Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.612 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik krijg de 3TB schijven helemaal niet toegevoegd ;) :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-10 16:04
winwiz schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:01:
Ligt aan het type wat je hebt. Volgens de calculator krijg je dan 18TB beschikbaar.
Als je de SHR array aanmaakt / in de goede volgorde toevoegt klopt dat idd. :)
Tortelli schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:24:
Ik heb mijn volume grotendeels opgebouwd:
4x4 TB in SHR.

Nu wil ik 2x3TB toevoegen maar dat gaat blijkbaar niet? :(.
Als je disks wil toevoegen lees dit dan even: (staat overigens ook in de voetnoot van de Calculator)
https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk

"For SHR: The capacity of the hard drive you wish to add must be equal to or larger than the largest hard drive in the volume or disk group, or be equal to any of the hard drives in the volume or disk group. For example, if your SHR volume is composed of three hard drives – 2 TB, 1.5 TB, and 1 TB respectively – then the capacity of the new hard drive must be at least 2 TB or equal to 1.5 TB or 1 TB."

Je kunt met de 2x3TB dus wel gewoon een nieuw volume maken.

(en daarna uitbreiden met de 4 andere schijven voor totaal 18TB SHR volume)

[ Voor 38% gewijzigd door SmiGueL op 30-05-2016 17:50 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
Tortelli schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:24:

Nu wil ik 2x3TB toevoegen maar dat gaat blijkbaar niet? :(.
Je had met de kleinste disks moeten beginnen niet met de grootste 8)7

Ach joh gewoon ff overnieuw :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 12:20
Groot nadeel van SHR..

Helaas zelf ook een keer ondervonden.. (4 3Tb discs en 1 4Tb disc ;) ).

Ik neem aan dat je niet opnieuw gaat beginnen...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Was niet mijn bedoeling idd ;).
SmiGueL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:02:
[...]

Als je de SHR array aanmaakt / in de goede volgorde toevoegt klopt dat idd. :)

[...]

Als je disks wil toevoegen lees dit dan even: (staat ook in de voetnoot van de Calculator..)
https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk

"For SHR: The capacity of the hard drive you wish to add must be equal to or larger than the largest hard drive in the volume or disk group, or be equal to any of the hard drives in the volume or disk group. For example, if your SHR volume is composed of three hard drives – 2 TB, 1.5 TB, and 1 TB respectively – then the capacity of the new hard drive must be at least 2 TB or equal to 1.5 TB or 1 TB."

Je kunt met de 2x3 dus wel gewoon een nieuwe volume maken.

(en daarna uitbreiden met de 4 andere schijven voor totaal 18TB SHR volume)
Dat betekend dat ik opnieuw moet beginnen dus? 8)7. Ookal zou ik dit willen heb ik de ruimte er niet voor volgens mij..... denk 2x4TB erbij halen maar :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Geen idee hoeveel data je hebt, maar bij <= 6TB (en als disclaimer een in case of failure backup) zou het in 2 stappen moeten werken.

- Maak een SHR Volume2 aan van 3TB+3TB+4TB. (6TB effectief)
- Pomp Volume1 over naar Volume2
- Voeg de 3x4TB schijven van Volume1 toe aan Volume2

Indien meer dan 6TB dan kom je er volgens mij niet onderuit om in meerdere keren een schijf toe te voegen aan de nieuwe array.

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 30-05-2016 15:43 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik heb zon 9.5TB aan data er nu opstaan. De 2x3TB zijn mijn oudste schijven en kan ze ook elders kwijt (NAS pa als offside locatie). Kortom nieuwe schijven lijkt me een betere optie?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Tortelli schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:48:
Ik heb zon 9.5TB aan data er nu opstaan. De 2x3TB zijn mijn oudste schijven en kan ze ook elders kwijt (NAS pa als offside locatie). Kortom nieuwe schijven lijkt me een betere optie?.
Ja dat een optie is, zou ik daar voor gaan ipv onnodig data kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34
Tortelli schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:35:
Dat betekent dat ik opnieuw moet beginnen dus? 8)7. Ookal zou ik dit willen heb ik de ruimte er niet voor volgens mij..... denk 2x4TB erbij halen maar :P.
Met zoveel data (9TB) wordt het lastig.
Dan moet je of opnieuw beginnen, of een boel data weggooien en de boel via een computer migreren.

[ Voor 64% gewijzigd door job op 30-05-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxboro
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:07
Mijn diskstation krijgt via Let's Encrypt een certificaat. Gisteravond ontving het automatisch een nieuwe versie. Vandaag gingen alle andere pakketen (Cloud Station Drive & Cloud Station Backup) over de rooie. Het certificaat was aangepast. Op mijn andere NAS krijg ik ook deze foutmelding. Op dit moment is opnieuw verbinden, met opnieuw het wachtwoord invoeren, de enige manier om de verbindingen weer goed te krijgen. Uiteraard is dit uiterst onwenselijk en heel irritant, zeker als ik alles over drie maanden opnieuw moet nalopen. Op tweakers en het synology forum kan ik geen topics over vinden. Ben ik dan de enige of doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
foxboro schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:38:
Mijn diskstation krijgt via Let's Encrypt een certificaat. Gisteravond ontving het automatisch een nieuwe versie. Vandaag gingen alle andere pakketen (Cloud Station Drive & Cloud Station Backup) over de rooie. Het certificaat was aangepast. Op mijn andere NAS krijg ik ook deze foutmelding. Op dit moment is opnieuw verbinden, met opnieuw het wachtwoord invoeren, de enige manier om de verbindingen weer goed te krijgen. Uiteraard is dit uiterst onwenselijk en heel irritant, zeker als ik alles over drie maanden opnieuw moet nalopen. Op tweakers en het synology forum kan ik geen topics over vinden. Ben ik dan de enige of doe ik iets fout?
Hier kreeg ik afgelopen weekend ook de melding dat het certificaat vernieuwd was.
Heb poort 80 zo'n 3 maand geleden gelijk weer dichtgezet, alleen een random poort (7000+) staat open naar het internet, het certificaat is dus ook automagisch verlengd.

- Op mijn PC kreeg ik een desktop melding van Cloud Sync/Backup dat het SSL certificaat verlopen/vernieuwd was, en dat er niet gesynct kon worden.
Hier dus even op geklikt, wachtwoord opnieuw ingevuld met SSL vinkje aan, en alles werkt weer perfect. :)
- In m'n webbrowser kreeg ik ook een melding dat het certificaat vernieuwd was. Inloggen werkt nog steeds perfect.
- De Android app DS Photo en volgens mij ook DS Video gaven aan dat het SSL certificaat vernieuwd was, en inloggen gaat nog steeds vlekkeloos. :)
- De Android app DS File gaf aan dat ik niet meer kon inloggen (HTTPS poort + vinkje stond aan). Als ik dit uitvink en de poort naar de HTTP poort verander dan werkt het inloggen wel prima. Geen idee wat hier fout gaat, maar dit moet ik dus nog even uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

job schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:19:
[...]

