Ja - en dat is (imo) niet positief.
En gelekte foto's van de superb
http://www.autoweek.nl/ni...pleet-nieuwe-skoda-superb
Ziet er mooi uit. Nu afwachten of er een hybrid komt.
En een filmpje
YouTube: ŜKODA Superb 2015
En een filmpje
[ Voor 23% gewijzigd door DarkChylde op 17-02-2015 19:46 ]
Ik zat nét te denken (terwijl ik 't filmpje bekeek): Een opgepompte A3 Limousinevhal schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:57:
Je ziet wel waar Skoda haar reputatie vandaan haalt...
Wel een érg mooie auto, als 'ie zo ook écht geleverd gaat worden

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 17-02-2015 20:02 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Oprecht (weer) een hele mooie auto - spreekt mij erg aan! Skoda is echt super goed bezig. Zoveel bang-for-buck, als daar ook nog eens (weer) goedkope bijtellers van komen dan rijdt over een paar jaar heel Nederland Skoda.
ik vond zelf de huidige sedan best lelijk. Maar deze ziet er beter uit dan de passat.
Als je naar http://www.skodahome.cz gaat en auto translate gebruikt zie bij de 2de post de volledige featurelijst. Lijkt alles van de nieuwe VAG modellen (inc carplay ed) op te zitten.
Lees alleen niks over hybrid...
Als je naar http://www.skodahome.cz gaat en auto translate gebruikt zie bij de 2de post de volledige featurelijst. Lijkt alles van de nieuwe VAG modellen (inc carplay ed) op te zitten.
Volgens Autobild komt er ook niet zoiets.... YouTube: Skoda Superb (2015) - Erste Fahrt im PrototypDarkChylde schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:06:
ik vond zelf de huidige sedan best lelijk. Maar deze ziet er beter uit dan de passat.
Damn, die is mooi geluktDarkChylde schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:34:
En gelekte foto's van de superb
En een filmpje
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Was ook wel te verwachten, maar inderdaad, het lijkt alsof ze niet eens moeite hebben gedaan om het er iets anders uit te laten zien.vhal schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:57:
Je ziet wel waar Skoda haar reputatie inspiratie vandaan haalt...
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Boeiend, ik vind het een ontzettend mooie auto en hij heeft net die paar opties wél die ik graag op de Octavia had gezien. Het moet raar lopen als dat niet mijn opvolger word over een paar jaar!
Inderdaad zeg! Waarom zou je nog een Passat nemen als ik dit zo zie en lees?
Heef zo'n beetje alles wat de Passat ook heeft en misschien nog wel meer.
Daarnaast ziet ie er erg mooi uit op de foto's! Beetje A6 achtig.
Niet spectaculair mooi overigens maar dat vind ik van niet een VW/AUDI/Skoda. Gewoon netjes en degelijk. En dan met heeeeeel veel ruimte. Prima toch!
Wat ik niet snap:
Heef zo'n beetje alles wat de Passat ook heeft en misschien nog wel meer.
Daarnaast ziet ie er erg mooi uit op de foto's! Beetje A6 achtig.
Niet spectaculair mooi overigens maar dat vind ik van niet een VW/AUDI/Skoda. Gewoon netjes en degelijk. En dan met heeeeeel veel ruimte. Prima toch!
Wat ik niet snap:
Meer PK's met minder uitstoot? Vooral leuk voor onze zuiderburen dus?die worden toch belast op uitstoot? Snellere auto voor minder geld...autoweek:
De volgende dieseltrap is de 2.0 TDI met 150 pk en 340 Nm en een CO2-uitstoot van 105 gram per kilometer, eveneens goed voor 20% bijtelling. Bestel je het blok met 190 pk en 400 Nm dan ligt de CO2-uitstoot zelfs nog een grammetje lager wat dus ook 20% bijtelling oplevert. Ook deze versie kun je met handbak of DSG bestellen.
[ Voor 19% gewijzigd door readytoflow op 17-02-2015 21:20 ]
Wij worden hier in NL óók gewoon belast op uitstoot hoor. De "A,B,C,D,.... Labels" zijn ook gewoon gekoppeld aan grammen CO/Km én dus bijtelling/belastingschalen (óf houderschapsbelasting, als je particulier rijd).readytoflow schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:12:
Inderdaad zeg! Waarom zou je nog een Passat nemen als ik dit zo zie en lees?
Wat ik niet snap:
[...]
Meer PK's met minder uitstoot? Vooral leuk voor onze zuiderburen dus?die worden toch belast op uitstoot? Snellere auto voor minder geld...
Ja dat snap ik ook wel. Maar dacht dat het in Belgie echt per gram ging...
Ja, maar in NL valt het in categorieën. 20% is 20%. Of dat nu met 102gr/km is of met 109gr/km.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:18:
[...]
Wij worden hier in NL óók gewoon belast op uitstoot hoor. De "A,B,C,D,.... Labels" zijn ook gewoon gekoppeld aan grammen CO/Km én dus bijtelling/belastingschalen (óf houderschapsbelasting, als je particulier rijd).
In belgie is dat een continue schaal en betaal je ongeveer 12% meer vaa bij 109gr/km dan bij 102gr/km.
Wel vreemd dat de 190pk 1gr minder co2 doet dan de 150pk in de Superb en dat het bij de 2015 Passat juist 2gr meer is.
[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 17-02-2015 21:24 ]
Leg het 2.0 TDi blok van een VW Golf GTD (185PK) in een Skoda Octavia RS én..... je gaat ook van 20% naar 25%. Zelfde blok, andere auto én aerodynamica.AndRo555 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:23:
[...]
Ja, maar in NL valt het in categorieën. 20% is 20%. Of dat nu met 102gr/km is of met 109gr/km.
In belgie is dat een continue schaal en betaal je ongeveer 12% meer vaa bij 109gr/km dan bij 102gr/km.
Wel vreemd dat de 190pk 1gr minder co2 doet dan de 150pk in de Superb en dat het bij de 2015 Passat juist 2gr meer is.
Dus zelfs dat doen ze beter dan de grote broer?
Ik meen het eigenlijk wel als ik dit zo lees:
Een Golf en een Skoda zijn twee verschillende type auto's qua look in de hatchback/sedan uitvoering.
Maar waarom zou je nog een Passat ipv deze Superb kiezen?
Ik meen het eigenlijk wel als ik dit zo lees:
Een Golf en een Skoda zijn twee verschillende type auto's qua look in de hatchback/sedan uitvoering.
Dat bedoel ik niet.wimmel_1 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:37:
[...]
Leg het 2.0 TDi blok van een VW Golf GTD (185PK) in een Skoda Octavia RS én..... je gaat ook van 20% naar 25%. Zelfde blok, andere auto én aerodynamica.
Superb 2.0TDI 150pk: 105gr/km
Superb 2.0TDI 190pk: 104gr/km
Passat 2.0TDI 150pk: 107gr/km
Passat 2.0TDI 190pk: 109gr/km
Terwijl dat toch wel dezelfde blokken zijn zou ik verwachten dat de 190pk Superb ook een gram of twee meer doet, niet 1 gram minder.
Het blijft wel een Skoda, en voor sommigen zal dat uitmaken. En ik denk dat er een aantal snufjes zullen zijn die enkel op de Passat beschikbaar zullen zijn, denk aan trailer assist, Active Info Display,...readytoflow schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:41:
En geen 2.0BiTDI natuurlijk, al zal dat niet voor veel mensen een probleem zijn.
Ja...Die 2.0 Biturbo 4 wielaandrijving toch? Bijna alle eerste reviews vd Passat waren met die auto terwijl er ook andere modellen beschikbaar waren. In de praktijk worden er hier misschien 50 afgeleverd?
Je hebt gelijk. Active info display is wel heel mooi! Maar waar het eerder toch aanzienlijke verschillen waren, moet je het nu in de details gaan zoeken. Ben benieuwd naar het prijsverschil.
Je hebt gelijk. Active info display is wel heel mooi! Maar waar het eerder toch aanzienlijke verschillen waren, moet je het nu in de details gaan zoeken. Ben benieuwd naar het prijsverschil.
Heb net een Passat Variant besteld (als in: vanmiddag
), en wist inderdaad dat de Superb binnenkort vernieuwd werd. Heb echter geen moment getwijfeld aan mijn keuze, sterker nog, heb niet eens de overweging gemaakt.
Hoewel ik de Superb ook een mooie auto vind, vind ik de Passat zakelijker en strakker (niet te verwarren met sportiever) belijnd. Ook merkbeleving speelt hierbij voor mij een belangrijke rol.
Heb de Passat besteld in de R-line trim waardoor de auto ook een sportiever voorkomen heeft inclusief dubbele uitlaten aan weerszijden.
Kan me goed voorstellen dat men – gezien de geringe onderlinge verschillen (behalve een lagere consumentenprijs) – meer geïnteresseerd gaat zijn in een Superb, wat natuurlijk prima is.
Hoewel ik de Superb ook een mooie auto vind, vind ik de Passat zakelijker en strakker (niet te verwarren met sportiever) belijnd. Ook merkbeleving speelt hierbij voor mij een belangrijke rol.
Heb de Passat besteld in de R-line trim waardoor de auto ook een sportiever voorkomen heeft inclusief dubbele uitlaten aan weerszijden.
Kan me goed voorstellen dat men – gezien de geringe onderlinge verschillen (behalve een lagere consumentenprijs) – meer geïnteresseerd gaat zijn in een Superb, wat natuurlijk prima is.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ik denk dat er toch wel een hoop BiTDI's verkocht zullen worden (al dan niet in BE/NL). Als je moet gaan kiezen tussen een 518d/520d of een 150pk/190pk A6 Avant met allebei de paar nodige opties vs een volledig uitgeruste Passat BiTDI met 240pk... Ik zou het wel wetenreadytoflow schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:05:
Ja...Die 2.0 Biturbo 4 wielaandrijving toch? Bijna alle eerste reviews vd Passat waren met die auto terwijl er ook andere modellen beschikbaar waren. In de praktijk worden er hier misschien 50 afgeleverd?
Eigenlijk hetzelfde als je nu met Skoda vs VW hebt waar je tussen een rijker uitgerust Superb gaat kunnen kiezen vs een ietwat kalere Passat. (of Golf/Octavia)
Redelijke nobrainer. Een 520D. Je kunt een passat niet op het niveau tillen van een 5serie. Zelfs Audi heeft moeite daar te komen. Wat dat betreft blijft het ook een passat met 240pk station voor het volk (om maar in vw termologiën te blijven). Je kunt er nog zoveel ophangen zijn roots verliest ie niet hoor.AndRo555 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:20:
[...]
Ik denk dat er toch wel een hoop BiTDI's verkocht zullen worden (al dan niet in BE/NL). Als je moet gaan kiezen tussen een 518d/520d of een 150pk/190pk A6 Avant met allebei de paar nodige opties vs een volledig uitgeruste Passat BiTDI met 240pk... Ik zou het wel weten![]()
Eigenlijk hetzelfde als je nu met Skoda vs VW hebt waar je tussen een rijker uitgerust Superb gaat kunnen kiezen vs een ietwat kalere Passat. (of Golf/Octavia)
Zelfde als een golf en een a3. De a3 is gewoon beter, simpel, daar betaal je ook wat voor. Doet die rust in de auto door oa isolatie, betere demping etc je niet veel dan is die a3 die paar duizend extra niet waard. Stel je dat wel op prijs dan hoef je niet eens bij vw te shoppen. En zo is er altijd baas boven baas.
Mijn 7% shortlist staat de Golf GTE ook niet op, ik wil graag die rust in de auto, optimale isolatie en 'premium' gevoel. Helaas blijft er bar weinig over de c-klasse vind ik net te duur
[ Voor 12% gewijzigd door thefox154 op 17-02-2015 22:55 ]
De 5-serie is een heel stuk meer en betere auto, akkoord.thefox154 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:49:
Redelijke nobrainer. Een 520D. Je kunt een passat niet op het niveau tillen van een 5serie. Zelfs Audi heeft moeite daar te komen. Wat dat betreft blijft het ook een passat met 240pk station voor het volk (om maar in vw termologiën te blijven). Je kunt er nog zoveel ophangen zijn roots verliest ie niet hoor.
Maar om nu een 520d te kiezen met een manuele bak en de kleine navigatie en stoffen zetels. Terwijl je voor hetzelfde geld een heel dikke Passat hebt met ACC, deftige navigatie,...
Mocht het budget toelaten om een 520d tot dat niveau van features te krijgen, dan is er weinig discussie meer over, maar ik had het over dat specifieke geval waar je net een basis 5 serie in het budget past.
Maar om nu een kale 5 serie te kiezen omdat het een 5 serie is... Die dan ook nog eens trager en zwaarder is.

Als je kijkt naar hoeveel kale 5 series er verkocht worden in vergelijking met het aantal Passats voor dezelfde prijs, zie je dat over het algemeen mensen het niet met je eens zijn. Ik rijd bijvoorbeeld in een redelijk kale c-klasse (maar 3k aan opties) terwijl ik voor hetzelfde bedrag een full option Golf zou kunnen rijden, met leer, automaat, grote navi etc. Maar dan had ik niet de rust en comfort dat de c-klasse me geeft, beter gepositioneerde navi, betere ergonomie. Dan maar zelf schakelen en stoffe bekleding. Ik geef zowieso niks om leer. Het is koud in de winter en plakt in de zomer. Enige voordeel is dat het makkelijk schoon te maken is, wat ik dan voornamelijk een voordeel vind als je een occasion koopt.
Het hangt er ook erg vanaf waar je waarde aan hecht. Ik rij redelijk wat kilometers, in de afgelopen 5 weken al 7500 kilometer (in een 520d) en de rust die je in dat ding hebt is echt onovertroffen. Iedere keer stap ik weer met een big smile in de auto en vind het geen enkel probleem om een flink stuk te moeten rijden. Als ik dat vergelijk met een Mondeo of een Insignia die ik hiervoor had, dan zou ik niet graag meer terug willen. 200Km/uur in Duitsland voelt rustiger aan dan 150 in de Mondeo/Insignia.AndRo555 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:04:
[...]
De 5-serie is een heel stuk meer en betere auto, akkoord.
Maar om nu een 520d te kiezen met een manuele bak en de kleine navigatie en stoffen zetels. Terwijl je voor hetzelfde geld een heel dikke Passat hebt met ACC, deftige navigatie,...
Mocht het budget toelaten om een 520d tot dat niveau van features te krijgen, dan is er weinig discussie meer over, maar ik had het over dat specifieke geval waar je net een basis 5 serie in het budget past.
Maar om nu een kale 5 serie te kiezen omdat het een 5 serie is... Die dan ook nog eens trager en zwaarder is.
Ik denk dat als ik zou moeten kiezen tussen een Passat Highline 2.0BiTurbo en een 518d Executive (vrijwel dezelfde prijs) dan ik dan echt voor de BMW zou gaan.
Het is toch:
Polo-Clio-Corsa-fabia-fiesta-208-A1-Ibiza
Golf-megane-focus-astra-308-A klasse-1 serie-octavia-A3-V40-Leon
Passat-A4-S/V60-Insignia-3 serie-C klasse-Mondeo-Laguna-Superb-508
5 Serie-E klasse- A6- v70
Ik zou toch ook een 5 serie kiezen boven een Passat hoor...
In die klasse moet je wel een verdomd goede auto maken. Een E klasse lease edition vs een Passat highline 2.0BiTurbo? Altijd de E klasse. (Ik weet nu zo snel niet of die prijstechnisch te vergelijken is)
Polo-Clio-Corsa-fabia-fiesta-208-A1-Ibiza
Golf-megane-focus-astra-308-A klasse-1 serie-octavia-A3-V40-Leon
Passat-A4-S/V60-Insignia-3 serie-C klasse-Mondeo-Laguna-Superb-508
5 Serie-E klasse- A6- v70
Ik zou toch ook een 5 serie kiezen boven een Passat hoor...
In die klasse moet je wel een verdomd goede auto maken. Een E klasse lease edition vs een Passat highline 2.0BiTurbo? Altijd de E klasse. (Ik weet nu zo snel niet of die prijstechnisch te vergelijken is)
5-serie is een geweldige auto, maar te duur om nog lekker in de opties te gaan zitten. Het moet wel raar lopen als mijn volgende geen Superb 4x4 word!

hier nog echte 2 foto's van de superb.
als hij in een hybrid uitvoering komt, dan is het een topper.
van:
http://www.autoexpress.co...pictures-and-full-details
Hele mooie auto, kan niet anders zeggen.
Een hele rij microsoft certificeringen.
Gave bak, stoere accenten zo rond de koplampen.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Wat een schitterende auto! Heel erg veel mooier dan de Superb II hatchback/sedan die ik gehad heb, en dat was al een geweldige auto.
Hele mooie bak zo!
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Wow. Dat hebben ze mooi gedaan daar! Toch, gevoelsmatig voor een Skoda kiezen..... Ik weet het, slaat wellicht helemaal nergens op maar liever niet.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Mooie auto idd, al vermoed ik dat deze ook weer een verlagingskuurtje heeft gekregen, net zoals zo onderhand alle foto's die Skoda voor promotie gebruikt
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dan loop je echt achter. Het merk is al bijna 20 jaar onder de vleugels van VAG en alle producten sinds 1999/2000 (Fabia en Octavia) komen gewoon uit de zelfde magazijnen als waar de andere VAG producten uit gemaakt worden. Ik herinner me Seat ook nog als de Spaanse fabrikant die nog slechtere kopieën wist te maken van al bar slechte Fiats uit die tijd. Maar daar hoor je toch ook niemand meer over?Chief-XL schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:28:
Wow. Dat hebben ze mooi gedaan daar! Toch, gevoelsmatig voor een Skoda kiezen..... Ik weet het, slaat wellicht helemaal nergens op maar liever niet.
Wat VAG gewoon heel goed doet is al deze merken een eigen identiteit geven. Volkswagen is van kale auto's heel geleidelijk richting de premium merken geschoven, Audi kan tegenwoordig concurreren met de premium merken, Seat heeft een sportief imago en Skoda maakt de gezinsauto's.
Dus niet zeuren en gewoon doen, die Skoda.
Hele mooie auto. Skoda blijft toch wel mijn favoriete VAG merk. Zou liever een Skoda rijden als een Volkswagen. Het ontwerp van een VW spreekt mij totaal niet aan.
Edit: Ook erg apart de VW de GTE neer zet als Plugin hybride GTI, maar enkel leverbaar is in saaie zakelijke kleuren. Waar zijn de sportieve "GTI" kleuren?!
Edit: Ook erg apart de VW de GTE neer zet als Plugin hybride GTI, maar enkel leverbaar is in saaie zakelijke kleuren. Waar zijn de sportieve "GTI" kleuren?!
[ Voor 32% gewijzigd door Deveon op 18-02-2015 12:44 ]
Ik zeg ook, gevoelsmatig dus dat is per definitie niet rationeel. Ongetwijfeld dat de prijs/kwaliteit van een Skoda beter is dan Audi bijvoorbeeld maar dan kies ik toch voor Audi
Audi is ook een ander segment (in mijn ogen) dan een Skoda... Maar dat zegt Jazzy ook al...
En over smaak valt niet te twisten
En over smaak valt niet te twisten
Even niets...
Denk dat de hybride puur gemikt is op de leasemarkt. Lease = zakelijk = zakelijke kleuren. Denk niet dat er veel werkgevers erg vrolijk worden wanneer werknemers in zo'n gepimpt golfje met felle kleurtjes aankomen.Deveon schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:59:
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Dat is toch niet aan de fabrikant/importeur om dat te bepalen? Volgens mij kan de werkgever prima zelf beperking opleggen en anders moeten ze mijn werkgever maar is bellenBeefHazard schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:56:
[...]
Denk dat de hybride puur gemikt is op de leasemarkt. Lease = zakelijk = zakelijke kleuren. Denk niet dat er veel werkgevers erg vrolijk worden wanneer werknemers in zo'n gepimpt golfje met felle kleurtjes aankomen.
Dat hebben ze bij ons op het werk nu ineens ook gedaan. Kon mijn nieuwe auto in fel blauw ophalen bij de dealer. Stond daar toevallig onze manager wagenpark ook en ging gezellig meekijken naar mijn nieuwe auto.Deveon schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:05:
[...]
