Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste
Acties:
  • 217.576 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat doet niets af aan het feit dat Tweak het, als 1 van de eersten, wel biedt.

Zelfs als je mee rekent dat de Zyxel het nog niet helemaal aan kan, liggen de snelheden nog ruim boven die van de concurrentie.

De lijn zelf is er prima klaar voor en haalt het gewoon. En zoals je hier kan zien halen div. mensen het ook prima (al dan niet met eigen apparatuur).

Feit is en blijft dat Tweak op een "eigen wijze" een dienst aanbiedt waarbij men er voor kiest om de lijn gewoon 'wagenwijd' open te zetten, namelijk op de snelheid die de lijn ook van nature haalt. Zonder dat te gaan knijpen en inperken met trafficshapers.

En dat ligt dus 100% WEL aan het feit dat andere providers dat niet willen. Die lopen namelijk elkaar nauwlettend steeds weer met een marginale snelheidsverhoging de loef af te steken. KPN en Ziggo voorop. KPN heeft nu weer de 'edge' met 500 Mbps op glas en binnen afzienbare tijd 200 Mbps op VDSL, Ziggo gaat daar straks weer een muizenstapje overheen.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat het praktisch nut ook nog discutabel is.

Maar feiten blijven feiten. En eerlijk gezegd: Zelfs al download ik slechts 1x in de week een Linux iso of iets anders grootst, die download op dat moment gaat nog steeds sneller dan wanneer ik pak 'm beet op 50 Mbps zou zitten. En het zelfde geldt voor de snelheid waarmee een website op het scherm staat (helemaal als straks HTTP 2.0 op meer webservers beschikbaar komt).

Dus als het kan en tegen een bedrag dat Tweak ervoor vraagt, is dat alleen maar lovenswaardig. Ondanks de mitsen en maren.

[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 13-07-2015 16:38 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 07:26
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:18:
[...]

Dat Tweak dus iets levert dat nog niet klaar is voor waar het voor gebruikt zou moeten kunnen worden. De Zyxell kan onder bepaalde omstandigheden de 1 Gbit leveren. zolang je het hem maar niet laat nadenken, regellen en routen... dan gaat het fout.

Dat overige providers de snelheid niet aanbieden ligt dus niet aan niet willen maar niet de juiste hw hebben om het betrouwbaar aan te kunnen bieden.
Ik weet niet waar je naar toe wilt, maar ook de Zyxel maakt gebruik van HW acceleratie, normaliter wordt dit verkeer afgehandeld door een "externe chip" . Deze externe chip heeft een beperkt aantal kanalen ter beschikking. Bijvoorbeeld bij mijn Vigor zijn dat er 512.
Ik ken geen consumentenrouter die in staat is zonder HW acceleratie 1 Gbit/s te verwerken. Voor zover ik kan overzien blijven de meeste hangen bij maximaal 300 Mbit/s (routing wordt dan afgehandeld door de SW only) Firewalls zijn bij gebruik van HW acceleratie uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
[...]

Dat Tweak dus iets levert dat nog niet klaar is voor waar het voor gebruikt zou moeten kunnen worden. De Zyxell kan onder bepaalde omstandigheden de 1 Gbit leveren. zolang je het hem maar niet laat nadenken, regellen en routen... dan gaat het fout.

Dat overige providers de snelheid niet aanbieden ligt dus niet aan niet willen maar niet de juiste hw hebben om het betrouwbaar aan te kunnen bieden.
Tweak bied meer snelheid voor minder geld dan de concurrent. En nieuwsflash je kan de stock router ook gewoon vervangen. En niet betrouwbaar? Mijn tweak verbinden is sneller(als in lagere ping en mbps) en stabieler als mijn oude ziggo verbinden.. Dus ga asjeblieft weg hier. Want je wil kost wat kost mensen weghouden bij tweak. En dat is eigenlijk best zielig.

[ Voor 15% gewijzigd door loki504 op 14-07-2015 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

[...]

Je moet de meegeleverde router een beetje zien als de oordopjes die meegeleverd worden bij je telefoon: leuk om even mee te proberen maar niet bedoeld voor serieus gebruik.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
Wat een gezeik over deze dienst. Het is goedkoper en ruim sneller dan alle andere providers. Het is naar mijn mening verreweg de beste aanbieding op de markt.

Laatst een game van steam gedownload en dat trekt ie even binnen met 40MB/s. Mijn harde schijf hield het nauwelijks bij! 10 minuten later was de game gestart. Met mijn vorige KPN glasvezel vebinding zou ik hier een uur voor kwijt zijn!

Mensen moeten natuurlijk wat te zeiken hebben. Zo te zien verwacht men enterprise-level robuustheid van een consumer product. Waar bedrijven duizenden euro's aan aparatuur en expertise voor nodig hebben verwacht men deze te krijgen voor 40 euro per maand. Als er daadwerkelijk leveranciers waren die een beduidend betere kwaliteit leveren dan had men misschien een beetje gelijk. Feit is dat alle andere leveranciers vrijwel dezelfde kwaliteit leveren (klote IPTV, routers, telefonie bijv.). Tweak doet dat ook maar dan met een goed geprijsd product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-09 15:16
Je kan naar mijn idee gewoon niet alles hebben voor zo min mogelijk geld. Ik heb er puur voor gekozen om over te stappen omdat ik geen gebruik maak van TV ( waar naar wat ik lees de meeste problemen mee zijn) en de lagere prijs. Ik verwacht niet dat de service net zo goed is als bij Ziggo, aangezien ik zelf kies om minder te betalen. Dat betekent naar mijn idee misschien wat langer wachten op antwoorden (hoewel ze via Twitter vaak binnen een paar uur reageren) en ik ga er ook niet perse van uit dat hun router geweldig is, dit weten ze zelf blijkbaar ook wel anders zouden ze het niet zo open houden dat je eigen apparatuur mag gebruiken. Wat Goldme hierboven al zegt ben ik het helemaal mee eens.
Wat wel een tussenoplossing kan zijn is dat ze een optie bieden voor een speciale router voor de gigabit abonnementen, waarbij je bij aanschaf/borg wat dan ook wat meer betaalt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een borg van bijvoorbeeld 100-200€. Dit zorgt ervoor dat iemand die zich niet helemaal wil verdiepen in een eigen router setup fixen ook makkelijk bij ze terecht kan.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-09 20:20
[...]

Tweak is een van de weinige die je helemaal vrij laat om eigen apparatuur te gebruiken. Dus als de meegeleverde router niet bevalt kun je die gewoon vervangen.

Maar ik dacht dat je nu al weg was bij Tweak? Of mis je nu toch wel die gigabit verbinding en probeer je nu voor je eigen gemoedsrust jezelf te overtuigen dat gigabit niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:23

HaterFrame

Well... Poo came out!

