All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Dit zijn de voltages:SnowDude schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:49:
Ik zou bijna vragen of je wel op de juiste pinnen en voltages meet, dit klinkt als een klapperende output
Pin 1. 3.7v
Pin 2. 2.4v
Pin 3. 3v
Pin 4. 2.7v
Pin 5. 0.3v
Pin 6. 0v
Pin 7. 0.3v
Pin 8. 0v
Pin 9. 0v
Pin 10. 3v
Pin 11. 3.3v
Pin 12. 3.7v
Pin 13. 3.7v
Pin 14. 0v
Hier de datasheet:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/41203D.pdf
Ik heb Channel 0 op 5 (RX) aangesloten, Channel 1 op 6 (TX) en GND op 14 (VSS).
Ik heb een digitale multimeter. Ik heb geprobeerd om te kijken of de voltages veranderen als ik het USB device iets laat doen, maar dat pik ik niet zo snel op denk ik met een digitale multimeter. Of is dit onzin? Ik verwacht namelijk een voltage verschil bij dataoverdracht.
[ Voor 10% gewijzigd door Squ1zZy op 16-07-2018 11:10 ]
Ik zou eerst eens op zoek gaan naar die ruis.
Hoe zijn de spanningen op die seriele bus? Je hebt zeker geen oscilloscoop?
Meet je ook die ruis als je het divice aan een usb telefoon lader hangt? Dan kan je de PC uitsluiten als bron.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik heb helaas geen oscilloscoop. Het apparaat heeft een externe source (battery). De ruis komt wanneer het apparaat nergens op is aangesloten.SnowDude schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:42:
Met een multimeter zie je dat niet heel snel, een byte duurt by 28.800 bps 0.0003 seconden
Ik zou eerst eens op zoek gaan naar die ruis.
Hoe zijn de spanningen op die seriele bus? Je hebt zeker geen oscilloscoop?
Meet je ook die ruis als je het divice aan een usb telefoon lader hangt? Dan kan je de PC uitsluiten als bron.
Ik snap niet dat de trigger af gaat als je hem op een bepaalde manier vast pakt. Rising Edge of Falling Edge maat niet uit

VSS en RT of RX op GND bedoel je? Dus beide op GND?SnowDude schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:00:
Is de ground wel goed tussen je device en je analyzer? Als je een van de inputs op een groundpunt aan sluit zie je dan ook nog die ruis?
http://www.qantek.com/tl_files/products/crystals/QC5CA.pdf
Dan staat daar "Load Capacitance CL 18pF".
Dit zijn toch interne condensatoren? Dus dan heb ik geen externe meer nodig naar een AVR toe?
Schematisch zitten ze er namelijk niet in getekend en ziet het er uit alsof de overige twee pinnen zweven.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
of je maakt een denk fout met aansluitenSqu1zZy schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:36:
I'm lost. Ik pak een ander apparaat die ik al eerder heb gebruikt met dezelfde LA en ik heb PRECIES hetzelfde probleem. Zou mijn LA stuk zijn?!
Elk kristal heeft een load capacitance, bij het aangegeven kristal zal je ook 2 condensatoren moeten plaatsen. Je berekend de condensatoren aan de hand van de load capacitance van het kristal:LED-Maniak schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:18:
Als ik een kristal heb als deze:
http://www.qantek.com/tl_files/products/crystals/QC5CA.pdf
Dan staat daar "Load Capacitance CL 18pF".
Dit zijn toch interne condensatoren? Dus dan heb ik geen externe meer nodig naar een AVR toe?
Schematisch zitten ze er namelijk niet in getekend en ziet het er uit alsof de overige twee pinnen zweven.
CL = ((CX1 x CX2) / (CX1 + CX2)) + Cstray
warabij CX1 en CX2 de externe condensatoren zijn.
Ik ben nieuw in deze kroeg en had de volgende concrete vraag (misschien wel domme?)
Vanuit normen worden vaak creepage distance and clearance voorgeschreven.
De creepage distance moet over het algemeen groter zijn dan de clearance tussen 2 conductive traces of componenten.
Nu ben ik bezig met een projectje waar ik ruimte te over heb, kan ik niet gewoon de voorgeschreven creepage distance ook aanhouden voor de clearance tussen de componenten? Ik kan nergens vinden dat het wel of niet mag...
Bij voorbaat dank :-)
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Indien je de seriële communicatie wil afluisteren en de usb driver werkt via een virtuele seriële poort, dan kan dat ook softwarematig, hoef je de hardware niet open te schroeven.
Zie https://www.microchip.com/forums/m624321.aspx
In principe moet dit kunnen. Alleen is de creepage distance in zeer uitzonderlijke gevallen in vogelvlucht korter dan de clearance. Dus even goed nakijken of het allemaal goed uit de verf komt. (als er veel bochten en dergelijke zijn in het creepage pad). Alleen zou ik zelf deze waarden gewoon standaard houden en zou ik de ruimte die ik overheb juist benutten om bijvoorbeeld power supply baantjes te verdikken, zodat ze meer beefy worden en minder spanningsval genereren. Ook kan je bij halfgeleiders die warm kunnen worden een groter pad maken, die meer warmte kunnen verwerken (Eventueel met vias doorlopend naar de andere kant). Zo voorkom je scherpe hotspots, wat weer beter is voor je overall levensduur van je printje en componenten. Als er nog meer ruimte is kan je ook nog elco's verder plaatsen van mogelijke hotspots, zoals diodes en transistors, zodat ze langer meegaan. Misschien dat je er niets aan hebt, maar misschien ook wellooyenss schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:04:
Dag heren (en dames/ nader te specificeren)
Ik ben nieuw in deze kroeg en had de volgende concrete vraag (misschien wel domme?)
Vanuit normen worden vaak creepage distance and clearance voorgeschreven.
De creepage distance moet over het algemeen groter zijn dan de clearance tussen 2 conductive traces of componenten.
Nu ben ik bezig met een projectje waar ik ruimte te over heb, kan ik niet gewoon de voorgeschreven creepage distance ook aanhouden voor de clearance tussen de componenten? Ik kan nergens vinden dat het wel of niet mag...
Bij voorbaat dank :-)
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl
Zelf houd ik creepage en clearance altijd minimaal gelijk, echter pas ik wel de dubbele afstand toe wat voorgeschreven is.alexandersamson schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:25:
[...]
In principe moet dit kunnen. Alleen is de creepage distance in zeer uitzonderlijke gevallen in vogelvlucht korter dan de clearance. Dus even goed nakijken of het allemaal goed uit de verf komt. (als er veel bochten en dergelijke zijn in het creepage pad). Alleen zou ik zelf deze waarden gewoon standaard houden en zou ik de ruimte die ik overheb juist benutten om bijvoorbeeld power supply baantjes te verdikken, zodat ze meer beefy worden en minder spanningsval genereren. Ook kan je bij halfgeleiders die warm kunnen worden een groter pad maken, die meer warmte kunnen verwerken (Eventueel met vias doorlopend naar de andere kant). Zo voorkom je scherpe hotspots, wat weer beter is voor je overall levensduur van je printje en componenten. Als er nog meer ruimte is kan je ook nog elco's verder plaatsen van mogelijke hotspots, zoals diodes en transistors, zodat ze langer meegaan. Misschien dat je er niets aan hebt, maar misschien ook wel
Momenteel ben ik zelf bezig een PCB aan het tekenen waar 1200vac hoofdstroom over loopt in combinatie met ARM m7 en alle omliggende componenten
Ben niet slim, maar wel dom
Goed kijken naar mogelijke vervuiling door stof en vocht van de creepage en denk ook even na over wat er mis kan gaan als er één component faalt. Lijm die los laat, schroef die niet vast zit, zaken die los smelten onder overbelasting.itcouldbeanyone schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:56:
[...]
Zelf houd ik creepage en clearance altijd minimaal gelijk, echter pas ik wel de dubbele afstand toe wat voorgeschreven is.
Momenteel ben ik zelf bezig een PCB aan het tekenen waar 1200vac hoofdstroom over loopt in combinatie met ARM m7 en alle omliggende componenten
Verder moet de PCB voldoende stroom capaciteit hebben om de smeltzekeringen er uit te kunnen blazen. Dit kan flinke stromen tot gevolg hebben bij kortsluiting en kan volledige PCB traces doen verdampen. Bij een normale netaansluiting praat je al over 1500A korststondig en bij 1200V AC zal dit niet minder zijn, eerder meer.
Ook de smeltzekeringen die je eventueel gebruikt moeten hier tegen kunnen om ontploffen te voorkomen. Succes
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ja ik zit zelf met spanningen tot 1500VDC, vandaar de vraag. Bedankt voor je reactie @alexandersamsonitcouldbeanyone schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:56:
[...]
Zelf houd ik creepage en clearance altijd minimaal gelijk, echter pas ik wel de dubbele afstand toe wat voorgeschreven is.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
het word een inverter voor een automotive grade electromotor.alexandersamson schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:07:
Dat zijn wel serieuze spanningen, daar heb ik nog geen ervaring in w.b. pcb design. Mag ik vragen wat het wordt en waar je zoal extra rekening mee moet houden in dit geval (v.w.b. de 1200VAC)?
het word een relatief klein printplaatje, 300x250mm welke een output heeft van 120KW.
naast alle clearance is het natuurlijk belangrijk dat het galvanisch gescheiden is,
je hebt 24VDC voor het mainboard, welke gescheiden is van de hoog voltage.
de galvanische scheiding is in mijn geval een constante 5KVdc rated.
daarnaast is het zo dat er nu flink wat meer overige componenten bloot worden gesteld aan straling, door het hoogfrequente hoofdstroom.
@kdeboois
in principe kan er geen stof bij komen, omdat alles in een ip67 metalen kast komt te zitten.
er zit een grote zekering extern van de kast, welke dan met een speciaale handschoen (welke om de zekering heen is gebouwd) verwijderd kan worden.
een falend component zal waarschijnlijk zorgen dat het component zelf verdampt, of de hoofdzekering eruit springt. ofwel de sporen verdampen. hoe dan ook geen enkel probleem, zolang de galvanische scheiding maar heel blijft, anders word het wel gevaarlijk.
Het is gelukt!
De kapotte tantaal cap gewisseld en een Panasonic EEFLT0D331R op het moederbord gesoldeerd! (heel eigenwijs gewoon met m'n Weller bout)
Was even wat getob om ruimte te krijgen voor de nieuwe cap, best eng om het koper zichtbaar te schrapen op een PCB, maar oh gosh dat gevoel toen het werkte!
Ook meteen doorgepakt op m'n volgende project!
Voor een cosplay ben ik een voicechanger aan het maken, op basis van een Arduino Uno en een Adafruit Waveshield.
Ook het Waveshield is enorm goed gelukt qua solderen, de basis code werkt dus heb geen chips gesloopt haha!
Nu alleen als code noob eens de codering uitzoeken, maar dat is weer voor een ander verhaal.
Met de ene type zener diode werkt de schakeling prima. Met de andere niet(goede was uitverkocht..)
Eerste werkt, tweede niet

Zal het verschil zitten in test current? De zener zit op een 1-wire netwerk met (waarschijnlijk) een hoge pull-up.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 20-07-2018 14:41 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik zie dat de 'nieuwe' een 5x hogere reverse current heeft bij 1V dan de oude. Kan best dat er te vroeg in de I/U-curve een noemenswaardige stroom gaat lopen, die net te hoog is bij de nieuwe en net er onder bleef bij de oude.
Ik zie ook dat je deze gebruikt voor een 1-wire netwerk. Ik weet uit ervaring dat zeners lekker kunnen ruisen en als die 'nieuwe' iets meer ruis op de lijn gooit, kan dat misschien ook invloed hebben. Kan je misschien checken met de scope.
[ Voor 30% gewijzigd door alexandersamson op 20-07-2018 14:58 ]
Dit om 'apparaat' te beschermen. Normaal schakelt de microcontroller alleen tussen ground en input om geen 5Volt door te geven waar hij op draait.
Met de scope zie ik niet meer of minder ruis. Ik zie alleen dat er geen connectie tot stand komt omdat de microcontroller geen reset signaal ziet. Het signaal blijft op 2Volt hangen dus dat is geen 'hoog' signaal.
[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 20-07-2018 15:11 ]
De capaciteit van beide zenerz is ook al vrij hoog wat icm met de pull-up van 1-wire een RC filter vormt. (alleen opgaande flank).

