The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Jou reactie een beetje verkeerd gelezen, ik wist niet dat die mogelijkheid bestond (in het algemeen) om zo van die 14 dagen periode af te komenBarre73 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:39:
[...]
Ik snap ook wel wat hij bedoelde en dat zei ik ook. De "bedenktijd" annuleren. Schrappen is misschien een beter woord. Die is wettelijk vastgelegd maar mag ook op nadrukkelijk verzoek van de klant worden geschrapt (vandaar schriftelijk) Als deze bijvoorbeeld zelf vindt dat hij er heel goed over heeft nagedacht. Dus ik vind dat Tweak daar te voorzichtig in is terwijl daar geen wettelijke basis voor is.
Als er een Tweak winkel zou bestaan en je daar het abonnement zou afsluiten zou er geen bedenktijd zijn. Want dan heb je genoeg moeite gedaan en wordt je geacht bewust genoeg gekozen te hebben volgens de wetgever. Blijft wen beetje raar vind ik.

Nu wel, maar ik heb een hoop problemen mee gehad, nadat Reggefiber een fuckup had gemaakt. Heb al met al verspreid over drie weken 5 uur aan de lijn gehangen met Tweak. Uiteindelijk is het opgelost doordat ze een setting in de router hadden verandert en ik de firmware van de box opnieuw heb ingeladen.BugBoy schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 08:59:
[...]Waarom is overigens de router firmware zo belangrijk? Die maakt toch alleen een VLAN netwerk aan? Lijkt me eigenlijk niet zo spannend.
Maar ik begrijp dat bij jullie de Sparql setupbox gewoon probleemloos werkt?
Overigens hoeft de laatste versie niet altijd beter te werken. Bij mij werkt bijv. versie 4 nog steeds het beste.
[Voor 28% gewijzigd door Caelorum op 20-08-2015 09:06]
Dennischo in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3"Mees12 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:13:
ik heb hbo go op mijn tablet geïnstalleerd en nu probeer ik de app op mijn samsung smart tv te activeren met de tv pincode die word genoemd op de tablet. Echter de tv blijft vragen om de code nogmaals in te voeren ter controle. Het lukt dus niet. weet iemand waarom? of de oplossing?
De router doet niet allen VLAN, maar moet ook de multicast proxyen naar de Sparql box. Daardoor kan de router firmware belangrijk zijn, al heb ik in de changelog van de laatste versies weinig over IGMP gezien. Waar ik wel veel over zie zijn bugfixes in TR-069.BugBoy schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 08:59:
Ik heb maar één setupbox, dus ik kan het niet testen. Wat wellicht nog van belang kan zijn is dat de setupbox via HDMI is aangesloten op een Marantz SR-6004 receiver. Ik zal eens een factory reset uitvoeren.
Waarom is overigens de router firmware zo belangrijk? Die maakt toch alleen een VLAN netwerk aan? Lijkt me eigenlijk niet zo spannend.
Maar ik begrijp dat bij jullie de Sparql setupbox gewoon probleemloos werkt?
Ik heb een versie 10c0 op mijn dropbox staan inclusief changelog voor de geinteresseerden: https://dl.dropboxusercon...13265233/V100AAKL10C0.zip
Deze is afkomstig uit een forum post in http://forum.kitz.co.uk/index.php/topic,13930.0.html

[Voor 10% gewijzigd door Urshurak op 20-08-2015 15:49]
Volgens de tool Namebench is opendns 87% sneller, dus wilde dat wel even proberen.GEi schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:03:
Heeft Tweak net als Ziggo ook last van een ddos aanval.
Druk bezig om dus vanaf 1 september online te zijn!
Heb zelf alleen net mijn ziggo abbo verlengt. Die 1000mb is leuk, maar totaal overbodig hier thuis. En verder bied het voor ons niet veel voordelen prijstechnisch gezien.

I am the great Cornholio!
Hm, ben nog niet boven de 20MB/s geweest, ook met news.tweak.nl 119. Heb wel zo'n 1000Mbps lijntje.MetaFrame schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:02:
Die snelheden haal je makkelijk met usenet... Zit hier toch meestal tussen de 70 tot 80 megabyte per seconde. Nieuwsgroepen van tweak zelf overigens
Echter vraag ik me af of de problemen met Sparql nog wel zo groot/vervelend zijn als hoe deze een paar maand geleden waren. Kan iemand (uit Enschede) aangeven hoe het ervoor staat? Merk je verbetering met Sparql t.o.v. een paar maand geleden? Of zou je juist aanraden om voor de combi Tweak/Ziggo te gaan?
Thanks guys!
/SynergY
[Voor 2% gewijzigd door SynergY op 20-08-2015 18:00. Reden: p/mnd prijs]
Woon zelf ook in Enschede, en heb ook Sparql afgenomen (2 kastjes). Werkt prima, snel genoeg en beeld kwaliteit is top. Nooit problemen gehad sinds ik in februari ben aangesloten.SynergY schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:58:
De keuze is reuze... in het land van internetaanbieders. Die keuze wordt al iets eenvoudiger gemaakt omdat ik in Enschede woon en internet via Tweak dan de snelste optie is. Enige dat me tegenhoudt om voor Tweak te gaan is de Sparql box.Gelukkig valt dit te omzeilen via TV van Ziggo. In totaal kost het mij via de Tweak/Ziggo combinatie slechts €3,75 p/mnd extra.
Echter vraag ik me af of de problemen met Sparql nog wel zo groot/vervelend zijn als hoe deze een paar maand geleden waren. Kan iemand (uit Enschede) aangeven hoe het ervoor staat? Merk je verbetering t.o.v. een paar maand geleden? Of zou je juist aanraden om voor de combi Tweak/Ziggo te gaan?
Thanks guys!
/SynergY
Het antwoord op de vraag van testen van snelheid tussem zappen is heel simpel. Kies een manier waarop je consequent de tijden tussen zappen en daadwerkelijk het signaal op je tv zien registreert. Aangezien het een vergelijking is tussen tijden maakt het niet uit hoe je meet als je maar consequent dezelfde methode pakt. Een optie is een ir ontvanger en een kleuren meter aansluiten op een oscilloscoop. Je ziet dqn het signaal van de ab binnenkomen en de verranderingen op de tv. Dus als je dat meet heb je een getal van hoelang het duurt tussen zappen en result. Het is zo simpelJeru schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:02:
[...]
Hulde wat een bijdrage ben jij voor dit topic, geen antwoord geven op de vragen die men jou stelt, wel eisen dat anderen ingaan op jouw vragen. En alleen maar zeiken en niets constructiefs zeggen.
Als het ontbreken van eurosport geen dealbreaker is zie ik niet in waarom je niet voor sparql zou gaan. Sinds een aantal maanden geen problemen meer mee, daarnaast hoor ik de laatste maanden steeds meer mensen om me heen klagen over ziggo.SynergY schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:58:
De keuze is reuze... in het land van internetaanbieders. Die keuze wordt al iets eenvoudiger gemaakt omdat ik in Enschede woon en internet via Tweak dan de snelste optie is. Enige dat me tegenhoudt om voor Tweak te gaan is de Sparql box.Gelukkig valt dit te omzeilen via TV van Ziggo. In totaal kost het mij via de Tweak/Ziggo combinatie slechts €3,75 p/mnd extra.
Echter vraag ik me af of de problemen met Sparql nog wel zo groot/vervelend zijn als hoe deze een paar maand geleden waren. Kan iemand (uit Enschede) aangeven hoe het ervoor staat? Merk je verbetering met Sparql t.o.v. een paar maand geleden? Of zou je juist aanraden om voor de combi Tweak/Ziggo te gaan?
Thanks guys!
/SynergY
Als elke station een egaal beeld zou uitzenden wel, maar ik geloof dat bewegende beelden dat niet zijn.VicVLT schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:31:
[...]
Het antwoord op de vraag van testen van snelheid tussem zappen is heel simpel. Kies een manier waarop je consequent de tijden tussen zappen en daadwerkelijk het signaal op je tv zien registreert. Aangezien het een vergelijking is tussen tijden maakt het niet uit hoe je meet als je maar consequent dezelfde methode pakt. Een optie is een ir ontvanger en een kleuren meter aansluiten op een oscilloscoop. Je ziet dqn het signaal van de ab binnenkomen en de verranderingen op de tv. Dus als je dat meet heb je een getal van hoelang het duurt tussen zappen en result. Het is zo simpel
[Voor 27% gewijzigd door HaterFrame op 20-08-2015 20:40]
Vincent,VicVLT schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:31:
[...]
Het antwoord op de vraag van testen van snelheid tussem zappen is heel simpel. Kies een manier waarop je consequent de tijden tussen zappen en daadwerkelijk het signaal op je tv zien registreert. Aangezien het een vergelijking is tussen tijden maakt het niet uit hoe je meet als je maar consequent dezelfde methode pakt. Een optie is een ir ontvanger en een kleuren meter aansluiten op een oscilloscoop. Je ziet dqn het signaal van de ab binnenkomen en de verranderingen op de tv. Dus als je dat meet heb je een getal van hoelang het duurt tussen zappen en result. Het is zo simpel
Verdiep je eens in MPEG4 , misschien begrijp je waarom analoog of MPEG2 sneller zapt (zonder blokjes)
kijk eens eens hier http://mr-d.nl/tweakersUrshurak schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:47:
[...]
Hm, ben nog niet boven de 20MB/s geweest, ook met news.tweak.nl 119. Heb wel zo'n 1000Mbps lijntje.

ik ga gemakkelijk over de 100MB/s tik dus met enige regelmaat de 900Mbit aan maar 840Mbit minimaal
Urshurak schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:47:
[...]
Hm, ben nog niet boven de 20MB/s geweest, ook met news.tweak.nl 119. Heb wel zo'n 1000Mbps lijntje.
Alleen met de Tweak usenet kom je niet veel hoger dan rond de 40-50MBps btw voor alle duidelijkheid..Mr-D. schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 07:34:
[...]
kijk eens eens hier http://mr-d.nl/tweakers![]()
ik ga gemakkelijk over de 100MB/s tik dus met enige regelmaat de 900Mbit aan maar 840Mbit minimaal
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Kijk maar in dit topic waar ik het regelmatig aanhaal... Rustige momenten trek ik makkelijk 90 megabyte p/s en standaard eigenlijk altijd boven de 70.
Ik denk dat je eerder in hardware/software limitatie `s moet gaan kijken.
[Voor 81% gewijzigd door HaterFrame op 21-08-2015 10:08]
Hoeveel lijnen gebruik jij, met of zonder SSL?MetaFrame schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:03:
En dat is dus niet waar...
Kijk maar in dit topic waar ik het regelmatig aanhaal... Rustige momenten trek ik makkelijk 90 megabyte p/s en standaard eigenlijk altijd boven de 70.
Hoe oud zijn de bestanden?
Voor of nadat TweakNews is verhuist?
Als het rustig is, 4 uur in de morgen?
[Voor 5% gewijzigd door kmichael op 21-08-2015 10:15]
Maixmaal 2 jaar oud
Geen idee, heb sinds januari deze lijn
Als het rustig is bedoel ik tussen 06:00 en 14:00 en diep in de nacht.
Ik heb met kmichael toch behoorlijk veel getest met lijnen van Tweak moet ik zeggen.MetaFrame schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:03:
En dat is dus niet waar...
Grappig genoeg test ik het nu zelf en haal ik eigenlijk nagenoeg tussen de 60-100MBps. Ook op dit moment.
Enige wat ik erop aan kan merken is dat het hooguit iets stabieler is met mijn extra provider erbij.
Alleen maar mooi nieuws, betekent voor mij dat ik mijn andere abo gewoon op ga zeggen.
Heb de text hier ook naar aangepast in de tutorial.
Het lijkt erop dat de snelheid inderdaad volledig wordt gehaald met nieuwe bestanden, oudere net even een bestand van 900 dagen gepakt komen met rond de 75MB/s binnen.
[Voor 12% gewijzigd door Jeru op 21-08-2015 12:37]
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
gelukkig heeft ieder station op dezefde plek een logo zitten en daarvoor is te calibreren cq te corrigerenMetaFrame schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:40:
[...]
Als het ontbreken van eurosport geen dealbreaker is zie ik niet in waarom je niet voor sparql zou gaan. Sinds een aantal maanden geen problemen meer mee, daarnaast hoor ik de laatste maanden steeds meer mensen om me heen klagen over ziggo.
[...]
Als elke station een egaal beeld zou uitzenden wel, maar ik geloof dat bewegende beelden dat niet zijn.
we hebben het over pure zap snelheid, dat staat los van de keuze die de provider heeft gemaakt voor welke codec of transport medium, immers als je een provider kiest dan zit je vast aan de keuze van de provider voor hoe zij het signaal leveren. Als zap snelheid van belang is voor iemand is het dus legitiem om puur naar de zapsnelheid van een provider te kijken en hoef je jezelf niet te verdiepen in welke keuzes de provider maakt.Hans_18T schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:54:
[...]
Vincent,
Verdiep je eens in MPEG4 , misschien begrijp je waarom analoog of MPEG2 sneller zapt (zonder blokjes)
Ik ben bang dat je meetmethode te simpel is. Misschien is dit iets voor je https://facebookapp.mrwor.../54c12b420e75dd5a9e940d6eVicVLT schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:56:
[...]
we hebben het over pure zap snelheid, dat staat los van de keuze die de provider heeft gemaakt voor welke codec of transport medium, immers als je een provider kiest dan zit je vast aan de keuze van de provider voor hoe zij het signaal leveren. Als zap snelheid van belang is voor iemand is het dus legitiem om puur naar de zapsnelheid van een provider te kijken en hoef je jezelf niet te verdiepen in welke keuzes de provider maakt.
neu das niets voor dit punt. Wat ik meet is een waarde van subjectieve gevoels zaptijd. Dus het vast stellen van een waarde tussen het moment dat je zapt en het beeld ziet. Dit levert een relatieve tijd op die vergeleken kan worden indien je consequent meet. Die link die jij stuurt is voor absolute zap tijd. Dat is totaal iets anders, plus naar ik vermoed omdat het voor TNO is dat ze opzoek zijn naar de oorzaken van de verschillen en mogelijke oplossingen. De link is dus meer voor de ISP's dan voor een gebruiker die meer dan "ik heb het gevoel dat...". Mijn methode is perfect voor het creeren van een tijd tussen zappen en het verschijnen van het logo van de zender in beeld.Hans_18T schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:34:
[...]
Ik ben bang dat je meetmethode te simpel is. Misschien is dit iets voor je https://facebookapp.mrwor.../54c12b420e75dd5a9e940d6e
Tenzij jij een andere definitie in je hoofd hebt voor het vast stellen van de gevoels zaptijd.
Welnu, ik heb eens zitten zappen (Programma + en - toets).Ik schat dat het rond de 2.5 seconden duurt tussen knopje drukken en het hebben van een bewegend beeld + geluid. Kijkende naar Wikipedia: Zap time dan zit dit lager dan de verwachtte 50% van H.264 over IP Multicast ~ 1.7 – 4s .VicVLT schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:40:
[...]
neu das niets voor dit punt. Wat ik meet is een waarde van subjectieve gevoels-zaptijd. Dus het vast stellen van een waarde tussen het moment dat je zapt en het beeld ziet. Dit levert een relatieve tijd op die vergeleken kan worden indien je consequent meet. Die link die jij stuurt is voor absolute zap tijd. Dat is totaal iets anders, plus naar ik vermoed omdat het voor TNO is dat ze opzoek zijn naar de oorzaken van de verschillen en mogelijke oplossingen. De link is dus meer voor de ISP's dan voor een gebruiker die meer dan "ik heb het gevoel dat...". Mijn methode is perfect voor het creeren van een tijd tussen zappen en het verschijnen van het logo van de zender in beeld.
Tenzij jij een andere definitie in je hoofd hebt voor het vast stellen van de gevoels-zaptijd.
Voor zover ik kan zien reageert de AB direct op het verzoek om van kanaal te wisselen (ik zie meteen de info van het volgende kanaal (onder in beeld), slechts het verkrijgen van een bewegend beeld + geluid duurt iets meer dan 2 seconden. Dus wat is de gevoelszaptijd? is dat een verandering zien (info volgende kanaal) of is dat het hebben van beeld en geluid?
Normaal gesproken zap ik via de zgn TV gids, immers zo weet ik op voorhand wat er "gaande" is op de andere kanalen.
Hans je gaat al fout me dat je schat hoelang het duurt.Hans_18T schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:37:
[...]
Welnu, ik heb eens zitten zappen (Programma + en - toets).Ik schat dat het rond de 2.5 seconden duurt tussen knopje drukken en het hebben van een bewegend beeld + geluid. Kijkende naar Wikipedia: Zap time dan zit dit lager dan de verwachtte 50% van H.264 over IP Multicast ~ 1.7 – 4s .
Voor zover ik kan zien reageert de AB direct op het verzoek om van kanaal te wisselen (ik zie meteen de info van het volgende kanaal (onder in beeld), slechts het verkrijgen van een bewegend beeld + geluid duurt iets meer dan 2 seconden. Dus wat is de gevoelszaptijd? is dat een verandering zien (info volgende kanaal) of is dat het hebben van beeld en geluid?
Normaal gesproken zap ik via de zgn TV gids, immers zo weet ik op voorhand wat er "gaande" is op de andere kanalen.
In mijn definitie is de zaptijd de tijd tussen het laatste ir signaal van de ab tot het moment dat er beeld is. Dat laatste heb ik dan gedefinieerd als het moment waarop het logo door de sensor die in de juiste hoek op de tv zit wordt gedetecteerd. Dit gemeten bij verschillende isp's met dezelfde tv geeft een lijst met tijden em daarin is Tweak beduidend langzamer. Dus niets schatten of id.
Ik ben nog aan het kijken of ik iets kan verzinnen voor jouw route waarbij dus ook de opbouw van de menu gids mee genomen wordt. Dat is wat lastiger. Dan op kanaal 6 beginnen en door op de 4 te drukken op kanaal 4 eindigen.
Tevens moet ik zeggen dat ik ook gekeke. Heb naar de tijden vanaf het eerste ir signaal maar het bleek dat systemen verschillende snelheden hebben of hoeveelheid data bik het zappen. Toen ben ik dus over gestapt op einde signaal.
Wat ik dus nog steeds niet weet waardes je nu eigenlijk hebt gemeten. Daarnaast is 2.5 seconde aardig in te schatten dmv 21, 22, 23.
Dus wat zijn de verschillen tussen de verschillende providers.
Daarnaast is het beeld eerder dan het geluid (0.2 sec??)
Die time base van jouw is redelijk fors. Dat kan vele malen beter! 2'5 sec dat kan dus ook zomaar 2 of 3 zijn waardoor je geen significante afwijking hebt met 1'5 seconden. Als je zo met getallen en significante waardes goochelt heeft het vij voorbaat al geen zin waarden te delen. Voor het doel van goed onderzoek daag ik mensen uit zelf te gaan meten zodat er feen discussie op de man hoeft gevoerd te worden hier maar gewoon sec over de definitie en de statistiek.Hans_18T schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:41:
Begin of einde van de pulsjes verwaarloos ik maar even, volgens http://www.vishay.com/docs/80071/dataform.pdf is dat in de orde grote van 30~60 mS. Dit zie je op je oscilloscoop niet meer terug vanwege de lange "timebase" (500mS/dev?)
Wat ik dus nog steeds niet weet waardes je nu eigenlijk hebt gemeten. Daarnaast is 2.5 seconde aardig in te schatten dmv 21, 22, 23.
Dus wat zijn de verschillen tussen de verschillende providers.
Daarnaast is het beeld eerder dan het geluid (0.2 sec??)
En ik vraag me af hoeveel mensen dit belangrijk vinden. Zaptijd bij IPTV is langer dan bij DVB-C en zeker langer dan bij analoog. Is dat erg? Nee, voor veel mensen niet.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
De oorsprong van de discussie was eem vraag of het sneller of langer duurde om te zappen met spraql dan andere providers. Mijn observatie waar de discussie dus pver gaat is dat het meetbaat langer duurtBarre73 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:41:
Ik heb vast de aanleiding voor dit ontzettend interessante onderzoek gemist maar kunnen de heren wellicht een eigen topic gaan openen? Jullie dwalen nogal off-topic namelijk....
En ik vraag me af hoeveel mensen dit belangrijk vinden. Zaptijd bij IPTV is langer dan bij DVB-C en zeker langer dan bij analoog. Is dat erg? Nee, voor veel mensen niet.
duurt. Maar er zijn personen die dit dus niet geloven maar ook niet willen meten.
Dus relevantie is de vraag duurt het langer of korter zappen bij Sparql? Ja vergeleken met andere isp's. Is dat erg dat is aan de persoon die het vraagt het is een afweging
afweging.
En jij "vergeet" (bewust) steeds weer je bevindingen te delen.VicVLT schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 21:23:
[...]
Maar er zijn personen die dit dus niet geloven maar ook niet willen meten.
Hoezo vergeet ik me bevindingen te delen. Je bedoelt de tijden? Die deel ik bewust niet omdat jullie de meet methode, definitie en nauwkeurigheid niet serieus nemen. Dan hebben die getallen geen enkelle waarde tot ze door iemand bevestigd worden. Dus jullie eigen schuld.Hans_18T schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 00:27:
[...]
En jij "vergeet" (bewust) steeds weer je bevindingen te delen.
heeft niets met kinderachtig te maken, als iemand 21, 22, 23 tellen een goede maat vindt voor het vergelijken van tijden mag die persoon van mij dat best doen. maar dan moet hij niet klagen dat ik hem niet serieus neem.badboynova schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:27:
De scholen zijn zeker weer begonnen #kinderachtig
Dan ben je van al dat gezeur af, minder kwijt per maand, steun je geen bagger-tv meer, en houd je meer tijd over voor andere dingen.

