Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 37 Laatste
Acties:
  • 217.606 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw op dit forum en gezocht of het al eens behandeld is, maar kon het niet vinden.
Ik heb van Spargl die kleine rechthoekige afstandsbediening met het qwerty-toetsenbord op de achterzijde. Hoe, o hoe, open je het batterijvakje van dat ding? Met decennia afstandsbedieningen is de fabrikant van dit ding er in geslaagd een hopeloos ontoegankelijk ding op de markt te brengen. Op zich wel knap ;)
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:00:
Nieuw op dit forum en gezocht of het al eens behandeld is, maar kon het niet vinden.
Ik heb van Spargl die kleine rechthoekige afstandsbediening met het qwerty-toetsenbord op de achterzijde. Hoe, o hoe, open je het batterijvakje van dat ding? Met decennia afstandsbedieningen is de fabrikant van dit ding er in geslaagd een hopeloos ontoegankelijk ding op de markt te brengen. Op zich wel knap ;)
Dank!
TrailBlazer in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wemadele
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-06-2021
Hallo,

ik heb een internet / telefoon van tweak 250 MB. Helaas ben ik hier niet tevreden over. De snelheid die ik met wifi haal is bar slecht en de vaste lijn was ook erg slecht net 100Mb. Op een avond opeeens geen internet meer volgens Tweaak zou het liggen aan:
Volgens Tweak zou het liggen aan:
- kabels
- randapparatuur die snelheid niet aan konden.
Alles vervangen en had niet geholpen. Zelf aangegeven de glasvezelmodem niet werkte maar nee er wordt eerst zyxel modem toegestuurd.
Zyxel geïnstalleerd maar nog geen internet. Moet een monteur langs komen maar die is alleen maar op donderdag en dinsdag in enschede. belde woensdagavond dus monteur voor donderdag was niet meer mogelijk. Dus maar wachten. Zegt de SD u belt ook tegen 21 uur, had u maar eerder moeten bellen.

Ziggo hotspot ingesteld en die is veel sneller dan tweak.

Monteur heeft glasvezel vervangen (week geen internet gehad, Tweak doet zelf geen restitutie van geen internet dus maar weer mailen)
Internet blijft traag dus maar weer bellen: weer hetzelfde kabels niet goed en randapparatuur kan de snelheid niet aan.
- dus een nieuw hub aangeschaft voor 1GB snelheid aan kan.

Via een macbook vaste lijn haal ik wel ongeveer 220MB binnen, maar met mijn Ipad 2 Air haal ik draadloos nog geen 50 MB binnen, meestal veel lager. Terwijl ik gewoon 2,5 meter van de router af zit.

Dus wifi signaal is gewoon bar slecht. Iemand een oplossing?
Current Firmware Version: 1.00(AAKL.6)b3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27
Zit dit niet meer in de ipad ik gebruik de wifi niet van de zyxzel maar van mijn eigen router op de laptops haal ik netjes 80 Mbit maar niet altijd hoor als vrouw de magnetron bedient dan zakt hij ook weg (100 is de max op 2,4ghz) en op de 5 g band zit ik op de 360 Mbit maar soms ook wel hoger
Maar met mijn Ipad 2 begint hij met een piek op 75 en zakt hij binnen een seconde terug naar de 45 en houd hem daar heel stabiel op dus lijkt wel of deze begrenst is en hoe vol zit jouw 2,4 ghz wijk m.a.w zit de hele buurt op hetzelfde kanaal bv allemaal op 2 zoek dat ook ff uit

Wat als er ergens geen problemen mee zijn bij tweak is dat internet en nieuwsgroepen

[ Voor 29% gewijzigd door Mr-D. op 26-12-2014 17:53 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
wemadele schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 16:59:
Hallo,

ik heb een internet / telefoon van tweak 250 MB. Helaas ben ik hier niet tevreden over. De snelheid die ik met wifi haal is bar slecht en de vaste lijn was ook erg slecht net 100Mb. .........
.
.
.

---------- dus een nieuw hub aangeschaft voor 1GB snelheid aan kan.
Dus je eerste probleem zat hem in je swich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alphalorne schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:49:
Ik had een werkende OK-knop in vorige versie 2500.6451.15391.1
Update gedaan naar nieuwe versie 2500.6451.15967.1 en daarna nogmaals gekeken of er updates waren, met de OK-knop. Gisteren nog rond gezapt met en werkende OK-knop.

janneman1979v2 in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3"

Misschien is er een widget-update geweest oid? Staat me bij dat die updates gepusht/opgehaald kunnen worden zonder dat de gebruiker het merkt.
Wuaw de servicedesk van tweak werkt ook op 2de kerstdag! Slechte nieuws is dat ze als ik het goed begreep zeggen dat als je abox niet automatisch update je geen updates hebt. Schijnbaar mag niet iedereen naar de laatste versie over. Zal wel weer net zo zijn als met de powerbank: alle klanten zijn gelijk maar sommige zijn meer gelijk dan anderen.

Dus een geen powerbank en geen tv pauseren als je niet in Almere of enschede woont. Daarbuiten ben je gewoon tweede rangs klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:12
Tv pauseren werkt ook daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:56

HaterFrame

Well... Poo came out!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 19:23:
[...]

Wuaw de servicedesk van tweak werkt ook op 2de kerstdag! Slechte nieuws is dat ze als ik het goed begreep zeggen dat als je abox niet automatisch update je geen updates hebt. Schijnbaar mag niet iedereen naar de laatste versie over. Zal wel weer net zo zijn als met de powerbank: alle klanten zijn gelijk maar sommige zijn meer gelijk dan anderen.

Dus een geen powerbank en geen tv pauseren als je niet in Almere of enschede woont. Daarbuiten ben je gewoon tweede rangs klant.
Wel eens aan gedacht dat een ander netwerk een andere firmware nodig heeft? Gezien het feit dat Enschede en Almere in hun eigen beheer zijn, daarbuiten niet en je dus met meer partijen zit?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:48

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Q
wemadele schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 16:59:
Internet blijft traag dus maar weer bellen: weer hetzelfde kabels niet goed en randapparatuur kan de snelheid niet aan.
- dus een nieuw hub aangeschaft voor 1GB snelheid aan kan.

Via een macbook vaste lijn haal ik wel ongeveer 220MB binnen, maar met mijn Ipad 2 Air haal ik draadloos nog geen 50 MB binnen, meestal veel lager. Terwijl ik gewoon 2,5 meter van de router af zit.

Dus wifi signaal is gewoon bar slecht. Iemand een oplossing?
Je bedrade snelheid lijkt te kloppen, met speedtest krijg je nooit het maximale uit je lijn vanwege overhead e.d., zeker op hogere snelheden.

Die wifi snelheid klopt ook wel, de Zyxel heeft 802.11n met 2x2 MIMO op 2.4Ghz, theoretische snelheid is dus 300Mbit, die snelheid haal je echter alleen als je in je eentje midden in de Sahara staat. 2x2 MIMO houd in dat ie met 2 antennes tegelijk zend en ontvangt, dus 2x150 Mbit. Die 150Mbit is het maximum als je 40Mhz kanalen gebruikt (dus eigenlijk neem je 2 kanalen tegelijk in). Het 2.4Ghz is echter super druk met van alles en nog wat, niet alleen de wifi van je buren maar ook dingen als b.v. bluetooth en tallelloze andere toepassingen. No way dat je op 2.4Ghz een 40Mhz kanaal kan gebruiken, dus dan blijft er een 20Mhz kanaal over. Een 20Mhz kanaal kan maar ongeveer 72Mbit aan. Gezien de drukte op 2.4Ghz ga je dat ook nooit halen. Je maximum zou dus zo'n 144Mbit zijn, als je daar 50 over haalt lijkt me dat heel redelijk.

Als je sneller wilt zal je een access point moeten regelen dat op 5Ghz werkt en minimaal 2x2 MIMO heeft, ik haal dan zo'n 130Mbit wireless op een goede dag, vaak lager. Een andere optie is een 802.11ac access point, liefst ook op 5Ghz, dan zouden hogere snelheden mogelijk moeten zijn.

Verwacht op wifi gebied geen wonderen van de Zyxel. Zie het ding als de oordopjes die je bij je iPhone krijgt, leuk om ff mee te testen terwijl je wacht op de fatsoenlijke koptelefoon die je besteld had.

[ Voor 8% gewijzigd door Aaargh! op 26-12-2014 21:22 ]

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-09 21:44
4pp3l schreef op donderdag 25 december 2014 @ 15:14:
[...]

Noem een andere consumentenrouter welke gigabit kan routeren, voip kan doen en wireless heeft?
Draytek moet dit ook prima kunnen en was nog niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MetaFrame schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 20:58:
[...]

