Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.610 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 15:30
Er zijn ook nog de play modellen...
Kijk eens op https://www.synology.com/en-us/products/getting_started en probeer onderaan de NAS selector en geef aan wat je wilt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 10:57
Vraag: Ik heb een nieuwe Synology en gebruik Cloud station back-up om mijn go-pro filmpje van mijn macbook pro (wifi) over bezetten naar een back-up locatie op de NAS.

bij elke nieuwe file wordt deze ook op de NAS geplaatst zodat ik mijn source materiaal veilig heb.

Probleem:
Mijn overdracht snelheid met cloud station back-up is krap aan 1MB/s. af e toe een uitschieter maar ook lager.
Terwijl als ik los naar een share ga en een filmpje overzet 2Gh dan haal ik zelf met wifi als snel 40MB/s overdracht snelheid.

Wat doe ik verkeerd, ??

systeem:
NAS: DS916+ (8gh) versie
DSM 6.0.1-7393 Update 1
4 * 5TB Red in SHR bestandstype: btrfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 23:15
Ik begrijp even iets niet.
Gisteren nieuwe NAS geinstalleerd en standaard zijn blijkbaar de mapjes Music, Photo en Video vrij toegankelijk (weliswaar binnen hetzelfde netwerk). Nieuw gemaakte mappen (Downloads, Movies, Series) komen daar niet tussen te staan, maar kan ik wel zien als ik via Netwerk erheen browse. Echter dan moet ik wel inloggen met een useraccount.

Ik zie bij de de folder properties in Filestation geen verschillen tussen deze folders.
Waar kan ik instellen dat die standaard mappen niet vrij toegankelijk zijn?
En hoe kan ik instellen dat bijv. Series ook vrij toegankelijk wordt?

Hier 2 screenshots. De ene is dus een soort mediaserver pad en de andere gewoon een netwerk pad.
http://imageshack.com/i/pmTYeFjAj
http://imageshack.com/i/poews138j

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Als je er bij wilt kunnen zonder in te loggen kun je op de Synology een useraccount aanmaken met dezelfde naam en wachtwoord als op je PC. Dan gebruikt je PC dat om in te loggen.

En volgens mij kun je ook iets met 'referentiebeheer' in Windows doen om de inloggegevens op te slaan, zodat je er niet elke keer om wordt gevraagd bij openen van de NAS shared folders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:11
Wie heeft er ervaring met de Synology DX213 Expansion Unit? Werkt dit een beetje snel? Op de site van Synology staat dat met de DS216+II enkel onafhankelijke volumes wordt ondersteund, betekend dit dat ik per schijf die ik er in stop een apart volume moet aanmaken? Dus 2x 2TB er bij zou een volume 2 en een volume 3 worden naast volume 1 (SHR)?

Ik zou deze extra ruimte alleen nodig hebben voor bijv. films en series.

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 10:37
jongetje schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 07:58:
[...]

Een Synology is een NAS (Network Attached Storage) en geen mediaspeler. Je zult hierbij altijd nog een mediaspeler nodig hebben. Als netflix een harde eis is dan zou ik een android mediaspeler kopen, daar kun je dan de netflix app op zetten. De Synology (of andere NAS) gebruik je dan voor je dataopslag en het streamen naar je mediaspeler (elke NAS is daar snel genoeg voor).
Dank je voor je hulp :)

Zou ik dan kunnen streamen naar Chromecast of denk ik dan te makkelijk?
Ik besef dat ik dan nog geen Netflix of Spotify heb natuurlijk.

Als ik dit zo lees zou een HTPC een betere optie zijn. Windows er op knallen, grote HDD's er in, Netflix en Spotify via Internet, afspelen via b.v. Plex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:29
CamelKnight schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 22:44:
[...]

Video is geen probleem, alleen zit er niet altijd geluid bij. Is afhankelijk van de audio track, DTS werkt in principe niet. Volgens mij ben je het beste uit met een goede mediaplayer + NAS. Of pi3 + ChromeCast + NAS. Dat laatste gebruik ik, chromecast voor netflix en spotifi en de pi3 met kodi erop als DLNA renderer voor videostation. In de video station app op je smartphone kun je dan je pi3 selecteren net zoals je een chromecast kan selecteren. PI3+ kodi instellen is te doen voor een simpelere tweaker, anders een goede mediaplayer zoeken icm een NAS. Je hebt ook niet per se een play model nodig van synology, video station is op elke model beschikbaar, je hebt dan alleen een pi3 of andere mediaplayer nodig voor het decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 15:02
Madhouse1979 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:13:
Wie heeft er ervaring met de Synology DX213 Expansion Unit? Werkt dit een beetje snel? Op de site van Synology staat dat met de DS216+II enkel onafhankelijke volumes wordt ondersteund, betekend dit dat ik per schijf die ik er in stop een apart volume moet aanmaken? Dus 2x 2TB er bij zou een volume 2 en een volume 3 worden naast volume 1 (SHR)?

Ik zou deze extra ruimte alleen nodig hebben voor bijv. films en series.
Nee dat betekend dat elke dx unit die je koppelt als los volume wordt gezien meer niet. Je kan dus niet een dx eraan hangen en denken om je vol1 te gaan expanden met die unit

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
CamelKnight schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 22:44:
[...]

Dank je voor je hulp :)

Als ik dit zo lees zou een HTPC een betere optie zijn. Windows er op knallen, grote HDD's er in, Netflix en Spotify via Internet, afspelen via b.v. Plex?
Mijn tip aan jou: bekijk eens de Nvidia Shield TV. Deze media speler speelt alles af, zelfs in 4k als je tv en de desbetreffende film die hoge resolutie ondersteunt. Dat, in combinatie met een niet al te dure NAS en je zit goed. Je kan de Shield alle transcoding laten overnemen van de NAS. Vandaar dat je geen high-end NAS nodig hebt.

Voor de Shield is er ook nog eens een stijlvolle afstandbediening te koop.

[ Voor 4% gewijzigd door outlandos op 17-07-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:18
outlandos schreef op zondag 17 juli 2016 @ 09:49:
Mijn tip aan jou: bekijk eens de Nvidia Shield TV.
Beetje dure oplossing.. ben je al snel 200+ euro kwijt.
Dan is naar mijn idee een 4k android tv player (waar ook de ds video app op draait) voor ~32 incl remote een veel betere optie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
DukeBox schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:34:
[...]

Beetje dure oplossing.. ben je al snel 200+ euro kwijt.
Dan is naar mijn idee een 4k android tv player (waar ook de ds video app op draait) voor ~32 incl remote een veel betere optie.
Maar dan kun je wel aan Plex beginnen. Dat is toch een miljoen keer beter dan de ds video app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
ThinkPadd schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 13:12:
Als je er bij wilt kunnen zonder in te loggen kun je op de Synology een useraccount aanmaken met dezelfde naam en wachtwoord als op je PC. Dan gebruikt je PC dat om in te loggen.

En volgens mij kun je ook iets met 'referentiebeheer' in Windows doen om de inloggegevens op te slaan, zodat je er niet elke keer om wordt gevraagd bij openen van de NAS shared folders.
Maar hoe kan het dan dat ik zonder dat te doen al bij 3 mappen kan zonder inloggen of wat dan ook?
Daar ben ik benieuwd naar hoe/waar dat is geconfigureerd.

Andere vraag: ik heb een network mapping op mijn pc naar 1 van de mappen en wil daarin een submap verwijderen, maar dan klaagt hij dat ik thumbs.db niet mag verwijderen omdat die in use is. Heb de map verder nergens open, ook niet webbased ofzo.
Als ik webbased op de NAS inlog en dan via file station de map verwijder lukt het wel.
Hoe zit dat?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madhouse1979
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:11
SpoekGTi schreef op zondag 17 juli 2016 @ 08:10:
[...]

Nee dat betekend dat elke dx unit die je koppelt als los volume wordt gezien meer niet. Je kan dus niet een dx eraan hangen en denken om je vol1 te gaan expanden met die unit
Dat expanden niet mogelijk was wist ik, dit is alleen bij de hogere modellen mogelijk. Dat een DX als los volume wordt gezien is ook niet zo erg.

Hoe is de performance van een DX?

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
outlandos schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:03:
Maar dan kun je wel aan Plex beginnen. Dat is toch een miljoen keer beter dan de ds video app.
Dat kan ook met een android tv player.. maar dan nog, ik heb niets gevonden wat ds video niet kan wat plex wel kan van wat ik gebruik. En de ds video interface ziet er erg goed uit zonder dat ik alles dubbel moet gaan bijhouden in andere media library tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Laatst online: 11-10 15:02
Madhouse1979 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:15:
[...]

Dat expanden niet mogelijk was wist ik, dit is alleen bij de hogere modellen mogelijk. Dat een DX als los volume wordt gezien is ook niet zo erg.

Hoe is de performance van een DX?
Ik heb werkelijk waar geen idee.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 10:37
outlandos schreef op zondag 17 juli 2016 @ 09:49:
[...]

Mijn tip aan jou: bekijk eens de Nvidia Shield TV. Deze media speler speelt alles af, zelfs in 4k als je tv en de desbetreffende film die hoge resolutie ondersteunt. Dat, in combinatie met een niet al te dure NAS en je zit goed. Je kan de Shield alle transcoding laten overnemen van de NAS. Vandaar dat je geen high-end NAS nodig hebt.

Voor de Shield is er ook nog eens een stijlvolle afstandbediening te koop.
Geld boeit niet zo. Ik ging er al vanuit dat ik tussen de 400-600 kwijt zou zijn dus 200 voor een NVidia Shield is nog best te doen. Ik neem aan dat ik dan aan de 16GB genoeg heb aangezien de NAS dan primary storage zal zijn?
4K kan onze TV niet aan, maar is wel handig om vast mee te nemen voor als we die gaan vervangen. En aangezien de Shield ook Netflix heeft is dat ook meegenomen.
Is Spotify ook al mogelijk? Ik las ergens dat het in een toekomstige update zou komen maar lees er zo niks over op de site van NVidia zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
CamelKnight schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:10:
[...]

Geld boeit niet zo. Ik ging er al vanuit dat ik tussen de 400-600 kwijt zou zijn dus 200 voor een NVidia Shield is nog best te doen. Ik neem aan dat ik dan aan de 16GB genoeg heb aangezien de NAS dan primary storage zal zijn?
4K kan onze TV niet aan, maar is wel handig om vast mee te nemen voor als we die gaan vervangen. En aangezien de Shield ook Netflix heeft is dat ook meegenomen.
Is Spotify ook al mogelijk? Ik las ergens dat het in een toekomstige update zou komen maar lees er zo niks over op de site van NVidia zelf.
Ja, de Spotify app op de Shield is sinds enkele weken beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
Korte snelle vraag: Ondersteund iedere synology BTRFS?
Ik zit te kijken om mijn persoonlijke documenten te scheiden van mijn huidige server / homelab. Is een DS216j of DS216se dan goed genoeg? Lees namelijk dat version history een stuk beter gaat met BTRFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-10 16:04
MMaster23 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:01:
Korte snelle vraag: Ondersteund iedere synology BTRFS?
Kort snel antwoord:
Nee, zie hier.

@hieronder:
Ik denk dat je er niet onderuit komt om een Intel processor in je NAS te hebben.
Zo niet dan kun je het volgens mij sowieso wel vergeten..

[ Voor 27% gewijzigd door SmiGueL op 18-07-2016 11:27 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Die link had ik al gezien echter er staat .. "More models will support Btrfs in DSM 6.0 (Learn more)".
Dus ik vraag mij af, als je een wat ouder model zoals de DS216j upgrade naar DSM 6.0, krijg je dan ook BTRFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
MMaster23 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:26:
[...]

Die link had ik al gezien echter er staat .. "More models will support Btrfs in DSM 6.0 (Learn more)".
Dus ik vraag mij af, als je een wat ouder model zoals de DS216j upgrade naar DSM 6.0, krijg je dan ook BTRFS?
Je 'krijgt' niet zomaar BTRFS. Je moet je volume deleten en een nieuw volume aanmaken, je data ben je dus kwijt of je moet ze eerst ergens aanders naartoe kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
SmiGueL schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:21:
[...]

Kort snel antwoord:
Nee, zie hier.

@hieronder:
Ik denk dat je er niet onderuit komt om een Intel processor in je NAS te hebben.
Zo niet dan kun je het volgens mij sowieso wel vergeten..
Hmm Intel cpu, goed argument.
Twanne schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:33:
[...]

Je 'krijgt' niet zomaar BTRFS. Je moet je volume deleten en een nieuw volume aanmaken, je data ben je dus kwijt of je moet ze eerst ergens aanders naartoe kopiëren.
Zoals ik dus schreef, moet ik nog een NAS kopen. Nvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 13:53
@MMmaster,

let op lang niet alle modellen ondersteunen BTRFS !
Enkel de 64Bit intel NAS producten, voor zover ik weet.

De uitgebreide spec lijst is ook terug te vinden bij Synology..

Een DS216J valt daar voor zover ik weet ver buiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 19:44
FlorisVN schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:54:
@MMmaster,

let op lang niet alle modellen ondersteunen BTRFS !
Enkel de 64Bit intel NAS producten, voor zover ik weet.

De uitgebreide spec lijst is ook terug te vinden bij Synology..

Een DS216J valt daar voor zover ik weet ver buiten..
Klopt.

Zover ik weet is allen BTRFS beschikbaar in de DS216+ (II) en DS716+(II) in de 2 single bay NAS productlijn.

De J versie in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:06
Iemand al ervaring met de nieuwe DS116? Voor het eerst een NAS aanschaffen en deze heb ik nu op het oog, voornamelijk qua prijs. Vraag me alleen of of deze goed genoeg is voor het streamen naar mijn apple tv(plex) en voor dataopslag (google drive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Darklor schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:33:
Iemand al ervaring met de nieuwe DS116? Voor het eerst een NAS aanschaffen en deze heb ik nu op het oog, voornamelijk qua prijs. Vraag me alleen of of deze goed genoeg is voor het streamen naar mijn apple tv(plex) en voor dataopslag (google drive).
Ik heb hem staan. Hij lekker vlot, zeker vergeleken met mijn DS109 die hij bij mij vervangen heeft. Maar met die 7 jaar oude DS109 kon ik ook al streamen en backuppen, dat is niet zo spannend voor elke NAS. Functioneel kon hij nog makkelijk wat muziek en films streamen maar hij was gewoon afgeschreven. Hij gaat nu 1 keer per week een paar uur aan om wat backups te ontvangen.

Ik weet niet of Plex erop draait, maar met DS Video kun je naar een chromecast streamen en ik heb een raspberry staan die ook prima full hd content kan decoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou niet voor een 1-bay NAS gaan. Ooit zelf de fout gemaakt om vanwege beperkt budget voor een DS114 te gaan. Maar na verloop van tijd stond hij vol met foto's e.d. en vond ik het toch wel spannend om niet in RAID te kunnen draaien. Toen de DS114 met verlies moeten verkopen en een DS715 gekocht.

Moraal van het verhaal: Ga voor een 2-bay NAS, je kunt ook prima met één schijf draaien en later nog een tweede toevoegen als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklor
OK. Ik dacht dat je er meteen twee in moest doen.
Is de DS216play of de 216j iets? Er zijn zoveel verschillende en ik zou niet weten waar ik allemaal moet opletten. De 216J heeft twee bays en ook weer een prijsklasse lager.

[ Voor 18% gewijzigd door Darklor op 18-07-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Zou je eens willen testen hoe snel hij is in de RAR benchmark?
Volgens mij doet deze CPU qua snelheid weinig onder (zo niet: is hij sneller) dan de DS216+II 8)

Edit:
Dit gebaseerd op hun eigen benchmarks, waarbij de Web Server benchmarks het meest relevant zijn. (Bij de overige benchmarks zijn de bottlenecks vaak HDD/LAN- en niet CPU gerelateerd)

Synology DS116Synology DS216+II
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4qsWY3dRAkN3InzTLZJ4SV70/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PHuo0JEZOeuoMLbwcetLf80S/full.png
36.062 r/sec.29.655 r/sec.
6.178 r/sec.6.141 r/sec.

[ Voor 52% gewijzigd door SmiGueL op 20-07-2016 23:43 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 10:57
maartendd schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 09:56:
Vraag: Ik heb een nieuwe Synology en gebruik Cloud station back-up om mijn go-pro filmpje van mijn macbook pro (wifi) over bezetten naar een back-up locatie op de NAS.

bij elke nieuwe file wordt deze ook op de NAS geplaatst zodat ik mijn source materiaal veilig heb.