Ik wil dus wel serieus een abonnement op tweak overwegen. Ik denk wel dat ik de eerste maand even de kat uit de boom kijk. Wat ik trouwens wel erg jammer vind, is dat Eurosport niet aangeboden wordt via Sparql. Het duurt nog wel even, maar Eurosport heeft de uitzendrechten voor de OS 2018. Hopelijk wordt Eurosport op den duur toegevoegd aan het aanbod.
Wel erg jammer trouwens dat dit topic regelmatig vervuild wordt met niet-constructieve en negatieve opmerkingen. Laten we aub een plezierige, nette en beschaafde toonzetting hanteren. In dit topic zijn we er toch om ervaringen en kennis te delen.
Amen.[...]
Wel erg jammer trouwens dat dit topic regelmatig vervuild wordt met niet-constructieve en negatieve opmerkingen. Laten we aub een plezierige, nette en beschaafde toonzetting hanteren. In dit topic zijn we er toch om ervaringen en kennis te delen.

Normaal gaat het altijd goed in dit topic, behalve als user: VicVLT er is. Je moet maar eens zoeken op zijn reacties in dit topic, dan snap je het welmeesje schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 18:54:
Sinds ik deze week heb gelezen dat tweak ook in gemeente Dronten wordt aangeboden, ben ik langzaam aan begonnen dit topic een beetje door te nemen. Ik vind 60 euro voor 1000mb+tv+bellen+opnemen+hbo best een goede deal. Voor dit bedrag krijg je bij UPC alleen 120mb+tv+bellen+opnemen. O ja, bij tweak krijg je ook nog tweaknews.
Ik wil dus wel serieus een abonnement op tweak overwegen. Ik denk wel dat ik de eerste maand even de kat uit de boom kijk. Wat ik trouwens wel erg jammer vind, is dat Eurosport niet aangeboden wordt via Sparql. Het duurt nog wel even, maar Eurosport heeft de uitzendrechten voor de OS 2018. Hopelijk wordt Eurosport op den duur toegevoegd aan het aanbod.

Via eindelijkglasvezel nog het eerste jaar €10 per maand korting. Het is wel een 2 jaar contract.Arjantje72 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 22:06:
[...]
Normaal gaat het altijd goed in dit topic, behalve als user: VicVLT er is. Je moet maar eens zoeken op zijn reacties in dit topic, dan snap je het wel
[Voor 6% gewijzigd door Pimperklaas op 26-08-2015 11:44]
Je hebt gelijk, ik meen mij te herinneren dat je eerst een account moet aanmaken bij HBO GO . Ik heb net mijn PW laten resetten. Daarna kan ik gewoon via mijn browser inloggen.Mees12 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:25:
dank je wel voor je reactie, maar je verward volgens mij de sparql app met hbo go. Op de sparql app moet je inderdaad de postcode invoeren. Bij de hbo go app op je smarttv moet je een code invoeren die de app op je tablet produceert en dat lukt me niet.
[...]
Met een tablet of smarttv heb ik het nog niet geprobeerd.
Als de switch er niet tussen zit doet hij het dan wel? Het is een beetje vreemd dat alleen die twee zenders het niet doen.Pimperklaas schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:42:
Ik heb een switch tussen de tv en modem gezet echter geeft hij alleen bij SBS en RTL7 geen beeld en hapert de audio? andere zenders werken wel prima. Iemand een idee?
Je zou anders even systematisch alles langs moeten lopen, zoals kabels en ingeplugde apparatuur op die switch.
Volgens speedtest.net kom ik in Leeuwarden op 980Mbps up en down uit (Huizum West).Urshurak schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:36:
Ik ben hier in Leeuwarden op Ookla nog niet boven de 600Mbps uitgekomen trouwens, zal wel komen door een scholencomplex en industrieterrein in de buurt. Maar idd, in de praktijk (usenet e.d.) kom je toch nooit op die snelheden, nog niet gezien iig.
vrouw kijkt nu hbo ondemand als ik draadloos via mijn eigen ap (zyxel staat uit) uit de nieuwsgroepen ga downloaden (max 20MB/s) dan ziet zij een dia show druk ik op pauze is haar die show voorbij gaat ik verder nou enz enz
ik zit nu op dit moment gewoon standaard zyxel iptv op eigen poort op firmware 7
proccesor zit op 8,5 procent todat ik weer ga downloaden dan gaat de processor naar 62%
any idea of zegt de zyxel het is genoeg geweest

