Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:33
3p0x schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:12:
[...]

Een apple tv kan het iig niet, daarmee gaat ie om de x minuten bufferen :| Een ander device die het wel kan is een optie uiteraard maar dan moet ik deze bewust aanzetten maar dat weet ik niet altijd vooraf. Een ander dingetje is natuurlijk ook dat de support voor de 12 serie een keer ophoud en ik hem nu nog voor een redelijk bedrag kan verkopen... lastig :P
Gebruik voor streaming, naast m'n AppleTV, een Rpi. Die streamt tot nu toe alles en geeft ook netjes DTS-varianten door aan m'n receiver. Sinds ik dat ding heb, met openElec en Kodi erop is alles mooi en fluffy vwbt streaming. Gebruik die nu voor alles.

Verder 12-serie upgraden kan uiteraard, al weet ik niet of de prijs op een gegeven moment nog veel verder zakt. Heb het zelfde met m'n 713+, die staat genomineerd om later dit jaar te vertrekken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:52
AppleTV, ja dat had ik wel moeten raden. Volgens mij het enige Mediaplayer-achtige dat stug blijft tegenwerken. Support zal inderdaad eens stoppen voor de oudere series. Ik vraag mij af of de lijn zo hard wordt getrokken vanaf bv 2020. Dan heb ik nog wel een paar jaar te gaan met een tweetal DS411, een DS411+II, waar ik ondersteuning op bied voor familieleden en mijn eigen DS1512+.
Als je meer met Docker wil gaan doen of bewust niet de AppleTV wil upgraden dan begrijp een overstap wel. Zeker vanaf de 14+ haal je flink wat performance winst uit de CPU. Aan de andere kant, ook de huidige modellen zullen flink huilen wanneer je HEVC >4K op 10-bit wil decoderen. En zo kun je natuurlijk altijd wel blijven wachten. Maar ik zou toch wel de overweging maken en goed bedenken wanneer en waarom je wil overstappen. Een veel snellere NAS is nooit verkeerd. En dat zijn alle + modellen volgens mij wel.
In jouw geval zou ik persoonlijk toch voor upgrade van Media apparaat gaan.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:26
ik draai hier nog een DS1511+ met een DX510 dit draait nog steeds heerlijk..
en gebruik voor media infuse op mijn Apple TV4, speelt fantastisch !

Totaal nog geen reden voor een upgrade hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-10 15:32
Ok, bedankt. Dat ga ik eens melden.

Het probleem zit denk ik meer aan de backend dus aan de headless VirtualBox. Deze wil niet starten. Zie paar posts hierboven.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:37

masauri

aka qwybyte

kraades schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:13:
[...]

Ok, bedankt. Dat ga ik eens melden.

Het probleem zit denk ik meer aan de backend dus aan de headless VirtualBox. Deze wil niet starten. Zie paar posts hierboven.
Had alles al doorgelezen , maar dus nog geen oplossing daarvoor als ik het goed begrijp.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
masauri schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:19:
[...]

Had alles al doorgelezen , maar dus nog geen oplossing daarvoor als ik het goed begrijp.
Niet dat ik weet. Ik heb het gemeld bij de package maker via de link die je gaf.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 07:08
Die Bruine schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:45:
[...]

AppleTV, ja dat had ik wel moeten raden. Volgens mij het enige Mediaplayer-achtige dat stug blijft tegenwerken. Support zal inderdaad eens stoppen voor de oudere series. Ik vraag mij af of de lijn zo hard wordt getrokken vanaf bv 2020. Dan heb ik nog wel een paar jaar te gaan met een tweetal DS411, een DS411+II, waar ik ondersteuning op bied voor familieleden en mijn eigen DS1512+.
Als je meer met Docker wil gaan doen of bewust niet de AppleTV wil upgraden dan begrijp een overstap wel. Zeker vanaf de 14+ haal je flink wat performance winst uit de CPU. Aan de andere kant, ook de huidige modellen zullen flink huilen wanneer je HEVC >4K op 10-bit wil decoderen. En zo kun je natuurlijk altijd wel blijven wachten. Maar ik zou toch wel de overweging maken en goed bedenken wanneer en waarom je wil overstappen. Een veel snellere NAS is nooit verkeerd. En dat zijn alle + modellen volgens mij wel.
In jouw geval zou ik persoonlijk toch voor upgrade van Media apparaat gaan.
Docker gebruik ik al en mijn unifi controller vind 1GB(+) ram ook wel fijn dus iets meer ram zou ik ook wel prettig zijn (er zit nu het maximale van 3 GB in) dus dat is ook 1 van de dingen die meespelen, in de 1815+ kan 16 GB in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Laatste upgrade gedaan van mijn nieuwe nas (DS1515+) met nieuwe fans ( pricewatch: Noctua NF-A8 FLX, 80mm ) wat een verschil in geluid maar nog steeds maakt hij teveel herrie maar als we TV kijken dan hebben er geen last meer van in een stille ruimte tja daar helpt niets bij helaas. In het nieuwe huis hebben we wel weer een plek voor hem maar voor nu staat hij onder de TV als oplossing en dus af en toe uit en aan waarneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:46
3p0x schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:57:
[...]

Docker gebruik ik al en mijn unifi controller vind 1GB(+) ram ook wel fijn dus iets meer ram zou ik ook wel prettig zijn (er zit nu het maximale van 3 GB in) dus dat is ook 1 van de dingen die meespelen, in de 1815+ kan 16 GB in :9
Kan je met de unifi container ook betas draaien? Dat is de enige reden dat hij nu nog op de Pi draait, je hebt in 15 seconden een beta draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:52
Toevallig stappen die ik beide nog wil zetten. Twijfel nu al anderhalf jaar om de overstap naar Unify te maken (Telfort glas). En Docker wil ik ook mee spelen. Alleen nog niet gekeken naar wat ik zou moeten doen en waarmee ik dan moet spelen :P .
Wat betreft geheugen zou ik misschien dit topic eens moeten doorspitten. Maar de eerste Intel's onderteunen in theorie al meer dan 3GB en met de overstap naar 64-bits in DSM6 zou die limiet er mogelijk af zijn :? .
Volgens mij heb ik ergens nog wel een 8GB reepje liggen. Maar eens proberen of dat wordt geregistreerd.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
stormfly schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:26:
[...]

Kan je met de unifi container ook betas draaien? Dat is de enige reden dat hij nu nog op de Pi draait, je hebt in 15 seconden een beta draaien.
Volgens mij wel (draai zelf een stable), je hebt een lijst met unifi containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Die Bruine schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:45:
[...]

Toevallig stappen die ik beide nog wil zetten. Twijfel nu al anderhalf jaar om de overstap naar Unify te maken (Telfort glas). En Docker wil ik ook mee spelen. Alleen nog niet gekeken naar wat ik zou moeten doen en waarmee ik dan moet spelen :P .
Wat betreft geheugen zou ik misschien dit topic eens moeten doorspitten. Maar de eerste Intel's onderteunen in theorie al meer dan 3GB en met de overstap naar 64-bits in DSM6 zou die limiet er mogelijk af zijn :? .
Volgens mij heb ik ergens nog wel een 8GB reepje liggen. Maar eens proberen of dat wordt geregistreerd.
Probeer het vooral alleen de nas is wel erg exact (net zoals een MacBook) welk merk werkt helaas. Er zijn online lijstjes te vinden welke werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
MeZZiN schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:32:
[...]

Probeer het vooral alleen de nas is wel erg exact (net zoals een MacBook) welk merk werkt helaas. Er zijn online lijstjes te vinden welke werken.
Daarnaast lijkt de cpu niet meer dan 4GB aan te kunnen dus ik heb mijn twijfels of meer dan 3 GB mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 22:42
job schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:35:
Je zocht een vervanging voor audio station. Een dlna server en client is een mogelijke vervanger.
media server is een dlna server. Dan moet je nog een client op je telefoon installeren.
Indexen is klaar en alle audio bestanden zijn met een cliënt (BubbleUPnP) perfect af te spelen op mijn telefoon. De app ziet mijn server echter enkel binnen mijn wifi netwerk. Zodra ik wifi op mijn telefoon uit zet en op 4g ga dan ziet de cliënt mijn server niet meer. Valt hier nog iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34
Juiste poort openzetten naar het internet toe.
https://www.synology.com/...used_by_Synology_services
http://portforward.com/

En en in je firewall van je diskstation aangeven dat het internet bij je media server mag.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 07-06-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
MeZZiN schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:16:
Laatste upgrade gedaan van mijn nieuwe nas (DS1515+) met nieuwe fans ( pricewatch: Noctua NF-A8 FLX, 80mm ) wat een verschil in geluid maar nog steeds maakt hij teveel herrie maar als we TV kijken dan hebben er geen last meer van in een stille ruimte tja daar helpt niets bij helaas. In het nieuwe huis hebben we wel weer een plek voor hem maar voor nu staat hij onder de TV als oplossing en dus af en toe uit en aan waarneer nodig.
Hoeveel rpm doet deze? 2200/2000? Hang een van de weerstanden die noctau levert er tussen en probeer het nog eens :). Grote kans dat je cpu koel genoeg blijft.