Probleem:
Mijn overdracht snelheid met cloud station back-up is krap aan 1MB/s. af e toe een uitschieter maar ook lager.
Terwijl als ik los naar een share ga en een filmpje overzet 2Gh dan haal ik zelf met wifi als snel 40MB/s overdracht snelheid.

Wat doe ik verkeerd, ??

systeem:
NAS: DS916+ (8gh) versie
DSM 6.0.1-7393 Update 1
4 * 5TB Red in SHR bestandstype: btrfs
Niemand een idee, ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ThinkPadd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:36:
Ik zou niet voor een 1-bay NAS gaan. Ooit zelf de fout gemaakt om vanwege beperkt budget voor een DS114 te gaan. Maar na verloop van tijd stond hij vol met foto's e.d. en vond ik het toch wel spannend om niet in RAID te kunnen draaien.
Ik vind RAID schijn veiligheid zeker in een 2bay NAS omdat dan de 2e schijf alleen maar een mirror is. Zorg voor een goede (offsite) backup, daar heb je veel meer aan als er iets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 15:20
Inderdaad.

De enige reden dat ik in m'n nieuwe 916+ toch gekozen heb voor RAID5 (over 3 disken) is omdat ik dan een lekker groot volume heb en niet meer zit te rotzooien met meerdere losse volumes, het inschatten van benodigde ruimte per share, etc.

Maar in m'n 2-bay NAS draaide ik gewoon met losse schijven en dus losse volumes.

RAID biedt verder echter dus alleen dat voordeel (in het geval van meer dan 2 schijven en RAID5) en een voordeel op het gebied van uptime.

Alle andere rampen (brand, gebruikers- of beheerdersfouten, etc.) worden er niet door gedekt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:44
jongetje schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:32:
[...]

Ik vind RAID schijn veiligheid zeker in een 2bay NAS omdat dan de 2e schijf alleen maar een mirror is. Zorg voor een goede (offsite) backup, daar heb je veel meer aan als er iets aan de hand is.
Het is ook geen back-up maar het biedt wel extra zekerheid zonder terug te moeten vallen op andere voorzieningen.
Ik zou daarom alleen al altijd een 2-bay of hoger kopen.
Terugvallen op een back-up doe je alleen als het echt nodig is, en niet uit zuinigheid. (voorkomen is beter dan genezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
jongetje schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:32:
[...]

Natuurlijk is RAID geen backup, dat is les 1 als je bezig gaat met storage ;)
Maar het voorkomt wel onnodige downtime. En als je schijf er net uitklapt voor je backup heeft kunnen draaien ben je alsnog data kwijt.
Ik draai inderdaad in mirror (RAID1), dat geeft toch wel een veilig gevoel hoor, dat er één schijf uit mag klappen zonder dat je er wat van zult merken aan de gebruikskant. Verwijderde, of geencrypte bestanden helpt een RAID1-array niet tegen inderdaad, maar daarvoor draai ik dagelijks een backup die de data naar een andere Synology offsite kopieert.

Zo ook de Synology bij m'n ouders. Die neemt o.a. de IP-camera op. Als dat een singlebay NAS zou zijn en de schijf klapt eruit, dan moet ik dus eerst een vervangende schijf zien te regelen. Daar gaat minstens één dag overheen. In die tijd valt de NAS niet te gebruiken. Als er dan net wordt ingebroken en je hebt geen beelden omdat je NAS downtime had dan is dat wel erg zuur.

Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat je niet van tevoren die deur al voor jezelf dicht moet gooien door een singlebay NAS te kopen. De NAS bij m'n ouders (DS213j) heeft bijna 2 jaar met maar één schijf gedraaid omdat ik er toen nog niet heel veel verstand van had. Maar toen ik dat allemaal beter begreep heb ik gelijk een tweede schijf geregeld.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Als je de mogelijkheid hebt kies dan RAID1 of hoger maar het klopt natuurlijk dat...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RKhIAuqm.jpg
Zorg naast de RAID configuratie die de beschikbaarheid van je systeem verhoogd ook voor een goed backup schema (dag/maand/jaar/...) naar een bij voorkeur offsite en niet direct gekoppelde backup locatie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklor
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:01:
[...]

Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat je niet van tevoren die deur al voor jezelf dicht moet gooien door een singlebay NAS te kopen. De NAS bij m'n ouders (DS213j) heeft bijna 2 jaar met maar één schijf gedraaid omdat ik er toen nog niet heel veel verstand van had. Maar toen ik dat allemaal beter begreep heb ik gelijk een tweede schijf geregeld.
Ik zit dus nu op het punt waar ik vrij weinig verstand heb van deze wereld en mijn eerste NAS ga kopen.
Foto's en documenten bewaar ik in de cloud.

Prijs technisch neig ik nog steeds de single bay DS116 maar wellicht dat ik nog even moet wachten en het meteen goed aanpakken. Net verhuist en bijvoorbeeld de DS216play met twee harde schijven is dan toch weer aan de prijzige kant. In eerste instantie gaat het mij nu om het streamen en dat ik daarvoor mijn pc niet elke keer aan en uit voor moet zetten. Toekomst gericht wil ik ook een backup voor mijn foto's via de nas laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Raid>0 wordt voor consumentengebruik zwaar overtrokken. Allereerst is er altijd een adequate backup nodig en is het voor consumenten totaal niet storend (vervelend hooguit) als je enkele uren eerst moet besteden aan het terugzetten van je data. Met een beetje goede backup kost dat weinig tijd.

Voor een 2-bay NAS heeft Raid-0 veel voordelen. Je kunt allereerst betaalbaar een hoge opslagcapaciteit creëren want je bent niet 50% kwijt aan een mogelijk hardwareprobleem. Vervolgens levert Stripe-mode een zeer tastbare snelheidswinst op.

Industrieel toepassingen daar gelden andere inzichten maar daar worden veelal geen DS'en ingezet maar het zwaardere werk en zijn de kosten (relatief) veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Enkele uren mag je blij mee zijn, zoals ik zei komt er sowieso al minstens een dag bij aan verzending van een nieuwe schijf. Of je moet bij de computerwinkel in de buurt direct een vervangende schijf mee kunnen nemen (voor teveel geld waarschijnlijk).

En bij een nieuwe schijf doe ik sowieso altijd een uitgebreide SMART-controle die ook maar zo minstens 2 uur duurt. Ook nieuwe schijven willen soms wel eens defect zijn namelijk. Volgens mij doet de Syno dit zelf ook al standaard als je een nieuw volume aanmaakt, al kun je het wel uitzetten meen ik.

Nee, voor het geld wat je kwijt bent voor een extra schijfje draai ik lekker RAID1. Dat geld heb ik wel over voor wat zekerheid :)

Ik zou wachten tot je genoeg budget hebt om een DS216play te kopen. Haast is sowieso een slechte raadgever ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45

pietje63

RTFM

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:06:
Raid>0 wordt voor consumentengebruik zwaar overtrokken. Allereerst is er altijd een adequate backup nodig en is het voor consumenten totaal niet storend (vervelend hooguit) als je enkele uren eerst moet besteden aan het terugzetten van je data. Met een beetje goede backup kost dat weinig tijd.
Eens
Voor een 2-bay NAS heeft Raid-0 veel voordelen. Je kunt allereerst betaalbaar een hoge opslagcapaciteit creëren want je bent niet 50% kwijt aan een mogelijk hardwareprobleem. Vervolgens levert Stripe-mode een zeer tastbare snelheidswinst op.
RAID-0 is wel een extra risico: 1 disk kapot=alles weg. Afhankelijk van je data setup. De snelheidswinst is erg afhankelijk van je netwerk setup. Je kunt er ook voor kiezen om bewust twee volumes te maken. Belangrijke data op volume 1+backup, onbelangrijke data (downloads die vervangbaar zijn) op volume 2 (geen backup). Een slijtage van de disk voor volume 2 tast de integriteit van de data op volume 1 nu niet aan.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Inderdaad. Raid-0 zou ik iedereen ten zeerste afraden!

Ja, je hebt op een makkelijke manier wat extra potentiele snelheidswinst (als je netwerk het al aan kan) en ja, je bent ook niet 1 disk aan ruimte 'kwijt'.

Maar idd, zoal pietje63 zegt, gaat er bij RAID0 één disk stuk. Dan is meteen ál je data weg.

Met RAID1 heb je overigens nog steeds een potentieel snelheidsvoordeel bij lezen (dat kan hij namelijk wel 'striped' doen), alleen bij schrijven kan je juist een (kleine) performance impact hebben.

Maar goed, wil je idd wat meer peace of mind en kan of wil je absoluut geen downtime dulden, dan moet je absoluut voor RAID1 gaan (in het geval van een 2-bay NAS).

Overigens zou ook ik zeker een 2-bay NAS verkiezen boven een 1-bay. Als is het alleen al voor de mogelijkheid om meer ruimte te creëren door het later bij plaatsen van een tweede schijf. Bij m'n ouders heb ik dat bv. ook gedaan.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Het ligt er maar net aan wat je situatie is. Zelf zou ik zenuwachtig worden van RAID0. Ook moet ik er niet aan denken dat ik de NAS opnieuw moet configureren als er een disk stuk gaat. Dan ben ik wel even onderweg voordat alles weer werkt. Dus voor mij is RAID1 dé oplossing. Maar dat kan voor iedereen verschillen. Als je het puur voor opslag gebruikt met wat packages en een goede backup hebt en niet te afhankelijk bent van de NAS dan kan 1 disk voor jou ook goed werken. Een typische YMMV. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
SmiGueL schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:24:
[...]

Zou je eens willen testen hoe snel hij is in de RAR benchmark?
Volgens mij doet deze CPU qua snelheid weinig onder (zo niet: is hij sneller) dan de DS216+II 8)
Gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Weer een vraagje. Heb zowel in de Synology help als op internet gezocht maar ik kan het niet goed vinden.
Wat ik wil:
De video map is een shared folder. Daarin heb ik o.a. Movies en Private staan.
Nu heb ik er ook een NFS share van gemaakt voor Kodi.
Maar nu wil ik het zo inregelen dat Kodi alleen toegang kan krijgen tot de Movies map en niet tot de Private map.

Ik heb filelogging etc. aan staan maar daar komt niet langs als ik vanuit Kodi browse naar 1 van de NFS mappen. Kodi kan nu dus bij beide mappen.

Hoe kan ik regelen dat Kodi niet bij de Private map kan?
of moet ik het dan helemaal gaan scheiden op Shared Folder niveau?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Misschien kun je handmatig nog iets doen met de /etc/exports file.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb sinds kort de DS216+II en er voor gekozen om geen RAID 1 te draaien maar de 2de HDD extern aan te sluiten en een schema in te stellen voor de backup middels HyperBackup.

De eerste 2 weken gingen prima, maar nu worden er geen backups meer gemaakt.

Als ik klik op Nu een BackUp maken krijg ik de onderstaande foutmelding waar ik niks van begrijp aangezien ik de taak heb aangemaakt onder mijn useraccount.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-VI85Y0vRD4Q/V462q6LZcQI/AAAAAAAAB-0/odHde6bujZ8aY-o4A3BMp5hit-Qpt5MuQCCo/s520/Backupkopie.jpg

Als ik vervolgens naar de taakplanner ga staat er bij gebruiker niet mijn useraccount maar root zonder dat ik het kan aanpassen.

Staat er iets niet goed qua instellen, want ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken. Onderstaand het rapport, waarbij het lijkt alsof de data niet benaderd kan worden, maar als ik gewoon via FileStation navigeer naar de externe HDD dan is alles gewoon toegankelijk.

Niveau Datum en tijd Gebruiker Gebeurtenis
Error 2016/07/20 01:13:05 SYSTEM [Local][BackupNAS] Failed to run backup task.
Error 2016/07/20 01:13:05 SYSTEM [Local][BackupNAS] Failed to backup data.
Error 2016/07/20 01:13:04 SYSTEM [Local][BackupNAS] Exception occured while backing up data.
Error 2016/07/20 01:13:04 SYSTEM [Local][BackupNAS] Failed to access the backup destination.
Information 2016/07/20 01:13:02 SYSTEM [Local][BackupNAS] Backup task started.
Information 2016/07/20 01:12:39 useraccount [Local][BackupNAS] Enabled backup schedule [Time: 01:13 Interval: Monday,Tuesday,Wednesday].

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-twnBPnbowT4/V4641m3ZGoI/AAAAAAAAB_A/AA5TbAf8vaUUENB6VoTOmGVbWSwSQL1IQCCo/s520/task.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Zoals eerder al genoemd heeft mijn schoonvader op zijn DS414 een schijf die defect is. De opstelling: 2 schijven in "Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)".

Omdat hij geen vertrouwen meer heeft in het type HDD, heeft hij besloten om niet alleen de defecte schijf te vervangen, maar ook de nog goede schijf EN meteen uit te breiden naar 4 schijven.

Ik worstel nu even met de stappen die ik moet nemen. Ik zat te denken aan:

1. defecte schijf (2) vervangen
2. opdracht geven om de data te herstellen. wachten tot dit klaar is
3. goede schijf (1) vervangen
4. opdracht geven om de data te herstellen. wachten tot dit klaar is
5. 2 extra schijven bijplaatsen (3) en schijf (4)
6. En dan wil ik naar RAID 10 (with data protection)

Zijn dit de meest handige stappen die ik kan nemen en kán stap 6 eigenlijk wel? Zo ja, hoe ga ik te werk?

De bedoeling is om de NAS dus verder te laten draaien en geen instellingen / data kwijt te raken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Laatst online: 10-10 22:36
Om Firefly iii van JDC op mijn synology te draaien heb ik de handleiding gevolg, zie http://jc5.github.io/firefly-iii//installation-guide/.

Nu moet ik in Putty de code "composer install --no-dev" draaien, nu ben ik uit de foutmelding dat composer standaard niet aanstaat. Via http://darktalker.com/2013/07/install-composer-synology/ weet ik hoe composer aan zou moeten zetten, door middel van:

code:
1
2
vi /usr/syno/etc/php/extentions.ini
#find line ;extension = phar.so, then remove ";", save it

Via winscp heb ik de exentesions.ini gevonden, gedownload en aangepast, alleen terug uploaden gaat niet vanwege rechten probleem. Op zich logisch, want de file-permission is root, en dsm 6 ondersteunt geen standaard root access meer (toch?).

Hoe kan ik er nu wel voor zorgen dat ik óf de exentsions.ini op de synology kan aanpassen of deze file kan uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Via putty kun je inloggen als admin en daarna sudo -i en je bent root. Als je het met winscp wilt doen: zoek in dit topic naar 'winscp root'.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Iemand die me nog kan corrigeren op de stappen die ik moet nemen ? Ik ga er straks mee aan de slag en als blijkt dat het toch anders moet, dan lees ik dat liever vooraf :D

Ik kan er ook voor kiezen om SHR aan te houden zoals hij het nu heeft, dan heeft hij 9TB aan opslag straks en 3TB gereserveerd voor safety....?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:31
Het eenvoudigste lijkt me om stap 6 niet te doen maar gewoon schijven bijplaatsen in SHR.
Dan gaat SHR ze gewoon toevoegen, het duurt wel lang.

Maar SHR omzetten naar Raid kan volgens mij niet. Dan zal je dus alle data eerst van de NAS moeten kopieren naar een ander medium en later weer terugplaatsen.
Overigens kan dit wel een veel snellere oplossing zijn. Kopieer de data van je goede schijf naar een ander medium. Plaats alle 4 de nieuwe schijven, stel hem in en kopieer daarna alles terug.

Stap 1 en 2 kosten al veel tijd. Stap 5 kost ook enorm veel tijd.

Opnieuw beginnen lijkt derhalve de veel snellere oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Arjant2 op 21-07-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Dat het lang duurt vind ik niet erg. Ik heb helaas geen externe schijf waar ik de bijna 3TB tijdelijk op kan plaatsen. Wat ik dan toch maar doe: de stappen zoals beschreven en dan gewoon als laatste de 2 schijven bijplaatsen zodat hij 9TB opslag krijgt in SHR. Als er dan een schijf defect raakt, die zsm vervangen en dan wordt alles weer hersteld.

Thanks !

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
M.v.Veelen schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:56:
Omdat hij geen vertrouwen meer heeft in het type HDD, heeft hij besloten om niet alleen de defecte schijf te vervangen, maar ook de nog goede schijf EN meteen uit te breiden naar 4 schijven.

6. En dan wil ik naar RAID 10 (with data protection)
M.v.Veelen schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:38:
Wat ik dan toch maar doe: de stappen zoals beschreven en dan gewoon als laatste de 2 schijven bijplaatsen zodat hij 9TB opslag krijgt in SHR. Als er dan een schijf defect raakt, die zsm vervangen en dan wordt alles weer hersteld.
Zolang je de opslagruimte niet nodig hebt zou ik de schijven denk ik ook (nog) niet bijplaatsen..

Je hebt met 4 schijven 2x zoveel kans dat de boel crashed dan met 2 schijven..
En vanaf dat moment dat 1 gecrashed is (kritsch moment!) ben je tijdelijk afhankelijk van de goede werking van 3! i.p.v. 1 schijf..

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 21-07-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
En dan m'n schoonvader uitleggen dat hij 2 x 3TB heeft aangeschaft maar er verder niets mee kan ?

Niet alle schijven zullen tegelijkertijd crashen. Ik heb alle data die hij op zijn NAS heeft staan ook op mijn NAS staan. Als er 1 schijf stuk gaat bij hem, dan kan ik die vervangen als ik SHR aanhou en uiteindelijk de 4 schijven plaats. Ja toch?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
M.v.Veelen schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:16:
En dan m'n schoonvader uitleggen dat hij 2 x 3TB heeft aangeschaft maar er verder niets mee kan ?
Dat dus, of gewoon verzwijgen dat meer schijven in een array een grotere kans op falen met zich meebrengt..
Niet alle schijven zullen tegelijkertijd crashen.
Als er 1 schijf stuk gaat bij hem, dan kan ik die vervangen als ik SHR aanhou en uiteindelijk de 4 schijven plaats. Ja toch?
Wat ik hierboven bedoelde was dat de kans groter is dat er 2 van de 4 crashen, dan 2 van de 2.
Dus ook al is de kans super klein dat ze tegelijkertijd crashen, dan heb je liever dat dat van zo min mogelijk schijven afhangt.

Maar wat nog wel een goede/perfecte oplossing zou zijn waarbij alle schijven nuttig zijn:

- Plaats 3 schijven bij zodat je 3x3TB hebt in SHR. --> 6TB effectief, dus wat meer toekomstbestendig en een grotere lees/schrijfsnelheid dan een enkele schijf.
- Kopieer de data van de oude schijf naar de nieuwe. Verwijder vervolgens de oude schijf.
- Plaats de 4e nieuwe schijf en stel deze in als HOT SPARE.

Mocht er nu een van de 3 schijven crashen, dan wordt (volgens mij) gelijk het proces in gang gezet om deze te herstellen d.m.v. de 4e schijf. Hierdoor is je tijd zonder pariteit minimaal! :)
Mocht je ooit meer dan 6TB aan ruimte nodig hebben dan verwijder je gewoon de 4e hot spare schijf en voeg je hem alsnog toe aan de SHR. :)

PS: Geen ervaring met bovenstaande (hot spare) oplossing, maar als je de schijven toch hebt liggen lijkt me die ideaal. :)

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 22-07-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Inmiddels is schijf 2 vervangen en staat de NAS te repairen. Dit zal vanavond klaar zijn en dan ga ik schijf 1 (laten) vervangen. Als dan alles klaar is gaan morgen schijf 3 en schijf 4 erbij....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Je kunt zelf een bekijken wat je acceptabel vindt bijvoorbeeld via:
http://wintelguy.com/raidmttdl.pl
https://www.memset.com/tools/raid-calculator/
Vergeet ook niet dat een rebuild ook verkeerd kan gaan en neem dus maatregelen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
True, al zou dat nog geen probleem zijn omdat ik alles op mijn NAS heb staan (en vice versa). Ik hou het dan toch maar op SHR en volgens de calculator van Synology hou ik dan 9TB ruimte over. Disk 2 is bijna klaar met repairen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 13:27

afterburn

No more...

kraades schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:55:
Je kunt zelf een bekijken wat je acceptabel vindt bijvoorbeeld via:
http://wintelguy.com/raidmttdl.pl
https://www.memset.com/tools/raid-calculator/
Vergeet ook niet dat een rebuild ook verkeerd kan gaan en neem dus maatregelen.
Maarja, wat is dan acceptabel? Als ik het met de eerste link laat berekenen voor mijn NAS en voor betrouwbaarheidscijfer de failure rates van Backblaze gebruik, dan kom ik op een dataloss waarschijnlijkheid van 0.005 over een periode van 10 jaar. Dat klinkt als twee keer niks, maar ik kan het mis hebben?

(8x 4TB ST4000MD00, RAID5, BB failure rate 2.54%)

Wanneer wordt het risico groot? Wanneer is het zo groot dat je zeker weet dat als je geen maatregelen neemt dat je eerder vroeger dan later op je bek gaat?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dit zijn kansen op data loss. Maar ik bedoelde het meer zodat je -wat hierboven wordt gezegd- bijvoorbeeld RAID1 met 2 disks kunt vergelijken met RAID5 met 4 disks.

Tja, wat is acceptabel. Dat zal voor iedereen verschillen. Ik zou bv. geen RAID0 draaien als je 4 disks hebt maar er zijn anderen die dit prima acceptabel vinden ("lekker snel" en "ik heb een backup").

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 21-07-2016 22:36 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik kon de NAS niet meer benaderen via WebDAV, nu heb ik net ingelogd op de synology en nu zie ik dat het hele WebDav tabblad weg is. Ik heb niets geüpdatet of veranderd..
Ik draai: DSM 6.0.1-7393 Update 2

Ik hoor op deze locatie toch de WebDAV tab te hebben?
Afbeeldingslocatie: https://www.synology.com/_images/tutorials/How_to_Access_Files_on_Synology_NAS_with_WebDAV_50/image2.png
Dit is wat ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0DIKi8Y.jpg

Wat zie ik over het hoofd? Of wat kan er gebeurd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:20:
Ik kon de NAS niet meer benaderen via WebDAV,
Ik draai: DSM 6.0.1-7393 Update 2

Ik hoor op deze locatie toch de WebDAV tab te hebben?
Het is sinds DSM 6.0 (automatisch of niet?) een package geworden.
Dus even in Package Center kijken of hij geinstalleerd is, en zo ja mogelijk in de package WebDAV aanvinken en/of de poort controleren.

[ Voor 97% gewijzigd door SmiGueL op 22-07-2016 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 15:24
PuckStar schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:47:
Weer een vraagje. Heb zowel in de Synology help als op internet gezocht maar ik kan het niet goed vinden.
Wat ik wil:
De video map is een shared folder. Daarin heb ik o.a. Movies en Private staan.
Nu heb ik er ook een NFS share van gemaakt voor Kodi.
Maar nu wil ik het zo inregelen dat Kodi alleen toegang kan krijgen tot de Movies map en niet tot de Private map.

Ik heb filelogging etc. aan staan maar daar komt niet langs als ik vanuit Kodi browse naar 1 van de NFS mappen. Kodi kan nu dus bij beide mappen.

Hoe kan ik regelen dat Kodi niet bij de Private map kan?
of moet ik het dan helemaal gaan scheiden op Shared Folder niveau?
Kan je niet op de map gaan staan, rechtermuisknop en dan de rechten verdelen per gebruiker?
Volgens mij is dat mogelijk sinds DSM 6.0 en verder.

Ik heb een vraag:

zijn er mensen die hier een backup hebben ingesteld van een DSM 6* device naar een DSM 5* device en hoe hebben ze dat ingeregeld?

Ik had dat eerder netjes geregeld via de taakplanner en de officiële packages maar sinds de overgang naar DSM 6* is het niet meer mogelijk.

Zij n er mensen die hier een goede oplossing voor gevonden hebben en hoe hebben jullie het ingericht?
Ik zou graag 1x in de week een backup draaien naar een oude nas op en andere locatie.

[ Voor 24% gewijzigd door Bongoarnhem op 22-07-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 21:05
Zoals meerdere Tweakers hier doen denk ik, zorg ik ook voor een backup van mijn DS115J naar Stack van TransIP via CloudSync. Gaat vrijwel helemaal perfect! :)

Nu wil echter graag dit een beetje kunnen plannen. Als ik nu bijvoorbeeld 30Gb naar mijn DS115J kopieer gaat ie ook uploaden waardoor beide snelheden halveren. Omdat ik graag mijn laptop verder wil gebruiken heb ik het liefst dat hij dit zo snel mogelijk doet. Als het dan op de DS112J staat kan hij het mooi uploaden naar Stack, daar heb ik geen last van. Onder polling heb ik 3600 seconden staan maar volgens mij trekt hij zich daar niks van aan... Tips zijn welkom!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Misschien de cloud sync daemon stoppen/starten op gezette tijden?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:28

DropjesLover

Dit dus ->

Vraagje:

Systeem: DS215j
Opstelling was: 3Tb + 2Tb, geen raid, losse schijven dus

De 2Tb HDD is gecrashed (volgens DSM, meeste bestanden zijn nog te benaderen, wel waarschuwingen over bad sectors).

Nu heb ik een door Synology goedgekeurde 3Tb schijf er bij gekocht, en zou ik het zaakje graag in raid1 (mirror) zetten.

Ik kan helaas niet ergens even tijdelijk de huidige ~2,5Tb opslaan/parkeren.

Vraag:
Kan de software het zaakje converteren naar een raid1 wanneer ik de nieuwe HDD er bij zet, terwijl er nog data op de al aanwezige schijf staat?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
DropjesLover schreef op zondag 24 juli 2016 @ 14:16:
Vraag:
Kan de software het zaakje converteren naar een raid1 wanneer ik de nieuwe HDD er bij zet, terwijl er nog data op de al aanwezige schijf staat?
Nee, zie raid migration faq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:28

DropjesLover

Dit dus ->

DukeBox schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:37:
[...]

Nee, zie raid migration faq.
Waar staat die faq?
Ik kan hem niet vinden binnen Opslagtechnologie
De algemene RAID faq stamt uit 2003, misschien dat er in de tussentijd bijv. Synology het wel ondersteunt?
Hier staat bijv. dat Synology het wel ondersteunt: https://www.synology.com/...iskgroup_change_raid_type

[ Voor 37% gewijzigd door DropjesLover op 24-07-2016 15:49 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
DropjesLover schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:47:
De algemene RAID faq stamt uit 2003, misschien dat er in de tussentijd bijv. Synology het wel ondersteunt?
Dacht dat je nu SHR draaide.. maar ja van basic kun je naar RAID 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:05

elsinga

=8-)

knackje schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:35:
Een vraag over mijn ds114 met dsm 6

Ik heb in dsvideo een bibliotheek videobanden aangemaakt.

In filestation heb ik 2 mappen aangemaakt. Zeg even A en B. Nu heb ik op folder B de rechten aangepast zodat alleen de eigenaar (admin groep) nog kan lezen en schrijven. De machtigingen voor 'groep' en 'andere' zijn dus blank.

Als ik inlog als een user uit de user group dan zie ik in dsvideo nog steeds de video's van zowel de map A en B. In ds filestation gaat het wel goed, want deze user ziet dan geen map B

Na wat googlen vond ik alleen mensen met het zelfde probleem, maar geen oplossing

Iemand hier wel een oplossing?
Volgens mij draait DSVideo niet met de rechten van de aangelogde gebruiker, maar met systeemrechten. Lastig dus om die te blokkeren, kan niemand er meer wat mee. ;)

Maar als je folder B nu eens niet in de te scannen folders van de mediascanner zet, dan zouden de files daar ook niet te zien moeten zijn in DSVideo. Denk ik.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knackje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:31
elsinga schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:15:
[...]

Volgens mij draait DSVideo niet met de rechten van de aangelogde gebruiker, maar met systeemrechten. Lastig dus om die te blokkeren, kan niemand er meer wat mee. ;)

Maar als je folder B nu eens niet in de te scannen folders van de mediascanner zet, dan zouden de files daar ook niet te zien moeten zijn in DSVideo. Denk ik.
Bedankt voor het meedenken.

Ik moet folder B wel in de te scannen folders zetten, want andere users moeten deze video's wel kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
knackje schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:49:
[...]

Bedankt voor het meedenken.

Ik moet folder B wel in de te scannen folders zetten, want andere users moeten deze video's wel kunnen zien.
Als welke user log je in binnen DSVideo? Als user A neem ik aan?
Het lijkt erop alsof Filestation native kijkt als de user waarmee je inlogd maar DSVideo niet.
Die gebruikt gewoon zijn indexed files en dat is dus zowel folder A als folder B ongeacht welke user je bent.

DSVideo leunt op MediaServer en Videostation als ik het goed heb.
VideoStation is bij mij lid van de admin group zie ik. Dat verklaard wellicht waarom je met DSVideo dus alsnog beide folders kan inzien. (Je kan die als test eens weghalen of controleren hoe dat bij jou staat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Ik heb vandaag een DS916+ gehaald, maar loop tegen een aantal problemen en vragen aan:

- Is het mogelijk om een bestaande folder de delen? Laatste wat ik daarvan kan vinden in Google is uit 2013. Wat ik het liefst zou willen is Dropbox koppelen aan de NAS (dat lukt in ieder geval via CloundSync) en een subdirectory die in Dropbox staat te delen.

- Heeft PHP rechten om bestanden te verplaatsen e.d.? Ik heb nu een lokale site draaien die zoekt naar nieuwe NZB's. Zet die in een map waarna NZBget ze automatisch download. Daarna zoekt de site de serienaam, episode e.d. en verplaatst de file naar een serie specifieke folder. Er zijn andere oplossingen maar ik schrijf het liever zelf zodat het 100% gebeurt zoals ik het wil :-)

- De mogelijkheid van een Scheduled task die bijv. iedere 5 min een PHP script uitvoert? Bovenstaande wil ik automatisch laten gebeuren.

- Nu heb ik een MSacces database voor die site. In de PHP manager staat ODBC niet, maar wel PDO: iemand ervaring of je daarmee een MDB kunt bereiken op een Synology?

Het gaat me niet echt om het hoe, maar of het mogelijk is wat ik wil. Mocht het allemaal niet lukken dan probeer ik hem terug de brengen en zet een simpele PC neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Kan iemand mij helpen met de DS photo app op iphone?

Ik heb met succes foto's en videos geupload naar de NAS. Ik kan nu via mijn iphone via de DSphoto app fotos naar mijn camera roll van de iphone downloaden. Echter bij videos zie ik de download optie niet. Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22
michaeltb schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:53:
Kan iemand mij helpen met de DS photo app op iphone?

Ik heb met succes foto's en videos geupload naar de NAS. Ik kan nu via mijn iphone via de DSphoto app fotos naar mijn camera roll van de iphone downloaden. Echter bij videos zie ik de download optie niet. Hoe los ik dit op?
Niet. Naar ik gelezen heb/begrijp is die optie er vreemd genoeg niet.

Ik zou een verzoek indienen daartoe, hoe meer mensen dat doen hoe meer kans.

(toevallig net gelezen op synology forum, misschien dat iemand anders het kan bevestigen of nog beter wel een oplossing heeft. Ik lurk hier gewoon dagelijks mee en twijfel of ik ook een synology ga aanschaffen :P )

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Gewoon doen, tis mooi spul :P.

Heeft iemand soms andere handige manieren om de iphone te backupen en foto's te beheren op de NAS? Vind het niet kunnen downloaden van videos eigenlijk wel een beetje jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:18
Ik heb een makkelijke vraag, maar kom er niet uit :| Ik was bezig met SSL op mijn NAS. Alles werkt naar behoren. Daarnaast heb ik op PhotoStation ook de optie aangezet dat HTTP calls naar HTTPS omgezet moeten worden.

Echter, door die optie worden al mijn requests naar https gestuurd, maar die pagina kan niet laden (weet niet waarom even). Nu kan ik dus mijn photo station niet meer op. Ik wil deze optie weer uitzetten, maar doordat ik er nu niet meer op kom, kan dit niet meer. Iemand een idee hoe ik dit weer kan uitzetten zonder photo station?
Ik draai DSM 6.0.1-7393 Update 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22
michaeltb schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:21:
Gewoon doen, tis mooi spul :P.

Heeft iemand soms andere handige manieren om de iphone te backupen en foto's te beheren op de NAS? Vind het niet kunnen downloaden van videos eigenlijk wel een beetje jammer...
Haha idd mooi spul, maar ik ben niet zo technisch. Hoewel ik altijd alles voor de familie op computergebied en netwerkjes etc moet oplossen begrijp ik de helft niet wat hier in het topic wordt besproken :P

Waarom wil je perse de video weer op je telefoon hebben? Anders zou je gewoon DS video kunnen gebruiken? Kun je de video anders ook niet terugzetten via DS file?

Indien je het puur om back-up gaat zou je ook kunnen kiezen voor handmatig deleten van video's in plaats van dit automatisch te laten doen, dan hoef je niets terug te zetten :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45

pietje63

RTFM

Ik gebruik op mijn iphone de Onedrive app voor backup naar onedrive.
Via Cloudsync haal ik de foto's en videos naar mijn Synology.

Dit werkt goed voor mij.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 01:21

TommyGun

Stik er maar in!

ID-College schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:48:
Ik heb een makkelijke vraag, maar kom er niet uit :| Ik was bezig met SSL op mijn NAS. Alles werkt naar behoren. Daarnaast heb ik op PhotoStation ook de optie aangezet dat HTTP calls naar HTTPS omgezet moeten worden.

Echter, door die optie worden al mijn requests naar https gestuurd, maar die pagina kan niet laden (weet niet waarom even). Nu kan ik dus mijn photo station niet meer op. Ik wil deze optie weer uitzetten, maar doordat ik er nu niet meer op kom, kan dit niet meer. Iemand een idee hoe ik dit weer kan uitzetten zonder photo station?
Ik draai DSM 6.0.1-7393 Update 2
SSL wel open in de firewall (van de NAS en/of je router)?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 11-10 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:13:
Ook een vraagje mbt security/toegang. Doe ik blijkbaar al een tijdje niet goed.

Ik heb een htpc waarvandaan ik bestanden op mijn Nas afspeel. Tot nu toe deed ik dit door een gebruikersaccount op beide aan te maken. De media service die ik op de htpc draai had ik onder dezelfde user account gestart.

Schijnbaar is dat niet netjes en hoor ik de service te starten onder het account 'network service'. Echter, als ik dat doe krijg ik geen toegang tot de Nas. Wat gaat er mis?
Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Service onder een user account draaien is geen enkel probleem. Sterker nog, is veel opzichten zelfs beter dan het (computer) system account.

Hoe dan ook heeft dit niets met synology te maken dus snap niet helemaal waarom de vraag hier staat.

Zelfs als je syno aan een domain is toegevoegd heb je niet de mogelijkheid om een computer account toe tevoegen aan de ACL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 11-10 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, ik zet het juist hier neer, omdat mijn vraag is hoe ik dat system account kan autoriseren op de synology. Lijkt me meer een syno issue dan een ander toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
pietje63 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:14:
[...]

Ik gebruik op mijn iphone de Onedrive app voor backup naar onedrive.
Via Cloudsync haal ik de foto's en videos naar mijn Synology.

Dit werkt goed voor mij.
5GB is gratis daarna moet er betaald worden. Maar zoiets is eigenlijk wel wat ik bedoel.

Mijn doel is dat ik overal mijn foto's en videos beschikbaar heb op mijn camera roll. Mits ik WiFi/4G heb..

Heeft iemand anders nog oplossingen / ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MikeyMan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:54:
Nou, ik zet het juist hier neer, omdat mijn vraag is hoe ik dat system account kan autoriseren op de synology. Lijkt me meer een syno issue dan een ander toch?
Nee een systeem account/id is een windows ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Sorry.. had in 1 gemoeten.. werkt altijd lastiger op een telefoon.
Weet niet of het op de iphone anders is maar ds photo op android kan dat allemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:31
Hi all, zijn er toevallig meer mensen met macbooks/OSX machines waarbij de Diskstation de ene dag wel werkt en de andere dag je een “DiskStation” can’t be opened because the original item can’t be found melding krijgt? Enige oplossing tot nu toe was CMD+K duwen en dan handmatig weer verbinden naar afp://192.168.1.8 (diskstation ip). Dan werkt het weer totdat computers uit is geweest. Enig idee?

Zie er veel topics over op het web, maar allemaal met eigen suggesties en niks wat nu echt goed werkt.
We hebben Windows, AFP en NFS aan staan op de NAS.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 15:19
BrokenTable schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:35:
Ik heb vandaag een DS916+ gehaald, maar loop tegen een aantal problemen en vragen aan:

- Is het mogelijk om een bestaande folder de delen? Laatste wat ik daarvan kan vinden in Google is uit 2013. Wat ik het liefst zou willen is Dropbox koppelen aan de NAS (dat lukt in ieder geval via CloundSync) en een subdirectory die in Dropbox staat te delen.
Ja tegenwoordig moet dat in een filmpje staan. Een stappenplan wat je in 10 seconden leest zou te makkelijk zijn, dus succes met je tijd vullen met suffe filmpjes zoals deze.
- Heeft PHP rechten om bestanden te verplaatsen e.d.? Ik heb nu een lokale site draaien die zoekt naar nieuwe NZB's. Zet die in een map waarna NZBget ze automatisch download. Daarna zoekt de site de serienaam, episode e.d. en verplaatst de file naar een serie specifieke folder. Er zijn andere oplossingen maar ik schrijf het liever zelf zodat het 100% gebeurt zoals ik het wil :-)
Kan niet helemaal vinden wat je zoekt, maar in principe is het Linux wat de klok slaat. Zoek uit onder welke user/rechten PHP draait en zorg dat die bij de plek kan waar je dat wilt. Ik gebruik zelf ook packages die NZB's moven en m'n bestanden renamen, dus dat het kan staat vast alleen hoe nog even niet.
- De mogelijkheid van een Scheduled task die bijv. iedere 5 min een PHP script uitvoert? Bovenstaande wil ik automatisch laten gebeuren.
Ja, ik gebruik de task scheduler van je Syno gewoon, maar je kunt als het goed is ook cronjobs aanmaken met SSH. Tis Linux :+
- Nu heb ik een MSacces database voor die site. In de PHP manager staat ODBC niet, maar wel PDO: iemand ervaring of je daarmee een MDB kunt bereiken op een Synology?
Waarom gebruik je een van de wel aanwezige SQL oplossingen niet, zoals MariaDB die standaard op je Syno staat? Ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat DSM ondersteuning biedt voor MSaccess, maar je weet maar nooit. Lijkt me alleen niet de meest handige oplossing.
Het gaat me niet echt om het hoe, maar of het mogelijk is wat ik wil. Mocht het allemaal niet lukken dan probeer ik hem terug de brengen en zet een simpele PC neer.
Behalve MS access zou ik zeggen van wel ja :) En nee, als je eenmaal een beetje handig(er) bent met DSM en je sync zet je geen simpele pc meer neer. Je hebt een epische NAS gekocht, dus daar ga je echt veel plezier aan beleven. Inmiddels draai ik > 10 pakketten op mijn 713+, bedient het m'n verlichting (domoticz!), doet alle bestandsbeheer, backups en offsite backups, Time Machine voor m'n mac, filmt met 5 camera's en .. tja.. na 3 jaar zou ik kunnen overwegen om een snellere te nemen, maar alles werkt nog zo goed als op dag 1. Dat gaat je simpele pc niet kunnen evenaren O-)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Toegang tot MS SQL Server (MDF) zou overigens wel moeten werken. Je zou dan je MS Access database kunnen importeren. Verder wat ^^^ zegt. MySQL wordt beter ondersteund op DSM.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik zou inderdaad ook zeggen:

Als je toch met PHP werkt, waarom stap je niet gewoon over naar MySQL (MariaDB)? Waarom dan moeilijk doen met een MS Access database en ODBC en weet ik wat, terwijl voor het gebruikte doeleinde MySQL net zo handig (zo niet handiger) is?

En verder wat NiGeLaToR zegt: Een verder hartstikke mooie NAS terugbrengen alleen vanwege toegang tot Access vanuit PHP lijkt me echt een verkeerde insteek, maar ieder z'n ding :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:31
Nog meer mensen met het volgende in Surveillance station (DSM 6):
- 2 AXIS camera's, ieder op 720p 30fps (h264), werkt prima lokaal en op live view van visualstation
- Afspelen op mobiel heeft lage FPS zodra ik live view source: Surveillance station in stel, maar werkt wel lokaal en via internet (50mbit up),
-- Gebruik ik live view: Camera instelling, dan is het snel, maar krijg ik geen beeld via internet, alleen via lokaal wifi

Iemand enig idee?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Momenteel draait de NAS prima. Alleen via wifi alle foto's van mijn camera overpompen vind ik nog wat onhandig gaan. Ik wilde dit nu automatisch doen met de CopyUSB/CopySD knop op de Synology... maar mijn Synology heeft die knop niet kwam ik achter :)

Is er een script/package die eenzelfde functionaliteit heeft? dus alle data op de USB/MicroSD naar een vaste map op de Synology kopieert zonder dat ik dat in de NAS zelf moet aanzetten? Heb al wat gegoogled maar kan niks vinden. Liefst gewoon inpluggen en dat die dan alles kopieert.

