Tweak met eigen apparatuur en ervaring
Na lang afwezig te zijn toch maar even een update. Ben nog steeds goed tevreden over Tweak. Een paar keer korte uitval gehad, maar heb die keren weinig van gemerkt. Wel merk ik dat de snelheid een stuk gedropt is. Het lijkt wel alsof het, ook met eigen apparatuur nu beter 'gecapped' wordt dan voorheen.
Helaas is glas wel anders geworden sinds de migratie van Tweak/KPN naar Tweak/Sparql. Daarvoor eigen apparatuur en alles liep toen via eigen apparatuur. Sinds de migratie naar Tweak/Sparql kan dat niet lekker meer.
Vandaag maar weer eens een poging gedaan te kijken wat er mogelijk was. Punt is dat ik geen gebruik wil maken van de ZyXEL mogelijkheden voor internet routing. Had liefst helemaal geen gebruik gemaakt van de ZyXEL (wat een tijdje lang zo was, dan maar geen TV). Inmiddels toch weer eens moeite gedaan ZyXEL te configureren.
Uiteindelijk gelukt om met een ietwat aangepaste config toch voor elkaar gekregen om met de ZyXEL, m'n eigen ASUS Router, een managed switch samen een werkend geheel te maken. Hierbij dient de ZyXEL enkel als router voor TV. De ASUS handelt het overige verkeer af en is ook degeen die het externe IP-adres krijgt voor internet. Voorwaarde om dit werkend te krijgen is dat je in je eigen router wel routes kan instellen.
Voor degenen die het interessant vinden en willen weten hoe ik dit geconfigureerd heb:
Aansluitingen
GXS modem wordt aangesloten op de ZyXEL modem, WAN poort.
ZyXEL, LAN poort 1 wordt aangesloten op eigen router.
ZyXEL, LAN poort 4 wordt aangesloten op managed switch.
Eigen router wordt aangesloten met 2 poorten op de managed switch (of elk poort in een aparte switch als je die niet hebt).
code:
1
2
3
4
5
6
7
| GXS Fiber modem
|
\__ ZyXEL modem
|4 |1
| \__ Eigen router
| |1 |2
\_____ Managed switch |
ZyXEL configuratie- Ik heb op de ZyXEL een Interface Group gemaakt via Network Setting > Interface Group.
Ik heb de naam 'Internet' gegeven aan deze groep, en koppel ETHWAN als WAN interface aan de LAN1 (welke ik dus aanklik en met pijl naar links toevoeg aan deze groep). - Op de Network Setting > Broadband, kies ik voor ETHWAN (bij mij optie 5) om te bewerken, en kies ik voor Bridged in plaats van Routed.
- Op Network Setting > LAN Setup zie je nu bij Interface Group 2 opties.
1. Bij Default, stel ik een intern IP-adres in dat binnen de range zit van mijn interne netwerk.
1. Ik zet IGMP snooping aan in standard mode, en schakel DHCP uit (disable).
1. Druk op Apply.
2. Selecteer nu de Interface Group met naam 'Internet'.
2. Ik laat IP gegevens voor wat het is, niet relevant. IGMP Snooping uit. Ik zet DHCP Server uit (disable).
2. Druk op Apply.
Eigen router configuratie (ASUS RT-AC66U)
De voorwaarden om eigen router te gebruiken is dat deze IGMP snooping moet ondersteunen en je routes kunt toevoegen zodat het verkeer doorgezet wordt naar het juiste apparaat voor afhandeling. Heb je een router met mogelijkheid tot multiple actieve WAN interfaces, dan kun je wellicht de ZyXEL zelfs helemaal weg laten.
- WAN instellen op Automatisch IP-adres, DHCP aan, NAT aan.
- LAN > Route. Inschakelen (enable static routes). Vervolgens een regel toevoegen:
Network/Host IP: 185.6.48.0
Netmask: 255.255.255.192
Gateway: Intern IP-adres die je hebt opgegeven op de ZyXEL (bij Interface Group default).
Metric: 0
Interface: LAN - IPTV
Select ISP Profile: None
Choose IPTV STB Port: None
Use DHCP Routes: RFC3442 & Microsoft
Enable multicast routing (IGMP Proxy): disable
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping): Enable
Switch config
Het is aan te raden de STBs elk een aparte poort te geven, zo om te voorkomen dat het multicast verkeer je hele switch etc. gaat floodden.
Heb je een managed switch? Maak dan een aparte VLAN aan voor de STBs. Sluit op deze poorten je Sparql STBs aan, en een poort gaat naar je interne router toe, een poort gaat naar de ZyXEL.
Heb je geen managed switch? Gebruik dan een aparte switch waarop je alle Sparql STBs aansluit, plus een naar je eigen router en een naar de ZyXEL.
Test en conclusie
Zodra je met deze config de Sparql box aanzet, krijgt het een IP-adres van je eigen router. Het verkeer voor firmware, programmering/tv gids, zendernamen, NTP loopt via internet dus via je eigen router. Het multicast verkeer wordt door je eigen router doorgezet naar de ZyXEL.
Getest en het werkt nu eindelijk naar behoren. Internet werkt gewoon prima. TV werkt prima in woonkamer en slaapkamer. Telefonie werkt, maar loopt in mijn geval via een SIP phone van Siemens (N300A).