Volgens mij: als je geen vinkjes heb staan bij User dan zijn de permissions van de betreffende groep bepalend.ThinkPadd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:23:
Toevallig van het weekend nog mee bezig geweest. Als je geen vinkjes invult dan kon ik nog gewoon in de map komen. Pas bij 'no access' aanvinken kon ik er niet meer in.
Inmiddels is mijn internetverbinding dermate snel geworden (500/500 Mbit) dat ik merk dat mijn NAS niet meer mee kan met deze snelheid. Geen idee waar het precies aan ligt, maar tijdens downloaden is CPU en memory usage vrij hoog. Heb een 213+.
Best wel jammer dat ik de snelheid niet kan benutten met mijn NAS. Heeft iemand hier ervaringen mee om dit te boosten? Als downloadclient gebruik ik sabnzb.
Best wel jammer dat ik de snelheid niet kan benutten met mijn NAS. Heeft iemand hier ervaringen mee om dit te boosten? Als downloadclient gebruik ik sabnzb.
Andere NAS kopen.
DS213+ heeft maar 512MB RAM, ik denk dat de boel o.a. daarop stagneert.
DS213+ heeft maar 512MB RAM, ik denk dat de boel o.a. daarop stagneert.
[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2016 16:34 ]
Of eens nzbget proberen.
Je usenet provider heeft ook geen limiet erop staan?
Je usenet provider heeft ook geen limiet erop staan?
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
NZBget gaan gebruiken. SABnzb werkt via een interpretator wat dus heel veel resources kost. NZBget draait native en is dus vele malen efficiënter.wrvk82 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:12:
Dat dus.Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:53:
[...]
NZBget gaan gebruiken. SABnzb werkt via een interpretator wat dus heel veel resources kost. NZBget draait native en is dus vele malen efficiënter.
Maar zodra je par/unrar gaat doen zal de NAS alsnog aardig gaan zweten en is je snellere download snel teniet gedaan.
Zelf download ik plm 85MB/s maar de download is sneller klaar dan het par-controleren en uitpakken.
Dus of het je onder de streep zal helpen dat je NZBGet gebruikt vraag ik me af maar je downloadsnelheid zal wel zeker toenemen t.a.v. SAB.
(custom nas met xpeno op asrock C2750D4I)
[ Voor 3% gewijzigd door Dysmael op 17-10-2016 20:22 ]
Zeer nuttige tips. NZBGet gaf een foutmelding met installeren, ik las op het web dat er nog een patch moet komen om te werken met de laatste DSM versie.RolfLobker schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:20:
[...]
Dat dus.
Maar zodra je par/unrar gaat doen zal de NAS alsnog aardig gaan zweten en is je snellere download snel teniet gedaan.
Zelf download ik plm 85MB/s maar de download is sneller klaar dan het par-controleren en uitpakken.
Dus of het je onder de streep zal helpen dat je NZBGet gebruikt vraag ik me af maar je downloadsnelheid zal wel zeker toenemen t.a.v. SAB.
(custom nas met xpeno op asrock C2750D4I)
Ga ik proberen!
Het uitpakken is nog niet de bottleneck. Als ik maar eerst sneller kan DLen.
Je hebt toch downloadstation die met nzbget werkt op de achtergrond?
Ik heb de 211J nu 5 jaar draaien, alleen sinds een maand merk ik dat hij stukken trager is geworden. Het benaderen van de nas gaat nog aardig, maar packages openen of benaderen is een hel. Ook het streamen naar mijn nuc gaat steeds moeilijker. Soms moet ik de nuc opnieuw opstarten voordat er weer een connectie gemaakt wordt, andere keren duurt het meer dan een minuut voordat ik een serie aan kan zetten.. Denk dat het rustig aan kijken naar een upgrade wordt.Ramon 73 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:47:
Ik heb een dingetje met mijn DS211J. Die is aangesloten op een LAN poort van het Telfort modem. De Synology heb ik tweedehands gekocht van een Tweaker en is volgens mij prima in orde. Alles werkt ook en heb een gedeelde map aangemaakt die als E:\ gemapt is.
Alleen heb ik last van vreselijk trage overdracht. Gisteren kopieerde ik een zip file van 300MB en de snelheid was slechts 355KB/sec. De synology laat zien dat er een Gigabit verbinding is met de router. Laptop is op mijn thuiswerkplek bekabeld aangesloten.
Schijf in de NAS is in goede staat, Synology laat geen problemen zien. En nu weet ik even niet waar ik het probleem moet zoeken. Ik heb er al sinds het begin (3mnd) last van en ben er steeds van uit gegaan dat het aan het Zyxel modem lag. Dat modem ging 2 weken geleden stuk en is vervangen door een Arcadian modem. Mijn hoop was gevestigd op het nieuwe modem, maar overdracht is nog steeds traag.
Wat kan ik nog doen / onderzoeken om een fatsoenlijke snelheid te halen?
To dare is to do
Zonder iets te doen had ik gisteren constant 4-5MB/sec, wat ik best oké vind. Maar weer een raadsel waarom de snelheid wel eens wisselt.Slaapje schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:13:
[...]
Ik heb de 211J nu 5 jaar draaien, alleen sinds een maand merk ik dat hij stukken trager is geworden. Denk dat het rustig aan kijken naar een upgrade wordt.
Ik heb weer wat. Eindelijk heb ik m'n DS414 naar DSM6 geüpdate. (vrijwel) alle packages weer aan de praat. alleen, ik herstart net de NAS en nu krijg ik de inlogpagina (http://192.168.0.124:5000/webman/index.cgi) niet meer te zien. Ik krijg een pagina met:
"Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden."
En kan nu dus nergens meer inloggen.
Is dit een bekend probleem? Google geeft me geen tips over deze melding. Ik heb verder ook niets aangepast sinds de laatste keer dat ik de NAS opnieuw opstartte. Ja, alleen Monit een update gegeven (deze werkte niet overigens).
Edit:
na ssh en sudo reboot lijkt het weer terug te komen allemaal....
Is dit een bekend probleem? Google geeft me geen tips over deze melding. Ik heb verder ook niets aangepast sinds de laatste keer dat ik de NAS opnieuw opstartte. Ja, alleen Monit een update gegeven (deze werkte niet overigens).
Edit:
[ Voor 9% gewijzigd door M.v.Veelen op 18-10-2016 20:43 ]
¯\_(ツ)_/¯
Als je dit nu weer overkomt (wat ik wel eens heb met een bepaalde package, namelijk Monit) dan is dit cli commando handigM.v.Veelen schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:32:
Ik heb weer wat. Eindelijk heb ik m'n DS414 naar DSM6 geüpdate. (vrijwel) alle packages weer aan de praat. alleen, ik herstart net de NAS en nu krijg ik de inlogpagina (http://192.168.0.124:5000/webman/index.cgi) niet meer te zien. Ik krijg een pagina met:
Edit:
code:
1
| synoservice --start DSM |
source: https://forum.synology.co...t=105758&start=45#p400081
Goede tip! Scheelt me heel wat reboots en wachten.....
¯\_(ツ)_/¯
Verwijderd
Zijn er hier mensen die Windows op hun NAS draaien via een Visualizer of Dock.
Ik zoek websites enzo om een start te krijgen om dit te realiseren.
Ik zoek websites enzo om een start te krijgen om dit te realiseren.
Op sommige modellen draait virtualbox (zoek in dit topic). Windows via docker op een Synology is niet mogelijk.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik draai al een tijdje Hyper Backup (oa naar Amazon Drive), en dat werkte prima. Totdat ik ineens zag dat alle geplande backuptaken verdwenen waren uit de taakplanner. Als ik nu bij een backup-taak een planning wil toevoegen krijg ik de melding 'De bewerking is mislukt'. Handmatig draait de backup prima, maar ik kan het dus niet meer plannen (uiteraard inlogd met admin user).
Herkent iemand deze melding, hoe kan ik weer een planning toevoegen?
Kijk anders eens in de crontab log file.mrwolf schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:54:
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Waar kan ik die vinden? Zit dat ook in /var/log/messages?
Andere cron-jobs draaien zonder problemen, ik kan alleen geen job toevoegen via Hyper Backup.
Bij 1 van de 4 net nieuwe HDD's is een bad sector aangetroffen. 1. Bij een uitgebreide scan die ik heb gestart blijft hij nu echter al bijna een week op 90% hangen:
Wat moet ik hier nu mee? De HDD claimen, ondanks dat het slechts 1 bad sector is? Of juist claimen omdat hij niet verder wil dan 90% (kan toch niet zo lang blijven hangen op exact 90% ??)?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| WD30EFRX-68EUZN0 , 2.7 TB HDD Expansion UnitDS414 VolumeVolume 1 StatusNormal S.M.A.R.T. StatusProgress: 90% Estimated Lifespan- Bad Sector Count1 Temperature29 °C / 84 °F Serial numberWD-WCC4N4KT2AZA |
Wat moet ik hier nu mee? De HDD claimen, ondanks dat het slechts 1 bad sector is? Of juist claimen omdat hij niet verder wil dan 90% (kan toch niet zo lang blijven hangen op exact 90% ??)?
¯\_(ツ)_/¯
Ik word helemaal moedeloos van WebDAV.
Ik heb WebDav met behulp van NetDrive vorige week met gemak geïnstalleerd bij een kennis, eigenlijk gewoon plug&play.
Echter bij mij thuis krijg ik het gewoon niet voor elkaar. Ik heb WebDav geïnstalleerd via het Package Center, zowel 5005 als 5006 aangevinkt en deze poorten geforward in mijn router. Alle gebruikersgroepen zijn geautoriseerd voor WebDav, net als mijn eigen admin account.
De poort 5005 staat open, net als 5006. Echter kan ik voor geen mogelijkheid NetDrive connecten via WebDav. Ik krijg continue de foutmelding 'Server Authentication failed', wat betekend dat de rechten voor de gebruiker waarmee ik probeer te connecten geen bevoegdheid heeft voor WebDav.
Ik heb voor de zekerheid een keer een nieuwe gebruiker aangemaakt, met alle rechten, vallend onder alle gebruikersgroepen en waarmee ik wel kan inloggen op de photostation, webstation, filestation, etc. Echter niet met WebDav, net als bij mijn eigen admin account.
Ik snap werkelijk niet waarom ik niet kan connecten via WebDav. Ik weet zeker dat de poortforwarding goed staat (de router en Synology al meerdere keren opnieuw opgestart om zeker te zijn dat alle wijzigingen zijn doorgevoerd) en ook zijn alle gebruikers en gebruikersgroepen geautoriseerd voor WebDav.
Na het geneuzel met NetDrive heb ik Cyberduck geïnstalleerd, om zeker te zijn dat het niet aan NetDrive ligt. Maar ook met CyberDuck krijg ik geen verbinding via WebDav. Ook daar een autorisatie fout; het wachtwoord is niet goed.
Ik heb voor de zekerheid mijn wachtwoord in notepad getypt en gekopieerd. Deze geplakt in mijn inlogscherm van DSM en daarmee ingelogd. Het wachtwoord is dus goed, ik kan er mee inloggen op mijn Synology. Maar je raad het al; het zelfde wachtwoord (zelfde copy/paste) werkt niet bij NetDrive en Cyberduck. Niet van mijn standaard admin account als voor de nieuwe gebruiker die ik heb aangemaakt.
Ik kan met de zelfde gebruikers wel inloggen op de FileStation/Photostation/Filestation op mijn iPad (zowel via Wireless LAN als via 4G).
Wie o wie heeft de oplossing voor mij?
Ik heb WebDav met behulp van NetDrive vorige week met gemak geïnstalleerd bij een kennis, eigenlijk gewoon plug&play.
Echter bij mij thuis krijg ik het gewoon niet voor elkaar. Ik heb WebDav geïnstalleerd via het Package Center, zowel 5005 als 5006 aangevinkt en deze poorten geforward in mijn router. Alle gebruikersgroepen zijn geautoriseerd voor WebDav, net als mijn eigen admin account.
De poort 5005 staat open, net als 5006. Echter kan ik voor geen mogelijkheid NetDrive connecten via WebDav. Ik krijg continue de foutmelding 'Server Authentication failed', wat betekend dat de rechten voor de gebruiker waarmee ik probeer te connecten geen bevoegdheid heeft voor WebDav.
Ik heb voor de zekerheid een keer een nieuwe gebruiker aangemaakt, met alle rechten, vallend onder alle gebruikersgroepen en waarmee ik wel kan inloggen op de photostation, webstation, filestation, etc. Echter niet met WebDav, net als bij mijn eigen admin account.
Ik snap werkelijk niet waarom ik niet kan connecten via WebDav. Ik weet zeker dat de poortforwarding goed staat (de router en Synology al meerdere keren opnieuw opgestart om zeker te zijn dat alle wijzigingen zijn doorgevoerd) en ook zijn alle gebruikers en gebruikersgroepen geautoriseerd voor WebDav.
Na het geneuzel met NetDrive heb ik Cyberduck geïnstalleerd, om zeker te zijn dat het niet aan NetDrive ligt. Maar ook met CyberDuck krijg ik geen verbinding via WebDav. Ook daar een autorisatie fout; het wachtwoord is niet goed.
Ik heb voor de zekerheid mijn wachtwoord in notepad getypt en gekopieerd. Deze geplakt in mijn inlogscherm van DSM en daarmee ingelogd. Het wachtwoord is dus goed, ik kan er mee inloggen op mijn Synology. Maar je raad het al; het zelfde wachtwoord (zelfde copy/paste) werkt niet bij NetDrive en Cyberduck. Niet van mijn standaard admin account als voor de nieuwe gebruiker die ik heb aangemaakt.
Ik kan met de zelfde gebruikers wel inloggen op de FileStation/Photostation/Filestation op mijn iPad (zowel via Wireless LAN als via 4G).
Wie o wie heeft de oplossing voor mij?
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Dat gaat allemaal primakraades schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:23:
Eerst met lokale ip connecten met firewall uit. Lukt dat ook niet?
http://192.168.x.x:5005/share
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Dan is het de firewall of port forward.
👉🏻 Blog 👈🏻
Webdav kan een drama zijn.
Met welke OS connect je ? (windows ?)
Kijk even bij de geblokkeerde IP's kan zomaar zijn dat je daar nu bij staat.
Gebruik je https ? heb je dat dan goed opgezet ?
Waarom wil je eigenlijk webdav gebruiken ? Je kunt toch bij je files ?
Ik heb mijn DS715 verkocht en wordt vanmiddag opgehaald. De schijven (2x2TB WD Green) houd ik zelf voor in de zelfbouw server die de NAS gaat vervangen.
Is het genoeg om de disks eruit te halen en is het apparaat dan weer klaar voor de nieuwe eigenaar, of moet ik ook nog wat resetten? Ik meende dat het OS op de disks staat en dat hij dan 'leeg' is qua settings?
Is het genoeg om de disks eruit te halen en is het apparaat dan weer klaar voor de nieuwe eigenaar, of moet ik ook nog wat resetten? Ik meende dat het OS op de disks staat en dat hij dan 'leeg' is qua settings?
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2016 10:22 ]
Nieuwe disk geeft meteen kuren? En de andere drie zijn wel goed? Dan meteen vervangen. Zo'n disk gaat je later alleen maar meer ellende geven.M.v.Veelen schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:14:
Bij 1 van de 4 net nieuwe HDD's is een bad sector aangetroffen. 1. Bij een uitgebreide scan die ik heb gestart blijft hij nu echter al bijna een week op 90% hangen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 WD30EFRX-68EUZN0 , 2.7 TB HDD Expansion UnitDS414 VolumeVolume 1 StatusNormal S.M.A.R.T. StatusProgress: 90% Estimated Lifespan- Bad Sector Count1 Temperature29 °C / 84 °F Serial numberWD-WCC4N4KT2AZA
Je hoeft niets te doen want het OS staat op de schijven. De nieuwe eigenaar kan er een schijf in doen en kan aan de slag met een lege NAS.ThinkPadd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:22:
Ik heb mijn DS715 verkocht en wordt vanmiddag opgehaald. De schijven (2x2TB WD Green) houd ik zelf voor in de zelfbouw server die de NAS gaat vervangen.
Ik heb schoonvader al schermprintjes gestuurd en geadviseerd om garantie te claimen. Ze draaien net 2000 uur en dan mag je nog geen problemen verwachten. Thanks.downtime schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:50:
[...]