Als ik de zener weghaal en geen spanning zet op de microcontroller dan gebeurt iets vergelijkbaars. De protectie diodes van een I/O gaan geleiden en voeden de AVR. Te weinig om de AVR op te starten maar genoeg om de spanning omlaag te trekken.
Leerzaam weer.
Ik heb ook de genoemde a4988 gekocht, als ik alles aansluit zoals aangeven dan gebeurd er niks (de a4988 wordt wel gloeiend heet). Ik heb de werking van nema motor afzonderlijk getest op mijn 3d printer (de motor beweegd). De input stroom is 12V (deze heb ik 'afgetapt' van de 3d printer), ik heb het de potentiometer heb ik gezet op 0.84 en ook gevarieerd door langzaam te draaien (met de klok mee en weer terug). Ik begin te twijfelen of de a4988 stuk is (gisteren een ander type besteld drv8825).
iemand enig idee wat ik fout gedaan heb ?
IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Datasheet is niet geheel duidelijk.
[edit]
Ze willen niet eens starten

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 24-07-2018 19:10 ]
Verder onderzoek wijst uit dat ik een prutser was, want deze heeft wel een kristal nodig, sommige andere ic's waar ik naar had gekeken vereisten dit niet, en konden desgewenst vanaf interne klok draaien... En ik heb dus blijkbaar wat zaken door elkaar gehaald.
Ok, vooruit dan maar, paar stukjes reparatiedraad (categorie apenhaar) op die chip gesoldeerd, kristalletje eraan, nog niets.
Blijkt dat ik #%^*$#& %^*$& tijdens het exporteren m'n groundplanes verborgen had

Het moet ook niet te makkelijk worden he...
Verwijderd
Echter is dat een enkele usb uart, de ft2232D heeft er 2 in een huisje zitten
Weet iemand / is iemand een electrotechnicus die de juiste expertise hiervoor heeft? Of een plek waar ik deze kan vinden?
Je moet weten hoeveel licht het achterlicht per dag ziet. Als hij in de schuur staat laad hij de ledjes niet op.
Vergelijk het eens met die tuinlampen van de action met een zonnepaneel.
Een paneeltje van 3x3cm kan een lampje een uur of 3 laten branden als dit paneeltje een dag in de zon heeft gestaan. Is dit realistisch voor een achterlicht? Wat als hij in een schuur staat? Hoe lang moet het licht branden? Wat als het uit valt omdat de accu leeg is?
Er zitten nog best wat haken en ogen aan.
Weegt het op tegen een naafdynamo, e-bike accu of twee penlites waar de lampjes eeuwig op werken?
Hoeveel research heb je gedaan?
https://www.gearbest.com/...YktEzz7DLSHBoCJpgQAvD_BwE
https://www.amazon.com/Bi...olar-Energy/dp/B008XUJ50K
Het internet staat er vol mee.

[ Voor 32% gewijzigd door LED-Maniak op 27-07-2018 19:03 ]
Origineel "chinees?" schema:

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 28-07-2018 17:22 . Reden: teksten aangepast ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Sorry, maar ben in absolute zin het helemaal niet eens met je oordeel.Damic schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 01:23:
Wanneer weet je dat de Chinezen een design hebben aangepast om het goedkoper te maken.
[afbeelding]
spoiler:Als je het schema vind en er ontbreken een hoop componenten met wat er voor je neus ligt
[afbeelding]
dit is nog niet het hele aangepaste schema
Even afgezien of de waardes correct zijn (dat gaat namelijk wel heel ver)
C5. R12, R16 en C6 vormen snubbers.
Een MUST HAVE in eigenlijk ELKE converter.
Ook L2 en L3 kunnen zeer zeker een vrij grote positieve bijdrage leveren aan de hoeveelheid ruis.
Wat je met de 220 ohms wilt bereiken weet ik niet.
Wat gek is, is dat VT1 en VT2 niet NA de 100 ohm weerstanden aangesloten zijn.
Die zorgen er namelijk voor om de MOSFET direct uit te schakelen en de schakelstroom op zich te nemen.
Wat ik hier ook mis (hoewel niet altijd noodzakelijk), is iets van een 5-10k weerstand naar de source van elke MOSFET.
Het is eigenlijk sowieso een beetje ongebruikelijk/ouderwets om een P MOSFET te nemen vandaag de dag.
Of ik lees je verhaal helemaal verkeerd en je bedoelt dat ze JUIST al die onderdelen weg hebben gehaald.
Ja! dan is het huilen met de pet op inderdaad.
L1 is er wel, maar is een gewone spoel zonder kern (6 windingen met kern dia van 12mm)
VT1&2 worden als drivers gebruikt voor de fet's
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
@Damic, ik vrees dat het niet aan @B_FORCE ligt, maar meer aan een wat onduidelijke manier van opschrijven. Ik snapte 'm ook niet zo goed - wel de strekking, maar niet wat er opgeschreven stond.Damic schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:18:
@B_FORCE Je leest het verkeerd, het bovenste schema is waar de chinezen oorspronkelijk zijn van begonnen, het onderste is wat er word verkocht in een 2x50W versterker.
Verder hebben ze zo te zien wel behoorlijk rigoreus bezuinigd... Als je de kosten zo weet te drukken zal het met het bedrijf wel goed lopen.

