Oh bedankt dat wist ik niet. Huis is van net na 2000, maar kan geen verdeler vinden.Heronimo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:20:
[...]
In veel wat nieuwere huizen is er een verdeler waaruit de leidingen naar de radiatoren lopen.
Nee, staat er helaas niet op.Seafarer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Iemand zal dit wel herkennen.![]()
Staat er geen merknaam aan de zijkant?
Ik ben inderdaad benieuwd of iemand dit herkent en op welke wijze ik dit dan eventueel in kan regelen.
Ik heb al heel veel gelezen in dit topic, zeer interessant. Een CV systeem is veel meer dan het rondpompen van wat warm water. Maar ik zit nu even met wat vragen in mijn situatie:
Mijn CV systeem is duidelijk niet in balans en lijkt ook vrij veel energie te vragen:
- badkamerradiator wordt erg heet (niet ver van ketel)
- flinke radiator op de gang staat weinig aan, maar trekt ook veel warmte naar zich toe
- Daarnaast is de ketel oud, en wordt binnenkort een nieuwe opgehangen (Intergas met modulerende pomp).
- te weinig radiatorcapaciteit in de woonkamer (nu 3500w, zou 6500w moeten zijn), wordt grotere radiator opgehangen
Nu denk ik aan het vervangen van de thermostaten door Heimeier Eclips om de boel waterzijdig in te regelen, om daarnaast ook gebruik te maken van het Tado-systeem.
1. Heeft het zin om naast een modulerende pomp ook regelaars te vervangen door Heimeier Eclips?
2. Moet ik voor waterzijdig inregelen alle thermostaten en kranen vervangen door Heimeier Eclips regelaars, of hoeft dat niet?
3. In dat geval kan ik geen radiator met een normale kraan houden als 'bypass', en zal ik een 'normale' bypass moeten laten aanleggen, denk ik?
4. Kan je een normale (niet-thermostatische) kraan ook 'knijpen'?
5. Bij een modulerende pomp heb je minder kans op stromingsgeluiden, als ik het goed begrijp. Klopt dat?
Hopelijk is er iemand die hier wat zinnigs op kan antwoorden
Mijn CV systeem is duidelijk niet in balans en lijkt ook vrij veel energie te vragen:
- badkamerradiator wordt erg heet (niet ver van ketel)
- flinke radiator op de gang staat weinig aan, maar trekt ook veel warmte naar zich toe
- Daarnaast is de ketel oud, en wordt binnenkort een nieuwe opgehangen (Intergas met modulerende pomp).
- te weinig radiatorcapaciteit in de woonkamer (nu 3500w, zou 6500w moeten zijn), wordt grotere radiator opgehangen
Nu denk ik aan het vervangen van de thermostaten door Heimeier Eclips om de boel waterzijdig in te regelen, om daarnaast ook gebruik te maken van het Tado-systeem.
1. Heeft het zin om naast een modulerende pomp ook regelaars te vervangen door Heimeier Eclips?
2. Moet ik voor waterzijdig inregelen alle thermostaten en kranen vervangen door Heimeier Eclips regelaars, of hoeft dat niet?
3. In dat geval kan ik geen radiator met een normale kraan houden als 'bypass', en zal ik een 'normale' bypass moeten laten aanleggen, denk ik?
4. Kan je een normale (niet-thermostatische) kraan ook 'knijpen'?
5. Bij een modulerende pomp heb je minder kans op stromingsgeluiden, als ik het goed begrijp. Klopt dat?
Hopelijk is er iemand die hier wat zinnigs op kan antwoorden
Gisteren de voetventielen en radiatoren van mijn verdelers verwijderd ivm een gigantische ruis. Was echt niet te doen in huis nu we thuis werken en de verwarming de hele dag aan staat.
CV op 35 graden gezet, tevens de badkamers als buffer ingericht nu.
Uiteraard stort gelijk de tD in elkaar, en de ketel pendelt wat meer.
/f/image/auWCDjjXUy4Shh99r02bDzK9.png?f=fotoalbum_large)
Ga nog een beetje pielen met de pompsnelheid, maar denk niet dat hier nog veel winst te behalen is. Als het meezit volgend jaar een warmtepomp erin.
CV op 35 graden gezet, tevens de badkamers als buffer ingericht nu.
Uiteraard stort gelijk de tD in elkaar, en de ketel pendelt wat meer.
/f/image/auWCDjjXUy4Shh99r02bDzK9.png?f=fotoalbum_large)
Ga nog een beetje pielen met de pompsnelheid, maar denk niet dat hier nog veel winst te behalen is. Als het meezit volgend jaar een warmtepomp erin.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 11:36 ]
Verschil tussen aanvoer en retourtemperatuur.Gramser schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:40:
Wat is Td hier..?
Ah, ik lees 'm vaak als dT
. Zier er een beetje hetzelfde uit als bij mij, de rechterkant van je grafiek. Maar bij mij is vooral tussen 6 en 12. Eerst een wat langere opwarmperiode, daarna korte "stoten".
Tot gisteren stond de aanvoertemperatuur een stuk hoger.Gramser schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:45:
Ah, ik lees 'm vaak als dT. Zier er een beetje hetzelfde uit als bij mij, de rechterkant van je grafiek. Maar bij mij is vooral tussen 6 en 12. Eerst een wat langere opwarmperiode, daarna korte "stoten".
Hier nog even de Ta over de afgelopen dagen:
/f/image/xqtZ7bt8sWfTDeznxRObWlJR.png?f=fotoalbum_large)
Denk dat de Ta van de ketel nog ietsje hoger kan, zonder dat de vloer te warm wordt. Tevens; snellere actuator op de leiding naar de woonkamer zal ook helpen. Zit nu een MT4 op, welke er een paar minuten over doet.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 11:50 ]
Mijn vorige huis en vorige CV (Intergas) hadden een prima afgeregeld circuit.
Nu in mijn nieuwe woning moest er een hoop geschaafd worden... Een klein handdoekenrekje op zolder welke geen voetventiel had, dus 55 graden in = 55 graden uit
Dus inmiddels de meeste voetventielen ingesteld. en een Bosch Thermostaat welke werkt met de Nefit moduline.
Maximum vermogen, maximum pompstand en de maximum temperatuur al wat terug gezet naar 75 graden.
Echter zie ik dat hij vrij regelmatig aan en uit gaat, elke 10 minuten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tsTpfyTsODb6OTP8OSQkMjS6.jpg?f=user_large)
(In de grafiek vanaf 8:00 tot 11:30 aan het stoken geweest.)
Is dat acceptabel/normaal? op zich is 6x per uur niet heel veel toch? Misschien dat als ik meer ruimtes opstook hij langduriger aan kan blijven. Zoals je ook ziet net nadat ik begon met stoken.
Verder, er zit een klein vloerverwarmingscircuit, gewoon aanvoer+retour leiding er naartoe. Die draait nu eigenlijk niet eens mee. Maar ik zat te denken, in grote koel installaties waar ik aan werkte maakte ze gebruik van een ring, dan was er bijvoorbeeld een koeler, die die dan uit een pijp zijn water pakte, en het even verderop er weer in kon pompen. Voordeel was dan dat je de laagwaardige energie er beter uit pakt.
Met de vloerverwarming zou ik iets soortgelijks kunnen doen:
/f/image/ZWB0QdthKSfdW9gUIearohtX.png?f=fotoalbum_large)
Zo pak ik het retourwater van pakweg 35 graden, wat voldoende warm is voor de VV, maar tamelijk waardeloos voor een normale radiator. En onttrek daarmee de laatste warmte. Gaat dan met pakweg 27 graden terug het net in, om de retourtemperatuur nog verder omlaag te brengen naar een waarde tussen de 35 en 27.
In de huidige setup pakt hij in de aanvoer naar de VV water van bijvoorbeeld 55 graden, waardoor hij minder water nodig heeft, en dus weinig koud retourwater inbrengt.
Nu in mijn nieuwe woning moest er een hoop geschaafd worden... Een klein handdoekenrekje op zolder welke geen voetventiel had, dus 55 graden in = 55 graden uit

Dus inmiddels de meeste voetventielen ingesteld. en een Bosch Thermostaat welke werkt met de Nefit moduline.
Maximum vermogen, maximum pompstand en de maximum temperatuur al wat terug gezet naar 75 graden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tsTpfyTsODb6OTP8OSQkMjS6.jpg?f=user_large)
Is dat acceptabel/normaal? op zich is 6x per uur niet heel veel toch? Misschien dat als ik meer ruimtes opstook hij langduriger aan kan blijven. Zoals je ook ziet net nadat ik begon met stoken.
Verder, er zit een klein vloerverwarmingscircuit, gewoon aanvoer+retour leiding er naartoe. Die draait nu eigenlijk niet eens mee. Maar ik zat te denken, in grote koel installaties waar ik aan werkte maakte ze gebruik van een ring, dan was er bijvoorbeeld een koeler, die die dan uit een pijp zijn water pakte, en het even verderop er weer in kon pompen. Voordeel was dan dat je de laagwaardige energie er beter uit pakt.
/f/image/ZWB0QdthKSfdW9gUIearohtX.png?f=fotoalbum_large)
Zo pak ik het retourwater van pakweg 35 graden, wat voldoende warm is voor de VV, maar tamelijk waardeloos voor een normale radiator. En onttrek daarmee de laatste warmte. Gaat dan met pakweg 27 graden terug het net in, om de retourtemperatuur nog verder omlaag te brengen naar een waarde tussen de 35 en 27.
In de huidige setup pakt hij in de aanvoer naar de VV water van bijvoorbeeld 55 graden, waardoor hij minder water nodig heeft, en dus weinig koud retourwater inbrengt.
Deze methode is ook in het huis van mijn ouders toegepast, de verdeler voor de vloerverwarming zit net voor de retour naar de ketel. Werkt prima indien je met een redelijk hoge CV-water en dus retourtemperatuur werkt._ferry_ schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:54:
Mijn vorige huis en vorige CV (Intergas) hadden een prima afgeregeld circuit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echter is het doel van dit topic naar mijn idee juist om de Ta lager te krijgen zodat je meer in het HR-bereik van de ketel gaat werken. Bij een lagere Ta zijn de huizen prima warm te krijgen (zeker als het buiten niet vriest), maar blijft er nog maar weinig warmte over voor de vloerverwarming.
En als je de vloerverwarming als hoofdverwarming wilt gebruiken, moet je dus eerst de rest van het CV-systeem op temperatuur hebben voordat de vloerverwarming prettig mee gaat doen. En heb je of een enorm traag systeem (vloerverwarming is al traag) of verwarm je eigenlijk HTV met radiatoren. Wat niet helemaal in lijn met dit topic is.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
henkjansmits123 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Nee, staat er helaas niet op.
Ik ben inderdaad benieuwd of iemand dit herkent en op welke wijze ik dit dan eventueel in kan regelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X3YgNFOhC4gG28EbroJsdLRr.jpg?f=user_large)
Dat vierkantje kan toch verdraait worden ten opzichte van die streepjes rondom?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Mee eens, lage Ta is mooi, maar door die restwarmte uit de retour te trekken kan ik in ieder geval voorkomen dat het de schoorsteen uit gaat. Dan stop ik het liever in de ongeisoleerde vloer zeg maarBravo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:14:
[...]
Deze methode is ook in het huis van mijn ouders toegepast, de verdeler voor de vloerverwarming zit net voor de retour naar de ketel. Werkt prima indien je met een redelijk hoge CV-water en dus retourtemperatuur werkt.
Echter is het doel van dit topic naar mijn idee juist om de Ta lager te krijgen zodat je meer in het HR-bereik van de ketel gaat werken. Bij een lagere Ta zijn de huize prima warm te krijgen (zeker als het buiten niet vriest), maar blijft er nog maar weinig warmte over voor de vloerverwarming.
En als je de vloerverwarming als hoofdverwarming wilt gebruiken, moet je dus eerst de rest van het CV-systeem op temperatuur hebben voordat de vloerverwarming prettig mee gaat doen. En heb je of een enorm traag systeem (vloerverwarming is al traag) of verwarm je eigenlijk HTV met radiatoren. Wat niet helemaal in lijn met dit topic is.
De vloerverwarming is maar een klein circuit in de hal, pakweg 10m2, een enkele lus+verdeler. Maar wel lekker om net de koude uit de tegels te halen.
Het is een wat ouder huis, in de woonkamer inmiddels 2 Jaga's, en op internet probeer ik nog meer 2e hands te scoren. Om de dikke 3-platen knoepert in 1 van de slaapkamers te vervangen bijvoorbeeld.
@koelkast In principe hoef je helemaal geen kranen te vervangen.
Om te beginnen kun je eens de kranen van de badkamer en de gang een stuk dicht te draaien zodat deze minder water krijgen wat dan weer naar de woonkamer kan stromen.
Om te beginnen kun je eens de kranen van de badkamer en de gang een stuk dicht te draaien zodat deze minder water krijgen wat dan weer naar de woonkamer kan stromen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik ben inmiddels een stapje verder met het regelen van de twee vloerverwarmingen boven en beneden. Ik heb wat termometertjes op de leidingen geplakt en die monitor ik met een Raspberry Pi.
Wat ik nu zie gebeuren is precies waar ik al bang voor was.
De thermostaat beneden vraagt warmte. De zoneklep beneden opent en stuurt het signaal door naar de ketel. De ketel begint te stoken (weersafhankelijk) en pompt warm water het circuit in.
Maar, een deel van dat water circuleert over de verdeler boven (die vrijwel direct onder de ketel hangt). In die verdeler is geen warmtevraag (alle kleppen op de HCE20 staan dicht), dus het water in de retourleiding vanaf de verdeler boven is nagenoeg dezelfde temperatuur als die in de aanvoerleiding. Dat mengt zich met het koude water dat van beneden komt, maar de delta-T is erg klein ( 1 a 2 graden slechts).
De retourtemperatuur van de verdeler beneden ligt een graad of vier onder de retourtemperatuur bij de ketel. Oftewel, het water dat over de verdeler boven retour komt, warmt de boel voor niets op.
Mijn idee is nu om boven ook een zoneklep in het circuit op te nemen. Alleen bij warmtevraag van de HCE20 opent deze klep, waardoor de hele verdeler warm water krijgt. Zou dit helpen, of zijn er andere suggesties?
Alternatieven waar ik aan dacht:
De verdeler beneden dwingen om water aan te zuigen. Dan is deze niet meer hydaulisch neutraal (en ik weet niet of dat een goed idee is als de zoneklep dicht staat en de pomp nog draait).
De verdeler boven 'knijpen'. Dit heeft echter consequenties voor het moment dat er wel warmtevraag is op die verdeler.
Wat ik nu zie gebeuren is precies waar ik al bang voor was.
De thermostaat beneden vraagt warmte. De zoneklep beneden opent en stuurt het signaal door naar de ketel. De ketel begint te stoken (weersafhankelijk) en pompt warm water het circuit in.
Maar, een deel van dat water circuleert over de verdeler boven (die vrijwel direct onder de ketel hangt). In die verdeler is geen warmtevraag (alle kleppen op de HCE20 staan dicht), dus het water in de retourleiding vanaf de verdeler boven is nagenoeg dezelfde temperatuur als die in de aanvoerleiding. Dat mengt zich met het koude water dat van beneden komt, maar de delta-T is erg klein ( 1 a 2 graden slechts).
De retourtemperatuur van de verdeler beneden ligt een graad of vier onder de retourtemperatuur bij de ketel. Oftewel, het water dat over de verdeler boven retour komt, warmt de boel voor niets op.
Mijn idee is nu om boven ook een zoneklep in het circuit op te nemen. Alleen bij warmtevraag van de HCE20 opent deze klep, waardoor de hele verdeler warm water krijgt. Zou dit helpen, of zijn er andere suggesties?
Alternatieven waar ik aan dacht:
De verdeler beneden dwingen om water aan te zuigen. Dan is deze niet meer hydaulisch neutraal (en ik weet niet of dat een goed idee is als de zoneklep dicht staat en de pomp nog draait).
De verdeler boven 'knijpen'. Dit heeft echter consequenties voor het moment dat er wel warmtevraag is op die verdeler.
[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 08-10-2020 13:29 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
@Seafarer Zojuist geprobeerd, klopt als een bus. Maar die staat standaard volledig open zo te zien
Dat word thermo metertjes op de buizen plakken.MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:45:
@Seafarer Zojuist geprobeerd, klopt als een bus. Maar die staat standaard volledig open zo te zien
Het ligt natuurlijk aan je beton massa hoe het reageert. Maar ik adviseer om een paar keer per dag te kijken waar het uit de hand loopt. Bij stellen, en pas de volgende dag weer een correctie aan te brengen.
Toevallig ervaring met bepaalde thermometers voor hierop? Of ideeen welke ik hierop zou kunnen plakken?Seafarer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:49:
[...]
Dat word thermo metertjes op de buizen plakken.En inregelen.
Het ligt natuurlijk aan je beton massa hoe het reageert. Maar ik adviseer om een paar keer per dag te kijken waar het uit de hand loopt. Bij stellen, en pas de volgende dag weer een correctie aan te brengen.
Deze metingen komen direct van de buizen af. Wel bij de CV ketel zelf in de buurt.Seafarer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:49:
[...]
Dat word thermo metertjes op de buizen plakken.En inregelen.
Om pendelen te voorkomen zou de temperatuur omhoog moeten. Maar eerst maar even kijken wat er gebeurt als ik een MT4 vervang voor een elektrische stelmotor. Scheelt ongeveer 4 minuten wachttijd
Sonoff TH10, kun je op afstand uitlezen.SjorsC schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:47:
[...]
Toevallig ervaring met bepaalde thermometers voor hierop? Of ideeen welke ik hierop zou kunnen plakken?
Of simple lcd thermometers. Zoek eens op thermometer bij Amazon of Ali. Ik ben nog geen extreem slechte tegen gekomen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHea7iuAX6ogy4TV7hMhKEk8.jpg?f=user_large)
Zo gemakkelijk kan het idd zijn...
Ik zat met mijn gedachten bij een buisthermometer met een veer of een clipje, maar een goedkope thermometer met sensor is een betere optie. Thx!
Ik zat met mijn gedachten bij een buisthermometer met een veer of een clipje, maar een goedkope thermometer met sensor is een betere optie. Thx!
Overigens had de installateur nagelaten de voeler van de pomp ook netjes vast te zetten op die onderste balk. Dat heb ik zelf dus maar gedaan.leonbong schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:04:
@Blihi
Oh ok ik snap wat je bedoelt de "voorkant" van de pomp kan je draaien tov de "achterkant" slakkenhuis.
Dat maakt geen bal uit voor stromingsrichting van het water daarvoor is de "achterkant" leidend voor, daar staat waarschijnlijk ook een pijl op.
[Afbeelding]
https://www.albrand.nl/up...p_Para_User_manual_NL.pdf
@Blihi
[...]
Nou klopt dan toch.
Maar goed, nu dus een extra klep in de leiding maken, zodat er geen circulatie is over de verdeler boven als daar geen warmtevraag is. Een delta-T van 2 graden lijkt me niet verstandig....
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Hé das een bekende foto!Seafarer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:02:
[Afbeelding]
Op moeilijk bereikbare plaatsen kun je nu ook meten.
Foto gejat uit dit topic.
Inmiddels heb ik afscheid genomen van de simpele thermometers en alles vervangen voor ds18b20 probes icm NodeMCU. Binnenkort als het wat kouder is eens kijken of het een beetje goed werkt en de boel wat finetunen!
Snap ik niet bij de ene verdeler heb je die VC8015 die als goed dicht staat bij geen warmtevraag.Blihi schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:03:
[...]
Overigens had de installateur nagelaten de voeler van de pomp ook netjes vast te zetten op die onderste balk. Dat heb ik zelf dus maar gedaan.
Maar goed, nu dus een extra klep in de leiding maken, zodat er geen circulatie is over de verdeler boven als daar geen warmtevraag is. Een delta-T van 2 graden lijkt me niet verstandig....
Die andere verdeler heeft elke vloerlus een thermische motor en die zouden ook dicht moeten staan bij geen warmtevraag van betreffende groep waar de vloerlus voor is.
Wat heb je dan nog voor klep nodig.
Als alle thermische motoren dicht staan, maar wel warmtevraag bij de andere verdeler (beneden, veel verder weg van de ketel) is er circulatie over de bovenste buis van de verdeler boven. De CV pompt dus water door de bovenste buis van die verdeler.leonbong schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:11:
[...]
Snap ik niet bij de ene verdeler heb je die VC8015 die als goed dicht staat bij geen warmtevraag.
Die andere verdeler heeft elke vloerlus een thermische motor en die zouden ook dicht moeten staan bij geen warmtevraag van betreffende groep waar de vloerlus voor is.
Wat heb je dan nog voor klep nodig.
Een extra 8615 maakt dat onmogelijk. Geen warmtevraag boven betekent dan ook geen circulatie boven.
Die verdeler boven had gewoon een verdeler zonder pomp moeten zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 08-10-2020 21:26 ]
Ik heb vandaag mijn ir-thermometer binnen gekregen en vanavond gelijk een eerste meting gedaan. Aan de radiatoren boven al een kleine aanpassing gedaan, daarmee heb ik het temperatuurverschil tussen de warmste en koudste terug gebracht van 8 naar 4 graden. Komend weekend daarmee verder.
Maar mijn vraag is hoe nu om te gaan met de vloerverwarming in combinatie met de radiatoren. Aanvoertemperatuur is bij alle radiatoren boven en de vloerverwarming beneden rond de 46,5 graad. Ik heb een pomploze verdeler, deze temperatuur word dus rechtstreeks de vloer in gepompt. Bij de radiatoren komt het water nu retour met 37,0 tot 41,0 graden, bij de vloerverwarming beneden tussen de 23 tot 28 graden (wisselt nog per groep). In de badkamer ligt ook vloerverwarming, maar daar kon ik helaas nu niet bij om te meten. Maar moet de retour van de vloerverwarming nu gelijk liggen met de retour van de radiatoren? Want dan heb ik nog wel wat af te stellen.
Maar mijn vraag is hoe nu om te gaan met de vloerverwarming in combinatie met de radiatoren. Aanvoertemperatuur is bij alle radiatoren boven en de vloerverwarming beneden rond de 46,5 graad. Ik heb een pomploze verdeler, deze temperatuur word dus rechtstreeks de vloer in gepompt. Bij de radiatoren komt het water nu retour met 37,0 tot 41,0 graden, bij de vloerverwarming beneden tussen de 23 tot 28 graden (wisselt nog per groep). In de badkamer ligt ook vloerverwarming, maar daar kon ik helaas nu niet bij om te meten. Maar moet de retour van de vloerverwarming nu gelijk liggen met de retour van de radiatoren? Want dan heb ik nog wel wat af te stellen.
Pv: 3kWp, ozo, 5°
@Blihi
Ok ik snap wat je bedoelt een afsluiter lost dat op.
Eventueel kan je daarvoor in afvoerleiding gewoon een RTL plaatsen want dan hoe je het nergens elektrisch op aan te sluiten.
Die loopt dan vanzelf dicht als de retourwater te warm wordt stel je die in op 30 graden of zo iets. Dan maak je dit minimaal.
Met elektrische klep maakt dat warmte verlies nul. Hiervoor kan je eventueel een elektrische klep op het aan/uit relais uitgang aansluiten.
Eventueel kan je daarvoor in afvoerleiding gewoon een RTL plaatsen want dan hoe je het nergens elektrisch op aan te sluiten.
Die loopt dan vanzelf dicht als de retourwater te warm wordt stel je die in op 30 graden of zo iets. Dan maak je dit minimaal.
Met elektrische klep maakt dat warmte verlies nul. Hiervoor kan je eventueel een elektrische klep op het aan/uit relais uitgang aansluiten.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 08-10-2020 21:35 ]
Top! Die naam zocht ik. RTL ventiel. Dat is beter dan een elektrische klep, want zo'n ventiel kan beter omgaan met verschillende debieten als een of meer zones open gaan.leonbong schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:32:
@Blihi
Met elektrische klep maak je het nul.
@Blihi
Met RTL zal de afvoerbalk wel altijd warm voelen als er op je BG wel warmtevraag is.
Met RTL zal de afvoerbalk wel altijd warm voelen als er op je BG wel warmtevraag is.
Dat begrijp ik, maar ik ben bang dat een elektrische afsluiter problemen gaat geven bij grotere verschillen in warmtevraag boven. Als alle thermische kleppen open staan moet er meer water doorheen dan wanneer alleen de badkamer open staat.leonbong schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:37:
@Blihi
Dat maakt het lastig, zo niet onmogelijk, om het goed af te stellen met een klep. Als je de boel inregelt met alle kleppen open krijg je een te hoge retourtemperatuur als alleen de badkamer open staat.
Als je inregelt met alleen de badkamer open krijg je de rest niet warm omdat er niet genoeg flow meer is als alles open staat.
Dan is zo'n rtl ventiel een betere oplossing met waarschijnlijk iets meer verlies bij het opstarten van de ketel, maar meer comfort bij het schakelen van de groepen boven.
Toch jammer dat de installateur daar niet aan gedacht heeft. Een installatie opleveren met Ta = 80 en deltaT = 2 is toch niet helemaal van deze tijd...

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 08-10-2020 21:53 ]
46 graden in de vloer... vind ik heel hoog. Wordt het daar geen sauna.Geert h schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:29:
Ik heb vandaag mijn ir-thermometer binnen gekregen en vanavond gelijk een eerste meting gedaan. Aan de radiatoren boven al een kleine aanpassing gedaan, daarmee heb ik het temperatuurverschil tussen de warmste en koudste terug gebracht van 8 naar 4 graden. Komend weekend daarmee verder.
Mijn radiatoren worden bij deze buitentemperaturen amper 35 graden warm.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bedankt @Tommie12 voor je reactie, maar ik zou niet weten hoe dat omlaag te krijgen. Het word hier niet snel een sauna, het opwarmen gaat echt langzaam. Het afslaan van de ketel gebeurd ook op tijd, of het is na het opstoken precies op temperatuur, of een halve graad warmer.
Laatst is er wel onderhoud aan de ketel geweest, kan kijken of de maximum keteltemperatuur niet terug is gezet naar de standaard waarde. Maar verwacht het niet. Ik had voor de meting de trouwens de thermostaat even naar 26,5 graad gedraaid, dus wellicht dat dat ook ervoor heeft gezorgd dat hij flink aan het stoken was.
Maar blijft mijn vraag staan, moet ik ervoor zorgen dat de retourtemperatuur van de vloerverwarming gelijk komt met die van de radiatoren? Want dan weet ik dat ik mijn radiatoren nog een stuk moet knijpen.
Laatst is er wel onderhoud aan de ketel geweest, kan kijken of de maximum keteltemperatuur niet terug is gezet naar de standaard waarde. Maar verwacht het niet. Ik had voor de meting de trouwens de thermostaat even naar 26,5 graad gedraaid, dus wellicht dat dat ook ervoor heeft gezorgd dat hij flink aan het stoken was.
Maar blijft mijn vraag staan, moet ik ervoor zorgen dat de retourtemperatuur van de vloerverwarming gelijk komt met die van de radiatoren? Want dan weet ik dat ik mijn radiatoren nog een stuk moet knijpen.
Pv: 3kWp, ozo, 5°
Ik probeer te begrijpen hoe mijn vloerverwarmingsinstallatie werkt. Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming met zoneregeling en gesloten verdelers zonder pomp. Op zolder en de 1e verdieping heb ik HCE20 zoneregelaars met MT4-actuatoren. De regelaar stuurt de actuator aan en zet zo de groep juist open en dicht. Echter op de begane grond heb ik geen actuatoren. Waarom stroomt er dan geen warm water door de vloer beneden bij warmtevraag boven? De groepen staan immers altijd open.
Alles lijkt wel goed te werken overigens, ik snap alleen zelf niet hoe het werkt.
Alles lijkt wel goed te werken overigens, ik snap alleen zelf niet hoe het werkt.
Dan zal er ergens een klep in zitten die door de thermostaat aan of uit gezet wordt. Een Honeywell Y-VC8615 ofzo in de buurt van de verdeler, of eentje in de buurt van de ketel meestal Y-VC4015
Ik heb een driewegklep (VC4013), maar die is naar ik meen voor sanitair water en CV-water?Blihi schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:42:
Dan zal er ergens een klep in zitten die door de thermostaat aan of uit gezet wordt. Een Honeywell Y-VC8615 ofzo in de buurt van de verdeler, of eentje in de buurt van de ketel meestal Y-VC4015
@MarcoC
Plaats eens wat foto's.
Van je verdelers
HCE20's
Leidingwerk bij de ketel
Daarnaast wat voor thermostaten heb je op de BG en op HCE20's aangesloten.
Plaats eens wat foto's.
Van je verdelers
HCE20's
Leidingwerk bij de ketel
Daarnaast wat voor thermostaten heb je op de BG en op HCE20's aangesloten.
Thermostaten voor beneden is Honeywell Chronoterm Touch. Overige thermostaten zijn Honeywell Round bedraad. Dit alles aangesloten op een Intergas Xtreme 36 CV-ketel.
Maar ik ben er al uit, de driewegklep wordt inderdaad door de thermostaat bestuurd zoals Blihi aangaf
.
Maar ik ben er al uit, de driewegklep wordt inderdaad door de thermostaat bestuurd zoals Blihi aangaf
@MarcoC Hoe werkt dat dan? Snap niet helemaal wat een driewegklep doet in een verwarmingssysteem?
Schakel je tussen twee circuits?
Als je ketel condenseert, en met een goede weersafhankelijke regeling ga je altijd proberen om de ketel op een zo laag mogelijke temperatuur te laten draaien, maar dan vrijwel de hele dag.MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:40:
Ik probeer te begrijpen hoe mijn vloerverwarmingsinstallatie werkt. Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming met zoneregeling en gesloten verdelers zonder pomp. Op zolder en de 1e verdieping heb ik HCE20 zoneregelaars met MT4-actuatoren. De regelaar stuurt de actuator aan en zet zo de groep juist open en dicht. Echter op de begane grond heb ik geen actuatoren. Waarom stroomt er dan geen warm water door de vloer beneden bij warmtevraag boven? De groepen staan immers altijd open.
De beste vloerverwarmingssystemen draaien in de winter gewoon 24h/24h met water van 25-30 graden, en de ketel moduleert dan op een heel laag vermogen.
Ik denk dat jij meer met een aan/uit systeem zit.
In elk geval begin ik te begrijpen waarom een ketel in NL 2000€ kost, en hier in België eerder 5000€ (geplaatst met aparte boiler)
In NL krijg je voor die prijs een basisketeltje zonder weersafhankelijke regeling, en met beperkte modulatie.
Mijn ketel moduleert van 7 tot 100% en heeft een max vermogen van 19kW.
Nu in het tussenseizoen met een buitentemp van 10-15° krijg ik amper 40°C in de radiatoren, maar die staan wel de hele dag lichtjes warm.
Met mijn vorige ketel (aan/uit) was dat een paar keer per dag dat die echt warm werden om dan terug af te koelen.
Nu ken ik het verbruik niet omdat de ketel er nog maar pas staat, maar op deze manier gaat die ketel toch het grootste deel van de tijd mooi condenseren, en dat betekent extra rendement.
Een systeem met combinatie van vloerverwarming en radiatoren is altijd een compromis. Temperatuur is te hoog voor de vloer en te laag voor de radiator. Dit zou op 2 kringen moeten werken met aparte temperaturen.
De benedenverdieping is het 1e circuit en de 1e verdieping en zolder is het 2e circuit. De 1e verdieping en zolder hebben een HCE20 die de groepen individueel kunnen aansturen.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:27:
@MarcoC Hoe werkt dat dan? Snap niet helemaal wat een driewegklep doet in een verwarmingssysteem?
Ik heb inderdaad geen weersafhankelijke regeling, maar dat is volgens mij niet nodig. Mijn huis komt uit eind 2019 met goede isolatie waardoor de verwarming sowieso niet continu aanhoeft, zelfs niet op 30°C. Ik heb overigens geen radiatoren maar overal vloerverwarming.Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:35:
[...]
Als je ketel condenseert, en met een goede weersafhankelijke regeling ga je altijd proberen om de ketel op een zo laag mogelijke temperatuur te laten draaien, maar dan vrijwel de hele dag.
De beste vloerverwarmingssystemen draaien in de winter gewoon 24h/24h met water van 25-30 graden, en de ketel moduleert dan op een heel laag vermogen.
In elk geval begin ik te begrijpen waarom een ketel in NL 2000€ kost, en hier in België eerder 5000€ (geplaatst met aparte boiler)
In NL krijg je voor die prijs een basisketeltje zonder weersafhankelijke regeling, en met beperkte modulatie.
Nu in het tussenseizoen met een buitentemp van 10-15° krijg ik amper 40°C in de radiatoren, maar die staan wel de hele dag lichtjes warm.
Met mijn vorige ketel (aan/uit) was dat een paar keer per dag dat die echt warm werden om dan terug af te koelen.
Nu ken ik het verbruik niet omdat de ketel er nog maar pas staat, maar op deze manier gaat die ketel toch het grootste deel van de tijd mooi condenseren, en dat betekent extra rendement.
Een systeem met combinatie van vloerverwarming en radiatoren is altijd een compromis. Temperatuur is te hoog voor de vloer en te laag voor de radiator. Dit zou op 2 kringen moeten werken met aparte temperaturen.
[ Voor 67% gewijzigd door MarcoC op 09-10-2020 09:42 ]
Kan het dan nog steeds niet zo zijn dat beide circuits tegelijk een warmte vraag hebben dan?MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:39:
[...]
De benedenverdieping is het 1e circuit en de 1e verdieping en zolder is het 2e circuit. De 1e verdieping en zolder hebben een HCE20 die de groepen individueel kunnen aansturen.
Ik vraag me nu af of dit mogelijk is inderdaad.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:41:
[...]
Kan het dan nog steeds niet zo zijn dat beide circuits tegelijk een warmte vraag hebben dan?
Voor de duidelijkheid: je hebt een tweewegklep in je leiding systeem (de VC4013). De meeste ketels hebben een driewegklep, maar Intergas niet.MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:09:
Thermostaten voor beneden is Honeywell Chronoterm Touch. Overige thermostaten zijn Honeywell Round bedraad. Dit alles aangesloten op een Intergas Xtreme 36 CV-ketel.
Maar ik ben er al uit, de driewegklep wordt inderdaad door de thermostaat bestuurd zoals Blihi aangaf.
Dus als je "driewegklep" schrijft zorgt dat voor verwarring, omdat men dan denkt dat je het over de klep in de ketel hebt. En Intergas is een van de weinige leveranciers die zonder driewegklep werkt.
[ Voor 31% gewijzigd door bert pit op 09-10-2020 09:59 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Lijkt mij heel sterk... Maar misschien met een schematische tekening wel te achterhalen...?MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Ik vraag me nu af of dit mogelijk is inderdaad.
Nu raak ik in de war, maar ik heb in ieder geval deze klep in mijn leidingwerk zitten:bert pit schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Voor de duidelijkheid: je hebt een tweewegklep in je leiding systeem (de VC4013). De meeste ketels hebben een driewegklep, maar Intergas niet.
Dus als je "driewegklep" schrijft zorgt dat voor verwarring, omdat men dan denkt dat je het over de klep in de ketel hebt. En Intergas is een van de weinige leveranciers die zonder driewegklep werkt.

Zojuist getest, het lijkt er inderdaad op dat de bovenverdiepingen niet gelijktijdig met de benedenverdieping verwarmd kan worden. Standaard werd dit huis opgeleverd met radiatoren op de 1e verdieping en zolder, het lijkt er op alsof de installatie niet helemaal is aangepast naar de situatie in het geval van vloerverwarming.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:58:
[...]
Lijkt mij heel sterk... Maar misschien met een schematische tekening wel te achterhalen...?
Die is voor het schakelen tussen de lt/ht zone bij intergas
Dan lijkt een T-stuk met een tweewegklep me toch beter.MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:01:
[...]
Zojuist getest, het lijkt er inderdaad op dat de bovenverdiepingen niet gelijktijdig met de benedenverdieping verwarmd kan worden. Standaard werd dit huis opgeleverd met radiatoren op de 1e verdieping en zolder, het lijkt er op alsof de installatie niet helemaal is aangepast naar de situatie in het geval van vloerverwarming.
Ja, maar ik heb dus geen HT-verwarming. Vreemdleonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:06:
Die is voor het schakelen tussen de lt/ht zone bij intergas

Als ik zie wat er in België en NL voor ketels worden gebruikt dan zit daar nauwelijks verschil tussen.Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:35:
[...]
Als je ketel condenseert, en met een goede weersafhankelijke regeling ga je altijd proberen om de ketel op een zo laag mogelijke temperatuur te laten draaien, maar dan vrijwel de hele dag.
Ok in NL worden niet zo veel boilers toegepast, wij zijn meer van de combi-ketels.
De ketel die Maroc heeft is prima ding die ook goed kan moduleren en eventueel weersafhankelijk als je dat wil, wat geen zin heeft in een modern geïsoleerd huis met alleen vloerverwarming.
Het valt mij alleen hoe duur de vakman is in belgie en niet normaal.
Die ketel van jouw kost ook maar 2000€ alleen die boiler maakt hem 1500 duurder en dan nog de vakman.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 10:31 ]
Dat lt/ht mag je ook lezen als zone 1 en 2MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:08:
[...]
Ja, maar ik heb dus geen HT-verwarming. Vreemd.
Dat snap ik, maar zone 1 en 2 kunnen niet gelijktijdig verwarmd worden in dat geval.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:09:
[...]
Dat lt/ht mag je ook lezen als zone 1 en 2
Klopt, maar dat moet ook, anders kun je hoog en laag niet scheiden.MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:12:
[...]
Dat snap ik, maar zone 1 en 2 kunnen niet gelijktijdig verwarmd worden in dat geval.
Maar ik heb enkel laag, dus dan lijkt het mij niet logisch dat deze klep gebruikt wordt. Is het niet vreemd dat ik mijn huis niet gelijktijdig kan verwarmen?MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:14:
[...]
Klopt, maar dat moet ook, anders kun je hoog en laag niet scheiden.
Ja, er lopen nu meerdere dingen door elkaar...MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:15:
[...]
Maar ik heb enkel laag, dus dan lijkt het mij niet logisch dat deze klep gebruikt wordt. Is het niet vreemd dat ik mijn huis niet gelijktijdig kan verwarmen?
Intergas ketels hebben (soms) een driewegklep om HT en LT te kunnen scheiden.
In jouw geval lijkt het me helemaal niet handig, en zou ik hem persoonlijk ook vervangen door een t-stuk en een tweewegklep. Misschien kun je de actuator nog wel hergebruiken.
Ik heb de vraag naar de aannemer verstuurd. De vloerverwarming en zoneregeling was een behoorlijk prijzige optie, dus zij mogen het uitleggenMikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:17:
[...]
Ja, er lopen nu meerdere dingen door elkaar...
In jouw geval lijkt het me helemaal niet handig, en zou ik hem persoonlijk ook vervangen door een t-stuk en een tweewegklep. Misschien kun je de actuator nog wel hergebruiken.
Probeer dan eens om een paar dagen je ketel gewoon 100% aan te zetten, en dan een temperatuur van 30 graden (of 25 als dat voldoende is).MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:39:
[...]
De benedenverdieping is het 1e circuit en de 1e verdieping en zolder is het 2e circuit. De 1e verdieping en zolder hebben een HCE20 die de groepen individueel kunnen aansturen.
[...]
Ik heb inderdaad geen weersafhankelijke regeling, maar dat is volgens mij niet nodig. Mijn huis komt uit eind 2019 met goede isolatie waardoor de verwarming sowieso niet continu aanhoeft, zelfs niet op 30°C. Ik heb overigens geen radiatoren maar overal vloerverwarming.
Dan heb je die schommelingen niet, en kan je ketel 100% van de tijd condenseren.
Zo jij bent van geld weggooien.
In zo'n modern huis zal zelfs 7% van 19kW met huidig weer nog steeds te veel vermogen zijn.
Ik ben van mening dat Maroc beter een watertemperatuur van 35 ofzo kan doen, daarnaast hadden ze beter een 2-weg klep kunnen toepassen.
De drieweg-klep is bedoeld voor de LT/HT scheiding en zelfs daar kan het met een 2-weg klep. Als LT-zone maar achter de klep zit.
In zo'n modern huis zal zelfs 7% van 19kW met huidig weer nog steeds te veel vermogen zijn.
Ik ben van mening dat Maroc beter een watertemperatuur van 35 ofzo kan doen, daarnaast hadden ze beter een 2-weg klep kunnen toepassen.
De drieweg-klep is bedoeld voor de LT/HT scheiding en zelfs daar kan het met een 2-weg klep. Als LT-zone maar achter de klep zit.
[ Voor 56% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 10:37 ]
Klopt, maar hier zijn de vereisten om als installateur te mogen werken hoger. Je moet scholingen volgen en bepaalde certificaten halen om te mogen installeren en keuren.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:09:
[...]
Als ik zie wat er in België en NL voor ketels worden gebruikt dan zit daar nauwelijks verschil tussen.
Ok in NL worden niet zo veel boilers toegepast, wij zijn meer van de combi-ketels.
De ketel die Maroc heeft is prima ding die ook goed kan moduleren en eventueel weersafhankelijk als je dat wil, wat geen zin heeft in een modern geïsoleerd huis met alleen vloerverwarming.
Het valt mij alleen hoe duur de vakman is in belgie en niet normaal.
Die ketel van jouw kost ook maar 2000€ alleen die boiler maakt hem 1500 duurder en dan nog de vakman.
Combi ketels heb je bij ons veel minder onwille van de hoge kalkwaarden in het leidingwater. Mijn installateur wou dat niet plaatsen zonder waterverzachter.
Ja wij hebben niet zulk hard water in NL als in Belgie.
Maar de meeste installateurs hier hebben ze ook gewoon certificaten.
Het zijn uitzonderingen die het niet hebben, maar dat wordt ook een beetje als beunen beschouwd.
Maar in NL mag je ook wel zelf plaatsen dat drukt de prijzen want het stelt geen reet voor.
Doe ik persoonlijk niet hoor maar het zou mogen.
Ik vindt vakmannen in belgie eigenlijk altijd heel duur.
Het zijn uitzonderingen die het niet hebben, maar dat wordt ook een beetje als beunen beschouwd.
Maar in NL mag je ook wel zelf plaatsen dat drukt de prijzen want het stelt geen reet voor.
[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 10:42 ]
Een tweewegklep op het circuit voor beneden lijkt me ook veel logischer. En continu aan op lage temperatuur is inderdaad niet nodig.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:33:
Zo jij bent van geld weggooien.
Zelf plaatsen hangt heel erg af van wat er moet gebeuren.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:40:
Ja wij hebben niet zulk hard water in NL als in Belgie.
Als de buizen helemaal aangepast moeten worden, de schouw geïntubeerd, dan is het wel wat werk waarvoor je ook wat speciaal gereedschap nodig hebt.
Als er een bestaande ketel staat op een console, en een nieuwe ketel past daar op, dan is installeren een half uur werk, maar dat lijkt een minderheid te zijn. Sowieso wordt het wat complexer als een aparte boiler aan te pas komt.
En ik ben het met je eens dat vakmannen in B duur zijn, daar zit onze loonkost voor iets tussen natuurlijk.
Ik snap de verwarring in NL is eigenlijk bijna iedereen sinds de jaren 60 op gas.
Dat is belgie zeker niet zo.
Waardoor als mensen het in NL over plaatsen van ketel hebben dan bedoelen ze, de bestaande vervangen voor nieuwe. Dus keren dat hele rookkanalen worden omgebouwd is beperkt, dat is al lang al gebeurt.
Tuurlijk soms moet daar wat aan gebeuren, maar dat is niet vaak.
We hebben nu in NL nog voornamelijk flats waarbij luchtaanvoer nog gemeenschappelijk is met CO risico's dus dat wordt nu omgebouwd en die mensen vinden het duur!
Daarnaast wil de overheid van toestellen met geen luchtaanvoerkanaal af en dat brengt ook wat kosten mee.
Waardoor als mensen het in NL over plaatsen van ketel hebben dan bedoelen ze, de bestaande vervangen voor nieuwe. Dus keren dat hele rookkanalen worden omgebouwd is beperkt, dat is al lang al gebeurt.
We hebben nu in NL nog voornamelijk flats waarbij luchtaanvoer nog gemeenschappelijk is met CO risico's dus dat wordt nu omgebouwd en die mensen vinden het duur!
Daarnaast wil de overheid van toestellen met geen luchtaanvoerkanaal af en dat brengt ook wat kosten mee.
[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 11:22 ]
Welke ketel heb je?Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:35:
[...]
Signatures zijn voor boomers.
Viessmann Vitodens 200-W
Draait nu de hele morgen op 7%, radiatoren zijn ca 35°C, en het is lekker in huis met 21.6°C.
Ik had ook gas, maar geen condensatieketel. Dan moet alsnog het rookkanaal omgebouwd worden.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:21:
Ik snap de verwarring in NL is eigenlijk bijna iedereen sinds de jaren 60 op gas.
Ah, die ketel is nu ook in Nederland te krijgen (had eerst een prijslijst van 2015 en daar was 5,2 kW het minimumvermogen) en voor prijzen die zo'n 30% lager liggen dan in België.Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
Viessmann Vitodens 200-W
Draait nu de hele morgen op 7%, radiatoren zijn ca 35°C, en het is lekker in huis met 21.6°C.
Interessant is ook dat alle ketels een minimumvermogen van 1,7 kW hebben, ongeacht het maximumvermogen. 1,7 - 29.3kW vind ik wel een prestatie.
Signatures zijn voor boomers.
Ok dat is een prijzige ketel, wat niet veel mensen in NL zouden kopen.
Erg mooi ding.
Nu zie je in NL viesmann erg weinig.
Erg mooi ding.
Nu zie je in NL viesmann erg weinig.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 11:50 ]
Intergas heeft dat niet, die hebben nooit een driewegklep.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:17:
[...]
Ja, er lopen nu meerdere dingen door elkaar...
Itho daalderop bedoel je misschien?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ehh... Ja, ik ging ook de mist in op basis van de berichten boven meOxellaar schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:03:
[...]
Intergas heeft dat niet, die hebben nooit een driewegklep.
Dit is gewoon een standaardoplossing uit de handleiding van Intergas Xtreme 36. Bij HT/LT toepassing is er ook nog een extra sensor achter de klep geplaatst, bij LT/LT hoeft dat niet.MarcoC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:15:
[...]
Maar ik heb enkel laag, dus dan lijkt het mij niet logisch dat deze klep gebruikt wordt. Is het niet vreemd dat ik mijn huis niet gelijktijdig kan verwarmen?
Je kunt op deze manier inderdaad geen warmtelevering hebben op beide zones, maar dat zou niet heel relevant hoeven zijn. De ketel schakelt zelf de zoneklep om op basis van de warmtevraag. Als er op beide zones warmtevraag is, dan schakelt de klep als het goed is steeds om en om de zones aan.
Lijkt me nog steeds vrij inefficiënt. Die ketel mag af en toe ook wel even de beentjes strekken; dat lukt beter als ie beide zones tegelijk van warm water kan voorzien.Blihi schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:31:
[...]
Dit is gewoon een standaardoplossing uit de handleiding van Intergas Xtreme 36. Bij HT/LT toepassing is er ook nog een extra sensor achter de klep geplaatst, bij LT/LT hoeft dat niet.
Je kunt op deze manier inderdaad geen warmtelevering hebben op beide zones, maar dat zou niet heel relevant hoeven zijn. De ketel schakelt zelf de zoneklep om op basis van de warmtevraag. Als er op beide zones warmtevraag is, dan schakelt de klep als het goed is steeds om en om de zones aan.
Daarnaast; wat is om-en-om in deze? Kan best voor een onnodige vertraging zorgen in de zone die dicht staat.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 12:36 ]
Ja intergas heeft geen driewegklep om te schakelen tussen CV-bedrijf en Warmwater-bedrijf.Oxellaar schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:03:
[...]
Intergas heeft dat niet, die hebben nooit een driewegklep.
Deze driewegklep die we hebben besproken ging over het schakelen in CV-bedrijf tussen de LT en HT zone en daarvoor gebruikt intergas wel een driewegklep of een 2-weg ligt aan kit die wordt gekocht.
Bij 2-weg kit wordt het ook wel 2-zone bedrijf en niet specifiek LT/HT.
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 12:39 ]
Ja, je kunt het ook oplossen met twee 8615 kleppen die door de thermostaten geschakeld worden (maar dan moeten het aan/uit versies zijn, dus de HCE20 kan dat, en de kamer thermostaat moet dan aan/uit zijn).MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
Lijkt me nog steeds vrij inefficiënt. Die ketel mag af en toe ook wel even de beentjes strekken; dat lukt beter als ie beide zones tegelijk van warm water kan voorzien.
Daarnaast; wat is om-en-om in deze? Kan best voor een onnodige vertraging zorgen in de zone die dicht staat.
Als ik de situatie goed begrijp zou een enkele klep al voldoende zijn. Dan wordt de rest geregeld door de HCE20.Blihi schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:
[...]
Ja, je kunt het ook oplossen met twee 8615 kleppen die door de thermostaten geschakeld worden (maar dan moeten het aan/uit versies zijn, dus de HCE20 kan dat, en de kamer thermostaat moet dan aan/uit zijn).
Om het niet te complex te maken en geen volledig herontwerp van installatie.
3-wegklep een poort afdoppen en een T-stuk en je bent er al.
Daarnaast in de ketel installen dat 2-zone bedrijf ipv LT/HT bedrijf.
1-zone wordt aangestuurd vanuit de honeywell Touch met de 32-weg klep.
1 Zone wordt aangestuurd vanuit de HCE20
Nu denk ik persoonlijk dit huis is zo nieuw.
Dat het echt niet noodzakelijk is om beide zone's tegelijk te moeten kunnen stoken om het warm te krijgen in winter.