Nieuwe disk geeft meteen kuren? En de andere drie zijn wel goed? Dan meteen vervangen. Zo'n disk gaat je later alleen maar meer ellende geven.
¯\_(ツ)_/¯
Inderdaad de FireWall, IP adres stond geblokkeerd. Nu geen problemen meer...z1rconium schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:44:
Kijk even bij de geblokkeerde IP's kan zomaar zijn dat je daar nu bij staat.
Ik wil gebruik maken van WebDav via NetDrive2 omdat ik dan een map op mijn Synology kan toevoegen als lokale schijf op een externe PC.Waarom wil je eigenlijk webdav gebruiken ? Je kunt toch bij je files ?
Dat is handig voor mijn schoonpa, die een programma gebruikt die alleen backups kan maken naar lokale schijven en niet naar een netwerklocatie. Door een bepaalde map op zijn PC toe te voegen als lokale schijf kan ik het programma zo instellen dat hij na het afsluiten automatisch een backup maakt van de gegevens op mijn NAS. Dan hoeft hij verder geen handelingen te doen, op zijn leeftijd een pré
En op de PC van mijn eigen vader wil ik mijn film map toevoegen als lokale schijf zodat zijn Mede8er hem kan zien en hij films kan afspelen die op mijn NAS staan
Wil ff aparte rechten instellen,ik kan me voorstellen dat je (schoon)vader niet je hele collectie wil (mag) zienHan schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:07:
En op de PC van mijn eigen vader wil ik mijn film map toevoegen als lokale schijf zodat zijn Mede8er hem kan zien en hij films kan afspelen die op mijn NAS staan
De film map mag hij zien, de XXX daar in tegen nietGrolsch schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:10:
Wil ff aparte rechten instellen,ik kan me voorstellen dat je (schoon)vader niet je hele collectie wil (mag) zien![]()
Ik hoop echter dat zoiets gaat lukken... ik heb nog niet echt een oplossing kunnen vinden om mijn videobestanden op mijn NAS af te spelen op een externe locatie. Zijn nieuwe TV, een Philips 48pus7601, heeft weinig tot geen apps tot zijn beschikking zoals bijvoorbeeld PLEX. Ik hoop dus met een mede8er de boel te kunnen afspelen.
Zou de data eraf halen en dan ook niks meer met de schij(f)(ven) doen. Als je nog uitgebreide S.M.A.R.T-scans gaat doen, dan heb je kans dat hij die bad sectors gaat 'opruimen' en dat de waardes weer op 0 komen te staan. De webshop ziet je aankomen danM.v.Veelen schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:09:
[...]
Ik heb schoonvader al schermprintjes gestuurd en geadviseerd om garantie te claimen. Ze draaien net 2000 uur en dan mag je nog geen problemen verwachten. Thanks.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-10-2016 13:57 ]
Doorgegeven
Nog even de schijf (secure( wissen voordat hij opgestuurd wordt
¯\_(ツ)_/¯
Verwijderd
Ik zou een klein (singlebay) NASje bij hem neerzetten en daar de films naar kopiëren. Heb je gelijk een backup en hij kan ze met DLNA afspelen.Han schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:15:
[...]ik heb nog niet echt een oplossing kunnen vinden om mijn videobestanden op mijn NAS af te spelen op een externe locatie. Zijn nieuwe TV, een Philips 48pus7601, heeft weinig tot geen apps tot zijn beschikking zoals bijvoorbeeld PLEX. Ik hoop dus met een mede8er de boel te kunnen afspelen.
Alweer 1 die zijn DS715 weg doet, functioneert ie zo slecht dan?ThinkPadd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:22:
Hier draait ie boven verwachting goed, alleen geen docker

Prima ding en lekker snel, maar ik deed er veel te weinig mee (fileshares aanbieden en incidenteel eens een torrentje downloaden). Vanwege m'n nieuwe baan wil ik graag wat meer klooien met VMware ESXi, dus heb m'n ESXi thuisserver een upgrade gegevenschumi2004 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:02:
[...]
Alweer 1 die zijn DS715 weg doet, functioneert ie zo slecht dan?
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2016 09:27 ]
Verwijderd
Even een dubbele check bij de mensen die er verstand van hebben.
Ik sta op het punt om mijn SHR Volume uit te breiden.
Het gaat om een DS1515+ met nu 4x een 2TB disk. Hier komt een extra 2TB disk bij. Klopt het dat ik deze er gewoon bij toe kan voegen zonder dat de data verloren die nu op het volume staat.
Van de belangrijkste data maak ik uitbraad een backup.
Het gaat om een DS1515+ met nu 4x een 2TB disk. Hier komt een extra 2TB disk bij. Klopt het dat ik deze er gewoon bij toe kan voegen zonder dat de data verloren die nu op het volume staat.
Geen enkel probleem. Hij vraagt zelf of het volume kan worden uitgebreid.Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:46:
Even een dubbele check bij de mensen die er verstand van hebben.![]()
Ik sta voor een raadsel.
Ik heb altijd zonder problemen de ingebouwde ftp client van Synology zelf gebruikt.
Echter wilde ik meer mogelijkheden hebben om zelf alles in te stellen naar server side toe.
Daarvoor had ik een nuc gekocht en geprobeerd er glftpd op te laten draaien.
Probleem 1: Echter krijg ik de nas niet gemount op glftpd op de nuc (ubuntu 16.04 LTS)
Probleem 2: Maar kan ik nu ook niet meer de Synology ftp server gebruiken om zoals voordien op de nas te kunnen.
- De ip's enz. zijn gebleven, ieder apparaat heeft een eigen poort geforward.
- Herstarten van de ftp server werkt niet.
- Als ik naar de ftp op de nuc wil inloggen krijg ik als melding in mijn ftp client: Unable to resolve host
Iemand enig idee waar het fout is gegaan?
Ik heb altijd zonder problemen de ingebouwde ftp client van Synology zelf gebruikt.
Echter wilde ik meer mogelijkheden hebben om zelf alles in te stellen naar server side toe.
Daarvoor had ik een nuc gekocht en geprobeerd er glftpd op te laten draaien.
Probleem 1: Echter krijg ik de nas niet gemount op glftpd op de nuc (ubuntu 16.04 LTS)
Probleem 2: Maar kan ik nu ook niet meer de Synology ftp server gebruiken om zoals voordien op de nas te kunnen.
- De ip's enz. zijn gebleven, ieder apparaat heeft een eigen poort geforward.
- Herstarten van de ftp server werkt niet.
- Als ik naar de ftp op de nuc wil inloggen krijg ik als melding in mijn ftp client: Unable to resolve host
Iemand enig idee waar het fout is gegaan?
Werkt hij wel binnen je eigen netwerk met ip vd Synology?.
Ik heb een projectje maar geen idee waar ik op moet zoeken.
Sinds kort een tweede nas (2 verschillende huizen) beide 24/7 voor eigen ding maar fotos willen we graag eigenlijk op 1 locatie (uploaden) en dan de andere NAS als backup
Dus nas 1 heeft mapje: photos en daar wordt iedere keer in een eigen directory geupload: Dus photos/vakantie1
photos/vakantie2
photos/dagjeuit
Dus nas 2 moet mapje photos in de gaten houden op verandering als er een nieuwe map is toegevoegd en dan backuppen: Liefst wil ik dat NAS 2 alle folders zipt en in zijn mapje photos plaatst.
Dat backuppen kan ik wel vinden! maar ik wil ook kijken naar dat zippen.
Dus hoe kan ik data van de ene nas naar andere nas zippen en uploaden.
Sinds kort een tweede nas (2 verschillende huizen) beide 24/7 voor eigen ding maar fotos willen we graag eigenlijk op 1 locatie (uploaden) en dan de andere NAS als backup
Dus nas 1 heeft mapje: photos en daar wordt iedere keer in een eigen directory geupload: Dus photos/vakantie1
photos/vakantie2
photos/dagjeuit
Dus nas 2 moet mapje photos in de gaten houden op verandering als er een nieuwe map is toegevoegd en dan backuppen: Liefst wil ik dat NAS 2 alle folders zipt en in zijn mapje photos plaatst.
Ja alles is benaderbaar via het lokale ip.Tortelli schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:03:
Werkt hij wel binnen je eigen netwerk met ip vd Synology?.
Waarom wil je zippen? Zoveel winst levert dat niet op en de backup software zorgt dat alleen de wijzigingen (eventueel met compressie en encoded) over de lijn gaan.Joostje123 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:08:
Gaat om snelheidjongetje schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:26:
[...]
Waarom wil je zippen? Zoveel winst levert dat niet op en de backup software zorgt dat alleen de wijzigingen (eventueel met compressie en encoded) over de lijn gaan.
1000 bestanden uploaden kost meer resources dan 1 bestand. Bijvoorbeeld.
Qua grote ook, nas 2 heeft een 1tb minder.
Je zal niet oneindig winst maken maar ieder kleine beetjes helpen denk ik wel met compressie.
Dat is precies wat de backup software voor zijn rekening neemt. Elke keer alle foto's gezipt oversturen kost daarnaast veel meer tijd dan elke keer een increment. Plus dat je (met name voor documenten handig) versie beheer kunt toepassen en naar een document op een bepaalde datum terug kunt.Joostje123 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:30:
[...]
Gaat om snelheid
1000 bestanden uploaden kost meer resources dan 1 bestand. Bijvoorbeeld.
Qua grote ook, nas 2 heeft een 1tb minder.
Je zal niet oneindig winst maken maar ieder kleine beetjes helpen denk ik wel met compressie.
[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 26-10-2016 11:32 ]
Plus dat zippen ook weer een risico is: unzippen gaat niet altijd goed.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Zippen van jpg's levert niet weinig op, dat levert gewoon niets op 
Als je dan toch graag 1 bestand wil, maar er dan een tar van, gaat een stuk sneller dan een zip.
Als je dan toch graag 1 bestand wil, maar er dan een tar van, gaat een stuk sneller dan een zip.
Je kunt met hyper backup toch exact doen wat joost wil?.
Plaatst fotos in ("compressed") container incl versioning.
Om bestanden te verkleinen zip gebruiken is nutteloos en onnodig complex omdat je niets zult winnen. Daarnaast kost het backuppen van fotos van 3-4MB per stuk geen serieuze resources. Niet vergeleken met een max compressie zip of tar.
Plaatst fotos in ("compressed") container incl versioning.
Om bestanden te verkleinen zip gebruiken is nutteloos en onnodig complex omdat je niets zult winnen. Daarnaast kost het backuppen van fotos van 3-4MB per stuk geen serieuze resources. Niet vergeleken met een max compressie zip of tar.
[ Voor 50% gewijzigd door Tortelli op 26-10-2016 12:03 ]
Precies, nu is alleen de vraag kan hyper backup hier mee overweg aangezien NAS2 de backup destination is en actief gebruikt gaat worden. Als iets actief gebruikt wordt zijn er kans op wijzigingen. Mijn eerste reactie zou dus zijn dat er problemen kunnen ontstaan. Ik zou verwachten dat ie gewoon foto overschrijft met oude versie van NAS1. Tuurlijk dan wel met versiebeheer
Ik vermoed dat het veiliger is om folder sync te gebruiken of cloud station sync. Hierdoor worden wijzigen gesynct. Daarnaast uiteraard nog je normale backup regelen.
Ik vermoed dat het veiliger is om folder sync te gebruiken of cloud station sync. Hierdoor worden wijzigen gesynct. Daarnaast uiteraard nog je normale backup regelen.
Ik teken nergens meer voor
Met syncen, sync. je ook alles weg als je op delete drukt...
Backup doe je max. 1 keer per dag neem ik aan en daarbij zorgt hyperbackup voor versie beheer e.d. Ik begrijp je vraag ook niet want 1 NAS is de source en de andere de target. De target pas je natuurlijk niet aan dus overschrijven met oudere gegevens is niet mogelijk.
Backup doe je max. 1 keer per dag neem ik aan en daarbij zorgt hyperbackup voor versie beheer e.d. Ik begrijp je vraag ook niet want 1 NAS is de source en de andere de target. De target pas je natuurlijk niet aan dus overschrijven met oudere gegevens is niet mogelijk.
Euh ja, dat doet sync.. zie het punt niet echt? Een gaat via cloud station daar zit dus versie beheer in.. gaat in toekomst ook met hyperbackup werken trouwens. Je kunt dus deleten wat je wilt…
Misschien heb ik verkeerde conclusies getrokken maar ik dacht dat beiden nassen 24/7 aan staan en dat hij geen zin heeft om foto’s twee te uploaden. Door manier van vraagstelling ga ik hierdoor er dus vanuit dat beiden NASSEN apart van elkaar gebruikt worden ipv dat NAS2 alleen maar dient als backup lokatie.
Hierdoor heeft het dus wel degelijk impact als je backup data/folder in gebruik neemt. Zei het meer als vraag omdat ik het antwoord niet 100% weet. Ik voorzie problemen en stel dus een ander oplossing voor. Mocht mijn conclusie dus fout zijn, dan kan hyper backup prima maar komt ie alsnog in de problemen wegens versie beheer, omdat er juist minder opslag voor handen is op NAS2.. En dan heeft mijn antwoord weer degelijk nut, beetje handig instellen en als het niet anders kan (grotere harde schijf), op een plek versiebeheer, en op andere plek laatste versie en backup.
Misschien heb ik verkeerde conclusies getrokken maar ik dacht dat beiden nassen 24/7 aan staan en dat hij geen zin heeft om foto’s twee te uploaden. Door manier van vraagstelling ga ik hierdoor er dus vanuit dat beiden NASSEN apart van elkaar gebruikt worden ipv dat NAS2 alleen maar dient als backup lokatie.
Hierdoor heeft het dus wel degelijk impact als je backup data/folder in gebruik neemt. Zei het meer als vraag omdat ik het antwoord niet 100% weet. Ik voorzie problemen en stel dus een ander oplossing voor. Mocht mijn conclusie dus fout zijn, dan kan hyper backup prima maar komt ie alsnog in de problemen wegens versie beheer, omdat er juist minder opslag voor handen is op NAS2.. En dan heeft mijn antwoord weer degelijk nut, beetje handig instellen en als het niet anders kan (grotere harde schijf), op een plek versiebeheer, en op andere plek laatste versie en backup.
...en geen VirtualDSM, RAM uitbreiding naar 8 GB mogelijk, VirtualBox(*) en x86 compatibiliteit.schumi2004 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:02:
[...]
Alweer 1 die zijn DS715 weg doet, functioneert ie zo slecht dan?
Maar toegegeven verder is het ding natuurlijk prima.
(*) ok, werkt moment niet.
👉🏻 Blog 👈🏻
Goedemiddag,
Ik zit even met een volgende vraag. Ik heb via internet gevonden dat ik vanuit de System Logs een notificatie e-mail kan sturen zodra er iemand inlogt op mijn NAS. Dit werkt allemaal prima, zie hieronder:
Beste gebruiker
Er is een systeemlogboek met het trefwoord logged op <..>. Controleer de gegevens op het systeem.
De inhoud van het logboekbestand is de volgende:
User <..> logged in from [IP: xx.xx.xx.xxx] via [DSM].
met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
Echte zou ik hier ook het kopje 'tijd' bij willen hebben staan, aangezien de notificatie e-mail soms later binnenkomt dan dat er daadwerkelijk is ingelogd.
Hiervoor moet ik een trefwoord opgeven. Echter heb ik alle mogelijke combinaties geprobeerd zoals:
- Tijd
- Time
- Date/time
- Time/date
- Tijd en datum
etc.
Wat ik ook probeer; ik krijg niet de tijdsvermelding in de e-mail terwijl deze wel in het System Log staat.
Heeft iemand dit werkend die het juiste trefwoord weet?
Ik zit even met een volgende vraag. Ik heb via internet gevonden dat ik vanuit de System Logs een notificatie e-mail kan sturen zodra er iemand inlogt op mijn NAS. Dit werkt allemaal prima, zie hieronder:
Beste gebruiker
Er is een systeemlogboek met het trefwoord logged op <..>. Controleer de gegevens op het systeem.
De inhoud van het logboekbestand is de volgende:
User <..> logged in from [IP: xx.xx.xx.xxx] via [DSM].
met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
Echte zou ik hier ook het kopje 'tijd' bij willen hebben staan, aangezien de notificatie e-mail soms later binnenkomt dan dat er daadwerkelijk is ingelogd.
Hiervoor moet ik een trefwoord opgeven. Echter heb ik alle mogelijke combinaties geprobeerd zoals:
- Tijd
- Time
- Date/time
- Time/date
- Tijd en datum
etc.
Wat ik ook probeer; ik krijg niet de tijdsvermelding in de e-mail terwijl deze wel in het System Log staat.
Heeft iemand dit werkend die het juiste trefwoord weet?
Helpt dit toevallig?
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=116090
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=116090
👉🏻 Blog 👈🏻
Bedankt voor je reactie, helaas is dit stuk van toepassing op het kopje 'Meldingen' bij het Configuratiescherm zoals bij backup taken e.d.
Wat ik zoek staat onder "Menu" (links boven) -> Log Center (Ik zie nu dat ik net 'System Logs' aangaf

De variabele %Time% zoals aangegeven in de link werkt helaas niet :\
[ Voor 7% gewijzigd door CuBras op 26-10-2016 17:52 ]
Je kunt ook nog een ticket bij Synology inschieten. Ze helpen je graag.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb dit draadje on/off gevolgd en daarmee ook de discussie tussen green en red van WD
Nu is Green niet meer en heten deze tegenwoordig BLUE.
Nu heb ik een HDD van mijn nas die overleden is. Dat is/was een WD Red van 4TB.
Is het 100% veilig om deze te vervangen door een BLUE (ondanks het lage prijs verschil, maar een blue heb ik eerder?). Eventueel kan deze BLUE na de RMA van mijn RED hierna dienst gaan doen als spare.
Als ik de gegevens in deze draad goed gelezen heb, moet het geen probleem zijn om dit te doen.
Iemand nog opmerkingen voordat ik voor 19u op de bestel knop hengst?
Nu is Green niet meer en heten deze tegenwoordig BLUE.
Nu heb ik een HDD van mijn nas die overleden is. Dat is/was een WD Red van 4TB.
Is het 100% veilig om deze te vervangen door een BLUE (ondanks het lage prijs verschil, maar een blue heb ik eerder?). Eventueel kan deze BLUE na de RMA van mijn RED hierna dienst gaan doen als spare.
Als ik de gegevens in deze draad goed gelezen heb, moet het geen probleem zijn om dit te doen.
Iemand nog opmerkingen voordat ik voor 19u op de bestel knop hengst?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb sinds kort nu een ds216se aangeschaft en doe mijn backup met Synology cloud backup.
Nu zit ik alleen met het probleem dat ik van sommige bestanden versies wil bewaren tot een dag/week/maand terug (wat werk gerelateerde excels, en mijn outlook databse) , en andere hoeven geen versioning te hebben (foto's/handleidingen en andere statische meuk).
Weet iemand of er andere software pakketten zijn die bijvoorbeeld per map aparte snapshot instellingen kunnen instellen?
Want synoligy cloud backup laat mij maar algemene instellingen per pc instellen
En daarnaast komt er ook nog bij dat alles heel erg traag verloopt voor de eerste backup up (nu al 1.5 week aan het uploaden), wat vooral volgensmij komt door de grote hoeveelheid losse bestanden. is daar ook nog wat aan te doen?
Nu zit ik alleen met het probleem dat ik van sommige bestanden versies wil bewaren tot een dag/week/maand terug (wat werk gerelateerde excels, en mijn outlook databse) , en andere hoeven geen versioning te hebben (foto's/handleidingen en andere statische meuk).
Weet iemand of er andere software pakketten zijn die bijvoorbeeld per map aparte snapshot instellingen kunnen instellen?
Want synoligy cloud backup laat mij maar algemene instellingen per pc instellen
En daarnaast komt er ook nog bij dat alles heel erg traag verloopt voor de eerste backup up (nu al 1.5 week aan het uploaden), wat vooral volgensmij komt door de grote hoeveelheid losse bestanden. is daar ook nog wat aan te doen?
Met btrfs had dat gekund, alleen ondersteund de de216j dat niet zover ik weet.ATomBoom schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:28:
ik zit nu even met mijn handen in het haar. mijn 1512 was opeens niet bereikbaar vandaag.
in de meterkast zag ik hem vrolijk staan met de normale leds aan.
ik via ssh inloggen en dat werkte dus hem naar een reboot gegeven.
na de reboot de vertrouwde piep gehoord. maar toch kan ik via de browser geen dsm of 1 van de packages raadplegen. connection refused. ook de shares zijn gone, terlijk deze via putty wel te zien zijn.
ik de logs kan ik niets iets vinden wat duidt op een probleem.
wat kan ik nu het beste doen. de synology assitent zegd dat de synology gestart is.
in de meterkast zag ik hem vrolijk staan met de normale leds aan.
ik via ssh inloggen en dat werkte dus hem naar een reboot gegeven.
na de reboot de vertrouwde piep gehoord. maar toch kan ik via de browser geen dsm of 1 van de packages raadplegen. connection refused. ook de shares zijn gone, terlijk deze via putty wel te zien zijn.
ik de logs kan ik niets iets vinden wat duidt op een probleem.
wat kan ik nu het beste doen. de synology assitent zegd dat de synology gestart is.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
En als je het eens van een ander apparaat in je werkplek probeert? Wellicht is je interne ip-adres geblokkeerd, hoewel ik dan zou verwachten dat ssh ook niet meer werkt. Of misschien is het alleen een dns probleempje met je router en ssh je op ip-adres er naar toe? Dan zou een herstart van je router het vast fiksen
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ja mooi werkt dat he. Ik was ook helemaal verbaasd hoe soepel dat is en hoe goed die ervaring is!wagenveld schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:24:
We zijn weer erg onder de indruk van Synology vandaag. Na 7 jaar upgraden is geen enkel probleem.
[afbeelding]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Nee het is geen ip ban.
is verschillende loggings kom ik wel tegen dat het volume vol is.
echter bestaat deze map helemaal niet. dus ik dacht ik mkdir deze. maar dan zegt hij al file exist.
Ik ben lost..
ik krijg op / wel 100% vol.
is verschillende loggings kom ik wel tegen dat het volume vol is.
echter bestaat deze map helemaal niet. dus ik dacht ik mkdir deze. maar dan zegt hij al file exist.
Ik ben lost..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| :/$ sudo df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/md0 2.3G 2.3G 0 100% / none 1.5G 4.0K 1.5G 1% /dev /tmp 1.5G 1.2M 1.5G 1% /tmp /run 1.5G 796K 1.5G 1% /run /dev/shm 1.5G 0 1.5G 0% /dev/shm none 4.0K 0 4.0K 0% /sys/fs/cgroup /dev/vg1001/lv 12T 11T 705G 95% /volume1 |
kraats schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:47:
En als je het eens van een ander apparaat in je werkplek probeert? Wellicht is je interne ip-adres geblokkeerd, hoewel ik dan zou verwachten dat ssh ook niet meer werkt. Of misschien is het alleen een dns probleempje met je router en ssh je op ip-adres er naar toe? Dan zou een herstart van je router het vast fiksen
Hier maar even vragen. Ik ben DS Audio eens aan het testen maar als ik niets afspeel en ook zelfs niets in mijn playlist heb staan blijft het laatste liedje wel in de notification bar staat (android telefoon).
Alleen een reboot van de telefoon helpt dan.
Anderen hier ook last van?
Ruimte is het problrrm.remcoXP schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:03:
Kijk waar de ruimte wordt ingenomen met:
cd /
du -hs *
Misschien in /var/log?
[ Voor 55% gewijzigd door technorabilia op 30-10-2016 14:15 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
dat commando scand ook volume1 wat 12 terra is en hij niet uit komt. voor de zekerheid heb ik al 3 tb verwijderd!!
zonder succes
zonder succes
Ja sorry, beter is:
du -hs /* --exclude=/volume*
du -hs /* --exclude=/volume*
👉🏻 Blog 👈🏻
DS Audio niet stoppen met de pauze knop, maar de stop knop. Als je dan op de 'vorige' toets drukt van je telefoon en de app afsluit dan sluit hij ook echt af.PuckStar schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:04:
Hier maar even vragen. Ik ben DS Audio eens aan het testen maar als ik niets afspeel en ook zelfs niets in mijn playlist heb staan blijft het laatste liedje wel in de notification bar staat (android telefoon).
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes
ah ok. er was geen liedje aan het spelen maar heb er 1 aangetikt en daarna op stop en nu is het weg!Neurd schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:46:
[...]
DS Audio niet stoppen met de pauze knop, maar de stop knop. Als je dan op de 'vorige' toets drukt van je telefoon en de app afsluit dan sluit hij ook echt af.
Kreeg net mijn maandelijkse 'Health Report' (DSM 6.2):
Disk 7:
Disk Reconnection Count 1
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Estimated Lifespan -
S.M.A.R.T ziet alles als OK. En ik heb idd 1 overeenkomistige UDMA_CRC_Error_Count. Hoe zwaar moet ik dit de schijf aanrekenen? Of, anders gezegd, wanneer moet ik me zorgen gaan maken?
Disk 7:
Disk Reconnection Count 1
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0
Estimated Lifespan -
S.M.A.R.T ziet alles als OK. En ik heb idd 1 overeenkomistige UDMA_CRC_Error_Count. Hoe zwaar moet ik dit de schijf aanrekenen? Of, anders gezegd, wanneer moet ik me zorgen gaan maken?
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Harddisk eens opnieuw plaatsen? Probleem met de aansluiting?
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb ook weer wat fijns -_-.
Via Download Station werk ik voornamelijk met Torrents. Maar wilde weer eens met NZB's gaan werken.
Nu zijn deze voorzien van een par2 file met daarin een rename-functie. Allemaal prima.
Alleen Download Station probeert de files zelf uit te pakken. Dat mislukt, en dan gooit die alle data maar weg
.
Daardoor mislukken dus alle downloads, is de data weer weg en kan ik niet handmatig uitpakken. De files staat er nog, maar allemaal 0KB.
Ik heb auto-extract al aan en uit gezet. Helpt allebei niets. Hij blijft het doen. Las online al dat het een bug is die vaker voorkomt. Als je de auto-extract service uitzet, blijft die gewoon aanstaan.
Iemand een oplossing voor dit probleem? Ik heb geen zin om een andere package te gaan installeren eigenlijk, omdat ik Download Station prima vind werken, er een app voor is en zelfs mijn vriendin het snapt
Ga toch maar voor NZBget...
Via Download Station werk ik voornamelijk met Torrents. Maar wilde weer eens met NZB's gaan werken.
Nu zijn deze voorzien van een par2 file met daarin een rename-functie. Allemaal prima.
Alleen Download Station probeert de files zelf uit te pakken. Dat mislukt, en dan gooit die alle data maar weg

Daardoor mislukken dus alle downloads, is de data weer weg en kan ik niet handmatig uitpakken. De files staat er nog, maar allemaal 0KB.
Ik heb auto-extract al aan en uit gezet. Helpt allebei niets. Hij blijft het doen. Las online al dat het een bug is die vaker voorkomt. Als je de auto-extract service uitzet, blijft die gewoon aanstaan.

Iemand een oplossing voor dit probleem? Ik heb geen zin om een andere package te gaan installeren eigenlijk, omdat ik Download Station prima vind werken, er een app voor is en zelfs mijn vriendin het snapt
Ga toch maar voor NZBget...
Ontkoppeld en opnieuw aangesloten. Of dat gaat helpen kan ik uiteraard nog niet zien.kraades schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:23:
Harddisk eens opnieuw plaatsen? Probleem met de aansluiting?
Dit is DSM 6.2 op ESXi, btw (niet Xpenology), pass-thru naar de ICH10 controller, dus ESXi zou eigenlijk niet aan de SATA controller moeten komen (om iets te verstoren, bedoel ik).
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Hoe heb je DSM op ESXi draaien zonder XPenology als ik vragen mag?albatross schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:17:
[...]
Ontkoppeld en opnieuw aangesloten. Of dat gaat helpen kan ik uiteraard nog niet zien.
Dit is DSM 6.2 op ESXi, btw (niet Xpenology), pass-thru naar de ICH10 controller, dus ESXi zou eigenlijk niet aan de SATA controller moeten komen (om iets te verstoren, bedoel ik).
Je en hoe kom je aan DSM6.2 als we aan het wachten zijn op DSM6.1 beta...Ik denk dat je 5.2 bedoelt?
Verwijderd
Al die 0KB files zijn het gevolg van wat er op de usenetserver staat. Ik zie ze ook regelmatig ongeacht waarmee ik download.
Zal vast resultaat DRM actie zijn.
Zal vast resultaat DRM actie zijn.
Setup
[macbook] - draadloos wireless-n - [ziggo modem] - gigabit kabel - [ds115j]
Issue
Het met finder benaderen van shares is veel te traag. Het openen van mappen (met folders) duurt tot enkele minuten.
Reeds bedacht
- In verleden AFP, nu SMB. Geen grote performace verschillen gemerkt. Lees wel op diverse fora dat SMB nog verder getuned kan worden op de mac.
- Tegen adviezen hier in een DS115j gekocht. Deze is natuurlijk niet al te krachtig. Op het moment dat ik de folders open heeft hij echter (vrijwel) geen andere taken (geen downloadstation of 3rd party aps, geen actieve vpn, slechts één computer ingelogd).
- De router staat nu op 2.4ghz ipv 5 ghz, maar mijn printer ondersteunt geen 5 ghz (en de router niet dual). Hierdoor is 5ghz praktisch geen optie voor mij. De netwerkverbinding an sich lijkt niet het issue; de NAS kan met 8MB/s downloaden via downloadstation, surfen op de mac gaat snel (en downloaden ook met vergelijkbare snelheid). Ook bij een grote TimeMachine backup zat ik constant tussen de 5MB en 8MB/s (vanzelfsprekend via AFP).
Vraag
Zou ik met het verder tunen van SMB of AFP zo ver moeten kunnen komen dat een folder met 1000 bestanden binnen 1-2 seconde opent, en een foto van 4MB ook binnen 1-2 seconde?
Als het antwoord op de vorige vraag nee is: lukt dit wel met een snellere Synology of zien jullie een ander issue (netwerk/router)?
Issue 2
Photo station is te langzaam voor praktisch gebruik. Dit lijkt echter inherent te zijn aan de DS115j (op basis van https://www.synology.com/en-us/products/performance#1bay is er een factor 10 verschil tussen de DS115j en DS116 bij de PHP en webserver performance)
Edit
Wireless aangepast (wel N, geen 5 GHZ(; dank je Quakie
Printer niet in de buurt van router of NAS (en kan enkel wireless)
Load: ga ik snel nog een keer testen, maar volgens mij
- Disk geen issue
- CPU schommelt
- memory NAS maakt gebruik van virtual geheugen, maar de read/write daarop lijkt nihil
[macbook] - draadloos wireless-n - [ziggo modem] - gigabit kabel - [ds115j]
Issue
Het met finder benaderen van shares is veel te traag. Het openen van mappen (met folders) duurt tot enkele minuten.
Reeds bedacht
- In verleden AFP, nu SMB. Geen grote performace verschillen gemerkt. Lees wel op diverse fora dat SMB nog verder getuned kan worden op de mac.
- Tegen adviezen hier in een DS115j gekocht. Deze is natuurlijk niet al te krachtig. Op het moment dat ik de folders open heeft hij echter (vrijwel) geen andere taken (geen downloadstation of 3rd party aps, geen actieve vpn, slechts één computer ingelogd).
- De router staat nu op 2.4ghz ipv 5 ghz, maar mijn printer ondersteunt geen 5 ghz (en de router niet dual). Hierdoor is 5ghz praktisch geen optie voor mij. De netwerkverbinding an sich lijkt niet het issue; de NAS kan met 8MB/s downloaden via downloadstation, surfen op de mac gaat snel (en downloaden ook met vergelijkbare snelheid). Ook bij een grote TimeMachine backup zat ik constant tussen de 5MB en 8MB/s (vanzelfsprekend via AFP).
Vraag
Zou ik met het verder tunen van SMB of AFP zo ver moeten kunnen komen dat een folder met 1000 bestanden binnen 1-2 seconde opent, en een foto van 4MB ook binnen 1-2 seconde?
Als het antwoord op de vorige vraag nee is: lukt dit wel met een snellere Synology of zien jullie een ander issue (netwerk/router)?
Issue 2
Photo station is te langzaam voor praktisch gebruik. Dit lijkt echter inherent te zijn aan de DS115j (op basis van https://www.synology.com/en-us/products/performance#1bay is er een factor 10 verschil tussen de DS115j en DS116 bij de PHP en webserver performance)
Edit
Wireless aangepast (wel N, geen 5 GHZ(; dank je Quakie
Printer niet in de buurt van router of NAS (en kan enkel wireless)
Load: ga ik snel nog een keer testen, maar volgens mij
- Disk geen issue
- CPU schommelt
- memory NAS maakt gebruik van virtual geheugen, maar de read/write daarop lijkt nihil
[ Voor 9% gewijzigd door pietje63 op 01-11-2016 13:11 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
In het algemeen een typisch voorbeeldje van een trage NAS/combinatie van trage WiFi maar laten we even verder kijken:pietje63 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:04:
Setup
[macbook] - draadloos wireless-b - [ziggo modem] - gigabit kabel - [ds115j]
Issue
Reeds bedacht
- De router ondersteunt of wifi-n, maar mijn printer niet (en de router niet dual). Hierdoor is wifi-n praktisch geen optie voor mij. De netwerkverbinding an sich lijkt niet het issue; de NAS kan met 8MB/s downloaden via downloadstation, surfen op de mac gaat snel (en downloaden ook met vergelijkbare snelheid). Ook bij een grote TimeMachine backup zat ik constant tussen de 5MB en 8MB/s (vanzelfsprekend via AFP).
Vraag
Issue 2
Log eens in via DSM en en kijk dan eens in bron controle. Is er sprake van hoge CPU load? Of onder disc hoge gebruik van je schijf? Of combinatie?
Wat is nu precies je wifi snelheid? Je begint met wireless b? Later meld je dat je 8MB download via wifi maar dat is wifi N snelheid?
Waar staat je printer? in de buurt van je NAS? Misschien kan je via netwerkkabel je printer verbinden met je nas? Zo kan je zeg maar je nas als printerserver inrichten?.
Ik heb een folder welke nogal heftig is (voor mijn gebruik dan). Bijna 50GB groot, met bijna 2800 fotos erin. Combinatie van raws en jpgs. Onder DSM heb ik geswitched tussen lijst weergave and thumbnail klein. Mijn NAS was hier druk mee bezig (75% cpu load) en moest ook behoorlijk lang wachten (wel onder minuut). Ik zal vanavond dat eens via Finder doen. Ik verwacht dat het ook niet 1 a 2 seconde is hoor....
Even gekeken, en folder opent na 3 sec maar het opbouwen van thumbnails duurt ook wel een tijdje...
Kortom, ik denk openen binnen 1 a 2 seconde iets teveel is gevraagd voor een folder met >1000 bestanden.
[ Voor 11% gewijzigd door Quakie op 01-11-2016 16:43 . Reden: background info ]
Ik bedoelde DSM 6.0.2-8451 Update 2.Quakie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:29:
Je en hoe kom je aan DSM6.2 als we aan het wachten zijn op DSM6.1 beta...Ik denk dat je 5.2 bedoelt?
Op de Xpenology site zit een gast die erin geslaagd is, met een live patcher, de originele, untoucheded DSM 6 image te laden in ESXi (via een OVF template). Die image kun je vervolgens ook weer gewoon updaten naar DSM 6.0.2-8451 Update 2, hetgeen prima werkt (het betreft immers een unpatched DSM).bardi-1 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:27:
[...]
Hoe heb je DSM op ESXi draaien zonder XPenology als ik vragen mag?
5.2 is te oud voor mij. Ik wilde Btrfs.
[ Voor 13% gewijzigd door albatross op 01-11-2016 18:28 . Reden: Toevoeging ]
Heb je heel toevallig het linkje nog? Interessant namelijk!albatross schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 18:22:
[...]
Ik bedoelde DSM 6.0.2-8451 Update 2.
[...]
Op de Xpenology site zit een gast die erin geslaagd is, met een live patcher, de originele, untoucheded DSM 6 image te laden in ESXi (via een OVF template). Die image kun je vervolgens ook weer gewoon updaten naar DSM 6.0.2-8451 Update 2, hetgeen prima werkt (het betreft immers een unpatched DSM).
5.2 is te oud voor mij. Ik wilde Btrfs.
Dit is het draadje:bardi-1 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 18:31:
[...]
Heb je heel toevallig het linkje nog? Interessant namelijk!
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=20216
Als je de laatste OVF pakt (in de start post nu), dan ben je klaar binnen een paar minuten.
Tof, thanksalbatross schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:05:
[...]
Dit is het draadje:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=20216
Als je de laatste OVF pakt (in de start post nu), dan ben je klaar binnen een paar minuten.
Ik heb 2 * 4TB schijven in m'n DS416 geplaatst en in een vlaag van verstandsverbijstering gekozen voor SHR. Nu heb ik effectief dus maar 4TB, waar 8TB toch echt de bedoeling was. En daar kom ik, natuurlijk, pas achter nadat ik enkele dagen bezig ben geweest om alle data over te pompen.
Wat gebeurt er als ik schijf 2 verwijder, formatteer en deze opnieuw plaats? Ben ik dan data kwijt? Ik zou verwachten van niet omdat hij een backup maakt op SHR maar better safe than sorry...
Krijg ik dan de mogelijkheid om te kiezen voor JBOD?
Is er eventueel een andere manier om van SHR af te komen? M'n schijven staan mooi als 1 volume genoteerd in Opslagbeheer dus het werkt wel allemaal
Wat gebeurt er als ik schijf 2 verwijder, formatteer en deze opnieuw plaats? Ben ik dan data kwijt? Ik zou verwachten van niet omdat hij een backup maakt op SHR maar better safe than sorry...
Krijg ik dan de mogelijkheid om te kiezen voor JBOD?
Is er eventueel een andere manier om van SHR af te komen? M'n schijven staan mooi als 1 volume genoteerd in Opslagbeheer dus het werkt wel allemaal
Verwijderd
M.i. is er slechts 1 oplossing: vanaf scratch opnieuw beginnen en goed lezen wat je kiest. Zelf zou ik er gewoon nog een 4TB erbij doen dan krijg je 8TB aan data beschikbaar.
Zie ook: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Zie ook: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Allereerst: veel dank voor het meedenkenQuakie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:02:
[...]
In het algemeen een typisch voorbeeldje van een trage NAS/combinatie van trage WiFi maar laten we even verder kijken:
Log eens in via DSM en en kijk dan eens in bron controle. Is er sprake van hoge CPU load? Of onder disc hoge gebruik van je schijf? Of combinatie?
Ik heb een folder welke nogal heftig is (voor mijn gebruik dan). Bijna 50GB groot, met bijna 2800 fotos erin. Combinatie van raws en jpgs. Onder DSM heb ik geswitched tussen lijst weergave and thumbnail klein. Mijn NAS was hier druk mee bezig (75% cpu load) en moest ook behoorlijk lang wachten (wel onder minuut). Ik zal vanavond dat eens via Finder doen. Ik verwacht dat het ook niet 1 a 2 seconde is hoor....
Even gekeken, en folder opent na 3 sec maar het opbouwen van thumbnails duurt ook wel een tijdje...
Kortom, ik denk openen binnen 1 a 2 seconde iets teveel is gevraagd voor een folder met >1000 bestanden.
Gisteren wat getest:
- op de achtergrond was TimeMachine bezig (continu 600KB upstream uit de NAS ivm inventarisatie)
- ik heb toch een SMB tweak doorgevoerd op mijn Mac (https://forum.synology.co...opic.php?t=118918#p437894; geen handshake)
- nu een acceptabel resultaat: kleine folders direct, grotere folders binnen enkele seconde. Thumbnails werden redelijk snel getoond (ik denk dat deze werden gegenereerd op de Mac, want ik zag tjdens het laden een extra continue upstream van 2.2 MB/s)
- CPU load ca. 60%; disk load laag
De NAS reageert ook veel meer responsive, al met al prima voor mij nu.
---
Bij het gebruik van de photo app zie ik dat het diskgebruik 100% is. Dat verbaast me wel. Bij de details zie ik een continue leessnelheid van ca. 10MB/s (wat ik overgens wel laag vindt voor een 100% load). Is dit gebruikelijk (disk is WD Red 2TB). Het aantal leesbewerking (200/s) lijkt ook te overzien. Mogelijk is het geheugen hier de bottleneck (al zie ik geen wijzigingen in de SWAP).
[ Voor 3% gewijzigd door pietje63 op 02-11-2016 10:07 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Vraagje over Hyper-backup en eigenlijk meer over de backup-integriteitscontrole. Wat doet deze functie eigenlijk? zoals ik het lees, checkt dit de index bestanden (oftewel: zijn in theorie alle bestanden aanwezig) en als extra kun je ook aangeven of de bestanden daadwerkelijk aanwezig zijn. Houdt dit nu in als deze controle 'akkoord' is dat je er vanuit kan gaan dat de backup dusdanig is dat deze zonder problemen teruggezet kan worden?
Indien het antwoord hierop nee is, hoe kun je dan checken of een backup daadwerkelijk teruggezet kan worden? (zonder natuurlijk de backup zelf helemaal terug te zetten)
Indien het antwoord hierop nee is, hoe kun je dan checken of een backup daadwerkelijk teruggezet kan worden? (zonder natuurlijk de backup zelf helemaal terug te zetten)
Ik heb mijn DS715 verkocht (gebruikte de kracht van de quadcore processor en de 2GB RAM te weinig, terwijl het een vrije dure NAS was). De schijven (2x 2TB in RAID1-array) heb ik gehouden. Ik heb een VM op m'n VMware ESXi server gemaakt met XPEnology erin. De schijven via een extra SATA-kaartje doorgegeven en toen werd ik ook gepresenteerd met die wizard. Kon zo weer verder, de shares e.d. waren gewoon bewaard gebleven en de RAID-array draaide ook zo weer verder. M'n DS715 leeft nu dus virtueel voort in mijn huiswagenveld schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:24:
We zijn weer erg onder de indruk van Synology vandaag. Na 7 jaar upgraden is geen enkel probleem.
[afbeelding]
En nu via je ESX server verbinden naar een iSCSI target op die NAS, kun je daar weer een VM vanaf booten. Heb je een soort inceptionThinkPadd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:49:
[...]
Ik heb mijn DS715 verkocht (gebruikte de kracht van de quadcore processor en de 2GB RAM te weinig, terwijl het een vrije dure NAS was). De schijven (2x 2TB in RAID1-array) heb ik gehouden. Ik heb een VM op m'n VMware ESXi server gemaakt met XPEnology erin. De schijven via een extra SATA-kaartje doorgegeven en toen werd ik ook gepresenteerd met die wizard. Kon zo weer verder, de shares e.d. waren gewoon bewaard gebleven en de RAID-array draaide ook zo weer verder. M'n DS715 leeft nu dus virtueel voort in mijn huis
-
[ Voor 103% gewijzigd door Isane op 03-11-2016 23:15 ]
raar! naast dat mijn firewall profiel niet te laden is zie ik al packages (zijn geinstalleerd) welke bij de changelog van 6.1 beta horen.
maargoed 6.1 is uit en is denk ik voor mij de enige uitkomst mijn nas weer goed te krijgen.
alleen lijken er met docker licenties wat problemen. dus ik wacht nog een nachtje.
maargoed 6.1 is uit en is denk ik voor mij de enige uitkomst mijn nas weer goed te krijgen.
alleen lijken er met docker licenties wat problemen. dus ik wacht nog een nachtje.
Ben bezig om uit te zoeken waarom mijn DS216+II niet in hibernate gaat ofwel niet lang in hibernate gaat.
In de logging zie ik dat iedere 20 minuten het volgende proces wordt aangeroepen: (btrfs-transacti)
Nu zal dit iets te maken hebben met btrfs. Iemand een idee hoe ik dat uit kan zetten of wat het doet?
Ik draai shr met 1x 4TB en dus btrfs. Toch maar terug naar ext4?
In de logging zie ik dat iedere 20 minuten het volgende proces wordt aangeroepen: (btrfs-transacti)
Nu zal dit iets te maken hebben met btrfs. Iemand een idee hoe ik dat uit kan zetten of wat het doet?
Ik draai shr met 1x 4TB en dus btrfs. Toch maar terug naar ext4?
btrfs-transacti wordt wanneer syno idle is aangeroepen om fragmentatie tegen te gaan. Als je wil dat je syno standby gaat bij idle gebruik moet je eigenlijk niet voor btrfs gaan.loyske schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:23:
Terug naar ext4 is natuurlijk een persoonlijke keuze, ikzelf hecht meer aan de voordelen (met name snapshots) van btrfs dan de (voor mij) geringe besparing van idle.
[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 03-11-2016 11:38 ]
Ik heb op mijn Synology een koppeling gemaakt tussen Cloud Sync en Stack van Transip (webdav), de mappen van een gebruiker geslecteerd en draaien met die handel.
Nu wil ik de mappen van een andere gebruiker toevoegen alleen kan ik geen actie aanmaken omdat de knop maken niet actief is.
Maak ik een 2e koppeling naar Stack dan geeft CloudSync netjes aan dat er al een verbinding is en de nieuwe actie daaraan toegevoegd moet worden.
Hoe kan ik dan alsnog die map van de 2e gebruiker backuppen naar Stack?
Nu wil ik de mappen van een andere gebruiker toevoegen alleen kan ik geen actie aanmaken omdat de knop maken niet actief is.
Maak ik een 2e koppeling naar Stack dan geeft CloudSync netjes aan dat er al een verbinding is en de nieuwe actie daaraan toegevoegd moet worden.
De vraag is wellicht warom de knop maken niet actief is. Ik kan wel gewoon een nieuwe taak toevoegen. Echter, hier is een grote maar in:etienne001 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:20:
Ik heb op mijn Synology een koppeling gemaakt tussen Cloud Sync en Stack van Transip (webdav), de mappen van een gebruiker geslecteerd en draaien met die handel.
- bij connecties aangemaakt onder DSM 5 kan ik geen nieuwe taak toevoegen
- bij connecties aangemaakt onder DSM 6 kan ik wel nieuwe taken toevoegen
dit heeft wellicht te maken met het feit dat DSM 5 nog niet meerdere taken per connectie kende.
Wellicht is de connectie verwijderen en opnieuw maken een optie? Dan verwacht ik dat je wel meerdere taken kunt toevoegen.
Dat had ik inderdaad ook gedacht, maar helaas.pietje63 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:33:
[...]
De vraag is wellicht warom de knop maken niet actief is. Ik kan wel gewoon een nieuwe taak toevoegen. Echter, hier is een grote maar in:
- bij connecties aangemaakt onder DSM 5 kan ik geen nieuwe taak toevoegen
- bij connecties aangemaakt onder DSM 6 kan ik wel nieuwe taken toevoegen
dit heeft wellicht te maken met het feit dat DSM 5 nog niet meerdere taken per connectie kende.
Wellicht is de connectie verwijderen en opnieuw maken een optie? Dan verwacht ik dat je wel meerdere taken kunt toevoegen.
Ik draai hier op DSM 6.0.2-8451 Update 2, lijkt me goed toch?
Als ik de sync onderbreek wordt hij ook niet actief.
Onder welke DSM is deze aangemaakt? Ik heb drie connecties:etienne001 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:39:
[...]
Dat had ik inderdaad ook gedacht, maar helaas.
Ik draai hier op DSM 6.0.2-8451 Update 2, lijkt me goed toch?
Als ik de sync onderbreek wordt hij ook niet actief.
- Onedrive, aangemaakt onder DSM5, één taak en ik kan geen nieuwe toevoegen
- Onedrive, aangemaakt onder DSM6, meerdere taken (en kan toevoegen)
- Stack/Transip, aangemaakt onder DSM 6, één taak maar kan wel toevoegen
Stoppen en hervatten is niet gelijk aan verwijderen en opnieuw maken. Nadeel is wel dat je wellicht alles opnieuw moet uploaden..
Ok, dus met btrfs kan je hibernate eigenlijk wel vergeten dan...DukeBox schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:37:
[...]
btrfs-transacti wordt wanneer syno idle is aangeroepen om fragmentatie tegen te gaan. Als je wil dat je syno standby gaat bij idle gebruik moet je eigenlijk niet voor btrfs gaan.
Terug naar ext4 is natuurlijk een persoonlijke keuze, ikzelf hecht meer aan de voordelen (met name snapshots) van btrfs dan de (voor mij) geringe besparing van idle.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).