Dat is toch niet aan de fabrikant/importeur om dat te bepalen? Volgens mij kan de werkgever prima zelf beperking opleggen en anders moeten ze mijn werkgever maar is bellen
Haar mond viel open en vroeg wat dit moest voorstellen

Nu staat op onze leaselijst (ja helaas een leaselijst) de kleuren waar je uit mag kiezen, dit nav mijn auto. Ik heb meerdere mailtjes gehad van collega's die me bedankten
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Verplicht die saaie "kleuren"? Ben je ook verplicht om uberhaupt te leasen? Ik hoef van m'n werkgever niet te leasen, maar stel dat je een felrode auto hebt, gaan ze dat dan ook nog eerst even bekijken om te beslissen of je die mag gebruiken of dat je toch moet leasen?
Ik heb ook een vrij opvallende kleur en elke keer als ik die auto zie word ik daar toch weer vrolijk van. Dat had ik niet gehad als 't een grijze auto was geweest.
Ik heb ook een vrij opvallende kleur en elke keer als ik die auto zie word ik daar toch weer vrolijk van. Dat had ik niet gehad als 't een grijze auto was geweest.
Saved by the buoyancy of citrus
In het ergste geval krijg je zelfs een auto toegewezen en mag je er niet eens prive in rijden (vaak bij busjes). Gelukkig hebben de meeste Tweakers hier meer keuze.Cyphax schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:50:
Verplicht die saaie "kleuren"? Ben je ook verplicht om uberhaupt te leasen? Ik hoef van m'n werkgever niet te leasen, maar stel dat je een felrode auto hebt, gaan ze dat dan ook nog eerst even bekijken om te beslissen of je die mag gebruiken of dat je toch moet leasen?
Ik heb een werkgever gehad die verplichtte je te leasen. Ze wilde niet dat je in je privé auto naar klanten ging. Ze wilde risico beperken op pech door iedereen te laten leasen (en dus nieuwe auto on je kont).
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
ja, verplicht 'saaie' kleuren....Cyphax schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:50:
Ik word ook nog elke dag blij van mijn auto (kleur), ik vind dat deze kleur echt de auto maakt en krijg er ook veel positieve reacties op.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Als dat voor de werknemer niet een kostenpost is zou ik daar dan niet zo mee zitten.Tylen schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:00:
Ik heb een werkgever gehad die verplichtte je te leasen. Ze wilde niet dat je in je privé auto naar klanten ging. Ze wilde risico beperken op pech door iedereen te laten leasen (en dus nieuwe auto on je kont).
Dit is misschien niet het meest geschikte topic om dit advies te vragen, maar wie niet waagt wie niet wint. 
Ik woon in Belgie en verander mogelijk binnenkort van job. Volgende week heb ik mijn loonbespreking en hier wil ik aanhalen dat ik graag een firmawagen wil krijgen.
Nu mijn vraag, ik heb hier geen enkele ervaring mee. Ik weet niet wat reëel is en wat de kosten voor de firma zijn om mij een firmawagen te geven.
Ik heb hier het een en ander over geprobeerd op te zoeken, maar wordt er niet veel wijzer van.
Van wat ik heb begrepen hangt het percentage wat fiscaal aftrekbaar is voor de firma af van de CO2 uitstoot? En wat fiscaal aftrekbaar is van de tankkaart hangt af van de kilometers die ik professioneel en privé met de wagen maak? Hoe zit het dan met de eigen bijdrage en wat de effectieve kosten voor de firma zijn nadat alles afgetrokken is?
Dan weet ik een beetje hoe ik mij op het gesprek kan voorbereiden.
Alvast bedankt voor alle eventuele hulp en informatie.
Ik woon in Belgie en verander mogelijk binnenkort van job. Volgende week heb ik mijn loonbespreking en hier wil ik aanhalen dat ik graag een firmawagen wil krijgen.
Nu mijn vraag, ik heb hier geen enkele ervaring mee. Ik weet niet wat reëel is en wat de kosten voor de firma zijn om mij een firmawagen te geven.
Ik heb hier het een en ander over geprobeerd op te zoeken, maar wordt er niet veel wijzer van.
Van wat ik heb begrepen hangt het percentage wat fiscaal aftrekbaar is voor de firma af van de CO2 uitstoot? En wat fiscaal aftrekbaar is van de tankkaart hangt af van de kilometers die ik professioneel en privé met de wagen maak? Hoe zit het dan met de eigen bijdrage en wat de effectieve kosten voor de firma zijn nadat alles afgetrokken is?
Dan weet ik een beetje hoe ik mij op het gesprek kan voorbereiden.
Alvast bedankt voor alle eventuele hulp en informatie.
Het hoeft natuurlijk geen kostenpost te zijn. Kwestie van max 500km privé maken en rittenadministratie bijhouden.Cyphax schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:10:
[...]
Als dat voor de werknemer niet een kostenpost is zou ik daar dan niet zo mee zitten.
We zijn niet allemaal consultant. Als je een sales functie hebt kan ik goed begrijpen dat de werkgever bepaalde eisen heeft en ook verplicht laat leasen.
[ Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 18-02-2015 15:07 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Precies, en het zou me in dat licht ook niet al teveel uitmaken welke kleur zo'n auto nou heeft.Makkelijk schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:06:
[...]
Het hoeft natuurlijk geen kostenpost te zijn. Kwestie van max 500km privé maken en rittenadministratie bijhouden.
We zijn niet allemaal consultant. Als je een sales functie hebt kan ik goed begrijpen dat de werkgever bepaalde eisen heeft en ook verplicht laat leasen.
En in het filmpje AW wordt bevestigd dat er geen plugin in de planning staat voor dit jaar 
http://www.autoweek.nl/vi...kennismaking-skoda-superb
Gok dat een 20% superb toch een stuk duurder is in netto lasten dan een 7% passat GTE..
Jammer. Vind de superb een stuk mooier.
http://www.autoweek.nl/vi...kennismaking-skoda-superb
Gok dat een 20% superb toch een stuk duurder is in netto lasten dan een 7% passat GTE..
Jammer. Vind de superb een stuk mooier.
Dat is puur netto lasten obv fiscale waarde. Ik denk dat de Passat een stuk duurder is qua aanschafwaarde en daarmee ook in leasetarief. Als het leasetarief van de GTE boven je norm komt dan mag je bijlappen
Een aangeklede superb (met diesel en dsg) zal toch richting 44k gaan gok ik. netto maandlast is dan 370 €Chief-XL schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:08:
Dat is puur netto lasten obv fiscale waarde. Ik denk dat de Passat een stuk duurder is qua aanschafwaarde en daarmee ook in leasetarief. Als het leasetarief van de GTE boven je norm komt dan mag je bijlappen
Een Passat GTE aangekleed zal 52k worden gok ik. netto maandlast is dan 160 €.