Het orgineel is al erg mager,Damic schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:22:
@vanaalten heb de teksten wat aangepast, zou nu beter moeten lezen.
En met deze aanpassingen zou ik niet eens durven een keurmerk aan te vragen
Thanks voor het meedenken! Er zitten zoals je zegt zeker een aantal haken en ogen aan. Van de mensen die ik sprak (redelijke random sample, op centraal station mensen aangesproken) zet ongeveer de helft hun fiets thuis buiten neer, dus de helft van Nederland gaat weinig hebben aan het zonnepaneel. Ten opzichte van een e-bike accu of een naafdynamo stelt de power van een zonnepaneel natuurlijk niets voor maar het is voldoende power als de fiets op het werk / thuis buiten staat. Het rode lichtje dat je stuurt heb ik al gekocht en in huis! Helaas binnen enkele weken kapot gegaan door vochtschade, en de batterijduur is sowieso niet heel goed.LED-Maniak schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:00:
Ingewikkeld is je vraagstelling niet.
Je moet weten hoeveel licht het achterlicht per dag ziet. Als hij in de schuur staat laad hij de ledjes niet op.
Vergelijk het eens met die tuinlampen van de action met een zonnepaneel.
Een paneeltje van 3x3cm kan een lampje een uur of 3 laten branden als dit paneeltje een dag in de zon heeft gestaan. Is dit realistisch voor een achterlicht? Wat als hij in een schuur staat? Hoe lang moet het licht branden? Wat als het uit valt omdat de accu leeg is?
Er zitten nog best wat haken en ogen aan.
Weegt het op tegen een naafdynamo, e-bike accu of twee penlites waar de lampjes eeuwig op werken?
Hoeveel research heb je gedaan?
https://www.gearbest.com/...YktEzz7DLSHBoCJpgQAvD_BwE
https://www.amazon.com/Bi...olar-Energy/dp/B008XUJ50K
Het internet staat er vol mee.
[afbeelding]
Het huidige plan om voor vochtbestendigheid te zorgen is een conformal coating en een reed switch met een magneet voor de aan/uit, maar misschien heeft iemand betere ideën
Ik heb tot afgelopen jaar veel gedaan met arduino's en de atmel microcontrollers. Afgelopen jaar ben ik voor veel kleine hobby projectjes overgestapt op de ESP8266 varianten, ze hebben minder IO maar wel ingebouwde wifi en veel meer storage. Ook kan je deze met de Arduino IDE tegenwoordig goed programmeren.
Ik heb ooit een klok en weerstation gebouwd op basis van nixie buisjes en de ATMega328:

De klok heeft een aantal min puntjes, hij is onderandere gebasseerd op een DS1307 RTC waardoor deze na een tijdje wel een beetje uit de pas liep. Ook is de 433MHz temperatuur sensor overleden en dit type is tegenwoordig slecht te vinden.
De hoogspannings voeding was overleden en omdat ik die aan het vervangen was lag hij open op mijn werkbank naast een aantal ESP bordjes. Toen kreeg ik het lumineuze idee om de ATMega te vervangen door een ESP. Het liefste met een plug en play oplossing waardoor ik niet de gehele PCB moest vervangen.
Het is wel een beetje lastig, de ESP loopt op 3.3V en mijn oude PCB was volledig op 5V gebasseerd (en 180V voor de buizen). Ook zit er nog een BMP085 op het bord die ik graag zou willen gebruiken.
Ik heb toen dit kleine PCBtje ontworpen:

Ik gebruik een 3 tal 2N7000 FETs als level converters, 1 voor de PWM output en 2 voor de I2C bus.
Verder heb ik op de I2C bus een PCF8574 geplaatst voor de extra outputs, hier had ik toch nog een stapeltje van liggen. Ook zit er een 3,3V regulator op voor de spanning.
Aan de onderzijde van de print zitten twee 14 polige pinheaders in de steekmaat van dill 28, deze kunnen zo in de socket van de atmel geprikt worden.
Atmel er uit:

ESP er in:

Ik ben de code nog aan het afschrijven, je ziet de seriele programmer header nog zitten, maar ik heb een nixie clock die continue een NTP sync heeft
My favorite programming language is solder.
Even een vers 3x8x3 lager bij de modelbouwwinkel halen
Ben ik nu een uber tecnieker?
Tja... het lager was sneller in huis en vele malen goedkoper dan een verse 4-draads 120mm fan.
Direct alles uitgeblazen, met name de radiator zal vol met stof. Ook maar de 2 processoren van van verse koelpasta voorzien en omdat ik een slang van de waterkoeling iets had losgetrokken ook maar even bijgevuld. Die PC heeft nog nooit zo stil gelopen!
Interessant projectje, ik loop ook altijd te kloten met mn verlichting. De el-cheapo verlichting wordt regelmatig gejat, of is leeg als je hem een keertje vergeet uit te doen. Hoe heb je dit in/uit schakelen met een reed contact en magneet in gedachten? Is een accelerometer + lichtsensor niet een goede optie?Pruimenvlaai schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:00:
[...]
Thanks voor het meedenken! Er zitten zoals je zegt zeker een aantal haken en ogen aan. Van de mensen die ik sprak (redelijke random sample, op centraal station mensen aangesproken) zet ongeveer de helft hun fiets thuis buiten neer, dus de helft van Nederland gaat weinig hebben aan het zonnepaneel. Ten opzichte van een e-bike accu of een naafdynamo stelt de power van een zonnepaneel natuurlijk niets voor maar het is voldoende power als de fiets op het werk / thuis buiten staat. Het rode lichtje dat je stuurt heb ik al gekocht en in huis! Helaas binnen enkele weken kapot gegaan door vochtschade, en de batterijduur is sowieso niet heel goed.
Het huidige plan om voor vochtbestendigheid te zorgen is een conformal coating en een reed switch met een magneet voor de aan/uit, maar misschien heeft iemand betere ideën
Is het zinvol om 2 aparte (220v en 3.3v) circuit te leggen voor een nieuw bouw smarthome?
Waarbij de 3.3v middels relais de 220v schakelt. Ik zit met het (stomme?