Met zoveel data (9TB) wordt het lastig.
Dan moet je of opnieuw beginnen, of een boel data weggooien en de boel via een computer migreren.
Mijn quick en dirty oplossing voor nu is een SHR "raid 1" maken van beide 3TB's en daar mijn laatste data (~1TB) opzetten. Een fraaie oplossing volgt binnenkort in vorm van een paar nieuwe hdd's.
Arjant2 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:21:
Als ik bijvoorbeeld via FTP verbind dan krijg ik dit:
Status: Verbinden met (ip verwijderd)...
Status: Verbinding aangemaakt, welkomstbericht afwachten...
Status: Onveilige server, die geen FTP over TLS ondersteunt.
Opdracht: USER xxx
Antwoord: 331 Password required for xxx.
Opdracht: PASS *********
Antwoord: 230 User xxx logged in.
Opdracht: SYST
Fout: Verbinding verlopen na 20 seconden inactiviteit
Fout: Kan niet verbinden met server

Dus de NAS reageert wel want hij logged onmiddellijk in, maar daarna krijg ik dan alsnog die melding.
Dan probeert hij het gelijk weer en dan doet hij t wel, dus opstart tijd van de schijven zit rond de 20sec lijkt het.
Als hij eenmaal uit slaapmodus is, dan reageert hij ook direct op alles, lijk er dus op dat de HDD's nogal traag uit slaapstand komen.

De 90MBps is met grote ISO. Oke dus vrij normaal die snelheden?
Ik haal ~110MB/s naar mijn DS1815, Jumbo frames aanzetten kan wel eens helpen om meer snelheid te halen (je router / switch moeten dit wel ondersteunen!).
Er zit ook wel wat verschil tussen netwerk kaarten, onboard Intel is altijd prima is mijn ervaring. Heb wel eens Marvel chips gehad die vrij traag waren (back in 2005 oid toen Gbit nog snel was :D ). Oudere HDD's zijn overigens ook niet veel sneller dan ~90MB/s.

Edit:plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/Transfer_syno.PNG

[ Voor 69% gewijzigd door Tortelli op 30-05-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxboro
SmiGueL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:15:
[...]

Hier kreeg ik afgelopen weekend ook de melding dat het certificaat vernieuwd was.
Heb poort 80 zo'n 3 maand geleden gelijk weer dichtgezet, alleen een random poort (7000+) staat open naar het internet, het certificaat is dus ook automagisch verlengd.

- Op mijn PC kreeg ik een desktop melding van Cloud Sync/Backup dat het SSL certificaat verlopen/vernieuwd was, en dat er niet gesynct kon worden.
Hier dus even op geklikt, wachtwoord opnieuw ingevuld met SSL vinkje aan, en alles werkt weer perfect. :)
- In m'n webbrowser kreeg ik ook een melding dat het certificaat vernieuwd was. Inloggen werkt nog steeds perfect.
- De Android app DS Photo en volgens mij ook DS Video gaven aan dat het SSL certificaat vernieuwd was, en inloggen gaat nog steeds vlekkeloos. :)
- De Android app DS File gaf aan dat ik niet meer kon inloggen (HTTPS poort + vinkje stond aan). Als ik dit uitvink en de poort naar de HTTP poort verander dan werkt het inloggen wel prima. Geen idee wat hier fout gaat, maar dit moet ik dus nog even uitvogelen.
Bedankt voor je jouw reactie. Goed te lezen dat ik niet de enige ben die hier hinder van ondervindt. Misschien loont het om een melding bij Synology te maken. Ik heb op andere locaties synology pakketten draaien waardoor opnieuw verbinden onwenselijk is. Ik ben benieuwd of anderen suggesties hebben om het ssl-certificaat updateproces te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ik denk dat de enige manier is om een certificaat te kopen voor langere termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-08 16:19
Een van mijn hardisks begint slecht te worden volgens DSM. (Bad sectors en IO-error)
Maar nu heb ik een nieuwe HD besteld en wil hem vervangen.

Volgens deze site zou je dit moeten doen:
http://richardsumilang.co...tion-raid-5-with-dsm-5-0/

Maar ik krijg de optie repair niet. Kan ik mijn nas gewoon uitzetten andere HD er in en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darklor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:39
Hoi allen, ik ben een beetje rond aan het kijken voor (mijn eerste) nas. Nu stream ik via plex op mijn computer naar mijn appletv. Ik wel eigenlijk af dat ik mijn computer speciaal moet aanzetten. Verder wil ik graag nzb server (sabnzb?) en iTunes server erop draaien. Ik vraag me af of ik ook via de NAS muziek kan afspelen op mijn sonos, met of zonder iTunes server.

Ik ben nu uitgekomen op twee types van synology.

- DS216play
- DS116 ( nieuw model?)

Het enigste verschil dat ik zie is de enkel en dubbel Tray. Qua kosten neig ik naar de enkel Hdd sinds ik films verwijder als ik ze gezien heb en mijn muziek ook regelmatig opschoon.
Omdat er zoveel verschillende types van synology zijn vraag ik me het volgende af:

- Waar moet ik allemaal opletten bij het kopen van een Synology NAS met mijn gebruik...?
- Wanneer bovenstaande goed zijn, zijn er nog meer verschillen tussen de 216play en 116?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 00:36

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Sinds een tijdje ben ik op zoek naar een NAS voor thuis. De voornaamste redenen zijn:

- incrementele offline backups van laptop vriendin en mijn laptop
- icloud photo library vervangen (door ds photo?)
- makkelijk foto's en video's delen uit prive collectie over het internet (incl transcoden van 1080p en later 4k filmpjes)

Nou zijn dat allemaal functies die veel Syno's wel kunnen, maar ik zie vaak dat DS Photo niet zo in de smaak valt bij iphone gebruikers. Appstore recensies zijn niet zo positief, en op syno fora's zie ik ook niet veel goeds. Wat mij ideaal lijkt is dezelfde functionaliteit van icloud (foto's automatisch uploaden) zelf offline hosten.

Zijn er hier mensen die dezelfde wensen hebben / hadden? Behalve dan iphone foto sync ben ik er wel uit wat betreft synology. (wss de 216 of + of play).

Zelf net gevonden: via (s)ftp of webdav schijnt dit appje erg goed te zijn:
https://www.photosync-app.com/photosync/en/features.html

[ Voor 7% gewijzigd door Bensjero op 30-05-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ik heb de DS716+II sinds kort maar ik merk dat als ik met VirtualBox een VM start 32bits Ubuntu dat die VM het hele systeem platlegt qua IOPS (disk reads/writes).

Hoe denken jullie dat dit zal werken op een 916+ met een SSD cache en wellicht iets meer RAM?

EDIT: zie ik nu goed dat de je DS916+ met 2 of 8 GB ram koopt is dat niet zelf uit te breiden?

[ Voor 15% gewijzigd door stormfly op 30-05-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:06:
Ik heb de DS716+II sinds kort maar ik merk dat als ik met VirtualBox een VM start 32bits Ubuntu dat die VM het hele systeem platlegt qua IOPS (disk reads/writes).

Hoe denken jullie dat dit zal werken op een 916+ met een SSD cache en wellicht iets meer RAM?

EDIT: zie ik nu goed dat de je DS916+ met 2 of 8 GB ram koopt is dat niet zelf uit te breiden?
Geen VirtualBox en ook geen DS916+ maar... Ik heb een DS716+ met een 8 GB upgrade (niet officieel) en kan op Docker diverse Linux varianten draaien Ubuntu, Debian, CentOS incl. desktop via VNC.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Geheugen van de DS916 is niet uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Tortelli schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:57:
Geheugen van de DS916 is niet uit te breiden.
Is er vanaf de voorkant (waar geen HDD's zitten) of de fan kant een RAM slot zichtbaar? Of zit het er echt op gesoldeerd?