Ik vermoed dat een stillere fan ook prima was geweest.
in mijn ds212+ (Ja totaal niet te vergelijken) heb ik een Noctua NF-B9 redux-1600 gehangen.
Die is op silent modes (ingesteld in dsm) niet te horen. Mijn schijven hoor ik wel, maar de fan nooit.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 07-06-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 09:31
Kreeg net de melding dat de update DSM 6.0.1-7393 klaar stond voor installatie.
Hij is begonnen en staat op 65% updating programs maar daar staat ie al een half uur op.
Alleen de LAN led zie ik af en toe knipperen.
De disks hebben geen activiteit.
Via SSH kan ik er ook niet bij.
Wat kan ik nu het beste doen?
Aan uit zetten lijkt me niet zo handig....

edit:
Heb hem toch maar opnieuw opgestart maar dat had ik inderdaad beter niet kunnen doen.
Maar goed hij deed gewoon niks meer.
Na allerlei pogingen om in te loggen kon ik alleen nog via ip:5000 er in komen en of opnieuw installeren of migreren.
Dat heb ik dus gedaan en alles lijkt goed te zijn.
Hij start op alle 4 de leds groen zie ook regelmatig diskactiviteit maar ik kan nergens bij m'n nas.
Hij krijgt als het goed is een vast ip van m'n router.
Synology assistent ziet hem ook niet.
Hij lijkt totaal niet met m'n netwerk gekoppeld te zitten.

Nou ja eerst maar naar bed gelukkig heb ik backups van m'n data.

[ Voor 46% gewijzigd door ComTech op 07-06-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 09:49
Hoe gaan jullie om met ondertitels als je Video station laat transcoderen?
Ik merk dat als ik transcodeer ik geen ondertitels krijg bij MKV's waar wel ondertitels inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn Synology DS215j op willekeurige momenten opstart. Ik heb een tijdje in de NAS gegraven, maar kan echt niets raars vinden. Ik snap er niets van. 8)7

Ik heb een power schema. Maar die staat alleen maar ingesteld om de NAS doordeweeks om 23:00u s'avonds uit te schakelen
Verder heb ik vrijwel alleen standaard packages geinstalleerd van Synology. Het bekende download station, file station, photo station, etc. Ik neem aan dat packages niet de macht hebben om de NAS aan te zetten wanneer het ze goed dunkt.

Er is ook geen patroon te vinden in wanneer de NAS opstart. De ene keer is het in de middag, vaak s'nachts. Geen touw aan vast te knopen.

Ik heb ook Domoticz draaien op een raspberry in huis, en daarin heb ik een knop zitten die de NAS via WOL wakker kan maken. Echter heb ik op die knop een password gezet zodat hij niet per ongeluk aan kan gaan.

In de log zie ik niets bijzonders. Vanochtend startte het systeem om 4:40u op met het bericht "System started to boot up". Daarna om 5:26u zie ik "Disks woke up from hybernation", en dat herhaalt zich om de 25 minuten. Vermoedelijk vanwege Download Station..

Heeft iemand dit ook, of komt iemand dit bekend voor? Iemand enig idee wat ik kan doen om te zorgen dat de NAS niet constant voor niets staat te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 12:20
ComTech schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:07:
Kreeg net de melding dat de update DSM 6.0.1-7393 klaar stond voor installatie.
Hij is begonnen en staat op 65% updating programs maar daar staat ie al een half uur op.
Alleen de LAN led zie ik af en toe knipperen.
De disks hebben geen activiteit.
Via SSH kan ik er ook niet bij.
Wat kan ik nu het beste doen?
Aan uit zetten lijkt me niet zo handig....

edit:
Heb hem toch maar opnieuw opgestart maar dat had ik inderdaad beter niet kunnen doen.
Maar goed hij deed gewoon niks meer.
Na allerlei pogingen om in te loggen kon ik alleen nog via ip:5000 er in komen en of opnieuw installeren of migreren.
Dat heb ik dus gedaan en alles lijkt goed te zijn.
Hij start op alle 4 de leds groen zie ook regelmatig diskactiviteit maar ik kan nergens bij m'n nas.
Hij krijgt als het goed is een vast ip van m'n router.
Synology assistent ziet hem ook niet.
Hij lijkt totaal niet met m'n netwerk gekoppeld te zitten.

Nou ja eerst maar naar bed gelukkig heb ik backups van m'n data.
DSM zit best goed in elkaar... het komt niet zo gauw voor dat jouw data weg is.. tenminste niet zonder dat je dat duidelijk wordt gezegd.

Ik heb een keer een hele oude schijf in een DSM5.1 installatie gestopt.. Daar bleek nog data van DSM3 op te staan. Was gewoon benaderbaar...

Ja ben oud, was een DS106E dus bijna 10 jaar terug... zucht.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Duci schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:40:
Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn Synology DS215j op willekeurige momenten opstart. Ik heb een tijdje in de NAS gegraven, maar kan echt niets raars vinden. Ik snap er niets van. 8)7

Ik heb een power schema. Maar die staat alleen maar ingesteld om de NAS doordeweeks om 23:00u s'avonds uit te schakelen
Verder heb ik vrijwel alleen standaard packages geinstalleerd van Synology. Het bekende download station, file station, photo station, etc. Ik neem aan dat packages niet de macht hebben om de NAS aan te zetten wanneer het ze goed dunkt.

Er is ook geen patroon te vinden in wanneer de NAS opstart. De ene keer is het in de middag, vaak s'nachts. Geen touw aan vast te knopen.

Ik heb ook Domoticz draaien op een raspberry in huis, en daarin heb ik een knop zitten die de NAS via WOL wakker kan maken. Echter heb ik op die knop een password gezet zodat hij niet per ongeluk aan kan gaan.

In de log zie ik niets bijzonders. Vanochtend startte het systeem om 4:40u op met het bericht "System started to boot up". Daarna om 5:26u zie ik "Disks woke up from hybernation", en dat herhaalt zich om de 25 minuten. Vermoedelijk vanwege Download Station..

Heeft iemand dit ook, of komt iemand dit bekend voor? Iemand enig idee wat ik kan doen om te zorgen dat de NAS niet constant voor niets staat te draaien?
Niet toevallig een keer met een cronjob editor lopen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-10 17:50
Mijn offside DS216J heeft vannacht een update gehad naar 6.0.1-7393, echter werkt nu mijn VPN niet meer. Meer mensen met dit probleem?

Gaat er om dat de Syno geen VPN meer kan opzetten naar mijn thuisnetwerk.
De iPhone kan het overigens wel gewoon.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
DutchCrownNL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:40:
Mijn offside DS216J heeft vannacht een update gehad naar 6.0.1-7393, echter werkt nu mijn VPN niet meer. Meer mensen met dit probleem?

Gaat er om dat de Syno geen VPN meer kan opzetten naar mijn thuisnetwerk.
De iPhone kan het overigens wel gewoon.
Yup,

de gebruikte interface is op eth0 gezet. Die moet je terug zetten naar LANx, dan de server herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
blurryilluzion schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:47:
[...]

Yup,

de gebruikte interface is op eth0 gezet. Die moet je terug zetten naar LANx, dan de server herstarten.
Wellicht dat ik er volledig overheen kijk, maar ik kan het niet vinden.
Enig idee waar ik moet zoeken? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
3p0x schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:59:
[...]

Daarnaast lijkt de cpu niet meer dan 4GB aan te kunnen dus ik heb mijn twijfels of meer dan 3 GB mogelijk is.
Dan wordt het wel heel lastig soms kan meer (omdat de geheugen modules ook ontwikkelen) maar 3gb kan misschien nog wel naar 4gb maar meer ook niet of het het waard is dan is de vraag. Maar 3gb is al best goed voor een NAS had daar waarschijnlijk meer dan genoeg aan voor de meeste taken voor nu vreet mijn Minecraft server een gb op en de rest een paar honderd en that is it. Ik heb nu zelf 16gb omdat ik nu aan de modules kan kopen voor betrekkelijk weinig over een jaar of 2-3 niet meer als ik het wel nodig heb misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
DutchCrownNL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:03:
[...]

Wellicht dat ik er volledig overheen kijk, maar ik kan het niet vinden.
Enig idee waar ik moet zoeken? :X
In de webinterface gewoon:
- VPN server openen
- Algemene instellingen
- Bovenste optie

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Quakie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:37:
[...]

DSM zit best goed in elkaar... het komt niet zo gauw voor dat jouw data weg is.. tenminste niet zonder dat je dat duidelijk wordt gezegd.

Ik heb een keer een hele oude schijf in een DSM5.1 installatie gestopt.. Daar bleek nog data van DSM3 op te staan. Was gewoon benaderbaar...

Ja ben oud, was een DS106E dus bijna 10 jaar terug... zucht.
Ben ook niet zo heel bang dat m'n data weg is maar hoe krijg ik m'n Nas nu weer aan de gang?
Hij start nu gewoon op alle leds branden groen alleen hij komt niet op het netwerk.
Hij krijgt geen ip nummer.
Router heb ik al herstart de Nas ook maar niks.

Nieuwe hardeschijf erin en dan een schone installatie doen en dan een schijf erbij doen van m'n huidige schijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
blurryilluzion schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:09:
[...]

In de webinterface gewoon:
- VPN server openen
- Algemene instellingen
- Bovenste optie

Aah oke, dat betreft de VPN server.
In mijn geval gaat het dus om de Synology die als VPN client moet functioneren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
ComTech schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:18:
Nieuwe hardeschijf erin en dan een schone installatie doen en dan een schijf erbij doen van m'n huidige schijven ?
Heb je al geprobeerd je nas opnieuw te installeren met de huidige schijf er in?
DSM geeft bij installatie aan als je data verwijderd wordt. Wil je het niet verwijderen, dan annuleer je de installatie.

https://www.synology.com/...o_reset_your_Synology_NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
job schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:20:
[...]

Heb je al geprobeerd je nas opnieuw te installeren met de huidige schijf er in?
DSM geeft bij installatie aan als je data verwijderd wordt. Wil je het niet verwijderen, dan annuleer je de installatie.

https://www.synology.com/...o_reset_your_Synology_NAS
Heb gisteravond nog DSM opnieuw getracht te installeren.
Kon kiezen om de huidige configuratie te herstellen (migreren) en dat leek dus goed te gaan enige is dat hij nergens zichtbaar is in het netwerk .
Geen vanavond hem nog maar een keer resetten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:37:
[...]

Niet toevallig een keer met een cronjob editor lopen spelen?
Neen.. maar misschien eens bekijken of er wat in dat bestand staat. Kan me niet voorstellen maar goed.

Is er een manier om WOL specifiek uit te zetten? Misschien dat ik op die manier kan checken of het ding opstart van zichzelf of dat iets anders in het netwerk dat veroorzaakt..

Of ik trek gewoon de UTP kabel er uit natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
DutchCrownNL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:20:
[...]

Aah oke, dat betreft de VPN server.
In mijn geval gaat het dus om de Synology die als VPN client moet functioneren :P
Ik was er van uit gegaan dat de Synology (client) ook met een Synology (host) verbond. En ik doelde dus op de host. Wel toevallig, want bij mij kapte de L2TP-server ook vannacht na een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:08

TommyGun

Stik er maar in!

Duci schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:40:
Hoi allemaal,

Volgens mij noem je het zelf al; Download Station...

Hibernate werkt bij mij totaal niet daardoor (althans, constant wake ups als er weer iets begint te seeden).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Duci schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:25:
[...]

Neen.. maar misschien eens bekijken of er wat in dat bestand staat. Kan me niet voorstellen maar goed.

Is er een manier om WOL specifiek uit te zetten? Misschien dat ik op die manier kan checken of het ding opstart van zichzelf of dat iets anders in het netwerk dat veroorzaakt..

Of ik trek gewoon de UTP kabel er uit natuurlijk. :+
onder configuratiescherm, hardware and power, eerste tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ComTech schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:25:
[...]

Heb gisteravond nog DSM opnieuw getracht te installeren.
Kon kiezen om de huidige configuratie te herstellen (migreren) en dat leek dus goed te gaan enige is dat hij nergens zichtbaar is in het netwerk .
Geen vanavond hem nog maar een keer resetten .
Inderdaad zou eerst hiermee beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:26
blurryilluzion schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:30:
[...]

Ik was er van uit gegaan dat de Synology (client) ook met een Synology (host) verbond. En ik doelde dus op de host. Wel toevallig, want bij mij kapte de L2TP-server ook vannacht na een update.
Ik heb 1 synology als vpn host draaien (L2TP) welke meerdere clients heeft (windows machines en een andere synology) en deze doet het ook niet meer sinds de laatste updates. De client maakt wel verbinding, maar blijft hangen bij de gebruikersnaam en wachtwoord. In de log van de host zie ik dat de verbinding gewoon binnen komt en geen error. Ik heb het account een nieuw wachtwoord gegeven, dat hielp ook niet. Heb ook het admin account geprobeerd, maar ook dat heeft geen zin.

Hebben meer mensen dit probleem (en misschien ook een oplossing)? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
arvidbeheerder schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:25:
[...]

Ik heb 1 synology als vpn host draaien (L2TP) welke meerdere clients heeft (windows machines en een andere synology) en deze doet het ook niet meer sinds de laatste updates. De client maakt wel verbinding, maar blijft hangen bij de gebruikersnaam en wachtwoord. In de log van de host zie ik dat de verbinding gewoon binnen komt en geen error. Ik heb het account een nieuw wachtwoord gegeven, dat hielp ook niet. Heb ook het admin account geprobeerd, maar ook dat heeft geen zin.

Hebben meer mensen dit probleem (en misschien ook een oplossing)? _/-\o_
Lijkt dus algemeen te zijn met L2TP.
Bij mij is namelijk een Windows 2012 R2 server de L2TP host, en juist de Syno als client.
Alle apparaten werken via VPN, behalve de Syno sinds vannacht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Tortelli schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:26:
Vraag
[...]
Welke SMB versie gebruikt de Synology dan?. Is het de moeite waard een dual Gbit netwerk in mijn pc te drukken om 2x Gbit te halen?.

De moderne hdd's halen rond de 180MB/s dus je kunt aardig wat snelheid winnen met dual Gbit. Alles meer dan dat is al snel nutteloos omdat mijn HDD's dat toch niet trekken (al heb ik ook 1,5TB SSD opslag in mijn desktop >:) ).
Ik heb gisteren wat testjes gedaan. Via ISCI kan ik alles aan het werk zetten maar via SMB niet.
In mijn Syno heb ik SMB3 aangezet (je kan meerdere versies kiezen) en wilde dus met SMB multichannel experimenteren. Ik heb volgens mij alles goed ingesteld maar Windows blijft maar gewoon 1 NIC gebruiken.
Na wat zoekwerk had ik gevonden dat dat sinds Windows 10 niet meer werkt en dat dat met een update deze zomer gefixed zou moeten zijn. Alleen in de eerste builds van WIndows 10 heeft het gewerkt. Met Windows 7 en 8 schijnt multichannel wel te werken.
Dus ook met mijn setup heb je met een copy via SMB gewoon 'maar' 1 strakke lijn van ~115MB/s

Toen nog een testje gedaan door de overige NICs toe te kennen aan 3 verschillende VM's en die tegelijkertijd ook een bestand van 50GB laten kopieeren. Dan staan alle 4 de computers ook met een strakke lijn van ~115MB/s.
Ze ondervinden dus geen hinder van elkaar en daar heeft de LACP opstelling van de NAS ook voordeel via SMB.

Nu is het wachten op de fix van Windows zodat ik kan testen of de Synology SMB3 implementatie ook multichannel ondersteunt. Als dat het geval is heeft het zin voor jou om meerdere NICs in je desktop te stoppen.
Je hoeft in dat geval niet eens zozeer een multiport NIC te kopen. Als je nog een gigabit kaartje hebt liggen kan je die, als het geen hele erge meuk is, er gewoon bij proppen.
Voor multichannel SMB3 heb je geen LACP nodig op je desktop. Alleen een paar redelijk standaard features moet je NIC ondersteunen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 09:46
kraades schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:03:
[...]

Ik kan ook geen phpVirtualBox meer starten. Ik krijg dan de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Exception Object
(
    [message:protected] => Could not connect to host (http://127.0.0.1:18083/)
    [string:Exception:private] => 
    [code:protected] => 64
    [file:protected] => /volume1/web/phpvirtualbox/endpoints/api.php
    [line:protected] => 134
    [trace:Exception:private] => Array
        (
        )

[previous:Exception:private] => 
)

Edit2:
Handmatig starten geeft het volgende:
root@DS716:/var/packages/virtualbox/scripts# ./start-stop-status start
Starting VirtualBox kernel modules ...fail!
modprobe vboxdrv failed. Please use 'dmesg' to find out why
Starting VirtualBox web service ...fail!
VirtualBox kernel module not loaded!
/opt/VirtualBox/VBoxManage: /lib/libstdc++.so.6: no version information available (required by /opt/VirtualBox/VBoxManage)
/opt/VirtualBox/VBoxManage: /lib/libstdc++.so.6: no version information available (required by /opt/VirtualBox/VBoxManage)
/opt/VirtualBox/VBoxManage: /lib/libstdc++.so.6: no version information available (required by /opt/VirtualBox/VBoxDDU.so)
/opt/VirtualBox/VBoxManage: /lib/libstdc++.so.6: no version information available (required by /opt/VirtualBox/VBoxRT.so)
/opt/VirtualBox/VBoxManage: /lib/libstdc++.so.6: no version information available (required by /opt/VirtualBox/VBoxRT.so)
/opt/VirtualBox/VBoxManage: /lib/libstdc++.so.6: no version information available (required by /opt/VirtualBox/VBoxXPCOM.so)
/opt/VirtualBox/VBoxManage: /lib/libstdc++.so.6: no version information available (required by /opt/VirtualBox/VBoxXPCOM.so)
root@DS716:/var/packages/virtualbox/scripts# dmesg | tail -6
[34765.863055] vboxdrv: Found 4 processor cores
[34765.863350] supdrvGipCreate: failed to allocate the GIP page. rc=-26
[34807.009889] vboxdrv: Found 4 processor cores
[34807.010169] supdrvGipCreate: failed to allocate the GIP page. rc=-26
[34827.687053] vboxdrv: Found 4 processor cores
[34827.687359] supdrvGipCreate: failed to allocate the GIP page. rc=-26
root@DS716:/var/packages/virtualbox/scripts#
Oef het lijkt geen goed nieuws van de ontwikkelaar:

http://www.synology-forum...505&viewfull=1#post635505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Bij mij werkt VPN inmiddels weer op de DS216J. Moest echter wel een downgrade uitvoeren.
Voor iedereen die ook een downgrade wilt uitvoeren;

SSH naar Synology en login als root (sudo -i)
code:
1
cd /etc.defaults

Gevolgd door (let op de hoofdletters)
code:
1
nano VERSION

Neem het volgende over/vervang waar nodig;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
majorversion="5"
minorversion="2"
productversion="5.2"
buildphase="hotfix"
buildnumber="5664"
smallfixnumber="0"
builddate="2016/01/02"
buildtime="19:48:24"

Download de DSM 6.0 (7321) update hier en update je Synology handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
DutchCrownNL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:47:
[...]

Lijkt dus algemeen te zijn met L2TP.
Bij mij is namelijk een Windows 2012 R2 server de L2TP host, en juist de Syno als client.
Alle apparaten werken via VPN, behalve de Syno sinds vannacht :/
Ik heb een ticket ingeschoten bij Synology, kijken wat er gebeurt :X :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 13:57
Is er een manier om het streamen van muziek naar mijn mobiel minder data te laten verbruiken? Ik gebruik nu Audio Station in combinatie met DS Audio voor Android. Ik heb force transcoden aanstaan in de DS Audio app, maar dat doet ie alleen bij de geselecteerde formaten. Ik verbruikte na een kwartier luisteren al 40mb van mijn internetbundel, omdat ik bijna alleen maar 320kbit mp3tjes op mijn NAS staan (die dus niet getranscode worden).

Ik zou graag willen dat deze in een wat lagere kwaliteit naar mijn mobiel worden gestreamd, zodat dat minder data gebruikt. Heb ik een instelling over het hoofd gezien of is er misschien een beter alternatief dan Audio Station + DS Audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb volgens mij sinds DSM 6 of Videostation 2 dat het afspelen vanuit de browser niet meer lukt bij video.
Ik doe dat vaak via deze weg:
Inloggen DSM -> 'Filestation' -> Rechtermuisknop op video -> Afspelen

Voorheen werkte dit perfect... nu blijft ie oneindig laden in Firefox en Chrome zonder een melding.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Het is vooral bij AVI & MKV sommige MP4 speelt ie wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Nope. Ik denk ook niet dat Synology erg happig is om dit (weer) te delen. :-(

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Quakie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:22:
[...]

Inderdaad zou eerst hiermee beginnen..
Nou dat was simpel heb alleen een netwerk reset gedaan 4 seconden de resetknop vastgehouden en toen kreeg m'n ds216+ weer een ip adres en alles is weer zoals het was.
Zelfs de update van gisteravond is toch nog gewoon geïnstalleerd of het moet gebeurd zijn toen ik hem had gerestored.
Dit is m'n eerste nas en moet wel even wennen heb jaren Ubuntu server gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ComTech schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:05:
[...]

Nou dat was simpel heb alleen een netwerk reset gedaan 4 seconden de resetknop vastgehouden en toen kreeg m'n ds216+ weer een ip adres en alles is weer zoals het was.
Zelfs de update van gisteravond is toch nog gewoon geïnstalleerd of het moet gebeurd zijn toen ik hem had gerestored.
Dit is m'n eerste nas en moet wel even wennen heb jaren Ubuntu server gedraaid.

Synology heeft meer dan 10 jaar ervaring met hun DSM. Ze zijn niet heilig, er kan zeker wat verbeterd worden maar DSM zelf zit echt robuust in elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Mau_Maus schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:03:
Ik heb volgens mij sinds DSM 6 of Videostation 2 dat het afspelen vanuit de browser niet meer lukt bij video.
Ik doe dat vaak via deze weg:
Inloggen DSM -> 'Filestation' -> Rechtermuisknop op video -> Afspelen

Voorheen werkte dit perfect... nu blijft ie oneindig laden in Firefox en Chrome zonder een melding.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Het is vooral bij AVI & MKV sommige MP4 speelt ie wel af.
Ik gebruik het zelden, maar geloof dat ie VideoLAN op de achtergrond nodig heeft... Kan je laatste versie hiervan eens installeren?

Is het trouwens bewust dat je het zo doet?

Je kunt ook een alias maken zodat je gelijk op videostation kan inloggen via je browser ipv via DSM zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 21:28

Geckoo

Good news, everyone!

Ik kan vrijdag een Nas halen met 2 hdd's erin maar ik wil als ik deze ophaal even wat tests draaien (bv de smart gegevens voor de disks en de gebruikstijd van de nas zelf.)
Maar ik heb geen ervaring met DSM 6.0.
nu kan je wel online een test omgeving inzien (https://www.synology.com/en-us/dsm/live_demo) maar ik kan in deze virtuele omgeving geen SMART gegevens uitlezen en kan nergens de run time zien.
Waar kan ik dit het snelst terug vinden als ik bij de verkoper zit?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:26
dat kan betrekelijk eenvoudig via Opslag Beheer --> HDD/SSD--> Integriteitsinfo --> S.M.A.R.T.-Informatie

de test omgeveging van DSM Live, word gedraaid onder een virtuele DSM, welke wellicht geen mogelijkheden geeft tot fysieke toegang van de HDD/SSD hardware om daarin de smart info te kunnen opvragen..

ik hoop verder dat de onderstaande screenshot ook wat meer duidelijk geeft, over de bovengenoemde stappen..

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/3joqlmytn/smart_info_synolog.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
DutchCrownNL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:01:
Bij mij werkt VPN inmiddels weer op de DS216J. Moest echter wel een downgrade uitvoeren.
Voor iedereen die ook een downgrade wilt uitvoeren;

SSH naar Synology en login als root (sudo -i)
code:
1
cd /etc.defaults

Gevolgd door (let op de hoofdletters)
code:
1
nano VERSION

Neem het volgende over/vervang waar nodig;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
majorversion="5"
minorversion="2"
productversion="5.2"
buildphase="hotfix"
buildnumber="5664"
smallfixnumber="0"
builddate="2016/01/02"
buildtime="19:48:24"

Download de DSM 6.0 (7321) update hier en update je Synology handmatig.
Dit hielp mij inderdaad ook, moest wel ook de vpn server opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vandaag de knoop doorgehakt en de DS216+II besteld, hij wordt begin volgende week geleverd.
De verschillen t.o.v. de DS216+ lijken minimaal, maar voor een tientje extra maakt dat natuurlijk ook niet meer uit.

CPU-model: Intel Celeron N3060 VS Intel Celeron N3050
CPU-frequentie: Dual Core 1.6 burst up to 2.48 GHz VS Dual Core 1.6 burst up to 2.16 GHz

Hij zal voornamelijk worden gebruikt voor:

* Het hosten van een WordPress website (Ziggo 60/10)
* Foto bestanden synchroon houden tussen de iMac en Macbook
* Downloadstation (Plex Media Server zal op de iMac blijven draaien)

Ik werk veel met Lightroom en Photoshop en het kost me te veel tijd om alles steeds handmatig te moeten overzetten, ik hoop met Cloud Station Suite afscheid te kunnen nemen van Dropbox, ik heb nu 10GB n.a.v. referrals, maar daar zit ik binnen no time aan als ik in RAW schiet en een paar PSD, bestanden bewerk.

Zetten jullie de Lightroom Catalogus ook op de NAS ? Zo ja, hoe bevalt dat als je met meerdere Mac's werkt ?

Ik heb jarenlang na alle tevredenheid gebruik gemaakt van TimeMachine, zowel op een TimeCapsule als externe HDD, echter nu wil ik ook dit vervangen door in de NAS voor een RAID 1 configuratie gaan, 2 x 6TB WD RED.

De meningen hierover zijn erg verdeeld, de meeste zweren bij RAID 5, maar daarvoor is deze NAS niet geschikt. Voor mij is het belangrijk dat als er wat gebeurd met de eerste schijf, ik de 2de altijd nog heb als kopie, moet ik me nog ergens zorgen over maken met deze opstelling ?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:17
Destianto schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 00:33:
Voor mij is het belangrijk dat als er wat gebeurd met de eerste schijf, ik de 2de altijd nog heb als kopie, moet ik me nog ergens zorgen over maken met deze opstelling ?
Dat gaat alleen op voor een fysiek probleem met een van de schijven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:21:
[...]

onder configuratiescherm, hardware and power, eerste tab.
Thanks. Heb het uit gezet, even kijken of dat helpt.
TommyGun schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:43:
[...]

Volgens mij noem je het zelf al; Download Station...

Hibernate werkt bij mij totaal niet daardoor (althans, constant wake ups als er weer iets begint te seeden).
Ik heb gisteren alle actieve torrents verwijderd om eens te kijken wat dat deed. In principe geen seeds meer, dus Download Station zou dan niets wakker moeten maken. Helaas stond de NAS nog steeds aan vanmorgen.. irritant dat de NAS niet logt waarom hij opstart.

[ Voor 3% gewijzigd door Duci op 09-06-2016 08:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Een stuk software hosten wat heel veel gehackt wordt zelf hosten op een apparaat waar je waardevolle gegevens opstaan, weet je t zeker? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
De meningen hierover zijn erg verdeeld, de meeste zweren bij RAID 5, maar daarvoor is deze NAS niet geschikt. Voor mij is het belangrijk dat als er wat gebeurd met de eerste schijf, ik de 2de altijd nog heb als kopie, moet ik me nog ergens zorgen over maken met deze opstelling ?
Wat DukeBox zegt.
RAID1 is een mirror. Alle wijzigingen (corruptie, deletes, ...) op disk 1 zijn direct actief op disk 2.
Je hebt dus altijd nog een backup nodig. RAID is geen backup.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Vandaag de knoop doorgehakt en de DS216+II besteld, hij wordt begin volgende week geleverd.
De verschillen t.o.v. de DS216+ lijken minimaal, maar voor een tientje extra maakt dat natuurlijk ook niet meer uit.

CPU-model: Intel Celeron N3060 VS Intel Celeron N3050
CPU-frequentie: Dual Core 1.6 burst up to 2.48 GHz VS Dual Core 1.6 burst up to 2.16 GHz

neem een cheap hosting account veel verstandiger of een machine in de cloud kost ook niet heel veel meer in deze tijd. Maar je Nas mixen met Wordpress zou het zelf niet doen.
* Foto bestanden synchroon houden tussen de iMac en Macbook
* Downloadstation (Plex Media Server zal op de iMac blijven draaien)
Zal super werken met een synology alleen let op de veiligheid met wordpress mysql etc.....
Ik heb jarenlang na alle tevredenheid gebruik gemaakt van TimeMachine, zowel op een TimeCapsule als externe HDD, echter nu wil ik ook dit vervangen door in de NAS voor een RAID 1 configuratie gaan, 2 x 6TB WD RED.

Je heb een 2 bay nas dus alles anders dan stripped (Raid 0) blijf RAID 1 over of gewoon synology raid als je ooit upgrade naar een grotere NAS kan je gewoon drives toevoegen. RAID 5 werk alleen vanaf 3 disks. Dus je keuze is simpel mirror (raid 1) or stripped (Raid 0) en tja die laatste geeft je alleen maar meer onzekerheid maar wel goede performance en veel disk space. Maar echt nuttig in deze tijd niet meer.

En voor echte backup neem een account bij Crashplan of backblaze of zoiets voor offsite backups. Misschien die nieuwe tool van trans ip of S3

[ Voor 3% gewijzigd door MeZZiN op 09-06-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Cartman! schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:03:
[...]

Een stuk software hosten wat heel veel gehackt wordt zelf hosten op een apparaat waar je waardevolle gegevens opstaan, weet je t zeker? :o
Ik zou graag risico willen weten.. is dit echt zn groot probleem?

Ik ben hier niet zo in thuis maar de wordpress data staat onder de web folder. Ik neem aan als je gehackt wordt dat ze toegang hebben tot dit gedeelte.. Of zouden ze zo diep kunnen komen via de user http...

http heeft standaard ook rechten op de multi media shares (video, photo, music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 23:57
Iemand hier al agendav, webical, caldavzap of een andere kalender app / webapplicatie draaien op Synology in combinatie met webdav (caldav) server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Ik werk veel met Lightroom en Photoshop en het kost me te veel tijd om alles steeds handmatig te moeten overzetten, ik hoop met Cloud Station Suite afscheid te kunnen nemen van Dropbox, ik heb nu 10GB n.a.v. referrals, maar daar zit ik binnen no time aan als ik in RAW schiet en een paar PSD, bestanden bewerk.

Zetten jullie de Lightroom Catalogus ook op de NAS ? Zo ja, hoe bevalt dat als je met meerdere Mac's werkt ?

Is het dezelfde user of meerdere mensen tegelijk in LR catalogus?

Ik ben geen LR expert, maar zoals ik het begrijp moet je het liefst splitsen. Tenminste de backup van je catalogus... Zelf heb ik de catalogus op mijn SSD en mijn bib op iSCSI :)

Desnoods knal je catalogus in je cloud station zodat het gesynct wordt naar alle iMacs. Dit is alleen handig als het voor 1 gebruiker is.. het lijkt mij problemen opleveren als iedereen tegelijk werkt.. maar goed neem aan dat dit probleem ook bestaat als je het verplaatst naar de nas.

Op zich kan het nog steeds... je zou twee volumes op je nas kunnen draaien en dan beiden activeren als timemachine backup lokatie.. Dan heb je 2 backups ipv kopie van elkaar. groot nadeel blijft bestaan dat als er iets met nas gebeurt dat je alles kwijt bent zoals brand, diefstal en blikseminslag ofzo.

Ik zelf zou dan terugvallen op je oorspronkelijke USB disc als tweede lokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MeZZiN schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:33:
Je heb een 2 bay nas dus alles anders dan stripped (Raid 0) blijf RAID 1 over of gewoon synology raid...
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je kan ook gewoon enkele volumes gebruiken, iets wat ik in dit geval zelfs zou aanraden. Werk op disk 1 en maak backups naar disk 2. Het liefst nog een externe backup erbij die je ook buiten de deur bewaard of een cloud oplossing en je bent eigenlijk 100% gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De reacties m.b.t. Wordpress verbazen me, ik had gedacht dat de veiligheid (plugins) van Wordpress en Synology hier wel voldoende bescherming voor zouden bieden. Ik probeer juist de jaarlijkse kosten af te schrijven door het aanschaffen van deze NAS.

Betreft het Lightroom gebeuren zal het 1 User zijn, maar wel op 2 apparaten. Een iMac en een Macbook voor onderweg, nu gebruik ik nog Dropbox om de catalogus te synchroniseren en verwacht inderdaad dat het net zo goed zal gaan met Cloud Sync.

Als ik het goed begrijp kan ik In plaats van Raid 1, dus ook gewoon de 2de HDD extern er aan hangen d.m.v. USB voor de backups. Dit zien jullie zelfs als iets veiliger en TimeMachine maakt incrementele backups, dus bij corrupties e.d. zou ik altijd nog eerdere versies moeten hebben van de bestanden.

Biedt de ingebouwde TimeMachine optie dan ook de mogelijkheid om de schijf in de NAS te backuppen naar deze externe HDD. De reden waarom ik het vraag is omdat ik nu ook TimeMachine gebruik voor mijn iMac en de daaraan gekoppelde harde schijf, maar hier zijn beide wel HFS geformatteerd.

De schijven in de NAS zijn naar mijn weten EXT4 of BTRFS geformatteerd en ik heb hier geen ervaring mee als het aankomt op het maken van TimeMachine backups.

Idealiter zou ik een TimeMachine backup willen laten maken van de iMac, Macbook, en de Schijf die in de Nas zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 09-06-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:33

Jeroen V

yadda yadda yadda

Quakie schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:11:
[...]

Ik zou graag risico willen weten.. is dit echt zn groot probleem?

Ik ben hier niet zo in thuis maar de wordpress data staat onder de web folder. Ik neem aan als je gehackt wordt dat ze toegang hebben tot dit gedeelte.. Of zouden ze zo diep kunnen komen via de user http...

http heeft standaard ook rechten op de multi media shares (video, photo, music)
Je zal zelf moeten inschatten of je het een probleem vindt, dan kan niemand anders voor je doen. (oftewel, hoe dierbaar is de data)

Mocht iemand kunnen binnendringen, dan kan je blijkbaar niet meer vertrouwen op de veiligheid van het systeem en zal niemand kunnen garanderen dat jouw data 'veilig' is. Ik zou zelf een dergelijk risico niet willen nemen, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:04:
[...]

Ik gebruik het zelden, maar geloof dat ie VideoLAN op de achtergrond nodig heeft... Kan je laatste versie hiervan eens installeren?

Is het trouwens bewust dat je het zo doet?

Je kunt ook een alias maken zodat je gelijk op videostation kan inloggen via je browser ipv via DSM zelf...
Videostation an sich gebruik ik niet heel veel. Wil daarop ook niet alles indexeren en is weer een portforwarding minder...
Maar goed ook met direct inloggen op Videostation gebeurd het.

Ja VLC dacht ik ook, maar VideoStation roept om niks.. Ik heb de 32bit en 64bit geïnstalleerd, maar ik zag al dat die plugin wordt tegen gehouden in Firefox en in Chrome werkte het ook niet meer sinds v42. (vanwege npapi)

Ik heb Firefox geforceerd toch de plugin te installeren, maar alsnog wilde die geen mkv meer afspelen.

Lijkt me toch dat andere er ook probleem mee moeten hebben. Of ik zie echt iets heel stoms over het hoofd.

Edit:
Blijkbaar heeft rommelen met instellingen redelijk gewerkt. Ieder geval in IE en Chrome werkt het weer... Duurt wel langer voor het begint met afspelen in vergelijking met vroeger..

Firefox wat mijn voorkeur heeft, maar weer is keer helemaal opnieuw instellen met 32bit kijken of dat helpt.
Maar goed zal wel aan mij gelegen hebben, maar het was ineens op 2 computers 'stuk'.

[ Voor 15% gewijzigd door Mau_Maus op 09-06-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Jeroen V schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:29:
[...]

Je zal zelf moeten inschatten of je het een probleem vindt, dan kan niemand anders voor je doen. (oftewel, hoe dierbaar is de data)

Mocht iemand kunnen binnendringen, dan kan je blijkbaar niet meer vertrouwen op de veiligheid van het systeem en zal niemand kunnen garanderen dat jouw data 'veilig' is. Ik zou zelf een dergelijk risico niet willen nemen, maar dat is persoonlijk.
Je kunt niet iets inschatten als je er weinig van weet. Vandaar de vraag. Ik begrijp ook wel als ze binnen dringen dat mijn systeem niet meer veilig is. .Vandaar mijn betoog / vraag... ik heb geen hack skills maar ik neem aan dat ze via wordpress of via een plugin bij je sql en desnoods bij je folder web.. ik neem voor het gemak aan dat wordpress onder http group valt.. Dan zie ik niet in hoe een hacker dan bij mijn andere data komt.

In het algemeen, tuurlijk zitten er riscos aan 3rd party apps, maar dat is een reden dat je een duurdere synology koopt. Je wilt daar gebruik van maken. Anders voldoet elke harde schrijf met een netwerkkabel aansluiting.
Ook staat wordpress tussen de default 3rd party apps van synology. Ik neem aan als er echt verhoogd risco is dat ze die app niet standaard laten zien.

Iemand goede kijk hierop? in het kort, zou het theoretisch mogelijk zijn dat ze via een plugin bij je DSM installatie / data kunnen komen. Mij lijkt het van niet, als je niet dezelfde user gebruikt in Wordpress dus bijv je admin account voor wordpress en voor DSM. In het verste komen ze op de mappen waar http user rechten op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Destianto schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:16:
De reacties m.b.t. Wordpress verbazen me, ik had gedacht dat de veiligheid (plugins) van Wordpress en Synology hier wel voldoende bescherming voor zouden bieden. Ik probeer juist de jaarlijkse kosten af te schrijven door het aanschaffen van deze NAS.

Betreft het Lightroom gebeuren zal het 1 User zijn, maar wel op 2 apparaten. Een iMac en een Macbook voor onderweg, nu gebruik ik nog Dropbox om de catalogus te synchroniseren en verwacht inderdaad dat het net zo goed zal gaan met Cloud Sync.

Als ik het goed begrijp kan ik In plaats van Raid 1, dus ook gewoon de 2de HDD extern er aan hangen d.m.v. USB voor de backups. Dit zien jullie zelfs als iets veiliger en TimeMachine maakt incrementele backups, dus bij corrupties e.d. zou ik altijd nog eerdere versies moeten hebben van de bestanden.

Biedt de ingebouwde TimeMachine optie dan ook de mogelijkheid om de schijf in de NAS te backuppen naar deze externe HDD. De reden waarom ik het vraag is omdat ik nu ook TimeMachine gebruik voor mijn iMac en de daaraan gekoppelde harde schijf, maar hier zijn beide wel HFS geformatteerd.

De schijven in de NAS zijn naar mijn weten EXT4 of BTRFS geformatteerd en ik heb hier geen ervaring mee als het aankomt op het maken van TimeMachine backups.

Idealiter zou ik een TimeMachine backup willen laten maken van de iMac, Macbook, en de Schijf die in de Nas zit.
Zoals je kunt lezen ben ik het met je eens.. ik wil risico ook weten.. Voor nu zie ik geen probleem behalve bij user account en rechten . Dat is naar mij idee de reden dat Synology een aparte web user heeft gemaakt nl http.

Cloud station icm cloud station drive. Cloud Sync is wat anders.

Dat is niet helemaal wat er bedoeld werd.. tenminste niet hoe ik het zei.

Je hebt 2 discs in je nas. Ipv raid0 of raid1 maak je 2 losse volumes aan. Elke dus op 1 schijf.
Je maakt je op je imac 2 backup taken aan naar elk andere volume.. Dan heb je 2 al 2 onafhankelijke backups. Stel er is iets mis dan heb je andere schijf nog. Vervolgens kan je via backup programma op de nas beiden volumes kopieren naar je externe en die buitenhuis op slaan. Dan ben je veilig op 1 ding na.
Je vertrouwt erop dat timemachine 100% accurate werkt op de NAS welke niet officieel ondersteund wordt door Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Mau_Maus schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:41:
[...]

Videostation an sich gebruik ik niet heel veel. Wil daarop ook niet alles indexeren en is weer een portforwarding minder...
Maar goed ook met direct inloggen op Videostation gebeurd het.

Ja VLC dacht ik ook, maar VideoStation roept om niks.. Ik heb de 32bit en 64bit geïnstalleerd, maar ik zag al dat die plugin wordt tegen gehouden in Firefox en in Chrome werkte het ook niet meer sinds v42. (vanwege npapi)

Ik heb Firefox geforceerd toch de plugin te installeren, maar alsnog wilde die geen mkv meer afspelen.

Lijkt me toch dat andere er ook probleem mee moeten hebben. Of ik zie echt iets heel stoms over het hoofd.

Edit:
Blijkbaar heeft rommelen met instellingen redelijk gewerkt. Ieder geval in IE en Chrome werkt het weer... Duurt wel langer voor het begint met afspelen in vergelijking met vroeger..

Firefox wat mijn voorkeur heeft, maar weer is keer helemaal opnieuw instellen met 32bit kijken of dat helpt.
Maar goed zal wel aan mij gelegen hebben, maar het was ineens op 2 computers 'stuk'.
mooi:) hopelijk krijg je het ook weer aan de praat op firefox.
Qua portforward.. dat is niet zo.. dat is het mooie het is een alias als in het loopt via de DSM poorten:)
Dit kan nu nog steeds als je geen video station wilt gebruiken.. doe je het via file station. Dan log je direct in op file station ipv dsm.. maar goed nut is minder groot denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Quakie schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:52:
[...]
Iemand goede kijk hierop? in het kort, zou het theoretisch mogelijk zijn dat ze via een plugin bij je DSM installatie / data kunnen komen. Mij lijkt het van niet, als je niet dezelfde user gebruikt in Wordpress dus bijv je admin account voor wordpress en voor DSM. In het verste komen ze op de mappen waar http user rechten op heeft.
Ja dat kan gewoon. Ze moeten een exploit gebruiken die van de http server user id naar root kan gaan en daar kan je best wel wat dingen op verzinnen. Elk PHP script draait als apache user dus dan hebben ze al minimaal die rechten op jouw systeem. Wat je kan doen om het beter te beschermen is docker te gebruiken dan hou je alles veel beter gescheiden. Dus kan je een docker instance met een eigen DSM (als je graag DSM wilt gebruiken) en daarin weer wordpress zodat als het mis gaat je alleen de docker instance kwijt bent. Andere problemen kunnen ontstaan als de binnen dringen op de DB en dan misschien bij andere databases kunnen komen en daar nog wat issues kunnen veroorzaken. Meestal zullen ze alleen je website defacen en dan hun eigen mailware of iets hosten en dan andere gaan infecteren via jouw machine.

Ik heb zelf gewoon een AWS machine hiervoor maar goed ik ben een software ontwikkelaar en cloud engineer dus tja dan moet ik dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Mau_Maus schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:41:
[...]

Edit:

Wat was de fix?
Ik heb ook al een tijdje iets soortgelijks.
Enkel in Firefox werkt het, met VLC geinstalleerd. En dan nog enkel .mp4. Al het andere wil die niet afspelen.
Doe geen transcoding, maar een laptop moet SD materiaal toch gewoon af kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
dutchgio schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:49:
[...]

Wat was de fix?
Ik heb ook al een tijdje iets soortgelijks.
Enkel in Firefox werkt het, met VLC geinstalleerd. En dan nog enkel .mp4. Al het andere wil die niet afspelen.
Doe geen transcoding, maar een laptop moet SD materiaal toch gewoon af kunnen spelen?
Voor Firefox geen fix nog. Werk nu alleen in IE en Chrome bij mij, nadat ik laatste VLC 32 en 64bit paar keer opnieuw geïnstalleerd had.
Quakie schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:03:
[...]
mooi:) hopelijk krijg je het ook weer aan de praat op firefox.
Qua portforward.. dat is niet zo.. dat is het mooie het is een alias als in het loopt via de DSM poorten:)
Dit kan nu nog steeds als je geen video station wilt gebruiken.. doe je het via file station. Dan log je direct in op file station ipv dsm.. maar goed nut is minder groot denk ik.
Je hebt gelijk. Ik heb dat uitgelaten, omdat ik eigen verwijzingen gebruik met custom poorten.
Dan worden ze minder 'geprobeerd'. Of ieder geval zoiets was mijn logica ;)

Dank voor het meedenken ieder geval!

[ Voor 3% gewijzigd door Mau_Maus op 09-06-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Als ik mijn disk set wil uitbreiden, zou het zin hebben om stripe_cache_size te verhogen?! (Zeg, naar 8K) Die staat nu op 256 bytes. Men zegt dat RAID rebuild daardoor een stuk sneller gaat. Dat geloof ik graag; maar ik kan me ook zo voorstellen dat te veel cachen, voor normaal gebruik, betekent dat dus voor iedere stripe 8K ophaalt, terwijl de machine feitelijk maar 256 bytes voor een stripe nodig heeft. Dat zou best wel eens een flinke overhead kunnen geven.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
albatross schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:06:
Als ik mijn disk set wil uitbreiden, zou het zin hebben om stripe_cache_size te verhogen?! (Zeg, naar 8K)
Ja, hier heb ik al eerder e.e.a. over geschreven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
DukeBox schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:57:
[...]

Ja, hier heb ik al eerder e.e.a. over geschreven in dit topic.
Had inderdaad een en ander gevonden over stripe_cache_size in dit topic, maar nog niks over mijn specifieke vraag wat verhoging van die waarde voor regulier gebruik doet.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
albatross schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:08:
...maar nog niks over mijn specifieke vraag wat verhoging van die waarde voor regulier gebruik doet.
Voor welke syno ? Het heeft alleen invloed op raid 5 en raid 6 en wordt alleen gebruikt bij het delayed wegschrijven van sequentiële data. Vandaar dat je voornamelijk performance winst haalt bij een rebuild. Sterker nog, een te grote cache met hoge cpu kan een grotere backlog genereren waardoor de overall performance afneemt (korte freezes e.d.).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
DukeBox schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:14:
[...]

