Tommie12 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:50:
[...]
Wat een drama....
Ketels hebben tegenwoordig zo'n goed doordacht regelsysteem, en deze amateur gaat er gewoon zelf iets tegen aan gooien.
Je ketel continu op 40° laten draaien, en dan terugregelen naar 30° is al een bron van verlies...
Met een moderne ketel gebruik je toch best de thermostaat die er bij hoort...
Dan stel je de WAR zo in dat die gebruik maakt van de kamertemperatuur zodat die de watertemperatuur aanpast afhankelijk van het verschil tussen werkelijke en gewenste temperatuur. Op die manier is de kamerthermostaat geen thermostaat meer, maar een sensor en een bedieningspaneel (waar je zo weinig mogelijk aan gaat prutsen).
Ik weet niet of je mij nu een amateur noemt, of de installateur. In het eerste geval heb je gelijk, daarom probeer ik er zoveel mogelijk over op te steken. De installatie zoals de installateur hem had achter gelaten sloeg in ieder geval nergens op. Voor de duidelijkheid hieronder een plaatje van de installatie bij oplevering.
Wat bedoel je met de WAR gebruik laten maken van de kamertemperatuur? De sensor hangt buiten op de muur en er is geen installatieoptie om een andere sensor als input te gebruiken.
De ketel kan twee groepen bedienen. Als je beide groepen met Opentherm bedient, heeft de WAR geen functie meer (staat zo in de handleiding, WAR werkt alleen met aan/uit).
De ketel kan op de tweede groep ook een zoneklep schakelen. Dus als er warmtevraag is op groep 1 staat de klep dicht, is er warmtevraag op groep 2, staat de klep open. Alleen heeft de installateur besloten niet de bij de ketel horende klep (230V) te gebruiken, maar een Honeywell systeem (24V) dat via de thermostaat gaat.
Nu zijn er vier oplossingen:
- Beide verdelers met aan/uit thermostaten aansluiten en de WAR aankoppelen. Zodra er dan warmtevraag is op zone 1 of zone 2, wordt via de stooklijn gestookt. De vloerverwarmingsverdelers hebben allebei een thermostaatknop die de ingaande temperatuur van het water regelt (naar 30 graden neem ik aan, dat is verder nergens gespecificeerd, maar op die stand stonden die kranen).
- De verdeler boven met Opentherm aansluiten en de verdeler beneden met aan/uit en WAR. Als er dan warmtevraag is in zone 1 regelt Opentherm de aanvoertemperatuur. Als er warmtevraag is in zone 2 wordt de stooklijn gevolgd (waarbij de vraag is wat dan de maximale aanvoertemperatuur naar de verdeler moet zijn. Die staat af fabriek op 80 graden, maar dat lijkt me wat onzinnig).
- De verdeler boven met Opentherm aansluiten en de verdeler beneden met aan/uit zonder WAR. De ketel gaat dan zelf moduleren op het verschil tussen aanvoer en retour met een constante Tmax.
- Beide verdelers met Opentherm aansluiten en de WAR dan afkoppelen (want die heeft geen functie meer). Dit vereist meer werk, want dan moet ook de zoneklep voor beneden aangepast worden. Die moet nu immers door de ketel gestuurd worden en de ketel stuurt 230V, terwijl de gebruikte klep 24 V is. In dit geval zou de kamerthermostaat de aanvoertemperatuur regelen.
Links de situatie zoals deze bij oplevering aanwezig was. Ketel, beide verdelers en de zoneklep waren volledig gescheiden systemen. De ketel stookte continu, op basis van de weersafhankelijke regeling op fabrieksinstellingen. Omdat er geen warmtevraag is schoot de ketel steeds in zijn anti-pendelstand. Rechts de huidige situatie. De ketel stookt alleen als er ook echt warmtevraag is.
Nog ter info: In de eerste week na oplevering verbruikte de installatie 18 m3 gas. Na de aanpassing werd dat 6 m3 gas. Dit waren de eerste weken van juni, dus het was buiten nog geen 25 graden. De verwarming is niet aan geweest. Die 6 m3 zal voor douchen geweest zijn, want ik woonde er al wel, maar toen nog alleen.
In augustus en september was het gasverbruik zo'n 17 m3 per maand. Dit is alleen warm water voor 4 personen. Dat geeft dus een mooie baseline om te kijken hoe het gasverbruik voor verwarming gaat zijn.
[
Voor 18% gewijzigd door
Blihi op 28-09-2020 11:58
]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp