|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik zou dus 2x een diskstation 216+II kopen. Idealiter staat de back-up machine niet in het lokale netwerk, maar enkel in directe verbinding met NAS1. Als dat niet gaat, dan moet het maar zo. De tweede vraag, naast of deze set-up mogelijk en wenselijk is, is welke schijven te nemen. Ik zoek dus 4x 5TB schijven. Ik heb hier eens gekeken en de Intenso Retail Kit is interessant geprijsd - maar is dat een goede keuze voor een NAS? Alvast bedankt voor jullie tijd.
Ok, dan lijkt hyper backup op wat ik zoek, zowel computer - nas als nas - Onedrive.kraades schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:33:
Met cloud sync kun je real time backup maken zoals je misschien kent van OneDrive. Geen versioning. Met hyper backup kun je versioning toepassen. Geen realtime.
Bedankt voor de informatie.
Je geeft aan dat de data van uiterste belang is, maar je wilt beide NASsen wel naast elkaar (of minimaal hetzelfde huis) zetten. 1 brand of 1 inbraak en je bent nog steeds alles kwijt ... Kijk dan of je die 2de bij iemand anders kan zetten en dan over internet remote backuppen.
V.w.b. de schijven, ook daar zou ik niet op bezuinigen als de data zo belangrijk is. Je kiest nu de goedkoopste oplossing en een merk dat niet eens officieel gesupport is in de 216+II:
https://www.synology.com/...¬_recommend_mode=false
Dus kies sowieso schijven uit bovenstaande lijst en elk merk heeft wel schijven die specifiek voor NASsen bedoeld zijn (bijv. de Reds van WD).
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Bedankt voor de lijst van ondersteunde schijven. Ik ga het dan met de Toshiba X300's doen!S913 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:56:
[...]
Je geeft aan dat de data van uiterste belang is, maar je wilt beide NASsen wel naast elkaar (of minimaal hetzelfde huis) zetten. 1 brand of 1 inbraak en je bent nog steeds alles kwijt ... Kijk dan of je die 2de bij iemand anders kan zetten en dan over internet remote backuppen.
V.w.b. de schijven, ook daar zou ik niet op bezuinigen als de data zo belangrijk is. Je kiest nu de goedkoopste oplossing en een merk dat niet eens officieel gesupport is in de 216+II:
https://www.synology.com/...¬_recommend_mode=false
Dus kies sowieso schijven uit bovenstaande lijst en elk merk heeft wel schijven die specifiek voor NASsen bedoeld zijn (bijv. de Reds van WD).
Je hebt volledig gelijk. Maar voor brand of diefstal hebben we niet onmiddellijk veel schrik, maar wel over het falen van de hardware (kan altijd gebeuren). Het back-up station zou dan op hetzelfde netwerk, maar wel in een afgesloten ruimte (kelder) staan. Zou dat dus gaan? Een Synology NAS backuppen naar een andere via hetzelfde netwerk?
[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 08-01-2017 17:53 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
volume1 is geen shared folder, NFS kan volgens mij enkel op shared folders.pven schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 21:02:
Is het mogelijk om /volume1 via NFS open te zetten? De folders eronder lukt me wel, maar /volume1 is tijdelijk even handiger.
Sinds kort krijg ik de melding "Volume 1 is running out of space" Nu heb ik alle gedeelde mappen bekeken in zowel Windows 7 verkenner als in de Synology File station en ik kom totaal op circa 580 gb, aan gebruikte GB's. Volgens opslag-analyser heb ik 2.46TB gebruikt. Kijk ik de logboeken dan staat er een warning onder system "Space of [Volume 1] was reaching the limit."
Momenteel heb ik geen back-up taken ingesteld. Ik heb met opslag-analyzer al een rapport gegenereerd, maar ik zie op zich niets vreemd.
Nu heb ik voor de mappen geen limiet ingesteld. Kan dat een misschien een oorzaak van het probleem zijn?
Gebruik je cloudstation met vorige versies? Zo ja dan zit daar waarschijnlijk je probleem.Rolla schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:27:
In mijn DS215J zitten twee WD red schijven van 3TB in RAID1
Sinds kort krijg ik de melding "Volume 1 is running out of space" Nu heb ik alle gedeelde mappen bekeken in zowel Windows 7 verkenner als in de Synology File station en ik kom totaal op circa 580 gb, aan gebruikte GB's. Volgens opslag-analyser heb ik 2.46TB gebruikt. Kijk ik de logboeken dan staat er een warning onder system "Space of [Volume 1] was reaching the limit."
Momenteel heb ik geen back-up taken ingesteld. Ik heb met opslag-analyzer al een rapport gegenereerd, maar ik zie op zich niets vreemd.
Nu heb ik voor de mappen geen limiet ingesteld. Kan dat een misschien een oorzaak van het probleem zijn?
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
👉🏻 Blog 👈🏻
Waarschijnlijk zijn je vorige versies of de database daarvan te groot.Rolla schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:40:
Ik gebruik Cloudstation met DS Cloud geïnstalleerd op een Android telefoon. Ik ga morgen de tip van kraades even proberen. Tot zover bedankt.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik heb nu een DS112 op DSM5 met timemachine(apple) transmission sickbeard en nzbget, en vind hem nu al aan de trage kant...
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik heb nu een extended test van WD lifeguard diagnostics gedaan. Hij zegt passed. Maar met Crystaldisk info is de Raw read error rate van 13500 naar 19000 gegaan. Op 15dec, toen ik contact opnam met synology support was de waarde 6500. Schijf is niet veel gebruikt.michaeltb schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:26:
Mijn 215J geeft aan dat volume 1 is vastgelopen. Ik heb maar 1 schijf in mijn NAS zitten. Kan iemand mij helpen hoe ik hier log files van kan zien? Want ik kan dit niet echt vinden in de DSM. Ik heb een smart test uitgevoerd en daar lijkt alles ok.
De schijf is maar 1.5 jaar oud vandaar dat ik vraagtekens zet of de schijf daadwerkelijk echt overleden is. Ik kan namelijk wel gewoon bestanden openen op de schijf.
power on hours 7400
power cycle count 8300
Load Cycle Count 8600
Ik heb een nieuwe 3TB schijf besteld zodat ik iigv de hele schijf over kan zetten. (ik heb slechts mijn belangrijke bestanden gebackupped op een usb schijf, niet alles).
Dus eigenlijk zou ik willen weten, wat er nou precies kapot is aan de schijf. En welke bestanden zijn er eventueel beïnvloed?
Het laatste stuk van de test duurde heel lang. op 90% was hij 7 uur bezig geweest. Over de laatste 10% heeft hij nog 3 uur gedaan. Ik zag de current sector die hij onderzocht ook vastzitten.
Kan ik deze schijf RMAen ondanks hij passed aangeeft?

Ik heb contact opgenomen met Synology. Die hebben mij verteld dat ik of alle schijven moest leegmaken en een diskgroup aanmaken die alle 4 de schijven bevat. Hierdoor wordt er 6TB gebruikt voor SHR en de overige TB's gebruikt voor data opslag.
Of ik moest updaten naar de beta DSM 6.1 die het mogelijk maakt om volumes toe te voegen aan een diskgroup. Hierdoor kan ik dus ook 18TB gebruiken en 6TB voor SHR. Dit heb ik dus gedaan.
Functie in DSM 6.1: You can now migrate a single volume to a disk group and then create multiple volumes while using SHR (more flexiable for models built on the 32-bit architecture with a single volume size limit of 16TB) .
De nas voert nu een pariteitsconsistentie controle uit op de schijven. Gaat erg langzaam, na 2 dagen nog maar op 15%.
