vloeibaar glashelder plexiglas/acryl/epoxy

Pagina: 1
Acties:
  • 10.033 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik ben bezig met een project voor thuis, (iets met lampen, leds; ik ga nog niet zeggen wat), en wil graag e.e.a. ingiet in een vloeibare samenstelling welke na uitharding de volgende kenmerken heeft:

1. Krasvast (slijtage te vergelijken met een vloer)
2. UV bestendig (geen vergeling door zonlicht)
3. Relatief "niet-aggresief" naar andere plastics zoals vinyl
4. vloeibaar tijdens verwerken, droogtijd maakt niets uit.

Uiteraard heb ik al het nodige zoekwerk gedaan en ik kom op een paar chemicalien uit:

Epoxy; aggresief, niet glashelder, vergeeld snel
Poly-urethaan: erg duur, alleen beschikbaar voor grootafnemers
Acrylaat: moeilijk te gieten en moeilijk te krijgen

Zijn er tweakers die ervaring hebben met het gieten van een doorzichtige plastic, welke i.i.g. relatief makkelijk te verwerken is (vacuummachine kan geregeld worden) en waar een hobby-tweaker aan kan komen?

Oppervlakte is ongeveer 1m2 en de dikte zal zo'n 7 tot 10 mm zijn.

Iemand een idee?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:58
misschien kan je wat met Shapeways of 3D printing regelen?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

moet het perse gegoten worden?
anders zou ik n plaat lexaan/polycarbonaat aanbevelen, dat is n stuk steviger en bestendiger dan acrylaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik raad je ook Polycarbonaat aan, is redelijk slijtvast en relatief gezien erg goedkoop.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268916

vertel nou gewoon wat je gaat bouwen

zometeen gebruik je iets maar is het helemaal niet stevig genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou als de toepassing het toelaat gaan voor een behuizing van plastic, welke je dan desnoods volgiet. Afhankelijk van de vorm kun je zelf ook met plexiglas plaat behuizingen maken door vacuüm zuigen. Maar je verhaal is dermate wazig dat het nu een beetje giswerk voor ons is wat betreft bruikbare materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 20:31
nu maak je ons (mij :') ) nieuwsgierig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
glas alleen is hij bij 4 behoorlijk warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als ik het goed begrijp is polyurethaan wel een goede optie, maar het grootste probleem is de hoeveelheid die je moet afnemen? Dan zou ik toch eens kijken bij http://www.polyservice.nl
Ik heb zelf daar alles voor polyester gekocht en was ook mogelijk om kleine hoeveelheden te bestellen. Stuur ze een email met je vragen, mijn ervaring is dat je super geholpen wordt en snel.
Als ik je verhaal zo lees heb ik het vermoeden dat je de leds in het te gieten materiaal wilt verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Hehe, omdat jullie zo liev zijn mee te denken :)......als alles rond is, zal ik wel eens wat toelichten, maar nu moet ik mij beroepen op het beroepsgeheim of ik ben genoodzaakt je te vermoorden >:)

Ik wil de ideeen nog niet laten uitlekken, maar ik kan jullie wel een synoniem geven (zelfde soort applicatie, stress en verwerking)

Ik wil een vloer maken met vinyl platen in een houten bak. Vervolgens wil ik deze vinyl platen ingieten in betreffende chemische samenstelling zodat ik dit buiten kan neerleggen.

Het moet gegoten worden; afdekken etc gaat niet omdat ik anders last krijg van vochtophopingen en condens tussen vinyls en de acryl plaat. Daarnaast heb ik al meerdere keren gezien dat het kan op TV, maar ik kan nergens vinden wat ze daarvoor gebruikten.

Gieten is een must (neem dat van me aan), ik kan wel wat consessies doen aan krasvastheid/flexibiliteit etc.

Het hoeft niet super stevig te zijn; het mag zacht/buigzaam blijven omdat het gedragen zal worden door een ondergrond/oppervlak.

Polyservice heb ik al contact mee gehad, maar zij konden me voor zover ik weet -nog- niet helpen; aantal mensen waren met vakantie, maar de eerste berichten waren niet al te positief :(.

[ Voor 9% gewijzigd door Seesar op 13-08-2008 23:10 ]

T60P Widescreen

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-07 13:16

ReseTTim

Chocolate addicted

epoxy is wat je nodig hebt.. vriend van mij heeft zijn hele vloer mee gelegd en daarna beschildert.. bij hem zag het er mooi doorzichtig uit :)

nog iets leuks om onder te leggen is prikkeldraad ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
ReseTTim schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:03:
epoxy is wat je nodig hebt.. vriend van mij heeft zijn hele vloer mee gelegd en daarna beschildert.. bij hem zag het er mooi doorzichtig uit :)

nog iets leuks om onder te leggen is prikkeldraad ;)
en kun jij er aub achter komen waar hij dat gekocht/geregeld heeft. Want overal waar ik kom, kom ik uit op verpakkingen van +/- 300 ml; bij lange na niet genoeg.

Daarnaast ben ik bang dat Epoxy te aggresief is en toch vergeeld (van zichzelf niet uv bestendig).

Maar wie weet heeft dezelfde verkoper iets, wat ik kan gebruiken!

T60P Widescreen

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-07 14:03

Wish

ingwell

Misschien even zoeken bij de groothandels zoals deze .Ik vermoed dat hun verpakkingen iets groter zijn dan de 300 ml. Anders even zoeken op epoxy vloeren voor eventuele andere leveranciers.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 15:58
en kun jij er aub achter komen waar hij dat gekocht/geregeld heeft. Want overal waar ik kom, kom ik uit op verpakkingen van +/- 300 ml; bij lange na niet genoeg.

Daarnaast ben ik bang dat Epoxy te aggresief is en toch vergeeld (van zichzelf niet uv bestendig).

Maar wie weet heeft dezelfde verkoper iets, wat ik kan gebruiken!
polyservice heeft epoxy in verpakkingen van 1.5 kilo en 5 kilo, lijkt me genoeg. Anders kun je ook www.wilsor.nl proberen. Spul is alleen asociaal duur... Wat je kan doen tegen de agressivieteit en t vergelen is de boel eerst lakken met een tranparante DD lak (PU). Dan gieten en als laatste de boel weer lakken met een paar lagen DD lak?

Waar je wel voor op moet letten is dat wanneer je epoxy gaat gieten in grotere volumes t spul enorm warmte gaat ontwikkelen, en daar is je vinyl weer niet zo blij mee. (laat t staan in een plastic bekertje bijvoorbeeld, smelt er gegarandeerd dwars doorheen door de hitte. Giet het dus in hele dunne lagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1104959

https://fvhpolyester.com/..._query=wwa&submit_search=

dit is een uv bestendige epoxy hars en in kleine hoeveelheden beschikbaar op bovenstaande link beschikbaar
dit tast je kunststof niet aan , en als je iets vraagt dan reageren ze snel.

groetjes

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-07 11:24

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Je hebt het over leds, denk er aan dat als je leds gaat ingieten het hele lens-effect van de behuizing weg is, je ziet dan enkel de kale die (en dus een scherp lichtpunt)

Repareren doe je zo.

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07 11:04
Tis inmiddels 10 jaar geleden, ik denk dat het de TS zo onderhand wel gelukt is.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 15:52
Anoniem: 1104959 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:58:
https://fvhpolyester.com/..._query=wwa&submit_search=

dit is een uv bestendige epoxy hars en in kleine hoeveelheden beschikbaar op bovenstaande link beschikbaar
dit tast je kunststof niet aan , en als je iets vraagt dan reageren ze snel.

groetjes
Mooie kick van 10 jaar haha

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Getverdemme, een spammert

Repareren doe je zo.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja leuk, slaap maar verder met een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.