Wel eens aan gedacht dat een ander netwerk een andere firmware nodig heeft? Gezien het feit dat Enschede en Almere in hun eigen beheer zijn, daarbuiten niet en je dus met meer partijen zit?
Al eens over nagedacht dat tweak dan beter moet communiceren?
Ik moest als antwoord op me vraag waarom ik niet naar de nieuwe versie kon upgraden gaan verantwoorden waarom ik dat (live pauseren) zou willen hebben. Omdat ik het handig vindt en niet minder belangrijkhet belooft is en het een reden was om voor tweak te kiezen. Als het Idd zoals jij schrijft een netwerk iets is moeten ze dat zeggen ipv mij gaan vragen waarom ik iets wil hebben dat mij bij aan gaan van de overeenkomst belooft is.

Snap je nu waarom mensen een schijt hekel hebben aan de servicedesk.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2014 00:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:27
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 00:51:
[...]

Al eens over nagedacht dat tweak dan beter moet communiceren?
Ik moest als antwoord op me vraag waarom ik niet naar de nieuwe versie kon upgraden gaan verantwoorden waarom ik dat (live pauseren) zou willen hebben. Omdat ik het handig vindt en niet minder belangrijkhet belooft is en het een reden was om voor tweak te kiezen. Als het Idd zoals jij schrijft een netwerk iets is moeten ze dat zeggen ipv mij gaan vragen waarom ik iets wil hebben dat mij bij aan gaan van de overeenkomst belooft is.

Snap je nu waarom mensen een schijt hekel hebben aan de servicedesk.
Ik heb zelf Vodafone via KPN WBA met de KPN streams. Precies dezelfde oplossing als Tweak heeft gekozen buiten Almere en Enschede. Alles werkt gewoon prima, al vanaf het begin. Opnemen (op harde schijf dan wel), pauzeren, nog nooit blokjes of zwarte zenders gezien.
De problemen bij Tweak zitten gewoon in de Abox en de software die ervoor gekozen en gemaakt is. En dat het een via een ander netwerk loopt dan het ander mag nooit een excuus zijn natuurlijk.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 08:42:
[...]

Ik heb zelf Vodafone via KPN WBA met de KPN streams. Precies dezelfde oplossing als Tweak heeft gekozen buiten Almere en Enschede. Alles werkt gewoon prima, al vanaf het begin. Opnemen (op harde schijf dan wel), pauzeren, nog nooit blokjes of zwarte zenders gezien.
De problemen bij Tweak zitten gewoon in de Abox en de software die ervoor gekozen en gemaakt is. En dat het een via een ander netwerk loopt dan het ander mag nooit een excuus zijn natuurlijk.
Tweak blijft een bedrijf dat van excuses aan elkaar hangt zolang ze maar geen verantwoording hoeven te nemen voor hun fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 23:27
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 09:31:
[...]

Tweak blijft een bedrijf dat van excuses aan elkaar hangt zolang ze maar geen verantwoording hoeven te nemen voor hun fouten.
Ik zou naar een ander gaan als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Idd :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Green.car6808 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 09:55:
[...]

Ik zou naar een ander gaan als ik jou was.
Daar ben ik mee bezig alleen tweak wil mijn contract pas per juni beëindigen. Tot die tijd wil ik gewoon krijgen waar ik voor betaal.
Of een servicedesk die zijn verantwoording neemt.

En ja ik geloof ook in de kerstman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 10:47:
[...]

Daar ben ik mee bezig alleen tweak wil mijn contract pas per juni beëindigen. Tot die tijd wil ik gewoon krijgen waar ik voor betaal.

In jou geval zou ik gewoon het abonnementsgeld tot juni betalen en een andere provider nemen. We zien allemaal hoe ongelukkig je nu bent. Dat gunt echt niemand je, zelfs Tweak niet. Het is dat geld dubbel en dwars waard. Je moest eens weten wat mensen betalen om gelukkiger te worden. Voor jou is het slechts zes maanden abonnementsgeld.

Enne... de Kerstman.. daar gelooft iedereen toch in? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Green.car6808 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 10:53:
[...]

In jou geval zou ik gewoon het abonnementsgeld tot juni betalen en een andere provider nemen. We zien allemaal hoe ongelukkig je nu bent. Dat gunt echt niemand je, zelfs Tweak niet. Het is dat geld dubbel en dwars waard. Je moest eens weten wat mensen betalen om gelukkiger te worden. Voor jou is het slechts zes maanden abonnementsgeld.

Enne... de Kerstman.. daar gelooft iedereen toch in? :)
En daarmee zeggen tweak jullie doen het goed en ik zit fout?

Lijk wel gek. Als tweak beloftes maakt dan moeten ze die nakomen. Als de waardering van tweak voor hun klanten gereflecteerd wordt door de servicedesk. Dan ben ik blij als mensen besluiten niet voor tweak te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:48

Freakie1NL

Grote Baas

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 10:47:
[...]

De kerstman heet in jouw geval een ingebrekestelling. Als Tweak niet levert wat zij jou beloven stel je ze ingebrekke, geloof me wachten tot er bij Tweak iemand wakker word en jouw problemen oplost is net zo waarschijnlijk als dat de kerstman him self jou het winnende staatslot komt brengen. Tenzij je natuurlijk in Enschede woont of in Almere dan wordt de struisvogel tactiek niet door Tweak toegepast. Iets wat sommige hier prima schijnen te vinden, vraag mijzelf dan altijd wel af of die personen zich realiseren dat als Tweak dit bij andere doet Tweak dit ook bij hen kan doen.

Overigens heeft de rest helemaal gelijk, gun je zelf de rust en stap over. Stel ze vandaag nog ingbrekke en zoek nog een goede december deal bij een andere isp.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 10:58:
[...]

En daarmee zeggen tweak jullie doen het goed en ik zit fout?

Lijk wel gek. Als tweak beloftes maakt dan moeten ze die nakomen. Als de waardering van tweak voor hun klanten gereflecteerd wordt door de servicedesk. Dan ben ik blij als mensen besluiten niet voor tweak te kiezen.
Laat het gewoon los... Zonder Tweak zou je echt gelukkiger zijn. Moet ik je quoten? Je zegt het zelf bijna in elk bericht dat je post.

Ik denk dat het best lukt om wat mensen bij elkaar te krijgen die je willen helpen.

Jongens: Zullen we effe lappen met zijn allen om VicVLT van zijn gehate bedrijf af te helpen? Tot juni is het een maand of zes. Ik vermoed zo'n 60 a 70 Euro per maand. laten we het op ong. €400.- houden. Als we 100 mensen hebben is dat €4.- per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hullemah
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:27

hullemah

hullie

_/-\o_
Freakie1NL schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:50:
[...]

De kerstman heet in jouw geval een ingebrekestelling. Als Tweak niet levert wat zij jou beloven stel je ze ingebrekke, geloof me wachten tot er bij Tweak iemand wakker word en jouw problemen oplost is net zo waarschijnlijk als dat de kerstman him self jou het winnende staatslot komt brengen. Tenzij je natuurlijk in Enschede woont of in Almere dan wordt de struisvogel tactiek niet door Tweak toegepast. Iets wat sommige hier prima schijnen te vinden, vraag mijzelf dan altijd wel af of die personen zich realiseren dat als Tweak dit bij andere doet Tweak dit ook bij hen kan doen.

Overigens heeft de rest helemaal gelijk, gun je zelf de rust en stap over. Stel ze vandaag nog ingbrekke en zoek nog een goede december deal bij een andere isp.
Werkt goed hoor in gebreke stelling,heb het ook gedaan en netjes bericht van tweak gehad,dat ik per 5 januari van tweak af ben.
Moet wel eerlijk zijn ze hebben niet echt de moeite genomen om de problemen op te lossen,maar ze houden zich wel stipt aan de 4 weken om het op te lossen,nu zit ik wel in het buitengebied en lieten ze mij makkelijk gaan.We gaan ons opnieuw storten in een andere provider,new story....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
hullemah schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:16:
_/-\o_
[...]

Werkt goed hoor in gebreke stelling,heb het ook gedaan en netjes bericht van tweak gehad,dat ik per 5 januari van tweak af ben.
Moet wel eerlijk zijn ze hebben niet echt de moeite genomen om de problemen op te lossen,maar ze houden zich wel stipt aan de 4 weken om het op te lossen,nu zit ik wel in het buitengebied en lieten ze mij makkelijk gaan.We gaan ons opnieuw storten in een andere provider,new story....
Heb je de laatste RADAR uitzending gezien over online.nl ?

http://www.radartv.nl/uitzending/vorige-uitzending/

Die zou ik niet doen in elk geval :)

[ Voor 0% gewijzigd door Green.car6808 op 27-12-2014 13:44 . Reden: spelfout.. ahww.. hij is al gequote ! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hullemah
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:27

hullemah

hullie

Green.car6808 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:25:
[...]

