ketel bepalen.

• Rol-Co

Rol-Co

445033 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:20:
[...]

Maakt wel uit want als je water warmer is moet je meer koud bijmengen dus meer druk en hardere straal en sneller bad vol. Een verbruik van 250 ga ik nooit halen en bij mij is 36 m3 op totaal van 1000 te verwaarlozen.
Ik zei ook "hier" . :)

• liquid_ice
Morgen een OpenTherm modulerende thermostaat halen.
Ik heb van Vaillant een prachtige stap-voor-stap handleiding gekregen om deze aan te sluiten.
Inclusief de servicecode, nu kan ik bij alle leuke opties van de ketel, haha.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:02:
[...]

Dat valt me dan nog echt mee. Ik verbruik zelf grofweg 27 m3 in mijn eentje en alleen voor douchen en wasbak van de badkamer (dit zijn de enige aansluitingen op de cv) Dan staat de wisselaar warmhouden wel aan maar dat zal wellicht 1 a 2 m3 per maand zijn ? calenta 40c.
O? Je zet nooit een potje thee en kookt nooit en eet altijd warm op je werk? :+

• Oxellaar
  • Niet online
Misschien heeft hij een elektrische kookplaat en water koken voor de thee doen veel mensen met een snelkoker ;)

• Ray

Ray

nokiaan958GB schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:19:
[...]

O? Je zet nooit een potje thee en kookt nooit en eet altijd warm op je werk? :+
ja zo ongeveer :)

koken heb ik al 20 jaar niet gedaan en als ik dat wel zou doen is het op inductie. Die plaat heb ik met het plaatsen vd keuken aangezet en de lampjes branden en meer weet ik niet. Thee drink ik niet maar als er visite komt gebruik in inderdaad een snelkoker

CV ketel is het enige apparaat aangesloten op gas en dient enkel voor de badkamer (keuken heeft een close in)

dus mijn verbruik is daarmee echt zuiver :9

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 24-09-2015 20:34 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Hier is het verbruik ook zuiver, want het is netjes op te splitsen. De thermostaat geeft aan dat de ketel van 1 januari tot nu 507m3 heeft verbruikt.
De gasmeter geeft 527m3 in totaal weer, dus 20m3 is verbruikt door het gasfornuis.

• UltraSub
Oxellaar schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:10:
Resoneren kan komen door een slechte gas/lucht verhouding.
Kan ook komen door een scheur in de keramische brander, de branders van Agpo zijn erg kwetsbaar. Bij onderhoud scheuren ze vrij makkelijk.

De lange wachttijden voor tapwater lijken op een ingeschakelde eco stand. Bespaart gas, maar de wisselaar moet eerst helemaal opwarmen bij tapvraag.
Brand er een lampje bij "eco" op het paneel?
Verdacht. Was na onderhoud toen het begon. Echt meteen erna.
Staat al sinds oplevering op comfort, geen eco dus.
ThinkPadd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:12:
Mijn Econpact 225c heeft ook een tijdje een kreunend/resonerend geluid gemaakt bij warmwatervraag. Daar is toen een monteur voor langsgeweest en die heeft de warmtewisselaar voor tapwater ontkalkt, daarna was het over.

Ook omdat je zegt dat het lang duurt voor je warmwater hebt...
Ontkalken. Ik zal het de monteur doorgeven. Inmiddels bijna een jaar geleden dat ze zijn geweest. Dat het zo lang duurt is al sinds dag 1 van het betrekken van de woning :-|

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53

Ids

Zo, sinds vorige week een slimme meter (LG E350), had natuurlijk al lang de meest goedkope Chinese FTDI kabel op E-bay gescoord en alvast een RJ11 => Serieel kabel gesoldeerd, die moest ik nog wel even aanpassen met een 2K weerstandje maar dat was dan ook alles.

Domoticz op de NAS (Openmediavault) gezet, inprikken en klaar.

Kunnen we deze winter wat gerichter gaan tweaken.

Btw, klopt het trouwens dat je voor gas 1X per uur een meting binnen krijgt in Domoticz?

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50
Ids schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 09:38:
Zo, sinds vorige week een slimme meter (LG E350), had natuurlijk al lang de meest goedkope Chinese FTDI kabel op E-bay gescoord en alvast een RJ11 => Serieel kabel gesoldeerd, die moest ik nog wel even aanpassen met een 2K weerstandje maar dat was dan ook alles.

Domoticz op de NAS (Openmediavault) gezet, inprikken en klaar.

Kunnen we deze winter wat gerichter gaan tweaken.

Btw, klopt het trouwens dat je voor gas 1X per uur een meting binnen krijgt in Domoticz?
De gasmeter stuurt inderdaad maar 1x per uur een update naar de elektriciteitsmeter :)
Hier draait het al een hele tijd (+1maand) uitstekend op een ESP8266 die de standen en het huidige verbruik naar pimatic stuurt middels MQTT.

Daarnaast ben ik momenteel een nieuwe ketel aan het kiezen. Woon hier nu sinds 1,5 jaar en het is hoogste tijd om de nog originele ketel (+- 18 jaar oude AWB thermomaster 23.29WT) te gaan vervangen.
Heb er eigenlijk nu 2 over op mijn shortlist:
ATAG E-325EC (CW5, 6,1 - 28,2 kW)
Vaillant ecoTEC plus VHR NL 30-34/5-5 (CW5, 5,8 - 30,0 kW)

Wat gegevens over mijn huis:
- Gebouwd in 1996/97, redelijk goed geïsoleerd, dubbel glas (geen HR).
- Voorzien van mechanische ventilatie met WTW (oude wisselstroomunit --> ga ik voorlopig niet vervangen, kosten zijn me veel te hoog t.o.v. elektrabesparing).
- Huis is +- 450m^3, benedenverdieping is +- 150m3.
- Badkamer met douchecabine + bad met douchekop.

Wat ik belangrijk vind aan een nieuwe ketel:
- OpenTherm (wil zelf een OpenTherm gateway tussen thermostaat en ketel gaan hangen)
- Wat meer comfort dan de huidige ketel; Hij levert naar mijn zin te weinig warm water bij douchen of bad.
- Liefst natuurlijk zo zuinig mogelijk, maar de ketels die ik vooralsnog overweeg zullen elkaar daarin niet veel ontlopen denk ik.

De Vaillant lijkt een iets groter modulatiebereik te hebben, de ATAG heeft een extra warmtewisselaar voor tapwater en lijkt daarmee iets efficiënter. Heeft er iemand nog ideeën waarom wel of niet één van deze twee te nemen? Of wellicht een ander alternatief (ben geen fan van Intergas en AWB, Nefit heeft geen OpenTherm helaas)?

445033

Thedr schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 10:59:
[...]

De gasmeter stuurt inderdaad maar 1x per uur een update naar de elektriciteitsmeter :)
Hier draait het al een hele tijd (+1maand) uitstekend op een ESP8266 die de standen en het huidige verbruik naar pimatic stuurt middels MQTT.

Daarnaast ben ik momenteel een nieuwe ketel aan het kiezen. Woon hier nu sinds 1,5 jaar en het is hoogste tijd om de nog originele ketel (+- 18 jaar oude AWB thermomaster 23.29WT) te gaan vervangen.
Heb er eigenlijk nu 2 over op mijn shortlist:
ATAG E-325EC (CW5, 6,1 - 28,2 kW)
Vaillant ecoTEC plus VHR NL 30-34/5-5 (CW5, 5,8 - 30,0 kW)

Wat gegevens over mijn huis:
- Gebouwd in 1996/97, redelijk goed geïsoleerd, dubbel glas (geen HR).
- Voorzien van mechanische ventilatie met WTW (oude wisselstroomunit --> ga ik voorlopig niet vervangen, kosten zijn me veel te hoog t.o.v. elektrabesparing).
- Huis is +- 450m^3, benedenverdieping is +- 150m3.
- Badkamer met douchecabine + bad met douchekop.

Wat ik belangrijk vind aan een nieuwe ketel:
- OpenTherm (wil zelf een OpenTherm gateway tussen thermostaat en ketel gaan hangen)
- Wat meer comfort dan de huidige ketel; Hij levert naar mijn zin te weinig warm water bij douchen of bad.
- Liefst natuurlijk zo zuinig mogelijk, maar de ketels die ik vooralsnog overweeg zullen elkaar daarin niet veel ontlopen denk ik.

De Vaillant lijkt een iets groter modulatiebereik te hebben, de ATAG heeft een extra warmtewisselaar voor tapwater en lijkt daarmee iets efficiënter. Heeft er iemand nog ideeën waarom wel of niet één van deze twee te nemen? Of wellicht een ander alternatief (ben geen fan van Intergas en AWB, Nefit heeft geen OpenTherm helaas)?
Waarom GEEN AWB? Dat oude ding is jaren bij je meegegaan. Ik heb zelf nu een jaar of zes een nieuw model. Hartstikke zuinig, goed te tweaken, bijna geen onderhoud, modulerend, snel bad gevuld en nette prijs. Ik zie werkelijk geen enkele reden wat er mis is met een AWB. ;)

• _JGC_
Behalve dat ze tegenwoordig geen opentherm meer gebruiken...

445033

Met hun eigen thermostaat niet maar er is gewoon een Opentherm Module bij te bestellen als je dat wenst. Ken hun eigen thermostaat niet. Wellicht is dat een geweldig ding en als je perse een Honeywell eraan wil hangen of zo bestel je die module. Ik zie weer het probleem niet.

Van hun site: Opentherm modulerend & communicerend

In veel bestaande situaties is het wenselijk gebruik te maken van kamerthermostaten die gebruik maken van het ‘OpenTherm’ protocol. Hiervoor adviseert AWB gebruik te maken van de speciaal ontwikkelde AWB OpenTherm-module.

[ Voor 34% gewijzigd door 445033 op 26-09-2015 17:18 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Zou de AWB overslaan, niet vanwege kwaliteit.
Puur en alleen omdat de minimale belasting voor de CW5 op 8.7kW ligt.
Dat is wel heel achterlijk veel.

• Thedr
Had AWB idd niet erbij staan, mede door het hoge minimumvermogen. Verder niks tegen overigens, 't is een streekproduct (begonnen in Beek en Donk zover ik weet). Niet dat me dat veel uitmaakt overigens :)
Zag zojuist dat AWB tegenwoordig onder de Vaillant groep valt; kwalitatief zal het wel in orde zijn.
Geldt voor Remeha ook overigens: voor ongeveer hetzelfde geld en minimumvermogen heb je bij ATAG of Vaillant een stuk meer maximumvermogen/comfort.

Ik wil eigenlijk de minimale belasting liefst zo laag mogelijk hebben. Met een CW4 zou dat nog een stukje verder gaan dan met een CW5 ketel. Maar ik wil eigenlijk niet teveel consessies doen aan het comfort, dus vandaar mijn keuze voor CW5.

[ Voor 12% gewijzigd door Thedr op 26-09-2015 18:35 ]

• liquid_ice
Is een CW4 en een douche WTW combi een optie zijn?

Hoe warmer het 'koude' water, hoe minder warm je nodig hebt.

• Oxellaar
  • Niet online
@Thedr:
Aan welk comfort wil je geen concessies doen?
Je huidige ketel zal door verkalking waarschijnlijk nog net 5L/m van 60 graden geven. Een nieuwe CW4 geeft ongeveer 7L/m van 60 graden.
Waarom dan toch graag een CW5?

• Thedr
@liquid_ice: Douche WTW heb ik naar gekeken, maar kan hier niet ingebouwd worden zonder al te ingrijpende maatregelen. Op de badkamer is ook een toilet, ik vermoed dat alles (douche+bad+wastafel+toilet) door één grote pijp naar beneden gaat.

@Oxellaar: Goede kans dat deze aardig dicht zit. Zal eens kijken of ik een keer een meting kan doen :)
Overweging is vooral dat het handig is om in zowel bad als douche tegelijk te kunnen douchen, en wellicht in de toekomst een andere douche.

445033

Thedr schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 19:49:

@Oxellaar:
Overweging is vooral dat het handig is om in zowel bad als douche tegelijk te kunnen douchen
Gaat je met een CW5 niet lukken. (ik heb er ervaring mee). Dan heb je alsnog 2 pis straaltjes.

• Rol-Co

Rol-Co

445033 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:07:
[...]

Gaat je met een CW5 niet lukken. (ik heb er ervaring mee). Dan heb je alsnog 2 pis straaltjes.
Ligt dat niet meer aan de aanvoer leiding van de cv, de 15mm is dan niet toereikend denk ik.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:26:
[...]

