WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ben nu overigens aan het testen met continue dagverwarming en lichte nachtverlaging. Vanmorgen vanaf een uurtje of zes heeft de ketel in drie uurtjes mijn huis weer anderhalve graad warmer gemaakt, met die Ta van 40 (dat zegt natuurlijk niet heel veel, want jullie kennen mijn huis niet, maar ik ben er denk ik wel tevreden mee, met een nacht van 7 graden). Ik denk dat de Ta nog wat lager kan, aangezien de vvw thermostaat op 32graden staat. Eens kijken hoe warm de badkamer met z’n onderbemeten gewone radiator dan nog blijft.
Dat lijkt inderdaad het geval te zijn.mdvdl schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:09:
[...]
Sorry, maar ik denk dat er iets te gauw naar de "ketel pendelt" gesprongen wordt.
Mijn ervaring met intergas ketels in combinatie met Honeywell thermostaten en nieuwbouw is dat dit een niet echt geweldige combi is.
Reden is dat de honeywell thermostaat een aparte regelstrategie heeft wanneer de ruimte bijna op temperatuur is. Hierbij is bijna een afwijking van 0.5 graden.De aan/uit thermostaat en ook een modulerende van Honeywell zal dan in een zogenaamde "low load mode" komen waarbij die elke x minuten een paar minuten stookt en dan weer een tijd uit is.
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis met een zelfde soort combi vele meetgegevens die dit aantonen. Aangezien een nieuwbouwhuis zeer weinig afkoelt, zal de thermostaat meestal in die "low load mode" zitten en zul je dit gedrag blijven zien.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Op een HCE20 kan je geen stooklijn maken.
Heb ik wat ongelukkig opgeschreven.
Stel de stooklijn als zodanig in op de ketel.
Dan kan je drie dingen doen.
A] HCE20 op opentherm laten (met zijn stook principe)
Deze zal dan stook principe hanteren totdat de aan/uit thermostaat uit de woonkamer de katel aan zet want dan geldt spontaan de stooklijn uit de ketel. Maakt dus niet zo veel uit, meestal zal ketelstooklijn dus gelden.
B] Stel de HCE20 op aan/uit de stooklijn van ketel geldt en zorg dat het aan/uit signaal van woonkamer ook bij de ketel komt.
C] Maak het LT/HT systeem op de intergas, in mijn nodeloos complex als overal alleen vloerverwarming hebt.
Ik zou dus B doen een ketelstooklijn creëren en twee aan/uit signalen aanbieden. Dat zal met vloerverwarming echt zuinigst zijn.
Daarnaast het opentherm regelsignaal van honeywell begint altijd met hele hoge temperatuur bij de goedkopere modellen want die zijn niet adaptief zijn. Een honeywell round dus. Nu weet ik niet hoe een HCE20 een opentherm signaal berekent uit verschillen aangeboden signalen.
Belangrijkste tip:
Zorg dat het aan/uit signaal van de BG bij de ketel komt. 1e verdieping is iets minderbelangrijk omdat dat al redelijk zit aangesloten.
[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 02-10-2020 10:14 ]
Waarschijnlijk staat dat in de papieren van de buitentemperatuurvoeler, maar onze installateur heeft alle papieren weggegooid in plaats van ze netjes achter te laten...
Dat doe ik al jaren!Blihi schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:40:
[...]
Ja, dat kan zeker, maar is wel een beetje een beunoplossing.
Ik zet de kamerthermostaat ofwel uit, ofwel op 15 graden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het is inderdaad voldoende is om de thermostaat lager te zetten, sorry ik had je verkeerd begrepen.Tommie12 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:30:
[...]
Dat doe ik al jaren!
Ik zet de kamerthermostaat ofwel uit, ofwel op 15 graden.
Zoals gezegd, dat was bij oplevering niet het geval, toen was er continu warmtevraag, maar normaal staat de thermostaat dus lager inderdaad.
Hier staat de installateurshandleiding.
Ik gok bij jouw Vaillant op iets tussen de 2 en 3 l.
Trouwens een overschrijding van de ingestelde Ta met 2 °C is normaal, zeker
als het ketelvermogen op dit moment veel hoger is dan dat wat nodig is om de gewenste
kamertemperatuur te houden. Wacht maar af tot dat het kouder is.
Hoe weet je trouwens dat je hele huis 1,5°C warmer is geworden?
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 02-10-2020 11:56 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
En, laat ik eea specificeren: de kamerthermostaat laat een stijging van anderhalve graad zien vanaf het moment dat ik keek tot het moment dat de ketel uitging. Toen was de doeltemperatuur met een halve graad overstegen.
Heel de woning zal geen anderhalve graad warmer zijn geworden, de belangrijkste verblijfsruimte (woonkamer en open keuken) wel.
Wat bedoel je met “wacht maar tot het kouder wordt”? Wordt die overschrijding van Ta nog meer denk je?
Die is niet compleet. Daarin staat alleen het installateursmenu C015, maar er is ook nog menu C020. Daarin staan nog meer parameters. Van sommige weet ik wat ze betekenen, maar niet van allemaal.leonbong schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:51:
https://www.intergas-verw...lijk/documentatie/xtreme/
Hier staat de installateurshandleiding.
Als je goed leest wat ik schreef weet je wat ik denk (en weet).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dus wacht ik maar tot het kouder wordt. Dan weet ik het ook. Niettemin dank voor je antwoord!
Dat kan allemaal wel maar onnodig.
Fabrieks instelling is:
-9 graden buiten --> 80 graden water (Dit Tmax)
25 graden buiten --> 25 graden water
Met de aanvullende instellingen in C020 menu kan je inderdaad de watertemperatuur bij 25 graden buiten ook wijzigen, maar eigenlijk onnodig.
Als Tmax (P059) 60 graden zet dan ben je er al.
Daarnaast max vermogen P010 op 25 of 35 zetten en klaar.
En waarom kies je voor 60 graden en niet voor minder?
[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 02-10-2020 14:52 ]
Hoe lager je de temperatuur kiest hoe meer volume je moet verplaatsen voor hetzelfde verwarmingsvermogen.
Die 60 graden gaat de ketel alleen maken bij -10 en dan nog alleen als de ketel het niet redt bij een lagere watertemperatuur.
Dus de keren dat je daadwerkelijk 60 gaat zien is heel beperkt.
Het zijn LTV mengverdelers (wat mooi is een goede voorbereiding op een WP), maar doet mij vermoeden dat leiding diameters niet zo heel groot zijn anders doe je dat niet. Want in een volledig LT-huis hadden waren anders wel pomp loze verdelers opgehangen.
Maar ook hier geldt dat de tekeningen en de uitvoering van elkaar verschillen. Dus dat er op de tekening staat dat de leidingen 25mm zijn is geen garantie dat ze dat ook echt zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 02-10-2020 14:56 ]
Benedeverdieping: vloerverwarming, radiatoren dicht
Bovenverdieping: 1 (soms 2) radiatoren open voor de badkamer / kinderkamer
Ketel: Remeha Tzerra Ace 28c CW4
Thermostaat: Remeha eTwist
Ketel en thermostaat zijn modulerend. In dat geval kan ik de CV watertemperatuur gewoon op 80 graden laten staan, want de ketel stemt zijn vermogen af op basis van de retourtemperatuur. Heb ik het dan goed begrepen, of loont het nog steeds om de CV watertemperatuur te verlagen in de ketel?