Heb je de laatste RADAR uitsending gezien over online.nl ?

http://www.radartv.nl/uitzending/vorige-uitzending/

Die zou ik niet doen in elk geval :)
Nee ga naar fibernl,als tweakers dit lezen,zal ik wel de figuurlijke wind van voren krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkuipers
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 08:53
Hallo
wil toch even in deze "Tweak Ervaringen Groep" mijn ervaring kwijt:
Ik heb 2 jaar glasvezel internet en bellen en dit is, naar mijn weten, niet één keer uit de lucht geweest, ook niet tijdens de beruchte omschakeling en al kwam die 5 maanden na de aanzegging.
Ik heb de Helpdesk 2 keer gemaild (Voip gegevens en voor mijn nieuwsgroep wachtwoord) in beide gevallen per kerende post relevant antwoord.
Ben niet bepaald een power-user maar ik heb dus een goede ervaring met Tweak!

Nu mijn eigenlijke punt:

Ik beloof jullie, deze positieve ervaring slechts één keer te posten en hem niet de komende weken elke dag te herhalen.

In de hoop dat iedereen dat ook doet met zijn slechte ervaring,
vriendelijke groet Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Momenteel ook weinig slechte ervaringen met tweak. Overstappen van glas naar glas ging echt super soepel, wat probleempjes met hikken van beeld gehad maar dit loste zich na een dag of wat vanzelf op.
Daarnaast snelle en goede hulp via mail van de HD gehad.

Al met al meer tevreden dan met VF Glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirtjE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 15:44
Tweak met eigen apparatuur en ervaring
Na lang afwezig te zijn toch maar even een update. Ben nog steeds goed tevreden over Tweak. Een paar keer korte uitval gehad, maar heb die keren weinig van gemerkt. Wel merk ik dat de snelheid een stuk gedropt is. Het lijkt wel alsof het, ook met eigen apparatuur nu beter 'gecapped' wordt dan voorheen.
Helaas is glas wel anders geworden sinds de migratie van Tweak/KPN naar Tweak/Sparql. Daarvoor eigen apparatuur en alles liep toen via eigen apparatuur. Sinds de migratie naar Tweak/Sparql kan dat niet lekker meer.

Vandaag maar weer eens een poging gedaan te kijken wat er mogelijk was. Punt is dat ik geen gebruik wil maken van de ZyXEL mogelijkheden voor internet routing. Had liefst helemaal geen gebruik gemaakt van de ZyXEL (wat een tijdje lang zo was, dan maar geen TV). Inmiddels toch weer eens moeite gedaan ZyXEL te configureren.

Uiteindelijk gelukt om met een ietwat aangepaste config toch voor elkaar gekregen om met de ZyXEL, m'n eigen ASUS Router, een managed switch samen een werkend geheel te maken. Hierbij dient de ZyXEL enkel als router voor TV. De ASUS handelt het overige verkeer af en is ook degeen die het externe IP-adres krijgt voor internet. Voorwaarde om dit werkend te krijgen is dat je in je eigen router wel routes kan instellen.

Voor degenen die het interessant vinden en willen weten hoe ik dit geconfigureerd heb:

Aansluitingen
GXS modem wordt aangesloten op de ZyXEL modem, WAN poort.
ZyXEL, LAN poort 1 wordt aangesloten op eigen router.
ZyXEL, LAN poort 4 wordt aangesloten op managed switch.
Eigen router wordt aangesloten met 2 poorten op de managed switch (of elk poort in een aparte switch als je die niet hebt).
code:
1
2
3
4
5
6
7
GXS Fiber modem
 |
 \__ ZyXEL modem
      |4 |1  
      |  \__ Eigen router 
      |        |1     |2
      \_____ Managed switch

ZyXEL configuratie
  • Ik heb op de ZyXEL een Interface Group gemaakt via Network Setting > Interface Group.
    Ik heb de naam 'Internet' gegeven aan deze groep, en koppel ETHWAN als WAN interface aan de LAN1 (welke ik dus aanklik en met pijl naar links toevoeg aan deze groep).
  • Op de Network Setting > Broadband, kies ik voor ETHWAN (bij mij optie 5) om te bewerken, en kies ik voor Bridged in plaats van Routed.
  • Op Network Setting > LAN Setup zie je nu bij Interface Group 2 opties.
    1. Bij Default, stel ik een intern IP-adres in dat binnen de range zit van mijn interne netwerk.
    1. Ik zet IGMP snooping aan in standard mode, en schakel DHCP uit (disable).
    1. Druk op Apply.
    2. Selecteer nu de Interface Group met naam 'Internet'.
    2. Ik laat IP gegevens voor wat het is, niet relevant. IGMP Snooping uit. Ik zet DHCP Server uit (disable).
    2. Druk op Apply.
Eigen router configuratie (ASUS RT-AC66U)
De voorwaarden om eigen router te gebruiken is dat deze IGMP snooping moet ondersteunen en je routes kunt toevoegen zodat het verkeer doorgezet wordt naar het juiste apparaat voor afhandeling. Heb je een router met mogelijkheid tot multiple actieve WAN interfaces, dan kun je wellicht de ZyXEL zelfs helemaal weg laten.
  • WAN instellen op Automatisch IP-adres, DHCP aan, NAT aan.
  • LAN > Route. Inschakelen (enable static routes). Vervolgens een regel toevoegen:
    Network/Host IP: 185.6.48.0
    Netmask: 255.255.255.192
    Gateway: Intern IP-adres die je hebt opgegeven op de ZyXEL (bij Interface Group default).
    Metric: 0
    Interface: LAN
  • IPTV
    Select ISP Profile: None
    Choose IPTV STB Port: None
    Use DHCP Routes: RFC3442 & Microsoft
    Enable multicast routing (IGMP Proxy): disable
    Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping): Enable
Switch config
Het is aan te raden de STBs elk een aparte poort te geven, zo om te voorkomen dat het multicast verkeer je hele switch etc. gaat floodden.
Heb je een managed switch? Maak dan een aparte VLAN aan voor de STBs. Sluit op deze poorten je Sparql STBs aan, en een poort gaat naar je interne router toe, een poort gaat naar de ZyXEL.
Heb je geen managed switch? Gebruik dan een aparte switch waarop je alle Sparql STBs aansluit, plus een naar je eigen router en een naar de ZyXEL.

Test en conclusie
Zodra je met deze config de Sparql box aanzet, krijgt het een IP-adres van je eigen router. Het verkeer voor firmware, programmering/tv gids, zendernamen, NTP loopt via internet dus via je eigen router. Het multicast verkeer wordt door je eigen router doorgezet naar de ZyXEL.

Getest en het werkt nu eindelijk naar behoren. Internet werkt gewoon prima. TV werkt prima in woonkamer en slaapkamer. Telefonie werkt, maar loopt in mijn geval via een SIP phone van Siemens (N300A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:48

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Nadeel is dat je nog steeds die Zyxel er tussen hebt. Met een iets betere router (lees: gewoon een Linux bakkie) heb je die hele Zyxel niet nodig.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 19:34
Ik ben benieuwd of gebruikers uit Almere of Enschede ook nog problemen ondervinden met haperende beelden wanneer de Abox achter een switch zit? Ik volg dit topic al een hele tijd en krijg de indruk dat de haperingen bij de meesten wel over zijn.

Zelf heb ik nog regelmatig last van haperende beelden zodra er een switch tussen zit. Deze switch zit rechtstreeks op de ZyXEL. Aan de switch hangt ook een Raspberry PI. Ook zonder Raspberry PI aan de switch heb ik last van haperende beelden. De haperingen treden meerdere keren in een kwartier op. Als ik de switch er tussenuit haal zijn de haperingen vrijwel over.

Voorheen gebruikte ik een TP-Link TL-SG105 switch. Om de haperingen op te lossen heb ik een Netgear GS105E switch met IGMP-snooping aangeschaft. Helaas zijn de hapering daarmee nog niet verholpen :| Ik zit nu op firmware 6b3, maar ook met firmware 4 en 5 had ik last.

Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben om dit probleem op te lossen. Ik ben jullie zeer dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
Beneden heb ik geen switch. Die zit rechtstreeks op de Zyxel.
De drie televisies die boven staan zit ten wel via een switch.
Op alle televisies, zowel beneden als boven nagenoeg geen problemen meer.
alleen heel af en toe in de avonduren een klein hikje van een seconde.
Dit is misschien twee keer in de avond. Overdag speelt dit probleem niet.

Hier kan ik nogwel mee leven.
Het scherpe beeld die wij nu hebben maakt wel weer een hoop goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
goldvinger schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:39:
Beneden heb ik geen switch. Die zit rechtstreeks op de Zyxel.
De drie televisies die boven staan zit ten wel via een switch.
Op alle televisies, zowel beneden als boven nagenoeg geen problemen meer.
alleen heel af en toe in de avonduren een klein hikje van een seconde.
Dit is misschien twee keer in de avond. Overdag speelt dit probleem niet.

