Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Is dit de enige 9v relais tussen al die 15D?zoeperman schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:22:
waar kan ik deze relais in nederland kopen?
er is er namelijk 1 van kapot
[afbeelding]
de GJ-1C-9D is kapot, maar volgens mij doen ze allemaal zelfde soort motor aansturen.
Bestaat er niet de mogelijkheid dat dit ook een 15D model moet zijn maar per ongeluk een 9D er tussen is gevlogen en door een andere spanning defect is geraakt?
Ik vind het een beetje raar dat er op een relais print met meerdere relais er 1 tussen zit die op een andere spanning werkt.
er zitten 2 van 9v en 6 van 15v op de printmemphis schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:42:
[...]
Is dit de enige 9v relais tussen al die 15D?
Bestaat er niet de mogelijkheid dat dit ook een 15D model moet zijn maar per ongeluk een 9D er tussen is gevlogen en door een andere spanning defect is geraakt?
Ik vind het een beetje raar dat er op een relais print met meerdere relais er 1 tussen zit die op een andere spanning werkt.
nu heb ik gemeten en staat er op de 2 omcirkelde pennen 29v als ik op de knop druk. als ik data sheet zo lees zou hier dan 9v op moeten staan? of redeneer ik nu weer verkeerd aan de hand van de data sheet.
bij alle 8 relais is dit trouwens 29v op die pinnen

Kun je niet moertje - behuizing - moertje doen?LED-Maniak schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:01:
Wel even dubbel checken met een multimeter als hij binnen is. measure twice cut once.
Ik zoek zelf een 3 pin audio female plug voor in een paneel. Alleen de diameter van de flens moet minimaal 11~12mm zijn. Iemand een idee?
[afbeelding]
Bovenstaande zijn 9.8mm
Misschien niet zo mooi maar dan kan je vooruit.
Zijn dat wel de pinnen die de spoel moeten aanspreken? 29v lijkt mij een beetje veel....zoeperman schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:13:
[...]
er zitten 2 van 9v en 6 van 15v op de print
nu heb ik gemeten en staat er op de 2 omcirkelde pennen 29v als ik op de knop druk. als ik data sheet zo lees zou hier dan 9v op moeten staan? of redeneer ik nu weer verkeerd aan de hand van de data sheet.
bij alle 8 relais is dit trouwens 29v op die pinnen
[afbeelding]
Omdat je al gaten hebt waar ze in moeten komen? Kan je geen ring maken die dat passend maakt?LED-Maniak schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:01:
Wel even dubbel checken met een multimeter als hij binnen is. measure twice cut once.
Ik zoek zelf een 3 pin audio female plug voor in een paneel. Alleen de diameter van de flens moet minimaal 11~12mm zijn. Iemand een idee?
[afbeelding]
Bovenstaande zijn 9.8mm
Inderdaad niet zo mooi, als ik er meer wil maken moet het er wel netjes uit zien.chaoscontrol schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:21:
[...]
Kun je niet moertje - behuizing - moertje doen?
Misschien niet zo mooi maar dan kan je vooruit.
Nee, omdat ik een PCB in-line wil solderen met de connector. De chips die er op gaan zijn minimaal 7mm en dan moeten er nog spoortjes aan de zijkant dus dan worden ze te breed voor het gat.memphis schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:54:
[...]
Omdat je al gaten hebt waar ze in moeten komen? Kan je geen ring maken die dat passend maakt?
Ik wil het als een soort insteek maken met PCB aangezien je er maar van een kant bij kan.
Het zou het mooist zijn als de flens wat groter is. Kom ze alleen nergens tegen.
Alternatief is een andere AVR pakken zoals een attiny84 maar dan heb ik geen UART en timing is strak waardoor de USI misbruiken ook niet het fijnst is.
Een ring maken zou wellicht kunnen inderdaad. Alleen weer niet zo elegant.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 10-04-2018 17:36 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Kijk, ik heb een draaibank en kan zo een mooi gevormde ring maken. Maar ook mogelijk is het om een verloopbus te maken met een grotere buitenkant met schroefdraad en moer.LED-Maniak schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:36:
[...]
Een ring maken zou wellicht kunnen inderdaad. Alleen weer niet zo elegant.
http://shelfkey.com/DataSheets/65552888.pdf
Er zit wel een aansluiting voor een 9v batterij op de pcb, denk voor noodschakeling.
Maar dat is wel vreemd dat er maar 2 9V zijn en de rest 15V.
Plus is het vreemd dat er dan 29V gemeten wordt (dat is ook ingangsspanning van de omvormer)
Een van de meest standaard componenten, waarvan normaal overal zeer ruime voorraden liggen, lijkt bijna nergens verkrijgbaar momenteel.
Gaat dan om 100nF 50V 0603
Ik heb hier onder andere al wat artikelen gevonden over de tekorten.
https://sensiblemicro.com/capacitor-craze-continues/
Vooral MLCC's schijnen een groot probleem te zijn.
Dit betreft alle MLCC's van 0201 tot 2220 volgens deze lijst.
https://www.ttiinc.com/content/ttiinc/en/apps/lead-time-trends/charts.html?ind=Commercial&indc=COMM&com=Capacitors&comc=cap&entity=ndc
Voor nu heb ik nog net 1 type condensator gevonden waar Digikey dan nog 300k voorraad had. (had maar 1 reel nodig). een TDK 0.1UF 50V X5R 0603
Ik mag voor nieuwe designs niet eens 0201 meer gebruiken, moet 01005 zijn i.v.m. verwachte schaarste.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Kun je die met het blote oog überhaupt zien zitten op een PCB?
Hier gaan we momenteel nog niet kleiner dan 0402. meeste doen we nog met 0603.
0402 eigenlijk alleen maar soms voor ontkoppeling bij BGA's.

01005 is ongeveer een zandkorreltje. Tegenwoordig bestaat er ook al 008004
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
WTF, iemand hier mee zitten lezen en de boel opgekocht bij digikey ofzo?M a r c o schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:14:
Voor nu heb ik nog net 1 type condensator gevonden waar Digikey dan nog 300k voorraad had. (had maar 1 reel nodig). een TDK 0.1UF 50V X5R 0603
stond vanochtend nog op 300k voorraad, nu 0.
Mogelijk alternatief gevonden in de software. Toch bedankt voor het aanbod!memphis schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:46:
[...]
Kijk, ik heb een draaibank en kan zo een mooi gevormde ring maken. Maar ook mogelijk is het om een verloopbus te maken met een grotere buitenkant met schroefdraad en moer.
Hopelijk morgen het pakketje van farnell(bedankt maar weer mux!!) binnen en dan lekker hobbyen.
Wat top tegenwoordig trouwens:
46mm * 7.5mm PCB 100 stuks vandaag besteld. Bezorging binnen 7 dagen. Dat voor 17 dollar inclusief verzendkosten en panelizing

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 12-04-2018 20:19 ]
(mijn ben kaartje draait soms ook op edge bij gebrek aan beter..)
[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 18-04-2018 11:08 ]
Hoe weet je dat dat 2G/edge is dan?LED-Maniak schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:07:
GPRS van die module is 2G/edge? Dat werkt wel, maar bij veel data zal het niet snel zijn.

En het is al fijn dát het werkt
Thanks
Ik krijg hem niet gecompileerd op een attiny84A..
https://www.avrfreaks.net...tiny-mega-uart-bootloader
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Target "CoreBuild" in file "C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Vs\Compiler.targets" from project "C:\test\fastboot\bootload\bootload\bootload.cproj" (target "Build" depends on it): Task "RunCompilerTask" Shell Utils Path C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\shellUtils C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\shellUtils\make.exe -C "C:\test\fastboot" -f "Makefile" all C:\test\fastboot\Makefile(143,1): error: atmel_def.mak: No such file or directory 'SIGNATURE_' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. make: *** [atmel_def.h] Error 255 make: Entering directory 'C:/test/fastboot' .\conv.awk tn84adef.inc | gawk '/PAGESIZE|SIGNATURE_|SRAM_|FLASHEND|BOOT/' > atmel_def.h C:\test\fastboot\Makefile(189,1): error: recipe for target 'atmel_def.h' failed make: Leaving directory 'C:/test/fastboot' Done executing task "RunCompilerTask" -- FAILED. Done building target "CoreBuild" in project "bootload.cproj" -- FAILED. Done building project "bootload.cproj" -- FAILED. Build FAILED. ========== Build: 0 succeeded or up-to-date, 1 failed, 0 skipped ========== |
[edit]
Volgens mij komt het omdat deze makefile voor linux is geschreven

Dat was het.
Als iemand nog een idee heeft voor een één draads bootloader zoals tinysafeboot en fastboot, dan hoor ik het graag. Beiden willen om de een of andere reden niet.
[edit]
AVRootloader werkt wel

[ Voor 173% gewijzigd door LED-Maniak op 22-04-2018 23:49 ]
Voor een van mijn RC vliegtuigen wil ik een waarschuwings led inbouwen als mijn accu ingeplugd is. Ik wil een (relatief) simpele oplossing maken die werkt ongeacht of ik een 8V of een 26V accu aansluit en uitteraard een waar ik niet een half watt dissipeer aan warmte over een weerstand.
Nu heb ik nog wel een handje vol MC34063 chips liggen, en ja een 1.5 A, Step−Up/Down Switching Regulator is een beetje overkill en vast niet echt zuiniger maar ik kan ze gebruiken met een ingangs spanning tussen de 3 en 30 volt dat is wel erg flexibel
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Wat je zoekt is een Constant Current Switching Regulator. Zijn er heel veel van te vinden.
Verwijderd
En hoe ga je dat dan doen voor de hogere capaciteitswaarden? Zo'n 01005 dingetje is leuk voor kleine capaciteiten maar voor een beetje serieuze ontkoppeling houdt het wel op.DaWaN schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:59:
Ja, condensatoren zijn een groot probleem.
Ik mag voor nieuwe designs niet eens 0201 meer gebruiken, moet 01005 zijn i.v.m. verwachte schaarste.
Software: Altium 18
DDR3 IC: http://www.samsung.com/se...ram/ddr3/K4B4G1646D-BCK0/
Processor: Allwinner H3
Ben een student elektrotechniek en probeer een chinese processor met board te ontwikkelen. Heb in principe alles draaiend. Alleen de DDR3 Signalen heb ik nog wat moeite mee.
[ Voor 17% gewijzigd door jctjepkema op 24-04-2018 16:04 ]
Kijk naar zoiets simpelsmemphis schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:20:
Gewoon een lm317 stroombron schakeling op 15mA
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Data en adress lijnen moeten 50 ohm zijn en clock strobes etc 100 ohm differentieel.jctjepkema schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:53:
Iemand ervaring met DDR3 lengthmatching in altium? Ik heb nu een xSignal toegevoegd, maar kom er niet zo uit welke lijnen nou welke impedantie nodig hebben, en welke ik moet Lenght matchen en hoe ik de instelling van de juiste lengte etc moet vinden. Design rules vond ik al wel het een en ander.
Software: Altium 18
DDR3 IC: http://www.samsung.com/se...ram/ddr3/K4B4G1646D-BCK0/
Processor: Allwinner H3
Ben een student elektrotechniek en probeer een chinese processor met board te ontwikkelen. Heb in principe alles draaiend. Alleen de DDR3 Signalen heb ik nog wat moeite mee.
Data lijnen moeten per byte gematched zijn (D0-D7) en mogen meestal ook binnen een byte geswapped worden. De strobes die bij een byte horen moeten even lang zijn als de data lijnen.
Exacte afwijkingen qua lengte weet ik niet uit mijn hoofd maar die zijn wel te vinden.
Hoeveel chips wil je gebruiken? En gebruik je flyby topology of T topology?
Bij flyby is meestal het makkelijkst om eerst naar de eerste chip te routen dan lengte te matchen en dan door naar de volgende chip.
Voor het project hoef ik niet veel power te hebben dus er komt maar een chip van 4GB op. Dus dat wordt dan fly-by denk ik. Dus dan is dat alleen matchen tussen processor en ddr chip lijkt mij.Samoht93 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:22:
[...]
Data en adress lijnen moeten 50 ohm zijn en clock strobes etc 100 ohm differentieel.
Data lijnen moeten per byte gematched zijn (D0-D7) en mogen meestal ook binnen een byte geswapped worden. De strobes die bij een byte horen moeten even lang zijn als de data lijnen.
Exacte afwijkingen qua lengte weet ik niet uit mijn hoofd maar die zijn wel te vinden.
Hoeveel chips wil je gebruiken? En gebruik je flyby topology of T topology?
Bij flyby is meestal het makkelijkst om eerst naar de eerste chip te routen dan lengte te matchen en dan door naar de volgende chip.
Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord!
BTW Wat bedoel je met binnen een byte geswapped worden? Dat D3 op D4 gesloten kan woren? Ik zag iets dergelijks in een NXP document, https://www.nxp.com/files...ning_pdf/VFTF09_AN111.pdf zie pagina 26
[ Voor 10% gewijzigd door jctjepkema op 24-04-2018 16:38 ]
http://diyaudioprojects.com/Technical/Current-Regulator/SnowDude schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:05:
[...]
Kijk naar zoiets simpelswas ik op zoek! Thanks

https://www.electroschema...7/wide-voltage-range-led/
https://www.circuitsonlin...ten/alles-etende-led.html
of zo
Scheelt een component als 15mA goed is
[ Voor 65% gewijzigd door LED-Maniak op 24-04-2018 17:16 ]
Ga je 4GB redden in een chip of bedoel je 4Gb(512MB)?jctjepkema schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:24:
[...]
Voor het project hoef ik niet veel power te hebben dus er komt maar een chip van 4GB op. Dus dat wordt dan fly-by denk ik. Dus dan is dat alleen matchen tussen processor en ddr chip lijkt mij.
Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord!
BTW Wat bedoel je met binnen een byte geswapped worden? Dat D3 op D4 gesloten kan woren? Ik zag iets dergelijks in een NXP document, https://www.nxp.com/files...ning_pdf/VFTF09_AN111.pdf zie pagina 26
Bij 1 chip hoef je inderdaad alleen te matchen tussen de processor chip, DDR en richting de terminatie (adress en command groep).
Dat bedoel ik inderdaad, je schrijft het in principe verkeerd weg maar je leest het ook weer verkeerd terug dus binnen een byte swappen heeft geen invloed op de data.
Ik zou voordat je begint je goed inlezen over hoe DDR3 werkt, routing guidelines en PCB stackups.
Als het niet werkt heb je namelijk geen idee waar het probleem ligt.
Altium heeft volgens mij ook wat simpele signal integrity functies tegenwoordig.
Dat is ook een simpele oplossing. Maar ik ga denk voor de lm317 oplossing. Ten eerste vind ik die een stuk goedkoper online en ik ben flexibeler kwa leds stroomLED-Maniak schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:13:
[afbeelding]
https://www.electroschema...7/wide-voltage-range-led/
https://www.circuitsonlin...ten/alles-etende-led.html
of zo
Scheelt een component als 15mA goed is
4Gb inderdaad. Haal de schrijfwijze van bytes en bits altijd door elkaar. Ik heb inderdaad verschillende signal layers, de hoogfrequente schakelende voedingen op een gnd plane waar deze een scheidingsrand heeft. Maar het DDR3 gedeelte is toch echt nieuw voor mij. Ik probeer mij redelijk in te lezen, altium heeft ook een leuke pagina erover geschreven echter kom je helaas erg weinig tegen online.Samoht93 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:17:
[...]
Ga je 4GB redden in een chip of bedoel je 4Gb(512MB)?
Bij 1 chip hoef je inderdaad alleen te matchen tussen de processor chip, DDR en richting de terminatie (adress en command groep).
Dat bedoel ik inderdaad, je schrijft het in principe verkeerd weg maar je leest het ook weer verkeerd terug dus binnen een byte swappen heeft geen invloed op de data.
Ik zou voordat je begint je goed inlezen over hoe DDR3 werkt, routing guidelines en PCB stackups.
Als het niet werkt heb je namelijk geen idee waar het probleem ligt.
Altium heeft volgens mij ook wat simpele signal integrity functies tegenwoordig.
Een lm317 dissipeerd toch niet zoveel aan warmte? Het is toch geen 780x.LED-Maniak schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:00:
Let wel even op de koeling als je stroom groter gaat worden. Je verstookt nu al 300mW, gaat de stroom omhoog dan gaat hij warm worden.
Als ik hem met een 82Ohm weerstand instel op 15mA dan zie ik een 18mW aan dissipatie in de calculator op http://diyaudioprojects.com/Technical/Current-Regulator/
Je kan het heel makkelijk zelf berekenen, het is de (ingangsspanning(Vin) - de uitgangsspanning(Vout)) * de stroom.SnowDude schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:45:
[...]
Een lm317 dissipeerd toch niet zoveel aan warmte? Het is toch geen 780x.
Als ik hem met een 82Ohm weerstand instel op 15mA dan zie ik een 18mW aan dissipatie in de calculator op http://diyaudioprojects.com/Technical/Current-Regulator/
P = (Uin-Uout)*I = (26 - 1.8) * 0.015 = 24.2 * 0.015 = 0.363W Dat is het vermogen in de LM317 bij die 26V accu van je. Kan makkelijk met de LM317, echt efficient is het niet.
Je kunt wel denken dat een switching PSU effectiever is maar ik heb het niet zo op geschakelde voedingen in een RC product, ik heb al genoeg ellende gezien met switching BEC's.
Dat is het vermogen dat in de weerstand gedissipeerd wordt. Voor het totale vermogen maakt het niet uit of je nu een BF256, LM317 of een weerstand gebruikt. Vermogen blijft zoals hierboven uitgelegd. (Bij niet schakelende oplossingen)SnowDude schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:45:
[...]
Een lm317 dissipeerd toch niet zoveel aan warmte? Het is toch geen 780x.
Als het alleen voor indicatie is zou ik gewoon een hoog rendement led gebruiken en een weerstand. Neem dan een weerstand waarbij er ongeveer 1 mA loopt bij de laagste spanning. Lichtsterkte zal wel varieren bij 6V en 26V maar zoals gezegd het is voor indicatie.
Ik zie inderdaad net dat die calculator het vermogen over de weerstand berekend, niet over de regalatorjctjepkema schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:50:
[...]
Je kan het heel makkelijk zelf berekenen, het is de (ingangsspanning(Vin) - de uitgangsspanning(Vout)) * de stroom.
P = (Uin-Uout)*I = (26 - 1.8) * 0.015 = 24.2 * 0.015 = 0.363W Dat is het vermogen in de LM317 bij die 26V accu van je. Kan makkelijk met de LM317, echt efficient is het niet.
Maar dan is een switching power supply een stuk efficienter
Dat is waar er komt een 4500mAh 4 cell accu in die ik met zo'n 20 tot 35 A leeg trek.memphis schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:06:
Maar als indicatie of de grote aandrijfaccu aangesloten is is het verbruik totaal werwaarloosbaar.
Je kunt wel denken dat een switching PSU effectiever is maar ik heb het niet zo op geschakelde voedingen in een RC product, ik heb al genoeg ellende gezien met switching BEC's.
Ik heb ook zitten denken aan een 6V nimh pack voor de ontvanger en de servo's zodat dat netjes gescheiden is van de aandrijving.
welke frequentie draait jullie ontvangers?memphis schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:34:
Zoek dan naar een 20mA LED driver of neem een kleine UBEC maar nogmaals, je wilt storingen voorkomen en dan kan je beter niet je oplossing in iets switching zoeken.
Je zou toch prima een 2 megaHertz schakelende voeding kunnen pakken? LM3671 bijvoorbeeld? Of geeft dat al teveel storing?
Vroeger tussen de 27 en 40 MHz. Tegenwoordig is alles 2.4 GHz spread spectrumjctjepkema schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:36:
[...]
welke frequentie draait jullie ontvangers?
Dat kan tegenwoordig ook makkelijk. Ik vlieg ook niet met jets die 400 km/u gaan. Die van mij vliegen niet harder dan 60 a 70 km/uJe zou toch prima een 2 megaHertz schakelende voeding kunnen pakken? LM3671 bijvoorbeeld? Of geeft dat al teveel storing?
Hoe wil je die LM3671 op de 26 Volt aansluiten?jctjepkema schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:01:
lm3671, is wel smd maar heeft minimaal aantal onderdelen. Dus kan je makkelijk een ledje op laten draaien etc. Niet heel goedkoop helaas.
Oja stom, nu je het zegt die gaat maar tot 5.5v xd. PT4115, meteen een current driver voor de LEDjomas schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:55:
[...]
Hoe wil je die LM3671 op de 26 Volt aansluiten?
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=NSI45020
24 cent
https://www.reichelt.nl/I...OUPID=2915&ARTICLE=189099
Ik heb gisteren even snel een PT4115 bordje getekend van 10 x 17 mm. Twee zijdig SMD maar dat is met 4 componenten geen probleem.
Ik heb trouwens een boardje liggen voor de PT4115, zelf getekend. Is eigenlijk designed als 1A Laser driver, maar kan ook gebruikt worden voor veel lagere stromen. Kan je als je wilt wel overnemen, heb er toch 5. Stuur maar een pb.SnowDude schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:40:
[...]
Ik heb gisteren even snel een PT4115 bordje getekend van 10 x 17 mm. Twee zijdig SMD maar dat is met 4 componenten geen probleem.
hij is wel 30x30 zodat hij op een laser koelblok past
[ Voor 5% gewijzigd door jctjepkema op 26-04-2018 12:01 ]

maar dan van fatsoenlijke kwaliteit?
Of hoe doen jullie dat? Maken jullie per project gewoon zelf je boards met het nodige aantal relais erop?
Ik ben zeer benieuwd
Ik heb precies diegene van jouw plaatje van Conrad en heb geen problemen met de kwaliteit. Heb er een aantal die al meer dan een jaar dagelijks meerdere keren schakelen zonder uitval.Atmoz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:35:
Weet iemand waar je GOEDE (die dus niet snel kapot gaan, ookal gebruik je ze precies waar ze voor bedoeld zijn) relais-boards kunt krijgen? Bestaan die überhaupt wel? Dus "kant & klare" relais-boards zoals deze:
[afbeelding]
Of hoe doen jullie dat? Maken jullie per project gewoon zelf je boards met het nodige aantal relais erop?
Ik ben zeer benieuwd
Edit: Deze dus
[ Voor 7% gewijzigd door Thy... op 01-05-2018 13:45 ]
Hmzz tja die van de Conrad (die blauwe, goedkope dan) lijken verdacht veel op die bokkie-wokkie dingen uit China die constant kapot gaan...Thy... schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:44:
[...]
Ik heb precies diegene van jouw plaatje van Conrad en heb geen problemen met de kwaliteit. Heb er een aantal die al meer dan een jaar dagelijks meerdere keren schakelen zonder uitval.
Ik zag zojuist wel bij de Conrad andere van Velleman, zouden die beter zijn?
Zag de 4 en de 1 voudige zo even snel voorbij flitsen, dat is al een goede start (als die wel écht goed zijn dan!).
Hier worden ze al ruim 2 jaar dagelijks geschakeld. Niet ontzettend vaak per dag, maar wel 50x ofzo.
Moeten ze toch aankunnen zou je zeggen...
[edit]
Ah, die ziet er wat beter uit (qua prijs
Ik ken het merk niet, maar het zal vast beter zijn dan die andere blauwe wat ze ook bij Conrad verkopen.
[edit]
Oh, schijn bedriegt... dat was die wat ik bedoel

[ Voor 31% gewijzigd door Atmoz op 01-05-2018 14:01 ]
En wat schakel je er mee?
Als het om de schakelcontaten zelf gaat heeft het zin om er een condensator over te zetten om inbranding te voorkomen.
De contacten maken geen verbinding meer. Soms na +/- 10 min. spontaan opeens wel...memphis schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:19:
Wat gaat er kapot dan?
1A gelijkstroom (12v) spoelen.En wat schakel je er mee?
Parallel aan de spoel hangt een blusdiode, dus die condensator is niet echt meer nodig dan toch?Als het om de schakelcontaten zelf gaat heeft het zin om er een condensator over te zetten om inbranding te voorkomen.
Bij voorkeur 40A (30A mag eventueel ook)
Zo'n langwerpig ding. Maximale afmetingen 250x130x60
Ik ben op zoek naar een betaalbaar aliexpress/ebay type uit china in de prijsklasse 25-50 euro. Een meanwell vind ik met 125-175,- te duur
https://www.aliexpress.co...to-DC12V/32665889097.html
https://www.aliexpress.co...2A-3A-5A/32780272089.html
Het is voor een 3D printer, en 30A (zeker 40A) is wel wat meer dan ik daadwerkelijk zal trekken.
Ik zou het dan toch doen, Diodes mogen dan wel de inductie blussen mar soms zijn ze daar niet zo snel in, zeker als je gewone diodes hebt gebruikt, dan zou je Schottky's moeten nemen.Atmoz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:03:
Parallel aan de spoel hangt een blusdiode, dus die condensator is niet echt meer nodig dan toch?
Condensator over de contacten is een beproefde oplossing dus gewoon erbij doen.
Success, zorg je wel voor een goede aarlek en brandblusser??SuperKris schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:10:
Iemand tips voor een gesloten frame inbouw voeding van 12V?
Bij voorkeur 40A
...
Ik ben op zoek naar een betaalbaar aliexpress/ebay type uit china in de prijsklasse 25-50 euro. Een meanwell vind ik met 125-175,- te duur
..
Ik gebruik een hot-swappable servervoeding, die doen vaak ook tot 40-60A 12V en zijn 2e hands ook goedkoop te vinden, zorg wel dat de je pinout hebt.
Na gezien te hebben hoe snel en goed je een stapeltje prototype boards kunt laten maken is dat in ieder geval wat ik voor m'n volgende project van plan ben.Atmoz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:35:
Maken jullie per project gewoon zelf je boards met het nodige aantal relais erop?
I don't like facts. They have a liberal bias.
tip:SuperKris schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:10:
Iemand tips voor een gesloten frame inbouw voeding van 12V?
Bij voorkeur 40A (30A mag eventueel ook)
Er staan toch diversen, van die HP/Dell voedingen, via V&A te koop? Hier op tweakers...
Zit daar niks tussen?
In ieder geval elektrisch gezien, wat safer dan merkloos China spul.
De servervoeding past qua maten niet zo goed, en is qua airflow ook niet zo geweldig. Daarnaast ben ik bang dat deze voeding een beetje te veel lawaai maakt, en ik heb liever een normale schroef aansluiting.
Voor andere projecten zou ik zo'n ding aanpassen, maar voor dit project wat minde handig.

Lege boards kopen en je zelf goede relais opzetten?Atmoz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:35:
Weet iemand waar je GOEDE (die dus niet snel kapot gaan, ookal gebruik je ze precies waar ze voor bedoeld zijn) relais-boards kunt krijgen? Bestaan die überhaupt wel? Dus "kant & klare" relais-boards zoals deze:
[afbeelding]
Ik ben zeer benieuwd
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Eventueel kan je zelfs af met een zelf kalibratie. Je weet de curve en wat de maximale spanning kan zijn. Dan kan je de offset correctie van je ADC berekenen.
[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 04-05-2018 15:59 ]
http://nl.farnell.com/c/s...s-pmic/voltage-referencesPruimenvlaai schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:38:
Wat is een goedkope manier om met een Arduino (atmega328p) het voltage van een 18650 li-ion cel accuraat genoeg (+-0.5%) te meten? De internal reference van 1.1v schijnt niet heel accuraat te zijn en is volgens de datasheet tussen de 1.0 en 1.3 volt. Dus ik zoek een goedkope (€<0.50) externe referentie, zijn die er? Bij farnell kan ik niet zoveel vinden. En dan is er nog het probleem dat er een voltage divider van precisieweerstanden nodig is omdat wat je wilt meten een hoger voltage is dan de referentie..
voor divider een trimpotmeter (+ evt paar weerstanden) gebruiken en die een keer calibreren.
Omdat de end-of-charge-voltage vrij bepalend is voor de cycle life en de capaciteit:LED-Maniak schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:57:
Waarom heb je 0.5% nodig? Dat is 0.0185Volt. Om te meten wat de status van de batterij is heb je dat echt niet nodig. Of bedoel je resolutie?
Eventueel kan je zelfs af met een zelf kalibratie. Je weet de curve en wat de maximale spanning kan zijn. Dan kan je de offset correctie van je ADC berekenen.
https://www.powerstream.com/lithium-ion-charge-voltage.htm
Chargen naar 4.1 in plaats van 4.2 volt verdubbelt bijvoorbeeld hoe lang de cel mee gaat, en dat terwijl je maar 10% van de capaciteit inlevert. Dit artikel gaat over li-poly wat anders is dan wat in een standaard 18650 zit maar dit schijnt ook te gelden voor li-ion.
Zoals ik al schreef zat ik al bij Farnell te kijken maar thanks voor het meedenken, de tl431 en lm4040 lijken hier in aanmerking lijkt te komen maar ik kan niet vinden wat de minimum supply voltage van zo'n ding is. Trimpotmeter en kalibreren is een goed idee!base_ schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:58:
[...]
http://nl.farnell.com/c/s...s-pmic/voltage-references
voor divider een trimpotmeter (+ evt paar weerstanden) gebruiken en die een keer calibreren.
Heeft er iemand toevallig een workaround? Ik probeerde al op de VS site in te loggen, maar daar werkt mijn account niet. De website voor Duitsland is net zo langzaam.
Ik snap niet waarom die site altijd zoo langzaam moet zijn, ik zou zeker vaker een beetje rondkijken (en dingen kopen) op hun site als het niet zo tergend langzaam zou zijn. Nu kom ik er alleen als het moet.
Nu wil ik dit eigenlijk andersom: raam dicht -> schakelaar dicht.
Bestaan die? Ik kom die magneetschakelaars tegen maar geen van allen wil 230VAC schakelen.
Microswitch zou kunnen maar dan moet ik een behuizing printen.
Toch maar microswitch gepakt.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 09-05-2018 08:34 ]
Ik heb voor mijn stage momenteel een 6 laagse PCB ontwikkeld met een tweetal behoorlijk complexe BGA chips. Allwinner H3 en Samsung K4B4G1646D-BCK0 werkgeheugen. De PCB is 100mm bij 80mm, en voor productie bij PCBWay waar mijn stagebegeleider vaker besteld kwamen we uit op zon 400 dollar. De gehele PCB is ontworpen op 6 mil breedte en 6 mil clearance, de PCB kwam door de Review heen en nu productie gestart moest worden zeggen ze in eens van joh er moet nog 205 dollar bij op en productie gaat van 5-6 dagen naar 10 tot 12 dagen ex verzending.
Oke dat is jammer dan dus ik dacht even kijken hier in europa. Kom ik bij eurocircuits uit, die bieden dus het zelfde aan en na het invullen kom ik op circa 300 euro uit en 380 wanneer ik stencils wil. Lijkt mij behoorlijk goedkoper en is het er ook sneller.
Mijn vraag, hebben jullie nog goede alternatieven voor een batch van 5 stuks? (De eerdere bedrijven zouden voor de genoemde bedragen ook allemaal 5 stuks produceren)
Het liefst binnen twee weken productie en verzending zeg maar. Bijvoorbaat dank!
180$ voor 5 stuks en ze beloven de 26e te versturen en uiterlijk 2-6 uitlevering.
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 23-05-2018 14:00 ]
Ik meende me alleen te herinneren dat wij bij Eurocircuits met de protoservice altijd 2 pcb's kregen.
In de praktijk kreeg je er dan vaak evengoed 3. Bij eurocircuits komt het vaak voor dat je enkele pcb's extra krijgt. Deze maken ze als reserve, en als er geen afkeur is, krijg je ze gewoon mee.
Allemaal suppliers die een goede prijs bieden
Eurocircuits is belachelijk duur.
Goeie! Ik kom daar nu uit op 206 dollar inc verzending.LED-Maniak schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:59:
Probeer allpcb.com eens. Daar heb ik met DHL verzending altijd in ongeveer een week mijn PCB's gekregen(inclusief productietijd).
180$ voor 5 stuks en ze beloven de 26e te versturen en uiterlijk 2-6 uitlevering.
Toch een nette prijs dacht ik zo. Ben benieuwd of ze wel zover kunnen, want mijn via's zijn al 8 mil en ze boren maar tot 0.20 maar dat zal net kunnen denk ik zo!
Bestel vaak aan het einde van de week op Do/Vrij en dan zijn ze vaak voor woensdag binnen.
Pas een spoeltje op de PCB getekend. Bleek er ergens een onderbreking te zitten van 0.2mm in de spoel.
Kreeg ik een mailtje of ik dat wilde fixen of dat het hoorde.
Super goede service.
Ik ben een 'pennenbak' van een oude jukebox aan het opknappen. Dit is het selector mechanisme voor wanneer je een toets indrukt. Hierop zitten 100 kleine spoeltjes, die wanneer geactiveerd, een pen naar zich toe trekken. Echter zien niet alle spoelen er meer even goed uit en ik vroeg me dus af hoe ik deze zou kunnen doormeten/testen?
Ook staat er geen serienummer of iets dergelijks op. Komt iemand zoiets bekend voor en zouden daar vervangingen voor zijn? Via een bekende jukebox winkel zijn die spoeltjes wel los aan te komen, maar daar vragen ze 23 euro per stuk voor. Dan kan ik net zo goed het hele ding weggooien.
Hierbij de foto's die het 1 en ander hopelijk duidelijk maken:

Alvast ontzettend bedankt.
Spoelen doormeten met een (milli)ohm meter. Er is altijd wel verschil in weerstand. Echter bij zeg groter dan 10% weerstandsverschil is die spoel niet goed meer. Ook de inductie meten ( H ). Vermoedelijk zijn er bij waarbij het lak (deels) vergaan is, deze zullen dan wel een lagere inductie hebben. Op circuitonline.net advertentie plaatsen waarbij de foutieve spoelen opnieuw gewikkeld kan worden. Denk dat je dan een stuk goedkoper uit bent.zynex schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:08:
Beste El-kroeg members, ik heb een vraagje die voor jullie waarschijnlijk heel erg makkelijk te beantwoorden is en mij ontzettend veel zou helpen.![]()
Ik ben een 'pennenbak' van een oude jukebox aan het opknappen. Dit is het selector mechanisme voor wanneer je een toets indrukt. Hierop zitten 100 kleine spoeltjes, die wanneer geactiveerd, een pen naar zich toe trekken. Echter zien niet alle spoelen er meer even goed uit en ik vroeg me dus af hoe ik deze zou kunnen doormeten/testen?
Ook staat er geen serienummer of iets dergelijks op. Komt iemand zoiets bekend voor en zouden daar vervangingen voor zijn? Via een bekende jukebox winkel zijn die spoeltjes wel los aan te komen, maar daar vragen ze 23 euro per stuk voor. Dan kan ik net zo goed het hele ding weggooien.![]()
Hierbij de foto's die het 1 en ander hopelijk duidelijk maken:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Alvast ontzettend bedankt.
[ Voor 4% gewijzigd door vincent_1971 op 24-05-2018 15:01 ]
Super bedankt voor de info. Alle spoelen meten tussen de 4 en 5.2ohm, maar er is niet echt duidelijke 'winnaar'. Al gok ik op 4.3, maar dat zou betekenen dat een aanzienlijk aantal buiten het tolerantiegebied liggen. Helaas heb ik geen lcr meter. Misschien toch maar eens een keer aanschaffen, maar een beetje goede is behoorlijk duur voor die enkele keer dat ik dat zou gebruiken.vincent_1971 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:00:
[...]
Spoelen doormeten met een (milli)ohm meter. Er is altijd wel verschil in weerstand. Echter bij zeg groter dan 10% weerstandsverschil is die spoel niet goed meer. Ook de inductie meten ( H ). Vermoedelijk zijn er bij waarbij het lak (deels) vergaan is, deze zullen dan wel een lagere inductie hebben. Op circuitonline.net advertentie plaatsen waarbij de foutieve spoelen opnieuw gewikkeld kan worden. Denk dat je dan een stuk goedkoper uit bent.
Zou het ook een mogelijkheid zijn om er spanning op te zetten en dan te kijken of er een pen wordt aangetrokken? Of is de kans dan groot dat een spoel die lijkt te werken dan toch al bijna kapot is? (En het probleem blijft dan natuurlijk de spanning bepalen. Ik heb hier een lekker vervaagd schema, maar dat is enkel een 'kabelboom diagram'. Staat dus geen spanning bij helaas en testen in de jukebox is haast niet te doen.
https://nl.aliexpress.com...ae803_2&priceBeautifyAB=0zynex schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:26:
[...]
Super bedankt voor de info. Alle spoelen meten tussen de 4 en 5.2ohm, maar er is niet echt duidelijke 'winnaar'. Al gok ik op 4.3, maar dat zou betekenen dat een aanzienlijk aantal buiten het tolerantiegebied liggen. Helaas heb ik geen lcr meter. Misschien toch maar eens een keer aanschaffen, maar een beetje goede is behoorlijk duur voor die enkele keer dat ik dat zou gebruiken.
Zou het ook een mogelijkheid zijn om er spanning op te zetten en dan te kijken of er een pen wordt aangetrokken? Of is de kans dan groot dat een spoel die lijkt te werken dan toch al bijna kapot is? (En het probleem blijft dan natuurlijk de spanning bepalen. Ik heb hier een lekker vervaagd schema, maar dat is enkel een 'kabelboom diagram'. Staat dus geen spanning bij helaas en testen in de jukebox is haast niet te doen.
Goedkope lcr arduino meter op aliexpress... Persoonlijk zou ik op 1 spoel spanning zetten m.b.v. een regelbare voeding. Niet gelijk de volle spanning. Opdraaien en kijken of er een magneet er aan (gaat ) plakken.

Ik vroeg me af, kan ik hier nog íets mee icm WS2801? Volgens mij mis ik het clock-signaal, is daar nog omheen te werken? Of kan ik beter een nieuw setje bestellen met het goede type.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
In de caravan om een aftakking te maken. Wago 222 klem... Of toch een (porseleinen) kroonsteen?
Gezien de vorige eigenaar nogal van beunen hield denk ik zit 't overal onvakkundig in elkaar.. En als je dan toch bezig bent....
404 Signature not found
Altijd lasklemmen gebruiken voor permanente bedrading.
Ik heb een enorme hekel gekregen aan kroonstenen, of het nou porselein is of pvc. Ik gebruik standaard wago 222 lasklemmen, zijn gemakkelijk en snel. Daarnaast zitten de kabels zo vast dat je er hard aan kan trekken.SMSfreakie schreef op zondag 27 mei 2018 @ 15:54:
Hm wat is jullie mening hier over..
In de caravan om een aftakking te maken. Wago 222 klem... Of toch een (porseleinen) kroonsteen?
Gezien de vorige eigenaar nogal van beunen hield denk ik zit 't overal onvakkundig in elkaar.. En als je dan toch bezig bent....
Let wel op, dat je bij de wago 222 van 0,08mm2 tot en met 4m2 kan gebruiken. Ik vermoed dat het geen probleem zou gaan vormen in een caravan.
Was een zooitje achter de koelkast (welke er uit gaat en een klein 220v only apparaat voor terug gaat komen...)
Maar heb inmiddels bruin blauw en aarde op 1 draad... En hoop dat de andere (wederom bruin blauw) voor 12V was. Maar het kan alle kanten uit heb ik al gemerkt. :x
Maar goed dat wordt nog meten
404 Signature not found
Weet niet hoe moeilijk je bij alle bedrading kan, anders zou ik zeggen trek de boel eruit en alles er opnieuw in. Dan weet je 100% zeker dat alles goed is en het scheelt je een (vaak) een hoop werkSMSfreakie schreef op zondag 27 mei 2018 @ 16:12:
Nou ja vroeger waren de kroonstenen natuurlijk standaard.. En moet nog weer an het meten
Was een zooitje achter de koelkast (welke er uit gaat en een klein 220v only apparaat voor terug gaat komen...)
Maar heb inmiddels bruin blauw en aarde op 1 draad... En hoop dat de andere (wederom bruin blauw) voor 12V was. Maar het kan alle kanten uit heb ik al gemerkt. :x
Maar goed dat wordt nog meten
Maar om te beginnen komt er 230v in via een CEE invoerdoos.. Dat loopt naar een 2P zekeringautomaat (10A) en dan door naar de eerste lasdoos.. Daar zaten al kroonstenen..... 4 draden er in gepropt..
Daar zitten inmiddels mooie wago 222 klemmen op...
Echter bij het keukenblokje achter de koelkast zit geen lasdoosje. Wel nog een kabel (nu ff afgedopt met een kroonsteen)
Alleen ivm ruimte kan ik daar denk ik geen doosje kwijt...
Daarom twijfel tussen wago 222 en een kroonsteen.. Immers die kan ik aan de wand wel schroeven
404 Signature not found
Dan zijn ze gewoon goed IMHO.zynex schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:26:
[...]
Super bedankt voor de info. Alle spoelen meten tussen de 4 en 5.2ohm, maar er is niet echt duidelijke 'winnaar'. Al gok ik op 4.3, maar dat zou betekenen dat een aanzienlijk aantal buiten het tolerantiegebied liggen. Helaas heb ik geen lcr meter. Misschien toch maar eens een keer aanschaffen, maar een beetje goede is behoorlijk duur voor die enkele keer dat ik dat zou gebruiken.
Dit zijn elektromagneten, geen spoelen in de zin van moderne elektronica onderdelen die een nauwkeurige zelfinductie moeten hebben.
Op de foto lijkt het alsof de ene wat meer koper heeft dan de andere, zou heel goed hand gewikkeld kunnen zijn en dan is variatie heel normaal.
Ik zou er gewoon vanuit gaan dat ze goed zijn, maar als je wil weten bij welke spanning ze in werking treden, dan testen met regelbare voeding zoals @vincent_1971 beschrijft.Zou het ook een mogelijkheid zijn om er spanning op te zetten en dan te kijken of er een pen wordt aangetrokken? Of is de kans dan groot dat een spoel die lijkt te werken dan toch al bijna kapot is? (En het probleem blijft dan natuurlijk de spanning bepalen. Ik heb hier een lekker vervaagd schema, maar dat is enkel een 'kabelboom diagram'. Staat dus geen spanning bij helaas en testen in de jukebox is haast niet te doen.
Misschien werden deze spoelen origineel met wisselstroom gevoed, maar testen met gelijkstroom zou dan ook moeten kunnen.
Ik heb ze intussen allemaal getest met een regelbare voeding. Ze schakelden al goed bij 2 volt, dus hoger ben ik niet gegaan. Ik kan me echter niet voorstellen dat er slechts 2 volt op dit circuit staat. Althans, ik ben nog geen enkele jukebox tegengekomen (uit de jaren 50/60) waar iets werkt met 2v. Naar mijn idee kan het een beetje variëren tussen 6,12,24 en 32 volt die je veel in andere circuits tegenkomt. (Naast de vaker voorkomende 110.Ploink schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:03:
[...]
Dan zijn ze gewoon goed IMHO.![]()
Dit zijn elektromagneten, geen spoelen in de zin van moderne elektronica onderdelen die een nauwkeurige zelfinductie moeten hebben.
Op de foto lijkt het alsof de ene wat meer koper heeft dan de andere, zou heel goed hand gewikkeld kunnen zijn en dan is variatie heel normaal.
[...]
Ik zou er gewoon vanuit gaan dat ze goed zijn, maar als je wil weten bij welke spanning ze in werking treden, dan testen met regelbare voeding zoals @vincent_1971 beschrijft.
Misschien werden deze spoelen origineel met wisselstroom gevoed, maar testen met gelijkstroom zou dan ook moeten kunnen.
Helaas had ik 1 elektromagneet gemist die wel een heel erg lage weerstand heeft van 1.2 ohm en behoorlijk minder krachtig is bij 2 volt dan de rest. Hij werkt echter wel. Ik ben dus nog even in dubio of ik deze ga vervangen of zo laat.
In ieder geval @vincent_1971 en @Ploink ontzettend bedankt voor jullie hulp. Weer wat geleerd en nu kan ik weer verder met mijn project.
Daarom denk ik ook dat er meer spanning op staat, maar ik kan het mechanisme wel testen hier op mijn werkbank en dat werkt al bij 2v nu alles niet meer weggeroest is. De grote spoelen aan de bovenkant verbruiken bijvoorbeeld met zekerheid wel 24v volgens de manual. 6v is het meest waarschijnlijke.vincent_1971 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:11:
Mijn volgende stap zou zijn meet eens alle spanningen..2 volt gelijkspanning vind ik zelf erg weinig voor een spoel ( heb een 8" floppy disk drive gehad waarbij de kop 12V nodig had om aan te trekken ). Maar goed als het werkt gewoon laten en niet meer aankomen
Maar je moet je ook niet vergissen in de grote. Elke spoeltje moet een klein pennetje aantrekken van 30mmx3mm van 1mm dik op een afstand van nog geen 2mm. Het hoefde dus niet erg krachtig te zijn.