Wacht, jij hebt helemaal geen 916+ :+
Iemand met een DS916+ die dit kan zien? :P

[ Voor 74% gewijzigd door SmiGueL op 30-05-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 09:49
Ik haal ~110MB/s naar mijn DS1815, Jumbo frames aanzetten kan wel eens helpen om meer snelheid te halen (je router / switch moeten dit wel ondersteunen!).
Er zit ook wel wat verschil tussen netwerk kaarten, onboard Intel is altijd prima is mijn ervaring. Heb wel eens Marvel chips gehad die vrij traag waren (back in 2005 oid toen Gbit nog snel was :D ). Oudere HDD's zijn overigens ook niet veel sneller dan ~90MB/s.

Edit:plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
[afbeelding]
Nette snelheid, zoiets had ik dus ook verwacht bij mij, bij een Gbit verbinding. De vraag alleen is waar bij mij de bottleneck zit, want ik kom echt niet boven de 90MB/s uit. PC is een half jaar oud, zit een Realtek RTL8111G controller op het moederbord. De router is een Linksys E4200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
Na een paar jaar twijfelen moet het er toch eens van komen en wil ik een Synology aanschaffen. Nu twijfel ik tussen een nieuwe DS216j of een tweedehands DS213. Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
foxboro schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:38:
Ik lag in bed nog even na te denken over je vraag, mede omdat mijn 3 maanden timer ook loopt :D

Voor de zaken die hard aan het cert hangen zou je of een cert kunnen aanschaffen, of je kiest daar toch voor een selfsigned variant die 10 jaar geldig is. Voor de http sites die online staan kan je dan wel LetsEncrypt gebruiken want dan blijven de bolletjes daar "groen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
stormfly schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:40:
[...]

Ik lag in bed nog even na te denken over je vraag, mede omdat mijn 3 maanden timer ook loopt :D

Voor de zaken die hard aan het cert hangen zou je of een cert kunnen aanschaffen, of je kiest daar toch voor een selfsigned variant die 10 jaar geldig is. Voor de http sites die online staan kan je dan wel LetsEncrypt gebruiken want dan blijven de bolletjes daar "groen"
De simpele oplossing is een self signed maken en die gewoon installeren op al je clients die jij gebruikt met je nas en dan probleem opgelost veiligheid is dan perfect op orde alleen iets meer werk. En omdat je het voor je zelf gebruikt heb je ook geen last met dat je cert niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

jeroen.ijmuiden schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:31:
Na een paar jaar twijfelen moet het er toch eens van komen en wil ik een Synology aanschaffen. Nu twijfel ik tussen een nieuwe DS216j of een tweedehands DS213. Wat is jullie advies?
Ligt eraan waar je het voor wilt gebruiken. Zelf heb ik een DS213 en bevalt prima. Veel meer dan downloaden en bestanden sharen, doe ik er dan ook (nog) niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
jeroen.ijmuiden schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:31:
Als je tweede hands gaat kan je niet beter gelijk een 4 bay nemen zal tweede hands niet veel duurder zijn. Maar goed het hangt helemaal af wat je wilt doen als je alleen maar film via DNLA wilt en wat downloaden zijn beide prima geschikt wil je wat anders zoals transencoding misschien wat minder.

Dus eerst goed kijken wat je wilt en wat je misschien mogelijk gaat willen in de toekomst. Of de andere oplossing koop een van de twee en ga aan de slag. Wat je in de toekomst doet kan je altijd weer upgraden en verkopen. Met een tweede hands ben je dan beter uit omdat je die wel weer voor ongeveer dezelfde prijs of met weinig verlies kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:11
Quakie schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:49:
[...]

Je zou even hier op GOT bij de appleTV4 ervaringen moeten kijken. Ik dacht juist dat Infuse PRO een app was dat er voor ging zorgen dat je Apple TV het werk ging doen waardoor transcoding bijna niet nodig is.
Als dit klopt is een 216+ niet noodzakelijk.
Bedankt. Heb dat gedaan en ben wel wijzer geworden van de reacties wat ik daar gehad heb.

Kon helaas niet niet meer terugvinden waar ik het gelezen heb maar las ergens dat niet alle apps voor alle Synology's beschikbaar zijn. Klopt dit? Is het gebruik van de (DSM) apps afhankelijk van je Synology (CPU)? of zijn alle apps voor alle type Synology's te installeren cq. gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Eskiya schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:23:
[...]

Bedankt. Heb dat gedaan en ben wel wijzer geworden van de reacties wat ik daar gehad heb.

Kon helaas niet niet meer terugvinden waar ik het gelezen heb maar las ergens dat niet alle apps voor alle Synology's beschikbaar zijn. Klopt dit? Is het gebruik van de (DSM) apps afhankelijk van je Synology (CPU)? of zijn alle apps voor alle type Synology's te installeren cq. gebruiken?
Het gross is op elke Synology NAS te installeren, en daar bedoel ik mee de multi media apps zoals photo, video , audio...
Je hebt apps waar het model van toepassing is zoals McAfee virus scanner, maar voornamelijk zakelijke apps... Ik verwacht niet dat je iets gaat missen.
Hetzelfde geldt voor custom apps.. Hier en daar ga je een app treffen die niet werkt op elke NAS zoals VirtualBOX bijv.

In het kort, verwacht ik geen probleem voor een normale thuisgebruiker die wat wilt doen met backups en het beschikbaar hebben van fotos, muziek en videos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op maandag 30 mei 2016 @ 07:18:
20 sec vind ik erg lang. 90 MBps write vind ik niet slecht. 1 Gbps = 125 MBps.
Nog even geprobeerd. Mogelijk kun je er nog wel wat meer uithalen dan die 90 MBps....
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lLFFflo.gif

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:47
Gister de DS216+II besteld, hier komen 2x 4TB WD Red schijven in, en functioneert eigenlijk als opslag voor mijn films, ik wil mij wel gaan verdiepen in couchpotato, dit heb ik op mijn macbook ook staan alleen werkte het daar niet echt vlekkeloos. Werkt dit op een DS216+II wel goed?

Wat zijn nog meer must haves die ik echt moet gaan bekijken en gebruiken? Ik ben relatief nieuw qua NAS gebruik maar wil er wel het meeste uit halen, any tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Poeh, de mogelijkheden zijn eindeloos. Omdat je een Intel processor hebt kun je naast de Synology en 3rd party packages ook Docker gebruiken waarmee er nog veel meer opties bijkomen. Je kunt eventueel ook het geheugen hiervoor nog vergroten indien nodig (niet officieel).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxboro
stormfly schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:40:
[...]

Dank je wel voor het meedenken. Ik ben met je eens dat een certificaat met een langer houdbaarheidsdatum de oplossing is. Ik vraag me trouwens af hoe andere programma's (bijvoorbeeld Google Drive) accepteren dat een certificaat wordt vernieuwd/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 09:31
kraades schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:37:
Poeh, de mogelijkheden zijn eindeloos. Omdat je een Intel processor hebt kun je naast de Synology en 3rd party packages ook Docker gebruiken waarmee er nog veel meer opties bijkomen. Je kunt eventueel ook het geheugen hiervoor nog vergroten indien nodig (niet officieel).
Geheugen vergroten ? Hardware matig bedoel je ? M'n ds216+ heeft nu al geheugengebrek dus dat vind ik interessant .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yes, stuk minder makkelijk dan de DS716+ maar het soldeerapparaat mag in de kast blijven dus goed te doen lijkt mij. Zeker als je Docker fatsoenlijk wilt gebruiken is 1 GB erg krapjes. Investering ~€50-60 zoiets.

Edit
Als ik de pricewatch mag geloven nog maar €25-30...

[ Voor 12% gewijzigd door technorabilia op 31-05-2016 21:32 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:57
Is dit soort geheugen https://www.alternate.nl/...ePMKIbVqJnj3DAaAu-T8P8HAQ goed genoeg voor de DS415+?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34
Is de methode van openen eigenlijk veranderd met de huidige modellen? Of heb ik al die tijd moeilijk lopen doen?

Ik heb een jaar terug mijn casefan vervangen en heb toen helaas twee clips afgebroken die de diskstation dichthielden. Hij zit nog wel goed dicht, maar fijn is anders :p
Als ik toen deze methode had geweten.
Dit ziet er makkelijker uit dan hoe ik het deed.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 31-05-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU heb ik in mijn DS1815+ zitten en werkt top!.

Net virtualbox draaiende met een oude Windows XP installatie welke opzich prima lijkt te werken. Zo heb je ook nog eens wat aan je 16GB geheugen :D.

[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 31-05-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht ik probeer VirtualBox ook eens. Maar welke VirtualBox package gebruik je?
Ik zie er wel eens paar staat op http://spk.synologyitalia.com/index.php?fulllist=true maar de arch en firmware klopt daar niet.

code:
1
2
arch="x86 cedarview avoton bromolow evansport"
firmware="5.1-5022"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kraades schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:20:
[...]

Ik dacht ik probeer VirtualBox ook eens. Maar welke VirtualBox package gebruik je?
Ik zie er wel eens paar staat op http://spk.synologyitalia.com/index.php?fulllist=true maar de arch en firmware klopt daar niet.

code:
1
2
arch="x86 cedarview avoton bromolow evansport"
firmware="5.1-5022"
Inderdaad van die site, de firmware in de download naam is de software versie van VirtualBox itself. Ik krijg hem gewoon te zien in packagecenter en kan hem installeren.

Wel het vinkje BETA aangezet in je packagecenter?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 01-06-2016 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Excuses, ik was te ongeduldig en had handmatig de verkeerde versie gedownload.
Deze is voor braswell...
code:
1
arch="x86 cedarview bromolow evansport avoton braswell"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-10 12:00
Mijn huidige NAS is aan vervanging toe (conceptronic CH3SNAS). Als vervanging twijfel it tussen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS216+€ 315,95€ 315,95
1Synology DiskStation DS216j€ 166,95€ 166,95
1Synology DiskStation DS216play€ 246,95€ 246,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 729,85

De 216J voldoet opzich prima voor onze data en opslag behoefte.

De meerwaade van de 216play en 216+ zitten hem voor mij vooral vermoed ik de transcode optie. Ik kan deze optie echter niet goed op waarde schatten.

Momenteel kopieer ik AVI, MKV, MP4 filmpjes naar mobiel (android) of Ipad (oplayer) alwaar ik ze lokaal kan afspelen. AC3 geluid geeft daarbij op de iPad problemen. Opzich zou het ideaal zijn als ik via deze devise gewoon in kan loggen op mijn NAS en via een webplayer het spul vloeiend kan afspelen.

Wat zou transcoding in deze situatie kunnen toevoegen? Welke flexibiliteit zou dit extra bieden?

Verder zie ik dat de 216play de enige uit het lijstje is die plex supported is, maar dan wel weer zonder transcoding.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42
De versie van Plex Server die ik via Synologie heb gedownload is outdated. Is het mogelijk om deze handmatig te updaten naar de meest recente (Plex Pass) versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Meestal niet (en dan haal je het voordeel weg van een package) bijvoorbeeld de package voor sickbeard die kan het wel die pakt gewoon de meeste nieuwe master versie.

Maar je kan een docker image gebruiken voor dit misschien? Dan heb je het probleem niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 13:27

afterburn

No more...

outlandos schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:05:
De versie van Plex Server die ik via Synologie heb gedownload is outdated. Is het mogelijk om deze handmatig te updaten naar de meest recente (Plex Pass) versie?
Je kunt bij Plex een plexpass pkg downloaden en installeren voor synology.

EDIT: https://plex.tv/downloads?channel=plexpass#tabs-5

[ Voor 7% gewijzigd door afterburn op 01-06-2016 14:03 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:57
outlandos schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:05:
Zoals afterburn ook al zegt, even handmatig downloaden en installeren. Als er een nieuwe update is zie je dit vanzelf in Plex en kun je weer handmatig updaten dmv. een pkg te downloaden en te installeren. DSM doet de rest tijdens de installatie (stop zetten plex, etc etc.) :)
Tortelli schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:47:
pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU heb ik in mijn DS1815+ zitten en werkt top!.

Net virtualbox draaiende met een oude Windows XP installatie welke opzich prima lijkt te werken. Zo heb je ook nog eens wat aan je 16GB geheugen :D.
Dank je. Is dit geheugen ook geschikt voor de DS415+?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
iRicardo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:05:
[...]
Zoals afterburn ook al zegt, even handmatig downloaden en installeren. Als er een nieuwe update is zie je dit vanzelf in Plex en kun je weer handmatig updaten dmv. een pkg te downloaden en te installeren. DSM doet de rest tijdens de installatie (stop zetten plex, etc etc.) :)

[...]
Dank je. Is dit geheugen ook geschikt voor de DS415+?
Ik heb de 8GB variant erin zitten en werkt super stabiel.

How to:

https://hoopercharles.wor...-web-pages-not-databases/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het phpvirtualbox password wordt in plain text verstuurd(*). Mijn webserver staat open naar het internet. Is het iemand gelukt om op https te draaien of nginx goed te configureren?
(*) bron: http://www.wijngaard.org/running-virtualbox-on-synology-nas/

Toevoegen van het volgende aan de default server in /etc/nginx/nginx.conf geeft niet het gewenste resultaat (lees: geen resultaat).

code:
1
2
3
4
5
6
7
location /phpvirtualbox {
  satisfy any;
  allow  192.168.0.0/24;
  deny   all;
  auth_basic            "closed site";
  auth_basic_user_file  /volume1/web_passwd/.htpasswd;
}

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kraades schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 07:58:
[...]

Het phpvirtualbox password wordt in plain text verstuurd(*). Mijn webserver staat open naar het internet. Is het iemand gelukt om op https te draaien of nginx goed te configureren?
(*) bron: http://www.wijngaard.org/running-virtualbox-on-synology-nas/

Toevoegen van het volgende aan de default server in /etc/nginx/nginx.conf geeft niet het gewenste resultaat (lees: geen resultaat).

code:
1
2
3
4
5
6
7
location /phpvirtualbox {
  satisfy any;
  allow  192.168.0.0/24;
  deny   all;
  auth_basic            "closed site";
  auth_basic_user_file  /volume1/web_passwd/.htpasswd;
}
Owh wat ben ik blij dat je dit benoemd, ik heb op het synology forum ook e.a. om input gevraagd. Maar niemand ziet het risico zoals wij lijkt het ;-)

Ik kon niet eens de webserver files vinden maar die ga ik even bekijken met jouw link. Overigens heb ik de webserver op Apache gezet (in webserver package) misschien geeft dat wat meer config mogelijkheden.

Het jammere is dat het een dirty folder is op de webserver, geen slimme virtualhost configuratie helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 02-06-2016 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:07:
[...]

Owh wat ben ik blij dat je dit benoemd, ik heb op het synology forum ook e.a. om input gevraagd. Maar niemand ziet het risico zoals wij lijkt het ;-)

Ik kon niet eens de webserver files vinden maar die ga ik even bekijken met jouw link. Overigens heb ik de webserver op Apache gezet (in webserver package) misschien geeft dat wat meer config mogelijkheden.

Het jammere is dat het een dirty folder is op de webserver, geen slimme virtualhost configuratie helaas.
Hm, ik wist niets eens dat je kon kiezen tussen Apache en Nginx. Vreemde is dat bij mij de backend op Apache staat terwijl de nginx config files te lijken worden verwerkt. :?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kraades schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:14:
[...]

Hm, ik wist niets eens dat je kon kiezen tussen Apache en Nginx. Vreemde is dat bij mij de backend op Apache staat terwijl de nginx config files te lijken worden verwerkt. :?
DSM draait zelf altijd NGINX en voor de content kan je zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:38:
[...]

DSM draait zelf altijd NGINX en voor de content kan je zelf kiezen.
Ah vandaar... :)

Dan kun je een .htaccess file maken ala:
admin@DS716:/volume1/web/phpvirtualbox$ cat .htaccess
RewriteEngine on

AuthType Basic
AuthName "DS716"
AuthUserFile /volume1/web_passwd/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
order deny,allow
deny from all
allow from 192.168.0
require valid-user
satisfy any
admin@DS716:/volume1/web/phpvirtualbox$

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kraades schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:00:
[...]

Ah vandaar... :)

Dan kun je een .htaccess file maken ala:
admin@DS716:/volume1/web/phpvirtualbox$ cat .htaccess
RewriteEngine on

AuthType Basic
AuthName "DS716"
AuthUserFile /volume1/web_passwd/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
order deny,allow
deny from all
allow from 192.168.0
require valid-user
satisfy any
admin@DS716:/volume1/web/phpvirtualbox$
Goede tip ;-) zoals ik hem lees heb jij nu een password voor remote publiek? En hij is altijd toegankelijk vanaf het LAN?

Ik zou hem graag willen dat hij vanaf internet NIET bereikbaar is, kan je me een handje helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:11:
[...]

Goede tip ;-) zoals ik hem lees heb jij nu een password voor remote publiek? En hij is altijd toegankelijk vanaf het LAN?

Ik zou hem graag willen dat hij vanaf internet NIET bereikbaar is, kan je me een handje helpen?
Ik denk alleen dit erin zetten:

order deny, allow
deny from all
allow from x.x.x.x

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Whoeha check die default install rechten op die folder:

drwxrwxrwx 1 admin users 434 Jun 2 09:09 phpvirtualbox

Dat is 777 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:26
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:21:
:? Op een folder is dat niet ongebruikelijk...

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
DukeBox schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:30:
[...]

:? Op een folder is dat niet ongebruikelijk...
Nou meestal is het een indicatie van but security, check de rechten van de andere folders en deze.

root@server:/volume1/web# ls -la
total 400
d--------- 1 nobody nobody     96 Jun  2 09:35 .
drwxr-xr-x 1 root   root      382 Jun  2 00:04 ..
-rwx------ 1 admin  users  395088 Jan 13  2015 bg.jpg
-rwx------ 1 admin  users      79 May 31 16:48 index.html
-rwx------ 1 admin  users     859 Jan 13  2015 index.old
drwxrwxrwx 1 admin  users     434 Jun  2 09:24 phpvirtualbox
-rwx------ 1 admin  users      25 Apr  1 10:43 robots.txt

Zie hier het was een voorbode van but security zoals verwacht 8)

root@server:/volume1/web/phpvirtualbox# ls -la
total 156
drwxrwxrwx 1 admin  users    434 Jun  2 09:24 .
d--------- 1 nobody nobody    96 Jun  2 09:35 ..
-rwxrwxrwx 1 admin  users  48186 Jan  8 19:52 CHANGELOG.txt
-rwxrwxrwx 1 root   root    7038 Jun  1 19:56 config.php
-rwxrwxrwx 1 admin  users   7013 Jan  8 19:52 config.php-example
drwxrwxrwx 1 admin  users    116 Jun  1 19:56 css
-rwxrwxrwx 1 admin  users    604 Jan  8 19:52 docker-compose.yml
-rwxrwxrwx 1 admin  users    164 Jan  8 19:52 Dockerfile
-rwxrwxrwx 1 admin  users     74 Jan  8 19:52 .dockerignore
drwxrwxrwx 1 admin  users    152 Jun  1 19:56 endpoints
-rwxrwxrwx 1 admin  users     59 Jan  8 19:52 .gitignore
-rwxrwxrwx 1 admin  users  33091 Jan  8 19:52 GPLv3.txt
-rw-r--r-- 1 root   root     104 Jun  2 09:24 .htaccess
drwxrwxrwx 1 admin  users   1022 Jun  1 19:56 images
-rwxrwxrwx 1 admin  users  20175 Jan  8 19:52 index.html
drwxrwxrwx 1 admin  users    446 Jun  1 19:56 js
drwxrwxrwx 1 admin  users    212 Jun  1 19:56 languages
-rwxrwxrwx 1 admin  users    747 Jan  8 19:52 LICENSE.txt
drwxrwxrwx 1 admin  users   1910 Jun  1 19:56 panes
drwxrwxrwx 1 admin  users    138 Jun  1 19:56 rdpweb
-rwxrwxrwx 1 admin  users   1109 Jan  8 19:52 README.md
-rwxrwxrwx 1 admin  users   1902 Jan  8 19:52 recovery.php-disabled
drwxrwxrwx 1 admin  users     26 Jun  1 19:56 tightvnc
-rwxrwxrwx 1 admin  users   2124 Jan  8 19:52 vboxinit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:37:
Nou meestal is het een indicatie van but security, check de rechten van de andere folders en deze.
Maar wat is je issue dan ? Write rechten voor iedereen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Had de vraag al los gesteld, maar geen antwoord dus maar even hier proberen: Ik haal vanaf mijn mac maar een doorvoersnelheid van tussen de 30-60MB/s naar mijn NAS en dat is volgens mijn veel te laag. De NAS is aangesloten met 2x 1GB netwerk (load balancing) op een unmanaged gbit switch, en de Mac zit wired op dezelfde switch met thunderbolt ethernet adapter, ook gbit. Vanaf mijn Mac mini server, zelfde probleem.

Is dit een brakke implementatie op de Mac voor AFP en SMB, of moet ik bepaalde instellingen maken op de NAS voor maximale performance?

NAS is een Synology DS1815+ met 8x 4TB in een enkele SHR disc group met daarop 4 volumes.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
DukeBox schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:44:
[...]

Maar wat is je issue dan ? Write rechten voor iedereen ?
Ja en het feit dat deze url dus ook publiek toegankelijk is per default, en uitvoerrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:19:
Ja en het feit dat deze url dus ook publiek toegankelijk is per default, en uitvoerrechten.
Uitvoer rechten op een directory is vrij standaard, anders kan je er niet in kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
afterburn schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:40:
Had de vraag al los gesteld, maar geen antwoord dus maar even hier proberen: Ik haal vanaf mijn mac maar een doorvoersnelheid van tussen de 30-60MB/s naar mijn NAS en dat is volgens mijn veel te laag. De NAS is aangesloten met 2x 1GB netwerk (load balancing) op een unmanaged gbit switch, en de Mac zit wired op dezelfde switch met thunderbolt ethernet adapter, ook gbit. Vanaf mijn Mac mini server, zelfde probleem.

Is dit een brakke implementatie op de Mac voor AFP en SMB, of moet ik bepaalde instellingen maken op de NAS voor maximale performance?

NAS is een Synology DS1815+ met 8x 4TB in een enkele SHR disc group met daarop 4 volumes.
Je hebt geen andere niet-Mac's anders had je het wel geprobeerd. Maar van Mac naar Mac gaat wel met 125 MBps?
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:21:

drwxrwxrwx 1 admin users 434 Jun 2 09:09 phpvirtualbox

Dat is 777 8)7
Ok, dat is wel heel overdreven. Heb even een chmod -R go-w phpvirtualbox gedaan...

[ Voor 56% gewijzigd door technorabilia op 02-06-2016 11:33 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

kraades schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:30:
[...]

Je hebt geen andere niet-Mac's anders had je het wel geprobeerd. Maar van Mac naar Mac gaat wel met 125 MBps?
Niet nu geprobeerd, maar betwijfel of ik vanaf laptop naar mac mini met laptop hdd's uberhaupt 125MB/s kan halen. :o Een time machine backup van mbp naar mm gaat ook met ca 30mb/s

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
afterburn schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:52:
[...]

Niet nu geprobeerd, maar betwijfel of ik vanaf laptop naar mac mini met laptop hdd's uberhaupt 125MB/s kan halen. :o Een time machine backup van mbp naar mm gaat ook met ca 30mb/s
TimeMachine backups gaan zelden rap...

Helaas SMB niet helemaal geweldig onder mac os x.. het verandert zelfs per update..

Ik zou beginnen met AFP...

Ga naar je nas, config scherm, file services en dan daar mac file services aanzetten. Dan testen.. Helaas update Apple het niet meer en zijn ze over op SMB.

Daarnaast kan je ook even testen welke SMB versie je gebruikt. Zie windows file services, advanced.
SMB2, SMB3 etc.

En zo testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Quakie schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:00:
[...]

TimeMachine backups gaan zelden rap...

Helaas SMB niet helemaal geweldig onder mac os x.. het verandert zelfs per update..

Ik zou beginnen met AFP...

Ga naar je nas, config scherm, file services en dan daar mac file services aanzetten. Dan testen.. Helaas update Apple het niet meer en zijn ze over op SMB.

Daarnaast kan je ook even testen welke SMB versie je gebruikt. Zie windows file services, advanced.
SMB2, SMB3 etc.

En zo testen..
Ik had die allebei al geprobeerd. SMB werkt nog het best. AFP valt regelmatig terug tot minder dan 10MB/s :o

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En FTP?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:54
Ik wil graag het volgende doen met mijn 216j maar ik kan nergens vinden hoe ik dit moet instellen/of het volgende mogelijk is.

Op dit moment zit er 1 TB HD in mijn synology, dit is ruim voldoende (ik gebruik nu ongeveer 300GB). Om eventueel ransomware voor te zijn, wil ik een extra HD in de NAS hangen.

De huidige systematiek is:
HD1 bevat alle dagelijks gebruikte data, deze wordt automatisch gesynct in mijn hubic account. Eens per zoveel tijd (...) hang ik een externe HD aan mijn NAS en maak een backup van de HD1. Tevens maakt mijn NAS eens per maand een backup naar mijn Hubic account, waarbij de vorige backup blijft bestaan.
Dus op zich kan ik bij ransomware dus altijd terug naar een maand geleden of 2 maand (wat op zich voor mij in principe voldoende is) maar een nadeel is dat Hubic relatief traag is, dus een backup terugzetten zal relatief veel tijd kosten.

Om dit laatste probleem te tackelen had ik het volgende bedacht.
HD1 --> toegankelijk vanaf huidige computers
HD2 --> hier wordt dagelijks (of wellicht wekelijks?) een kopie gemaakt van de data van HD1 waarbij de voorlaatste versies ook blijven bestaan. Waarbij met een dagelijkse backup de volgende versies zullen blijven bestaan:
vandaag, gisteren, vorige week, twee weken terug.
Maandelijks zal er dan een backup naar Hubic gemaakt worden waarbij de oude versie blijft bestaan. Dus ik kan in ieder geval 2 maand terug. (en dan heb ik eventueel nog de externe HD welke onregelmatig voorzien wordt van een kopietje)

HD 2 mag niet direct toegankelijk zijn vanaf de computers om te voorkomen dat eventuele ransomware hier iets mee kan doen. In geval van een calamiteit kan ik dan relatief snel toegang krijgen tot de data. HD1 kapot? Dan heb ik HD2. HD2 kapot dan heb ik HD1. HD1 en HD2 kapot dan heb ik Hubic nog.

Alvorens ik geld ga uitgeven voor een 2TB HD om die er bij te plaatsen vraag ik mij af of deze opzet mogelijk is en of het bescherming biedt tegen ransomware welke op een computer draait (en hoe ik dat moet instellen in DSM...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
afterburn schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:01:
[...]

Ik had die allebei al geprobeerd. SMB werkt nog het best. AFP valt regelmatig terug tot minder dan 10MB/s :o
Je zit op laatste El Capitan update? Laatste 2 updates hebben voor een vertraging gezorgd. Tenminste bij mij dan. Ik zit op SMB2 en haalde 55 a 60MB draadloos. Nu uitschieters naar 45 a 50MB (op dezelfde lokatie).

Ik ben nu weer SMB3 aan het testen..

Zoals Kraades zegt, misschien handig om even met FTP testen? CyperDuck is een handig tool om te gebruiken. die ondersteund meerdere protocollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Quakie schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:53:
[...]

Je zit op laatste El Capitan update? Laatste 2 updates hebben voor een vertraging gezorgd. Tenminste bij mij dan. Ik zit op SMB2 en haalde 55 a 60MB draadloos. Nu uitschieters naar 45 a 50MB (op dezelfde lokatie).

Ik ben nu weer SMB3 aan het testen..

Zoals Kraades zegt, misschien handig om even met FTP testen? CyperDuck is een handig tool om te gebruiken. die ondersteund meerdere protocollen
Inderdaad, El Cap, laatste versie. FTP zal ik eens even testen straks als ik thuis kom.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik een bestand van ~4GB probeer te uploaden via File Station dan blijft deze steeds hangen op 50% en geeft na een tijdje een connection error. Op Windows 10 met diverse browsers. Lukt het iemand wel om dit soort bestanden te uploaden?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vjNhb8w.gif

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
kraades schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:34:
Als ik een bestand van ~4GB probeer te uploaden via File Station dan blijft deze steeds hangen op 50% en geeft na een tijdje een connection error. Op Windows 10 met diverse browsers. Lukt het iemand wel om dit soort bestanden te uploaden?

[afbeelding]
Komt hij wel tot 66% als je een bestand van 3GB upload? ;)

"You can upload files with size over 4GB if you are using Google Chrome, Firefox, Safari 5.1 or later, or when Browse files from local computer with File Station is ticked. Otherwise, you can only upload up to 2GB of files at a time." Bron

[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 02-06-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu de volgende VirtualBox package geinstalleerd op een DS716+:
VirtualBox_x86_64_5.0.16-105871-3.spk.

En heb de volgende Windows versies geinstalleerd:
en_windows_7_ultimate_with_sp1_x64_dvd_u_677332.iso
en_windows_10_enterprise_version_1511_updated_apr_2016_x64_dvd_8711771.iso

Windows 7 gaat prima echter Windows 10 blijft hangen na een reboot.
Iemand dit dit ook heeft of waar het wel werkt? Moet ik misschien nog iets bijzonders instellen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D3DayId.png

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 02-06-2016 19:01 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik was gister bezig een W7 klaar te maken om wat shit te laten draaien... zelfs gedacht het bij xp te houden (wat lichter) maar vanwege security redenen hou ik het liever bij W7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
kraades schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 18:59:
Ik heb nu de volgende VirtualBox package geinstalleerd op een DS716+:
VirtualBox_x86_64_5.0.16-105871-3.spk.

En heb de volgende Windows versies geinstalleerd:
en_windows_7_ultimate_with_sp1_x64_dvd_u_677332.iso
en_windows_10_enterprise_version_1511_updated_apr_2016_x64_dvd_8711771.iso

Windows 7 gaat prima echter Windows 10 blijft hangen na een reboot.
Iemand dit dit ook heeft of waar het wel werkt? Moet ik misschien nog iets bijzonders instellen?

[afbeelding]
Ik zit precies met hetzelfde voor Windows 10 na een reboot hangt hij. Tig keer restarten en soms gaat hij dan door. Ik wil er zo ff naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Zouden we handmatig VB kunnen upgraden los van de package?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Is er overigens een truc om /phpvirtualbox/ alleen vanaf interne netwerk beschikbaar te maken?. Want eea is normaal vanaf internet bereikbaar als je poort 80 op hebt staan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:14:
Zouden we handmatig VB kunnen upgraden los van de package?
Gaat boven mijn pet vrees ik. Maar bij mij werkt het nu goed. Althans het draait nu en ik kan via RDP vlotjes werken.

Edit:
Werkt helemaal niet goed. De power off gaat ook niet helemaal lekker. Herstarten gaat zeer moeizaam. Ik hoop het het nog wat instellingen zijn maar ik vrees het ergste.
Tortelli schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:00:
Is er overigens een truc om /phpvirtualbox/ alleen vanaf interne netwerk beschikbaar te maken?. Want eea is normaal vanaf internet bereikbaar als je poort 80 op hebt staan....
Ja, zie paar posts hierboven. Zoek op .htaccess.

[ Voor 49% gewijzigd door technorabilia op 02-06-2016 22:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

/volume1/web/phpvirtualbox# cat .htaccess
cat: .htaccess: No such file or directory

8)7

Edit:.htaccess handmatig aangemaakt en de tekst toegevoegd. Hij komt nu met een login scherm als ik het vanaf de telefoon check (op 4G natuurlijk ;)).
Hiermee zul je waarschijnlijk via je admin login kunnen inloggen?. Is wat mij betreft ook niet echt nodig, maar geen ramp verder.

[ Voor 60% gewijzigd door Tortelli op 02-06-2016 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tortelli schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:11:
/volume1/web/phpvirtualbox# cat .htaccess
cat: .htaccess: No such file or directory

8)7

Edit:.htaccess handmatig aangemaakt en de tekst toegevoegd. Hij komt nu met een login scherm als ik het vanaf de telefoon check (op 4G natuurlijk ;)).
Hiermee zul je waarschijnlijk via je admin login kunnen inloggen?. Is wat mij betreft ook niet echt nodig, maar geen ramp verder.
Dat ligt eraan wat je zelf hebt opgegeven als je de htpasswd file aanmaakt.
Maar ik bedoelde deze: kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Je moet dan wel je eigen ip reeks invullen.
Ik heb deze zelf niet geprobeerd maar het lijkt mij te moeten werken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Top, is gelukt volgens mij!.

Waar ik overigens benieuwd naar was (en zo 123 niet kon vinden). Is er een methode om je volumes te testen qua disc read / write snelheid? (zonder een ISCSI LUN te maken met 4xGbit ;) ).

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 02-06-2016 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kraades schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:01:
[...]

Edit:
Werkt helemaal niet goed. De power off gaat ook niet helemaal lekker. Herstarten gaat zeer moeizaam. Ik hoop het het nog wat instellingen zijn maar ik vrees het ergste.
Jeps maar Windows 7 tot die tijd gebruiken. Ik denk namelijk dat het een bug is in 5.0.16 er zijn in de bovenliggende releases wel wat Windows fixes.

Lijkt alleen op Windows 10 fout te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:11:
[...]

Jeps maar Windows 7 tot die tijd gebruiken. Ik denk namelijk dat het een bug is in 5.0.16 er zijn in de bovenliggende releases wel wat Windows fixes.

Lijkt alleen op Windows 10 fout te gaan.
Ik lijk het probleem wel alleen te hebben als ik 2 cores gebruik. Of in ieder geval in mindere mate als ik de VM maar 1 core laat gebruiken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kraades schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:48:
[...]

Ik lijk het probleem wel alleen te hebben als ik 2 cores gebruik. Of in ieder geval in mindere mate als ik de VM maar 1 core laat gebruiken.
We zitten wel op dezelfde troubleshoot lijnen ;-) Viel mij ook op, maar ik heb zelfs bij een 2e CPU dat hij in automatisch repair vervalt.

Ik heb ook nog even met het drop down menu gespeeld van Acceleration maar dat mocht ook niet baten. Hoeveel memory heb jij hem toegewezen?

Heb jij een idee waar we een bug zouden kunnen loggen, de enige community variant van phpVirtualbox is van versie 5.0.6 maar de VB Hypervisor is op dit moment 5.0.20 en wij draaien 5.0.16... ik denk dan toch bij de package bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4 GB. Verder alles standaard. Wel bridged network/eth0.

Welke disktype heb je gebruikt? Ik de standaard VDI en probeer nu nog eens op VHD...

Ik heb op het Synology Italia forum gekeken maar daar is alles in het ...Italiaans ;) dus daar kan ik zo snel niets kwijt. Weet zo snel niet waar je bij de package bouwer zelf aan kan bellen?

[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 03-06-2016 08:12 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kraades schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:05:
4 GB. Verder alles standaard. Wel bridged network/eth0.

Welke disktype heb je gebruikt? Ik de standaard VDI en probeer nu nog eens op VHD...

Ik heb op het Synology Italia forum gekeken maar daar is alles in het ...Italiaans ;) dus daar kan ik zo snel niets kwijt. Weet zo snel niet waar je bij de package bouwer zelf aan kan bellen?
Ik heb standaard de VDI disk, ik zal eens testen met VMDK. Nee mijn italiaans is ook niet meer wat het geweest is :P

Was er niet nog 1 andere repo die deze package aanbiedt, ik twijfel of dit las op GoT of op Synology-forum.nl krijg het niet snel gevonden.

Wat ik nog wil testen is als je een Windows 7 profile aanmaakt of 8.1 en daar Win 10 in zet of het goed gaat, kan haast niet anders dan dat het een combinatie is tussen profile en OS.

EDIT gevonden http://spk.diablos-netzwerk.de maar exact dezelfde files, gezien de keuze voor de Duitse taal tijdens installeren denk ik dat de programmeurs Duits zijn op het Duitse synology forum.

[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 03-06-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
VirtualBox heeft een keer een DSM installatie om zeep geholpen. Ik blijf er ver van weg...zelfs nu ik wel het geheugen er voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:14:
VirtualBox heeft een keer een DSM installatie om zeep geholpen. Ik blijf er ver van weg...zelfs nu ik wel het geheugen er voor heb.
Zag ik ergens staat ja. :|
Toch moet ik zeggen dat het hier zeer stabiel draait. Op de problemen met Windows 10 na is het eigenlijk allemaal prima in orde. Ik merk ook geen problemen in werking van de rest van de Synology.

De VHD heeft overigens hetzelfde probleem. Deze wordt wel veel sneller aangemaakt en nu werkt ACPI shutdown ook (kan ook toeval zijn).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Quakie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:14:
Als je niet de plaatst aanpast waar de VM's komen dan gooit hij je root volume vol waar DSM staat en boot hij niet meer, heb ik ook gehad.

Kwestie van zoeken, nadenken, aanpassen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:22
Met name door de 'populariteit' van ransomware, maak ik me de nodige zorgen over de beveiliging van mijn bestanden (ongeveer 200GB aan onmisbare, vooral foto's en studiebestanden). Ik draai legale software, inclusief een betaalde virusscanner, al mijn software heeft de nieuwste updates etc. Hiermee probeer ik mijn huidige bestanden intact te houden. Daarnaast maak ik backups. Momenteel gebruik ik hiervoor enerzijds Dropbox, en anderzijds Crashplan. Vanzelfsprekend is het essentieel ook de integriteit avn de backup te beschermen.

Dropbox kent een bestandgeschiedenis, al heb ik begrepen dat de waarde daarvan bij bepaalde vormen van ransomware niet 100% is. Strikt genomen valt Dropbox dan ook af als backup methode.

Crashplan heb ik dusdanig ingesteld dat oude versies van bestanden nooit worden verwijderd. Daarnaast schrijft Crashplan de backup naar de PC van een 'friend'. In mijn beleving is dit een veilige oplossing, al kan ik niet beoordelen hoe veilig die backup is wanneer de PC van mijn 'friend' wordt getroffen door malware.

Ik voel dan ook de behoefte aan nog een backup, bij voorkeur waar ik wat meer controle over heb, en aangezien ik over een Synology NAS beschik, kijk ik ook in die richting voor een oplossing.

Mijn concrete idee is om aan de NAS een USB HDD te hangen. In Syno termen wordt dit dan de usbshare2. Deze wil ik via de Syno config onzichtbaar maken voor windows verkenner. Daarnaast krijgt maar één specifieke gebruiker schrijfrechten op die share. Die gebruiker is niet bekend bij windows (en is zeker niet de gebruiker waarmee ik inlog in Windows). Die gebruiker is wel bekend bij de backup-software (SyncBackSE, of wellicht Crashplan).

- Kunnen jullie hier gaten in schieten?
- Ik doe wel de aanname dat Syncback/Crashplan etc de usernames/passwords veilig opslaat. Is die aanname terecht?
- Zo niet, helpt het om de credentials handmatig in te voeren, bijvoorbeeld wekelijks? Of staat de deur naar de share alsnog 'open' voor malware op het moment dat je de credentials hebt ingevoerd? (Ik begrijp dat handmatige invoer niet ideaal is, maar laten we het er maar op houden dat ik mezelf bovengemiddeld gediciplineerd vind...)

Als dit allemaal nog niet 'waterdicht' is, kan ik ook nog (door weer een andere user) een interne backup maken op de NAS, dus van de ene hidden share naar de andere. Deze user is op de Windows PC helemaal onbekend.

Graag jullie adviezen!

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mogelijk kun je hier nog vragen/info vinden: [Synology] Backup strategieën en tools

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:22
Daar zal ik eens 'even' doorheen gaan, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRammeloo schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:53:
[...]

Daar zal ik eens 'even' doorheen gaan, thanks!
Even concreet.
Je hebt mogelijk nu ook deze Synology NAS besmet met ransomware synolocker wel gezien?
Ook je NAS kun je niet als veilig zien.
Je moet eigenlijk een goed backup schema kiezen qua dag/maand/... en het moet disconnected zijn m.a.w. niet direct gekoppeld aan je lokale netwerk. En offsite dus andere locatie.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een DS109 en sinds vandaag een DS116. Nu wil ik een backup maken van de DS109 naar de DS116 om daar te importeren. Alleen... hoe doe ik dat? Die backup optie is er helemaal niet meer in DSM116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
stormfly schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:52:
[...]

Als je niet de plaatst aanpast waar de VM's komen dan gooit hij je root volume vol waar DSM staat en boot hij niet meer, heb ik ook gehad.

Kwestie van zoeken, nadenken, aanpassen ;-)
weer zo typische achteraf iets kroms recht praten..

Als jij iets wilt installeren ga jij eerst alle mogelijke problemen zoeken, er over nadenken en aanpassen?

Als ik ergens niet het fijne vanaf weet, ga ik er vanuit wat default in gegeven is door het programma je niet in problemen brengt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tegenwoordig (?) wordt er bij de package installatie om o.a. de locatie van de VM's (welke default op /volume1/VirtualBoxVMs staat) en nog een aantal settings w.o. password e.d. gevraagd.
jongetje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:22:
Ik heb een DS109 en sinds vandaag een DS116. Nu wil ik een backup maken van de DS109 naar de DS116 om daar te importeren. Alleen... hoe doe ik dat? Die backup optie is er helemaal niet meer in DSM116
Op DSM 6 is dat volgens mij een aparte package.

[ Voor 49% gewijzigd door technorabilia op 03-06-2016 18:57 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 09:49
Nog even terugkomend op mijn snelheden als ik kopieer van pc naar mijn 916+ met 4x 4TB in Raid 5.

Dit is de snelheid die ik haal als ik grote bestanden kopieer. Zitten ook dipjes in die ik bij anderen niet zie.
Jumbo frames aanzetten maakt niet uit voor resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/jz7fgl.png

Is dit normaal of moet ik toch eens naar mijn router gaan kijken of wellicht de NAS? Al kan ik me niet voorstellen dat het de nas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij niet dat het je NAS is. Ben je in de gelegenheid om wat heen en weer te kopieren via de router tussen andere apparaten met Gbps verbinding?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40
kraades schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 18:54:

[...]

Op DSM 6 is dat volgens mij een aparte package.
Maar welke werkt dan samen met de standaard van DSM4 en DSM5. Ik heb namelijk 2 Synology Nassen die hiernaartoe moeten backuppen. Ik heb al e.e.a. geprobeerd zoals de Hyper backup vault maar daar valt niets op in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Wat voegt memory compression toe met 16GB ram?, waarschijnlijk werkt dit alleen averechts?
jongetje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 19:42:
[...]

Maar welke werkt dan samen met de standaard van DSM4 en DSM5. Ik heb namelijk 2 Synology Nassen die hiernaartoe moeten backuppen. Ik heb al e.e.a. geprobeerd zoals de Hyper backup vault maar daar valt niets op in te stellen.
WEBDAV is versie onafhankelijk verwacht ik?.

Zit zelf ook nog wat te zoeken hoe ik slim en veilig backup naar de DS215j van mijn ouders. Wil wat foto's etc oversturen welke daar gewoon te bekijken zijn (dus niet in een "pakket" zoals de Vault functie doet).
Webdav server bij mijn ouders, cloud sync op mijn DS1815+ via webdav naar de 215j.

Sychronisatie richting als "alleen lokale wijzigingen" zorgt ervoor dat data niet van ouders naar mij veranderd kan worden... Vervelend is dat cloud service normaal direct wijzigingen gaat updaten. Daarom een taak aangemaakt die cloud sync start om 01:00 en afsluit om 07:00. Lijkt prima te werken tot nu toe.

[ Voor 126% gewijzigd door Tortelli op 03-06-2016 19:57 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).