Caros schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:58:
Beste Tweakers,
Wat een ontzettend interessant topic weer. Erg leerzaam! Ik zal even mijn situatie omschrijven. Door de huidige situatie werken ik en mijn partner beiden thuis. Dit betekent overdag dat iemand op zolder zit en iemand op de eerste verdieping. 's avonds zijn we vaak beiden in de woonkamer. Volgens mij een ideale situatie om te gaan voor zoneverwarming. Gelukkig heb ik al de Plugwise Adam en wil ik voor 5x de Tom gaan, echter kom ik erachter dat ik bijna geen thermostatische radiatorkranen heb:
- Woonkamer, twee radiatoren met kraan zoals op de foto en 1 convector radiator waar gelukkig wel een thermostatische kraan op zit
- eerste verdieping en zolder, ook weer twee kranen zoals in de foto
Met andere woorden ik moet eerst 4 kranen vervangen voor thermostatische. Nu wil ik gaan voor -zoals geadviseerd- voorinstelbare kranen en is mij deze geadviseerd:
https://www.warmteservice...6?origin=Search%20Results
Echter heb ik dan niet meer nodig?
- Moet ik nog een specifieke verstelsleutel aanschaffen? Edit: R5837 deze sleutel, die nogal moeilijk te verkrijgen is, heb ik dan schijnbaar nodig
- Heb ik nieuwe knelringen nodig voor het aansluiten
- past dit zonder leidingwerk aan te hoeven passen?
[Afbeelding]
Het merk radiator kraan is Sar
Alvast bedankt!
Edit 1: Type sleutel gevonden, maar lijkt lastig bestelbaar
Edit 2: alle radiatoren zijn voorzien van een voetventiel wat het vervangen aanzienlijk vergemakkelijkt volgens mij
Afgelopen weekend heb ik dit toch maar uitgevoerd. Ik heb de handmatige radiatorknoppen vervangen voor thermostatische van Comap. Ik moest wel even zagen, maar al met al viel het mij mee.
Echter nu het volgende. Ik woon nog niet heel lang in dit huis en heb dus niet alle radiatoren volledig getest. Wel of ze warm werden, echter niet of de gehele plaat warm werd. Nu -na de vervanging- ben ik hier natuurlijk op gaan letten. Nu merk ik dat van alle radiatoren in het huis er twee aanzienlijk minder warm worden. Ik dacht uiteraard direct aan waterzijdig regelen. Echter het hele gekke is de plaats van de radiatoren.
1. Staat op zolder apart in een kamer.
2. Staat in de woonkamer. Dit zou theoretisch de laatste kunnen zijn en verbeterd kunnen worden door waterzijdig inregelen. Echter ik ben hier nog niet van overtuigd.
De ketel is een Intergas HRE 36/30 uit 2017 en staat op zolder. Vandaar dat ik waterzijdig inregelen nog niet meteen als oplossing zie. Immers radiator #2 staat het dichtst bij de ketel, samen met de radiator aan de andere kant op zolder die perfect warm wordt.
Symptomen: De radiator wordt alleen warm (Links) aan de bovenkant. De onderkant blijft echt koud. Ook de retourleiding vind ik echt koud.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Onluchten, ontluchten en nog eens ontluchten. Er komt daadwerkelijk nergens meer lucht uit. Ook de ketel en het expansievat meerdere keren meegenomen
- Thermostaatknop eraf gelaten, zodat ik zeker weet dat deze niet het pinnetje iets indrukt. Geen verschil.
- Druk: Staat continu tussen de 1.7 en 2.0 bar (afhankelijk of ik weer ontlucht/bijgevuld heb)
- Voetventielen op de desbetreffende radiatoren staan volledig open
- Ik heb de settings van de pomp van de ketel veranderd:
Ingesteld maximaal CV-vermogen van 65% naar 85%
Maximum capaciteit modulerende pomp van 80% naar 100%
Minimum capaciteit modulerende pomp van 40% naar 75%
Zoals jullie wel weten is dit verre van ideaal. Ik heb dit nu bij wijze van test 1 dag draaien en de radiator op zolder wordt aanzienlijk veel warmer. De aanvoer temperatuur is veel hoger die de radiator bereikt en komt verder door de radiator heen. Voorheen werd die voornamelijk linksboven tot boven-midden warm, maar nu over de gehele lengte wel. Echter dit focust zich vooral nog op de bovenkant. De onderkant is nog steeds veel kouder tot helemaal koud. Dit helpt om de ruimte op temperatuur te krijgen, maar dit lijkt mij verre van efficient.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie die ik kan uitproberen zonder de gehele radiator te moeten demonteren? (daar zie ik wel wat tegenop).