De handleiding van de ketel geeft daarover ook het volgende aan:
"Belangrijk
De CV aanvoertemperatuur kan alleen op deze wijze aangepast
worden bij gebruik van een aan/uit thermostaat" (ik heb niet getest of ik dit uberhaupt kan aanpassen)
en
Belangrijk
De aanvoertemperatuur wordt automatisch aangepast bij gebruik
van een:
Weersafhankelijke regelaar
OpenTherm regelaar
eTwist modulerende thermostaat
Ik denk dat ik hiermee zelf de vraag heb beantwoord, en dat de ketel zelf de temperatuur terugschroeft zodat de vloerverwarming niet onnodig warm aanvoer krijgt. CV aanvoertemperatuur kan/hoef ik dus niets aan te doen.
MAAR: Hoe zit het dan met die radiatoren die boven meedoen? Vragen die niet wél om warmer water dan de vloerverwarming? Ik probeer te begrijpen hoe het systeem in zijn werk gaat.
Ik vermoed dat je het over dus meerlagenbuis hebt maar het houd niet over.Blihi schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:56:
De leiding van de ketel naar de verdeler er direct onder is 22mm. Door de vloer zou 25mm moeten lopen naar de verdeler in de woonkamer, maar die is aan beide kanten op 22mm buizen aangesloten. De leidingen door de vloer zijn van die flexibele buizen (Rehau geloof ik). Die zullen best 25mm zijn.
Maar ook hier geldt dat de tekeningen en de uitvoering van elkaar verschillen. Dus dat er op de tekening staat dat de leidingen 25mm zijn is geen garantie dat ze dat ook echt zijn.
Voor LT-toepassingen met pomp loze vloerverwarming verdelers moet je toch wel aan minimaal 28mm/staal of 32mm kunststof denken. Om de flow niet te veel te beperken.
Dan snap ik wel dat deze LTV verdelers (hydraulisch actief) zijn toegepast door lokale pomp "zuig" je aanvullend water de vloer in en ontlast je de centrale pomp in de CV-ketel.
De verdelers zijn op dit moment hydraulisch neutraal ingesteld. De mengventielen zijn volledig uitgedraaid, dat wil zeggen dat de pomp in principe circuleert over de groepen, maar geen aanzuigende werking heeft op de CV aanvoer vanuit de ketel. De ketel pompt het water in de verdeler door een thermostaatkraan die de temperatuur meet onder pomp.
Het mengventiel is instelbaar. Je kunt de verdeler dus actief maken door het ventiel helemaal dicht te draaien. Dan is er geen circulatie meer buiten de CV ketel om en heeft de verdelerpomp dus een aanzuigende werking.
Zoals alles staat het mengventiel in de fabrieksstand, Hydraulisch neutraal dus. Zo staat het ook in het boekje van de CV, dus ik neem aan dat dat inderdaad de bedoeling is. In het zeldzame geval dat de CV ketel zijn druk niet kwijt kan op de leidingen gaat deze over de bypass.
Het zou zomaar kunnen dat de minimale pompcapaciteit dus omlaag kan van de ketel. Dat staat nu op 35% (standaard instelling), maar omdat de ketel alleen hoeft te circuleren over de verdelers en dus niet door de vloer, kan een veel lagere capaciteit waarschijnlijk ook voldoende zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 02-10-2020 20:06 ]
Situatie 1: Als ik deze drie radiatoren met radiatorkranen (plieger heeft een thermostaatknop) open zet (ook voetventiel), de thermostaat op 25 graden en in huis is het bv 18 a 19 graden, de plieger en grote 300x30 radiator worden niet geheel warm. De plieger bijvoorbeeld alleen de binnenste zijde matig heet en de 300x30 alleen bovenin heet.
Situatie 2: Als ik alle radiatoren behalve de plieger dichtdraai. De thermostaat wederom op 25 graden zet wordt na zeg maar 15 minuten de plieger 100% overal heet.
Ik begrijp niet waarom in situatie1 niet iedere, dus ook de plieger, 100% heet wordt. Ik vraag namelijk 25 graden en het is dan bv 19 grden. Ik zou verwachten dat het systeem er alles aan wilt doen om alles helemaal vol te gooien met heet water.
We hebben best een aardige grote woonkamer, maar de 300x30 radiator is denk ik net iets onderbemeten. Ik wil hier dus al het vermogen uitpersen dat erin zit, ik wil dus ook dat de onderkant heet word. Hetzelfde geld voor de plieger in de keuken, die wil ik gewoon loeiheet krijgen. Het punt is namelijk dat als het echt koud is het systeem moeite heeft om de kamer op temperatuur te krijgen.. het duurt lang..
Morgen ben ik van plan de 300x30 cm radiator diagonaal aan te sluiten, nu zit aan 1 kant het voetventiel en gelijk de toevoer en afvoer. Ik wil eigenlijk links heetwater bovenin laten lopen en rechtsonder de afvoer plaatsen. Eveneens heb ik een 60x60 t22 op de kop getikt die ik in de gang ga plaatsen om het systeem iets meer in balans te krijgen.
Een heel verhaal maar ik wilde het toch even delen en kijken of jullie inzichten hebben.
Wilde gok; je retour wordt veel te snel te hoog waardoor de ketel stopt.THxZ0NE schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:46:
Misschien dat jullie mij inzichten kunnen geven. Ik heb 3 radiatoren op de begane grond, 1x t11 30x75cm 400watt, 1x t22 300x30cm a 2400 watt en een designradiator plieger, ik denk rond de 800wat. Ik heb een intergas hr uit 2000 en een Honeywell Chronoterm Vision aan/uit. Systeem is ontlucht, iedere radiator en ook op de ketel zelf.
Situatie 1: Als ik deze drie radiatoren met radiatorkranen (plieger heeft een thermostaatknop) open zet (ook voetventiel), de thermostaat op 25 graden en in huis is het bv 18 a 19 graden, de plieger en grote 300x30 radiator worden niet geheel warm. De plieger bijvoorbeeld alleen de binnenste zijde matig heet en de 300x30 alleen bovenin heet.
Situatie 2: Als ik alle radiatoren behalve de plieger dichtdraai. De thermostaat wederom op 25 graden zet wordt na zeg maar 15 minuten de plieger 100% overal heet.
Ik begrijp niet waarom in situatie1 niet iedere, dus ook de plieger, 100% heet wordt. Ik vraag namelijk 25 graden en het is dan bv 19 grden. Ik zou verwachten dat het systeem er alles aan wilt doen om alles helemaal vol te gooien met heet water.
We hebben best een aardige grote woonkamer, maar de 300x30 radiator is denk ik net iets onderbemeten. Ik wil hier dus al het vermogen uitpersen dat erin zit, ik wil dus ook dat de onderkant heet word. Hetzelfde geld voor de plieger in de keuken, die wil ik gewoon loeiheet krijgen. Het punt is namelijk dat als het echt koud is het systeem moeite heeft om de kamer op temperatuur te krijgen.. het duurt lang..
Morgen ben ik van plan de 300x30 cm radiator diagonaal aan te sluiten, nu zit aan 1 kant het voetventiel en gelijk de toevoer en afvoer. Ik wil eigenlijk links heetwater bovenin laten lopen en rechtsonder de afvoer plaatsen. Eveneens heb ik een 60x60 t22 op de kop getikt die ik in de gang ga plaatsen om het systeem iets meer in balans te krijgen.
Een heel verhaal maar ik wilde het toch even delen en kijken of jullie inzichten hebben.
Je kleine t11 radiatortje staat immers vol open en die is in no-time opgewarmt en gooit heet water in de retour.
Dus ik zou in situatie 1 dat radiatortje wat knijpen zodat er meer flow naar de andere radiatoren gaat
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Waarschijnlijk warmte de kleine inderdaad te snel op. Die moet je dus dichter zetten. Minder flow = meer tijd om warmte af te geven = meer balans.
Gelukkig heb ik wel een thermometer "pistool" met laser zeg maar.
Op de begane grond heb ik enkel vloerverwarming, met als verdeler de VSH 9000TP met 4 groepen . Aan de aanvoerzijde zitten er nog de oranje dopjes opgedraaid. Deze dopjes duwen dus de pinnetjes in die er onder zitten (er kunnen thermostatische kranen op indien het voor meerdere ruimtes word gebruikt). Kan ik de flow in een lus regelen door deze dopjes in of uit te draaien? Ik heb namelijk gevoeld dat de retourtemperatuur niet even groot is bij alle 4 de lussen. Ik verwacht een hoger rendement indien alle 4 de groepen van de vloerverwarming een zelfde retourtemperatuur hebben.
Daarbij moet ik het uiteraard allemaal goed kunnen meten. Voldoet elke willekeurige IR (laser) thermometer, of zijn er merken aan te raden / uit de buurt te blijven? Het hoeft voor mij niet het meest pro-model te zijn, maar ik wil wel een betrouwbare meting kunnen doen.
Pv: 3kWp, ozo, 5°
Nauwkeurigheid is altijd wat lager, maar als je bij alle kringen op hetzelfde materiaal kan meten is het wel vergelijkbaar.
En als je die thermometer hebt, meet dan maar eens op een verchroomde/blinkende kookpot met kokend water... ik zie dan zoiets als 60graden.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Als ik de ketel geforceerd in laaglast laat draaien is het ook 7KW? Aanvoer is nu 32 en retour 26. Ik zou toch denken dat ie af en toe toch lager moet kunnen draaien ipv uit en weer aan:leonbong schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:19:
@mduran
Waar blijft die hitte dan? (Die 8kW)
Of zijn al leidingen bloedheet zodat het apparaat helemaal niet condenseert.
Als temperaturen kloppen condenseert hij wel.
Dus die hitte verdwijnt echt je vloer in. Nu moet de vloermassa wel weer helemaal op temperatuur worden gebracht dus dat kost wel wat energie.
:strip_exif()/f/image/MJUeTq37XiOJ4OqPgxHRpLFB.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande is toch niet normaal?
Laaglast bij de genoemde ketel komt overeen met minimaal 4,9 kW (50°C/30°C) of wat hoger bij jouw systeemtemperaturen. - Niemand hier weet wat je actuele warmteverlies bij de huidige buitentemperaturen is, maar afhankelijk daarvan welke vertrekken je tot welke temperaturen verwarmd zit je een heel stuk onder de 5 kW.
Wat is normaal?mduran schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:08:
[...]
Als ik de ketel geforceerd in laaglast laat draaien is het ook 7KW? Aanvoer is nu 32 en retour 26. Ik zou toch denken dat ie af en toe toch lager moet kunnen draaien ipv uit en weer aan:
Bovenstaande is toch niet normaal?
Als mijn brander aangaat (vailliant VHR 18-22C). Dan kan die op zijn laagst 44C water maken. Als ik dus 35C instel zoals nu om deze winter te testen of dat voldoende is voor verwarmen met WP, krijg ik ook zo’n grafiek. Je ziet aan de status cijfers wel de pendelbeveiliging inkomen. Dus voor nu is dat normaal. Als ik mijn ketel zou willen sparen omdat die nog langer mee moet. Tsja, dan moet ik hem iets anders instellen.
Ik bezit een vrijstaand huis uit '73 en ben inmiddels redelijk goed geisolereerd (kan altijd beter) en ben al een tijdje bezig met kijken waar ik kosten omlaag kan krijgen. Vorige winter (nov tm feb) gemiddeld 265 kuub gas per maand.. Een ding wat ik al poosje probeer is bij te houden in welke standen van radiatoren de boel het beste draait en het comfort niet omlaag gaat.
Ook vermoed ik dat ik radiator vermogen te kort kom in de woonkamer. De slechts 2 type 20 radiatoren met gezamelijk 2,6kW is een volgens mij 7kW te kort voor de ruimte. Daarnaast is de helft (aanbouw) voorzien van vloerverwarming maar ik het totaal geen idee wat het aan 'vermogen' zou moeten leveren. Alles zit gewoon op de normale CV (Remeha Quinta 35c).
Echter, ik wil nog eens met de xls sheet uit de TS een dag flink in de weer met alles open, kachel op stand doorfikken en waterzijdig inregelen.
Mijn 2 vragen;
- hoe kan ik bemeten/berekenen wat de vloerverwarming aan vermogen heeft
- heeft het zin om waterzijdig in te regelen met een te kort aan vermogen in de woonkamer?
Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
:fill(white):strip_exif()/f/image/1yTjkvEZkCsOzhp0cNzfiToH.png?f=user_large)
Dit was op een moment dat de warmte behoefte ~4kW was, terwijl mijn ketel een minimum vermogen van 10kW heeft.
Bij een Ta van rond de 35oC kan mijn afgifte systeem van vloer verwarming + radiatoren de 10kW ook daadwerkelijk afgeven aan het huis, als ik de Ta verder verlaagde, dan kreeg ik zo'n nerveus plaatje als die jij laat zien, omdat de Tr te snel opliep vanwege een te kort aan afgifte capaciteit.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Het heeft in elk geval zin om te zorgen dat die radiatoren (en de vloerverwarming) zo goed mogelijk warmte krijgen, dus jazeker heeft het inregelen van de rest van het huis zin. Dat betekent voornamelijk dat je wil voorkomen dat de andere radiatoren te ver open staan en hun water te snel terug naar de verwarmingsketel sturen. Maak een schetsje van hoe de leidingen door je huis lopen en kijk he je kunt zorgen dat warm/heet water de radiatoren in de woonkamer goed kan bereiken.Barreljan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:43:
slechts 2 type 20 radiatoren
- heeft het zin om waterzijdig in te regelen met een te kort aan vermogen in de woonkamer?
Als een kleine radiator op de badkamer volledig open staat kan dat ding al helemaal heet zijn nog voordat de radiatoren in de woonkamer alleen aan de bovenkant warm zijn, op die manier krijg je de woonkamer natuurlijk nooit lekker warm als dat nodig is.
Als je die type 20 radiatoren in de woonkamer kunt vervangen door type 22 van dezelfde afmetingen is dat al heel veel winst. Als je dan eventueel zelfs iets grotere kunt plaatsen is dat nog meer winst.
Mocht je kans zien om ze diagonaal aan te sluiten dan is dat nog mooier.
Eenvoudige type 22 zijn vaak tweedehands voor weinig te vinden maar misschien wil je nu juist voor een mooier type kiezen als je toch aan het vervangen gaat (Misscchien vinden je huisgenoten dat namelijk wel een goed idee).
www.wigle.net
Als je niet goed waterzijdig ingeregeld bent dan kan het ook "lijken" dat je een te kort hebt. Dus als er op de boven verdieping teveel water circuleert dan blijft er te weinig over voor beneden.Barreljan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:43:
Even wat vragen.
Ik bezit een vrijstaand huis uit '73 en ben inmiddels redelijk goed geisolereerd (kan altijd beter) en ben al een tijdje bezig met kijken waar ik kosten omlaag kan krijgen. Vorige winter (nov tm feb) gemiddeld 265 kuub gas per maand.. Een ding wat ik al poosje probeer is bij te houden in welke standen van radiatoren de boel het beste draait en het comfort niet omlaag gaat.
Ook vermoed ik dat ik radiator vermogen te kort kom in de woonkamer. De slechts 2 type 20 radiatoren met gezamelijk 2,6kW is een volgens mij 7kW te kort voor de ruimte. Daarnaast is de helft (aanbouw) voorzien van vloerverwarming maar ik het totaal geen idee wat het aan 'vermogen' zou moeten leveren. Alles zit gewoon op de normale CV (Remeha Quinta 35c).
Echter, ik wil nog eens met de xls sheet uit de TS een dag flink in de weer met alles open, kachel op stand doorfikken en waterzijdig inregelen.
Mijn 2 vragen;
- hoe kan ik bemeten/berekenen wat de vloerverwarming aan vermogen heeft
(Het klassieke voorbeeld van een te kleine badkamer radiator waar teveel water doorheen stroomt.)
Kun je wat in uit temperaturen posten? Misschien vinden we dan nog meer antwoorden.
edit: oeps. 1973, en dan 2,6 kW voor de woonkamer? Dat is wel erg summier.
Edit 2 Je hebt al een prachtig antwoord van @Fornax445
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 04-10-2020 13:16 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
En voor snachts of bij vakantie, gewoon op de nachtstand zetten, of op vorstvrijstand en dan sochtends bijverwarmen?
Nog even wennen aan dit nieuwe systeem, omdat ik pas verhuisd ben..
Eens. Het is dus gewoon een poging waard. De in- en uit temperaturen heb ik dus nog niet, omdat ik dus niet zeker wist of het nuttig was met de ogenschijnlijk overduidelijk te kort aan vermogens in de woonkamer.Seafarer schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:10:
[...]
Als je niet goed waterzijdig ingeregeld bent dan kan het ook "lijken" dat je een te kort hebt. Dus als er op de boven verdieping teveel water circuleert dan blijft er te weinig over voor beneden.
(Het klassieke voorbeeld van een te kleine badkamer radiator waar teveel water doorheen stroomt.)
Kun je wat in uit temperaturen posten? Misschien vinden we dan nog meer antwoorden.
Ja, als ik bereken via de afmetingen 290x2900 en 290x1900 en type 20, dan kom je op resp. a 1600 en 1000W uit...edit: oeps. 1973, en dan 2,6 kW voor de woonkamer? Dat is wel erg summier.
Edit 2 Je hebt al een prachtig antwoord van @Fornax445
Voor de oorspronkelijke woonkamer was het afdoende denk ik. Nu met de aanbouw en openkeuken is het verreweg te weinig, al weet ik dus nog niet wat de vloerverwarming 'doet'.
Die vloerverwarming werkt ongetwijfeld prima, iemand heeft daar bij het aanleggen vast wel over nagedacht (Hele linke uitspraak dit ;-)Barreljan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:52:
Ja, als ik bereken via de afmetingen 290x2900 en 290x1900 en type 20, dan kom je op resp. a 1600 en 1000W uit...
Voor de oorspronkelijke woonkamer was het afdoende denk ik. Nu met de aanbouw en openkeuken is het verreweg te weinig, al weet ik dus nog niet wat de vloerverwarming 'doet'.
Als die vloerverwarming het echt niet goed zou doen had je dat al lang gemerkt en dan zou je hier naar een oplossing hebben gevraagd.
Als je die twee radiatoren voor weinig geld kunt upgraden naar T22 kun je op een lagere temperatuur stoken en wordt de woonkamer toch sneller warm, en het voelt prettiger aan. Als ze nu de aan- en afvoer aan dezelfde zijde hebben kun je dat ook direct verbeteren.
Dat alles levert comfortverhoging en energiebesparing op.
www.wigle.net
De vv doet het wel. Dat is het euvel ook niet. Maar even uitgaande van wat je ongeveer nodig hebt aan verwarmend vermogen in een kamer, zou je de wattages willen weten. Kijk, als het totale behoefte ca 10kW is, en je hebt aan radiatoren zeg 9kW, dan kijk ik er niet naar om. Is het 10kW en je hebt maar 2kW aan radiatoren/vv... ja dan mis je wel zeker wat.Fornax445 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:18:
[...]
Die vloerverwarming werkt ongetwijfeld prima, iemand heeft daar bij het aanleggen vast wel over nagedacht (Hele linke uitspraak dit ;-)
Als die vloerverwarming het echt niet goed zou doen had je dat al lang gemerkt en dan zou je hier naar een oplossing hebben gevraagd.
Het diagonaal aansluiten is wel te doen, gelukkig. De houten (geisoleerde) vloer bied gelukkig kansen. Hoeveel gaat dit schelen ten opzichte van de nu gebruikte aansluiting (beide aan 1 zijde) ?Als je die twee radiatoren voor weinig geld kunt upgraden naar T22 kun je op een lagere temperatuur stoken en wordt de woonkamer toch sneller warm, en het voelt prettiger aan. Als ze nu de aan- en afvoer aan dezelfde zijde hebben kun je dat ook direct verbeteren.
Dat alles levert comfortverhoging en energiebesparing op.
Voor wie mee leest, in tot hoeverre is het wijs om de bestaande thermostaat kraan (ouder type Danfos) te hergebruiken?
Hou er wel rekening mee dat die wattages enkel echt relevant worden bij -15°C buiten.Barreljan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:27:
[...]
De vv doet het wel. Dat is het euvel ook niet. Maar even uitgaande van wat je ongeveer nodig hebt aan verwarmend vermogen in een kamer, zou je de wattages willen weten. Kijk, als het totale behoefte ca 10kW is, en je hebt aan radiatoren zeg 9kW, dan kijk ik er niet naar om. Is het 10kW en je hebt maar 2kW aan radiatoren/vv... ja dan mis je wel zeker wat.
[...]
Het diagonaal aansluiten is wel te doen, gelukkig. De houten (geisoleerde) vloer bied gelukkig kansen. Hoeveel gaat dit schelen ten opzichte van de nu gebruikte aansluiting (beide aan 1 zijde) ?
Voor wie mee leest, in tot hoeverre is het wijs om de bestaande thermostaat kraan (ouder type Danfos) te hergebruiken?
Je verwarming is er op berekend om in die omstandigheden je huis op temperatuur te kunnen houden.
Als het buien 10°C is, dan heb je maar een fractie nodig van dat vermogen.
Daarom dat een verwarmingssysteem ook optimaal moet kunnen draaien op een heel kleine deellast.
Mijn ketel is 19kW, en bij temperaturen als 10°C buiten draait mijn ketel op amper 7-10% van zijn vermogen (maar dan wel vrijwel de hele dag).
Diagonaal aansluiten zorgt er vooral voor dat jouw lage maar brede radiatoren (Of de nieuwe T22) goed over de hele breedte warm worden en dus eerder meer warmte af beginnen te geven. Zeker als ze onder een raampartij hangen waar het van nature wat koeler kan zijn in de winter (Dat je radiatoren nu 29cm hoog zijn zie ik als een aanwijzing) is dat heel fijn voor het comfort. Zeker als je met wat lagere temperaturen gaat werken.Barreljan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:27:
Het diagonaal aansluiten is wel te doen, gelukkig. De houten (geisoleerde) vloer bied gelukkig kansen. Hoeveel gaat dit schelen ten opzichte van de nu gebruikte aansluiting (beide aan 1 zijde) ?
Je kunt natuurlijk ook de kant tegenover de aansluiting een centimeter of 2-3 optillen, dan krijg je door convectie gedeeltelijk een vergelijkbaar resultaat, is wel heel beroerd voor de WAF.
Ik heb even snel gegoogled op warmteafgifte voor vloerverwarming en dan kom ik op parketvloer, HoH 15cm en een gemiddelde watertemperatuur van 27 graden in het circuit (da's dus lager dan de ingaande tenmperatuur) op zo'n 106W per vierkante meter. Met HoH 10cm tegen de 120-130 aan.
Die berekening komt ongetwijfeld niet overeen met jouw situatie maar het geeft in ieder geval een idee.
www.wigle.net

De aanvoertemperatuur van mijn ketel staat op 50 graden. De thermostaatknop van de vloerverwarming staat op 35 graden. Ik heb een pompschakelaar aangesloten, die de temperatuur boven de thermostaatknop meet met een voeler. Echter meet deze pompschakelaar maar ongeveer 32 graden max (hoogte getal wat ik voorbij heb zien komen na ca een half uur). Deze zou toch juist gewoon een hogere temperatuur (van max 50 graden) moeten kunnen meten? Ik dacht namelijk dat het zo zat dat de verdeler zelf dit water mengt met kouder water, om de temperatuur die aangegeven staat met de thermostaatknop, te krijgen.
Zoals ik begrepen heb geeft de ronde thermometer de temperatuur van het retourwater weer, klopt dat?
[ Voor 4% gewijzigd door henkjansmits123 op 05-10-2020 09:55 ]
Je zal meer informatie moeten geven om te bepalen of 50 graden moet hebben momenteel met huidig weer. Ik denk het namelijk niet.
Benodige info:
Type thermostaat die de ketel aanstuurt. (aan/uit of opentherm)
Type ketel en instellingen van watertemperaturen en eventuele stooklijn
Aanwezigheid van buitentemperatuur compensatie
Daarnaast je vloerverwarming werk andersom dan jij denkt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q7H5drcEtq8EFIPx30dq0wgZ.jpg?f=user_large)
Die ronde thermometer geeft dus temperatuur aan die vloer in gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 10:18 ]
www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!
Binnenkort ga ik kijken of de retourtemperatuur de juiste temperatuur heeft t.o.v. wat er qua temperatuur in gaat. Aan welke afwijking moet ik dan denken? 8 tot 10 graden? Of juist minder?
Ik heb een ketel met een modulerende thermostaat, de Remeha Tzerra Ace en de Etwist, ook van Remeha.
Temperatuur van verwarming in ketel staat op 50 graden. Temperatuur van water op 60 graden.
Temperatuur Max is in jouw geval die 50 graden.
Goed bezig.Blihi schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:03:
Enkele maanden geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd, met vloerverwarming. De installateur had de voor hem simpelste installatie aangelegd: Een HR ketel (Intergas HR Xtreme) op weersafhankelijke regeling. Beneden een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp en thermostaatgestuurde klep in de aanvoerleiding en boven een verdeler met zoneregeling (HCE20) per kamer. Beide verdelers hadden de pomp 24/7 maximaal draaien (op de bovenverdieping dus terwijl alle zonekleppen dicht stonden).
Wat zou ik kunnen/moeten doen om te bekijken of het zo zuinig mogelijk werkt.
Je zou je kunnen aanmelden bij mindergas.nl. Daar kun je je historische gasmeter standen ingeven en kijken wat voor effect de wijzigingen hebben.
Er wordt rekening gehouden met verschillende buitentemperaturen (graaddagen) waardoor je het effect van genomen efficientie maatregelen toch kunt vergelijken bij koudere of warmere jaren.
[ Voor 53% gewijzigd door bert pit op 05-10-2020 13:52 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dit was de post die ik bedoelde: jan plezier in "Temperatuur vloerverwarming, meter of thermostaatknop?" , dit klopt dus niet? Of gaat dit bijvoorbeeld om een heel andere type verdeler?leonbong schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:16:
@henkjansmits123
Je zal meer informatie moeten geven om te bepalen of 50 graden moet hebben momenteel met huidig weer. Ik denk het namelijk niet.
Benodige info:
[Afbeelding]
[ Voor 66% gewijzigd door henkjansmits123 op 05-10-2020 13:52 ]
Ik heb dezelfde ketel en thermostaat, en ben ook net begonnen met experimenten met de vloerverwarming (net verhuisd).henkjansmits123 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:00:
Bedankt voor de input! Zal er straks eens naar kijken. Dit lijkt me inderdaad ook het meest logisch, maar gisteren las ik weer dat de pomp het retourwater van de onderste balk naar boven pompt.
Binnenkort ga ik kijken of de retourtemperatuur de juiste temperatuur heeft t.o.v. wat er qua temperatuur in gaat. Aan welke afwijking moet ik dan denken? 8 tot 10 graden? Of juist minder?
Ik heb een ketel met een modulerende thermostaat, de Remeha Tzerra Ace en de Etwist, ook van Remeha.
Temperatuur van verwarming in ketel staat op 50 graden. Temperatuur van water op 60 graden.
@henkjansmits123 In de handleiding van de ketel staat overigens dat je de CV aanvoertemperatuur niet kunt wijzigen in het geval van een eTwist thermostaat, aangezien het geheel zelf moduleert en de juiste aanvoertemperatuur kiest. Is het dan niet onverstandig om de standaard waarde van 80 graden te wijzigen naar 50?
Dit type zeg maar:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cD0qLbhqHAp6YbqFvvxTpnEt.png?f=user_large)
Kan iemand mij op weg helpen wat ik moet bestellen ter vervanging van die twee onderdelen? Wil voorkomen dat ik met een leeg cv systeem een paar keer naar de bouwmarkt moet
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 05-10-2020 14:18 ]
Die pomp zit op mijn verdeler andersomleonbong schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:16:
@henkjansmits123
Benodige info:
[Afbeelding]
Dat kan maar bij deze van @henkjansmits123 is onderste balk de aanvoer van de vloer. Dat zie ik omdat daar ook maximaalbeveiliging van de pomp zit en vloerwater-temp-voeler.
Die doe je niet op de retour want dan grijpt hij pas in als vloer al lang al bloedheet is.
@Blihi
Maar post eens een foto dan van je verdeler?
[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 14:37 ]
Zover ik heb begrepen niet, maar die conclusie trek ik zelf uit hetgeen ik allemaal gelezen heb. Mocht je bijvoorbeeld radiators hebben die je vaak aan hebt staan, is het volgens mij weer slimmer om de aanvoertemperatuur hoger te zetten.timadriaans schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
Ik heb dezelfde ketel en thermostaat, en ben ook net begonnen met experimenten met de vloerverwarming (net verhuisd).
@henkjansmits123 In de handleiding van de ketel staat overigens dat je de CV aanvoertemperatuur niet kunt wijzigen in het geval van een eTwist thermostaat, aangezien het geheel zelf moduleert en de juiste aanvoertemperatuur kiest. Is het dan niet onverstandig om de standaard waarde van 80 graden te wijzigen naar 50?
Moraal van het verhaal: altijd zelf goed controleren of alles goed aangesloten en ingesteld is, en dan nog een keer.
Links de verdeler beneden. 8 groepen met boven in beeld de zoneschakelaar. Aanvoer is boven/rechts, retour is links op de foto.
Rechts de verdeler boven. Aanvoer is rechts, retour links. Ieder van de 9 groepen heeft een 24V zoneklep gestuurd door een HCE20.
![]() | ![]() |
De Wilo pompen zitten precies andersom als op de foto van @henkjansmits123 en bij mij staat achter op het pomphuis een grote pijl van boven naar beneden. De pomp zuigt dus aan aan de bovenkant en pompt water de vloer in via de onderste aanslutingen in de verdeler.
[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 05-10-2020 15:00 ]
Oh ok ik snap wat je bedoelt de "voorkant" van de pomp kan je draaien tov de "achterkant" slakkenhuis.
Dat maakt geen bal uit voor stromingsrichting van het water daarvoor is de "achterkant" leidend voor, daar staat waarschijnlijk ook een pijl op.
:strip_exif()/f/image/YzwkEw5Pf7cCEmJCwQZsLi6F.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.albrand.nl/up...p_Para_User_manual_NL.pdf
@Blihi
Nou klopt dan toch.bij mij staat achter op het pomphuis een grote pijl van boven naar beneden.
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 15:10 ]
Anders gewoon even je kamer thermostaat hoog zetten dan voel je na een half uurtje precies welke balk het warmst is en dat is dan je aanvoer. Maar ik denk ook dat het de onderste balk is in jou geval, dus waar de thermometer op zit.henkjansmits123 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:52:
[...]
Zover ik heb begrepen niet, maar die conclusie trek ik zelf uit hetgeen ik allemaal gelezen heb. Mocht je bijvoorbeeld radiators hebben die je vaak aan hebt staan, is het volgens mij weer slimmer om de aanvoertemperatuur hoger te zetten.
Succes!
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
[/quote]
@Barreljan
Die thermostaat kraan zit in de woonkamer? Dus als jij het warm wilt krijgen dan gaat deze knop knijpen.
Ik zou de kop er direct afhalen. En die andere radiator heeft er ook zo een?
Ook eraf halen.
Je kamer thermostaat regelt de temperatuur als de radiator thermostaten zich ermee gaan bemoeien dan krijg je zoiets als 2 kapiteins op een schip.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Je hebt de groepafsluiters, zie:

En de ventielen?? daaronder. Waar dien ik mee te spelen en wat verandert er precies als ik wat doe?
Ik weet dat ik bijv. de doorvoer dien te knijpen op de ene groep en groter dien te maken op de andere groep, maar welke acties dien ik daarvoor te ondernemen?
Dat ligt eraan.CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:21:
Zit er veel verschil in voetventielen van de Gamma en van bijv. Danfoss?
Als je voetventiel alleen wil gebruiken om radiator volledig af te sluiten om hem te kunnen verwijderen, dan nee.
Wil je het voetventiel gebruiken om in te regelen dan is die van gamma waarschijnlijk ongeschikt of heel lastig.
Die van danfoss/heimeier kan geschikt zijn want die maken ook voetventielen die geschikt zijn om in te regelen. Maar niet alle types zijn geschikt om in te regelen. Bij Heimeier kan je het zien dan zit er een schaalverdeling onder de dop.
Ligt er aan draai eens de zwarte knop eraf mogelijk is dat een voorinstelbaar ventiel en dan heeft die de voorkeur.henkjansmits123 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:35:
Nog even een vraagje... Wanneer ik de vloerverwarming straks in wil gaan regelen (ga dit doen als het wat kouder is), wat dien ik dan af te stellen en op welke manier?
[Afbeelding]
En de ventielen?? daaronder. Waar dien ik mee te spelen en wat verandert er precies als ik wat doe?
Ik weet dat ik bijv. de doorvoer dien te knijpen op de ene groep en groter dien te maken op de andere groep, maar welke acties dien ik daarvoor te ondernemen?
[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 10:02 ]
Is dat niet gewoon heel simpel een stukje dichtdraaien om de flow te beperken? Door te meten kan je dan toch zien of hij voldoende dichtgedraaid is of niet? Of zijn die Gamma dingen alles of niet? Dus dicht of open.leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:01:
[...]
Dat ligt eraan.
Als je voetventiel alleen wil gebruiken om radiator volledig af te sluiten om hem te kunnen verwijderen, dan nee.
Wil je het voetventiel gebruiken om in te regelen dan is die van gamma waarschijnlijk ongeschikt of heel lastig.
Die van danfoss/heimeier kan geschikt zijn want die maken ook voetventielen die geschikt zijn om in te regelen. Maar niet alle types zijn geschikt om in te regelen. Bij Heimeier kan je het zien dan zit er een schaalverdeling onder de dop.
Waarschijnlijk zijn het "eenvoudige" kogelafsluiters.CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:06:
Is dat niet gewoon heel simpel een stukje dichtdraaien om de flow te beperken? Door te meten kan je dan toch zien of hij voldoende dichtgedraaid is of niet? Of zijn die Gamma dingen alles of niet? Dus dicht of open.
Daar kun je heel prima mee regelen maar er komt wel gevoel bij aan te pas :-)
www.wigle.net
Ik ga gewoon alle aanvoer / retour vanaf de standleidingen volhangen met DS18B20 thermometers, preciezer inregelen gaat nietFornax445 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:10:
[...]
Waarschijnlijk zijn het "eenvoudige" kogelafsluiters.
Daar kun je heel prima mee regelen maar er komt wel gevoel bij aan te pas :-)
Als het ventiel niet speciaal bedacht is voor inregelen dat kan ook gelden voor het danfoss ventiel.CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:06:
[...]
Is dat niet gewoon heel simpel een stukje dichtdraaien om de flow te beperken? Door te meten kan je dan toch zien of hij voldoende dichtgedraaid is of niet? Of zijn die Gamma dingen alles of niet? Dus dicht of open.
Dan wil het nog wel eens gaan suisen omdat die ventielen heel moet dichtdraaien om "regelgebied" terecht te komen.
Ik zou dan als ik jouw was of knappe inregelbare kranen kopen eventueel alleen de inserts of voetventielen geschikt voor inregelen. Heimeier Regulux voetventielen.
Dan lijkt het me verstandig om voor alle nieuwe voetventielen gewoon gelijk goede te kopen inderdaad. Ik zal t.z.t. warmteservice wel even om advies vragen.leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:13:
[...]
Ik zou dan als ik jouw was of knappe inregelbare kranen kopen eventueel alleen de inserts of voetventielen geschikt voor inregelen.
Het antwoord is vast snel duidelijk
Wij gaan begin volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouw woning. De woning heeft beneden vloerverwarming (en radiatoren op andere etages). De woning is aangesloten op HVC warmtenet (/stadsverwarming?).
De aangesloten thermostaat is een aan/uit variant.
Heeft het zin om deze te vervangen/aansluiten voor een opentherm variant? (die ik meeneem van huidige woning)
Note: de tip uit topicpost over pompschakelaar wordt zeker bekeken en/of uitgevoerd bij ontbreken ervan.
I don't drive fast, I only fly low!
Ik heb over duurzamere alternatieven nagedacht, maar kom tot de conclusie dat het voor mij momenteel niet haalbaar is. Mogelijk wordt het in de toekomst nog een warmtepomp, maar oké.
Er hangt nu een oude Atag Enigma uit 2003, die vervangen wordt door een Intergas HRE 28/24. Tegelijk ben ik eens gaan kijken wat ik voor capaciteit nodig heb. Het betreft een hoekwoning jaren 30 met spouwisolatie. Punt is dat ik te weinig capaciteit qua radiatoren heb (denk ik). Afgaande op de inhoud van woonkamer + woonkeuken zou ik met 36 m2 moeten zitten op zo'n 7000w.
Dat haal ik met mijn radiatoren van 3000 + 1400 = 4400 watt echter lang niet. Als het echt koud is in huis (weekendje weg geweest) duurt het erg lang voordat de boel weer op termperatuur is, en zet ik op mijn huidige Atag vaak de booster aan (aanvoer op 80-85 graden).
Klopt het dat je, als je zuinig wilt stoken, o.a. een relatief lage aanvoertemperatuur nodig hebt, en dat het met die lage temperatuur van bijv. 60 graden comfortabeler warm wordt dan met een hogere temperatuur?
Mijn delta-T is nu ongeveer 5-10 graden bij 60 graden aanvoertemperatuur. Die 5-10 graden lijkt me erg weinig... Komt dat omdat ik te weinig radiatorcapaciteit heb?
Als ik de boel waterzijdig wil inregelen, heb ik waarschijnlijk nieuwe thermostaatregelaars nodig. Of kan ik dat met elke thermostaatkraan doen (heb er vorig jaar Heimeier op gezet door het hele huis).
A, alias Aanvoer
1
| SELECT mean("value") FROM "Temperature" WHERE ("name" = 'CV-Retour') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(previous) |
B, alias Retour
1
| SELECT mean("CV-aanvoer")-mean("CV-Retour") FROM "Temperature" WHERE $timeFilter GROUP BY time($interval) fill(null) |
C, alias Delta
1
| SELECT max("CV-aanvoer")-min("CV-Retour") FROM "autogen"."Temperature" WHERE $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(null) |
Waar gaat het bij mij mis?
Dit moet je controleren er zijn weinig warmteafleverset in NL die geschikt zijn voor opentherm. Want dat betekent dat je een menginjectiesysteem hebt.yonexfreak schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
De woning is aangesloten op HVC warmtenet (/stadsverwarming?).
De aangesloten thermostaat is een aan/uit variant.
Heeft het zin om deze te vervangen/aansluiten voor een opentherm variant? (die ik meeneem van huidige woning)
Dan is er ook pomp + proportioneleklep in de meterkast of in de afleverset geplaatst.
Ze bestaan dergelijke afleversets maar heel zeldzaam.
Vroeger kwamen ze meer voor op warmtenetten waar gebruiker zelf de warmteafleverset moest kopen of huren. Want een menginjectiesysteem geeft comfort omdat je CV-watertemperatuur in je huis kan beinvloeden.
Tegenwoordig zijn er bijna geen warmtenetten waarop eigen afleversets zijn toegestaan en daarmee zijn ook injectesets eigenlijk wel verdwenen want ze zijn duurder in aanschaf.
Voor nu laat ik de gedachte even rusten en wie weet komt er een modulerende thermostaat op V&A
I don't drive fast, I only fly low!
Wat ik me afvraag: ik heb in huis een simpele modulerende kamerthermostaat, een HR-ketel en 10 radiatoren met een thermostaatkraan en wil dat de boel waterzijdig ingeregeld hebben. Wat moet ik nu met de stand van deze kranen doen, volledig open laten staan?
Klopt als ik zeg dat thermostaatkranen de temperatuur plaatselijk kunnen limiteren (bijv. zoals gewenst in slaapkamers), maar niet de stookkosten verlagen omdat het warme water al door de ketel de leidingen in is gepompt?
Merk nu dat het, zonder waterzijdig inregelen, op de bovenverdieping een stuk warmer wordt dan in de woonkamer. Wellicht door het verschil in plafondhoogte (2,55 m boven en 3 m beneden). In de huidige situatie zijn de thermostaatkranen boven een uitkomst om de temperatuur in de slaapkamers lager te houden.
Volgens mij staan alle antwoorden op jouw vragen hierin.
Afgelopen jaar 7,8% minder verbruikt tov het SJV! Weer bezuinigt ondanks we meer thuis waren.🤓
Nu is mijn jaarcontract afgelopen en is mijn SJV ipv omlaag, omhoog gegaan met 6,9% 😡
Hoe kan dit in godsnaam? Dacht dat het een gemiddelde was van 3 jaar verbruik.
Electra is ook significant omhoog gegaan.
American Express vraagbaak
Afgelopen paar winters was het niet bepaald koud, dus gok dat het is omgerekend naar de graaddagen.
link toegevoegd:
https://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/graaddagen
[ Voor 33% gewijzigd door SjorsC op 07-10-2020 08:49 ]
Zie:leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:01:
[...]
Ligt er aan draai eens de zwarte knop eraf mogelijk is dat een voorinstelbaar ventiel en dan heeft die de voorkeur.

Is dit een voorinstelbaar ventiel? Zo ja, dan is dat het enige waar ik vloerverwarming mee in kan stellen en hoef ik niets met de onderste knoppen/ventielen? (of wat het ook zijn) te doen? Ik merkte dat er nog wel wat beweging zat in de onderste knoppen/ventielen. Eentje kon ik bijvoorbeeld nog wat meer naar rechts draaien, maar ik weet niet wat voor invloed dit heeft.
Corona en daardoor meer thuis en thuiswerken!SjorsC schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:48:
Volgens mij wordt het SJV omgerekend naar een "standaard winter".
Afgelopen paar winters was het niet bepaald koud, dus gok dat het is omgerekend naar de graaddagen.
link toegevoegd:
https://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/graaddagen
@henkjansmits123
Helaas is de foto net niet scherp genoeg om te zien of getalletjes op het messing staan.
Zo ja dan is het voorinstelbaar.
[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 10:15 ]
Ik heb ook zo'n verdeler, maar de kranen zijn net wat anders. Bovenaan zijn ze voorzien om een "thermostatische kraan" (zal eerder een sturing zijn van een zoneregeling) op te zetten. Onderaan zitten kraantjes die je met een inbussleutel netjes kan instellen.henkjansmits123 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:35:
Nog even een vraagje... Wanneer ik de vloerverwarming straks in wil gaan regelen (ga dit doen als het wat kouder is), wat dien ik dan af te stellen en op welke manier?
[Afbeelding]
Het is van mij een DHZ systeem, ik heb bij het legplan ook de gewenste instelling van de kraantjes gekregen om alles netjes af te regelen (of toch een goed beginpunt te krijgen).
@bretor: de thermostaatkranen moet je zien als een lokale temperatuurbeperking, je wil deze niet (of op standje max) in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt (want kamerthermostaat moet hier de temperatuur regelen); in de slaapkamer wellicht rond standje 2 (ik dacht dat 4 = 26°C 3 = 22°C, 2 = 18°C, maar niet zeker), badkamer standje 3 of 4
Door waterzijdig inregelen bekom je dat andere ruimtes ook netjes warm worden, niet veel sneller of trager dan de ruimte met kamerthermostaat; finale fijnregeling kan dan nodig zijn om "verkeerd" bemeten radiatoren bij te stellen (een veel te grote in de slaapkamer wat meer knijpen, een net te kleine in de badkamer wat meer open zetten) zodat je je comfort niet "helemaal opoffert"

[ Voor 25% gewijzigd door naftebakje op 07-10-2020 12:33 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
leonbong schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:56:
[...]
Corona en daardoor meer thuis en thuiswerken!
@henkjansmits123
Helaas is de foto net niet scherp genoeg om te zien of getalletjes op het messing staan.
Zo ja dan is het voorinstelbaar.

Geen getallen, maar wel streepjes.
De zwarte draaiknop is dus eigenlijk alleen een afsluiting? Hoe stel ik dit dan in? Door aan de knop te draaien? Of iets met het pinnetje zelf te doen?
In de draaiknop zelf zit een hard stukje plastic die het pinnetje induwt. Echter ik heb een van de retouraansluitingen (niet aangesloten) een stukje opengedraaid en dan draai ik hem dus wel echt 'open' en komt er water uit.
Iemand zal dit wel herkennen.henkjansmits123 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
[Afbeelding]
De knop is dus eigenlijk alleen een afsluiting? Hoe stel ik dit dan in? Door aan de knop te draaien? Of iets met het pinnetje zelf te doen?
In de knop zelf zit een hard stukje plastic die het pinnetje induwt. Echter ik heb een van de retouraansluitingen (niet aangesloten) een stukje opengedraaid en dan draai ik hem dus wel echt 'open' en komt er water uit.
Staat er geen merknaam aan de zijkant?
Volgens mij dien je deze te gebruiken bij zoneregeling i.c.m. thermo motoren.henkjansmits123 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
[Afbeelding]
De zwarte draaiknop is dus eigenlijk alleen een afsluiting? Hoe stel ik dit dan in? Door aan de knop te draaien? Of iets met het pinnetje zelf te doen?
In de draaiknop zelf zit een hard stukje plastic die het pinnetje induwt. Echter ik heb een van de retouraansluitingen (niet aangesloten) een stukje opengedraaid en dan draai ik hem dus wel echt 'open' en komt er water uit.
instellen kun je aan de onderzijde met de ventielen.
Verder ook niet zoveel verstand van maar zo heb ik het bij mij aangepakt
Wat een ontzettend interessant topic weer. Erg leerzaam! Ik zal even mijn situatie omschrijven. Door de huidige situatie werken ik en mijn partner beiden thuis. Dit betekent overdag dat iemand op zolder zit en iemand op de eerste verdieping. 's avonds zijn we vaak beiden in de woonkamer. Volgens mij een ideale situatie om te gaan voor zoneverwarming. Gelukkig heb ik al de Plugwise Adam en wil ik voor 5x de Tom gaan, echter kom ik erachter dat ik bijna geen thermostatische radiatorkranen heb:
- Woonkamer, twee radiatoren met kraan zoals op de foto en 1 convector radiator waar gelukkig wel een thermostatische kraan op zit
- eerste verdieping en zolder, ook weer twee kranen zoals in de foto
Met andere woorden ik moet eerst 4 kranen vervangen voor thermostatische. Nu wil ik gaan voor -zoals geadviseerd- voorinstelbare kranen en is mij deze geadviseerd: https://www.warmteservice...6?origin=Search%20Results
Echter heb ik dan niet meer nodig?
- Moet ik nog een specifieke verstelsleutel aanschaffen? Edit: R5837 deze sleutel, die nogal moeilijk te verkrijgen is, heb ik dan schijnbaar nodig
- Heb ik nieuwe knelringen nodig voor het aansluiten
- past dit zonder leidingwerk aan te hoeven passen?
:strip_exif()/f/image/6bgaF4sVMN9sswvss223W76P.jpg?f=fotoalbum_large)
Het merk radiator kraan is Sar
Alvast bedankt!
Edit 1: Type sleutel gevonden, maar lijkt lastig bestelbaar
Edit 2: alle radiatoren zijn voorzien van een voetventiel wat het vervangen aanzienlijk vergemakkelijkt volgens mij
[ Voor 6% gewijzigd door Caros op 07-10-2020 19:36 . Reden: R5837 toegevoegd ]
Het kan nog makkelijker voor deze kranen kan je thermostatische instelbare binnenwerken kopen.
Dan hoeven de kranen er helemaal niet af nog sneller en goedkoper.
Als het m28-kop is dan denk ik deze.
https://www.cvdeals.nl/70...niversar-5817u-comap.html
maar het kan ook deze zijn.
https://www.wasco.nl/arti...-4-tbv-m28-kranen/3151056
Kijk eens in deze PDF aan eind lijstje met type nummers.
https://www.comap.nl/site...emobloc_comap-bxsub_0.pdf
[ Voor 83% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 20:10 ]
Ontzettend bedankt, hier had ik ook naar gekeken, maar werd mij afgeraden omdat de thermostaatkraan dan teveel beïnvloed zou worden door de warmte van de radiator zelf, omdat deze er dan boven hangt. Zou deze ook passen zonder leidingwerk aan te hoeven passen? https://www.installand.nl...CvdQvFgP0b_BoCicAQAvD_BwEleonbong schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:04:
@Caros
Het kan nog makkelijker voor deze kranen kan je thermostatische instelbare binnenwerken kopen.
Dan hoeven de kranen er helemaal niet af nog sneller en goedkoper.
Als het m28-kop is dan denk ik deze.
https://www.cvdeals.nl/70...niversar-5817u-comap.html
maar het kan ook deze zijn.
https://www.wasco.nl/arti...-4-tbv-m28-kranen/3151056
Kijk eens in deze PDF aan eind lijstje met type nummers.
https://www.comap.nl/site...emobloc_comap-bxsub_0.pdf
Ik persoonlijk zou gewoon met ander binnenwerk in eerste instantie proberen tuurlijk niet ideaal.
Een haaks verkeerd van weer comap heeft waarschijnlijk dezelfde inbouwmaat. Hoef je waarschijnlijk nergens te zagen.
Als ik in deze pdf de maatvoering kijk.
https://www.comap.nl/site...elbare-kv_comap-bxsub.pdf
[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 20:24 ]
Dank! Maar ik wil eigenlijk echt naar een oplossing die ik kan integreren in mijn domotica. Vandaar de voorkeur voor een mogelijkheid, waarbij ik zo min mogelijk hoef aan te passen, maar toch de Plugwise Tom kan gaan gebruiken.Heronimo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:42:
@Caros Andere optie die je kan bekijken is om een verdeler te installeren met servomotoren. Weet je toevallig of en wat voor verdeler je hebt?
Domotica zou juist mijn reden zijn om bij de verdeler een ESP8266 op te hangen die stelmotoren voor de zones aanstuurt op de verdeler. Dan heb je ook geen gedoe met batterijen of gebruikers die aan de knoppen gaan zitten.Caros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:37:
[...]
Dank! Maar ik wil eigenlijk echt naar een oplossing die ik kan integreren in mijn domotica. Vandaar de voorkeur voor een mogelijkheid, waarbij ik zo min mogelijk hoef aan te passen, maar toch de Plugwise Tom kan gaan gebruiken.
Overigens bestaan dat soort zone systemen ook kant en klaar van partijen als Danfoss en Honeywell. Zoek maar eens op zoneregeling.
Een ESP8266 zou ik inderdaad kunnen integreren, echter een radiator heeft geen verdeler toch, maar alleen vloerverwarming heeft dat?Heronimo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:44:
[...]
Domotica zou juist mijn reden zijn om bij de verdeler een ESP8266 op te hangen die stelmotoren voor de zones aanstuurt op de verdeler. Dan heb je ook geen gedoe met batterijen of gebruikers die aan de knoppen gaan zitten.
Overigens bestaan dat soort zone systemen ook kant en klaar van partijen als Danfoss en Honeywell. Zoek maar eens op zoneregeling.
In veel wat nieuwere huizen is er een verdeler waaruit de leidingen naar de radiatoren lopen.Caros schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:09:
[...]
Een ESP8266 zou ik inderdaad kunnen integreren, echter een radiator heeft geen verdeler toch, maar alleen vloerverwarming heeft dat?
Dit topic is gesloten.