Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Verwijderd
Want?
Daar is echt geen woord van gelogen.
People as things, that’s where it starts.
[ Voor 3% gewijzigd door aidanl op 24-02-2022 12:30 ]
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Omdat Trump gek genoeg was echt op de 'rode' knop te drukken.jaapstobbe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Waarom heeft Putin dit niet gedaan toen Trump nog in het Witte huis zat, om zo complete chaos in het westen te creeren?
*Coronamaatregelen has entered the chat
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Yanukovich was democratisch gekozen zover ik weet.Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Stel dat Rusland slaagt in zijn opzet en een pro-Russische regering aanstelt, dan zitten we toch 'gewoon' weer in de situatie van voor 2014 met een Janoekovitsj aan de macht? Was dat toen zo rampzalig voor de rest van Europa? Begrijp wel goed dat ik deze aanval 100% veroordeel, maar op zich is het dan 'gewoon' een slinger die wat terugkeert naar het westen.
Ik denk dat je Oekraine dan eerder kunt vergelijken met Belarus.
Dat betekent, stam + t .
Ik denk dat ik vast wc papier ga kopen 😂President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:27:
[...]
Maar: wordt het tijd om mezelf te gaan voorbereiden op een oorlogscenario? En extra droog eten te gaan inkopen, etc.
Maar zonder gekheid, ik denk dat we in nederland ook een run gaan zien in de winkels. Rutte geeft aan dat we verplaatsing van militair personeel en voertuigen gaan zien in nederland. Dan gaat bij veel mensen denk ik de paniekknop om.
OMG.flyingdutchboy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:24:
Ontkenning!!! Merkwaardig dat er ook wordt onkent dat er in oekraine iets aan de hand is. Zo heb ik over 2 weken een weekend Lviv geboekt met mijn vrouw, om een van Europa's gems nog een keer te bezoeken. Wizzair gebeld, maar zij geven aan dat er niets aan de hand is in Oekraine en de vluchten vanuit Eindhoven gewoon doorgaan. Ze zeiden nog net niet dat zij zulke goede piloten hebben, die - als het zou moeten - de raketten prima weten te ontwijken.
Maar (en dat is een hele andere orde van grootte), ik belde pas vanuit Sevilla naar Transavai dat ik wilde omboeken omdat die kist nooit meer zou gaan vertrekken (stond nog in Eindhoven) en daar werd ook gezegd; Niks aan de hand..
Die lopen gewoon een script af.. Computer says no.
Er is geen versneld proces om NAVO lid te worden, er zou hoe dan ook een invasie zijn gekomen als dat lange proces in gang zou zijn gezet.FastFred schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Ik vraag me af wat er zou zijn gebeurd als Oekraïne (versneld) lid was gemaakt van de NAVO. Was Rusland dan alsnog Oekraïne binnen gevallen? Zouden ze echt oorlog met de NAVO riskeren?
And to think they once said that computers would take away jobs.
wij gaan sowieso niet. no way!!. Dit hadden we al maanden geleden geboekt. Nu lees ik wel op wizzair.com dat het luchtruim dicht is. Tickets kun je echter gewoon blijven kopen.President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:27:
[...]
Ik begrijp dan ook niet met de spanningen de laatste weken dat iemand een vakantie gaat boeken naar Oekraïne? Net als dat ik benieuwd ben hoe die Nederlanders die nu nog daar zitten zich voelen, nadat ze twee weken geleden aangaven daar prima te zitten en geen gehoor wilden geven aan de oproep van de overheid om naar Nederland terug te komen.
Fijne vakantie in ieder geval!
Maar: wordt het tijd om mezelf te gaan voorbereiden op een oorlogscenario? En extra droog eten te gaan inkopen, etc.
Trump was te onvoorspelbaar in zijn buitenland politiek met Rusland. Biden legt alles meteen op tafel waardoor Poetin meteen weet waar hij aan toe is.jaapstobbe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Waarom heeft Putin dit niet gedaan toen Trump nog in het Witte huis zat, om zo complete chaos in het westen te creeren?
Nederlandse PS5 clan / 30+
Ik denk dat ze daar goed aan doen. Het personeel dan…FreakNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
[...]
OMG.
Maar (en dat is een hele andere orde van grootte), ik belde pas vanuit Sevilla naar Transavai dat ik wilde omboeken omdat die kist nooit meer zou gaan vertrekken (stond nog in Eindhoven) en daar werd ook gezegd; Niks aan de hand..
Die lopen gewoon een script af.. Computer says no.
"Versprak zich" jajajaaidanl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Volg nu via BBC News de persconferentie vanuit NATO. Journaliste mocht een vraag stellen en versprak zich perongeluk, stelde een vraag m.b.t. "hitler", herstelde zich en zei noemde vervolgens "Poetin". Duidelijk hoe men daar over denkt!
Neem niet weg dat er een kern van waarheid in zit.
Door Trump kon Putin zich juist voorbereiden voor dit moment.jaapstobbe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
@Virtuozzo zie hier. Zelfs zonder dat de media het aangeeft hebben mensen het er al over om extra inkopen te doen.Kenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Ik denk dat ik vast wc papier ga kopen 😂
Maar zonder gekheid, ik denk dat we in nederland ook een run gaan zien in de winkels. Rutte geeft aan dat we verplaatsing van militair personeel en voertuigen gaan zien in nederland. Dan gaat bij veel mensen denk ik de paniekknop om.
Ik ben er 100% zeker van dat als de NOS een bericht uit doet wat de werkelijke gevolgen en dreigingen zijn dat met een uur de appie leeg is en t tankstation ook.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Wizzair is ook de enige westere mmaatschappij die nog 3 of 4 toestellen in Kiev heeft staan. Of eigenlijk, had staan.flyingdutchboy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:24:
Ontkenning!!! Merkwaardig dat er ook wordt onkent dat er in oekraine iets aan de hand is. Zo heb ik over 2 weken een weekend Lviv geboekt met mijn vrouw, om een van Europa's gems nog een keer te bezoeken. Wizzair gebeld, maar zij geven aan dat er niets aan de hand is in Oekraine en de vluchten vanuit Eindhoven gewoon doorgaan. Ze zeiden nog net niet dat zij zulke goede piloten hebben, die - als het zou moeten - de raketten prima weten te ontwijken.
[Twitter: https://twitter.com/Caucasuswar/status/1496809816190328838?s=20&t=0njOzckca1upFZO_8VDVMA]
[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 24-02-2022 12:32 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Er is onderscheid in gedragslijnen bij natuurlijke escalaties en onnatuurlijke. We reageren anders op een aardbeving of pandemie dan op oorlog.Dennis1812 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:25:
[...]
Klopt niet? Hoe verklaar je maart 2020 dan? Ondanks voorraden geen probleem waren, haalden we alle supermarkten leeg. Wereldwijd ongeveer
I know, klinkt al snel heel vreemd, maar we zijn mensen en dus ook beestjes. Gedragsbiologie is een dingetje. Eerder in het topic is dit een aantal keren voorbij gekomen, zie de verwijzingen naar behavioural biology en wat we de "buckets" noemen. Dit is een heel goed voorbeeld van een van die buckets.
Gaat wat ver voor nu binnen het topic, ik kan het zo 1-2-3 ook zo snel niet terugvinden, maar mocht er tijd zijn, het is de moeite waard als verkenning.
De crux is dit: beeld is net als narratief leidend voor onze perceptie. Daar liggen keuzes bij. We kunnen bijvoorbeeld enkel reductionisme toepassen in media en aldus publiek debat compromitteren, of we kunnen zaken in perspectief zetten, de vertaalslag maken en zo voorts.
Die keuze is kritiek. Het heeft veel overeenkomsten met wat ik ook eerder aangestipt heb, die twee systemen van menselijk denken. Zie Kahneman, Thinking Fast and Slow. Dat geldt voor individu, maar ook voor onze groepsdynamica.
We hebben meer nut bij systeem 2 dan bij systeem 1, laat ik het zo zeggen. Maar daar ligt een keuze.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Aleksej Arestovitsj, een militair adviseur van de Oekraïense president Zelenski, heeft een korte schets gegeven van de Russische opmars. In het noorden zijn Russische troepen zo'n 10 tot 20 kilometer opgerukt in de richting van Kiev. Volgens Arestovitsj wordt de hoofdstad nog goed verdedigd en staan aanvallers 'zware gevechten' te wachten.
Ook zijn Russische militairen opgetrokken richting Charkov, de één na grootste stad van het land, na Kiev. Op internet circuleren beelden van Russische tanks en soldaten aan de rand van de stad, maar volgens Arestovitsj staan ze nog op enkele kilometers van de stad. Hij stelt dat zeker vier Russische tanks zijn vernietigd.
Vanuit het zuiden, vanaf de Krim, is het Russische leger onderweg richting Melitopol en Kherson. Mogelijk om verbinding te maken met eenheden (al dan niet van de separatisten) in de zelfverklaarde, door Rusland gesteunde volksrepublieken.
Het zorgt voor meer instabiliteit in de regio, en dat is op lange termijn gewoon een probleem voor Europa.Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Stel dat Rusland slaagt in zijn opzet en een pro-Russische regering aanstelt, dan zitten we toch 'gewoon' weer in de situatie van voor 2014 met een Janoekovitsj aan de macht? Was dat toen zo rampzalig voor de rest van Europa? Begrijp wel goed dat ik deze aanval 100% veroordeel, maar op zich is het dan 'gewoon' een slinger die wat terugkeert naar het westen.
Plus dat we, zoals @Virtuozzo ook zegt, waarschijnlijk meer naar een Tjetjeens model gaan: totale roofbouw door iemand die meer maffioso dan politicus is. Het plaatst Ukraine decennia terug in de tijd, en toen alle opbouw sinds de jaren 90 waarschijnlijk binnen maanden teniet.
Dat is in ieder geval het verwijt wat republikeinen als Ted Cruz Biden maken, of dat achteraf gezien slim was durf ik niet te zeggen.The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:31:
Trump was te onvoorspelbaar in zijn buitenland politiek met Rusland. Biden legt alles meteen op tafel waardoor Poetin meteen weet waar hij aan toe is.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het is niet een ideale bron (omdat het slechts heel beknopt is), maar wederom Ukrinform : https://www.ukrinform.ua/...-zagalnu-mobilizaciu.htmlDaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:37:
Bron? Want dat is een heel belangrijke stap.
Nu kan ik helaas https://www.rada.gov.ua/en of https://iportal.rada.gov.ua/en niet openen (timeout).President Volodymyr Zelenskyi submitted to the Verkhovna Rada a bill approving a decree on general mobilization.
This was reported on the Parliament's Telegram channel , Ukrinform reports.
"A draft Law on the Approval of the Decree of the President of Ukraine" On General Mobilization "(№ 7113) has been submitted to the Verkhovna Rada of Ukraine," the statement reads.
There is currently no information on the registration of this bill on the Verkhovna Rada's website.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Feit is wel dat Poetin het niet aandurfde toen Trump president was.hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:33:
[...]
Dat is in ieder geval het verwijt wat republikeinen als Ted Cruz Biden maken, of dat achteraf gezien slim was durf ik niet te zeggen.
Dit wordt WW3 maar dan zonder wapens gok ik. Kijken wat China gaat doen, tot nu toe is het Rusland + Baudet tegen de rest van de wereld.
Source always matters in context. Het ligt gevoelig, maar het is wat het is. Duk zit altijd in het spoor van "never waste a crisis". Dat kan uiterst productief zijn, dat kan absoluut heel scherp zijn. Het issue is dat het geen journalistiek is, maar opinie maken. En dat is iets waar we toch altijd een beetje voorzichtig moeten zijn, bij opinie ligt immers altijd belang aan de basis.
Geen feitThe Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Feit is wel dat Poetin het niet aandurfde toen Trump president was.
Ook niet toen Obama president was. Wat is je punt?The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Of dat zijn campagne gewoon een lange aanloop had en hij hiervoor de gelegenheid heeft gekregen? Wie zegt dat Oekraïne nu het eindstation is?The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
[...]
