Vandaag proefgereden in de Volvo V40 en V60 TwinEngine, omdat die qua bijtelling redelijk bij elkaar in de buurt zitten.
De V40 was nog een D4 van vorig jaar in de R-design uitvoering. Dat betekent een iets verlaagd onderstel, 18" wielen, 'sportstoelen' en een stuur met een randje. Dat zijn nou net dingen die ik liever niet heb in een auto, maar ik wilde toch in de V40 rijden om een idee te krijgen van de ruimte, het zicht en de bediening van de audio/telefoon/navigatie e.d. Sportstoelen staat tussen aanhalingstekens omdat het volgens de verkoper vooral een andere manier van stikken was met wat randjes zodat het er sportief uitziet.
Bij het rijden viel het op dat vooral de rechter A-stijl erg in de weg zit bij een T-splitsing waar je naar rechts wil kijken. Het kan zijn dat het extra opviel omdat er een donkere hemelbekleding was. Hij was wel lekker vlot en stuurde direct. Audio en navigatiebediening is erg duidelijk, en makkelijk met de scrollwieltjes/knopjes op het stuur of de cijferknoppen in de middenconsole waar je ouderwets via T9 dingen in kan voeren.
Qua ruimte is het vooral psychologisch volgens mij. Ik ben C-segment stations en een D-segment hatchback gewend, dus hoef bijna nooit na te denken of ik iets mee kan krijgen. In de praktijk is het bijna nooit nodig om zoveel ruimte te hebben, maar lekker is het wel.
Bij terugkomst ben ik nog even in een andere V40 in de showroom gaan zitten, een D2 Momentum met Business Pack Connect. Hier zat ik net wat beter in, en de lichte hemelbekleding komt wat ruimer over. Mocht ik voor de V40 gaan, dan wordt het iets heel vergelijkbaars als
deze auto
Dan de V60. Uiteraard een heel andere auto. Dit was een D6 Summum met als extra's o.a. bliepjes voor, achter en een achteruitrijcamera. De beleving is een stuk ruimer en comfortabeler dan de V40 vanwege de elektromotor en automaat. De bediening van de knopjes is heel vergelijkbaar. Vrouwlief had haar eerste ritje met een automaat, en dat was minder vreemd/eng dan ze verwacht had

. De ruimte op de achterbank was een stuk groter door de langere wielbasis en het doorlopende dak. Al met al een erg lekker rijdende auto, maar ik ben er bang voor dat de baas deze net te duur gaat vinden (V60 D6 Momentum met Business pack connect).
Vorige week hebben we met de Seat Leon ST Sport gereden, maar die vond ik veel te hard geveerd. De Auris TS is een paar weken geleden afgevallen adhv het gebrek aan emotie bij de proefrit
Ik heb mijn shortlist al teruggebracht naar 4, in alfabetische volgorde:
- Honda Civic Tourer Elegance Business
- Peugeot 308 SW Blue Lease Premium
- Volvo V40 D2 Momentum met Business Pack connect en Scandinavian Line
- Volvo V60 D6 TwinEngine Momentum met Business Pack connect
De leaseprijzen liggen nogal uit elkaar, de bijtelling zit rond de € 150-160 voor de Peug en de Volvo's, en ongeveer € 200 voor de Honda. Komende week laten we het even bezinken, dan maar eens een knoop doorhakken wat ik bij de baas ga naarleggen.