Scheelt dik 200 € netto maandlast. Verchil tussen 7% en 20% is gewoon absurd groot.
Maar dit zijn mijn persoonlijke inschattingen

Dat klopt. Je moet wel heel ver boven je budget gaan leasen wil een 7% auto duurder uitkomen.
Ik zat eerst naar de diesel versies vd Passat 1.6 TDI DSG Highline if de C220 lease edition te kijken beide 20%
Grofweg beide ~ €46k netto ~400,- pm
Nu een 7% C350e ~€70k netto ~300,- pm
Die 300,- komt vooral door de hogere eigen bijdrage vanwege het hogere leasebedrag per maand.
Met een beter leasebudget gaat dit al snel naar dik €200,- verschil per maand voor een auto die dan ook nog eens 25k duurder is.
Ik zat eerst naar de diesel versies vd Passat 1.6 TDI DSG Highline if de C220 lease edition te kijken beide 20%
Grofweg beide ~ €46k netto ~400,- pm
Nu een 7% C350e ~€70k netto ~300,- pm
Die 300,- komt vooral door de hogere eigen bijdrage vanwege het hogere leasebedrag per maand.
Met een beter leasebudget gaat dit al snel naar dik €200,- verschil per maand voor een auto die dan ook nog eens 25k duurder is.
Wat zie ik nou? Een uitschakelbare voorpassagier? Dat is nog eens een handige optie

Dat is pas echt een must haveRomeoJ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:10:
Wat zie ik nou? Een uitschakelbare voorpassagier? Dat is nog eens een handige optie![]()
[afbeelding]
Een hele rij microsoft certificeringen.
Ik denk dat die Superb wel wat duurder is. De huidige 170pk diesel zonder dsg is al 43k. Meestal zijn nieuwe modellen duurder. En dan moet je 'm nog aankleden (bovenop Elegance Business). Ik denk dat ik 'm tot zo'n 48k aan zou kleden. Netto maandlast dan 415 euro.DarkChylde schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:27:
[...]
Een aangeklede superb (met diesel en dsg) zal toch richting 44k gaan gok ik. netto maandlast is dan 370 €
Scheelt dik 200 € netto maandlast. Verchil tussen 7% en 20% is gewoon absurd groot.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Klopt. Een Golf GTE (37k, 7%) is qua bijtelling (bijna) even duur per maand als een Renault Clio (18k, 14%). Verschil tussen 14% en 20% is ook aanzienlijk.DarkChylde schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:27:
[...]
Verchil tussen 7% en 20% is gewoon absurd groot.
Aangezien mijn vriendin haar eerste baan heeft heb ik mij eens verdiept in leaseauto's en bijtelling e.d. Nu snap ik ook waarom jullie allemaal zo'n dikke bak uitzoeken (met veel opties). Qua prijs per maand is dat allemaal best te doen. Terwijl een particulier in de showroom wel even twee keer kijkt voor hij wéér extra opties neemt = prijzig.
Leasen is eigenlijk wel heel erg voordelig (als je ook privé mag tanken).
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Dit spreekt elkaar een klein beetje tegen maar ik begrijp wat je bedoelt.LuPo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:14:
[...]
Leasen is eigenlijk wel heel erg voordelig (als je ook privé mag tanken).
Als je namelijk de leaseauto niet privé gebruikt (d.w.z. minder dan 500 km privé per jaar) dan hoef je dus geen bijtelling te betalen. Enige wat je dan wel moet betalen is de eventuele eigen bijdrage. Even ter informatie dus.
@Lupo: als je het hele plaatje bekijkt, is dat nog niet zo goedkoop als het lijkt. Je hebt namelijk zelf kosten (eigen bijdrage, bijtelling) en de werkgever ook (kosten lease, brandstof, BTW-correctie). Je mag aannemen dat die werkgeverskosten uit het potje komen waar ook je salaris uit komt. In dat opzicht is een leaseauto dus geen "gratis" extraatje. Soms kun je meer loon of een bruto/netto mobiliteitsbudget krijgen door bij je huidige werkgever af te zien van een leaseauto, anders is er wel een andere werkgever met meer loon maar zonder auto.
Al met al zijn het vooral de "lage bijtelling" auto's t/m 14% bijtelling die gunstiger rijden dan je zelf kunt. Een auto met 25% bijtelling is doorgaans minder gunstig dan zelf rijden (25% cataloguswaarde is in de meeste gevallen een zwaardere belasting dan de echte waarde van het privegebruik).
Al met al zijn het vooral de "lage bijtelling" auto's t/m 14% bijtelling die gunstiger rijden dan je zelf kunt. Een auto met 25% bijtelling is doorgaans minder gunstig dan zelf rijden (25% cataloguswaarde is in de meeste gevallen een zwaardere belasting dan de echte waarde van het privegebruik).
De 140pk DSG kost 39k. Als je geen DSG wilt dan heb je al een diesel van 28k met zelfs 20% bijtelling.AllSeeyinEye schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:27:
[...]
Ik denk dat die Superb wel wat duurder is. De huidige 170pk diesel zonder dsg is al 43k.
SchietstoelRomeoJ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:10:
Wat zie ik nou? Een uitschakelbare voorpassagier? Dat is nog eens een handige optie![]()
[afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het gaat op zich niet om de prijs van de opties, maar om hoeveel de auto van zijn waarde verliest. Als je voor de grap in de carconfigurator van de leasemaatschappij een Porsche Cayenne neemt, is die duurder ZONDER luchtvering terwijl dat een optie is die 2,5k MEER kost. Het lijkt vreemd, want de auto word duurder en de leaseprijs lager, maar dat is omdat een Cayenne zonder luchtvering gewoon minder opbrengt naderhand.LuPo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:14:
[...]
Aangezien mijn vriendin haar eerste baan heeft heb ik mij eens verdiept in leaseauto's en bijtelling e.d. Nu snap ik ook waarom jullie allemaal zo'n dikke bak uitzoeken (met veel opties). Qua prijs per maand is dat allemaal best te doen. Terwijl een particulier in de showroom wel even twee keer kijkt voor hij wéér extra opties neemt = prijzig.
Ik had hetzelfde met mijn V40, het verschil tussen een Summum en een Momentum is iets van 2300 euro en dan zit er leren bekleding, verwarmbare voorruit, electrische stoelen, keyless start en noem het maar op bij. Het verschil in leaseprijs was 17 euro. Dan begrijp je waarschijnlijk waarom mensen liever de duurdere versie nemen, je krijgt veel meer voor je geld en het is nauwelijks duurder
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Je hebt toch ook werkgevers waar je niet voor privé gebruik mag tanken? Dan betaal je dus wel bijtelling en mag je de auto ook privé gebruiken, maar moet je de brandstof zelf betalen. Dat bedoelde ik.RomeoJ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:25:
[...]