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:50
https://nos.nl/collectie/...ainers-slaan-op-de-vluchtKremlin: Oekraïne moet demilitariseren
Rusland wil Oekraïne niet bezetten, maar het land moet wel "demilitariseren", zegt een woordvoerder van het Kremlin. Oekraïne moet een neutraal land worden waar geen "offensieve wapens" gestationeerd zijn.
Ook spreekt het Kremlin van het "denazificeren" van Oekraïne. Dat is een begrip uit de Tweede Wereldoorlog zei Ruslandkenner Hubert Smeets eerder vandaag: "Dat is het verwijderen van iedereen die in zijn ogen een (neo)nazi is in de Oekraïense regering. Iedereen die voor de Oekraïense onafhankelijkheid is, is in zijn ogen een nazi."
Er wordt in Rusland niet gevreesd dat het dalen van de roebel en de beurskoersen langetermijngevolgen heeft, zegt het Kremlin. "We hebben genoeg gereedschappen om de emotionele reactie van de markten te overleven."
Rusland gaat nog niet inbinden, het is eigenlijk wachten op de zet van Biden.
Zullen aub deze Trump adoratie uit de discussie halen. Het voegt niets toe naast dat het feitelijk onjuist is.The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Kenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Ik denk dat ik vast wc papier ga kopen 😂
:strip_exif()/f/image/aUu2Ili2yZiXqcOszxMg0Zj5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb net WC papier ingeslagen vanuit Oekraine.... Guess wie er in West Oekraine op WC papier staat afgebeeld
Biden doet helemaal niks. Het is aan Oekraine.tweakduke schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:35:
Maar ze alles cadeau geven kan ook niet.
Dus het luistert heel nauw allemaal.
Je kan de opmars hoogstens stoppen, maar het initiatief overnemen en Rusland binnenvallen heeft eerst talloze grondtroepen dood als gevolg wat uiteindelijk voor niets is als Rusland toch met nukes kan gaan dreigen of zelfs 1 ergens gooien ter afschikking
Goed idee, waarom vallen de Dutisers Nederland anders niet eens binnen, dan is de situatie ook gelijk aan die van 1940-45Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Stel dat Rusland slaagt in zijn opzet en een pro-Russische regering aanstelt, dan zitten we toch 'gewoon' weer in de situatie van voor 2014 met een Janoekovitsj aan de macht? Was dat toen zo rampzalig voor de rest van Europa? Begrijp wel goed dat ik deze aanval 100% veroordeel, maar op zich is het dan een slinger die wat terugkeert naar het westen.
Zeker, ik zeg ook absoluut niet dat het er niet is. Sterker nog, dat zijn basale processen van fight / flight & gather / consume. Maar dat is geen excessief gedrag. Dat wordt het wanneer het in beeld komt en aldus disproportioneel signaal wordt.Dennis1812 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
[...]
@Virtuozzo zie hier. Zelfs zonder dat de media het aangeeft hebben mensen het er al over om extra inkopen te doen.
Ik ben er 100% zeker van dat als de NOS een bericht uit doet wat de werkelijke gevolgen en dreigingen zijn dat met een uur de appie leeg is en t tankstation ook.
Zie eerder bericht, de crux van keuze bij beeldvorming.
Grote kans dat Putin het dan wat eerder had gedaan, plus dat dit ook niet eens direct gaat om wat Putin wel of niet doet, maar meer ervoor proberen te zorgen dat het kippenhok genaamd de EU een beetje met de snavels in 1 lijn gingen staan.hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:33:
[...]
Dat is in ieder geval het verwijt wat republikeinen als Ted Cruz Biden maken, of dat achteraf gezien slim was durf ik niet te zeggen.
Dit zorgt er wel voor dat eventuele sancties en wapenleveringen versneld plaats kunnen vinden. Je ziet het bijvoorbeeld al dat België alle Russen wil weren: Dat was niet gebeurt als dit meer een donderslag bij heldere hemel was.
overigens heb ik later vandaag nog een les met een Rus, humor
Dat is toch gewoon David die tegen Goliath moet vechten.xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:36:
[...]
Biden doet helemaal niks. Het is aan Oekraine.
spartacusNLD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
Die javelins werken wel zo te zien:
[Twitter]
Hoezo? Het is Rusland ook niet gelukt om in Afghanistan te winnen. Sinds die tijd zijn ze qua technologie niet echt vooruit gegaan.bvbal79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
[...]
Dat is toch gewoon David die tegen Goliath moet vechten.
Verwijderd
Dus je vergelijkt Europa tussen 1940-1945 met Europa van pakweg 2000-2014?oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
[...]
Goed idee, waarom vallen de Dutisers Nederland anders niet eens binnen, dan is de situatie ook gelijk aan die van 1940-45
Iets meer context graag. ik heb geen idee waar je op doelt.Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
De woordvoerder van de NATO ziet er heel ongerust uit...
goh.... er is oorlog wat moet hij dan doen, relax een sigaret opsteken?Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
Nee, feit is dat ie het toen niet deed. Aandurven kun je helemaal niks over zeggen. Beetje trollen dit?The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Verwijderd
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60454795RodeStabilo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Iets meer context graag. ik heb geen idee waar je op doelt.
Persconferentie op BBC.
*knip* let op de topic warning, je zult dit moeten onderbouwen met betrouwbare bronnen.jaapstobbe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
[ Voor 37% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 12:59 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:50
In het geopolitieke spanningsveld is het wel degelijk nu aan Biden. Poetin zijn eisen zijn niet ingewilligd, hoe onredelijk ze ook zijn, hij voegt nu de daad bij het woord.xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:36:
[...]
Biden doet helemaal niks. Het is aan Oekraine.
In de strijd om de grootmachten is Biden dus wel aan zet.
Hoeveel koffie denk jij dat die man inmiddels op heeft?Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
Andere situatie... Aghanistan was een doolhof waar de russen op vastliepenSlavy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Hoezo? Het is Rusland ook niet gelukt om in Afghanistan te winnen. Sinds die tijd zijn ze qua technologie niet echt vooruit gegaan.
https://www.telegraaf.nl/...m-hulp-we-kunnen-niet-weg
Amerika als supernatie zal iets moeten doen als het die positie wil behouden. Het zou me niets verbazen als Amerika en NATO, Oekraïne ook zullen invallen om een buffer te vormen.tweakduke schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:35:
[...]
https://nos.nl/collectie/...ainers-slaan-op-de-vlucht
Ftfy
[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:00 ]
Verwijderd
Hij ziet er uit alsof hij wel een borrel of twee kan gebruiken.Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Hoeveel koffie denk jij dat die man inmiddels op heeft?
Putin kan hier toch alleen maar lachend naar kijken?Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Hij ziet er uit alsof hij wel een borrel of twee kan gebruiken.
Trump had alles behalve de situatie onder controle. Het is misschien wel JUIST door Trump dat we in deze situatie zitten. Gesprekken heeft iedereen met Putin maar die doet echt niet wat andere hem zeggen. Putin doet wat Putin wil en niemand kan hem nog op andere gedachten brengen.
[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:01 ]
Oost-Oekraïne was al in handen van het pro-Russische verzet. Als het alleen maar om het oosten gaat dan is zo'n machtsvertoon toch helemaal niet nodig?t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:06:
Ik denk dat Rusland inzet op het overnemen van oost-oekraiene. Ze rukken momenteel op vanuit de Krim richting de Djnepper en vanuit het oosten in/rond de separatistische regio's. Ik vermoed dat ze het water als nieuwe grens willen.
wat keerzijden?renegrunn schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
Het instagram leventje van wat voetballers kent blijkbaar ook wel keerzijden:
https://www.telegraaf.nl/...m-hulp-we-kunnen-niet-weg
GVD ze zitten midden tussen bombardementen, doe effe normaal.
Nee, wel dat hij het niet gedaan heeft toen Trump president was, maar dat is iets geheel anders.The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Is het niet omdat Putin druk was met oa Trump zn cadeau in Syrië uit te pakken?
