[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.334 views

Onderwerpen

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Eli3l schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Ik deel jouw mening. Maar merk het ook in mijn omgeving, dat mensen de ernst niet begrijpen.
I know, maar dat is een kwestie van uitleggen. Publiek debat heeft dat als vereiste. Media heeft een rol die breder en meer fundamenteel is dan verslaggeving of opinie.

Al dat reductionisme ondermijnt botweg onze eigen belangen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Verwijderd

Stel dat Rusland slaagt in zijn opzet en een pro-Russische regering aanstelt, dan zitten we toch 'gewoon' weer in de situatie van voor 2014 met een Janoekovitsj aan de macht? Was dat toen zo rampzalig voor de rest van Europa? Begrijp wel goed dat ik deze aanval 100% veroordeel, maar op zich is het dan een slinger die wat terugkeert naar het westen.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:09
Waarom heeft Putin dit niet gedaan toen Trump nog in het Witte huis zat, om zo complete chaos in het westen te creeren?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Want?

Daar is echt geen woord van gelogen.

People as things, that’s where it starts.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Ik vraag me af wat er zou zijn gebeurd als Oekraïne (versneld) lid was gemaakt van de NAVO. Was Rusland dan alsnog Oekraïne binnen gevallen? Zouden ze echt oorlog met de NAVO riskeren?

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-12 09:00
Volg nu via BBC News de persconferentie vanuit NATO. Journaliste mocht een vraag stellen en versprak zich perongeluk, stelde een vraag m.b.t. "hitler", herstelde zich en zei noemde vervolgens "Poetin". Duidelijk hoe men daar over denkt!

[ Voor 3% gewijzigd door aidanl op 24-02-2022 12:30 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:41
jaapstobbe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Waarom heeft Putin dit niet gedaan toen Trump nog in het Witte huis zat, om zo complete chaos in het westen te creeren?
Omdat Trump gek genoeg was echt op de 'rode' knop te drukken.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Stylze schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Zijn we beetje laat mee dan he.
*Coronamaatregelen has entered the chat :+

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Stel dat Rusland slaagt in zijn opzet en een pro-Russische regering aanstelt, dan zitten we toch 'gewoon' weer in de situatie van voor 2014 met een Janoekovitsj aan de macht? Was dat toen zo rampzalig voor de rest van Europa? Begrijp wel goed dat ik deze aanval 100% veroordeel, maar op zich is het dan 'gewoon' een slinger die wat terugkeert naar het westen.
Yanukovich was democratisch gekozen zover ik weet.
Ik denk dat je Oekraine dan eerder kunt vergelijken met Belarus.

Dat betekent, stam + t .

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Maar: wordt het tijd om mezelf te gaan voorbereiden op een oorlogscenario? En extra droog eten te gaan inkopen, etc. 7(8)7
Ik denk dat ik vast wc papier ga kopen 😂

Maar zonder gekheid, ik denk dat we in nederland ook een run gaan zien in de winkels. Rutte geeft aan dat we verplaatsing van militair personeel en voertuigen gaan zien in nederland. Dan gaat bij veel mensen denk ik de paniekknop om.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:27

FreakNL

Well do ya punk?

flyingdutchboy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:24:
Ontkenning!!! Merkwaardig dat er ook wordt onkent dat er in oekraine iets aan de hand is. Zo heb ik over 2 weken een weekend Lviv geboekt met mijn vrouw, om een van Europa's gems nog een keer te bezoeken. Wizzair gebeld, maar zij geven aan dat er niets aan de hand is in Oekraine en de vluchten vanuit Eindhoven gewoon doorgaan. Ze zeiden nog net niet dat zij zulke goede piloten hebben, die - als het zou moeten - de raketten prima weten te ontwijken.
OMG.

Maar (en dat is een hele andere orde van grootte), ik belde pas vanuit Sevilla naar Transavai dat ik wilde omboeken omdat die kist nooit meer zou gaan vertrekken (stond nog in Eindhoven) en daar werd ook gezegd; Niks aan de hand..

Die lopen gewoon een script af.. Computer says no.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

FastFred schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Ik vraag me af wat er zou zijn gebeurd als Oekraïne (versneld) lid was gemaakt van de NAVO. Was Rusland dan alsnog Oekraïne binnen gevallen? Zouden ze echt oorlog met de NAVO riskeren?
Er is geen versneld proces om NAVO lid te worden, er zou hoe dan ook een invasie zijn gekomen als dat lange proces in gang zou zijn gezet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:14
President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Ik begrijp dan ook niet met de spanningen de laatste weken dat iemand een vakantie gaat boeken naar Oekraïne? Net als dat ik benieuwd ben hoe die Nederlanders die nu nog daar zitten zich voelen, nadat ze twee weken geleden aangaven daar prima te zitten en geen gehoor wilden geven aan de oproep van de overheid om naar Nederland terug te komen.

Fijne vakantie in ieder geval!

Maar: wordt het tijd om mezelf te gaan voorbereiden op een oorlogscenario? En extra droog eten te gaan inkopen, etc. 7(8)7
wij gaan sowieso niet. no way!!. Dit hadden we al maanden geleden geboekt. Nu lees ik wel op wizzair.com dat het luchtruim dicht is. Tickets kun je echter gewoon blijven kopen.

• The Outlaw
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Trump was te onvoorspelbaar in zijn buitenland politiek met Rusland. Biden legt alles meteen op tafel waardoor Poetin meteen weet waar hij aan toe is.

Nederlandse PS5 clan / 30+

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
FreakNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
[...]

OMG.

Maar (en dat is een hele andere orde van grootte), ik belde pas vanuit Sevilla naar Transavai dat ik wilde omboeken omdat die kist nooit meer zou gaan vertrekken (stond nog in Eindhoven) en daar werd ook gezegd; Niks aan de hand..

Die lopen gewoon een script af.. Computer says no.
Ik denk dat ze daar goed aan doen. Het personeel dan…

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:47
aidanl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
Volg nu via BBC News de persconferentie vanuit NATO. Journaliste mocht een vraag stellen en versprak zich perongeluk, stelde een vraag m.b.t. "hitler", herstelde zich en zei noemde vervolgens "Poetin". Duidelijk hoe men daar over denkt!
"Versprak zich" jajaja

Neem niet weg dat er een kern van waarheid in zit.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:16
Door Trump kon Putin zich juist voorbereiden voor dit moment.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:41

Dennis1812

Amateur prutser

Kenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
[...]

Maar zonder gekheid, ik denk dat we in nederland ook een run gaan zien in de winkels. Rutte geeft aan dat we verplaatsing van militair personeel en voertuigen gaan zien in nederland. Dan gaat bij veel mensen denk ik de paniekknop om.
@Virtuozzo zie hier. Zelfs zonder dat de media het aangeeft hebben mensen het er al over om extra inkopen te doen.

Ik ben er 100% zeker van dat als de NOS een bericht uit doet wat de werkelijke gevolgen en dreigingen zijn dat met een uur de appie leeg is en t tankstation ook.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:16
flyingdutchboy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:24:
Ontkenning!!! Merkwaardig dat er ook wordt onkent dat er in oekraine iets aan de hand is. Zo heb ik over 2 weken een weekend Lviv geboekt met mijn vrouw, om een van Europa's gems nog een keer te bezoeken. Wizzair gebeld, maar zij geven aan dat er niets aan de hand is in Oekraine en de vluchten vanuit Eindhoven gewoon doorgaan. Ze zeiden nog net niet dat zij zulke goede piloten hebben, die - als het zou moeten - de raketten prima weten te ontwijken.
Wizzair is ook de enige westere mmaatschappij die nog 3 of 4 toestellen in Kiev heeft staan. Of eigenlijk, had staan.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12 13:07

spartacusNLD

This is Sparta!!

Die javelins werken wel zo te zien:

[Twitter: https://twitter.com/Caucasuswar/status/1496809816190328838?s=20&t=0njOzckca1upFZO_8VDVMA]

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 24-02-2022 12:32 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Klopt niet? Hoe verklaar je maart 2020 dan? Ondanks voorraden geen probleem waren, haalden we alle supermarkten leeg. Wereldwijd ongeveer
Er is onderscheid in gedragslijnen bij natuurlijke escalaties en onnatuurlijke. We reageren anders op een aardbeving of pandemie dan op oorlog.

I know, klinkt al snel heel vreemd, maar we zijn mensen en dus ook beestjes. Gedragsbiologie is een dingetje. Eerder in het topic is dit een aantal keren voorbij gekomen, zie de verwijzingen naar behavioural biology en wat we de "buckets" noemen. Dit is een heel goed voorbeeld van een van die buckets.