Dit spreekt elkaar een klein beetje tegen maar ik begrijp wat je bedoelt.
Als je namelijk de leaseauto niet privé gebruikt (d.w.z. minder dan 500 km privé per jaar) dan hoef je dus geen bijtelling te betalen. Enige wat je dan wel moet betalen is de eventuele eigen bijdrage. Even ter informatie dus.
Of komt dat bijna niet voor?
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
In theorie wel mogelijk maar komt zelden voor, ik heb er in ieder geval nooit van gehoord.
Bij een leaseauto hoort in principe ook een brandstofpas. Wat je wel vaker ziet is dat een werkgever alleen de brandstof in Nederland betaalt, maar sommige werkgevers hebben ook een voorziening voor het buitenland (meestal DKV).
Bij een leaseauto hoort in principe ook een brandstofpas. Wat je wel vaker ziet is dat een werkgever alleen de brandstof in Nederland betaalt, maar sommige werkgevers hebben ook een voorziening voor het buitenland (meestal DKV).
Mijn voorganger (waar ik de auto van moest overnemen) had alleen een NL tankpas, maar ik mag wel prive in het buitenland tanken op kosten van de baas.RomeoJ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:56:
In theorie wel mogelijk maar komt zelden voor, ik heb er in ieder geval nooit van gehoord.
Aantal collega's hebben een creditcard van de zaak (ik niet, wil ik ook niet) en tanken daarmee, anderen hebben idd een DKV. Ik betaal het zelf en als ik op kantoor ben lever ik de bon in en staat het een dag later weer op mn rekening
Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg
Dat wordt ontzettend veel tankbeurten, of je moet een dubbele tank inbouwen (aardgas of lpg bijv.).LuPo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:48:
[...]
Je hebt toch ook werkgevers waar je niet voor privé gebruik mag tanken? Dan betaal je dus wel bijtelling en mag je de auto ook privé gebruiken, maar moet je de brandstof zelf betalen. Dat bedoelde ik.
Of komt dat bijna niet voor?
Nogmaals, dit is alleen obv fiscale waarde. Het leasetarief van deze twee zal verschillend zijn waarbij de kans dat de GTE buiten je tarief valt groter is. Als je al buiten je tarief mag leasen zal je verschil moeten bijlappen. Dat moet je er ook bij optellen.DarkChylde schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:27:
[...]
Een aangeklede superb (met diesel en dsg) zal toch richting 44k gaan gok ik. netto maandlast is dan 370 €
Ik denk nl dat de Passat GTE veel duurder uit gaat vallen. De Golf GTE is ook bijna 20k duurder geprijst dan de goedkoopste Passat. De Mercedes C350 hybrid wordt ook 20k duurder dan de goedkoopste C-klasse
Dat is wel zo. Maar als je pakweg 200 euro moet bijlappen is het nog steeds voordeliger om een GTE te gaan rijden. Natuurlijk wordt het verschil dan wel steeds kleiner, dat ben ik met je eens.Chief-XL schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:18:
[...]
Nogmaals, dit is alleen obv fiscale waarde. Het leasetarief van deze twee zal verschillend zijn waarbij de kans dat de GTE buiten je tarief valt groter is. Als je al buiten je tarief mag leasen zal je verschil moeten bijlappen. Dat moet je er ook bij optellen.
Ik denk nl dat de Passat GTE veel duurder uit gaat vallen. De Golf GTE is ook bijna 20k duurder geprijst dan de goedkoopste Passat. De Mercedes C350 hybrid wordt ook 20k duurder dan de goedkoopste C-klasse
Als je 200 moet bijbetalen op een Golf GTE van 40k, kost deze auto netto zo'n 220 euro per maand. Voor de auto is dat geen slechte deal.
Verder moet je beseffen dat de werkgever een euro of 800 lapt; dat had ook 400 euro netto kunnen zijn.
Verder moet je beseffen dat de werkgever een euro of 800 lapt; dat had ook 400 euro netto kunnen zijn.
En ook dat verschil in prijs moet je nuanceren natuurlijk.
Die 7% Plugin modellen zijn meestal wel kuxere modellen.
Als je het uitrustingsniveau van een standaardmodel gelijk trekt naar dat van een PIH wordt het verschil in fiscale waarde al kleiner.
De C350e heeft zo standaard al airmatic, navigatie, intelligent LED, zitcomfort etc...
Dat scheelt al snel duizenden Euro's.
Daarnaast zijn het volgens mij altijd automaten. Scheelt ook weer.
Dan kruipt het verschil al snel naar bijna 10k ipv 20k. En dan heb Je het nog niet eens over de prestaties. De GTE, V60 PHEV, C350e zijn ook nog eens behoorlijk rappe modellen.
Trek je het uitrustingsniveau gelijk dan is het verschil in lease bedrag nog maar ~125,- pm.
48k 20% wordt dan netto ~400,-
59k 7% + 125,- = netto ~300,- (~230,- wanneer je je eigen bijdrage aftrekbaar kan krijgen)
Die 7% Plugin modellen zijn meestal wel kuxere modellen.
Als je het uitrustingsniveau van een standaardmodel gelijk trekt naar dat van een PIH wordt het verschil in fiscale waarde al kleiner.
De C350e heeft zo standaard al airmatic, navigatie, intelligent LED, zitcomfort etc...
Dat scheelt al snel duizenden Euro's.
Daarnaast zijn het volgens mij altijd automaten. Scheelt ook weer.
Dan kruipt het verschil al snel naar bijna 10k ipv 20k. En dan heb Je het nog niet eens over de prestaties. De GTE, V60 PHEV, C350e zijn ook nog eens behoorlijk rappe modellen.
Trek je het uitrustingsniveau gelijk dan is het verschil in lease bedrag nog maar ~125,- pm.
48k 20% wordt dan netto ~400,-
59k 7% + 125,- = netto ~300,- (~230,- wanneer je je eigen bijdrage aftrekbaar kan krijgen)
Yes. Ik weet alleen niet wat het leasetarief gaat worden voor die GTE beestjes. Ik kijk net ff op onze lease pagina maar ik zie de GTE er nog niet bijstaan, ook niet de Golf GTE
/erdit idd, die hybrids zijn idd uitgebreider uitgerust.
/erdit idd, die hybrids zijn idd uitgebreider uitgerust.
[ Voor 14% gewijzigd door Chief op 19-02-2015 09:27 ]
Dat is ook nog een struikelblok natuurlijk: je mag geen benzine of PIH leasen. Dan is er weinig aan te doen.
Ik moet nu 7% + eigen bijdrage betalen. Ik denk dat ongeveer de helft van alle Outlander/V60 PHEV/Ampera/Tesla bestuurders een bijtelling hebben van welgeteld €0,00!
(ja...daar kijk ik dan toch wel met enige jaloezie naar hoor, dat durf ik best toe te geven).
Ik moet nu 7% + eigen bijdrage betalen. Ik denk dat ongeveer de helft van alle Outlander/V60 PHEV/Ampera/Tesla bestuurders een bijtelling hebben van welgeteld €0,00!
Dat kan jij ook als je de lease auto niet meer dan 500km prive rijdt
Ik blijf maar geluk hebben met mijn Golf GTE: ergens tussen gistermiddag en vanmorgen vond iemand m'n bumper zo mooi dat hij er lekker tegenaan geschuurd heeft. 

Ai. Hoe hoog is je eigen risico? Zonde van een net nieuwe auto
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Eigen risico is €150 bij ons. Eerste geval per kalenderjaar wordt vergoed door mijn werkgever - daarna eigen kosten.
Zolang de schade onder werktijd wordt gereden en jij bent niet nalatig of roekeloos bezig geweest, dan is het eigen risico altijd voor de werkgever hè...MrAcid schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:58:
Eigen risico is €150 bij ons. Eerste geval per kalenderjaar wordt vergoed door mijn werkgever - daarna eigen kosten.
Ik dacht dat zulke dingen alleen maar onder werktijd gebeurdeMrAcid schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:45:
I know - maar 's nachts is niet mijn werktijd.
Niet helemaal waar. Als je uit je werk gereden bent en de auto daarna niet meer gebruikt is het nog steeds woon/werk verkeer (werktijd) geweest. (Zo heb ik het geleerd iig)Tjoekie schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:42:
[...]
Zolang de schade onder werktijd wordt gereden en jij bent niet nalatig of roekeloos bezig geweest, dan is het eigen risico altijd voor de werkgever hè...
Bij woon- werkverkeer is de werkgever niet aansprakelijk voor toegebrachte schade c.q. je moet het eigen risico bij woon- werkverkeer wel betalen. Ten slotte is woon- werkverkeer geen werktijd.Tylen schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:30:
[...]
Niet helemaal waar. Als je uit je werk gereden bent en de auto daarna niet meer gebruikt is het nog steeds woon/werk verkeer (werktijd) geweest. (Zo heb ik het geleerd iig)
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 19-02-2015 15:32 ]
"Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet". Gaat hier redelijk letterlijk op.Viewty schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:28:
[...]
Ik dacht dat zulke dingen alleen maar onder werktijd gebeurde
Er zit een verschil tussen gelijk hebben en gelijk (willen) krijgen. Ik zit nu ook bij een werkgever waarin er in de leasevoorwaarden sprake is van een eigen risico. Niet geheel netjes, want het is inderdaad niet volgens de wet. Maar ik kan er verder niet zoveel mee, behalve mijn kont tegen de krib gooien. Heb er nog niet mee te maken gehad, maar ik denk dat ik het "gewoon" aftik dan. Natuurlijk kun je wel voorzichtig verwijzen naar de wet, maar als je werkgever er dan niet in meegaat houdt het wel op... Dan moet je het via de rechter gaan afdwingen... Tja, of dat nou goed is voor je verder carriere bij het betreffende bedrijf....
Bij mijn vorige werkgever was het trouwens ook zo, ik heb het daar bij indiensttreding ook aangegeven dat dat eigenlijk niet kan, als antwoord kreeg ik dat ze "ervan wisten en dat het een discussiepunt was". Tja, daar kan je ook niets mee. Toen ik bij mijn huidige werkgever in dienst trad heb ik het er verder maar bij gelaten, denk niet dat ze zoiets schrappen voor 1 werknemer.
Bij mijn vorige werkgever was het trouwens ook zo, ik heb het daar bij indiensttreding ook aangegeven dat dat eigenlijk niet kan, als antwoord kreeg ik dat ze "ervan wisten en dat het een discussiepunt was". Tja, daar kan je ook niets mee. Toen ik bij mijn huidige werkgever in dienst trad heb ik het er verder maar bij gelaten, denk niet dat ze zoiets schrappen voor 1 werknemer.
Hou daar niet teveel aan vast!Deveon schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:32:
[...]
Bij woon- werkverkeer is de werkgever niet aansprakelijk voor toegebrachte schade c.q. je moet het eigen risico bij woon- werkverkeer wel betalen. Ten slotte is woon- werkverkeer geen werktijd.
Ik werk onder de Cao kleinmetaal, en hierbij is woon-werk minus 15 minuten gewoon werktijd.
Onder andere montage personeel krijgt hiervoor zelfs reisuren.
Zelfde issue hier. Ik rij momenteel een (vrij kale) BMW 320d EDE automaat sedan en mag eind van het jaar switchen. Graag zou ik naar een 7% auto gaan, maar de voor mij interessante keuze is op zijn zachts gezegd niet enorm.thefox154 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:49:
[...]
Redelijke nobrainer. Een 520D. Je kunt een passat niet op het niveau tillen van een 5serie. Zelfs Audi heeft moeite daar te komen. Wat dat betreft blijft het ook een passat met 240pk station voor het volk (om maar in vw termologiën te blijven). Je kunt er nog zoveel ophangen zijn roots verliest ie niet hoor.
Zelfde als een golf en een a3. De a3 is gewoon beter, simpel, daar betaal je ook wat voor. Doet die rust in de auto door oa isolatie, betere demping etc je niet veel dan is die a3 die paar duizend extra niet waard. Stel je dat wel op prijs dan hoef je niet eens bij vw te shoppen. En zo is er altijd baas boven baas.
Mijn 7% shortlist staat de Golf GTE ook niet op, ik wil graag die rust in de auto, optimale isolatie en 'premium' gevoel. Helaas blijft er bar weinig over de c-klasse vind ik net te duur
De Golf GTE vind ik te klein, de Mercedes C350 is te duur, de Mitsubishi PHEV niet mijn ding. Dus ik neig nu toch wel heel erg naar de Passat GTE. Een nieuwe BMW 320d EDE station is ook een optie maar blijf dan met die 20% zitten.
Keuzes...voor een schijntje een snelle en waarschijnlijk rijkelijk uitgeruste Passat, of voor het driedubbele een premium voiture.
Groot verschil in maandlasten. Hoe belangrijk is het BMW idee voor je?Leolinedance schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 01:22:
[...]
Zelfde issue hier. Ik rij momenteel een (vrij kale) BMW 320d EDE automaat sedan en mag eind van het jaar switchen. Graag zou ik naar een 7% auto gaan, maar de voor mij interessante keuze is op zijn zachts gezegd niet enorm.
De Golf GTE vind ik te klein, de Mercedes C350 is te duur, de Mitsubishi PHEV niet mijn ding. Dus ik neig nu toch wel heel erg naar de Passat GTE. Een nieuwe BMW 320d EDE station is ook een optie maar blijf dan met die 20% zitten.
Keuzes...voor een schijntje een snelle en waarschijnlijk rijkelijk uitgeruste Passat, of voor het driedubbele een premium voiture.
Hier op de zaak staat een nieuwe Passat Highline. Mooie auto. Straalt ook wel bepaalde klasse uit. Afwerking erg netjes. En groter dan de 3.
Als ik die keuze zou moeten maken lekker de Passat.
Het is niet het "BMW idee" het gaat om het totale plaatje. BMW is een premium merk en VW niet. Dat zie je overal in terug, ook bij de dealer.Pannekoek81 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:37:
[...]
Groot verschil in maandlasten. Hoe belangrijk is het BMW idee voor je?
Hier op de zaak staat een nieuwe Passat Highline. Mooie auto. Straalt ook wel bepaalde klasse uit. Afwerking erg netjes. En groter dan de 3.
Als ik die keuze zou moeten maken lekker de Passat.
V60 PHEV ? Die zit ook nog in de 7% toch ?Leolinedance schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 01:22:
[...]
Zelfde issue hier. Ik rij momenteel een (vrij kale) BMW 320d EDE automaat sedan en mag eind van het jaar switchen. Graag zou ik naar een 7% auto gaan, maar de voor mij interessante keuze is op zijn zachts gezegd niet enorm.
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Dat snap ik, maar voor dat geld verschil zou ik niet zoveel waarde eraan hechten. VW Passat is een nette auto en de afwerking is ook hoog. Het is geen Hyundai i40.Tylen schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:41:
[...]
Het is niet het "BMW idee" het gaat om het totale plaatje. BMW is een premium merk en VW niet. Dat zie je overal in terug, ook bij de dealer.
Ik rij nu Audi en ga naar VW. Merk ook wel dat het bij de dealer anders is.
V60 is duurder in de lease dan een C350e.
@Leo:Wat is je leasebudget icm looptijd/km's?
@Leo:Wat is je leasebudget icm looptijd/km's?
Volgensmij is dit bij ons een beetje een grijs gebied. In principe vergoed de werkgever het bij ons, tenzij het echt te gortig wordt. Als je bijvoorbeeld een keer schade hebt buiten werktijd is dat niet direct een probleem, maar als je daarnaast ook nog een keer je band lekrijdt en nog een fikse kras maakt bijv. en je dus gaat opvallen qua schade dan zul je er in ieder geval van horenMrAcid schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:58:
Maar tot zover gemerkt wordt er niet moeilijk gedaan bij schade. Maar nu ben ik ook wel zuinig op mijn auto al zeg ik het zelf

Oost west, 127.0.0.1 best!
Verwijderd
Ik overweeg om voor de Mitsubishi Outlander (niet PHEV) 2WD benzine te gaan.. Iemand ervaring mee?
Verwijderd
Mooie bak idd. Hybride komt nog lang niet dus dat heeft voor NL niet veel nut meer.DarkChylde schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:41:
..
hier nog echte 2 foto's van de superb.
als hij in een hybrid uitvoering komt, dan is het een topper.
van:
http://www.autoexpress.co...pictures-and-full-details
Juist ik ken het gevoel helemaal. 3 jaar geleden heb ik om fiscale redenen een megane geleased. Fulloption en 34k verder blijft het nog steeds een Megane. En achteraf ben ik me na een jaar al gaan irriteren dat ik eigenlijk teveel moest inleveren(referentiekader: 335d --> Passat CC --> Megane 14%). Destijds was er in de 14% niet veel te kiezen, en ik heb me toen echt door het regime laten leiden.Leolinedance schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 01:22:
[...]
Ik wil nu toch wel weer een auto met die iets meer klasse feeling en door het waanzin beleid toch weer in de 7%. Gelijk naar 20% op 50k scheelt toch een behoorlijk bedrag in de maand.
De Passat ga ik sowieso niet blind bestellen, en tegen de tijd dat ze er zijn is het te laat dus die valt voor mij af. Ik vind het huidige model niet speciaal en nu al lichtelijk gedateerd ogen. Daarnaast is de blauwe lijn door de front ook nog iets wat hem voor mij verpest.
Golf GTE is niet echt comfortabel. Komt voor mij in de categorie 'stuiter'. 18inch heeft hij hard nodig maar de dynamische dempers kennen geen comfortstand aldus de verkoper zoals ik dit wel in de CC kende. Het enige wat deze doen is de auto nog harder maken als je hem in de eco stand zet.
Outlander is ook niet mijn ding, na 2 uur rond gereden te hebben vind ik hem erg zoekerig in de sporen en sturen als een dweil.
Blijft nog over de A3 etron en of de c-klasse. Maar deze laatste vind ik eigenlijk te duur.
De Etron ga ik zaterdag nog een keer meerijden. Wel iets kleiner maar in mijn herinnering was dit echt prima qua gedrag, isolatie en feeling. Als het echt goed is daarna de knoop maar doorhakken.
Het klinkt als bijtellingsverslaving 
Vroeger reed je een 335d --> 25% bijtellen over 70 a 80k. En nu is 20% over 50k iets waar je tegenop ziet.
Qua auto lijkt een 3-serie goed te passen. GTE te stuiterig, PHEV rijdt als een dweil --> je zoekt een strakke wegligging maar dan met behoud van comfort. Dat is iets waar BMW, Audi, MB zich in specialiseren.
Vroeger reed je een 335d --> 25% bijtellen over 70 a 80k. En nu is 20% over 50k iets waar je tegenop ziet.
Qua auto lijkt een 3-serie goed te passen. GTE te stuiterig, PHEV rijdt als een dweil --> je zoekt een strakke wegligging maar dan met behoud van comfort. Dat is iets waar BMW, Audi, MB zich in specialiseren.
Ja dat is ook logisch met die verkapte subsidies van de overheidt_captain schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:59:
Het klinkt als bijtellingsverslaving
20% is nog steeds een (tijdelijke) korting van 5% t.o.v. het normale tarief. Zolang je het zo blijft zien, ben je niet bijtellingsverslaafd en kun je nog terug. Voorkomt dat je met iedere aanscherping van de regels nog meer eco moet gaan rijden.
25% wordt tegenwoordig niet meer gezien als het 'normale' tarief. Daar wil de overheid ook naar toe. Vanaf volgend jaar wordt 20% 22% en zal dat in Nederland toch een groot deel van de auto's bevatten. Uiteraard is het nog steeds persoonlijk waar je voor gaat. Ik ben me ervan bewust dat ik de afgelopen jaren heel goedkoop heb gereden en heb deels bewust voor een 20% auto gekozen nu zodat ik eraan gewend raak dat mijn leaseauto rond de 250-300 euro per maand kost. Daarnaast had ik ook geen zin meer om in een eco hok te rijdent_captain schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:15:
20% is nog steeds een (tijdelijke) korting van 5% t.o.v. het normale tarief. Zolang je het zo blijft zien, ben je niet bijtellingsverslaafd en kun je nog terug. Voorkomt dat je met iedere aanscherping van de regels nog meer eco moet gaan rijden.
Dit topic is gesloten.