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 27-07-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 15:19
tcviper schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:18:
Nog meer mensen met het volgende in Surveillance station (DSM 6):
- 2 AXIS camera's, ieder op 720p 30fps (h264), werkt prima lokaal en op live view van visualstation
- Afspelen op mobiel heeft lage FPS zodra ik live view source: Surveillance station in stel, maar werkt wel lokaal en via internet (50mbit up),
-- Gebruik ik live view: Camera instelling, dan is het snel, maar krijg ik geen beeld via internet, alleen via lokaal wifi

Iemand enig idee?
Heb soms wel dat via de mobiele app het beeld van live view zwart blijft. Das niet ideaal omdat ik er ook de kinderkamers live mee wil zien. Het werkt verder bij het nieuwe model Foscam PTZ camera in hoge reso beter dan een ouder model in lage reso (2e stream). Al met al werkt het bij mij net niet helemaal foolproof.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Behalve MS access zou ik zeggen van wel ja :) ... Dat gaat je simpele pc niet kunnen evenaren O-)
Bedankt voor je reactie! Dropbox heb ik ondertussen werkend en een Virtual Host naar een folder in Dropbox ook. POD_odbc wordt inderdaad niet ondersteunt. De reden van Access is dat ik het veel makkelijker vind is dat ze portable zijn en om daarin een database te ontwerpen en je ziet bijv. naam van iemand laat zien ipv. alleen het recordnummer. Een aantal databases zijn ook vanuit AutoCAD bereikbaar en ook daarin is is het erg handig dat ze portable zijn.
Tis Linux
Het ging mij vooral om de mogelijkheid dat PHP files kan verplaatsen e.d. Maar zoals ik nu heb kunnen zien moet ook dat lukken
Dat gaat je simpele pc niet kunnen evenaren
Simpel is toch soms beter :-). Al dat gezeur met rechten. Heeft me met NZBget al de nodige hoofdpijn bezorgd, maar goed: het werkt nu!

Zelfs het sharen van een reeds bestaande (sub)folder moet kunnen, alleen bizar genoeg niet via de GUI.
Ja tegenwoordig moet dat in een filmpje staan. Een stappenplan wat je in 10 seconden leest zou te makkelijk zijn, dus succes met je tijd vullen met suffe filmpjes zoals
Ik was lange tijd bang dat ik de enige was die het nut niet inzag van zulke filmpjes...

[ Voor 11% gewijzigd door BrokenTable op 27-07-2016 15:14 . Reden: quote over filmpjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Waah schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:18:
Is er een script/package die eenzelfde functionaliteit heeft? dus alle data op de USB/MicroSD naar een vaste map op de Synology kopieert zonder dat ik dat in de NAS zelf moet aanzetten? Heb al wat gegoogled maar kan niks vinden. Liefst gewoon inpluggen en dat die dan alles kopieert.
Zoeken op 'udev run script' zou redultaat moeten geven. Ik kan het nu zelf even niet proberen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
kraades schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:12:
[...]

Zoeken op 'udev run script' zou redultaat moeten geven. Ik kan het nu zelf even niet proberen.
heb even gekeken :+ maar ben geen Linuxgebruiker/programmeur. Ik kan wel wat code tikken maar niet linux-achtige spulletjes.

Maar las wel dat het niemand echt lekker aan de praat lijkt te krijgen. Dus denk dat ik maar moet accepteren dat ik de files zelf moet kopiëren met de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Udev werkt als volgt. De files in /lib/udev/rules.d wordt op volgorde uitgevoerd. In 50-usb.rules zie je bv. al dat er een script usb.sh wordt uitgevoerd. Hierin wordt bijvoorbeeld wat debug informatie in /tmp/usbdebug weggeschreven.

Je zou een nieuwe files /lib/udev/rules.d/99-usb-copy.rules aan kunnen maken met een ACTION="add" en dis een RUN+="/lib/udev/script/usbcopy.sh" kan uitvoeren. Je kunt ook verder filteren zodat je niet altijd het usb device kopieert maar alleen usb poort 1 of alleen van merk sandisk etc. In principe heb je daar alle informatie beschikbaar zoals het device (bv. sdq) om te kunnen kopieren.

Er is ook nog een /usr/syno/bin/synousbcopy beschikbaar. Dit is volgens mij het script dat wordt uitgevoerd als je op de "knop op de voorkant" (die je niet hebt) drukt. Wat het script precies doet weet ik niet (usb stick kopieren duh). Deze zou je ook eens handmatig kunnen uitvoeren vanaf de prompt en mogelijk koppelen aan de rules file hierboven. De trigger is dan niet de "knop op de voorkant" maar de add in de rules file.

Aan het einde van het usb.sh script zie ik ook wel iets met hotplug maar hoe dat precies werkt weet ik niet. Alleen met udev moet ook lukken.
root@DS716:/lib/udev/rules.d# ls -l | grep usb
-rw-r--r-- 1 root root  354 Jun  4 09:09 40-usb-env.rules
-rw-r--r-- 1 root root  601 Jun  4 09:04 50-usb-bluetooth.rules
-rwxr-xr-x 1 root root 1076 Jun  4 09:09 50-usb-dvb.rules
-rw-r--r-- 1 root root  423 Jun  4 09:04 50-usb-modem.rules
-rwxr-xr-x 1 root root  484 Jun  4 09:09 50-usb.rules
-rw-r--r-- 1 root root  448 Jun  4 09:04 50-usb-wifi.rules
root@DS716:/lib/udev/rules.d# cat 50-usb.rules
#author: Consumer Platform Team

#Skip some useless events
SUBSYSTEM!="block|scsi", GOTO="usb_end"
ENV{DEVTYPE}=="partition", GOTO="usb_end"
ACTION!="add|change|remove", GOTO="usb_end"

#Get parent of busnum and devnum
ACTION!="remove", ATTRS{busnum}!="", ATTRS{devnum}!="", ENV{SYNO_ATTR_BUSNUM_DEVNUM}="$attr{busnum}.$attr{devnum}"

#Get parent of serial
ACTION!="remove", ATTRS{serial}!="", ENV{SYNO_ATTR_SERIAL}="$attr{serial}"

RUN+="/lib/udev/script/usb.sh %k"

LABEL="usb_end"
root@DS716:/lib/udev/rules.d#

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:18
TommyGun schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:57:
[...]

SSL wel open in de firewall (van de NAS en/of je router)?
Jazeker! Alles werkt naar behoren, behalve photo station :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Laatst online: 04-10 22:27
Nu weet ik niet of ik in het correcte forum zit, maar voor de synology als bewaking. hiermee hebben we enige issue's.
Namelijk de video streams zijn H.264, maar eens er een aantal op het beeldscherm staan gaat CPU gebruik naar 100% Firefox wordt gebruikt maar ook bij andere browsers. Daarnaast zit er een videokaart in die PC (GT220 met VP2 en H.264 decoding.) is er een manier om dit hoog CPU verbruik terug te dringen?
Ook werkt de NAS drives niet zo crisp. 8 camera's zijn er aangesloten waarvan 4 HD's; en met 2 harde schijven van elk 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
571Pro schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:50:
Nu weet ik niet of ik in het correcte forum zit, maar voor de synology als bewaking. hiermee hebben we enige issue's.
Namelijk de video streams zijn H.264, maar eens er een aantal op het beeldscherm staan gaat CPU gebruik naar 100% Firefox wordt gebruikt maar ook bij andere browsers. Daarnaast zit er een videokaart in die PC (GT220 met VP2 en H.264 decoding.) is er een manier om dit hoog CPU verbruik terug te dringen?
Ook werkt de NAS drives niet zo crisp. 8 camera's zijn er aangesloten waarvan 4 HD's; en met 2 harde schijven van elk 2TB.
Welk model Synology heb je?
8 Camera's op een 2-Bay (mits het een + model is) lijkt me wel wat veel voor hem, zeker als er ook nog eens 4 in HD filmen. En staan de disken in Mirror of zijn het twee losse volumes?

Heb je de juiste videokaart drivers geinstalleerd op je werkstation waar je de beelden op bekijkt? Het lijkt wel alsof de hardware decoding niet gebruikt wordt bij het afspelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 10:34
Ik probeer 100 grotere bestanden up te loaden naar Synology die bij iemand anders thuis staat.

Dus afgelopen nacht aangezet even kijken hoe snel dat ging nog wel vlotjes, vond ik!
Alleen vanochtend wakker was de connectie verloren en had die maar 3 bestanden gedaan.

Hoe kan ik de connectie in stand houden?
Pagina: 1 ... 82 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).