Ik zie de Zyxel eigenlijk niets doen als ik op de nieuwsgroepen ga downloaden. Je zou eens kunnen kijken of je het probleem ook hebt op firmware 8.Mr-D. schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:50:
ik weet dat het al een keer aan bod is gekomen maar kan het niet meer vinden
vrouw kijkt nu hbo ondemand als ik draadloos via mijn eigen ap (zyxel staat uit) uit de nieuwsgroepen ga downloaden (max 20MB/s) dan ziet zij een dia show druk ik op pauze is haar die show voorbij gaat ik verder nou enz enz
ik zit nu op dit moment gewoon standaard zyxel iptv op eigen poort op firmware 7
proccesor zit op 8,5 procent todat ik weer ga downloaden dan gaat de processor naar 62%
any idea of zegt de zyxel het is genoeg geweest
Het kan sowieso geen kwaad om eens in de zoveel tijd de Zyxel een reboot te geven. Ik heb het idee dat er na verloop van tijd iets volloopt waardoor er haperingen ontstaan.
Hoe bedoel je trouwens dat je IPTV op een eigen poort hebt? Als in Sparql box rechtstreeks aangesloten op de Zyxel of heb je de netwerken uit elkaar getrokken in de Zyxel?
ja direct in de zyxel en standaard config van tweak op dit moment (had eerst 2 routers met een managed switch) maar daar haalde ik niet echt meer stabiliteit uit
zyxel is nu 16 dagen online dus ga het eerst met 8 proberen
maar hiervoor had ik ook geen problemen hoor ook niet als ik bedraad download en ik trek de lijn bijna vol dus daarom vond ik het vreemd dat het met de laptop gebeurde
eerst dit maar even testen (als de film is afgelopen dan he anders wordt het ruzie

V10 firmware met complete changelog: https://dl.dropboxusercon...13265233/V100AAKL10C0.zip V10 en V8 zijn bijna gelijk, dus niet de moeite waard om up te graden van v8 naar v10
Ik kwam wel een andere leuke tegen:
Heb wel een leuke router op het oog om de Zyxel te vervangen: pricewatch: DrayTek Vigor 2132acModifications in V1.00(AAKL.8)b3
[Bug Fix]
[DHCP][ITS#150100462][SVD#149] DHCP process is gone after connecting PS3/PS4 via LAN/WLAN.
Als het goed is moet die gigabit kunnen doen en heb je gelijk ook ac wifi. Het is alleen jammer dat hij stevig geprijst is (240 euro).
[Voor 19% gewijzigd door hovemt op 28-08-2015 21:26]
maar waarom gaat dan de processor van de zyxel skyhigh daarom verdenk ik mijn asus niet die geeft geen krimp komt niet boven de 3 % (merlin firmware de laatste stabiele)
das is inderdaad wel een aparte van die playstation
Zenix schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:48:
Is het mogelijk om een vast IP te krijgen bij Tweak glas? Ik zie overal dat het dynamisch is.
[Voor 4% gewijzigd door Mr-D. op 28-08-2015 21:53. Reden: typo]
Hoelang heb je hem al?Mr-D. schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:52:
ja en nee hij word vast gezet in hun dhcp oftewel gekoppeld aan je macadres is wel vast maar toch ook weer niet maar werkt wel ik heb geen problemen met mijn mailserver en overal whitelisted
[...]
Ben je niet toevallig met TCP Optimizer in de weer geweest? Kan me namelijk voorstellen dat de instellingen die daarin staan voor bedraad alles behalve optimaal zijn voor wireless, voornamelijk vanwege de hogere RTT.Mr-D. schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:51:
asus rt-ac66u (is eigenlijk een router maar gebruik hem alleen voor draadloos)
maar waarom gaat dan de processor van de zyxel skyhigh daarom verdenk ik mijn asus niet die geeft geen krimp komt niet boven de 3 % (merlin firmware de laatste stabiele)
das is inderdaad wel een aparte van die playstation
Mijn IP adres is eigenlijk hetzelfde gebleven sinds ik de Zyxel heb, dus een jaar en twee maanden nu.
[Voor 16% gewijzigd door hovemt op 28-08-2015 22:19]
hovemt schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:11:
[...]
Ben je niet toevallig met TCP Optimizer in de weer geweest? Kan me namelijk voorstellen dat de instellingen die daarin staan voor bedraad alles behalve optimaal zijn voor wireless, voornamelijk vanwege de hogere RTT.
Heb je er ook last van als je een gewone download doet of alleen met de nieuwsgroepen? Zou je eens kunnen nalopen of en waar er packets gedropt worden?Mr-D. schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:18:
ja maar alleen op mijn bedraade machine dus niet deze want dat heeft uiteraard geen zin
[...]
lan 1 gaat naar mijn server en lan 2 naar mijn switch lan 4 is ook een iptv
hovemt schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:22:
[...]
Heb je er ook last van als je een gewone download doet of alleen met de nieuwsgroepen? Zou je eens kunnen nalopen of en waar er packets gedropt worden?
Dat zijn wel erg veel gedropte packets. Het lijkt er eerder op dat er een buffer probleem zit in het HBO on-demand gedeelte. Ik zou zeggen, wacht tot de film klaar is en probeer dan nog eens te downloaden via WLAN. Ben benieuwd of je dan dezelfde resultaten hebt.Mr-D. schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:28:
nou lan drie is bij mij de huiskamer iptv waar hbo word gekeken
[afbeelding]
[...]
zag net dat er een stuk of 20 in mijn server aan het gamen zijn dus stel de firmware even uit op morgenochtend vroeg dan liggen hun nog in bed