Dat het echt niet noodzakelijk is om beide zone's tegelijk te moeten kunnen stoken om het warm te krijgen in winter.
Inderdaad, de overige verdiepingen hebben elk hun eigen HCE20.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:55:
[...]
Als ik de situatie goed begrijp zou een enkele klep al voldoende zijn. Dan wordt de rest geregeld door de HCE20.
Dit is denk ik volledig juist. Jouw oplossing klinkt logisch. Het zal overigens inderdaad niet noodzakelijk zijn om beide zones tegelijk te verwarmen, maar ergens voelt het raar dat het hele huis niet gelijktijdig verwarmd kan worden.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:10:
[ Voor 58% gewijzigd door MarcoC op 09-10-2020 13:33 ]
EDIT: Bij verdelers zonder pomp is een enkele klep genoeg. Bij verdelers met pomp niet. Onderstaande geldt dus als alle verdelers eigen pompen hebben (zoals bij mij thuis)MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:55:
[...]
Als ik de situatie goed begrijp zou een enkele klep al voldoende zijn. Dan wordt de rest geregeld door de HCE20.
Als alle zoneafsluiters dicht staan en er wel warmtevraag beneden is, dan pompt de ketel water door de bovenste balk van de verdeler (het water kan immers niet door de vloer, want de zonekleppen staan dicht),.
Omdat deze verdeler direct onder de ketel hangt en de andere verdeler op 15 meter afstand op de begane grond, stroomt er dus heet water terug de ketel in.
De delta-T bij warmtevraag beneden, maar niet boven is ongeveer 2 graden.
Er zou alleen water naar de verdeler moeten als er ook warmtevraag is in die verdeler. Zo staat het ook in het installatieboek, maar onze installateur heeft volgens mij nog nooit vloerverwarming met zoneregeling aangelegd.
[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 09-10-2020 13:37 ]
Wel opletten dat je een bypass in het circuit laat zitten.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:10:
Gisteren een installatiebedrijf over de vloer gehad in het kader van vervanging ketel.
Advies is om _altijd_ een bypass te plaatsen, ook met het oog op de toekomst. Ze doen daar ook wel cv-tuning als de klant erom vraagt. Dat ga ik na plaatsing zelf doen icm de Eclipse regelaars.
Nu zegt de monteur dat een bypass prima strak onder een intergas ketel geplaatst kan worden, het is niet nodig om dat 6 meter van de ketel af te doen, zegt 'ie. Scheelt ook weer kosten.
Klopt dat, en waarom wordt altijd 6+ meter geadviseerd? Is dat vanwege mogelijke storingen, of heeft dat een andere reden?
Advies is om _altijd_ een bypass te plaatsen, ook met het oog op de toekomst. Ze doen daar ook wel cv-tuning als de klant erom vraagt. Dat ga ik na plaatsing zelf doen icm de Eclipse regelaars.
Nu zegt de monteur dat een bypass prima strak onder een intergas ketel geplaatst kan worden, het is niet nodig om dat 6 meter van de ketel af te doen, zegt 'ie. Scheelt ook weer kosten.
Klopt dat, en waarom wordt altijd 6+ meter geadviseerd? Is dat vanwege mogelijke storingen, of heeft dat een andere reden?
Bypass direct onder de ketel kan ervoor zorgen dat het water altijd over de bypass gaat circuleren. Er is dan immers minder weerstand over de bypass dan over het circuit naar de radiatoren en water zoekt de weg van de minste weerstand (zie ook: Verwijderd in "Bypass cv is altijd warm, is dit wel goed?")
Daarom is er het advies die bypass zo ver mogelijk te zetten.
Geen idee waarom het bij Intergas wel zou kunnen.
Goeie, die van mij zit ook vlak bij de ketel... Is overigens wel instelbaar/veerbelast... Toch maar eens naar kijken misschien. Zou hem eventueel vlak voor de verdeler van de begane grond kunnen plaatsen, die is her verst weg.Blihi schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:18:
Bypass direct onder de ketel kan ervoor zorgen dat het water altijd over de bypass gaat circuleren. Er is dan immers minder weerstand over de bypass dan over het circuit naar de radiatoren en water zoekt de weg van de minste weerstand (zie ook: Verwijderd in "Bypass cv is altijd warm, is dit wel goed?")
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 14:24 ]
Klopt, en ik heb ook overwogen om te bestellen bij een Nederlandse installateur. (die mocht gerust 100-200€) verplaatsing rekenen, maar het mag dus niet...Maasluip schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:47:
[...]
Ah, die ketel is nu ook in Nederland te krijgen (had eerst een prijslijst van 2015 en daar was 5,2 kW het minimumvermogen) en voor prijzen die zo'n 30% lager liggen dan in België.
Interessant is ook dat alle ketels een minimumvermogen van 1,7 kW hebben, ongeacht het maximumvermogen. 1,7 - 29.3kW vind ik wel een prestatie.
En eerlijk, met gas wil ik niet knoeien.
De Vitodens 200-W is wel leverbaar in NL toch? 1,9 kW minimum.Tommie12 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:46:
[...]
Klopt, en ik heb ook overwogen om te bestellen bij een Nederlandse installateur. (die mocht gerust 100-200€) verplaatsing rekenen, maar het mag dus niet...
En eerlijk, met gas wil ik niet knoeien.
Hier inmiddels de actuator van de benedenverdieping ook binnen. Zat een MT4 op met 4 minuten schakeltijd. Nu een elektrische met 6 seconden schakeltijd. Tijdelijke oplossing totdat ik beneden ook de garage erbij ga trekken, maar voor nu weer een stapje naar een minder vaak startende ketel denk ik.
Zitten hier overigens nog evohome specialisten ook?
Heb een issue dat een zone constant terug springt naar manual override. Waarna hij terugschiet naar de laatst ingestelde handmatige temperatuur. Krijg het niet opgelost. Zie termen langs komen als Phantom Override, maar kom er niet echt uit.
Even een vraagje van mijn kant. In die verdeler zit een balansventiel. Zoals alles stond die in de fabrieksstand: maximaal bijmengen. Als ik dat ventiel helemaal dicht draai wordt er niet meer bijgemengt. De verdeler wordt in principe een gesloten verdeler, maar met eigen pomp die dus een aanzuigende werking heeft.leonbong schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:32:
@Blihi
De pomp is debiet-gestuurd, dus bij meerdere open groepen zal de pomp harder gaan werken.
Kan ik nu met het bestaande retourventiel op de verdeler deze zonder extra kleppen in balans krijgen of zou het beter zijn om eigenlijk de hele verdeler boven te vervangen door een gesloten verdeler?
Het drukverschil tussen aan en afvoer is grootst dicht bij de pomp. Grootste kans dus dat lastig inregelen is dicht bij de ketel. Het beste is om zo ver mogelijk te plaatsen.koelkast schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:11:
Gisteren een installatiebedrijf over de vloer gehad in het kader van vervanging ketel.
Dat is heel lastig in regelen wat jij wilt.Blihi schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:16:
[...]
Even een vraagje van mijn kant. In die verdeler zit een balansventiel. Zoals alles stond die in de fabrieksstand: maximaal bijmengen. Als ik dat ventiel helemaal dicht draai wordt er niet meer bijgemengt. De verdeler wordt in principe een gesloten verdeler, maar met eigen pomp die dus een aanzuigende werking heeft.
De pomp is debiet-gestuurd, dus bij meerdere open groepen zal de pomp harder gaan werken.
Kan ik nu met het bestaande retourventiel op de verdeler deze zonder extra kleppen in balans krijgen of zou het beter zijn om eigenlijk de hele verdeler boven te vervangen door een gesloten verdeler?
Makkelijker is het dan om in de aanvoerleiding een watts inregel ventiel te plaatsen, dan heb je eenvoudig afleesbaar invloed op het debiet.
Zon ding wel even de juiste maat kiezen en regelbereik.
https://www.installatieva...5/3/0/3052000247940_5.JPG
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 21:26 ]
Redelijk bekend mee kijk maar evohome topic.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
Zitten hier overigens nog evohome specialisten ook?
Heb een issue dat een zone constant terug springt naar manual override. Waarna hij terugschiet naar de laatst ingestelde handmatige temperatuur. Krijg het niet opgelost. Zie termen langs komen als Phantom Override, maar kom er niet echt uit.
Echter jouw probleem snap ik niet.
Wat je kan proberen is een nieuwe zone aanmaken en de spullen van die zone daarop inleren en daarna de oude zone verwijderen.
Na al meer dan een jaar mee te lezen nu toch eindelijk ook mijn situatie op "papier" gezet om voor te leggen.
In het kort: Ik ben vorig jaar verhuist naar een vrijstaand huis met op de begane grond vloerverwarming. Ik heb vanuit mijn vorige huis geen ervaring met vloerverwarming. Ik heb een modulerende thermostaat en ketel. Wat ik ervaar is dat de vloer continue afkoelt. Afhankelijk van de buiten temperatuur wisselen periodes van 10 tot 15 uur verwarmen zich af met periodes van 10 tot 35 uur niet verwarmen. In deze periodes van niet verwarmen koelt de vloer af waardoor elke keer opnieuw veel tijd en energie nodig is om de vloer, en daarna de ruimte, te verwarmen. De vloer is hierdoor ook vaker koud dan warm. Wat kan ik doen om vloer behaaglijk te houden en minder energie te verbruiken in het constant opnieuw opwarmen van de vloer?
