Mijn huidige Mégane begint de 100k km te naderen. Met nog zo'n 60k te gaan (voor mij een klein jaar) wordt het tijd om me langzaamaan weer eens te oriënteren op een opvolger.
Eisen die ik stel:
• C-segment met ruimte, daarom bij voorkeur een station
• Moet in staat zijn om een caravan van 1100kg te trekken (met reserves) dus:
• Motorisch voldoende vermogen en koppel (huidige 110pk/260NM van de Mégane volstaat, meer mag natuurlijk
• Max. trekgewicht geremd > 1100kg (en bij voorkeur > 1200kg
• Zelf genoeg gewicht in de schaal leggen om de combinatie in toom te houden (dus max. gewicht caravan <= 75% beladen gewicht auto
[/li]
• Een goede stoel vind ik erg belangrijk, ik zit er toch zo'n 70k km per jaar in
• Rust aan boord. De Mégane is best stil te noemen en dat vind ik erg prettig
Voor wat betreft opties zijn de meeste C-segmenters wel naar mijn wensen aan te kleden. Belangrijke zaken zijn:
• Fatsoenlijke navigatie
• Fatsoenlijke audiosysteem
• Cruise Control (zijn er nog C-segmenters zonder??)
Hoe meer standaard hoe beter natuurlijk
Ik mag overigens zowel benzine als diesel rijden.
Van een aantal kandidaten die ik op het oog heb is voldoende informatie te vinden in o.a. dit topic. Van een kandidaat kan ik echter niet zoveel vinden en ik hoop dat een van jullie daar misschien wat ervaring mee heeft.
Het betreft de Honda Civic Tourer, specifiek de 1.6DTEC. Het is kennelijk geen gewilde auto want ik heb ze nog niet zien rijden en ik heb hem in dit topic ook nog niet voorbij zien komen. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit of ik 'm wel echt helemaal mooi vind maar geef 'm vooralsnog het voordeel van de twijfel. Iemand ervaring met de huidige generatie Civic (Tourer)?
Andere kandidaten op het lijstje:
Peugeot 308 (SW)
Ford Focus (SW)
Skoda Octavia (Combi)
Ik houd bij alle modellen de normale hatchback ook als optie, afhankelijk van de kofferbakruimte. In dat geval heeft de 308 natuurlijk fiscaal sterke papieren in z'n hand, maar dat is niet zaligmakend.
Mocht ik nog modellen missen die ik absoluut eens moet bekijken, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Ik zeg er wel bij dat ik niet zo'n grote fan ben van VAG v.w.b. uiterlijk. De Octavia staat voornamelijk op het lijstje vanwege zijn enorme laadruimte.
Reeds geëlimineerd van het lijstje:
Mazda 3: nogal prijzig in de lease
Mercedes A: leasevriendelijke versie mag niets trekken
Huidige Renault Mégane: na 2 Méganes wel een beetje op uitgekeken