Hier kan ik nogwel mee leven.
Het scherpe beeld die wij nu hebben maakt wel weer een hoop goed. :)
Op de slaapkamer, waar de Abox direct op de ZyXEL zit, heb ik ook heel af en toe een hikje. Daar is absoluut mee te leven. Maar beneden is het veel erger als er een switch tussen zit. Dan heb ik ook overdag last van hikjes. Ik denk dat ik binnenkort maar eens met een tijdelijke hoogspanningskabel ga testen om de kabel uit te sluiten (al heeft het 1,5 jaar goed gewerkt met tweak-groen).

[ Voor 5% gewijzigd door webmasternick op 28-12-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag mede-tweakers,

Ik wil het volgende even onder de aandacht brengen;

Afgelopen week mijn schoonvader op Tweak glasvezel aangesloten. In eerste instantie vlot geregeld.
De nummerportering van KPN naar Tweak was geregeld maar helaas alleen een ingespreks toon te horen.

Na een mailtje naar de servicekreeg kreeg mijn schoonpa het volgende terug:
> Zo te zien meldt de telefonie zich nog niet aan op het modem. Maar ik heb nu nog geen toegang tot het modem. Graag vraag ik u de volgende stappen te doorlopen:
>
> 1. Ga in uw internetbrowser naar 192.168.2.254 OF als dit niet werkt naar 192.168.1.1
> 2. U krijgt nu het login scherm te zien van uw ZyXEL router. Gebruikersnaam is admin en wachtwoord is 1234 (als deze niet veranderd zijn) *
> 3. Druk vervolgens op skip als gevraagd wordt om uw wachtwoord te wijzigen.
> 4. Druk onder het kopje maintenance op Remote MGMT en zet vervolgens aan de WAN zijde het vinkje bij HTTP op Enable.
>
> Indien u een eigen wachtwoord hebt ingesteld, vraag ik u deze te versturen of wijzigen in 123456. Als u deze stappen hebt doorlopen, verneem ik graag van u zodat ik in het modem kan inloggen om de telefonie kan instellen.
Deze mail kwam bij mij terecht en ik viel bijna van mijn stoel van deze werkwijze.
Omdat Tweak blijkbaar geen alternative (veilige) toegang tot hun modems hebben worden digibete klanten gevraagd hun modem open te zetten voor toegang tot het _hele_ internet. Daar bovenop komt nog eens het simpele wachtwoord van "123456" Naar mijn idee staat dat gelijk aan geen wachtwoord.

Gelukkig had de persoon in kwestie geen flauw idee hoe hij het bovenstaande stappenplan moest uitvoeren en heb ik er een stokje voor kunnen steken.

Ik vind dit een grove fout in het beveiligingsbeleid van Tweak. Tweak, maar vooral de klant vormt hier een beveiligings risico. Buitenstaanders kunnen inloggen op het modem en hebben hier volledige controle over o.a. het aanpassen van NAT en Firewall regels en meer.

Nadat ik het bovenstaande heb aangeggeven bij de Tweak servicedesk, waarbij ik ook aangegeven heb dat dit naar een leidinggegevende gecommuniceerd dient te worden en dat ik de aanpassing zelf ging doen, kreeg ik het volgende terug:
Aangenaam kennis te maken. Er zal inderdaad gecommuniceerd worden aan de
leidinggevende, maar dit is de manier waarop wij toegang krijgen op een
gemakkelijke manier. Of dit zal veranderen is nu nog de vraag. Hierbij de
benodigde gegevens, veel succes en fijne dagen toegewenst!
Dit, in combinatie met diverse andere gebeurtenissen zoals de enorme Sparql TV downgrade van afgelopen jaar en een snelheidsverhoging waarbij ik, door een fout in de systemen van Tweak de eerste maand de verhoging niet heb gekregen maar er wel voor moet betalen ben ik helemaal klaar met dit bedrijf en zal ik bij de eerste beste mogelijkheid de verbinding opzeggen alsmede bij iedereen afraden gebruik te maken van de diensten van Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Het zou ook zomaar aan je switch kunnen ligging.
Daar zou ik het eerder in gaan zoeken.
Haal je switch er eens tussen uit en sluit de kabel die je nu gebruikt eens rechtstreeks op de zyxel aan.
Als het dan wel gied werkt dsn ligt het aan je switch.
webmasternick schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:17:
[...]

Op de slaapkamer, waar de Abox direct op de ZyXEL zit, heb ik ook heel af en toe een hikje. Daar is absoluut mee te leven. Maar beneden is het veel erger als er een switch tussen zit. Dan heb ik ook overdag last van hikjes. Ik denk dat ik binnenkort maar eens met een tijdelijke hoogspanningskabel ga testen om de kabel uit te sluiten (al heeft het 1,5 jaar goed gewerkt met tweak-groen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Tsja.
Wil je nu geholpen worden of niet.
Je zet even voor korte tijd je modem open zodat Tweak er voor kan zorgen dat het probleem opgelost kan worden.
Daarna zet je het modem weer dicht.

Voor nensen die niet echt verstand hebben van deze zaken vind ik het een goede oplossing.
De kans dat er ingebroken wordt in deze zeer korte tijd acht ik nihil.
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:39:
Dag mede-tweakers,

Ik wil het volgende even onder de aandacht brengen;

Afgelopen week mijn schoonvader op Tweak glasvezel aangesloten. In eerste instantie vlot geregeld.
De nummerportering van KPN naar Tweak was geregeld maar helaas alleen een ingespreks toon te horen.

Na een mailtje naar de servicekreeg kreeg mijn schoonpa het volgende terug:

[...]

Deze mail kwam bij mij terecht en ik viel bijna van mijn stoel van deze werkwijze.
Omdat Tweak blijkbaar geen alternative (veilige) toegang tot hun modems hebben worden digibete klanten gevraagd hun modem open te zetten voor toegang tot het _hele_ internet. Daar bovenop komt nog eens het simpele wachtwoord van "123456" Naar mijn idee staat dat gelijk aan geen wachtwoord.

Gelukkig had de persoon in kwestie geen flauw idee hoe hij het bovenstaande stappenplan moest uitvoeren en heb ik er een stokje voor kunnen steken.

Ik vind dit een grove fout in het beveiligingsbeleid van Tweak. Tweak, maar vooral de klant vormt hier een beveiligings risico. Buitenstaanders kunnen inloggen op het modem en hebben hier volledige controle over o.a. het aanpassen van NAT en Firewall regels en meer.

Nadat ik het bovenstaande heb aangeggeven bij de Tweak servicedesk, waarbij ik ook aangegeven heb dat dit naar een leidinggegevende gecommuniceerd dient te worden en dat ik de aanpassing zelf ging doen, kreeg ik het volgende terug:

[...]

Dit, in combinatie met diverse andere gebeurtenissen zoals de enorme Sparql TV downgrade van afgelopen jaar en een snelheidsverhoging waarbij ik, door een fout in de systemen van Tweak de eerste maand de verhoging niet heb gekregen maar er wel voor moet betalen ben ik helemaal klaar met dit bedrijf en zal ik bij de eerste beste mogelijkheid de verbinding opzeggen alsmede bij iedereen afraden gebruik te maken van de diensten van Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
goldvinger schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:03:
Het zou ook zomaar aan je switch kunnen ligging.
Daar zou ik het eerder in gaan zoeken.
Haal je switch er eens tussen uit en sluit de kabel die je nu gebruikt eens rechtstreeks op de zyxel aan.
Als het dan wel gied werkt dsn ligt het aan je switch.
[...]
Thanks voor het meedenken. Zonder switch treden er enkel sporadische hikjes op.
Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem niet in de switch moet worden gezocht. Mijn vorige switch van TP-link leverde hetzelfde probleem op. Tevens getest met een oudere 3com switch, die leverde ook problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goldvinger schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:08:
Tsja.
Je zet even voor korte tijd je modem open zodat Tweak er voor kan zorgen dat het probleem opgelost kan worden.

Voor nensen die niet echt verstand hebben van deze zaken vind ik het een goede oplossing.

[...]
Ik ben het totaal niet met je eens. Zodra het openstaat, bestaat het risico. Of jij dit risico acceptabel vind is een ander verhaal. Ik zou het geen minuut dulden.
Stuur jij ook je wachtwoord plaintext over internet "omdat het toch maar een paar milliseconde op de lijn is" ?

In dit specifieke geval zou het vlak voor de kerst open gezet worden waardoor het mogelijk tot na de kerst, enkele dagen dus, open had kunnen staan.
Ook rept Tweak geen woord over dat het weer dichtgezet word nadat het aangepast is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:27:
[...]

Ik ben het totaal niet met je eens. Zodra het openstaat, bestaat het risico. Of jij dit risico acceptabel vind is een ander verhaal. Ik zou het geen minuut dulden.
Stuur jij ook je wachtwoord plaintext over internet "omdat het toch maar een paar milliseconde op de lijn is" ?

In dit specifieke geval zou het vlak voor de kerst open gezet worden waardoor het mogelijk tot na de kerst, enkele dagen dus, open had kunnen staan.
Ook rept Tweak geen woord over dat het weer dichtgezet word nadat het aangepast is.
Ik heb er op zich niet zo problemen mee, maar het moet niet lange tijd duren. Tijdens een telefoongesprek even open zetten zodat ze instellingen in je modem kunnen zetten lijkt me prima.

Mijn ervaring is dat ze'm na het instellen direct ook weer dicht zetten trouwens.

Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe ze anders dergelijke instellingen in je modem moeten krijgen, als de klant er totaal geen verstand van heeft.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Laat het duidelijk zijn, mijn voorkeur heeft het natuurlijk ook niet.
Maar men moet ook niet panisch reageren.
Ik schat de kans hèèl klein dat er in dat half uur iets schokkends gebeurt.
Een hacker heeft geen aandacht voor de gemiddelde doorsnee consument.

Voor een bedrijf als Sony is het een ander verhaal. Daar maakt momenteel iedereen jacht op omdat daar blijkbaar wat te halen valt.

Ook ik zelf had tweak nodig.
Mijn modem moest ik ook even open zetten zodat zij het probleem konden fixen.
Tweak belde mij zelfs op om te melden dat het gefixt was.
Al met al heeft het hele gebeuren een kleine 15 minuten gebeurt en was ik weer tevreden over de diensten.

Ik begrijp jou standpunt maar voor een heleboel gebruikers, die niet veel afweten van dit soort zaken, kan dit de ideale oplossing zijn om snel geholpen te worden.
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:27:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27
Hoe ik het met tweak doe als ze in mijn router moeten zijn stuur ze een email als ik antwoord heb bel ik met hun referentienummer geef ze mijn tijdelijke wachtwoord en poortnummer laat ze klooien en blijf aan de lijn zijn ze klaar poorten dicht en wachtwoord weer terug

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
goldvinger schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:08:
Tsja.

Voor mensen die niet echt verstand hebben van deze zaken vind ik het een goede oplossing.

[...]
Ze kunnen dit toch ook via TR-069 ? Waarom http ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Almere problemen met opnemen , sporadisch wordt er iets wel goed opgenomen maar grotendeels blijft de opname zwart, iemand het zelfde probleem? Dit probleem speelt vanaf 1e kerstdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Bij mij geen problemen
Gisteravond en vandaag nog opgenomen.

Haal de stekker eens uit de sparql box, 20 seconde wachten en dan weer op nieuw opstarten.
Dan heb je kans dat het weer werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Ik heb dus sinds ik weggegaan ben van firmware versie 4 alleen maar problemen gehad met de homeplug die om de 3-4 dagen het opeens niet meer doet. Dus ik heb geen verbinding meer totdat ik de router een reboot geef. De İnternetverbinding in de buurt van de router is gewoon stabiel. Waar kan dit aan liggen? Begin het erg vervelend te vinden vooral als de verbinding weg valt als ik aan het gamen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:48

Freakie1NL

Grote Baas

De combinatie homeplug (neem aan dat je powerline bedoelt?) met de router is gewoon ruk. An sich is het een degelijke modem/router alleen zit dat ding net als Tweak nog in beta fase.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Dus dit is een bekend probleem? Moet ik gewoon teruggaan naar 4c0? Ik heb nu 7c0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TagForce
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 08:20
Green.car6808 schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:20:
[...]

Ze kunnen dit toch ook via TR-069 ? Waarom http ?
Nee, TR-069 is een provisioning protocol. Geen remote management interface.
Ze kunnen met TR-069 alleen een configuratie pushen en niet een bestaande config bekijken en aanpassen waar nodig.

Dus, ja, het is handig als je een apparaat volledig wil configureren, maar niet zo nuttig als je een config wil bekijken en troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een update omtrent de stabiliteit van de zyxel.

Ik heb begin deze maand de firmware naar de 6b5 versie gebracht, maar ook met deze had ik nog steeds last van spontane uitval van het internet. (Leek in eerste instantie wifi connected devices, maar ook bedraad had geen connectie naar buiten)
Uit verschillende reacties en ook de plaatjes van de tweak blog dacht ik een beetje te lezen dat de Zyxel uPnP helemaal niet leuk vind. Dit was voor mij aanleiding om toch maar eens door alle menu items van dit ding te lopen.
Dingen die ik heb aangpast zijn :
- uPnP uitgezet, Ik zet toch liever poortjes naar buiten open op mijn eigen initiatief. :)
- 3g line backup uitgezet. geen idee waarom het aanstaat, er zit toch geen 3g modem in
- Wifi kanaal breedte naar 20 Mhz gezet ipv 40 Mhz. Ik heb het idee dat de router alleenmaar chanel sensing heeft wanneer de kanaal breedte 20mhz is en ik heb voor mijn wireless clients toch geen extreem hoge bandbreedte nodig..

De Zyxel draait nu ruim een week stabiel, heeft geen resets nodig gehad. Kortom ik ben blij. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

webmasternick schreef op zondag 28 december 2014 @ 10:47:
Ik ben benieuwd of gebruikers uit Almere of Enschede ook nog problemen ondervinden met haperende beelden wanneer de Abox achter een switch zit? Ik volg dit topic al een hele tijd en krijg de indruk dat de haperingen bij de meesten wel over zijn.
Niet alleen achter een switch. Mijn Abox is verbonden via de meegeleverde TP-link Power set, maar het haperen is de laatste week alleen maar erger geworden. Ik heb mijn firmware geupgrade naar 6b5, maar dat maakt het alleen nog maar erger. Nu weer terug naar een eerdere firmware versie zorgt er voor dat ik mijn volledige config weer opnieuw moet doen (configuratie backups zijn kennelijk niet backwards compatible). Leuk kerstvakantieproject dus (maar nu lieg ik) :(

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
webmasternick schreef op zondag 28 december 2014 @ 10:47:
Voorheen gebruikte ik een TP-Link TL-SG105 switch. Om de haperingen op te lossen heb ik een Netgear GS105E switch met IGMP-snooping aangeschaft. Helaas zijn de hapering daarmee nog niet verholpen :| Ik zit nu op firmware 6b3, maar ook met firmware 4 en 5 had ik last.

Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben om dit probleem op te lossen. Ik ben jullie zeer dankbaar.
Zijn er verder nog NIET Sparql boxen aangesloten op de switch? Zo ja dan moet de Zyxel nog steeds op port X multicast verkeer en internet verkeer sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
Hans_18T schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:35:
[...]

Zijn er verder nog NIET Sparql boxen aangesloten op de switch? Zo ja dan moet de Zyxel nog steeds op port X multicast verkeer en internet verkeer sturen.
Ja, een Raspberry PI hangt aan de switch. Maar als ik deze loskoppel treden er nog steeds hikjes op.

Het lijkt wel alsof de ZyXEL problemen heeft met extra apparaten tussen de ZyXEL port en de Abox (switch of powerplugs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
webmasternick schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:48:
[...]

Ja, een Raspberry PI hangt aan de switch. Maar als ik deze loskoppel treden er nog steeds hikjes op.

Het lijkt wel alsof de ZyXEL problemen heeft met extra apparaten tussen de ZyXEL port en de Abox (switch of powerplugs).
Zelf heb ik een GS108eV2 met 2 poorten aan de Zyxel hangen (1x tbv internet en 1x tbv IPTV). Op de GS108eV2 heb ik een tweetal VLANS gedefineeerd. Van daaruit ga ik bijvoorbeeld naar de woonkamer en naar de zolder (Trunken). In de woonkamer staat een GS105e, ook hier zijn weer VLANs gedefinieerd.
Wat ik zo lees, is de Zyxel niet "blij" indien hij IPTV en internet verkeer moet routeren over 1 poort, zie ook https://blog.tweak.nl/thuisnetwerk/sparql-box-aansluiten/
Als je de TP link nog hebt liggen dan zou je het uit moeten kunnen proberen.
Ik denk dat het niet voldoende is om de Raspberry tijdelijk los te gooien. Ik vermoed dat je de Zyxel ff door een reset moet halen. Eventueel als test, sluit de Sparql op de switch aan (zonder Pi) reset de Zyxel en kijk naar haperingen. Ik verwacht dat het dan over is.

Bovenstaande is niet helemaal waar, want voor mijn internet gedeelte gebruik ik nog een tweede router. Voor bovenstaande uitleg is dit edoch niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
Hans_18T schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:00:
[...]