VicVLT komt hier alleen maar om op Tweak te schoppen, dat moge duidelijk zijn. (iets met langspeelplaat en repeat)

Wat mij betreft heeft tweak momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Prima en snel internet, meegeleverde router doet wat het moet doen. (en ja, ook daar zijn specifieke problemen mee maar welke router heeft dat tegenwoordig niet?) En staat ie je niet aan kun je hem vervangen met hardware welke je zelf wel.
TV beeld is erg goed, de uitwerking van de Abox kan beter en daar is men ook mee bezig geloof ik
Telefonie doet wat het moet doen.

Voor deze prijs die ik betaal hoor je mij echt niet klagen, (1.00(AAKL.6 is de firmware die voor mij geen problemen heeft)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Nou is hier net de installateur geweest van Tweak, super netjes op tijd. En heeft alles netjes werkend achtergelaten dus speedtests zijn prima. Maar nou loop ik er wel tegenaan wat hier eerder al vermeld was, dat de router niet echt gebruik maakt van de verbinding en blijft hangen rond 30-40MBps voor usenet. Ik had het topic al redelijk doorzocht maar kon niet echt een antwoord hierop vinden. Wat is nou een geschikte consumentenrouter om toch wat meer gebruik te maken meer richting 100MBps, zelfbouw heb ik niet echt heel veel trek in namelijk.

Edit: vergeten te vermelden dat het puur om usenet gaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jeru op 14-07-2015 15:10 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
Jeru schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 13:52:
Nou is hier net de installateur geweest van Tweak, super netjes op tijd. En heeft alles netjes werkend achtergelaten. Maar nou loop ik er wel tegenaan wat hier eerder al vermeld was, dat de router niet echt gebruik maakt van de verbinding en blijft hangen rond 30-40MBps. Ik had het topic al redelijk doorzocht maar kon niet echt een antwoord hierop vinden. Wat is nou een geschikte consumentenrouter om toch wat meer gebruik te maken meer richting 100MBps, zelfbouw heb ik niet echt heel veel trek in namelijk.
Controleer eerst even je eigen hardware en bekabeling voordat je een nieuwe router neemt. Op de Zyxel haal ik namelijk makkelijk 900+Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil m'n Fritz!box 7490 wel eens mee nemen naar iemand die in Almere Gigabit heeft. Kijken hoe die het trekt :P

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 16:25
In Leeuwarden ben je ook welkom hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Centurius schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 13:59:
[...]

Controleer eerst even je eigen hardware en bekabeling voordat je een nieuwe router neemt. Op de Zyxel haal ik namelijk makkelijk 900+Mbps.
2pc's beide met cat5e direct aan de Zyxel, allebei zelfde resultaat. Heb jij nog settings aangepast in de Zyxel?
Beide downloaden ze eerst naar een SSD btw.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeru op 14-07-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Goldme schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:52:
Laatst een game van steam gedownload en dat trekt ie even binnen met 40MB/s. Mijn harde schijf hield het nauwelijks bij!
Hoe oud is je computer dat je HD nauwelijks 40MB/s bijhoud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
Nou is hier net de installateur geweest van Tweak, super netjes op tijd. En heeft alles netjes werkend achtergelaten. Maar nou loop ik er wel tegenaan wat hier eerder al vermeld was, dat de router niet echt gebruik maakt van de verbinding en blijft hangen rond 30-40MBps. Ik had het topic al redelijk doorzocht maar kon niet echt een antwoord hierop vinden. Wat is nou een geschikte consumentenrouter om toch wat meer gebruik te maken meer richting 100MBps, zelfbouw heb ik niet echt heel veel trek in namelijk.
Hoe ben je dit aan het testen? En heb je tijdens het testen gekeken naar de load van de router?

Heb met iperf (public server: iperf.ovh.net) getest en ben geen problemen tegengekomen met de Zyxel qua performance. Het grootste probleem als je bijvoorbeeld met windows gaat downloaden is dat de tcp window scaling niet altijd even goed werkt, waardoor je tegen dit soort beperkingen aan loopt.

Ik heb het eigenlijk nog niet voor elkaar gekregen om een enorme load op de router te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met wget haal ik zelfs op mijn oude laptop met Intel Celeron @1,6 Ghz, 2 Gig geheugen,
51,3 MByte/s (=410,4 Mbit/s). Moest er wel iets in Windows voor aanpassen.
C:\>netsh interface tcp set heuristics disabled Dat was genoeg on van 170 naar 410
te gaan. :D Zal ook wel zo'n beetje de max zijn op dat oude ding.

@Raven: Zo beter dan? 8) Ik had het beeld nogal groot staan omdat ik er ver weg zat.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
hovemt schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:08:
[...]

Hoe ben je dit aan het testen? En heb je tijdens het testen gekeken naar de load van de router?

Heb met iperf (public server: iperf.ovh.net) getest en ben geen problemen tegengekomen met de Zyxel qua performance. Het grootste probleem als je bijvoorbeeld met windows gaat downloaden is dat de tcp window scaling niet altijd even goed werkt, waardoor je tegen dit soort beperkingen aan loopt.

Ik heb het eigenlijk nog niet voor elkaar gekregen om een enorme load op de router te genereren.
Ah okay dus het probleem zit hem waarschijnlijk niet in de router, ik dacht dat begrepen te hebben uit de rest van dit topic dat dit kwam door beperkingen met de router. Mijn fout.

Ik heb in dit geval 2 pc's met windows 7 die beide een Sunny usenet unlimited account hebben getest. Allebei downloaden ze eerst naar een SSD en vervolgens wordt het weggeschreven naar een HDD.
Ik gebruik daarnaast op beide pc's Sabnzbd.

Waar kan ik de load zien van de router? Kan de optie zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de hoofdpagina zie je je apparaten staan. Daar rechts in beeld kun je naar status klikken.
Daar zie je cpu en geheugen gebruik. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
Telnet/ssh naar router, dan kun je gewoon top gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WhySoSerious? schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:06:
In Leeuwarden ben je ook welkom hoor :D
Mja, is toch een beetje lange treinreis (hoewel zonder overstap :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Load lijkt inderdaad niet noemenswaardig omhoog te gaan.

Even andere client voor usenet gebruikt ( nzbget) maakt geen verschil.

[ Voor 39% gewijzigd door Jeru op 14-07-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe test je de snelheid? Als ik wget op mijn router-pc gebruik voor het downloaden van de 1000mb.bin van Tweak's speedtestserver, dan kom ik ook niet op de volle snelheid. In eerste instantie dacht ik dat mijn router-pc het niet kon bijbenen, blijkt het gewoon aan de max. snelheid per verbinding te liggen. 2* wget tegelijk en de totale snelheid gaat ineens de 100MBps voorbij :D

En de singlecore Atom wordt daarbij nog steeds niet 100% belast :P

@jeroenmuzikant, waarom ram jij zoveel op de enter? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeru schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:26:
Load lijkt inderdaad niet noemenswaardig omhoog te gaan.

