AndRo555 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 13:17:
De 2.0 BiTDI is nog zwaarder als de GTE (1735kg vs 1685kg).
Ik heb er niet met de GTE gereden (enkel de gewone 2.0 TDI Passat van 1505kg), maar ik kan me inbeelden dat die niet zo sportief is als een Golf GTE (of GTI eigenlijk) en dat die door reviewers als meer overhellend wordt aangemerkt, omdat de verwachting zo hoog ligt. Het zou mij ten zeerste verbazen als die niet sportiever rijdt als het gewone gamma. Of om zen minst even 'sportief' is als de BiTDI, die door de pers werd aangeschreven als een auto waarmee je nog sneller dan je zou denken door de bocht kunt gaan.
Uiteindelijk hangt het vooral af vanuit welke hoek je de GTE bekijkt.
VW zou er geen GTE badge op hangen als het niet wat sportiever was als een 1.4TSI basismodel.
Passat bi-TDI heeft 4WD he? Dat geeft sowieso een betere wegligging dan FWD, wat de slechtste vorm van aandrijving is voor auto's met een behoorlijk vermogen.
De tests zijn duidelijk: de nieuwe Passat is niet voor liefhebbers van sportieve auto's, de GTE is stugger geveerd maar ligt minder goed in de bochten dan de niet-hybride versies.
Leolinedance schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 13:19:
Ik neem aan dat je het verschil tussen sportief rijgedrag en acceleratie wel begrijpt? Om ook even met een raar voorbeeld aan te komen net als jij, vind jij een mercedes S600 Lang soms ook sportief?
En nogmaals, in 8 sec. rechtdoor van 0 naar 100 km/u is snel zat voor mij.
Als je denkt dat prestaties niets met sportiviteit te maken hebben, houdt het op hoor. De C350e is veel sneller en dan moet de Passat wel van HEEL goeden huize komen om desondanks sportiever te zijn, als ie ook premium ambities heeft. De tests geven wat dat betreft weinig hoop.
Waar heb jij de tijden van de tussensprints van beide auto's kunnen vinden? Je laat je onderbuikgevoel hier spreken. Leuk, maar daar kopen wij potentiële klanten niks voor. Daarbij rijd ik slechts 4x per jaar over de Autobahn dus is het geen argument om veel meer geld uit te geven.
Dat heeft volstrekt maar dan ook vol-strekt niets met onderbuikgevoelens te maken. Op hogere snelheid gaat de elektromotor minder meespelen en ben je dus meer van de benzinemotor afhankelijk: dan is het 1.4 turbo vs. 2.0 turbo. 150 pk vs. 211 pk bij een gewicht van 1620 vs. 1680 kg. Tot de 100 is de Benz sowieso verschrikkelijk veel sneller.
Je noemt het slechts 2 sec verschil, waarom dan geen auto die in 10 sec naar de 100 kan? Dan heb je de doorsnee auto te pakken die in NL nieuw wordt verkocht.
Dit soort opmerkingen zeggen vooral dat je een sterke voorkeur het voor de GTE en kritiek daarop slecht kunt verdragen.
Ik wil vooral comfortabele stoelen zoals ik eerder al aangegeven heb. Bijna alle extra opties kunnen mij verder gestolen worden.
Voor je rug is het onderstel natuurlijk ook belangrijk. Daar gaat de Passat het ongetwijfeld afleggen. Negeren dan maar.
Weet jij welke ik wil hebben dan? Dan hoor ik het graag van je want ik ben er zelf nog niet uit. Sterker nog, ik weet nog niet eens of ze wel goedgekeurd gaan worden. Al je punten zijn nog niet bewezen. De definitieve prijzen van de GTE zijn ook nog niet bekend, dus het is onmogelijk om een goed vergelijk te maken. Er zijn nog geen (vergelijkende) testen beschikbaar. Zelfs alle specificaties zijn nog niet exact bekend. En jij weet nu al wel exact hoe deze auto's zich tot elkaar verhouden op alle vlakken?
Je moet bij een automagazine gaan werken, mensen als jij zijn goud waard.
Ik volg het autonieuws en lees aardig wat tests. Verder zijn sommige dingen ZO logisch dat je die makkelijk zelf kunt invullen.
Over het onderstel van de C350e, uit een test van autovandaag:
"Er doemen wat bochten op. De auto voor ons slaat af en we hebben vrij baan. We zetten de auto in Sport +, waarmee alles verandert. De gaspespons wordt veel feller en de 211 pk sterke benzinemotor springt er meteen bij aan. De elektromotor wordt nu gebruikt om kracht bij te zetten, niet om zo economisch mogelijk te rijden. Het gaat overigens allemaal zo soepel, dat we complimenten moeten geven aan Mercedes-Benz. De aandrijflijn is écht geraffineerd.
We rijden stevig over de bochtige weg. De demping is nu harder, maar nog steeds niet plankhard. De wegligging is overigens wel heel strak nu, alsof je een andere auto rijdt. Vooral het koppel dat full-time beschikbaar is, zorgt ervoor dat hij heel snel aanvoelt. Een racewagen is het niet, maar je kunt een serieus potje sturen met de auto als je wilt. Overigens reden we het eerste stuk gewoon in ’S’. In de automatische stand werkt het navigatiesysteem namelijk mee met de versnellingsbak. In ‘Eco’ en comfort om zo goed mogelijk gebruik te maken van de elektromotor, in Sport en Sport + om juist vlotter te zijn, door alvast de juiste versnelling te kiezen voor bochten. Slim."
Welke tests? En ik zou een Porsche Panamera E-Hybrid nog veel interessanter vinden. Helaas vindt de baas dat niet, en mijn eigen portemonnee trouwens ook niet. Het feit dat je met een auto van ca. Eur 55k aan komt zetten in de 25% bijtellingsklasse zegt genoeg. Heb je enig idee wat dat kost per km als je 10.000 km per jaar privé rijdt zoals ik?
Ik vind de bi-TDI interessanter voor mijn situatie. Zoals eerder gezegd, ik doen niet aan leasen.
En nogmaals de vraag: Waar lees jij dat ik een Passat GTE besteld heb? Dat beweer je nl.
Het lijkt erop dat je zelf nog niet voor dit soort keuzes staat.
Dat zeg je hier toch?
"Ik heb mijn aanvraag voor een Passat GTE ingediend. Vond uiteindelijk de Mercedes C350e toch iets duur helaas."