Zelf heb ik een GS108eV2 met 2 poorten aan de Zyxel hangen (1x tbv internet en 1x tbv IPTV). Op de GS108eV2 heb ik een tweetal VLANS gedefineeerd. Van daaruit ga ik bijvoorbeeld naar de woonkamer en naar de zolder (Trunken). In de woonkamer staat een GS105e, ook hier zijn weer VLANs gedefinieerd.
Wat ik zo lees, is de Zyxel niet "blij" indien hij IPTV en internet verkeer moet routeren over 1 poort, zie ook https://blog.tweak.nl/thuisnetwerk/sparql-box-aansluiten/
Als je de TP link nog hebt liggen dan zou je het uit moeten kunnen proberen.
Ik denk dat het niet voldoende is om de Raspberry tijdelijk los te gooien. Ik vermoed dat je de Zyxel ff door een reset moet halen. Eventueel als test, sluit de Sparql op de switch aan (zonder Pi) reset de Zyxel en kijk naar haperingen. Ik verwacht dat het dan over is.

Bovenstaande is niet helemaal waar, want voor mijn internet gedeelte gebruik ik nog een tweede router. Voor bovenstaande uitleg is dit edoch niet van belang.
Thanks, dit ga ik zeer zeker proberen!
Mijn TP-Link switch (die over is) is unmanaged. Zal de setup dan wel gaan werken? Blijven de network packets voorzien van VLAN, zodat de GS105E in de meterkast hem over de juiste poort naar de ZyXEL stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
webmasternick schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:19:
[...]

Thanks, dit ga ik zeer zeker proberen!
Mijn TP-Link switch (die over is) is unmanaged. Zal de setup dan wel gaan werken? Blijven de network packets voorzien van VLAN, zodat de GS105E in de meterkast hem over de juiste poort naar de ZyXEL stuurt?
Ah ik dacht dat de TP-Link semi dezelfde (semi unmanaged) is als de Netgear variant (ff iets te snel gedacht/gelezen). Sorry :o
Er is nog een goedkopere oplossing. een Ethernet kabel heeft 4 paartjes, als je terug kan stappen naar 100 Mbit dan kan je eventueel de kabel opsplitsen in 2x2 paartjes. zie https://www.sat4all.com/f...ken-voor-2-aansluitingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 07:15
Alphalorne in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3"

De Sparql android app (telefoon versie) krijg ik alweer een tijdje geen beeld/geluid op.. Herstart van de NTU+Zyxel+telefoon lijkt ook niet meer te helpen.

Toch maar bij de HD een ticket geopend hiervoor.

UPDATE:
<10min. een antwoord van de HD! Ik was de android versie vergeten te noemen.. :F
Tsja niet onbelangrijk natuurlijk. An sich errug rap. Eens kijken hoe dat verder gaat.

UPDATE 2:
HD heeft me verzocht de Sparql app te verwijderen en opnieuw te installeren, met de bevestiging dat mijn toestel+android versie wel zou moeten werken. 's Avonds geprobeerd en inderdaad kreeg ik ik weer beeld+geluid in de Sparql app. Mooi. Vanochtend weer geprobeerd en probleem weer hetzelfde! Reboot NTU+Zyxel, maar geen verschil. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, geen verschil.. :? HD maar weer gereplied met de vraag wat nu. Tbc..

[ Voor 56% gewijzigd door Alphalorne op 30-12-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 15:33
Ik heb besloten om na 4 jaar Tweak ook een andere provider te proberen. De overgang naar Sparql heeft voor mij niet geboden wat ik er van verwacht had. Ik heb vooraf besloten om Tweak het voordeel van de twijfel te geven tot de jaarwisseling. In mijn situatie zie ik echter geen verbeteringen die mij doen geloven in een goede afloop van dit avontuur (Enschede).

Ik heb de overgang naar Vodafone in gang gezet. De helpdesk getest en dat is veelbelovend. Erg netjes geholpen via de chatfunctie. Ook de prijs is netjes (€37,50). Scheelt toch weer €21,45 met wat ik bij Tweak betaal. Ik had dan wel een 100mbit lijn en ga nu naar een 50mbit lijn. Dat ga ik vast niet merken met mijn gebruik. Nu maar hopen dat ik over een half jaar nog positief ben.

Apple en Joppiesaus all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
Hans_18T schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:50:
[...]

Ah ik dacht dat de TP-Link semi dezelfde (semi unmanaged) is als de Netgear variant (ff iets te snel gedacht/gelezen). Sorry :o
Er is nog een goedkopere oplossing. een Ethernet kabel heeft 4 paartjes, als je terug kan stappen naar 100 Mbit dan kan je eventueel de kabel opsplitsen in 2x2 paartjes. zie https://www.sat4all.com/f...ken-voor-2-aansluitingen/
Ah helaas. 100mbit is een optie. 2e kabel trekken misschien ook, al heb ik dit natuurlijk liever niet.

Is de Netgear GS105E in staat om packets van de Abox te herkennen en via een specifieke port naar de ZyXEL door te sturen (overige verkeer via de andere port naar ZyXEL). Of moeten de packets eerst door een 2e switch worden getagged?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
webmasternick schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:08:
[...]

Ah helaas. 100mbit is een optie. 2e kabel trekken misschien ook, al heb ik dit natuurlijk liever niet.

Is de Netgear GS105E in staat om packets van de Abox te herkennen en via een specifieke port naar de ZyXEL door te sturen (overige verkeer via de andere port naar ZyXEL). Of moeten de packets eerst door een 2e switch worden getagged?
Nee je hebt een tweede switch nodig, dus beide switches moeten met VLANs overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Waar kan het nog meer aan liggen dat een powerline na 3 dagen niet meer werkt terwijl de router gewoon werkt? Ik moet dus niet de powerline opnieuw starten maar de router opnieuw starten om de powerline werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Supreme_One schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:07:
Waar kan het nog meer aan liggen dat een powerline na 3 dagen niet meer werkt terwijl de router gewoon werkt? Ik moet dus niet de powerline opnieuw starten maar de router opnieuw starten om de powerline werkend te krijgen.
Ik zie op http://forum.kitz.co.uk/i...13930.msg277162#msg277162 dat je daarop een PS4 hebt aangesloten
Lees eens vanaf hier Verwijderd in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3"
Wat je kan proberen is om indien de boel vastloopt, de powerline op een andere poort te pluggen. (ff als quick en dirty test)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbonzet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-12-2024
Zijn er nog meer mensen in de buurt van Enschede die sinds dit weekend weer ontzettend last hebben van schokkerig beeld? Zenders zijn haast niet meer te volgen. Begint nu toch wel echt irritant te worden.

Het resetten van de modem en sparqlbox maakt verder geen enkel verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Nope, ik woon in Deppenbroek en het werkt prima voor mij.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Rbonzet schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:30:
Zijn er nog meer mensen in de buurt van Enschede die sinds dit weekend weer ontzettend last hebben van schokkerig beeld? Zenders zijn haast niet meer te volgen. Begint nu toch wel echt irritant te worden.

Ik heb nu ook een paar dagen haperend beeld. Upgrade naar de nieuwste firmware helpt niet. Ook niet rebooten van de Zyxel.
Utp kabel zit rechtstreeks in de Zyxel.
Woon zelf in Veghel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Hans_18T schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:29:
[...]

Ik zie op http://forum.kitz.co.uk/i...13930.msg277162#msg277162 dat je daarop een PS4 hebt aangesloten
Lees eens vanaf hier Verwijderd in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 3"
Wat je kan proberen is om indien de boel vastloopt, de powerline op een andere poort te pluggen. (ff als quick en dirty test)
Bedankt, maar het is wel zo dat niet alleen de PS4 geen verbinding krijgt maar alles wat aangesloten is op de powerline. Ik zal het zsm doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Laatst online: 06:57
iemand hier al de STB aangesloten op de xbox one?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rbonzet schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:30:

Ja, hier ook drama. TV is niet te volgen. Het geluid loopt wel door maar het beeld pauseert constant.
Net de klantenservice gebeld en er blijken inderdaad in Enschede problemen te zijn en 'ze werken er hard aan om het op te lossen'.
Toen ik vroeg wanneer ze verwachten dat het weer werkt, kreeg ik als antwoord hopelijk nog deze week. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:08:
[...]