Ik laat nog wel weten hoe dit verloopt en of ik inderdaad gebruik kan maken van mijn 18TB en 6TB voor SHR wordt gebruikt.
Begrijp ik het nu goed:larsiey schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:40:
Om nog even terug te komen op mijn probleem, wat was dat er maximaal 16TB in een volume kan en ik 4*6TB schijven heb.
Ik heb contact opgenomen met Synology. Die hebben mij verteld dat ik of alle schijven moest leegmaken en een diskgroup aanmaken die alle 4 de schijven bevat. Hierdoor wordt er 6TB gebruikt voor SHR en de overige TB's gebruikt voor data opslag.
Of ik moest updaten naar de beta DSM 6.1 die het mogelijk maakt om volumes toe te voegen aan een diskgroup. Hierdoor kan ik dus ook 18TB gebruiken en 6TB voor SHR. Dit heb ik dus gedaan.
Functie in DSM 6.1: You can now migrate a single volume to a disk group and then create multiple volumes while using SHR (more flexiable for models built on the 32-bit architecture with a single volume size limit of 16TB) .
De nas voert nu een pariteitsconsistentie controle uit op de schijven. Gaat erg langzaam, na 2 dagen nog maar op 15%.
Ik laat nog wel weten hoe dit verloopt en of ik inderdaad gebruik kan maken van mijn 16TB en 6TB voor SHR wordt gebruikt.
Je "mist" dus 2TB en bent beschermd voor uitval van 1 enkele disk.
Totaal heb je nu 16TB beschikbaar voor data.
Ze zijn wel inventief Synology, dat moet ik ze dan wel nageven.
Foutje, moest 18TB zijn.GeeMoney schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:59:
[...]
Begrijp ik het nu goed:
Je "mist" dus 2TB en bent beschermd voor uitval van 1 enkele disk.
Totaal heb je nu 16TB beschikbaar voor data.
Ze zijn wel inventief Synology, dat moet ik ze dan wel nageven.
Totaal 24 TB in mijn nas, waarvan 6TB wordt gebruikt voor SHR en 18 voor data.
De Disk Group zorgt ervoor dat over alle 4 de schijven SHR wordt toegepast en ik zelf ook niet meer hoef te kiezen op welke volume is wat zet, dit doet de nas als het goed is dan zelf.
Dat is grappig, de 16TB limiet kan dus omzeild worden met een extra laag ertussen.larsiey schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:03:
[...]
Foutje, moest 18TB zijn.
Totaal 24 TB in mijn nas, waarvan 6TB wordt gebruikt voor SHR en 18 voor data.
De Disk Group zorgt ervoor dat over alle 4 de schijven SHR wordt toegepast en ik zelf ook niet meer hoef te kiezen op welke volume is wat zet, dit doet de nas als het goed is dan zelf.
Ik vermoed dat je daarom wel aan performance moet inboeten.
Wat Kraades ook aangeeft, bedenk even goed wat je precies wil bereiken. Want met bijv. een RAID1 in 1 DS216 ben je al beveiligd tegen (1) schijf failure, gaat de DS216 stuk, koop je een nieuwe en stop je daar die 2 schijven weer in en ben je weer in de lucht.BramVroy schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:23:
[...]
Bedankt voor de lijst van ondersteunde schijven. Ik ga het dan met de Toshiba X300's doen!
Je hebt volledig gelijk. Maar voor brand of diefstal hebben we niet onmiddellijk veel schrik, maar wel over het falen van de hardware (kan altijd gebeuren). Het back-up station zou dan op hetzelfde netwerk, maar wel in een afgesloten ruimte (kelder) staan. Zou dat dus gaan? Een Synology NAS backuppen naar een andere via hetzelfde netwerk?
Pas als de hele Syno (incl. schijven) stuk gaat, of 2 schijven tegelijk (hoe groot is die kans?), of gejat wordt, of door huisbrand stuk gaat, dan heb je pas wat aan een tweede DS216 ... en dan in de laatste twee gevallen is ook van belang waar deze 2de staat.
Dus denk goed na wat je wil ... kan je veel geld schelen (moet je backup Syno wel net zo zwaar zijn als je primaire? Ik backup mijn DS411+II naar een DS216J ... Kan jij ook doen, een DS216J is even snel in de Pricewatch kijkend bijna de helft van een DS216+II ... dat geld kan je bijv. weer in betere schijven stoppen.
Maar om je vraag te beantwoorden: ja, je kan gewoon via hetzelfde netwerk een rsync-like netwerk-backup doen. Net als ik dat over internet doen (maakt niet uit of die remote nou hangt achter een 192.x.x.x of 85.x.x.x adres).
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Dat heb ik ook al bedacht inderdaad. Raid had ik elders voorgesteld en ze zeiden me daar dat je bij kortsluiting e.a. alsnog al je data kwijt bent. Maar als ik nu bijvoorbeeld een DS416Play koop met 4x 5TB, dan zou ik dus 2 schijven als opslag kunnen gebruiken, en de andere 2 als RAID backup? (SHR-2/RAID6?) Of hoe zou jij het aanpakken, met welk systeem? Of beter een DS216+II met 2x 10TB in Raid 1?S913 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:41:
[...]
Wat Kraades ook aangeeft, bedenk even goed wat je precies wil bereiken. Want met bijv. een RAID1 in 1 DS216 ben je al beveiligd tegen (1) schijf failure, gaat de DS216 stuk, koop je een nieuwe en stop je daar die 2 schijven weer in en ben je weer in de lucht.
Pas als de hele Syno (incl. schijven) stuk gaat, of 2 schijven tegelijk (hoe groot is die kans?), of gejat wordt, of door huisbrand stuk gaat, dan heb je pas wat aan een tweede DS216 ... en dan in de laatste twee gevallen is ook van belang waar deze 2de staat.
Dus denk goed na wat je wil ... kan je veel geld schelen (moet je backup Syno wel net zo zwaar zijn als je primaire? Ik backup mijn DS411+II naar een DS216J ... Kan jij ook doen, een DS216J is even snel in de Pricewatch kijkend bijna de helft van een DS216+II ... dat geld kan je bijv. weer in betere schijven stoppen.
Maar om je vraag te beantwoorden: ja, je kan gewoon via hetzelfde netwerk een rsync-like netwerk-backup doen. Net als ik dat over internet doen (maakt niet uit of die remote nou hangt achter een 192.x.x.x of 85.x.x.x adres).
Als je een diskgroup hebt heb je een poel die niet begrenst is met 16 TB. Ik heb bijvoorbeeld een diskgroup van 5x3 en 4x5 TB onder SHR1.GeeMoney schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:06:
[...]
Dat is grappig, de 16TB limiet kan dus omzeild worden met een extra laag ertussen.
Ik vermoed dat je daarom wel aan performance moet inboeten.
Binnen deze poel kun je dan volume's aanmaken. Nu is mijn ervaring dat deze volumes wel weer de begrenzing hebben van 16TB maar het verschil is dat je een eventueel overschot (bijvoorbeeld bij 5x5TB) kunt gebruiken bij een ander volume.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Wat mij opviel is dat welke SNMP Community ik ook configureer, de Synology gebruikt altijd public.
Daarnaast kan ik de firewall dicht zetten maar ik kan er ALTIJD bij als ik connect.
Iemand anders die deze bugs ook herkent ?
Synology wil dat ik SSH access enable voor hun support-afdeling. Dat vind ik niet een fijn idee.
Zoals ik het lees is je data belangrijk wil je beschermd zijn tegen hardware failure.BramVroy schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:58:
[...]
Dat heb ik ook al bedacht inderdaad. Raid had ik elders voorgesteld en ze zeiden me daar dat je bij kortsluiting e.a. alsnog al je data kwijt bent. Maar als ik nu bijvoorbeeld een DS416Play koop met 4x 5TB, dan zou ik dus 2 schijven als opslag kunnen gebruiken, en de andere 2 als RAID backup? (SHR-2/RAID6?) Of hoe zou jij het aanpakken, met welk systeem? Of beter een DS216+II met 2x 10TB in Raid 1?
We gaan even uit van een DS216 met RAID1 in dit scenario.
Dan zitten er zitten 3 individuele componenten in je NAS die kunnen failen.
- De NAS zelf
- Disk 1
- Disk 2
(2 failures tegelijkertijd noemen we een disaster).
Recovery scenarios:
- Gaat de NAS kapot: koop een nieuwe NAS en zet de disks over
- Gaat disk 1 kapot: koop ene nieuwe disk en herstel het raid volume
- Gaat disk 2 kapot: koop ene nieuwe disk en herstel het raid volume
Wil je echter beschermen tegen 2 failures, zal je een disasterplan moeten maken.
Je moet dan wel eerst gaan inschatten welke disasters er kunnen optreden. Statistisch gezien gaan er geen twee componenten tegelijkertijd kapot, dus is er een externe invloed. (Ransomware, Inbreker, brand, etc).
Je hebt het over kortsluiting. Bedoel je een surge in je eigen stroomvoorziening (komt gewoonlijk in Nederland niet voor)? In dat geval gaat een tweede RAID array je niet helpen. Heel je NAS is dan fried.
Een tweede NAS gaat je ook niet helpen als die op hetzelfde energienetwerk zit. Die gaat er dan net zo goed aan. Je zal dan buitenshuis naar opslag moeten zoeken (NAS bij familie, syncen via Internet, AWS Glacier, etc).
(Kortsluiting in de NAS schaar ik overigens onder een NAS failure zelf, met die lage spanning in een NAS fry je niet twee disken. Hooguit is je raid volume corrupt maar dat kan je repairen met linux tools).
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Superuitleg!JackBol schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:39:
[...]
Zoals ik het lees is je data belangrijk wil je beschermd zijn tegen hardware failure.
We gaan even uit van een DS216 met RAID1 in dit scenario.
Dan zitten er zitten 3 individuele componenten in je NAS die kunnen failen.Bij afwegingen mbt. beschikbaarheid gaan we er altijd vanuit dat er maximaal 1 failure tegelijkertijd plaats vindt.
- De NAS zelf
- Disk 1
- Disk 2
(2 failures tegelijkertijd noemen we een disaster).
Recovery scenarios:Zoals je ziet, is met 1 enkele DS216 al je risico scenarios al afgevangen.
- Gaat de NAS kapot: koop een nieuwe NAS en zet de disks over
- Gaat disk 1 kapot: koop ene nieuwe disk en herstel het raid volume
- Gaat disk 2 kapot: koop ene nieuwe disk en herstel het raid volume
Wil je echter beschermen tegen 2 failures, zal je een disasterplan moeten maken.
Je moet dan wel eerst gaan inschatten welke disasters er kunnen optreden. Statistisch gezien gaan er geen twee componenten tegelijkertijd kapot, dus is er een externe invloed. (Ransomware, Inbreker, brand, etc).
Je hebt het over kortsluiting. Bedoel je een surge in je eigen stroomvoorziening (komt gewoonlijk in Nederland niet voor)? In dat geval gaat een tweede RAID array je niet helpen. Heel je NAS is dan fried.
Een tweede NAS gaat je ook niet helpen als die op hetzelfde energienetwerk zit. Die gaat er dan net zo goed aan. Je zal dan buitenshuis naar opslag moeten zoeken (NAS bij familie, syncen via Internet, AWS Glacier, etc).
(Kortsluiting in de NAS schaar ik overigens onder een NAS failure zelf, met die lage spanning in een NAS fry je niet twee disken. Hooguit is je raid volume corrupt maar dat kan je repairen met linux tools).
Wat ooit een keer is gebeurd is een firmware fout in een serie disks, waardoor een RAID-1 opstelling 2 schijven met corrupte data gaf. Daar helpt RAID 1 dus ook niet tegen. Het is immers geen backup.
Wat eigenlijk ontbreekt in de aanpak is zo'n backup, je zou eigenlijk altijd je belangrijkste data ook nog elders op moeten opslaan met versioning. 2e NAS, of simpelweg een betaalbaar (Amazon bijvoorbeeld) data backup account kan een optie zijn.
Ik heb omdat m'n MTBR niet zo kort hoeft te zijn de volgende opstelling:
DS713+
- 2 disks in JBOD
- USB disk met backup van belangrijkste data
- Cloudsync met NAS van collega voor belangrijkste bedrijfsdata
- Offsite backup via Amazon van belangrijkste data
Dus: bij failure heb ik backup lokaal, bij disaster heb ik backup buitenhuis. Kosten zijn erg te overzien.
Nu de NAS steeds prominentere rol krijgt overweeg ik een RAID-5 vervanging, zodat m'n MTBR lager wordt bij disk uitval.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!
Die nieuwe nas gaat dan niet meteen vlijtig de boel formateren om met de schijven te kunnen werken?JackBol schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:39:
[...]
• Gaat de NAS kapot: koop een nieuwe NAS en zet de disks over
Zojuist alles gechecked, maar op zou op papier mijn netwerk goed moeten zijn:kraades schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:32:
[...]
Ah, je gebruikt alleen nginx. Nee, dan heb ik helaas geen oplossingrichting anders dan eerder genoemd.
[...]
Dat is te verbeteren.
https://www.synology.com/en-global/products/performance#1bay
Suggesties:
https://www.synology.com/...f_file_transfers_are_slow
-NAS werk op 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500
-cat 5/e kabels (wel CCS)
-NAS is net nieuw ingesteld met goede HDD's en draait geen rommel, en up to date
-NAS cpu en ram gebruik zit op 40%, ik ben nu 500GB over aan 't zetten. Verder niet.
-ook op mijn nieuwe build dezelfde performance als de rest van 't netwerk (25-35 mbps met uitschieters omhoog en omlaag)
Het lijkt ook echt de NAS zelf te zijn. Ik heb meerdere pc's in 't zelfde netwerk.
-NAS naar PC1: 25-35 (nu even 50) mbps. 't Gaat dan om veel foto's, dus kleine bestanden.
-Als ik tegelijk van PC2 naar PC3 transfer gaat dit met 90mbps. Snelheid NAS-PC1 blijft gelijk (dus switch kan 't aan)
-Als ik tegelijk van PC2 naar PC1 transfer (dus met NAS-PC1), dan dipt de NAS-PC1 snelheid (van 50 naar 30) en PC2-PC1 gaat met 70-80mbps. Als ik PC2-PC1 pauzeer gaat NAS-PC1 weer naar 50. Als ik NAS-PC1 pauzeer gaat PC2-PC1 naar 100mbps.
Mijn netwerk en de pc's kunnen dus echt 100mbps aan.
Blijft over:
-trage kabel van NAS-switch ('t is maar een kort stukje, maar 't overwegen waard)
-trage NAS transfer
-traag door kleine bestanden
http://www.expertreviews....diskstation-ds215j-review
In terms of performance, the DS215j managed to give last year’s more expensive DS214+ a run for its money, with large file write speeds of 88.4MB/s and read speeds of 100.1MB/s. NAS devices are always slower to transfer small files, but write speeds of 14.8MB/s and reads of 24MB/s were actually faster than the more expensive unit.
[ Voor 40% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 09-01-2017 17:33 ]
Zoals gezegd werd: nee, de installer zal je de optie geven om te migreren naar de nieuwe NAS met behoud van datadcl! schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:36:
[...]
Die nieuwe nas gaat dan niet meteen vlijtig de boel formateren om met de schijven te kunnen werken?
Al verder met dit probleem? We hebben dezelfde NAS en een zelfde performance namelijk... Ik heb 2x4TB seagate schijven.degroot schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:07:
Waarschijnlijk speelt het al langer , maar ik was nu eens aan het kijken naar de disk performance.
Ik heb een DS215J (DSM 6.0.2-8451) met 2x WD RED 2TB schijven erin in raid1.
Volgens mijn info zouden die schijven 100MB/S ongeveer moeten halen.
Wanneer ik vanuit FileStation een file kopieer ( 4,5GB ) naar een andere map op de syno ( dus er gaat niks over het netwerk) dan komt de snelheid niet boven de 25MB/s
Ook wanneer ik diezelfde file naar mijn USB disk kopieer ( usb3 disk aangesloten op de usb3 poort) komt deze niet boven de 25MB/s uit.
De CPU en MEM staan dan niet 100%. ze schommelen zo rond de 50 a 60%. Dat is dus niet de bottleneck.
Vervolgens met RSYNC --progress via SSH nogmaals geprobeerd , ook dan kom ik niet boven de 25MB/s uit.
Ik kwam ergens op een topic tegen dat mogelijk encryptie een issue zou zijn. Ik heb encryptie wel aanstaan op een andere shared folder , maar niet op waar ik het bestaan vandaan kopieer.
Tevens heb ik SMB2 met Large MTU en SMB3 geprobeerd , dat helpt ook niet.
Zie ook mijn post 2 plekjes eerder
Heb er naar gekeken en werkt als een trein! Gaaf man, bedankt voor de tipBoardCrusher schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:19:
[...]
Als je de betreffende packages kunt vinden (https://hub.docker.com/explore/) dan is dat zeker het onderzoeken waard. Even inlezen en dan genieten. Overigens zijn sowieso alle "standaard" packages die wel eens issues veroorzaken met DSM6 (nzbget, sonarr etc) beschikbaar (en die draaien soepel).
Nee eigenlijk helemaal niks. Als ik alle packages stopzet , dan haal ik wel een iets betere performance ( 45 a 45MB/s). Heb ook geen flauw idee meer waar ik dit moet zoeken. Denk eerlijk gezegd dat deze nas gewoon niet beter kan qua prestaties...kjiratsiekoedel schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:52:
[...]
Al verder met dit probleem? We hebben dezelfde NAS en een zelfde performance namelijk... Ik heb 2x4TB seagate schijven.
Zie ook mijn post 2 plekjes eerder
www.degroot-it.nl
uit testen blijkt van wel (iig met grote files). test anders eens een groot bestanddegroot schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Nee eigenlijk helemaal niks. Als ik alle packages stopzet , dan haal ik wel een iets betere performance ( 45 a 45MB/s). Heb ook geen flauw idee meer waar ik dit moet zoeken. Denk eerlijk gezegd dat deze nas gewoon niet beter kan qua prestaties...
Ter info: support heeft er naar gekeken, mijn issue is in de beta versie van Hyper Backup gefixt (helaas weet ik niet at het probleem was..)pietje63 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:52:
[...]
Nog steeds op 99% (na 60 uur), en hij houdt nu ook (logischerwijs) mijn andere jobs tegen. Heb maar een support ticket aangevraagd.
Daarnaast, wellicht interesant: http://www.ibood.com/nl/n...14-nas-4-schijflades.html voor 299, op pricewatch 399 pricewatch: Synology DiskStation DS414, maar voor veel mensen is de 416 van 359 wellicht even interessant (niet hot swapable) pricewatch: Synology DiskStation DS416
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ik vraag me af of je als particulier zoiets wel nodig hebt. Ook zakelijk is het meestal overkill.
Dit weekend heb ik mijn DS214+ voor 70 euro gehaald, volgens mij was dat een enorm goede deal.
Graag zou ik willen weten hoe ik het volgende kan opstellen m.b.v Photo station:
- Mijn eigen foto folder (die op een andere lokatie op de Synology toestaat) toevoegen aan Photo Station 6. Had al eens wat geprobeerd met indexing van folder maar werkte niet lekker.
- Geotagging gebruiken bij foto's. Dit zou moeten kunnen maar begrijp niet hoe.
Had al gezocht op het grote boze web maar kreeg er geen duidelijke how-to's uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Slavy op 10-01-2017 12:27 ]
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
na wat research heb ik het volgende gedaan: tweede schijf eruit gehaald en weer erin gezet, gewist en ingesteld als JBOD volume 2. Maar deze volume 2 krijg ik niet te zien in de verkenner. Nou heb ik het idee dat je SHR en JBOD niet naast elkaar kan draaien. Iemand die een oplossing heeft hoe ik dit kan uitbreiden naar met 4TB? 1 grote volume of 2 volumes maakt mij niet uit.
SHR maakt inderdaad gebruik van mirrorring. Ik heb 4 x 3TB en ik zie een volume van 9TB aangezien (de grootte van) 1 schijf als mirror/pariteitschijf gebruikt word door SHR
[ Voor 3% gewijzigd door mvds op 10-01-2017 13:34 ]
Nu ben ik niet meer afhankelijk van Commerciële Cloud omgevingen en heb ik zelf 'alles' in de hand.
Deze optie zat toch al lang in de DS Photo app? Ik vroeg me - bij de release notes - vooral af waarom dit nu ook in DS File zit.ManiacScum schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:37:
Geen idee of dit er al eerder in zat (ik lees nooit de releasenotes, tot vandaag) maar ik ben blij met de toevoeging van de Photo Backup (voor in mijn geval iOS) voor DS File
Nu ben ik niet meer afhankelijk van Commerciële Cloud omgevingen en heb ik zelf 'alles' in de hand.
Van de andere kant: als dit eerder in DS File had gezeten had ik die functie wel gebruikt. Photo station vind ik altijd langzaam (kan goed aan mijn 115j liggen, maar zo zwaar zou een php fotoboekje niet moeten zijn)
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Zou goed kunnen hoor, zoals gezegd ik was me er niet van bewust, mede omdat ik de release notes nooit lees.....pietje63 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:30:
[...]
Deze optie zat toch al lang in de DS Photo app? Ik vroeg me - bij de release notes - vooral af waarom dit nu ook in DS File zit.
Van de andere kant: als dit eerder in DS File had gezeten had ik die functie wel gebruikt. Photo station vind ik altijd langzaam (kan goed aan mijn 115j liggen, maar zo zwaar zou een php fotoboekje niet moeten zijn)
volgens mij 2 opties:sipaan schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:51:
Is er een andere mogelijkheid om 4TB erbij te krijgen zonder dataverlies?
1 volume van 6 TB (JBOD): extern backup, format, restore
2 volumes (2/4): zou gewoon moeten kunnen zonder de eerste schijf te formateren, hoe je de 2e schijf ook insteld. Had je bij de 2e als JBOD wel gedeelde mappen met de juiste rechten op die schijf staan?
Hier had je trouwens kunnen zien dat SHR met 2+4 TB gewoon 2TB heeft (zelfde als RAID 1), pas vanaf 3 schijven en tov RAID5 is SHR efficienter (als je verschillende sizes gebruikt)
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Ik wil ongeautoriseerd gebruik tegengaan en alleen zelf toegang hebben tot mijn data. Wat moet ik doen om zoiets voor elkaar te krijgen, waar moet ik rekening mee houden?
Momenteel heb ik:
- two factor authentication aanstaan
- auto block (control panel -> security) aanstaan
- auto update DSM-updates/upgrades
Ik wil het volgende activeren/aanzetten/in gebruik nemen:
- firewall (control panel -> security) aanzetten
- VPN in gebruik nemen (moet me dan inlezen hoe dat allemaal werkt)
- HTTPS activeren waar mogelijk (moet me inlezen in SSL-certificaten)
- een aparte gebruiker aanmaken met alleen toegang tot een specifieke folder share (voor de 3rd party apps)
- standaard/default poorten wijzigen van de packages
Mis ik iets en is bovenstaande genoeg? Waar moet ik absoluut op letten en wat moet ik absoluut doen?
Verder deze 2 links gevonden:
- https://www.reddit.com/r/...logy_nas_on_the_internet/
- https://www.synology.com/...rity_to_your_Synology_NAS
Maar ik weet niet of de 3rd party-packages een lek of bug kunnen bevatten waardoor mijn data ingezien kan worden door buitenstaanders...
[ Voor 15% gewijzigd door YStec op 10-01-2017 16:04 ]

Ik zou graag optie 2 willen uitvoeren. Ik heb al 2e volume aangemaakt als JBOD. De schijf is leeg en heeft dus geen mappen. maar ik kan via de verkenner geen volume 2 zien. Status van schijf is gewoon normaal.
[quote]Prulleman schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:00:
[...]
volgens mij 2 opties:
1 volume van 6 TB (JBOD): extern backup, format, restore
2 volumes (2/4): zou gewoon moeten kunnen zonder de eerste schijf te formateren, hoe je de 2e schijf ook insteld. Had je bij de 2e als JBOD wel gedeelde mappen met de juiste rechten op die schijf staan?
Hier had je trouwens kunnen zien dat SHR met 2+4 TB gewoon 2TB heeft (zelfde als RAID 1), pas vanaf 3 schijven en tov RAID5 is SHR efficienter (als je verschillende sizes gebruikt)
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
[/quote]
[ Voor 10% gewijzigd door heval op 10-01-2017 17:39 . Reden: opgelost ]
Ook DSM kan lekken bevatten natuurlijk.YStec schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:57:
Maar ik weet niet of de 3rd party-packages een lek of bug kunnen bevatten waardoor mijn data ingezien kan worden door buitenstaanders...
Mijn setup is eigenlijk heel simpel maar doeltreffend en ik kan er alles mee wat ik wil, misschien kan het voor jou ook werken:
- OpenVPN server op de Synology op port 443, verder alles dicht
- OpenVPN gebruikt een user die enkel en alleen mag verbinden op OpenVPN en verder niks
- Eenmaal ingelogd kun je overal bij nadat je bent ingelogd als een user die daar de rechten voor heeft, al dan niet met TFA
- Firewall is ingesteld enkel requests van binnenuit het lokale netwerk door te laten, port 443 mag enkel requests vanuit NL ontvangen.
Dat laatste nakte me een beetje toen ik in Duitsland was en ik was vergeten dit tijdelijk toe te voegen... werkte wel heel effectief dus
3rd part apps draai ik nu via Docker waardoor evt lekken daarin ook beperkt zouden moeten zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Cartman! op 10-01-2017 17:13 ]
Het is inderdaad nieuw in DS File.ManiacScum schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:32:
[...]
Zou goed kunnen hoor, zoals gezegd ik was me er niet van bewust, mede omdat ik de release notes nooit lees.....
Onder ds photo moet je geofrence aan hebben voor upload op de achtergond.
Er wordt negens iets genoemd. Hopelijk hebben ze nu een manier om dit op te vangen ipv continue app open te hebben.
Ik teken nergens meer voor
- Het maken van back-ups van Mac met behulp van Time Machine dat op Synology "draait" over internet.
Vraag:
- Is het voldoende beschermd/encrypted als ik ervoor kies om de gecodeerde reservekopie te maken over internet?
Of moet ik daarbij nog extra maatregelen nemen?
Oh geinig dat DS File dat nu ook heeft, heeft wat mij betreft zeker toegevoegde waarde. In DS Photo kun je geen bestemming kiezen, dat gaat naar de Photo-share. Wat inhoudt dat ie allemaal thumbnails gaat zitten maken, waar ie zeker bij een j-versie enorm hard over na moet denken. In DS File kun je zelf een bestemming opgeven, en dat kan dus iedere folder in iedere share zijn. Dus echt gewoon een backup, niets meer of minder. En daarnaast kun je nog wat meer configureren.pietje63 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:30:
[...]
Deze optie zat toch al lang in de DS Photo app? Ik vroeg me - bij de release notes - vooral af waarom dit nu ook in DS File zit.
[ Voor 96% gewijzigd door WRT54G op 11-01-2017 16:51 ]
Jep, ik gebruik deze: https://i.imgur.com/IvH6kMQ.png (bovenste)Perkouw schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:30:
Heeft hier iemand ervaring met het draaien van een Unify controller op zijn Synology? Zo ja, doe je dit dan via docker en gebruik je hier al dan niet een eigen image voor?
Ik heb nu een Hyper Backup waar ik de MariaDB databases uit wil halen. Maar zie dit ik nergens in de Hyper Backup Explorer tool? Lijkt alsof je in deze tool alleen de gedeelde mappen kan zien. Iemand een idee?
''ineens kapot''. Care to elaborate?sanderdw schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:45:
Helaas is mijn DS415+ na iets meer dan 2 jaar ineens kapot. Nu ben ik niet zo bang voor de data aangezien ik meerdere backups heb, maar merk nu dat ik te weinig rekening gehouden heb met een kapotte NAS ipv een kapotte schijf.
Ik heb nu een Hyper Backup waar ik de MariaDB databases uit wil halen. Maar zie dit ik nergens in de Hyper Backup Explorer tool? Lijkt alsof je in deze tool alleen de gedeelde mappen kan zien. Iemand een idee?
Heb zelf een andere image gebruikt, maar het werkt als een tierelier. En dat met de laatste versie. Nice!sweebee schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:32:
[...]
Jep, ik gebruik deze: https://i.imgur.com/IvH6kMQ.png (bovenste)
[ Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 11-01-2017 18:31 ]
Even rechtstreeks met Synology support contact opnemen. Inclusief Synology RMA nummer inleveren bij de partij waar je de nas kocht (of de nl importeur) en met een beetje geluk kunnje direct een nieuwe meenemen. Synology crediteerd rma's aan verkopers dus hoef je ook geen weken te wachten tot je unit terug komt.sanderdw schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:45:
Helaas is mijn DS415+ na iets meer dan 2 jaar ineens kapot. Nu ben ik niet zo bang voor de data aangezien ik meerdere backups heb, maar merk nu dat ik te weinig rekening gehouden heb met een kapotte NAS ipv een kapotte schijf.
Duw de oude schijven in je nieuwe nas (let er op dat minimaal dezelfde dsm versie op die nieuwe unit staat, desnoods even met een tijdelijke schijf updaten) en je bent direct weer up-and-running. Ik heb hier hele goede ervaring mee bij Synology. Oh ja, zorg dat de schijven in dezelfde volgorde terug gaan!
Ik gebruik ook de Goofball222 docker image op mijn DS412+, ben er erg blij mee!Perkouw schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:30:
Heeft hier iemand ervaring met het draaien van een Unify controller op zijn Synology? Zo ja, doe je dit dan via docker en gebruik je hier al dan niet een eigen image voor?
Bij de volgende packages twijfel ik
- Python 3 staat er volgens mij sinds DSM6 op. Iemand een idee waar dit voor wordt gebruikt?
- PHP 5.6; ik neem aan dat deze noodzakelijk is voor photo station?
PHP is idd nodig voor Photo Station:
When you install Photo Station, the following dependent packages will also be installed automatically: PHP 5.6. Do you want to continue?
👉🏻 Blog 👈🏻
Als ik overigens op mijn DS410 kijk, dan is ie daar ook klikbaar.
Vergeten: een herstart lost het ook niet op.
[ Voor 8% gewijzigd door pven op 12-01-2017 11:22 ]
Hier is de manage knop ook niet klikbaar zolang het volume in orde is. Wanneer ik er een schijf uithaal en een blanco schijf in de plaats steek wordt de knop wel klikbaar.pven schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:05:
Ik heb pas mijn DS214+ in gebruik genomen, hierbij heb ik 2x 1,5TB in een SHR-set geconfigureerd. Helaas heb ik een verkeerde deels defecte schijf gepakt, die moet ik vervangen door een andere die ik al heb liggen. Als ik naar deze pagina kijk dan is die manage-knop klikbaar, bij mij is dat niet. Voordat ik hem uitzet en de schijf vervang: kan dit kwaad? Ik ben een beetje bang dat deze manage-knop na vervangen dan ook niet aan kan worden geklikt.
Als ik overigens op mijn DS410 kijk, dan is ie daar ook klikbaar.
Vergeten: een herstart lost het ook niet op.
Raar dat het op mijn DS410 dan wel klikbaar is, dan krijg ik een 'scrub'-optie te zien. Ik zal straks de schijf eens vervangen, ben benieuwd.roeleboel schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:35:
[...]
Hier is de manage knop ook niet klikbaar zolang het volume in orde is. Wanneer ik er een schijf uithaal en een blanco schijf in de plaats steek wordt de knop wel klikbaar.
Uiteraard dank!
Oeps, nu is ie in de war:

Blijkbaar is de 'nieuwe' schijf een schijf uit mijn oude DS410-set ...
Goed dan, nieuwe vraag: hoe kan ik disk 1 van mijn DS214+ vervangen met een schijf uit een oude DS-set? Ik heb hier niets bij de hand om die 'nieuwe' schijf te formatteren.
[ Voor 31% gewijzigd door pven op 12-01-2017 12:08 ]
Allebei de disks van de ds214 eruit en die ene van de 410 erin en als single disk configgen op de ds214 en als dat klaar is de oude disks van de 214 terugdoen en dan degene die je wilt wisselen met degene die je net als single disk had gemaakt in de 214?pven schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:45:
[...]
Raar dat het op mijn DS410 dan wel klikbaar is, dan krijg ik een 'scrub'-optie te zien. Ik zal straks de schijf eens vervangen, ben benieuwd.
Uiteraard dank!
Oeps, nu is ie in de war:
[afbeelding]
Blijkbaar is de 'nieuwe' schijf een schijf uit mijn oude DS410-set ...
Goed dan, nieuwe vraag: hoe kan ik disk 1 van mijn DS214+ vervangen met een schijf uit een oude DS-set? Ik heb hier niets bij de hand om die 'nieuwe' schijf te formatteren.
Maar ... is er dan een kans dat ie de single disk herkent, en de huidige SHR-set van de DS214+ niet kan herstellen?SpoekGTi schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:25:
[...]
Allebei de disks van de ds214 eruit en die ene van de 410 erin en als single disk configgen op de ds214 en als dat klaar is de oude disks van de 214 terugdoen en dan degene die je wilt wisselen met degene die je net als single disk had gemaakt in de 214?
Ik lees dat hot swap wordt ondersteund. Is het dan een idee om disk 1 te vervangen zonder de DS214+ uit te zetten?
Live life to the max: gewoon hot vervangen, hij is nu aan het rebuilden
[ Voor 16% gewijzigd door pven op 12-01-2017 13:32 ]
Ik zit hier ook beetje aan te denken, alleen in het volgende format:Cartman! schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:13:
[...]
Ook DSM kan lekken bevatten natuurlijk.
Mijn setup is eigenlijk heel simpel maar doeltreffend en ik kan er alles mee wat ik wil, misschien kan het voor jou ook werken:
- OpenVPN server op de Synology op port 443, verder alles dicht
- OpenVPN gebruikt een user die enkel en alleen mag verbinden op OpenVPN en verder niks
- Eenmaal ingelogd kun je overal bij nadat je bent ingelogd als een user die daar de rechten voor heeft, al dan niet met TFA
- Firewall is ingesteld enkel requests van binnenuit het lokale netwerk door te laten, port 443 mag enkel requests vanuit NL ontvangen.
1. Mijn ISP modem staat in bridge, met daarachter een eigen router. Die blocked een hele lijst aan landen.
2. Op die router alleen OpenVPN openzetten met 1 user en goede encryptie
3. OpenVPN clients op mijn ipad & iphone
Op die manier zou niks van mijn netwerk (en NAS uiteraard ook dan) van buitenaf benaderbaar kunnen zijn tenzij je via die OpenVPN kan connecten. Dan moet je wel die *.ovpn config van hebben die alleen ik kan uitgeven.
Ik weet alleen niet zeker of mijn mailserver dan nog zijn mail op kan halen en mijn ipad/iphone via IMAP 993/587 hun mail van MailServer kunnen halen.
De Synology apps zouden dan op mijn iOS devices ook werken zolang ik de VPN maar open heb.
Toch?
Suggesties?
Dat is dus precies wat ik doeTallguy schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:33:
[...]
Ik zit hier ook beetje aan te denken, alleen in het volgende format:
1. Mijn ISP modem staat in bridge, met daarachter een eigen router. Die blocked een hele lijst aan landen.
2. Op die router alleen OpenVPN openzetten met 1 user en goede encryptie
3. OpenVPN clients op mijn ipad & iphone
Op die manier zou niks van mijn netwerk (en NAS uiteraard ook dan) van buitenaf benaderbaar kunnen zijn tenzij je via die OpenVPN kan connecten. Dan moet je wel die *.ovpn config van hebben die alleen ik kan uitgeven.
Als je bedoelt dat je je mail vanaf de Synology ophaalt (MailStation?) dan zou dat goed moeten werken als je op VPN zit jaIk weet alleen niet zeker of mijn mailserver dan nog zijn mail op kan halen en mijn ipad/iphone via IMAP 993/587 hun mail van MailServer kunnen halen.
De Synology apps zouden dan op mijn iOS devices ook werken zolang ik de VPN maar open heb.
Toch?
Suggesties?
Is er ergens een respository voor kernel mods of moet ik ze zelf gaan compileren?
(edit: DS116 met DSM 6.0).
[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 12-01-2017 13:49 ]
Ik weet alleen niet of dit erg praktisch is bedenk ik. Zou dan non-stop mijn OpenVPN geconnect moeten hebben op mijn mobile devices.Cartman! schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:48:
Als je bedoelt dat je je mail vanaf de Synology ophaalt (MailStation?) dan zou dat goed moeten werken als je op VPN zit ja
Dat is dan wel een vereiste ja. Ik gebruik zelf geen diensten op de NAS die permanent verbonden moeten zijn dus heb daar geen last van.Tallguy schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:03:
[...]
Ik weet alleen niet of dit erg praktisch is bedenk ik. Zou dan non-stop mijn OpenVPN geconnect moeten hebben op mijn mobile devices.
Natuurlijk, ik kreeg een melding dat mijn website niet beschikbaar zou zijn (uptimerobot). Kreeg met Ping/Putty ook geen contact meer. Na een herstart startte het systeem in eerste instantie wel weer op maar verviel na een paar minuten in dezelfde situatie. Na de schijven eruit gehaald te hebben kreeg ik alleen een blinkende power led, status lampje bleef uit en de HD 1,2,3,4 led's blijven oranje branden. Daarna nog geprobeerd met één schijf en een nieuwe schijf, maar hetzelfde resultaat.Perkouw schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:23:
[...]
''ineens kapot''. Care to elaborate?
[...]
Ja klopt, had met een NAS van iemand anders (die toen wel nog in garantie was) ook dezelfde goede ervaring. Ik kreeg de nieuwe al opgestuurd voordat ik de oude had verzonden, en dat zonder tussenkomst van de webwinkel.Philip J. Dijkstra schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:07:
[...]
Even rechtstreeks met Synology support contact opnemen. Inclusief Synology RMA nummer inleveren bij de partij waar je de nas kocht (of de nl importeur) en met een beetje geluk kunnje direct een nieuwe meenemen. Synology crediteerd rma's aan verkopers dus hoef je ook geen weken te wachten tot je unit terug komt.
Duw de oude schijven in je nieuwe nas (let er op dat minimaal dezelfde dsm versie op die nieuwe unit staat, desnoods even met een tijdelijke schijf updaten) en je bent direct weer up-and-running. Ik heb hier hele goede ervaring mee bij Synology. Oh ja, zorg dat de schijven in dezelfde volgorde terug gaan!
Alleen mijn nas is net een paar maanden ouder dan de 2jaar garantie die erop zit. Natuurlijk direct een ticket aangemaakt bij Synology maar zij verwezen me helaas naar de webwinkel. Nu heb ik het geluk dat de webwinkel het tot nu toe goed op pakt maar je hebt er ook webwinkels bij die direct verwijzen naar de verstreken garantietermijn.
Terugkomend op mijn vraag, Synology antwoord nu dat je met de "Hyper Backup Explorer" alleen gedeelde map data kan terughalen en dus geen applicatie data

De reset button maakte geen "beep" na het indrukken. En via Synology Assistent kon ik de Diskstation niet vinden.
Pas na het verwijderen van alle 4 de schrijven werd deze zichtbaar in the Assistent. Hierna konden de schrijven terug geplaatst worden en kon een eventuele migratie gestart worden.
(Als ik de DS412+ opnieuw wordt deze weer onzichtbaar, totdat ik de schrijven weer verwijder).
Echter na het uploaden van de .pat file krijg ik, met wat ik ook probeer, de volgende error:
"Failed to install the file. The File is probably corrupted".
Meerdere keren gedownload, wired/wireless. Verschillende DSM versies. Verschillende manieren geupload, wireless to wired, wired to wired. Niks helpt.
Heb nu op werk een spare HDD gescored en ga vanavond eens kijken wat er gebeurd als ik deze in de DS412+ plaats en de DSM probeer te installeren.
Iemand eerder zoiets meegemaakt?
Edit:
Gelukt opnieuw te installeren, de aangeboden DSM versies van de Synology website waren niet de juiste. Moest opzoek naar _15022 bestand.
Na het runnen van spotweb/install.php blijft de de pagina laden. Het lijkt niet werken en na het rebooten van de NAS kom ik hier niet meer in. Blauwe led blijft knipperen. Hardeschrijven dienen verwijderd te worden, waarna de DS412+ weer te vinden is in Synology Assistend. Daarna kan ik de schrijven terugplaatsen en de DSM opnieuw installeren.
Iemand een idee wat dit kan zijn.
Nu dus al 2x gebeurd.
[ Voor 24% gewijzigd door m00n op 14-01-2017 01:04 ]
Interessant, maar helaas vindt deze move plaats vanuit SickRage. Daar heb ik weinig tot geen invloed op.pietje63 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:20:
Is een SSH verbinding met de remote NAS een optie? Als je daar het MV commando uitvoert zou het geen probleem moeten zijn.
Is het mogelijk om het volume op de remote nas als blockdevice te mounten?pven schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:19:
[...]
Interessant, maar helaas vindt deze move plaats vanuit SickRage. Daar heb ik weinig tot geen invloed op.
De NAS geeft nu de melding dat schijf 1, de 3TB schijf, is vastgelopen. De schijf heeft 1 beschadigde sector.
Als ik nu iets wil verwijderen om plaats vrij te maken, geeft de NAS op alle mappen de melding dat de map alleen lezen is. Zowel via DSM als via Windows verkenner.
Kan ik iets doen waardoor ik mijn data niet kwijt raak?
Of kan ik iets doen waardoor ik de schijf in ieder geval kan redden, maar niet de complete NAS opnieuw hoef in te stellen? Op zich is het niet heel erg als ik data kwijt raak. Het zijn backups van foto's die ook op de PC staan en gedownloade films en series. Die kunnen opnieuw gedownload worden...
Ik kan overigens gewoon bij al mijn data. Lezen welteverstaan. Schrijven / deleten niet meer... Dus de schijf an sich werkt nog wel gewoon
[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 13-01-2017 21:11 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Ik heb twee 3TB WD Red schrijven (WD30EFRX-68EUZN0) in m'n DS214se. Ze staan in mirror. Nu heeft één v/d schijven na 2.5jr en bijna 7000 uren 8 'bad sectors'. Heb een uitgebreide SMART test gestart vanochtend om 10:30. Nu 13 uur later staat de controle op 90%, dat duurt onderhand wel erg lang.
Ik denk dat ik de schijf sowieso maar voor RMA aanmeld (3 jr garantie). Of zijn er andere slimme dingen om te doen nu?
[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 14-01-2017 08:52 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Die RMA lijkt me sowieso geen verkeerde. En met hierboven, zorg dat je op zijn minst een goede back-up van je data hebt. Raid-modi zijn geen backup!Barns schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:40:
Ik heb al even wat teruggezocht in dit topic, maar kom niet veel verder. Vandaag hier m'n vraag maar:
Ik heb twee 3TB WD Red schrijven (WD30EFRX-68EUZN0) in m'n DS214se. Ze staan in mirror. Nu heeft één v/d schijven na 2.5jr en bijna 7000 uren 8 'bad sectors'. Heb een uitgebreide SMART test gestart vanochtend om 10:30. Nu 13 uur later staat de controle op 90%, dat duurt onderhand wel erg lang.
Ik denk dat ik de schijf sowieso maar voor RMA aanmeld (3 jr garantie). Of zijn er andere slimme dingen om te doen nu?
Heb deze geinstalleerd alvorens ik aan Spotweb wilde beginnen.
Oorzaak
Init 3rdParty
[ Voor 6% gewijzigd door m00n op 14-01-2017 13:12 ]
Ja back-up is er, laatste is wel een paar maanden terug. Dus ga ik weer even regelen. SMART test komt trouwens nu nog steeds nu verder dan 90%. Draait al 29 uur. Ik stop de test, ga back-up maken en dan die schijf RMA.Perkouw schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:53:
[...]
Die RMA lijkt me sowieso geen verkeerde. En met hierboven, zorg dat je op zijn minst een goede back-up van je data hebt. Raid-modi zijn geen backup!
[ Voor 7% gewijzigd door Barns op 14-01-2017 15:13 ]
Klinkt als een plan!Barns schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:12:
[...]
Ja back-up is er, laatste is wel een paar maanden terug. Dus ga ik weer even regelen. SMART test komt trouwens nu nog steeds nu verder dan 90%. Draait al 29 uur. Ik stop de test, ga back-up maken en dan die schijf RMA.
29 uur is inderdaad wel wat lang.
Voorheen had ik dus bijvoorbeeld de oa de volgede config in /usr/local/etc/httpd/sites-enabled/httpd-vhost.conf-user
1
2
3
4
| <Location /sabnzbd> ProxyPass http://localhost:8080/sabnzbd ProxyPassReverse http://localhost:8080/sabnzbd </Location> |
Maar dat werkt nu allemaal niet meer dus. Mijn gok is omdat er tegenwoordig nginx gebruikt wordt er geen apache. Maar ik krijg hetzelfde niet voor elkaar in de nginx config.
Kan iemand mij hiermee weer op weg helpen? Ik gebruik het in principe alleen intern dus hoef het allemaal niet via internet benaderbaar te hebben oid.
Yamaha MT-09
Voorbeeld hier:Bergie schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:57:
Kan iemand mij hiermee weer op weg helpen?
kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik vraag het voornamelijk om te weten of het nog de moeite is om een DS214+ te kopen, die zijn toch al 3 jaar oud. Een DS216j bv is veel nieuwer maar met mindere specs en bouwkwaliteit, maar heeft misschien wel langere ondersteuning over? (beide zijn aan ong dezelfde prijs te krijgen)
(Als de 2e alinea teveel op aankoopadvies lijkt dan hoeft daar niet op geantwoord te worden
Als de nieuwe Synology lijn er is wil ik een Synology NAS kopen, en de disks uit de Netgear (4x 2TB) hier in plaatsen. DIt is een Raid 5 config.
Gaat dit zo maar werken? Het is natuurlijk allemaal software raid dus ik verwacht dat de Synology de raid 5 setup herkent en al mijn data direct beschikbaar is. Toch even controleren hier....
👉🏻 Blog 👈🏻
Bedankt, mooi overzichtelijk van Synology.
Als de ondersteuning niet volledig meer is neem ik aan dat ze bv blijven steken op DSM 4 of 5.2 ofzo. Geeft dit een probleem ivm veiligheid op termijn of mis je dan gewoon de laatste nieuwigheden?
Ondersteuning is niet oneindig ...SemperEgo schreef op zondag 15 januari 2017 @ 00:27:
[...]
Bedankt, mooi overzichtelijk van Synology.
Als de ondersteuning niet volledig meer is neem ik aan dat ze bv blijven steken op DSM 4 of 5.2 ofzo. Geeft dit een probleem ivm veiligheid op termijn of mis je dan gewoon de laatste nieuwigheden?
Hier een 211j die 'gewoon' meeging naar DSM6, 5 jaar na aanschaf.
DSM7 zal hij waarschijnlijk niet meer krijgen
Wat wil je nu horen, dat je de komende 10 jaar update's krijgt ?
Ze updaten de 'normale' modellen ( non-j ) 5 jaar, de gemiddelde -j is een model van dat jaar ervoor, wat de specs heeft van weer een jaar eerder.
( mijn 211-j is nagenoeg gelijk aan de DS209 )
Huidige DS214 modellen zullen tot ongeveer 2020 ondersteund worden in update's, maar dat is de electronica, het kan zomaar volgende week afgelopen zijn !
[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 15-01-2017 08:57 ]
Ik heb op mijn DS 916+ een Docker image draaien van de 7 Days to Die (7DTD) dedicated server (didstopia-7dtd) inclusief Allocs server fixes met webmap voor alle spelers (realtime speler map op 2e monitor).
Idle neemt hij 6.5% cpu en 995MB RAM. Met 1 speler verbonden en de map open 26% cpu en 1500MB RAM. Ik zal binnenkort toegang via internet configureren en wat vrienden laten inloggen om te zien wat de max is voor deze nas.
Ik denk dat je de android/iphone app "DS Audio" en de DSM browser web app "Audio Station" door elkaar haalt. Die laatste kan GEEN Chromecast zien, de eerste wel.kraats schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
Is dat dan alleen zo bij de Chromecast Audio? Mijn 'normale' Chromecast is gewoon te kiezen als outputdevice in AudioStation.
Zie hier: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=63&t=107962&p=421816&hilit=chromecast
Is dat niet iets wat automatisch uitgevoerd kan wordenDe RAID-gegevensopschoning op NAS is al langer dan een maand niet uitgevoerd. Wij raden u aan om RAID-gegevensopschoning uit te voeren om de gegevensintegriteit te garanderen.
In deze moderne tijd is het een beetje ouderwets om dit elke maand met het handje te doen.
Ik ben wel benieuwd naar het commando wat hierbij hoort.Grolsch schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:29:
Ik krijg van mijn Synology RX815+ elke maand een mailtje met deze melding:
[...]
Is dat niet iets wat automatisch uitgevoerd kan worden
In deze moderne tijd is het een beetje ouderwets om dit elke maand met het handje te doen.
Dan zou je dit als scheduled task kunnen instellen op zelf gewenste tijden.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=65340
👉🏻 Blog 👈🏻
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Zou niet veel uit moeten maken, want Download Station gebruikt Transmission als backend. Ik gebruik Download Station, maar heb in het verleden ook wel Transmission gebruikt omdat daar iets meer in te stellen is.anandus schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:46:
Wat gebruikt minder resources, Transmission of Download Station?
Vraagje van mijn kant: kan je ook ergens zien hoeveel data HyperBackup gebruikt? Ik backup altijd naar een Synology van een vriend van me (en hij naar mij), maar hij gaat binnenkort verhuizen en daar is geen fatsoenlijk internet te krijgen. Hij zal dus waarschijnlijk naar 4G voor thuis gaan met een datalimiet.
De grootte van mijn backup is rond de 125Gb, maar dat gaat hij natuurlijk niet elke nacht overpompen. Ik heb echter geen idee hoeveel data er nodig is om bestanden te vergelijken. Nieuwe bestanden zullen de eerste keer wel volledig overgezet worden, maar bij wijzigingen weet ik niet of het bestand weer in zijn geheel overgepompt wordt of alleen het verschil (hangt misschien ook van het soort bestand af?).
Mijn backup bestaat voornamelijk uit .doc, .pdf, .xls en een hele zwik .jpg en .NEF (foto's in Nikon RAW formaat). Vooral die laatste twee hakken er nogal in qua bestandsgrootte....
Thanks!kraades schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:17:
Hier staat mogelijk wat meer info. Zelf niet geprobeerd.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=65340
Ik ga er eens naar kijken.
Incrementeel backuppen noem je zo iets. Als je daar op zoekt vind je denk ik afdoende antwoord op je vraag en hoe dit werkt dan wel hoe dit in te stellen!gwystyl schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:56:
[...]
Zou niet veel uit moeten maken, want Download Station gebruikt Transmission als backend. Ik gebruik Download Station, maar heb in het verleden ook wel Transmission gebruikt omdat daar iets meer in te stellen is.
Vraagje van mijn kant: kan je ook ergens zien hoeveel data HyperBackup gebruikt? Ik backup altijd naar een Synology van een vriend van me (en hij naar mij), maar hij gaat binnenkort verhuizen en daar is geen fatsoenlijk internet te krijgen. Hij zal dus waarschijnlijk naar 4G voor thuis gaan met een datalimiet.
De grootte van mijn backup is rond de 125Gb, maar dat gaat hij natuurlijk niet elke nacht overpompen. Ik heb echter geen idee hoeveel data er nodig is om bestanden te vergelijken. Nieuwe bestanden zullen de eerste keer wel volledig overgezet worden, maar bij wijzigingen weet ik niet of het bestand weer in zijn geheel overgepompt wordt of alleen het verschil (hangt misschien ook van het soort bestand af?).
Mijn backup bestaat voornamelijk uit .doc, .pdf, .xls en een hele zwik .jpg en .NEF (foto's in Nikon RAW formaat). Vooral die laatste twee hakken er nogal in qua bestandsgrootte....
[ Voor 92% gewijzigd door Opi op 16-01-2017 12:06 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).