Ligt dat niet meer aan de aanvoer leiding van de cv, de 15mm is dan niet toereikend denk ik.
Hangt er vanaf hoe snel je je bad vol wil hebben en met welke temperatuur.
Ik heb hier een Combifort 24/50+ hangen...helaas, in dit geval ook een CW5 maar dan met 50 liter voorraad.
En ik kan prima douchen terwijl in de keuken de warme kraan ook goed open staat.(ook langere tijd)

Je moet dan natuurlijk geen 15mm naar de keuken hebben en een 12mm naar de badkamer boven...

• _JGC_
Hier met cw4 geen enkel probleem om te douchen terwijl je water tapt. Heb eerder te weinig waterdruk dan dat de ketel tekort schiet.
Ketel kan zn warmte hier niet kwijt tijdens het douchen, schiet steeds over de temperatuur heen en slaat dan af, dus vermogen voor een extra straaltje water is er wel.

• Rol-Co

Rol-Co

JvdW schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:42:
[...]

Ik heb hier een Combifort 24/50+ hangen...helaas, in dit geval ook een CW5 maar dan met 50 liter voorraad.
En ik kan prima douchen terwijl in de keuken de warme kraan ook goed open staat.(ook langere tijd)

Je moet dan natuurlijk geen 15mm naar de keuken hebben en een 12mm naar de badkamer boven...
De druk word flink minder dus ik denk dat het leiding werk gewoon niet toereikend is, de ketel moduleert wel terug dus kan nog wel wat extra hebben, het is een CW4 remeha.

• Oxellaar
  • Niet online
JvdW schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:42:
[...]

Dat is het comfort van een boiler, daar kan geen doorstroom toestel tegenop.

Over leidingdiameter, hier 15mm koper tot aan de keuken, 12mm verder naar de badkamer.
Daar een grohe regendouche van 20cm doorsnede. Ik kan prima op 2 punten tappen, net als de cv Is ook de ww leiding ingeregeld op ieder tappunt.
Zo verdeel je het water over meerdere tappunten tegelijk. Het doorstroom ventiel in de ketel staat volledig open en temperatuur op 45gr, warmer heb ik niet nodig.
Voor mij is een CW4 25kW ruim voldoende

[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 26-09-2015 21:52 ]

• Thedr
Zojuist even een meting gedaan: thermostaatkraan van het bad vol open, temperatuur max omhoog, eerst een minuut of 2 door laten lopen zodat het water echt goed warm was. Kwam uit op maar liefst 5 liter per minuut :O Temperatuur was 55'C.

Ook even gechecked:
Leiding vanaf de ketel is 15mm. Gaat vanaf de ketel direct naar beneden de vloer in, neem aan dat hij daar ergens gesplitst wordt tussen badkamer en keuken.

Toch maar eens even over nadenken of een CW4 wellicht ook gaat voldoen, voordeel daarvan is natuurlijk dat de ketel wat lager minimumvermogen zou hebben. Scheelt natuurlijk weer wat in CV bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:26:
[...]

Of aan mijn eisen.... :+ Ik verlang nu eenmaal een lekkere harde straal en is mijn definitie van een pis straaltje niet die van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

445033 schreef op zondag 27 september 2015 @ 10:55:
[...]

Of aan mijn eisen.... :+ Ik verlang nu eenmaal een lekkere harde straal en is mijn definitie van een pis straaltje niet die van een ander.
Aannames tenzij je hier onder de douche gestaan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Oxellaar schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 21:09:
[...]

net als de cv Is ook de ww leiding ingeregeld op ieder tappunt.
Uit deze zin maak ik op dat je voor de ww leiding ook iets moet of kunt inregelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:14:
[...]

Aannames tenzij je hier onder de douche gestaan hebt :)
Kan zijn. Ik heb de noodzaak ook niet. Mijn kinderen zijn op een leeftijd dat ze niet meer met iemand anders in de badkamer willen zijn en als ik samen met mijn vrouwtje in de badkamer wil zijn gaan we wel samen in bad of onder de douche. Weet nooit waar dat toe leidt..... >:) _O-
Pagina: 1 ... 19 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.