Ja, hier ook drama. TV is niet te volgen. Het geluid loopt wel door maar het beeld pauseert constant.
Net de klantenservice gebeld en er blijken inderdaad in Enschede problemen te zijn en 'ze werken er hard aan om het op te lossen'.
Toen ik vroeg wanneer ze verwachten dat het weer werkt, kreeg ik als antwoord hopelijk nog deze week. :/
Niet alleen in Enschede helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Almere is sparql Tv ineens op zwart
Meer dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Laatst online: 06:57
sparkie doet het hier gewoon op DSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Goed werkend in Almere op glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier alleen maar haperend beeld en nu weer zwart en krijgt geen verbinding met het sparql netwerk

Wordt een beetje moe van tweak en de beloftes , morgen maar een brief richting tweak

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2014 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Het valt mij wel op dat ik meer hangende beelden heb van een seconde.
Had ik de laatste weken twee per avond, heb ik deze avond elk kwatier wel 1.
Ik heb geen zwart beeld oid.
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:43:
Hier alleen maar haperend beeld en nu weer zwart en krijgt geen verbinding met het sparql netwerk

Wordt een beetje moe van tweak en de beloftes , morgen maar een brief richting tweak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
goldvinger schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:52:
Het valt mij wel op dat ik meer hangende beelden heb van een seconde.
Had ik de laatste weken twee per avond, heb ik deze avond elk kwatier wel 1.
Ik heb geen zwart beeld oid.

[...]
Hier in Almere 1300 alles op dit moment OK met Sparql.

Ik heb twee Sparqlboxen. In de woonkamer is het beeld altijd vloeiend en in de slaapkamer blijft het soms even een seconde hangen en heel af en toe (een keer per twee weken ofzo, en ik kijk elke dag). Dit heb ik altijd al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Op welke voor poort heb jij je sparqlbox op de zyxel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
goldvinger schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:02:
Op welke voor poort heb jij je sparqlbox op de zyxel aangesloten?
Je bedoelt mij neem ik aan?

LAN1: Switch met Wired PC's, WiFi Access Points, NAS
LAN2: Switch met ingebouwd WiFi Access Point en daarop Sparqlbox 1 (Slaapkamer)
LAN3: Sparqlbox 2

Dat het beeld af en toe een seconde blijft hangen in de slaapkamer was ook al zo toen ik er nog geen switch met WiFi AP tussen had. (gebeurd trouwens ook niet altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Firesphere schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:31:
Nope, ik woon in Deppenbroek en het werkt prima voor mij.
Zuid ook prima (bogelskamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Ik bedoelde onderdaad jou. :)

Ik heb sparqlbox 1 op poort 3
Sparqlboxen 2, 3 en 4 voor de slaapkamers dmv een switch op poort 2.

Nagenoeg gelijk aan jou opstelling.
Daar hoef ik het dus niet in te zoeken
Normaal gesproken heb ik een hangend beeld 1 à 2 keer per avond.
Niet echt storend.
Alleen vanavond is het wat erger.
Ik zal het in de gaten blijven houden
Green.car6808 schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:06:
[...]

Je bedoelt mij neem ik aan?

LAN1: Switch met Wired PC's, WiFi Access Points, NAS
LAN3: Sparqlbox 2

Dat het beeld af en toe een seconde blijft hangen in de slaapkamer was ook al zo toen ik er nog geen switch met WiFi AP tussen had. (gebeurd trouwens ook niet altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Green.car6808 schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:06:
[...]

Zonder je te plagen maar dat is dan volgens https://blog.tweak.nl/thuisnetwerk/sparql-box-aansluiten/ een duim naar beneden.

Quote:
Fout aangesloten: Sparql Box en PC samen op een switch

Ook kunnen verschillende apparaten door elkaar op dezelfde switch aangesloten worden. De kans bestaat dat alles dan naar behoren werkt. Een PC en een Sparql Box zouden bijvoorbeeld op dezelfde switch mogen zitten. Toch is het voor de stabiliteit van de Sparql Box verstandig om niet voor deze opstelling te kiezen.

Un-Quote.

Het Sparql multicast verkeer komt op je "AP" terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Hans_18T schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:18:
[...]

Zonder je te plagen maar dat is dan volgens https://blog.tweak.nl/thuisnetwerk/sparql-box-aansluiten/ een duim naar beneden.

Quote:
Fout aangesloten: Sparql Box en PC samen op een switch

Ook kunnen verschillende apparaten door elkaar op dezelfde switch aangesloten worden. De kans bestaat dat alles dan naar behoren werkt. Een PC en een Sparql Box zouden bijvoorbeeld op dezelfde switch mogen zitten. Toch is het voor de stabiliteit van de Sparql Box verstandig om niet voor deze opstelling te kiezen.

Un-Quote.

Het Sparql multicast verkeer komt op je "AP" terecht.
Ja.. en wat is dan precies de impact van multicastverkeer op mijn AP (want er zit geen PC op maar een AP). IGMP (vooral de snooping) zorgt er voor dat muticastverkeer aleen naar nodes gaat die de stream opvragen. Mijn AP vraagt die stream niet op, dus hoe kan het daar dan komen. En mocht het er komen, wat is dan de impact?

Verder: Ik heb niet echt problemen behalve dat het beeld op sommige momenten wel eens een seconde hangt. Ik had dit ook al vóórdat die switch met AP er tussen kwam..

[ Voor 7% gewijzigd door Green.car6808 op 29-12-2014 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Green.car6808 schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:22:
[...]

Ja.. en wat is dan precies de impact van multicastverkeer op mijn AP (want er zit geen PC op maar een AP). IGMP (vooral de snooping) zorgt er voor dat muticastverkeer aleen naar nodes gaat die de stream opvragen. Mijn AP vraagt die stream niet op, dus hoe kan het daar dan komen. En mocht het er komen, wat is dan de impact?

Verder: Ik heb niet echt problemen behalve dat het beeld op sommige momenten wel eens een seconde hangt. Ik had dit ook al vóórdat die switch met AP er tussen kwam..
De IGMP van de Zyxel zorgt ervoor dat een bepaalde stream naar een bepaalde poort wordt gestuurd.

Voor LAN 1 geen probleem, er hangt immers geen Sparql doos aan. Eveneens voor LAN3 immers de Zyxel stuurt vanwege IGMP slechts 1 stream naar de juiste poort.
Voor LAN2 stuurt IGMP een stream (multicast) naar de switch, de switch/AP vertaald dit als "Broadcast" met als gevolg dat je "stream" beschikbaar komt/wordt doorgestuurd naar je AP. Een beetje afhankelijk van je AP kan het zijn dat je AP volloopt met data waar niemand om vraagt, immers je stream zou naar je Sparql moeten gaan en niet naar bijvoorbeeld je Smartphone of Laptop. Ervan uitgaande dat je een stream hebt van 15 Mbit/s en slechts een geringe hoeveelheid data via je AP gebruikt, zal je dit niet zo 1 2 3 merken, maar als je gaat streamen met je Smartphone en terwijl je TV aan het kijken bent met je Sparql, dan kan ik me voorstellen dat of de een of de ander gaat haperen. Zoals Tweak aangeeft zou je een Mix kunnen hebben van regulier IP verkeer en je Sparql stream, maar dit is verre weg van gewenst, speciaal gezien vwb AP's. Er zijn trouwens AP's die daar geen moeite mee hebben, het zij vanwege een "filter" hetzij vanwege een hooge beschikbare bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies.

De enige situatie waarin dit wél goed zou kunnen werken, is als de switch waar je meerdere apparaten (incl. AP's) op hebt hangen IGMP snooping ondersteunt. Of idd als je AP broadcast/multicast verkeer kan filteren maar goed, dan heb je wel nog steeds de 'vervuiling' van ongewenst multicast verkeer op o.a. je bedrade apparaten.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Hans_18T schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:36:
[...]

De IGMP van de Zyxel zorgt ervoor dat een bepaalde stream naar een bepaalde poort wordt gestuurd.

Voor LAN 1 geen probleem, er hangt immers geen Sparql doos aan. Eveneens voor LAN3 immers de Zyxel stuurt vanwege IGMP slechts 1 stream naar de juiste poort.
Voor LAN2 stuurt IGMP een stream (multicast) naar de switch, de switch/AP vertaald dit als "Broadcast" met als gevolg dat je "stream" beschikbaar komt/wordt doorgestuurd naar je AP. Een beetje afhankelijk van je AP kan het zijn dat je AP volloopt met data waar niemand om vraagt, immers je stream zou naar je Sparql moeten gaan en niet naar bijvoorbeeld je Smartphone of Laptop. Ervan uitgaande dat je een stream hebt van 15 Mbit/s en slechts een geringe hoeveelheid data via je AP gebruikt, zal je dit niet zo 1 2 3 merken, maar als je gaat streamen met je Smartphone en terwijl je TV aan het kijken bent met je Sparql, dan kan ik me voorstellen dat of de een of de ander gaat haperen. Zoals Tweak aangeeft zou je een Mix kunnen hebben van regulier IP verkeer en je Sparql stream, maar dit is verre weg van gewenst, speciaal gezien vwb AP's. Er zijn trouwens AP's die daar geen moeite mee hebben, het zij vanwege een "filter" hetzij vanwege een hooge beschikbare bandbreedte.
Bedankt voor je uitleg. Ik snap het wel, maar een bij een multicaststream wordt de data gekopieerd. Dat wil zeggen dat er een stream naar het ene apparaat én naar het andere apparaat gaat. Dan kan mijn Sparqlbox daar toch geen last van hebben? Als het mijn switch binnenkomt worden de L2 frames toch gewoon op beide switchpoorten ontvangen? (een "broadcast"zoals je al zei). Er wordt toch geen verkeer gedropt met als destination de Sparqlbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Green.car6808 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:43:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Ik snap het wel, maar een bij een multicaststream wordt de data gekopieerd. Dat wil zeggen dat er een stream naar het ene apparaat én naar het andere apparaat gaat. Dan kan mijn Sparqlbox daar toch geen last van hebben? Als het mijn switch binnenkomt worden de L2 frames toch gewoon op beide switchpoorten ontvangen? (een "broadcast"zoals je al zei). Er wordt toch geen verkeer gedropt met als destination de Sparqlbox?
Dat klopt, edoch zoals de Tweak blog aangeeft kunnen er haperingen ontstaan indien normaal internet verkeer wordt vermengd met IPTV verkeer indien aangesloten op dezelfde poort van de Zyxel.

Het probleem ontstaat volgens mij ook niet in de Sparql maar in de Zyxel.

Je AP "praat" zo nu en dan met je router, al is het maar om de klok gelijk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Hans_18T schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:06:
[...]

Dat klopt, edoch zoals de Tweak blog aangeeft kunnen er haperingen ontstaan indien normaal internet verkeer wordt vermengd met IPTV verkeer indien aangesloten op dezelfde poort van de Zyxel.

Je AP "praat" zo nu en dan met je router, al is het maar om de klok gelijk te zetten.
Ok.. dan maar een apart kabeltje trekken voor het AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hans_18T schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:06:
[...]

Er is bij mij maar 1 poort van Zyxel in gebruik en dat is een trunk poort naar de Cisco L3 switch.

Over deze 1 poort, op Gbit/s gaat mijn IPTV en internet verkeer.

Op de Cisco is deze wel gescheiden qua VLAN's.

En heb de Zyxel nog steeds niet geupgrade,dus zit nog op versie 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Vorkie schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:05:
[...]

Er is bij mij maar 1 poort van Zyxel in gebruik en dat is een trunk poort naar de Cisco L3 switch.

Over deze 1 poort, op Gbit/s gaat mijn IPTV en internet verkeer.

Op de Cisco is deze wel gescheiden qua VLAN's.

En heb de Zyxel nog steeds niet geupgrade,dus zit nog op versie 4 :)
Nog een variant :(
Ik snap de zin "Op de Cisco is deze wel gescheiden qua VLAN's." niet, dat zou betekenen dat op je poort van de Zyxel tagged verkeer komt ?
Of mis ik wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hans_18T schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:16:
[...]

Nog een variant :(
Ik snap de zin "Op de Cisco is deze wel gescheiden qua VLAN's." niet, dat zou betekenen dat op je poort van de Zyxel tagged verkeer komt ?
Of mis ik wat.
zal ik even verduidelijken.

Het standaard VLAN, bij mij even als voorbeeld 10, is het VLAN waar de Zyxel onderdeel van is. In dit VLAN hangen de STB's en 1 router. het andere VLAN is het interne VLAN waar de clients inzitten, maar deze hebben geen toegang tot VLAN 10 (ok een aantal wel, maar dat is vanuit beheersperspectief)

Deze router heeft een WAN kant, de Zyxel kant, 192.168.3.x. en de andere kant van de router heeft mijn interne reeks voor alle apparaten (clients, zowel WiFi als bedraad).

Maar uiteindelijk gaat zowel internet als IPTV verkeer over poort 1 van de Zyxel, alleen de Zyxel hoeft alleen maar te NATTEN voor 1x de router en 4x de STB's.

Duidelijk?

En ja kan ook taggen naar de Zyxel en dat accepteert ie wel, alleen zit met het probleem dat ie niet meer dan 2 netwerken ondersteunt en met mijn derde GUEST VLAN kom ik dus te kort. (en dat ding is gewoon brak ;-) )

Cisco switch:
WS-C3560G-24TS-S
● 24 Ethernet 10/100/1000 ports and 4 SFP-based Gigabit Ethernet ports
● 1RU fixed-configuration, multilayer switch
● Enterprise-class intelligent services delivered to the network edge
● IP Base software feature set (IPB)

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 30-12-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:46
Hoe ik het doe, zonder TV maar wel met Telefonie:

NTU > OpenWRT

OpenWRT
- Port 0: VLAN 4, 7, 34
- Port 1: VLAN 1, 4, 7, 34

VLAN 1: Interne netwerk
VLAN 4: IPTV
VLAN 7: Telefoon
VLAN 34: Internet

Port 0 > Mediaspeler
Port 1 > Zyxel WAN

Zyxel (DHCP Relay naar OpenWRT):
- Telefonie: wordt automatisch opgepikt.
- Interne netwerk: Ethernet bridged op VLAN 1
- Televisie: Standaard instellingen behouden.

Zoals ik aangaf kan ik televisie niet testen, maar in theorie zou dit gewoon moeten omdat de VLANs gewoon in tact worden gehouden in de communicatie naar de Zyxel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Mijn tv probleem is weer opgelost(af en toe haperen) . Is nog best snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Arjantje72 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:28:
Mijn tv probleem is weer opgelost(af en toe haperen) . Is nog best snel gedaan.
Extra kabel getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Was al bekabeld, maar Tweak zelf heeft het opgelost.
Paar dagen geleden begon het haperen. Zondag melding van gemaakt en nu na thuiskomst werkt het weer.
Ik mag niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Almere komen de Tv streams weer niet goed binnen, om de 5 minuten de genexis module 1 minuut van stroom om weer even tv te kunnen kijken, meerdere hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:28:
Hier in Almere komen de Tv streams weer niet goed binnen, om de 5 minuten de genexis module 1 minuut van stroom om weer even tv te kunnen kijken, meerdere hier last van?
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbonzet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-12-2024
ja televisie geeft nu alleen nog geluid maar geen beeld meer. gebeld met tweak, maar deze konden het probleem ook niet vinden. wacht t nog even af of het vanzelf beter word. anders maar weer bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Rbonzet schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:11:
ja televisie geeft nu alleen nog geluid maar geen beeld meer. gebeld met tweak, maar deze konden het probleem ook niet vinden. wacht t nog even af of het vanzelf beter word. anders maar weer bellen...
Krijg je wel het Sparql logo bij het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdeb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-03 23:54
Bij mij alles oké, behalve dan dat ik een hele slechte film op Veronica zit te kijken. Steel... weet ik wat.

Ook Almere.

Klinkt mogelijk als een iets te goedkope HDMI-kabel. Die al eens vervangen, gewoon voor de lol?

Wdeb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Almere danswijk ook geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 20:28:
Almere 1300 hele avond geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasKlaas
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:28
Sinds gisteravond is mijn snelheid (50Mb, Enschede) bij het downloaden van de nieuwsgroepen meer dan gehalveerd. Pak ik ook een andere bron bij dan gaat de snelheid van de nieuwsgroepen nog verder omlaag. Boel al gereset maar geen verbetering.
Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jildert17
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-05 11:28
Hier in Enschede sinds afgelopen zaterdag last van happerende TV. Is met de dag erger geworden en inmiddels heb ik helemaal geen beeld meer (wel happerend geluid). Tot nu zo'n beetje elke dag met Tweak aan de lijn gehangen en meerdere dingen geprobeerd o.a.:
- Genexis >1 minuut van de stroom
- Zyxel geupgrade
- Factory reset van Sparql box (ik dacht eerst dat het aan de recente update lag)
- Kabels verwisseld

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat mijn download snelheid nog maar zo'n 2mbit is en mijn upload snelheid 6mbit. Tweak zegt niets vreemds te kunnen zien aan de verbinding vanuit hun kant gezien en kan niet eerder dan dinsdag een monteur langssturen...
Deze enorm trage verbinding lijkt mij de oorzaak van alle problemen en ik zou niet weten hoe dat aan mijn kant zou kunnen liggen. Te meer omdat ik hier boven lees over meer mensen die last hebben van een trage verbinding in Enschede...

Heeft iemand misschien nog een suggestie om te proberen/testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Daarnet bij Top2000 (NPO Cultura) ging bij nr.90 (ELO) het geluid verschrikkelijk haperen. Het leek opgelost met een herstart van de Sparqlbox (Almere 1300)

Na 20 minuten begon het weer. Ben toen via de NPO app en Chromecast gaan kijken en luisteren en daar is de hapering ook.

Ligt dus niet aan Sparql maar aan de stream klaarblijkelijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Green.car6808 op 31-12-2014 15:39 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 37 Laatste

Dit topic is gesloten.