Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.610 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk ben ik hier op de goede plek (Heb ook niet alle 328 pagina's gelezen :X )

Ik zit met het volgende:

Onlangs kwam ik erachter dat mijn DDNS service op de NAS gedeactiveerd was. Bij een poging deze opnieuw in te schakelen op de Synology, kreeg ik de melding dat de NAS geen verbinding kon maken. Ook bij andere diensten lukte me dit niet. Zo krijg ik ook geen verbinding meer met mijn VPN dienst. En ook bij het controleren op een DSM update krijg ik de melding "can't establish connection".

Mijn NAS is wel gewoon verbonden met internet (downloaden werkt). En ook afspelen van bestanden over het netwerk is geen probleem.

Verder zie ik in mijn recente logbestand dat alle data het jaar 2001 betreffen :?
Volgens de NAS is dat de huidige datum. Mijn sickbeard is hierdoor ook helemaal de kluts kwijt. Want die is heel het archief kwijt en geeft nu "coming eisodes" aan van seizoenen uit, jawel.. 2001 :+ koekoek

Wat is hier aan de hand? Een reboot levert in ieder geval niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 15:30
Mogelijk een DNS probleem. Werkt de check op updates via control panel nog?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:55
Ik heb een vraag waar ik tot nu toe geen antwoord op heb kunnen vinden, misschien heeft iemand hier het antwoord..

Stel ik koop een autoradio met bluetooth, simpel model zoals: http://www.autoradiostore...7/pioneer-deh-4800bt.html

Ik noem maar even wat.

Reageert DS audio dan op bediening op de radio, als in volgende/vorige nummer etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-10 16:04
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 18:50:
Onlangs kwam ik erachter dat mijn DDNS service op de NAS gedeactiveerd was. Bij een poging deze opnieuw in te schakelen op de Synology, kreeg ik de melding dat de NAS geen verbinding kon maken. Ook bij andere diensten lukte me dit niet. Zo krijg ik ook geen verbinding meer met mijn VPN dienst. En ook bij het controleren op een DSM update krijg ik de melding "can't establish connection".

Verder zie ik in mijn recente logbestand dat alle data het jaar 2001 betreffen :?
Volgens de NAS is dat de huidige datum. Mijn sickbeard is hierdoor ook helemaal de kluts kwijt. Want die is heel het archief kwijt en geeft nu "coming eisodes" aan van seizoenen uit, jawel.. 2001 :+ koekoek

Wat is hier aan de hand? Een reboot levert in ieder geval niks op.
En wat als je de tijd verzet naar 2016?.. ;) :X

(Veel) https sites komen ook met errors als je de klok een paar jaar achteruit zet, dus dit kan wel wat wat (verbindings)problemen verklaren..

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 28-07-2016 19:24 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Iemand die met kan helpen met het volgende?
Ik wil graag dropbx-style mijn foto's lokaal opslaan + op mijn nas.
Nu heb ik het fancy photostation bekeken, maar dat is me veel te fancy (en foto's zijn niet beschikbaar zonder internet). Ik wil gewoon zoals het met dropbox ook gaat, lokaal (en offline) opslaan met een backup in de cloud. Hoe pak ik dat aan?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmiGueL schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:20:
[...]

En wat als je de tijd verzet naar 2016?.. ;) :X

(Veel) https sites komen ook met errors als je de klok een paar jaar achteruit zet, dus dit kan wel wat wat (verbindings)problemen verklaren..
Aangezien ik op het aanmeldingscherm altijd de juiste datum en tijd zag, had ik hier nog geen acht op geslagen.
Net de boel handmatig in de configuratie goed gezet, want het stond daar dus inderdaad vreemd genoeg fout |:(

Wat denk je? Gewoon opgelost he .. hoe simpel kan het soms zijn 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 12:49
EWK schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:24:
Iemand die met kan helpen met het volgende?
Ik wil graag dropbx-style mijn foto's lokaal opslaan + op mijn nas.
Nu heb ik het fancy photostation bekeken, maar dat is me veel te fancy (en foto's zijn niet beschikbaar zonder internet). Ik wil gewoon zoals het met dropbox ook gaat, lokaal (en offline) opslaan met een backup in de cloud. Hoe pak ik dat aan?
NAS: Cloudstation server

PC: Cloud station drive

en je hebt je eigen dropbox.

Als je naar Cloud station backup kijkt, kan je ook nog backuppen naar je nas.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Quakie schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:05:
[...]

NAS: Cloudstation server

PC: Cloud station drive

en je hebt je eigen dropbox.

Als je naar Cloud station backup kijkt, kan je ook nog backuppen naar je nas.
Daar ga ik vanavond naar kijken, en de camera-upload, kan ik die daar ook laten uitkomen? Die instelling ben ik nog niet tegen gekomen

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
EWK schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:01:
[...]

Daar ga ik vanavond naar kijken, en de camera-upload, kan ik die daar ook laten uitkomen? Die instelling ben ik nog niet tegen gekomen
hoe bedoel je? Zag geen aparte vraag van je staan in laatste 2 pagina's?

hiervoor ging het over een pc? Neem aan dat je nu je camera fotos van je telefoon wilt backuppen?

cloud station is er ook voor mobiel maar raakt je fotos niet aan,.. tenminste op die iphone versie zie ik niet gauw hoe je dat voor elkaar krijgt. Dan ga je naar een constructie met cloud provider ertussen en die dan weer laten syncen naar je nas. (onedrive, google drive, dropbox, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 13:27

afterburn

No more...

Ik zie inderdaad geen optie om je camera te syncen vanaf je telefoon met DS Cloud; die functionaliteit zit in DS Photo, welke icm PhotoStation werkt.

Je kunt wel eventueel zoals @Quakie suggereert op je nas dmv Cloud Sync je Dropbox of OneDrive uit de cloud naar je NAS laten syncen. Dan synchroniseert je telefoon je fotos naar Dropbox of OneDrive en je NAS krijgt ze tegelijk daar vandaan.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 04-10 16:10
Mijn 411j is echt ineens ontzettend traag, en is ook zeer slecht te benaderen op het netwerk.
Nu weet ik dat mijn opties schrijfcache uit heb gezet en krijg toch opeens de melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TzfqHseHBWBiBjMQWYQtXTpO/medium.png

Vooral de melding schijf opnieuw toewijzen hou ik niet van. Betekend het dan dat ik de data kwijt raak?

Ik heb een smart check gedaan op de 4 schijven die er inzitten en die zijn in orde.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
Ik heb even een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik bezit een 415+ met op dit moment 2x (oudere) 1,5TB schijven er in geconfigureerd als JBOD.
Ik had al wat capaciteitsproblemen, maar afgelopen donderdag is er een schijf gecrashed met bad sectors. Ik heb het wel weer aan de praat gekregen. Al mijn data is op dit moment nog bereikbaar, echter zijn alle geinstalleerde packages verdwenen en deze moet ik opnieuw installeren..

Ik heb toch besloten om de schijven te vervangen voor 2x 4TB in Synology Raid.
Het is een 4 bay, dus ik kan natuurlijk die schijven erbij plaatsen en een nieuw volume aanmaken.

Ik wil echter dat de 2 nieuwe schijven Volume1 wordt, de huidige Volume1 met mijn data er op moet Volume 2 worden zodat ik de data terug kan kopieren naar de nieuwe schijven.

Maar hoe doe ik dit? Voor zover ik kan lezen op internet kan je de volumes niet hernoemen.

Kan ik gewoon de huidige schijven er uit halen, de nieuwe erin plaatsen en dan volume1 aanmaken?

Wat gebeurd er dan als ik de 2 1,5TB schijven erbij plaats welke werkzaam is als Volume1?

Van mijn belangrijkste data heb ik een backup, dus als het weg is, is het geen ramp maar toch enigzins vervelend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Ik ben op zoek naar een sygnology NAS, ben begonnen bij de 216play en kwam er al snel achter dat 2x netwerkaansluiting + een celeron en het bestandsysteem btrfs belangerijke voorwaardes voor mij zijn. Na wat zoeken kwam ik op de 716+ll uit met de prijs categorie 450,- deze bied een uitbreidingsmodule maar is erg prijzig. De 416play is net uit en voldoet ook aan al mijn eisen, ik wil voornamelijk foto's, films, series kunnen transcode via DSvideo naar mijn ipad en appletv4. Dit schijnt goed mogelijk te zijn. Op dit moment gebruik ik plex met een computer maar een nas die plex zou moeten kunnen draaien is naar mijn idee te duur en DSvideo zoals het er nu uit ziet voldoet prime. (Graag advies of de 416play een goede nas is voor zijn geld)

HDD zit ik te twijfelen, ik ben al 200+ omhoog gegaan met me NAS omdat die meer voldoet aan mijn eisen, en het is immers de basis waarmee je begint. Ik kijk nu vooral naar WD red of seagate NAS HDD's zijn er nog andere optie's?

Heb zelf even op de sygnology site gekeken en vind de SHR optie ook wel interessant, deze geeft bij 3 schijven toch meer bruikbaar opslag capaciteit en je kan dan langzamerhand schijven toevoegen.

Misschien is het verstandig om eerst te beginnen met een 6TB hdd ipv 2x 4TB en dan in SHR. Binnen een jaar een extra 6TB HDD te kopen, hiermee win je geen extra ruimte maar wel een soort raid 1 backup. Bij de volgende aanschaf ga je dan 6TB omhoog en bij de 4de weer. Ook een bijkomend belangerijk punt van de 6TB tov de 4TB is de read en write speeds, deze liggen flink hoger en is een mooie toevoeging omdat de 416play 2 netwerk aansluitingen heeft.

Hoewel ik het apart blijf vinden dat 18TB om 6TB genoeg beveiliging zal waarborgen, wat zijn de nadelen hiervan? Je zou denken dat een backup naar de cloud sowieso verstandig is maar bij dit systeem lijkt het me nog meer van toepassing.

[ Voor 45% gewijzigd door AngelusHD op 31-07-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

AngelusHD schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:04:
HDD zit ik te twijfelen, ik ben al 200+ omhoog gegaan met me NAS omdat die meer voldoet aan mijn eisen, en het is immers de basis waarmee je begint. Ik kijk nu vooral naar WD red of seagate NAS HDD's zijn er nog andere optie's?
Ik heb zelf naar de statistieken van Backblaze gekeken en toen uiteindelijk gekozen voor de Seagate ST400DM000. Deze heeft goede performance, aardig betrouwbaar en lekker goedkoop met 125 euro.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 04-10 16:10
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:04:
Mijn 411j is echt ineens ontzettend traag, en is ook zeer slecht te benaderen op het netwerk.
Nu weet ik dat mijn opties schrijfcache uit heb gezet en krijg toch opeens de melding:

[afbeelding]

Vooral de melding schijf opnieuw toewijzen hou ik niet van. Betekend het dan dat ik de data kwijt raak?

Ik heb een smart check gedaan op de 4 schijven die er inzitten en die zijn in orde.
Iemand?
Hij staat nog steeds te ratelen..

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

AngelusHD schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:04:
Ik ben op zoek naar een sygnology NAS, ben begonnen bij de 216play en kwam er al snel achter dat 2x netwerkaansluiting + een celeron en het bestandsysteem btrfs belangerijke voorwaardes voor mij zijn. Na wat zoeken kwam ik op de 716+ll uit met de prijs categorie 450,- deze bied een uitbreidingsmodule maar is erg prijzig. De 416play is net uit en voldoet ook aan al mijn eisen, ik wil voornamelijk foto's, films, series kunnen transcode via DSvideo naar mijn ipad en appletv4. Dit schijnt goed mogelijk te zijn. Op dit moment gebruik ik plex met een computer maar een nas die plex zou moeten kunnen draaien is naar mijn idee te duur en DSvideo zoals het er nu uit ziet voldoet prime. (Graag advies of de 416play een goede nas is voor zijn geld)

Heb zelf even op de sygnology site gekeken en vind de SHR optie ook wel interessant, deze geeft bij 3 schijven toch meer bruikbaar opslag capaciteit en je kan dan langzamerhand schijven toevoegen.

Misschien is het verstandig om eerst te beginnen met een 6TB hdd ipv 2x 4TB en dan in SHR. Binnen een jaar een extra 6TB HDD te kopen, hiermee win je geen extra ruimte maar wel een soort raid 1 backup. Bij de volgende aanschaf ga je dan 6TB omhoog en bij de 4de weer. Ook een bijkomend belangerijk punt van de 6TB tov de 4TB is de read en write speeds, deze liggen flink hoger en is een mooie toevoeging omdat de 416play 2 netwerk aansluitingen heeft.

Hoewel ik het apart blijf vinden dat 18TB om 6TB genoeg beveiliging zal waarborgen, wat zijn de nadelen hiervan? Je zou denken dat een backup naar de cloud sowieso verstandig is maar bij dit systeem lijkt het me nog meer van toepassing.
6 TB discs kopen omdat je dat meer snelheid oplevert is vrij nutteloos, alle moderne discs (op de Seagate Archive modellen na?) halen ~150MB/s,meer dan je kunt halen op 1x Gbit LAN. Ga je de schijven in SHR / "Raid 5" draaien met b.v. 3 discs is je netwerk interface (2xGbit) alsnog altijd het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Tortelli schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:28:
[...]

6 TB discs kopen omdat je dat meer snelheid oplevert is vrij nutteloos, alle moderne discs (op de Seagate Archive modellen na?) halen ~150MB/s,meer dan je kunt halen op 1x Gbit LAN. Ga je de schijven in SHR / "Raid 5" draaien met b.v. 3 discs is je netwerk interface (2xGbit) alsnog altijd het probleem.
2xGbit wat de DS416play ondersteun kan dus in theorie 250mb/s aan. Als ik je goed begrijp in je creëert raid5/SHR met HDD's die 180mb/s write read hebben, dat die dus samen werken en alsnog het volle benut van de (2xGbit) makkelijk halen want dat is uiteraard de bottleneck in dit geval. maar bij 1 schijf van 6TB die 216mb/s write read heeft van seagate zou je dus in theorie op 2xgbit dus ook 216mb/s moeten kunnen halen.

Nou heb ik gelezen dat je dus meerdere apparaten ook moet voorzien van 2 Gbit lan aansluitingen maar is het ook vooral handig als je dus files upload vanaf 2 verschillende computers/locaties.

Dit beperkt natuurlijk de 2xGbit gebruik en maakt het inderdaad een stuk minder interessant. Desalniettemin heeft de DS416play alsnog genoeg voordelen voor mij ten opzichte van een 2bay nas.

correct me if i'm wrong maar zo begreep ik jouw uitleg omtrent raid5/SHR. Is het überhaupt slim om Raid 5 te draaien bij 4x6tb of is Raid6 waarbij je dus minder bruikbaar opslag krijgt toch beter in de geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Je switch moet natuurlijk ook link aggregation ondersteunen. Anders kan ie niets met de 2Gbit aansluitingen van hetzelfde apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
jongetje schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:44:
Je switch moet natuurlijk ook link aggregation ondersteunen. Anders kan ie niets met de 2Gbit aansluitingen van hetzelfde apparaat.
Jah klopt, dat had ik al gelezen jah, maar zover ik het nu begrijp hoef ik me niet blind te staren op de 216mb/s en kom ik icm meerdere schijven en raid config makkelijk aan de 2xGbit read en write speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:44
AngelusHD schreef op zondag 31 juli 2016 @ 23:05:
[...]

Jah klopt, dat had ik al gelezen jah, maar zover ik het nu begrijp hoef ik me niet blind te staren op de 216mb/s en kom ik icm meerdere schijven en raid config makkelijk aan de 2xGbit read en write speed.
Ik zou je niet blindstaren op de 2x1Gbit aansluitingen. Voor wat je ermee gaat doen heb je dat niet nodig. Daar komt bij dat je een managed switch nodig hebt en de target waar het naartoe gaat moet dan ook over meerdere connecties naar die NAS toe en zelf dus ook die 200+MB/s kunnen verwerken wil je het kunnen benutten.

Mocht je HD gaan streamen naar 10 apparaten tegelijk in meerder subnetten dan zou ik het wel weer aanraden maar dat haal ik niet uit je verhaal :) . Je zou de poorten wel als redundancy kunnen beschouwen.

Verder geef je aan ook Transcoding te willen doen, ik heb zelf de DS415play maar er zijn nog wel wat verschillen ten opzichte van een plex oplossing of een NAS met een losse mediaplayer.

Zo zijn bepaalde audioformaten niet ondersteund en is DSVideo nog niet echt uit ontwikkeld, ik heb vaak problemen met spoelen of hervatten van een film/serie en op mijn Samsung DSVideo zit ook een subtitle probleem. Niet 100% dus.
Ik zou verder altijd beginnen met 2 disken en het formaat afstemmen op je behoeftes. 2x4 of als je budget het toelaat 2x6 geven beiden genoeg opslag om even je films/series en foto's op te slaan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
GeeMoney schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 07:35:
[...]

Verder geef je aan ook Transcoding te willen doen, ik heb zelf de DS415play maar er zijn nog wel wat verschillen ten opzichte van een plex oplossing of een NAS met een losse mediaplayer.

Zo zijn bepaalde audioformaten niet ondersteund en is DSVideo nog niet echt uit ontwikkeld, ik heb vaak problemen met spoelen of hervatten van een film/serie en op mijn Samsung DSVideo zit ook een subtitle probleem. Niet 100% dus.
Ik zou verder altijd beginnen met 2 disken en het formaat afstemmen op je behoeftes. 2x4 of als je budget het toelaat 2x6 geven beiden genoeg opslag om even je films/series en foto's op te slaan :) .
Duidelijk betreft 2xgbit aansluiting.

Transcoding zou ik graag via DSvideo icm Appletv4 en de DSvideo app willen doen, voornamelijk wil ik MKV 8-12gb 1080p ac3 transcode en dat zal waarschijnlijk gebeuren naar mp4. DSvideo geeft ook aan dat hij 3streams van 1080p kan transcode waarbij plex dit onmogelijk maakt.

Op dit moment draai ik plex, werkt goed maar ben bang dat de zelfs 1 stream deze NAS niet snel genoeg is, draai jij zelf ook plex op je DS415play?, voor jouw werkzaamheden is de 1GB ddr3 voldoende?

Ik kan Infuse gaan gebruiken en de appletv4 het werk laten doen.

Waarom voorkeur aan dsvideo, hierdoor heb ik 1 database en dit bied de mogelijkheid om zowel op de tv (via appletv4) en een film/serie op me ipad of iphone te kijken. Ik heb een youtube filmpje bekeken en dit werkte erg goed, veel overeenkomste met plex wat ik nu draai.

Ik zal even het internet afgaan omtrent DSvideo op de appletv4 of daar ook zulke problemen zijn zoals op jouw samsung tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
AngelusHD schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 07:58:
[...]

Duidelijk betreft 2xgbit aansluiting.

Transcoding zou ik graag via DSvideo icm Appletv4 en de DSvideo app willen doen, voornamelijk wil ik MKV 8-12gb 1080p ac3 transcode en dat zal waarschijnlijk gebeuren naar mp4. DSvideo geeft ook aan dat hij 3streams van 1080p kan transcode waarbij plex dit onmogelijk maakt.

Op dit moment draai ik plex, werkt goed maar ben bang dat de zelfs 1 stream deze NAS niet snel genoeg is, draai jij zelf ook plex op je DS415play?, voor jouw werkzaamheden is de 1GB ddr3 voldoende?

Ik kan Infuse gaan gebruiken en de appletv4 het werk laten doen.

Waarom voorkeur aan dsvideo, hierdoor heb ik 1 database en dit bied de mogelijkheid om zowel op de tv (via appletv4) en een film/serie op me ipad of iphone te kijken. Ik heb een youtube filmpje bekeken en dit werkte erg goed, veel overeenkomste met plex wat ik nu draai.

Ik zal even het internet afgaan omtrent DSvideo op de appletv4 of daar ook zulke problemen zijn zoals op jouw samsung tv.
Ik gebruik geen plex omdat deze niet de hardware transcoding van de Synology kan/mag gebruiken.
DSVideo begrijp me niet verkeerd, is een fantastische oplossing zoals ik het ook graag zou zien.
Af van de losse mediaplayers en verschillende databases etc. en 1 redelijk knappe interface met alleen een NAS benodigd met een Smart TV. Het is echter nu nog niet 100%. (ik kan leven met de huidige gebreken/beperkingen en verwacht dat het wel rap beter gaat worden)
Wat ik wil voorkomen is dat je straks wellicht toch tegen iets aan gaat lopen wat je dan niet had verwacht, en dat is zonde. Volgens mij zijn er ook beperkingen met HD audio, al weet ik dat ook niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
GeeMoney schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 08:23:
[...]

Ik gebruik geen plex omdat deze niet de hardware transcoding van de Synology kan/mag gebruiken.

Wat ik wil voorkomen is dat je straks wellicht toch tegen iets aan gaat lopen wat je dan niet had verwacht, en dat is zonde. Volgens mij zijn er ook beperkingen met HD audio, al weet ik dat ook niet zeker.
Heeft alleen de "play" versie deze synology hardware transcoding chip? Mijn oog is namelijk gevallen op de DS916+ Mede omdat deze standaard 2gb ddr3 heeft en voor een kleine 50,- je gelijk 8gb ddr3 hebt wat met mijn gebruik overkill is maar qua prijs interesant maakt en heeft een quadcore, ondanks deze proccesor heeft plex nog geen zin en daar ben ik me van bewust, dus het gaat voornamelijk om de DDR3 zodat ik de eerste 5 jaar zonder problemen kom te zitten.

Ik wacht al sins 2011 op een nas die voldoet aan mijn wensen betreft transcode, het is nu 2016, ondanks dat de proccesors sterker zijn geworden blijft de software + hardware icm transcode vaak toch een probleem, ik denk dat ik kan leven met de beperkingen die nu bij mij bekend zijn. Ook ben ik het wachten zat en dient mijn imac 256ssd meer opslag te hebben en is mijn enkele externe hdd van 5tb erg toe aan een backup optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:31
AngelusHD schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:51:
[...]

Heeft alleen de "play" versie deze synology hardware transcoding chip? Mijn oog is namelijk gevallen op de DS916+ Mede omdat deze standaard 2gb ddr3 heeft en voor een kleine 50,- je gelijk 8gb ddr3 hebt wat met mijn gebruik overkill is maar qua prijs interesant maakt en heeft een quadcore, ondanks deze proccesor heeft plex nog geen zin en daar ben ik me van bewust, dus het gaat voornamelijk om de DDR3 zodat ik de eerste 5 jaar zonder problemen kom te zitten.
De 916+ kan hetzelfde (en meer) als de Play.
Daarbij werkt DSvideo bij mij nu ook prima. Bij de laatste update op Android is ook het subtitle probleem verholpen bij transcoding (bij mij althans, Samsung telefoon en tablet).
Ik heb zelf ook de 916+ en ben er erg tevreden mee.

Wil je vergelijken:
https://www.synology.com/.../compare/DS916+/DS416play

[ Voor 7% gewijzigd door Arjant2 op 01-08-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
AngelusHD schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:51:
[...]

Ik wacht al sins 2011 op een nas die voldoet aan mijn wensen betreft transcode, het is nu 2016, ondanks dat de proccesors sterker zijn geworden blijft de software + hardware icm transcode vaak toch een probleem, ik denk dat ik kan leven met de beperkingen die nu bij mij bekend zijn. Ook ben ik het wachten zat en dient mijn imac 256ssd meer opslag te hebben en is mijn enkele externe hdd van 5tb erg toe aan een backup optie.
Het staat met koeienletters op Synology's productpagina:

https://www.synology.com/nl-nl/products/DS916+

/quote
4K Ultra HD video versleutelen
Voorzien van een hardware-versnelde transcodeer-engine, met de DS916+ kunt u H.264 4K / 1080p video's transcoderen en streamen naar high-definition TV, digitale mediaspelers, mobiele apparaten en computers, zodat het afspelen van video's gemakkelijk is zonder een speler van derden te installeren*
/quote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Arjant2 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:03:
[...]
Ik heb zelf ook de 916+ en ben er erg tevreden mee.

Wil je vergelijken:
https://www.synology.com/.../compare/DS916+/DS416play
Dan is mijn keuze gemaakt, bedankt
Quakie schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:03:
[...]

Het staat met koeienletters op Synology's productpagina:

https://www.synology.com/nl-nl/products/DS916+
Daar heb ik continu overheen gelezen, laatste 2 dagen zoveel informatie gelezen en kwam gister avond pas op de 916+, in iedergeval bedankt, ik weet genoeg.

[ Voor 39% gewijzigd door AngelusHD op 01-08-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
De 916+ doet inderdaad meer als de 416play.
Qua transcoding zijn ze vergelijkbaar.

Ik heb de 415play met 1GB geheugen en ben nog nooit tegen iets aangelopen. Ik gebruiker echter geen VM's of Docker direct op de Synology en beiden schijnen behoorlijk memory te kunnen vreten :) .
Als je dat dus van plan bent kan je beter de 916+ halen verwacht ik.
Het prijs verschil is ongeveer 125 euro zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zou wel altijd het 8GB model halen. Als je ooit iets met b.v. docker gaat doen iig.

Voor transcoding (tv) kun je imo veel beter een mediaspeler kopen... heb je ook geen problemen met audio. Voor tablet is het wel handig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik heb net zo'n 350Gb verwijderd van m'n ds216+ dit had ik even tijdelijk erop gezet.
Nu zie dat ik die ruimte niet terug heb.
Heb al gekeken of het in de prullenbak zit maar die optie heb ik niet ingeschakeld op dat volume (directory), voor de zekerheid toch maar wel op prullenbak legen geklikt dit heeft geen effect.

Heb ook een scrub uitgevoerd op het volume en de nas herstart maar nog steeds heb ik die 350Gb niet terug.
Hoe krijg ik die vrije ruimte nu terug?

Heb het verwijderd via windows (total commander) maar heb even getest als ik het via de webUi doe met file station is het exact hetzelfde liedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ComTech schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:15:
Ik heb net zo'n 350Gb verwijderd van m'n ds216+ dit had ik even tijdelijk erop gezet.
Nu zie dat ik die ruimte niet terug heb.
Heb al gekeken of het in de prullenbak zit maar die optie heb ik niet ingeschakeld op dat volume (directory), voor de zekerheid toch maar wel op prullenbak legen geklikt dit heeft geen effect.

Heb ook een scrub uitgevoerd op het volume en de nas herstart maar nog steeds heb ik die 350Gb niet terug.
Hoe krijg ik die vrije ruimte nu terug?

Heb het verwijderd via windows (total commander) maar heb even getest als ik het via de webUi doe met file station is het exact hetzelfde liedje.
waar heb je het neer gezet? als in onderdeel van cloudstation?
heb je bestandsindexering aan staan?

kan het niet terugvinden, maar ik kan me herinneren dat onder DSM6.0 het tijdje duurt voordat je "vrije" ruimte terug geven wordt.. het komt door bestandsindexering, btrfs, of cloudstation (dat was vorig een probleem mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:40
Quakie schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 16:40:
[...]

waar heb je het neer gezet? als in onderdeel van cloudstation?
heb je bestandsindexering aan staan?
Nee gewoon een shared folder welke ik in windows benader.
kan het niet terugvinden, maar ik kan me herinneren dat onder DSM6.0 het tijdje duurt voordat je "vrije" ruimte terug geven wordt.. het komt door bestandsindexering, btrfs, of cloudstation (dat was vorig een probleem mee).
Bestandsindexering heb ik niet ingeschakeld.
Ik wacht het ff af misschien komt de ruimte langzaam terug heb wel btrfs bestandssysteem misschien zit het daarin.

edit:
Toch maar eens een support ticket ingeschoten die hebben me op weg geholpen.
If you want to check the space usage of each folder, please enable the SSH service in DSM > Control Panel > Terminal, and use Putty http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe (you can use Terminal.app in Mac OS) to connect to your DiskStation with the account "root" and admin's password, then run the following commands:

cd /volume1 [Press Enter] (change directory to /volume1 or any folder you wish)
du -h -d1 [Press Enter] (list out the disk usage in each 1st-level sub-folder in human readable format)
Afbeeldingslocatie: https://j-des.nl/forumafbeeldingen/map-size.PNG

Daaruit bleek dat de snapshotfolder een beetje groot was 8)7
Had iets te enthousiast snapshots bewaard (teveel).
Dit aangepast en daarmee even 400 gig vrijgemaakt :)

Wat ik wel vreemd vind is dat de map "Raidstorage" 3.0T groot is dit lijkt me vreemd heb maar 3 TB schijven en m'n volume zit nu op 55% vol.

[ Voor 42% gewijzigd door ComTech op 02-08-2016 14:22 . Reden: oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10 17:38

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik heb wellicht een noob en shame :o 8)7 vraag, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De konijnen van mijn vriendin zijn laatst een keer ontsnapt uit hun kooi (ja wtf gaat het hier over), en hebben de voedingskabel en adapterkabel aangevreten van mijn DS214. Nu werkt de NAS wel nog, maar heb het idee dat deze niet heel stabiel draait.

Ik heb dus eigenlijk een nieuwe adapter nodig. Uiteraard begrijp ik dat ik in principe naar voltage en wattage moet kijken, en dit in principe gelijk moet zijn aan de oude adapter echter is er een hoop spul te krijgen behalve de originele adapter. Na contact te hebben gezocht met synology sturen deze mij door naar ebay. Heb hier geen ervaring mee en ook geen Paypal en/of creditcard.

Zijn er merken adapters die goed en betrouwbaar zijn, en waar kan ik deze krijgen? Wil geen rotzooi aansluiten op mijn NAS ivm behouden van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 15:19
Chrosser schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:05:
Ik heb wellicht een noob en shame :o 8)7 vraag, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De konijnen van mijn vriendin zijn laatst een keer ontsnapt uit hun kooi (ja wtf gaat het hier over), en hebben de voedingskabel en adapterkabel aangevreten van mijn DS214. Nu werkt de NAS wel nog, maar heb het idee dat deze niet heel stabiel draait.

Ik heb dus eigenlijk een nieuwe adapter nodig. Uiteraard begrijp ik dat ik in principe naar voltage en wattage moet kijken, en dit in principe gelijk moet zijn aan de oude adapter echter is er een hoop spul te krijgen behalve de originele adapter. Na contact te hebben gezocht met synology sturen deze mij door naar ebay. Heb hier geen ervaring mee en ook geen Paypal en/of creditcard.

Zijn er merken adapters die goed en betrouwbaar zijn, en waar kan ik deze krijgen? Wil geen rotzooi aansluiten op mijn NAS ivm behouden van data.
Draadjes solderen/repareren? Althans, dan heb je in ieder geval je eigen voeding nog.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

NiGeLaToR schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:07:
[...]

Draadjes solderen/repareren? Althans, dan heb je in ieder geval je eigen voeding nog.
Het binnenwerk van de kabels ligt bloot (niet op 1 plaats doorgebeten maar de hele kabel is aangetast). Ben een beetje bang voor kortsluiting ook. Ik kan zelf helaas ook niet solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
Chrosser schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:12:
[...]

Het binnenwerk van de kabels ligt bloot (niet op 1 plaats doorgebeten maar de hele kabel is aangetast). Ben een beetje bang voor kortsluiting ook. Ik kan zelf helaas ook niet solderen.
Weet niet hoe de aansluiting eruit ziet maar als je google aanspreekt met "Synology voeding" dan krijg je wel wat hits terug die usefull kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon contact opnemen met Mobile-Harddisk.nl en daar een nieuwe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 13:53
Bij deze link gevonden m.b.t adapter voor o.a de DS414 via Mobile-hardisk.nl

http://www.mobile-harddis...gy-adapter-100w-4bay.html

hopelijk heb je daar wat aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoS86
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-10 15:34
Ik ben al een tijdje op zoek naar een opslag voor al mijn films, foto's, muziek en backup van mijn gegevens. Nu was mijn oog gevallen op de DS416play omdat deze ook 4K zou kunnen streamen (op mijn tv LG55EF950V).
Maar nu heb gelezen dat Synolgy geen DTS ondersteund en HEVC zou kunnen transcoderen...

Als alternatief zat ik te kijken naar de NVIDIA Shield console. De NAS zal ik dan gebruiken als opslag zodat de NVIDEA shield de films daarop kan raadplegen via PLEX. Omdat de NAS dan zelf het werk niet meer hoeft te doen zat ik te kijken naar een alternatief voor de play. Alleen heeft Synology zoveel producten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De Synology NAS selector geeft als alternatief de DS216J of DS416J.
Is een van deze twee een goed alternatief of zou ik beter naar een andere versie kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:18
1 van mijn 2 schijven is vandaag "vastgelopen" (8 beschadigde sectoren). Nu wil ik gedeelde mappen van de stukke schijf naar de andere schijf verplaatsen. Als ik via configuratiescherm > gedeelde map > bewerken dit wil doen dan krijg ik de melding dat dit niet kan omdat de doelmap read only is.

Nu kan ik via ssh inloggen en de mappen verplaatsen maar ik vraag mij af of ik dan niks anders sloop. Houd Synology niet nog op andere plekken bij welke gedeelde mappen op welke server staan. Of is er een handigere manier om de data naar de andere disk over te zetten?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
RemcoS86 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:27:
Is een van deze twee een goed alternatief of zou ik beter naar een andere versie kunnen kijken?
Als je het echt alleen gaat gebruiken voor wat je zegt voldoet eigenlijk elk model wel. Echter, ik zou wel goed nadenken of je het niet toch voor andere dingen wilt gaat gebruiken. Let dan goed op 3rd party package support (bv. SynoCommunity) en mogelijk of je Docker wilt gaan gebruiken (Intel CPU nodig). E.e.a. is ook afhankelijk van de portemonnee.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
RemcoS86 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:27:

Als alternatief zat ik te kijken naar de NVIDIA Shield console.
Ter aanvulling op Kraades verhaal.. check ook hoe de shield Plex afhandelt, en dan qua verwerking van mediabestanden. Ik ben geen Plex expert maar volgens mij gaat Plex er vanuit dat PLEX server het werk doet en niet de client...Als de shield al het zware werk voor zijn rekening neemt kan je ind alle apparaten nemen..NAS hoeft alleen maar data aan te leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik heb sinds, ik denk 5.2 een klein probleempje welke in DSM6 ook nog bestaat.

Als ik nieuwe muziek op mijn nas zet update ik handmatig de meta velden. Ik selecteer alle bestanden en rechtermuisknop ga ik naar muziekgegevens bewerken. Super handig en voor mij voldoende omdat ik niet veel toevoegingen heb. Echter krijg ik al tijden een foutmelding : Bestand bestaat niet. Als ik 1 bestand selecteer kan ik het wel aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Quakie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

Ter aanvulling op Kraades verhaal.. check ook hoe de shield Plex afhandelt, en dan qua verwerking van mediabestanden. Ik ben geen Plex expert maar volgens mij gaat Plex er vanuit dat PLEX server het werk doet en niet de client...Als de shield al het zware werk voor zijn rekening neemt kan je ind alle apparaten nemen..NAS hoeft alleen maar data aan te leveren...
Klopt, echter sinds de laatste update kan de nvidia shield zowel de client als de server draaien.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kwam er gisteren ook ineens achter dat de CloudStation software uit elkaar getrokken is. Op de een of andere manier komt het erop neer dat op de ene pc ik Drive had staan, en op de andere Backup.

Heb nu allebei overgezet naar de meest recente versie van Backup.

Krijg alleen het idee dat de oude backups nu nog op de nas staan. Maar deze kan ik niet bekijken via de bestandsbrowser. Hoe kan ik er zeker van zijn dat deze verwijderd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
MikeyMan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:20:
Kwam er gisteren ook ineens achter dat de CloudStation software uit elkaar getrokken is. Op de een of andere manier komt het erop neer dat op de ene pc ik Drive had staan, en op de andere Backup.

Heb nu allebei overgezet naar de meest recente versie van Backup.

Krijg alleen het idee dat de oude backups nu nog op de nas staan. Maar deze kan ik niet bekijken via de bestandsbrowser. Hoe kan ik er zeker van zijn dat deze verwijderd zijn?
Op je nas inloggen en naar cloudstation server gaan>? Versie geschiedenis? Ik gebruik backup stuk niet, dus geen idee, maar ik zou verwacht dat je daar wat terug moet vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wie heeft er een DS416(j) en kan iets zeggen over de download snelheid in SABnzbd? Zou ik een 500Mb lijn vol kunnen trekken op een DS416j of is een DS416 (of toch DS916?) handiger?
Ik heb nu een DS409+ en die blijft op 100Mb wel steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Nzbget al eens geprobeerd? Die gaat beter met de resources om.

En je kunt bv. op een PC wel de volle 500 Mbps verwerken bij jouw usenet provider?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Of de NAS je lijn kan voltrekken weet ik niet zo, maar ff los daarvan, kan je ook eens nzbget proberen als alternatief. Die draait bij mij veel beter dan Sabnzb. Geen idee waarom maar de download snelheden liggen hoger.

edit: wat 'kraades' dus zegt

[ Voor 7% gewijzigd door Miss_80 op 04-08-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Nouja, de 409 verwacht ik ook niet meer van, het gaat dus in eerste instantie om de 416j vs 416. NZBget heb ik een tijd geleden getest, maar SAB blijft toch fijner in gebruik.
PC zou ik even moeten testen, de lijn is vandaag opgeleverd, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
SAB fijner in gebruik... en zo zie je maar dat dat nog al verschilt per persoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:03
wagenveld schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:43:
Nouja, de 409 verwacht ik ook niet meer van, het gaat dus in eerste instantie om de 416j vs 416. NZBget heb ik een tijd geleden getest, maar SAB blijft toch fijner in gebruik.
Heb in het verleden ook met SAB gewerkt maar toen ik de overstap maakte naar NZBget was ik alleen al qua resource verbruik en snelheid verkocht.
Okay het was even wennen maar als ik nu de overstap terug naar SAB zou maken zou ik denk ik niet weten hoe snel ik weer terug wil.
NZBget vind ik persoonlijk veel makkelijker in gebruik en te configureren t.o.v. SAB, maarja ieder zijn ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Laatst online: 11-10 08:07
Ik heb de volgende Case:

Synology NAS met allemaal pdf bestanden erop, de behoefte is er om deze gemakkelijk te doorzoeken(op inhoud). ik heb al zelf geexperimenteerd met de ingebouwde index in DSM maar ik kom daar niet verder mee.

welke tweaker heeft ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 17:59
Ik zit het één en ander te lezen over verschillende Synology modellen. Nu is het hier geen aankoop advies topic excuus ;)
Eigenlijk een korte vraag, maar uiteindelijk lang omschreven: Is het nu nog interessant om een afgeprijsde DS114 voor €99, DS214 €109,50 of DS214+, €139,50 aan te schaffen, gelet op de ondersteuning die nog geboden wordt en de doorgevoerde verbeteringen als bv. performance?

De recente huidige modellen ernaast zet: DS116 €159,64, DS216 €263,46, DS216+ €325,50.

Uitgebreide toelichting:
De prijzen schelen behoorlijk, maar een "j" model is natuurlijk ook een optie.
Wat betreft ondersteuning is er voor de DS214 nog 2 jaar (ook te zien op https://www.synology.com/nl-nl/products/status).
Ik neem aan dat dit een probleem kan vormen voor beveiligingslekken voor een apparaat dat in het netwerk staat? Aan de andere kant, gaat iedereen hun apparaten weg doen na die 5 jaar?

Ik heb het niet het idee dat ik erg bijzondere taken mee ga doen, maar goed er is natuurlijk veel mogelijk wat interessant is op een NAS.
Opslag van bestanden, films kijken die daar opgeslagen staan, in principe via netwerk share met WD TV Live, maar wellicht ook via een Smart TV met alleen DLNA. DLNA las ik dat dat CPU intensiever zou zijn, maar dat heeft geen hoge vereiste.
Misschien usenet en torrents te downloaden via de NAS, maar daar maak ik niet veel gebruik van, lokale webserver zou nog interessant kunnen zijn.

Ik heb het idee dat ik de NAS zo min mogelijk aan zou willen hebben, eventueel in standby, in principe alleen wanneer toegang tot de bestanden nodig is voor het kopiëren van bestanden of kijken van films.

[ Voor 12% gewijzigd door Myliobatis op 04-08-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Corossi schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:26:
Ik zit het één en ander te lezen over verschillende Synology modellen. Nu is het hier geen aankoop advies topic excuus ;)
Eigenlijk een korte vraag, maar uiteindelijk lang omschreven: Is het nu nog interessant om een afgeprijsde DS114 voor €99, DS214 €109,50 of DS214+, €139,50 aan te schaffen, gelet op de ondersteuning die nog geboden wordt en de doorgevoerde verbeteringen als bv. performance?

De recente huidige modellen ernaast zet: DS116 €159,64, DS216 €263,46, DS216+ €325,50.

Uitgebreide toelichting:
De prijzen schelen behoorlijk, maar een "j" model is natuurlijk ook een optie.
Wat betreft ondersteuning is er voor de DS214 nog 2 jaar (ook te zien op https://www.synology.com/nl-nl/products/status).
Ik neem aan dat dit een probleem kan vormen voor beveiligingslekken voor een apparaat dat in het netwerk staat? Aan de andere kant, gaat iedereen hun apparaten na die 5 jaar?

Ik heb het niet het idee dat ik erg bijzondere taken mee ga doen, maar goed er is natuurlijk veel mogelijk wat interessant is op een NAS.
Opslag van bestanden, films kijken die daar opgeslagen staan, in principe via netwerk share met WD TV Live, maar wellicht ook via een Smart TV met alleen DLNA. DLNA las ik dat dat CPU intensiever zou zijn, maar dat heeft geen hoge vereiste.
Misschien usenet en torrents te downloaden via de NAS, maar daar maak ik niet veel gebruik van, lokale webserver zou nog interessant kunnen zijn.

Ik heb het idee dat ik de NAS zo min mogelijk aan zou willen hebben, eventueel in standby, in principe alleen wanneer toegang tot de bestanden nodig is voor het kopiëren van bestanden of kijken van films.
Gebaseerd op jouw verhaal, zou ik gaan voor 1 uit de 14 serie... er zit een groot gat qua prijs en performance maar ja zit min of meer 2 jaar tussen... maar je verwachtte gebruik is niet veel eisend.
Of in mijn ogen het extra geld waard.
5 jaar support is meer voor toekomstige versies, wij zitten op DSM6, dan misschien DSM7.2.. en kan je niet mee naar DSM8 ofzo.. Stel er komt een kritische beveiligingslek, dan ontvang je we een update op je DSM7.2 installatie.. Alleen geen nieuwe snufjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Sjoak schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:55:
Ik heb de volgende Case:

Synology NAS met allemaal pdf bestanden erop, de behoefte is er om deze gemakkelijk te doorzoeken(op inhoud). ik heb al zelf geexperimenteerd met de ingebouwde index in DSM maar ik kom daar niet verder mee.

welke tweaker heeft ervaring hiermee?
Zit je op DSM6.0?

Zo ja, bestandsindexering aanzetten, laten indexeren.. daarna je SMB settings nakijken en je zou via verkenner of via finder je pdf moeten kunnen zoeken.. zonder je NAS te raadplegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
wagenveld schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:43:
Ik vind het knap dat je 10 a 12MB haalt op een 409 met SABNZBD... of laatste versies zijn zoveel verbeterd.

Ik had hetzelfde hoor, ik vond NZBGET ook enorm wennen en net tik onhandiger dan SABNZBD.
Alleen is het je geld waard? Het verschil tussen 416J en 416?
Ga je linken naar andere APPs zoals sonar etc? want dan wordt een 416 interessant om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:38
Mijn DS1513+ verdwijnt elke 10 à 15 dagen van het internet.
Ik kan hem niet meer extern bereiken via Quickconnect of Synology.me.
In het logboek staat altijd = 'System failed to get External IP.'
Mijn internettoegang loopt via Belgacom/Proximus BBOX modem/router naar een CISCO EA6300 Router, waaraan de NAS gekoppeld is. Vanaf de CISCO router is de IP-range anders ingesteld.
Maar er werden geen grote wijzigingen in het netwerk of firewall aangebracht.
Plots was de disconnectie er, van de ene dag op de andere.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Quakie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:42:
[...]

Op je nas inloggen en naar cloudstation server gaan>? Versie geschiedenis? Ik gebruik backup stuk niet, dus geen idee, maar ik zou verwacht dat je daar wat terug moet vinden..
Daar zeg je wat... Ik kan de versie geschiedenis wel weghalen, maar de mappen zelf blijven bestaan.
Kan alleen de inhoud van die mappen niet zien/verwijderen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Ik heb hier de DS416j van m'n broer bij mij. DSM versie 6.0.1. 7393 Upd 2.
Ding liep vroeger vlot, maar is nu tergend traag, niet normaal. We spreken over 10~15 minuten om op te starten, enkele minuten om aan te melden, hetzelfde om het configuratiescherm te open, etc.
De taakplanner openen is nu al langer dan 5 minuten bezig, en staat er nog niet.

Het is bedoeling dat dit ding zo snel mogelijk weer operationeel is. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:17:
[...]

Ik vind het knap dat je 10 a 12MB haalt op een 409 met SABNZBD... of laatste versies zijn zoveel verbeterd.

Ik had hetzelfde hoor, ik vond NZBGET ook enorm wennen en net tik onhandiger dan SABNZBD.
Alleen is het je geld waard? Het verschil tussen 416J en 416?
Ga je linken naar andere APPs zoals sonar etc? want dan wordt een 416 interessant om naar te kijken.
Ik was duidelijk te optimistisch, het is idd rond de 6MB/s. Sonar en CP gaan handig zijn, maar kunnen ook wel op de HTPC, verder weinig spannends. Vind het vreemd dat ik nergens gebruikservaring kan vinden mbt download snelheden. CPU van de DS416 is hetzelfde als de 215+, maar daar ook niks van te vinden. Als ik 25-30MB/s haal in SAB dan ben ik al blij dus de vraag is of de 416j dat gaat trekken of niet.
Van wat ik lees is het packages verhaal inmiddels wel compleet op de Alpine arch in vergelijking met het oude ARM systeem van de 416j.
Op de laptop haal ik netjes zo'n 45MB/s, dus verbinding en usenet provider (Astraweb) werken wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Ik heb iets ontzettend stoms gedaan, en ik hoop dat jullie me nog kunnen helpen.

In mijn DS214 heb ik een 3tb WD hangen welke momenteel nogal rommelig ingericht is. Morgen wou ik gaan beginnen met een schone inrichting van de NAS. Nu heb ik een 1tb externe harde schijf gekocht om tijdelijk alle huidige data en foto bestanden op te zetten zodat de harde schijf in de nas opnieuw ingericht kan worden. Heb de foto's bewust gekopieerd (ipv geknipt) en geplakt naar de externe harde schijf. Na het overzetten heb ik een paar mappen steekproefsgewijs gecontroleerd op foto's. leek alles in te zitten. Ik met mijn stomme kop dus alles van de NAS afgehaald. Nadat ik verder heb gekeken naar op de usb schijf, blijkt er dus een hele hoop niet op te staan. Ik mis ongeveer 20GB aan foto's.

Is er nog een mogelijkheid om alle foto's terug te krijgen? Als ik google kom ik alleen maar in fora van 2007 /2009 tijdperk en hierin wordt nooit echt een duidelijke oplossing gevonden.

Kan iemand me van tips voorzien hoe ik / en of ik dit kan aanpakken?

Alvast bedankt! zitten erg belangrijke foto's tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
'Van de NAS afgehaald', wat heb je exact gedaan en waarmee? Staat recyclen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 23:09
Ik zou zeggen een poging met Recuva (software) als je echt alleen op delete gedrukt hebt. Maar wat vooral belangrijk is. Ga niets meer schrijven naar de NAS zodat de data zo veel mogelijk intact blijft. Als je echt een wipe hebt gedaan heb ik weinig hoop meer voor die data. Maar misschien heeft iemand een oplossing.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 21:57
En je wilt zeggen dat je dus geen reguliere backup hebt van je belangrijke gegevens, dus dat als je schijf vorige week stuk was gegaan je alles kwijt was geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:38
Kozzmozz schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:57:
Mijn DS1513+ verdwijnt elke 10 à 15 dagen van het internet.
Ik kan hem niet meer extern bereiken via Quickconnect of Synology.me.
In het logboek staat altijd = 'System failed to get External IP.'
Mijn internettoegang loopt via Belgacom/Proximus BBOX modem/router naar een CISCO EA6300 Router, waaraan de NAS gekoppeld is. Vanaf de CISCO router is de IP-range anders ingesteld.
Maar er werden geen grote wijzigingen in het netwerk of firewall aangebracht.
Plots was de disconnectie er, van de ene dag op de andere.
:( Na gisterenavond de NAS terug manueel opgestart te hebben... deze ochtend om 06u00 terug offline |:(

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
Kozzmozz schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:10:
[...]

:( Na gisterenavond de NAS terug manueel opgestart te hebben... deze ochtend om 06u00 terug offline |:(
Heb je een fixed IP ipv DHCP, dat zou stap 1 moeten zijn.

Daarbij zou ik een ander device, een Raspberry PI oid, van buitenaf beschikbaar maken. Zodat je kunt zien of het echt je NAS is of je internet aansluiting? Als beide tegelijk down gaan is het je internet aansluiting.

Overigens is de heartbeat oplossing van synology vrij brak, daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. Ik zou eerder mijn NAS van buiten af monitoren (website) via www.pingdom.com of www.uptimerobot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
wagenveld schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:32:
[...]

Ik was duidelijk te optimistisch, het is idd rond de 6MB/s. Sonar en CP gaan handig zijn, maar kunnen ook wel op de HTPC, verder weinig spannends. Vind het vreemd dat ik nergens gebruikservaring kan vinden mbt download snelheden. CPU van de DS416 is hetzelfde als de 215+, maar daar ook niks van te vinden. Als ik 25-30MB/s haal in SAB dan ben ik al blij dus de vraag is of de 416j dat gaat trekken of niet.
Van wat ik lees is het packages verhaal inmiddels wel compleet op de Alpine arch in vergelijking met het oude ARM systeem van de 416j.
Op de laptop haal ik netjes zo'n 45MB/s, dus verbinding en usenet provider (Astraweb) werken wel mee.
[...]

Ik denk dat je 45MB op een 416 niet gaat halen met sabnzbd... Lastig in te schatten want je hebt nogal een extreem snelle lijn.. Ik kan mij een topic herinneren waarin gestrooid werd met sabnzbnd download speed tov nzbget. Uiteraard in combinatie met synology. Je zou GoT search eens kunnen proberen?

Ik kan begrijpen dat je het maximale uit je lijn wilt halen maar zoals gezegd is dat werkelijk je geld waard? Ik zou zelf gaan voor een 416, maar dat is meer gebaseerd op het systeem en houdbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Clifdon schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 23:40:
Ik zou zeggen een poging met Recuva (software) als je echt alleen op delete gedrukt hebt. Maar wat vooral belangrijk is. Ga niets meer schrijven naar de NAS zodat de data zo veel mogelijk intact blijft. Als je echt een wipe hebt gedaan heb ik weinig hoop meer voor die data. Maar misschien heeft iemand een oplossing.
Heb alleen op delete geduwd. Heb verder niets meer naar de NAS geschreven of er vanaf gehaald. Heb geen wipe gedaan of iets dergelijks. Ik ga eens naar Recuva kijken. moet ik de schijf dan eerst uit de NAS halen en dan aan de pc hangen?
jongetje schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:47:
En je wilt zeggen dat je dus geen reguliere backup hebt van je belangrijke gegevens, dus dat als je schijf vorige week stuk was gegaan je alles kwijt was geweest?
Dat klopt inderdaad. Heel stom van me, maar zoals de schijf in gebruik was, was een tijdelijke oplossing. Tijdelijk gebruik omdat ik in verhuizing zat en ik data van de camera's weggeschreven wilde hebben, en aan de andere kant omdat ik merkte dat een gewone harde schijf de geest begon te geven. Heb toen een NAS gekocht met een 3tb schijf en zolang alles redelijk ongestructureerd daar naar toe geschreven.

Nu heb ik een extern schijfje gekocht, om wekelijks van de belangrijke bestanden een backup te gaan maken. Maar wilde dus eerst met een clean install de NAS opnieuw configureren om daarna de bestanden weer terug te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
MikeyMan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:02:
[...]

Daar zeg je wat... Ik kan de versie geschiedenis wel weghalen, maar de mappen zelf blijven bestaan.
Kan alleen de inhoud van die mappen niet zien/verwijderen :?
Apart, encryptie toegepast ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Quakie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:43:
[...]

Apart, encryptie toegepast ofzo?
Nee, dat niet. Wel aangegeven dat alleen de huidige gebruiker de data mag benaderen.
Vraag me overigens ook af of dat dan wel goed gaat als de PC echt stuk gaat. Hoop dat alles aan gebruikersnaam/wachtwoord gekoppeld is voor het terugzeggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Ik heb een DS415play en 30MB/s met SAB kan je echt wel vergeten.
Ik haal max 12MB/s met SAB maar zit vaker rond de 10MB/s en met NZBGet krijg ik hem rond de 20MB/s . Afhankelijk van SSL of niet, dat scheelt behoorlijk.
45MB/s dichtknijpen middels nieuwsgroepen op een Synology NAS is voorlopig nog even te gek denk ik.

PS. ik heb een unlimited bandwidth inderdaad :)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Jullie hebben allemaal geen limiet bij jullie usenet provider? Dat wordt nog wel eens vergeten. Dan zit je dus eigenlijk te kijken naar de max. van de usenet provider i.p.v. je internet provider.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Wagenveld duidelijk niet gezien het feit dat hij 45MB haalt op zijn pc...

Bizar eigenlijk.... 10 a 15 jaar geleden zat je hardeschijf tegen de 60MB aan te hikken....en zou je dus moeite hebben gehad om dit weg te schrijven....

in het heden zie je ook al " andere " problemen ontstaan.. diverse mensen in mijn kring hebben nu standaard glasvezel en is hun buitenlijn sneller dan hun lokale netwerk.. maar goed ik ga teveel offtopic.

De quad cores halen het trouwens wel.. ik zie geen reden waarom mijn 415+ geen 45MB haalt.. maar goed andere prijsklasse,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 23:09
Chrosser schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:36:
[...]

Heb alleen op delete geduwd. Heb verder niets meer naar de NAS geschreven of er vanaf gehaald. Heb geen wipe gedaan of iets dergelijks. Ik ga eens naar Recuva kijken. moet ik de schijf dan eerst uit de NAS halen en dan aan de pc
Je moet dit topic maar even bekijken.
Thematopic: Datarecovery
Misschien staat daar wat je zoekt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 07:56
Wie heeft er een tip :)

Ik heb in een map op mijn synology een Excel bestand staan en deze geopend.
Het openen ging de eerste keer niet goed waardoor ik nu de melding krijg dat het bestand in gebruik is.

Kan ik via ssh de blokkade opheffen of ben ik sneller door mijn syno te rebooten ?

Edit: ik zie dat hij na een x aantal minuten vanzelf vrijgegeven wordt.
Probleem opgelost ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 05-08-2016 13:37 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
Quakie schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:12:
[...]

Zit je op DSM6.0?

Zo ja, bestandsindexering aanzetten, laten indexeren.. daarna je SMB settings nakijken en je zou via verkenner of via finder je pdf moeten kunnen zoeken.. zonder je NAS te raadplegen...
Het liefste zou ik via een webinterface dat zoeken willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Sjoak schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:54:
[...]

Het liefste zou ik via een webinterface dat zoeken willen doen.
oke gaan we dan:

log in.

ga naar configuratie scherm
ga naar toepassingportaal

maak een alias aan voor file station.. ik heb het zelf file genoemd.
sjoak.nl/file wordt het dan (indien dit je domein is zonder poort wijzigingen)

je kunt nu gewoon direct op filestation inloggen zonder rest van DSM

ga naar rechtsboven zoeken
zorg dat bestandsinhoud zoeken aangevinkt staat
selecteer bij extentie pdf
zoek op je trefwoord en je zou pdf moeten vinden.

Ik heb het getest en hier werkt het.. ik heb een woord gezocht wat niet in naam van pdf voorkwam en hij vond juiste pdf. ik heb wel bestandsindexering op alle mappen aanstaan wat wel CPU kracht kost bij tragere NAS model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
kan ik gebruik maken van zoekterm AND zoekterm1
Quakie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:12:
[...]

oke gaan we dan:

log in.

ga naar configuratie scherm
ga naar toepassingportaal

maak een alias aan voor file station.. ik heb het zelf file genoemd.
sjoak.nl/file wordt het dan (indien dit je domein is zonder poort wijzigingen)

je kunt nu gewoon direct op filestation inloggen zonder rest van DSM

ga naar rechtsboven zoeken
zorg dat bestandsinhoud zoeken aangevinkt staat
selecteer bij extentie pdf
zoek op je trefwoord en je zou pdf moeten vinden.

Ik heb het getest en hier werkt het.. ik heb een woord gezocht wat niet in naam van pdf voorkwam en hij vond juiste pdf. ik heb wel bestandsindexering op alle mappen aanstaan wat wel CPU kracht kost bij tragere NAS model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Sjoak schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:19:
kan ik gebruik maken van zoekterm AND zoekterm1

[...]
ja kan,

ik heb via , een tweede zoekterm in gevuld van een ander trefwoord in een ander pdf en ik kreeg netjes mijn zoekresultaat. Zelfs meer omdat mijn 2e woord ook in andere pdfs voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
allright,

bedankt voor de informatie!
Quakie schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:44:
[...]

ja kan,

ik heb via , een tweede zoekterm in gevuld van een ander trefwoord in een ander pdf en ik kreeg netjes mijn zoekresultaat. Zelfs meer omdat mijn 2e woord ook in andere pdfs voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Nu ik het voor m'n schoonvader allemaal naar wens het opgelost ben ik zelf aan de beurt.

Ik heb 4 x 3TB schijven in RAID 10. Ik wil dit veranderen naar SHR waardoor ik straks 9TB over hou ipv 6TB.
Op dit moment heb ik 4TB benut en heb ik een schijf van 3TB liggen waar ik dus het grootste gedeelte naartoe kan schrijven. De overige 1TB moet ik gaan verdelen over m'n Macbook Pro en een extern schijfje dat ik nog heb liggen.

Maar hoe ga ik nu verder te werk zodat ik straks alle geïnstalleerd tools (incl. configuraties) meteen weer kan laten draaien? Kan ik naar Storage Manager gaan en dan klikken op "Remove" en daarna de juiste stap kiezen? Of ben ik dan ook de geïnstalleerde programma's incl. config kwijt....?

Edit:

of kan ik (nadat ik alle data heb gebackupped), de Syno uitzetten, 1 schijf eruit halen en formatteren, dan de schijf weer terugplaatsen en daarna kiezen voor SHR ? Zie: https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=7&t=65685

Ik weet niet of dit voor mij ook van toepassing is. Nadeel is denk ik wel dat ik de programma's weer moet installeren. Ik zal in ieder geval de config files veiligstellen.

[ Voor 22% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-08-2016 13:42 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:18
Dat laatstr is het makkelijkste nadeel is wel dat dat da volume2 heet en je geen 1 hebt. Dat kan je dan wel weer oplossen door de stap nogmaals te doen. Gewoon je shares zoveel mogelijk leeghalen en dan verplaatsen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Plus dat de geïnstalleerde apps dan verdwenen zullen zijn. Toch?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Zijn er nog mensen die BTRFS hebben aangestoken?

Wees gewaarschuwd, zie het BTRFS topic:

https://gathering.tweaker...message/47868433#47868433

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 15:20
Best kwalijk, inderdaad.

Maar voor zo ver ik het tot nu toe heb gelezen geldt dit alleen voor de RAID-5/RAID-6 logica in BTRFS zelf.

Synology gebruikt BTRFS bovenop de 'oude' software-raid implementatie die al heel lang in de Linux kernel zit.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
eymey schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:30:
Best kwalijk, inderdaad.

Maar voor zo ver ik het tot nu toe heb gelezen geldt dit alleen voor de RAID-5/RAID-6 logica in BTRFS zelf.

Synology gebruikt BTRFS bovenop de 'oude' software-raid implementatie die al heel lang in de Linux kernel zit.
Goed punt!

Ik dacht zelf ook dat indien je SHR gebruikt (aka: Synology's flexiebele manier van Raid-5) dat het dan mogelijk anders zou werken, maar mocht hier meer informatie van zijn dan ben ik zeer benieuwd!

Synology zelf zal hier wss zeer binnenkort ook wel met een statement komen.. Dit is best een groot iets gezien het een een groot USP voor hun high-end NASsen.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb problemen gehad met „synoimgbkptool”, waarvan ik op dit forum nog geen melding zie.

Sinds een van de laatste software updates, van de ene op de andere dag. merkte ik dat er na de dagelijkse backup een flinke tijd diskactiviteit was: ruim twee uur na afloop van de backup was de nas nog steeds aan het ratelen. Op de nas bleek synoimgbkptool actief te zijn. Opnieuw opstarten hielp (dit proces startte dan niet opnieuw), maar volgende dag begon het weer.

Op internet vond ik geen melding van dit specifieke probleem, in vond alleen de algemene tip om bij problemen die gerelateerd zijn aan backuppen je backupdefinitie te verwijderen en opnieuw aan te maken. Dat heb ik bij 1 van de backupsets gedaan en dat heeft inderdaad geholpen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:31
GeeMoney schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 20:30:
Zijn er nog mensen die BTRFS hebben aangestoken?

Wees gewaarschuwd, zie het BTRFS topic:

https://gathering.tweaker...message/47868433#47868433
Oei. Dat klinkt niet goed. Ik heb btfrs icm raid 5 op mijn 916+.
Gelukkig nog wel een backup voor geval t mis gaat maar het hele idee van raid5 is wel een beetje omzeep als het niet werkt.
Nog maar even op reactie van synologie wachten anders toch maar over schakelen op iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Nogmaals, het gaat hier om de RAID-5 functionaliteit die BTRS zelf biedt. Die wordt door Synology niet gebruikt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:24
Sinds deze week heb ik mijn DS214 geupgrade naar een DS216play omdat ik gek werd van de eindeloze unpacking time en mogelijkheid om plex server op de synology te kunnen draaien. Plex werkt als een zonnetje maar het rapairen duurt nog steeds van 4 tot 9 uur voor een gemiddelde film van 20gb. Ik heb de ParPauseQueue aan staan ook andere minor tweaks doorgevoerd. Zijn er hier mensen met een DS216 play met vergelijkbare resultaten of valt er nog ergens een verbetering door te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 15:45
Wat jij wilt zijn cpu belastende taken en de synology play lijn is nu net de lijn met de minste cpu power volgens mij....

Welke nzb cliënt gebruik je :?

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 07-08-2016 20:09 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
symen89 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 18:11:
Sinds deze week heb ik mijn DS214 geupgrade naar een DS216play omdat ik gek werd van de eindeloze unpacking time
Zie het RAR unpacking topic voor unpacking benchmarks. ;)
jeroen3 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:17:
DSM 5, significant verschil (ja, die van vandaag)
ModelCPU# coresMemTotalMemFreeUnpacktime
DS214v10MarvellPJ4Bv7Processorrev2(v7l)2514120 kB16416 kB0m 44.18s
Bram schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:01:
ModelCPU# coresMemTotalMemFreeUnrar versionUnpacktime
DS216playARMv7Processorrev0(v7l)2674148 kB16936 kB5.010m 32.90s
Nu is de DS216Play benchmark wel zo'n 1,5 jaar later uitgevoerd, maar een recentere benchmark zou de twee modellen (waarschijnlijk) alleen maar dichter bij elkaar brengen. De 216Play is in dit geval misschien 34% sneller, maar echt wonderen moet je er dus niet van verwachten (qua upgrade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
eymey schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:12:
Nogmaals, het gaat hier om de RAID-5 functionaliteit die BTRS zelf biedt. Die wordt door Synology niet gebruikt.
Dat kan zijn inderdaad, maar dit geeft wel aan dat BTRFS nog helemaal niet volwassen is hoor.
En ook grappig eigenlijk dat Synology dan weer niet alle voordelen gebruikt van BTRFS maar weer een halve oplossing. Deze keer pakt het natuurlijk dan wel weer goed uit :P
symen89 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 18:11:
Sinds deze week heb ik mijn DS214 geupgrade naar een DS216play omdat ik gek werd van de eindeloze unpacking time en mogelijkheid om plex server op de synology te kunnen draaien. Plex werkt als een zonnetje maar het rapairen duurt nog steeds van 4 tot 9 uur voor een gemiddelde film van 20gb. Ik heb de ParPauseQueue aan staan ook andere minor tweaks doorgevoerd. Zijn er hier mensen met een DS216 play met vergelijkbare resultaten of valt er nog ergens een verbetering door te voeren?
4 tot 9 uur?? Dan gaat er toch iets mis denk ik hoor. Ik had gister toevallig een 13GB download die maar net hersteld kon worden (na downloaden van 4.5GB aan pars!) en dit koste zo'n 20 minuten.
Hoe ziet je setup eruit? Ik neem aan dat zowel de download direct op de NAS is, en het uitpakken dus ook? Welke applicaties gebruik je daarvoor en hoe zien je volumes eruit. Schijven ook al eens aan een uitgebreide test onderworpen?
Ik vermoed dat je SABNZB gebruikt, knal die anders eens helemaal terug naar factory default, je zal niet de eerste zijn die denkt "tweaks" door te voeren waarna vervolgens iets anders omvalt.

[ Voor 56% gewijzigd door GeeMoney op 08-08-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
GeeMoney schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:44:
[...]

Dat kan zijn inderdaad, maar dit geeft wel aan dat BTRFS nog helemaal niet volwassen is hoor.
En ook grappig eigenlijk dat Synology dan weer niet alle voordelen gebruikt van BTRFS maar weer een halve oplossing. Deze keer pakt het natuurlijk dan wel weer goed uit :P
Tsja, over het "wel of niet volwassen zijn van BTRFS" wordt al heel lang gediscussieerd. Ik denk dat BTRFS an sich, gewoon als filesystem bovenop een LVM, Linux RAID of gewoon een 'bare' partitie gewoon betrouwbaar is. En voor zover ik weet heb je dan in ieder geval ook nog steeds wel de functionaliteit zoals snapshots maken, of "bitrot detectie".

En ik moet eerlijk zeggen dat ook ik het eerst wel als een "halve oplossing" zag dat Synology de raid functionaliteit van BTRFS zelf niet gebruikte. Anderzijds, los van bovenstaand recent ontdekte probleem, hebben de ontwikkelaars al langer aangegeven dat RAID5/6 nog niet productierijp was. Ik denk dat Synology dus, bij het implementeren van BTRFS support, de bewuste (goede) keuze heeft gemaakt om het voorlopig nog gewoon bovenop hun eigen "SHR" concept te bouwen.

Voorlopig zie ik dus ook geen reden om m'n BTRFS setup nu meteen af te gaan tuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Precies, slimme en goede oplossing van Synology. Ik ben benieuwd hoe andere fabrikanten het toendertijd hebben aangepakt. Synology werd toen vaak verweten dat ze achter liepen tov netgear bijv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:24
Nu is de DS216Play benchmark wel zo'n 1,5 jaar later uitgevoerd, maar een recentere benchmark zou de twee modellen (waarschijnlijk) alleen maar dichter bij elkaar brengen. De 216Play is in dit geval misschien 34% sneller, maar echt wonderen moet je er dus niet van verwachten (qua upgrade).
Dus ik zou eigenlijk een eigen server/nas moeten bouwen om een echte significante verbetering in repair time moeten zien of zijn er 2bay synology NASen die wel snellere CPU hebben?
Grolsch schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:08:
Wat jij wilt zijn cpu belastende taken en de synology play lijn is nu net de lijn met de minste cpu power volgens mij....

Welke nzb cliënt gebruik je :?
ik gebruik NZBget 16.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
symen89 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:12:
[...]

Dus ik zou eigenlijk een eigen server/nas moeten bouwen om een echte significante verbetering in repair time moeten zien of zijn er 2bay synology NASen die wel snellere CPU hebben?

[...]

ik gebruik NZBget 16.4
716 II is snel...maar goed zoals boven vermeld.. probleem is niet je nas maar je config of je schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik gebruik DS Audio erg veel om overal waar ik ter wereld ben van mijn hoorspel collectie te kunnen genieten. Nu was ik laatst op het strand en daar was het 3/4g bereik nogal slecht, waardoor ik telkens weer opnieuw moest inloggen. Nu vrees ik dat ik dat te vaak in korte periode heb gedaan, want ik moet ergens iets getriggerd hebben. Buiten mijn netwerk kan ik namelijk geen gebruik meer maken van DS Audio. De volgende melding krijg ik:

http://imgur.com/a/8ZVZc

Ik ben al in mijn NAS geweest om de block list te checken onder Security, maar daar staan geen IPs geblocked. Andere apps zoals DS File werken nog gewoon perfect.

Hoe zou ik bovenstaande kunnen oplossen?

[ Voor 14% gewijzigd door outlandos op 08-08-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
outlandos schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:40:
Ik gebruik DS Audio erg veel om overal waar ik ter wereld ben van mijn hoorspel collectie te kunnen genieten. Nu was ik laatst op het strand en daar was het 3/4g bereik nogal slecht, waardoor ik telkens weer opnieuw moest inloggen. Nu vrees ik dat ik dat te vaak in korte periode heb gedaan, want ik moet ergens iets getriggerd hebben. Buiten mijn netwerk kan ik namelijk geen gebruik meer maken van DS Audio. De volgende melding krijg ik:

http://imgur.com/a/8ZVZc

Ik ben al in mijn NAS geweest om de block list te checken onder Security, maar daar staan geen IPs geblocked. Andere apps zoals DS File werken nog gewoon perfect.

Hoe zou ik bovenstaande kunnen oplossen?
rare situatie.. ter verduidelijking, Zit er verschil in hoe je inlog op je lokale netwerk tov buiten je netwerk? Is ene op domein naam en andere op ip? Ik neig meer naar een firewall probleem (niet op je nas maar router) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:40

timovd

Voorsprong door techniek

De desbetreffende user heeft wel toegang tot de applicatie DSAudio? Wat als je (tijdelijk) een andere user aanmaakt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 83 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).