Gaat wat ver voor nu binnen het topic, ik kan het zo 1-2-3 ook zo snel niet terugvinden, maar mocht er tijd zijn, het is de moeite waard als verkenning.

De crux is dit: beeld is net als narratief leidend voor onze perceptie. Daar liggen keuzes bij. We kunnen bijvoorbeeld enkel reductionisme toepassen in media en aldus publiek debat compromitteren, of we kunnen zaken in perspectief zetten, de vertaalslag maken en zo voorts.

Die keuze is kritiek. Het heeft veel overeenkomsten met wat ik ook eerder aangestipt heb, die twee systemen van menselijk denken. Zie Kahneman, Thinking Fast and Slow. Dat geldt voor individu, maar ook voor onze groepsdynamica.

We hebben meer nut bij systeem 2 dan bij systeem 1, laat ik het zo zeggen. Maar daar ligt een keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZkAwlhVJqgHwaC681NsNo-Ab58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrjqASm0IcbLPejdTk9MOjD3.jpg?f=fotoalbum_large

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik heb het gevoel dat Putin dat al veel eerder wilde doen maar dat Covid-19 in de weg zat, ook ter bescherming van zijn eigen troepen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De strijd om Kiev moet nog beginnen maar zou heel heftig kunnen worden:
Aleksej Arestovitsj, een militair adviseur van de Oekraïense president Zelenski, heeft een korte schets gegeven van de Russische opmars. In het noorden zijn Russische troepen zo'n 10 tot 20 kilometer opgerukt in de richting van Kiev. Volgens Arestovitsj wordt de hoofdstad nog goed verdedigd en staan aanvallers 'zware gevechten' te wachten.

Ook zijn Russische militairen opgetrokken richting Charkov, de één na grootste stad van het land, na Kiev. Op internet circuleren beelden van Russische tanks en soldaten aan de rand van de stad, maar volgens Arestovitsj staan ze nog op enkele kilometers van de stad. Hij stelt dat zeker vier Russische tanks zijn vernietigd.

Vanuit het zuiden, vanaf de Krim, is het Russische leger onderweg richting Melitopol en Kherson. Mogelijk om verbinding te maken met eenheden (al dan niet van de separatisten) in de zelfverklaarde, door Rusland gesteunde volksrepublieken.

March of the Eagles

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Stel dat Rusland slaagt in zijn opzet en een pro-Russische regering aanstelt, dan zitten we toch 'gewoon' weer in de situatie van voor 2014 met een Janoekovitsj aan de macht? Was dat toen zo rampzalig voor de rest van Europa? Begrijp wel goed dat ik deze aanval 100% veroordeel, maar op zich is het dan 'gewoon' een slinger die wat terugkeert naar het westen.
Het zorgt voor meer instabiliteit in de regio, en dat is op lange termijn gewoon een probleem voor Europa.

Plus dat we, zoals @Virtuozzo ook zegt, waarschijnlijk meer naar een Tjetjeens model gaan: totale roofbouw door iemand die meer maffioso dan politicus is. Het plaatst Ukraine decennia terug in de tijd, en toen alle opbouw sinds de jaren 90 waarschijnlijk binnen maanden teniet.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42
The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:31:
Trump was te onvoorspelbaar in zijn buitenland politiek met Rusland. Biden legt alles meteen op tafel waardoor Poetin meteen weet waar hij aan toe is.
Dat is in ieder geval het verwijt wat republikeinen als Ted Cruz Biden maken, of dat achteraf gezien slim was durf ik niet te zeggen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:25

Qwerty-273

Meukposter

DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:37:
Bron? Want dat is een heel belangrijke stap.
Het is niet een ideale bron (omdat het slechts heel beknopt is), maar wederom Ukrinform : https://www.ukrinform.ua/...-zagalnu-mobilizaciu.html
President Volodymyr Zelenskyi submitted to the Verkhovna Rada a bill approving a decree on general mobilization.
This was reported on the Parliament's Telegram channel , Ukrinform reports.

"A draft Law on the Approval of the Decree of the President of Ukraine" On General Mobilization "(№ 7113) has been submitted to the Verkhovna Rada of Ukraine," the statement reads.