zal er ook eens een mailtje aan wagen aan tweak

thankxz Hovemt
als ik het via mijn pc doe (dus bedraad) valt ook het geluid uit dus wordt het nog erger
maar de drops blijven nu wel weg
maar dit vond ik wel vreemd maar na een refresh was het wel weer ok
hovemt schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:39:
[...]
Dat zijn wel erg veel gedropte packets. Het lijkt er eerder op dat er een buffer probleem zit in het HBO on-demand gedeelte. Ik zou zeggen, wacht tot de film klaar is en probeer dan nog eens te downloaden via WLAN. Ben benieuwd of je dan dezelfde resultaten hebt.
Grappig, Ook bij mij staan "Dropped Packages" (20575) voor LAN3 terwijl LAN3 niet in gebruik is en nooit is geweest. Ik draai trouwens nog steeds de originele 1.00(AAKL.4)Mr-D. schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:28:
nou lan drie is bij mij de huiskamer iptv waar hbo word gekeken
[afbeelding]
[...]
[Voor 0% gewijzigd door Hans_18T op 30-08-2015 13:38. Reden: kleine toevoeging]
Ik denk dat ik ook maar terug ga naar 4
Want met de helpdesk kom ik ook niet verder want die kunnen alleen maar herhalen wat ik zelf al aangegeven heb alleen het standaard verhaaltje dus daar kom ik ook niet verder mee
Kijken wat precies het prijsverschil is om alleen tv bij ziggo af te nemen (UPC) want daar heb ik op tv gebied nooit echt problemen ondervonden want irriteer mij nog steeds aan die slechte gui van sparql vooral uitzending gemist / hbo terug kijken
Internet niet dat is gewoon echt goed zonder problemen telefoon gebruik ik zelf nie alleen om gebeld te worden maar dat werkt opzich ook goed
Zie dat meer mensen dit hier doen opzich niet eens zo gek
quote]Hans_18T schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:36:
[...]
Grappig, Ook bij mij staan "Dropped Packages" (20575) voor LAN3 terwijl LAN3 niet in gebruik is en nooit is geweest. Ik draai trouwens nog steeds de originele 1.00(AAKL.4)
[/quote]
6b5 was volgens mij nog degene waar portforwards niet meer werkten na een reboot. Ik zou eigenlijk niet meer teruggaan naar firmware versies lager dan 7c0.Dennischo schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:08:
Je zou 6b5 kunnen proberen, als je die kan vinden. Ik draai dat incl. TV op LAN1 en LAN2. 0 drops en IPv4 uptime van 21 dagen. Nergens last van, incl. vast IP. Volgens mij een van de beste releases?
Je kan altijd nog kijken naar de Concurrent WAN optie in de Zyxel. Je zou dan je Asus router als main internet router kunnen gebruiken, terwijl je de Zyxel TV laat afhandelen.Mr-D. schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 14:58:
Lol
Ik denk dat ik ook maar terug ga naar 4
Want met de helpdesk kom ik ook niet verder want die kunnen alleen maar herhalen wat ik zelf al aangegeven heb alleen het standaard verhaaltje dus daar kom ik ook niet verder mee
Kijken wat precies het prijsverschil is om alleen tv bij ziggo af te nemen (UPC) want daar heb ik op tv gebied nooit echt problemen ondervonden want irriteer mij nog steeds aan die slechte gui van sparql vooral uitzending gemist / hbo terug kijken
Internet niet dat is gewoon echt goed zonder problemen telefoon gebruik ik zelf nie alleen om gebeld te worden maar dat werkt opzich ook goed
Zie dat meer mensen dit hier doen opzich niet eens zo gek
Met de optie concurrent WAN wordt het internet VLAN zowel gerouted als gebridged. De Zyxel stuurt het internet VLAN untagged over 1 van de poorten, waardoor je met de Asus zonder rare dingen een WAN andres kan krijgen. Bijkomend voordeel is ook dat je het TV platform dan compleet fysiek gescheiden hebt van je interne netwerk.
Geen problemen mee, draait hier al maanden stabiel incl. portforwards. Durf juist niet te gaan updaten omdat het nu zo lekker draait.hovemt schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:34:
[...]
6b5 was volgens mij nog degene waar portforwards niet meer werkten na een reboot. Ik zou eigenlijk niet meer teruggaan naar firmware versies lager dan 7c0.

maar internet kan niet zo lang down deze week dus laat dat nog even voor wat het is thankxz
hovemt schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 16:34:
Je kan altijd nog kijken naar de Concurrent WAN optie in de Zyxel. Je zou dan je Asus router als main internet router kunnen gebruiken, terwijl je de Zyxel TV laat afhandelen.
Ok, dan zal 't wel aan mijn verouderde hardware liggen.Freak_NL schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:41:
[...]
Volgens speedtest.net kom ik in Leeuwarden op 980Mbps up en down uit (Huizum West).

441,43 Mbit/s down en 964,67 Mbit/s up. Ik heb een goeie softwareupdate ergens gedaan blijkbaar, eerder was het hooguit rond 170 down en 230 up.

[Voor 9% gewijzigd door jeroenmuzikant op 31-08-2015 02:02]
Telefonie gaat gewoon over het internet VLAN. Je hebt in principe een paar mogelijkheden:GEi schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:58:
Is er iemand van jullie die internet van Tweak afneemt en de meegeleverde Zyxel in bridge mode heeft geconfigureerd? Blijft in dat geval de telefoon nog via de Zyxel gaan? Ben voornemens om mijn eigen router (Asus RT-AC68U) het internet te laten afhandelen en de Zyxel puur voor telefonie in te zetten.
- Op de Zyxel concurrent WAN inschakelen en de ASUS aan de bridgeport hangen. Zowel de Zyxel als de ASUS krijgen dan een WAN ip, waarbij telefonie gewoon via de Zyxel blijft gaan.
- De Asus als hoofdrouter neerzetten en de Zyxel er achterhangen voor telefonie, waarbij er poortforwards ingesteld moet worden op de ASUS.
- Een ATA zoals pricewatch: Cisco SPA112 ATA of pricewatch: Gigaset N300A IP aanschaffen en die achter de ASUS hangen voor telefonie.
@hovemt, jouw eerste optie volg ik niet helemaal; hoe kunnen beide apparaten een WAN IP krijgen? Er vanuit gaande dat ik er maar één krijg van Tweak.
Bij optie drie gelden ook portforwards in de router? Ik heb nu ook een ATA, maar er zijn nu in de router geen poorten opengezet naar de ATA. Ter info: ik zit nu bij Ziggo en heb de Asus achter de modem/router. Asus doet al het netwerkverkeer en vanaf de modem/router gaat een een telefoonkabel naar mijn ATA in het netwerk achter de router.
Kan dat ? En zo ja waarom zou je dat doen ? Als de Zyxel 1:1 bridged dan kan ie er toch gewoon tussenuit.GEi schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:58:
Is er iemand van jullie die internet van Tweak afneemt en de meegeleverde Zyxel in bridge mode heeft geconfigureerd?
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Als je in de Zyxel de optie concurrent WAN gebruikt wordt er een extra WAN interface aangemaakt waarop het internet VLAN gebridged wordt naar een poort. Je krijgt dan twee IP adressen van Tweak. Volgens mij maken ze hier ook niet zo'n probleem van.GEi schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:23:
Ik zit nu op het spoor om mijn Asus router in te zetten als router (VLAN34) en de Zyxel als een brug tussen mijn huidige ATA en de telefoonlijn die binnenkomt van Tweak. De Zyxel komt dan dus in mijn netwerk, achter de router te staan. Ala optie 2 van hovemt.
@hovemt, jouw eerste optie volg ik niet helemaal; hoe kunnen beide apparaten een WAN IP krijgen? Er vanuit gaande dat ik er maar één krijg van Tweak.
Bij optie drie gelden ook portforwards in de router? Ik heb nu ook een ATA, maar er zijn nu in de router geen poorten opengezet naar de ATA. Ter info: ik zit nu bij Ziggo en heb de Asus achter de modem/router. Asus doet al het netwerkverkeer en vanaf de modem/router gaat een een telefoonkabel naar mijn ATA in het netwerk achter de router.
Wat betreft optie 3 zou je ook portforwards moeten instellen. Als je nu een ATA (Analog telephone adapter) hebt, dan neem ik aan dat je nu ook ergens een VOIP account hebt. Waarschijnlijk gebruik je daar een STUN server, waardoor port forwards volgens mij niet nodig zijn. Ik weet niet of Tweak een STUN server in gebruik heeft.
Ik heb in het verleden al heel wat energie gestopt in mijn netwerk thuis, qua aanleg en hardware. Mijn huidige router, een Asus RT-AC68U, wilde ik dan ook graag behouden. En omdat de telefoon van Ziggo ook naar Tweak is gegaan, moest ik daar ook wat mee doen. Ik wil met jullie delen wat ik heb gedaan zodat een ander hier misschien ook wat aan heeft (heb zelf in de voorbereiding ook dankbaar gebruik gemaakt van de hier op Tweakers.net aanwezige kennis).
Oude situatie:
TV: via Ziggo. Alle tv's hebben een CI+-module; nergens een kastje onder, naast of bij de TV's. Wilden we graag zo houden.
Internet: via Ziggo. Had nog een oud Ubee modem, zonder wifi. Omdat ik altijd de snelheid heb gekregen die bij mijn abonnement hoort heb ik nooit de behoefte gehad aan een nieuwer modem. Over de wifi lees je niet altijd positieve verhalen, dus dat was voor mij ook geen prikkel om een nieuwer modem te willen. Mocht Ziggo mij er één hebben aangeboden, was deze waarschijnlijk binnen een uur in bridge gezet.
Telefoon: via Ziggo. Deze telefoonlijn hebben wij vanuit het verleden aangehouden omdat het nummer in een grote kring bekend is en wij hierop bereikbaar blijven. De aansluiting werd gebruikt als backup, omdat we bellen via een VoIP provider en al jaren een Linksys SPA3102 ATA (analoge telefoon adapter) in het netwerk hebben hangen.
Nieuwe situatie:
TV: ongewijzigd.
Internet: Nadat de monteur weg was, direct de kabel uit de Zyxel gehaald en in mijn Asus geprikt. De belangrijkste wijzigingen in de Asus zijn dat het WAN IP nu op DHCP moest worden ingesteld, en dat ik een VLAN34 moest aangeven om te kunnen internetten. Na een niet noodzakelijke reboot werkt internet als een zonnetje, met vergelijkbare waarden die de monteur mij heeft laten zien.
Telefoon: Hier is nog de meeste studie naar gedaan. Omdat de ASUS geen telefonie kent, moest ik hier op een andere manier een slinger aan geven. Ik wilde wederom het telefoonnummer dat naar Tweak was gegaan gebruiken om gebeld te kunnen worden en als backup voor de eigen VoIP-dienst. Hierop heb ik als volgt gehandeld:
1. Inloggen op de Zyxel. Omdat deze nog 'maagdelijk was' eerst een backup gemaakt van instellingen. Misschien handig in de toekomst.
2. Network Setting > Broadband: Alle aanwezige WAN-interfaces verwijderd.
3. Network Setting > Broadband: Add new interface.
4. Network Setting > Broadband > Add New WAN Interface/Edit (Routing Mode): WAN-interface gemaakt. Mode: 'Bridge'. VLAN, Active: niet aangevinkt (staat uit). Type: Ethernet. Gezien de functie heb ik deze WAN-interface de Name 'VoIP' gegeven.
5. Network Setting > Home Networking: Onder LAN IP Setup een IPv4 Address ingevuld binnen mijn eigen netwerk (ik heb hier 192.168.1.8 ingevuld).
6. Network Setting > Home Networking: DHCP Server State, DHCP: 'Disable'.
7. Network Setting > Wireless > General: Wireless: 'Disabled (settings are invalid when disabled)'.
8. Security > Firewall > General: Firewall: 'Disable'.
De Zyxel vervolgens met zijn WAN-poort aan mijn netwerk gehangen. De Zyxel is nu benaderbaar op adres 192.168.1.8. De 4 LAN poorten kunnen gebruikt worden als switch, omdat de WAN-poort is gebridge naar de LAN-poorten.
Nu is het wachten op het porteren van het telefoonnummer van Ziggo naar Tweak. In tussentijd kan ik uitbellen via de VoIP provider (of Ziggo, tot portering feit is). Wanneer het telefoonnummer is overgezet kan ik de telefoonplug (RJ11) uit de Ubee halen en in de Zyxel prikken. Met de voorbereidende werkzaamheden moet dit in één keer goed gaan. Ik de toekomst wil ik nog eens kijken of ik de Linksys niet zo kan configureren dat ik de Zyxel helemaal niet hoef te gebruiken.
Als laatste stap moet ik straks contact hebben met Ziggo om internet en telefonie op te zeggen. Ik realiseer mij dat ik ongeveer een kleine twee maanden (incl. opzegtermijn Ziggo) dubbel betaal, maar weet wel zeker dat ik zonder hikken of stoten over ga van de één naar de ander.
Wellicht dat bovenstaande nog vragen oproept. Dat hoor ik graag en zal eventuele vragen graag beantwoorden.
Eerlijk is eerlijk, zonder alle reeds geposte informatie op dit forum was het mij waarschijnlijk niet zo snel gelukt. Expliciet wil ik hier Compizfox noemen, met name voor wat betreft de inzet van de Zyxel als een brug tussen de ATA en de buitenlijn.
PS hovemt; wellicht input voor jouw Tweal-blog?
Als je een DECT toestel hebt kan ik je een Gigaset N300A-IP aanraden (DECT basisstation), die spreekt rechtstreeks SIP en kan je gewoon in je netwerk hangen.GEi schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:06:
Ik vraag het ook met het oog op de telefoon, de Asus router kan niets met het VoIP signaal dat ook over de netwerkkabel gaat.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Ik weet trouwens niet of je meerdere accounts in de 3102 kan zetten, maar je zou daar ook het Tweak account bij in kunnen zetten. Je kunt gewoon de VOIP gegevens opvragen bij de helpdesk.GEi schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:48:
Over de N300 heb ik al meer goed verhalen gehoord. Mijn uitdaging was/is om op het vaste nummer bereikbaar te zijn (van Tweak) en uit te bellen via voip. Met name het eerste maakt dat ik de Zyxel nog nodig heb.
Zoals bovenstaand beschreven heb ik alles ingericht. Maar ik, en mijn vrouw ook, ervaren erg lange wachttijden voordat een webpagina op beeld staat. Het geeft nog niet minimaal zelfde beleving die ik bij Ziggo had.
Ik heb de DNS servers van OpenDNS terug gezet naar de DNS servers van de ISP (tweak.nl). Ik heb alleen op LAN-poorten 1 en 2 VLAN34 aangegeven; overige twee LAN-poorten gebruik ik niet meer, daar de router crashte bij alle vier de LAN-poorten in VLAN34.
De hardware accaleration staat uit, als gevolg van log settings. Deze log settings laat ik graag nog even aan staan tbv het trouble shooten. Wellicht dat het qua snelheid helpt de hardware acceleration aan te zetten). Ik haal ook bij lange na niet de 900+ Mbps die ik bij de monteur op de laptop zag (met een LAN -> USB3 converter). Ik zit nu met de ASUS op zo'n 350 Mbps. Ik heb dus nog het één en ander fine te tunen.
Hebben jullie nog suggesties hoe de ASUS het beste kan worden ingesteld als primaire router? Wellicht één of meerdere settings aan de WAN-zijde die een performance boost kunnen geven?
Heb wel ontdekt dat wanneer ik de computer direct met het 'glasvezelkastje' verbindt, en ik in de eigenschappen van de NIC VLAN34 aangeef, ik probleemloos kan internetten en downloaden, met de gewenste zeer hoge snelheden.
Ik heb nu RMerlin firmware, versie ...374.42. Niet de nieuwste versie, maar ik zie in de changelogs ook niet een wijziging die mij voorkomt als een oplossing.
Ik hoor graag van jullie. Thanks in advance.
Die wachttijden lijkt mij een DNS probleem. Het kan wel eens helpen om de dns cache volledig te clearen.GEi schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:19:
Ik heb toch nog even jullie hulp nodig; kan het niet alleen.
Zoals bovenstaand beschreven heb ik alles ingericht. Maar ik, en mijn vrouw ook, ervaren erg lange wachttijden voordat een webpagina op beeld staat. Het geeft nog niet minimaal zelfde beleving die ik bij Ziggo had.
Ik heb de DNS servers van OpenDNS terug gezet naar de DNS servers van de ISP (tweak.nl). Ik heb alleen op LAN-poorten 1 en 2 VLAN34 aangegeven; overige twee LAN-poorten gebruik ik niet meer, daar de router crashte bij alle vier de LAN-poorten in VLAN34.
De hardware accaleration staat uit, als gevolg van log settings. Deze log settings laat ik graag nog even aan staan tbv het trouble shooten. Wellicht dat het qua snelheid helpt de hardware acceleration aan te zetten). Ik haal ook bij lange na niet de 900+ Mbps die ik bij de monteur op de laptop zag (met een LAN -> USB3 converter). Ik zit nu met de ASUS op zo'n 350 Mbps. Ik heb dus nog het één en ander fine te tunen.
Hebben jullie nog suggesties hoe de ASUS het beste kan worden ingesteld als primaire router? Wellicht één of meerdere settings aan de WAN-zijde die een performance boost kunnen geven?
Heb wel ontdekt dat wanneer ik de computer direct met het 'glasvezelkastje' verbindt, en ik in de eigenschappen van de NIC VLAN34 aangeef, ik probleemloos kan internetten en downloaden, met de gewenste zeer hoge snelheden.
Ik heb nu RMerlin firmware, versie ...374.42. Niet de nieuwste versie, maar ik zie in de changelogs ook niet een wijziging die mij voorkomt als een oplossing.
Ik hoor graag van jullie. Thanks in advance.
Die 350 Mbps is waarschijnlijk puur doordat er geen hardware acceleration op de NAT wordt gedaan. Grote kans dat tijdens een speedtest de processor van de router vol aan de bak moet.
Ik weet niet hoe goed de VLAN implementatie is van de asus, maar je zou kunnen overwegen om het eens te proberen met de stock firmware, waarbij je de router een 30-30-30 reset geeft.
Ik neem aan de je de ASUS als hoofdrouter wil gebruiken vanwege het wireless gedeelte, maar je zou er ook aan kunnen denken om de Zyxel als hoofdrouter in te zetten, waarbij je de ASUS als accesspoint gebruikt. De Zyxel doet prima wat hij moet doen, zeker op de laatste firmware. Het enige probleem is dat het alleen 2.4GHz wireless heeft, waardoor je normaal gesproken maar 150Mbps bandbreedte hebt (uitgaande van 20MHz kanaalbreedte).

Je zou er dan nog voor kunnen kiezen om de Concurrent WAN functie van de Zyxel te gebruiken, zodat je de ASUS gewoon kan gebruiken zonder VLAN.GEi schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:19:
Dank je wel hovemt voor het meedenken. Ik zal komend weekend, helaas kom ik er niet eerder aan toe, eens starten met de Zyxel als router. Wellicht dat ik dan betere resultaten boek. Gisteravond nog wel een dns flush gedaan, echter zonder resultaat. Het nadeel van de Asus als AP is dat ik dan mijn OpenVPN server opgeef en overige instellingen moet overzetten naar de Zyxel (portforwards e.d.). Wordt vervolgd.
Hier heb je mij nog wel hoor. Je hebt dit eerder genoemd, maar ik kon toen nergens in de manual de term 'concurrent' vinden. Dit lijkt mij voor mij de meest ideale oplossing. Kan je mij, ons, hier meer over vertellen? TIA.hovemt schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:43:
[...]
Je zou er dan nog voor kunnen kiezen om de Concurrent WAN functie van de Zyxel te gebruiken, zodat je de ASUS gewoon kan gebruiken zonder VLAN.
Om concurrent wan in te stellen doe je het volgende:
- Ga naar Network Setting --> Broadband en druk op het edit knopje bij je internet interface (ETHWAN oid)
- Onderin, bij Bridge and Routing mode in the same WAN zet je het vinkje van "Enable Con-current WAN" aan
- Je kunt nu kiezen op welke poort je wil bridgen. Kies bijvoorbeeld poort 1 en druk op "Apply"
- Wacht tot de interface weer helemaal terug is, dit kan tot 5 minuten duren.
- Sluit de WAN poort van de router die je wil gebruiken aan op de gekozen poort.
- Stel op de router nu gewoon DHCP in en je krijgt een Tweak IP adres op de router.
http://www.internetervaring.nl/tweak-glasvezel-ervaringen/
Ok wow, ik ben toevallig net opzoek naar precies deze mogelijkheid aangezien wij ook graag willen overstappen van provider. Dus even voor de duidelijkheid. Met concurrent WAN kan ik gewoon mijn Asus AC66U gebruiken voor het internet en de zyxell zowel telefonie als tv laten afhandelen?hovemt schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:21:
Concurrent WAN werkt pas sinds firmware 7c0 als het goed is, daarom staat het niet in de manual die bij de Zyxel geleverd is.
Om concurrent wan in te stellen doe je het volgende:
- Ga naar Network Setting --> Broadband en druk op het edit knopje bij je internet interface (ETHWAN oid)
- Onderin, bij Bridge and Routing mode in the same WAN zet je het vinkje van "Enable Con-current WAN" aan
- Je kunt nu kiezen op welke poort je wil bridgen. Kies bijvoorbeeld poort 1 en druk op "Apply"
- Wacht tot de interface weer helemaal terug is, dit kan tot 5 minuten duren.
- Sluit de WAN poort van de router die je wil gebruiken aan op de gekozen poort.
- Stel op de router nu gewoon DHCP in en je krijgt een Tweak IP adres op de router.
alvast bedankt

Dit topic is gesloten.