In dit voorbeeld wil ik 2 wisselschakelaars voor de keuken lamp; 1 in woonkamer, 1 bij de achterdeur.
Daarnaast moet het ook met home-automation worden bediend. Maar de schakelaars moeten blijven werken als de 'smart' functie wegvalt.
Is dit een goede oplossing? Tips en verbeteringen zijn welkom. En als het helemaal een stom idee is hoor ik het graag!

Ik zie dat je een hotelschakeling wilt waar 1 van de schakelaars door een RPi gedaan wordt. Wat is de bedoeling? de boel overulen of daarmee ook iets aan of uit zetten? In het geval van een geautomatiseerde verlichting, oet je dan ook geen terugkoppeling hebben of de lamp aan of uit staat om een verkeerde functie te voorkomen?
Nieuwe printjes besteld (ivm m'n gefaalde vorige poging waarbij m'n groundplanes niet aan stonden tijdens de export) op vrijdag ochtend.
Zaterdag ochtend bericht van verzending, vandaag geleverd (ik wist al dat ik niet thuis ging zijn, dus DHL verzocht om het bij een nabij gelegen pakketpunt af te leveren).
Productie in 1 werkdag, en levering over het weekend heen... bij Eurocircuits ben je 90 euro kwijt voor 5 van deze printjes op 5 werkdagen, nu een tientje, en het gaat nog sneller ook.
Bizar!
Allpcb al een paar keer, tot nu toe erg tevreden ook, prijzen zijn goed (helaas niet zo laag meer als de eerste bestelling daar, 5usd was wel echt te mooi om waar te zijn natuurlijk), maar snelheid van levering, en kwaliteit zijn prima.
Als het goed is morgen ook de componenten in huis (met dank aan bovenstaande meneer
Ik had een kort vraagje wat ik niet echt topic waardig vond dus ik hoop dat ik hier goed zit in de EL-kroeg gezien het hobby niveau!
Kan ik een normale (verf)kwast gebruiken om stof te verwijderen van electronica (denk aan chips en fans)? Of moet dit een speciale anti-statische borstel zijn? Het prijsverschil is best behoorlijk
Ja eigenlijk wel, daarom kan je dit vaak wel laten doen bij een computer winkel, als je het toch nooit doet kan dat behoorlijk schelen. Probeer anders even compressed air, uit een compressor of een dergelijk spuitbusje. Kom je ook ver mee en is behoorlijk goedkoper. Tenzij je die compressor aanschaft natuurlijk.BSOD baby schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:23:
Tweakers,
Ik had een kort vraagje wat ik niet echt topic waardig vond dus ik hoop dat ik hier goed zit in de EL-kroeg gezien het hobby niveau!
Kan ik een normale (verf)kwast gebruiken om stof te verwijderen van electronica (denk aan chips en fans)? Of moet dit een speciale anti-statische borstel zijn? Het prijsverschil is best behoorlijk
Heeft niks te maken met veiligheid of beschadigen van componenten.
Echter is dat begrip nogal een eigen leven gaan leiden.
Ik gebruik al vele jaren tandenborstels, kwastjes ed
Prima op zich, maar het is super bare-bones. Je orders worden min of meer niet nagekeken, dus als je een fout maakt (zoals ik laatst deed: 2 inner layers gedupliceerd), wordt het gewoon geproduceerd. Niet supergeschikt voor de beginnende hobbyist. JLCPCB is de achterliggende fabrikant voor hoopjes prototypingdiensten, dus je krijgt waarschijnlijk hoe dan ook printplaten van ze als je elders bestelt.nick_haak schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:51:
Hoe zijn je ervaringen daar? die dienst heb ik nog nooit gebruikt
Sinuss.nl heeft een partnerschap met Farnell, maar hun dienstverlening laat een hoop te wensen over. Ik verbaas me nog steeds dat m'n besteldienst zo goed loopt, er komen alleen maar meer klanten bij. mijn omzet is inmiddels hoger dan de onderdelenomzet van Sinuss....Als het goed is morgen ook de componenten in huis (met dank aan bovenstaande meneer), erg blij met Muxtronics, Farnell had destijds een dienst voor particulieren opgezet (weet niet eens of het nog loopt of niet), maar die hadden zo weinig, dat het totaal oninteressant was.
En dat nog wel terwijl je link niet werkt.mux schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:30:
[...]
Ik verbaas me nog steeds dat m'n besteldienst zo goed loopt, er komen alleen maar meer klanten bij. ...
Ik dacht dat JLCPCB en ALLPCB dezelfde club was. Site was in ieder geval in het verleden erg overeenkomstig. Bij leveringen zit alles wel in een allpcb doosje.mux schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:30:
[...]
Prima op zich, maar het is super bare-bones. Je orders worden min of meer niet nagekeken, dus als je een fout maakt (zoals ik laatst deed: 2 inner layers gedupliceerd), wordt het gewoon geproduceerd. Niet supergeschikt voor de beginnende hobbyist. JLCPCB is de achterliggende fabrikant voor hoopjes prototypingdiensten, dus je krijgt waarschijnlijk hoe dan ook printplaten van ze als je elders bestelt.
ALLPCB heeft mij trouwens al enkele keren geholpen een 'ramp' te voorkomen. Ze checken daar heel grondig de PCB's en hadden zelfs ontdekt dat van een PCB spoel er een minionderbreking was. Kreeg direct een mailtje of dit wel klopte.

Eerste mentor graphics gerbers waren ook niet helemaal lekker, mailtje met afbeelding gekregen ter controle. Dag erna waren ze klaar. Laat ze ook veel panelizen, kost nauwelijks wat en tot nu toe hebben ze geluisterd waar ik de mouse bites wilde.
Prijzen zien er vergelijkbaar uit..
We maken er dankbaar gebruik van.[...]
Sinuss.nl heeft een partnerschap met Farnell, maar hun dienstverlening laat een hoop te wensen over. Ik verbaas me nog steeds dat m'n besteldienst zo goed loopt, er komen alleen maar meer klanten bij. mijn omzet is inmiddels hoger dan de onderdelenomzet van Sinuss....
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 08-08-2018 10:03 ]
Bijv. de opgegeven nauwkeurigheid is 0,1% +/-2 digits.
Het gaat mij om de 0,1%: is dat 0,1% van de afgelezen waarde of van het totale meetbereik?
Dus ik meet bijvl 30,000 volt in een 200,000 volt stand.
Is de meetnauwkeurigheid dan 30vx0,1%=0,03V of 200vx0,1%=0,2V?
Het staat er heel vaak niet bij, maar ik vermoed dus percentage van de afgelezen waarde.
Ik zit namelijk in conflict met een leverancier die het andere beweerd. Dit gaat dan niet over zijn apparaat, maar wat standaard normaal of geaccepteerd is. Het gaat uiteindelijk over een norm, waarvan dus wel een nauwkeurigheidspercentage vereist wordt, maar waarbij niet wordt gezegd of dat een percentage van een afgelezen waarde is of een percentage van het totale uitleesbereik.
Edit: in alle gebruiksaanwijzingen van multimeters die ik lees staat % of reading. is dat afgelezen waarde of maximale waarde? Bij maximale waarde zou ik eerder een term als % of full scale verwachten oid.
[ Voor 60% gewijzigd door mr_petit op 08-08-2018 16:25 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Interessant, de prijzen zijn ook wel krankzinnig laag zeg.mux schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:30:
[...]
Prima op zich, maar het is super bare-bones. Je orders worden min of meer niet nagekeken, dus als je een fout maakt (zoals ik laatst deed: 2 inner layers gedupliceerd), wordt het gewoon geproduceerd. Niet supergeschikt voor de beginnende hobbyist. JLCPCB is de achterliggende fabrikant voor hoopjes prototypingdiensten, dus je krijgt waarschijnlijk hoe dan ook printplaten van ze als je elders bestelt.
Enige onhandige, is dat je zonder account niet eens de verzendkosten kunt zien, dat schiet niet op
Ken je pcbshopper.com al? Nog veel handiger.nick_haak schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:00:
[...]
Interessant, de prijzen zijn ook wel krankzinnig laag zeg.
Enige onhandige, is dat je zonder account niet eens de verzendkosten kunt zien, dat schiet niet op
Zoals gezegd, allpcb hanteert vergelijkbare prijzen en deze zijn inclusief DHL verzending.
Heb nu al een paar keer bij Allpcb besteld, en ben er wel erg tevreden over, maar alternatieven zijn altijd goed natuurlijk, de eerste bestelling daar was heel goedkoop (5 euro, niet lang daarna zijn de prijzen omhoog gegaan, maar nog steeds goed betaalbaar).
In het verleden (zakelijk) altijd bij Eurocircuits besteld, maar wat een prijzen eigenlijk...
Normaliter geldt het percentage op de afgelezen waarde, vergeet niet de digits mee te nemen. (die neem je in het sommetje niet mee) Als het wordt aangegeven en er staat "reading" is dat van de afgelezen waarde, staat er "full scale" dan is dat van de maximale waarde.mr_petit schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:39:
Hoe interpreteer ik eigenlijk de opgegeven nauwkeurigheid van een multimeter?
Bijv. de opgegeven nauwkeurigheid is 0,1% +/-2 digits.
Het gaat mij om de 0,1%: is dat 0,1% van de afgelezen waarde of van het totale meetbereik?
Dus ik meet bijvl 30,000 volt in een 200,000 volt stand.
Is de meetnauwkeurigheid dan 30vx0,1%=0,03V of 200vx0,1%=0,2V?
Het staat er heel vaak niet bij, maar ik vermoed dus percentage van de afgelezen waarde.
Ik zit namelijk in conflict met een leverancier die het andere beweerd. Dit gaat dan niet over zijn apparaat, maar wat standaard normaal of geaccepteerd is. Het gaat uiteindelijk over een norm, waarvan dus wel een nauwkeurigheidspercentage vereist wordt, maar waarbij niet wordt gezegd of dat een percentage van een afgelezen waarde is of een percentage van het totale uitleesbereik.
Edit: in alle gebruiksaanwijzingen van multimeters die ik lees staat % of reading. is dat afgelezen waarde of maximale waarde? Bij maximale waarde zou ik eerder een term als % of full scale verwachten oid.
Ik weet niet over wat voor meter we het hebben, maar verschillende meetbereiken hebben soms/vaak verschillende toleranties of geldt de opgegeven tolerantie tussen specifieke frequentie range. (even controlleren of je de juiste hebt, er wordt wel eens overheen gelezen. )
[ Voor 28% gewijzigd door zekerpixels op 08-08-2018 22:15 ]
Ik zie procentueel als een gain error, en digits als max. offset.
Vooral de "offset" kan dus verraderlijk zijn als je een lage uitslag hebt binnen een bereik, waarbij opeens die enkele digits gaat overheersen t.o.v. de procentuele fout.
morgen alweer een jaar geleden dat je één van deze laatste posts plaatste. rust zacht.RobV schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:57:
[...]
Hotel Nostalgia: ik ben van '72, opgegroeid in Papendrecht, als mijn vader naar de Radiobeurs moest voor onderdelen wilde ik altijd mee. Ik had geen flauw idee wat al die dingen in de vitrinekasten waren maar voor mij was het walhalla als 10-jarige LEGO meesterbouwer.
d:)b
Persoonlijk zou ik voor iets a la sonoff gaan wat zowel met knop als met mqtt (met bijv Tasmota firmware). Hoef je geen aparte bedrading aan te leggen en ben je flexibel in besturing. Je hebt een rpi in je schema, dus ik neem aan dat je daar een home automation pakket zoals domotocz of pimatic op gaat zetten, of met node-red gaat automatiseren?Takkie schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 19:47:
Met de hitte vandaag beetje aan het denken geweest over home automation.
Is het zinvol om 2 aparte (220v en 3.3v) circuit te leggen voor een nieuw bouw smarthome?
Waarbij de 3.3v middels relais de 220v schakelt. Ik zit met het (stomme?) idee vast in mijn hoofd en denk (misschien onterecht) dat dit goedkoper en makkelijker is. Omdat je dan o.a minder draad en gleuven nodig hebt.
In dit voorbeeld wil ik 2 wisselschakelaars voor de keuken lamp; 1 in woonkamer, 1 bij de achterdeur.
Daarnaast moet het ook met home-automation worden bediend. Maar de schakelaars moeten blijven werken als de 'smart' functie wegvalt.
Is dit een goede oplossing? Tips en verbeteringen zijn welkom. En als het helemaal een stom idee is hoor ik het graag!
[afbeelding]
Zou het kunnen dat die is kapotgegaan omdat hij dus een tijdje onbelast is gebruikt? In het begin heb ik er speakers op aangesloten gehad, en dat werkte wel.
Naar mijn idee was Altium op grote designs vooral zwaar op je RAM. Zeker bij simulatiepakketten. Verder geen ervaring met Ryzen dus daar kan ik niet zo veel over zeggen.Samoht93 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:02:
Zijn er hier mensen die Altium designer gebruiken met vrij grote designs >3000 componenten en een Ryzen processor? Ik wil thuis een nieuw systeem bouwen met een 2700X. Voor het werk werk ik af en toe thuis met Altium designer en Solidworks en daar wil ik (een beetje) rekening mee houden bij het bouwen van een nieuw systeem.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Het lijkt allemaal verdacht veel op de dure dispensers op het werk. Ook met vacuum en instelbare tijd. Alleen dan voor een fractie van de prijs.
Ik vraag mij af hoeveel lucht je er doorheen jaagt. Ik heb 10 bar lucht in de schuur liggen, alleen niet in de hobbykamer.. Zat dus te denken aan het vullen van een 5 liter fles met lucht en dan in de hobbykamer te bevestigen aan dit ding. 5 tot 6 bar is meer dan voldoende voor lijm en soldeerpasta. Alleen hoe snel zal je dat er doorheen jagen..

https://www.aliexpress.co...30&filterCat=&needQuery=n
[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 13-08-2018 20:29 ]
Maar de druk gaat steeds erop en eraf als je de bediening indrukt. Elke keer komt er druk op de slang naar de spuit en als je de bediening (voetpedaal?) loslaat dan gaat de druk er weer af en verlies je de lucht.
Je kan het dus uitrekenen als je weet wat het luchtvolume is in slang, spuit en interne volume in het apparaat.Vermenigvuldig dit met de ingestelde druk en dan weet je het normaalvolume (liters bij atmosferische druk). JE weet ook wat er in je fles zit en hoeveel daarvan kan gebruiken tot je aan de minimale druk komt.
Zo kun je uitrekenen hoeveel keer je ongeveer de bediening in kan drukken met een fles lucht. Eventueel kun je het gebruik beperken door en dunnere/kortere slang te monteren en het luchtvolume in de spuit te beperken.
EDIT:
https://www.conrad.nl/p/c...x-1-mm-zwart-100-m-607804
Kom ik net tegen. Best nette prijs, of kennen jullie lager?
En een behuizing voor de elektronica? Het gaat hier om een ATX voeding en nog wat andere elektra. Ik dacht aan een schakelkast maar 75E vind ik toch wat veel. Anders doe ik dat wel, maar dacht misschien hebben jullie nog ideeën?
[ Voor 44% gewijzigd door jctjepkema op 14-08-2018 16:12 ]
Zoiets als deze: https://www.aliexpress.co...52Meatal/32825705805.html
https://drimble.nl/bedrijf/beugen/40210340/europroto-bv.html
https://www.hyb.nu/contact

[ Voor 47% gewijzigd door SA007 op 16-08-2018 13:50 ]
Linea recta op de blacklist van bedrijven waar ik nooit zaken mee doe.
[ Voor 25% gewijzigd door mux op 16-08-2018 12:18 ]
Ook hier vandaag een soortgelijke spammert.mux schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:17:
Holy shit er zijn nog steeds 'social media-experts' die zulke bullshit proberen op internetfora? Schaam je!
Linea recta op de blacklist van bedrijven waar ik nooit zaken mee doe.
vloeibaar glashelder plexiglas/acryl/epoxy
Just finished reworking a mono audio codec into a stereo audio codec. (used 0.2mm wire)

Iemand heeft weer capaciteitjes weggekocht op farnell. 20~30 stuks op voorraad van de goedkopere Ctjes.

Haha Jep mocht weer wat knutselen.Thedr schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:29:
Zow, kwam zojuist weer wat mooi soldeerwerk tegen op twitter van @Mr-Beamer
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Sta er versteld van hoeveel mensen je kan bereiken via 1 tweet
Zit nu al op de 86.218 weergaven met 6669 interacties waarvan 985 vind-ik-leuks (gekkewerk)
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
https://nl.farnell.com/w/.../prl/results?sort=P_PRICE
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
Ontzettend bedankt! Hier kom ik mee verder!OnTracK schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:41:
Schroefdraad is "4-40 UNC" of soms "2-56 UNC"
https://nl.farnell.com/w/.../prl/results?sort=P_PRICE
Bij iedere elektronicazaak hebben ze deze busjes als accesoires voor Sub-D stekkers.ArawnofAnnwn schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:31:
Misschien dat een van jullie het weet. Ik wil er geen nieuw topic voor openen en ik kan het niet op google vinden. Ik zoek van die afstandsbusjes die naast je poorten zitten, zoals bij bijvoorbeeld een vga poort. 5mm aan de buitenkant, draad lijkt op m3, maar een m3 moertje past niet. Iemand een idee hoe ik daar aan kom? (ps niet op zoek naar enkele stuks, maar een voordeelzak).
https://www.conrad.nl/p/b...ilver-8-onderdelen-741370
Dank je wel. Ik heb er ondertussen al een paar honderd besteld.memphis schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:51:
[...]
Bij iedere elektronicazaak hebben ze deze busjes als accesoires voor Sub-D stekkers.
https://www.conrad.nl/p/b...ilver-8-onderdelen-741370

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 21-08-2018 12:04 ]
Serieus spul, van een festival dienstverlener? Leuk om een dergelijke layout online te zien.Oyster schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:53:
Bezig met de reparatie van een aantal Powersoft K6 versterkers. +2500W in 1U, bizarre apparaten.
[afbeelding]
[afbeelding]
* burne valt van z'n stoelOyster schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:53:
Bezig met de reparatie van een aantal Powersoft K6 versterkers. +2500W in 1U, bizarre apparaten.
[plaatjes]
Een versterker die je met een andere licentie een hoger vermogen kunt geven?

I don't like facts. They have a liberal bias.
Gaat om 200 bordjes met elk zo'n 100 componenten (SMD uiteraard, single sided load). Beetje zoals de SHA2017 badge die we vorig jaar opgeleverd hebben. Dat waren 4750 stuks, me dunkt dat er meer bedrijven in staat zijn/zin hebben om 200 stuks te sponsoren
Mocht je een suggestie hebben of bij zo'n bedrijf werken: laat het me even weten in query of iets dergelijks. We hebben wat mogelijkheden om het logo te tonen in de software en staan voor een heleboel open.
Tijdpad is dat we in september deze sponsor vinden en grofweg in november/december willen produceren (met januari als 'liever niet maar het gaat toch wel gebeuren' uitloop.
In China is genoeg te vinden, maar er zit helaas iets meer haast achter.
pin headers meet je in afstand tussen de pins en aantal pins, of bedoel je 18mm pin lengte?zynex schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:45:
Weet iemand misschien waar ik een male pin header van 18mm kan vinden? Zit nu namelijk klem met een prusa mk3 en de raspberry pi die daarop moet, maar vanwege een vreemd design zijn daar 18mm headers voor nodig. Nu heb ik een heleboel headers liggen (ook lange female headers), maar niks gaat passen blijkbaar. Het moeten echt 18mm male headers zijn. (20mm lijkt me ook te gaan. Dan knip ik er wel een stuk af.)
In China is genoeg te vinden, maar er zit helaas iets meer haast achter.
Dat vraagt om een hack of bypass.burne schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:21:
[...]
* burne valt van z'n stoel
Bizarre bakken. Ik zit zelf in de audio PA wereld (en ontwerp daar dingen voor).
Zoiets zou nooit mijn keuze zijn om te gebruiken en toe te passen.
Liever gewoon actieve speakers. In de meeste gevallen is 500W-1000W meer dan zat.
(als je het echt slim ontwerpt is 500W vaak al de max en kun je prima uit met 200-300W)
[ Voor 32% gewijzigd door B_FORCE op 22-08-2018 22:52 ]
Ik was - als audio ontwerper - niet eens bekend met deze apparatuur. Toen ik de eerste in mijn handen kreeg viel ik van mijn stoel van de specificaties. Ondertussen heb ik een stapeltje defecte en een werkende liggen. Ik wil er graag een openbaffle mee aansturen. Voor nu gaat er een op twee Rog Mogale X1 met 18" Void. Ik zocht eigenlijk het DIY audio topic maar kan het niet meer vinden.jctjepkema schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:34:
[...]
Serieus spul, van een festival dienstverlener? Leuk om een dergelijke layout online te zien.

Yup, daar is nogal wat over te doen. Ik wil er graag induiken op welke manier dit werkt, maar ik heb er helaas weinig tijd voor.burne schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:21:
[...]
* burne valt van z'n stoel
Hi B_FORCE. Ben benieuwd hoe het 'bij jullie' gaat.B_FORCE schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:49:
[...]
Dat vraagt om een hack of bypass.
Bizarre bakken. Ik zit zelf in de audio PA wereld (en ontwerp daar dingen voor).
Zoiets zou nooit mijn keuze zijn om te gebruiken en toe te passen.
Liever gewoon actieve speakers. In de meeste gevallen is 500W-1000W meer dan zat.
(als je het echt slim ontwerpt is 500W vaak al de max en kun je prima uit met 200-300W)
[ Voor 23% gewijzigd door Oyster op 22-08-2018 23:17 ]
Er van uitgaande dat het ook echt een smartcard is kon dat nog wel eens lastig worden. Die dingen zijn niet triviaal te kraken.
(YouTube: Black Hat DC 2010 - Hacking the Smartcard Chip maar is wel lang..)
De dikste K-series is de K20 die 18kW levert. Hoe denk je dat in 1U te doen met een klasse AB-versterker? Of een A-klasse?memphis schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:37:
Ik zie dat het een klasse-D versterker is dus zal de code van de kaart direct door de audioprocessor gebruikt worden. Zou het een klasse A/B/AB versterker geweest zijn zou er ergens een signaaltje geproduceert worden om op een hoger vermogen te werken.
(nee, dat is niet PMPO..)
Wie heeft het over de kaart kraken?burne schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:13:
[...]
Er van uitgaande dat het ook echt een smartcard is kon dat nog wel eens lastig worden. Die dingen zijn niet triviaal te kraken.
(YouTube: Black Hat DC 2010 - Hacking the Smartcard Chip maar is wel lang..)
Het mag duidelijk zijn dat alle spanningen en de nodige stroom aanwezig moet zijn. Kwestie van uitzoeken waar dat geschakeld wordt.