Na jarenlang klant te zijn geweest bij Ziggo (meer dan 20 jaar…, aantal keren verhuisd en altijd een tevreden klant geweest) toch een switch gemaakt naar Tweak voor internet en telefonie. Mijn belangrijkste motivatie is de upload snelheid; 20 Mbps is op zich te doen, maar met een eigen (vpn) server thuis is het wenselijk dat mijn upload omhoog gaat. Voor tv blijf ik bij Ziggo omdat alles hier thuis is ingericht met CI+-modules en ons dat heel goed bevalt.
Ik heb in het verleden al heel wat energie gestopt in mijn netwerk thuis, qua aanleg en hardware. Mijn huidige router, een Asus RT-AC68U, wilde ik dan ook graag behouden. En omdat de telefoon van Ziggo ook naar Tweak is gegaan, moest ik daar ook wat mee doen. Ik wil met jullie delen wat ik heb gedaan zodat een ander hier misschien ook wat aan heeft (heb zelf in de voorbereiding ook dankbaar gebruik gemaakt van de hier op Tweakers.net aanwezige kennis).
Oude situatie:
TV: via Ziggo. Alle tv's hebben een CI+-module; nergens een kastje onder, naast of bij de TV's. Wilden we graag zo houden.
Internet: via Ziggo. Had nog een oud Ubee modem, zonder wifi. Omdat ik altijd de snelheid heb gekregen die bij mijn abonnement hoort heb ik nooit de behoefte gehad aan een nieuwer modem. Over de wifi lees je niet altijd positieve verhalen, dus dat was voor mij ook geen prikkel om een nieuwer modem te willen. Mocht Ziggo mij er één hebben aangeboden, was deze waarschijnlijk binnen een uur in bridge gezet.
Telefoon: via Ziggo. Deze telefoonlijn hebben wij vanuit het verleden aangehouden omdat het nummer in een grote kring bekend is en wij hierop bereikbaar blijven. De aansluiting werd gebruikt als backup, omdat we bellen via een VoIP provider en al jaren een Linksys SPA3102 ATA (analoge telefoon adapter) in het netwerk hebben hangen.
Nieuwe situatie:
TV: ongewijzigd.
Internet: Nadat de monteur weg was, direct de kabel uit de Zyxel gehaald en in mijn Asus geprikt. De belangrijkste wijzigingen in de Asus zijn dat het WAN IP nu op DHCP moest worden ingesteld, en dat ik een VLAN34 moest aangeven om te kunnen internetten. Na een niet noodzakelijke reboot werkt internet als een zonnetje, met vergelijkbare waarden die de monteur mij heeft laten zien.
Telefoon: Hier is nog de meeste studie naar gedaan. Omdat de ASUS geen telefonie kent, moest ik hier op een andere manier een slinger aan geven. Ik wilde wederom het telefoonnummer dat naar Tweak was gegaan gebruiken om gebeld te kunnen worden en als backup voor de eigen VoIP-dienst. Hierop heb ik als volgt gehandeld:
1. Inloggen op de Zyxel. Omdat deze nog 'maagdelijk was' eerst een backup gemaakt van instellingen. Misschien handig in de toekomst.
2. Network Setting > Broadband: Alle aanwezige WAN-interfaces verwijderd.
3. Network Setting > Broadband: Add new interface.
4. Network Setting > Broadband > Add New WAN Interface/Edit (Routing Mode): WAN-interface gemaakt. Mode: 'Bridge'. VLAN, Active: niet aangevinkt (staat uit). Type: Ethernet. Gezien de functie heb ik deze WAN-interface de Name 'VoIP' gegeven.
5. Network Setting > Home Networking: Onder LAN IP Setup een IPv4 Address ingevuld binnen mijn eigen netwerk (ik heb hier 192.168.1.8 ingevuld).
6. Network Setting > Home Networking: DHCP Server State, DHCP: 'Disable'.
7. Network Setting > Wireless > General: Wireless: 'Disabled (settings are invalid when disabled)'.
8. Security > Firewall > General: Firewall: 'Disable'.
De Zyxel vervolgens met zijn WAN-poort aan mijn netwerk gehangen. De Zyxel is nu benaderbaar op adres 192.168.1.8. De 4 LAN poorten kunnen gebruikt worden als switch, omdat de WAN-poort is gebridge naar de LAN-poorten.
Nu is het wachten op het porteren van het telefoonnummer van Ziggo naar Tweak. In tussentijd kan ik uitbellen via de VoIP provider (of Ziggo, tot portering feit is). Wanneer het telefoonnummer is overgezet kan ik de telefoonplug (RJ11) uit de Ubee halen en in de Zyxel prikken. Met de voorbereidende werkzaamheden moet dit in één keer goed gaan. Ik de toekomst wil ik nog eens kijken of ik de Linksys niet zo kan configureren dat ik de Zyxel helemaal niet hoef te gebruiken.
Als laatste stap moet ik straks contact hebben met Ziggo om internet en telefonie op te zeggen. Ik realiseer mij dat ik ongeveer een kleine twee maanden (incl. opzegtermijn Ziggo) dubbel betaal, maar weet wel zeker dat ik zonder hikken of stoten over ga van de één naar de ander.
Wellicht dat bovenstaande nog vragen oproept. Dat hoor ik graag en zal eventuele vragen graag beantwoorden.
Eerlijk is eerlijk, zonder alle reeds geposte informatie op dit forum was het mij waarschijnlijk niet zo snel gelukt. Expliciet wil ik hier
Compizfox noemen, met name voor wat betreft de inzet van de Zyxel als een brug tussen de ATA en de buitenlijn.
PS
hovemt; wellicht input voor jouw Tweal-blog?