Even andere client voor usenet gebruikt ( nzbget) maakt geen verschil.
Na alle discussies hier en elders...... Waarom wéér iemand die op basis van Usenet resultaten klaagt over de snelheid?

(voor de goede orde: Bedoel het niet zo rot als het misschien over komt. Maar het mag inmiddels toch wel een beetje opgepikt worden dat Usenet uberhaupt al nooit bedoeld is voor grote binary downloads en al helemaal niet om zulke snelheden vol te trekken).

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 14-07-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
eymey schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:35:
[...]

Na alle discussies hier en elders...... Waarom wéér iemand die op basis van Usenet resultaten klaagt over de snelheid?
Je hoort mij niet klagen hoor, ik ben alleen aan het uitzoeken waar voor mij het probleem is. Lijkt mij dat dat het idee is van een forum, waar je met ervaringen bezig bent toch?
De snelheid van de verbinding is prima.
Raven schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:34:
[...]

Hoe test je de snelheid?
Suffe ik was vergeten te vermelden dat het om een test gaat met usenet :)

[ Voor 29% gewijzigd door Jeru op 14-07-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor hogere usenet snelheden gaat een andere router waarschijnlijk gewoon geen noemenswaardige verschillen maken.

Usenet is enorm afhankelijk van de performance ban het cluster van je usenet provider, hun internetpijp, jouw CPU en i/o (zeker wat betreft de buffering tijdens het downloaden en assembleren van de artikelen).

Ik denk eerder dat je met deze snelheid behoorlijk tevreden mag zijn qua usenet.

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 14-07-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jeru schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:37:
[...]

Suffe ik was vergeten te vermelden dat het om een test gaat met usenet :)
Is dat wel de meest betrouwbare test? De 1000mb.bin komt bij een server van Tweak weg, veel "dichterbij" kan volgens mij niet :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Raven schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:07:
[...]

Is dat wel de meest betrouwbare test? De 1000mb.bin komt bij een server van Tweak weg, veel "dichterbij" kan volgens mij niet :P
Nee, maar wat ik al inmiddels ge-edit had (was suf van mij dat ik het niet duidelijk vermeldde) is dat de snelheid van de verbinding helemaal super is. Het gaat puur om het usenet gedeelte wat niet helemaal voldoet aan wat ik gehoopt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
eymey schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:35:
[...]

(voor de goede orde: Bedoel het niet zo rot als het misschien over komt. Maar het mag inmiddels toch wel een beetje opgepikt worden dat Usenet uberhaupt al nooit bedoeld is voor grote binary downloads en al helemaal niet om zulke snelheden vol te trekken).
Dat precies!
Usenet bestanden bestaan allemaal uit kleine hapjes (en nee, dan bedoel ik niet de 50MB rar bestanden). Maar die 50MB rar bestanden bestaan vaak weer uit deeltjes van 500-1000KB. En voor ieder deeltje moet hij verbinden, downloaden disconnecten.
Dat kost enorm veel cpu, maar vooral netwerkverkeer verbinding maken etc.
Daardoor is usenet zo inefficient als wat met deze snelheden. Dus wees blij dat je 30-40MB/s haalt. Op z'n max zul je misschien 50-60MB/s halen mits alle voorwaarden goed zijn, uitstekende pc, netwerkkaart, bestandgrootte, server drukte, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jeru schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:11:
[...]

Nee, maar wat ik al inmiddels ge-edit had (was suf van mij dat ik het niet duidelijk vermeldde) is dat de snelheid van de verbinding helemaal super is. Het gaat puur om het usenet gedeelte wat niet helemaal voldoet aan wat ik gehoopt had.
Ah ok. Misschien dat het bericht hierboven iets verduidelijkt?

Zat al op een nieuwe pagina, edit gemist :+

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 14-07-2015 15:21 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Raven schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:20:
[...]

Ah ok. Misschien dat het bericht hierboven iets verduidelijkt?

Zat al op een nieuwe pagina, edit gemist :+
Ja ik heb mijn verwachtingen even een beetje bijgeschroefd en ga even kijken wat ik zelf nog kan doen. Heb inmiddels een paar MB verschil al kunnen maken door wat tweaks in NZBget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat je zou kunnen uitzoeken is of het mogelijk is meer data per netwerkpakket te laten versturen bij Usenet. Iets a la Wikipedia: Jumbo frame , maar dat moet dan over de gehele verbinding. Geen idee of zoiets mogelijk is.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Raven schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:25:
Wat je zou kunnen uitzoeken is of het mogelijk is meer data per netwerkpakket te laten versturen bij Usenet. Iets a la Wikipedia: Jumbo frame , maar dat moet dan over de gehele verbinding. Geen idee of zoiets mogelijk is.
Jumbo frames in geen geval, bedenk dat je MTU max rond de 1500 is. Als de usenet server kon zippen dan moest je niet de textbestandjes terugbouwen naar binair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daarom zei ik ook "a la", weet niet of er een algemenere benaming voor is :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Lieuwe15 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:16:
[...]

Dat precies!
Usenet bestanden bestaan allemaal uit kleine hapjes (en nee, dan bedoel ik niet de 50MB rar bestanden). Maar die 50MB rar bestanden bestaan vaak weer uit deeltjes van 500-1000KB. En voor ieder deeltje moet hij verbinden, downloaden disconnecten.
Daardoor is usenet zo inefficient als wat met deze snelheden. Dus wees blij dat je 30-40MB/s haalt. Op z'n max zul je misschien 50-60MB/s halen mits alle voorwaarden goed zijn, uitstekende pc, netwerkkaart, bestandgrootte, server drukte, etc..
Hetzelfde effect kun je lokaal ook simuleren. kopieer maar eens via het netwerk een groot bestand van A naar B en doe daarna hetzelfde met een groot aantal kleine bestanden van A naar B. De tweede test is een stuk trager dan de eerste.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
eymey schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 14:20:
[...]

Mja, is toch een beetje lange treinreis (hoewel zonder overstap :P )
Busreis of fietstrip Waterwijk misschien, stuur me een PM zodat we kunnen afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Filmwijk naar Waterwijk is per bus én fiets prima te doen ;). Ik stuur je DM.

Naast de snelheden die m'n Fritz!box kan handlen ben ik vooral ook benieuwd of die eventueel ook overweg kan met de manier waarop Tweak de IPTV heeft geregeld. Het XS4ALL FTTH profiel ondersteunt tegenwoordig ook de IPTV van KPN in routed mode, zelfde als wat Tweak dus ook doet. Dus als het mogelijk is om evt wat static routes in te stellen (wat moet kunnen), dan ben ik benieuwd hoe dat gaat.