Het hele concept bufferstaat bestaat niet meer sinds 1945. Heden te dage kunnen als de VS overal toeslaan of ze nou een basis in de buurt hebben of niet.Miki schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Amerika als supernatie zal iets moeten doen als het die positie wil behouden. Het zou me niets verbazen als Amerika en NATO, Oekraïne ook zullen invallen om een buffer te vormen.
[ Voor 49% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:01 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
*knip* let op de topic warning, dit is geen onderbouwing en biedt geen enkel aanknopingspunt voor discussie.xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:41:
[...]
Trump had alles behalve de situatie onder controle. Het is misschien wel JUIST door Trump dat we in deze situatie zitten. Gesprekken heeft iedereen met Putin maar die doet echt niet wat andere hem zeggen. Putin doet wat Putin wil en niemand kan hem nog op andere gedachten brengen.
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:03 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Die paniek is nergens voor nodig. Die verplaatsingen zijn waarschijnlijk in het kader van Reforger (of hoe dat tegenwoordig ook mag hetenKenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
[...]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dit is net zo goed trollen.
Weet jij wat er exact gezegd is tijdens de meetings?
Autoritarisme vreet altijd verder. It really is that simple.RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
[...]
Het zorgt voor meer instabiliteit in de regio, en dat is op lange termijn gewoon een probleem voor Europa.
Plus dat we, zoals @Virtuozzo ook zegt, waarschijnlijk meer naar een Tjetjeens model gaan: totale roofbouw door iemand die meer maffioso dan politicus is. Het plaatst Ukraine decennia terug in de tijd, en toen alle opbouw sinds de jaren 90 waarschijnlijk binnen maanden teniet.
Wat in het Kremlin zit zal een Belarus al volledig leegzuigen, krijgt het Oekraïne daar ook nog bij dat levert dat enorme energie en middelen op.
Ja, op gegeven moment is de taart op. Maar dan komt het, die overlap van conservatisme en autoritarisme staat en valt bij vermogen tot het kunnen blijven vreten - het ondermijnt immers elk vermogen tot scheppen.
Dan zitten we dus met een crimineel regime wat meer middelen heeft verzameld maar die tenten zo leeg heeft gezogen dat ze met meer middelen én meer honger harder en sneller buiten de deur moeten gaan vreten.
Nu ja, buiten de deur. Dat zijn wij dus.
Wat ons in de weg zit bij die verkenning, dat is ons algemene perspectief van gescheiden zaken. Je hebt politiek, je hebt economie. Er is geen overlap (ondanks dat we een hele discipline van politieke economie hebben, maar goed). Je hebt land, je hebt grens. Conflict = oorlog = mensen met tanks.
Nee dus. Die tijden zijn al voorbij sinds de Val van de Muur.
Enfin, dat is wat ik dus niet voorbij zie komen in de feeds in het Nederlandse, in tegenstelling tot andere Europese lidstaten. Uitleg over realiteit en complexiteit van het conflict, de vertaalslag van die realiteit naar uitdagingen. Het bredere maar hapklaar gemaakte perspectief.
Misschien dat ik het mis, dat kan, informatiestromen zijn op het moment vrij hectisch - als iemand dergelijke Vierde Macht functies voorbij ziet komen bij Nederlandse media, ik hoor het graag hier.
dat is Amerika ook niet gelukt btwSlavy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Hoezo? Het is Rusland ook niet gelukt om in Afghanistan te winnen. Sinds die tijd zijn ze qua technologie niet echt vooruit gegaan.
En hoeveel ambassade's zijn er onder Putin geëvacueerd?
[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:05 ]
Lol, echt ga weg. Trump was volledig onder controle van Putin en Kim Jong-Un bespeelde de ego van Trump door hem mooie brieven te schrijven.
Anyway het hoort niet in dit topic thuis.
[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:01 ]
Ja.bvbal79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
[...]
Dat is toch gewoon David die tegen Goliath moet vechten.
Hoe pakte dat uit voor Goliath?
Dit is echt nog geen done deal voor Rusland, grote kans dit weer zo'n gevalletje "de vierkante meter waarop je staat, is de vierkante meter die je onder controle hebt" wordt.
Mijn vriendin zei ook al dat Oekraïeners zich niet zomaar over zullen geven. De haat voor Rusland zit heel diep.
En dat is ook direct het probleem, ik ben echt bang dat dit een erg bloedige, slepende oorlog gaat worden, Kiev wordt het nieuwe Grozny.
"Gelukkig" zal Moldavie waarschijnlijk wel snel met de pootjes in de lucht gaan, ook omdat dat land een veel minder sterk en groot leger heeft, plus teveel mensen in MD vinden Rusland wel goed genoeg.
#BREAKING Eighteen killed in attack near Ukraine's Odessa: official pic.twitter.com/OCZob4g5w0
— AFP News Agency (@AFP) 24 februari 2022
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Dat zou mij juist wel verbazen. Ik zie wat parallellen met de situatie in Hongarije in 1956. Een land dat geen lid is van de NAVO en door Rusland met geweld onder controle wordt gehouden. Een legitieme regering wordt afgezet en het westen kijkt toe. De situatie in Oekraïne heeft dan wel plaatsgevonden over een periode van meerdere jaren, maar in al die tijd heb ik geen aanwijzing gezien dat ofwel de NAVO, ofwel de EU ofwel de VS daadwerkelijk een tegenaanval zullen beginnen.Miki schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Amerika als supernatie zal iets moeten doen als het die positie wil behouden. Het zou me niets verbazen als Amerika en NATO, Oekraïne ook zullen invallen om een buffer te vormen.
Als dat wel het plan was dan zouden ze dat ook wel hebben laten weten aan Rusland, dan was het waarschijnlijk niet zover gekomen.
Niets...
Mwa, ik schat in dat dan Poetin het lief had gevraagd aan Trump en had Trump er een strik om gedaan en het hele land aan Rusland gedoneerd.The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En supermacht Amerika is in een jaar zo verzwakt dat we een oorlog aan de grens van NAVO hebben? Dat rottende proces is al veel langer gaande en is door de America First policy in een stroomversnelling gekomen. Meermaals het ondermijnen van de NAVO. Trump had Oekraine op een presenteerblaadje gegeven en daarbij ook de Baltische Staten en de NAVO opgeheven.
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:01 ]
Eens. Het trollenleger heeft mij weer eens meegetrokken in de drogredenen.Slavy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:44:
Jongens kunnen we het Trump/Biden vs Putin gebash stoppen? Heeft totaal geen meerwaarde voor dit topic.
Jij vergelijkt die van 2014 met die van 2022, so what is the difference?Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Dus je vergelijkt Europa tussen 1940-1945 met Europa van pakweg 2000-2014?
Wat is het verschil tussen iemand die een groot Arisch rijk wou en iemand die een groot Rusland wil eigenlijk?
[Twitter: https://twitter.com/Caucasuswar/status/1496809816190328838?s=20&t=JDZZvzT5sWB4l0AkxyfohQ]
Moldavië lijkt echt heel erg op Roemenië qua inwoners en die mensen denken nog met veel ongenoegen terug aan de tijden van de dictators.RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:43:
[...]
Ja.
Hoe pakte dat uit voor Goliath?
Dit is echt nog geen done deal voor Rusland, grote kans dit weer zo'n gevalletje "de vierkante meter waarop je staat, is de vierkante meter die je onder controle hebt" wordt.
Mijn vriendin zei ook al dat Oekraïeners zich niet zomaar over zullen geven. De haat voor Rusland zit heel diep.
En dat is ook direct het probleem, ik ben echt bang dat dit een erg bloedige, slepende oorlog gaat worden, Kiev wordt het nieuwe Grozny.
"Gelukkig" zal Moldavie waarschijnlijk wel snel met de pootjes in de lucht gaan, ook omdat dat land een veel minder sterk en groot leger heeft, plus teveel mensen in MD vinden Rusland wel goed genoeg.
Moldavië vindt Rusland niet “goed genoeg”
According to Ukrainian officials, Gostomel has been captured by Russian forces.
