Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:42
kraades schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:34:
Ik heb dat trillen dus ook met WD40EFRX disks. Zou dat echt aan de disks liggen?
(zie ook NiGeLaToR in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2")
Er zitten 2 WD30EFRX schijven in en hij trilt nog steeds flink. Door hem op de juiste manier op rubberen pootjes te zetten hoor ik het buiten de meterkast niet, maar je voelt het ook aan de behuizing.

Poweron time: 24478
Start-stop count: 85
Power cycle count 88

Geen errors etc.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:14:
Er zitten 2 WD30EFRX schijven in en hij trilt nog steeds flink.
Volgens mij heeft WD ook geen stabilisatie in zijn NAS schijven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DukeBox schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:15:
[...]

Volgens mij heeft WD ook geen stabilisatie in zijn NAS schijven.
In een DC zou het ook weinig mogen boeien, maar menig NAS staat in een meterkast of ergens onder een bureau - dan is het knap irritant :+

Enfin, voor elke trillingkje is gelukkig een rubbertje te vinden zeg ik dan maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Dat is dan wel iets dat de seagate nas hdd's als voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik zie aan de uren online dat de mijne al bijna 3 jaar nonstop aan staan. Misschien langzamerhand eens gaan kijken naar iets anders voor ze gaan hemelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:09
Ik hoor mijn WD Reds niet hoor, in de NAS (916+) die op de grond in mijn meterkast staat (op een theedoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:25:
Ik zie aan de uren online dat de mijne al bijna 3 jaar nonstop aan staan. Misschien langzamerhand eens gaan kijken naar iets anders voor ze gaan hemelen.
Leg gewoon 1 of 2 drives in de kast als cold spares en hou in de gaten of ze issues gaan geven en dan snel vervangen een voor een die stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MeZZiN schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:55:
[...]

Leg gewoon 1 of 2 drives in de kast als cold spares en hou in de gaten of ze issues gaan geven en dan snel vervangen een voor een die stuk gaat.
Heb ook gewoon nog online en offsite backups hoor, dus echt een probleem gaat er nooit zijn gelukkig.
Twijfel of ik de DS713+ ga vervangen door een nieuwere, of juist een 4bay wil of de uitbreiding eraan met meer disks.. eigenlijk heb ik geen idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik hoorde eigenlijk alleen wat WD Greens (en een paar andere WD's die ik nog had liggen) toen de NAS net opgezet was: toen bleef die 2-3 dagen lang ratelen. Waarschijnlijk om de RAID op te bouwen (wist toen nog niet dat je dat proces kon versnellen). Daarna heb ik die schijven eigenlijk nooit meer gehoord (en er wordt toch op ge-spotwebbed, and ge-SABnzbed en zo; en ik schrijf er films na toe).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:14:
[...]

Er zitten 2 WD30EFRX schijven in en hij trilt nog steeds flink. Door hem op de juiste manier op rubberen pootjes te zetten hoor ik het buiten de meterkast niet, maar je voelt het ook aan de behuizing.

Poweron time: 24478
Start-stop count: 85
Power cycle count 88

Geen errors etc.
Wat is je Load_Cycle_Count als ik vragen mag?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
kraades schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:07:
[...]

Wat is je Load_Cycle_Count als ik vragen mag?
200 op beiden.
Mag ik dan vragen wat dit betekent? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het aantal maal dat de disk head wordt geparkeerd (landing zone, standby). Dat is waarom je de wdidle3 tool gebruikte op de green disks. Bij mij staan ze bij Power_On_Hours is ~6200 op een Load_Cycle_Count van ~3500. Een stuk hoger dus. Niet dat ik mij hier erg druk om maak maar ik vraag mij af wat de reden is?
root@DS716:~# syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
Get /dev/sda WD idle3 timer [0] successfully
root@DS716:~# syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdb
Get /dev/sdb WD idle3 timer [0] successfully
root@DS716:~# 

[ Voor 26% gewijzigd door technorabilia op 10-06-2016 22:18 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:17

Wokschotel

Op 6 wielen

Mijn DS211j is blijven steken in een update van de VPN-server. De lampjes knipperen normaal, er is harde schijf activiteit zo te zijn. Synology Assistant kan hem niet vinden. Hij reageert al 3 uur nergens meer op, maar is nog wel te pingen. Iemand een tip wat ik het beste kan doen?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je ssh aan hebt staan... Kun je er nog op met ssh? Dan kun met bv. top of htop kijken waar ie allemaal mee bezig is en eventueel nog wat killen.

[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 11-06-2016 19:00 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 20:09
DS412+ al aantal jaar in gebruik samen met 4 Western Digitals Red editie.

11577 Power on Tijd
Load Cycle Count 602

Status alles OK dus druk maken en hardeschijven vervangen ga ik nog niet doen.
Maar ben wel geneigd de ds412+ te vervangen voor een ds916+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
WTF, doe een upgrade naar DSM 6.0.1 en plotseling is mijn hele database leeg in MariaDB

/edit:
Users, DB's alles weg. Pleuris Synology :(

[ Voor 24% gewijzigd door schumi2004 op 12-06-2016 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

kraades schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:00:
Als je ssh aan hebt staan... Kun je er nog op met ssh? Dan kun met bv. top of htop kijken waar ie allemaal mee bezig is en eventueel nog wat killen.
Nope, helaas. SSH staat wel aan maar 'connection refused'. Ik vrees dat ik hem een keer aan en moet zetten of resetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

schumi2004 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 00:17:
WTF, doe een upgrade naar DSM 6.0.1 en plotseling is mijn hele database leeg in MariaDB

/edit:
Users, DB's alles weg. Pleuris Synology :(
ben je alles kwijt????

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat het niet op een andere locatie, andere versie, verkeerd login e.d.?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:36
kraades schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:58:
Naar aanleiding van zijn post, hier ook net geüpdatet, nergens last van, alles doet gewoon wat het moet doen. Databases zijn er nog etc etc.

*update....niet alles doet het....schijnbaar werkt mijn koppeling niet meer met Spotweb naar Sabnzbd....

Geen idee nog waarom niet.

*update 2

Alles werkt weer, geen idee eigenlijk waarom dat het niet werkte. Op een geven moment de api key maar opnieuw gegenereerd en over al ingevoerd en presto

[ Voor 32% gewijzigd door SpoekGTi op 12-06-2016 17:59 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Daarvoor heb je een backup toch :) ?

Niet? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
kevinl schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:29:
[...]

ben je alles kwijt????
Yups, nu was de data ansich niet zo spannend, Kodi database voornamelijk, maar moet nu wel weer een hoop opnieuw doen.
kraades schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:58:
Ik zou niet weten waar, alsof ie van scratch begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 08:13

miekol

erm

Ok dit is misschien een beetje basic vraag, maar ik kan het zo snel niet vinden via Google. Denk dat ik niet op de goeie termen zoek.

Ik heb een DS1511+ en die wil ik (deels) off-site backuppen naar een DS216se. Nu heb ik één 4Tb HD in de DS216se, maar hoe moet ik die nou instellen (SHR, RAID, JBOD) zodat wanneer die (bijna) vol is ik er nog een schijf bij kan zetten en zodra disk1 vol is hij verder gaat op disk2. Zonder dat het een RAID0 is waar de gegevens verdeeld staan op beide schijven. Of kan dat überhaubt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
miekol schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:12:
Ok dit is misschien een beetje basic vraag, maar ik kan het zo snel niet vinden via Google. Denk dat ik niet op de goeie termen zoek.

Ik heb een DS1511+ en die wil ik (deels) off-site backuppen naar een DS216se. Nu heb ik één 4Tb HD in de DS216se, maar hoe moet ik die nou instellen (SHR, RAID, JBOD) zodat wanneer die (bijna) vol is ik er nog een schijf bij kan zetten en zodra disk1 vol is hij verder gaat op disk2. Zonder dat het een RAID0 is waar de gegevens verdeeld staan op beide schijven. Of kan dat überhaubt niet?
Niet automagisch, dus nu JBOD en de 2de disk ook als JBOD maar je zal dan de job moeten aanpassen zodat hij op de andere disk aan de gang gaat.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

SpoekGTi schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:15:
[...]

Niet automagisch, dus nu JBOD en de 2de disk ook als JBOD maar je zal dan de job moeten aanpassen zodat hij op de andere disk aan de gang gaat.
Hmm maar de basis folder (2016) die gebackupt wordt blijft dan waarschijnlijk hetzelfde en zal op het nieuw volume dan leeg lijken en begint hij dan niet weer vanaf scratch met alles te backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
miekol schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:20:
[...]
Hmm maar de basis folder (2016) die gebackupt wordt blijft dan waarschijnlijk hetzelfde en zal op het nieuw volume dan leeg lijken en begint hij dan niet weer vanaf scratch met alles te backuppen?
Kan je überhaupt wel 2 dezelfde folder namen hebben op 2 verschillende volumes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

SpoekGTi schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:34:
[...]

Kan je überhaupt wel 2 dezelfde folder namen hebben op 2 verschillende volumes?
Nou ik ga er eigenlijk vanuit dat de 4Tb schijf op de backup net niet/net wel vol is vóór ik aan 2017 begin op de DS1511, zo bedoel ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om de users van 1 synology the syncen naar een 2e synology?
Heb 2 nassen,en zoud graag op beide met dezelfde gebruikersnamen inwillen kunnen loggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:14:
Is het mogelijk om de users van 1 synology the syncen naar een 2e synology?
Heb 2 nassen,en zoud graag op beide met dezelfde gebruikersnamen inwillen kunnen loggen...
Dan moet je niet syncen maar met bijv. ldap authenticatie gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:31:
[...]

Dan moet je niet syncen maar met bijv. ldap authenticatie gaan werken.
Meende dat dit lastig was ivm verschillen in Windows en Synology qua AD systeem? Dat de 2 systemen niet met elkaar gebruikt konden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 15:45:
Meende dat dit lastig was ivm verschillen in Windows en Synology qua AD systeem? Dat de 2 systemen niet met elkaar gebruikt konden worden?
Wat heeft Windows AD er mee te maken ? Ging toch alleen om authenticatie met 2 synos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
miekol schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:37:
[...]
Nou ik ga er eigenlijk vanuit dat de 4Tb schijf op de backup net niet/net wel vol is vóór ik aan 2017 begin op de DS1511, zo bedoel ik het.
En dan? Dan haal je die eerste er weer uit of laat je die zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

SpoekGTi schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:57:
[...]

En dan? Dan haal je die eerste er weer uit of laat je die zitten?
Dan had ik gedacht een tweede schijf te kopen en erbij te zetten, waar die dan op 'verder' zou gaan zodra de 1e helemaal vol is.

Maar is geloof ik niet echt een standaardmogelijkheid, dus heb maar gewoon een grotere HD besteld waarvan ik zeker weet dat wel heel 2016 er op zou moeten passen. Koop ik voor 2017 de tweede schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Wokschotel schreef op zondag 12 juni 2016 @ 06:58:
[...]

Nope, helaas. SSH staat wel aan maar 'connection refused'. Ik vrees dat ik hem een keer aan en moet zetten of resetten...
Hij doet het weer na een aan-uit actie. En ik was even vergeten dat ik SSH op een andere poort had gezet. Lekker handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
miekol schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:58:
[...]

Dan had ik gedacht een tweede schijf te kopen en erbij te zetten, waar die dan op 'verder' zou gaan zodra de 1e helemaal vol is.

Maar is geloof ik niet echt een standaardmogelijkheid, dus heb maar gewoon een grotere HD besteld waarvan ik zeker weet dat wel heel 2016 er op zou moeten passen. Koop ik voor 2017 de tweede schijf.
De werking is inderdaad anders elke disk zelfs met JBOD wordt een eigen volume dus als jij een jaar lang een job hebt lopen op volume1 gaat hij niet vanzelf door op volume2 als volume 1 vol zit. Dit is dus handmatig wel te regelen maar omdat volume2 dan geen data bevat gaat hij daar eerst weer 1 hele Back-up op zetten en daar dan weer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Hmm, te vroeg gejuicht, mijn DS211j is nu nagenoeg onbruikbaar vanwege een proces synoscgi. Zie screenshot. Iemand een idee wat dit is en of ik dit proces zo kan killen? Ik vermoed een relatie met de Photostation update waardoor ie weer opnieuw gaat indexeren ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4seztzj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:10
- J.W. - schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:54:
"Memory compression" leverde bij mij flink vertraging op in besturingssysteem (ds916+, 8 GB), zou ik zeker uitzetten bij voldoende geheugen..
Beetje verwarrend misschien, maar wordt hier niet het tegenovergestelde beweerd? (Ook DSM geeft volgens mij aan dat het door Memory Compression sneller gaat werken)
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/DSM5078.JPG

*Mijn gevoel zegt dat beide beweringen kunnen kloppen.. Als iets door memory compression maar 50% van het geheugen inneemt kan het in theorie ook 2x zo snel uit het geheugen geladen worden. Maar om het te decomprimeren is weer (meer) CPU kracht benodigd.. Dus waarschijnlijk is het alleen sneller indien je een snelle CPU hebt.. (en of een simpele Celeron daar onder valt is natuurlijk maar de vraag.. :/)

Ik zal er komende week ook even mee testen (uitvinken) als ik de boel volledig ingericht heb. :)

Ondanks dat m'n DS213+ zeker niet 'traag' was, merk ik wel dat alles binnen DSM op de DS916+ toch net weer wat vlotter draait. Maar eigenlijk is alles behalve instant mij niet snel genoeg dus thnx for the tip. :+ 8)

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 13-06-2016 12:05 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invad3r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:03
Ben in het bezit van een 1815+ met alle 8 de bays gevuld met HDD's (2TB en 4TB's in SHR array). Nu wil ik graag een SSD toevoegen, maar dat kan niet in de NAS zelf, aangezien deze vol zit. De reden dat ik een SSD wil toevoegen is het gebruik van een specifieke (server)app voor muziek, Roon. Deze app is sinds kort te installeren op Synology en profiteert bij het zoeken naar muziek enorm van hoge/snelle IOPS/reads.

Nu heb ik een aantal opties:
1. DX213 eSata expansion kopen en daarin 1 of 2 SDD's toevoegen en kiezen voor SDD caching (read-only of read/write). Levert dat voldoende snelheid via eSata?;
2. DX213 + 1 SSD en daarop Roon installeren. Zelfde vraag als bij 1;
3. SSD rechtstreeks aansluiten op eSata poort. Werkt dat?
4. Toch proberen op een of andere manier mijn SHR volume (deze is nu voor 50% vol) te shrinken en 1 of 2 HDD's af te koppelen en vervangen voor SDD('S). Kan dat op een veilige manier?
5. Helemaal opnieuw beginnen met een nieuwe SHR array van 6 HDD's en 2 losse SDD's. Dat lijkt me eigenlijk het mooiste, omdat ik dan niets externs hoef aan te sluiten. Maar ik zoek dan wel een manier om m'n Syno installatie + alle packages + DB's/configs etc. 100& veilig te stellen en terug te kunnen zetten. Is dat mogelijk? En hoe?

[ Voor 3% gewijzigd door Invad3r op 13-06-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
SmiGueL schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:51:
[...]

Beetje verwarrend misschien, maar wordt hier niet het tegenovergestelde beweerd? (Ook DSM geeft volgens mij aan dat het door Memory Compression sneller gaat werken)
[afbeelding]

*Mijn gevoel zegt dat beide beweringen kunnen kloppen.. Als iets door memory compression maar 50% van het geheugen inneemt kan het in theorie ook 2x zo snel uit het geheugen geladen worden. Maar om het te decomprimeren is weer (meer) CPU kracht benodigd.. Dus waarschijnlijk is het alleen sneller indien je een snelle CPU hebt.. (en of een simpele Celeron daar onder valt is natuurlijk maar de vraag.. :/)
Als je genoeg geheugen heb dan is het is het meestal zeker geen oplossing/verbetering alleen als je uit je geheugen loopt is het altijd sneller dan swappen naar disk. DSM gaat er vanuit dat je geheugen te kort heb (logisch ook wel als je zo weinig geheugen heb in de machines 8)7 ) Maar veel van deze opties gewoon uit proberen en kijken wat het beste werkt voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
MeZZiN schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:27:
[...]

Als je genoeg geheugen heb dan is het is het meestal zeker geen oplossing/verbetering alleen als je uit je geheugen loopt is het altijd sneller dan swappen naar disk. DSM gaat er vanuit dat je geheugen te kort heb (logisch ook wel als je zo weinig geheugen heb in de machines 8)7 ) Maar veel van deze opties gewoon uit proberen en kijken wat het beste werkt voor jouw situatie.
Bij Windows 10 zie je ook continue een 'System and compressed memory' proces (wat zo'n 5% load oplevert, wanneer het geheugen flink gebruikt wordt). Misschien moet ik dat eens uit proberen te zetten, want ik heb 32G in deze bak.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:13
Een tijd geleden had ik de vraag gesteld of ik het letsencrypt certificaat van m'n ds216+ kan exporteren en op een andere synology nas server (of xpenology) of ubuntu server kon installeren.
Toen werd er vertelt dat ik dat beter met reverse proxy kan regelen via m'n ds216+.
Ben aan het zoeken gegaan maar ik kom er niet uit.
Heb een owncloud draaien op een ubuntu server vm en wil deze eigenlijk ook van een letsencrypt certificaat voorzien.
Als ik dat via m'n ds216+ kan doen lijkt me veel makkelijker .
Iemand tips hoe dat te doen?

edit: heb de vraag er maar even bijgezocht.
ComTech schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 14:23:
Ik heb op m'n ds216+ een letsencrypt certificaat kan ik deze exporteren naar m'n xpenology server zodat ze op beide blijven werken?
Helaas is xpenology nog niet op dsm versie 6 dus daar aanmaken gaat nog niet vandaar dat ik het zo wil proberen.
job schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 15:40:
[...]
Of het technisch mogelijk is weet ik niet (vast wel), maar het is niet heel praktisch.
Je lets encrypt certificaat is maar 3 maanden geldig. Dan zou je de handelingen dus elke 3 maanden moeten herhalen.

Waarom maak je niet gebruik van de reverse proxy in dsm 6? Al het verkeer gaat dan via je diskstation, en is vanuit het internet afgedekt door je certificaat.

[ Voor 45% gewijzigd door ComTech op 13-06-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34
Waar loop je tegenaan dan? Je zegt nu dat je er niet uit komt met de reverse proxy.. maar wat gaat er dan mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
Wellicht weet iemand het volgende:

Ik heb een Synology DS214 draaien zonder databescherming (dus 2 aparte Volumes).

Volume 1 SSD van 120GB met DSM erop.
Volume 2 HDD van 4TB met opslag.

Nu heb ik een, compatible, SSD ban 240GB welke ik wilde gebruiken voor een upgrade van onze MacBook maar die wilt niet meewerken.

Kan ik, met behoud van Volume 2, de SSD met DSM opnieuw installeren? Ik kan het niet gevonden krijgen en gezien ik geen plek heb om de 4TB tijdelijk elders op te slaan... (Geen "belangrijke" data ofc)
Had bovenstaande in het verkeerde topic staan... dus bij deze :)

Mocht iemand het weten hoor ik het graag :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Ik heb uit mijn DS213+ een schijf gehaald nadat ik de NAS heel erg ratelde. Bang voor iets als Synolocker de NAS weer aangezet met 1 schijf en bij de processen en bestanden gecheckt of ik iets verdachts zag. Daarna weer uit en 2e schijf erin maar nu is het volume gedegradeerd. Nu moet ik deze herstellen, helaas kan ik niet op makkelijke wijze weer terug naar de oude situatie schijnbaar....Nu wil ik even kortsluiten of ik het zo goed snap: de schijf die erin is gebleven wordt niet gewist bij het herstellen, de andere wel en wordt waarschijnlijk opnieuw opgebouwd? Ik heb geen externe HDD om 4tb even te backuppen :/

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ywh7av.png
{klikbaar)

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 13-06-2016 18:39 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:47
Klein probleempje na het updaten naar 6.0.1-7393.

Mijn DS415+ is niet meer van buitenuit te benaderen. Heeft altijd probleemloos gewerkt.

Ik heb wel gezien dat ik een nieuw IP adres heb gekregen. Dat heb ik proberen aan te passen in mijn DS Finder app op de iPhone maar daar krijg ik de melding "Lan geen verbinding maken....controleer netwerkverbinding of het IP-adres van uw synology".

Op de zaak ook een Nas staan die keurig iedere nacht een backup doet, maar ook die kan geen verbinding meer maken. "kan geen ssh-verbinding maken......"

Ik heb geprobeerd om de ssh in terminal aan te zetten maar geen verandering. Ik kan me ook niet herinneren dat ik die ooit heb aangezet, ook niet toen het gewoon werkte.

Ik heb het vermoeden dat er een nieuwe instelling is gekomen bij de update of dat er iets tijdens de update niet helemaal goed is gegaan. Ik heb me rot gezocht de laatste dagen.

Kunnen jullie me op het goede spoor zetten?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
@Johoo, volgens mij is de DS Finder app enkel voor het "vinden van je NAS op je lokale netwerk". Hier zul je geen extern IP of domein gebruiken. Op welke manier kon je voorheen bij je NAS komen is dit op IP adres/DDNS of domeinnaam? In het geval van DDNS of domeinnaam kan het even duren voor het DNS record aangepast zal zijn (overigens in het geval van een domeinnaam zul je dit bij de partij waar het domein geregistreerd is zelf moeten aanpassen - host A record of cname)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
Ik kon via de iPhone met verschillende Synology's apps (bv DS Cam) op mijn Nas. Met DS Finder kon ik ook keurig een IP adres invullen en dan mijn login gegevens en maakte hij van buiten verbinding.

Via de zaak kon ik met explorer op IP adres ook in mijn Nas komen. Ik had het ip adres van de zaak toestemming gegeven in de NAS. Dat IP adres is hetzelfde gebleven, dus daar ligt het niet aan.

Ik krijg overigens ook geen melding meer op de Nas dat iemand probeert in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:13
job schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:01:
Waar loop je tegenaan dan? Je zegt nu dat je er niet uit komt met de reverse proxy.. maar wat gaat er dan mis?
Ik heb mijn nas met ip x.x.x.130 en een ubuntu server met owncloud op x.x.x.150
Het https verkeer moet direct naar de ubuntu machine met het certificaat wat op m'n nas staat (behalve de webinterface van m'n nas).
Eigenlijk loop ik al vast met het instellen van de reverse proxy in DSM.
Wat komt er bij source en destination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
JT schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:39:
Ik heb uit mijn DS213+ een schijf gehaald nadat ik de NAS heel erg ratelde. Bang voor iets als Synolocker de NAS weer aangezet met 1 schijf en bij de processen en bestanden gecheckt of ik iets verdachts zag. Daarna weer uit en 2e schijf erin maar nu is het volume gedegradeerd. Nu moet ik deze herstellen, helaas kan ik niet op makkelijke wijze weer terug naar de oude situatie schijnbaar....Nu wil ik even kortsluiten of ik het zo goed snap: de schijf die erin is gebleven wordt niet gewist bij het herstellen, de andere wel en wordt waarschijnlijk opnieuw opgebouwd? Ik heb geen externe HDD om 4tb even te backuppen :/

[afbeelding]
{klikbaar)
De 'nieuwe' (verwijderde schijf) moet opnieuw gebouwd worden omdat hij uit sync loopt met de raid set. dus 'Corrupted' dus die schijf moet je eerst wissen en dan rebuilden. Zou zelf de tweede schijf eerst schonen (in de PC of zo iets en dan een lading testen er overheen gooien (hij ratelde wel dus een zorgen puntje) en dan terug zetten en rebuilden die zooi dat kost wel de nodige uren hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MeZZiN schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:50:
[...]

De 'nieuwe' (verwijderde schijf) moet opnieuw gebouwd worden omdat hij uit sync loopt met de raid set. dus 'Corrupted' dus die schijf moet je eerst wissen en dan rebuilden. Zou zelf de tweede schijf eerst schonen (in de PC of zo iets en dan een lading testen er overheen gooien (hij ratelde wel dus een zorgen puntje) en dan terug zetten en rebuilden die zooi dat kost wel de nodige uren hoor!
Een backup is op dit moment essentieel. Met RAID was er al geen backup, maar nu er ook geen RAID bescherming meer is wordt het wel een beetje spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 14:52
Ik zit nu al een tijdje met een lastig probleem, na enkele dagen is mijn geheugen gebruik vrij hoog (+75%) en is de NAS niet echt bruikbaar meer. Dus moet ik ongeveer 1 per week een reboot doen. Ik heb in de resource manager gekeken daar staan een hele hoop items van allemaal paar MB. Phyton verbruikt in 3 processen 177MB.

Volgens mij is het ontstaan sinds DSM6.0

iemand een idee ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Wie is de owner van het proces ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:17:
Ik zit nu al een tijdje met een lastig probleem, na enkele dagen is mijn geheugen gebruik vrij hoog (+75%) en is de NAS niet echt bruikbaar meer. Dus moet ik ongeveer 1 per week een reboot doen. Ik heb in de resource manager gekeken daar staan een hele hoop items van allemaal paar MB. Phyton verbruikt in 3 processen 177MB.

Volgens mij is het ontstaan sinds DSM6.0

iemand een idee ?
SABznbd, wellicht? Die liet mijn geheugen laatst ook oplopen (tot 80%). Even restarten van SABnzbd, en alles was weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kun je geen taak aanmaken waarmee je sabnzbd dagelijks of 1x per week restart?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

MeZZiN schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:50:
[...]

Met ratelen bedoelde ik dat de HDD heel erg druk was ;)
NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:00:
[...]

Een backup is op dit moment essentieel. Met RAID was er al geen backup, maar nu er ook geen RAID bescherming meer is wordt het wel een beetje spannend.
Ik heb wel een offsite offline backup, misschien moet ik die nog eens eerst gaan draaien.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 09:49
johoo schreef op maandag 13 juni 2016 @ 20:30:
Klein probleempje na het updaten naar 6.0.1-7393.

Mijn DS415+ is niet meer van buitenuit te benaderen. Heeft altijd probleemloos gewerkt.

Ik heb wel gezien dat ik een nieuw IP adres heb gekregen. Dat heb ik proberen aan te passen in mijn DS Finder app op de iPhone maar daar krijg ik de melding "Lan geen verbinding maken....controleer netwerkverbinding of het IP-adres van uw synology".

Op de zaak ook een Nas staan die keurig iedere nacht een backup doet, maar ook die kan geen verbinding meer maken. "kan geen ssh-verbinding maken......"

Ik heb geprobeerd om de ssh in terminal aan te zetten maar geen verandering. Ik kan me ook niet herinneren dat ik die ooit heb aangezet, ook niet toen het gewoon werkte.

Ik heb het vermoeden dat er een nieuwe instelling is gekomen bij de update of dat er iets tijdens de update niet helemaal goed is gegaan. Ik heb me rot gezocht de laatste dagen.

Kunnen jullie me op het goede spoor zetten?
Je hebt je NAS geupdate en daarbij een nieuw IP gekregen? zou dan hooguit een nieuw intern IP kunnen zijn, je externe IP adres veranderd toch niet met een update van je NAS. Port forward aangepast in je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
DukeBox schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:22:
Wie is de owner van het proces ?
kan ik niet zien
albatross schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:30:
[...]

SABznbd, wellicht? Die liet mijn geheugen laatst ook oplopen (tot 80%). Even restarten van SABnzbd, en alles was weer normaal.
Zal dat eens proberen als hij weer vast gelopen is.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:06
Iemand ervaring met koppeling van Synology (=SurveillanceStation) met videoparlofonie?
Ik ben aan het uitkijken om een videoparlofoon te installeren aan de voordeur.
> Wanneer er beweging is voor de camera, dient SurveillanceStation op te nemen.
> Wanneer er aangebeld wordt, dient SurveillanceStation een e-mail te sturen.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thalaron schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:11:
[...]

Had bovenstaande in het verkeerde topic staan... dus bij deze :)

Mocht iemand het weten hoor ik het graag :)
Jip,

DSM staat nl op alle schijven geïnstalleerd. Ik neem aan dat je nu er van uit gaat dat je DSM installatie vanaf je SSD draait.. Je kunt die volume gewoon weggooien en dan andere SSD erin.

Alleen nuttig is het niet..... volgens mij ondersteunt de 214+ geen ssd caching.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Invad3r schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:48:
Ben in het bezit van een 1815+ met alle 8 de bays gevuld met HDD's (2TB en 4TB's in SHR array). Nu wil ik graag een SSD toevoegen, maar dat kan niet in de NAS zelf, aangezien deze vol zit. De reden dat ik een SSD wil toevoegen is het gebruik van een specifieke (server)app voor muziek, Roon. Deze app is sinds kort te installeren op Synology en profiteert bij het zoeken naar muziek enorm van hoge/snelle IOPS/reads.

Nu heb ik een aantal opties:
1. DX213 eSata expansion kopen en daarin 1 of 2 SDD's toevoegen en kiezen voor SDD caching (read-only of read/write). Levert dat voldoende snelheid via eSata?;
2. DX213 + 1 SSD en daarop Roon installeren. Zelfde vraag als bij 1;
3. SSD rechtstreeks aansluiten op eSata poort. Werkt dat?
4. Toch proberen op een of andere manier mijn SHR volume (deze is nu voor 50% vol) te shrinken en 1 of 2 HDD's af te koppelen en vervangen voor SDD('S). Kan dat op een veilige manier?
5. Helemaal opnieuw beginnen met een nieuwe SHR array van 6 HDD's en 2 losse SDD's. Dat lijkt me eigenlijk het mooiste, omdat ik dan niets externs hoef aan te sluiten. Maar ik zoek dan wel een manier om m'n Syno installatie + alle packages + DB's/configs etc. 100& veilig te stellen en terug te kunnen zetten. Is dat mogelijk? En hoe?
1,2. ja werkt, let op je moet twee type c expansie houders kopen a 2x 8.50. Ik vermoed dat je bottleneck van estata niet gaat merken.. Het gaat meer op de io dan op rauwe MB doorvoer. Ik zelf zit er ook over na te denken om mijn SSD cache hier naar toe te verplaatsen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Duci schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:00:
[...]

Thanks. Heb het uit gezet, even kijken of dat helpt.

[...]

Ik heb gisteren alle actieve torrents verwijderd om eens te kijken wat dat deed. In principe geen seeds meer, dus Download Station zou dan niets wakker moeten maken. Helaas stond de NAS nog steeds aan vanmorgen.. irritant dat de NAS niet logt waarom hij opstart.
WOL uitgezet, nu een paar dagen later intussen niet meer opgestart.

Is er een soort logging die ik aan kan zetten waaraan ik kan zien of de WOL functie is aangeroepen?

Ik heb Domoticz in het netwerk draaien, maar in principe staat er een wachtwoord op de knop om de NAS wakker te maken. Dat zou het niet mogen zijn, maar wat zit dan wél mijn NAS wakker te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 13:44
Beste mede NAS'ers... ;-)

Ik heb sinds een kleine maand ook een Synology DS216play, tot hiertoe uitermate tevreden over dit... ;-)

Enkel heb ik een vraagje bij de HDD hibernation...

Mijn NAS wilt niet meer in hibernation gaan sinds ik een shitload aan gegevens op mijn NAS gezwierd heb...
Toch heb ik ondertussen niks van packages geinstalleerd of wijzigingen doorgevoerd in instellingen...

Wat kan ik hieraan doen of hoe kan ik dit euvel verhelpen ?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt logging aanzetten. Ik heb dat eens aan support gevraagd:

You can enable "Hibernation logs" at Control Panel, Hardware & Power, HDD Hibernation.

The log can be found in /etc/var/log/messages and /etc/var/log/synolog/synosys

It will have log like internal disk wake up from deep sleep/hibernation.

However we're not suggest to open it, due to it probably make system can't hibernate, usually enable it for debug need.

Die laatste zin snap ik overigens niet helemaal...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
kraades schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:35:
Je kunt logging aanzetten. Ik heb dat eens aan support gevraagd:

You can enable "Hibernation logs" at Control Panel, Hardware & Power, HDD Hibernation.

The log can be found in /etc/var/log/messages and /etc/var/log/synolog/synosys

It will have log like internal disk wake up from deep sleep/hibernation.

However we're not suggest to open it, due to it probably make system can't hibernate, usually enable it for debug need.

Die laatste zin snap ik overigens niet helemaal...
Lol
Mjah, die logs kan je inkijken in Log station...
Ik heb dit reeds van in het begin, en daar kon ik steeds netjes volgen wanneer men NAS uit hibernation kwam...

Dus hieraan ligt dit sowieso niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar deze logging geeft niet zoiets aan als "hdd abc komt uit hibernation door process xyz"?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
kraades schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:12:
Maar deze logging geeft niet zoiets aan als "hdd abc komt uit hibernation door process xyz"?
Vroeger wel, maar na gisteren er een stuk of 40Gb erop te hebben gezwierd niet meer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Kozzmozz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:58:
Iemand ervaring met koppeling van Synology (=SurveillanceStation) met videoparlofonie?
Ik ben aan het uitkijken om een videoparlofoon te installeren aan de voordeur.
> Wanneer er beweging is voor de camera, dient SurveillanceStation op te nemen.
> Wanneer er aangebeld wordt, dient SurveillanceStation een e-mail te sturen.
Is dat niet meer iets voor Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 14:42
Icaru schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Vroeger wel, maar na gisteren er een stuk of 40Gb erop te hebben gezwierd niet meer ...
fotostation die indexeert? kan wel ff duren soms

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 22:14
arvidbeheerder schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:07:
[...]

Ik heb een ticket ingeschoten bij Synology, kijken wat er gebeurt :X :)
Is er al nieuws over, want mijn backup NAS kan nu ook geen VPN tunnel meer opbouwen naar mijn productie omgeving.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Crashplan draaiende onder Docker (in de hoop dat dit verder geen issues oplevert, nu zo'n 5GB aan onzin aan het backuppen als test). Enige detail wat ik me nu afvraag (heb zo'n 900GB te backuppen);
Kan ik een schema maken waarmee ik mijn docker image aan en uit zet gedurende bepaalde tijdstippen?. Wil dat hij niet upload als ik thuis ben... gehele upload gaat nog wel ff duren.

Edit; dit kun je natuurlijk via de CP GUI instellen 8)7. Gui nu nog draaiende op mijn oude Windows 2008 bak, binnenkort eens over gooien naar mijn W7 image welke op virtualbox draait 8).

Opvallend overigens dat de backup rond de 30Mbit loopt, ik haalde eerder (laatste keer dat ik dit controlleerde) ~600KB/s.

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 14-06-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
Quakie schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:58:
[...]

Jip,

DSM staat nl op alle schijven geïnstalleerd. Ik neem aan dat je nu er van uit gaat dat je DSM installatie vanaf je SSD draait.. Je kunt die volume gewoon weggooien en dan andere SSD erin.

Alleen nuttig is het niet..... volgens mij ondersteunt de 214+ geen ssd caching.
Serieus?
Ik dacht dat wanneer ik de Synology zou installeren op een SSD (lekker stil en vlot) en 1 HD zou gebruiken puur voor opslag... maar dat werkt dus niet zo ondanks dat ik de 2 schijven los van elkaar in gebruik heb? :o 8)7

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
Njay schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:33:
[...]

fotostation die indexeert? kan wel ff duren soms
Duurt dit dagen ?

Echt super irritant dit...

Nu ben ik quasi verplicht om met een powerschema te werken voor on en off...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Quakie schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:58:
Alleen schijven die deel uit kunnen maken van het primaire volume. Sommige expansions kunnen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:35

pietje63

RTFM

Icaru schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:20:
[...]

Duurt dit dagen ?

Echt super irritant dit...

Nu ben ik quasi verplicht om met een powerschema te werken voor on en off...
Als dat het is kun je rechtsboven in DSM zien dat hij er mee bezig is.

Dat kan best dagen duren, afhankelijk van de hoeveelheid foto's. Normaal gesproken hoeft dat wel slechts 1x te gebeuren. Als je op een later moment - ik noem maar wat - 4GB nieuwe foto's toevoegt is hij relatief snel klaar.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
pietje63 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:48:
[...]

Als dat het is kun je rechtsboven in DSM zien dat hij er mee bezig is.

Dat kan best dagen duren, afhankelijk van de hoeveelheid foto's. Normaal gesproken hoeft dat wel slechts 1x te gebeuren. Als je op een later moment - ik noem maar wat - 4GB nieuwe foto's toevoegt is hij relatief snel klaar.
Dit is het dus spijtig genoeg niet... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:56:
[...]

kan ik niet zien

[...]

Zal dat eens proberen als hij weer vast gelopen is.
het bleek de antivirus te zijn die elke dinsdag nacht aanging. Heb hem verwijderd en opnieuw geïnstalleerd hopelijk helpt dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njay
Cyrus The Virus schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:55:
[...]

het bleek de antivirus te zijn die elke dinsdag nacht aanging. Heb hem verwijderd en opnieuw geïnstalleerd hopelijk helpt dat.
hahahaha krijg je met zo'n nick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:29
Hallo,

Ik zou een synology willen gebruiken als backup voor enkele linux servers. Ik zou graag nfs gebruiken om te mounten. Werkt dit stabiel genoeg hiervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37
Hari-Bo schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:37:
[...]

Is er al nieuws over, want mijn backup NAS kan nu ook geen VPN tunnel meer opbouwen naar mijn productie omgeving.
Hij is gemeld en er is een ticket aangemaakt, maar verder niks meer gehoord.
Ik heb mijn DSM versie 1 versie gedowngraded en de vpn server opnieuw geïnstalleerd. Daarna deed alles het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 22:14
arvidbeheerder schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:27:
[...]

Hij is gemeld en er is een ticket aangemaakt, maar verder niks meer gehoord.
Ik heb mijn DSM versie 1 versie gedowngraded en de vpn server opnieuw geïnstalleerd. Daarna deed alles het weer.
Dan ga ik dat ook maar doen voorlopig, wel slordig al een week verder en geen update ontvangen van Synology.
Ik zal ook maar een case inschieten.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Je kunt in DSM 6.0 (en 5.x ook volgens mij) een log aanzetten waarin bijgehouden wordt wanneer je HDD's zich uitschakelen.
Alleen hoe kun je die inzien?. 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:10
Tortelli schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:13:
Je kunt in DSM 6.0 (en 5.x ook volgens mij) een log aanzetten waarin bijgehouden wordt wanneer je HDD's zich uitschakelen.
Alleen hoe kun je die inzien?. 8)7.
Even een halve pagina omhoog scrollen. ;)

Staat het niet bij Log Center?

Anders hier.

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 15-06-2016 21:07 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Yarisken schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:35:
Ik zou een synology willen gebruiken als backup voor enkele linux servers. Ik zou graag nfs gebruiken om te mounten. Werkt dit stabiel genoeg hiervoor ?
Waarom zou dat niet stabiel werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De DS216+II is vandaag binnengekomen. Vanavond na het werk gelijk mee aan de slag.

Dit is mijn eerste NAS, zijn er nog algemene (beginner) tips ?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Destianto schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:26:
De DS216+II is vandaag binnengekomen. Vanavond na het werk gelijk mee aan de slag.

Schrijf eerst eens op hoe je je folder structuur wilt
kijk daarna naar welke packages je wilt draaien en lees eens wat topics door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Nog beter: gun jezelf wat experimenteertijd, pruts wat aan, kijk hoe alles werkt en begin dan met je inrichting. Ik vond het in het begin erg lastig goed te begrijpen hoe DSM om gaat met gebruikers, shares, rechten en packages en heb toen keuzes gemaakt die ik nu nooit meer zou maken. Dat terugdraaien lukt elke keer dat ie van Syno wissel wel beter doordat ik dan even opnieuw begin, maar zoals jij nu start - lekker prutsen. Weet je daarna meteen hoe je je Syno weer kunt herinrichten als het nodig mocht zijn.

Bovenal: veel plezier ermee, blijf het m'n tofste gadget in huis vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:35

pietje63

RTFM

Ik heb achteraf spijt dat ik een standaard gebruiker heb gebruikt voor verschillende diensten (cloud sync, maar ook diverse andere taken en rechten op folders). Dit is nu een van de belangrijkste security issues (stel een virus krijgt toegang tot een van de folders via een mapping, dan kan hij ook de data in andere folders aantasten).

Mijn tip:
- gebruik per functie zoveel mogelijk een aparte gebruiker
- geef deze gebruiker enkel toegang tot de noodzakelijke folders

Achteraf aanpassen is erg lastig (met het risico dat het oude wachtwoord toch nog ergens in de cache staat)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
Duci schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:08:
[...]

WOL uitgezet, nu een paar dagen later intussen niet meer opgestart.

Is er een soort logging die ik aan kan zetten waaraan ik kan zien of de WOL functie is aangeroepen?

Ik heb Domoticz in het netwerk draaien, maar in principe staat er een wachtwoord op de knop om de NAS wakker te maken. Dat zou het niet mogen zijn, maar wat zit dan wél mijn NAS wakker te maken..
Heb je een smart tv? Hier een met androidtv en die controleert regelmatig of er updates/veranderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jan Ham schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Heb je een smart tv? Hier een met androidtv en die controleert regelmatig of er updates/veranderingen zijn.
Ja, maar ik zie niet hoe de smarttv de NAS aan moet zetten?

Tevens gaat de stroom snachts van de TV af, dus er is dan vanuit de TV geen netwerkactiviteit meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Hallo allemaal,
Sinds gisteren ben ik 'eindelijk' trotse eigenaar van een Synology NAS (ds214+) en
kan met blijdschap mijn oude pentium4 server uitfaseren.

Ik ben van plan om de komende weken veel apps en features te testen, maar loop
nu al tegen de beperking aan van mijn oude disks en wil graag binnenkort dit upgraden.

Graag zou ik zsm een nieuwe HGST Deskstar NAS, 4TB willen bestellen, maar lees in veel
reviews dat hij enorm veel lawaai maakt.
Gezien de betrouwbaarheid neig ik enorm naar HGST, maar is het in jullie ervaring nou
echt zo erg met de noise levels van dit model?

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 20:36
Storm-Fox schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:10:
Hallo allemaal,
Sinds gisteren ben ik 'eindelijk' trotse eigenaar van een Synology NAS (ds214+) en
kan met blijdschap mijn oude pentium4 server uitfaseren.

Ik ben van plan om de komende weken veel apps en features te testen, maar loop
nu al tegen de beperking aan van mijn oude disks en wil graag binnenkort dit upgraden.

Graag zou ik zsm een nieuwe HGST Deskstar NAS, 4TB willen bestellen, maar lees in veel
reviews dat hij enorm veel lawaai maakt.
Gezien de betrouwbaarheid neig ik enorm naar HGST, maar is het in jullie ervaring nou
echt zo erg met de noise levels van dit model?
Tijdje gebruikt in mijn test NAS, (DS214) de 3TB variant van de schijven. Ze maken over het algemeen iets meer geluid dan andere schijven, maar naar mijn mening niet storend. (mits hij niet naast je bed staat :P )

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
De ds214+ blijft in de meterkast staan zodra ik lacp aan de praat krijg, maar de slaapkamer
zit 3 meter verder en een normale pc(oude p4 nas) was al goed hoorbaar snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Storm-Fox schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:19:
De ds214+ blijft in de meterkast staan zodra ik lacp aan de praat krijg, maar de slaapkamer
zit 3 meter verder en een normale pc(oude p4 nas) was al goed hoorbaar snachts.
Ik kan niet voor stellen dat die oude P4 stiller is dan de NAS met HTSG HDD's.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Goeie middag,

Sinds enige dagen heb ik een vervelend probleem op mijn Synology DS212j. Het status lampje knippert oranje, de LAN led knippert groen, de Disk 1 en 2 led zijn groen en het power ledje blijft blauw.

Als ik online zoek, dan lees ik dat het knipperende oranje ledje verschillende dingen kan aangeven ( https://www.synology.com/..._keeps_flashing_in_orange ).
Echter, via de Synology Assistant kan ik de NAS niet zien. Diezelfde Assistant toont wel netjes de 415Play die ook in het netwerk staat en naar behoren werkt. De Assistant heeft dus wel degelijk de mogelijkheid om het netwerk te "scannen", anders zou de andere NAS ook niet gezien worden (meen ik).

BIOS reset (zoals hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42180377 gesuggereerd wordt) leverde ook niks op.

Harde schijven vervangen door 2 nieuwe (rechtstreeks uit verpakking) leverde ook niks op.

Heeft iemand enig idee wat er nog te proberen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:29
DukeBox schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:43:
[...]

Waarom zou dat niet stabiel werken ?
Wel wij draaien hier al jaren nfs via netapp. Er zijn hier al "linux" consultants geweest die nfs afraden, zeker voor databases.
Uiteraard verklaart netapp het omgekeerde :-).
Ik vermoed ook wel dat synology stabiel zal draaien, wilde het gewoon nog is checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Njay schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:49:
[...]

Schrijf eerst eens op hoe je je folder structuur wilt
kijk daarna naar welke packages je wilt draaien en lees eens wat topics door
Ik zat te denken aan mijn huidige setup.

Hoofdmap met daarin aparte submappen per bestandstype (Pictures, Movies, Television, Music, Downloads, Documents etc.
NiGeLaToR schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:53:
[...]
[...]
Nog beter: gun jezelf wat experimenteertijd, pruts wat aan, kijk hoe alles werkt en begin dan met je inrichting. Ik vond het in het begin erg lastig goed te begrijpen hoe DSM om gaat met gebruikers, shares, rechten en packages en heb toen keuzes gemaakt die ik nu nooit meer zou maken. Dat terugdraaien lukt elke keer dat ie van Syno wissel wel beter doordat ik dan even opnieuw begin, maar zoals jij nu start - lekker prutsen. Weet je daarna meteen hoe je je Syno weer kunt herinrichten als het nodig mocht zijn.

Bovenal: veel plezier ermee, blijf het m'n tofste gadget in huis vinden :D
Experimenteren dus, is het dan ook verstandig om te wachten met het overzetten van mijn data van zo'n 4TB ? Of is het juist verstandig om dit alvast in gang te zetten aangezien dit waarschijnlijk meer dan een dag gaat duren.

.
pietje63 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:20:
[...]

Ik heb achteraf spijt dat ik een standaard gebruiker heb gebruikt voor verschillende diensten (cloud sync, maar ook diverse andere taken en rechten op folders). Dit is nu een van de belangrijkste security issues (stel een virus krijgt toegang tot een van de folders via een mapping, dan kan hij ook de data in andere folders aantasten).

Mijn tip:
- gebruik per functie zoveel mogelijk een aparte gebruiker
- geef deze gebruiker enkel toegang tot de noodzakelijke folders

Achteraf aanpassen is erg lastig (met het risico dat het oude wachtwoord toch nog ergens in de cache staat)
Interresante tips, hier had ik nog niet over nagedacht.

Na de verschillende adviezen in dit topic denk ik dat 1x 6TB RED in de NAS doe, en 1x 6TB extern als TimeMachine backup van de Nas + iMac en Macbooks. Daarnaast moet ik nog even inlezen in offsite backups e.d

[ Voor 34% gewijzigd door Greatsword op 16-06-2016 18:11 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johoo
Arjant2 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:12:
[...]

Je hebt je NAS geupdate en daarbij een nieuw IP gekregen? zou dan hooguit een nieuw intern IP kunnen zijn, je externe IP adres veranderd toch niet met een update van je NAS. Port forward aangepast in je router?
De router is ook opnieuw opgestart, daarvandaan een ander IP.

Portforwarding hoeft in de Asus niet aangepast te worden. Die verstuurd naar een intern 192 adres.
De NAS heeft nog steeds hetzelfde 192 adres zoals in de router vermeld.

Vandaag nogmaals mee bezig geweest. Ik kom na de NAS update niet meer op de NAS.

Het vreemde is dat via Quickconnect ik wel via mijn IPhone contact kan maken. Gebruik ik het IP adres dan niet dus.

[ Voor 8% gewijzigd door johoo op 16-06-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Yarisken schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:48:
Ik vermoed ook wel dat synology stabiel zal draaien, wilde het gewoon nog is checken.
NFS an sich draait stabiel maar een database zou ik nooit op een niet lokaal filesystem draaien. Dat is gewoon vragen om (performance) problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
DukeBox heeft daar een goed punt omtrent performance.
Ter educatie en fun heb ik op mijn linux server thuis haproxy draaien met daarin een VIP voor
de websites, maar ook mysql server.
Indien mijn lokale mysql server(master) onbeschikbaar raakt, zal automatisch de slave mysql server
op mijn andere linux server de taken overnemen.
Technisch werkt het prima, maar de performance is stukken slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Gisteravond kon ik maar heel kort testen met mijn nieuwe ds214+ en liep tegen een 10MB/sec
limiet aan toen ik mkv's van mijn PC naar de synology ging uploaden.

De oorzaak blijkt achteraf te liggen bij mijn router.
Ondanks dat bijna alles thuis Gigabit ethernet is, is mijn router maar 100Mbit
en liep ik bij inter VLAN routing tegen deze bottleneck aan.
Als ik mijn server in dezelfde vlan zet haal ik netjes 80MB/sec.

Ik zal spoedig interne vlan routing en filtering verplaatsen naar mijn managed gigabit switch om dit probleem te omzeilen.

Pagina: 1 ... 78 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).