Voor welke syno ? Het heeft alleen invloed op raid 5 en raid 6 en wordt alleen gebruikt bij het delayed wegschrijven van sequentiële data. Vandaar dat je voornamelijk performance winst haalt bij een rebuild. Sterker nog, een te grote cache met hoge cpu kan een grotere backlog genereren waardoor de overall performance afneemt (korte freezes e.d.).
Ja, die overhead voor normaal gebruik, daar was ik dus al bang voor. :)

Ik gebruik SHR overigens, en geen RAID 5 of 6; maar goed, dat is ook een RAID (alleen dan hybride). Denk dat ik die stripe_cache_size alleen maar zal gaan gebruiken voor een rebuild dus. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zodra de Nas binnen is moet ik de data nog overzetten.

Nu beschikt deze over de USB Copy functie. Is het hiermee software matig ook te zien hoe lang de bestandsoverdracht duurt.

Ik heb namelijk 4TB aan data, dus dat gaat wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Vraag 1:: waarom zou de https://www.synology.com/nl-nl/products/DX1215#overview eigenlijk niet op een DS415+, 1515+ of 1815+ passen?. Officieel is alleen de 2415+ ondersteund volgens mij.
Verbinding loopt gewoon via eSATA?.... (heb hem verder niet nodig oid, gewoon nieuwsgierig!)

Vraag 2:
Hoe zorg ik ervoor dat alle appz op een 2e volume komen, en mijn hoofd SHR volume (4*4Tb + 2*6TB) niet 24/7 actief is?. Je kunt appz niet eenvoudig verplaatsen namelijk.
Heb een 60GB SSD in gebruik als download locatie van Sabnzbd (extract naar hoofd volume momenteel). Zou liever een oude 2TB HDD misbruiken voor dit doeleind, en o.a. mijn Virtualbox installatie als dat mogelijk is..
Destianto schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:04:
Zodra de Nas binnen is moet ik de data nog overzetten.

Nu beschikt deze over de USB Copy functie. Is het hiermee software matig ook te zien hoe lang de bestandsoverdracht duurt.

Ik heb namelijk 4TB aan data, dus dat gaat wel even duren.
Als je de copy / paste start kun je dit wel zien. Schermpje verwijnt wel op de achtergrond (en de time left inschatting kun je daarna niet meer zien volgens mij).

Eea direct via USB 3.0 >> Synology zetten gaat wel stuk sneller dan over Gbit LAN als je vlotte HDD's hebt. Ik haalde >140MB/s op deze methode.

[ Voor 68% gewijzigd door Tortelli op 09-06-2016 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
albatross schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:44:
Denk dat ik die stripe_cache_size alleen maar zal gaan gebruiken voor een rebuild dus. Bedankt.
Nogmaals, het werkt alleen voor raid 5 en 6, niet voor SHR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Destianto schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:16:
Mijn NAS is een keer gehackt door een bug in DSM (bitcoins gejat, malware geinstalleerd), sindsdien staat alles dicht behalve VPN met een eigen user die enkel VPN mag inloggen, om daarna een andere app te gebruiken heb ik een andere set inloggegevens. Ik vertrouw m'n NAS niet meer op internet op http ieder geval. DSM had ik een goed gevoel over tot die hack maar Wordpress is *gok ik* zo'n beetje t meest gehackte product om internet dus ik zou dat echt ten zeerste afraden om zelf te hosten als er data op de NAS staat die je veilig wil houden.

MeZZiN legt het verder al erg goed uit denk ik wat er kan gebeuren. VM's of containers als Docker zijn ook niet heilig, daar bleek afgelopen jaar ook iets grondig mis te zijn (VENOM heette t, voor wie meer wil weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:27:

Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd).
Dat laatste, daar heb ik toch wel zo'n beetje mijn twijfels bij. Ik heb nog *nooit* gehoord dat Storage Spaces (Windows 8/10) speciale schijven nodig heeft die TLER ondersteunen (voor hun parity sets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Storage Spaces != Onboard RAID. Onboard RAID wil zeggen dat je drivers gebruikt van AMD/Intel/VIA/nVidia/Silicon Image/JMicron/Promise/ASMedia die alleen werken op Windows systemen, met een option ROM chip die booten van een RAID array mogelijk maakt.

Windows heeft ook eigen software RAID (die niet heel uitgebreid is) en Storage Spaces valt ook hieronder. Storage Spaces is sowieso ook geen implementatie van RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:00:
Storage Spaces != Onboard RAID. Onboard RAID wil zeggen dat je drivers gebruikt van AMD/Intel/VIA/nVidia/Silicon Image/JMicron/Promise/ASMedia die alleen werken op Windows systemen, met een option ROM chip die booten van een RAID array mogelijk maakt.
Oh, je bedoelt sets die aangemaakt worden met Intel Rapid Storage Technology en zo?
Windows heeft ook eigen software RAID (die niet heel uitgebreid is) en Storage Spaces valt ook hieronder. Storage Spaces is sowieso ook geen implementatie van RAID.
De Storage Space informatie bij MS is tamelijk summier; maar er wordt min-of-meer gesuggereerd dat ze RAID 5 en RAID 6 ondersteunen.

Maar das jammer dan, want ik wilde eigenlijk een RAID set aanmaken met Storage Spaces, en had gehoopt dat hun RAID gewoon goed zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:27:

Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Nee. Juist omdat Synology gebruik maakt van Linux software RAID, heb je geen speciale schijven nodig die TLER ondersteunen, zoals wel het geval is voor vele hardware RAID en Windows onboard RAID (ook wel FakeRAID genoemd).
Nee niet perse omdat RAID staat ook een beetje voor Redundant array of inexpensive disks dus koop de goedkoopste disks en je heb storage. Vroeger had je dan SCSI drives en IDE drives SCSI waar ooit de betere kwaliteit drives en de IDE's ooit de standaard desktop kwaliteit. Nu is er maar een aansluiting en dus zijn er verschillende types drives. Dus je heb server grade NAS grade en Desktop drives.

Mijn eigen ervaring is zelf dat desktop drives vrij goed zijn (dus je zal met de meeste gewoon niet in de problemen komen) behalve die nasty 3TB serie drives van Seagate die zijn gewoon super slecht (mijden). Wat ik nu zou gebruiken om de kijken welke drives goed zijn is de testen van backblaze https://www.backblaze.com...eliability-stats-q1-2016/ en dan zie gelijk dat de RED wel aardig zijn maar niet super. Kijk goed wat je koopt en zoek uit wat marketing is en wat meer realistisch het idee van een RAID is juist om goedkope drives te gebruiken en als ze stuk zijn makkelijk te vervangen. Helaas zelf te veel mee gemaakt met mijn Seagate schijven ze zijn allemaal al minimaal 1 keer vervangen.

Het schijnt dat NAS schijven iets betere onderdelen gebruiken en iets andere software instelling die meer NAS geschikt zijn. Maar of het het prijs verschil waard is weet ik niet. Ik denk dat onder normale omstandigheden dat een desktop schijf prima werkt in een NAS en je zelf het voordeel er niet uithaalt misschien als hij altijd aan en continue in gebruik is dan kan het misschien schelen maar dat was het dan ook. Veel NAS schijven hebben een lagere RPM en lagere temp. Het scheelt iets maar of het iets te maken heb met kwaliteit of met dat de drive gewoon een stuk trager draait geen idee.

NAS vs desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 09:35

pietje63

RTFM

Wat ik ook begreep is dat bij NAS schijven (iif WD RED cs GREEN) is dat de header ingesteld is om minder snel in de ruststand te gaan. Dit scheelt vooral bij het streamen van media. Een desktop schijf zou zijn header steeds net in de ruststand zetten en dan weer op moeten starten. De server versie is nog niet in de ruststand gegaan.

Zie https://www.pugetsystems....n-vs-Red-Hard-Drives-602/ bij head parking delay

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 11:47
MeZZiN schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:14:
behalve die nasty 3TB serie drives van Seagate die zijn gewoon super slecht (mijden).
d:)b
Tyfusschijven zijn me dat.
In 3-4 jaar tijd drie van die krengen kapot gegaan :r
Nu WD Reds in gebruik.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
pietje63 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:48:
Wat ik ook begreep is dat bij NAS schijven (iif WD RED cs GREEN) is dat de header ingesteld is om minder snel in de ruststand te gaan. Dit scheelt vooral bij het streamen van media. Een desktop schijf zou zijn header steeds net in de ruststand zetten en dan weer op moeten starten. De server versie is nog niet in de ruststand gegaan.
Dat laat zich met een commando wel oplossen. :)

syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda

(Voor iedere WD schijf in je systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
matthijst schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:52:
[...]

Nu WD Reds in gebruik.
Als je ik reviews (hier op tweakers pricewatch) lees van die RED schijven, dan blijken die ook behoorlijk snel stuk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:47
matthijst schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:52:
[...]

Nu WD Reds in gebruik.
ook hier de meest rotte schijven die ik ooit gehad heb. van de 8 schijven 4 kapot binnen 3 jaar. op dit moment heb ik de 4tb variant welke wel probleemloos draaien komen ook veel beter uit testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb nu twee WD40EFRX met Power_On_Hours is ~6200 met een Load_Cycle_Count van ~3500.
De vorige disks die ik had waren WD20EARS met Power_on_Hours ~35000 met Load_Cycle_Count van ~300 als ik mij goed herinner. Hier had ik de idle time uitgezet.
Ik heb in ieder geval veel hogere aantallen gezien.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Duidelijk ben ik niet de enige met dit probleem. Gelukkig met garantie heb ik het nog wel uit kunnen zingen maar heb wel in een maand 2x een failed diskgehad en toen was ik blij dat ik en coldspare had.

Totaal heb ik nu 7x een failed disk uit een set van 4 disks en een cold spare omdat het bij deze drives helaas noodzaak was. Het was een extreem slechte set met drives ben blij dat ik garantie heb maar helaas heb ik er nog een liggen hier die nog stuk is dus nu moet ik wel andere kopen ze zijn nu 2-3 jaar oud (originele aanschaf niet de echte leeftijd van de drives de meeste niet ouder dan 1 jaar omdat ze al gefixed refurbished vervangen zijn -O- ) Dus elke schijf die nu stuk gaat gaat er weer een verse in van ander merk moet even geen seagate meer hebben de NAS drive waar ik nu op over ben gegaan als vervanging / cold spare lijkt het van Seagate beter te doen maar tja een failure rate van 100% is de lat ook niet super hoog. Verder goede garantie gehad hoor alleen nu vallen ze buiten garantie en houden ze er het er snel mee op binnenkort een hot spare er in zodat ik de 1 van de bestaande drives gelijk kan vervangen en dan langzaam aan de rest een voor een naar 6tb drives denk ik als logische upgrade volgorde of de iets goedkopere 4TB daar ligt nu de sweet spot denk ik . Ik heb nog niet echt de ruimte nodig heb nog maar 2 tb ruimte over van de 8 tb waarschijnlijk worden het HGST drives die hebben de beste papieren op dit moment pricewatch: HGST Deskstar 7K4000, 4TB of deze alleen die is volgens hun niet bedoel voor NAS doelen maar archive doel pricewatch: HGST MegaScale DC 4000.B, 4TB maar goed backblaze was wel te spreken over de laatste en die gebruikt hem voor active usage.

[ Voor 9% gewijzigd door MeZZiN op 10-06-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
MeZZiN schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:16:
... waarschijnlijk worden het HGST drives die hebben de beste papieren op dit moment pricewatch: HGST Deskstar 7K4000, 4TB of deze alleen die is volgens hun niet bedoel voor NAS doelen maar archive doel pricewatch: HGST MegaScale DC 4000.B, 4TB maar goed backblaze was wel te spreken over de laatste en die gebruikt hem voor active usage.
Van die HGST MegaScale DC schijven (en het hele merk) heb ik echt nog nooit gehoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:08:
Oh, je bedoelt sets die aangemaakt worden met Intel Rapid Storage Technology en zo?
Inderdaad. Dat valt onder Onboard RAID, ook wel FakeRAID of DriverRAID genoemd. Ondanks dat veel mensen anders denken, is er geen hardware die RAID functionaliteit uitvoert, enkel drivers en een piepklein stukje firmware in de Option ROM waarmee je tijdens de BIOS-fase RAID arrays mee kunt maken en wat het mogelijk maakt voor Windows om van zulke RAID arrays te kunnen booten.
De Storage Space informatie bij MS is tamelijk summier; maar er wordt min-of-meer gesuggereerd dat ze RAID 5 en RAID 6 ondersteunen.
Storage Spaces is een LVM-achtige abstractielaag. Dus geen RAID; dat is een vrij gestandaardiseerde manier van dataopslag waarbij low-level blokjes data in een bepaald patroon worden opgeslagen. Bij Storage Spaces is dat dynamisch en verschilt het dus per keer hoe het exact wordt opgeslagen.

Voor de gebruiker zijn deze technische details niet zo van belang; die kent RAID5 als een manier van opslag waarbij één schijf mag uitvallen en alle data er dan nog gewoon is. En dat kan Storage Spaces inderdaad bieden, door middel van pariteit. Ook kan informatie dubbel worden opgeslagen, wat dan vergelijkbaar is met RAID1. Maar beide technieken die Storage Spaces toepast is strict genomen geen RAID. Net zo min als dat ZFS een implementatie van RAID is.

Storage Spaces is verder prima hoor; alleen mis je natuurlijk wel de bescherming die een modern opslagsysteem zoals ZFS biedt. Daarvoor loopt Microsoft nog ver achter de concurrentie. Hun eigen ReFS-filesystem is van alle 3e generatie filesystems het minst volwassen en het minst uitontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:46:
[...]

Storage Spaces is een LVM-achtige abstractielaag. Dus geen RAID; dat is een vrij gestandaardiseerde manier van dataopslag waarbij low-level blokjes data in een bepaald patroon worden opgeslagen. Bij Storage Spaces is dat dynamisch en verschilt het dus per keer hoe het exact wordt opgeslagen.

Voor de gebruiker zijn deze technische details niet zo van belang; die kent RAID5 als een manier van opslag waarbij één schijf mag uitvallen en alle data er dan nog gewoon is. En dat kan Storage Spaces inderdaad bieden, door middel van pariteit. Ook kan informatie dubbel worden opgeslagen, wat dan vergelijkbaar is met RAID1. Maar beide technieken die Storage Spaces toepast is strict genomen geen RAID. Net zo min als dat ZFS een implementatie van RAID is.

Storage Spaces is verder prima hoor; alleen mis je natuurlijk wel de bescherming die een modern opslagsysteem zoals ZFS biedt. Daarvoor loopt Microsoft nog ver achter de concurrentie. Hun eigen ReFS-filesystem is van alle 3e generatie filesystems het minst volwassen en het minst uitontwikkeld.
Bedankt voor de grondige uitleg! :)

Maar ik las (volgens mij hier op tweakers) dat juist de Synology NAS *niet* beschermd tegen bad sectors (waarbij foute data dus gerepliceerd worden in een RAID). Jammer dat MS dan niks tasoenlijks te bieden heeft op RAID gebied. Is er geen ZFS voor Windows? :D

Misschien dan toch maar eens kijken naar wat hardware RAID-achtigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
albatross schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:46:
[...]

Van die HGST MegaScale DC schijven (en het hele merk) heb ik echt nog nooit gehoord. :)
HGST is het voormalige Hitachi het is nu overgenomen door WD maar ze staan wel bekend om de betere schijven (helaas daardoor iets duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

albatross schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:55:
[...]

Als je ik reviews (hier op tweakers pricewatch) lees van die RED schijven, dan blijken die ook behoorlijk snel stuk te gaan.
Er even doorheen gebladerd, vrijwel alle meldingen van DOA of defecte schijven lijken over de 3TB variant te gaan.

Ik draai nu een jaar 3 5TB varianten zonder enige problemen of kapotte sectoren(volgens maandelijkse Syno rapport)

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
MeZZiN schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:36:
[...]

HGST is het voormalige Hitachi het is nu overgenomen door WD maar ze staan wel bekend om de betere schijven (helaas daardoor iets duurder)
Goed om te weten. Bedankt. Ga ik daar ook eens naar kijken.
GravGunner schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:58:
[...]

Er even doorheen gebladerd, vrijwel alle meldingen van DOA of defecte schijven lijken over de 3TB variant te gaan.

Ik draai nu een jaar 3 5TB varianten zonder enige problemen of kapotte sectoren(volgens maandelijkse Syno rapport)
5T is volgens mij sowieso erg gunstig, prijs/prestatie wijs. Die ga ik nog nog eens bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Wat me ook was opgevallen dat binnen een serie er mega verschillen zitten tussen de kwaliteit van de 3tb of 4tb versie dus als een 3tb slecht is kan de 4-5tb prima zijn.

Bij de Seagate was alleen de 3tb slecht de rest was gewoon prima. Dus kijk gewoon wat je wilt uitgeven de meeste drives zijn goed. Zo slecht als de 3tb van Seagate komen niet vaak langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MeZZiN schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:14:
Mijn eigen ervaring is zelf dat desktop drives vrij goed zijn (dus je zal met de meeste gewoon niet in de problemen komen)
Daar ben ik het ook zeker mee eens MAAR speciale NAS HDD's resoneren vrijwel niet.
Zeker wanneer je meerdere HDD's in je syno hebt en deze op gehoor afstand staat is dat wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Jep helemaal waar hoor. Gaf ook al aan dat NAS schijven minder snel draaien dus er zit wel wat verschil in maar niet in de duurzaamheid (dacht dat de vraag ook meer was)

Maar het zijn bij sommige merken gewoon desktop schijven met iets andere firmware en bij andere merken hebben ze betere hardware er in gestopt denk alleen dat je het niet zal merken alleen misschien in temp en dus biljkbaar de herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik heb dat trillen dus ook met WD40EFRX disks. Zou dat echt aan de disks liggen?
(zie ook NiGeLaToR in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2")

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
MeZZiN schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:30:
Gaf ook al aan dat NAS schijven minder snel draaien..
Dat is niet helemaal waar. Zeker niet als je green vergelijkt. Ik heb Seagate NAS HDD's en drie draaien gewoon op 7k2. Daarnaast hoeft de RPM geen invloed te hebben op de resonantie.
kraades schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:34:
Ik heb dat trillen dus ook met WD40EFRX disks. Zou dat echt aan de disks liggen?
Ja. Zeker met meerdere van het zelfde model.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2016 14:10 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).