[ Voor 71% gewijzigd door eymey op 15-07-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 16:59
eymey schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 13:59:
Ik wil m'n Fritz!box 7490 wel eens mee nemen naar iemand die in Almere Gigabit heeft. Kijken hoe die het trekt :P
Ik heb zelf ook een 7490. Deze heeft geen problemen met de 1gbit verbinding. In tegenstelling tot de 7390 die de 500/500 net niet haalde. Alleen iptv lukt niet, het is niet mogelijk om een route te zetten op een 2e vlan. In Duitsland wordt deze route in de dhcp meegegeven, dit doet Tweak echter niet. Ik gebruik voor iptv de zyxel, deze hangt in het lokale vlan met enkel vlan 4 op de wan poort. Een route vanuit de Fritz naar de zyxel werkt wel goed. Tv heb ik naast de problemen die iedereen (had?) verder geen problemen mee, maar deze loopt dan ook over de zyxel.

[ Voor 20% gewijzigd door rjhilbrink op 15-07-2015 09:21 ]

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, dat is alvast goed om te lezen :). Haalt hij dat in de up richting ook goed, ook met z'n default instellingen voor traffic prioritizing en zo?

Wat betreft IPTV: In de interface zelf is inderdaad weinig in te stellen qua routes naar een tweede VLAN.

Echer, mijn theorie is dat met het XS4ALL FTTH profiel er al een goede basisconfiguratie is voor VLAN 4, IGMP proxy, etc. En dat je dan alleen onder de provider settings even de voor Tweak benodigde configuratie moet invullen en wellicht op de commandline in ar7.cfg nog het juiste VLAN. En ik heb een beetje de hoop dat, met XS4ALL als basisprofiel, er ook een plek in ar7.cfg verraden wordt (of elders) waar je static routes voor VLAN 4 kan opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Laatst online: 10-05-2024
Zijn de usb poorten op de Zyxel te gebruiken?
Ik wil graag daarop een harde schijf op aansluiten, zodat deze harde schijf voor iedereen in huis te benaderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
  • Laatst online: 11-09 16:19
Ik heb zelf de usb poorten alleen kort getest maar naar mijn weten werken ze prima, volgens mij detecteerde hij maar 1 partitie op de schijf maar verder werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Lieuwe15 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 15:16:
[...]

Dat precies!
Inmiddels met wat hulp van een andere Tweaker die zelf wel de verbinding voltrekt, mijn standaard tot boven 60MB/s meestal rond de 65MB/s kunnen verhogen. Tuurlijk heb je dipjes en is het niet een constante snelheid van begin tot eind. Maar ik denk dus dat het niet zo is dat je genoegen hoeft te nemen met 30-40MB/s als je op een beetje fatsoenlijke PC download. Gebruik in dit geval zowel Usenet van Tweak als van Sunnyusenet.
Ben nog bezig met het tweaken van de verbinding en ben overgestapt op Newsbin pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Dan ben ik wel benieuwd hoe alles ingesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Lieuwe15 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:07:
Dan ben ik wel benieuwd hoe alles ingesteld is.
Ik download alles eerst naar een SSD, laat het vervolgens uitpakken naar een HDD.
Verder heb ik twee settings aangepast:
ChunkCacheSize=6000
MaxCacheLimit=5000

Thats it. Ik ben benieuwd wat ik verder nog kan doen om het omhoog te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 16:59
eymey schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:41:
Ah, dat is alvast goed om te lezen :). Haalt hij dat in de up richting ook goed, ook met z'n default instellingen voor traffic prioritizing en zo?

Wat betreft IPTV: In de interface zelf is inderdaad weinig in te stellen qua routes naar een tweede VLAN.

Echer, mijn theorie is dat met het XS4ALL FTTH profiel er al een goede basisconfiguratie is voor VLAN 4, IGMP proxy, etc. En dat je dan alleen onder de provider settings even de voor Tweak benodigde configuratie moet invullen en wellicht op de commandline in ar7.cfg nog het juiste VLAN. En ik heb een beetje de hoop dat, met XS4ALL als basisprofiel, er ook een plek in ar7.cfg verraden wordt (of elders) waar je static routes voor VLAN 4 kan opgeven.
Volgens mij gebruikt het ftth profiel geen vlan4. Ik gebruikte deze vroeger ook bij Tweak. Verder heb ik de config al diverse malen geprobeerd te tweaken. De Fritz blijft echter al het verkeer via de default ga sturen. Een static route naar een niet lokaal adres wordt niet toegestaan door de Fritz. Maar als jij meer geluk hebt. Ik hou me aanbevolen voor de config.. Verder haalt de Fritz gewoon de maximale up en down speed. Alleendoor de prioritisering start de upload wat trager waardoor het gemiddelde iets lager uitvalt. Maar als je naar de interface snelheid kijkt van de test machine dan zie je dat de 980+ Mbit haalt.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga er eigenlijk van uit dat er nog wel iets van VLAN4 gebruikt zal moeten worden. Als ik de reports in het XS4ALL topic lees, tenminste. Maar goed, ik zal er eerdaags eens wat mee gaan pielen :). Uiteraard laat ik het weten :)

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 15-07-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHarmsen89
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08-2021
Hallo allemaal,

Ik heb sinds ongeveer twee weken tweak, goede ervaringen mee, ook met de helpdesk. Echter lees ik overal een beetje gemixte antwoorden over de vraag of ik een switch kan plaatsen met daarop een STB en een PC. Tweak zegt dat dit problemen kan geven, en hier en daar lees ik dat het moet kunnen. Tevens vroeg ik mij af of elke switch erop kan of dat ik een specifieke moet hebben voor vlan? Want ook hier zeggen sommige van wel, en sommige niet.

Ik ben hier niet echt in thuis, en het forum is zo groot onderhand dat het een beetje lastig zoeken werd vandaar via deze manier. Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
RHarmsen89 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:38:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds ongeveer twee weken tweak, goede ervaringen mee, ook met de helpdesk. Echter lees ik overal een beetje gemixte antwoorden over de vraag of ik een switch kan plaatsen met daarop een STB en een PC. Tweak zegt dat dit problemen kan geven, en hier en daar lees ik dat het moet kunnen. Tevens vroeg ik mij af of elke switch erop kan of dat ik een specifieke moet hebben voor vlan? Want ook hier zeggen sommige van wel, en sommige niet.

Ik ben hier niet echt in thuis, en het forum is zo groot onderhand dat het een beetje lastig zoeken werd vandaar via deze manier. Alvast bedankt voor de hulp!
Je moet een switch hebben die IGMP snooping ondersteunt. Een normale switch zal het multicast verkeer van de tv over alle poorten van de switch gooien waardoor alle aangesloten apparatuur verzuipt.

Een slimme switch ziet dat (via IGMP snooping) er maar op 1 poort het multicast verkeer nodig is en routeert het verkeer dan ook alleen naar dat poort. Je andere poorten zijn onbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHarmsen89
Goldme schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:15:
[...]

Je moet een switch hebben die IGMP snooping ondersteunt. Een normale switch zal het multicast verkeer van de tv over alle poorten van de switch gooien waardoor alle aangesloten apparatuur verzuipt.

Een slimme switch ziet dat (via IGMP snooping) er maar op 1 poort het multicast verkeer nodig is en routeert het verkeer dan ook alleen naar dat poort. Je andere poorten zijn onbelast.
Bedankt voor de snelle reactie!
Als ik dan zo kijk op IGMP snooping kwam ik snel uit op de Netgear GS105E, deze valt ook ontzettend mee qua prijs moet ik zeggen.

Is dit dan ook een goede keus of zou je zelf wat meer investeren in een switch? Ik heb de 1000mbps verbinding van tweak voor de volledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
RHarmsen89 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:33:
[...]

Als ik dan zo kijk op IGMP snooping kwam ik snel uit op de Netgear GS105E, deze valt ook ontzettend mee qua prijs moet ik zeggen.

Is dit dan ook een goede keus of zou je zelf wat meer investeren in een switch? Ik heb de 1000mbps verbinding van tweak voor de volledigheid.
Klopt helemaal. Ik heb dezelfde managed switch en in mijn configuratie werkt het. Net getest en ik zit rond de 500Mbps. Dat komt omdat ik 2 van die switches aan elkaar heb geknoopt om slechts 1 kabel naar de tv te laten lopen waar zowel de STB als de HTPC aan hangt. Je verliest dan altijd wat omdat alles via 1 kabel gaat. Bij jou hoeft dat niet het geval te zijn omdat je direct op 1 switch aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
RHarmsen89 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:33:
[...]

Zelf gebruik ik in mijn netwerk (woonkamer) de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E (inmiddels beschikbaar als V2) maar eventueel met de TP-Link SG105E zou het ook moeten kunnen. Wel heb je een windows pc nodig om een en ander in te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHarmsen89
Hans_18T schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:04:
[...]

Zelf gebruik ik in mijn netwerk (woonkamer) de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E (inmiddels beschikbaar als V2) maar eventueel met de TP-Link SG105E zou het ook moeten kunnen. Wel heb je een windows pc nodig om een en ander in te kunnen stellen.
Ik had het idd ook over de Netgear GS105E. Ga deze ook maar bestellen zometeen :D Heb jij ( of iemand anders ) toevallig ook ervaring met een POE swtich van netgear in een soortgelijke setup? Niet voor mijzelf in dit geval maar voor mijn buurman die graag nog een AP via deze manier wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Nee ik gebruik geen Power Over Ethernet. Zeker bij de kleine switches zal je het niet of nauwelijks tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
Goldme schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:15:
[...]

Ik gebruik een goedkope unmanaged switch, heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ook een unmaged switch kan igmp snooping dien hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Voor general info over switches kan je ook bij de buren kijken, zij hadden vandaag een vergelijk van 40 switches tot 150 euro. http://nl.hardware.info/r...review-onmisbare-schakels.
Edit: link aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door GEi op 15-07-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TrailBlazer schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:54:
Ook een unmaged switch kan igmp snooping dien hoor.
ALS ie dat ook gespecificeerd heeft staan ja ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjantje72 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:24:
[...]

Je krijgt er ook niet direct last van als het verkeer over alle poorten gaat, behalve dat het wat van je netwerk performance kost. 1 ding wat wel fout kan gaan, is als je oo zo'n switch een wifi AP hangt die het verkeer niet filtert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Ik heb een probleem met sparql opnemen (of eigenlijk het afspelen van opgenomen programmas) met glas in Almere.
Ik gebruik de openwrt config van machuidel op een netgear wndr3700. Het opnemen via de STB werkt maar bij het afspelen van een eerdere opname wordt het beeld van de TV zwart maar er start geen beeld+geluid.Normale 'live' TV werkt wel goed in mijn setup.

In de logfiles van openwrt kan ik geen enkele melding/aanwijzing vinden die een hint geeft wat het probleem is. (zoals andere/nieuwe ip-ranges die ik voor opnemen/afspelen in de igmpproxy altnet list zou moeten toevoegen bv.)

Is er iemand die tips heeft hoe ik dit probleem kan analyseren/oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44
Opgenomen beelden verlopen niet via je IGMP Proxy, maar via RTSP. Tenzij je router daarvoor een connection tracker voor heeft om pakketjes aan te passen, kan je meestal alleen een reeks UDP poorten vanaf het Sparql netwerk doorsturen naar 1 sparql box. Zo werkt HBO GO en dergelijke nu bij mij in de woonkamer, de andere box heeft pech. Dit is allemaal op basis van Mikrotik tot ik mijn debian router VM zover heb dat ie IGMP goed doet, want daar zit de zogezegde RTSP connection track module wel in :)

[ Voor 4% gewijzigd door LosserNL op 15-07-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
frelam schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 00:20:
[...]

en http://multicasttvdownload.blogspot.nl/ kun je gebruiken om te kijken :) Met een beetje geluk kun je dit als csv importeren:
Werkt niet meer, omdat het nu RTP streams zijn? Kan ik iets veranderen om het weer werkend te krijgen? Geen zin om alles 1 voor 1 te doen :D

[ Voor 11% gewijzigd door WhySoSerious? op 15-07-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frelam
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-04 16:53
WhySoSerious? schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 22:41:
[...]

Werkt niet meer, omdat het nu RTP streams zijn? Kan ik iets veranderen om het weer werkend te krijgen? Geen zin om alles 1 voor 1 te doen :D
even find&replace doen met 239 -> rtp://239 voor het importeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
Arjantje72 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:24:
[...]

Ik heb ook een goedkope switch. Pakt de 1gbps op mijn pc prima. Maar de tv kan geen hd tv ontvangen😓. Moet nog even een extra kabel laten lopen naar boven.

/edit. Heeft het voor ong 1 weekje wel hd gedaan. Maar nu niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 16-07-2015 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanthome
  • Laatst online: 02-09 11:02
Kan iemand mij helpen, ik probeer tv te kijken via vlc, maar er word geen geen beeld weergeven of geluid afgespeelt. Ik zit op Windows 8.1 Pro met het media pakket. En ik heb Tweak 1Gb in Almere.
Alvast bedankt!

AMD R7 7800X3D - ASUS TUF 3080 - 64GB 6000Mhz CL30 - Samsung Odyssey G9 - Samsung S23 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je wel een abonnement op Sparql TV? En heb je ook de informatie van niet zo heel veel posts terug gelezen? (van UDP naar RTP). En probeer je niet toevallig 1 van de kanalen die encrypted zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHarmsen89
Misschien dat iemand hier een antwoord op weet, ik heb nu mijn netgear nighthawk r7000 ac1900 aangesloten als acces point op de zyxel, de wifi van de zyxel staat uit. De router is nieuw, vandaag gehaald, en firmware is geupdate. Nu heb ik vandaag al twee keer gehad tijdens internetten dat internet blijft hangen ( volgens google chrome ), op host vaststellen. Seconde of dertig later werkt alles dan weer volop. Wanneer dit gebeurt merk ik bijvoorbeeld als ik snel een speedtest doe op de iphone via de speedtest van ookla, dat waar ik normaal de 50mbps aantik het op dit moment tussen de 1 á 2 mbps is.

Iemand die hiermee bekend is? Moet ik nog iets instellen op de Netgear of Zyxel om dit te verhelpen?

( P.S. Hij is ingesteld als AP door gewoon in het menu van de Netgear router aan de klikken om hem te gebruiken als AP )

[ Voor 8% gewijzigd door RHarmsen89 op 16-07-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanthome
Ja ik heb een Sparql TV abonnement. En ik heb iets van 10 kanalen geprobeerd. Is er een bepaalde instelling die ik gemist heb?

AMD R7 7800X3D - ASUS TUF 3080 - 64GB 6000Mhz CL30 - Samsung Odyssey G9 - Samsung S23 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
  • Laatst online: 11-09 16:19
Probeer eens op je sparql box een zender te bekijken en vervolgens zoals hier beschreven: qlum in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3"

Te kijken of je beeld kan krijgen.
Werkte bij mij al waren mijn streams encrypted :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanthome
Ik heb wel streams gevonden, zelfde ip adressen zoals eerder hier gepost. Maar ik heb nog steeds geen beeld of geluid, hij blijft in de afspeellijst hangen. Op mijn tablet CM12.1 via mx player gebeurt er ook niks.
Moet ik iets speciaals doen om toegang te krijgen op mijn pc of bepaalde instellingen even dubbel checken?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:03
Vraagje als ik mijn zyxel wil vervangen kan ik dat ook doen met de Netgear gs105e
En dan 1 kabel van de switch naar mijn router voor WiFi en 1 naar de sparql
Ben wat berichtje aan het nakijken maar kan dat antwoord zo niet vinden

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

deurklinkje schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 07:59:
Vraagje als ik mijn zyxel wil vervangen kan ik dat ook doen met de Netgear gs105e
En dan 1 kabel van de switch naar mijn router voor WiFi en 1 naar de sparql
Ben wat berichtje aan het nakijken maar kan dat antwoord zo niet vinden
Nee, dat gaat niet werken. Die Netgear is alleen een switch, geen router. Alleen de VLAN's uit elkaar halen is niet voldoende. Internet gaat wel werken maar TV niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
vanthome schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 02:36:
Ik heb wel streams gevonden, zelfde ip adressen zoals eerder hier gepost. Maar ik heb nog steeds geen beeld of geluid, hij blijft in de afspeellijst hangen. Op mijn tablet CM12.1 via mx player gebeurt er ook niks.
Moet ik iets speciaals doen om toegang te krijgen op mijn pc of bepaalde instellingen even dubbel checken?
Alvast bedankt
Probeer eens MPC. Dan naar bestand en bestand openen en bij de bovenste regel bijv. rtp://239.0.2.1:7000 invoeren.

https://mpc-hc.org/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanthome
WhySoSerious? schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:26:
[...]

Probeer eens MPC. Dan naar bestand en bestand openen en bij de bovenste regel bijv. rtp://239.0.2.1:7000 invoeren.

https://mpc-hc.org/downloads/
Oké, ik heb hem geprobeerd, hij zegt eerst openen en daarna "Kan bestand niet renderen" Kan het uitmaken dat er een router tussen de Zyxel en mijn pc zit. Er zit namelijk een TP-Link wdr4900 tussen. Kabels zijn allebei op LAN aangesloten en DHCP staat uit. Het is alleen een WIFI AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
vanthome schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:50:
[...]

Oké, ik heb hem geprobeerd, hij zegt eerst openen en daarna "Kan bestand niet renderen" Kan het uitmaken dat er een router tussen de Zyxel en mijn pc zit. Er zit namelijk een TP-Link wdr4900 tussen. Kabels zijn allebei op LAN aangesloten en DHCP staat uit. Het is alleen een WIFI AP.
Probeer het anders eens met een live-usb van ubuntu om een issue in windows uit te sluiten. Er was nog iemand die hier last van had in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanthome
Zit nu op Ubuntu, heb vlc geinstalleerd maar er gebeurd hetzelfde als op Windows. Soms zie ik wel 00:00 van de 00:00 staan (allebei de OS). Maar geen geluid of andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
En zonder router, dus rechtstreeks op de zyxel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanthome
Lieuwe15 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:11:
En zonder router, dus rechtstreeks op de zyxel?
Ik zal dat ff met een laptop proberen. Laat het resultaat zo weten.

/Edit: Dat werkte, op mijn pc nu ook rechtstreeks. En ook via de router, het probleem was dat ik een vast ip had. Weet iemand of ik hier iets speciaals moet doen?

[ Voor 26% gewijzigd door vanthome op 17-07-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik probeer de ZyXel zo in te stellen dat ik vanaf mijn netwerk alleen nog maar gebruik kan maken van de DNS servers die ik op de DHCP heb ik gesteld. Voor de twee servers heb ik onder Security -> Firewall -> Access Control twee regels aangemaakt met de volgende instellingen:

InstellingWaarde
Destination IP AddressIP DNS server /32
ProtocolTCP / UDP
Custom Destination Port53
DirectionLAN to WAN
PolicyAccept

De volgende stap die ik wil nemen is het blokkeren van poort 53 voor de rest van de adressen. Dit probeer ik met een nieuwe regel te doen met de volgende waarden:

InstellingWaarde
ProtocolTCP / UDP
Custom Destination Port53
DirectionLAN to WAN
PolicyReject

Helaas gooit het systeem dan al het DNS verkeer weg. Dus ook van de bestaande DNS servers. Het maakt daarbij niet uit of ik de laatste regel als eerste invoer of als laatste invoer. Het lijkt er op dat het systeem de regel met de reject gewoon als belangrijkste ziet en deze uitvoert en daarna niet meer kijkt naar de andere regels. Als ik bij de laatste regel ook een IP opgeef voor "Destination IP Address", dan lijkt de regel wel goed te werken.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
HielkeJ schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 00:26:
Ik probeer de ZyXel zo in te stellen dat ik vanaf mijn netwerk alleen nog maar gebruik kan maken van de DNS servers die ik op de DHCP heb ik gesteld. Voor de twee servers heb ik onder Security -> Firewall -> Access Control twee regels aangemaakt met de volgende instellingen:

...

Helaas gooit het systeem dan al het DNS verkeer weg. Dus ook van de bestaande DNS servers. Het maakt daarbij niet uit of ik de laatste regel als eerste invoer of als laatste invoer. Het lijkt er op dat het systeem de regel met de reject gewoon als belangrijkste ziet en deze uitvoert en daarna niet meer kijkt naar de andere regels. Als ik bij de laatste regel ook een IP opgeef voor "Destination IP Address", dan lijkt de regel wel goed te werken.

Heb je al gekeken met iptables -L hoe de rules er uit zien? Er staan een hoop chains gedefinieerd die mogelijk roet in het eten kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Wat heb je ingesteld als is je source adres? Ik weet niet of je een "range" kan opgeven (bijvoorbeeld je DHCP range)
Destination adres is niet van belang.
Ik zou zeggen je kan deze "rule" ook weglaten.
De volgende stap die ik wil nemen is het blokkeren van poort 53 voor de rest van de adressen. Dit probeer ik met een nieuwe regel te doen met de volgende waarden:

Wederom wat is je source adres, hier zou je een range van adressen moeten opgeven dus je "niet DHCP range".
Bedenk dat indien je handmatig een DNS instelt (buiten de DHCP range), dat deze wel worden geblokkeerd door je "rules".
Wat is je doel van het blokkeren van DNS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hovemt schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 09:58:
[...]

Heb je al gekeken met iptables -L hoe de rules er uit zien? Er staan een hoop chains gedefinieerd die mogelijk roet in het eten kunnen gooien.
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
ACCEPT 2 -- anywhere anywhere
VOIP_INPUT udp -- anywhere 84.245.42.234 udp dpt:5060
VOIP_INPUT tcp -- anywhere anywhere
VOIP_INPUT udp -- anywhere anywhere
LAN_ONLY_INPUT all -- anywhere anywhere
DOS_INPUT all -- anywhere anywhere
ACL_INPUT all -- anywhere anywhere
FW_GENERAL_INPUT all -- anywhere anywhere
SERVICE_CONTROL all -- anywhere anywhere
OTHER_INPUT all -- anywhere anywhere
DROP all -- anywhere anywhere

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
ACCEPT all -- anywhere 224.0.0.0/4
ACCEPT all -- anywhere 224.0.0.0/4
ACCEPT udp -- anywhere 84.245.42.234 udp dpt:5060
DOS_FORWARD all -- anywhere anywhere
LAN_ONLY_FORWARD all -- anywhere anywhere
PARENTAL_CONTROL all -- anywhere anywhere
FW_TCPMSS all -- anywhere anywhere
ACL_FORWARD all -- anywhere anywhere
FW_GENERAL_FORWARD all -- anywhere anywhere
PF all -- anywhere anywhere
OTHER_FORWARD all -- anywhere anywhere
DMZ all -- anywhere anywhere
DROP all -- anywhere anywhere

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
DROP all -- anywhere 239.255.255.250

Chain ACL_FORWARD (1 references)
BlockDNS all -- 192.168.2.0/24 anywhere
OpenDNS all -- 192.168.2.0/24 208.67.222.222
OpenDNS2 all -- 192.168.2.0/24 208.67.220.220

Chain ACL_INPUT (1 references)

Chain BlockDNS (1 references)
REJECT udp -- anywhere anywhere udp dpt:domain reject-with icmp-port-unreachable
REJECT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:domain reject-with icmp-port-unreachable

Chain DMZ (1 references)

Chain DOS_FORWARD (1 references)

Chain DOS_INPUT (1 references)

Chain FW_GENERAL_FORWARD (1 references)
DROP all -- anywhere anywhere state INVALID
ACCEPT all -- anywhere anywhere state RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT !esp -- anywhere anywhere MARK match 0x10000000/0x10000000
ACCEPT !ah -- anywhere anywhere MARK match 0x10000000/0x10000000

Chain FW_GENERAL_INPUT (1 references)
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:30005
ACCEPT all -- anywhere anywhere state RELATED,ESTABLISHED
ACCEPT all -- anywhere anywhere
ACCEPT icmp -- anywhere anywhere icmp echo-request
ACCEPT icmp -- anywhere anywhere icmp echo-reply
ACCEPT udp -- anywhere anywhere udp dpt:500
ACCEPT esp -- anywhere anywhere
ACCEPT ah -- anywhere anywhere
ACCEPT udp -- anywhere anywhere udp dpt:500
ACCEPT esp -- anywhere anywhere
ACCEPT ah -- anywhere anywhere

Chain FW_TCPMSS (1 references)
TCPMSS tcp -- anywhere anywhere tcp flags:SYN,RST/SYN TCPMSS clamp to PMTU

Chain LAN_ONLY_FORWARD (1 references)
RETURN udp -- anywhere anywhere udp dpts:bootps:bootpc
RETURN tcp -- anywhere anywhere tcp dpts:bootps:bootpc
DROP all -- !192.168.0.0/16 anywhere

Chain LAN_ONLY_INPUT (1 references)
RETURN udp -- anywhere anywhere udp dpts:bootps:bootpc
RETURN tcp -- anywhere anywhere tcp dpts:bootps:bootpc
DROP all -- !192.168.0.0/16 anywhere

Chain OTHER_FORWARD (1 references)

Chain OTHER_INPUT (1 references)

Chain OpenDNS (1 references)
ACCEPT udp -- anywhere anywhere udp dpt:domain
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:domain

Chain OpenDNS2 (1 references)

Chain PARENTAL_CONTROL (1 references)

Chain PF (1 references)
ACCEPT tcp -- anywhere 192.168.2.200 tcp dpt:www

Chain SERVICE_CONTROL (1 references)
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:www
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:www
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:https
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:https
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:ssh
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:ssh
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:telnet
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:telnet
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:ftp
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:ftp
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:5431
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:5431
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:5431
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:domain
DROP udp -- anywhere anywhere udp dpt:domain
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:445
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:445
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:netbios-ssn
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:netbios-ssn
ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:631
DROP tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:631

Chain VOIP_INPUT (3 references)
ACCEPT udp -- anywhere 84.245.42.234 udp dpt:5060
ACCEPT udp -- anywhere 84.245.13.39 udp dpt:5060
Ik zie dat bij Chain ACL_FORWARD de BlockDNS bovenaan staat. Hij blijft hier ook staan als ik de volgorde in de webinterface verander.
Hans_18T schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:07:
[...]

Wat heb je ingesteld als is je source adres? Ik weet niet of je een "range" kan opgeven (bijvoorbeeld je DHCP range)
Destination adres is niet van belang.
Ik zou zeggen je kan deze "rule" ook weglaten.

[...]

Wederom wat is je source adres, hier zou je een range van adressen moeten opgeven dus je "niet DHCP range".
Bedenk dat indien je handmatig een DNS instelt (buiten de DHCP range), dat deze wel worden geblokkeerd door je "rules".
Wat is je doel van het blokkeren van DNS?
Ik had het source adres leeg gelaten. Volgens de handleiding zou hij dan alle adressen moeten pakken. Ik heb nu overal als source mijn LAN adressen ingesteld (192.168.2.0/24), maar dat lijkt niks uit te maken.

Ik wil graag alleen OpenDNS toe staan.

[ Voor 4% gewijzigd door HielkeJ op 18-07-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
Kan je eens proberen om die chain Blockdns te hernoemen naar bijvoorbeeld zzBlockdns? Het lijkt erop dat er gewoon op alfabetische volgorde gewerkt wordt.

Volgens mij probeer je iets te doen wat Zyxel niet voor ogen had met dat access control.

[ Voor 23% gewijzigd door hovemt op 18-07-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Nou ik heb hier de eerste storing met de Zyxel. Hij gaf naar mijn idee een bijzondere hoeveelheid CPU usage aan, 1 apparaat op netwerk dat eigenlijk niets deed en toch steeds de load naar 50-60%, daarnaast zat het geheugen gebruik rond de 50% constant ( vond ik iets minder bijzonder.).

Daarnaast viel mij op dat de speedtests erg inconsequent waren vanaf meerdere apparaten.

Dus besloot ik de router even een powercycle te geven, toen begon het gezeur. Na het opnieuw opstarten geen internet meer. Wel weer verbinding met de router gekregen, maar sindsdien 0 internet. Wel ging steeds de CPU load weer naar de 50%, nu dus ook helemaal zonder internet. Bellen met de helpdesk, bult resets, factory resets later. Nog niets. Heb mijn oude config nog even teruggezet, ook niets. Helaas moet ik nu dus alweer wachten op een nieuwe Zyxel router, die hopelijk dinsdag binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat is nou een goeie router? Wordt gek van de WiFi verbinding hier. Wil een sterke en goeie WiFi router. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:03
Dennischo schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 14:31:
Wat is nou een goeie router? Wordt gek van de WiFi verbinding hier. Wil een sterke en goeie WiFi router. Iemand een suggestie?
Ik ben ook op zoek naar een goeie router ik twijfel tussen de Asus RT-AC68U en de NETGEAR r7000

Kan iemand advies geven

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Bij de ASUS kun je het vermogen van de WiFi verhogen tot 316 mW om een groter bereik te krijgen. Maar wat nog meer van belang is, is of de nieuwe router wel je Internet snelheid kan halen. Sommige routers blijven hangen op een 400 Mbit WAN-LAN snelheid, waarbij je dus de helft van je eventuele Gbit verbinding 'verliest'. De Zyxel haalt die snelheid wel, van de andere routers weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Kan iemand mij hier helpen met direct Pc aansluiten op de Genexis (ivm even testen omdat mijn router schijnbaar niet goed is)? Heb hier VLAN aangezet met 34, maar wil nog geen internet verbinding geven. Geeft aan dat er een probleem is met de DNS. Tweak geeft er verder geen info over. Zijn er nog andere dingen die ik moet doen?

Las net ergens dat je de genexis een half uur van de stroom moet halen eerst, laat ik dat maar eens proberen dan./

[ Voor 15% gewijzigd door Jeru op 18-07-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:40

Quad

Doof

MegaTronics schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:05:
Bij de ASUS kun je het vermogen van de WiFi verhogen tot 316 mW om een groter bereik te krijgen. Maar wat nog meer van belang is, is of de nieuwe router wel je Internet snelheid kan halen. Sommige routers blijven hangen op een 400 Mbit WAN-LAN snelheid, waarbij je dus de helft van je eventuele Gbit verbinding 'verliest'. De Zyxel haalt die snelheid wel, van de andere routers weet ik het niet.
100mW is toch wat maximaal mag in NL?
Maar de Wan-Lan doorvoersnelheid is inderdaad heel erg belangrijk wanneer je een Gbit verbinding hebt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Quad schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:47:
[...]

Sssssssssssssstttttttt niet verder vertellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
Je kunt ook gewoon kijken naar een accesspoint wat je erbij plaatst ipv vervanging van de Zyxel. Je kunt hier natuurlijk ook een router voor kopen en die gebruiken als accesspoint. Het is dan maar net wat je wensen zijn met betrekking tot Wireless en hangt ook erg af van de apparaten die je thuis hebt.

Veel consumentenrouters die nu op de markt zijn, zijn ingericht op het scenario dat iemand een 50Mbps lijntje heeft. De WAN-LAN doorvoersnelheden die op sommige sites gegeven worden is wat er onder ideale omstandigheden kan worden gehaald zonder gebruik te maken van een firewall, QOS en dat soort zaken. Ga je hier mee spelen of OpenWRT erop zetten hou je vaak minder dan de helft over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Neem een AP bijvoorbeeld de AVM 1750E (2.4 en 5 GHz tegelijk inclusief DFS support)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Niet online
WiFi is puur voor de iPhone's en iPad's rest is bedraad. Maar zit te vaak op 4G omdat juist de WiFi bagger is en traag. Meer power spreekt mij wel aan met al die accesspoints hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hans_18T schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 16:01:
[...]

Neem een AP bijvoorbeeld de AVM 1750E (2.4 en 5 GHz tegelijk inclusief DFS support)
En dan wel als accesspoint instellen en niet als repeater, anders ben je de helft kwijt van je snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Meer power levert niet zoveel, immers je IPad stuurt slechts 100 mw. Als je IPad de 5GHz ondersteunt heb je vermoedelijk een lege band.
Bij mij zit niemand op de 5GHz alleen ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Niet online
Hans_18T schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 16:12:
Meer power levert niet zoveel, immers je IPad stuurt slechts 100 mw. Als je IPad de 5GHz ondersteunt heb je vermoedelijk een lege band.
Bij mij zit niemand op de 5GHz alleen ik :)
Hangt nu al een Airport Express achter, werkt voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Quad schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:47:
[...]

Maar de Wan-Lan doorvoersnelheid is inderdaad heel erg belangrijk wanneer je een Gbit verbinding hebt.
Op de 2.4GHz band, ja, 5GHz -> 200mW. Maar als je in een betonnen blokkendoos woont ga je met eens iets hoger uitgangsvermogen de buren denk ik niet lastigvallen :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
Iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn PC direct kan aansluiten op de Genexis? Had al getest met VLAN 34, ook stroom van genexis gehad voor half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Kan iemand mij dringend helpen? Wij zijn vannacht teruggekomen na twee weken vakantie, de Zyxel en Sparql zaten zonder stroom en na alles weer te hebben aangesloten werkt niets meer, dus geen internet, tv en telefoon. Router geeft wel aan en IP adres te hebben en alles lijkt ok in het status overzicht. Ik heb net alles gereset maar zonder resultaat. Hulp is van harte welkom, kunnen de kids even op de PS en Netflix kijken terwijl wij de boel opruimen :z thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:19
stond de genexis ook zonder stroom zo ja dan kan het max een half uur duren voordat alles werkt

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Die had nog wel stroom en alle lampjes brandden/knipperde. Heb m net een kwartier geleden zelf van het stroom gehaald en weer opnieuw aangesloten. Inmiddels knippert de boel weer maar helaas nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:19
branden ook geen rode lampjes op de zyxel
je krijgt wel gewoon een ipadres net als je iptv zie inlog router en dan status
kan je jezelf pingen

[ Voor 11% gewijzigd door Mr-D. op 19-07-2015 10:31 ]

sneller usenet? tips en tricks

Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste

Dit topic is gesloten.