Details:
Situatie:
Thermostaat: Honeywell Chronoterm Modulation
CV Ketel: Itho Daalderop, comfort classic 130, 24/80+ (bouwjaar 2009)
:strip_exif()/f/image/cHnyUdTyAdQTPwE82JtlNOqR.jpg?f=fotoalbum_large)
Begane grond woning (hier heb ik een probleem en vraag over):
Therminon 6 groepen waarvan 5 groepen gebruikt voor leiding in vloer, voor een ruimte met een vloeroppervlak van 91.9 m2 (Woonkamer, Keuken, hal & bijkeuken) De 6e groep is aangesloten rechtstreeks op het onderblok maar staat wel dichtgedraaid. In de woonkamer hangt de thermostaat (Honeywell Chronoterm Modulation). In de bijkeuken hangt de CV ketel. De vloerverwarmingspomp (Wilo RS25/5-3 P) staat nu op stand 2, stond op stand 1 maar ik merk weinig verschil, ik neig er naar om deze weer op stand 1 te zetten
Volledigheids halve ook de verder situatie, hier geen probleem of vraag:
Therminon 3 groepen, voor een ruimte met een vloer oppervlak van 58.1 m2 (bijgebouw met aparte kamer en badkamer). In deze ruimte is geen thermostaat aanwezig en wordt automatisch verwarmd zodra er warmte vraag in de woning is. De vloerverwarminspomp (Wilo RS25/5-3 P) staat op stand 1. Dit bijgebouw ligt aangesloten naast de bijkeuken en is aangesloten op dezelfde CV ketel. Dit bijgebouw heeft naast vloerverwarming ook 1 radiator in de aparte kamer (staat uit) en een handdoek design radiator in de kleine badkamer, deze staat wel licht aan en wordt voldoende warm.
Boven verdieping heeft 4 radiatoren, 3 radiatoren voor de slaapkamers en 1 design/handdoek radiator voor de badkamer. De 3 radiatoren in de slaapkamers staan dicht. De badkamer radiator staat wel open. De bovenverdieping heeft een eigen thermostaat deze is aangesloten op een 2wegklep (Honeywell VC8015) (in de bijkeuken dicht bij de CV voordat de leiding naar boven gaat). De 2 wegklep zit tussen de hoofd aanvoer leiding naar de bovenverdieping en sluit de warmteleiding af als er op de bovenverdieping geen warmtevraag is. In onze situatie staat deze klep altijd open zodat wanneer er warmte vraag in de woonkamer is de badkamer radiator wordt verwarmd. De thermostaat op de bovenverdieping bedient dus niet de CV ketel.
Woning is uit 2011 en goed geïsoleerd
Instellingen CV ketel:
SCENARIO 2: constante temperatuur op 21 graden. Ruimte was afgekoeld naar 20 graden. CV is toen 10 uur bezig geweest met 13 m3 gas verbruik. In de nacht is de thermostaat op 21 graden blijven staan. Na 14 uur is de CV weer aangeslagen om de temperatuur op 21 graden te houden. De CV is weer 13 uur aan geweest en er is 6 m3 gas verbruikt. Is toen 4 uur uit geweest om daarna weer 13 uur aan te staan en 15 m3 gas te verbruiken. 15 uur uit, om daarna weer 7 uur aan te gaan met 7 m3 gas verbruik. 10 uur uit en daarna weer 16 uur aan met 18.5 m3 gas verbruik.
SCENARIO 3: Afgelopen dagen zijn we weg geweest en hebben we de verwarming op 16 graden gezet. Het heeft precies 5 dagen geduurd nadat de cv Ketel het huis had verwarmd naar 21 graden dat de temperatuur was teruggezakt naar 16 graden. In de 3 dagen hierna heeft de cv ketel de temperatuur op 16 graden gehouden. Om dit te doen heeft de CV ketel 2x 10 uur gestookt ieder met 13m3 gas en tussen de 2 stook periode zat 35 uur. Ik verwacht dat na de eerste stook beurt de temperatuur was doorgeschoten naar 16.5 graden waardoor er 35 uur tussen de 2 stook periodes zat. Na de 2e stookperiode ben ik 4 uur later thuisgekomen toen was de temperatuur in de woning 16.5 graden. Bij terugkomst hebben we de verwarming op 20 graden ingesteld. Bij terugkomst was de vloer dus al warm. Om de 20 graden te halen heeft de CV ketel 24 uur gedraaid en is er 32.5m3 gas gestookt. Na terugkomst hebben we de thermostaat continue op 20 graden laten staan. Nadat de 20 graden was gehaald heeft de CV ketel 20 uur niets gedaan, hierna is de CV ketel weer aangegaan om de woning op 20 graden te houden. De vloer is in die 20 uur afgekoeld. Om de woning op 20 graden te houden heeft de CV ketel ongeveer 10 uur aangestaan en is er 13 m3 gas gestookt. De vloer voelde niet echt warm aan. Na 13 uur heeft vandaag de CV ketel de woning weer verwarmd en is de CV ketel weer 10 uur bezig geweest met 10 m3 gas verbruik.
Verbruik:
Wat heb ik zelf al gedaan:
In het kort: Ik ben vorig jaar verhuist naar een vrijstaand huis met op de begane grond vloerverwarming. Ik heb vanuit mijn vorige huis geen ervaring met vloerverwarming. Ik heb een modulerende thermostaat en ketel. Wat ik ervaar is dat de vloer continue afkoelt. Afhankelijk van de buiten temperatuur wisselen periodes van 10 tot 15 uur verwarmen zich af met periodes van 10 tot 35 uur niet verwarmen. In deze periodes van niet verwarmen koelt de vloer af waardoor elke keer opnieuw veel tijd en energie nodig is om de vloer, en daarna de ruimte, te verwarmen. De vloer is hierdoor ook vaker koud dan warm. Wat kan ik doen om vloer behaaglijk te houden en minder energie te verbruiken in het constant opnieuw opwarmen van de vloer?
Details:
Situatie:
Thermostaat: Honeywell Chronoterm Modulation
CV Ketel: Itho Daalderop, comfort classic 130, 24/80+ (bouwjaar 2009)
:strip_exif()/f/image/cHnyUdTyAdQTPwE82JtlNOqR.jpg?f=fotoalbum_large)
Begane grond woning (hier heb ik een probleem en vraag over):
Therminon 6 groepen waarvan 5 groepen gebruikt voor leiding in vloer, voor een ruimte met een vloeroppervlak van 91.9 m2 (Woonkamer, Keuken, hal & bijkeuken) De 6e groep is aangesloten rechtstreeks op het onderblok maar staat wel dichtgedraaid. In de woonkamer hangt de thermostaat (Honeywell Chronoterm Modulation). In de bijkeuken hangt de CV ketel. De vloerverwarmingspomp (Wilo RS25/5-3 P) staat nu op stand 2, stond op stand 1 maar ik merk weinig verschil, ik neig er naar om deze weer op stand 1 te zetten
Volledigheids halve ook de verder situatie, hier geen probleem of vraag:
Therminon 3 groepen, voor een ruimte met een vloer oppervlak van 58.1 m2 (bijgebouw met aparte kamer en badkamer). In deze ruimte is geen thermostaat aanwezig en wordt automatisch verwarmd zodra er warmte vraag in de woning is. De vloerverwarminspomp (Wilo RS25/5-3 P) staat op stand 1. Dit bijgebouw ligt aangesloten naast de bijkeuken en is aangesloten op dezelfde CV ketel. Dit bijgebouw heeft naast vloerverwarming ook 1 radiator in de aparte kamer (staat uit) en een handdoek design radiator in de kleine badkamer, deze staat wel licht aan en wordt voldoende warm.
Boven verdieping heeft 4 radiatoren, 3 radiatoren voor de slaapkamers en 1 design/handdoek radiator voor de badkamer. De 3 radiatoren in de slaapkamers staan dicht. De badkamer radiator staat wel open. De bovenverdieping heeft een eigen thermostaat deze is aangesloten op een 2wegklep (Honeywell VC8015) (in de bijkeuken dicht bij de CV voordat de leiding naar boven gaat). De 2 wegklep zit tussen de hoofd aanvoer leiding naar de bovenverdieping en sluit de warmteleiding af als er op de bovenverdieping geen warmtevraag is. In onze situatie staat deze klep altijd open zodat wanneer er warmte vraag in de woonkamer is de badkamer radiator wordt verwarmd. De thermostaat op de bovenverdieping bedient dus niet de CV ketel.
Woning is uit 2011 en goed geïsoleerd
Instellingen CV ketel:
- Boiler: aan
- Boilerwater: 65
- Moduleren op CV: aan
- CV Temperatuur: 60
- Vermogenssturing: aan
- Nadraaien op CV: 1 min
- Nadraaien boiler: 1 min
- Laagbrandtijd MES: 10 min
- Accelleratie tijd: 10 min
- Druksensor: aan
SCENARIO 2: constante temperatuur op 21 graden. Ruimte was afgekoeld naar 20 graden. CV is toen 10 uur bezig geweest met 13 m3 gas verbruik. In de nacht is de thermostaat op 21 graden blijven staan. Na 14 uur is de CV weer aangeslagen om de temperatuur op 21 graden te houden. De CV is weer 13 uur aan geweest en er is 6 m3 gas verbruikt. Is toen 4 uur uit geweest om daarna weer 13 uur aan te staan en 15 m3 gas te verbruiken. 15 uur uit, om daarna weer 7 uur aan te gaan met 7 m3 gas verbruik. 10 uur uit en daarna weer 16 uur aan met 18.5 m3 gas verbruik.
SCENARIO 3: Afgelopen dagen zijn we weg geweest en hebben we de verwarming op 16 graden gezet. Het heeft precies 5 dagen geduurd nadat de cv Ketel het huis had verwarmd naar 21 graden dat de temperatuur was teruggezakt naar 16 graden. In de 3 dagen hierna heeft de cv ketel de temperatuur op 16 graden gehouden. Om dit te doen heeft de CV ketel 2x 10 uur gestookt ieder met 13m3 gas en tussen de 2 stook periode zat 35 uur. Ik verwacht dat na de eerste stook beurt de temperatuur was doorgeschoten naar 16.5 graden waardoor er 35 uur tussen de 2 stook periodes zat. Na de 2e stookperiode ben ik 4 uur later thuisgekomen toen was de temperatuur in de woning 16.5 graden. Bij terugkomst hebben we de verwarming op 20 graden ingesteld. Bij terugkomst was de vloer dus al warm. Om de 20 graden te halen heeft de CV ketel 24 uur gedraaid en is er 32.5m3 gas gestookt. Na terugkomst hebben we de thermostaat continue op 20 graden laten staan. Nadat de 20 graden was gehaald heeft de CV ketel 20 uur niets gedaan, hierna is de CV ketel weer aangegaan om de woning op 20 graden te houden. De vloer is in die 20 uur afgekoeld. Om de woning op 20 graden te houden heeft de CV ketel ongeveer 10 uur aangestaan en is er 13 m3 gas gestookt. De vloer voelde niet echt warm aan. Na 13 uur heeft vandaag de CV ketel de woning weer verwarmd en is de CV ketel weer 10 uur bezig geweest met 10 m3 gas verbruik.