There is currently no information on the registration of this bill on the Verkhovna Rada's website.
Nu kan ik helaas https://www.rada.gov.ua/en of https://iportal.rada.gov.ua/en niet openen (timeout).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 10:12
Mogelijk heeft Rusland dat vliegveld overgenomen 15km NW van Kiev. Nog niet breed bevestigd.

• The Outlaw
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Dat is in ieder geval het verwijt wat republikeinen als Ted Cruz Biden maken, of dat achteraf gezien slim was durf ik niet te zeggen.
Feit is wel dat Poetin het niet aandurfde toen Trump president was.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:58
Effe serieus,

Dit wordt WW3 maar dan zonder wapens gok ik. Kijken wat China gaat doen, tot nu toe is het Rusland + Baudet tegen de rest van de wereld.

• Virtuozzo
  • Niet online
offtopic:
Source always matters in context. Het ligt gevoelig, maar het is wat het is. Duk zit altijd in het spoor van "never waste a crisis". Dat kan uiterst productief zijn, dat kan absoluut heel scherp zijn. Het issue is dat het geen journalistiek is, maar opinie maken. En dat is iets waar we toch altijd een beetje voorzichtig moeten zijn, bij opinie ligt immers altijd belang aan de basis.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:16
The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Geen feit

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-12 15:13
[...]

Ook niet toen Obama president was. Wat is je punt?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-12 22:24

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

Of dat zijn campagne gewoon een lange aanloop had en hij hiervoor de gelegenheid heeft gekregen? Wie zegt dat Oekraïne nu het eindstation is?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kremlin: Oekraïne moet demilitariseren
Rusland wil Oekraïne niet bezetten, maar het land moet wel "demilitariseren", zegt een woordvoerder van het Kremlin. Oekraïne moet een neutraal land worden waar geen "offensieve wapens" gestationeerd zijn.

Ook spreekt het Kremlin van het "denazificeren" van Oekraïne. Dat is een begrip uit de Tweede Wereldoorlog zei Ruslandkenner Hubert Smeets eerder vandaag: "Dat is het verwijderen van iedereen die in zijn ogen een (neo)nazi is in de Oekraïense regering. Iedereen die voor de Oekraïense onafhankelijkheid is, is in zijn ogen een nazi."

Er wordt in Rusland niet gevreesd dat het dalen van de roebel en de beurskoersen langetermijngevolgen heeft, zegt het Kremlin. "We hebben genoeg gereedschappen om de emotionele reactie van de markten te overleven."
https://nos.nl/collectie/...ainers-slaan-op-de-vlucht

Rusland gaat nog niet inbinden, het is eigenlijk wachten op de zet van Biden.

Tweakers Discord

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09
[...]

Zullen aub deze Trump adoratie uit de discussie halen. Het voegt niets toe naast dat het feitelijk onjuist is.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:14
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I696_WpWD1fDXcLKCI_RrZ9zYOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUu2Ili2yZiXqcOszxMg0Zj5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net WC papier ingeslagen vanuit Oekraine.... Guess wie er in West Oekraine op WC papier staat afgebeeld

• xzaz
tweakduke schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:35:
Biden doet helemaal niks. Het is aan Oekraine.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-12 12:28
Een oorlog met Rusland kan je niet winnen. Want ze kunnen altijd last resort ergens een nuke op gooien en dan nog zeggen van ja Amerika deed dat ook..

Maar ze alles cadeau geven kan ook niet.

Dus het luistert heel nauw allemaal.

Je kan de opmars hoogstens stoppen, maar het initiatief overnemen en Rusland binnenvallen heeft eerst talloze grondtroepen dood als gevolg wat uiteindelijk voor niets is als Rusland toch met nukes kan gaan dreigen of zelfs 1 ergens gooien ter afschikking

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-12 10:05
Stel dat Rusland slaagt in zijn opzet en een pro-Russische regering aanstelt, dan zitten we toch 'gewoon' weer in de situatie van voor 2014 met een Janoekovitsj aan de macht? Was dat toen zo rampzalig voor de rest van Europa? Begrijp wel goed dat ik deze aanval 100% veroordeel, maar op zich is het dan een slinger die wat terugkeert naar het westen.
Goed idee, waarom vallen de Dutisers Nederland anders niet eens binnen, dan is de situatie ook gelijk aan die van 1940-45

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
[...]

@Virtuozzo zie hier. Zelfs zonder dat de media het aangeeft hebben mensen het er al over om extra inkopen te doen.

Ik ben er 100% zeker van dat als de NOS een bericht uit doet wat de werkelijke gevolgen en dreigingen zijn dat met een uur de appie leeg is en t tankstation ook.
Zeker, ik zeg ook absoluut niet dat het er niet is. Sterker nog, dat zijn basale processen van fight / flight & gather / consume. Maar dat is geen excessief gedrag. Dat wordt het wanneer het in beeld komt en aldus disproportioneel signaal wordt.

Zie eerder bericht, de crux van keuze bij beeldvorming.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Grote kans dat Putin het dan wat eerder had gedaan, plus dat dit ook niet eens direct gaat om wat Putin wel of niet doet, maar meer ervoor proberen te zorgen dat het kippenhok genaamd de EU een beetje met de snavels in 1 lijn gingen staan.

Dit zorgt er wel voor dat eventuele sancties en wapenleveringen versneld plaats kunnen vinden. Je ziet het bijvoorbeeld al dat België alle Russen wil weren: Dat was niet gebeurt als dit meer een donderslag bij heldere hemel was.

overigens heb ik later vandaag nog een les met een Rus, humor :X Mijn Moldavische vriendin heeft ook al gebeld, volledig in paniek wat ze moet met haar familie in Chisinau. Dit gaat immers echt niet stoppen in Oekraine, Moldavie is de volgende

• bvbal79
xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:36:
[...]

Dat is toch gewoon David die tegen Goliath moet vechten.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:04

Verwijderd

De woordvoerder van de NATO ziet er heel ongerust uit...

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

bvbal79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Hoezo? Het is Rusland ook niet gelukt om in Afghanistan te winnen. Sinds die tijd zijn ze qua technologie niet echt vooruit gegaan.

Verwijderd

oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Goed idee, waarom vallen de Dutisers Nederland anders niet eens binnen, dan is de situatie ook gelijk aan die van 1940-45
Dus je vergelijkt Europa tussen 1940-1945 met Europa van pakweg 2000-2014?

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
Iets meer context graag. ik heb geen idee waar je op doelt.

• bvbal79
goh.... er is oorlog wat moet hij dan doen, relax een sigaret opsteken?

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:31
[...]

Nee, feit is dat ie het toen niet deed. Aandurven kun je helemaal niks over zeggen. Beetje trollen dit?

Verwijderd

RodeStabilo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Iets meer context graag. ik heb geen idee waar je op doelt.
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60454795

Persconferentie op BBC.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-12 11:40

TommyGun

Stik er maar in!

*knip* let op de topic warning, je zult dit moeten onderbouwen met betrouwbare bronnen.

• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

[ Voor 37% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 12:59 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:36:
[...]

In het geopolitieke spanningsveld is het wel degelijk nu aan Biden. Poetin zijn eisen zijn niet ingewilligd, hoe onredelijk ze ook zijn, hij voegt nu de daad bij het woord.

In de strijd om de grootmachten is Biden dus wel aan zet.

Tweakers Discord

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 16:00
Hoeveel koffie denk jij dat die man inmiddels op heeft?

• bvbal79
Slavy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Hoezo? Het is Rusland ook niet gelukt om in Afghanistan te winnen. Sinds die tijd zijn ze qua technologie niet echt vooruit gegaan.
Andere situatie... Aghanistan was een doolhof waar de russen op vastliepen

• renegrunn
Het instagram leventje van wat voetballers kent blijkbaar ook wel keerzijden:

https://www.telegraaf.nl/...m-hulp-we-kunnen-niet-weg

• Miki
tweakduke schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:35:
[...]

https://nos.nl/collectie/...ainers-slaan-op-de-vlucht

Amerika als supernatie zal iets moeten doen als het die positie wil behouden. Het zou me niets verbazen als Amerika en NATO, Oekraïne ook zullen invallen om een buffer te vormen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ftfy

[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:00 ]

Verwijderd

Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Hoeveel koffie denk jij dat die man inmiddels op heeft?
Hij ziet er uit alsof hij wel een borrel of twee kan gebruiken.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-12 22:24

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Putin kan hier toch alleen maar lachend naar kijken?

• xzaz
Trump had alles behalve de situatie onder controle. Het is misschien wel JUIST door Trump dat we in deze situatie zitten. Gesprekken heeft iedereen met Putin maar die doet echt niet wat andere hem zeggen. Putin doet wat Putin wil en niemand kan hem nog op andere gedachten brengen.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:01 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:06:
Ik denk dat Rusland inzet op het overnemen van oost-oekraiene. Ze rukken momenteel op vanuit de Krim richting de Djnepper en vanuit het oosten in/rond de separatistische regio's. Ik vermoed dat ze het water als nieuwe grens willen.
Oost-Oekraïne was al in handen van het pro-Russische verzet. Als het alleen maar om het oosten gaat dan is zo'n machtsvertoon toch helemaal niet nodig?

March of the Eagles

• bvbal79
renegrunn schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
Het instagram leventje van wat voetballers kent blijkbaar ook wel keerzijden:

https://www.telegraaf.nl/...m-hulp-we-kunnen-niet-weg
wat keerzijden?

GVD ze zitten midden tussen bombardementen, doe effe normaal.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
[...]
Nee, wel dat hij het niet gedaan heeft toen Trump president was, maar dat is iets geheel anders.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-12 22:25
Is het niet omdat Putin druk was met oa Trump zn cadeau in Syrië uit te pakken?
Miki schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Amerika als supernatie zal iets moeten doen als het die positie wil behouden. Het zou me niets verbazen als Amerika en NATO, Oekraïne ook zullen invallen om een buffer te vormen.
Het hele concept bufferstaat bestaat niet meer sinds 1945. Heden te dage kunnen als de VS overal toeslaan of ze nou een basis in de buurt hebben of niet.

[ Voor 49% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:01 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-12 11:40

TommyGun

Stik er maar in!

xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Trump had alles behalve de situatie onder controle. Het is misschien wel JUIST door Trump dat we in deze situatie zitten. Gesprekken heeft iedereen met Putin maar die doet echt niet wat andere hem zeggen. Putin doet wat Putin wil en niemand kan hem nog op andere gedachten brengen.
*knip* let op de topic warning, dit is geen onderbouwing en biedt geen enkel aanknopingspunt voor discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:03 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
[...]
Die paniek is nergens voor nodig. Die verplaatsingen zijn waarschijnlijk in het kader van Reforger (of hoe dat tegenwoordig ook mag heten :) ).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-12 16:28
Dit is net zo goed trollen.
Weet jij wat er exact gezegd is tijdens de meetings?

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Het zorgt voor meer instabiliteit in de regio, en dat is op lange termijn gewoon een probleem voor Europa.

Plus dat we, zoals @Virtuozzo ook zegt, waarschijnlijk meer naar een Tjetjeens model gaan: totale roofbouw door iemand die meer maffioso dan politicus is. Het plaatst Ukraine decennia terug in de tijd, en toen alle opbouw sinds de jaren 90 waarschijnlijk binnen maanden teniet.
Autoritarisme vreet altijd verder. It really is that simple.

Wat in het Kremlin zit zal een Belarus al volledig leegzuigen, krijgt het Oekraïne daar ook nog bij dat levert dat enorme energie en middelen op.

Ja, op gegeven moment is de taart op. Maar dan komt het, die overlap van conservatisme en autoritarisme staat en valt bij vermogen tot het kunnen blijven vreten - het ondermijnt immers elk vermogen tot scheppen.

Dan zitten we dus met een crimineel regime wat meer middelen heeft verzameld maar die tenten zo leeg heeft gezogen dat ze met meer middelen én meer honger harder en sneller buiten de deur moeten gaan vreten.

Nu ja, buiten de deur. Dat zijn wij dus.

Wat ons in de weg zit bij die verkenning, dat is ons algemene perspectief van gescheiden zaken. Je hebt politiek, je hebt economie. Er is geen overlap (ondanks dat we een hele discipline van politieke economie hebben, maar goed). Je hebt land, je hebt grens. Conflict = oorlog = mensen met tanks.

Nee dus. Die tijden zijn al voorbij sinds de Val van de Muur.

Enfin, dat is wat ik dus niet voorbij zie komen in de feeds in het Nederlandse, in tegenstelling tot andere Europese lidstaten. Uitleg over realiteit en complexiteit van het conflict, de vertaalslag van die realiteit naar uitdagingen. Het bredere maar hapklaar gemaakte perspectief.

Misschien dat ik het mis, dat kan, informatiestromen zijn op het moment vrij hectisch - als iemand dergelijke Vierde Macht functies voorbij ziet komen bij Nederlandse media, ik hoor het graag hier.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:58
Slavy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]

dat is Amerika ook niet gelukt btw

• xzaz
En hoeveel ambassade's zijn er onder Putin geëvacueerd?

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:05 ]

• Miki
Lol, echt ga weg. Trump was volledig onder controle van Putin en Kim Jong-Un bespeelde de ego van Trump door hem mooie brieven te schrijven.

Anyway het hoort niet in dit topic thuis.

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:01 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

bvbal79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Ja.

Hoe pakte dat uit voor Goliath?

Dit is echt nog geen done deal voor Rusland, grote kans dit weer zo'n gevalletje "de vierkante meter waarop je staat, is de vierkante meter die je onder controle hebt" wordt.

Mijn vriendin zei ook al dat Oekraïeners zich niet zomaar over zullen geven. De haat voor Rusland zit heel diep.

En dat is ook direct het probleem, ik ben echt bang dat dit een erg bloedige, slepende oorlog gaat worden, Kiev wordt het nieuwe Grozny.

"Gelukkig" zal Moldavie waarschijnlijk wel snel met de pootjes in de lucht gaan, ook omdat dat land een veel minder sterk en groot leger heeft, plus teveel mensen in MD vinden Rusland wel goed genoeg.

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Jongens kunnen we het Trump/Biden vs Putin gebash stoppen? Heeft totaal geen meerwaarde voor dit topic.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Geen goed nieuws als ze ook bij Odessa bezig zijn. Ben niet helemaal up to date en het zou kunnen dat er al eerder schermutselingen hebben plaatsgevonden vandaag, maar maakt het niet des te verontrustender.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-12 13:29
Miki schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Dat zou mij juist wel verbazen. Ik zie wat parallellen met de situatie in Hongarije in 1956. Een land dat geen lid is van de NAVO en door Rusland met geweld onder controle wordt gehouden. Een legitieme regering wordt afgezet en het westen kijkt toe. De situatie in Oekraïne heeft dan wel plaatsgevonden over een periode van meerdere jaren, maar in al die tijd heb ik geen aanwijzing gezien dat ofwel de NAVO, ofwel de EU ofwel de VS daadwerkelijk een tegenaanval zullen beginnen.

Als dat wel het plan was dan zouden ze dat ook wel hebben laten weten aan Rusland, dan was het waarschijnlijk niet zover gekomen.

Niets...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Mwa, ik schat in dat dan Poetin het lief had gevraagd aan Trump en had Trump er een strik om gedaan en het hele land aan Rusland gedoneerd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59
En supermacht Amerika is in een jaar zo verzwakt dat we een oorlog aan de grens van NAVO hebben? Dat rottende proces is al veel langer gaande en is door de America First policy in een stroomversnelling gekomen. Meermaals het ondermijnen van de NAVO. Trump had Oekraine op een presenteerblaadje gegeven en daarbij ook de Baltische Staten en de NAVO opgeheven.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 13:01 ]

• xzaz
Slavy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:44:
Jongens kunnen we het Trump/Biden vs Putin gebash stoppen? Heeft totaal geen meerwaarde voor dit topic.
Eens. Het trollenleger heeft mij weer eens meegetrokken in de drogredenen.

• oldgrumpy
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Dus je vergelijkt Europa tussen 1940-1945 met Europa van pakweg 2000-2014?
Jij vergelijkt die van 2014 met die van 2022, so what is the difference?
Wat is het verschil tussen iemand die een groot Arisch rijk wou en iemand die een groot Rusland wil eigenlijk?

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-12 16:28
RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Ja.

Hoe pakte dat uit voor Goliath?

Dit is echt nog geen done deal voor Rusland, grote kans dit weer zo'n gevalletje "de vierkante meter waarop je staat, is de vierkante meter die je onder controle hebt" wordt.

Mijn vriendin zei ook al dat Oekraïeners zich niet zomaar over zullen geven. De haat voor Rusland zit heel diep.

En dat is ook direct het probleem, ik ben echt bang dat dit een erg bloedige, slepende oorlog gaat worden, Kiev wordt het nieuwe Grozny.

"Gelukkig" zal Moldavie waarschijnlijk wel snel met de pootjes in de lucht gaan, ook omdat dat land een veel minder sterk en groot leger heeft, plus teveel mensen in MD vinden Rusland wel goed genoeg.
Moldavië lijkt echt heel erg op Roemenië qua inwoners en die mensen denken nog met veel ongenoegen terug aan de tijden van de dictators.

Moldavië vindt Rusland niet “goed genoeg”

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Hoe kunnen ze nu al nabij Kiev zijn?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:39:
[...]

De eerste journalist die een vraag stelde "versprak" zich en noemde Putin in eerste instantie Hitler.

https://discord.com/invite/tweakers

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Dennis1812 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Zie hier ook gewoon… pak er eerst eens wat context bij.

• xzaz
Kiev ligt niet ver van de grens.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 16:00
Wat zou zo'n Gulfstream vanuit zweden nou hier doen?
https://globe.adsbexchange.com/?icao=4a81f9

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:47
Van 3 kanten aangevallen worden door superieure aantallen i guess

• The Outlaw
  • Niet online
Waarom is dat zo verwonderlijk? Die komen vanuit Belarus.. Het is een totale invasie!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18

Toch mobilisatie?

Verwijderd

oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
[...]

Jij vergelijkt die van 2014 met die van 2022, so what is the difference?
Wat is het verschil tussen iemand die een groot Arisch rijk wou en iemand die een groot Rusland wil eigenlijk?
Lees mijn oorspronkelijke reactie nog eens aandachtig (anderen kunnen er wel serieus op reageren)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tweak_ers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:42:
[...]

Dit is net zo goed trollen.
Weet jij wat er exact gezegd is tijdens de meetings?
Je wilt ontkennen dat ie ze geen strobreed in de weg heeft gelegd? Of zelfs de rode loper uitgelegd?

Destabilisatie van de VS en Europa is zo'n beetje de enige legacy van Trump.

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ah.. is maar een klein stuk van wit rusland af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xRYVEJGgAufKmb81CCJ-XlTSuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nSlkivLiPhXxXTAfKCjbwmy6.jpg?f=user_large
The Outlaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:46:
[...]
Waarom is dat zo verwonderlijk? Die komen vanuit Belarus.. Het is een totale invasie!
Ja.. het voelt allemaal nog zo onwerkelijk,.

[ Voor 19% gewijzigd door spartacusNLD op 24-02-2022 12:47 ]

• renegrunn
bvbal79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:41:
[...]

wat keerzijden?

GVD ze zitten midden tussen bombardementen, doe effe normaal.
Juist, net als de bevolking van Oekraïne. Die echt niet weg kunnen, tenzij ze hun eigen stad of dorp verlaten. Sorry, maar heb iets minder medelijden met voetballers die enkel voor het geld bij een club gaan spelen dat al noodgedwongen aan de andere kant van het land moeten spelen.

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Kijken of Rusland niet een Operation Overlord 2.0 aan het doen is.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tweak_ers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:45:
[...]
Moldavië lijkt echt heel erg op Roemenië qua inwoners en die mensen denken nog met veel ongenoegen terug aan de tijden van de dictators.

Moldavië vindt Rusland niet “goed genoeg”
Moldavië is het verleden ook een onderdeel van Roemenië geweest voor zover ik mij herinner.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

bie100 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:42:
[...]

dat is Amerika ook niet gelukt btw
Klopt, maar de afgang was wel heel wat minder.

Rusland is, volgens hun eigen cijfers, 15k mensen verloren in 9 jaar tijd.

De Coalitie is, in 20 jaar tijd, 3500 man verloren.

Subtiel verschil.

En ik denk dat de VS dichterbij [maar nog steeds heel ver weg] was bij controle over Afghanistan.

Afghanistan was een totale afgang voor de Sovjet-Unie, ook op het wereldtoneel.

• oldgrumpy
laat maar ...

[ Voor 93% gewijzigd door oldgrumpy op 24-02-2022 12:48 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:26
Ik stel voor dat we flink geld gaan steken in een het steunen van de Kalinigradse afscheidingsbeweging, daartoe evt ook 'vakantiegangers' inzetten, paspoorten uitdelen etc.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:58
Er lijkt ook een AWACS onderweg
https://globe.adsbexchange.com/?icao=4d03c9
Pagina: 1 ... 114 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid