Ik zal binnenkort eens wat meer foto's neerzetten als de jukebox hier staat. Het mechanische gedeelte vind ik zelf ook ontzettend interessant. Ze waren in die tijd erg vindingrijk. Veel systemen die ik ben tegengekomen waren in mijn ogen niet erg 'efficient', maar desalniettemin erg ingenieus bedacht en behoorlijk gecompliceerd. Zo zit in de meeste gevallen ook een populariteit meter waarmee je kon zien hoe vaak een plaatje gedraaid werd en zo kon besluiten om deze te vervangen. Ze waren toen al je data aan het verzamelen dus.vincent_1971 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:19:
In dat geval kan ik mij wel voorstellen die spanning. Wat ik dan zou doen is alle pinnetjes van die spoelen nog even nalopen met soldeerbout en tin. Kan je er niet eens een paar foto's van hier neerzetten? Lijkt me een leuk project om te volgen..vooral het mechanische aspect
Het gaat in dit geval om het 'select o matic 100' mechanisme van Seeburg dat ze in meerdere modellen gebruikten in de jaren 50. Hier zie je het mechanisme in werking: YouTube: JUKEBOX Seeburg HF100R Mechanism Test3
Deze 'pinbank' zit op de achterkant helaas en kun je niet goed zien. Wanneer er een muntje in wordt geworpen, worden er meerdere solenoids geactiveerd en kun je de toetsen op de machine gebruiken. Dit is een combinatie van een letter en een nummer. Wanneer deze letters worden ingedrukt, gaat afhankelijk van de combinatie, 1 van de 'spinnen' met een grote spoel naar beneden, waardoor een een gedeelte met 20 pinnen individueel geactiveerd kan worden. De pennetjes gaan dan naar buiten staan van bijvoorbeeld a7.
(

Het mechanisme dat je hierboven in het filmpje ziet maakt zijn 'rondje' over de rails af en stopt wanneer hij 1 van deze pinnetjes raakt. Zo 'weet' het mechanisme dat ie op de juiste plek is en wordt de arm geactiveerd om een plaatje te pakken.
[ Voor 13% gewijzigd door zynex op 27-05-2018 23:46 ]