Verbruik:
- Als ik nachtverlaging toepas ben ik per dag ongeveer 10 m3 gas per dag kwijt. Dit is getest op een temperatuur instelling van 21 graden overdag.
- Als ik geen nachtverlaging (constante temperatuur 20 graden) toepas ben ik ongeveer 13 m3 gas per dag kwijt. Dit is getest op een temperatuur instelling van 20 graden, en het was die dagen een paar graden kouder. (+/- 3 graden)
- Als ik geen nachtverlaging (constante temperatuur 21 graden) toepas ben ik ongeveer 13.5 m3 gas per dag kwijt. Het was die dagen een paar graden kouder tov de nachtverlaging 20/21). (+/- 4 graden)
- Hoog gas verbruik
- Opwarmen van de vloer duurt lang >10 uur
- Er zit veel tijd tussen de warmtevragen
Wat heb ik zelf al gedaan:
- Boilerwater naar 65 graden, stond op 70 graden
- CV aanvoer temperatuur naar 60 graden, stond op 90 graden. De 2 radiatoren in de beide badkamers worden nog steeds voldoende warm. Is dit wellicht te laag nu voor beide vloer verwarmingsverdelers? De temperatuur in de vloerverdelers is meestal rond de 30 graden. Ik kan op de vloerverdelers geen temperatuur instellen, wel kan ik een knop op een stand van 2 – 6 zetten. Bij de verdeler met 3 groepen staat deze op 2, bij de verdeler met 6 groepen staat deze op 5.5 bij beide verdelers is de temperatuur gelijk (rond 30 graden).
- Gehele systeem ontlucht
- Bij beide vloerverwarming verdelers een vloerverwarming pompschakelaar geplaatst, voor de elektriciteit besparing. Beide pompen zijn niet energiezuinig.
- Ik heb de vloerpomp van de woonkamer van stand 1 naar stand 2 gezet, ik merk hierbij echter weinig verschil in snelheid van opwarmen. Daarom weer terug gezet op stand 1
- Op basis van de verschillende scenario's pas ik nu nachtverlaging toe, omdat het gasverbruik dan het laagst is en in alle scenario's de vloer afkoelt
- Gas verbruik gelogd naar mindergas.nl. hieruit maak ik op dat afgelopen jaar in de wintermaanden (december – februari) het gasverbruik per gewogen graaddag tussen de 0.63 – 0,68 is
- Hoog gas verbruik, veel meer dan verwacht. Klopt mijn verwachting niet of is het verbruik echt hoog? En kan dit verbruik naar beneden?
- Opwarmen van de vloer duurt lang >10 uur, is dit normaal? Ik snap dat vloerverwarming een traag systeem is, maar wat is gebruikelijk, en kan dit verkleind worden?
- Er zit veel tijd tussen de warmtevragen, waardoor de vloer afkoelt en bij warmte vraag weer opnieuw verwarmt dient te worden. Hoe kan ik dit voorkomen?
Weg
[ Voor 99% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 22:04 ]
@mlo
Lang verhaal...
Wat ik mis in je verhaal is de temperatuur die in je vloer gaat bij het opwarmen.
Je merkt zelf al dat vloerverwarming traag is. Wat je wil bereiken is dat een vloer vrijwel continu wordt verwarmd, maar dan op lage temperatuur. Typisch wordt zoiets met een weersafhankelijke regeling gedaan.
Bij wijze van spreken:
Als het buiten 13 graden is, dan 24 graden in de vloer, is het buiten 0 graden, dan 30-35graden.
Je zal zowieso moeten uitvinden wat correct is.
Jij lijkt te warm te stoken, dan wordt de vloer te warm, temperatuur in de kamer schiet door, lang nadat de ketel stopt met stoken.
Met deze temperaturen stook ik de radiatoren zelfs maar tot 30 graden, maar wel bijna de ganse dag.
De ketel staat ingesteld met weersafhankelijke regeling, en kamertemperatuurcorrectie.
Op dit moment is het binnen 21,5 graden, buiten 9 graden, en de radiatoren zijn 40 graden waarbij de ketel moduleert op 12%, dus 2,3 kW.
Lang verhaal...
Wat ik mis in je verhaal is de temperatuur die in je vloer gaat bij het opwarmen.
Je merkt zelf al dat vloerverwarming traag is. Wat je wil bereiken is dat een vloer vrijwel continu wordt verwarmd, maar dan op lage temperatuur. Typisch wordt zoiets met een weersafhankelijke regeling gedaan.
Bij wijze van spreken:
Als het buiten 13 graden is, dan 24 graden in de vloer, is het buiten 0 graden, dan 30-35graden.
Jij lijkt te warm te stoken, dan wordt de vloer te warm, temperatuur in de kamer schiet door, lang nadat de ketel stopt met stoken.
Met deze temperaturen stook ik de radiatoren zelfs maar tot 30 graden, maar wel bijna de ganse dag.
De ketel staat ingesteld met weersafhankelijke regeling, en kamertemperatuurcorrectie.
Op dit moment is het binnen 21,5 graden, buiten 9 graden, en de radiatoren zijn 40 graden waarbij de ketel moduleert op 12%, dus 2,3 kW.
Ik ken deze kit helemaal niet van intergas, staat ook nergens op de site.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:38:
[...]
Ja intergas heeft geen driewegklep om te schakelen tussen CV-bedrijf en Warmwater-bedrijf.
Deze driewegklep die we hebben besproken ging over het schakelen in CV-bedrijf tussen de LT en HT zone en daarvoor gebruikt intergas wel een driewegklep of een 2-weg ligt aan kit die wordt gekocht.
Bij 2-weg kit wordt het ook wel 2-zone bedrijf en niet specifiek LT/HT.
Heb je een linkje naar die twee verschillende kits?
Ik kan de vloerverdeler met een standen knop instellen. Ik zie weinig of geen verschil als ik de instelling van deze knop aanpas. Thermometer op vloerverdeler lijkt altijd (bij verwarmen) 30 graden aan te gevenTommie12 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:20:
@mlo
Lang verhaal...
Bij wijze van spreken:
1 min kijken op de webstie van Intergas in de handleidingOxellaar schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:46:
[...]
Ik ken deze kit helemaal niet van intergas, staat ook nergens op de site.
Heb je een linkje naar die twee verschillende kits?
Beide zijn niks meer dan Honeywell 2 of 3-weg klep en een aansluitsnoer je kan dus ook een andere 2/3 weg klep kopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jb4ntm68QQtMIQ5uLea4ahbT.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 10-10-2020 10:27 ]
Fijn dat jij dat in één minuut kan vinden......leonbong schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:23:
[...]
1 min kijken op de webstie van Intergas in de handleiding
Beide zijn niks meer dan Honeywell 2 of 3-weg klep en een aansluitsnoer je kan dus ook een andere 2/3 weg klep kopen.
[Afbeelding]
Maar bedankt voor de grote moeite
Probeer eens op 27 graden? Of kan je die temperatuur sturen?mlo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:52:
[...]
Ik kan de vloerverdeler met een standen knop instellen. Ik zie weinig of geen verschil als ik de instelling van deze knop aanpas. Thermometer op vloerverdeler lijkt altijd (bij verwarmen) 30 graden aan te geven
Heb je een weersafhankelijke regeling?
Ik heb geen weersafhankelijke regeling. Ik zal nog eens proberen om de knop van de vloerverdeler op bijv van stand 5 naar stand 3 te zetten. 27 graden instellen kan ik niet.
Ja iknow, heb al vaker van je adviezen gebruik mogen makenleonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:23:
[...]
Redelijk bekend mee kijk maar evohome topic.
Echter jouw probleem snap ik niet.
Wat je kan proberen is een nieuwe zone aanmaken en de spullen van die zone daarop inleren en daarna de oude zone verwijderen.
Heb de zone toegevoegd en de oude verwijderd. Maar zelfde gedrag. Hij gaat binnen een paar minuten terug naar de laatste handmatig ingestelde temperatuur.
Afstand is het niet, hij doet het ook als ie vlak naast de evohome ligt.
Nu een nieuwer type round wirless proberen. Kijken of dat iets doet.
Er komt morgen een VC8615 in de aanvoer, zodat die in ieder geval dicht is als er geen warmtevraag is in de verdeler.leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:14:
[...]
Dat is heel lastig in regelen wat jij wilt.
Makkelijker is het dan om in de aanvoerleiding een watts inregel ventiel te plaatsen, dan heb je eenvoudig afleesbaar invloed op het debiet.
Zon ding wel even de juiste maat kiezen en regelbereik.
https://www.installatieva...5/3/0/3052000247940_5.JPG
Het idee is dan de retour vrij ver te knijpen en het balansventiel halverwege te zetten. De pomp van de verdeler is al debietgestuurd.
Als de verdeler boven dan weinig warmte vraagt (alleen badkamer), dan draait de pomp op lage toeren en zuigt beperkt aan. Zodra er meer kleppen open gaan gaat de pomp harder draaien en dus ook wat meer aanzuigen.
Mijn idee is dat er dan relatief meer water naar de verdeler gaat (en dat wil je ook).
Als inregelen dan nog niet lukt komt er nog een RTL ventiel in de retour. Ik heb alleen moeite er een te vinden die geschikt is voor 22mm leidingen. De ruim verkrijgbare zijn DN15 met half duims verbindingen.
[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 10-10-2020 12:52 ]
Kijk eens in deze folder.
Die van heimeier heeft een kv 0,73m3/uur in de maat 1/2 inch dat is ruim voldoende.
https://media.wildkamp.nl/pdf/heimeier_RTL_%20ventiel.pdf
Gemiddelde thermostaatkraan heeft een veel lagere kv.
Die van heimeier heeft een kv 0,73m3/uur in de maat 1/2 inch dat is ruim voldoende.
https://media.wildkamp.nl/pdf/heimeier_RTL_%20ventiel.pdf
Gemiddelde thermostaatkraan heeft een veel lagere kv.
Dit topic is gesloten.