— CaucasusWarReport (@Caucasuswar) 24 februari 2022
This city is 15 km away from the capital Kiev. https://t.co/A3meZhLG8f
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
De eerste journalist die een vraag stelde "versprak" zich en noemde Putin in eerste instantie Hitler.Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Hij ziet er uit alsof hij wel een borrel of twee kan gebruiken.
Zie hier ook gewoon… pak er eerst eens wat context bij.Dennis1812 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
[...]
@Virtuozzo zie hier. Zelfs zonder dat de media het aangeeft hebben mensen het er al over om extra inkopen te doen.
Kiev ligt niet ver van de grens.spartacusNLD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
Hoe kunnen ze nu al nabij Kiev zijn?
[Twitter]
https://globe.adsbexchange.com/?icao=4a81f9
Van 3 kanten aangevallen worden door superieure aantallen i guessspartacusNLD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
[Twitter]
Waarom is dat zo verwonderlijk? Die komen vanuit Belarus.. Het is een totale invasie!spartacusNLD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
[Twitter]
"In the coming days and weeks there will come even more" forces to the eastern flank, says Jens Stoltenberg, after #NATO stepped up its readiness plans in reaction to Russia's invasion of Ukraine.
— Teri Schultz (@terischultz) 24 februari 2022
That could include elements of the rapid-response force, he explains. pic.twitter.com/sVtVTEkEwm
Toch mobilisatie?
Verwijderd
Lees mijn oorspronkelijke reactie nog eens aandachtig (anderen kunnen er wel serieus op reageren)oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
[...]
Jij vergelijkt die van 2014 met die van 2022, so what is the difference?
Wat is het verschil tussen iemand die een groot Arisch rijk wou en iemand die een groot Rusland wil eigenlijk?
Je wilt ontkennen dat ie ze geen strobreed in de weg heeft gelegd? Of zelfs de rode loper uitgelegd?Tweak_ers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:42:
[...]
Dit is net zo goed trollen.
Weet jij wat er exact gezegd is tijdens de meetings?
Destabilisatie van de VS en Europa is zo'n beetje de enige legacy van Trump.
Ah.. is maar een klein stuk van wit rusland af:spartacusNLD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
[Twitter]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nSlkivLiPhXxXTAfKCjbwmy6.jpg?f=user_large)
Ja.. het voelt allemaal nog zo onwerkelijk,.The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:46:
[...]
Waarom is dat zo verwonderlijk? Die komen vanuit Belarus.. Het is een totale invasie!
[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 24-02-2022 12:47 ]
Juist, net als de bevolking van Oekraïne. Die echt niet weg kunnen, tenzij ze hun eigen stad of dorp verlaten. Sorry, maar heb iets minder medelijden met voetballers die enkel voor het geld bij een club gaan spelen dat al noodgedwongen aan de andere kant van het land moeten spelen.bvbal79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:41:
[...]
wat keerzijden?
GVD ze zitten midden tussen bombardementen, doe effe normaal.
Kijken of Rusland niet een Operation Overlord 2.0 aan het doen is.Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:46:
Wat zou zo'n Gulfstream vanuit zweden nou hier doen?
https://globe.adsbexchange.com/?icao=4a81f9
Moldavië is het verleden ook een onderdeel van Roemenië geweest voor zover ik mij herinner.Tweak_ers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
[...]
Moldavië lijkt echt heel erg op Roemenië qua inwoners en die mensen denken nog met veel ongenoegen terug aan de tijden van de dictators.
Moldavië vindt Rusland niet “goed genoeg”
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Klopt, maar de afgang was wel heel wat minder.
Rusland is, volgens hun eigen cijfers, 15k mensen verloren in 9 jaar tijd.
De Coalitie is, in 20 jaar tijd, 3500 man verloren.
Subtiel verschil.
En ik denk dat de VS dichterbij [maar nog steeds heel ver weg] was bij controle over Afghanistan.
Afghanistan was een totale afgang voor de Sovjet-Unie, ook op het wereldtoneel.
[ Voor 93% gewijzigd door oldgrumpy op 24-02-2022 12:48 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
https://globe.adsbexchange.com/?icao=4d03c9
Dit topic is gesloten.
![]()
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid