Ik ben bezig om onze vloerverwarming waterzijdig beter in te regelen en heb een temperatuur logger gemaakt met 12 sensoren die iedere minuut de temperatuur meet, waardoor ik snel het resultaat van wijzigingen zie.
Situatie
- Modern 2 onder 1 kap huis uit 2007
- CV: Intergas Prestige CW6
- Gasverbruik 2.800 m3

per jaar (alleen voor verwarming en badkamer)!!
+ verbruik verwarmingloze dagen 1,5 m3 per dag
- Verwarming huis is combinatie van radiatoren en vloerverwarming (badkamer, bgg)
Ik moet de rest van de installatie nog waterzijdig inregelen. (wacht op koude dagen)
Verwarming bgg
+ Stenen vloer
+ Vloerverwarming met 9 zones, 10cm h-o-h
+ Vloerverwarming wordt aangestuurd door twee thermostaten (4 + 5 zones) (Danfoss CF2 CF-MC10)
+ Danfoss stuurt verwarming volgens aan / uit principe
+ Pomp Grundfos Alpha2. Display geeft meestal 5W weer
+ Woonkamer heeft 1 extra radiator (die niet echt gebruikt wordt)
+ Hal LT verwarming
Resultaten en vragen
De Prestige heeft een kleine boiler, maar ik kan geen ecostand setting vinden. Ik heb wel in het service menu setting 4; Ingesteld ww vermogen gevonden. Die stond op 99 en heb ik terug gezet naar 80, de standaard waarde.
Vraag: Andere suggesties om iets aan het warm water gerelateerde gasverbruik te doen?
Om gelijke retourtemperaturen te krijgen moet ik de retourventielen verschillend instellen. Sommige open andere bijna dicht. Dus ik ga er vanuit dat de lengtes verschillend zijn.
Vraag: correcte aanname?
Ik probeer de zone retourtemperaturen gelijk te krijgen door de flow te beinvloeden en naar een zo groot mogelijk verschil tussen zone aanvoer en retour te krijgen
Vraag: correcte aanpak? Is 0,5C een redelijk verschil tussen de hoogste en laagste zonetemp?
De maximale zone aanvoertemp (gemeten na de mengkraan) is 40C en max gemiddelde routourtemp is 23C.
Vraag: Wat is een goede zone aanvoertemp? Volgens Thinkpad in de openingspost zo hoog mogelijk, dus 40C is ok?
Bij de verdeler is de max CV aanvoer is 60C en CV retour is gemiddeld 28C, met korte piek naar 35 als CV aanvoer temp daalt. Aanvoertemp CV stond op 70C, die heb ik verlaagd naar 60C.
Specifieke CV vraag
Met de omzetting naar het Danfos zone systeem (5 zones) is de Honeywel thermostaat vervangen en is, denk ik, van een modulerende naar een aan/uit thermostaat gegaan. In het service menu stond item Epunt OT reactie op 1. Die heb ik op 2 gezet (2= OT aan-uit).
Vraag: is dat correct?